Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@blaaspijp Is inderdaad niet zo makkelijk maar volgens mij zou volgende moeten werken omdat long term gekoppeld blijft aan de toen geldende entity id.

1. Maak template sensoren aan met huidige waardes incl juiste device en state class.
2. Hernoem HomeWizard entiteiten naar iets anders
3. Hernoem de template sensoren naar de oude entity id's van de HomeWizard. Als het goed is nemen ze dan de long term over
4. Laat deze template sensoren gewoon staan in je energy dashboard en voeg de P1 gewoon als nieuwe entiteiten er aan toe.

Zou inderdaad beter zijn als je dit makkelijker gekoppeld kan laten. Dat je bij hernoemen de mogelijkheid krijgt om de history dan wel of niet daar dan te splitsen ofzo

En zorg natuurlijk voor een backup! Ik heb dit niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@zunrob Typische kwaal als het systeem niet krachtig genoeg is om veel data uit een database te halen. Wat de bottleneck is durf ik niet te zeggen. Kan dus zijn dat schrijven/lezen even duurt, er niet genoeg CPU kracht is of dat er te weinig geheugen is. Om standaard NAS zou laatste mijn eerste gedachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:48
Septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:50:
@zunrob Typische kwaal als het systeem niet krachtig genoeg is om veel data uit een database te halen. Wat de bottleneck is durf ik niet te zeggen. Kan dus zijn dat schrijven/lezen even duurt, er niet genoeg CPU kracht is of dat er te weinig geheugen is. Om standaard NAS zou laatste mijn eerste gedachten zijn.
Dat zou je allicht verwachten ja, maar ik zie zowel het CPU als geheugengebruik niet zoveel toenemen. CPU gaat naar maximaal 20 procent (zit meestal rond de 5 procent) en geheugen blijft op 28 procent. Dit is voor de gehele NAS. Dus dan blijft eigenlijk alleen de leessnelheid over.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 08-03-2023 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58
Septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:47:
@blaaspijp Is inderdaad niet zo makkelijk maar volgens mij zou volgende moeten werken omdat long term gekoppeld blijft aan de toen geldende entity id.

1. Maak template sensoren aan met huidige waardes incl juiste device en state class.
2. Hernoem HomeWizard entiteiten naar iets anders
3. Hernoem de template sensoren naar de oude entity id's van de HomeWizard. Als het goed is nemen ze dan de long term over
4. Laat deze template sensoren gewoon staan in je energy dashboard en voeg de P1 gewoon als nieuwe entiteiten er aan toe.

Zou inderdaad beter zijn als je dit makkelijker gekoppeld kan laten. Dat je bij hernoemen de mogelijkheid krijgt om de history dan wel of niet daar dan te splitsen ofzo

En zorg natuurlijk voor een backup! Ik heb dit niet getest.
@blaaspijp ;)
Bij renamen van de oude entities werkt het niet, die rename wordt namelijk gewoon verwerkt in de LTS.
Je zult de HomeWizard integratie echt tijdelijk moeten verwijderen zodat de entities weg zijn.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik was op zoek naar iets wat helaas nog niet geïmplementeerd lijkt te zijn, lijkt me wel een hele handige functie dat je values kunt mappen en friendly names kunt displayen in een dropdown...

https://community.home-as...t-support-mapping/94391/8

Heeft iemand hier een potentiële workaround voor gevonden wellicht?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:01:
Dat zou je allicht verwachten ja, maar ik zie zowel het CPU als geheugengebruik niet zoveel toenemen. CPU gaat naar maximaal 20 procent (zit meestal rond de 5 procent) en geheugen blijft op 28 procent. Dit is voor de gehele NAS. Dus dan blijft eigenlijk alleen de leessnelheid over.
Re performance: ik draai HA nu een paar maanden op een oude-laptop-met-kapot-scherm, onder Proxmox. Daarvoor draaide ik het op een Pi4, wat op zich goed genoeg draaide, maar ik merk op de laptop dat de UI "snappier" voelt, en dat zaken die op de Pi echt wel lang duurden (bv een ESPHOME firmware compileren) nu heel veel sneller zijn.

Kortom, HA veel resources geven laat het (in ieder geval in mijn geval) echt wel prettiger werken. Kost wel iets meer stroom (± 11 watt ipv ± 5 watt met de Pi), maar qua CPU/memory/opslag heb ik nog ruimte om andere zaken te draaien zoals Pihole - of een NAS ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MrScratch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:11:
[...]

Oke, nu je dat zegt begrijp ik de docs iets beter. Ik had de indruk dat het niet kon, omdat in de grafische editor van de automations er een foutmelding verschijnt als ik de input_number.vakantie_kamertemperatuur invoer bij below.

Message malformed: must contain at least one of below, above.

Als ik hem op edit in yaml zet, dan kan ik wel de below: input_number.vakantie_kamertemperatuur invoeren en de automation opslaan.

Wat ik eigenlijk wil is dat als de temperatuur onder de temperatuursetting van de helper min een bepaalde fractie (bijvoorbeeld 0,3) komt, dat in dat geval de automation triggert. Dus mijn temperatuursetting is 18 graden, mijn fractie is 0,3. Dus als de temperatuur onder 17,7 komt, dan moet de automation triggeren.

Ik zie dat in de input_number textfile in de .storage directory de helpers van type input_number staan opgeslagen. Daar heb ik de step in 0.1 veranderd, zodat ik met stapjes van 0.1 de helper kan aanpassen.

Settings van de helpers:
input_number.vakantie_kamertemperatuur = 18
input_number.vakantie_hysterese_tolerantie = 0.3

Dit is wat ik er nu van gebakken heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
platform: numeric_state
entity_id: climate.woonkamer
below: input_number.vakantie_kamertemperatuur
value_template: >-
  {{ state.attributes.current_temperature +
  input_number.vakantie_hysterese_tolerantie }}
Dat value_template werkt zo niet. Die eerste waarde werkt wel, maar bij die tweede doe je niet eens een poging om de state op te vragen, maar voer je alleen een entity_id op. Bovendien is dat een state, en dus een string, dus dat moet je nog wel omzetten naar een float.

Probeer het eens zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
platform: numeric_state
  states('input_number.vakantie_hysterese_tolerantie') | float }}

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:11:
Ik was op zoek naar iets wat helaas nog niet geïmplementeerd lijkt te zijn, lijkt me wel een hele handige functie dat je values kunt mappen en friendly names kunt displayen in een dropdown...

https://community.home-as...t-support-mapping/94391/8

Heeft iemand hier een potentiële workaround voor gevonden wellicht?
Je kunt de mapping in een variable zetten in je automation/script/template sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Nvm.

[ Voor 97% gewijzigd door Zorian op 08-03-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:03
TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:10:
[...]

@blaaspijp ;)
Bij renamen van de oude entities werkt het niet, die rename wordt namelijk gewoon verwerkt in de LTS.
Je zult de HomeWizard integratie echt tijdelijk moeten verwijderen zodat de entities weg zijn.
Ik ga het komende week eens proberen. heb nu de homewizard tijdelijk uit gezet om dubbele waardes te voorkomen.
Maar dan moet ik de entiti eerst wijzigen voor dat ik heb deinstalleer? Anders krijgt deze na installatie weer de naam zoals als die in LTS staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:17:
[...]
Dat value_template werkt zo niet. Die eerste waarde werkt wel, maar bij die tweede doe je niet eens een poging om de state op te vragen, maar voer je alleen een entity_id op. Bovendien is dat een state, en dus een string, dus dat moet je nog wel omzetten naar een float.
Oke, dank. Dat is inderdaad niet zo slim. Ik heb nog een hoop te leren dus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Holiday Mode Enable Thermostate
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
      states('input_number.vakantie_hysterese_tolerantie') | float }}
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.op_vakantie
    state: "on"
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 20
    target:
mode: single

Nu zit ik nog met 1 puntje, namelijk in de action zet ik nu de temperature op 20, maar eigenlijk wil ik dit gelijkzetten aan:

input_number.vakantie_kamertemperatuur + 2

betekent dit dat ik het als volgt op moet lossen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
    data:
      temperature: "{{ states('input_number.vakantie_kamertemperatuur') +2 }}"
    target:

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
badkuip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:38:
Vorig jaar (en daar kennen jullie me misschien het beste van) lopen stoeien met een MQTT-badkamerventilator met een luchtvochtigheidssensor in HA. Dat werkt heel vaak best goed.

Soms het probleem dat deze overdag aan slaat terwijl dat niet nodig is (staat niemand onder de douche). Al een eeuwigheid lopen pielen met tresholds en gemiddelden dus daar zou ik het niet meer willen zoeken.

Maar ik herinner me (maar dat weet ik niet helemaal zeker) dat je een slimme sensor of slimme triggers/condities kan maken waarbij iedere trigger/sensor/conditie gewogen/gescoord wordt.

Volgens mij kon iedere trigger of conditie een score krijgen en op basis van een score wordt bepaald of de automation af gaan. Ik zou op deze manier naar het tijdstip willen kijken: als het na 9.00 uur 's ochtends is, dan is er minder kans dat er iemand onder de douche staat dan daarvoor. Dus dan weegt het tijdstip <9.00 uur zwaarder mee dan als het na 9.00 uur zou zijn. En natuurlijk kan er 's middags incidenteel wel gedoucht worden dus dan zou de luchtvochtigheid weer zwaarder meetellen.

Volgens mij bestaat dit in Home assistant maar ik weet niet meer hoe het heet. Komt iemand dit bekend voor?
Wat bij mij heel betrouwbaar werkt is een tweede sensor gebruiken, en dan sturen op basis van die delta. Als het verschil hoger is dan 10% dan aangaan (en bv weer uit als delta onder 20% valt oid)
Ik heb ook nog twee andere triggers als 'backup':
- afgeleide van de vochtigheid (bij hoge stijging douche aan)
- vochtigheid >90 procent is ook douche aan

Na een beetje tweaken met de getallen, werkt dit bij mij 99.9% betrouwbaar. Ik heb zelden meegemaakt dat hij niet aan ging, of dat hij juist aan ging als er niemand stond te douche (eigenlijk alleen bij rare sprongen in sensor waarden, bv door disconnects of lage batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@badkuip, voor zoiets zou je dus ook de Derivative sensor kunnen pakken. Ook al had ik iets soortgelijks als @kepler. Bij mij werd de 'baseline' bepaald bij het inschakelen van de verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Ik kom vandaag regelmatig niet in HA. Niet via de app en niet in de browser. Op geen enkele manier.
Unable to connect zegt hij dan. Na een paar uur doet hij het weer.

Ik heb geen update gedaan oid. URL gaat via DuckDNS.

Iemand dit ook of tips wat het kan zijn? Niks in de logs te zien so far.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:52

Side-Kick

Timmy!

water_escape schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:12:
Ik kom vandaag regelmatig niet in HA. Niet via de app en niet in de browser. Op geen enkele manier.
Unable to connect zegt hij dan. Na een paar uur doet hij het weer.

Ik heb geen update gedaan oid. URL gaat via DuckDNS.

Iemand dit ook of tips wat het kan zijn? Niks in de logs te zien so far.
Hier exact hetzelfde. Na een paar minuten werkt het dan weer. Ik maak ook gebruik van DuckDNS dus ik verwacht een verstoring aan die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Side-Kick schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Hier exact hetzelfde. Na een paar minuten werkt het dan weer. Ik maak ook gebruik van DuckDNS dus ik verwacht een verstoring aan die kant.
niet lullig bedoeld, maar daar ben ik blij om dan haha.
Ik zit mij gek te zoeken.

maar hoe benader je hem nu lokaal? Ook met ip of homeassistant.local krijg ik geen beeld.

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 08-03-2023 17:21 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:52

Side-Kick

Timmy!

water_escape schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:20:
[...]

niet lullig bedoeld, maar daar ben ik blij om dan haha.
Ik zit mij gek te zoeken.

maar hoe benader je hem nu lokaal? Ook met ip of homeassistant.local krijg ik geen beeld.
Ik benader HA dan over het ip-adres van mijn Raspberry:
https://192.168.*.**:8123/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik heb hier Ecodim zigbee dimmers, maar na een stroomstoring krijg ik de lampen niet meer goed. (brightness aanpassen gaat niet)

Ik heb de Ecodim dimmer al een keer verwijderd en gereset, maar ik kan ze maar qua brightness niet feller maken of dimmen. De aan en uit knop werken wel gewoon.
Als ik aan de "min" en "max" draai op de module zelf, dan veranderd er wel wat, maar hij blijft het niet onthouden ofzo. Ik kan de lampen dus enkel aan of uit zetten.

Is iemand bekend met dit probleem bij Ecodim?

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 08-03-2023 17:36 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Je kunt de mapping in een variable zetten in je automation/script/template sensor
Dankje, nu heb ik zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: input_select.airco
        name: Select Airco
  - type: custom:config-template-card
    variables:
      - states['input_select.airco'].state

Misschien dom, maar wat nu als ik ipv
code:
1
climate.airco_woonkamer
alleen
code:
1
woonkamer
weergeef en daar later
code:
1
climate.airco_
voor concat, zou dat ook werken? If so, hoe doe ik dat in bovenstaand stukje? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:21
Side-Kick schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Hier ook :| Laatste tijd wel eens vaker last van. Lijkt altijd aan duckdns te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:13

-CJ

Not remastered

Hier idem. Hopelijk kan het snel worden opgelost.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Hm. Het script is keurig aangeroepen toen de zon onder ging, echter weigert hij in alle staten om een value van 0 watt te verzenden naar PVOutput.

Heb het nu zo staan:

configuration.yaml

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d%H%M")}}" -d "v2=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 12345" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Uiteraard even de api key en ID veranderd hier.

Dit werkt niet. Ook deze variant werkt niet:

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d%H%M")}}" -d "g=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 12345" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Wat doe ik nou verkeerd? ;( Ik krijg ook geen feedback terug van de curl dus ik kan moeilijk troubleshooten zo.
Zelf vermoed ik dat het in het eerste deel zit om de timestamp te pakken (met de strftime) maar hoe moet ik anders de huidige datum+tijd toevoegen automatisch?

Is het anders niet somehow mogelijk om via bijvoorbeeld een automation te zeggen van "indien de zon onder is, disable dan de entity/geef deze waarde aan de entity totdat de zon weer op komt"?

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 08-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 14:09
Met de update vanaf 2023.2.5 naar 2023.3.1 blijf ik issues houden met mijn ZHA integratie. Die lijkt niet meer goed te starten. De log zelf zegt mij weinig, behalve dat het niet werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2023-03-08 19:08:46.078 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 for zha
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 383, in async_setup
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/__init__.py", line 100, in async_setup_entry
setup_quirks(config)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/zhaquirks/__init__.py", line 409, in setup
importer.find_module(modname).load_module(modname)

Een herstart lost het probleem niet op. Iemand vergelijkbare problemen na een update en een idee hoe te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:58:
Hm. Het script is keurig aangeroepen toen de zon onder ging, echter weigert hij in alle staten om een value van 0 watt te verzenden naar PVOutput.

Heb het nu zo staan:

configuration.yaml

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d%H%M")}}" -d "v2=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 12345" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Uiteraard even de api key en ID veranderd hier.

Dit werkt niet. Ook deze variant werkt niet:

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d%H%M")}}" -d "g=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 12345" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Wat doe ik nou verkeerd? ;( Ik krijg ook geen feedback terug van de curl dus ik kan moeilijk troubleshooten zo.
Zelf vermoed ik dat het in het eerste deel zit om de timestamp te pakken (met de strftime) maar hoe moet ik anders de huidige datum+tijd toevoegen automatisch?

Is het anders niet somehow mogelijk om via bijvoorbeeld een automation te zeggen van "indien de zon onder is, disable dan de entity/geef deze waarde aan de entity totdat de zon weer op komt"?
Heb je de help gelezen waarnaar ik je verwezen heb? Zo ja, dan kan je zien dat mijn script gebruik maakt van de output service. […The Add Output service uploads end of day output information. …]

Ik denk dat jij beter gebruik kunt maken van de status service. […The Add Status service accepts live output data at the Status Interval (5 to 15 minutes) configured for the system. …]

Anders wordt je probleem pas na 0000 van de dag opgelost.

Kortom, kijk naar de help documentatie van PV Ouput https://pvoutput.org/help...n.html#add-status-service

Zet een pot koffie, ga er lekker voor zitten. En probeer simpelweg vanavond om een waarde doorgestuurd te krijgen. Zodra dat je gelukt is ga je je bezighouden met de automation van je werkende script.

Succes er mee!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Heb je de help gelezen waarnaar ik je verwezen heb? Zo ja, dan kan je zien dat mijn script gebruik maakt van de output service. […The Add Output service uploads end of day output information. …]

Ik denk dat jij beter gebruik kunt maken van de status service. […The Add Status service accepts live output data at the Status Interval (5 to 15 minutes) configured for the system. …]

Anders wordt je probleem pas na 0000 van de dag opgelost.

Kortom, kijk naar de help documentatie van PV Ouput https://pvoutput.org/help...n.html#add-status-service

Zet een pot koffie, ga er lekker voor zitten. En probeer simpelweg vanavond om een waarde doorgestuurd te krijgen. Zodra dat je gelukt is ga je je bezighouden met de automation van je werkende script.

Succes er mee!
Klopt, heb het ook geprobeerd via de addstatus. Als ik de curl op de terminal parkeer en dat strftime deel vervang met een datum en tijd via d= en t= dan voegt ie hem keurig toe. Maar als ik dat ding met strftime gebruik krijg ik een 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Klopt, heb het ook geprobeerd via de addstatus. Als ik de curl op de terminal parkeer en dat strftime deel vervang met een datum en tijd via d= en t= dan voegt ie hem keurig toe. Maar als ik dat ding met strftime gebruik krijg ik een 500.
Kijk, fijn dat je script dus wel werkt! Nu de automation nog. O.a. Voor je datum.

Dan moet je dus gaan troubleshooten. Wellicht heeft ie wel secondes nodig, die staan nu niet in je code? Geen idee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Side-Kick schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Ik benader HA dan over het ip-adres van mijn Raspberry:
https://192.168.*.**:8123/
dat werkt bij mij niet....doe ik iets fout / instelling? dat laat alleen het HA blauwe logo zien, en laad niet verder...

Nu merk ik dat HA ook helemaal raar gaat doen als hij wel beschikbaar is.
- Hacs kan niet openen
- JAML check geeft error aan, na refresh doet heel dev tools het niet. -> File configuration.yaml not found.
- logboek / logs / history werkt niet altijd meer.

[ Voor 38% gewijzigd door water_escape op 08-03-2023 19:47 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Dankje, nu heb ik zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
cards:
    entities:
    variables:

Misschien dom, maar wat nu als ik ipv
code:
1
climate.airco_woonkamer
alleen
code:
1
woonkamer
weergeef en daar later
code:
1
climate.airco_
voor concat, zou dat ook werken? If so, hoe doe ik dat in bovenstaand stukje? :)
Wat wil je bereiken? Een climate card van de geselecteerde kamer? Ik zou dat dan met auto-entities doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06
Wat gaat er mis met mijn automatisering?

Ik heb een automatisering welke 2 verwarmingen moet schakelen.
Daarin heb ik 3 triggers (bepaalde tijd of temperatuur komt onder een bepaalde waarde).
en een voorwaarde dat een helper aan moet staan.

Vervolgens heb ik 2 acties die die parallel moet uitvoeren. hierbij gaat die kijken waar de trigger vandaan komt en of er aan aanvullende voorwaarde wordt voldaan, dan schakelt die de verwarming aan.

Tot hier werkt het allemaal prima.
Dan heb ik als laatste elke keer een delay en een uitschakel actie staan, maar op de een of andere manier wordt de uitschakel actie soms niet uitgevoerd (meestal dus wel maar soms niet).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
alias: Adax verwarming
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.keuken_badkamer_start_tijd
    id: Adax tijd
  - platform: device
    device_id: 9192e95f1d711f1c2c605bd273cc198d
    domain: climate
    entity_id: climate.badkamer
    type: current_temperature_changed
    below: 14
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    id: Adax badkamer vorstbeveiliging
    device_id: 1ae1177bfe34eace165a5b1079ba11af
    entity_id: climate.keuken
    for:
    id: Adax keuken vorstbeveiliging
condition:
    entity_id: input_boolean.keuken_badkamer_verwarming
action:
  - parallel:
      - choose:
          - conditions:
              - condition: and
                conditions:
                  - condition: trigger
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.lumi_lumi_badkamer_temperature
                    below: 18
            sequence:
                data:
                  hvac_mode: heat
                  temperature: 25
                target:
              - delay:
                  minutes: 30
                  milliseconds: 0
              - service: climate.set_hvac_mode
                data:
                  hvac_mode: "off"
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: sensor.thuis_outdoor_temperature
                    below: 0.6
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
      - choose:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: sensor.hue_motion_sensor_keuken_temperature
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    below: 3
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Kijk, fijn dat je script dus wel werkt! Nu de automation nog. O.a. Voor je datum.

Dan moet je dus gaan troubleshooten. Wellicht heeft ie wel secondes nodig, die staan nu niet in je code? Geen idee…
Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/4bcd43186408dbbbcf428.png

De string is nu in elk geval confirmed als correct en zoals hij het wil zien. Wou dat er ergens logs ofzo waren waarin je kon zien wat de response is.

* Zorian prutst door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

De string is nu in elk geval confirmed als correct en zoals hij het wil zien. Wou dat er ergens logs ofzo waren waarin je kon zien wat de response is.

* Zorian prutst door...
Dat ziet er goed uit toch?

Wat gebeurd er als je de resolved curl afvuurt? Verschijnt er dan een waarde in PV Output?

Daarna testen met alleen tijd in code. En als dat werkt dan met ook datum in code.

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Dat ziet er goed uit toch?

Wat gebeurd er als je de resolved curl afvuurt? Verschijnt er dan een waarde in PV Output?

Daarna testen met alleen tijd in code. En als dat werkt dan met ook datum in code.

Zoiets?
Je raad het nooit.
Er zat een malformed " in. Eentje die ondersteboven stond ofzo. It works! :D _/-\o_ *O* Duizendmaal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
Onlangs werd mijn SkyConnect bezorgd, maar ik loop tegen een probleem aan bij het vervangen van mijn ConBee2 stick door de SkyConnect.

De ConBee2 is verbonden met HA via ZHA. De firmware op de ConBee2 is up-to-date.
HomeAssistant draait bij mij in een Docker container, op een Ubuntu server(tje). In de server zitten zowel de ConBee2 als de SkyConnect via aparte USB verlengkabels ingeplugd. Ik draai HomeAssistant versie 2023.2.5.

In Ubuntu:
code:
1
2
3
$ ls /dev/serial/by-id/
usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_5cfdc74e1e8dec11915a69e883c5466d-if00-port0
usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474237-if00

In docker-compose.yml:
code:
1
2
3
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_5cfdc74e1e8dec11915a69e883c5466d-if00-port0:/dev/skyconnect
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474237-if00:/dev/conbee

De ConBee2 draait redelijk stabiel. Af en toe valt er een lamp weg ofzo, maar over het algemeen heb ik weinig klachten.
Ik probeer deze tutorial te volgen, maar omdat ik de devices 'by-id' gebruik, kan ik de tutorial niet exact volgen. Bovendien heb ik het gevoel dat de tutorial is geschreven voor Home Assistant Operating System, en niet voor installaties die in een Docker container draaien.

Ik volg de tutorial tot aan Step 8. Daar staat "SkyConnect should have been autodiscovered", maar dat is niet het geval. Ik moet zelf een type adapter invullen. Volgens de ZHA documentatie valt de SkyConnect onder het EZPS protocol, dus die selecteer ik. In het volgende scherm vul ik in bij Serial device path: "/dev/skyconnect". Data Flow Control en Port Speed laat ik op de default waarden staan. Na het klikken op 'Submit' krijg ik de melding van een "Unknown error".

In de logs zie ik de volgende errors (hoewel ik denk dat de aiohttp.server van een andere integratie komt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Logger: aiohttp.server
Source: runner.py:128
First occurred: 7:53:52 PM (1 occurrences)
Last logged: 7:53:52 PM

Error handling request

Logger: homeassistant.helpers.dispatcher
Source: helpers/dispatcher.py:54
First occurred: 7:53:06 PM (1 occurrences)
Last logged: 7:53:06 PM

Unable to remove unknown dispatcher <bound method GroupProbe._reprobe_group of <homeassistant.components.zha.core.discovery.GroupProbe object at 0x7f46c67afee0>>

Helaas zijn al mijn Zigbee devices nu onbeschikbaar in HomeAssistant, dus ik ben behoorlijk zuur.

Vragen:
  • Het lijkt erop dat HomeAssistant mijn SkyConnect niet kan vinden. Klopt dat? Moeten er op Ubuntu (of in Docker) extra drivers worden geinstalleerd o.i.d.? Of is er iets anders aan de hand?
  • Is er een manier om mijn devices weer 'available' te krijgen met de ConBee, zonder ze één voor één aan te melden? Er is volgens de tutorial een 'automatic backup' gemaakt, maar ik weet niet hoe ik die terug kan zetten, mocht dat nodig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 08-03-2023 20:21 . Reden: Meer duidelijkheid ]

[Aylin]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Je raad het nooit.
Er zat een malformed " in. Eentje die ondersteboven stond ofzo. It works! :D _/-\o_ *O* Duizendmaal dank!
:+ :+ :+

Zal je net zien zeg……

Fijn dat het werkt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Krijg ook spontaan een update binnen:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/c285b9fc6408dfb99b2c1.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:46

Frenck

Home Assistant

Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:19:
Krijg ook spontaan een update binnen:

[Afbeelding]
LOL heel spontaan is het niet hoor... was wel weer tijd, stonden genoeg fixes klaar om een weg naar de gebruikers te vinden :)

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Frenck schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:22:
[...]

LOL heel spontaan is het niet hoor... was wel weer tijd, stonden genoeg fixes klaar om een weg naar de gebruikers te vinden :)
Spontaan als in het exacte moment dat het eindelijk werkt na een dag lang nonstop prutsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Wat wil je bereiken? Een climate card van de geselecteerde kamer? Ik zou dat dan met auto-entities doen.
Heb ik aan gedacht, maar ik gebruik 3 entities per airco... dit wil ik ermee bereiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSIrWfyzD-is17jhbqh16JTZolQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JSPQvw8OamvD9MdpI7lQlwPt.png?f=user_large

Maar dan dus met friendly names in de dropdown en climate/binnentemp/buitentemp per airco...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Heb ik aan gedacht, maar ik gebruik 3 entities per airco... dit wil ik ermee bereiken:

[Afbeelding]

Maar dan dus met friendly names in de dropdown en climate/binnentemp/buitentemp per airco...
En dit werkt al, maar je wil de ruimte gebruiken in plaats van een entity_id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:59:
[...]

En dit werkt al, maar je wil de ruimte gebruiken in plaats van een entity_id?
Correct, en daarbij werkt het dus momenteel alleen voor de climate entity, niet voor de 2 temps (die heb ik nu effe statisch staan van 1 unit). Weet niet wat daarvoor de beste aanpak is, ben er nog niet uit na flink wat gegoogle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Correct, en daarbij werkt het dus momenteel alleen voor de climate entity, niet voor de 2 temps (die heb ik nu effe statisch staan van 1 unit). Weet niet wat daarvoor de beste aanpak is, ben er nog niet uit na flink wat gegoogle :)
Kun je die config van die card eens delen, en aangeven wat er variabel moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:16:
[...]

Kun je die config van die card eens delen, en aangeven wat er variabel moet zijn?
Sure, hou je vast want het is best een draak wat ik in elkaar heb lopen prutsen...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
type: vertical-stack
cards:
    entities:
    variables:
    entities:
      - input_select.airco
      - climate.airco_overloop
      - climate.airco_woonkamer
      - climate.airco_zolder
      - input_boolean.thermostat_dropdown
    card:
      type: custom:stack-in-card
      keep:
        margin: false
        box_shadow: false
        background: false
      cards:
        - type: grid
          square: false
          columns: 2
          cards:
            - type: custom:mushroom-template-card
              style: |
                ha-card {
                  padding-bottom: 14px !important;
                  --ha-card-border-width: 0px
                }
              entity: ${vars[0]}
              primary: |
                {{state_attr(entity, 'friendly_name')}}
              secondary: |
                Status: {{ states(entity) | title }}
              icon: |-
                {% set mode = states(entity) %}
                {% if mode == 'off' %}
                mdi:power
                {% elif mode == 'cool' %}
                mdi:snowflake
                {% elif mode == 'heat' %}
                mdi:fire
                {% elif mode == 'heat_cool' %}
                mdi:autorenew
                {% else %}
                mdi:home-thermometer
                {% endif %}
              icon_color: |-
                {% set status = states(entity) %}
                {% if status == 'off' %}
                grey
                {% elif status == 'cool' %}
                blue
                {% elif status == 'heat' %}
                red
                {% else %}
                grey
                {% endif %}
              tap_action: none
            - type: vertical-stack
              cards:
                - type: custom:simple-thermostat
                    ha-card {
                      --st-spacing: 0px;
                    }
                    ha-card .current--value {
                      color: #ffffff;
                    }
                    header {
                      margin-bottom: 10px !important;
                      padding-bottom: 0px !important;
                    }
                    ha-card .thermostat-trigger { 
                      color: #6f6f6f;
                    }
                  header:
                    name: false
                    icon: false
                  decimals: '0'
                  fallback: 'Off'
                  hide:
                    temperature: true
                    state: true
                  layout:
                    mode:
                      names: false
                      icons: false
                      headings: false
                    step: row
                  control:
                    hvac:
                      'off': false
                      heat: false
                      cool: false
                      heat_cool: false
                      dry: false
                      fan_only: false
                      auto: false
            ha-card {
              --st-font-size-toggle-label: 6px
              --st-default-spacing: 0px;
              --st-mode-background: #2d2d2d;
              --ha-card-border-width: 0px;
              margin-left: 12px;
              margin-right: 12px;
            }
            ha-card .mode-item.active.off { 
              background: #363636;
              color: #9e9e9e;
            }
            ha-card .mode-item.active.cool { 
              background: #1d3447;
              color: #2196f3;
            }
            ha-card .mode-item.active.heat { 
              background: #472421;
              color: #f44336;
            }
            ha-card .mode-item.active.heat_cool { 
              background: #493516;
              color: #ff9800;
            }
            ha-card .mode-item.active { 
              background: #263926;
              color: #4caf50;
            }
            ha-card .mode-item.active:hover { 
            }
            ha-card .mode-item:hover { 
            }
            ha-card .mode-item {
              --st-spacing: 3px;
              border-radius: 10px;
            }
            ha-card .modes {
              grid-gap: 12px;
              padding-top: 10px;
            }
          header: false
          setpoints: false
          hide:
          layout:
            mode:
              icons: true
              names: true
          control:
            hvac:
              'off':
                name: null
              heat:
              cool:
            swing:
              _name: Swing Mode
              _hide_when_off: true
              3D Auto: false
              Up/Down Auto: false
        - type: custom:mushroom-chips-card
            ha-card {
              --chip-box-shadow: none;
              --chip-background: none;
              --chip-spacing: 0px;
              --chip-padding: 0 0.2em;
            }
          alignment: justify
          chips:
            - type: template
              content: '{{state_attr(entity, ''current_temperature'')}} °C'
              icon: mdi:home-thermometer
              tap_action:
                action: more-info
                {% set state=states(entity) %}
                {% if state=='cool' %}
                blue
                {% elif state=='heat' %}
                red
                {% else %}
                grey
                {% endif %}
              card_mod:
                  ha-card {
                    --ha-card-box-shadow: none;
                    --chip-spacing: 0;
                    --chip-border-width: 0;
                    : -36px;
                  }
              content: |
                {{ 'Stand ' + state_attr(entity, 'fan_mode')[:1] }}
              icon: mdi:fan
              icon_color: green
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
            - type: weather
              entity: weather.huis
              show_conditions: true
              show_temperature: false
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
              double_tap_action:
                action: none
              content: '{{ state_attr(entity, ''humidity'') }}% Luchtvochtigheid'
              icon: mdi:water
              icon_color: blue
              tap_action:
              hold_action:
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
                {% if is_state(entity, 'off') %}
                  mdi:chevron-down
                {% elif is_state(entity, 'on') %}   
                  mdi:chevron-up
                {% endif %}
              tap_action:
                action: toggle
              entity: input_boolean.thermostat_dropdown
              icon_color: disabled
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
        - type: conditional
          conditions:
            - entity: input_boolean.thermostat_dropdown
              state: 'on'
          card:
            keep:
            card_mod:
                ha-card {
                }
            cards:
                columns: 3
                cards:
                  - type: custom:mushroom-entity-card
                    entity: sensor.airco_woonkamer_indoor
                    primary_info: state
                    secondary_info: name
                    name: Binnen
                    entity: sensor.airco_woonkamer_outdoor
                    name: Buiten
                      ha-card {
                        --st-default-spacing: 1.6px;
                      }
                      }
                      }
                      }
                      ha-card .mode-item {
                        --st-spacing: 6px;
                      }
                      ha-card .modes {
                        grid-gap: 12px
                      }
                    hide:
                    layout:
                      mode:
                        name: Fan speed
                    control:
                      hvac:
                      fan:
                        1 Lowest:
                          icon: mdi:fan-speed-1
                        2 Low:
                          icon: mdi:fan-speed-2
                        3 High:
                          icon: mdi:fan-speed-3
                        4 Highest:
                          icon: mdi:fan-alert
              - type: custom:mini-graph-card
                entities:
                  - entity: sensor.airco_woonkamer_indoor
                    name: Binnentemperatuur
                    color: '#4caf50'
                  - entity: sensor.airco_woonkamer_outdoor
                    name: Buitentemperatuur
                    color: '#2196f3'
                    y_axis: secondary
                hours_to_show: 24
                line_width: 3
                font_size: 50
                animate: true
                show:
                  state: false
                  legend: false
                  fill: fade

Het zijn er dus 3:
  • climate.airco_woonkamer is nu dynamisch door ${vars[0]}
  • sensor.airco_woonkamer_indoor
  • sensor.airco_woonkamer_outdoor
Liefst door gewoon woonkamer/overloop/zolder in de dropdown te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Sure, hou je vast want het is best een draak wat ik in elkaar heb lopen prutsen...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
type: vertical-stack
cards:
    entities:
    variables:
    entities:
      - input_select.airco
      - climate.airco_overloop
      - climate.airco_woonkamer
      - climate.airco_zolder
      - input_boolean.thermostat_dropdown
    card:
      keep:
      cards:
          columns: 2
          cards:
            - type: custom:mushroom-template-card
                ha-card {
                  padding-bottom: 14px !important;
                }
              primary: |
                {{state_attr(entity, 'friendly_name')}}
              secondary: |
                Status: {{ states(entity) | title }}
                {% set mode = states(entity) %}
                {% if mode == 'off' %}
                mdi:power
                {% elif mode == 'cool' %}
                mdi:snowflake
                {% elif mode == 'heat' %}
                mdi:fire
                {% elif mode == 'heat_cool' %}
                mdi:autorenew
                {% else %}
                mdi:home-thermometer
                {% endif %}
                {% set status = states(entity) %}
                {% if status == 'off' %}
                grey
                {% elif status == 'cool' %}
                blue
                {% elif status == 'heat' %}
                red
                {% else %}
                grey
                {% endif %}
            - type: vertical-stack
              cards:
                    ha-card {
                    }
                    ha-card .current--value {
                      color: #ffffff;
                    }
                    header {
                      margin-bottom: 10px !important;
                      padding-bottom: 0px !important;
                    }
                    ha-card .thermostat-trigger { 
                      color: #6f6f6f;
                    }
                  header:
                  decimals: '0'
                  fallback: 'Off'
                  hide:
                  layout:
                    mode:
                      icons: false
                  control:
                    hvac:
            ha-card {
              --st-default-spacing: 0px;
              --ha-card-border-width: 0px;
              margin-left: 12px;
            }
            ha-card .mode-item.active.off { 
            }
            ha-card .mode-item.active.cool { 
              background: #1d3447;
              color: #2196f3;
            }
            ha-card .mode-item.active.heat { 
              background: #472421;
              color: #f44336;
            }
            ha-card .mode-item.active.heat_cool { 
              background: #493516;
              color: #ff9800;
            }
            }
            }
            }
            ha-card .mode-item {
              --st-spacing: 3px;
            }
            ha-card .modes {
              grid-gap: 12px;
              padding-top: 10px;
            }
          hide:
          layout:
            mode:
              names: true
          control:
            hvac:
              'off':
              heat:
              cool:
            swing:
              _name: Swing Mode
              _hide_when_off: true
              3D Auto: false
              Up/Down Auto: false
        - type: custom:mushroom-chips-card
            ha-card {
              --chip-spacing: 0px;
              --chip-padding: 0 0.2em;
            }
          alignment: justify
          chips:
              content: '{{state_attr(entity, ''current_temperature'')}} °C'
              icon: mdi:home-thermometer
              tap_action:
                action: more-info
                {% set state=states(entity) %}
                {% if state=='cool' %}
                blue
                {% elif state=='heat' %}
                red
                {% else %}
                grey
                {% endif %}
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
              content: |
                {{ 'Stand ' + state_attr(entity, 'fan_mode')[:1] }}
              icon: mdi:fan
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
            - type: weather
              show_conditions: true
              show_temperature: false
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
              double_tap_action:
              content: '{{ state_attr(entity, ''humidity'') }}% Luchtvochtigheid'
              icon: mdi:water
              tap_action:
              hold_action:
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
                {% if is_state(entity, 'off') %}
                  mdi:chevron-down
                {% elif is_state(entity, 'on') %}   
                  mdi:chevron-up
                {% endif %}
              tap_action:
                action: toggle
              entity: input_boolean.thermostat_dropdown
              icon_color: disabled
              card_mod:
                  ha-card {
                  }
        - type: conditional
          conditions:
            - entity: input_boolean.thermostat_dropdown
              state: 'on'
          card:
            keep:
            card_mod:
                ha-card {
                }
            cards:
                columns: 3
                cards:
                    entity: sensor.airco_woonkamer_indoor
                    name: Binnen
                    entity: sensor.airco_woonkamer_outdoor
                    name: Buiten
                      ha-card {
                        --st-default-spacing: 1.6px;
                      }
                      }
                      }
                      }
                      ha-card .mode-item {
                        --st-spacing: 6px;
                      }
                      ha-card .modes {
                        grid-gap: 12px
                      }
                    hide:
                    layout:
                      mode:
                        name: Fan speed
                    control:
                      hvac:
                      fan:
                        1 Lowest:
                          icon: mdi:fan-speed-1
                        2 Low:
                          icon: mdi:fan-speed-2
                        3 High:
                          icon: mdi:fan-speed-3
                        4 Highest:
                          icon: mdi:fan-alert
              - type: custom:mini-graph-card
                entities:
                  - entity: sensor.airco_woonkamer_indoor
                    name: Binnentemperatuur
                    color: '#4caf50'
                  - entity: sensor.airco_woonkamer_outdoor
                    name: Buitentemperatuur
                    color: '#2196f3'
                    y_axis: secondary
                hours_to_show: 24
                line_width: 3
                font_size: 50
                animate: true
                show:
                  state: false
                  legend: false
                  fill: fade

Het zijn er dus 3:
  • climate.airco_woonkamer is nu dynamisch door ${vars[0]}
  • sensor.airco_woonkamer_indoor
  • sensor.airco_woonkamer_outdoor
Liefst door gewoon woonkamer/overloop/zolder in de dropdown te selecteren.
Ik heb even naar die card die je gebruikt gekeken, en je kunt ook templates gebruiken in je variables. Dus je kunt een if statement maken wat op basis van je input_select de juiste entity bepaald. Of gewoon string concatination toepassen, dus iets als "climate." + states['input_select.bla'].state. Alleen moet dit zo te zien javascript zijn, en dat praat ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Ik heb even naar die card die je gebruikt gekeken, en je kunt ook templates gebruiken in je variables. Dus je kunt een if statement maken wat op basis van je input_select de juiste entity bepaald. Of gewoon string concatination toepassen, dus iets als "climate." + states['input_select.bla'].state. Alleen moet dit zo te zien javascript zijn, en dat praat ik niet :)
Die concat lukt me dus niet helaas, dat zou het makkelijkste zijn..

De if statement loop ik ff op vast qua syntax, teveel geprutst vandaag denk ik :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    variables:
      -   {% if states('input_select.airco') == 'woonkamer' %}
          climate.airco_woonkamer
          {% elif states('input_select.airco') == 'overloop' %}
          climate.airco_overloop
          {% elif states('input_select.airco') == 'zolder' %}
          climate.airco_zolder
          {% endif %}

Kun je hierbij helpen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Die concat lukt me dus niet helaas, dat zou het makkelijkste zijn..

De if statement loop ik ff op vast qua syntax, teveel geprutst vandaag denk ik :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    variables:
      -   {% if states('input_select.airco') == 'woonkamer' %}
          climate.airco_woonkamer
          {% elif states('input_select.airco') == 'overloop' %}
          climate.airco_overloop
          {% elif states('input_select.airco') == 'zolder' %}
          climate.airco_zolder
          {% endif %}

Kun je hierbij helpen? :)
Dit is jinja, maar voor die kaart kun je geen jinja templates gebruiken, je moet javascript gebruiken.
Dat is wat ik net al aangaf.

En ik kan zelf geen javascript :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Dit is jinja, maar voor die kaart kun je geen jinja templates gebruiken, je moet javascript gebruiken.

Ach, gotcha, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
Kjoe_Ljan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:18:
Onlangs werd mijn SkyConnect bezorgd, maar ik loop tegen een probleem aan bij het vervangen van mijn ConBee2 stick door de SkyConnect.

De ConBee2 is verbonden met HA via ZHA. De firmware op de ConBee2 is up-to-date.
HomeAssistant draait bij mij in een Docker container, op een Ubuntu server(tje). In de server zitten zowel de ConBee2 als de SkyConnect via aparte USB verlengkabels ingeplugd. Ik draai HomeAssistant versie 2023.2.5.

In Ubuntu:
code:
1
2
3
$ ls /dev/serial/by-id/
usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_5cfdc74e1e8dec11915a69e883c5466d-if00-port0
usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474237-if00

In docker-compose.yml:
code:
1
2
3
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_5cfdc74e1e8dec11915a69e883c5466d-if00-port0:/dev/skyconnect
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474237-if00:/dev/conbee

De ConBee2 draait redelijk stabiel. Af en toe valt er een lamp weg ofzo, maar over het algemeen heb ik weinig klachten.
Ik probeer deze tutorial te volgen, maar omdat ik de devices 'by-id' gebruik, kan ik de tutorial niet exact volgen. Bovendien heb ik het gevoel dat de tutorial is geschreven voor Home Assistant Operating System, en niet voor installaties die in een Docker container draaien.

Ik volg de tutorial tot aan Step 8. Daar staat "SkyConnect should have been autodiscovered", maar dat is niet het geval. Ik moet zelf een type adapter invullen. Volgens de ZHA documentatie valt de SkyConnect onder het EZPS protocol, dus die selecteer ik. In het volgende scherm vul ik in bij Serial device path: "/dev/skyconnect". Data Flow Control en Port Speed laat ik op de default waarden staan. Na het klikken op 'Submit' krijg ik de melding van een "Unknown error".

In de logs zie ik de volgende errors (hoewel ik denk dat de aiohttp.server van een andere integratie komt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Logger: aiohttp.server
Source: runner.py:128
First occurred: 7:53:52 PM (1 occurrences)
Last logged: 7:53:52 PM

Error handling request

Logger: homeassistant.helpers.dispatcher
Source: helpers/dispatcher.py:54
First occurred: 7:53:06 PM (1 occurrences)
Last logged: 7:53:06 PM

Unable to remove unknown dispatcher <bound method GroupProbe._reprobe_group of <homeassistant.components.zha.core.discovery.GroupProbe object at 0x7f46c67afee0>>

Helaas zijn al mijn Zigbee devices nu onbeschikbaar in HomeAssistant, dus ik ben behoorlijk zuur.

Vragen:
  • Het lijkt erop dat HomeAssistant mijn SkyConnect niet kan vinden. Klopt dat? Moeten er op Ubuntu (of in Docker) extra drivers worden geinstalleerd o.i.d.? Of is er iets anders aan de hand?
  • Is er een manier om mijn devices weer 'available' te krijgen met de ConBee, zonder ze één voor één aan te melden? Er is volgens de tutorial een 'automatic backup' gemaakt, maar ik weet niet hoe ik die terug kan zetten, mocht dat nodig zijn.
Voor nu heb ik mijn devices opnieuw aangemeld bij de ConBee (een deel in elk geval), maar sommige sensoren werken ineens anders 8)7

Ik heb bijvoorbeeld een automation gekoppeld aan de "sensor_bed.occupancy" entity, maar die entity blijft nu altijd op "off". Voorheen bleef de "sensor_bed.detected" entity altijd op "off", maar die springt nu aan bij beweging en springt uit wanneer er 5 minuten geen beweging is gedetecteerd |:( Voor mij is dat veel te lang.

Maar goed, het probleem van de SkyConnect in Docker aan de praat krijgen, heeft denk ik mijn grootste prioriteit op het moment. Finetunen kan daarna wel weer.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Ik heb 'm, altijd ff de syntax uitvogelen, hij werkte niet zonder if statement for some reason, maar dat kan me voor nu gestolen worden haha.

if (states['input_select.airco'].state != '') { 'climate.airco_'+states['input_select.airco'].state; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kpmaIY4NMj1X3NDvbqjj8GSm-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wdl0cxk9zkN9fP6z9IYBmHAv.png?f=user_large

Btw, mooi dat nieuwe reboot menu! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
ngommers schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:04:
Wat gaat er mis met mijn automatisering?

Ik heb een automatisering welke 2 verwarmingen moet schakelen.
Daarin heb ik 3 triggers (bepaalde tijd of temperatuur komt onder een bepaalde waarde).
en een voorwaarde dat een helper aan moet staan.

Vervolgens heb ik 2 acties die die parallel moet uitvoeren. hierbij gaat die kijken waar de trigger vandaan komt en of er aan aanvullende voorwaarde wordt voldaan, dan schakelt die de verwarming aan.

Tot hier werkt het allemaal prima.
Dan heb ik als laatste elke keer een delay en een uitschakel actie staan, maar op de een of andere manier wordt de uitschakel actie soms niet uitgevoerd (meestal dus wel maar soms niet).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
alias: Adax verwarming
trigger:
    at: input_datetime.keuken_badkamer_start_tijd
    entity_id: climate.badkamer
    for:
    entity_id: climate.keuken
    for:
condition:
    entity_id: input_boolean.keuken_badkamer_verwarming
action:
  - parallel:
      - choose:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: sensor.lumi_lumi_badkamer_temperature
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    below: 0.6
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
      - choose:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: sensor.hue_motion_sensor_keuken_temperature
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    below: 3
            sequence:
                data:
                target:
              - delay:
                data:
                target:
Wat zegt de trace dan?

Let wel op dat aantal zaken de automation herstarten. Meest voor de hans liggende een HA herstart maar herladen van alle automations of edit van deze automation ook. En vroeger (meen <2023.1 uit mijn hoofd) ook elke wijzigiging aan een andere automation.

Let ook op dat je nu geen beveiliging voor de keuken hebt als die van de badkamer nog loopt en andersom. Ook de tijd trigger werkt dan even niet. Lijkt me niet compleet de bedoeling. Twee (mogelijke) opties daarvoor: split het in twee automations of wat ik zelf liever doe met zaken die even duren, gebruik een timer. Laatste heeft mijn voorkeur omdat je daarmee ook feedback hebt over hoe lang het nog duurt en cancel eenvoudig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Music Assistant wil niet meer laden na de update naar 2023-3. Ook de nieuwe 202303-2 blijft music assistant "kapot". Zoeken of anderen dit ook hebben blijft zonder resultaat.

Ik krijg de lekker cryptische melding (in het logboek)
Logger: homeassistant.setup
Source: setup.py:205
First occurred: 08:30:29 (1 occurrences)
Last logged: 08:30:29

Setup failed for custom integration mass: Requirements for mass not found: ['music-assistant==1.8.7.4'].
tja.

Nu wil ik de integratie dan wel verwijderen (want ik deed er ook weer niet veel mee), maar gek genoeg kan ik het ook niet verwijderen.

3 puntjes, verwijderen. Are you sure (ja). Maar hij blijft staan.
Ik vermoed dus dat er iets niet lekker geinstalleerd is. Weet iemand hoe ik een integratie handmatig kan verwijderen? Via SMB en dan een mapje gewoon verwijderen? Of is dat iets te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35

Tarin

Just plain weird.

Ik ben deze maand eindelijk begonnen om ons smart home-systeempje over te zetten van Trust/Klikaanklikuit ICS2000 (in 2016 'gewonnen' via een testpanel hier bij Tweakers.net). Door de mogelijkheden van het huidige systeem is het een verzameling van 433MHz-afstandsbedieningen, -wandschakelaars en -ontvangers, en (vooral Ikea) zigbee-lampen en een enkele stekker-ontvanger. Het wordt voornamelijk vanuit de afstandsbedieningen gestuurd (minder smart en meer veredeld klikaanklikuit dus) omdat ik het ICS-2000 snel onoverzichtelijk wordt als je begint regels aan te maken. De beschikbaarheid van een web-interface in HA, en de mogelijkheid om alles te scripten en te loggen mis ik echt in het huidige systeem.

Dus, een Minisforum-NUC/kloontje opgezet met HAOS, Conbee-zigbee stickje eraan om een beetje het systeem te leren kennen.

Door de opbouw van ons huis kan ik de Tradfri-spots niet (zonder heel veel gedoe) altijd aan de stroom hangen - die worden via wandschakelaars, deels via een timer in de meterkast en deels via 3-punts-hotelschakeling aan en uit gezet.
Wil ik ook zo houden - zo blijven in elke kamer altijd enkele lampen altijd beschikbaar via de ouderwetse wandschakelaar mocht het systeem uitvallen.
Dit zou geen groot probleem mogen zijn voor de stabiliteit van het Zigbee-mesh omdat er ook een paar Zigbee-stekkers en 3 Tradfri-dimmers zijn die wel altijd aan de stroom hangen.

Wat me opviel is dat het Tradfri-spotje wat ik bij wijze van test alvast over had gezet en wat via een wandschakelaar (dus 230V aan/uit) geschakeld wordt, niet de laatste dim-stand behoudt terwijl ze dat via het ICS-2000 wel deden.
De opties hier onder zijn meer voor het aanzetten vanuit HA denk ik - is er een andere waarde in de lamp zelf die het ICS2000 altijd overschreef bij het dimmen zodat dat de nieuwe aan-waarde was als hij weer stroom krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8OLHncK6TXQvQbzPHHD2bmgaHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hZTglQSybGnzFhQSA7KemvpJ.png?f=user_large

Het gaat hier om de lamp in de hal op de eerste verdieping die via puls-schakelaars en een kastje in de meterkast aan en na x seconden weer uit gaat - overdag worden ze op 100% gezet en 's avonds op 7% (momenteel via een KAKU-wandschakelaar, in de toekomst via een script want met HA moet ik uit kunnen vogelen of ze voor het eerst sinds zonsopkomst/zonsondergang weer online zijn) maar dan moeten ze wel hun laatste dim-stand onthouden (zoals ze aangesloten op het ICS wel doen).

Ook heb ik nog ruzie met het 433MHz-gedeelte - onlangs was eindelijk weer een RFLink-setje beschikbaar bij Nodo, die meldt zich ook netjes aan (te zien in de logs) maar ontvangt geen signalen (zowel van KaKu als ook Ansluta (de ronde afstandbediendingen voor keukenverlichting, pre-tradfri)) terwijl er nu eigenlijk nieuwe devices zouden moeten ontstaan, toch?.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
logger:
  default: error
  logs:
    rflink: debug
    homeassistant.components.rflink: debug

light:
  - platform: rflink
    automatic_add: true

sensor:
  - platform: rflink
    automatic_add: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2023-03-06 15:29:37.207 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Initiating Rflink connection
2023-03-06 15:29:37.208 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Connected to Rflink
2023-03-06 15:29:37.215 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] connected
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'unknown', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] event of type unknown: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] unhandled event of type: unknown

Of is die laatste regel al een punt waar hij ophoudt met werken? Die ben ik online vaker tegen gekomen, ook in threads waar de boel uiteindelijk wel werkte.
Lastig troubleshooten, misschien is de zender/ontvanger stuk maar ik weet niet hoe ik dat anders kan controleren. Ik heb hem op het moment aan mijn Windows-PC hangen en ontvang wel *iets* met Serial Port Logging en Debug-mode on:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnuccBduiS-ThSHziWGvuk8Ymfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2yPOlLtQEpiNIjAXiTosPWjK.png?f=user_large

(dat is een KaKu-wandschakelaar, en mogelijk daarna (een stukje van( het ICS-2000 wat een KaKu-stekker aanstuurt)

Anders probeer ik het met een RFXtrx (maar die zijn ook niet/slecht leverbaar - of is dit daarvan de laatste versie en bestaat de RFXtrx433XL niet meer?)

sorry, weer een newbie ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 09-03-2023 10:22 . Reden: Alleen yaml ;) ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Hoi allen,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met HA en het schiet al lekker op, mede wegens alle informatie uit deze topics. Graag zou ik een notificatie op mijn telefoon willen ontvangen als het snachts gaat vriezen (dan moet ik eerder opstaan om te krabben).

Ik krijg het echter niet voor elkaar. Het lukt wel om bijvoorbeeld om 21:00 een notificatie te sturen als de temperatuur op dat moment onder een bepaalde waarde komt, maar hoe kan ik HA in de toekomst laten kijken?

Dus hoe kan ik om 21:00 een notificatie krijgen als het snachts gaat vriezen? Iemand die dit toevallig weet / al voor elkaar heeft gekregen?

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb een gek probleem met inloggen.
Ik draai ha in vm op mijn synology, hier heb ik een reverse proxy voor ingesteld, ha.synology.com.
Op mijn iPad (iPadOS 16.4) via Safari kan ik niet inloggen via de reverse proxy, ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord, in notifications krijg ik ook een login attempt failed. Op iOS 16.4 heb ik hetzelfde probleem.
Via het locale op adres, 192.168.*.*: 8123 lukt het wel.
Op een andere computer of iPad met iPadOS 16.3/ iPhone iOS 16.3 lukt het wel via de reverse proxy.

Het lijkt dus iets in iPadOS/iOS 16.4 te zitten waardoor dit niet lukt, de ha app heeft geen probleem trouwens.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Kleine aanvulling, via Chrome gaat het wel goed, het lijkt dus een safari website/iOS 16.4 specifiek iets te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door gielie op 09-03-2023 10:25 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Tarin Welke Zigbee integratie? Ik draai Zigbee2MQTT en met power_on_behavior op previous gaan ze gewoon op de laatste stand aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 08:43
YellowCab schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
Hoi allen,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met HA en het schiet al lekker op, mede wegens alle informatie uit deze topics. Graag zou ik een notificatie op mijn telefoon willen ontvangen als het snachts gaat vriezen (dan moet ik eerder opstaan om te krabben).

Ik krijg het echter niet voor elkaar. Het lukt wel om bijvoorbeeld om 21:00 een notificatie te sturen als de temperatuur op dat moment onder een bepaalde waarde komt, maar hoe kan ik HA in de toekomst laten kijken?

Dus hoe kan ik om 21:00 een notificatie krijgen als het snachts gaat vriezen? Iemand die dit toevallig weet / al voor elkaar heeft gekregen?

Daar zou je ws de buienradar inegratie voor kunnen gebruiken:

https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/

Deze heeft de volgende sensor:

Minimum temperature n days ahead: The forecasted minimum temperature n days ahead (in °C)

Maar, ook bij temperaturen boven 0 kan er ijsvorming optreden (of juist onder nul geen ijsvorming). Geen idee of daar al iets voor bestaat, zal een combinatie zijn tussen vochtigheid, helderheid, wind en temperatuur. Kijken naar de temp is wel een goed begin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-09 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

gielie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:13:
Ik heb een gek probleem met inloggen.
Ik draai ha in vm op mijn synology, hier heb ik een reverse proxy voor ingesteld, ha.synology.com.
Op mijn iPad (iPadOS 16.4) via Safari kan ik niet inloggen via de reverse proxy, ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord, in notifications krijg ik ook een login attempt failed. Op iOS 16.4 heb ik hetzelfde probleem.
Via het locale op adres, 192.168.*.*: 8123 lukt het wel.
Op een andere computer of iPad met iPadOS 16.3/ iPhone iOS 16.3 lukt het wel via de reverse proxy.

Het lijkt dus iets in iPadOS/iOS 16.4 te zitten waardoor dit niet lukt, de ha app heeft geen probleem trouwens.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Kleine aanvulling, via Chrome gaat het wel goed, het lijkt dus een safari website/iOS 16.4 specifiek iets te zijn.
Kan het te maken hebben met loopback op je router? In HA moet je wel iets configureren als je reverse proxy wil gebruiken, anders accepteert hij de verbinding niet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Septillion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:20:
@Tarin Welke Zigbee integratie? Ik draai Zigbee2MQTT en met power_on_behavior op previous gaan ze gewoon op de laatste stand aan.
De standaard-integratie, het ging zo mooi plug-and-play het eerste kwartier.. deCONZ zie ik. Het is een ConbeeII van Dresden Electronic (de DE van deCONZ als ik het goed begrijp) omdat die ergens aangeraden werd als goed werkend.

Eens kijken hoe (of?) ik die met Zigbee2MQTT aan de praat krijg, ik zie dat ik alweer een konijnenhol aan opties, protocollen en (on)mogelijkheden in aan het duiken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:54

Erik80

Sinds 1980

oltk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:59:
Music Assistant wil niet meer laden na de update naar 2023-3. Ook de nieuwe 202303-2 blijft music assistant "kapot". Zoeken of anderen dit ook hebben blijft zonder resultaat.

Ik krijg de lekker cryptische melding (in het logboek)

[...]

tja.

Nu wil ik de integratie dan wel verwijderen (want ik deed er ook weer niet veel mee), maar gek genoeg kan ik het ook niet verwijderen.

3 puntjes, verwijderen. Are you sure (ja). Maar hij blijft staan.
Ik vermoed dus dat er iets niet lekker geinstalleerd is. Weet iemand hoe ik een integratie handmatig kan verwijderen? Via SMB en dan een mapje gewoon verwijderen? Of is dat iets te simpel gedacht?
Reden dat het niet werkt vind je hier. Het wordt dus niet meteen gefixt maar je moet wachten op v2...

vanuit daar ook een instructie over verwijderen:
  1. In your HA config folder there's a hidden ".storage" folder.
  2. In there you will see a file "core.config_entries
  3. Lookup the entry in there for Music Assistant and remove that block
  4. Restart HA
  5. Now you can remove Music Assistant from HACS as well

[ Voor 19% gewijzigd door Erik80 op 09-03-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Tarin Ah, ZHA dus. Lijkt me dan een bugje :/ Je zou eens kunnen kijken of het wel wordt opgepakt als je de start-up even naar wat anders wijzigt en dan weer terug naar previous. ZHA integreert wel mooi maar door dit soort dingen niet mijn favoriet.

Z2M is inderdaad net even lastiger omdat het via de MQTT integgratie loopt die je eerst op moet zetten. Let er op, als je wilt wisselen dan moet je eerst ZHA stoppen, stick kan maar met één tegelijk werken. En wisselen = re-pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Nu online
Sharky schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Kan het te maken hebben met loopback op je router? In HA moet je wel iets configureren als je reverse proxy wil gebruiken, anders accepteert hij de verbinding niet.
Het klopt dat je iets moet instellen om de reverse proxy te kunnen gebruiken en dit werkt ook gewoon goed alleen niet via Safari op iPadOS/iOS 16.4 op 16.3 of andere browser werkt dit wel goed.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Sharky schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Probeer dit eens:
In HA config
code:
1
2
3
4
5
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - x.x.x.x
    - x.x.x.x

Het wan x.x.x.x IP adres (what is my ip) opgeven. En ook het x.x.x.x ip adres van de proxy server in het intranet.

Synology Reverse proxy
Bij de reverse proxy:rules:
Source
Protocol: HTTPS
Hostname: ha.eigendomein.nl
Port: 443
General: Enable HSTS
Destination:
Hostname: intra ip adres ha
Port 8123

Tabblad custom header:
Header name Value
Upgrade $http_upgrade
Connection $connection_upgrade

Zo staat het hier ingesteld. Met eigen domeinnaam en maak gebruik van wildcard certificaten.
double NAT zou mogelijk problemen kunnen veroorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door pentode op 09-03-2023 11:12 . Reden: oeps ip proxy server ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:50:
@Tarin
Z2M is inderdaad net even lastiger omdat het via de MQTT integgratie loopt die je eerst op moet zetten. Let er op, als je wilt wisselen dan moet je eerst ZHA stoppen, stick kan maar met één tegelijk werken. En wisselen = re-pairen.
Moet je repairen als je van ZHA naar Z2M gaat? Het Zigbee netwerk wordt toch geregeld door de stick?
Ik kan me wel voorstellen dat alle id's veranderen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Ortep Als je zelfde pan id, channel en network key aanhoud zouden devices zich misschien vanzelf weer aanmelden. Maar veel zit gewoon in software. Dus in de regel is dat dus gewoon re-pairen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion
Dan gaan we voor dat ik dat ga proberen eerst maar eens zoeken of ik ZHA goed werkend krijg. Die Zigbee groepen daarin zijn om te huilen zo traag.
Ik zit niet op extra werk te wachten

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 09-03-2023 11:44 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Septillion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:50:
@Tarin Ah, ZHA dus. Lijkt me dan een bugje :/ Je zou eens kunnen kijken of het wel wordt opgepakt als je de start-up even naar wat anders wijzigt en dan weer terug naar previous. ZHA integreert wel mooi maar door dit soort dingen niet mijn favoriet.

Ik heb het voordeel dat ik op het moment alleen een lamp, een stekker en een afstandbedieninkje in mijn HA-Zigbee-netwerkje heb, dus ik begin liever 3 keer opnieuw met verschillende systemen dan doormodderen met iets wat toch net niet lekker werkt.

Op het moment heb ik met wat gedoe Z2M draaiend, hij vindt alleen nog geen devices. Na de lunch eens kijken wat daar mis gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
AUijtdehaag schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:30:
[...]

Gebruik zelf esp32 op een printje met een max3485 om modbus uit te lezen van de brink ventilatie en de mitsubishi procon.
Maar dat is geen 30 mtr.

Heb je geen netwerk aansluiting daar?
Dit was voor mij de oplossing. Voor ABB / PowerOne is dit dus een prima oplossing. Kreeg het geprogrammeerd en al, dus kun je zo aan de slag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
YellowCab schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
Hoi allen,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: App notificatie - Het gaat vriezen
  id: app_notificatie_vriezen
  trigger:
      at: "21:30:00"
  condition:
    - "{{ state_attr('weather.home_hourly', 'forecast')[:12] | map(attribute='temperature') | min < 0 }}" #aankomende 12 uur is de temperatuur < 0 graden
  action:
    - service: notify.wie_je_wil
      data:
        title: "Het gaat vriezen vanacht"
        message: "Misschien handig om de voorruit van de auto af te dekken?"

[ Voor 43% gewijzigd door -Casper op 09-03-2023 12:59 . Reden: Verkeerde post gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Ortep schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Moet je repairen als je van ZHA naar Z2M gaat? Het Zigbee netwerk wordt toch geregeld door de stick?
Ik kan me wel voorstellen dat alle id's veranderen
Ja/nee :p. Bij Zigbee lijkt de stick een vrij dom apparaat te zijn, in de zin dat het eigenlijk gewoon de antenne is en die berichtjes de lucht in stuurt en ontvangt. De database met apparaten zit vervolgens in de software (Z2M / ZHA / ...). Bij ZWave is de stick wel slimmer en staat de "database" op de stick. Aotec heeft (of had?) zelfs een stick met ingebouwde batterij en pair knop. Om apparaten aan te melden kun je dan met de stick door het huis lopen en bij het apparaat pairen, waarna je de stick weer in de "server" (/PC) stopt en de software dus meteen de zojuist gekoppelde apparaten ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Nu online
pentode schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Probeer dit eens:
In HA config
code:
1
2
3
4
5
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - x.x.x.x
    - x.x.x.x

Het wan x.x.x.x IP adres (what is my ip) opgeven. En ook het x.x.x.x ip adres van de proxy server in het intranet.

Synology Reverse proxy
Bij de reverse proxy:rules:
Source
Protocol: HTTPS
Hostname: ha.eigendomein.nl
Port: 443
General: Enable HSTS
Destination:
Hostname: intra ip adres ha
Port 8123

Tabblad custom header:
Header name Value
Upgrade $http_upgrade
Connection $connection_upgrade

Zo staat het hier ingesteld. Met eigen domeinnaam en maak gebruik van wildcard certificaten.
double NAT zou mogelijk problemen kunnen veroorzaken.
Misschien is mijn verhaal niet duidelijk maar de reverse proxy heeft altijd goed gewerkt en werkt nog steeds prima op een willekeurige pc, iPadOS/iOS 16.3 Safari alsook op 16.4 via Chrome alleen niet op iPadOS/iOS 16.4 via Safari. Het lijkt dus een Safari iPadOS/iOS 16.4 probleem te zijn en geen ha probleem daar ik de instellingen voor een reverse proxy al in heb staan. Bovendien als de reverse proxy niet zou werken kom ik helemaal niet bij de inlog pagina en dan kom ik wel alleen geeft hij een wrong username/password fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:39
Is hier iemand die HAOS draait via Proxmox? En welke hardware gebruiken jullie hiervoor?

Ik heb hier nog een Intel NUC liggen (i3 6300U, 32 gb ram) die ik hiervoor graag zou gebruiken, maar deze heeft maar 2 cores (4 threads). Ik maak we wat zorgen of deze genoeg power heeft hiervoor, en ook nog een paar andere dingen te draaien zoals wireguard en adguard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:24
dotcom87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:32:
Is hier iemand die HAOS draait via Proxmox? En welke hardware gebruiken jullie hiervoor?

Ik heb hier nog een Intel NUC liggen (i3 6300U, 32 gb ram) die ik hiervoor graag zou gebruiken, maar deze heeft maar 2 cores (4 threads). Ik maak we wat zorgen of deze genoeg power heeft hiervoor, en ook nog een paar andere dingen te draaien zoals wireguard en adguard.
Ik heb het ook op Proxmox draaien, inclusief een sloot andere VM's (ook mijn OPNsense) en containers en dat gaat prima.

Welliswaar met een i7-7700 maar ik heb nog nooit iets van performance issues gehad.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:29

Releases

Ja maar!

Dat moet echt makkelijk kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:56

Heb jaren een VMware cluster gedraaid op 2c/4t systemen, op Windows10 updates na was dat echt prima!
Zorgen dat je opslag snel genoeg is en uiteraard de mindset houden dat het maar 2c is ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

@Septillion Ik heb met hulp van hier gelinkte videos (vooral deze en deze) Zigbee2MQTT aan de praat gekregen, wat wel een beetje een gedoe was met de veranderingen in de UI overal. Uiteindelijk lijkt geholpen te hebben dat ik de stick op eigen naam en niet op poort toegevoegd heb - sindsdien vindt hij daadwerkelijk nieuwe devices :).

Met Z2M onthoudt het Tradfri-spotje wel de laatste dim-stand na een powercycle, dus dat was geen weggegooide tijd - ik hoop dat het fatsoenlijk blijft werken en dat ik niet de traagheid/onbetrouwbaarheidsproblemen krijg uit deze video, maar volgens mij heb ik hier veel minder Zigbee-spul in huis dan Smart Home Junkie :).

Nu nog kijken of ik hem kan laten triggeren op "lampje komt online" - maar daarvoor moet ik geloof ik aktief proberen de status te wijzigen en kijken of die daadwerkelijk verandert. Dan is elke 15 seconden proberen de lamp te dimmen en daarna niet meer tot zonsopkomst, en dan weer elke 15 seconden op 100% etc. misschien een elegantere optie.

[ Voor 15% gewijzigd door Tarin op 09-03-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ik heb sinds de 2023.3 versie dat 2 utility_meters niet meer afronden en een andere wel.
De gebruikte sensor heeft bijvoorbeeld wel een afronding van 2 getallen achter de komma.
Iemand die me in de juiste richting kan sturen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_usage_real:
    source: sensor.dagverbruik_2
    cycle: daily
  daily_usage_airco:
    source: sensor.airco_energy
  monthly_usage_airco:
    cycle: monthly

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6L2iN5jEO2YqP8yjzZeDyzVHzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVj5hnVMXMbjUDsdgDGxtG3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 08:59
Allen

Ik had een hue hub met daaraan een aantal lampen gekoppeld en wil nu overstappen op zigbee2mqtt.

1. zigbee2mqtt werkt ( ik krijg niko home control stopcontacten toegevoegd, geschakelde motorcontact is nog niet gelukt)
2. Ik heb de hub gerest (achteraan de hub puntje ingedrukt)
3. hub lijkt gereset want in de app is alles weg en heb een mail gekregen dat ik gedeconnect ben
4. lampen heb ik al eens een minuut uitgedraaid.

Hoe krijg ik die lampen nu toegevoegd in zigbee2mqtt ? Want het lijkt niet automatisch te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:26
Zometeen komen mijn nieuwe Nanoleaf Essentials A19 lampen binnen. Eens kijken of de Matter- en Thread-support al een beetje wil vlotten in HA. De OpenThread integration ziet mijn Nest Hub gen2 al als Border Router, dus als het goed is ben ik helemaal klaar om met Thread aan de slag te gaan :)

Ik zal alvast voor Tweakers die op Matter zoeken in dit topic ook even een tip voor Matter devices delen die ik eerder op Reddit zag: maak een foto van de QR-code. Niet elke fabrikant schijnt even slijtvaste inkt te gebruiken en zonder QR-code kun je je device nergens meer aan koppelen.
Faece schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:04:
Allen

Ik had een hue hub met daaraan een aantal lampen gekoppeld en wil nu overstappen op zigbee2mqtt.

1. zigbee2mqtt werkt ( ik krijg niko home control stopcontacten toegevoegd, geschakelde motorcontact is nog niet gelukt)
2. Ik heb de hub gerest (achteraan de hub puntje ingedrukt)
3. hub lijkt gereset want in de app is alles weg en heb een mail gekregen dat ik gedeconnect ben
4. lampen heb ik al eens een minuut uitgedraaid.

Hoe krijg ik die lampen nu toegevoegd in zigbee2mqtt ? Want het lijkt niet automatisch te gaan
Je moet de lampen resetten, niet de bridge. Dat doe je vanuit de app, in de instellingen van de lamp. Als je lampen Bluetooth hebben kun je ze zo even aan de app koppelen om te resetten. Dan zet je 'permit join' aan in Z2MQTT en joinen ze vanzelf je nieuwe Zigbee netwerk.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
loyske schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:55:
Ik heb sinds de 2023.3 versie dat 2 utility_meters niet meer afronden en een andere wel.
De gebruikte sensor heeft bijvoorbeeld wel een afronding van 2 getallen achter de komma.
Iemand die me in de juiste richting kan sturen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_usage_real:
    source: sensor.dagverbruik_2
  daily_usage_airco:
  monthly_usage_airco:
    cycle: monthly

[Afbeelding]
Even op de entity name klikken en dan in de settings de precision aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 08:59
BeefHazard schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:13:

[...]

Je moet de lampen resetten, niet de bridge. Dat doe je vanuit de app, in de instellingen van de lamp. Als je lampen Bluetooth hebben kun je ze zo even aan de app koppelen om te resetten. Dan zet je 'permit join' aan in Z2MQTT en joinen ze vanzelf je nieuwe Zigbee netwerk.
Ik dacht dat je door de bridge te resetten ze los werden gekoppeld uit het systeem. Bedankt voor je info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Hier ook Intel NUC met Pentium of Celeron en 8 gb RAM. Gaat prima, gebruik ook maar 1 VM, HA. MariaDB staat op een andere server.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online

jup me, op een Asrock Vision HTPCtje welke een i7-3632QM mobile processor heeft. HAOS mag er 2 threads van gebruiken, resultaat: 1% cpu belasting gemiddeld over een week. die I3 kan dat dus makkelijk aan!
naast HAOS doet 't bakje Pihole en Wireguard en nog wat kleine dingetjes

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 15-09 08:57
Erik80 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Reden dat het niet werkt vind je hier. Het wordt dus niet meteen gefixt maar je moet wachten op v2...

vanuit daar ook een instructie over verwijderen:
  1. In your HA config folder there's a hidden ".storage" folder.
  2. In there you will see a file "core.config_entries
  3. Lookup the entry in there for Music Assistant and remove that block
  4. Restart HA
  5. Now you can remove Music Assistant from HACS as well
Ahhhh... dank. Niet goed gezocht dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

EDIT: oplossing toch ineens zelf gevonden.

Hallo,

Weet niet of het een eigen topic waardig is, maar probeer het toch eerst even hier.

Ik ervaar sinds de laatste update gisteren naar Core update 2023.3.2 dat mijn Z-wave JS integratie kapot is.
Ik krijg deze foutmelding :
Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Name does not resolve]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tgSeDTA0SQvV3SkwVfMehxGL.jpg

En ik heb ook wel eens deze gehad:
Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Connect call failed ('172.30.33.3', 3000)]
Ik gebruik HA op een Rpi.
Als repro / add-on gebruik ik Z-wave JS UI (voorheen heette dat zwave2mqtt,) en als eenvoudige aanduiding Z-wave JS. Al is dat wel eens verwarrend om de officiële HA integratie.

In mijn dashboards staan alle Z-wave sensoren als niet bekend / niet beschikbaar. Automatiseringen werken niet meer. Maar in het dashboard van Z-wave JS / zwave2mqtt staan alle sensoren / apparaten, en kan ik ze gewoon (handmatig) bedienen. :?

Ik ben gisteravond wel 3 uur aan zoeken en proberen geweest, maar krijg het niet meer werkend...
Wat ik geprobeerd hebt:

* Backup terug gezet naar 2023.3.1
* Backup zwave2mqtt terug gezet naar 1.6.2 (1.6.3 is de laatste)
* Gecontroleerd dat de officiële HA zwave integratie uit staat, en de andere aan (er kan er maar 1 tegelijk draaien, anders conflict met de stick). Maar dat stond al zo, is ook niet gewijzigd.
* Stick in een andere poort gedaan van de Rpi, ook pad naar de stick gewijzigd in configuratie
* Uiteraard verschillende restarts van het systeem

Werkt allemaal niet.
Ik zie dat het probleem veel voorkomt in het verleden, bovenstaande probeersels komen daaruit, maar het mag niet baten.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Het is echt direct na de update gebeurt. Vind het erg vreemd dat een roll-back het niet oplost. ;w

EDIT: oplossing toch ineens zelf gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 09-03-2023 20:18 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:32
Pazo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:48:
Hallo,

Weet niet of het een eigen topic waardig is, maar probeer het toch eerst even hier.

Ik ervaar sinds de laatste update gisteren naar Core update 2023.3.2 dat mijn Z-wave JS integratie kapot is.
Ik krijg deze foutmelding :

[...]

[Afbeelding]

En ik heb ook wel eens deze gehad:

[...]

Ik gebruik HA op een Rpi.
Als repro / add-on gebruik ik Z-wave JS UI (voorheen heette dat zwave2mqtt,) en als eenvoudige aanduiding Z-wave JS. Al is dat wel eens verwarrend om de officiële HA integratie.

In mijn dashboards staan alle Z-wave sensoren als niet bekend / niet beschikbaar. Automatiseringen werken niet meer. Maar in het dashboard van Z-wave JS / zwave2mqtt staan alle sensoren / apparaten, en kan ik ze gewoon (handmatig) bedienen. :?

Ik ben gisteravond wel 3 uur aan zoeken en proberen geweest, maar krijg het niet meer werkend...
Wat ik geprobeerd hebt:

* Backup terug gezet naar 2023.3.1
* Backup zwave2mqtt terug gezet naar 1.6.2 (1.6.3 is de laatste)
* Gecontroleerd dat de officiële HA zwave integratie uit staat, en de andere aan (er kan er maar 1 tegelijk draaien, anders conflict met de stick). Maar dat stond al zo, is ook niet gewijzigd.
* Stick in een andere poort gedaan van de Rpi, ook pad naar de stick gewijzigd in configuratie
* Uiteraard verschillende restarts van het systeem

Werkt allemaal niet.
Ik zie dat het probleem veel voorkomt in het verleden, bovenstaande probeersels komen daaruit, maar het mag niet baten.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Het is echt direct na de update gebeurt. Vind het erg vreemd dat een roll-back het niet oplost. ;w
Ik heb ook zoiets gehad toen ik overging naar mijn HA Yellow. Alles met de ZWave stick geprobeert, bleek later een probleem met een andere integratie te zijn. Toen ik die foutmelding had opgelost werkte ineens ook de Zwave integratie weer. Kijk eens goed naar je log file of er andere errors zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

En zowaar heb ik het ineens gevonden!
Zat nog even te lezen in pagina van https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js.
Staat op een gegeven moment in:
Installing and configuring the Z-Wave integration in Home Assistant

Once you have the Z-Wave JS server up and running, you need to install and configure the integration in Home Assistant (as described above).

If you’re running full Home Assistant with supervisor, you will be presented with a dialog that asks if you want to use the Z-Wave JS Supervisor add-on. You must uncheck this box if you are running the Z-Wave JS server in any manner other than the official Z-Wave JS add-on, including using Z-Wave JS UI add-on.

If you’re not running the supervisor or you’ve unchecked the above-mentioned box, you will be asked to enter a websocket URL (defaults to ws://localhost:3000). It is very important that you fill in the correct (Docker) IP/hostname here. For example for the Z-Wave JS UI add-on this is ws://a0d7b954-zwavejs2mqtt:3000.
Dus ik naar integraties, nieuwe integratie aanklinken, kiezen voor Z-wave, vinkje uit bij 'Gebruik de Z-Wave JS Supervisor add-on', krijg ik dit schermpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/yq7D2HHO0Y9s5IsV8OUxMz8F.jpg

Deze dus aangepast naar ws://a0d7b954-zwavejs2mqtt:3000.
Krijg de melding dat de Z-wave integratie al bestaat, maar BAM, alles werkt weer!

Pff... het is soms ook wel zoeken naar speld in een hooiberg.
En waarom dit nu ineens bij de update kennelijk verandert is?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:26
BeefHazard schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:13:
Zometeen komen mijn nieuwe Nanoleaf Essentials A19 lampen binnen. Eens kijken of de Matter- en Thread-support al een beetje wil vlotten in HA. De OpenThread integration ziet mijn Nest Hub gen2 al als Border Router, dus als het goed is ben ik helemaal klaar om met Thread aan de slag te gaan :)
Update 1: het is eigenlijk nog iets te vroeg om met Thread aan de gang te gaan. Wist ik, maar ik wilde 't toch proberen. Ik zat wel mis in mijn aanname dat ik ze via Matter-over-Thread kon aansturen. De marketing is ook wel verwarrend, want Nanoleaf zegt zelf: "Nanoleaf’s Matter-compatible Essentials line includes the A19, GU10, BR30 Bulbs and a Lightstrip, launching early 2023." (link) - ookal is er van Matter nog geen sprake op het 3-pak A19's dat ik gekocht heb.

Laat Matter nou net het missende stukje van de puzzel zijn: ik kan de lampen in de Nanoleaf app al netjes toevoegen en in mijn Nest Hub's Thread-netwerk krijgen, maar dan werkt de Home Assistant-integratie niet meer. Die loopt namelijk nog via HomeKit, maar om een lamp HomeKit-over-Thread te laten doen met Home Assistant heb je een iPhone nodig om de lampen eerst in je Thread-netwerk te hangen en daarna beschikbaar te maken voor pairing zonder dat je de Thread-credentials verwijdert.

Als het goed is lost Matter al dit gerommel op: gewoon een QR-code scannen en de Thread-verbinding wordt gemaakt indien een TBR aanwezig is en het device Thread ondersteunt. Ik vermoed dat Nanoleaf dit dus later in een update toe gaat voegen, tot die tijd is het maar even behelpen via BLE. Blijft beter dan de Tuya- en Yeelight-wifilampen die ze vervangen, die waren verschrikkelijk traag en onbetrouwbaar.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben even aan het spelen met automations editor binnen HA en wil nadat de eerste 2 triggers waar zijn een notificatie sturen.

Los van het verdere script, die nog als een voorwaarde een tijd heeft staan, om erna dat het vaatwasprogramma te starten.

Kan dit in de editor?

hierbij het scriptje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzkn4nbqKT5__uaqPY6YVQ485iM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J29SKf2sQFcXHBruRRglVwaV.png?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:24:
Ik ben even aan het spelen met automations editor binnen HA en wil nadat de eerste 2 triggers waar zijn een notificatie sturen.

Los van het verdere script, die nog als een voorwaarde een tijd heeft staan, om erna dat het vaatwasprogramma te starten.

Kan dit in de editor?

hierbij het scriptje.
[Afbeelding]
Notificaties sturen kan gewoon in de GUI.
Triggers zijn overigens altijd OR, dus als één van beide triggers triggert, zal de automation gestart worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Notificaties sturen kan gewoon in de GUI.
Triggers zijn overigens altijd OR, dus als één van beide triggers triggert, zal de automation gestart worden
Ah ik kijk eigenlijk verkeerd, wat ik wil is:

Als
power is on
+
Remote is on
=
notificatie, vaatwasser gaat om 2.00 uur aan.

En dan in het zelfde scriptje

Als
power is on
+
Remote is on
+
Tijd is 2.00
=
Start vaatwasser stand eco.

hoe zou ik dit dan moeten programmeren met de GUI?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Ah ik kijk eigenlijk verkeerd, wat ik wil is:

Als
power is on
+
Remote is on
=
notificatie, vaatwasser gaat om 2.00 uur aan.

En dan in het zelfde scriptje

Als
power is on
+
Remote is on
+
Tijd is 2.00
=
Start vaatwasser stand eco.

hoe zou ik dit dan moeten programmeren met de GUI?
Als je dit per se in één automation wil doen, moet je met if-else of choose gaan werken en met trigger id's

Makkelijker is met twee automations
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# automation 1: stuur notificatie
trigger:
  - power on
  - remote on
condition:
  - power on
  - remote on
action:
  - stuur notificatie

# automation 2: zet vaatwasser aan
trigger:
  - tijd: "02:00"
condition:
  - power on
  - remote on
action:
  - zet vaatwasser aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
@TheFes Ik probeerde ook een parkeerhulpje te maken met een device_tracker.
Het lukt mij om GPS-long en lat weg te schrijven naar de device_tracker, maar na een tijdje (10 mins ofzo) lijken deze gegevens te verdwijnen uit de tracker.
Zie ik iets over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: device_tracker.see
data:
  dev_id: car
  gps:
    - 42.0277674 #voorbeeld
    - 3.6566385 #voorbeeld

Mijn device_tracker heb ik in known_devices.yaml aangemaakt, met
YAML:
1
track: true

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 09-03-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:02:
@TheFes Ik probeerde ook een parkeerhulpje te maken met een device.tracker.
Het lukt mij om GPS-long en lat weg te schrijven naar de device.tracker, maar na een tijdje lijken deze gegevens te verdwijnen uit de tracker.
Zie ik iets over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: device_tracker.see
data:
  dev_id: car
  gps:
    - 42.0277674 #voorbeeld
    - 3.6566385 #voorbeeld
Heb je ook iets om de device tracker weer aan te maken na een reboot van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Heb je ook iets om de device tracker weer aan te maken na een reboot van HA?
Nee, ik schat de kans niet zo heel groot in dat ik een reboot krijg terwijl mijn auto ergens geparkeerd sta (en ik ben vergeten waar ie staat).
Ik zag in je GitHub dat jij die mogelijkheid wel had ingebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 09-03-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Nee, ik schat de kans niet zo heel groot in dat ik een reboot krijg terwijl mijn auto ergens geparkeerd sta (en ik ben vergeten waar ie staat).
Oke, maar het kan niet zijn dat je de gegevens nu kwijt bent vanwege een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Oke, maar het kan niet zijn dat je de gegevens nu kwijt bent vanwege een reboot?
Nee, heb onlangs geen reboot gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Nee, heb onlangs geen reboot gehad.
Ik heb er zelf nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd, had het alleen gemaakt naar aanleiding van de vraag van skank.
Ik zie het bij die van mij ook. Lijkt er op dat hij periodieke updates nodig heeft dan om een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Ik heb er zelf nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd, had het alleen gemaakt naar aanleiding van de vraag van skank.
Ik zie het bij die van mij ook. Lijkt er op dat hij periodieke updates nodig heeft dan om een of andere reden.
Schrijf ik voor de zekerheid de locatie ook maar weg naar een helper.
Vond het wel zo leuk om er een device_tracker van te maken, zodat ik hem op een kaartje zien.

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 09-03-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Als je dit per se in één automation wil doen, moet je met if-else of choose gaan werken en met trigger id's

Makkelijker is met twee automations
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# automation 1: stuur notificatie
trigger:
  - power on
  - remote on
condition:
  - power on
  - remote on
action:
  - stuur notificatie

# automation 2: zet vaatwasser aan
trigger:
  - tijd: "02:00"
condition:
  - power on
  - remote on
action:
  - zet vaatwasser aan
Mee eens dat het makkelijker is in 2 automations.
Maar ik poogde het in eentje te doen, anders krijg je uit eindelijk een megalijst met automations.

Maar ik ga het even maken in 2 delen. Thanks

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zijn er mensen met ervaring met ESPhome en IO expander(s) ?

ik ben benieuwd of een esp32 het wel trekt met BT proxy + io-expanders in esphome

daarnaast heb ik nu BT apparaten (Ibeacon) die ik niet thuis kan brengen of ze in mijn eigen huis zitten of deze van de buren zijn .. heb opeens een elektrische ORAL-B tandenborstel met BT ;) o.a

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 36 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.