Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

reputatio schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:45:
Ik ben bezig met mijn setup van Home Assistant wat te gaan upgraden en robuust te maken. Nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik dit ga aanpakken en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen. Op het moment runt alles op een Raspberry Pi 4 4GB RAM met een High Endurance SD kaart. Wij gebruiken dit zakelijk ook veel en ik ken een Raspberry Pi 4 door en door, dus voel me hier in principe prettig bij. Niet het meest krachtige computertje, maar weinig power consumption en een kleine voetafdruk.

Nu twijfel ik al een tijdje wat het beste is, je kunt een euro immers maar één keer uitgeven. Voor wat achtergrond, ik ben een software developer en heb veel ervaring met dingen zoals Docker, handig voor Home Assistant dus. Ik zit daarom te twijfelen tussen de volgende scenario's:
- Raspberry Pi 4 4GB houden, maar upgraden naar een case met betere koeling & M.2 SSD (Argon One Case)
- Mac Mini M1/M2 (heb een voorliefde voor Apple), hier kan ik ook nog andere dingen mee doen, maar op de achtergrond dingen hebben lopen zoals Home Assistant is niet Mac zijn specialiteit, zoals dat bij Linux wel is.
- Een simpele Mini PC (Intel NUC) met 4/8GB RAM, i3 processor voor een euro'tje of 100 tot 200. Lees hier goede verhalen over, maar waar moet ik rekening mee houden qua limieten en/of snelheid?
- Een krachtigere Mini PC (heb een Dell OptiPlex 3080 MFF op het oog) met een i5-10500t en 32GB RAM. Natuurlijk erg overpowered, maar wellicht handig voor eventuele uitbreidingen. Ik lees namelijk ook dat een MySQL database draaien voor Home Assistant ook een goede upgrade is. Wil graag veel data qua energie e.d. voor langere tijd bewaren (lees: een aantal jaren terug).

Ik ben van plan zoveel mogelijk te automatiseren met Home Assistant, zoals alle lampen Zigbee lampen, gordijnen via een elektrische rails / robot, slim deurslot, vloerverwarming automatiseren, veel sensoren voor energie, UniFi camera's worden er op aangesloten en natuurlijk zoveel mogelijk automatiseren.

Ik wil het liefst niet snel tegen limieten aanlopen, maar veel meer uitgeven dan nodig hoeft natuurlijk ook niet :+. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen en me kan helpen bij een "juiste" keuze. :)
Ik heb een Minisforum GK50 mini-PC met een Intel N5030 (6TDP) 8GB/128GB-SATA-M2/1TB-SSD (is niet meer te koop sind 2 mnd). Werkt als een speer. Intel low TDP opvolger is N5100 en nog nieuwer N100. Neem er een waar je ook nog een 2,5 HDD/SSD bij kunt plaatsen. Even wachten en dan komt de Intel N300 (met TDP 7,5w) die een stuk krachtiger dan de N5100/N100.
Zie ook:
Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) review door S.J.Onnie
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 05-03-2023 19:54 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:16
Antonio di schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb een Minisforum GK50 mini-PC met een Intel N5030 (6TDP) 8GB/128GB-SATA-M2/1TB-SSD (is niet meer te koop sind 2 mnd). Werkt als een speer. Intel low TDP opvolger is N5100 en nog nieuwer N100. Neem er een waar je ook nog een 2,5 HDD/SSD bij kunt plaatsen. Even wachten en dan komt de Intel N300 (met TDP 7,5w) die een stuk krachtiger dan de N5100/N100.
Zie ook:
Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) review door S.J.Onnie
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Thanks voor je reactie!
Als ik het goed begrijp kan ik het beste naar een lage TDP gaan kijken met zoveel mogelijk performance en upgrade mogelijkheden met RAM en opslag?

Ik volg redelijk wat van hardware, maar bij die Intel NUC's zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb even zitten kijken naar de N300's, maar daar moet ik nog even geduld voor hebben inderdaad wanneer daar Intel NUC's mee uitkomen.

Maar ik zie nu vooral Intel NUC met Pentium Silver, Celeron of i3's / i5's. De N300 is dan een i3-serie processor? Hoe kan ik deze nou het beste naast elkaar zetten?

Normaal weet ik wel het één en ander van hardware, maar de NUC's vind ik toch wel een lastige :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:54
@AUijtdehaag het uitlezen van de Brink installatie heb ik ook wel belang bij. Welke installatie heb je staan? Heb zelf een brink b25 uit 2009.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

reputatio schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Thanks voor je reactie!
Als ik het goed begrijp kan ik het beste naar een lage TDP gaan kijken met zoveel mogelijk performance en upgrade mogelijkheden met RAM en opslag?

Ik volg redelijk wat van hardware, maar bij die Intel NUC's zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb even zitten kijken naar de N300's, maar daar moet ik nog even geduld voor hebben inderdaad wanneer daar Intel NUC's mee uitkomen.

Maar ik zie nu vooral Intel NUC met Pentium Silver, Celeron of i3's / i5's. De N300 is dan een i3-serie processor? Hoe kan ik deze nou het beste naast elkaar zetten?

Normaal weet ik wel het één en ander van hardware, maar de NUC's vind ik toch wel een lastige :+
Ben zelf ook niet van de "Schroot/dozen en kabels" maar van de software. Hier nog wat tips/verwijzingen.

Inderdaad er zijn heel veel smaken bij X86. Van vele Intel NUC's tot nog veel meer Chinese aanbieders/merken.
Wat je zegt klopt helemaal: laag TDP, liefst passief gekoelde CPU, laag mogelijke basis freq. (N5030 is 1,1Ghz) en zo'n hoog mogelijke top/piek (N5030 3.10 GHz). Mijn Minisforum GK50 (passief gekoelde CPU !) is net zo zuinig als een Raspberry 4. Maar de N5030 is wel een stuk krachtiger,
zie: Intel N5030 VS Raspberry Pi 4 B (Broadcom BCM2711):
https://www.cpu-monkey.co...pentium_silver_n5030-1078

Geheugen verbruikt allemaal niet veel stroom maar SSD/NVME of M2-SATA wil nog wel een flink schelen.
Zuinige SSD/NVMe:
review: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?
review: Vijftig NVMe-ssd's - Groter, sneller, goedkoper

NUC van Intel is gewoon een stuk duurder (wel wat degelijker). Bij alle andere merken Mini-PC's zit er ook troep tussen, dus is het goed opletten wat zit er in wat draait er op en hoe zijn de reviews.

Let ook op:
- Er zijn mensen die zweren bij Intel-controllers zeker voor voor Wifi/BT en LAN (geen Realtekcontroller).
..Dan heb je geen/minder kans op problemen met Container/Docker/VM (ik weet er niet het fijne van! ).
- Bij veel download een snelle LAN-poort
- Bij gebruik van Bluetooth, versie 5 of hoger
- Sommige willen 2 of meer LAN-poorten
- Goed geheugenmerk (bijv.: Kingston), mogelijkheid voor 2 geheugen modules
- Bij al dat maar kleiner maken van CPU blijft het warmte probleem. Bijv. de Intel N6000 wordt gauw
...te warm en Intel heeft gauw een opvolger gelanceerd de N6415. Wat dat betreft schijnen de "e-cores" in
...de N100/200/300 weer minder problemen te geven (afwachten op de tests, Alleen de N100 zit nu in een
...Morfine mini-PC) .

Zie ook zuinige PC's forum op Tweakers (mijn bijdrage over de GK50) ,maar er staat veel meer op:
Antonio di in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

PS.
Raspberry is voor mij vooral handig als je GPIO wilt hebben. Alhoewel er ook X86-bordjes zijn die dat hebben.
Zie foto verbruik van mij HA, (ongeveer 30 componenten, 3 continue low-volume feeds):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPJ2whFuBCE-ZV36vGEPcB1DXho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ICmn7tSOl5b4BUvWTIHkY1HU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CodeBaker
Praat de B25 modbus RTU?
Ik heb zelf een Brink Flair 300 WTW waar standaard al modbus in zit.

@hierboven.
Een goede test is de stekker van het apparaat uit het stopcontact trekken en kijken wat die doet na opnieuw starten.

Klinkt als een vreemde test, maar heb het al een paar keer meegemaakt bij anderen. (Gebeurt altijd bij een ander) Heb ook twee minisforum gehad, maar die HA installatie was daarna defekt.
Odroid c4 geen problemen (tot nog toe) mee gehad.
Specs is leuk, maar het moet ook foolproof zijn.

Edit:
Tip: maak eerst een backup

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 03:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee? Ik gebruik Zigbee2MQTT en heb drie van die Ikea knoppen. Ik krijg ze niet gekoppeld.

Ga ik er direct naast zitten dan lukt het af en toe maar neem ik hem dan mee naar de plek van gebruik dan gebeurt er niets.

Ga ik naast een 230v apparaat zitten wat via Zigbee2MQTT gekoppeld is dan gebeurt er ook niets.
In de logs zie ik niets voorbij komen.

Alle andere apparaten zijn prima te koppelen dus het ligt specifiek aan Ikea. Nieuwe batterijen hebben geen effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtT9LxMr01RIeZw_QCwxpb78Dzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bACMnIhABQbDNWl2WXlHg0SP.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:55
Volgens mij ben ik weer iets te specifiek op zoek.. Zoek eigenlijk een ZigBee controller voor een addressable led strip zoals een WS2812, zijn die dingen er wel of moet ik naar een WiFi controller gaan zoeken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:43

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Svennie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:21:
[...]

zo'n toggle is bedoeld om via de UI te kunnen bedienen, dat is voor mij niet nodig, ik wil een sensor, of wat dan ook, die ik kan wisselen tussen wakker/slaapt (eerst via de dnd sensor, later wellicht via een tag) en die ik dan kan gebruiken in automations. Als ik deze input boolean niet op het scherm toon dan is het dat effectief ook maar het voelt alsof het beter kan.

Ik kan nu natuurlijk de dnd sensor rechtstreeks gebruiken maar als ik dan ooit wil wissen van detectie methode moet ik een of meerdere automations aan gaan passen; daarom wil ik nu een helper/sensor oid maken. Is de input_boolean daarvoor de beste methode? Ik ga nu beginnen met met mijn eerste automations en wil het graag goed aanleren om te voorkomen dat ik later weer van alles aan moet gaan passen.

Het zou mooi zijn als iemand een link of video weet waar ze uitleggen welke optie binnen HA je waar voor kan gebruiken. Ik heb youtube gekeken en daar zijn voorbeelden genoeg maar te specifiek, zet een lamp aan als er beweging is ed.

@Intergalactic op mijn Samsung is de dnd een sensor die je kan gebruiken

Mijn airco (Toshiba) werkt na de update helemaal niet meer :( Dit weekend maar even induiken
Doelde op het toggelen van de helper, input boolean is daar perfect voor ja :)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:58:
Iemand enig idee? Ik gebruik Zigbee2MQTT en heb drie van die Ikea knoppen. Ik krijg ze niet gekoppeld.

Ga ik er direct naast zitten dan lukt het af en toe maar neem ik hem dan mee naar de plek van gebruik dan gebeurt er niets.

Ga ik naast een 230v apparaat zitten wat via Zigbee2MQTT gekoppeld is dan gebeurt er ook niets.
In de logs zie ik niets voorbij komen.

Alle andere apparaten zijn prima te koppelen dus het ligt specifiek aan Ikea. Nieuwe batterijen hebben geen effect.

[Afbeelding]
Ik heb ook veel moeite gehad om dat ding in pairing mode te krijgen. Daarnaast reageert hij niet altijd meteen, en is de batterij snel leeg. Die van Xiaomi zijn en stuk beter.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@AUijtdehaag volgens de documentie praat hij dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Riven schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:26:
Volgens mij ben ik weer iets te specifiek op zoek.. Zoek eigenlijk een ZigBee controller voor een addressable led strip zoals een WS2812, zijn die dingen er wel of moet ik naar een WiFi controller gaan zoeken? :/
Ze zijn er wel: ZigLight. Alleen wel met beperkte compatibliteit volgens de lijst: Tasmota en Zigbee for Domoticz.

Hier lijkt iemand de ZigLight te testen en wat mij opvalt is dat op alle foto's de leds dezelfde kleur hebben. Terwijl je met adresseerbare leds natuurlijk los kan gaan qua kleuren en effecten. Wellicht een beperking van de ZigLight?

Zelf heb ik aan mijn adresseerbare strips een ESP van een paar euro hangen met daarop WLED, dus wifi i.p.v. zigbee.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 06-03-2023 10:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CodeBaker schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:46:
@AUijtdehaag volgens de documentie praat hij dat :)
Google brengt me niet verder. Linkje? (naar de modbusregisters)
Of bedoel je Ebus?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 09:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
Gizz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Ze zijn er wel: ZigLight. Alleen wel met beperkte compatibliteit volgens de lijst: Tasmota en Zigbee for Domoticz.

Hier lijkt iemand de ZigLight te testen en wat mij opvalt is dat op alle foto's de leds dezelfde kleur hebben. Terwijl je met adresseerbare leds natuurlijk los kan gaan qua kleuren en effecten. Wellicht een beperking van de ZigLight?

Zelf heb ik aan mijn adresseerbare strips een ESP van een paar euro hangen met daarop WLED, dus de wifi i.p.v. zigbee.
Die was ik inderdaad nog niet tegen gekomen, al valt er vrij weinig over te vinden icm ZigBee2MQTT. Ik denk dat ik ook maar de ESP kant op ga, net wat meer keus en die dingen verbruiken ook weinig tot geen energie. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:19:
Ik ben nog beginner en veel aan het leren. Maar even een vraag over het inrichten van de basis.
Wat is de best practice?

Een aparte MQTT server in een container
of
de MQTT uitbreiding van Home assistent zelf gebruiken?
Als je met de 'MQTT uitbreiding van Home assistent' de MQTT / Mosquitto broker bedoelt dan is het mooie dat het al gewoon een losse container is :) Dus is er niet echt een verschil behalve dat de addon wel erg makkelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeBaker
@AUijtdehaag Sorry, het is ebus geen modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Ik heb ook veel moeite gehad om dat ding in pairing mode te krijgen. Daarnaast reageert hij niet altijd meteen, en is de batterij snel leeg. Die van Xiaomi zijn en stuk beter.
Doel je dan op deze: https://amzn.eu/d/0ssXD4O

Of die vierkante met ronde knop in het midden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Ik heb alleen ervaring met die vierkante

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Ik heb alleen ervaring met die vierkante
Check. Die eens proberen, vooral als straks de warmte er weer aan komt is die knop van groot belang om de airco aan/uit te zetten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36
@maxoss Na wat gepuzzel nu Frigate draaien en de Blueprint in gebruik. Werkt goed lijkt het. Eens kijken of dit wat minder nachtelijke berichten met de buur-kat oplevert :) in vergelijking met de Dahua NVR Motion detection mogelijkheden.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Check. Die eens proberen, vooral als straks de warmte er weer aan komt is die knop van groot belang om de airco aan/uit te zetten :D
Hier 0 problemen met deze Aqara op Deconz (klik) waar de IKEA Shortcut button ook een draak was om te koppelen en batterijen eet als ontbijt, lunch en diner. :S

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riven
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Toevallig het weekend de Airco's geschakeld via deze SONOFF button: https://amzn.eu/d/00WZ5zT Als je geen zin hebt in de wat langere levertijden van AliExpress te wachten is dit best een leuke en goedkope variant. ;) Geen enkel probleem om te pairen met Zigbee2MQTT, alleen geen idee of het ding ook batterijen vreet zoals de Ikea button doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Ik heb deze (Xiaomi, ronde. Niet ee vierkante Aqara) misschien al 5 jaar. Nog geen enkele hickup gehad. Batterijen zijn zelfs nog niet leeg geweest. Denk dat dit toch wel de beste domotica aankoop die ik gedaan heb is geweest. I.t.t. de Fibaro The Button die een hel was om te koppelen, soms traag lijkt te reageren, of uberhaupt niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RobertMe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:58:
Ik heb deze (Xiaomi, ronde. Niet ee vierkante Aqara) misschien al 5 jaar. Nog geen enkele hickup gehad.
Hier dezelfde ervaring met de ronde Xiaomi knoppen, click & double click werken goed, nog nooit problemen mee gehad. En de batterij gaat inderdaad lang mee. De mijne gaan ook al +5 jaar mee, maar ik heb toch al 1x de batterij moeten vervangen ;) (de knop wordt dagelijks mss een keer of 3 gebruikt)

Ook de temperatuur/vochtigheid sensoren doen het goed (behalve buiten, die is overleden, zelfs al hing hij droog), evenals de double rocker switches, de watersensor, de deur/raamsensoren, de (PIR) bewegingssensors, ... Alles werkt gewoon erg fijn en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik loop even tegen 2 dingen in HA.

Vraag 1
Ik wil in een automation een switch in mijn "oude" Domoticz settup aan of uit zetten.
Dit kan een Http GET (json) command te sturen naar deze schakelaar.

code:
1
http://XXXX:XXXXX@DomoIP:port/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=44&switchcmd=On
  1. Hoe kan bovenstaande URL in HA laten triggeren in een Automation zodat deze URL wordt uitgevoerd.
Vraag 2:
En dan heb ik een zelfde actie vanuit Tasker op mijn telefoon.
Deze stuurt via een Json command naar mijn "oude" Domoticz, en schakelt een Switch.
  1. Is het mogelijk om in HA een dummy switch te maken?
  2. en deze dan via een Json command vanuit tasker te schakelen?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Slonzo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Hier dezelfde ervaring met de ronde Xiaomi knoppen, click & double click werken goed, nog nooit problemen mee gehad. En de batterij gaat inderdaad lang mee. De mijne gaan ook al +5 jaar mee, maar ik heb toch al 1x de batterij moeten vervangen ;) (de knop wordt dagelijks mss een keer of 3 gebruikt)
Ik heb er één, ligt bij het bed, en in combinatie met automatische verlichting op basis van de wekker op de telefoon en verlichting automatisch uit bij in bed liggen na half 10 gebruik ik die knop zelden :p Daardoor zal batterijduur ook wel iets beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beetje een noobvraag maar gewoon als crosscheck:
Heb een Sonoff RF bridge(V2.2) gemod en in ESPhome draaien, de vraag is nu vooral hoe 'normaal' is het dat de raw data van RF signalen errors bevat?

Als ik op een willekeurige RF remote druk of een RF deursensor open laat gaan zie ik dat de code uit de device een paar keer verzonden wordt (zeg een keer of 4 a 5) maar dat van de 4 a 5 binary codes de helft wel ergens een omgevallen bit heeft. Heb al wat met filtering enzo gespeeld maar ben vooral benieuwd hoe goed ik het redelijkerwijs kan verwachten. Al dan niet met een andere RF ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:09:

Vraag 1
Ik wil in een automation een switch in mijn "oude" Domoticz settup aan of uit zetten.

code:
1
http://XXXX:XXXXX@DomoIP:port/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=44&switchcmd=On
  1. Hoe kan bovenstaande URL in HA laten triggeren in een Automation zodat deze URL wordt uitgevoerd.
Vraag 2:
Deze stuurt via een Json command naar mijn "oude" Domoticz, en schakelt een Switch.
Je kunt een RESTful command aanmaken met die url
Een dummy switch in HA is een input_boolean (Settings > Devices & Services > Helpers). Dat is een schakelaar die verder niets doet, en waar je een actie aan kunt hangen via een automation.
Je kunt ook een template switch aanmaken waar je direct al je acties in kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Hoi,

Heeft iemand een idee of (en hoe) je een suggestie zou kunnen doen voor de Home Assistant (iPAD) app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
RobertMe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb deze (Xiaomi, ronde. Niet ee vierkante Aqara) misschien al 5 jaar. Nog geen enkele hickup gehad. Batterijen zijn zelfs nog niet leeg geweest. Denk dat dit toch wel de beste domotica aankoop die ik gedaan heb is geweest. I.t.t. de Fibaro The Button die een hel was om te koppelen, soms traag lijkt te reageren, of uberhaupt niet werkt.
Ik zoek ook nog wat universele, simpele buttons voor o.a. none-HUE lights in de slaapkamer en straks voor de zonwering. Dus ik dacht ook aan zulke knoppies.. hoe stuur je deze aan HA Skyconnect of iets soortgelijks? Ik wil eigenlijk geen Xiaomi HUB naast de andere hubs die ik al heb 8)

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een tijdje geleden de SkyConnect gekregen en ben die aan het gebruiken om mijn Conbee te vervangen. Ik ben dan ook direct aan het overstappen van Deconz naar ZHA. Omdat me dat een wat betere ondersteuning zou moeten geven. Alles in één hand.
Ik ben verbijsterd door de enorme traagheid van ZHA. Dingen die bij Deconz vloeiend gaan binnen een halve seconde duren 2-3 seconden bij ZHA en gaan nog in stappen ook.
Ik heb bv een scene gedefinieerd via Conbee/Deconz die ik via Google aanroep met: Activeer ontspannen. Dan komt met een korte, minder dan een seconde, vloeiende overgang die scene.
Doe ik hetzelfde met SkyConnect/ZHA dan gebeurt er eerst even helemaal niets, dan springen de juiste kleuren aan dan weer even niets en dan wordt de juiste intensiteit gekozen. Dat duur samen wel 2-3 seconden.
Het ziet er vreselijk uit.
Ligt dat aan iets wat ik fout doe? Aan ZHA of de Skyconnect?
Als het aan een van de laatste 2 ligt ga ik zo snel mogelijk weer terug naar Conbee/Deconz

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Riven schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Toevallig het weekend de Airco's geschakeld via deze SONOFF button: https://amzn.eu/d/00WZ5zT Als je geen zin hebt in de wat langere levertijden van AliExpress te wachten is dit best een leuke en goedkope variant. ;) Geen enkel probleem om te pairen met Zigbee2MQTT, alleen geen idee of het ding ook batterijen vreet zoals de Ikea button doet.
Naar die ook zitten kijken maar voor m’n gevoel is het een aardig log apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Obelixxx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:23:
Hoi,

Heeft iemand een idee of (en hoe) je een suggestie zou kunnen doen voor de Home Assistant (iPAD) app?
https://github.com/home-assistant/iOS/discussions

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39
NeoFoX schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Ik zoek ook nog wat universele, simpele buttons voor o.a. none-HUE lights in de slaapkamer en straks voor de zonwering. Dus ik dacht ook aan zulke knoppies.. hoe stuur je deze aan HA Skyconnect of iets soortgelijks? Ik wil eigenlijk geen Xiaomi HUB naast de andere hubs die ik al heb 8)
Voor een vergelijking van verschillende buttons:

https://www.makeitwork-te...ssistant-ultimate-review/

Deze site heeft verschillende van deze vergelijkingen, motion sensors bv

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riven
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Hij lijkt lomper dan dat ie daadwerkelijk is, echter zijn d’r genoeg die er beter uit zien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY8OsyDyu6QFBHomwm5taGHg0fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MQHE7OAFvfCQIfIEYBwRZwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
NeoFoX schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:39:
[...]

In mijn geval de Sonoff Zigbee Dongle P of hoe dat geval ook heet :p (de P in ieder geval, niet de E). Aan de software kant vervolgens met Zigbee2mqtt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52

Vraag 1

code:
1
Vraag 2:
Vraag 1: gebruik een rest_command
Vraag 2: gebruik een helper om een automation af te trappen die deze zelfde rest_command gebruikt (wellicht nog kortere routes mogelijk, maar dit is denk ik conceptueel de makkelijkste :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39
TheFes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Je doet een aantal dingen dubbel/overbodig
  1. Je if statement geeft al true of false terug, het heeft dus geen zin om dat dan ook nog eens als output te definiëren
  2. Voor je binary state, en je number is die hele for loopt en namespace overbodig
  3. Je hoeft voor die list geen unavailable als else te geven, gewoon een lege list lijkt me daar prima
  4. Je hoeft een attribute niet om te zetten naar een string, dat mag ook gewoon een list zijn
  5. Je hoeft geen truncate toe te passen op een attribute, je zit daar namelijk niet met het limitatie van het aantal karakters
  6. Aangezien je toch al filtert op de state van de binary_sensor, en die dus verder niet interessant is (in tegenstelling tot de batterijstatus) lijkt me een namespace hier verder overbodig, een lijst met entities lijkt me voldoende.
Je kunt je huidige binary sensor ook zoals hieronder schrijven, waarbij ik dan zou aanraden om het number variable niet te gebruiken, en dat voor de state te gebruiken, om de reden die je zelf al noemt (en dus ook was wat ik bedoelde)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    - name: "Are there doors or windows open"
      unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf
      icon: mdi:door-open
      state: >
        {{ states.binary_sensor
          | selectattr('attributes.device_class', 'defined')
          | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening')
          | selectattr('state', 'eq', 'on' )
          | list
          | count > 0
        }}
      attributes:
        number: >
          {{ states.binary_sensor
            | list
            | count
          }}
        list: >
          {{ states.binary_sensor
            | map(attribute='name')
            | map('replace', 'Deursensor ','')
            | list
          }}

Je zou het attribute list kunnen gebruiken om de count en state te bepalen, maar daar wordt het er niet per se simpeler op, en het geeft wel wat kans op false positives. Je moet er daarbij rekening houden dat het state template eerst gerenderd wordt, en dat de attributes dan nog niet kunnen bestaan. Daar moet je dus failsafe's voor inbouwen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: "Are there doors or windows open"
      unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf
      icon: mdi:door-open
      state: >
          {{ this.get('attributes', {}).get('list', []) | count > 0 }}
      attributes:
        number: >
          {{ this.get('attributes', {}).get('list', []) | count }}
        list: >
          {{ states.binary_sensor
            | map(attribute='name')
            | map('replace', 'Deursensor ','')
            | list
          }}

voor je trigger van je automation zou je met onderstaande kunnen voorkomen dat hij triggert na reboot of reload
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: state
  entity_id: binary_sensor.are_there_windows_open
  not_from:
    - unavailable
    - unknown
Thx voor de masterclass, dit ziet er een stuk beter uit _/-\o_

Dat 2e stuk yaml heb ik getest in de dev tools maar die klaagt dat this undefined is?

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Het is niet de mooiste knop vind ik maar hij doet het wel goed. (1 van de 2 trouwens, de andere die ik had nooit aan de praat gekregen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.riedijk
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 21:47
kalmma schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
Goedemiddag,

Heeft iemand de zonnepanelen van Solplanet / aisweicloud al werkend in Home Assistant.

Ben al heel lang aan het zoeken maar krijg geen oplossing gevonden.

Ik heb wel iets van zevercloud gevonden alleen dat werkt niet zover ik weet.

Zou graag de opbrengst van de panelen namelijk toevoegen aan het energy dashboard.
Voor mij geldt hetzelfde. Ik krijg het niet in pvoutput.org en ook niet in ha. Ik hoop over een tijdje eens te kijken of ik via de API info eruit kan krijgen maar ben niet zo handig in web requests en de return uitpluizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
[...]

De ronde gebruik ik en werken prima met Zigbee2MQTT. Heb er nu een stuk of 8 in gebruik en icm de Sonoff 3.E versie zeer stabiel. En handig dat je met 1 switch 3 functies hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:45
Heeft er hier iemand een smart lock voor de buitendeuren in combinatie met HA? Indien ja, welke gebruiken jullie en hoe zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:08:
Heeft er hier iemand een smart lock voor de buitendeuren in combinatie met HA? Indien ja, welke gebruiken jullie en hoe zijn jullie ervaringen?
Geen persoonlijke ervaring, maar als ik er nu eentje zou moeten kiezen zou ik voor Loqed gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Slinkos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:14:
Solar Production Today en Total werken allebei prima. Dat hij dagelijks reset geeft niet, daar kan het energy dashboard prima mee omgaan. Ik gebruik zelf ook de "Today" sensor.
Ik ben zover dat ik een Growatt datalogger heb met een account en deze API integration:
https://github.com/muppet...stant-growatt_server_api/

Echter lukt het me niet om de energy today entiteit te selecteren in het energy dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wMKGLw0XS0hKaHcUp493yC7L_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xjlm05dxVYLVg45rVAyzNpPv.png?f=user_large

Bij Settings -> Devices -> Datalogger -> Sensors zie ik hem wel ertussen staan |:(

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
ricjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Ik ben zover dat ik een Growatt datalogger heb met een account en deze API integration:
https://github.com/muppet...stant-growatt_server_api/

Echter lukt het me niet om de energy today entiteit te selecteren in het energy dashboard:

[Afbeelding]

Bij Settings -> Devices -> Datalogger -> Sensors zie ik hem wel ertussen staan |:(
En die daaronder? Met thuis in het entity_id
Je wil sowieso een lifetime entity gebruiken, dat is beter dan een daily. Minder kans of fouten bij een reset

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 07-03-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

TheFes schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:56:
[...]

En die daaronder? Met thuis in het entity_id
Je wil sowieso een lifetime entity gebruiken, dat is beter dan een daily. Minder kans of fouten bij een reset
Ik zal deze eens proberen, het probleem met de total energy sensor van de omvormer is dat deze naar 0 dropt zodra de omvormer uit gaat s'nachts. Hierdoor komt er een rare piek in het energie dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQSHQ59cnBiEg7UaMwAGtzgmEBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BVbp7GiKXm1GqAD15YCVz2DQ.png?f=user_large

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:18
Sinds de update naar 2023.3.0 zijn mijn grafieken in de sensor cards helemaal verkeerd.
Ik zie daar een rechte lijn die ineens zakt terwijl ik in de history wel netjes de schommelingen zie.
Hebben jullie daar ook last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl8Thun_KH4ixnuTdjgGFCGldus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WXs79JNcSwV80bgx2PtJ33Of.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47

Rouwette

Rouwette.com

Marsman83 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:08:
Sinds de update naar 2023.3.0 zijn mijn grafieken in de sensor cards helemaal verkeerd.
Ik zie daar een rechte lijn die ineens zakt terwijl ik in de history wel netjes de schommelingen zie.
Hebben jullie daar ook last van?
[Afbeelding]
Bij mij zijn de grafieken allemaal goed. Ik gebruik wel de custom:mini-graph-card.
Maar ook de standaard grafiekjes van de batterij niveau van de telefoons doen het nog gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 07-03-2023 09:20 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ricjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Ik zal deze eens proberen, het probleem met de total energy sensor van de omvormer is dat deze naar 0 dropt zodra de omvormer uit gaat s'nachts. Hierdoor komt er een rare piek in het energie dashboard:

[Afbeelding]
Dan moet je juist die andere lifetime sensor hebben, die heeft dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023

Vraag 1

code:
1
Ik heb een zelfde situatie. Ik heb mijn Somfy screens (nog) in Domoticz zitten. Ik heb een scene aangemaakt om alle screens omhoog te doen, en een scene voor omlaag.

Vervolgens deze in HA in de configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
rest_command:
  screen_down:
    url: http://IP-domoticz/json.htm?type=command&param=switchscene&idx=5&switchcmd=On
    method: GET
  screen_up:
    url: http://IP-domoticz/json.htm?type=command&param=switchscene&idx=2&switchcmd=On

En vervolgens in je automation het REST commando aanroepen
code:
1
2
3
  action:
  - service: rest_command.screen_up
    data: {}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb een markdown met de volgende info:

YAML:
1
Huidige energieprijs € {{ states('sensor.electricity_price_xxx_4') }}

Nu heb ik de sensor geconfigureerd als 0,00 weergave. Overal doet hij dat netjes, behalve in de markdown. Zie ik wat over het hoofd of werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb een Nuki. Had eerst de V2 en die werkte wel maar maakte herrie en had hoorbaar moeite met goed op slot te komen. Alsof er meer kracht nodig was dan wat de Nuki aan kon.

Uiteindelijk werd dat een probleem en kreeg ik de 'bekende' 4B melding. Contact gezocht met Nuki en uiteindelijk zeer tevreden opgelost. Heb een hagelnieuwe V3 Pro ontvangen en hoefde van de oude enkel het slot retour te sturen. Alle accessoires mocht ik houden.

Deze werkt echt een stuk beter. Motor maakt minder herrie en heeft meer kracht. Wel uitgebreide garantie er bij gekocht voor €25 en tot nu toe dik te vrede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:43:
Ik heb een markdown met de volgende info:

YAML:
1
Huidige energieprijs € {{ states('sensor.electricity_price_xxx_4') }}

Nu heb ik de sensor geconfigureerd als 0,00 weergave. Overal doet hij dat netjes, behalve in de markdown. Zie ik wat over het hoofd of werkt dat niet?
https://www.home-assistan...#formatting-sensor-states

Samenvattend: rounded=True toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 11:59
Woohooo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:29:
Ik heb P1 meter van Home Wizard aangesloten op mn HA, wil nu de live energie toevoegen aan de consumpion. Had verwacht die Active Power toe te kunnen voegen, maar de staat er niet tussen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand wat ik over het hoofd zie met het energie dashboard en welke ik wel moet hebben dan?
Ik heb dus precies hetzelfde. Geldt ook voor het gasverbruik. Alleen het totaal is zichtbaar. Een zoektocht op internet leid tot niets helaas.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:54

Woohooo

Smilie, James Smilie

Remco schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Ik heb dus precies hetzelfde. Geldt ook voor het gasverbruik. Alleen het totaal is zichtbaar. Een zoektocht op internet leid tot niets helaas.
Je moet ook de totals toevoegen. Ik heb nu zo in het dashboard gezet en dat werkt prima;

Electricity grid: P1 Total power import
Gas Consumption: P1 Total gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bof jij even. Er is net een nieuwe review van de LOQED geplaatst. Ik lees toch veel negatieve punten bij de vele LOQED reviews. Zie:
uitvoering: LOQED Touch Smart Lock
Als je het NUKI forum leest met alle klachten, hoeft die ook niet meer. Zie:
Nuki Smartlock
Ik zelf houd het maar op de klassieke elektromechanisch modules (of geen automatisch slot) i.p.v. van al die opbouw setjes op een bestaand cilinderslot. Zie:
punt "G2.)" van hoofdstuk "Plan / punten (voorwaarden voor een GOED Alarm/Smarthome)" in:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Voor mij nieuw Cupra Born zou ik heel graag de entiteits die deze intergratie geeft willen weergeven in een afbeeding (image)van de auto. Zodat als ik op de afbeelding (image) kan klikken voor een actie.
Nu heb ik op HA forum rondgekeken of er een kaart(en) is waar ik dit mee kan voor mekaar krijgen.

Ik ben benieuwd of iemand mij op weg kan helpen met welke kaart(en) ik dat het beste zou kunnen doen of misschien een voorbeeld waaruit ik dan zelf verder kan ontwerpen.

Onderstaand is de afbeelding in .png van mijn auto :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AR8Z72-ButPuAqt9HZODfqPFp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lam1RxqIwM0QHFKYoNhJE5I9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 16-09 12:18
_Mitchie_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:27:
Voor mij nieuw Cupra Born zou ik heel graag de entiteits die deze intergratie geeft willen weergeven in een afbeeding (image)van de auto. Zodat als ik op de afbeelding (image) kan klikken voor een actie.
Nu heb ik op HA forum rondgekeken of er een kaart(en) is waar ik dit mee kan voor mekaar krijgen.

Ik ben benieuwd of iemand mij op weg kan helpen met welke kaart(en) ik dat het beste zou kunnen doen of misschien een voorbeeld waaruit ik dan zelf verder kan ontwerpen.

[Afbeelding]
Mooie wagen die Born :*) , heb m zelf ook. Ik kijk even mee, klinkt interessant.
Ik heb nu ook de Cupra integratie actief in HA, die werkt redelijk goed, op het af en toe ontbreken van sommige entiteiten na (bij een herstart).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31

[Afbeelding]
Niet gewoon met Picture Glance of Picture Entity? Weet niet precies wat je wilt.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gisteren heb ik hier mijn problemen met ZHA en Skyconnect vermeld.
Ortep in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Het verbaasde me dat ZHA/SkyConnct zo extreem veel trager is dan Conbee/Deconz.

Vandaag heb ik verder geëxperimenteerd en het wordt niet duidelijker.
Iedereen zegt altijd dat je Zigbee groepen moet gebruiken, want dat is de snelste manier omdat dan niet ieder device afzonderlijk moet worden benaderd, maar het gebeurt dan met een enkel commando.

Bij mij is dat dus exact andersom. Ik zie stuk voor stuk alle commando's naar een groep gaan en na een seconde of 3 is eindelijk de juiste intensiteit en de juiste kleur ingesteld.
Stuur ik de commando's naar de losse devices dan is het onmiddellijk in orde. Vele malen sneller dan gebruik maken van een groep.

Wat doe ik hier niet goed?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
Slinkos schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Niet gewoon met Picture Glance of Picture Entity? Weet niet precies wat je wilt.
Daar heb ik ook naar gekeken maar ik zou graag de entiteiten op door mij gewenste plek op de afbeelding willen zetten. De opties die geeft komen aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

reclamedoos schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb een zelfde situatie. Ik heb mijn Somfy screens (nog) in Domoticz zitten. Ik heb een scene aangemaakt om alle screens omhoog te doen, en een scene voor omlaag.

Vervolgens deze in HA in de configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
rest_command:
  screen_down:
    url: http://IP-domoticz/json.htm?type=command&param=switchscene&idx=5&switchcmd=On
  screen_up:
    url: http://IP-domoticz/json.htm?type=command&param=switchscene&idx=2&switchcmd=On

En vervolgens in je automation het REST commando aanroepen
code:
1
2
3
  action:
  - service: rest_command.screen_up
Thanks.

Zal dit dan inderdaad ook zo opzetten.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:29

breinonline

Are you afraid to be known?

[Afbeelding]
Kijk eens naar dit topic in zijn algemeenheid en deze post in het speciaal: https://community.home-as...ric-vehicle-card/397844/5

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

Zodra de zon onder gaat, dan gaat mijn inverter (Growatt, wordt uitgelezen via PVOutput) uit waardoor de datalogger ook uit gaat. Op zich prima.
Ik zit alleen even met het feit dat de laatste uitlezing blijft staan, dus ik "wek" de hele nacht een paar watt op waardoor de boel vertekend is.
Is er een manier dat ik ervoor kan zorgen dat ie naar 0 gaat?

Dit geeft een idee wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/82e651336407937ebf95d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
Zorian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:43:
Zodra de zon onder gaat, dan gaat mijn inverter (Growatt, wordt uitgelezen via PVOutput) uit waardoor de datalogger ook uit gaat. Op zich prima.
Ik zit alleen even met het feit dat de laatste uitlezing blijft staan, dus ik "wek" de hele nacht een paar watt op waardoor de boel vertekend is.

[Afbeelding]
Waarom gebruik je de Growatt integratie niet? Zou dat niet het probleem oplossen?

Een alternatief is om via een shellcommand in HA een 0 waarde te plaatsen in PVOutput als de zon onder is (sun.sun integratie). Als je voorts via PVOutput weer data in HA inleest, krijg je in ieder geval 0 waardes.

[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 07-03-2023 20:48 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Panzer_V schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:47:
[...]

Waarom gebruik je de Growatt integratie niet? Zou dat niet het probleem oplossen?

Een alternatief is om via een shellcommand in HA een 0 waarde te plaatsen in PVOutput als de zon onder is (sun.sun integratie). Als je voorts via PVOutput weer data in HA inleest, krijg je in ieder geval 0 waardes.
Omdat de servers van Growatt zo instabiel zijn als een kaartenhuis, vandaar dat ik de data intercept via een proxy en naar PVOutput stuur.
Hoe doe ik wat je zei met die shell commands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Zorian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Omdat de servers van Growatt zo instabiel zijn als een kaartenhuis, vandaar dat ik de data intercept via een proxy en naar PVOutput stuur.
Kun je die Proxy niet direct aan HA hangen? Heb hier een aantal keer Grott langs zien komen, gebruik ik zelf niet, dus geen ervaring mee.

Ik heb zelf een ESP met een modbus printje direct op mijn omvormer aangesloten. De logging richting de Growatt Servers loopt gewoon door, maar voor HA lees ik lokaal uit met een interval ik die zelf ingesteld heb. Als je een beetje slim shopt ben je voor een tientje klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Kun je die Proxy niet direct aan HA hangen? Heb hier een aantal keer Grott langs zien komen, gebruik ik zelf niet, dus geen ervaring mee.

Ik heb zelf een ESP met een modbus printje direct op mijn omvormer aangesloten. De logging richting de Growatt Servers loopt gewoon door, maar voor HA lees ik lokaal uit met een interval ik die zelf ingesteld heb. Als je een beetje slim shopt ben je voor een tientje klaar.
Kan wel via o.a. MQTT, dit kreeg ik echter niet werkend. Er verschenen wel entities maar niks gaf data.
Helaas geen serial op mijn omvormer, bovendien is dat ding dicht verzegeld met een garantiezegel.
Gebruik nu inderdaad Grott om het te pakken te krijgen. Dit werkt perfect, maar dus met als nadeel dat de laatste waarde blijft hangen na zonsondergang.

[ Voor 13% gewijzigd door Zorian op 07-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 15:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een automation voor mijn thermostaat om deze aan of uit te zetten als deze boven of onder een bepaald temperatuur niveau komt tijdens mijn vakantie. Dit werkt goed als ik in de trigger een vaste temperatuur zet, in mijn geval 17.7 graden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Holiday Mode Enable Thermostate
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.woonkamer_temperature
    below: 17.7
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.op_vakantie
    state: "on"
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 20
    target:
      entity_id: climate.woonkamer
mode: single

Ik heb ook een helper (device-id: input_number.vakantie_kamertemperatuur) aangemaakt, waarmee ik een slider weergeef waarmee ik de temperatuur instel. Nu zou ik het liefst willen dat die trigger dus afgaat als de temperatuur van de helper wordt gepasseerd.

In de "below:"-conditie kan ik echter alleen een vast getal invoeren. Liefst zou ik daar dus het volgende doen:
code:
1
2
3
4
trigger:
    below: input_number.vakantie_kamertemperatuur

Hoe is dit te doen? Moet ik dan met een value-template gaan werken?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
MrScratch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:15:
Ik heb een automation voor mijn thermostaat om deze aan of uit te zetten als deze boven of onder een bepaald temperatuur niveau komt tijdens mijn vakantie. Dit werkt goed als ik in de trigger een vaste temperatuur zet, in mijn geval 17.7 graden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Holiday Mode Enable Thermostate
trigger:
    below: 17.7
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.op_vakantie
    state: "on"
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 20
    target:

Ik heb ook een helper (device-id: input_number.vakantie_kamertemperatuur) aangemaakt, waarmee ik een slider weergeef waarmee ik de temperatuur instel. Nu zou ik het liefst willen dat die trigger dus afgaat als de temperatuur van de helper wordt gepasseerd.

In de "below:"-conditie kan ik echter alleen een vast getal invoeren. Liefst zou ik daar dus het volgende doen:
code:
1
2
3
4
trigger:

Hoe is dit te doen? Moet ik dan met een value-template gaan werken?
Je mag gewoon een entity gebruiken voor above en below.
Je laatste stukje code werkt dus gewoon. Zie ook de docs

Wel zat dit alleen triggeren op state changes van de temperatuur sensor. Als je de input_number wijzigt zal dit geen trigger veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 15:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

TheFes schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Je mag gewoon een entity gebruiken voor above en below.
Je laatste stukje code werkt dus gewoon. Zie ook de docs
Oke, nu je dat zegt begrijp ik de docs iets beter. Ik had de indruk dat het niet kon, omdat in de grafische editor van de automations er een foutmelding verschijnt als ik de input_number.vakantie_kamertemperatuur invoer bij below.

Message malformed: must contain at least one of below, above.

Als ik hem op edit in yaml zet, dan kan ik wel de below: input_number.vakantie_kamertemperatuur invoeren en de automation opslaan.

Wat ik eigenlijk wil is dat als de temperatuur onder de temperatuursetting van de helper min een bepaalde fractie (bijvoorbeeld 0,3) komt, dat in dat geval de automation triggert. Dus mijn temperatuursetting is 18 graden, mijn fractie is 0,3. Dus als de temperatuur onder 17,7 komt, dan moet de automation triggeren.

Ik zie dat in de input_number textfile in de .storage directory de helpers van type input_number staan opgeslagen. Daar heb ik de step in 0.1 veranderd, zodat ik met stapjes van 0.1 de helper kan aanpassen.

Settings van de helpers:
input_number.vakantie_kamertemperatuur = 18
input_number.vakantie_hysterese_tolerantie = 0.3

Dit is wat ik er nu van gebakken heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
platform: numeric_state
value_template: >-
  {{ state.attributes.current_temperature +
  input_number.vakantie_hysterese_tolerantie }}

[ Voor 26% gewijzigd door MrScratch op 07-03-2023 23:28 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Na de update naar 2023.3.1 hebben al mijn Shelly pluggen een afronding probleem waardoor ook mijn dag-week-maand-jaar sensoren dit hebben. Nu heb ik dit al geprobeerd te corrigeren via de sensor maar dan nog blijft het probleem aanwezig. zie voorbeelden hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da98kDGQF8QkKhPF9nkvZgWti4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/inpJCQFSkqyA9XvqVtkkNJ9I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGl7KakWHdz_Wa7L9oMaySBAVDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kw9hT1C5CafclCqXkBBzjga8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzcAucygt1jhuN2gqp0SujmnY_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vEgIhDUc97NeSKRgHAEth4k.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yOYT-Vi08AVnjHp7gNebPzYPWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qSQdS3eMiR6HZubfSmwTUDCa.png?f=user_large

Hoe kan ik dit corrigeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Onderstaande code heeft de laagste dag temp door (dat is de tm parameter). Hier moet je dus effe je gewenste parameter van maken.

De code staat in de configuration.yaml
YAML:
1
2
3
# PVOutput.org data versturen.
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "tm={{states("sensor.custom_laagste_dag_temperatuur")|round(1)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey:vulhierjekey" -H "X-Pvoutput-SystemId: 11111" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Vervolgens heb ik een automation via de GUI gebouwd die dit shell command aanroept.

Code ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: pvoutput_upload_temperature
trigger:
  - platform: time
    at: "23:50:00"
condition: []
action:
  - service: shell_command.pvoutputcurl

Meer info over de API.
https://pvoutput.org/help...n.html#add-output-service

In jouw geval triggered je automation dus 20 minuten nadat de zon is ondergegaan of zo (a.d.h.v. de sun integratie). En geeft dat via de curl een 0 waarde naar PVOutput door. Lees vooral de API info goed door. Dat je de juiste opbouw van de curl command gebruikt.

Ik denk dat je er zo wel uit moet geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Zorian Welke meter en welke integratie?

Of bedoel je dat je geen losse meter hebt en echt puur de data onderschept?

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 08-03-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ortep schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:59:
Gisteren heb ik hier mijn problemen met ZHA en Skyconnect vermeld.
Ortep in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Het verbaasde me dat ZHA/SkyConnct zo extreem veel trager is dan Conbee/Deconz.

Vandaag heb ik verder geëxperimenteerd en het wordt niet duidelijker.
Iedereen zegt altijd dat je Zigbee groepen moet gebruiken, want dat is de snelste manier omdat dan niet ieder device afzonderlijk moet worden benaderd, maar het gebeurt dan met een enkel commando.

Bij mij is dat dus exact andersom. Ik zie stuk voor stuk alle commando's naar een groep gaan en na een seconde of 3 is eindelijk de juiste intensiteit en de juiste kleur ingesteld.
Stuur ik de commando's naar de losse devices dan is het onmiddellijk in orde. Vele malen sneller dan gebruik maken van een groep.

Wat doe ik hier niet goed?
Het viel mij gisteravond ook op dat toen de lampen aan gingen in de woonkamer je ze echt een voor een ziet aangaan, volgens mij was dat met Conbee sneller. Ik ben hier verder nog niet ingedoken, maar herken het wel

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
_Mitchie_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken maar ik zou graag de entiteiten op door mij gewenste plek op de afbeelding willen zetten. De opties die geeft komen aardig in de buurt.
https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-elements/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:13:
@Zorian Welke meter en welke integratie?

Of bedoel je dat je geen losse meter hebt en echt puur de data onderschept?
Het is een Growatt inverter waar ik een ShineLAN in heb gestoken. Moest hiervoor al wat modificeren aangezien er een dop over de usb poort zat gelijmd. Er zit wel een gat met het woord Serial erbij maar die is nog dicht (gewoon een stuk plastic) en overal zitten zegels op/om de behuizing. Lees dus met Grott de data van de ShineLAN uit (proxy/MITM) en stuur dat naar zowel PVOutput als Growatt zelf. Helaas ligt de server van Growatt er vrijwel constant uit dus de officiële Growatt integratie is nutteloos. Via PVOutput krijg ik wel consistent elke 5 minuten data.
Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:01:
[...]

Onderstaande code heeft de laagste dag temp door (dat is de tm parameter). Hier moet je dus effe je gewenste parameter van maken.

De code staat in de configuration.yaml
YAML:
1
2
3
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "tm={{states("sensor.custom_laagste_dag_temperatuur")|round(1)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey:vulhierjekey" -H "X-Pvoutput-SystemId: 11111" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Vervolgens heb ik een automation via de GUI gebouwd die dit shell command aanroept.

Code ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
  - platform: time
    at: "23:50:00"
action:

Meer info over de API.
https://pvoutput.org/help...n.html#add-output-service

In jouw geval triggered je automation dus 20 minuten nadat de zon is ondergegaan of zo (a.d.h.v. de sun integratie). En geeft dat via de curl een 0 waarde naar PVOutput door. Lees vooral de API info goed door. Dat je de juiste opbouw van de curl command gebruikt.

Ik denk dat je er zo wel uit moet geraken.
Thanks, ik ga het hiermee proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31

[Afbeelding]
breinonline schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Kijk eens naar dit topic in zijn algemeenheid en deze post in het speciaal: https://community.home-as...ric-vehicle-card/397844/5
Dat topic is interessant omdat die het ook oppakt met overlays, maar ik heb zelf voor de Tesla deze in gebruik: https://community.home-as...esla-integration/385570/9
Zie de tweede code met Picture Elements, moet je wel zelf de coordinaten voor een Cupra instellen maar dan heb je wel iets handigs. Ben zelf verder HA-noob :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

@Panzer_V moet ik de sensor.custom_laagste_dag_temperatuur nog vervangen met een eigen sensor, zo ja welke?
Voor de rest lijkt alles ingesteld te staan en ben benieuwd naar vanavond.
Heb alleen de automation aangepast naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
action:

Lijkt goed zo dan toch?

In de configuration.yaml heb ik mijn API key en System ID netjes ingevuld, maar twijfel dus nog wat ik met die sensor moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:24:
@Panzer_V moet ik de sensor.custom_laagste_dag_temperatuur nog vervangen met een eigen sensor, zo ja welke?
Voor de rest lijkt alles ingesteld te staan en ben benieuwd naar vanavond.
Heb alleen de automation aangepast naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
action:

Lijkt goed zo dan toch?

In de configuration.yaml heb ik mijn API key en System ID netjes ingevuld, maar twijfel dus nog wat ik met die sensor moet doen.
Je moet zeker e.e.a. nog even aanpassen. Mijn voorbeeld kwam van de code die ik gebruik om temperaturen te uploaden naar PVOutput. Je moet in de API handleiding opzoeken welke parameter je moet meegeven. Dan pas je de code aan en geef je de waarde 0 mee.

Vervolgens maak je een automation die op tijdstip x of onder voorwaarde van de zon o.i.d. de waarde pushed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
_Mitchie_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Als je alleen entiteiten wilt weergeven (status aflezen) zou je heel goed de Picture Element card kunnen pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kr0mn_vCXwWC8RAdkPc8GxSRasA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1JMVD9vlTSSCGvWTWALLFjbV.png?f=fotoalbum_medium
Ik moet er zelf nog iets moois van maken, maar het is een proof of concept.
Je kunt de state labels overal over de afbeelding heen zetten, letter- en achtergrondkleur instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 08-03-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 10:50
Ik heb al een tijdje HA draaien op een Raspberry Pi 3B en dat werkt tot nu toe prima (binnenkort de Pi upgraden naar een Nuc oid.)

Nu heb ik sinds een paar dagen een Reolink Wifi deurbel hangen. Ik heb geen NAS momenteel maar wel genoeg externe usb disken. De deurbel upload zijn content nu naar HA middels een FTP add-on en dat werkt voor nu prima.

Echter schrijft hij alles weg naar zijn SD kaart (de backup gaat naar mijn google drive ;) ). Ik heb er een usb schijf aangehangen en die wordt wel herkend. Via de Samba NAS add-on werkt de usb schijf prima maar krijg de disk niet zichtbaar in HA, een simpele mount commando op de cli geeft een permission denied.

Is het uberhaupt mogelijk wat ik wil met HA? Zou voor nu wel een goedkope oplossing zijn. Of moet ik toch een NAS aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Je moet zeker e.e.a. nog even aanpassen. Mijn voorbeeld kwam van de code die ik gebruik om temperaturen te uploaden naar PVOutput. Je moet in de API handleiding opzoeken welke parameter je moet meegeven. Dan pas je de code aan en geef je de waarde 0 mee.

Vervolgens maak je een automation die op tijdstip x of onder voorwaarde van de zon o.i.d. de waarde pushed.
Ik kan helaas niet goed coden, maar lijkt dit ergens op?

YAML:
1
2
3
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "v2=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 1234" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Volgens de manual is argument 'g' de generated wattage, echter lijkt v2 beter voor het posten van data, dus me dunkt dat het dan zo moet. Of moeten er nog haakjes omheen ergens?
Sorry voor de vele vragen, probeer de code te begrijpen maar vind het lastig met al die haakjes en procenttekens enzo. :p

Helaas zie ik ook nergens iets wat eventuele errors geeft als ik de automation handmatig aanslinger zodat ik kan checken of het werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Zorian op 08-03-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:37
Zorian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:43:

[Afbeelding]
Zie je in het energy dashboard dan ook de hele nacht 5 watt aan energie? Bij mij blijft die ook op het laatste vermogen staan, maar zie dit niet in het energy dashboard. Zoals het hoort dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Thoit schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Zie je in het energy dashboard dan ook de hele nacht 5 watt aan energie? Bij mij blijft die ook op het laatste vermogen staan, maar zie dit niet in het energy dashboard. Zoals het hoort dus.
Ja dat blijft staan, en zie ook de hele nacht 5 watt "opgewekt" worden in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ik kan helaas niet goed coden, maar lijkt dit ergens op?

YAML:
1
2
3
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "v2=0" -H "X-Pvoutput-Apikey:1234567890" -H "X-Pvoutput-SystemId: 1234" https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp'

Volgens de manual is argument 'g' de generated wattage, echter lijkt v2 beter voor het posten van data, dus me dunkt dat het dan zo moet. Of moeten er nog haakjes omheen ergens?
Sorry voor de vele vragen, probeer de code te begrijpen maar vind het lastig met al die haakjes en procenttekens enzo. :p

Helaas zie ik ook nergens iets wat eventuele errors geeft als ik de automation handmatig aanslinger zodat ik kan checken of het werkt.
Ik zou zeggen trap vanavond de automation handmatig af en kijk in PV Ouput wat er gebeurd. Indien niet het gewenste dan pas je de PV Output handmatig aan, pas je je code aan, en probeer je het nog eens. Binnen 10 keer pogen zal je het vast werkend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 11:28
Ik heb vandaag een Fibaro dimmer 2 module aan HA toegevoegd. Maar ik krijg binnen HA alleen maar een knop voor aan/uit, geen dimmer mogelijkheid. Iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeWKpzQa9WNvwU6Y1Tc0VkAq1l4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfkunISk1XVYAYn1xFzCbvbO.png?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
krizzziz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:
Ik heb vandaag een Fibaro dimmer 2 module aan HA toegevoegd. Maar ik krijg binnen HA alleen maar een knop voor aan/uit, geen dimmer mogelijkheid. Iemand hier ervaring mee?[Afbeelding]
Als je de entiteit Dimmer 2 of (2) aanklikt (of Hold), krijg je dan geen slider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 11:28
CappieL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Als je de entiteit Dimmer 2 of (2) aanklikt (of Hold), krijg je dan geen slider?
Thanks, klaarblijkelijk het drukken op de naam "Dimmer 2" en dan krijg je wel een slider :)
Opgelost!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Nu online

Eraser127

Nijkerk

RoTeK70 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:54:
Na de update naar 2023.3.1 hebben al mijn Shelly pluggen een afronding probleem waardoor ook mijn dag-week-maand-jaar sensoren dit hebben. Nu heb ik dit al geprobeerd te corrigeren via de sensor maar dan nog blijft het probleem aanwezig. zie voorbeelden hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit corrigeren?
Wat je zou kunnen doen is template sensoren maken: https://community.home-as...with-utility-meter/290394

My Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wellicht dat ie al gedeeld is, maar kreeg zojuist een melding over een potentiële vulnerability:

https://www.home-assistan...isor-security-disclosure/

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:54
Vorig jaar (en daar kennen jullie me misschien het beste van) lopen stoeien met een MQTT-badkamerventilator met een luchtvochtigheidssensor in HA. Dat werkt heel vaak best goed.

Soms het probleem dat deze overdag aan slaat terwijl dat niet nodig is (staat niemand onder de douche). Al een eeuwigheid lopen pielen met tresholds en gemiddelden dus daar zou ik het niet meer willen zoeken.

Maar ik herinner me (maar dat weet ik niet helemaal zeker) dat je een slimme sensor of slimme triggers/condities kan maken waarbij iedere trigger/sensor/conditie gewogen/gescoord wordt.

Volgens mij kon iedere trigger of conditie een score krijgen en op basis van een score wordt bepaald of de automation af gaan. Ik zou op deze manier naar het tijdstip willen kijken: als het na 9.00 uur 's ochtends is, dan is er minder kans dat er iemand onder de douche staat dan daarvoor. Dus dan weegt het tijdstip <9.00 uur zwaarder mee dan als het na 9.00 uur zou zijn. En natuurlijk kan er 's middags incidenteel wel gedoucht worden dus dan zou de luchtvochtigheid weer zwaarder meetellen.

Volgens mij bestaat dit in Home assistant maar ik weet niet meer hoe het heet. Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Sp33dFr34k schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:33:
Wellicht dat ie al gedeeld is, maar kreeg zojuist een melding over een potentiële vulnerability:

https://www.home-assistan...isor-security-disclosure/
The issue has also been mitigated in Home Assistant 2023.3.0. This version was released on March 1 and has since been installed by 33% of our users.
Dus even je Supervisor versie checken en weer doorrrrrrrr

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RoTeK70 Zijn natuurlijk niet he Shelly's maar de utility meters die je gebruikt. Maar volgens mij als je de utility meters ook een unique_id geeft kan je in de UI daarvoor ook een precisie aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Zorian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Ja dat blijft staan, en zie ook de hele nacht 5 watt "opgewekt" worden in het dashboard.
En @Thoit, in het energy dashboard niet, alleen in die custom power card. Energy dashboard werkt dan ook volledig met energie (kWh) en niet met vermogen (W). Dus daarvoor pakt het energy dashboard gewoon de energie waardes van de omvormer en kijkt naar de delta. Geen update is ook geen delta.

@Zorian Hoe krijg je die "ShineLAN" in HA? En kan die niet netjes op 'unavailable' gaan als hij niet bereikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

badkuip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:38:
Volgens mij bestaat dit in Home assistant maar ik weet niet meer hoe het heet. Komt iemand dit bekend voor?
Bayesian!

Hier een filmpje met uitleg :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:54
Juist! Dat woord zocht ik!
Bedankt, ik ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@badkuip ik was het woord ook kwijt en met google kwam ik er niet zo snel achter. Maar ik wist dat ik hier ooit een filmpje over had gezien, dus ben even door mijn youtube-geschiedenis gegaan :)

Interessante sensor, zie 'm alleen erg weinig toegepast. Zijn hier tweakers met mooie bayesian voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:01:
[...]

En @Thoit, in het energy dashboard niet, alleen in die custom power card. Energy dashboard werkt dan ook volledig met energie (kWh) en niet met vermogen (W). Dus daarvoor pakt het energy dashboard gewoon de energie waardes van de omvormer en kijkt naar de delta. Geen update is ook geen delta.

@Zorian Hoe krijg je die "ShineLAN" in HA? En kan die niet netjes op 'unavailable' gaan als hij niet bereikbaar is?
De ShineLAN staat zelf niet in HA, dit kan niet zover ik weet. Zoals gezegd gooit die de data naar PVOutput via de Grott proxy/MITM server (MQTT is tevens een optie, maar dit krijg ik niet werkend... Data komt netjes aan als ik luister naar het topic in de HA MQTT broker maar zie geen entities verschijnen) en vervolgens komt de data via de PVOutput integratie weer in HA terecht en vervolgens in de energy dashboard enzo.
Dat end of day versturen via een shellscript wat net gesuggereerd werd zou de oplossing moeten wezen, echter is het maar gokken of het werkt zo zonder feedback of het wel/niet goed aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:14
Goedemiddag,
ik heb een probleempje welke ik niet opgelost krijg.

Tot vandaag had ik een HomeWizard KWh meter om de totale energie te meten.
Vanaf vandaag heb ik een slimme meter die dit over kan nemen.
Daarna wil ik de losse meter gaan gebruiken voor de laadpaal.

Nu het probleem.
Als ik de oude meter verwijder ben ik alle historie kwijt.
Als ik de oude meter verander naar de laadpaal dan krijgt die heel veel foute historie er gratis bij.

Hoe kan ik de sensor geschiedenis splitsen en behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13
Sinds kort heb ik HA draaien in een docker op een Synology. Er draait een losse docker met MQTT. Er zijn twee apparaten die gegevens sturen (modules om ventilatoren op de verwarming aan te sturen), welke informatie geven over temperatuur, snelheid van de fans etc.
Op het dashboard van HA laat ik de geschiedenis van enkele van deze parameters weergeven als grafiekjes. Werden deze op dag 1 vrijwel meteen getoond, nu na een week duurt het lang voordat de grafiekjes getoond worden. Ik ben pas net begonnen met HA dus ben er nog niet super thuis in. Kan ik iets aan deze vertraging doen?
Pagina: 1 ... 35 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.