Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als ik beide entities bekijk na een tijdje zie ik dat ze heel erg verspringen:
![]() | ![]() |
En als ik de values vergelijk met wat er in het Energy dashboard staat dan komt het niet overeen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BTGjzoKbdoSOfsAVprwist9i.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YAulB2Vh6enkyziz20SKhYCU.png?f=user_large)
Ik snap niet zo goed wat ik hier fout doe. Hoe krijg ik het gas verbruik zoals die op de Energy dashboard staat ook in een card op één van mijn eigen dashboard waarbij de waardes kloppen?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
[ Voor 92% gewijzigd door SiNisTrAD op 10-03-2023 09:52 ]
Dat ze verspringen lijkt me logisch, een utility meter reset zichzelf elke cycle (dus ieder kwartier/uur). Na elke cycle begint hij weer op 0 en gaat het de data voor de volgende periode weer bijhouden.Soepstengel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:32:
Ik zit een beetje te rommelen met het gas verbruik inzichtelijk krijgen op een dashboard. Jammer genoeg heeft de DSMR Slimme Meter intergratie geen entity die actueel gas verbruik kan laten zien (in tegen stelling tot electriciteit) dus a.d.h.v. wat resources ben ik zelf aan de slag gegaan met wat Utility Meter Helpers waarbij ik de Meter reset cycle op 1 uur heb gezet en een andere op 15 min.
Als ik beide entities bekijk na een tijdje zie ik dat ze heel erg verspringen:
[Afbeelding] [Afbeelding]
En als ik de values vergelijk met wat er in het Energy dashboard staat dan komt het niet overeen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap niet zo goed wat ik hier fout doe. Hoe krijg ik het gas verbruik zoals die op de Energy dashboard staat ook in een card op één van mijn eigen dashboard waarbij de waardes kloppen?
Maar als je slimme meter maar weinig data geeft, ga je daar nooit meer verfijnde data uit kunnen halen, de data tussen de updates zul je op geen enkele manier in HA kunnen verkrijgen.
Omdat Z2M geen HA is: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2SiNisTrAD schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:32:
Ik heb ook iets raars met Zigbee2MQTT.
(...)
Iemand nog tips?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dan krijg ik de melding: Deze entiteit ("sensor.daily_usage_airco") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:15:
[...]
Even op de entity name klikken en dan in de settings de precision aanpassen?
De documentatie helpt ook niet, want ik kan nergens iets veranderen voor deze entity

Oplossing lijkt me simpel, voeg een unique_id toe in je yaml config (of maak ze aan via de GUI)loyske schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:28:
[...]
Dan krijg ik de melding: Deze entiteit ("sensor.daily_usage_airco") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.
De documentatie helpt ook niet, want ik kan nergens iets veranderen voor deze entity
https://www.home-assistan.../utility_meter/#unique_id
Dan bedoel ik: HAOS, de docker versie, proxmox achtige dingen etc? En op welke hardware?
HA OS in een Proxmox VMdotcom87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:32:
@TheFes Even een algemene vraag, maar hoe draai jij jouw HA setup?
Dan bedoel ik: HAOS, de docker versie, proxmox achtige dingen etc? En op welke hardware?
Op een i3-10100 met 32 GB RAM waarvan ik HA 2 cores / 1 socket gegeven heb en 4GB geheugen
Echt te simpel...TheFes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Oplossing lijkt me simpel, voeg een unique_id toe in je yaml config (of maak ze aan via de GUI)
https://www.home-assistan.../utility_meter/#unique_id

Sorry dat ik er niet zelf op kwam
TopTheFes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:38:
[...]
HA OS in een Proxmox VM
Op een i3-10100 met 32 GB RAM waarvan ik HA 2 cores / 1 socket gegeven heb en 4GB geheugen
Draai zelf de supervised versie op een IntelNUC i7 Gen 7 32GB RAMdotcom87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:05:
[...]
TopDenk dat ik zelf ook de overstap ga maken van Docker naar Proxmox. Ik wil graag de HAOS versie draaien owv de add-ons (Z2MQTT vooral). Dat is nogal een gedoe als je dat ook met Docker wilt doen.
Vind vooral de addons wel relaxt maar het er nog wel een paar containers naast draaien
Voorbeeldje:
/f/image/OKyoZpEKoYxBpcuIJPqxZCfq.png?f=fotoalbum_large)
In mijn logs zie ik geen errors met betrekking tot een onbereikbare database, devices, of sensors, oid. De disk is ook nog groot zat (ik heb een HA Yellow met een 120GB SSD, waarvan volgens eigen opgave 4% gebruikt wordt) en de data staat in een MariaDB op mijn NAS. Na een reboot lijken de grafieken het weer te doen, maar als ik een paar uur later weer kijk, heb ik weer overal flatlines. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken? Ik tast eigenlijk volledig in het duister nu.
[ Voor 21% gewijzigd door Yukkie op 10-03-2023 11:40 ]
We've got that ring of confidence
HA in VM op proxmox (i7 met 16GB) met 8GB en 32GB drive. Op de server draaien verder diverse LXC (nginx, pihole, dsmr reader, DDNS scripter, etc) en VM (naast HA, nextcloud en wat test servertjes)dotcom87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:32:
@TheFes Even een algemene vraag, maar hoe draai jij jouw HA setup?
mijn vraag is meer van "wat is jou ervaring met IO expanders" welke dingen heb je geleerd ? een example code zou daarbij prettig zijn.Gizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:21:
@vso je vraag is niet echt te beantwoorden, want je geeft niet aan wat je van plan bentWat ga je aan devices aan je ESP hangen? Waarom heb je een expander nodig (en welke dan?)? Wat bedoel je met of 'een esp32 het wel trekt'? Bedoel je qua hardware, software, voeding, geheugengebruik?
Nu voelt je vraag een beetje als "ik ga een willekeurig stekkerblok in mijn stopcontact steken, wie heeft hier ervaring mee, gaat dit wel goed?"
ik wil 2x DHT22, 2x ventilatie klep (mogelijk) 4 lampen (aan/uit) + 2x RGBWW adresseerbare ledstrings) + 2 tot 6 stroomklemmen + touch sensor, PIR sensor + vocht sensor en magneetklep (waterleiding) aansturen
Met de beperkte pinnen heb ik 1 of meerdere (soorten) IO expanders nodig
ps voor de lampen ---> vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Tja vanalles
Voor ZHA vindt ik wél een blueprint (https://gist.github.com/J...s-e-g-kadrilj-fyrtur-yaml) maar voor Zigbee2MQTT niet.
Iemand die daar een automatisering heeft waarbij de knoppen werken (inclusief stop) die hem wil delen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoezo nogal een gedoe als je dat met docker wilt doen? Ik heb Z2MQTT en Home-assistant (en nog veel meer) zonder problemen in docker draaien.dotcom87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:05:
[...]
TopDenk dat ik zelf ook de overstap ga maken van Docker naar Proxmox. Ik wil graag de HAOS versie draaien owv de add-ons (Z2MQTT vooral). Dat is nogal een gedoe als je dat ook met Docker wilt doen.
Z2M IKEA Roller Blind Remote gebruik ik. Is wel zonder stop geloof ik.Toppe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:48:
Voor ZHA vindt ik wél een blueprint (https://gist.github.com/J...s-e-g-kadrilj-fyrtur-yaml) maar voor Zigbee2MQTT niet.
Thanks. Eens kijken of ik die kan verbouwen naar met stop optieGizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:55:
[...]
Z2M IKEA Roller Blind Remote gebruik ik. Is wel zonder stop geloof ik.
+1 ik draai het ook probleemloos in Docker. Ik zie niet wat voor gedoe dit zou moeten opleveren. De HA Add-Ons zijn ook gewoon aangepaste docker containers.krijn1985 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Hoezo nogal een gedoe als je dat met docker wilt doen? Ik heb Z2MQTT en Home-assistant (en nog veel meer) zonder problemen in docker draaien.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Ik heb bepaalde automations lopen voor verlichting. Onder andere ook voor de kinderen een soort nachtlampje/wake up light.
Echter zijn deze nog niet slim genoeg. Ik wil graag rekening houden met of het bijvoorbeeld vakantie is, of een studiedag.
Ik heb al rond gezocht, maar niet iets wat bevredigend is. Hopelijk iemand die me in de juiste richting kan sturen.
Eerste waar ik aan denk is een kalender waarin je de bijzondere dagen markeert (dus vakantie/studiedagen/weekend) en daarop checkt in je automations.Oulewappeur schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:52:
Hallo!
Ik heb bepaalde automations lopen voor verlichting. Onder andere ook voor de kinderen een soort nachtlampje/wake up light.
Echter zijn deze nog niet slim genoeg. Ik wil graag rekening houden met of het bijvoorbeeld vakantie is, of een studiedag.
Ik heb al rond gezocht, maar niet iets wat bevredigend is. Hopelijk iemand die me in de juiste richting kan sturen.
https://esphome.io/#misc-components
https://community.home-as...rol-in-odroid-c4/373768/2
Ik herinner mij dat de zigbee2mqtt opzet toen niet van een leien dakje ging. Heb je hiervoor misschien een guide ofzo die je gevolgd hebt?Slinkos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:21:
[...]
+1 ik draai het ook probleemloos in Docker. Ik zie niet wat voor gedoe dit zou moeten opleveren. De HA Add-Ons zijn ook gewoon aangepaste docker containers.
https://wiki.odroid.com/o...lication_note/led_controlMdBruin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:45:
Een vraagje voor mezelf, de Odroid C4 werkt voor mij prima (nu nog even op een sd kaartje maar dit wordt een emmc). Hoe doen de andere het met het blauwe ledje (heartbeat), deze verlicht mijn slaapkamer behoorlijk 's nachts. Ik heb al een beetje gezocht maar ik heb nog geen oplossing gevonden om deze uit te zetten (of tenminste welke ik kan begrijpen om dit te doen). De enige welke ik gevonden heb het wat Russisch tekst waardoor ik er niet uit kan komen. Hierbij de link naar de pagina welke ik heb gevonden, het eerste plaatje is niet genoeg (of het werkt niet meer) om het ledje uit te zetten.
https://community.home-as...rol-in-odroid-c4/373768/2
kan je ook vanuit een ssh console/terminal sessie doen
Alles zit juist wel dicht bij elkaar anyway meerdere esp's wil ik eigenlijk vermijden ik ga al als een beest door de IP adressen heen thuisMdBruin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:38:
@vso is het niet makkelijker om meerdere esp'en te gebruiken om de taken uit te voeren? Het lijkt mij gezien je lijstje dat de onderdelen niet vlak bij elkaar zitten. Tevens door het verdelen over meerdere esp'en haal je het probleem weg als de esp uitvalt en je hierdoor alles niet meer kunt bedienen/uitlezen. Wil je toch deze route nemen kijk dan eens op de volgende link en scroll naar beneden voor de I/O chips welke ondersteunt worden.
https://esphome.io/#misc-components
en lijkt me wel leuk als het lukt
Tja vanalles
Die van tuya bijv?
Zal is gaan spelen met de local calendar! Thanks!TheFes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:55:
[...]
Eerste waar ik aan denk is een kalender waarin je de bijzondere dagen markeert (dus vakantie/studiedagen/weekend) en daarop checkt in je automations.
We've got that ring of confidence
Ik heb deze gevolgd voor docker en deze voor de config. Let op dat je dus al wel een mqtt broker moet hebben (ik heb zelf dus mosquitto in nog een docker draaien). Eventuele problemen en vragen over zigbee2mqtt kun je natuurlijk ook hier stellen. Maar voel je natuurlijk vrij de manier te kiezen die voor jou werkt maar docker hoeft voor mijn gevoel geen problemen op te leveren.dotcom87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50:
[...]
Ik herinner mij dat de zigbee2mqtt opzet toen niet van een leien dakje ging. Heb je hiervoor misschien een guide ofzo die je gevolgd hebt?
Niet zigbee, maar ik zou kijken naar die van Shelly.bd-casemod schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:37:
Heeft iemand hier ervaringen met Zigbee rookmelders die beetje betaalbaar zijn en goed?
Die van tuya bijv?
Integratie in home assistant en niet te duur
Hoi!
Ik gebruik die van Frient. Zigbee, klein, maar niet zelfstandig te koppelen. Toch erg tevreden!bd-casemod schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:37:
Heeft iemand hier ervaringen met Zigbee rookmelders die beetje betaalbaar zijn en goed?
Die van tuya bijv?
Ik kon ze betalen, dus ik vond ze betaalbaar
Krijg vanmiddag toevallig een Zigbee Rookmelder binnen van Ali, geloof dat deze rond de €11 zat. Vanmiddag als ik tijd heb eens testen of het allemaal koppelt en werkt 🤷bd-casemod schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:37:
Die van tuya bijv?
Ik heb de Heimann melders, zijn/waren wel aan de prijsbd-casemod schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:37:
Die van tuya bijv?

Is er dus ook iemand die de rookmelders daadwerkelijk getest heeft op "afgaan bij rook"? Of zijn de positieve ervaringen alleen gebaseerd op " koppelt snel", "niet te groot" en "niet te duur"? Primaire reden dat je een rookmelder ophangt is namelijk om rook te melden. Niet om makkelijk in HA op te nemen te zijn, of dat die er goed uit ziet.
Wel daar kan ik je volledig in volgen.RobertMe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:45:
V.w.b. de rookmelder discussie, doet mij nogal aan deze XKCD denken:
[Afbeelding]
Is er dus ook iemand die de rookmelders daadwerkelijk getest heeft op "afgaan bij rook"? Of zijn de positieve ervaringen alleen gebaseerd op " koppelt snel", "niet te groot" en "niet te duur"? Primaire reden dat je een rookmelder ophangt is namelijk om rook te melden. Niet om makkelijk in HA op te nemen te zijn, of dat die er goed uit ziet.
Is er iemand bereid deze test es uit te voeren?
Dus is de ome Ali melder wel zn 11euro waard?
Rookmelders is iets waar ik niet zou op besparen, maar elk zn keus
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Denk dat het hebben van rookmelders, versus geen toch zwaarder weegt dan de prijsRedPas schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:51:
[...]
Wel daar kan ik je volledig in volgen.
Is er iemand bereid deze test es uit te voeren?Mss filmpje ofzo?
Dus is de ome Ali melder wel zn 11euro waard?
Rookmelders is iets waar ik niet zou op besparen, maar elk zn keus
voor de rest is de hoofd taak inderdaad "veel geluid" bij rook vraag me af of je daar 250,- per stuk voor neer moet leggen. als het een simpele schakeling is .. en je nog steeds de accu's elke x tijd moet vervangen.
Tja vanalles
https://www.home-assistan...overkiz#supported-devices
Ik zie hier verschillende hubs, waar ik er geen van heb. Is dit Overkiz (by Somfy) platform gesloten en beveiligd? Of zou ik met een RF module in de RPi2 de aanschaf van een hub kunnen voorkkmen?
https://www.rouwette.com/
De z-wave rookmelder van fibaro (FGSD002) heb ik reeds getest. Cake in de oven was aan het verkolen (don´t drink and bake...) Ding ging af in de gang (met de deur dicht) 5 meter verder! Er hing wel een walmpje in de keuken...RobertMe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:45:
[Afbeelding]
Is er dus ook iemand die de rookmelders daadwerkelijk getest heeft op "afgaan bij rook"?
Hangt hier al een jaar of 5.
Edit: alarm gaat sowieso af, koppeling met ha is slechts een extraatje
[ Voor 9% gewijzigd door NordicMan op 11-03-2023 12:48 ]
jep getest hier.... tot frustratie van mijn partner.... als we de afzuigkap niet aanzetten en iets te uitbundig koken .... herrie.... op zich niet erg, behalve dat ik er gemakkelijk bij kan en mijn partner met haar 1.60m niet...RobertMe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:45:
[Afbeelding]
Somfy IO of RTS?HenkEisDS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:31:
Heeft iemand een idee hoe ik mijn Somfy zonneweringen kan besturen via HA?
Ik zie hier verschillende hubs, waar ik er geen van heb. Is dit Overkiz (by Somfy) platform gesloten en beveiligd? Of zou ik met een RF module in de RPi2 de aanschaf van een hub kunnen voorkkmen?
Ja, dat is wettelijk een vereiste dat ze autonoom/zelfstandig een bepaald geluid af geven bij rook en dat je het alleen lokaal kunt uit zetten.Rouwette schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:39:
Loeien de smart melders ook als het zigbee of wifi eruit ligt of dat als HA al afgebrand is?
Koop je er een bij Ali (bijv HEIMAN) dan kan er andere firmware op staan waarmee dingen kunnen (zoals uitzetten van geluid) die wettelijk dus verboden zijn. Koop je dezelfde HEIMAN of een KAKU (trust) die officieel geïmporteerd is in NL, dan staat er goedgekeurde firmware op.
Zoals o.a. @RobertMe al opmerkte is er geen enkele wettelijk eis voor het gebruik van een smarthome bij rookmelders etc. voor thuis. Ook niet voor het gebruik van een draadloos signaal of voor welk draadloos signaal (Zigbee, Z-wave, Bluetooth, Wifi , "eigen 868MHz").
Ik zal strak e.e.a. toelichten met wat links/URL's . Over de huidige wettelijke eisen, de "nice to have" en ook de nieuwe aanbevelingen van de officiële instanties die dit jaar komen (geen wet), zal ik straks aanvullende info sturen. Dus ook @bd-casemod ; nog even geduld
Hier alvast de attributen van de Kaku/trust Zigbee rookmelder, om een beetje bij het HA van dit forum te blijven:
![]() | ![]() |
Weet je toevallig ook of er Zigbee/smart rookmelders zijn die ook op stroom aan te sluiten zijn?Antonio di schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:02:
[...]
Ja, dat is wettelijk een vereiste dat ze autonoom/zelfstandig een bepaald geluid af geven bij rook en dat je het alleen lokaal kunt uit zetten.
Koop je er een bij Ali (bijv HEIMAN) dan kan er andere firmware op staan waarmee dingen kunnen (zoals uitzetten van geluid) die wettelijk dus verboden zijn. Koop je dezelfde HEIMAN of een KAKU (trust) die officieel geïmporteerd is in NL, dan staat er goedgekeurde firmware op.
Zoals o.a. @RobertMe al opmerkte is er geen enkele wettelijk eis voor het gebruik van een smarthome bij rookmelders etc. voor thuis. Ook niet voor het gebruik van een draadloos signaal of voor welk draadloos signaal (Zigbee, Z-wave, Bluetooth, Wifi , "eigen 868MHz").
Ik zal strak e.e.a. toelichten met wat links/URL's . Over de huidige wettelijke eisen, de "nice to have" en ook de nieuwe aanbevelingen van de officiële instanties die dit jaar komen (geen wet), zal ik straks aanvullende info sturen. Dus ook @bd-casemod ; nog even geduld![]()
![]()
Hier alvast de attributen van de Kaku/trust Zigbee rookmelder, om een beetje bij het HA van dit forum te blijven:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Volgens mij is er dan wel meer mogelijk. Ik ben zelf IO. Maar ik heb dus geen ervaring met RTS, dus kan je verder niet helpen
@TheFes Ik heb hier ook een Somfy IO uitval scherm, maar gebruik daar een KLF 200 (velux) integratie voor, lokale API. Nu is de API wel open meen ik, maar dit werkt eigenlijk gewoon goed. Nou ben ik al vrij lang met een dashboard bezig, maar echt een mooie weergave voor dat uitval scherm kan ik niet vinden. Het is nu gewoon een knopje open-stop-dicht.
Hoe heb jij dat gedaan ?
Mijn huidige opzet triggered niet via het wait template (timeout = true). Zou dit via een != 'home' moeten?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Start Wall-e if away description: Triggers at 9am and potentially runs before 4pm trigger: - platform: time at: "09:00:00" condition: [] action: - wait_template: | {{ is_state('device_tracker.iphone', ['away', 'work']) }} timeout: "07:00:00" continue_on_timeout: false enabled: true - device_id: xxx domain: vacuum entity_id: vacuum.wall_e type: clean mode: single |
Bijv: FireAngel SM-F-1EU Optische rookmelder 230V met lithium batterij back-up kun je Zigbee module in plaatsen.TheFes schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Weet je toevallig ook of er Zigbee/smart rookmelders zijn die ook op stroom aan te sluiten zijn?
Maar het het is volgens mij een slecht idee Zigbee te gebruiken voor rookmelders e.d..
Zoals eerder gemeld. Ik kom er straks allemaal uitgebreid op terug (ben nu even onderweg)
Ik draai HA in de meterkast en heb ik een Conbee II zigbee stick erin geprikt. De Conbee hangt aan een 1 meter lange usb kabel om wat meer 'Antenne' effect te krijgen.
Nagenoeg alle lampen in huis zijn middels verbonden met Zigbee en heb ik dit netjes verdeeld in ruimtes. De Hue en Ikea schakelaars lijken ook prima te werken. Maar, ik loop tegen een paar problemen aan die best vervelend zijn. De woonkamer mat a 10 lampen (dichtstbij de HA) wil niet lekker werken.
Via de eigen HA automatisering manager heb ik scenes gemaakt.
Wat vaak gebeurd is dat lampen niet veranderen als een andere scene wordt opgeroepen. Ik merk ook dat scenes zelfs veranderen. Als proef heb ik 1 scene alle lampen blauw gemaakt en 1 scene alle lampen paars. Na een paar keer heen en weer gaan in scene hebben verschillende lampen in de blauw scene een paarse kleur gekozen en staat dan ook zo als je de scene wil bewerken.
Met uitgaan gebeurd hetzelfde. Random blijven lampen aan en moet je herhaaldelijk alles weer aan zetten om het opnieuw te proberen.
Op zolder heb ik ook 2 Philips bloom lampen. Deze worden direct gevonden door de Conbee en kan ik ze prima bewerken. Voor een korte tijd lijkt alles koek en ei. Maar na een paar minuten zijn ze niet meer te bereiken terwijl andere lampen om me heen het prima blijven doen op zolder.
Ik heb een paar vragen:
-Zou het aan de usb kabel kunnen liggen en dat er een langere versie nodig is? Dus meer antenne?
-Kan ik iets doen op de visualisatie pagina? Heb ik daar invloed op hoe het netwerk zich kan versterken?
-Zijn 10 lampen wellicht teveel voor het netwerk om in 1x aan te sturen?
-Ligt dit wellicht aan de HA automatisering manier en moet ik via Rednode of iets anders gaan werken?
Ik ben geen 'tweaker' en heb ik weinig kaas gegeten van programmeren. Ik vind de HA manier dus best fijn want het ligt voor de hand. Bij klik X doe je X starten.
Iemand een ideetje?
ps: in dit screenshot zie ik veel getallen naast de lijntjes. Ik probeer wat meer informatie in te winnen hoe ik dit moet lezen / begrijpen. Bij de bloom lamp staat ook alles op 0. Ik neem even aan dat dit betekend dat er geen verbinding mee is.
/f/image/ID3pqChMKm1JCsZWAuGzJKO2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 11-03-2023 13:41 ]
1
2
| echo none > /sys/class/leds/blue\:heartbeat/trigger -bash: /sys/class/leds/blue:heartbeat/trigger: No such file or directory |
Daar heb ik gelukkig nog geen last van, maar ik heb wel een apart subnet voor alle HA spullen. Niet alles hoeft internet toegang te hebben of bereikbaar te zijn voor het normale netwerk.
Ik heb een RTS luik via RFXcom.HenkEisDS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:31:
https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx
De RFXCOM aan mijn laptop gehangen en met de RFX manager http://www.rfxcom.com/epa...es/Downloads&Locale=en_GB
Geconfigureerd.
Je krijgt dan een code in rfxmanager welke je weer in de rfxtrx kan invoeren.
Beetje korte uitleg maar denk dat je hiermee wel verder komt.
:strip_exif()/f/image/489CPG7X1oD15svP43re0TZV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had dat probleem ook met scene en groepen in HA (zigbee conbee 2 met z2m). Ik ben overgegaan op groepen in z2m en nu nooit meer dat probleem.RoyK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:34:
Beste tweakers, ik loop een beetje vast en hoop ik op wat inspiratie van jullie.
Ik draai HA in de meterkast en heb ik een Conbee II zigbee stick erin geprikt. De Conbee hangt aan een 1 meter lange usb kabel om wat meer 'Antenne' effect te krijgen.
Nagenoeg alle lampen in huis zijn middels verbonden met Zigbee en heb ik dit netjes verdeeld in ruimtes. De Hue en Ikea schakelaars lijken ook prima te werken. Maar, ik loop tegen een paar problemen aan die best vervelend zijn. De woonkamer mat a 10 lampen (dichtstbij de HA) wil niet lekker werken.
Via de eigen HA automatisering manager heb ik scenes gemaakt.
Wat vaak gebeurd is dat lampen niet veranderen als een andere scene wordt opgeroepen. Ik merk ook dat scenes zelfs veranderen. Als proef heb ik 1 scene alle lampen blauw gemaakt en 1 scene alle lampen paars. Na een paar keer heen en weer gaan in scene hebben verschillende lampen in de blauw scene een paarse kleur gekozen en staat dan ook zo als je de scene wil bewerken.
Met uitgaan gebeurd hetzelfde. Random blijven lampen aan en moet je herhaaldelijk alles weer aan zetten om het opnieuw te proberen.
Op zolder heb ik ook 2 Philips bloom lampen. Deze worden direct gevonden door de Conbee en kan ik ze prima bewerken. Voor een korte tijd lijkt alles koek en ei. Maar na een paar minuten zijn ze niet meer te bereiken terwijl andere lampen om me heen het prima blijven doen op zolder.
Ik heb een paar vragen:
-Zou het aan de usb kabel kunnen liggen en dat er een langere versie nodig is? Dus meer antenne?
-Kan ik iets doen op de visualisatie pagina? Heb ik daar invloed op hoe het netwerk zich kan versterken?
-Zijn 10 lampen wellicht teveel voor het netwerk om in 1x aan te sturen?
-Ligt dit wellicht aan de HA automatisering manier en moet ik via Rednode of iets anders gaan werken?
Ik ben geen 'tweaker' en heb ik weinig kaas gegeten van programmeren. Ik vind de HA manier dus best fijn want het ligt voor de hand. Bij klik X doe je X starten.
Iemand een ideetje?
ps: in dit screenshot zie ik veel getallen naast de lijntjes. Ik probeer wat meer informatie in te winnen hoe ik dit moet lezen / begrijpen. Bij de bloom lamp staat ook alles op 0. Ik neem even aan dat dit betekend dat er geen verbinding mee is.
[Afbeelding]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Nu heb ik van de week onbewust op het zonnescherm gedrukt en deze stond dus uitgeklapt vrijdagochtend.
Wordt hij niet beter van van die regen.
Gelukkig vandaag veel zon en droog dus staat al de hele dag uitgeklapt.
Maar is dit op een of andere manier te voorkomen? Zit te denken aan een automatisering dat hij niet mag uitklappen als het bijvoorbeeld al zonsondergang is.
Of heeft iemand anders daar al iets op bedacht ?
Gebruik zelf RFlink, voor 3 screens en 3 covers. rflinkHenkEisDS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:31:
Eentje bouwen en (laten) solderen kan via de nodo webshop(linkje ergens in de rflink website).
https://www.home-assistant.io/integrations/cover.rflink/
RFXcom is ook een goede optie, kost wat meer, maar kant en klaar.
https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/
http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/22304
Sonoff 433mhz bridge(op amazon, 20 euries) kan je ook flashen met tasmota, om RTS en andere zaken mee aan te sturen. Is wel een leuk klusje, en net iets minder stabiel door een kleine afwijking in de frequentie.
Die overkiz is blijkbaar cloud polling based, bovenstaande oplossingen zijn een hoogtechnologische 433Mhz zapper voor je HA

De meest voor de hand liggende is, lijkt mij, Tuya (aka Silvercrest, LSC, etc).
Dan heb je Wifi en Zigbee-versies. Nu heb ik op zich wel een apart wifi-netwerken voor twee LSC-lampen, maar ik denk dat Zigbee de voorkeur heeft (vooral ivm meshing).
Ik heb ook een Hue-bridge en een Tradfri-bridge draaien.
De vraag is of ik die Tuya-sensoren/-thermometers aan een van die bridgen kan hangen, of dat een aparte Tuya-bridge handiger is (is niet heel duur zo te zien (Ali, Lidl))? Gaan drie Zigbee-bridgen (of zoals nu twee) elke niet in de weg lopen?
Als laatste: Als ik een Tuya-bridge heb, moet ik dan nog dat riedeltje doen qua Tuya-dev aanmelden, etc om lokale Tuya-controle in HA te krijgen? Of is dat alleen met wifi-apparaten?
Andere, niet zelfbouw, suggesties zijn overigens ook welkom
[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 11-03-2023 16:37 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Bedankt voor je reactie Joep, kan je misschien iets meer uitleggen wat je nu vertel? Want ik merk dat ik nog niet helemaal aanhaak haha (onkundeJoepW schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:12:
[...]
Ik had dat probleem ook met scene en groepen in HA (zigbee conbee 2 met z2m). Ik ben overgegaan op groepen in z2m en nu nooit meer dat probleem.

HA 2023.3.3
IOS 16.3.1
Ik heb de bridge al verwijderd en opnieuw aangemaakt binnen HA en daarna toegevoegd in Homekit, echter zijn alle apparaten niet beschikbaar.
Zigbee-stickje van €25 en dan ZHA/Z2M gebruiken? En eventueel al je andere bridges naar https://tweakers.net/aanbod/anandus schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:31:
Andere, niet zelfbouw, suggesties zijn overigens ook welkom
[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 11-03-2023 19:02 ]
Ach, wat je zelf doet, doe je beter! Automatiseringen missen nooit, zelfs als internet eruit ligt😉HenkEisDS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:09:
@Turb0Turb0 @NordicMan Thanks voor jullie input, much appreciated. Wat een dure of complexe oplossingen zeg, waarom? 😄 Kan ik volgens mij net zo goed een officiële somfy kopen.
Overigens werken de Ikea knoppen ook sinds ik een Trådfri versterker er tussen heb zitten
Al eens herstart?MarkyB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:00:
Misschien ligt het aan mij maar kan het zijn dat de homekit integratie stuk is?
HA 2023.3.3
IOS 16.3.1
Ik heb de bridge al verwijderd en opnieuw aangemaakt binnen HA en daarna toegevoegd in Homekit, echter zijn alle apparaten niet beschikbaar.
Ik zal even kijken, al heeft het niet direct mijn voorkeur ivm Google Home.Gizz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Zigbee-stickje van €25 en dan ZHA/Z2M gebruiken? En eventueel al je andere bridges naar https://tweakers.net/aanbod/
(Ik weet dat je HA aan Google Home kan koppelen, maar volgens mij moet ik dan HA openbaren naar het internet)
Maar een unified hub klinkt wel fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 11-03-2023 19:47 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Met Nabu Casa hoef je niets open te gooien naar het internet, je betaalt alleen € 7,50 per maand.anandus schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Ik zal even kijken, al heeft het niet direct mijn voorkeur ivm Google Home.
(Ik weet dat je HA aan Google Home kan koppelen, maar volgens mij moet ik dan HA openbaren naar het internet)
Maar een unified hub klinkt wel fijn.
who put a "stop payment" on my reality check
Ik had de rfxcom al uit de prehistorie. Toen ik 3 hele klik aan klik uit schakelaars voor wat lampen en het luik ermee bediende.HenkEisDS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:09:
@Turb0Turb0 @NordicMan Thanks voor jullie input, much appreciated. Wat een dure of complexe oplossingen zeg, waarom? 😄 Kan ik volgens mij net zo goed een officiële somfy kopen.
Als er een andere goedkope oplossing is eventueel met een somfy IO erin (heb nog een zonnescherm welke IO is) gaat de RFXCOM op marktplaats.
[ Voor 4% gewijzigd door Eraser127 op 11-03-2023 20:03 ]
Even ter informatie, maar deze staat toevallig vandaag op iboodTheFes schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:31:
[...]
Geen persoonlijke ervaring, maar als ik er nu eentje zou moeten kiezen zou ik voor Loqed gaan
Zowel HA als de VM als de host herstart, helaas geen verbetering
Ik heb deze documentatie en dit voorbeeld gebruikt.
De foutmelding die ik krijg is
Invalid config for [template]: [state] is an invalid option for [template]. Check: template->state. (See ?, line ?).
Mijn config.yaml (het gaat om de overloop sensor, niet om de wasmachine sensor.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| template: - sensor: - name: "wasmachine status" state: "{{ states('input_select.wasmachine_status') }}" - trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.overloop_sensor_motion state: 'on' binary_sensor: - name: overloop_sensor_laatste_3_minuten state: 'true' auto_off: '00:03:00' |
Wat doe ik fout? Volgens mij heb ik alle - streepjes op de juiste plek gezet en alles goed uitgelijnd.
Bij welke state gaat het mis? Die van de bestaande sensor of bij die van de definiëren template binary sensor?
Ik zie zo niets geks, weet je zeker dat je niet nog ergens anders template hebt staan?badkuip schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:44:
Ik wil een template sensor makern op basis van trigger bij een andere sensor. Het doel is dat de template sensor 3 minuten aan blijft. Helaas werkt het niet.
Ik heb deze documentatie en dit voorbeeld gebruikt.
De foutmelding die ik krijg is
Invalid config for [template]: [state] is an invalid option for [template]. Check: template->state. (See ?, line ?).
Mijn config.yaml (het gaat om de overloop sensor, niet om de wasmachine sensor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 template: - sensor: - name: "wasmachine status" state: "{{ states('input_select.wasmachine_status') }}" - trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.overloop_sensor_motion state: 'on' binary_sensor: - name: overloop_sensor_laatste_3_minuten state: 'true' auto_off: '00:03:00'
Wat doe ik fout? Volgens mij heb ik alle - streepjes op de juiste plek gezet en alles goed uitgelijnd.
Bij welke state gaat het mis? Die van de bestaande sensor of bij die van de definiëren template binary sensor?
Er zijn wel een heleboel andere sensoren met een value_template erin.
Ik moet de config eigenlijk nog verder ombouwen naar de nieuwe key-stijl. dit is de huidige opzet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FbuDhiPUjZLxm71Fh1GWw3bb.jpg?f=user_large)
Oh, ik zie het, het is het triggerbadkuip schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:00:
@TheFes Dat weet ik zeker, dat is er niet.
Er zijn wel een heleboel andere sensoren met een value_template erin.
Ik moet de config eigenlijk nog verder ombouwen naar de nieuwe key-stijl. dit is de huidige opzet:
[Afbeelding]
Je moet to: "on" gebruiken
Bedankt voor je tip! Ik heb de automation aangemaakt met de entity die jij hebt benoemd. Ik ben benieuwd of het nu werkt! Bedankt voor het meedenken.kepler schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:28:
[...]
Daar zou je ws de buienradar inegratie voor kunnen gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Deze heeft de volgende sensor:
Minimum temperature n days ahead: The forecasted minimum temperature n days ahead (in °C)
Maar, ook bij temperaturen boven 0 kan er ijsvorming optreden (of juist onder nul geen ijsvorming). Geen idee of daar al iets voor bestaat, zal een combinatie zijn tussen vochtigheid, helderheid, wind en temperatuur. Kijken naar de temp is wel een goed begin
Jeemienee, dat was hem! En ik maar blind staren. Bedankt!TheFes schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:05:
[...]
Oh, ik zie het, het is het trigger
Je moet to: "on" gebruiken
Probleem is opgelost door de appletv opnieuw op te startenMarkyB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:00:
Misschien ligt het aan mij maar kan het zijn dat de homekit integratie stuk is?
HA 2023.3.3
IOS 16.3.1
Ik heb de Kaku Zigbee rookmelder getest (= Trust) . Mooi klein ding en werkt ook met HA. Ik ben er niet echt tevreden over . Zigbee is naar mijn mening niet zo geschikt voor Rook, hitte en Koolmonoxide melders.bd-casemod schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:37:
Die van tuya bijv?
Elro heeft een redelijk betaalbare serie "Connect" ("eigen 868MHz") die met de K1-hub een mooi integratie biedt in HA. De Elro K1-hub is uit productie en moeilijk te krijgen, de Elro Connect melders zijn gewoon leverbaar. Zie complete verhaal hieronder. Ook de aanbevelingen van de consumentenbond.
Home Assistant (HA) & Rook, Hitte en Koolmonoxide melders:
Het “Onderling Koppelen van Life Saving Melders” (OKM) zoals voor rook, hitte en koolmonoxide melding is erg belangrijk. De Melders zijn bij OKM allemaal met elkaar verbonden en dus NIET alleen/per se via een centrale Hub. Het komt ook in de nieuwe 2023 jaarversie NEN2555 norm extra naar voren. “Onderling koppelen” via een centrale Hub is dus GEEN OKM. Eeen koppeling van de genoemde melders naar een centrale hub kan wel erg zinvolle taken doen, maar die zijn niet nodig voor "life saving" volgens de wet. Dat je tijdens je vakantie in Spanje geïnformeerd wordt dat je huis af fikt is niet "life saving". Het gaat om de DIRECTE waarschuwing(en) aan de mensen die zich in het pand met Brand of Gas bevinden.
Je huis automatiseren met HA of tegen inbraak beveiligen is van een veel minder belangrijke orde dan OKM (redden van je vege lijf) !!!!!! Zie voor meer detail informatie, mijn Forum bijdragen (Links/URL’s onderaan).
In principe zijn automatische mesh-netwerken EN/OF signalen/frequenties met een kort bereik in afstand EN/OF afhankelijkheid van het internet ONGESCHIKT voor OKM.
Dus GEEN Zigbee, Z-wave-(plus) (niet Z-wave-LR dat is anders), Matter/Thread, Wifi (met wel of niet met mesh-stations), (Open)Weave (van NEST, is over Wifi freq.) of Melders onderling gekoppeld via het Internet. Je weet niet hoe de transmissie (het pad, nodes) van data gaat lopen, dat wordt immers automatisch gemanaged. De 2,4GHz (Zigbee, Thread, (open)Weave/Wifi) heeft dus ook nog eens een kort DIRECT bereik in afstand. Dus automatische Mesh met 2,4GHz is 2x ongeschikt
Bij gevaar (brand/rook/hitte/gas) kan door de bovengenoemde redenen hierdoor een deel van het draadloze netwerk niet beschikbaar of niet bereikbaar zijn en werkt OKM dus niet. Dit kan ook met de 230V stroomvoorzieningen gebeuren en daarom is de back-up batterij verplicht in de melders. Ook voor een eventuele Hub zou ik een batterij back-up aanraden, zoals bij de betere alarmsystemen ((ingebouwd)Powerbank c.q. UPS).
Er zijn naar mijn weten geen OKM die rechtstreeks kunnen communiceren met HA.
Elro komt nog als beste uit de bus met met hun connect-serie voor o.a. rook/hitte/koolmonoxide melders. De Elro-connect met een “eigen 868MHz freq” met OKM wordt via de Elro K1-Hub met een integratie (HACS) gekoppeld aan HA. De Elro K1 Hub is uit productie en dus erg moeilijk te verkrijgen. De opvolger K2 Hub, werkt niet met de HACS integratie. Elro heeft nu (11-3-2023) nog een paar refurb K1 hubs en setjes rookmelders met K1 hub te koop op hun site.
FireAngel heeft melders (ook 230V) met “losse” modules Zigbee , Z-wave of hun RF (“eigen 868MHz”). Deze laatste RF is OKM en communiceert ook met een FireAngel Hub. FireAngel is een prijsklasse duurder dan Elro. Er zijn geen HACS of officiële HA integraties voor FireAngel. Er wordt op de “HA community” wel door een aantal mensen wat eigen bouw spullen opgegeven, zie:
https://community.home-as...dge-integration/166690/23
NEST (ook een duurdere prijsklasse) zijn voor mij niet OKM, maar er is wel NEST HACS integratie voor rook, hitte en koolmonoxide melders (niet voor andere Protect sensoren), zie:
https://github.com/iMicknl/ha-nest-protect
Je kunt ook nog zelf gaan knutselen. Zie voorbeeld met “OKM” van Kidde en First Alert met een eigenbouw Zigbee/Z-wave naar HA. Dat laatste stukje is dus dan niet OKM compliant!
YouTube: Integrate Your Smoke & CO Detectors into Home Assistant
Er zijn een hoop alarmsystemen die naast inbraak ook Rook, Hitte en Koolmonoxide melders hebben met een goede 868MHz frequentie en verder een eigen protocol. Ze hebben vaak een beperkte integratie mogelijkheid met HA. Vaak “One Way” richting HA. Meestal zijn de rook/hitte/koolmonoxide alarmeringen NIET OKM.
Ajax Alarmsysteem verkoopt ook rookmelders met “interconnect”. Ik weet niet of deze OKM zijn?
Ajax heeft wel via een officiële “CID-SIA” (message protocol for Alarm-Centrales) HA integratie een status melding mogelijkheid (one way) naar HA. Het is een lokale verbinding (HA luistert op een IP poort naar CID-SIA messages).
Zie overzicht van alarm integratie mogelijkheden:
https://www.home-assistant.io/integrations/#alarm
De Wet (in het kort), ook voor alle lezers die niet mijn bijdragen via de onderstaande Links lezen
– Alle (rook)melders dienen Autonoom/zelfstandig te functioneren.
– Hebben altijd een batterij, ook bij 230V aansluiting (dan als back-up dus).
– Ze dienen zelfstandig lokaal getest te kunnen worden. Meestal een knop(je) op de melder,
...kan ook lokaal met bijv: Bluetooth c.q. infrarood.
– Alarm van de melder mag alleen lokaal ter plekke uitgezet worden. Meestal een knop(je) op
...de melder, kan ook lokaal met bijv: bluetooth c.q. infrarood.
– “Low battery” dient lokaal te worden gesignaleerd. Meestal een lichtje of zachter geluid.
– Een lichtje dat continue even oplicht ter indicatie dat de melder werkt, is NIET verplicht.
– Voor nieuwbouw (of sterke gerenoveerd) van bouwjaar 2004 en nieuwer moeten rookmelders op
...230V aangesloten worden. Als bij deze “nieuwbouw” de geluidseis niet gehaald wordt, dient
...OKM gerealiseerd te worden (bedraad of draadloos). Zie zeker ook mijn bijdragen via de LINKS.
...Dus meerdere melders geven dan een geluidsalarm. Een koppeling die alleen verloopt via
...de Smarthome Hub, is dus NIET toegestaan voor de eventuele OKM.
– Voor andere woningen die niet onder het vorige punt vallen geldt een rookmelder per etage.
...PS., voor “kamer(student)bewoning” kunnen verzekeraars en/of EU landen aanvullende eisen
...stellen.
– De Wet voor Rookmelders geldt nog niet voor koolmonoxide en hitte melders.
Mijn toevoeging:
– Neem OKM en een merk dat rook, hitte en koolmonoxide melders hiervoor heeft.
...Denk evt. ook aan uitbreidingsmogelijkheid met tril, flits of andere freq. Alarm-luidspreker
...voor specifieke groepen zoals: blinden, slecht/niet-horenden, zeer vastslapers, vaak ouderen.
– Neem OKM met de 868MHz frequentie. Dat heb je een goed/betrouwbaar bereik zonder
...afhankelijk te zijn van router/repeaters o.i.d. . Ook door 3 lagen gewapend beton (3 verdiepingen)
...en over een lange afstand.
– Neem liefst (back-up) batterij die 10 jaar meegaan. Magnetisch bevestiging van melders eenmalig
...geschroefd of geplakt is handig voor mensen met 2 linkerhanden, zeker bij vervanging.
De Wet is prima m.b.t. dat de melders autonoom/zelfstandig moeten werken en alleen lokaal bedient mogen worden. Vallen delen van je stroom/data netwerk uit door bijvoorbeeld brand, dan dienen de melder(s) gewoon te blijven functioneren, vooral alarm te slaan. Je mag zo’n melder die alarm slaat alleen uit zetten als je ziet (niet via een camera van je Smarthome!
Het grote minpunt van de Wet:
Men heeft in de EU jammer genoeg GEEN overeenstemming kunnen bereiken over het gebruik van draadloze signaal/protocol voor Rook/Hitte/Koolmonoxide melders. Daarmee is er grote onduidelijkheid over wat nu het beste draadloze protocol is voor dit soort melders.
Een aantal “betere” fabrikanten hebben daarom Rookmelders met een plek voor een inbouwmodule met “eigen batterij” stroom voorziening. Je kunt dan kiezen tussen “eigen 868MHz”, Z-wave-(plus), Zigbee of KNX. Er is geen standaard maat of aansluiting van deze inbouw modules. Dus je blijft afhankelijk de fabrikant. Meestal zijn de OKM alleen via RF ("eigen 868MHz") en niet via de standaard protocollen zoals Zigbee en Z-wave. Zo'n OKM moet communiceren op applicatielaag met meerdere andere componenten en dat ligt moeilijk bij Zigbee en/of Z-wave die dat alleen op het "netwerk protocol" niveau doen, voor bijvoorbeeld de de Mesh netwerkverbindingen tot stand brengen en houden.
De ideale situatie/oplossing;
Iedere rook/hitte/koolmondoxide-melder (of andere “life-saver” melder) heeft een draadloze module die alle andere gelijksoortige melders en “hulp-componenten” alarmeert (een soort Broadcast/multicast voor alarm slaan). Deze slaan dan dus ook alarm, zijnde: geluid, tril, licht en doorgeven alarmering). Hulp-componenten constateren zelf NIET dat er iets mis is (rook/brand/gas), bijv.: trilplaat onder het kussen, een luidsprekertje met andere/lage toonfrequentie. of een flitser.
Iedere melder en hulp-component geeft aan het centrale meldpunt de zgn. Hub van een Alarm
en/of Smarthome systeem door : Alarmering EN Status (batterij-niveau, stofmeter-stand,
...actief). Met de Hub zijn er weer vele mogelijkheden.
– 230V componenten (inc. De Hub) hebben altijd een Batterij back-up.
Nu is de vraag, bestaan er systemen voor deze bovenstaande “De ideale situatie/oplossing”. Het antwoord is JA, alleen het zijn “gesloten” systemen met hun eigen standaards (868Mhz) en eigen Hub en toegespitst op brand, dus niet ook op inbraak en/of smarthome. Dus standaard koppelingen met HA zijn er niet bij deze brand-alert systemen.
PS, "bijna echt testen":
ABUS, SOLO, Neyfik, Beko, HEKATRON, Presto en Logilink verkopen Rookmelder testspray spuitbussen.
Zie ook vervolg op deze bijdrage op dit Forum:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Zie mijn bijdragen op Tweakers (met ook veel uitleg):
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"
Bijlage 02 met iets meer technische detail over alle protocollen, in "the must read"
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Zie forums op Tweakers:
Smart rookmelder ervaringen
Betrouwbare rookmelder
Andere links:
https://www.consumentenbo...ishouden/test-rookmelders
https://www.kiwa.com/nl/n...48b28-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 13-03-2023 15:08 ]
Kijk, dit is info waar we wat aan hebben. Ik ga hier eens goed voor zitten!Antonio di schreef op zondag 12 maart 2023 @ 01:19:
[...]
Ik heb de Kaku Zigbee rookmelder getest (= Trust) . Mooi klein ding en werkt ook met HA. Ik ben er niet echt tevreden over . Zigbee is naar mijn mening niet zo geschikt voor Rook, hitte en Koolmonoxide melders.
Elro heeft een redelijk betaalbare serie "Connect" ("eigen 868MHz") die met de K1-hub een mooi integratie biedt in HA. De Elro K1-hub is uit productie en moeilijk te krijgen, de Elro Connect melders zijn gewoon leverbaar. Zie complete verhaal hieronder. Ook de aanbevelingen van de consumentenbond.
Het “Onderling Koppelen van Life Saving Melders” (OKM) zoals voor rook, hitte en koolmonoxide melding is erg belangrijk. De Melders zijn bij OKM allemaal met elkaar verbonden en dus NIET alleen/per se via een centrale Hub. Het komt ook in de nieuwe 2023 jaarversie NEN2555 norm extra naar voren. “Onderling koppelen” via een centrale Hub is dus GEEN OKM. Eeen koppeling van de genoemde melders naar een centrale hub kan wel erg zinvolle taken doen, maar die zijn niet nodig voor "life saving" volgens de wet. Dat je tijdens je vakantie in Spanje geïnformeerd wordt dat je huis af fikt is niet "life saving". Het gaat om de DIRECTE waarschuwing(en) aan de mensen die zich in het pand met Brand of Gas bevinden.
Je huis automatiseren met HA of tegen inbraak beveiligen is van een veel minder belangrijke orde dan OKM (redden van je vege lijf) !!!!!! Zie voor meer detail informatie, mijn Forum bijdragen (Links/URL’s onderaan).
In principe zijn automatische mesh-netwerken EN/OF signalen/frequenties met een kort bereik in afstand EN/OF afhankelijkheid van het internet ONGESCHIKT voor OKM.
Dus GEEN Zigbee, Z-wave-(plus) (niet Z-wave-LR dat is anders), Matter/Thread, Wifi (met wel of niet met mesh-stations), (Open)Weave (van NEST, is over Wifi freq.) of Melders onderling gekoppeld via het Internet. Je weet niet hoe de transmissie (het pad, nodes) van data gaat lopen, dat wordt immers automatisch gemanaged. De 2,4GHz (Zigbee, Thread, (open)Weave/Wifi) heeft dus ook nog eens een kort DIRECT bereik in afstand. Dus automatische Mesh met 2,4GHz is 2x ongeschikt![]()
.
Bij gevaar (brand/rook/hitte/gas) kan door de bovengenoemde redenen hierdoor een deel van het draadloze netwerk niet beschikbaar of niet bereikbaar zijn en werkt OKM dus niet. Dit kan ook met de 230V stroomvoorzieningen gebeuren en daarom is de back-up batterij verplicht in de melders. Ook voor een eventuele Hub zou ik een batterij back-up aanraden, zoals bij de betere alarmsystemen ((ingebouwd)Powerbank c.q. UPS).
Elro komt nog als beste uit de bus met met hun connect-serie voor o.a. rook/hitte/koolmonoxide melders. De Elro-connect met een “eigen 868MHz freq” met OKM wordt via de Elro K1-Hub met een integratie (HACS) gekoppeld aan HA. De Elro K1 Hub is uit productie en dus erg moeilijk te verkrijgen. De opvolger K2 Hub, werkt niet met de HACS integratie. Elro heeft nu (11-3-2023) nog een paar refurb K1 hubs en setjes rookmelders met K1 hub te koop op hun site.
FireAngel heeft melders (ook 230V) met “losse” modules Zigbee , Z-wave of hun RF (“eigen 868MHz”). Deze laatste RF is OKM en communiceert ook met een FireAngel Hub. FireAngel is een prijsklasse duurder dan Elro. Er zijn geen HACS of officiële HA integraties voor FireAngel. Er wordt op de “HA community” wel door een aantal mensen wat eigen bouw spullen opgegeven, zie:
NEST (ook een duurdere prijsklasse) zijn voor mij niet OKM, maar er is wel NEST HACS integratie voor rook, hitte en koolmonoxide melders (niet voor andere Protect sensoren), zie:
Je kunt ook nog zelf gaan knutselen. Zie voorbeeld met “OKM” van Kidde en First Alert met een eigenbouw Zigbee/Z-wave naar HA. Dat laatste stukje is dus dan niet OKM compliant!
Er zijn een hoop alarmsystemen die naast inbraak ook Rook, Hitte en Koolmonoxide melders hebben met een goede 868MHz frequentie en verder een eigen protocol. Ze hebben vaak een beperkte integratie mogelijkheid met HA. Vaak “One Way” richting HA. Meestal zijn de rook/hitte/koolmonoxide alarmeringen NIET OKM.
Ajax Alarmsysteem verkoopt ook rookmelders met “interconnect”. Ik weet niet of deze OKM zijn?
Ajax heeft wel via een officiële “CID-SIA” (message protocol for Alarm-Centrales) HA integratie een status melding mogelijkheid (one way) naar HA. Het is een lokale verbinding (HA luistert op een IP poort naar CID-SIA messages).
De Wet (in het kort), ook voor alle lezers die niet mijn bijdragen via de onderstaande Links lezen![]()
:
– Ze dienen zelfstandig lokaal getest te kunnen worden. Meestal een knop(je) op de melder,
– Alarm van de melder mag alleen lokaal ter plekke uitgezet worden. Meestal een knop(je) op
– “Low battery” dient lokaal te worden gesignaleerd. Meestal een lichtje of zachter geluid.
– Een lichtje dat continue even oplicht ter indicatie dat de melder werkt, is NIET verplicht.
– Voor nieuwbouw (of sterke gerenoveerd) van bouwjaar 2004 en nieuwer moeten rookmelders op
...230V aangesloten worden. Als bij deze “nieuwbouw” de geluidseis niet gehaald wordt, dient
...OKM gerealiseerd te worden (bedraad of draadloos). Zie zeker ook mijn bijdragen via de LINKS.
...Dus meerdere melders geven dan een geluidsalarm. Een koppeling die alleen verloopt via
– Voor andere woningen die niet onder het vorige punt vallen geldt een rookmelder per etage.
...PS., voor “kamer(student)bewoning” kunnen verzekeraars en/of EU landen aanvullende eisen
...stellen.
Mijn toevoeging:
...Denk evt. ook aan uitbreidingsmogelijkheid met tril, flits of andere freq. Alarm-luidspreker
...voor specifieke groepen zoals: blinden, slecht/niet-horenden, zeer vastslapers, vaak ouderen.
– Neem OKM met de 868MHz frequentie. Dat heb je een goed/betrouwbaar bereik zonder
...afhankelijk te zijn van router/repeaters o.i.d. . Ook door 3 lagen gewapend beton (3 verdiepingen)
– Neem liefst (back-up) batterij die 10 jaar meegaan. Magnetisch bevestiging van melders eenmalig
...geschroefd of geplakt is handig voor mensen met 2 linkerhanden, zeker bij vervanging.
De Wet is prima m.b.t. dat de melders autonoom/zelfstandig moeten werken en alleen lokaal bedient mogen worden. Vallen delen van je stroom/data netwerk uit door bijvoorbeeld brand, dan dienen de melder(s) gewoon te blijven functioneren, vooral alarm te slaan. Je mag zo’n melder die alarm slaat alleen uit zetten als je ziet (niet via een camera van je Smarthome!![]()
) dat de situatie onder controle is of dat het vals alarm was. Dus in de buurt van de melder(s) die alarm slaat(n).
Men heeft in de EU jammer genoeg GEEN overeenstemming kunnen bereiken over het gebruik van draadloze signaal/protocol voor Rook/Hitte/Koolmonoxide melders. Daarmee is er grote onduidelijkheid over wat nu het beste draadloze protocol is voor dit soort melders.
Een aantal “betere” fabrikanten hebben daarom Rookmelders met een plek voor een inbouwmodule met “eigen batterij” stroom voorziening. Je kunt dan kiezen tussen “eigen 868MHz”, Z-wave-(plus), Zigbee of KNX. Er is geen standaard maat of aansluiting van deze inbouw modules. Dus je blijft afhankelijk de fabrikant. Meestal zijn de OKM alleen via RF ("eigen 868MHz") en niet via de standaard protocollen zoals Zigbee en Z-wave. Zo'n OKM moet communiceren op applicatielaag met meerdere andere componenten en dat ligt moeilijk bij Zigbee en/of Z-wave die dat alleen op het "netwerk protocol" niveau doen, voor bijvoorbeeld de de Mesh netwerkverbindingen tot stand brengen en houden.
Iedere rook/hitte/koolmondoxide-melder (of andere “life-saver” melder) heeft een draadloze module die alle andere gelijksoortige melders en “hulp-componenten” alarmeert (een soort Broadcast/multicast voor alarm slaan). Deze slaan dan dus ook alarm, zijnde: geluid, tril, licht en doorgeven alarmering). Hulp-componenten constateren zelf NIET dat er iets mis is (rook/brand/gas), bijv.: trilplaat onder het kussen, een luidsprekertje met andere/lage toonfrequentie. of een flitser.
Iedere melder en hulp-component geeft aan het centrale meldpunt de zgn. Hub van een Alarm
en/of Smarthome systeem door : Alarmering EN Status (batterij-niveau, stofmeter-stand,
Nu is de vraag, bestaan er systemen voor deze bovenstaande “De ideale situatie/oplossing”. Het antwoord is JA, alleen het zijn “gesloten” systemen met hun eigen standaards (868Mhz) en eigen Hub en toegespitst op brand, dus niet ook op inbraak en/of smarthome. Dus standaard koppelingen met HA zijn er niet bij deze brand-alert systemen.
PS, "bijna echt testen":
ABUS, SOLO, Neyfik, Beko, HEKATRON, Presto en Logilink verkopen Rookmelder testspray spuitbussen.
Bijlage 02 met iets meer technische detail over alle protocollen, in "the must read"![]()
:
Zie forums op Tweakers:
Betrouwbare rookmelder
Andere links:
Indrukwekkend verhaal. Echter zijn er ook gateways die zo voldoen aan de wettelijke eisen dat je in bepaalde gevallen het zelfde resultaat hebt zoals een brandmeldinstallatie. Ik heb hier Ei 3016RF melders hangen met daarbij hun eigen gateway. Ding heeft een ingebouwde back-up batterij en een 2G verbinding.Antonio di schreef op zondag 12 maart 2023 @ 01:19:
[...]
Ik heb de Kaku Zigbee rookmelder getest (= Trust) . Mooi klein ding en werkt ook met HA. Ik ben er niet echt tevreden over . Zigbee is naar mijn mening niet zo geschikt voor Rook, hitte en Koolmonoxide melders.
Dus GEEN Zigbee, Z-wave-(plus) (niet Z-wave-LR dat is anders), Matter/Thread, Wifi (met wel of niet met mesh-stations), (Open)Weave (van NEST, is over Wifi freq.) of Melders onderling gekoppeld via het Internet. Je weet niet hoe de transmissie (het pad, nodes) van data gaat lopen, dat wordt immers automatisch gemanaged. De 2,4GHz (Zigbee, Thread, (open)Weave/Wifi) heeft dus ook nog eens een kort DIRECT bereik in afstand. Dus automatische Mesh met 2,4GHz is 2x ongeschikt![]()
.
De Wet (in het kort), ook voor alle lezers die niet mijn bijdragen via de onderstaande Links lezen![]()
:
...stellen.
Mijn toevoeging:
De Wet is prima m.b.t. dat de melders autonoom/zelfstandig moeten werken en alleen lokaal bedient mogen worden. Vallen delen van je stroom/data netwerk uit door bijvoorbeeld brand, dan dienen de melder(s) gewoon te blijven functioneren, vooral alarm te slaan. Je mag zo’n melder die alarm slaat alleen uit zetten als je ziet (niet via een camera van je Smarthome!![]()
) dat de situatie onder controle is of dat het vals alarm was. Dus in de buurt van de melder(s) die alarm slaat(n).
PS, "bijna echt testen":
Bijlage 02 met iets meer technische detail over alle protocollen, in "the must read"![]()
:
Zie forums op Tweakers:
Betrouwbare rookmelder
Andere links:
De NEN 2555 schrijft voor dat dat je verplicht bent om rookmelders in huis te hebben. Een koolmonoxide of hittemelder bestaan simpelweg volgens dezelfde NEN norm niet.
Het enkel lokaal uitschakelen van een alarm is dubbel. Als je kijkt naar de Ei 450 dan kan je met een afstandsbediening de melder uitschakelen. Heel strikt genomen is dat lokaal, als is het wat anders dan fysiek uitschakelen.
Verder haal je vooral melders van een B kwaliteit aan zoals Elro en FireAngel. Wij (bedrijf gespecialiseerd in brandveiligheid waar ik werkzaam ben) plaatsen deze melders bewust niet omdat het écht rommel is. Leuk dat je ze ‘connected’ kan maken maar vraag me af wat je er aan hebt. Je kan wel je gateway en home assistant achter een accu hangen maar vergeet je switch, router, modem en NT1 niet. En dan nog te hopen dat je provider ook noodstroom in zijn wijk centrales hebt zitten.
Mijn tip; hang per verdieping een goede melder op (Ei 3016 als je 230 hebt en een Ei 650 als je geen spanning hebt) die voorzien zijn van een 10 jaars lithium batterij. Melders moet je na 10 jaar vervangen dus batterijen hoef je dan nooit meer te vervangen.
Voorzie verblijfsruimtes van WiFi of zigbee melders als je dat wil.
De NEN 2555 kent geen hitte of koolmonoxide melders. In bepaalde gevallen ben je verplicht om een melder in de keuken op te hangen. Een hittemelder is een beter alternatief maar vraag bij je verzekering na of ze daar mee akkoord gaan en laat ze dit op schrift vast leggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 12-03-2023 09:56 ]
@Tarin Ik heb exact hetzelfde probleem met het Nodo RFLINK setje dat ik deze week geleverd heb gekregen (met soldeerservice). Ik heb thuis twee ondersteunde 433MHZ apparaten (KAKU AWST-8800 en Forest Gordijnrails), maar beide worden ze niet herkend. Met RFLink Loader in debug mode zie ik dat er wel degelijk een signaal wordt ontvangen, maar zodra ik debug mode uitschakel, niks meer.Tarin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:45:
Ook heb ik nog ruzie met het 433MHz-gedeelte - onlangs was eindelijk weer een RFLink-setje beschikbaar bij Nodo, die meldt zich ook netjes aan (te zien in de logs) maar ontvangt geen signalen (zowel van KaKu als ook Ansluta (de ronde afstandbediendingen voor keukenverlichting, pre-tradfri)) terwijl er nu eigenlijk nieuwe devices zouden moeten ontstaan, toch?.
Ik heb eerst een hele tijd in HA zitten rommelen, omdat ik dacht dat daar het probleem zat. Maar direct aan de PC met RFLink Loader zie ik dat er buiten debug mode simpelweg niets geregistreerd wordt. Firmware (r48) meerdere keren probleemloos geflashed. Ik heb heel wat uren zitten speuren deze week, maar heb het voor nu opgegeven. Ik vermoed dat het een software probleem is, de laatste firmware is van 2017.
Hoe veilig is het om de DuckDNS plugin met de Nginx HomeAssistant SSL Proxy te gebruiken?
Momenteel gebruik ik het bovenstaande en heb ik in de router poort 443 geopend. In de Firewall van de Unifi Dream Machine zie ik echter meerdere "network intrusion attempts" (Deze zit rechtstreeks aan de mediaconverter voor de glasvezel)
Nu heb ik de IP ban aangezet en deze op maximaal 3 pogingen gezet en mijn wachtwoorden aangepast van de simpele wachtwoorden naar een gegenereerde met een wachtwoord manager. (Deze wachtwoorden worden dus nergens anders gebruikt)
De meeste ip adressen die ik zie proberen de poorten te scannen.
Ik zie nu net dat er ook een CloudFlare plugin is die je kunt gebruiken maar dan ben je weer afhankelijk van Cloudflare.
In hoeverre is het bovenstaande veilig en wat heeft de voorkeur?
[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 12-03-2023 11:47 ]
Gedacht aan wireguard? Zo is mijn telefoon eigentijd via wireguard verbonden met mijn netwerk. Ik dacht dat dit de veiligste optie was (maar kan me vergissen).thespeed schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:45:
Ik zie meerdere manieren om HomeAssistant naar de buitenwereld open te zetten.
Hoe veilig is het om de DuckDNS plugin met de Nginx HomeAssistant SSL Proxy te gebruiken?
Momenteel gebruik ik het bovenstaande en heb ik in de router poort 443 geopend. In de Firewall van de Unifi Dream Machine zie ik echter meerdere "network intrusion attempts" (Deze zit rechtstreeks aan de mediaconverter voor de glasvezel)
Nu heb ik de IP ban aangezet en deze op maximaal 3 pogingen gezet en mijn wachtwoorden aangepast van de simpele wachtwoorden naar een gegenereerde met een wachtwoord manager. (Deze wachtwoorden worden dus nergens anders gebruikt)
De meeste ip adressen die ik zie proberen de poorten te scannen.
Ik zie nu net dat er ook een CloudFlare plugin is die je kunt gebruiken maar dan ben je weer afhankelijk van Cloudflare.
In hoeverre is het bovenstaande veilig en wat heeft de voorkeur?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vanwege de Google Assistant koppeling moet hij dacht ik via buiten benaderbaar zijn.Cyberpope schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Gedacht aan wireguard? Zo is mijn telefoon eigentijd via wireguard verbonden met mijn netwerk. Ik dacht dat dit de veiligste optie was (maar kan me vergissen).
WireGuard werkt helaas bij mijn werk ook niet aangezien daar veel geblokkeerd is.
Het mooiste is dus wel een optie dat hij gewoon benaderbaar is.
https://nl.aliexpress.com...-tTU&gatewayAdapt=glo2nld
Zou moeten werken met Z2MQTT (conbeer 2 stick) volgens blakadder?
Trekt goed op de aqara shader...
Ik zou het er anders eens op wagen met 1 stuk om te testen.
Vraag me alleen af of
:- ik batterijstand zal kunnen zien
- het stabiel werkt, en ik halverwege kan stoppen en de stand onthouden wordt.
- de batterij toch enige tijd meegaat
Voor de batterij kan ik die gewoon loskoppelen en ergens anders laden toch he
[ Voor 3% gewijzigd door skank op 12-03-2023 14:28 ]
Na wat puzzelen heb ik de juiste API te pakken en kan ik dus de backup job eruit filteren, maar deze uitlezen in HA is nog niet succesvol:
1
2
3
4
5
| - platform: rest resource: https://192.168.178.177:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump name: Backup Proxmox value_template: "{{ value_json.data.0.status }}" verify_ssl: false |
Als ik de value template aanpas naar enkel value_json blijft deze leeg.
In het HA log zie ik de volgende melding:
2023-03-12 17:05:41.847 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning: 'value_json' is undefined when rendering '{{ value_json }}'
Als ik echter de url zelf in een browser open dan zie ik (na de waarschuwing dat er geen SSL certificaat is) de volgende output:
Ik doe waarschijnlijk iets mis waardoor ik geen respons krijg, maar zou niet weten wat er mis gaat. Iemand een idee?{"data":[{"pid":42563,"node":"proxmox","id":"","user":"root@pam","starttime":1678630485,"type":"vzdump","upid":"UPID:proxmox:0000A643:00152D29:640DDE55:vzdump::root@pam:","status":"OK","endtime":1678631037,"pstart":1387817}],"total":1}
Zie voor uitleg van “OKM” mijn vorige bijdrage op dit forum:Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:40:
[...]
Indrukwekkend verhaal. Echter zijn er ook gateways die zo voldoen aan de wettelijke eisen dat je in bepaalde gevallen het zelfde resultaat hebt zoals een brandmeldinstallatie. Ik heb hier Ei 3016RF melders hangen met daarbij hun eigen gateway. Ding heeft een ingebouwde back-up batterij en een 2G verbinding.
De NEN 2555 schrijft voor dat dat je verplicht bent om rookmelders in huis te hebben. Een koolmonoxide of hittemelder bestaan simpelweg volgens dezelfde NEN norm niet.
Het enkel lokaal uitschakelen van een alarm is dubbel. Als je kijkt naar de Ei 450 dan kan je met een afstandsbediening de melder uitschakelen. Heel strikt genomen is dat lokaal, als is het wat anders dan fysiek uitschakelen.
Verder haal je vooral melders van een B kwaliteit aan zoals Elro en FireAngel. Wij (bedrijf gespecialiseerd in brandveiligheid waar ik werkzaam ben) plaatsen deze melders bewust niet omdat het écht rommel is. Leuk dat je ze ‘connected’ kan maken maar vraag me af wat je er aan hebt. Je kan wel je gateway en home assistant achter een accu hangen maar vergeet je switch, router, modem en NT1 niet. En dan nog te hopen dat je provider ook noodstroom in zijn wijk centrales hebt zitten.
Mijn tip; hang per verdieping een goede melder op (Ei 3016 als je 230 hebt en een Ei 650 als je geen spanning hebt) die voorzien zijn van een 10 jaars lithium batterij. Melders moet je na 10 jaar vervangen dus batterijen hoef je dan nooit meer te vervangen.
Voorzie verblijfsruimtes van WiFi of zigbee melders als je dat wil.
De NEN 2555 kent geen hitte of koolmonoxide melders. In bepaalde gevallen ben je verplicht om een melder in de keuken op te hangen. Een hittemelder is een beter alternatief maar vraag bij je verzekering na of ze daar mee akkoord gaan en laat ze dit op schrift vast leggen.
@Toppe bedankt voor de goede toevoegingen en het compliment . Ook @bd-casemod en alle "thumbs up Tweakers", thanks.
Formeel is er een Woning Wet met een ‘Regeling Bouwbesluit 2012” waarin staat wat wettelijk verplicht is en wat de aanbevelingen zijn. Dit Bouwbesluit verwijst voor de normen naar de NEN2555 die op zijn beurt weer voldoet aan de EU norm NEN-EN 14604 . “Voldoet aan NEN-(EN) 14604” vind je op bijna alle producten die in NL verkocht worden. Dus de EU is het niet gelukt de NEN-EN 14604 met een uniform draadloos protocol uit te breiden of hierna te verwijzen (er was een “voorzet versie jaar 2016”

EI maakt zoals alle andere hier genoemde melders, producten die gericht zijn op woningen en het zijn zeker de betere melders. EI (gemaakt in Ierland) is erg populair onder woningbouwcorporaties en is zeker van iets betere kwaliteit als de meeste producten uit het Verre Oosten. EI is OKM met een “eigen 868MHz”.
Wat ik jammer vind van EI is dat het ingebouwde mobieltje op de gateway 2G is. KPN stopt als laatste in 2025 met 2G (is nu de planning). Ook ondersteunt de EI gateway geen CID-SIA (Alarm meld centrale) en/of BMI/BMC (Brand meld centrale). De betere alarm-systemen voor thuis zoals het Ajax Alarm en alle CLIMAX resellers merken ondersteunen in ieder geval wel CID-SIA die ook meldingen (messages) heeft voor OKM (brand/hitte,gas). Ook heeft EI na mijn weten geen hulp-componenten zoals trilplaat, speaker met andere (lagere) toonfrequentie en een flitslicht.
FireAngel CO melders (Pace sensors) worden in Canada gemaakt en de overige producten worden gemaakt in China. Hun WI-save is een eigen 868MHz oplossing die OKM is. FireAngel heeft volgens mij wel alle bovengenoemde hulp-componenten. De gateway werk jammer genoeg weer met een nieuwe versie van WI-Save, n.l. WI-save-2. De gateway is "Cloud based" en heeft ook GEEN CID-SIA en/of BMI/BMC. Dus die FireAngel gateway hoeft voor mij ook niet.
Ook HEKATRON heeft een gateway voor zijn Genius reeks, die volgens mij niet veel kan (wel kost) maar ik heb er nul ervaring mee.
Ik ken geen gecertificeerde gateway voor brand/gas voor thuis/woningen, alleen gecertificeerde gateways voor zakelijk gebruik met BMI/BMC (Brand meld centrale).
Keurmerken:
Het CE certificaat wordt afgegeven door de fabrikant of importeur die daarmee zeggen dat het product getest is en voldoet aan de voorwaarden van de EU. Alle officieel in de EU geïmporteerde producten zijn CE (is verplicht).
TÜV producten zijn daadwerkelijk geteste producten volgens de TÜV normen (voldoen ook aan CE) door de TÜV of een door een door hen goedgekeurd TÜV instituut. Er zijn tegenwoordig wereldwijd vele fabrikanten die een TÜV goedgekeurde afdeling hebben. TÜV controleert deze instituten/bedrijven/afdelingen. Alle EI, FireAngel, HEKATRON en Elro producten zijn TÜV gecertificeerd. Elro wordt in China gemaakt door SITERWELL en deze heeft een TÜV gecertificeerd testbedrijf waar al hun OKM producten worden getest. ABUS en Smartwares verkopen ook TÜV gecertificeerde melders.
In Duitsland is er een nieuw keurmerk voor “OKM” spullen het zgn. Q-label (onafhankelijk getest in Duitsland, meestal Kriwan Instituut). Deze producten werken 10 jr en stoppen dan (ook de batterij) en zijn minder gevoelig voor externe invloeden dus je krijgt minder valse meldingen. De meeste EI en veel FireAngel en HEKATRON-Genius melders zijn Q-label. Van Elro heeft alleen de FS8010 het Q-label en ook ABUS en Smartwares hebben verschillende Q-label melders.
Nu weer terug naar HA....:
Ik raad iedereen aan naast de verplichte rookmelders:
– een OKM voor rook bij de omvormer voor zonnepanelen te hangen
– een OKM voor rook bij/in de buurt van je meterkast te hangen
– een OKM voor rook bij “grote” stroomopslag te hangen (inclusief elektrisch auto
...in de garage/binnen).
– een OKM voor koolmonoxide bij je CV of andere gas-vloeistof verbrander binnen (bijv: Geiser) te hangen.
Zoals in mijn vorige forum bijdrage al aangegeven is de 868Mhz freq. het meest geschikt voor OKM (ook voor buiten-sensoren: zie reviews Ecowitt & Alarm: zie review Lupus XT2-plus).
Alle brand/Gas/Alarmering merken gebruiken hun “eigen 868MHz” om je als klant vast te binden/houden
Het zou zo mooi zijn als de EU de 868MHz freq. en bijvoorbeeld Z-wave-LR (868MHz Long Range , ster-netwerk) kiest voor “lokale” draadloze oplossing voor brand/gas, (inbraak)Alarmering en buitensensoren. Z-wave is nu wat “meer open source”. Iedereen die lid is van deze Z-wave Alliance mag chipjes gaan bakken volgens een bepaald “porting’-protocol en uitbreiding van Z-wave voorstellen. Dan kopen we met ze alle een Z-wave-LR stickje en/of Paulus laat ze inbakken in de opvolger van Yellow tesamen met een 4G module….. Dan gaan we met zijn alle fijn aan de gang en verder met HA.
De overheden gaan voor OKM en Alarm namelijk naar mijn mening NOOIT EEN VERPLICHTING opleggen voor Gateways/Smarthome/Alarm-panelen voor THUIS gebruik.
Dus Overheid : Hup hup, opschieten met de 868MHz/Z-wave-LR plicht
Ei is bezig met een nieuwere gateway met 4G ondersteuning, meer apparaten per gateway zonder abonnement.Antonio di schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:28:
[...]
Zie voor uitleg van “OKM” mijn vorige bijdrage op dit forum:
@Toppe bedankt voor de goede toevoegingen en het compliment . Ook @bd-casemod en alle "thumbs up Tweakers", thanks.
Formeel is er een Woning Wet met een ‘Regeling Bouwbesluit 2012” waarin staat wat wettelijk verplicht is en wat de aanbevelingen zijn. Dit Bouwbesluit verwijst voor de normen naar de NEN2555 die op zijn beurt weer voldoet aan de EU norm NEN-EN 14604 . “Voldoet aan NEN-(EN) 14604” vind je op bijna alle producten die in NL verkocht worden. Dus de EU is het niet gelukt de NEN-EN 14604 met een uniform draadloos protocol uit te breiden of hierna te verwijzen (er was een “voorzet versie jaar 2016”![]()
![]()
). De NEN2555 en NEN-(EN) 14604 zijn inderdaad alleen voor rook-melders. In de laatste wijzigingen van het Bouwbesluit (2020) worden alleen aanbevelingen gedaan voor koolmonoxide melders, maar er is geen wettelijke verplichting voor gewone woningen (groep/studenten woning kan anders zijn!)
EI maakt zoals alle andere hier genoemde melders, producten die gericht zijn op woningen en het zijn zeker de betere melders. EI (gemaakt in Ierland) is erg populair onder woningbouwcorporaties en is zeker van iets betere kwaliteit als de meeste producten uit het Verre Oosten. EI is OKM met een “eigen 868MHz”.
Wat ik jammer vind van EI is dat het ingebouwde mobieltje op de gateway 2G is. KPN stopt als laatste in 2025 met 2G (is nu de planning). Ook ondersteunt de EI gateway geen CID-SIA (Alarm meld centrale) en/of BMI/BMC (Brand meld centrale). De betere alarm-systemen voor thuis zoals het Ajax Alarm en alle CLIMAX resellers merken ondersteunen in ieder geval wel CID-SIA die ook meldingen (messages) heeft voor OKM (brand/hitte,gas). Ook heeft EI na mijn weten geen hulp-componenten zoals trilplaat, speaker met andere (lagere) toonfrequentie en een flitslicht.
FireAngel CO melders (Pace sensors) worden in Canada gemaakt en de overige producten worden gemaakt in China. Hun WI-save is een eigen 868MHz oplossing die OKM is. FireAngel heeft volgens mij wel alle bovengenoemde hulp-componenten. De gateway werk jammer genoeg weer met een nieuwe versie van WI-Save, n.l. WI-save-2. De gateway is "Cloud based" en heeft ook GEEN CID-SIA en/of BMI/BMC. Dus die FireAngel gateway hoeft voor mij ook niet.
Ook HEKATRON heeft een gateway voor zijn Genius reeks, die volgens mij niet veel kan (wel kost) maar ik heb er nul ervaring mee.
Ik ken geen gecertificeerde gateway voor brand/gas voor thuis/woningen, alleen gecertificeerde gateways voor zakelijk gebruik met BMI/BMC (Brand meld centrale).
Keurmerken:
Het CE certificaat wordt afgegeven door de fabrikant of importeur die daarmee zeggen dat het product getest is en voldoet aan de voorwaarden van de EU. Alle officieel in de EU geïmporteerde producten zijn CE (is verplicht).
TÜV producten zijn daadwerkelijk geteste producten volgens de TÜV normen (voldoen ook aan CE) door de TÜV of een door een door hen goedgekeurd TÜV instituut. Er zijn tegenwoordig wereldwijd vele fabrikanten die een TÜV goedgekeurde afdeling hebben. TÜV controleert deze instituten/bedrijven/afdelingen. Alle EI, FireAngel, HEKATRON en Elro producten zijn TÜV gecertificeerd. Elro wordt in China gemaakt door SITERWELL en deze heeft een TÜV gecertificeerd testbedrijf waar al hun OKM producten worden getest. ABUS en Smartwares verkopen ook TÜV gecertificeerde melders.
In Duitsland is er een nieuw keurmerk voor “OKM” spullen het zgn. Q-label (onafhankelijk getest in Duitsland, meestal Kriwan Instituut). Deze producten werken 10 jr en stoppen dan (ook de batterij) en zijn minder gevoelig voor externe invloeden dus je krijgt minder valse meldingen. De meeste EI en veel FireAngel en HEKATRON-Genius melders zijn Q-label. Van Elro heeft alleen de FS8010 het Q-label en ook ABUS en Smartwares hebben verschillende Q-label melders.
Nu weer terug naar HA....:
Ik raad iedereen aan naast de verplichte rookmelders:
– een OKM voor rook bij de omvormer voor zonnepanelen te hangen
– een OKM voor rook bij/in de buurt van je meterkast te hangen
– een OKM voor rook bij “grote” stroomopslag te hangen (inclusief elektrisch auto
...in de garage/binnen).
– een OKM voor koolmonoxide bij je CV of andere gas-vloeistof verbrander binnen (bijv: Geiser) te hangen.
Zoals in mijn vorige forum bijdrage al aangegeven is de 868Mhz freq. het meest geschikt voor OKM (ook voor buiten-sensoren: zie reviews Ecowitt & Alarm: zie review Lupus XT2-plus).
Alle brand/Gas/Alarmering merken gebruiken hun “eigen 868MHz” om je als klant vast te binden/houden![]()
![]()
. Die specialistisch brand/gas OKM fabrikanten mogen dan goede melders maken,maar ze lopen ontzettend achter met hun Gateway producten of doen domme dingen zoals Cloud afhankelijkheid inbakken wat tegen de voorwaarde "LOKAAL" van OKM is!
Het zou zo mooi zijn als de EU de 868MHz freq. en bijvoorbeeld Z-wave-LR (868MHz Long Range , ster-netwerk) kiest voor “lokale” draadloze oplossing voor brand/gas, (inbraak)Alarmering en buitensensoren. Z-wave is nu wat “meer open source”. Iedereen die lid is van deze Z-wave Alliance mag chipjes gaan bakken volgens een bepaald “porting’-protocol en uitbreiding van Z-wave voorstellen. Dan kopen we met ze alle een Z-wave-LR stickje en/of Paulus laat ze inbakken in de opvolger van Yellow tesamen met een 4G module….. Dan gaan we met zijn alle fijn aan de gang en verder met HA.
De overheden gaan voor OKM en Alarm namelijk naar mijn mening NOOIT EEN VERPLICHTING opleggen voor Gateways/Smarthome/Alarm-panelen voor THUIS gebruik.
Dus Overheid : Hup hup, opschieten met de 868MHz/Z-wave-LR plicht![]()
![]()
Ik heb het omgekeerde. Ik volgde de tutorial waarbij gebruik wordt gemaakt van dashcast en Pyscript.
Ik wil gewoon de normale nest hub interface behouden en alleen als ik iets wil besturen druk ik op een (tradfri) eenknop. Normaal staat ook de video van de voordeur erop namelijk.
Het probleem is: hij cast permanent. Als ik de lovelace view "wegswipe" op de nest hub, komt 'ie vrolijk weer terug. Hoe zorg ik ervoor dat de view een gecontroleerde tijd zichtbaar is (maximaal 10 min, tenzij een video bij de voordeur zich opdringt)?
Ik heb de volgende instellingen:
- dashcast via HACS
- Pyscript via HACS
code pyscript (config/pyscript/apps/nesthub/__init_.py)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| : _DASHBOARD_URL = 'http://192.168.0.149:8123/dashboard-loes/lichten' # The part after 'media_player.' _NEST_HUBS = ['dakterraskamer'] def nest_hub_trigger_factory(nest_hub): entity_id = f'media_player.{nest_hub}' avail_state = f'pyscript.{nest_hub}_availability' #state.persist(avail_state, default_value='1') @state_trigger(f'{entity_id} == "off"', state_check_now=True) def recast_nest_hub(): if state.get(avail_state) == '0': log.info(f'{entity_id} was unavailable. Wait for 20 secs') state.set(avail_state, '1') task.sleep(20) log.info(f'Recast {entity_id}') media_player.volume_set(entity_id=entity_id, volume_level=0) dash_cast.load_url(entity_id=entity_id, url=_DASHBOARD_URL, force=True) @state_trigger(f'{entity_id} == "unavailable"', state_check_now=True) def nest_hub_is_unavailable(): log.info(f'{entity_id} is unavailable') state.set(avail_state, '0') return recast_nest_hub, nest_hub_is_unavailable _triggers = [nest_hub_trigger_factory(nh) for nh in _NEST_HUBS] |
code automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: dashcast description: "" trigger: - platform: device domain: mqtt device_id: 65411aabdcac4f52c25e43ecafcbd348 type: action subtype: "on" discovery_id: 0x70ac08fffeb3ca9e action_on condition: [] action: - service: dash_cast.load_url data: force: false entity_id: media_player.dakterraskamer url: http://192.168.0.149:8123/dashboard-loes/lichten mode: single |
Doe ik iets fundamenteel fout?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| sensor: - platform: template sensors: fiets_opladen_xm1_status: friendly_name: "Fiets opladen xm1" value_template: >- {% if is_state('switch.schuur_switch_xm1_blitz', 'off') %} off {% elif state_attr('sensor.schuur_switch_xm1_blitz_energy','current') | float(default=0) > 0.03 %} charge {% else %} nocharge {% endif %} |
Wellicht kun je hier iets mee:ComTech schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:59:
Ik gebruik de overkizz integratie voor somfy rolluiken en een zonnescherm.
Nu heb ik van de week onbewust op het zonnescherm gedrukt en deze stond dus uitgeklapt vrijdagochtend.
Wordt hij niet beter van van die regen.
Gelukkig vandaag veel zon en droog dus staat al de hele dag uitgeklapt.
Maar is dit op een of andere manier te voorkomen? Zit te denken aan een automatisering dat hij niet mag uitklappen als het bijvoorbeeld al zonsondergang is.
Of heeft iemand anders daar al iets op bedacht ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| tap_action: action: call-service service: automation.trigger data: {} target: entity_id: automation.automatisering confirmation: text: Wil je de zonwering uitklappen? |
Hiermee krijg je een pop-up waaarin je de actie moet bevestigen, dan kun je het niet zomaar per ongeluk doen. Daarnaast gebruik ik de buienalarm integratie om mijn zonwering op te rollen als het bijna gaat regenen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
| 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] command failed 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.409Z [err] 2023-03-12T19:31:07.410Z [err] command 2023-03-12T19:31:07.410Z [err] sh -c prebuild-install || node-gyp rebuild 2023-03-12T19:31:07.410Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.410Z [err] 2023-03-12T19:31:07.410Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] make: Entering directory '/data/node_modules/smartmeter-obis/node_modules/serialport/build' 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] CXX(target) Release/obj.target/serialport/src/serialport.o 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.411Z [err] make: Leaving directory '/data/node_modules/smartmeter-obis/node_modules/serialport/build' 2023-03-12T19:31:07.412Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.412Z [err] 2023-03-12T19:31:07.413Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.413Z [err] gyp info it worked if it ends with ok 2023-03-12T19:31:07.413Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.413Z [err] 2023-03-12T19:31:07.413Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] gyp info using node-gyp@9.0.0 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] gyp info using node@16.16.0 | linux | x64 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] 2023-03-12T19:31:07.414Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] gyp info find Python using Python version 3.10.5 found at "/usr/bin/python3" 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] gyp info spawn /usr/bin/python3 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.415Z [err] 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] gyp info spawn args [ 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] gyp info spawn args '/usr/local/lib/node_modules/npm/node_modules/node-gyp/gyp/gyp_main.py', 2023-03-12T19:31:07.416Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] gyp info spawn args 'binding.gyp', 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] gyp info spawn args '-f', 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] npm ERR! gyp info spawn args 'make', 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] ERR! gyp info spawn args '-I', 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] gyp info spawn args '/data/node_modules/smartmeter-obis/node_modules/serialport/build/config.gypi', 2023-03-12T19:31:07.417Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args '-I', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '/usr/local/lib/node_modules/npm/node_modules/node-gyp/addon.gypi', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args '-I', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '/usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/common.gypi', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args '-Dlibrary=shared_library', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '-Dvisibility=default', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args '-Dnode_root_dir=/usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] gyp info spawn args '-Dnode_gyp_dir=/usr/local/lib/node_modules/npm/node_modules/node-gyp', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '-Dnode_lib_file=/usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/<(target_arch)/node.lib', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '-Dmodule_root_dir=/data/node_modules/smartmeter-obis/node_modules/serialport', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '-Dnode_engine=v8', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '--depth=.', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args '--no-parallel', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args '--generator-output', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn args 'build', 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] gyp info spawn args '-Goutput_dir=.' 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] gyp info spawn args ] 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! gyp info spawn make 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] ERR! gyp info spawn args [ 'BUILDTYPE=Release', '-C', 'build' ] 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.418Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! ../../../../nan/nan.h: In function 'void Nan::AsyncQueueWorker(Nan::AsyncWorker*)': 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ../../../../nan/nan.h:2298:7: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2298 | , reinterpret_cast<uv_after_work_cb>(AsyncExecuteComplete) 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Open(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:41:47: error: no matching function for call to 'v8::Value::ToString()' 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 41 | v8::String::Utf8Value path(info[0]->ToString()); 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~^~ 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3048:44: note: candidate: 'v8::MaybeLocal<v8::String> v8::Value::ToString(v8::Local<v8::Context>) const' 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! 3048 | V8_WARN_UNUSED_RESULT MaybeLocal<String> ToString( 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] | ^~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3048:44: note: candidate expects 1 argument, 0 provided 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:48:52: error: no matching function for call to 'v8::Value::ToObject()' 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! 48 | v8::Local<v8::Object> options = info[1]->ToObject(); 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~^~ 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.419Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate: 'v8::MaybeLocal<v8::Object> v8::Value::ToObject(v8::Local<v8::Context>) const' 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] 3060 | V8_WARN_UNUSED_RESULT MaybeLocal<Object> ToObject( 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate expects 1 argument, 0 provided 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:78:51: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] 78 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Open, (uv_after_work_cb)EIO_AfterOpen); 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterOpen(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:95:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] 95 | data->callback.Call(2, argv); 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Update(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] ../src/serialport.cpp:113:52: error: no matching function for call to 'v8::Value::ToObject()' 2023-03-12T19:31:07.420Z [err] npm ERR! 113 | v8::Local<v8::Object> options = info[1]->ToObject(); 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~^~ 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] ERR! 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate: 'v8::MaybeLocal<v8::Object> v8::Value::ToObject(v8::Local<v8::Context>) const' 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! 3060 | V8_WARN_UNUSED_RESULT MaybeLocal<Object> ToObject( 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] ERR! | ^~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate expects 1 argument, 0 provided 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:135:53: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] ERR! 135 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Update, (uv_after_work_cb)EIO_AfterUpdate); 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.421Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterUpdate(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:150:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] 150 | data->callback.Call(1, argv); 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Close(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:175:52: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] ERR! 175 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Close, (uv_after_work_cb)EIO_AfterClose); 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterClose(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:188:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] 188 | data->callback.Call(1, argv); 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.422Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Flush(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:215:52: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 215 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Flush, (uv_after_work_cb)EIO_AfterFlush); 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterFlush(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:231:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ERR! 231 | data->callback.Call(1, argv); 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Set(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] ../src/serialport.cpp:250:52: error: no matching function for call to 'v8::Value::ToObject()' 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 250 | v8::Local<v8::Object> options = info[1]->ToObject(); 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] | ~~~~~~~~~~~~~~~~~^~ 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate: 'v8::MaybeLocal<v8::Object> v8::Value::ToObject(v8::Local<v8::Context>) const' 2023-03-12T19:31:07.423Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! 3060 | V8_WARN_UNUSED_RESULT MaybeLocal<Object> ToObject( 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] | ^~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3060:44: note: candidate expects 1 argument, 0 provided 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:270:50: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! 270 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Set, (uv_after_work_cb)EIO_AfterSet); 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterSet(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:285:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] 285 | data->callback.Call(1, argv); 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Get(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:314:50: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! 314 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Get, (uv_after_work_cb)EIO_AfterGet); 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterGet(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:329:17: error: no matching function for call to 'v8::Object::Set(v8::Local<v8::String>, Nan::imp::FactoryBase<v8::Boolean>::return_t)' 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] ERR! 329 | results->Set(Nan::New<v8::String>("cts").ToLocalChecked(), Nan::New<v8::Boolean>(data->cts)); 2023-03-12T19:31:07.424Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] | ~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, v8::Local<v8::Value>, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] ERR! 3961 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, uint32_t, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] ERR! 3964 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, uint32_t index, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:330:17: error: no matching function for call to 'v8::Object::Set(v8::Local<v8::String>, Nan::imp::FactoryBase<v8::Boolean>::return_t)' 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] 330 | results->Set(Nan::New<v8::String>("dsr").ToLocalChecked(), Nan::New<v8::Boolean>(data->dsr)); 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, v8::Local<v8::Value>, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm ERR! 3961 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, 2023-03-12T19:31:07.425Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] ERR! | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, uint32_t, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 3964 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, uint32_t index, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:331:17: error: no matching function for call to 'v8::Object::Set(v8::Local<v8::String>, Nan::imp::FactoryBase<v8::Boolean>::return_t)' 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] 331 | results->Set(Nan::New<v8::String>("dcd").ToLocalChecked(), Nan::New<v8::Boolean>(data->dcd)); 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, v8::Local<v8::Value>, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] ERR! 3961 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, uint32_t, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] 3964 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, uint32_t index, 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.426Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:336:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] 336 | data->callback.Call(2, argv); 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE GetBaudRate(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:363:58: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! 363 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_GetBaudRate, (uv_after_work_cb)EIO_AfterGetBaudRate); 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterGetBaudRate(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ../src/serialport.cpp:378:17: error: no matching function for call to 'v8::Object::Set(v8::Local<v8::String>, Nan::imp::IntegerFactory<v8::Integer>::return_t)' 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 378 | results->Set(Nan::New<v8::String>("baudRate").ToLocalChecked(), Nan::New<v8::Integer>(data->baudRate)); 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! | ~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] In file included from /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:63, 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.427Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, v8::Local<v8::Value>, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 3961 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3961:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate: 'v8::Maybe<bool> v8::Object::Set(v8::Local<v8::Context>, uint32_t, v8::Local<v8::Value>)' 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ERR! 3964 | V8_WARN_UNUSED_RESULT Maybe<bool> Set(Local<Context> context, uint32_t index, 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] | ^~~ 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/v8.h:3964:37: note: candidate expects 3 arguments, 2 provided 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:383:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] 383 | data->callback.Call(2, argv); 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ../src/serialport.cpp: In function 'Nan::NAN_METHOD_RETURN_TYPE Drain(Nan::NAN_METHOD_ARGS_TYPE)': 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:409:52: warning: cast between incompatible function types from 'void (*)(uv_work_t*)' {aka 'void (*)(uv_work_s*)'} to 'uv_after_work_cb' {aka 'void (*)(uv_work_s*, int)'} [-Wcast-function-type] 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 409 | uv_queue_work(uv_default_loop(), req, EIO_Drain, (uv_after_work_cb)EIO_AfterDrain); 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: In function 'void EIO_AfterDrain(uv_work_t*)': 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:424:22: warning: 'v8::Local<v8::Value> Nan::Callback::Call(int, v8::Local<v8::Value>*) const' is deprecated [-Wdeprecated-declarations] 2023-03-12T19:31:07.428Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] 424 | data->callback.Call(1, argv); 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] In file included from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! ../../../../nan/nan.h:1740:3: note: declared here 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] ERR! 1740 | Call(int argc, v8::Local<v8::Value> argv[]) const { 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp: At global scope: 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:430:28: warning: unnecessary parentheses in declaration of 'ToParityEnum' [-Wparentheses] 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] ERR! 430 | SerialPortParity NAN_INLINE(ToParityEnum(const v8::Local<v8::String>& v8str)) { 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:430:28: note: remove parentheses 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] 430 | SerialPortParity NAN_INLINE(ToParityEnum(const v8::Local<v8::String>& v8str)) { 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | - - 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:449:30: warning: unnecessary parentheses in declaration of 'ToStopBitEnum' [-Wparentheses] 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] 449 | SerialPortStopBits NAN_INLINE(ToStopBitEnum(double stopBits)) { 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:449:30: note: remove parentheses 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] ERR! 449 | SerialPortStopBits NAN_INLINE(ToStopBitEnum(double stopBits)) { 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] | ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! | - - 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:460:8: error: variable or field 'init' declared void 2023-03-12T19:31:07.429Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] 460 | void init(v8::Handle<v8::Object> target) { 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:460:17: error: 'Handle' is not a member of 'v8'; did you mean 'JobHandle'? 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] 460 | void init(v8::Handle<v8::Object> target) { 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! | ^~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! | JobHandle 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:460:34: error: expected primary-expression before '>' token 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] 460 | void init(v8::Handle<v8::Object> target) { 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! | ^ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ERR! ../src/serialport.cpp:460:36: error: 'target' was not declared in this scope 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] 460 | void init(v8::Handle<v8::Object> target) { 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! | ^~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! In file included from ../../../../nan/nan.h:54, 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ERR! from ../src/./serialport.h:6, 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] from ../src/serialport.cpp:1: 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! ../src/serialport.cpp:485:25: error: 'init' was not declared in this scope; did you mean 'int'? 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 485 | NODE_MODULE(serialport, init); 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ERR! | ^~~~ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] /usr/src/node-red/.cache/node-gyp/16.16.0/include/node/node.h:847:36: note: in definition of macro 'NODE_MODULE_X' 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 847 | (node::addon_register_func) (regfunc), \ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ERR! | ^~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] ../src/serialport.cpp:485:1: note: in expansion of macro 'NODE_MODULE' 2023-03-12T19:31:07.430Z [err] npm ERR! 485 | NODE_MODULE(serialport, init); 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! | ^~~~~~~~~~~ 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] make: *** [serialport.target.mk:116: Release/obj.target/serialport/src/serialport.o] Error 1 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! gyp ERR! build error 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! gyp ERR! stack Error: `make` failed with exit code: 2 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] ERR! gyp ERR! stack at ChildProcess.onExit (/usr/local/lib/node_modules/npm/node_modules/node-gyp/lib/build.js:194:23) 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] gyp ERR! stack at ChildProcess.emit (node:events:527:28) 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! gyp ERR! stack at Process.ChildProcess._handle.onexit (node:internal/child_process:291:12) 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] ERR! gyp ERR! System Linux 5.15.0-60-generic 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] gyp ERR! command "/usr/local/bin/node" "/usr/local/lib/node_modules/npm/node_modules/node-gyp/bin/node-gyp.js" "rebuild" 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! gyp ERR! cwd /data/node_modules/smartmeter-obis/node_modules/serialport 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] ERR! gyp ERR! node -v v16.16.0 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] gyp ERR! node-gyp -v v9.0.0 2023-03-12T19:31:07.431Z [err] npm ERR! gyp ERR! not ok 2023-03-12T19:31:07.435Z [err] 2023-03-12T19:31:07.435Z [err] npm ERR! A complete log of this run can be found in: 2023-03-12T19:31:07.435Z [err] npm 2023-03-12T19:31:07.435Z [err] ERR! /data/.npm/_logs/2023-03-12T19_30_52_818Z-debug-0.log 2023-03-12T19:31:07.470Z rc=1 |
Weet iemand wat er fout gaat en wat ik kan doen?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik had/heb het zelfde probleem met mijn Lupus XT2-plus Alarm/smarthome (alleen 2G), Nu is er een 4G versie van de XT2-plus, vooral omdat ze in Zwitserland de 2G al gestopt hebben en ze die Lupus Electronics klanten willen behouden.Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Ei is bezig met een nieuwere gateway met 4G ondersteuning, meer apparaten per gateway zonder abonnement.
Je moet eens vragen aan EI of ze ook een interface naar HA kunnen leveren op die nieuwe EI 4G gateway. Mag ook gewoon CID_SIA formaat/protocol zijn (beperkte set messages voor brand,CO, hitte en alarm) dan kan het zo HA in met de bestaande CID SIA integratie op HA. Alleen "One Way" richting HA, zouden veel mensen hier in de EU maar helemaal in de VS, blij van worden
Zeker omdat mijn droom overeen universele 868MHz (bijv: Z-Wave-LR) als standaard nog heel lang gaat duren, denk ik
Omdat mijn oude systeem (ASRock q1900) met ssd al ouder is en aan vervanging toe is ben ik opzoek naar wat anders.
Thuis heb ik een synology ds220+ staan voorzien van 2 schijven in shr en heb nog eens 8gb geheugen er bij gestoken.
Afgelopenweek heb ik geprobeerd om home assistant in vmm op de nas te draaien maar zonder succes.
Het draait wel maar ik moet veel geduld hebben het opstarten van het systeem duurt +/- 30 minuten in tegenstelling tot mijn oude systeem draaide deze. Binnen 5 minuten in een proxmox vm
Komt dit doordat mijn synology geen ssd heeft of heeft het een andere oorzaak?
Donker heb ik nog niet geprobeerd maar mijn voorkeur gaat uit naar een vm
Je zou het ook in docker kunnen proberen. Is misschien wat lichter.H143 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:16:
Zijn er mensen die home assistant succesvol in een vm op een synolgy hebben draaien?
Omdat mijn oude systeem (ASRock q1900) met ssd al ouder is en aan vervanging toe is ben ik opzoek naar wat anders.
Thuis heb ik een synology ds220+ staan voorzien van 2 schijven in shr en heb nog eens 8gb geheugen er bij gestoken.
Afgelopenweek heb ik geprobeerd om home assistant in vmm op de nas te draaien maar zonder succes.
Het draait wel maar ik moet veel geduld hebben het opstarten van het systeem duurt +/- 30 minuten in tegenstelling tot mijn oude systeem draaide deze. Binnen 5 minuten in een proxmox vm
Komt dit doordat mijn synology geen ssd heeft of heeft het een andere oorzaak?
Donker heb ik nog niet geprobeerd maar mijn voorkeur gaat uit naar een vm
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Ik herken het gedrag wat je beschrijft, al is een half uur wel erg aan de lange kant. Als ik mijn hele Synology reboot en ook de VM opnieuw laat starten kan het best 15~20 minuten duren voordat alles helemaal klaar is en vlot werkt. Dat is wel inclusief een tiental docker containers die tegelijk met de VM en andere dingen van diskstation opstarten.
Ik wijt het voor 95% aan de I/O: de harde schijven. De processor en ram worden vrijwel nooit tot 100% belast, terwijl de disk utilization erg hoog is.
Zo'n SHR-array is qua snelheid leuk voor het lezen van grote bestanden, maar als er tientallen programma's (dockers, camera streams, HA met alle ingebouwde dockers) continu vrij random allemaal kleine files aan het lezen en schrijven zijn, dan heeft het systeem het echt zwaar.
Ik heb soms zelfs dat HA helemaal stopt met statistieken wegschrijven omdat de queue helemaal vol is, daar krijg ik dan een error over in de logs en dingen zoals het Energy dashboard worden dan niet meer bijgewerkt. Dit gebeurt meestal als mijn nas ook flink wat aan het downloaden is (torrents) in combinatie met het uitpakken van een groot rar archive. Processor en ram ruim onder de 100% gebruik, maar loads van 25+ en flink geratel van de schijven.
Bij een toekomstige upgrade (of dat nou Synology is of niet) komen al dit soort applicaties op een SSD en komt alleen opslag voor langere termijn op HDs.
Begin dan svp eens met welke adapter je gebruikt en welke add-on voor zigbee.RoyK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:42:
[...]
Bedankt voor je reactie Joep, kan je misschien iets meer uitleggen wat je nu vertel? Want ik merk dat ik nog niet helemaal aanhaak haha (onkunde)
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik heb HA achter een reverse proxy zitten op de onderstaande manier:thespeed schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:02:
[...]
Vanwege de Google Assistant koppeling moet hij dacht ik via buiten benaderbaar zijn.
WireGuard werkt helaas bij mijn werk ook niet aangezien daar veel geblokkeerd is.
Het mooiste is dus wel een optie dat hij gewoon benaderbaar is.
- DMZ vlan met NPM. (www > 443,80)
- Domein via freedns
- IoT vlan met HA (NPM > HA)
Ik log extern alleen via viewer accounts in.
Werkt prima
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.