Toon posts:

Smart rookmelder ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SonOfGrey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-02 21:27
Hey,

Ik wil binnenkort enkele extra sensoren toevoegen, zoals raam-/deursensoren, camera…maar eerst zijn rookmelders aan de beurt. Ik zou graag mijn oude rookmelders vervangen door smart-exemplaren, zodat ik ook een seintje krijg wanneer ik niet thuis ben.

Mijn huidige (basic) setup
  • 1 x Aeotec SmartThings Hub V3 Z-Wave + Zigbee (hub)
  • 1 x Aeotec SmartThings Motion Sensor - Zigbee
  • 1 x AduroSmart ERIA® E27 lamp Flame - 2200K - warm licht – Zigbee
  • 3 x Ikea Tradfri stopcontacten
Ik heb er enkele bekeken, maar ik vraag me af of ik er gemist heb die de moeite zijn of wat jullie ervaring hiermee is. I.v.m. WiFi: ’s nachts gaan de meeste AP’s uit waardoor er geen dekking is over het hele huis. Daarom dat een rookmelder op WiFi niet handig is.

Google Nest Protect
  • Prijzig, model V2 al jaren oud dus V3 onderweg?, WiFi nodig, microfoon (Google vertrouwen).
  • Zou wel goed werken, weinig vals alarm, looplicht.
Bosch Smart Home Twinguard
  • Heeft eigen hub nodig, iets meer meldingen van vals alarm maar nog redelijk denk/hoop ik.
  • Prijzen lopen erg uit elkaar: op Amazon DE vind je de controller al voor €57 maar dat is dan een versie voor Duitsland/Oostenrijk. Anders betaal je €99. Waarin zou het verschil zitten?
Netatmo
  • Was een kandidaat maar heeft WiFi nodig.
Frient Intelligent Smoke Alarm Zigbee
  • Ziet er eenvoudig en goed uit, maar beperkte ervaringen te vinden.
FIBARO Smoke Sensor 2 Z-wave Plus
  • Fibaro homecenter nodig om alle functies te gebruiken, die homecenter is duur en niet eenduidig positieve feedback. Vraag is of de werking zonder homecenter volstaat.
Ik neig naar de Bosch of Frient.
Maar mogelijk hebben jullie andere ervaringen?

Many thanks! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SonOfGrey schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:38:

Ik heb er enkele bekeken, maar ik vraag me af of ik er gemist heb die de moeite zijn of wat jullie ervaring hiermee is. I.v.m. WiFi: ’s nachts gaan de meeste AP’s uit waardoor er geen dekking is over het hele huis. Daarom dat een rookmelder op WiFi niet handig is.
Wat is hier de reden van? Je snijdt jezelf wel erg in je vingers zo.

Heb helaas geen ervaring met de genoemde producten. Ik wil mijn melders binnenkort ook vervangen door slimme melders (te koppelen met Home Assistant) maar ik vind het aanbod heel beperkt. Die Frient kende ik nog niet, maar ziet er wel goed uit. Ook nog behoorlijk betaalbaar.

Zou wel eens een goede test willen zien van de verschillende melders, want die moeten gewoon aan normen voldoen. Dat is een van de redenen dat ik tot nu toe nog geen slimme rookmelders heb gekocht; kan weinig vinden over de betrouwbaarheid ervan. Behalve de Nest-melders, maar die wil ik om andere redenen weer niet ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• W. van Milaan
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik gebruik de Zigbee Heiman CO en Zigbee Heiman rookmelders.
Doen het goed in combinatie met een Conbee II stick.
De rest hangt af van de software die je wil gebruiken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
Vergeet sowieso niet dat je brandmelders ongeacht tussen de 5 en 10 jaar moet vervangen. Vraag je dus af of het zin heeft om smart apparatuur hiervoor te kopen of dat je ook met bijvoorbeeld een geluidssensor beter uit bent.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SonOfGrey schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:38:

Google Nest Protect
  • Prijzig, model V2 al jaren oud dus V3 onderweg?, WiFi nodig, microfoon (Google vertrouwen).
  • Zou wel goed werken, weinig vals alarm, looplicht.
FIBARO Smoke Sensor 2 Z-wave Plus
  • Fibaro homecenter nodig om alle functies te gebruiken, die homecenter is duur en niet eenduidig positieve feedback. Vraag is of de werking zonder homecenter volstaat.
De Nest kan wel oud zijn, maar werkt perfect kan ik zeggen. Microfoon zit er in voor de zelf controle en meer niet dacht ik. Hij controleert zich zelf een paar keer per dag.
Buiten dat is alles via de app in te stellen en te zien. Staat ook in mijn Homey

Fibaro heb ik ook (in Homey) en werkt ook goed, maar Nest vind ik toch makkelijker en betrouwbaarder.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • +3Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:47
Zelf ook Google NEST rook melders in huis.

Via Homebridge zijn ze gekoppeld aan mijn Home Assistant.
Wij hebben rolluiken. Mocht de rookmelder af gaan zullen de rolluiken omhoog gaan.
Ook zal het licht op de gang rood gaan branden. Dat schijnt beter licht te geven in rook omstandigheden dan wit ligt, En er gaan berichten uit naar vrienden die dicht bij wonen. :+

Dus ja, ik zou slimme rookmelders nu eerder aanraden dan normale gamma rookmelders die ook prima werken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-05 23:11
Ik gebruik een paar van deze: https://www.123led.nl/WOO...gbee-3-0-i7362-t5755.html

Zigbee melder, werkt perfect en relatief betaalbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:15

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb 3 van deze:

Gekoppeld aan Home Assistant. Werkt als een trein. Ik gebruik ze ook als inbraak-alarm. Zodra ik het alarm op het huis zet, en er is beweging of iets anders raars (lamp gaat aan als niemand thuis is bijv.), dan gaan ze allemaal af op alle verdiepingen.

Professioneel Heftruck Syndroom

• DCB87
NeFoRcE schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:42:
Ik heb 3 van deze:

Gekoppeld aan Home Assistant. Werkt als een trein. Ik gebruik ze ook als inbraak-alarm. Zodra ik het alarm op het huis zet, en er is beweging of iets anders raars (lamp gaat aan als niemand thuis is bijv.), dan gaan ze allemaal af op alle verdiepingen.
Dat koppelen aan je alarm is inderdaad mooi, kan met die van Woox ook.

• SonOfGrey
Ik heb 3 van deze:

Ik heb uiteindelijk deze ook net besteld. Wel een leuk idee om ze als inbraakalarm te gebruiken...dat ga ik ook proberen.

Allen: bedankt voor de feedback!

• SonOfGrey
Sebazzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:03:
Vergeet sowieso niet dat je brandmelders ongeacht tussen de 5 en 10 jaar moet vervangen. Vraag je dus af of het zin heeft om smart apparatuur hiervoor te kopen of dat je ook met bijvoorbeeld een geluidssensor beter uit bent.
Zo'n smart rookmelder kost pakweg €40. Je hebt er maar een paar nodig, dus dat is de kost niet. En ik vind het echt wel een meerwaarde dat ik op mijn telefoon verwittigd wordt wanneer de melders iets te zeggen hebben wanneer ik niet thuis ben.

• SonOfGrey
sOid schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Wat is hier de reden van? Je snijdt jezelf wel erg in je vingers zo.
Laat ons zeggen dat ik net een tikkeltje meer (te?) voorzichtig ben als het aankomt op overbodige blootstelling aan allerlei straling, vooral wat de kinderen betreft. Dus bij voorkeur zet ik de AP's uit 's nachts. Maar ik besef wel dat het waarschijnlijk nergens goed voor is, en sowieso niet vol te houden. Maar goed, het is goed voor mij gemoedsrust, for the time being ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SonOfGrey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:07:
[...]

Laat ons zeggen dat ik net een tikkeltje meer (te?) voorzichtig ben als het aankomt op overbodige blootstelling aan allerlei straling, vooral wat de kinderen betreft. Dus bij voorkeur zet ik de AP's uit 's nachts. Maar ik besef wel dat het waarschijnlijk nergens goed voor is, en sowieso niet vol te houden. Maar goed, het is goed voor mij gemoedsrust, for the time being ;)
Je weet dat Zigbee en WiFi dezelfde frequenties gebruiken? ;)

https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SonOfGrey
sOid schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Je weet dat Zigbee en WiFi dezelfde frequenties gebruiken? ;)

https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/
Het gaat me niet zozeer om de frequentie, maar om de hoeveelheid/sterkte van het signaal. ZigBee-verkeer stelt qua data niets voor in vergelijking met WiFi, en ZigBee is ontworpen voor low-power-communicatie. De meeste van mijn devices tot nu toe zijn sleepy end devices, dus ze zijn idle zolang er niets gebeurt (buiten een poll om de zoveel seconden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DMCN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-04 16:36
In een recent c't artikel (uit de mei 2022 editie) werden een aantal wifi rookmelders vergeleken en daar kwam de Nest als 1 van de beste uit de test. Veel sensoren, goede afwerking, pikte als eerste gassen en rook op. IFTTT support is wel een tijd terug stopgezet, mocht dat iets zijn waar je blij van zou worden.

Ik heb er zelf 3 in huis (op elke verdieping) en ben er dusver blij mee. App werkt prima en fungeert ook nog eens als bewegingsmelder.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58
Gebruik hier 3 FireAngel melders die op de 230 zijn aangesloten en een koppeldraad gebruiken. Een ervan heeft een zigbee module en informeert mij via homeassistant. Die module is optioneel en kan ook een z-wave module zijn. Jammer genoeg zijn de rookmelders geen hub of router vandaar dat ik er maar een module in heb geplaatst.

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 08:32
amiaima schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:14:
Gebruik hier 3 FireAngel melders die op de 230 zijn aangesloten en een koppeldraad gebruiken. Een ervan heeft een zigbee module en informeert mij via homeassistant. Die module is optioneel en kan ook een z-wave module zijn. Jammer genoeg zijn de rookmelders geen hub of router vandaar dat ik er maar een module in heb geplaatst.
Welke Zigbee bridge/stick gebruik je om HA aan de FireAngel melders te koppelen?
Ik probeer hier het zelfde voor elkaar te krijgen met een Sonoff ZBBridge waar Tasmota op draait maar ik zie de FireAngel module niet langskomen in de debug logs als ik probeer te koppelen.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 16:59
Ik heb voor hun standaard "WiSafe2" modules/melders gekozen (op batterij, helaas geen 230v) en ga deze bouwen voor koppeling met HA: https://github.com/C19HOP/WiSafe2-to-HomeAssistant-Bridge

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb hier recentelijk ook naar gezocht. Uiteindelijk vond ik het belangrijkst dat de rookmelders onderling gekoppeld zijn en dat deze koppeling niet afhankelijk is van mijn internet of home assistant. Ik heb toen voor ELRO Connects gekozen. Die zijn onderling koppelbaar en met een hub bereikbaar via een app en home assistant.

• amiaima
@termination Gebruik de Conbee 2 stick met verleng usb kabel.

@Tym
In het geval van een koppeldraad of het eigen protocol blijft het gewoon draaien en is de werking gegarandeerd. M.a.w. het functioneren is niet van een draadloze module afhankelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 18:38

CSB

:D

Ik gebruik(te) de FA21RF van Flamingo, te koppelen via 433 MHz op Domoticz. Ik zeg gebruikte, omdat die dingen batterijen leegzuigen en er gaan er 3x AA en 1x 9v in! Duur grapje als je deze om het half jaar moet vervangen en je (natuurlijk!) midden in de nacht je nest uitgeblèrd wordt omdat deze leeg zijn.

Ik zou dus óf iets willen hebben wat op batterijen zeer lang meegaat, of gewoon op netstroom en als het te koppelen valt aan Domoticz is het mooi meegenomen. Ik houd dit topic in de gaten. ;)

edit: of een plafonniere met rookmelder ingebouwd, scheelt weer een stopcontact of extra houdertje voor je rookmelder.

[Voor 10% gewijzigd door CSB op 01-07-2022 00:07. Reden: brainwave]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SonOfGrey
CSB schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:00:
Duur grapje als je deze om het half jaar moet vervangen en je (natuurlijk!) midden in de nacht je nest uitgeblèrd wordt omdat deze leeg zijn.
Verwittigen rookmelders u niet eerst een aantal dagen op een meer beschaafde manier over het feit dat de batterijen hun einde naderen, vooraleer in volle drama het hele huis wakker te maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 08:32
@CSB Vandaar dat ik voor de FireAngel heb gekozen. De apparaten gaan 10 jaar mee en de (niet-vervangbare) lithium batterij ook. Op zowel het apparaat als de accu heb je 10 jaar garantie.
Ik heb ze bij de Gamma gehaald, zij bieden namelijk dezelfde garantietermijn als de fabrikant.
Rookmelder die binnen de 10 jaar begint met zeuren over een lege batterij? Even naar de Gamma om hem om te wisselen voor een verse en klaar.

In mijn vorige woning (appartement) had ik er maar 1 nodig (zonder ZigBee), deze heb ik meegenomen naar de nieuwe woning en nu dus 4 ZigBee melders bijgekocht.

@SonOfGrey Dat doen ze inderdaad, meestal met een korte pieptoon met een interval van X minuten.
Probleem is echter dat dat (bijna) altijd 's nachts gebeurd. Waarom dat is staat o.a. hier uitgelegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SonOfGrey
termination schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:07:
@SonOfGrey Dat doen ze inderdaad, meestal met een korte pieptoon met een interval van X minuten.
Probleem is echter dat dat (bijna) altijd 's nachts gebeurd. Waarom dat is staat o.a. hier uitgelegd.
Ah logische verklaring eigenlijk, maar daar had ik niet aan gedacht. Thx!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 08:42
Iemand al ervaring met de Bosch Zigbee brandmelders? Ik kan er nog weinig over vinden en al helemaal niet in combinatie met Home Assistant:

https://www.robbshop.nl/bosch-rookmelder-ii

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SonOfGrey
Goochelaar schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:11:
Iemand al ervaring met de Bosch Zigbee brandmelders? Ik kan er nog weinig over vinden en al helemaal niet in combinatie met Home Assistant:

https://www.robbshop.nl/bosch-rookmelder-ii
Helaas ook nog niets over gelezen...

Is Home Assistant een beetje de standaard wat 3rd party controllers/dashboards (of hoe ik het ook moet noemen) betreft? Ik had eerst een controller van Ikea, nu een Aeotec SmartThings Hub V3 Z-Wave + Zigbee...maar ik mis nog wat overzicht over "the scene".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 22:44
Ik heb gisteren 4 Heiman zwave rookmelders binnen gekregen die werken perfect met aeotec en de zwave2mqtt addon.

Ik heb ook nog 2 xiaomi-honeywell zigbee rookmelders die werken op zigbee2mqtt die hebben meer opties zoals smoke density e.d. maar beide werken prima

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 09:34
SonOfGrey schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Helaas ook nog niets over gelezen...

Is Home Assistant een beetje de standaard wat 3rd party controllers/dashboards (of hoe ik het ook moet noemen) betreft? Ik had eerst een controller van Ikea, nu een Aeotec SmartThings Hub V3 Z-Wave + Zigbee...maar ik mis nog wat overzicht over "the scene".
Home Assistant is geen controller. Home Assistant is echt een domotica systeem waar je controllers aan toevoegt om zo je huis slim te maken.

Zo kan je een Hue bridge aan Home Assistant toevoegen maar ook die van de Lidl, IKEA etc. Ik denk echter dat de meeste mensen die HA gebruiken en apparaten met ZigBee gebruiken dit doen middels een ZigBee USB stick (ook een controller) en zigbee2mqtt. Met zo'n USB stick en zigbee2mqtt kan je zo goed als alle ZigBee devices beheren onder 1 applicatie. Geen losse controllers meer nodig dus per merk.

Lees je er eens op in zou ik zeggen, de mogelijkheden zijn oneindig met een systeem als HA.

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 08:42
Zoals @Radiance al aangeeft is Home Assistant eigenlijk meer het centrum waarin je meerdere systemen en controllers kunt laten samen komen.

Ik had een Hue hub, maar die gebruik ik niet meer (ik wilde juist af van merkgebonden controllers). Bij mij zijn nu de schakelaars slim, in plaats van de lampen. Ik gebruik Zigbee vooral voor sensoren (beweging, temperatuur, licht) die ik middels een USB Zigbee controller (Slaesh cc2652rb) uitlees.

Middels Home Assistant kun je dat dus allemaal samen laten werken, met userinterface die erg flexibel is in te richten.

N.B. overigens had ik het over Zigbee melders van Bosch (type II). Het type dat jij noemde heeft een eigen controller nodig. Mogelijk dat Bosch aan het overstappen is op Zigbee. Alleen zullen zij ook wel weer net wat aanpassen zodat het alleen met hun controller lekker werkt (vandaar de USB stick ;), waarmee rekening gehouden kan worden met de 'fratsen' die fabrikanten uithalen).

[Voor 24% gewijzigd door Goochelaar op 06-07-2022 11:49]

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:39
DCB87 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:39:
Ik gebruik een paar van deze: https://www.123led.nl/WOO...gbee-3-0-i7362-t5755.html

Klinkt goed! Die woox de goedkoopste koppelbaar met HA die ik gevonden heb. Hoe is de batterij levensduur?

@NeFoRcE die jij hebt klinkt ook goed, 10ths duurder per stuk. Nog helemaal tevreden? Ook over batterij levensduur?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DCB87
Megalomania schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Klinkt goed! Die woox de goedkoopste koppelbaar met HA die ik gevonden heb. Hoe is de batterij levensduur?

@NeFoRcE die jij hebt klinkt ook goed, 10ths duurder per stuk. Nog helemaal tevreden? Ook over batterij levensduur?
Durf ik niet te zeggen. Heb ze nog maar een paar maanden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Megalomania schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Tot nu toe zeker te vreden nog. Batterij volgens HA nog op 100%. Geen signaalverlies/uitval etc. Mooi compacte dingetjes, makkelijk te monteren. (heb de oude rookmelders eraf geschroefd, blindplaat gekocht, daar 2 gaten in geboord en met moer/bout de nieuwe rookmelderhouders erop vast gezet.

• gwystyl
  • Laatst online: 07:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik doe hier ook even mee. Ik heb een kleine maand geleden deze KlikAanKlikUit ZSDR-850 in combinatie met een Conbee II stick gekocht.

De stick hangt via de verlengkabel aan een Synology DS218+ waarop een virtuele machine met HomeAssistant draait. Het instellen ging erg makkelijk, en ik had al snel een paar mooie batterijen in mijn dashboard. Na een paar dagen (?) kwam er bij de batterij-status van de melder op zolder echter een vraagteken te staan, omdat de melder niet bereikbaar is. Gisteren waren alle drie de melders onbereikbaar. Ik heb daarom vanochtend mijn setup eens doorgekeken, en het bleek dat ik de USB stick niet meer had toegewezen aan de virtuele machine. Toen ik dat weer gedaan had, was de Conbee stick weer bereikbaar. Mijn rookmelders blijven echter onbereikbaar. Heeft iemand een idee hoe ik die weer in HomeAssistant zichtbaar krijg? Moet ik ze resetten en opnieuw koppelen oid?

Om iets meer bij te dragen aan het ervaringen-gedeelte: ik dacht dat ik de rookmelders eerst moest koppelen met de KlikAanKlikUit app, maar toen ik dat wilde doen, was hij alleen op zoek naar een kika-bridge. Die heb ik niet, dus dat feest ging niet door. Toen ik de Conbee stick had ingesteld op mijn PC, heb ik hem aan de Synology gehangen en werd hij gelijk opgepikt door HomeAssistant. Daarna kon ik de rookmelders één voor één toevoegen door ze op koppelstand te zetten. Ik heb ze eerst gekoppeld in de buurt van de PC, en daarna op hun plek gehangen.

Ik vermoed nu dat de zolder inderdaad onbereikbaar is vanaf de Conbee stick, maar de melders op de begane grond en eerste verdieping moeten de stick volgens mij kunnen zien, en ik dacht dat Zigbee juist een mesh-systeem was zodat die op zolder via de eerste verdieping en begane grond ook informatie aan de Conbee stick kwijt kan?

[Voor 30% gewijzigd door gwystyl op 15-07-2022 11:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Megalomania
Dat mesh netwerk van zigbee werkt niet voor end devices. Eigenlijk alles op een batterij is een end device. Zou gewoon teveel batterij kosten om als router te fungeren.

Hang wat ikea lampen op hier en daar en je krijgt een prima mesh.

Voldoen die klikaanklikuit eigenlijk aan alle Europese normen? Zou verwachten van wel hè?

Die woox zijn waarschijnlijk rebranded tuya zoals veel zigbee spul.

@NeFoRcE enig idee hoe dat met die van jou zit?

• gwystyl
  • Laatst online: 07:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ah vandaar, dat verklaart e.e.a. Ze werden inderdaad als end point aangeduid.

De Conbee software (deConz/Phosbee web-app) herkende de rookmelders als Heizo volgens mij, dus het zou me niet verbazen als dat ook gewoon rebranded dingen zijn.

Inmiddels heb ik de Conbee II even uit Home Assistant gehaald en opnieuw toegevoegd. De rookmelders op BG en 1e verdieping kwamen automatisch weer in beeld, en die op zolder heb ik handmatig gereset en is nu ook weer zichtbaar. Ik ben benieuwd hoe lang dat zo blijft.....

Ik heb nog wel wat Hue lampen liggen, eens kijken of ik die ook als router kan inzetten (en hopen dat de Hue bridge die niet afvangt, of dat hij zowel aan de Conbee als Hue bridge gehangen kan worden).

Als dat niet werkt, zijn kika schakelaars voor de rolluiken misschien nog een optie, maar die heb ik (nog) niet.

[Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 15-07-2022 13:03]

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 10:27
DCB87 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:39:

Met aparte Woox bridge, een Zigbee stick, of werkt het ook met andere bridges zoals die van Hue?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DCB87
DFKT schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Met aparte Woox bridge, een Zigbee stick, of werkt het ook met andere bridges zoals die van Hue?
Gewoon in HA met een sonoff zigbee stick 3.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Megalomania
[Off-topic]
@gwystyl je moet die hue lampen dan ook via je zigbee stick connecten en niet via je hue bridge. Dat wordt weer een apart netwerk anders.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 09:46
Ik heb 3 van deze:

Ik heb een vraag mbt bovenstaande. Als ik zoek op frient Intelligent Smoke Alarm dan vind ik weliswaar de Rookmelder maar die beschikt niet over een bewegingsdetector.. Kan het zijn dat je bedoelde: Ik heb de versie met rookalarm en daarnaast gebruik ik de Frient Bewegingsdetectoren als inbraakalarm?

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 17:56
UenJL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb een vraag mbt bovenstaande. Als ik zoek op frient Intelligent Smoke Alarm dan vind ik weliswaar de Rookmelder maar die beschikt niet over een bewegingsdetector.. Kan het zijn dat je bedoelde: Ik heb de versie met rookalarm en daarnaast gebruik ik de Frient Bewegingsdetectoren als inbraakalarm?
Ik denk dat hij bedoelde dat als er ergens in het huis een bewegingsmelder beweging heeft gedetecteerd, dat dan de sirenes van het brandalarm af gaan?

• Megalomania
aangezien het bij hem aan homeassistant hangt zal dat wel het geval zijn ja!

• SonOfGrey
tijntjethf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat hij bedoelde dat als er ergens in het huis een bewegingsmelder beweging heeft gedetecteerd, dat dan de sirenes van het brandalarm af gaan?
Dat zou ik ook wel graag realiseren met mijn drie nieuwe Frient rookmelders.

Ik heb echter nog geen Home Assistant, en ik zie in Google Assistant of SmartThings niet meteen een manier om de rookmelder aan te sturen. Home Assistant is dan blijkbaar in staat om meer functionaliteit te gebruiken van de devices dan wat standaard zichtbaar is?

Home Assistant is nieuw voor mij. Ziet er erg interessant uit, maar aangezien het lokaal draait: ik neem aan dat het gewoon push-berichten kan sturen om mij op de hoogte te houden van events? Kan ik ook reageren, remote? Bv. bepaalde geactiveerde routines stopzetten, status van devices uitlezen...zoals bij Google Assistant en zo. Via VPN? Gaat dat vlot en stabiel? Of is die cloudoplossing tegen betaling dan een betere keuze?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een apparaat moet natuurlijk wel een service "exposen" aan Home Assistant. Doorgaans is bij integraties op de HA-website vermeld welke services zijn geïmplementeerd.

Offtopic: Je kunt HA zonder cloud-abo buitenshuis bereiken is een VPN (openvpn of wireguard, volgens mij zijn voor beiden HA-addons beschikbaar). Je kunt ook Signal gebruiken als notificatiekanaal, mits je de docker-container daarvoor kunt instellen.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

UenJL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Wellicht wat ongelukkig toegelicht, maar ik gebruik losse bewegingssensoren. Met home assistant heb ik alles aan elkaar geknupt.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

SonOfGrey schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Dat zou ik ook wel graag realiseren met mijn drie nieuwe Frient rookmelders.

Ik heb echter nog geen Home Assistant, en ik zie in Google Assistant of SmartThings niet meteen een manier om de rookmelder aan te sturen. Home Assistant is dan blijkbaar in staat om meer functionaliteit te gebruiken van de devices dan wat standaard zichtbaar is?

Home Assistant is nieuw voor mij. Ziet er erg interessant uit, maar aangezien het lokaal draait: ik neem aan dat het gewoon push-berichten kan sturen om mij op de hoogte te houden van events? Kan ik ook reageren, remote? Bv. bepaalde geactiveerde routines stopzetten, status van devices uitlezen...zoals bij Google Assistant en zo. Via VPN? Gaat dat vlot en stabiel? Of is die cloudoplossing tegen betaling dan een betere keuze?
HA is echt extreem (en dan is dat nog slechts zacht uitgedrukt) uitgebreid. Maar per release wordt het uitgebreider en gebruikersvriendelijker.

Aandachtspunten en werkwijze:
- Alles (nee, niet eens het woord bijna), is mogelijk
- Enig verstand van programmeren is wenselijk
- Easy to start oplossing is een Home Assistant Blue ( https://www.home-assistant.io/blue/ )
- Na installatie toont ie automatisch al je gevonden apparaten (tv, droger, wasmachine bijv.).
- De FRIENT rookmelders werken op Zigbee. Hiervoor raad ik Conbee II stick aan.
- In HA vervolgens Deconz of Zigbee2mqtt installeren
- Er zwerft op Tweakers een uitgebreid HA topic
- Meld je aan op https://community.home-assistant.io/
- Wanneer je je FRIENT en bewegingssensoren in Home Assistant hebt is het heel makkelijk:
- Automatisering aanmaken: indien beweging, dan service_call met: siren.on aanroepen, met als apparaat je rookmelder (klinkt nu ingewikkeld, maar is het niet).

Dagje prutsen en je hebt dit werkend + direct een verslaving opgebouwd voor HA.

Welkom in de wondere wereld van domotica ;)

En ja, meest eenvoudige manier voor (Veilige) access van buitenaf is HA cloud.
Of wat ook kan, is je poort 80 openzetten en doorverwijzen naar poort 8123 in je modem. Dan op Cloudflare een account aanmaken + domeinnaam registreren. Dan heb je DNS, HTTPS etc, direct geregeld.

Veel info, maar dan heb je wat handvaten ;)

• SonOfGrey
NeFoRcE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:32:
Veel info, maar dan heb je wat handvaten ;)
Heel erg bedankt voor de nuttige handvaten! Ben zelf IT'er dus dat prutsen zal wel lukken, maar de wereld van smart devices is nieuw dus ik probeer wel een beetje de juiste richting uit te gaan zonder daarvoor alle controllers op de markt te passeren om te beseffen dat ik uiteindelijk toch beter HA had genomen ;)

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 09:46
NeFoRcE schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Wellicht wat ongelukkig toegelicht, maar ik gebruik losse bewegingssensoren. Met home assistant heb ik alles aan elkaar geknupt.
ok, check.. dat vermoede ik al. Ik heb inmiddels 4 x Frient Smoke en 2x Frient Motion opgenomen in HA. Werken goed.

Ik zoek nu alleen nog een leuke automation waarbij, indien 1 rookmelder af gaat, na 1 minuut zonder uitzetten alarm, alle 4 sirene's af gaan..

dank voor de reactie.

groet Jan

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Voor mensen die dit lezen en iets gebruiksvriendelijkers zoeken is de Elro Connects serie ook prima. Heb een set rookmelders, CO-melder en een hittemelder gekoppeld via een apart aan te schaffen WI-FI connector/hubje. Via de app krijg ik melden en kan ik de status bekijken, log zien, elke unit een naam geven etc. Het is echt easy qua setup.

Volgens mij bieden ze nog een legio aan smartware zoals deurbellen, alarm etc... maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

• vijv
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:18
Ik ben zelf ook in de oriëntatiefase om mijn rookmelders uit te wisselen.

Situatie is een dubbel monumentaal pand, gescheiden door een trappentoren. Dikke muren dus en grote afstanden. Mijn Zigbee Hue systeem werkt prima door het hele huis, maar apparatuur die geen mesh ondersteunt is problematisch, zoals het Somfy protect alarmsysteem waar de rookmelders op zitten, ook met meerdere repeaters is dit systeem niet betrouwbaar.

Nu gaat mijn interesse uit naar het Elro connects systeem. Doet in principe alles wat ik wil, rook detecteren en doormelden naar alle melders, maar ik kan nergens vinden of het doorlinken in mesh gebeurt, of dat er een enkele detector als master wordt aangewezen.

Iemand met ervaring met Elro connects?

• Antonio di
  • Laatst online: 00:11
Wat mij verbaast op dit forum is dat iedereen het heeft over Zigbee en Wifi bij rookmelders :) :( .

Volgens de NEN 2555 en de NEN-EN 14604 moet een rookmelder autonoom werken met het signaleren van rook (geluidsignaal) dat geldt ook voor "low-battery" of zelfcontrole en disfunctioneren melden. Ook het uitzetten na alarm mag alleen lokaal (op de melder zelf of dicht in de buurt met een afstandbediening, na het constateren lokaal dat het vals alarm is of onder controle). Het moet allemaal dus lokaal. De melder zelf die dit met licht of geluid aangeeft. Er wordt niets voorgeschreven over het draadloze signaal. Ik vind dit echt onbegrijpelijk . Want het advies (staat niet in de NEN norm) van de Brandweer en het Brandwonden-stichting is de melders WEL te koppelen en dit mag bedraad of draadloos. Bij bedraad staat in de NEN 2555 dat alle melders dan op 1 stoppen/licht-groep moeten worden aangesloten en gekoppeld worden met 1 draad ook op die ene groep, bijv. oranjekleur draad van 1,5 mm doorsnede. Het koppelen mag ook draadloos en dan hoeven de 220V melders niet op dezelfde stoppen/licht-groep.
Geheel draadloze melders zijn ook toegestaan voor woningen van voor 2004. Er staat weer niets over het draadloze signaal.

Bij bijvoorbeeld Kaku/coco staat op de site dat het Zigbee NIET bedoeld is voor Life-support. heel verstandig.
Krijg je "gratis melders" via je zorgverzekeraar (voor dove en slechthorende) dan zijn deze allemaal gekoppeld via de 868MHz frequentie in een ster-netwerk en ook het eventuele flitslicht en trilsensor voor onder het kussen werken op deze 868MHz. Bij alle professionele zorgsystemen en ook Alarmsystemen wordt de 868Mhz frequentie gebruikt. Heeft de Hub op adapter ook een ingebouwde oplaadbare batterij/accu back-up net als eventuele signaalversterkers. Mesh-netwerken (Zigbee, Z-wave-(plus) en evt. Wifi) werken niet goed bij stroomuitval. Wifi zonder mesh heeft vaak geen goed bereik en over Zigbee wordt hier ook vaak geklaagd over het bereik. Deze 868MHz frequentie is speciaal voor Alarmering gereserveerd: goed ver bereik, simpel en te managen ster-netwerk!!
Je kunt een en ander ook nog na lezen in bijlage 02 van:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Dat we in de EU het niet eens kunnen worden over het draadloze signaal bij rookmelder, prima. Maar als de Brandweer en het Brandwonden-stichting koppelen van melders sterk aanraad, raad dan ook gewoon de 868mhz aan.
* = Het is niet helemaal duidelijk maar volgens mij wordt er wel voorgeschreven dat het draadloos koppelen niet via een Hub mag, maar onderling tussen de Melders dient te geschieden. Dus de melder die rook constateert, stuurt een 'alarm"-signaal direct aan alle onderling gekoppelde melders.

Dus een Google Nest is heel fijn maar werkt met Wifi en bluetooth en zo kan ik bijna alles "afkeuren" wat hierboven besproken wordt. O.a. de merken Fireangel en EI hebben vanwege de besluiteloosheid een aparte "losse" draadloze inbouwmodule met eigen batterij voor rookmelders. Je kunt er een Zigbee, Wifi, Z-wave-(plus) of hun "eigen-868Mhz" module in de melder stoppen.
Z-wave-plus is wel 868Mhz maar is een mesh-netwerk en daarom minder geschikt voor "life-support" systemen. Voor de rest heeft iedereen ze eigen 868Mhz ster-netwerk protocol. Te hopen is dat het nieuwe ster-netwerk Z-wave-LR (long range) snel opmars maakt, 868MHz wordt verplicht en je dan dus niet vastzit aan de fabrikant zijn "eigen 868Mhz" oplossing voor Hub etc..

Elro heeft trouwens wel een 868Mhz setje rookmelders met een K1 Hubje (K1 gaat er uit er komt een K2) zou interessant zijn te weten of ELRO K1 te koppelen is aan je smarthome/Alarm!.
Ik zet straks ook nog een stukje op dit forum over wanneer het toch verplicht is melders te koppelen bij nieuwbouw/grote-renovatie van NA 2003, zie:
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"

• Antonio di
Bedrade rookmelders en onderling koppelen

Ik was van plan op een forum alle zaken omtrent Rookmelders etc. eens (veel omvattend) duidelijk toe te lichten, maar kom hier even niet aan toe. Vandaar nu de uitleg (deel publicatie) op dit forum.

Voor kopers van een nieuwbouwwoning (waar moet ik op letten!) en omdat de bedrade Rookmelders ook een draadloze optie kunnen hebben, wordt de werking van deze bedrade melders hier toch verder toegelicht. Dit is echter GEEN compleet overzicht van alle zaken waaraan de bedrade Rookmelders voldoen! Bedrade alarmsystemen worden als meer betrouwbaar geclassificeerd door de officiële instanties en dit geldt ook voor de bedrade Rookmelders, maar toch is die genoemde draadloze optie nog niet zo’n gek idee.
Volgens het Bouwbesluit geldt voor nieuwbouw woningen die gebouwd of gerenoveerd zijn na het jaar 2003 een verplichte installatie van bedrade Rookmelders. Dus bij de oplevering van de woningen dienen deze er te zijn op de juiste plek en met het minimaal voorgeschreven aantal (hoeveelheid is afhankelijk van de woning). Dit is vastgelegd in de NEN 2555 norm waar het bouwbesluit naar verwijst. De rookmelders zelf dienen te voldoen aan het Europese keurmerk (N)EN 14604. Deze Rookmelders moeten onderling verbonden kunnen worden *.
Deze onderlinge verbinding mag:
- Bedraad: Het zgn. “doorkoppelen” met een oranje VD-draad met een doorsnede van 1,5mm. Alle draden
...van de melders dienen op 1 lichtgroep/stopgroep aangesloten te zijn!. Er zijn bedrade Rookmelders die
...geschikt zijn voor bedraad “doorkoppelen”. Er zijn ook rookmelder die deze optie of de draadloze optie
...NIET hebben.
– Draadloos: Voor de onderlinge draadloze verbinding is er geen norm vastgesteld of verplicht. Melders
...mogen bij deze “draadloze” optie wel bedraad op verschillende lichtgroepen/stoppengroepen aangesloten
...zijn. Let op, dit is dan alleen voor de stroomvoorziening en NIET voor het bedraad “doorkoppelen”. Er zijn
...bedrade rookmelders met een plek/aansluiting voor een draadloos module(tje), vaak met een eigen
...vervangbare lithium batterij (bijv.: CR123). Er zijn ook bedrade melders met een vast ingebouwde
...draadloze module.

* = Er is nogal eens discussie over de oplevering van nieuwe/gerenoveerde woningen met Rookmelders die onderling NIET verbonden zijn. Is die verbinding nu verplicht of niet. Moeten de door de aannemer geplaatste Rookmelders geschikt zijn voor onderlinge verbinding (Zie hierboven) of NIET.
Als ik het goed begrepen heb, is er GEEN verplichting voor het onderling kunnen of moeten verbinden van melders of kan 1 melder wettelijk voldoende zijn.
De NEN 2555 bevat wel een geluidsnorm die gehaald dient te worden voor nieuwbouw/gerenoveerde woningen. De norm schrijft voor dat er een geluidsdruk van minimaal 65dB in de vluchtweg en 75dB in de slaapkamer gehaald dient te worden, ongeacht waar de brand zich ontwikkeld. Misschien dat je die norm net haalt met alle deuren open in je woning of voor bepaalde gelijkvloerse appartementen waar alle ruimtes in verbinding staan met de centrale hal waar zich de melder bevind. Heel vaak is het echter zo dat deze norm niet gehaald kan worden zonder het onderling koppelen van de melders, zeker met de deuren dicht.
Dus waar moet je op letten bij het kopen/renoveren van een woning:
– Dat de Rookmelders voldoen aan NEN 2555 (plekken, aantal) en het keurmerk (N)EN 14604 hebben.
– Dat te plaatsen Rookmelders altijd een onderlinge koppelingsmogelijkheid bieden. Ook al heeft je flatje
...maar 1 Rookmelder nodig!
– Hebben te plaatsen Rookmelders alleen een bedrade “doorkoppelings” mogelijkheid dan dient in het
...contract met de aannemer vermeld te worden dat de aannemer zorgt voor de aanleg en correcte werking
...van deze bedrade onderlinge koppelingen van alle melders. Zelf achteraf bedraad koppelen is erg
...moeilijk: Als de melders op verschillende stoppen/licht-groepen zitten moet dit omgegooid worden naar
...allen op 1 groep. Het kan ook zeer snel blijken dat bedrading erbij te trekken door bestaande leidingen
....onmogelijk is. Dan moet je leidingen er bij aan leggen en als je die netje wilt weg werken in bestaande
...(betonnen) muren/plafond, begin je eigenlijk aan een grote moeilijke verbouwing. De keuze wordt dan
...gauw alle melders te vervangen door bedrade melders met draadloze onderlinge koppeling mogelijkheid.
.. Zelfde geldt vaak ook als je het aantal melders wilt uitbreiden boven de wettelijk norm (wordt ook
...aangeraden). of dit nu rook-, hitte- en/of koolmonoxide-melders zijn.
...Die draadloze optie vanaf het begin is dus zo gek nog niet (aannemer plaats bedrade melders met
...draadloze doorkoppeling).
– Voor de consument is de draadloze koppelings-optie het handigst als hij zelf het aantal rookmelders wil
...uitbreiden boven de wettelijk norm en zoals aanbevolen door de Brandweer.
...Dit geldt niet alleen voor “meer rookmelders”, maar ook voor een Hitte of een Koolmonoxide-melders
...(nog niet verplicht, stand 9-8-2022). De draadloze koppelings-optie is ook aan te bevelen als er een
...(later) uitbreiding moet komen i.v.m. met slechthorendheid of doofheid van een van de bewoners.
... het fijne is dat het draadloze signaal voor onderling koppelen ook de mogelijkheid biedt je melders
.... aan je Alarm/Smarthome systeem te koppelen. Jammer dat er nog geen universeel 868Mhz
....ster-netwerk protocol
gangbaar is. Ik hoop dat het nieuwe Z-wave-LR (wat dit is) gauw doorbreekt.
....(Silicon Labs moet het Z-Wave-LR maar gauw geheel vrij geven voor productie door ook
....anderen ;) _/-\o_ , dan worden ze een echte concurrent voor alle 'low-volume" frequenties).

Zie ook op dit forum (geen wifi, zigbee, Z-wave maar ster-netwerk 868Mhz):

[Voor 12% gewijzigd door Antonio di op 17-08-2022 11:47]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:55
@Antonio di
Even voor de duidelijkheid.
De melders die ik hier in gebruik heb:
zwave
zigbee
visonic
werken ook allemaal lokaal, melding lege batterij, rook etc. Bij deze is de communicatie naar de hub dus extra. Mogen deze dan ook niet?
(indien de communicatie alleen via 868 mag, dan valt zigbee dus direct al af)

• Antonio di
akatar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:26:
@Antonio di
Even voor de duidelijkheid.
De melders die ik hier in gebruik heb:
zwave
zigbee
visonic
werken ook allemaal lokaal, melding lege batterij, rook etc. Bij deze is de communicatie naar de hub dus extra. Mogen deze dan ook niet?
(indien de communicatie alleen via 868 mag, dan valt zigbee dus direct al af)
Klopt, alle melders waar de mensen het hierboven over hebben voldoen aan de wettelijke gestelde normen in het Bouwbesluit (verwijst naar de normen NEN 2555 en 14604). De rest zijn extra's.

Het is alleen echter heel jammer dat er geen norm is afgesproken voor de draadloze communicatie voor het onderling koppelen (wel voor eventueel bedraad, zie ook aparte reactie van mij op dit forum), terwijl dit koppelen wordt aanbevolen door de Brandweer.

Nu denken mensen dat ze de beste rookmelder kopen maar voor dat aanbevolen koppelen is dit volgens mijn oprechte mening dus vaak niet waar bij draadloze koppelingen. Neem een "gekoppelde" melder op je slaapkamer is de aanbeveling voor de hoorbaarheid van het alarmgeluid. Maar wat als die draadloze koppeling minder betrouwbaar is!

Het is natuurlijk hartstikke handig als je via je Alarm/smarhome hub een low-battery" melding krijgt.
Het zou ook handig zijn om alle melders de instructie te kunnen geven een test uit te voeren. Allemaal extra's.
Maar ik ben en blijf ook erg voor het handhaven van alle huidige autonome functies van de melders.
Die moeten blijven , wat de ontwikkeling van het draadloze deel ook zal worden in de toekomst.

Zigbee , Wifi , Z-wave, Z-wave-plus vallen allen af omdat ze niet 868Mhz zijn en/of geen ster-netwerk zijn
(in mij optiek en zoals voor alarm en life-support sterk wordt aanbevolen).
Ik weet weet niet wat Visonic gebruikt, 868Mhz? , ster- of mesh- netwerk?

[Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 14-08-2022 23:49]

• Antonio di
Naast mijn "teleurstelling" over geen norm voor de draadloze communicatie :) :( , is er nog meer mis :( :) .
Om het verhaal "compleet" te maken.
Het NIPV (voormalige IFV) heeft in 2015 een rapport (kennispublicatie) gepubliceerd met de titel
"effectieviteit van Rookmelders in woningen *" met een aantal eisen en aanbevelingen aan de overheid, zijnde:
Eisen:
1) I.p.v. de huidige geluidsfrequentie met een toonhoogte van 3100MHz, de (lage) toonhoogte van
....bijv. 520Mhz te nemen.
....Van deze lage toonhoogte worden veel meer mensen/kinderen wakker als je (diep)slaapt.
2) De norm van geluidsterkte van 65DB op de vluchtweg gelijk te stellen aan die van de slaapkamer.
....n.l.: 75DB
3) Het onderling koppelen van melder altijd verplicht te stellen. I.p.v. van alleen onderling koppelen
...te verplichten bij bedrade melders waar de geluidnorm van 65DB voor vluchtweg en/of 75 DB voor
....slaapkamer niet gehaald wordt.
Aanbevelingen:
4) Om in meer ruimte rookmelders te plaatsen. Altijd in slaapkamers, en ook waar brand verwacht kan worden
5) Batterijduur van 10 jaar bij melders die niet op 220v zitten.

Dat punt 1 heeft het NOS Journaal wel gehaald op 1-7-2022.
De "eisen" hebben het niet gehaald bij de Overheid.
De "aanbevelingen" wel. Punt 3 m.b.t. "het onderling koppelen" is ook een aanbeveling geworden.
Ook het NIPV/IFV zegt niets over het draadloos koppelen en de te gebruiken frequentie en/of het type netwerk. Dus niets over 868MHz en Ster-netwerk.

Het merk Fireangel komt met een 'losse' lage tonen sirene (FireAngel-W2-LFS-630-EUT), dus met een 520Mhz toon.
Die kun je dan in je slaapkamer hangen.
Deze losse sirene werkt met hun "eigen" "Wi-Safe 2" draadloze signaal en dat is "eigen" 868Mhz.

* = opdrachtgever van het rapport is de Overheid en de Brandweer heeft er aan meegewerkt

• Antonio di
vijv schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:44:
Ik ben zelf ook in de oriëntatiefase om mijn rookmelders uit te wisselen.

Situatie is een dubbel monumentaal pand, gescheiden door een trappentoren. Dikke muren dus en grote afstanden. Mijn Zigbee Hue systeem werkt prima door het hele huis, maar apparatuur die geen mesh ondersteunt is problematisch, zoals het Somfy protect alarmsysteem waar de rookmelders op zitten, ook met meerdere repeaters is dit systeem niet betrouwbaar.

Nu gaat mijn interesse uit naar het Elro connects systeem. Doet in principe alles wat ik wil, rook detecteren en doormelden naar alle melders, maar ik kan nergens vinden of het doorlinken in mesh gebeurt, of dat er een enkele detector als master wordt aangewezen.

Iemand met ervaring met Elro connects?
Volgens mij is het geen "Mesh" maar meer een soort "broadcast" van de melder die rook constateert aan alle "Gekoppelde" melders . Deze gaan vervolgens hierop ook AF met een geluidsalarm. Dat is volgens mij zo beetje het enige wat vastgesteld is van de draadloze communicatie bij melders. Daarom is 868MHz gebruik zo belangrijk. 868MHz komt ver, bij een ster-netwerk tot op de 4de verdieping (zolder) van mijn betonnen woning. Op zolder hangen 2 omvormers van mijn zonnepanelen, waar het ook verstandig is een melder op te hangen. Ik heb Lupus Rookmelders werken alleen met Lupus Hub en zijn NIet onderling koppelbaar .
Voor mijn zwager heb ik MCS melders een aantal jaren geleden geïnstalleerd (melders via Zilverkruis zorgverzekeraar, hij is slechthorend). Dit heeft een wat oudere 868,3 Mhz, waarbij je kanaal moet veranderen als jouw melders storing geven bij buren of bij hen melder(s) doet afgaan.
Ik kan het niet bevestigen voor Elro of het werkt met een soort "broadcast".
Plaatje van bijv. Isens melder suggereert wel "mesh".
Zie ook :

[Voor 11% gewijzigd door Antonio di op 15-08-2022 02:20]

• vijv
@Antonio di Bedankt voor de verduidelijking.

Bedraad koppelen heefd dus (logisch) de voorkeur, maar is in een monumentaal pand wat lastig.

Het Elro Connect syteem werkt ook op 868MHz en zou dus een aardig bereik moeten hebben.
Ik ga een stuk of 10 van die melders aanschaffen en eens testen of die onderling een betrouwbare verbinding vast kunnen houden.
Laatste optie is om zowel in het voor- als achterhuis een eigen sternetwerk te maken, met in de trappentoren voor elk netwerk een eigen melder.

Ook zal ik gelijk een doos lithium AA batterijen bestellen, met plafonds van 4 meter hoog wil ik er zo min mogelijk bij hoeven. Testen kan wel met een fles testgas op een stok.
Ik hoop dat via de K1 hub en de app de melders stil zijn te krijgen na een alarm, maar dit soort dingen staan helaas niet in de Elro documentatie.

• Antonio di
vijv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:04:
@Antonio di Bedankt voor de verduidelijking.

Bedraad koppelen heefd dus (logisch) de voorkeur, maar is in een monumentaal pand wat lastig.

Het Elro Connect syteem werkt ook op 868MHz en zou dus een aardig bereik moeten hebben.
Ik ga een stuk of 10 van die melders aanschaffen en eens testen of die onderling een betrouwbare verbinding vast kunnen houden.
Laatste optie is om zowel in het voor- als achterhuis een eigen sternetwerk te maken, met in de trappentoren voor elk netwerk een eigen melder.

Ook zal ik gelijk een doos lithium AA batterijen bestellen, met plafonds van 4 meter hoog wil ik er zo min mogelijk bij hoeven. Testen kan wel met een fles testgas op een stok.
Ik hoop dat via de K1 hub en de app de melders stil zijn te krijgen na een alarm, maar dit soort dingen staan helaas niet in de Elro documentatie.
Bedraad koppelen heeft inderdaad de voorkeur maar is geen wettelijke "eis". Draadloos koppelen mag ook.
Het NIPV heeft ook mede voor woningen met houten vloeren (andere verloop van brand en rook) de "eis" om meer melders opgeschreven (ook bijv altijd in slaapkamer). Die houten vloeren zul jij hoogstwaarschijnlijk ook wel hebben.

De Elro K1 is zeer moeilijk los verkrijgbaar. Volgens Elro bestellen ze geen nieuwe K1 meer in Azië:
Er komt namelijk een opvolger K2 (wanneer??).

Er zijn Rookmelders met infrarood voor dichtbij bediening (ook alarm uitzetten). Nest melders hebben bluetooth en kunnen zo lokaal met je smartphone melders uitzetten. Al dit soort oplossingen vereisen 2 soorten draadloos signaal verwerking in de melder. Zou wou handig zijn voor hoge plafonds.
Ik weet niet of er setjes zijn zoals de Elro connect (met een K1 hubje) die ook nog eens dit soort "dichtbij" afstandbediening hebben?

Ben benieuwd naar de test resultaten. Ook of jij de K1 (is een smarthome hubje) kan koppelen aan bijvoorbeeld HomeAssidstant of Domoticz smarthome (als je zo iets hebt).

• vijv
Als ik met Elro aan de gang ga laat ik het weten.

Deze week ga ik nog een laatste poging doen met mijn Somfy protect melders door het verplaatsen van de extenders. Deze melders bevallen me, op het bereik na, op zich prima en zijn niet afhankelijk van wifi, in tegenstelling tot de Nest melders.

Nadeel is dat het Somfy protect systeem geen verbinding kan maken met Domoticz, helaas.
Voordeel is dat ik ze via de app stil kan krijgen en ze allemaal netjes met elkaar afgaan, als ze tenminste verbinding hebben.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Ik heb de Google Nest V2 hangen sinds 2016.
Ik ben niet super enthousiast en er lijkt nog niets veranderd of verbeterd sinds ze hangen (2016).
Straks in 2026 (over 4 jaar) moeten ze compleet en geheel vervangen worden.
Ik denk niet dat daar Google Nest voor terug komen te hangen....
Ze lijken simpelweg hun meerprijs (doorgaans EUR 120) niet waard t.o.v. andere melders (doorgaans EUR 60)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 19:47
Hebben smart rookmelders een hogere kans op vals alarm? Mensen ervaring met de Netatmo rookmelder? Ik wordt een beetje gek van de vals alarmen. Zie hieronder:

Ik heb 3 Netatmo Smoke's smart rookmelders hangen. Nu zijn ze de afgelopen 2 maanden 6 keer afgegaan. vals alarm. Vannacht 2:15 uur is wel de druppel. De andere keren waren overdag en in de avond. De rookmelder op zolder is 1x afgegaan en op de bovenverdieping in de gang is die 5x gegaan. Helemaal opgehangen volgens instructies. 1/2x per week stofzuigen op de verdieping. Na het valse alarm kwam ik er achter dat je ze schoon moet houden. Nu heb ik ze in deze 2 maanden zeker 4 x afgestoft, er afgehaald en gestofzuigd. Maar toch blijf ik vals alarmen houden.. Misschien hele kleine vliegjes.. Maar die zijn niet te zien..

De rookmelders hangen overigens al 2 jaar.. en de laatste 2 maanden krijg ik vals alarmen.. Ook 1x op een andere plek met een andere rookmelder overigens.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36

Tacoos

i am i

@cpt.skydiver ,@amiaima : Er is ook een fireangel connected app, gebruiken jullie die niet? Was wel beneiuwd naar de gebruiksvriendelijkheid
Tym schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:49:
Ik heb hier recentelijk ook naar gezocht. Uiteindelijk vond ik het belangrijkst dat de rookmelders onderling gekoppeld zijn en dat deze koppeling niet afhankelijk is van mijn internet of home assistant. Ik heb toen voor ELRO Connects gekozen. Die zijn onderling koppelbaar en met een hub bereikbaar via een app en home assistant.
Ik twijfel dus nog tussen Elro en Fireangel, van Elro vond ik maar een paar reviews en een was zeer negatief vanwege veel onterechte meldingen. Veel mensen klagen dat koppelen lastig gaat.
Herken je dat?

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 16:59
Tacoos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
[...]

@cpt.skydiver ,@amiaima : Er is ook een fireangel connected app, gebruiken jullie die niet? Was wel beneiuwd naar de gebruiksvriendelijkheid

[...]

Ik twijfel dus nog tussen Elro en Fireangel, van Elro vond ik maar een paar reviews en een was zeer negatief vanwege veel onterechte meldingen. Veel mensen klagen dat koppelen lastig gaat.
Herken je dat?
Ik heb zelf de fireangel gateway niet gekocht. Degene die de custom print gemaakt heeft heeft er een aardige rant over geschreven >:) https://github.com/C19HOP...gel-pro-connected-gateway

Met de custom print en de wisafe2 modules zijn de melders ook niet afhankelijk van home assistant voor de onderlinge koppeling. Slechts voor het uitlezen (en eventueel via home assistant starten van een test of op stil zetten).

[Voor 12% gewijzigd door cpt.skydiver op 28-09-2022 13:57]

• Tym
  • Niet online
Tacoos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
[...]

[...]

Herken je dat?
Valse meldingen heb ik nog niet gehad in het c.a. half jaar dat ik ze heb hangen. Koppelen ging inderdaad niet helemaal soepel, de sirene gaat aan als je koppelt en ze werden niet altijd gevonden. Maar ik heb ze alle zes eenmalig gekoppeld en daarna hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken.
Wat wel een nadeel is, is dat het niet meteen duidelijk is welke rookmelder af ging aangezien ze allemaal mee doen. Je moet dan kijken naar bij welke rookmelde de LED knippert. (Ja ervaring mee toen ik het een goed idee vond om 's nachts de airfryer aan te zetten na een avondje stappen...)

• Tacoos

Tacoos

i am i

Tym schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:01:
[...]

Wat wel een nadeel is, is dat het niet meteen duidelijk is welke rookmelder af ging aangezien ze allemaal mee doen. Je moet dan kijken naar bij welke rookmelde de LED knippert. (Ja ervaring mee toen ik het een goed idee vond om 's nachts de airfryer aan te zetten na een avondje stappen...)
Krijg je niet een melding in de app welke elder afgaat?

• Tym
  • Niet online
Tacoos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:54:
[...]

Krijg je niet een melding in de app welke elder afgaat?
Ja dat wel inderdaad, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk als alle rookmelders in mijn huis af gaan ;-)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toevallig vannacht ook het haasje met een brandmelder die los ging. Uiteraard om een uur of drie.

Dingen hingen al een jaar of 15, blijkbaar is af en toe een nieuwe batterij niet voldoende.

Zit ook naar die fireangel te kijken. Met zwave module.

Heb er wel 14 hangen momenteel. Draad koppeling, 230v en backup us een must. Connectiviteit een pre.

De Elros hebben alleen optische sensor. De fireangel ook hitte als ik het goed begreep.

Denk dat ze het wel gaan worden. Nog even over de investering heen zetten.

• amiaima
@Tacoos nee, ik gebruik geen gateway van FireAngel noch de app. Alles draaid hier in home assistant en informeerd mij zodanig.

Als je 14 rookmelder moet gaan vervangen zal ik zelf kijken naar een goedkopere oplossing dan FireAngel. Er zijn ook andere merken die goed funtioneren. Misschien is er ook wel een optie om iets te detecteren op de melddraad zelf. Kan me voorstellen dat branmeld centrale ook op een manier zijn aangesloten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@amiaima ik hou me graag aanbevolen, maar de schifting is niet heel erg breed met de genoemde parameters.

• Tacoos

Tacoos

i am i

amiaima schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:21:
@Tacoos nee, ik gebruik geen gateway van FireAngel noch de app. Alles draaid hier in home assistant en informeerd mij zodanig.

Als je 14 rookmelder moet gaan vervangen zal ik zelf kijken naar een goedkopere oplossing dan FireAngel. Er zijn ook andere merken die goed funtioneren. Misschien is er ook wel een optie om iets te detecteren op de melddraad zelf. Kan me voorstellen dat branmeld centrale ook op een manier zijn aangesloten.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk zelf knutselen, dus dit klinkt dan weer minder ideaal.

Ik heb trouwens geen 14 stuks nodig, maar rond de 6:
- overloop zolder ( incl co melder vanwege cv ketel) en 1ste verdieping
- gang
- woonkamer
- keuken (hittemelder ipv rookmelder)
- garage (vanwege droger en electrische fiets)

In eerste instantie wilde ik voor Google Nest gaan, maar dat gaat zo wel hard kwa euro's

• amiaima
Je kan ook de goedkoopste melders nemen die bedraad, 230Vac, koppelbaar zijn en plaatsje hierbij een duurdere met wireless module zigbee, z-wave oid. Als de melders van het zelfde merk zijn zou dit moeten kunnen

• Antonio di
Tacoos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:50:
[...]

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk zelf knutselen, dus dit klinkt dan weer minder ideaal.

- gang
- woonkamer

In eerste instantie wilde ik voor Google Nest gaan, maar dat gaat zo wel hard kwa euro's
Ik vind zelf Nest niets want de onderlinge koppeling is Wifi. Volgens de normen moet de onderlinge koppeling ook werken als je Router/mesh/accespoint Wifi eruit liggen (oke, dan geen "smart stuff" via je Hub/Cloud naar je smartphone e.d.). Wifi is "berucht" om zijn slechte dekking en daarom nemen mensen mesh/accespoint/repeater. Maar volgens de norm mag je al dat mooie spul om de dekking te vergroten niet gebruikt worden voor de onderlinge koppeling van melders.

De 868MHz freq. heeft wel een ver en goed/betrouwbaar bereik. Dus ik zou eerder gaan voor Z-wave (hoe dat dan werkt met het overige z-wave mesh is mij niet duidelijk) of een "eigen-886MHz". Elro is "eigen 868MHz", Fireangel heeft keuze voor z-wave of 'eigen-868MHz" en nog meer merken bieden dit en alle voldoen aan die genoemde norm.
De door zorgverzekeraars uitgeleverde spullen (o.a. voor ouderen,slecht/niet horende en blinden) zijn allemaal volgens mij "eigen-868Mhz".

Zie dit en ander forum voor vorige items rondom melders:
1) Betrouwbaarheid van onderling draadloos koppelen van melders
2) Bij bedrade melders koppeling verplicht ??!!!
...Waarop letten bij bedrade melders (ook met draadloos koppelen)
3) Het NIPV rapport (kennispublicatie) "effectieviteit van Rookmelders in woningen"

[Voor 16% gewijzigd door Antonio di op 29-09-2022 11:40]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

amiaima schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:24:
Je kan ook de goedkoopste melders nemen die bedraad, 230Vac, koppelbaar zijn en plaatsje hierbij een duurdere met wireless module zigbee, z-wave oid. Als de melders van het zelfde merk zijn zou dit moeten kunnen
Ik vraag het me af. Er zit volgens mij wel enige logica in. Aangezien de ene brandmelder met 10 andere kan koppelen en de volgende met 30. Lijkt me geen platte 230 schakeling.

• amiaima
Het koppel signaal is zeker geen 230Vac. Eerder iets van 5 of 9Vdc. Maar dat je verschillende melder van het zelfde merk kan koppelen is een mogelijk alleen is het handig om dit na te vragen bij een expert of leverancier

• fransboumans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:28
To_Tall schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:00:

Wij hebben rolluiken. Mocht de rookmelder af gaan zullen de rolluiken omhoog gaan.
Ook zal het licht op de gang rood gaan branden. Dat schijnt beter licht te geven in rook omstandigheden dan wit ligt, En er gaan berichten uit naar vrienden die dicht bij wonen. :+

Dus ja, ik zou slimme rookmelders nu eerder aanraden dan normale gamma rookmelders die ook prima werken.
Allereerst: gave setup! Je hebt me op ideeën gebracht _/-\o_

Klopt dat rood licht minder verstoord wordt door rook. Echter neemt het menselijke oog rood licht minder goed op waardoor dit juist weer kan tegenwerken. Vandaar is groen eigenlijk een betere kleur. Niet voor niets dat uitgang bordjes groen zijn (buiten het feit dat de kleur groen ook voor veel mensen als veilig wordt beschouwd).

bron: https://kenniscentrum.fam...oodverlichting-bij-brand/

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 18:46
To_Tall schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:00:

Hoe heb je die automatisatie ingesteld? (Ben net begonnen met het Smart-home gebeuren)

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:47
Homme schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:26:
[...]

Hoe heb je die automatisatie ingesteld? (Ben net begonnen met het Smart-home gebeuren)
Een scène maken voor je verlichting die heb ik rookalarm genoemd.

Nu een automation aanmaken in hass wanneer rookmelder aan status heeft. En de scène van je verlichting aansturen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• SneezyThunder91
  • Laatst online: 25-05 07:12
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:08:
Toevallig vannacht ook het haasje met een brandmelder die los ging. Uiteraard om een uur of drie.

Dingen hingen al een jaar of 15, blijkbaar is af en toe een nieuwe batterij niet voldoende.

Zit ook naar die fireangel te kijken. Met zwave module.

Heb er wel 14 hangen momenteel. Draad koppeling, 230v en backup us een must. Connectiviteit een pre.

De Elros hebben alleen optische sensor. De fireangel ook hitte als ik het goed begreep.

Denk dat ze het wel gaan worden. Nog even over de investering heen zetten.
De Elro's hebben wel degelijk ook een hittesensor.
Deze FZ5002R melders van ELRO beschikken over een hoge kwaliteit optische sensor. Deze sensor reageert snel op brand, geeft minder vaak vals alarm en is erg milieuvriendelijk. Ook is deze melder voorzien van een hittesensor. Deze sensor detecteert temperaturen die hoger zijn dan 54 graden celsius.
Ik ga er binnenkort 8 ophangen. Zijn al in huis.

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 16:25
Heb net 3 Netatmo rookmelders gekocht maar heb wat problemen met de aanmelding in de Netatmo app. Nog mensen die hier problemen mee ondervonden?

Ik had ze eerst via Homekit ingesteld maar dan doet de netatmo app moeilijk. Dus vanavond eens resetten en via de netatmo app doen.

• Megalomania
Hoe verdelen jullie de rookmelders eigenlijk door het huis? Woonkamer, gang op elke verdieping?

• SonOfGrey
Megalomania schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:35:
Hoe verdelen jullie de rookmelders eigenlijk door het huis? Woonkamer, gang op elke verdieping?
Hier inderdaad zo: woonkamer, hal 1ste, hal 2de. Ik twijfel nog om er eentje in de garage te hangen ook, maar hoewel daar nooit auto's staan klus ik daar soms wel dus ik heb wat schrik voor het effect van het stof...

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hier in alle gangen eentje boven aan het plafond. We hebben een Netatmo rookmelder.
Werkt perfect, en in de app kan ik zien dat hij 2/3 keer per maand als test een wifi verbinding maakt. :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
https://www.rookmelders.nl/rookmelderwijzer

Over het algemeen in de hal op iedere verdieping, een in de keuken, en het wordt aangeraden om er op iedere slaapkamer en andere leefruimte een te hangen.

https://www.rijksoverheid...et-ik-in-mijn-huis-hebben

Hier wordt gewoon gesproken over één per verdieping

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 16:52
Oon schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
[...]

https://www.rookmelders.nl/rookmelderwijzer

Over het algemeen in de hal op iedere verdieping, een in de keuken, en het wordt aangeraden om er op iedere slaapkamer en andere leefruimte een te hangen.

https://www.rijksoverheid...et-ik-in-mijn-huis-hebben

Hier wordt gewoon gesproken over één per verdieping
Dat 1 per verdieping is volgens mij het wettelijk minimum wat sinds 1 juli geldt.
Advies van de brandweer is om in elke leefruimte er eentje op te hangen.

@SonOfGrey In mijn garage heb ik een gewone optische melder vervangen voor een hittemelder, dit na een aantal valse alarmen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:16:
[...]

Dat 1 per verdieping is volgens mij het wettelijk minimum wat sinds 1 juli geldt.
Advies van de brandweer is om in elke leefruimte er eentje op te hangen.

@SonOfGrey In mijn garage heb ik een gewone optische melder vervangen voor een hittemelder, dit na een aantal valse alarmen.
Ja precies. Volgens de eerste link in mijn comment zouden wij er 11 moeten hebben; iedere verdieping één, iedere slaapkamer één, woonkamer, keuken, zolder (thuiskantoor), garage (want wasmachine/droger). De 11e weet ik niet waar die zou moeten, maar 10 is ook al een stuk meer dan 3..

• Megalomania
@St00mwals waarom gaf de optische false meldingen in een garage denk je? Staat je auto erin ? 😅

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 16:52
Megalomania schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:21:
@St00mwals waarom gaf de optische false meldingen in een garage denk je? Staat je auto erin ? 😅
Nee, die staat er niet in daar is ie 1: net te krap voor en 2: we hebben teveel spullen :+

De valse meldingen kwamen, denk ik, doordat het daar vochtiger en stoffiger is

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik had er in mijn huis uit 2007 13 hangen.
Een kamer is samengevoegd, dus dat zijn er nu 22 geworden.

Waarvan ik er nu eentje met zwave module heb uitgerust. Denk dat ik er daar nog twee aan toe ga voegen, elke hal eentje. Rib uit mn lijf, dat wel.

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2022 09:09]

• Tacoos

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:50:
[...]

- gang
- woonkamer

Uiteindelijk ben ik toch voor Elro gegaan (oa omdat dat prijstechnisch een stuk gunstiger is dan Fireangel) met de volgende set-up:
-K2 connector in de meterkast
-Rookmelder op overloop zolder, overloop verdieping 1, gang, woonkamer 2x (1x bij TV/haard en 1x bij terrarium)
-Hittemelder keuken en garage
-CO melder bij de cv ketel

Ervaringen tot nu ( 1 maand in huis)
- De K2 connector blijkt de verkeerde keus om te integreren in Home Assistant (voor de K1 is wel een integratie, voor K2 niet). Hopelijk komt er voor de K2 nog een oplossing in de toekomst.
-Aanmelden op het netwerk van die K2 connector ging niet zo soepel, uiteindelijk heb ik de fallback methode uit de handleiding moeten gebruiken (en de juiste Elro app, in eerste instantie had ik een oudere versie....)
-Toevoegen van melders is super makkelijk; in de app aangeven dat je een melder wil toevoegen, 3x op de knop op het apparaat drukken en met een piep wordt aangegeven dat de melder is toegevoegd
-1x viel de connectie met de K2 weg nadat ik met mijn thuisnetwerk had zitten hobbyen en een foutje had gemaakt. Oplossing was opnieuw aanmelden van de K2 connector, maar vervolgens moest ik ook alle melders weer aanmelden bij de K2 connector. Dat was minder grappig.
-De app kent maximaal 9 ruimtes. Je kunt de standaard ruimtes wel hernoemen, maar als je in meer dan 9 ruimtes melders hebt, moet je creatief worden ;)
-geen 10 jaars batterijgen, dus over 2 jr rondje batterijen wisselen doen. Ik heb ze met magneten opgehangen, dus dit zal ook niet het grootste probleem zijn

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 13:46
Durf ik hier te zeggen dat ik 3 smart rookmelders van de Action heb opgehangen?
En die werken prima samen met hun app. Blijven goed verbinding houden.
Enige minpunt tot nu toe is dat ze onderling niet gekoppeld zijn. Dus als er 1 rookmelder rook detecteert, krijgen we dat allemaal op onze telefoon te zien èn begint de btreffende melder te blèren, maar de andere blijven stil.

