In welk "huis" wil je dit? Het Nederlandse of het Europese? Want ik denk dat het opnieuw woekeren van een pandemie een dusdanig weinig voorkomende gebeurtenis is en het een internationaal probleem is, dat dit bij uitstek iets is dat je Europees zou moeten aanpakken.
Wat mij betreft is een pandemie iets is dat juridisch gelijkgesteld moet worden aan een oorlogssituatie waarbij vrijwel alle middelen gebruikt moeten worden om het op te lossen en de vaccin-bedrijven gewoon tijdelijk overgenomen hadden moeten worden door de overheid. Het is van den zotte dat zulke bedrijven konden kiezen aan wie ze vaccins verkochten (en de hoogste bieder de vaccins dus kreeg, zelfs als dat in het buitenland was).
Momenteel is er geen pandemie maar dit soort wetgeving om biotech bedrijven tijdelijk te nationaliseren / de macht te grijpen moet er gewoon komen, maar als er géén pandemie is kan wat mij betreft de vrije markt gewoon haar werk doen.
Ik denk dat je sommige mensen met een beperking enkel in een beschermende omgeving kunt laten werken. Het klinkt mooi ze in de reguliere bedrijfstak te laten meedraaien maar de meeste bedrijven hebben daar tijd en geld niet voor.
Ik zou er sterk voor zijn om flinke subsidies te geven aan bedrijven om mensen met een beperking in dienst te nemen én het risico op ziekteverlof te laten dragen door de overheid.
Daarnaast zou ik voor de 'wat zwaardere gevallen' inderdaad een sociale werkplaats inrichten.
Ik heb het niet over terugkopen. Wel over het aanbieden van goedkopere woningen voor onderwijzers, verplegers etc en voor ouderen die willen doorstromen naar een kleinschaligere woning.
Waar komen die goedkopere woningen vandaan? De marktprijs van een woning is nu een marktprijs. Moeten bestaande eigenaren hun woning dan goedkoper (onder de marktprijs) verkopen of moeten bepaalde groepen mensen (je noemt onderwijzers/verplegers etc) subsidie krijgen bij de aanschaf van een woning?
Het punt van de ouderen begrijp ik niet? Wat is precies het probleem? Dat er te weinig klein(schalige)re woningen zijn? Als dat het is, dan zou de sociale woningbouw daar iets aan moeten doen.
Er zijn wat mij betreft meerdere opties mogelijk maar het jaarlijkse circus met tig verzekeringen moet verdwijnen.
Kun je jouw favoriete optie delen? Ik verbaas me overigens (ook) over de vrij hoge zorgkosten in Nederland vergeleken met bijvoorbeeld België waar ik voor - als ik het me goed herinner - 25 euro / maand een prima zorgverzekering had.
Betreft geld: sociale werkplaatsen en betere jeugdzorg (je geef nu al aan dat de gemeente voor de goedkoopste optie gaan dus als je dat verandert heb je een minder goedkope optie) kosten geld. Als je denkt dat al jouw genoemde punten budgetneutraal kunnen zou ik dat graag onderbouwd willen zien.
Dan nog een vraag van mijn kant: ben jij voor belastingverhoging (of verschuiving van een groep naar een andere groep) en zo ja, kun je dat een beetje uitwerken?