Smart rookmelder ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

Tacoos

i am i

migchiell schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Heb je bij Elro rookmelders altijd een connector nodig? Of kun je rookmelders ook koppelen zonder connector?

Op de site lees ik dat een connector nodig is om de melders (en eventuele andere apparaten van Elro) te koppelen aan de app, maar niet of die connector ook nodig is om alleen melders aan elkaar te koppelen.
Ik heb zelf niet geprobeerd ze zonder K2 connector te koppelen, maar volgens de handleiding van de rookmelders kan dat gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XbhRPeiVYRdTKkO8NwBpT1ADGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKHzOGDFIafBaSZhnuFPJkUo.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wel weet is, dat ook als de K2 connector zijn verbinding met de app verliest, toch alle rookmelders afgaan. Je krijgt dan alleen geen melding in de app.
Wel kun je nadien in de app zien welke melder de set liet afgaan.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:13

Antonio di

a mi me dijeron que si

bazzzman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Wat ik graag zou willen bereiken is, dat rookmelders dusdanig in Home assistant opgenomen kunnen worden dat ik bv:

-Bij ongeoorloofd openen van een raam of deur (sensor) het brandalarm af gaat
-Bij een brandalarm, automatisch mijn verlichting aan gaat en mijn sloten ontgrendeld worden

Zo zijn er vast nog meer leuke automations te bedenken, maar het begint dus eerst met een goede integratie in Home assistant.

Misschien iemand ervaring met de Fireangel systemen? Deze zijn uit te breiden met een zigbee of Z-wave module, maar het is niet te vinden of ze dan ook daadwerkelijk bovenstaande in Home Assistant aanbieden.
Dat zijn inderdaad mooie mogelijkheden, maar het mag niet.
Een rook/hitte/CO mag ALLEEN alarm afgeven (Specifiek geluid met voorgeschreven sterkte/interval amplitude/frequentie) indien er rook/brand/hitte of CO wordt geconstateerd.
Het zijn 3 verschillende werelden voor de wet/overheid;
- Brand
- Inbraak/diefstal
- Surveillance
Je mag officieel ook geen geluid/licht alarm slaan bij (poging)inbraak zonder hiervoor een vergunning van de overheid te hebben. Zeker voor buiten.
Het is wel zo dat de wat moderne Rook/hittemelder melders uit het Verre Oosten wel allemaal de mogelijkheden hebben die jij vraag (zie foto). Maar de de firmware voor hier officieel geïmporteerde versie, blokkeert gewoon alles. Als ik voor mij Klik-aan-klik-uit rookmelder ZSDR-850 (Trust firmware maar een HEIMAN) gekoppeld aan Home Assistant (HA), iets verander, gebeurd er met het geluid van de ZSDR-850 niet iets anders, het blijft hetzelfde. Als je er een bij ALI besteld, heb je wel kans op een rookmelder met firmware waar alles "open staat". Je kunt natuurlijk wel in HA als er een Rook-Alarm/trigger afgaat andere componenten iets laten doen (jouw 2de punt). Maar bij een triggering door een NIET rook-melder -component (bijv. deur-contact) de Rookmelder aflaten gaan voor geluid/licht, KAN NIET met een officieel geïmporteerde rookmelder (jouw 1ste punt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GJm6Fx9qNCKX5z1QAvp6Pacs64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu4SaBHqIbzpJTA0xbdnZ3JH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 15-02-2023 18:06 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-10 20:50

johan_solar

kitesurfing and coding

Vanmorgen om 10:00 heb ik 3 rookmelders besteld, en ik heb ze zojuist al ontvangen.

Het zijn de Frient Intelligent Smoke Alarm Zigbee, staat ook bekend als Develco.

Het zigbee id is SMSZB-120.

In Home Assistant ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4R74SODOOjgjzzv0IUSUJWBY5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppLkzqJ3UgUaGrpN0cFVeBfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smE0cgfXsnsvBrUD9hn8lA0q9To=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXMTHfI4OIOw7X5wSPfjhrw4.png?f=fotoalbum_large

Even in HASS de join devices aanklikken, plasticje van de batterij verwijderen en meteen joinen op het netwerk. Ik heb nu 51 zigbee devices, veel bedraad en dus een goede mesh dekking. De melders hebben ook een temperatuursensor. Tot nu toe erg tevreden.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:13

Antonio di

a mi me dijeron que si

AirBay schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Ik ben op zoek naar een set rookmelders + koolmonoxidemelders. Woon in een huis dat gebouwd is vóór 2003. Ik heb de bijdrage van @Antonio di gelezen. Een grote online-aanbieder van brandpreventieproducten heeft als 'beste koop' veel producten van het merk X-Sense.

X-Sense

Op zich hoef ik niet perse een smart-oplossing (dus niet helemaal in het juiste topic), maar ik vroeg me af of de draadloos-koppelbare variant van X-Sense voldoet aan de hoge eisen aan het draadloze signaal van @Antonio di, zoals hierboven beschreven. Op het eerste gezicht lijkt het een goede en eenvoudige oplossing voor bestaande woningen waar de rookmelders aan vervanging toe zijn. Hier op Tweakers zijn de ervaringen die ik kan vinden (niet veel) met dit merk ook vrij goed.

Draadloos koppelbare variant van X-Sense
Sinds eind vorig-jaar (2022) en begin dit jaar (2023) willen de officiële instanties voor Rook (evt. Hitte) en CO detectie voor woningen (ook van voor 2003) meer nadruk leggen op (niet wettelijk verplicht maar een sterke aanbeveling !!, voor CO-melders is er helemaal geen wettelijke verplichting voor woningen):
A. Altijd een rookmelder bij elektrische oplaadbare voertuigen plaatsen (auto, fiets, brommer/scooter)
B. Neem altijd batterij die 10 jaar mee gaan in de melders. Dit is even lang als dat de optisch-/sensor-deel
....van de rook-/CO-melder maximaal werkt.
C. Neem altijd ONDERLING TE KOPPELEN melders. Dus constateert een Melder Rook/hitte/CO dan geeft
....die een geluidsalarm EN stuurt een alarmmelding naar alle andere gekoppelde Melders. Die Melders
....geven op hun beurt weer een geluidsalarm EN sturen een alarmmelding naar alle gekoppelde Melders.
D. Let op slechthorenden (ook ouderen) dat er mogelijkheden zijn om naast de normale alarmeringen
... andere alarmeringen af te geven, die werken zoals beschreven bij punt C.
....Slaapkamer: trilplaats onder kussen, andere frequentie geluidspeaker.
....Huiskamer: flitslicht

De officiële instanties geven nog steeds geen advies over over het type draadloze signaal dat HET BESTE gebruikt kan worden voor het onderling koppelen van Melders en evt. alternatieve alarmeringen (Zie punt D hierboven).
Mijn advies neem voor onderling koppelen:
F. neem altijd de 868Mhz frequentie. Ben je slechthorend (voorgeschreven gehoorapparaat) dan
....krijg je bijna altijd gratis een setje van je zorgverzekeraar die werken op de 868Mhz.

Ik heb geen praktijk ervaring met X-sense. De "Link+ Pro" serie zou voldoen aan punt A, C en F en gedeeltelijk aan B niet aan D.

XC01-M Link+ Pro Koolmonoxide-melders:
Pro/Voor:
- Volgens het product met "Link+ Pro" in de naam en zoals "Link Pro" VAAK wordt beschreven werkt het
...volgens punt C. Volgens sommige plaatsjes/foto’s van X-sense zelf, werkt het "onderling
...koppelen/alarmeren" altijd via de SBS50.
- TÜV gecertificeerd.
- Mooi klein model.
- Sensor die CO meet "OP"(einde leven bereikt) notificatie via App/Base-station OF via LED
...signaal op melder.
- “Low battery” notificatie via App/SBS50 Base-station OF via LED signaal op melder.
- Je kunt de melder testen via de App/Base-station OF op de Melder zelf.
- Batterij (5 jaar mee) kan vervangen worden, fijn als dus als de CO sensor 10 jaar meegaat
...(Alarmering is energie vretend en dan wil de batterij wel eens korter leven dan 5 jaar bij "veel" vals/lang
...alarm).
Cons./tegen:
- Volgens handleiding kun je het alarm van deze melder uitzetten via de App (i.c.m.
...BASE-STATION). Voor rookmelders is dit wettelijk verboden. Je moet lokaal de situatie
...beoordelen en mag alleen met lokaal (in zichtveld) werkend methodes de melder uit zetten.
- Voldoet niet aan D, maar goed als je niet tot die groep behoort is dat niet zo erg.
- Batterij: heeft een batterij die "maar" 5 jaar meegaat maar je zou de batterij regelmatig zelf
...kunnen testen of een SBS50 Base-station testen die "low battery" direct signaleert.
- Volgens de handleiding gaat "onderling koppelen" en alarmeren via de SBS50 en voldoet
...daarmee niet aan punt C. Daarin tegen staat dat multi-Pack-verpakking (meerderen)
...al onderling gekoppeld melders bevat (werkt zonder SBS50 ???)

XS01-M Link+ Pro rookmelder:
Ongeveer zelfde verhaal als voor XC01-M Link+ Pro koolmonoxide-melder.

Zoals ik de teksten en plaatjes (ze ook hieronder) zie, ben je toch afhankelijk van een SBS50 Base-station en dat is nu precies wat de instanties/normen niet willen ("Link M" producten zijn wel onderling te koppelen zonder SBS50???? , "Link+" wel/niet/gedeeltelijk/minder-ver-bereik ??????).
De melders moet autonoom werken. Het gaat er niet om dat je in Spanje bericht krijgt dat je huis in de fik staat. Het gaat er om de levens te redden van de personen die zich in het brandende (of met CO vullende) huis hun vege lijf redden (de meterkast met de SBS50 kan wel af gefikt zijn!).
Wat allemaal niet weg neemt dat testen, "low battery" en "einde leven CO-sensor" via App/Base-station notificaties verdomt handig is.
Dat je een rookmelder die Alarm afgeeft op afstand kan uitzetten voor alarm is wettelijk volgens mij verboden.
Ik zou eerst meer betrouwbare informatie moeten hebben om een oordeel te vellen.
Probleem is dat CE (eventueel tegenwoordig ook TÜV) certificatie afhankelijk is van de fabrikant/Importeur. Dat zijn commerciële partijen. In Duitsland is daarom het Q-label certificatie gekomen. Die betrouwbaarheid van product/informatie van melders geeft.
Kortom" "Beste koop" is een commerciële uiting en Q-label is nu het meest betrouwbare certificaat voor melders.

X-sense XS01-M rookmelder plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQfmrhsEeKH1pbCbdYzZs8B_Fy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VImIwpCegmJokyJ0B2UjmyQc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh96QmSEDQJhZ4B6U6JE8v0Vfj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU6jLwZBAZ43XEKvYYDXR5MI.jpg?f=fotoalbum_tile

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Pagina: 1