Gaat om deze: https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-rookmelder/

• bazzzman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 22:46
Hier een nieuwbouwwoning, waar ik aan de slag wil met Home Assistant.
In het bouwbesluit staat echter vermeld dat rookmelders van continu spanning voorzien dienen te zijn, en onderling gekoppeld.
Ik heb home assistant draaien met een Zigbee stickje. Voor mij is het belangrijk dat deze apparaten relatief eenvoudig op te nemen zijn in home assistant automations, zodat bv bij inbraak, het alarm van de rookmelders geactiveerd kunnen worden etc...

Blijkbaar is, ondanks dat aansluiting op vaste stroom verplicht is in nieuwbouw, er erg weinig keus in rookmelders die iets meer doen dan enkel alarm geven bij brand.

Nu zag ik wel de fireangel rookmelders, welke bedraad zijn aan te sluiten, onderling koppelbaar zijn, en uitbreidbaar met een zigbee module, maar ik kan nergens vinden welke mogelijkheden/ondersteuning dit dan biedt in Home Assistant.. Iemand ervaring mee?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

bazzzman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:32:
In het bouwbesluit staat echter vermeld dat rookmelders van continu spanning voorzien dienen te zijn, en onderling gekoppeld.
Ik heb home assistant draaien met een Zigbee stickje. Voor mij is het belangrijk dat deze apparaten relatief eenvoudig op te nemen zijn in home assistant automations, zodat bv bij inbraak, het alarm van de rookmelders geactiveerd kunnen worden etc...

Blijkbaar is, ondanks dat aansluiting op vaste stroom verplicht is in nieuwbouw, er erg weinig keus in rookmelders die iets meer doen dan enkel alarm geven bij brand.

Nu zag ik wel de fireangel rookmelders, welke bedraad zijn aan te sluiten, onderling koppelbaar zijn, en uitbreidbaar met een zigbee module, maar ik kan nergens vinden welke mogelijkheden/ondersteuning dit dan biedt in Home Assistant.. Iemand ervaring mee?
De google nest series heb je ook in de 230V editie en zijn prima integreerbaar in HA. kost een paar centen wel... Let wel op dat wat ik gelezen heb de montage van de stroomvoorziening van de nest nogal wat ruimte kost.

Moeten ze ook per se gekoppeld zij n met een fysieke (oranje) draad?

• bazzzman
of het verplicht fysiek gekoppeld moet zijn, weet ik niet, maar de draad ligt er in ieder geval, dus dat heeft mijn voorkeur. De google nest koppelt via wifi wat ik begrepen heb, en naast dat ze vrij prijzig zijn, lees ik ook dat er het een en ander is aangepast door google, en men nu massaal de nest vervangt voor alternatieven

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:05
Ik weet dat het verplicht is... maar... wordt het ook gecontroleerd? Met melders op batterij heb je veel meer en mooiere opties. Het oog wil ook wel wat. ;-)

• bazzzman
er heeft in ieder geval al een meneer van de gemeente voor de deur gestaan :-). Maar idd, na oplevering zal het niet meer gecontroleerd worden... Neemt niet weg dat ik me verbaas over de afwezigheid van dergelijke goede producten terwijl het al een tijdje verplicht is. Er moet toch een product zijn wat hieraan voldoet lijkt me?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 17:58
Tacoos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Uiteindelijk ben ik toch voor Elro gegaan (oa omdat dat prijstechnisch een stuk gunstiger is dan Fireangel) met de volgende set-up:
-K2 connector in de meterkast
-Rookmelder op overloop zolder, overloop verdieping 1, gang, woonkamer 2x (1x bij TV/haard en 1x bij terrarium)
-Hittemelder keuken en garage
-CO melder bij de cv ketel

Ervaringen tot nu ( 1 maand in huis)
- De K2 connector blijkt de verkeerde keus om te integreren in Home Assistant (voor de K1 is wel een integratie, voor K2 niet). Hopelijk komt er voor de K2 nog een oplossing in de toekomst.
-Aanmelden op het netwerk van die K2 connector ging niet zo soepel, uiteindelijk heb ik de fallback methode uit de handleiding moeten gebruiken (en de juiste Elro app, in eerste instantie had ik een oudere versie....)
-Toevoegen van melders is super makkelijk; in de app aangeven dat je een melder wil toevoegen, 3x op de knop op het apparaat drukken en met een piep wordt aangegeven dat de melder is toegevoegd
-1x viel de connectie met de K2 weg nadat ik met mijn thuisnetwerk had zitten hobbyen en een foutje had gemaakt. Oplossing was opnieuw aanmelden van de K2 connector, maar vervolgens moest ik ook alle melders weer aanmelden bij de K2 connector. Dat was minder grappig.
-De app kent maximaal 9 ruimtes. Je kunt de standaard ruimtes wel hernoemen, maar als je in meer dan 9 ruimtes melders hebt, moet je creatief worden ;)
-geen 10 jaars batterijgen, dus over 2 jr rondje batterijen wisselen doen. Ik heb ze met magneten opgehangen, dus dit zal ook niet het grootste probleem zijn
Heb je bij Elro rookmelders altijd een connector nodig? Of kun je rookmelders ook koppelen zonder connector?

Op de site lees ik dat een connector nodig is om de melders (en eventuele andere apparaten van Elro) te koppelen aan de app, maar niet of die connector ook nodig is om alleen melders aan elkaar te koppelen.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De rookmelders zelf hoeven niet slim te zijn zolang je toegang hebt tot de koppeldraad. Als je daar spanning op zet (uit mijn hoofd 9V gelijkspanning tov de aardedraad) gaan alle melders af. Omgekeerd kun je door de spanning te meten weten of het alarm afgaat (maar je ziet dan niet welke melder het alarm geeft).

beschermheer van het consumentenrecht

• Tacoos

Tacoos

i am i

migchiell schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Heb je bij Elro rookmelders altijd een connector nodig? Of kun je rookmelders ook koppelen zonder connector?

Op de site lees ik dat een connector nodig is om de melders (en eventuele andere apparaten van Elro) te koppelen aan de app, maar niet of die connector ook nodig is om alleen melders aan elkaar te koppelen.
Ik heb zelf niet geprobeerd ze zonder K2 connector te koppelen, maar volgens de handleiding van de rookmelders kan dat gewoon:

Wat ik wel weet is, dat ook als de K2 connector zijn verbinding met de app verliest, toch alle rookmelders afgaan. Je krijgt dan alleen geen melding in de app.
Wel kun je nadien in de app zien welke melder de set liet afgaan.

• Antonio di

Zie hier de eisen waaraan e.e.a. moet voldoen (zie mijn doorverwijzingen 1,2 en 3):
Antonio di in "Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen"

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-05 09:27
bazzzman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:01:
of het verplicht fysiek gekoppeld moet zijn, weet ik niet, maar de draad ligt er in ieder geval, dus dat heeft mijn voorkeur. De google nest koppelt via wifi wat ik begrepen heb, en naast dat ze vrij prijzig zijn, lees ik ook dat er het een en ander is aangepast door google, en men nu massaal de nest vervangt voor alternatieven
Heb je een bron van dat laatste? Ik heb er net 7 gekocht. Heel m'n huis hangt vol nu. Werkt perfect en het nachtlampje is echt super handig.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 18:52
@Antonio di Ik zie dat je de Nest Protects niet zou aanbevelen omdat ze op Wifi werken. Maar die functie is er alleen om je via de app te waarschuwen en om de rookmelders via de app te beheren. De protects hebben onderling een eigen verbinding draadloze die los staat van je wifi-netwerk. Als je wifi dus niet werkt zullen ze nog steeds allemaal af gaan. Je krijgt alleen geen melding op je telefoon, maar dat is natuurlijk logisch.

Het is ook niet zo dat ze constant in verbinding staan met wifi. Dat kan niet, want dan zou de ingebouwde batterij zo leeg zijn (voor de batterij-variant). Periodiek zullen ze met de wifi verbinden om te kijken of er nieuwe instellingen zijn en om hun status door te geven.

Als je een instelling wijzigt in de app (je stelt een andere ruimte in bijvoorbeeld), dan zie je staan dat het tot 24u kan duren totdat de instelling effect heeft. Je moet namelijk wachten tot de melder weer contact maakt met je wifi. Dit kan je overigens forceren door op de knop te drukken.

Ik vind de Nest rookmelder juist heel fijn en de enige slimme rookmelder die je echt slim mag noemen. De meeste andere "slimme" rookmelders zijn slechts standaard rookmelders met een zigbee-module oid ingebouwd. Het doet niks slims. Terwijl een Nest rookmelder tegen je in normale Nederlandse taal kan spreken om te vertellen wat er aan de hand is ("er is rook, op zolder"). En hij zal je eerst op subtiele wijze melden dat de batterijen leeg zijn door oranje licht te geven als je er voorbij loopt, ipv je om 3u 's nachts te storen.

Bovendien heb ik nog geen vals alarm gehad, mede doordat het apparaat eerst waarschuwt. Ik heb eens niet zo goed opgelet met pannenkoeken bakken en ipv dat alle toeters en bellen gaan loeien heb ik snel het raam open kunnen zetten toen ik een waarschuwing kreeg.

Wanneer ik 's-nachts naar bed ga en het licht uit zet zal de ring op de rookmelder even groen branden. Dan weet ik: mooi, alle melders werken correct, hebben goede batterijstatus en ik zal niet gestoord worden vannacht.

En natuurlijk de maandelijkse test die automatisch gebeurt. Goed gevonden. Je hangt hem op en je hebt er verder geen omkijken meer naar. Dát is wat een slimme rookmelder moet zijn.

[Voor 10% gewijzigd door xFeverr op 14-02-2023 15:39]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee