Ik ben deze maand eindelijk begonnen om ons smart home-systeempje over te zetten van Trust/Klikaanklikuit ICS2000 (in 2016 'gewonnen' via een testpanel hier bij Tweakers.net). Door de mogelijkheden van het huidige systeem is het een verzameling van 433MHz-afstandsbedieningen, -wandschakelaars en -ontvangers, en (vooral Ikea) zigbee-lampen en een enkele stekker-ontvanger. Het wordt voornamelijk vanuit de afstandsbedieningen gestuurd (minder smart en meer veredeld klikaanklikuit dus) omdat ik het ICS-2000 snel onoverzichtelijk wordt als je begint regels aan te maken. De beschikbaarheid van een web-interface in HA, en de mogelijkheid om alles te scripten en te loggen mis ik echt in het huidige systeem.
Dus, een Minisforum-NUC/kloontje opgezet met HAOS, Conbee-zigbee stickje eraan om een beetje het systeem te leren kennen.
Door de opbouw van ons huis kan ik de Tradfri-spots niet (zonder heel veel gedoe) altijd aan de stroom hangen - die worden via wandschakelaars, deels via een timer in de meterkast en deels via 3-punts-hotelschakeling aan en uit gezet.
Wil ik ook zo houden - zo blijven in elke kamer altijd enkele lampen altijd beschikbaar via de ouderwetse wandschakelaar mocht het systeem uitvallen.
Dit zou geen groot probleem mogen zijn voor de stabiliteit van het Zigbee-mesh omdat er ook een paar Zigbee-stekkers en 3 Tradfri-dimmers zijn die wel altijd aan de stroom hangen.
Wat me opviel is dat het Tradfri-spotje wat ik bij wijze van test alvast over had gezet en wat via een wandschakelaar (dus 230V aan/uit) geschakeld wordt, niet de laatste dim-stand behoudt terwijl ze dat via het ICS-2000 wel deden.
De opties hier onder zijn meer voor het aanzetten vanuit HA denk ik - is er een andere waarde in de lamp zelf die het ICS2000 altijd overschreef bij het dimmen zodat dat de nieuwe aan-waarde was als hij weer stroom krijgt?
Het gaat hier om de lamp in de hal op de eerste verdieping die via puls-schakelaars en een kastje in de meterkast aan en na x seconden weer uit gaat - overdag worden ze op 100% gezet en 's avonds op 7% (momenteel via een KAKU-wandschakelaar, in de toekomst via een script want met HA moet ik uit kunnen vogelen of ze voor het eerst sinds zonsopkomst/zonsondergang weer online zijn) maar dan moeten ze wel hun laatste dim-stand onthouden (zoals ze aangesloten op het ICS wel doen).
Ook heb ik nog ruzie met het 433MHz-gedeelte - onlangs was eindelijk weer een RFLink-setje beschikbaar bij Nodo, die meldt zich ook netjes aan (te zien in de logs) maar ontvangt geen signalen (zowel van KaKu als ook Ansluta (de ronde afstandbediendingen voor keukenverlichting, pre-tradfri)) terwijl er nu eigenlijk nieuwe devices zouden moeten ontstaan, toch?.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| logger:
default: error
logs:
rflink: debug
homeassistant.components.rflink: debug
light:
- platform: rflink
automatic_add: true
sensor:
- platform: rflink
automatic_add: true |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2023-03-06 15:29:37.207 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Initiating Rflink connection
2023-03-06 15:29:37.208 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Connected to Rflink
2023-03-06 15:29:37.215 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] connected
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2023-03-06 15:29:38.311 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'unknown', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] event of type unknown: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-03-06 15:29:38.312 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] unhandled event of type: unknown |
Of is die laatste regel al een punt waar hij ophoudt met werken? Die ben ik online vaker tegen gekomen, ook in threads waar de boel uiteindelijk wel werkte.
Lastig troubleshooten, misschien is de zender/ontvanger stuk maar ik weet niet hoe ik dat anders kan controleren. Ik heb hem op het moment aan mijn Windows-PC hangen en ontvang wel *iets* met Serial Port Logging en Debug-mode on:
(dat is een KaKu-wandschakelaar, en mogelijk daarna (een stukje van( het ICS-2000 wat een KaKu-stekker aanstuurt)
Anders probeer ik het met een RFXtrx (maar die zijn ook niet/slecht leverbaar - of is
dit daarvan de laatste versie en bestaat de RFXtrx433XL niet meer?)
sorry, weer een newbie
[
Voor 26% gewijzigd door
Septillion op 09-03-2023 10:22
. Reden: Alleen yaml ;) ]