Ik heb een Minisforum GK50 mini-PC met een Intel N5030 (6TDP) 8GB/128GB-SATA-M2/1TB-SSD (is niet meer te koop sind 2 mnd). Werkt als een speer. Intel low TDP opvolger is N5100 en nog nieuwer N100. Neem er een waar je ook nog een 2,5 HDD/SSD bij kunt plaatsen. Even wachten en dan komt de Intel N300 (met TDP 7,5w) die een stuk krachtiger dan de N5100/N100.reputatio schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:45:
Ik ben bezig met mijn setup van Home Assistant wat te gaan upgraden en robuust te maken. Nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik dit ga aanpakken en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen. Op het moment runt alles op een Raspberry Pi 4 4GB RAM met een High Endurance SD kaart. Wij gebruiken dit zakelijk ook veel en ik ken een Raspberry Pi 4 door en door, dus voel me hier in principe prettig bij. Niet het meest krachtige computertje, maar weinig power consumption en een kleine voetafdruk.
Nu twijfel ik al een tijdje wat het beste is, je kunt een euro immers maar één keer uitgeven. Voor wat achtergrond, ik ben een software developer en heb veel ervaring met dingen zoals Docker, handig voor Home Assistant dus. Ik zit daarom te twijfelen tussen de volgende scenario's:
- Raspberry Pi 4 4GB houden, maar upgraden naar een case met betere koeling & M.2 SSD (Argon One Case)
- Mac Mini M1/M2 (heb een voorliefde voor Apple), hier kan ik ook nog andere dingen mee doen, maar op de achtergrond dingen hebben lopen zoals Home Assistant is niet Mac zijn specialiteit, zoals dat bij Linux wel is.
- Een simpele Mini PC (Intel NUC) met 4/8GB RAM, i3 processor voor een euro'tje of 100 tot 200. Lees hier goede verhalen over, maar waar moet ik rekening mee houden qua limieten en/of snelheid?
- Een krachtigere Mini PC (heb een Dell OptiPlex 3080 MFF op het oog) met een i5-10500t en 32GB RAM. Natuurlijk erg overpowered, maar wellicht handig voor eventuele uitbreidingen. Ik lees namelijk ook dat een MySQL database draaien voor Home Assistant ook een goede upgrade is. Wil graag veel data qua energie e.d. voor langere tijd bewaren (lees: een aantal jaren terug).
Ik ben van plan zoveel mogelijk te automatiseren met Home Assistant, zoals alle lampen Zigbee lampen, gordijnen via een elektrische rails / robot, slim deurslot, vloerverwarming automatiseren, veel sensoren voor energie, UniFi camera's worden er op aangesloten en natuurlijk zoveel mogelijk automatiseren.
Ik wil het liefst niet snel tegen limieten aanlopen, maar veel meer uitgeven dan nodig hoeft natuurlijk ook niet. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen en me kan helpen bij een "juiste" keuze.
Zie ook:
Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) review door S.J.Onnie
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 05-03-2023 19:54 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida