Het OV is ook direct bovenop een stad in de Randstad gelegen, compleet ruk.
Voorbeeld uit mijn praktijk: ik woon hemelsbreed 13 km van mijn werk (in Rotterdam). Ik kan op de fiets
theoretisch in pakweg 3 kwartier op mijn werk zijn. Met het OV is het meestal 1 uur, en vaak 5 kwartier. Oorzaak: compleet mesjokke overstaptijden. Ik stap namelijk van bus op metro, van metro op tram over.
Als alles perfect aan zou sluiten - utopia - zou ik in 35 minuten op mijn werk moeten kunnen zijn.
Maar meer dan 2x dat is gewoon keihard ruk.
Als ik goede timing op de bus heb, wacht ik daar niet langer dan 3 minuten, maar komt die bij de metro aan, dan rijdt die altijd net het perron binnen en haalt niemand dat. De metro rijdt theoretisch om de 10 minuten. Maat ik moet altijd minimaal 12 minuten wachten. Daardoor mis ik 2 aansluitingen op de tram, en moet ik daar meestal een kwartier wachten. RET heeft namelijk op die dienstregeling bezuinigd, en de tram rijdt niet meer om de 10 minuten maar om het kwartier.
Ik heb een tijdlang (vóór de winter) met de vouwfiets in de metro een halfuur van de reistijd af weten te halen, maar de metro's zitten zó vol, dat ik er normaliter al amper in pas, laast staan met een vouwfiets.
Daar sta je dan met je goede gedrag (OV forens). 2½ uur reistijd per dag, op een luizige 13 km enkele reis.
Een oud-collega van me verloor zijn baan, en is superblij met zijn nieuwe baan. Hij woont in Krimpen a.d IJssel, en werkt nu in Naaldwijk. Reistijd? Minstens 2 uur, vaak 2½ uur,
enkele reis met het OV.
Dat is gewoon gestoord slecht. En het is het gevolg van beleid, waaronder zeker ook Anti-OV beleid.
Ga maar even na, dat niet iedereen aan het begin van zijn carrière (hij is inmiddels wel al 30+) zich een auto kan veroorloven, en dat lang niet elke werkgever daar oog voor heeft.
Je bent dan dus gewoon compleet genaaid met zo'n OV-systeem.
Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar ik ken er genoeg die voor studie of werk domweg veel te veel tijd aan reizen kwijt zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan