De "Solar Production Total" moet je gebruiken bij de zonnepanelen. De P1 meter is geen PVTurb0Turb0 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Ik heb ook altijd 0 eigen verbruik en heb het dus verkeerd ingesteld. Zit nu in Saalbach dus nul gas/water en lever dus meer terug dan ik verbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan mijn omnik wel uitlezen.
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp moet ik in het energiedashboard wat aanpassen? Zonnepanelen denk ik dan?
nee, de solar production todayRobertMe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:10:
[...]
De "Solar Production Total" moet je gebruiken bij de zonnepanelen. De P1 meter is geen PV
Jep precies hetzelfde probleem. Je hebt de entity van je slimme meter die teruglevering aan het net bijhoudt, opgevoerd bij je zonnepanelen.Turb0Turb0 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Ik heb ook altijd 0 eigen verbruik en heb het dus verkeerd ingesteld. Zit nu in Saalbach dus nul gas/water en lever dus meer terug dan ik verbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan mijn omnik wel uitlezen.
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp moet ik in het energiedashboard wat aanpassen? Zonnepanelen denk ik dan?
Ik snap het wel hoor. Het woord "production" is echt misleidend. Ik heb het liever over afname en teruglevering. In werkelijkheid wek je dus veel meer energie op, dit is alleen wat je hebt teruggeleverd.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Nee, je moet een lifetime sensor hebben, niet eentje die dagelijks reset.
Dat is apart dan. Het werkt namelijk wel goed, en ik krijg bij de total sensor echt heel rare waardesRobertMe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:12:
[...]
Nee, je moet een lifetime sensor hebben, niet eentje die dagelijks reset.
Solar Production Today en Total werken allebei prima. Dat hij dagelijks reset geeft niet, daar kan het energy dashboard prima mee omgaan. Ik gebruik zelf ook de "Today" sensor.
[ Voor 12% gewijzigd door Slinkos op 02-03-2023 15:14 ]
Dan ging het bij mij waarschijnlijk mis bij het aanmelden. De PV draaide al een tijd voor ik met HA begon, maar hij pakte die totaal stand wel mee als opbrengstSlinkos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:14:
Solar Production Today en Total werken allebei prima. Dat hij dagelijks reset geeft niet, daar kan het energy dashboard prima mee omgaan. Ik gebruik zelf ook de "Today" sensor.
[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 02-03-2023 15:16 ]
Hallo Allemaal,
Ik ben vandaag aan het stoeien geweest met mijn Energy Dashboard en de Zonnepanelen. Ik haal de data van mijn Autarco zonnepanelen op middels REST API, ik kreeg hier regelmatig een foutmelding in doordat de API van Autarco te traag reageerde, ik heb hierdoor een timeout toegevoegd aan mijn configuration.
So far so good.
Alleen geeft mijn Energy Dashboard het volgende weer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wbDm4grzU8n0uqPA47XfkmJY.png?f=user_large)
En zie ik een hele rare Spike:
/f/image/o8VGajh6TN017fTL3j5M8wuo.png?f=fotoalbum_large)
En dit is de Sensor die ik gebruik in mijn Energie Dashboard:
/f/image/itvtBVVcZA3Y7gfoZa4r0SJN.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, of wordt dit naarmate de tijd vordert zelf opgelost
Ik ben vandaag aan het stoeien geweest met mijn Energy Dashboard en de Zonnepanelen. Ik haal de data van mijn Autarco zonnepanelen op middels REST API, ik kreeg hier regelmatig een foutmelding in doordat de API van Autarco te traag reageerde, ik heb hierdoor een timeout toegevoegd aan mijn configuration.
So far so good.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wbDm4grzU8n0uqPA47XfkmJY.png?f=user_large)
/f/image/o8VGajh6TN017fTL3j5M8wuo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/itvtBVVcZA3Y7gfoZa4r0SJN.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, of wordt dit naarmate de tijd vordert zelf opgelost
Klopt! Dus dan is today misschien de betere optie.superduper schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:15:
[...]
Dan ging het bij mij waarschijnlijk mis bij het aanmelden. De PV draaide al een tijd voor ik met HA begon, maar hij pakte die totaal stand wel mee als opbrengst
Nou dat is nu net wat ik aangaf. Bij de eerste adoptie kan je een grote spike krijgen als je PV al draait. Waarom deze negatief is, is wel vreemd. Iets met parsen van uit je API niet goed gedaan?BertBertjes schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:16:
Hallo Allemaal,
So far so good.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem, alleen niet altijd zichtbaar over de hele dag, maar soms enkele uren (zie screenshot). De ene keer is het een aantal uurtjes zoals hieronder, de andere keer de hele ochtend/middag.

Echter staan bij mij de entities wel goed zover ik zie:

De sensor bij de solar panels is de enige die ik uberhaupt van mijn omvormer kan selecteren (Growatt).
Ga ik bij de growatt integration zelf kijken dan zie ik dit:

De sensor bij de solar panels is de enige die ik uberhaupt van mijn omvormer kan selecteren (Growatt).
Nou aangezien de Entity al bestond, heeft deze dus al "historische data", als ik ook terug kijk in die data zie ik niks wat die spike kan verklaren?superduper schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:17:
[...]
Nou dat is nu net wat ik aangaf. Bij de eerste adoptie kan je een grote spike krijgen als je PV al draait. Waarom deze negatief is, is wel vreemd. Iets met parsen van uit je API niet goed gedaan?
Ziet er prima uit. Je hebt daadwerkelijk overschot wat je teruglevert. En een (klein) deel wat je van je PV direct opgebruikt.prekz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:18:
Ik heb hetzelfde probleem, alleen niet altijd zichtbaar over de hele dag, maar soms enkele uren (zie screenshot). De ene keer is het een aantal uurtjes zoals hieronder, de andere keer de hele ochtend/middag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@superduper
Mijn sluimer verbruik (aan de linker kant dus) in de nacht ligt rond de 0,16 - 0,18Kwh per uur in de nacht.
Ik zou dit verbruik ook overdag verwachten en niet 0 (of bijna 0) als er niemand thuis is.
Voorbeeldje van vanochtend
Mijn sluimer verbruik (aan de linker kant dus) in de nacht ligt rond de 0,16 - 0,18Kwh per uur in de nacht.
Ik zou dit verbruik ook overdag verwachten en niet 0 (of bijna 0) als er niemand thuis is.
Dat komt dus doordat je zonnenergie direct je woning in gaat. Dan kan je dus op 0 uitkomen. Dat blauw is namelijk (nogmaals) geen verbruik, maar afname.
Wat soms een beetje een raar beeld kan geven is dat de slimme meter data elke seconde wordt doorgegeven en inverters die dmv API's worden uitgelezen vaak een stuk minder regelmatig. Maar uiteindelijk klopt het wel.
Wat soms een beetje een raar beeld kan geven is dat de slimme meter data elke seconde wordt doorgegeven en inverters die dmv API's worden uitgelezen vaak een stuk minder regelmatig. Maar uiteindelijk klopt het wel.
[ Voor 144% gewijzigd door Slinkos op 02-03-2023 15:32 ]
Het verschil met de laatst bekende waarde wordt gebruikt, als de API last heeft van een timeout oid en het systeem default naar 0 schiet die daarna opeens weer naar het actuele totaal.BertBertjes schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:16:
Hallo Allemaal,
So far so good.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zelf bijv het volgende tussen de gasmeter en het dashboard zitten om die brakke waarden er tussenuit te filteren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: 'Gas consumed offset' unit_of_measurement: 'm³' state_class: 'total_increasing' device_class: 'gas' state: > {% set latestValue = states('sensor.gas_consumed')|float(0) %} {{ latestValue if latestValue > 0 else states('sensor.gas_consumed_offset')|float }} |
Moet deze nog steeds een keer rechttrekken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cgsn8iF3DMkDhWSgHuVfQhcy.png?f=user_large)
Edit: Ah op die fiets, de kans is groot dat de inverter en P1 meter niet helemaal gelijk lopen. Pak eens een dag uit het verleden en reken het na, de kans is groot dat het totaal onder de streep over een langere periode heen wel gewoon correct is.prekz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:24:
@superduper
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 02-03-2023 15:41 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
@D4NG3R Daarvoor is de availability mooi 
@BertBertjes Dus zorgen dat hij bij een timeout netjes unavailable wordt en niet een random 0 terug geeft
@BertBertjes Dus zorgen dat hij bij een timeout netjes unavailable wordt en niet een random 0 terug geeft
En dat is eigenlijk dus precies wat ik zie in de historie. In het energy dashboard zie ik dus die negatieve waarde tussen 12:00 en 13:00. En dit is de data in de sensor, ik zie daar alleen dat hij wat data mist, maar dus geen 0 value. Dus blijf het wel een beetje vreemd vinden.Septillion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:07:
@D4NG3R Daarvoor is de availability mooi
@prekz Mm, ik zie zo niets geks. Doordat energy dashboard het per uur doet zou afwijking in update rate tussen Growatt en de P1 amper invloed moeten hebben.
Misschien eens een dagje zelf de standen opschrijven?
Misschien eens een dagje zelf de standen opschrijven?
@BertBertjes Ik zie inderdaad geen 0 maar ik zie ook niet wat hij wel is. Volgens mij wordt officieel alleen 'unknown' en 'unavailable' als geldige andere states gezien door veel (incl energy dashboard) maar laat de graph ook niets zien als hij bijvoorbeeld opees 'timeout' bevat ofzo. Dus als je hem echt een keer kunt zien als hij geen correcte data heeft zou dan helpen.
Enig idee hoe ik de "Ruwe Data" kan opvragen i.p.v. de Grafiek, mogelijk zie ik een rare value in deze data die het gedrag verklaart.Septillion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:14:
@BertBertjes Ik zie inderdaad geen 0 maar ik zie ook niet wat hij wel is. Volgens mij wordt officieel alleen 'unknown' en 'unavailable' als geldige andere states gezien door veel (incl energy dashboard) maar laat de graph ook niets zien als hij bijvoorbeeld opees 'timeout' bevat ofzo. Dus als je hem echt een keer kunt zien als hij geen correcte data heeft zou dan helpen.
Je kan het proberen met "History explorer card" vanuit HACSBertBertjes schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Enig idee hoe ik de "Ruwe Data" kan opvragen i.p.v. de Grafiek, mogelijk zie ik een rare value in deze data die het gedrag verklaart.
https://github.com/alexarch21/history-explorer-card
Nee, de data welke ik vanuit de P1 meter krijg is voor gas behalve soms unavailable, ook simpelweg brak op willekeurige momenten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gdcur2eOBT1FiBKoqvxqcXWO.png?f=user_large)
Ter referentie is er gisteren 4.7 kuub verstookt.
Met correctie diezelfde periode:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oesOJuUleN5P7WVo2RO4RQFV.png?f=user_large)
@BertBertjes Probeer mijn oplossing een keer toe te passen op de brakke sensor die je polled.
[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 02-03-2023 16:26 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Even een een mogelijke noob vraag van mij maar ik kan de oplossing niet vinden.
Ik heb 2 ikea tradfri slimme stopcontacten toegevoegd aan de dirigera hub. echter zie ik deze niet terug komen in de integratie als device. Ik zie wel alle lampen terugkomen die ik kan in en uitschakelen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze toch zichtbaar worden in HA?
Ik heb 2 ikea tradfri slimme stopcontacten toegevoegd aan de dirigera hub. echter zie ik deze niet terug komen in de integratie als device. Ik zie wel alle lampen terugkomen die ik kan in en uitschakelen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze toch zichtbaar worden in HA?
Dat blauw is dan wel de afname, maar wat is het gele dan?Slinkos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:25:
Dat komt dus doordat je zonnenergie direct je woning in gaat. Dan kan je dus op 0 uitkomen. Dat blauw is namelijk (nogmaals) geen verbruik, maar afname.
Het plaatje van @prekz is dan ook gewoon raar. In principe zou je altijd iets boven de middenas moeten zien, tenzij je alle groepen uit zet en dus echt 0,0 stroomverbruik hebt. Maar gezien het plaatje verder wel klopt op die drie uren na zal het eerder een data fout zijn dan een configuratie fout. @prekz : welke integraties gebruik je hiervoor? Mogelijk dat bv iets niet lekker loopt bij de zonnepanelen en je daardoor puur naar P1 data kijkt en daardoor dus 0 afname hebt, en de teruglevering dan ook uit de meter komt. Dat gecombineerd met dus een bokkende integratie v.w.b. de omvermer dat je ook 0 opwek hebt en dus 0 verbruik uit opwek. Alhoewel ik niet durf te zeggen of HA dan zelf Solar production verzint, aangezien die grafiek wel gewoon data bevat. En dan zou ik ook verwachten dat die de eerstvolgende keer dat er wel weer data binnen komt die "alles inhaalt" (dus bv 3 uur productie laat zien in 1 uur, en de twee uur daarvoor dus 0). Als de data uit een cloud / web portal van de omvormer komt kun je wellicht ook daar eens kijken? Alhoewel de data daar waarschijnlijk wordt aangeleverd met timestamps, waardoor de weergave daar wellicht correct is. Terwijl HA in principe, v.w.b. het dashboard, alleen kijkt naar "hoeveel kWh is nu opgewekt". Als die gegevens achteraf wijzigen (" om 12 uur was toch niet 500kWh opgewekt maar 505kWh") dan ziet HA dat niet meer, behalve dat bv om 5 uur de totale opwek 530kWh is terwijl het om 4 uur nog maar 520kWh was en dus die 5kWh "correctie" als extra opwek ziet.
Nou tailscale addon werkt als een zonnetje, maar de android app trekt mijn accu in 9 uur leeg...
Mooie oplossing, maar wellicht niet de juiste voor mij. Eens kijken of er betere oplossingen zijn
Mooie oplossing, maar wellicht niet de juiste voor mij. Eens kijken of er betere oplossingen zijn
Sinds de update van gisteren 2023.3.0 krijg ik notificaties mét afbeelding niet meer aan de praat op mijn iPhone. Op een Android toestel werkt het nog wel.
Zonder afbeelding werkt het nog wel, maar met helaas niet, de url werkt wel naar behoren vanaf een ander apparaat. Iemand enig idee? (onderstaande url is overiges fake)
Zonder afbeelding werkt het nog wel, maar met helaas niet, de url werkt wel naar behoren vanaf een ander apparaat. Iemand enig idee? (onderstaande url is overiges fake)
YAML:
1
2
3
4
5
6
| service: notify.mobile_app_iphone14pro data: message: Er staat iemand bij de voordeur! data: image: https://website.eu/local/pics/plaatje.jpg title: Deurbel melding |
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-03-2023 13:35 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
@D4NG3R en @Septillion
Bedankt voor de hulp, het is inmiddels gelukt. Er stond een rare value in de Database (hij was inderdaad opnieuw begonnen met tellen). Ik heb deze values verwijderd, en nu klopt hij weer netjes.
@D4NG3R
Ik ga jouw advies ook even toevoegen, dankjewel voor de tip!
Bedankt voor de hulp, het is inmiddels gelukt. Er stond een rare value in de Database (hij was inderdaad opnieuw begonnen met tellen). Ik heb deze values verwijderd, en nu klopt hij weer netjes.
@D4NG3R
Ik ga jouw advies ook even toevoegen, dankjewel voor de tip!
Hallo allemaal,
Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Ik heb pas een huis gekocht welke we compleet aan het renoveren zijn en waarbij we alle elektriciteit opnieuw gaan leggen. Nu wil ik het huis ook alvast zo goed mogelijk voorbereiden om Home Assistent overal in te richten en te gebruiken. Ik heb zelf nog nooit met Home assistent gewerkt maar ik heb wel ervaring met Raspberry Pi’s en ik zit in de software dus daar heb ik wel vertrouwen in. Echter ben ik geen vonkenboer (elektricien). Ik heb op internet al proberen te zoeken of je elektriciteitskabels moet leggen, cat6 kabels etc. Alleen zie ik allerlei antwoorden voorbij komen welke alleen maar meer vragen doen oproepen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Ik heb nooit echt veel gedaan met netwerken. Ik zie op internet voorbij komen dat als tip wordt gegeven om heel veel cat6 kabels te leggen door heel je huis. Echter hebben we een relatief groot huis gekocht dat als je minimaal 2 tot 4 cat6 ingangen wilt per kamer dat je niet aan een switch ontkomt. Maar een switch in een normaal woonhuis klinkt nogal overdreven, wat denken jullie?
Daarnaast wordt als tip gegeven dat als je helemaal opnieuw begint met elektriciteit dat je het beste zowel bekabeld als draadloos kan starten. Dit voor wanneer de wifi eruit ligt/telefoon leeg is. Werkt draadloos altijd via WiFi of heb je de ConBee II Zigbee USB gateway nodig of is dat eigenlijk overbodig? In veel video’s en op internet zijn in één keer alle apparaten zichtbaar in de Home Assistent dashboard. Ik vraag me af hoe al die apparaten daar ineens tevoorschijn komen? Zoals bijvoorbeeld een slimme elektriciteitsmeter.
Welke kabels raden jullie aan om te leggen en waarnaar toe? Welke kabels dienen er bijvoorbeeld gelegd te worden zodat ik slimme schakelaars kan gebruiken? Zijn dit de neutral wires (kan de Nederlandse term even nergens vinden)?
Ik heb op youtube een vrij recente (8 maanden) beginners guide gevonden. Hierin wordt dus ook een Raspberry Pi, SSD en Conbee II Zigbee USB gateway gebruikt. Dit ziet er allemaal vrij simpel uit, alleen gaat de Raspberry Pi momenteel qua prijs door het dak heen. Is dit nog steeds de beste manier?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Ik heb pas een huis gekocht welke we compleet aan het renoveren zijn en waarbij we alle elektriciteit opnieuw gaan leggen. Nu wil ik het huis ook alvast zo goed mogelijk voorbereiden om Home Assistent overal in te richten en te gebruiken. Ik heb zelf nog nooit met Home assistent gewerkt maar ik heb wel ervaring met Raspberry Pi’s en ik zit in de software dus daar heb ik wel vertrouwen in. Echter ben ik geen vonkenboer (elektricien). Ik heb op internet al proberen te zoeken of je elektriciteitskabels moet leggen, cat6 kabels etc. Alleen zie ik allerlei antwoorden voorbij komen welke alleen maar meer vragen doen oproepen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Ik heb nooit echt veel gedaan met netwerken. Ik zie op internet voorbij komen dat als tip wordt gegeven om heel veel cat6 kabels te leggen door heel je huis. Echter hebben we een relatief groot huis gekocht dat als je minimaal 2 tot 4 cat6 ingangen wilt per kamer dat je niet aan een switch ontkomt. Maar een switch in een normaal woonhuis klinkt nogal overdreven, wat denken jullie?
Daarnaast wordt als tip gegeven dat als je helemaal opnieuw begint met elektriciteit dat je het beste zowel bekabeld als draadloos kan starten. Dit voor wanneer de wifi eruit ligt/telefoon leeg is. Werkt draadloos altijd via WiFi of heb je de ConBee II Zigbee USB gateway nodig of is dat eigenlijk overbodig? In veel video’s en op internet zijn in één keer alle apparaten zichtbaar in de Home Assistent dashboard. Ik vraag me af hoe al die apparaten daar ineens tevoorschijn komen? Zoals bijvoorbeeld een slimme elektriciteitsmeter.
Welke kabels raden jullie aan om te leggen en waarnaar toe? Welke kabels dienen er bijvoorbeeld gelegd te worden zodat ik slimme schakelaars kan gebruiken? Zijn dit de neutral wires (kan de Nederlandse term even nergens vinden)?
Ik heb op youtube een vrij recente (8 maanden) beginners guide gevonden. Hierin wordt dus ook een Raspberry Pi, SSD en Conbee II Zigbee USB gateway gebruikt. Dit ziet er allemaal vrij simpel uit, alleen gaat de Raspberry Pi momenteel qua prijs door het dak heen. Is dit nog steeds de beste manier?
Een switch in een normaal huis overdreven?JBDM schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:44:
Hallo allemaal,
Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Ik heb pas een huis gekocht welke we compleet aan het renoveren zijn en waarbij we alle elektriciteit opnieuw gaan leggen. Nu wil ik het huis ook alvast zo goed mogelijk voorbereiden om Home Assistent overal in te richten en te gebruiken. Ik heb zelf nog nooit met Home assistent gewerkt maar ik heb wel ervaring met Raspberry Pi’s en ik zit in de software dus daar heb ik wel vertrouwen in. Echter ben ik geen vonkenboer (elektricien). Ik heb op internet al proberen te zoeken of je elektriciteitskabels moet leggen, cat6 kabels etc. Alleen zie ik allerlei antwoorden voorbij komen welke alleen maar meer vragen doen oproepen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!![]()
Nee helemaal niet.
Kijk zeker eens naar unifi, zelf ook een router, switch en accespoints van in een normaal huis
Cat 6 is prima
Een conbee 2 is op zigbee netwerk, geen wifi.
Je hebt qua netwerkmogelijkheden:
- wifi
- zigbee
- zwave
en als laatste nieuwe: matter
Zelf zou ik geen conbee 2 stick meer kopen maar de nieuwe van home assistant zelf... die ondersteund straks ook matter !
Voor de rest kun je hier terecht met je vragen over home assistant. Succes !
Meer mensen issues met HASS ipad app? Bij mij wil die niet inloggen.
NSURLErrorDomain -1004
NSURLErrorDomain -1004
Nope, hier werkt alles prima.Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:50:
Meer mensen issues met HASS ipad app? Bij mij wil die niet inloggen.
NSURLErrorDomain -1004
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Zal mogelijk met de laatste update te maken hebben. Mijn android, safari en pc doen het prima.
@JBDM Huh, een switch overdreven?
Okay, misschien is 48 poorten wel veel. Als je aan de andere kant niets aangesloten hebt zitten hoeft hij ook niet direct in een switch te zitten maar handig dat je kan uitbreiden. Maar mijn aanpak: loze leiding! Als je echt aan het renoveren hebt en toch moet stucen etc, leg gewoon exra leidingen neer naar de meterkast, technische ruimte, kruipruimte, garage etc. En zorg dat je een pad (of nog beter, mogelijke distributie incl Wifi plan) door het hele huis hebt mocht het nodig worden. Kabels kunnen er later dan wel in.
Ofwel, switch is niet gek. Naar mijn idee moet alles wat netwerk nodig heeft en niet mobiel is gewoon een ethernet kabel krijgen
Als ik hier alles zo ver heb dan is een 24 poorts al aardig vol.
Qua elektra kan ik niet magisch één antwoord geven. Er komt steeds wat nieuws en alles heeft voor en nadelen. Dus als je nog weinig ervaring hebt daarmee zou ik paar dingen aanhouden:
- Overal 50mm lasdozen
- Te veel stopcontacten bestaat niet
- Te veel lasdozen eigenlijk ook niet, je kunt ze altijd gewoon achter de struc laten zitten
- Trek een N naar elke lasdoos, ook die voor schakelaar
- Loze leidingen zijn niet erg
- Gebruik 19mm leiding als het kan
Ofwel, switch is niet gek. Naar mijn idee moet alles wat netwerk nodig heeft en niet mobiel is gewoon een ethernet kabel krijgen
Qua elektra kan ik niet magisch één antwoord geven. Er komt steeds wat nieuws en alles heeft voor en nadelen. Dus als je nog weinig ervaring hebt daarmee zou ik paar dingen aanhouden:
- Overal 50mm lasdozen
- Te veel stopcontacten bestaat niet
- Te veel lasdozen eigenlijk ook niet, je kunt ze altijd gewoon achter de struc laten zitten
- Trek een N naar elke lasdoos, ook die voor schakelaar
- Loze leidingen zijn niet erg
- Gebruik 19mm leiding als het kan
Ik heb mijn Zigbee netwerk nu bijna lekker draaien. 1 (Aqara) sensor komt niet terug online (staat 1 meter van de stick). Is er nog een trucje om die online te krijgen zonder opnieuw te moeten installeren?
Bij mij werkt deze truc meestal: batterij eruit, verwijderen uit Z2M of ZHA en batterij er weer in.jantje112 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:00:
Ik heb mijn Zigbee netwerk nu bijna lekker draaien. 1 (Aqara) sensor komt niet terug online (staat 1 meter van de stick). Is er nog een trucje om die online te krijgen zonder opnieuw te moeten installeren?
Ok, maar dan moet ik alles opnieuw instellen dus?synoniem schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:45:
[...]
Bij mij werkt deze truc meestal: batterij eruit, verwijderen uit Z2M of ZHA en batterij er weer in.
Nee de sensor wordt daarna weer herkend omdat hij al in de db van HA staat.jantje112 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:02:
[...]
Ok, maar dan moet ik alles opnieuw instellen dus?
Je haalt wat dingen door elkaar, je netwerk voor je ict infrastructuur en je home-assistant netwerk.....JBDM schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:44:
Hallo allemaal,
Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Ik heb pas een huis gekocht welke we compleet aan het renoveren zijn en waarbij we alle elektriciteit opnieuw gaan leggen. Nu wil ik het huis ook alvast zo goed mogelijk voorbereiden om Home Assistent overal in te richten en te gebruiken. Ik heb zelf nog nooit met Home assistent gewerkt maar ik heb wel ervaring met Raspberry Pi’s en ik zit in de software dus daar heb ik wel vertrouwen in. Echter ben ik geen vonkenboer (elektricien). Ik heb op internet al proberen te zoeken of je elektriciteitskabels moet leggen, cat6 kabels etc. Alleen zie ik allerlei antwoorden voorbij komen welke alleen maar meer vragen doen oproepen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!![]()
Als je een nieuw huis bouwt, voor je reguliere netwerk (Computers); leg 2x utp naar iedere kamer. Een switch is niet gek hoor. Sterker de meeste routers die je kunt kopen bevatten een interne switch. Als je wat uitgebreider gaat, zou je kunnen kijken naar ubiquiti. Maar eigelijk moet je hier voor in een ander topic zijn
Voor je home automation; om goed voorbereid te zijn, kies "diepe" dozen, laat naar elke schakel doos ook een neutraal trekken. Als gezegd; teveel dozen bestaat niet. Daar krijg je zeker geen spijt van.....
Voor je home automation (je bent in dit topic) zullen de meeste hier zeggen; neem home assistant (maar eerlijk gezegd zijn er ook andere systemen). Maar ik ben het met iedereen eens hier
Tenslotte je laatste vraag; je hoeft niet op een pi te draaien, sterker, standaard een pi draaien met een sd card wordt zelfs afgeraden. Als je de mogelijkheid hebt, ga op zoek naar een (tweedehands) NUC of een HPclient oid om daarop te draaien, er zijn veel tutorials op YT te vinden....
Hallo, ik heb een Dahua nvr systeem met een 5tal camera's aangesloten. Nu wil ik doormiddels RTSP de stream in Home Assistant zetten. de RTSP poort is op de standaard poort 554 open gezet.Ik probeer de RTSP stream in te laden met deze Url uit de documentatie:
rtsp://admin:password@ip-adress:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=1
alleen krijg ik een failed to connect. moet ik nog wat anders in de NVR toevallig instellen? subtype=0 heb ik ook geprobeerd maar hetzelfde resultaat.
alleen krijg ik een failed to connect. moet ik nog wat anders in de NVR toevallig instellen? subtype=0 heb ik ook geprobeerd maar hetzelfde resultaat.
Je kan t ook even testen via VLC (open network stream). Dan kan je makkelijk testen of je URL werkt.CodeBaker schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
Hallo, ik heb een Dahua nvr systeem met een 5tal camera's aangesloten. Nu wil ik doormiddels RTSP de stream in Home Assistant zetten. de RTSP poort is op de standaard poort 554 open gezet.Ik probeer de RTSP stream in te laden met deze Url uit de documentatie:
Ik heb destijds een Dahua camera gekoppeld met onderstaande url format:
rtsp://admin:password@ip-adres:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0
Als je m kan openen via VLC zou t ook moeten werken via HA gok ik zo. Wel even de aanname dat je het IP adres van de camera gebruikt en niet van je NVR?
[ Voor 4% gewijzigd door -Casper op 03-03-2023 09:01 ]
Hi guys! Vraagje. In mijn garage (50 meter verder op het erf) wil ik graag de temperatuur en luchtvochtigheid monitoren. In mijn woning heb ik een Zigbee netwerk maar de garage is te ver weg en ik wil geen Zigbee versterkers gebruiken om mijn garage te bereiken. Een 2e eis is USB gevoed i.p.v. batterij.
Zijn er wifi sensoren beschikbaar die ik kan koppelen binnen HA? Ik lees op het internet dat Tuya wifi usb gevoed sensoren heeft maar niet integreren zijn binnen HA. Ik ben redelijk niet met HA dus het kan ook mijn tekortkoming in kennis zijn
Zijn er wifi sensoren beschikbaar die ik kan koppelen binnen HA? Ik lees op het internet dat Tuya wifi usb gevoed sensoren heeft maar niet integreren zijn binnen HA. Ik ben redelijk niet met HA dus het kan ook mijn tekortkoming in kennis zijn
https://www.home2link.nl/shelly-h-t-wifi.htmlJL-IP(!) schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:12:
Hi guys! Vraagje. In mijn garage (50 meter verder op het erf) wil ik graag de temperatuur en luchtvochtigheid monitoren. In mijn woning heb ik een Zigbee netwerk maar de garage is te ver weg en ik wil geen Zigbee versterkers gebruiken om mijn garage te bereiken. Een 2e eis is USB gevoed i.p.v. batterij.
Deze kun je optioneel via USB voeden.
En anders kun je er altijd zelf eentje maken met een ESP bordje en een paar sensors. En dan via ESPHome integreren
Ik heb onlangs ook gerenoveerd en ik sluit me aan bij @Septillion. Wellicht ter inspiratie, ik heb overal Ecodim Zigbee Led Dimmers ingezet om meerdere redenen:JBDM schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:44:
Hallo allemaal,
- HA/Domotica is in mijn optiek een schil over elektra en dus vind ik dat je altijd gebruik moet kunnen maken van manuele schakelaars. Het is me in mijn vorige woning te vaak gebeurd dat de Pi er even mee ophield, dat mijn telefoon even geen verbinding had of dat mijn schoonmoeder langskwam die vervolgens de keukenspotjes niet aan kon zetten. Iedereen begrijpt schakelaars.
- Ik heb door de slimme schakelaars geen slimme lampen nodig en dat is goed voor de WAF: zij kan helemaal los gaan op mooie (dimbare!) lampen die goed te verkrijgen zijn, ook in allerlei filament-uitvoeringen. Daarnaast zijn domme lampen goedkoper dan slimme lampen, en dat is weer een voordeel bij onze woonkamerlamp die aan het plafond hangt en 7 peertjes telt.
- Zigbee vanwege de compatibiliteit en vanwege het lage stroomverbruik t.o.v. wifi en dankzij deze schakelaars creëer ik een mooi mesh-netwerk door de hele woning.
- De dimmers zijn goed instelbaar, reageren bijna instant en zijn compatibel met pulsdrukkers. Zo schakel ik de keukenspotjes met één dimmer en twee pulsdrukkers bij beide ingangen. Ideaal, en ik ben er pas na installatie achter gekomen dat je zelfs met de pulsdrukkers kunt dimmen door ze vast te houden. Bonusvoordeeltje dus!
Voor de zonnepanelen gebruik ik de Growatt integratie.RobertMe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:47:
[...]
Dat blauw is dan wel de afname, maar wat is het gele dan?Dat is toch echt het eigen verbruik uit zonne energie, gebaseerd op opwek en teruglevering. Als je in een uur 2kWh opwekt en 1,5kWh teruglevert heb je dus 0,5kWh eigen verbruik en dus een geel balkje van 0,5kWh met daarbovenop wellicht nog een blauw balkje voor extra afname.
Het plaatje van @prekz is dan ook gewoon raar. In principe zou je altijd iets boven de middenas moeten zien, tenzij je alle groepen uit zet en dus echt 0,0 stroomverbruik hebt. Maar gezien het plaatje verder wel klopt op die drie uren na zal het eerder een data fout zijn dan een configuratie fout. @prekz : welke integraties gebruik je hiervoor? Mogelijk dat bv iets niet lekker loopt bij de zonnepanelen en je daardoor puur naar P1 data kijkt en daardoor dus 0 afname hebt, en de teruglevering dan ook uit de meter komt. Dat gecombineerd met dus een bokkende integratie v.w.b. de omvermer dat je ook 0 opwek hebt en dus 0 verbruik uit opwek. Alhoewel ik niet durf te zeggen of HA dan zelf Solar production verzint, aangezien die grafiek wel gewoon data bevat. En dan zou ik ook verwachten dat die de eerstvolgende keer dat er wel weer data binnen komt die "alles inhaalt" (dus bv 3 uur productie laat zien in 1 uur, en de twee uur daarvoor dus 0). Als de data uit een cloud / web portal van de omvormer komt kun je wellicht ook daar eens kijken? Alhoewel de data daar waarschijnlijk wordt aangeleverd met timestamps, waardoor de weergave daar wellicht correct is. Terwijl HA in principe, v.w.b. het dashboard, alleen kijkt naar "hoeveel kWh is nu opgewekt". Als die gegevens achteraf wijzigen (" om 12 uur was toch niet 500kWh opgewekt maar 505kWh") dan ziet HA dat niet meer, behalve dat bv om 5 uur de totale opwek 530kWh is terwijl het om 4 uur nog maar 520kWh was en dus die 5kWh "correctie" als extra opwek ziet.
Vanuit growatt zelf zie ik een mooie grafiek (zonder uitval omdat de api weer eens niet werkte). Echter ben ik op de achtergrond wel nog aan het stoeien met Grott om dit lokaal te trekken, hopelijk doet dit ook wat in de kwaliteit van de api calls.
mezelf ff een schopje omhoog geven... tussen alle nuttige info die hier gedeeld wordt, is mijn vraag nog niet beantwoord.Jeweetje schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:08:
Wilde niet direct een eigen topic openen, dus de vraag maar ff hier stellen:
al enkele dagen aan het stoeien om een sonoff zigbee 3.0 dongle zichtbaar te krijgen in HA.
Ben pas met HA begonnen en draai dit voorlopig mbv een synocommunity package op m'n DS214+.
Kwam er al achter dat in DSM 7 de USB poorten niet meer werken op m'n NAS, helaas de diverse workarounds om deze toch bruikbaar te maken die ik probeerde hebben nog niet tot een oplossing geleid.
Camera's, apple tv, receiver etc was wel zo gevonden in HA.
De Sonof dongle in de USB poort vd router gaf geen resultaat, aansluitend nog in m'n I-mac geprobeerd, niet te vinden in HA, wel kon ik op m'n mac terugvinden dat er een sonoff dongle in een usb poort zat, verder kon ik er niets mee.
Gebruik overigens een USB verlengkabel van ca 3 meter voor de dongel.
Ik gebruik sinds een tijdje een automatisering die een bericht met foto naar mijn iphone stuurt als er iemand in de tuin loopt. Dat werkt prima. Nu zou ik graag de foto die op de iphone komt wat beter kunnen bekijken. Inzoomen gaat niet en als je op de foto door-klikt dan wordt de HA app geopend. Maar zie je niet die foto.. Hoe zou dit wat beter kunnen? Bijvoorbeeld dat je bij klikken op het bericht de foto ziet maar dan wel met mogelijkheid om in te zoomen (vergroten)?
Ik heb overigens ook een automation die de foto's bewaard in een HA folder.
Dit is de automatisering. Die gebruik maakt van een blue-print.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
De foto naar Whatsapp? Dan staat deze echt op je telefoon.pc_slopert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:02:
Ik gebruik sinds een tijdje een automatisering die een bericht met foto naar mijn iphone stuurt als er iemand in de tuin loopt. Dat werkt prima. Nu zou ik graag de foto die op de iphone komt wat beter kunnen bekijken. Inzoomen gaat niet en als je op de foto door-klikt dan wordt de HA app geopend. Maar zie je niet die foto.. Hoe zou dit wat beter kunnen? Bijvoorbeeld dat je bij klikken op het bericht de foto ziet maar dan wel met mogelijkheid om in te zoomen (vergroten)?
[Afbeelding]
https://www.rouwette.com/
Even een vraag waar ik 'denk ik' het antwoord wel op weet, maar even ter bevestiging voordat ik alles ombouw/bestel 
Stel ik heb Home Assistant draaien met een SONOFF Zigbee dongle en hier een schakelaar en lamp aan gekoppeld. Werkt dit nog gewoon door als m'n 'normale' netwerk naar de Home Assistant server down is of bijvoorbeeld als mn WiFi mesh er helemaal uit ligt.. maar de Home Assistant server nog wel draait?
Stel ik heb Home Assistant draaien met een SONOFF Zigbee dongle en hier een schakelaar en lamp aan gekoppeld. Werkt dit nog gewoon door als m'n 'normale' netwerk naar de Home Assistant server down is of bijvoorbeeld als mn WiFi mesh er helemaal uit ligt.. maar de Home Assistant server nog wel draait?
Ja, je hebt een parallel netwerk dat standalone werkt dus schakelaars en automations (zo lang ze geen input nodig hebben die van 'buiten' komt) werken gewoon. Je kunt allen niet meer met je telefoon het geheel bedienen omdat je de Home Assistant server niet meer in komt natuurlijk.Riven schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:32:
Even een vraag waar ik 'denk ik' het antwoord wel op weet, maar even ter bevestiging voordat ik alles ombouw/bestel
Hang zelf belangrijke lampen wel achter ene Relais ipv een zigbee lamp zelf, zodat de schakelaar echt altijd werkt, ook als m'n HASS instance aan het roken is.
Hoe kun je dat dan het beste doen? Ben nog niet zo thuis in al die automatiseringen.Rouwette schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:30:
[...]
De foto naar Whatsapp? Dan staat deze echt op je telefoon.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Met 36 in de meterkast (90+ patchpunten in huis op de planning staan) + 2x AP is netwerk wel erg prettig.Ronker32 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Ik heb onlangs ook gerenoveerd en ik sluit me aan bij @Septillion. Wellicht ter inspiratie, ik heb overal Ecodim Zigbee Led Dimmers ingezet om meerdere redenen:Tot op heden nog absoluut geen spijt van. Overigens heb ik ook naar iedere (bereikbare) hoek van de woonkamer, kantoor en keuken 2x ethernet getrokken, dus er komen in mijn 'serverruimte' op het kantoor 18 kabels uit de vloer. Die monteer ik af op een patchpaneel (24x) en gaan vervolgens in een PoE-switch (16x). Je hebt nooit alle ethernetaansluitingen tegelijkertijd actief, en zodra ze in het patchpaneel zitten is het een kwestie van een kabeltje inpluggen/omwisselen om een ethernetpoort te activeren. Succes, leuk project!!
- HA/Domotica is in mijn optiek een schil over elektra en dus vind ik dat je altijd gebruik moet kunnen maken van manuele schakelaars. Het is me in mijn vorige woning te vaak gebeurd dat de Pi er even mee ophield, dat mijn telefoon even geen verbinding had of dat mijn schoonmoeder langskwam die vervolgens de keukenspotjes niet aan kon zetten. Iedereen begrijpt schakelaars.
- Ik heb door de slimme schakelaars geen slimme lampen nodig en dat is goed voor de WAF: zij kan helemaal los gaan op mooie (dimbare!) lampen die goed te verkrijgen zijn, ook in allerlei filament-uitvoeringen. Daarnaast zijn domme lampen goedkoper dan slimme lampen, en dat is weer een voordeel bij onze woonkamerlamp die aan het plafond hangt en 7 peertjes telt.
- Zigbee vanwege de compatibiliteit en vanwege het lage stroomverbruik t.o.v. wifi en dankzij deze schakelaars creëer ik een mooi mesh-netwerk door de hele woning.
- De dimmers zijn goed instelbaar, reageren bijna instant en zijn compatibel met pulsdrukkers. Zo schakel ik de keukenspotjes met één dimmer en twee pulsdrukkers bij beide ingangen. Ideaal, en ik ben er pas na installatie achter gekomen dat je zelfs met de pulsdrukkers kunt dimmen door ze vast te houden. Bonusvoordeeltje dus!
maar inderdaad HA is niet zaligmakend, een "domme" knop ergens kunnen hangen waar je wilt zonder gaten en kabels te trekken door de muur is echter wel een enorm prettige gevolg. niet alleen WAF gerelateerd.
Centraliseren of beter gezegd "always" on versus bewust energie zuinig "kunnen" zijn is en dus je huis inrichting (wat plaats je waar en waarom) is merk ik een belangrijke(re) overweging. HA is net zo goed een hulpmiddel hierin.
Wij gebruiken de "slimme" zaken voornamelijk als ondersteuning.
- keyless entry (optie) huis betreden
- verlichting-scene(s) minder stroom + sfeervol
- warmte / koel behoefte(s) huis op temperatuur houden is wel een ding.
- efficienter met stroom behoefte(s) overweg kunnen.
door HA ben ik wel gaan afvragen wat we "echt" nodig hebben
Tja vanalles
whatsapp/telegram automatisering howto opzoekenpc_slopert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Hoe kun je dat dan het beste doen? Ben nog niet zo thuis in al die automatiseringen.
Tja vanalles
Ik heb het met een testplaatje geprobeerdpc_slopert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Hoe kun je dat dan het beste doen? Ben nog niet zo thuis in al die automatiseringen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: test motion description: "" trigger: [] condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.ikea_hal_motion_2 state: "on" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 action: - service: whatsapp.send_message data: clientId: default to: 316#####@s.whatsapp.net # je nummer body: image: url: >- https://play-lh.googleusercontent.com/V_P-I-UENK93ahkQgOWel8X8yFxjhOOfMAZjxXrqp311Gm_RBtlDXHLQhwFZN8n4aIQ caption: test bericht, deze tekst wordt mee gestuurd mode: single |
Je hebt dan de Whatsapp addon nodig.
@Rouwette Mooi bedankt. Ga daar eens mee aan de slag.
Yes dank voor de bevestiging! Inderdaad wel een goed idee om de belangrijkste lampen in ieder geval nog mechanisch te kunnen bedienen. Zat zelf nog te kijken naar de EcoDim ZigBee dimmer voor sommige lampen.GoldenSample schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:42:
[...]
Ja, je hebt een parallel netwerk dat standalone werkt dus schakelaars en automations (zo lang ze geen input nodig hebben die van 'buiten' komt) werken gewoon. Je kunt allen niet meer met je telefoon het geheel bedienen omdat je de Home Assistant server niet meer in komt natuurlijk.
Hang zelf belangrijke lampen wel achter ene Relais ipv een zigbee lamp zelf, zodat de schakelaar echt altijd werkt, ook als m'n HASS instance aan het roken is.
Ik gebruik een domain via TransIP, en als mijn external IP veranderd, doet een scriptje dat automatisch voor me (delay is iets van 5-10min dus niemand die het merkt).Kjoe_Ljan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:33:
[...]
Yep, ik zat in precies hetzelfde schuitje
Uiteindelijk toch maar eens aan het prutsen geweest, en twee weken geleden had ik de boel voor elkaar: HA lekker via https bereikbaar op mijn eigen (sub)domein.
Maar dinsdag was er een stroomstoring in mijn wijk en nu heb ik een nieuw extern IP-adres gekregen van Ziggo. Voor nu heb ik de boel weer dichtgegooid en is HA alleen bereikbaar via het lokale netwerk (of een VPN).
Ik probeer het wel een keer opnieuw wanneer ik glasvezel heb en kan overstappen naar Freedom Internet (met gratis vast IP adres)...
Voor de Knieperts onder ons: DuckDNS fixed dat ook als het goed is, maar dan voor gratis.UTMachine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Ik gebruik een domain via TransIP, en als mijn external IP veranderd, doet een scriptje dat automatisch voor me (delay is iets van 5-10min dus niemand die het merkt).
Zelf wel achter https met behulp van deze tutorial
Misschien die blueprint updaten, zoek maar eens op de blueprint van SgtBatten.pc_slopert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:02:
[Afbeelding]
Ik kan view snapshot kiezen en dan opent hij hem in een internetpagina waar je kunt inzoomen
Ik wilde wat gaan testen met de HACS Gallery card. Alleen krijg ik deze maar niet werkend.
Heb de card geïnstalleerd, in mijn resources.yaml het volgende opgenomen:
Vervolgens heb ik een card gemaakt:
Foutmelding die ik krijg: Custom element doesn't exist: gallery-card
Edit: in mijn browser krijg ik de foutmelding, maar in de app doet ie het perfect.
YAML:
1
2
| - url: /hacsfiles/gallery-card/gallery-card.js type: module |
YAML:
1
2
3
4
5
| type: vertical-stack cards: - type: "custom:gallery-card" entities: - camera.voordeur |
Edit: in mijn browser krijg ik de foutmelding, maar in de app doet ie het perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 03-03-2023 13:32 ]
@crimby Hoe je hem noemt lijkt te vermoeden dat je hem via HACS hebt geinstalleerd? Dan zou je namelijk gewoon lekker niets met de resources.yaml moeten doen. Dat is nu juist het voordeel van HACS 
Als hij in de app wel werkt is het denk ik tijd om je hele browser cache eens te legen (voor je HA).
Als hij in de app wel werkt is het denk ik tijd om je hele browser cache eens te legen (voor je HA).
Pagina al herlaad? Nieuw tabblad?crimby schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:29:
Ik wilde wat gaan testen met de HACS Gallery card. Alleen krijg ik deze maar niet werkend.
YAML:
1 2 - url: /hacsfiles/gallery-card/gallery-card.js type: module
YAML:
1 2 3 4 5 type: vertical-stack cards: - type: "custom:gallery-card" entities: - camera.voordeur
[ Voor 4% gewijzigd door Rouwette op 03-03-2023 13:55 ]
@Septillion @Rouwette herstarten, vernieuwen etc had geen nut. Browser cache refresh wel. Thanks!
(nog nooit eerder last van gehad)
(nog nooit eerder last van gehad)
[ Voor 14% gewijzigd door crimby op 03-03-2023 13:56 ]
Er zijn ook in HA onder HACS integraties van Dahua.CodeBaker schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
Kijk ook naar ONVIF mogelijkheden onder HA.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Als de knop ondersteuning heeft voor Zigbee bindings en je daar expliciet gebruik van maakt (en dus niet een automation in HA) werkt het zelfs als HA down is en je de Sonoff uit de server trekt. V.w.b. de bindings babbelt de hardware (knop en lamp / lamp groep) dan rechtstreeks met elkaar zonder tussenkomst van de coördinator (/stick).Riven schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:32:
2023.3.1 staat op Github. Daarmee is de slider bug opgelost. Bij mij althans.
Gebruikt hier iemand een rooted toon, om daarmee zijn gas verbruik te meten. Ik ben nu al een tijdje bezig om een entiteit aan te maken die een 24h totaal laat zien. Ik heb daar de Reimann Som integratie voor een "helper" bij gepakt, maar ik krijg erg rare getallen.
Het lijkt overigens met die integratie voor Kwh per 24h wel te functioneren.
Overigens in het energy paneel ziet het er ook goed uit.
Het lijkt overigens met die integratie voor Kwh per 24h wel te functioneren.
Overigens in het energy paneel ziet het er ook goed uit.
[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 03-03-2023 15:17 ]
Ah kijk, dat is ook wel interessant thanks. Weer even wat om op te zoeken.RobertMe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Als de knop ondersteuning heeft voor Zigbee bindings en je daar expliciet gebruik van maakt (en dus niet een automation in HA) werkt het zelfs als HA down is en je de Sonoff uit de server trekt. V.w.b. de bindings babbelt de hardware (knop en lamp / lamp groep) dan rechtstreeks met elkaar zonder tussenkomst van de coördinator (/stick).
Als ik zoek op SgtBatten dan krijg ik van alles. Maar denk dat wat jij hebt werkt met Frigate?maxoss schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Misschien die blueprint updaten, zoek maar eens op de blueprint van SgtBatten.
Ik kan view snapshot kiezen en dan opent hij hem in een internetpagina waar je kunt inzoomen
https://gist.github.com/S...te_0-11_notification-yamlpc_slopert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Als ik zoek op SgtBatten dan krijg ik van alles. Maar denk dat wat jij hebt werkt met Frigate?
zou je je script/automation hiervoor eens kunnen delen? zou me op weg helpen om te kijken naar hoe de lampen elke dag aan te krijgen en te laten mee bewegen.Dogooder schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik hier al jaar en dag, naar volle tevredenheid, het wattage van mijn zonnepanelen voor.
De lampen dimmen en lichten op omgekeerd met het wattage. Beetje hysterese erin en het werkt heel natuurlijk. En gaat mooi mee met bewolkte dagen in december of lange zomer avonden.
Weet iemand hoe ik de home assistant updates allemaal kan verbergen tot bv de 25e? Vrij irritant dat er vanaf de 1e elke paar dagen een update is voor een tijd.
B-Force schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:12:
[...]
zou je je script/automation hiervoor eens kunnen delen? zou me op weg helpen om te kijken naar hoe de lampen elke dag aan te krijgen en te laten mee bewegen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| - id: '1657224496689'
alias: Connect light to sunpower
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.sun_power
condition:
- condition: time
after: 06:00:00
before: '23:00:00'
weekday:
- mon
- tue
- wed
- thu
- fri
- sat
- sun
- condition: or
conditions: #hysteresis
- condition: numeric_state
above: '230'
- condition: numeric_state
below: '195'
action:
- data_template:
brightness: '{{(255-255/200*trigger.to_state.state|int)|int}}' #Max brightness at 200
entity_id: light.livingroom_light
service: light.turn_on |
De condition waardes moet je even tweaken naar de juiste waardes voor jou. Ligt aan je hoeveelheid zonnepanelen en wanneer jij vindt dat het licht aan moet.
Bij de brightness kan je de waarde 200 aanpassen, ik heb hem op max 200 gezet omdat ik full brightness van de lamp niet pretting vind.
De notificaties die je naar je telefoon kan sturen, kan je daar iets aan wijzigen? Ik heb er 1 gemaakt met veel tekst, dat is niet praktisch, de melding op de telefoon laat niet alles zien en erop klikken opent HA en niet de melding zelf.
Ik heb het opgelost door een persistent notification binnen HA te maken en via de telefoon enkel daar op te wijzen.
Edit: je kan een specifieke view van je HA openen, daarop staan de sensoren met een laag batterij nivo, dat werkt prima, op de notificatie klikken en ik zie de juiste HA view
Ik heb het opgelost door een persistent notification binnen HA te maken en via de telefoon enkel daar op te wijzen.
Edit: je kan een specifieke view van je HA openen, daarop staan de sensoren met een laag batterij nivo, dat werkt prima, op de notificatie klikken en ik zie de juiste HA view
[ Voor 22% gewijzigd door Svennie op 04-03-2023 13:47 ]
PSN ID: Svennie-NL
Een ‘update all’ knop zou nog makkelijker zijnstok schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:47:
Weet iemand hoe ik de home assistant updates allemaal kan verbergen tot bv de 25e? Vrij irritant dat er vanaf de 1e elke paar dagen een update is voor een tijd.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Klopt bij mij ook. Al kan ik net geen vermelding van vinden in de changelog maar misschien kijk ik niet goed.ahbart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:52:
2023.3.1 staat op Github. Daarmee is de slider bug opgelost. Bij mij althans.
ik hoop dat ze vaart maken met de Dirigena hub van ikea de lampen werken wel op het moment maar andere features van de smarthub zijn nog niet bereikbaar.
er zijn echter "hacks" available op github die iets verder zijn
er zijn echter "hacks" available op github die iets verder zijn
Tja vanalles
Hier sinds een aantal jaren ook weer eens met HASS aan het spelen. Heb een aantal REST-sensoren gemaakt. Ik was unique_id vergeten erbij te zetten en heb nu een aantal dubbele sensoren erin. De sensoren gecorrigeerd zodat ze een unique_id hebben, HASS al talloze keren herstart, maar de dubbelingen (met suffix '_2') krijg ik met geen mogelijkheid weer eruit 
De actieve sensor die nu een unique_id heeft kan ik wel verwijderen onder entities, maar de oude die inactief is en ook geen data meer krijgt is juist greyed-out voor verwijdering.
Hoe haal ik die oude entities eruit?
Heb zelfs de home-assistant_v2.db al weggegooid (ik ben toch nog aan het testen) en herstart maar die entries blijven erin 
Edit: en nu zijn ze wel ineens verdwenen
Las ook nog dat je via Developer Tools > Services > Recorder: Purge Entities ze kunt opruimen.
De actieve sensor die nu een unique_id heeft kan ik wel verwijderen onder entities, maar de oude die inactief is en ook geen data meer krijgt is juist greyed-out voor verwijdering.
Hoe haal ik die oude entities eruit?
Edit: en nu zijn ze wel ineens verdwenen
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2023 16:14 ]
Die kun je zelf maken als je wilToppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:18:
[...]
Een ‘update all’ knop zou nog makkelijker zijn
@Toppe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| template: - button: - name: Update alles unique_id: ee67de73-5c72-40d5-a7f1-dd68b23fc5f8 device_class: update press: - repeat: for_each: > {% set last = ['update.home_assistant_operating_system_update', 'update.home_assistant_operating_system_update'] %} {% set first = states.update | selectattr('state', 'eq', 'on') | map(attribute='entity_id') | reject('in', last) | list %} {{ first + last | select('is_state', 'on') | list }} sequence: - service: update.install target: entity_id: "{{ repeat.item }}" - wait_template: "{{ is_state(repeat.item, 'off') }}" |
Hier een update all button, hij zet core en OS updates achteraan omdat die zelf een reboot initiëren
Gebruik op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor het veroorzaken van kapotte HA installs omdat release notes niet gelezen zijn.
[ Voor 73% gewijzigd door TheFes op 04-03-2023 20:06 ]
Ik heb de volgende automation:
Deze automation werkt prima (sensor.low_battery_devices wordt gezet door een custom sensor uit een tutorial van Smart Home junkie, waarvoor dank
) maar iedere keer dat ik nu template entities reload triggert deze en krijg ik een notificatie op mijn telefoon en binnen HA, is dat te veranderen? Er valt mee te leven maar het is wel irritant.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - id: '1677930798040' alias: Notify Batterij(en) met laag nivo description: '' trigger: - platform: state entity_id: - sensor.low_battery_devices from: Unavailable condition: [] action: - service: persistent_notification.create data: message: Bekijk het batterij nivo! - service: notify.mobile_app_sm_g981b data: message: Bekijk het batterij nivo! title: Alert data: actions: - action: URI title: Bekijk batterij nivo uri: /lovelace/waarschuwingen mode: single |
Deze automation werkt prima (sensor.low_battery_devices wordt gezet door een custom sensor uit een tutorial van Smart Home junkie, waarvoor dank
Ik heb een blueprint gebruikt die alle entities met een batterij status doorloopt (eens per week, in mijn geval).Svennie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:44:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - id: '1677930798040' alias: Notify Batterij(en) met laag nivo description: '' trigger: - platform: state entity_id: - sensor.low_battery_devices from: Unavailable condition: [] action: - service: persistent_notification.create data: message: Bekijk het batterij nivo! - service: notify.mobile_app_sm_g981b data: message: Bekijk het batterij nivo! title: Alert data: actions: - action: URI title: Bekijk batterij nivo uri: /lovelace/waarschuwingen mode: single
Deze automation werkt prima (sensor.low_battery_devices wordt gezet door een custom sensor uit een tutorial van Smart Home junkie, waarvoor dank) maar iedere keer dat ik nu template entities reload triggert deze en krijg ik een notificatie op mijn telefoon en binnen HA, is dat te veranderen? Er valt mee te leven maar het is wel irritant.
*Toevoeging: Het gaat om sensor entities met een device_class == battery.
Het zelf doen is natuurlijk leuker, maar mocht je er niet uitkomen: https://community.home-as...ll-battery-sensors/258664
[Aylin]
Herkent iemand dit probleem? Op één of andere manier heeft HA het nodig gevonden om twee trackers voor mijn telefoon aan te maken. Een NL-versie en een EN-versie. Alleen de NL-versie lijkt nog te werken, maar ik ervaar ook wat problemen met het aangeven of ik thuis ben. Misschien verpest de Engelse variant toch het één en ander. Enig idee hoe ik deze onnodige sensor verwijderd krijg?
Onder je eigen username kan je instellen welke devices hij wel (en dus ook: niet) moet gebruiken voor tracking.Henri2500 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:37:
Herkent iemand dit probleem? Op één of andere manier heeft HA het nodig gevonden om twee trackers voor mijn telefoon aan te maken. Een NL-versie en een EN-versie. Alleen de NL-versie lijkt nog te werken, maar ik ervaar ook wat problemen met het aangeven of ik thuis ben. Misschien verpest de Engelse variant toch het één en ander. Enig idee hoe ik deze onnodige sensor verwijderd krijg?
[Afbeelding]
EDIT: nevermind
[ Voor 100% gewijzigd door Cyrus The Virus op 05-03-2023 11:31 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
die blueprint heb ik ook geprobeerd, werkt ook prima maar ik heb voor deze oplossing gekozen. De automation werkt prima, daar gaat mijn vraag niet om. Als ik iets wijzig in mijn templates.yaml dan moet ik die reloaden om de wijzigingen actief te krijgen, elke keer dat ik dat doen dan triggert deze en krijg ik de melding dat ik mijn batterij nivo na moet kijken, niet het einde van de wereld maar wel irritantKjoe_Ljan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:17:
[...]
Ik heb een blueprint gebruikt die alle entities met een batterij status doorloopt (eens per week, in mijn geval).
*Toevoeging: Het gaat om sensor entities met een device_class == battery.
Het zelf doen is natuurlijk leuker, maar mocht je er niet uitkomen: https://community.home-as...ll-battery-sensors/258664
Wat is je code voor de sensor waarop deze triggert?Svennie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:44:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - id: '1677930798040' alias: Notify Batterij(en) met laag nivo description: '' trigger: - platform: state entity_id: - sensor.low_battery_devices from: Unavailable condition: [] action: - service: persistent_notification.create data: message: Bekijk het batterij nivo! - service: notify.mobile_app_sm_g981b data: message: Bekijk het batterij nivo! title: Alert data: actions: - action: URI title: Bekijk batterij nivo uri: /lovelace/waarschuwingen mode: single
Deze automation werkt prima (sensor.low_battery_devices wordt gezet door een custom sensor uit een tutorial van Smart Home junkie, waarvoor dank) maar iedere keer dat ik nu template entities reload triggert deze en krijg ik een notificatie op mijn telefoon en binnen HA, is dat te veranderen? Er valt mee te leven maar het is wel irritant.
TheFes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Wat is je code voor de sensor waarop deze triggert?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - name: "List of low battery devices" unique_id: 4b24c826-3b46-4e86-bf53-5489c4f0f199 icon: mdi:battery-low state: > {% set threshold = states( 'input_number.batterij_waarschuwings_nivo') | int %} {%- set ns = namespace(sensors=[]) -%} {%- for state in states.sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.state_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'battery') | selectattr('attributes.state_class', '==', 'measurement') | selectattr('state', 'is_number') -%} {% if state.state | int <= threshold %} {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name= state.name | replace( ' Battery','') | replace( ' Batterij',''), batt_lvl = state.state | int)] %} {% endif %} {%- endfor -%} {% set batt = ns.sensors | sort(attribute='batt_lvl') %} {% set ns = namespace(batt='') %} {%- for state in batt -%} {% set ns.batt= ns.batt + (state.name ~ ' (' ~ state.batt_lvl ~'%)' ~ "\n") %} {%- endfor -%} {% if ns.batt | count > 0 %} {{ ns.batt | truncate(255, true, '...' ) }} {% else %} {{ 'Unavailable'}} {% endif %} |
Goedemiddag,
Heeft iemand de zonnepanelen van Solplanet / aisweicloud al werkend in Home Assistant.
Ben al heel lang aan het zoeken maar krijg geen oplossing gevonden.
Ik heb wel iets van zevercloud gevonden alleen dat werkt niet zover ik weet.
Zou graag de opbrengst van de panelen namelijk toevoegen aan het energy dashboard.
Heeft iemand de zonnepanelen van Solplanet / aisweicloud al werkend in Home Assistant.
Ben al heel lang aan het zoeken maar krijg geen oplossing gevonden.
Ik heb wel iets van zevercloud gevonden alleen dat werkt niet zover ik weet.
Zou graag de opbrengst van de panelen namelijk toevoegen aan het energy dashboard.
Ah, die is op basis van SmartHomeJunkie zeker. Ik herken het één en ander.Svennie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:18:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 - name: "List of low battery devices" unique_id: 4b24c826-3b46-4e86-bf53-5489c4f0f199 icon: mdi:battery-low state: > {% set threshold = states( 'input_number.batterij_waarschuwings_nivo') | int %} {%- set ns = namespace(sensors=[]) -%} {%- for state in states.sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.state_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'battery') | selectattr('attributes.state_class', '==', 'measurement') | selectattr('state', 'is_number') -%} {% if state.state | int <= threshold %} {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name= state.name | replace( ' Battery','') | replace( ' Batterij',''), batt_lvl = state.state | int)] %} {% endif %} {%- endfor -%} {% set batt = ns.sensors | sort(attribute='batt_lvl') %} {% set ns = namespace(batt='') %} {%- for state in batt -%} {% set ns.batt= ns.batt + (state.name ~ ' (' ~ state.batt_lvl ~'%)' ~ "\n") %} {%- endfor -%} {% if ns.batt | count > 0 %} {{ ns.batt | truncate(255, true, '...' ) }} {% else %} {{ 'Unavailable'}} {% endif %}
Ik zou als state een count van de sensors met lage batterij doen, en als attributes de names en battery states.
Ik neem aan dat je nu ook daadwerkelijk een batterij hebt die opgeladen moet worden, of niet?
dit is inderdaad die van SHJ, je werd in die video nog bedankt door hem. Er hoeft op het moment geen batterij opgeladen te worden (zou het daar aan liggen?):TheFes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:42:
[...]
Ah, die is op basis van SmartHomeJunkie zeker. Ik herken het één en ander.
Ik zou als state een count van de sensors met lage batterij doen, en als attributes de names en battery states.
Ik neem aan dat je nu ook daadwerkelijk een batterij hebt die opgeladen moet worden, of niet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8OKWpt6lgrptEoszBblFRFZU.png?f=user_large)
Nu is de state Unavailable/lijst met sensoren, je bedoeld om ipv daarvan de state het aantal sensoren te maken met als attribuut de lijst met sensoren? Dat is ook een optie, daar zat ik al over na te denken. Ik zat zelf te denken om er een binary sensor van te maken met dan die 2 als attribuut.
Goede oefening om bekend te worden met de taal. De state zetten weet ik nu hoe dat moet, nu nog uitdokteren hoe ik een attribuut zet. Heb zelf een lijst gemaakt met deuren die open staan om te oefenen, dat zijn nu 2 sensoren, 1 met het aantal, 1 met de lijst. Deze wilde ik gaan samenvoegen om zo te leren dit soort sensoren zelf te kunnen maken.
Edit: de attributen zetten is ook simpel. Ik ga eens kijken of ik jouw voorstel kan maken; sowieso een goede oefening en als het mijn probleem oplost, mooi. Daarnaast vind ik het logischer om 1 sensor te hebben met attributen ipv 2
[ Voor 10% gewijzigd door Svennie op 05-03-2023 13:08 ]
Een count is naar mijn idee beter dan een binary sensor. Een binary sensor is aan of uit, er is dus geen verschil als het van één batterij naar twee gaat.Svennie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:58:
[...]
dit is inderdaad die van SHJ, je werd in die video nog bedankt door hem. Er hoeft op het moment geen batterij opgeladen te worden (zou het daar aan liggen?):
[Afbeelding]
Nu is de state Unavailable/lijst met sensoren, je bedoeld om ipv daarvan de state het aantal sensoren te maken met als attribuut de lijst met sensoren? Dat is ook een optie, daar zat ik al over na te denken. Ik zat zelf te denken om er een binary sensor van te maken met dan die 2 als attribuut.
Goede oefening om bekend te worden met de taal. De state zetten weet ik nu hoe dat moet, nu nog uitdokteren hoe ik een attribuut zet. Heb zelf een lijst gemaakt met deuren die open staan om te oefenen, dat zijn nu 2 sensoren, 1 met het aantal, 1 met de lijst. Deze wilde ik gaan samenvoegen om zo te leren dit soort sensoren zelf te kunnen maken.
Edit: de attributen zetten is ook simpel. Ik ga eens kijken of ik jouw voorstel kan maken; sowieso een goede oefening en als het mijn probleem oplost, mooi. Daarnaast vind ik het logischer om 1 sensor te hebben met attributen ipv 2
Met een count kun je triggeren op elke state change, en in een condition checken of de nieuwe waarde hoger is dan de oude
Is persoonlijk denk ik en hangt af van de use case, in dit geval wil ik een waarschuwing als er een of meerdere batterijen beneden een bepaald percentage komen. Dan werkt , voor mij, een binary even goed als een count. Het gaat mij erom dat ik een trigger krijg en dan naar de card ga waar de batterij(en) staan die vervangen moeten worden. Ik bedenk me net dat een binary enkel werkt voor de eerste batterij, als ik die niet vervang dan krijg ik erna geen waarschuwing meer voor andere batterijen, dan werkt een count wel beter inderdaad. Dan kan ik voor elke batterij een warschuwing krijgen.TheFes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:24:
[...]
Een count is naar mijn idee beter dan een binary sensor. Een binary sensor is aan of uit, er is dus geen verschil als het van één batterij naar twee gaat.
Met een count kun je triggeren op elke state change, en in een condition checken of de nieuwe waarde hoger is dan de oude
Andere vraag, bij de deze sensor moet ik hetzelfde stuk code meerdere keren gebruiken, kan ik de ns.doorsensors bekend maken binnen de hele sensor?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| - name: "Are there doors or windows open" unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf icon: mdi:door-open state: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {% set ns.doorsensors = states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | list %} {% if ns.doorsensors | count > 0 %} True {% else %} False {% endif %} attributes: number: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {% set ns.doorsensors = states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | list %} {{ ns.doorsensors | count }} list: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {%- for state in states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on') %} {% set ns.doorsensors = ns.doorsensors + [dict(name= state.name | replace( 'Deursensor ','') | replace( ' Opening',''))] %} {%- endfor -%} {% set doors = ns.doorsensors | sort(attribute='name') %} {% set ns = namespace(doors='') %} {%- for state in doors -%} {% set ns.doors= ns.doors + (state.name) ~ '\n' %} {%- endfor -%} {% if ns.doors | count > 0 %} {{ ns.doors | truncate(255, true, '...' ) }} {% else %} {{ 'Unavailable'}} {% endif %} |
Mijn omvormer (Solar) kan ik uitlezen met rs485. Echter staat mijn HA device 30 meter verderop. Iemand ervaring met rs485 naar wifi devices?
Je doet een aantal dingen dubbel/overbodigSvennie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Is persoonlijk denk ik en hangt af van de use case, in dit geval wil ik een waarschuwing als er een of meerdere batterijen beneden een bepaald percentage komen. Dan werkt , voor mij, een binary even goed als een count. Het gaat mij erom dat ik een trigger krijg en dan naar de card ga waar de batterij(en) staan die vervangen moeten worden. Ik bedenk me net dat een binary enkel werkt voor de eerste batterij, als ik die niet vervang dan krijg ik erna geen waarschuwing meer voor andere batterijen, dan werkt een count wel beter inderdaad. Dan kan ik voor elke batterij een warschuwing krijgen.
Andere vraag, bij de deze sensor moet ik hetzelfde stuk code meerdere keren gebruiken, kan ik de ns.doorsensors bekend maken binnen de hele sensor?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 - name: "Are there doors or windows open" unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf icon: mdi:door-open state: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {% set ns.doorsensors = states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | list %} {% if ns.doorsensors | count > 0 %} True {% else %} False {% endif %} attributes: number: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {% set ns.doorsensors = states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | list %} {{ ns.doorsensors | count }} list: > {% set ns = namespace(doorsensors=[]) %} {%- for state in states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on') %} {% set ns.doorsensors = ns.doorsensors + [dict(name= state.name | replace( 'Deursensor ','') | replace( ' Opening',''))] %} {%- endfor -%} {% set doors = ns.doorsensors | sort(attribute='name') %} {% set ns = namespace(doors='') %} {%- for state in doors -%} {% set ns.doors= ns.doors + (state.name) ~ '\n' %} {%- endfor -%} {% if ns.doors | count > 0 %} {{ ns.doors | truncate(255, true, '...' ) }} {% else %} {{ 'Unavailable'}} {% endif %}
- Je if statement geeft al true of false terug, het heeft dus geen zin om dat dan ook nog eens als output te definiëren
- Voor je binary state, en je number is die hele for loopt en namespace overbodig
- Je hoeft voor die list geen unavailable als else te geven, gewoon een lege list lijkt me daar prima
- Je hoeft een attribute niet om te zetten naar een string, dat mag ook gewoon een list zijn
- Je hoeft geen truncate toe te passen op een attribute, je zit daar namelijk niet met het limitatie van het aantal karakters
- Aangezien je toch al filtert op de state van de binary_sensor, en die dus verder niet interessant is (in tegenstelling tot de batterijstatus) lijkt me een namespace hier verder overbodig, een lijst met entities lijkt me voldoende.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - name: "Are there doors or windows open" unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf icon: mdi:door-open state: > {{ states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | list | count > 0 }} attributes: number: > {{ states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | list | count }} list: > {{ states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | map('replace', 'Deursensor ','') | list }} |
Je zou het attribute list kunnen gebruiken om de count en state te bepalen, maar daar wordt het er niet per se simpeler op, en het geeft wel wat kans op false positives. Je moet er daarbij rekening houden dat het state template eerst gerenderd wordt, en dat de attributes dan nog niet kunnen bestaan. Daar moet je dus failsafe's voor inbouwen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - name: "Are there doors or windows open" unique_id: 24b2897c-560f-4b0d-b849-5dc58fe22dcf icon: mdi:door-open state: > {{ this.get('attributes', {}).get('list', []) | count > 0 }} attributes: number: > {{ this.get('attributes', {}).get('list', []) | count }} list: > {{ states.binary_sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined') | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') | selectattr('state', 'eq', 'on' ) | map(attribute='name') | map('replace', 'Deursensor ','') | list }} |
voor je trigger van je automation zou je met onderstaande kunnen voorkomen dat hij triggert na reboot of reload
YAML:
1
2
3
4
5
| - platform: state entity_id: binary_sensor.are_there_windows_open not_from: - unavailable - unknown |
Ik ben nog beginner en veel aan het leren. Maar even een vraag over het inrichten van de basis.
Wat is de best practice?
Een aparte MQTT server in een container
of
de MQTT uitbreiding van Home assistent zelf gebruiken?
Wat is de best practice?
Een aparte MQTT server in een container
of
de MQTT uitbreiding van Home assistent zelf gebruiken?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@TheFes
Je kunt ook een conditional card (gebruiken die alleen open deuren laat zien.
Is dit niet veel simpeler of mis ik iets?
Ik gebruik hiervoor een group sensor helper met de deuren die ik wil volgen (alleen buitendeuren). Deze kijkt alleen naar de available sensoren en dergelijke dus werkt altijd maar geeft alleen aan dat er een deur of meerdere open zijn.TheFes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:54:
[...]
Je zou het attribute list kunnen gebruiken om de count en state te bepalen, maar daar wordt het er niet per se simpeler op, en het geeft wel wat kans op false positives. Je moet er daarbij rekening houden dat het state template eerst gerenderd wordt, en dat de attributes dan nog niet kunnen bestaan. Daar moet je dus failsafe's voor inbouwen
[code=yaml]
- name: "Are there doors or windows open"
....
Het issue daarmee is dat wanneer er al een deur open staat, je geen trigger meer kunt krijgen van de tweede deur die open gaat.TWKterry schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:20:
@TheFes
[...]
Ik gebruik hiervoor een group sensor helper met de deuren die ik wil volgen (alleen buitendeuren). Deze kijkt alleen naar de available sensoren en dergelijke dus werkt altijd maar geeft alleen aan dat er een deur of meerdere open zijn.
Met een sensor die als state een count van het aantal deuren heeft kan dat wel
Gebruik zelf esp32 op een printje met een max3485 om modbus uit te lezen van de brink ventilatie en de mitsubishi procon.jantje112 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:43:
Mijn omvormer (Solar) kan ik uitlezen met rs485. Echter staat mijn HA device 30 meter verderop. Iemand ervaring met rs485 naar wifi devices?
Maar dat is geen 30 mtr.
Heb je geen netwerk aansluiting daar?
Ik ben bezig met mijn setup van Home Assistant wat te gaan upgraden en robuust te maken. Nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik dit ga aanpakken en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen. Op het moment runt alles op een Raspberry Pi 4 4GB RAM met een High Endurance SD kaart. Wij gebruiken dit zakelijk ook veel en ik ken een Raspberry Pi 4 door en door, dus voel me hier in principe prettig bij. Niet het meest krachtige computertje, maar weinig power consumption en een kleine voetafdruk.
Nu twijfel ik al een tijdje wat het beste is, je kunt een euro immers maar één keer uitgeven. Voor wat achtergrond, ik ben een software developer en heb veel ervaring met dingen zoals Docker, handig voor Home Assistant dus. Ik zit daarom te twijfelen tussen de volgende scenario's:
- Raspberry Pi 4 4GB houden, maar upgraden naar een case met betere koeling & M.2 SSD (Argon One Case)
- Mac Mini M1/M2 (heb een voorliefde voor Apple), hier kan ik ook nog andere dingen mee doen, maar op de achtergrond dingen hebben lopen zoals Home Assistant is niet Mac zijn specialiteit, zoals dat bij Linux wel is.
- Een simpele Mini PC (Intel NUC) met 4/8GB RAM, i3 processor voor een euro'tje of 100 tot 200. Lees hier goede verhalen over, maar waar moet ik rekening mee houden qua limieten en/of snelheid?
- Een krachtigere Mini PC (heb een Dell OptiPlex 3080 MFF op het oog) met een i5-10500t en 32GB RAM. Natuurlijk erg overpowered, maar wellicht handig voor eventuele uitbreidingen. Ik lees namelijk ook dat een MySQL database draaien voor Home Assistant ook een goede upgrade is. Wil graag veel data qua energie e.d. voor langere tijd bewaren (lees: een aantal jaren terug).
Ik ben van plan zoveel mogelijk te automatiseren met Home Assistant, zoals alle lampen Zigbee lampen, gordijnen via een elektrische rails / robot, slim deurslot, vloerverwarming automatiseren, veel sensoren voor energie, UniFi camera's worden er op aangesloten en natuurlijk zoveel mogelijk automatiseren.
Ik wil het liefst niet snel tegen limieten aanlopen, maar veel meer uitgeven dan nodig hoeft natuurlijk ook niet
. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen en me kan helpen bij een "juiste" keuze.
Nu twijfel ik al een tijdje wat het beste is, je kunt een euro immers maar één keer uitgeven. Voor wat achtergrond, ik ben een software developer en heb veel ervaring met dingen zoals Docker, handig voor Home Assistant dus. Ik zit daarom te twijfelen tussen de volgende scenario's:
- Raspberry Pi 4 4GB houden, maar upgraden naar een case met betere koeling & M.2 SSD (Argon One Case)
- Mac Mini M1/M2 (heb een voorliefde voor Apple), hier kan ik ook nog andere dingen mee doen, maar op de achtergrond dingen hebben lopen zoals Home Assistant is niet Mac zijn specialiteit, zoals dat bij Linux wel is.
- Een simpele Mini PC (Intel NUC) met 4/8GB RAM, i3 processor voor een euro'tje of 100 tot 200. Lees hier goede verhalen over, maar waar moet ik rekening mee houden qua limieten en/of snelheid?
- Een krachtigere Mini PC (heb een Dell OptiPlex 3080 MFF op het oog) met een i5-10500t en 32GB RAM. Natuurlijk erg overpowered, maar wellicht handig voor eventuele uitbreidingen. Ik lees namelijk ook dat een MySQL database draaien voor Home Assistant ook een goede upgrade is. Wil graag veel data qua energie e.d. voor langere tijd bewaren (lees: een aantal jaren terug).
Ik ben van plan zoveel mogelijk te automatiseren met Home Assistant, zoals alle lampen Zigbee lampen, gordijnen via een elektrische rails / robot, slim deurslot, vloerverwarming automatiseren, veel sensoren voor energie, UniFi camera's worden er op aangesloten en natuurlijk zoveel mogelijk automatiseren.
Ik wil het liefst niet snel tegen limieten aanlopen, maar veel meer uitgeven dan nodig hoeft natuurlijk ook niet
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/GcN3s6YwuiBFTr9qgMcmLg2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZ8KSyajDIvC2Ezxi2xx1G1x.jpg?f=fotoalbum_large)