Smart rookmelder ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-04 21:09
Marve79 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Heb je een bron van dat laatste? Ik heb er net 7 gekocht. Heel m'n huis hangt vol nu. Werkt perfect en het nachtlampje is echt super handig.
In dit draadje vind je er enorm veel info over.. iets met de manier van authenticeren.

Bedoel je dat bij jou de integratie in home assistant perfect werkt? Dus het is voor jou mogelijk in Home Assistant een flow te maken die bv het alarm triggert bij een bepaalde gebeurtenis? Dat zou goed nieuws zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
bazzzman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:13:
[...]

In dit draadje vind je er enorm veel info over.. iets met de manier van authenticeren.

Bedoel je dat bij jou de integratie in home assistant perfect werkt? Dus het is voor jou mogelijk in Home Assistant een flow te maken die bv het alarm triggert bij een bepaalde gebeurtenis? Dat zou goed nieuws zijn!
Ah nee ik gebruik enkel de standaard functionaliteit. Geen home assistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:58

Antonio di

a mi me dijeron que si

xFeverr schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:35:
@Antonio di Ik zie dat je de Nest Protects niet zou aanbevelen omdat ze op Wifi werken. Maar die functie is er alleen om je via de app te waarschuwen en om de rookmelders via de app te beheren. De protects hebben onderling een eigen verbinding draadloze die los staat van je wifi-netwerk. Als je wifi dus niet werkt zullen ze nog steeds allemaal af gaan. Je krijgt alleen geen melding op je telefoon, maar dat is natuurlijk logisch.

Het is ook niet zo dat ze constant in verbinding staan met wifi. Dat kan niet, want dan zou de ingebouwde batterij zo leeg zijn (voor de batterij-variant). Periodiek zullen ze met de wifi verbinden om te kijken of er nieuwe instellingen zijn en om hun status door te geven.

Als je een instelling wijzigt in de app (je stelt een andere ruimte in bijvoorbeeld), dan zie je staan dat het tot 24u kan duren totdat de instelling effect heeft. Je moet namelijk wachten tot de melder weer contact maakt met je wifi. Dit kan je overigens forceren door op de knop te drukken.

Ik vind de Nest rookmelder juist heel fijn en de enige slimme rookmelder die je echt slim mag noemen. De meeste andere "slimme" rookmelders zijn slechts standaard rookmelders met een zigbee-module oid ingebouwd. Het doet niks slims. Terwijl een Nest rookmelder tegen je in normale Nederlandse taal kan spreken om te vertellen wat er aan de hand is ("er is rook, op zolder"). En hij zal je eerst op subtiele wijze melden dat de batterijen leeg zijn door oranje licht te geven als je er voorbij loopt, ipv je om 3u 's nachts te storen.

Bovendien heb ik nog geen vals alarm gehad, mede doordat het apparaat eerst waarschuwt. Ik heb eens niet zo goed opgelet met pannenkoeken bakken en ipv dat alle toeters en bellen gaan loeien heb ik snel het raam open kunnen zetten toen ik een waarschuwing kreeg.

Wanneer ik 's-nachts naar bed ga en het licht uit zet zal de ring op de rookmelder even groen branden. Dan weet ik: mooi, alle melders werken correct, hebben goede batterijstatus en ik zal niet gestoord worden vannacht.

En natuurlijk de maandelijkse test die automatisch gebeurt. Goed gevonden. Je hangt hem op en je hebt er verder geen omkijken meer naar. Dát is wat een slimme rookmelder moet zijn.
Laat ik eerst stellen dat de NEST prima Rookmelders zijn, nu ook bedrade met back-up batterij, Split‑spectrumsensor, lichtpad en Co-detector (voor bijv. bij de CV installatie).

De NEST draadloze BLE (Bluetooth) op de 2,4Ghz is prima omdat dit in te stellen is voor "nearby use only" en je dus (zoals de wet voorschrijft) hiermee een Melder pas uit zet als je vlak bij de melder bent (je constateert dat het vals alarm is en/of je heb het gevaar al ongedaan gemaakt).
Dat geldt ook wettelijk voor de batterij controle (licht/geluid melding bij laag batterij), Alarm werking controle. Het moet lokaal en ook daar is BLE prima voor de aansturing.

Er is GEEN wettelijk voorschrift voor het draadloos doorkoppelen,wel voor bedraad (doorkoppelen/doormelden: Melders alarmeren elkaar o.a. om het nood geluid/signaal overal te horen, op alle melders). Draadloos doorkoppelen mag voor oudbouw en nieuwbouw (vanaf 2004 is zgn. "nieuwbouw").
In 2015/2016 is men zover ik weet gestopt met het pogen vast te stellen van een uniform draadloos signaal/protocol op EU niveau voor deze melders, o.a. voor doorkoppelen. Had men toen maar minimaal voor ALLE melders een standaard uitsparing/aansluit-contact voorgeschreven, waar je in de toekomst of nu een draadloze module met batterij in kan plaatsen. Maar dat is dus niet gebeurd.
Er zijn wel verschillend (profesionele) fabrikanten die wel zo'n uitsparing hebben (hun eigen maat) en meestal je een keuze geven tussen een Zigbee (Mesh-netwerk), Z-wave-(plus) (mesh-netwerk) of hun eigen 868Mhz (volgens mij altijd ster-netwerk).

Dat Wifi 2,4Ghz b,g,n is fout. Of het nu Mesh is of nog niet. De 2,4GHz is onbetrouwbaar voor hindernissen (bijv. beton) en grote afstand. Men heeft daarom ook Wifi met Mesh uitgebreid. Het doorkoppelen is door NEST gerealiseerd door het toevoegen van de specifieke applicatielaag (open)Weave op de Wifi 2,4Ghz band. Dus het doorkoppelen is zo-ie-zo Mesh bij NEST en de gewone Wifi van je thuisnetwerk is het afhankelijk van wat je zelf hebt. Maar alle Mesh-netwerken zijn erg onverstandig voor noodsituaties. Heb je brand dan is stroom-uitval heel reëel. Maar goed: de melder heeft een backup-batterij. Maar met Mesh kun je problemen krijgen omdat er niet een rechtstreekse verbinding hoeft te zijn tussen de melder die brand constateert en de melder die het dichtst bij jouw is en waardoor jij toch van die laatste melder het geluid alarm hoort. De 2,4GHz komt op zich zelf niet ver en niet door beton (en nog veel meer) met mesh wordt dat opgeheven maar dat Mesh kan dus weer uitvallen. Daarom hebben alle Zorg, Industrie en Alarm toepassingen een 868Mhz ster-netwerk met batterij backup. Voor de rook/co-melders doet iedere 868Mhz melder een Broadcast met noodsignaal (is dus zijn eigen ster-netwerk met de melder die alarm slaat al middelpunt in de ster met batterij back-up). Dat 868Mhz signaal is gewoon 100-keer betrouwbaarder (rechtstreeks en ver) dan die 2,4Ghz (Mesh)-netwerken.
Lees ook mijn Artikel/forum, met name bijlage 02:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Welke uitbreidingen heeft NEST NIET:
Van de "betere" rook/co-melders met 868Mhz draadloos doormelding/koppeling zijn er ook strobe/tril-kussen voor blinden/slechthorenden en en sinds kort een 868Mhz speaker met batterij die op de blokgolf frequentie van 520Hz het geluid maakt die 92 procent van de minder-horenden ook goed horen. Dat is maar 56 procent het geval met de huidige standaard van 3000Hz frequentie voor geluid van iedere melder.

PS,
1) Het nieuw Matter is ook een Applicatielaag en gebruikt Thread op de 2,4Ghz voor het Mesh-netwerk. Dus wie weet vervangt Google/Nest (Open)Weave straks door Matter. Maar goed het blijft Mesh en 2,4Ghz.
2) Met alle voordelen van een "echte slimme melders" (batterij leeg, melding op telefoon etc., etc.) ben ik het helemaal eens. Maar die autonomie van Rook/Co-melder moet ook blijven en leidend zijn. Een brandje in de meterkast komt nogal eens voor (overbelasting) en daar hebben de meeste mensen hun Wifi Router staan voor o.a verbinding naar hun Smartphone :( .
3) Een 868Mhz Alarmsysteem met ingebouwd mobieltje en ingebouwde noodstroomvoorziening is het best om daar je 868Mhz Rook-Co melder aan te hangen (panel niet in de meterkast hangen :( ). Ajax Alarm schijnt "interconnectie" (doormelding/koppeling???) te hebben voor hun Rook/CO melders maar ik weet niet of dit zoals op mijn Lupus Electronics loopt via het centrale panel, wat dus niet goed is. De betere rook/brand/CO melders (Angel, EI etc.) hebben weer hun eigen centrale melding paneel maar wel de goed onafhankelijke doorkoppeling van alle melders onderling.
Elro heeft met een aantal 868Mhz melders ook de goede doorkoppeling en met de Elro K1-gateway een koppeling naar je telefoon en/of integratie richting Home Assistant. De K1 is echter uit productie en moeilijk te verkrijgen en opvolger K2 werkt anders en (nog) niet met Home Assistant.
4) Sinds een jaartje heeft Z-wave ook een "Long Range" versie. De zgn. Z-wave-LR en dat is een ster-netwerk op de 868Mhz voor de EU. Bovendien is Z-wave-(LR)-(plus) nu een open standaard en mag iedereen die nu gebruiken zonder licentie te betalen (dus bijv. de chip ervoor maken).
Hup Hup Hup Z-wave-LR als universele standaard voor alle Alarm-systemen, brand, zorg, Industrie op de 868Mhz :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzman
Antonio di schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Laat ik eerst stellen dat de NEST prima Rookmelders zijn, nu ook bedrade met back-up batterij, Split‑spectrumsensor, lichtpad en Co-detector (voor bijv. bij de CV installatie).

De NEST draadloze BLE (Bluetooth) op de 2,4Ghz is prima omdat dit in te stellen is voor "nearby use only" en je dus (zoals de wet voorschrijft) hiermee een Melder pas uit zet als je vlak bij de melder bent (je constateert dat het vals alarm is en/of je heb het gevaar al ongedaan gemaakt).
Dat geldt ook wettelijk voor de batterij controle (licht/geluid melding bij laag batterij), Alarm werking controle. Het moet lokaal en ook daar is BLE prima voor de aansturing.

Er is GEEN wettelijk voorschrift voor het draadloos doorkoppelen,wel voor bedraad (doorkoppelen/doormelden: Melders alarmeren elkaar o.a. om het nood geluid/signaal overal te horen, op alle melders). Draadloos doorkoppelen mag voor oudbouw en nieuwbouw (vanaf 2004 is zgn. "nieuwbouw").
In 2015/2016 is men zover ik weet gestopt met het pogen vast te stellen van een uniform draadloos signaal/protocol op EU niveau voor deze melders, o.a. voor doorkoppelen. Had men toen maar minimaal voor ALLE melders een standaard uitsparing/aansluit-contact voorgeschreven, waar je in de toekomst of nu een draadloze module met batterij in kan plaatsen. Maar dat is dus niet gebeurd.
Er zijn wel verschillend (profesionele) fabrikanten die wel zo'n uitsparing hebben (hun eigen maat) en meestal je een keuze geven tussen een Zigbee (Mesh-netwerk), Z-wave-(plus) (mesh-netwerk) of hun eigen 868Mhz (volgens mij altijd ster-netwerk).

Dat Wifi 2,4Ghz b,g,n is fout. Of het nu Mesh is of nog niet. De 2,4GHz is onbetrouwbaar voor hindernissen (bijv. beton) en grote afstand. Men heeft daarom ook Wifi met Mesh uitgebreid. Het doorkoppelen is door NEST gerealiseerd door het toevoegen van de specifieke applicatielaag (open)Weave op de Wifi 2,4Ghz band. Dus het doorkoppelen is zo-ie-zo Mesh bij NEST en de gewone Wifi van je thuisnetwerk is het afhankelijk van wat je zelf hebt. Maar alle Mesh-netwerken zijn erg onverstandig voor noodsituaties. Heb je brand dan is stroom-uitval heel reëel. Maar goed: de melder heeft een backup-batterij. Maar met Mesh kun je problemen krijgen omdat er niet een rechtstreekse verbinding hoeft te zijn tussen de melder die brand constateert en de melder die het dichtst bij jouw is en waardoor jij toch van die laatste melder het geluid alarm hoort. De 2,4GHz komt op zich zelf niet ver en niet door beton (en nog veel meer) met mesh wordt dat opgeheven maar dat Mesh kan dus weer uitvallen. Daarom hebben alle Zorg, Industrie en Alarm toepassingen een 868Mhz ster-netwerk met batterij backup. Voor de rook/co-melders doet iedere 868Mhz melder een Broadcast met noodsignaal (is dus zijn eigen ster-netwerk met de melder die alarm slaat al middelpunt in de ster met batterij back-up). Dat 868Mhz signaal is gewoon 100-keer betrouwbaarder (rechtstreeks en ver) dan die 2,4Ghz (Mesh)-netwerken.

Van de "betere" rook/co-melders met 868Mhz draadloos doormelding/koppeling zijn er ook strobe/tril-kussen voor blinden/slechthorenden en en sinds kort een 868Mhz speaker met batterij die op de blokgolf frequentie van 520Hz het geluid maakt die 92 procent van de minder-horenden ook goed horen. Dat is maar 56 procent het geval met de huidige standaard van 3000Hz frequentie voor geluid van iedere melder.

PS,
1) Het nieuw Matter is ook een Applicatielaag en gebruikt Thread op de 2,4Ghz voor het Mesh-netwerk. Dus wie weet vervangt Google/Nest (Open)Weave straks door Matter. Maar goed het blijft Mesh en 2,4Ghz.
2) Met alle voordelen van een "echte slimme melders" (batterij leeg, melding op telefoon etc., etc.) ben ik het helemaal eens. Maar die autonomie van Rook/Co-melder moet ook blijven en leidend zijn. Een brandje in de meterkast komt nogal eens voor (overbelasting) en daar hebben de meeste mensen hun Wifi Router staan voor o.a verbinding naar hun Smartphone :( .
3) Een 868Mhz Alarmsysteem met ingebouwd mobieltje en ingebouwde noodstroomvoorziening is het best om daar je 868Mhz Rook-Co melder aan te hangen (panel niet in de meterkast hangen :( ). Ajax Alarm schijnt "interconnectie" (doormelding/koppeling???) te hebben voor hun Rook/CO melders maar ik weet niet of dit zoals op mijn Lupus Electronics loopt via het centrale panel, wat dus niet goed is. De betere rook/brand/CO melders (Angel, EI etc.) hebben weer hun eigen centrale melding paneel maar wel de goed onafhankelijke doorkoppeling van alle melders onderling.
Elro heeft met een aantal 868Mhz melders ook de goede doorkoppeling en met de Elro K1-gateway een koppeling naar je telefoon en/of integratie richting Home Assistant. De K1 is echter uit productie en moeilijk te verkrijgen en opvolger K2 werkt anders en (nog) niet met Home Assistant.
4) Sinds een jaartje heeft Z-wave ook een "Long Range" versie. De zgn. Z-wave-LR en dat is een ster-netwerk op de 868Mhz voor de EU. Bovendien is Z-wave-(LR)-(plus) nu een open standaard en mag iedereen die nu gebruiken zonder licentie te betalen (dus bijv. de chip ervoor maken).
Hup Hup Hup Z-wave-LR als universele standaard voor alle Alarm-systemen, brand, zorg, Industrie op de 868Mhz :) ;)
Weet jij van het bestaan van bedrade brandmelders, die ook bedraad gekoppeld zijn, en een goede integratie met Home assistant hebben? Met een goede integratie bedoel ik dan dat de brandmelders ook te "misbruiken" zijn voor bv alarmeringen bij een deursensor etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bazzzman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Weet jij van het bestaan van bedrade brandmelders, die ook bedraad gekoppeld zijn, en een goede integratie met Home assistent hebben? Met een goede integratie bedoel ik dan dat de brandmelders ook te "misbruiken" zijn voor bv alarmeringen bij een deursensor etc
Nee, ik ken geen bedrade melders met bedrade doorkoppeling met goede integratie in Home Assistant.

Van jouw opmerking/deel "Met een goede integratie bedoel ik dan dat de brandmelders ook te "misbruiken" zijn voor bv alarmeringen bij een deursensor etc" begrijp ik niet wat de vraag en of bedoeling ervan is! Wat wil je precies bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzman
Antonio di schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Nee, ik ken geen bedrade melders met bedrade doorkoppeling met goede integratie in Home Assistant.

Van jouw opmerking/deel "Met een goede integratie bedoel ik dan dat de brandmelders ook te "misbruiken" zijn voor bv alarmeringen bij een deursensor etc" begrijp ik niet wat de vraag en of bedoeling ervan is! Wat wil je precies bereiken?
Wat ik graag zou willen bereiken is, dat rookmelders dusdanig in Home assistant opgenomen kunnen worden dat ik bv:

-Bij ongeoorloofd openen van een raam of deur (sensor) het brandalarm af gaat
-Bij een brandalarm, automatisch mijn verlichting aan gaat en mijn sloten ontgrendeld worden

Zo zijn er vast nog meer leuke automations te bedenken, maar het begint dus eerst met een goede integratie in Home assistant.

Misschien iemand ervaring met de Fireangel systemen? Deze zijn uit te breiden met een zigbee of Z-wave module, maar het is niet te vinden of ze dan ook daadwerkelijk bovenstaande in Home Assistant aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zwave of zigbee is dan geen goede integratie? Wat zou dat in theorie dan wel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bazzzman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Wat ik graag zou willen bereiken is, dat rookmelders dusdanig in Home assistant opgenomen kunnen worden dat ik bv:

-Bij ongeoorloofd openen van een raam of deur (sensor) het brandalarm af gaat
-Bij een brandalarm, automatisch mijn verlichting aan gaat en mijn sloten ontgrendeld worden

Zo zijn er vast nog meer leuke automations te bedenken, maar het begint dus eerst met een goede integratie in Home assistant.

Misschien iemand ervaring met de Fireangel systemen? Deze zijn uit te breiden met een zigbee of Z-wave module, maar het is niet te vinden of ze dan ook daadwerkelijk bovenstaande in Home Assistant aanbieden.
Dat zijn inderdaad mooie mogelijkheden, maar het mag niet.
Een rook/hitte/CO mag ALLEEN alarm afgeven (Specifiek geluid met voorgeschreven sterkte/interval amplitude/frequentie) indien er rook/brand/hitte of CO wordt geconstateerd.
Het zijn 3 verschillende werelden voor de wet/overheid;
- Brand
- Inbraak/diefstal
- Surveillance
Je mag officieel ook geen geluid/licht alarm slaan bij (poging)inbraak zonder hiervoor een vergunning van de overheid te hebben. Zeker voor buiten.
Het is wel zo dat de wat moderne Rook/hittemelder melders uit het Verre Oosten wel allemaal de mogelijkheden hebben die jij vraag (zie foto). Maar de de firmware voor hier officieel geïmporteerde versie, blokkeert gewoon alles. Als ik voor mij Klik-aan-klik-uit rookmelder ZSDR-850 (Trust firmware maar een HEIMAN) gekoppeld aan Home Assistant (HA), iets verander, gebeurd er met het geluid van de ZSDR-850 niet iets anders, het blijft hetzelfde. Als je er een bij ALI besteld, heb je wel kans op een rookmelder met firmware waar alles "open staat". Je kunt natuurlijk wel in HA als er een Rook-Alarm/trigger afgaat andere componenten iets laten doen (jouw 2de punt). Maar bij een triggering door een NIET rook-melder -component (bijv. deur-contact) de Rookmelder aflaten gaan voor geluid/licht, KAN NIET met een officieel geïmporteerde rookmelder (jouw 1ste punt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GJm6Fx9qNCKX5z1QAvp6Pacs64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu4SaBHqIbzpJTA0xbdnZ3JH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 15-02-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bazzzman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Zie voor FireAngel:
https://community.home-as...t-630-int-z-wave/217403/7
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/W2-Module.html
https://community.home-as...bridge-integration/166690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:51:
[...]

PS,
Meld ik 'net hierboven" (bij de "PS,") dat de Elro K1 (gateway(tje) heeft o.a. een integratie met Home Assistant) moeilijk verkrijgbaar is en zie ik nu 2 stuks refurb voor 29,99 per stuk bij de Elro.
Voor de liefhebber zie;
https://www.elro.eu/nl/el...nector-sf40ga-refurbished

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 23:11
Zie weinig ervaring met de Fibaro. Maar ik moet zeggen dat ik daar regelmatig valse meldingen op heb. En als je er naar gaat googelen ben ik niet alleen. Die zou ik niet kiezen

• bazzzman
MikeyMan schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:42:
Zwave of zigbee is dan geen goede integratie? Wat zou dat in theorie dan wel zijn?
Dat is het protocol waarover de integratie mogelijk gemaakt kan worden. Dat zegt helaas niks of, en welke entiteiten er in home assistant herkend en aanstuurbaar zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bazzzman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Dat is het protocol waarover de integratie mogelijk gemaakt kan worden. Dat zegt helaas niks of, en welke entiteiten er in home assistant herkend en aanstuurbaar zijn.
Snap ik; vandaar ook mijn vraag wanneer het wel voldoende zou zijn :)

• bazzzman
MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Snap ik; vandaar ook mijn vraag wanneer het wel voldoende zou zijn :)
Nou, als ik dus:
a) het alarm zou kunnen aanspreken middels HA. (Waarvan DiAntonio aangeeft dat het dus officieel niet mag)
b) Ik als gevolg van een brandsignalering input krijg binnen home assistant, zodat ik verdere automations kan aftrappen.

• bazzzman
@Antonio di , is het zo dat een integratie middels z-wave in Home assistant, altijd dezelfde entiteiten etc weergeeft dan middels zigbee, of is het per techniek geheel verschillend wat wel en niet ondersteund word?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bazzzman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:36:
@Antonio di , is het zo dat een integratie middels z-wave in Home assistant, altijd dezelfde entiteiten etc weergeeft dan middels zigbee, of is het per techniek geheel verschillend wat wel en niet ondersteund word?
De basis zaken zullen er wel in staan (rook)alarm, geluid, batterijstatus.
De rest hangt of van het product (Chip en firmware) EN aan welke smarthome (of subsysteem daarbinnen) je het de melder koppelt.
Ook de Zigbee of Z-wave (USB-)stick of geïntegreerde module op/in je smarthome moet het product ondersteunen (Pffff, :( :+ .).
Zo kan bijvoorbeeld via HA Zigbee2MQTT andere mogelijkheden geven dan Zigbee HomeAssistant (ZHA) voor precies hetzelfde product.
Hetzelfde geldt voor Z-wave.
Het is voor Zigbee wel op Blakadder te zien welke CHIP er in zit (ZigbeeID) en dat bepaald dus de maximaal aantal mogelijkheden. Zoals al in een in een eerdere "Post" gemeld, zijn officieel geïmporteerde rookmelder voorzien van firmware die er voor zorgen dat het aan de wet in NL/EU voldoet.

Zoek voor ZigbeeID op "smoke" bij: https://zigbee.blakadder.com/search.html

Tot voor kort was Z-wave beschermt met allerlei patenten/licenties door de eigenaar SilliconLabs. Daardoor is er veel minder variatie in producten en gebruikte Chips/Firmware.
Zie: https://products.z-waveal.../1/categories/25/products

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:24

johan_solar

kitesurfing and coding

Vanmorgen om 10:00 heb ik 3 rookmelders besteld, en ik heb ze zojuist al ontvangen.

Het zijn de Frient Intelligent Smoke Alarm Zigbee, staat ook bekend als Develco.

Het zigbee id is SMSZB-120.

In Home Assistant ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4R74SODOOjgjzzv0IUSUJWBY5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppLkzqJ3UgUaGrpN0cFVeBfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smE0cgfXsnsvBrUD9hn8lA0q9To=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXMTHfI4OIOw7X5wSPfjhrw4.png?f=fotoalbum_large

Even in HASS de join devices aanklikken, plasticje van de batterij verwijderen en meteen joinen op het netwerk. Ik heb nu 51 zigbee devices, veel bedraad en dus een goede mesh dekking. De melders hebben ook een temperatuursensor. Tot nu toe erg tevreden.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvm001
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-05 22:09
Heeft er iemand ervaring met slimme rookmelders (die liefst gekoppeld kunnen worden met HomeAssistant) maar die ook op netspanning/voeding 230V aangesloten kunnen worden?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 06:43
bvm001 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:51:
Heeft er iemand ervaring met slimme rookmelders (die liefst gekoppeld kunnen worden met HomeAssistant) maar die ook op netspanning/voeding 230V aangesloten kunnen worden?

Bedankt!
Precies hetzelfde zoek ik ook. Batterijgevoed is de keuze behoorlijk ruim, maar de combinatie netvoeding met integratie in Home Assistant (liefst Zigbee) is dun gezaaid. Of ik zoek niet goed genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

@bvm001 , @rogervdh , @johan_solar
Het vervelende van Zigbee & Z-wave-(plus) is dat de melders elkaar niet onderling triggeren. Los van wel of niet koppeling naar een centrale unit (bijv smarthome) te hebben en wel/niet ook gedeeltelijk bedraad 230V . Er is nu juist afgesproken door de verantwoordelijke (Semi)-overheidspartijen in NL dat men juist over deze functionaliteit "onderling triggeren , ook zonder centrale hub" campagne gaat voeren (beetje laat, maar goed beter laat dan nooit :( :) ).
Ook het Zigbee/Z-Wave-(plus) (niet Z-wave-LR) netwerk mesh principe is eigenlijk een bottleneck in het onderling triggeren van de melders. Netwerk signaal kan immers via ieder component lopen en dat component en meerdere kunnen door brand niet meer werken, weg verbinding. Ook daarom houden de melders producenten vast aan hun eigen 868Mhz (ook voor markt behoud). Beste zou ster-netwerk Z-wave-LR (=anders als mesh Z-wave-(plus) ) voor onderling triggeren en koppeling naar centrale paneel

FireAngel heeft 230v melder die ook draadloos onderling triggeren/koppelen (eigen 868MHz) en naar een gateway, maar ik begrijp dat de koppeling met HA een issue is, weet niet of het werkt?.
Elro heeft batterij melders op hun eigen 868Mhz met onderlinge triggering en met een optionele centrale koppeling naar de K1 stekker/gateway. Die K1 heeft een prima HA integratie (HACS).
Ik weet niet of Elro ook 230V Melders met draadloos signaal heeft die werken op de K1. De K1 is moeilijk verkrijgbaar (uit assortiment Elro gaat met K2 op Tuya-gateway over).

De Zigbee en Z-wave melders etc., voldoen wel aan de wettelijke eisen. Men is er in de EU gewoon niet uitgekomen m.b.t. standaard voor het het onderling draadloos triggeren. Dus is er niets afgesproken :( :O

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 04-06-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvm001
Kan ik dan niet beter de Google Nest melders nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bvm001 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:46:
Kan ik dan niet beter de Google Nest melders nemen?
Op zich zijn Nest prima rookmelders, ook bedraad, met noodverlichting en onderling draadloos gekoppeld via het (open)Weave protocol een applicatie laagje op de 2,4GHz freq. met deze 2,4GHz zit je weer met het slechte bereik bij verre afstand of flinke hindernissen (bijv. Beton). De 868MHz heeft hier geen last van., Zie vorige post:
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvm001
Antonio di schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:27:
@bvm001 , @rogervdh , @johan_solar
Het vervelende van Zigbee & Z-wave-(plus) is dat de melders elkaar niet onderling triggeren. Los van wel of niet koppeling naar een centrale unit (bijv smarthome) te hebben en wel/niet ook gedeeltelijk bedraad 230V . Er is nu juist afgesproken door de verantwoordelijke (Semi)-overheidspartijen in NL dat men juist over deze functionaliteit "onderling triggeren , ook zonder centrale hub" campagne gaat voeren (beetje laat, maar goed beter laat dan nooit :( :) ).
Ook het Zigbee/Z-Wave-(plus) (niet Z-wave-LR) netwerk mesh principe is eigenlijk een bottleneck in het onderling triggeren van de melders. Netwerk signaal kan immers via ieder component lopen en dat component en meerdere kunnen door brand niet meer werken, weg verbinding. Ook daarom houden de melders producenten vast aan hun eigen 868Mhz (ook voor markt behoud). Beste zou ster-netwerk Z-wave-LR (=anders als mesh Z-wave-(plus) ) voor onderling triggeren en koppeling naar centrale paneel

FireAngel heeft 230v melder die ook draadloos onderling triggeren/koppelen (eigen 868MHz) en naar een gateway, maar ik begrijp dat de koppeling met HA een issue is, weet niet of het werkt?.
Elro heeft batterij melders op hun eigen 868Mhz met onderlinge triggering en met een optionele centrale koppeling naar de K1 stekker/gateway. Die K1 heeft een prima HA integratie (HACS).
Ik weet niet of Elro ook 230V Melders met draadloos signaal heeft die werken op de K1. De K1 is moeilijk verkrijgbaar (uit assortiment Elro gaat met K2 op Tuya-gateway over).

De Zigbee en Z-wave melders etc., voldoen wel aan de wettelijke eisen. Men is er in de EU gewoon niet uitgekomen m.b.t. standaard voor het het onderling draadloos triggeren. Dus is er niets afgesproken :( :O
Ik heb ondertussen de K1 gateway en melders gekocht van Elro. Helaas momenteel moeilijkheden om deze geconfigureerd te krijgen. Hopelijk werkt het product beter dan de initiële configuratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De fire angels met zwave dongel doen het hier ook prima. En die zijn gewoon bedraad aan elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bvm001 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Ik heb ondertussen de K1 gateway en melders gekocht van Elro. Helaas momenteel moeilijkheden om deze geconfigureerd te krijgen. Hopelijk werkt het product beter dan de initiële configuratie...
Het is mij niet duidelijk wat het probleem is.
Zie ook :
https://advies.brandbevei...ects-slimme-wifi-melders-

1) K1 opzetten je de Rookmelders opnemen in de K1 gateway.
2) Het onderling koppelen van ElroRookmelders is even een (precies) werkje en mij staat bij dat dat zonder en met K1-gateway kan.
3) Vervolgens kun je eventueel de K1 gateway koppelen aan Home Assistant via de HACS integratie "ELRO connnects K1".

Mocht stap 1/2 niet lukken bel dat ELRO , zij pogen je te helpen
Voor stap 3 zou ik vooral goed de Home Assistant documentatie van HACS en "ELRO connnects K1" lezen en volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:41
Heeft iemand een tip voor een netstroom zigbee rookmelder die te koppelen is aan Home Assistant? De Fireangel Rookmelder 230V + Zigbee Module lijkt geschikt, maar ik lees online geen ervaringen met het koppelen aan HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvm001
Antonio di schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Het is mij niet duidelijk wat het probleem is.
Zie ook :
https://advies.brandbevei...ects-slimme-wifi-melders-

1) K1 opzetten je de Rookmelders opnemen in de K1 gateway.
2) Het onderling koppelen van ElroRookmelders is even een (precies) werkje en mij staat bij dat dat zonder en met K1-gateway kan.
3) Vervolgens kun je eventueel de K1 gateway koppelen aan Home Assistant via de HACS integratie "ELRO connnects K1".

Mocht stap 1/2 niet lukken bel dat ELRO , zij pogen je te helpen
Voor stap 3 zou ik vooral goed de Home Assistant documentatie van HACS en "ELRO connnects K1" lezen en volgen.
Ik kan de Elro K1 gateway gewoon niet configueren in the Elro Connects app op dit moment. Ik neem inderdaad contact op met hun klantendienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:04
MWDKing schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:56:
Heeft iemand een tip voor een netstroom zigbee rookmelder die te koppelen is aan Home Assistant? De Fireangel Rookmelder 230V + Zigbee Module lijkt geschikt, maar ik lees online geen ervaringen met het koppelen aan HA.
Ik heb nogal wat gedonder met die FireAngel rookmelders koppelen aan HA maar dat lijkt grotendeels te liggen aan de gateway en setup daarvan (Sonoff ZB Bridge i.c.m. EZSP over WiFi, wat sterk afgeraden wordt).
De melders verliezen alle connectiviteit zodra ze meer dan een halve meter van de bridge af liggen dus voor nu maar geaccepteerd dat dat niet werkt, de melders doen hun hoofdtaak (gelukkig) ook zonder ZigBee verbinding.

Voor het koppelen moest ik wel een eigen ZHA Quirk maken, ik weet niet of dat inmiddels anders is (ben er een jaar terug voor het laatst mee bezig geweest).
Indien gewenst kan ik die wel eens op Github slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:41
termination schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb nogal wat gedonder met die FireAngel rookmelders koppelen aan HA maar dat lijkt grotendeels te liggen aan de gateway en setup daarvan (Sonoff ZB Bridge i.c.m. EZSP over WiFi, wat sterk afgeraden wordt).
De melders verliezen alle connectiviteit zodra ze meer dan een halve meter van de bridge af liggen dus voor nu maar geaccepteerd dat dat niet werkt, de melders doen hun hoofdtaak (gelukkig) ook zonder ZigBee verbinding.

Voor het koppelen moest ik wel een eigen ZHA Quirk maken, ik weet niet of dat inmiddels anders is (ben er een jaar terug voor het laatst mee bezig geweest).
Indien gewenst kan ik die wel eens op Github slingeren.
Thx, klinkt alsof ik daar niet aan ga beginnen :P maar bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvm001
Ik volg even op.
Ondertussen heb ik Elro K1 gateway en rookmelders werkend gekregen en geconnecteerd met HomeAssistant.

Ideale setup voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bvm001 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:28:
Ik volg even op.
Ondertussen heb ik Elro K1 gateway en rookmelders werkend gekregen en geconnecteerd met HomeAssistant.

Ideale setup voor mij..
Leuk te horen dat het je gelukt is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 20:52

switchboy

-ruimte te huur-

Ik draai nu een jaar of anderhalf meerdere WOOX rookmelders op ConBeeII stickje met Zigbee Coördinator van home assistant.

Zo te zien is hij inmiddels alweer EOL...

Het werkt prima, het enige theoretische nadeel is wel dat je ieder jaar nieuwe batterijen erin moet doen. Zou leuker zijn als hij óók op 230v met batterij backup had gewerkt. De levensduur van de batterijen zou 1,5 jaar zijn. We zitten nu ongeveer rond die tijd dus ik ben benieuwd. Bij de eerste batterij wissel ga ik lithium AAA batterijen proberen. Dan zou ik er in theorie 10 jaar niet naar om hoeven te kijken.

Ik heb een scène in home assistant gemaakt waarin alle lampen in het hele huis naar 100%. En alle Chromecast capabele speakers de tekst “Het rook alarm gaat af!” uitspreken. En mijn telefoon ontvangt een aantal push berichten. Die een ‘do not disturb’ uitzondering hebben uiteraard. Ik hoop het nooit nodig te hebben maar ik denk dat ik zelfs als ik heel diep slaap hier wel wakker van wordt.

Ik zoek eigenlijk nog een goede Zigbee koolstofmonoxide melder om hetzelfde mee te doen.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

switchboy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:41:
Ik draai nu een jaar of anderhalf meerdere WOOX rookmelders op ConBeeII stickje met Zigbee Coördinator van home assistant.

Zo te zien is hij inmiddels alweer EOL...

Het werkt prima, het enige theoretische nadeel is wel dat je ieder jaar nieuwe batterijen erin moet doen. Zou leuker zijn als hij óók op 230v met batterij backup had gewerkt. De levensduur van de batterijen zou 1,5 jaar zijn. We zitten nu ongeveer rond die tijd dus ik ben benieuwd. Bij de eerste batterij wissel ga ik lithium AAA batterijen proberen. Dan zou ik er in theorie 10 jaar niet naar om hoeven te kijken.

Ik heb een scène in home assistant gemaakt waarin alle lampen in het hele huis naar 100%. En alle Chromecast capabele speakers de tekst “Het rook alarm gaat af!” uitspreken. En mijn telefoon ontvangt een aantal push berichten. Die een ‘do not disturb’ uitzondering hebben uiteraard. Ik hoop het nooit nodig te hebben maar ik denk dat ik zelfs als ik heel diep slaap hier wel wakker van wordt.

Ik zoek eigenlijk nog een goede Zigbee koolstofmonoxide melder om hetzelfde mee te doen.
Ik zou even op Blakadder kijken,zie:
https://zigbee.blakadder.com/search.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirBay
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-11-2023
Antonio di schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:08:
Bedrade rookmelders en onderling koppelen

Ik was van plan op een forum alle zaken omtrent Rookmelders etc. eens (veel omvattend) duidelijk toe te lichten, maar kom hier even niet aan toe. Vandaar nu de uitleg (deel publicatie) op dit forum.

Voor kopers van een nieuwbouwwoning (waar moet ik op letten!) en omdat de bedrade Rookmelders ook een draadloze optie kunnen hebben, wordt de werking van deze bedrade melders hier toch verder toegelicht. Dit is echter GEEN compleet overzicht van alle zaken waaraan de bedrade Rookmelders voldoen! Bedrade alarmsystemen worden als meer betrouwbaar geclassificeerd door de officiële instanties en dit geldt ook voor de bedrade Rookmelders, maar toch is die genoemde draadloze optie nog niet zo’n gek idee.
Volgens het Bouwbesluit geldt voor nieuwbouw woningen die gebouwd of gerenoveerd zijn na het jaar 2003 een verplichte installatie van bedrade Rookmelders. Dus bij de oplevering van de woningen dienen deze er te zijn op de juiste plek en met het minimaal voorgeschreven aantal (hoeveelheid is afhankelijk van de woning). Dit is vastgelegd in de NEN 2555 norm waar het bouwbesluit naar verwijst. De rookmelders zelf dienen te voldoen aan het Europese keurmerk (N)EN 14604. Deze Rookmelders moeten onderling verbonden kunnen worden *.
Deze onderlinge verbinding mag:
- Bedraad: Het zgn. “doorkoppelen” met een oranje VD-draad met een doorsnede van 1,5mm. Alle draden
...van de melders dienen op 1 lichtgroep/stopgroep aangesloten te zijn!. Er zijn bedrade Rookmelders die
...geschikt zijn voor bedraad “doorkoppelen”. Er zijn ook rookmelder die deze optie of de draadloze optie
...NIET hebben.
– Draadloos: Voor de onderlinge draadloze verbinding is er geen norm vastgesteld of verplicht. Melders
...mogen bij deze “draadloze” optie wel bedraad op verschillende lichtgroepen/stoppengroepen aangesloten
...zijn. Let op, dit is dan alleen voor de stroomvoorziening en NIET voor het bedraad “doorkoppelen”. Er zijn
...bedrade rookmelders met een plek/aansluiting voor een draadloos module(tje), vaak met een eigen
...vervangbare lithium batterij (bijv.: CR123). Er zijn ook bedrade melders met een vast ingebouwde
...draadloze module.

* = Er is nogal eens discussie over de oplevering van nieuwe/gerenoveerde woningen met Rookmelders die onderling NIET verbonden zijn. Is die verbinding nu verplicht of niet. Moeten de door de aannemer geplaatste Rookmelders geschikt zijn voor onderlinge verbinding (Zie hierboven) of NIET.
Als ik het goed begrepen heb, is er GEEN verplichting voor het onderling kunnen of moeten verbinden van melders of kan 1 melder wettelijk voldoende zijn.
De NEN 2555 bevat wel een geluidsnorm die gehaald dient te worden voor nieuwbouw/gerenoveerde woningen. De norm schrijft voor dat er een geluidsdruk van minimaal 65dB in de vluchtweg en 75dB in de slaapkamer gehaald dient te worden, ongeacht waar de brand zich ontwikkeld. Misschien dat je die norm net haalt met alle deuren open in je woning of voor bepaalde gelijkvloerse appartementen waar alle ruimtes in verbinding staan met de centrale hal waar zich de melder bevind. Heel vaak is het echter zo dat deze norm niet gehaald kan worden zonder het onderling koppelen van de melders, zeker met de deuren dicht.
Dus waar moet je op letten bij het kopen/renoveren van een woning:
– Dat de Rookmelders voldoen aan NEN 2555 (plekken, aantal) en het keurmerk (N)EN 14604 hebben.
– Dat te plaatsen Rookmelders altijd een onderlinge koppelingsmogelijkheid bieden. Ook al heeft je flatje
...maar 1 Rookmelder nodig!
– Hebben te plaatsen Rookmelders alleen een bedrade “doorkoppelings” mogelijkheid dan dient in het
...contract met de aannemer vermeld te worden dat de aannemer zorgt voor de aanleg en correcte werking
...van deze bedrade onderlinge koppelingen van alle melders. Zelf achteraf bedraad koppelen is erg
...moeilijk: Als de melders op verschillende stoppen/licht-groepen zitten moet dit omgegooid worden naar
...allen op 1 groep. Het kan ook zeer snel blijken dat bedrading erbij te trekken door bestaande leidingen
....onmogelijk is. Dan moet je leidingen er bij aan leggen en als je die netje wilt weg werken in bestaande
...(betonnen) muren/plafond, begin je eigenlijk aan een grote moeilijke verbouwing. De keuze wordt dan
...gauw alle melders te vervangen door bedrade melders met draadloze onderlinge koppeling mogelijkheid.
.. Zelfde geldt vaak ook als je het aantal melders wilt uitbreiden boven de wettelijk norm (wordt ook
...aangeraden). of dit nu rook-, hitte- en/of koolmonoxide-melders zijn.
...Die draadloze optie vanaf het begin is dus zo gek nog niet (aannemer plaats bedrade melders met
...draadloze doorkoppeling).
– Voor de consument is de draadloze koppelings-optie het handigst als hij zelf het aantal rookmelders wil
...uitbreiden boven de wettelijk norm en zoals aanbevolen door de Brandweer.
...Dit geldt niet alleen voor “meer rookmelders”, maar ook voor een Hitte of een Koolmonoxide-melders
...(nog niet verplicht, stand 9-8-2022). De draadloze koppelings-optie is ook aan te bevelen als er een
...(later) uitbreiding moet komen i.v.m. met slechthorendheid of doofheid van een van de bewoners.
... het fijne is dat het draadloze signaal voor onderling koppelen ook de mogelijkheid biedt je melders
.... aan je Alarm/Smarthome systeem te koppelen. Jammer dat er nog geen universeel 868Mhz
....ster-netwerk protocol
gangbaar is. Ik hoop dat het nieuwe Z-wave-LR (wat dit is) gauw doorbreekt.
....(Silicon Labs moet het Z-Wave-LR maar gauw geheel vrij geven voor productie door ook
....anderen ;) _/-\o_ , dan worden ze een echte concurrent voor alle 'low-volume" frequenties).

Zie ook op dit forum (geen wifi, zigbee, Z-wave maar ster-netwerk 868Mhz):
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"
Ik ben op zoek naar een set rookmelders + koolmonoxidemelders. Woon in een huis dat gebouwd is vóór 2003. Ik heb de bijdrage van @Antonio di gelezen. Een grote online-aanbieder van brandpreventieproducten heeft als 'beste koop' veel producten van het merk X-Sense.

X-Sense

Op zich hoef ik niet perse een smart-oplossing (dus niet helemaal in het juiste topic), maar ik vroeg me af of de draadloos-koppelbare variant van X-Sense voldoet aan de hoge eisen aan het draadloze signaal van @Antonio di, zoals hierboven beschreven. Op het eerste gezicht lijkt het een goede en eenvoudige oplossing voor bestaande woningen waar de rookmelders aan vervanging toe zijn. Hier op Tweakers zijn de ervaringen die ik kan vinden (niet veel) met dit merk ook vrij goed.

Draadloos koppelbare variant van X-Sense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

AirBay schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Ik ben op zoek naar een set rookmelders + koolmonoxidemelders. Woon in een huis dat gebouwd is vóór 2003. Ik heb de bijdrage van @Antonio di gelezen. Een grote online-aanbieder van brandpreventieproducten heeft als 'beste koop' veel producten van het merk X-Sense.

X-Sense

Op zich hoef ik niet perse een smart-oplossing (dus niet helemaal in het juiste topic), maar ik vroeg me af of de draadloos-koppelbare variant van X-Sense voldoet aan de hoge eisen aan het draadloze signaal van @Antonio di, zoals hierboven beschreven. Op het eerste gezicht lijkt het een goede en eenvoudige oplossing voor bestaande woningen waar de rookmelders aan vervanging toe zijn. Hier op Tweakers zijn de ervaringen die ik kan vinden (niet veel) met dit merk ook vrij goed.

Sinds eind vorig-jaar (2022) en begin dit jaar (2023) willen de officiële instanties voor Rook (evt. Hitte) en CO detectie voor woningen (ook van voor 2003) meer nadruk leggen op (niet wettelijk verplicht maar een sterke aanbeveling !!, voor CO-melders is er helemaal geen wettelijke verplichting voor woningen):
A. Altijd een rookmelder bij elektrische oplaadbare voertuigen plaatsen (auto, fiets, brommer/scooter)
B. Neem altijd batterij die 10 jaar mee gaan in de melders. Dit is even lang als dat de optisch-/sensor-deel
....van de rook-/CO-melder maximaal werkt.
C. Neem altijd ONDERLING TE KOPPELEN melders. Dus constateert een Melder Rook/hitte/CO dan geeft
....die een geluidsalarm EN stuurt een alarmmelding naar alle andere gekoppelde Melders. Die Melders
....geven op hun beurt weer een geluidsalarm EN sturen een alarmmelding naar alle gekoppelde Melders.
D. Let op slechthorenden (ook ouderen) dat er mogelijkheden zijn om naast de normale alarmeringen
... andere alarmeringen af te geven, die werken zoals beschreven bij punt C.
....Slaapkamer: trilplaats onder kussen, andere frequentie geluidspeaker.
....Huiskamer: flitslicht

De officiële instanties geven nog steeds geen advies over over het type draadloze signaal dat HET BESTE gebruikt kan worden voor het onderling koppelen van Melders en evt. alternatieve alarmeringen (Zie punt D hierboven).
Mijn advies neem voor onderling koppelen:
F. neem altijd de 868Mhz frequentie. Ben je slechthorend (voorgeschreven gehoorapparaat) dan
....krijg je bijna altijd gratis een setje van je zorgverzekeraar die werken op de 868Mhz.

Ik heb geen praktijk ervaring met X-sense. De "Link+ Pro" serie zou voldoen aan punt A, C en F en gedeeltelijk aan B niet aan D.

XC01-M Link+ Pro Koolmonoxide-melders:
Pro/Voor:
- Volgens het product met "Link+ Pro" in de naam en zoals "Link Pro" VAAK wordt beschreven werkt het
...volgens punt C. Volgens sommige plaatsjes/foto’s van X-sense zelf, werkt het "onderling
...koppelen/alarmeren" altijd via de SBS50.
- TÜV gecertificeerd.
- Mooi klein model.
- Sensor die CO meet "OP"(einde leven bereikt) notificatie via App/Base-station OF via LED
...signaal op melder.
- “Low battery” notificatie via App/SBS50 Base-station OF via LED signaal op melder.
- Je kunt de melder testen via de App/Base-station OF op de Melder zelf.
- Batterij (5 jaar mee) kan vervangen worden, fijn als dus als de CO sensor 10 jaar meegaat
...(Alarmering is energie vretend en dan wil de batterij wel eens korter leven dan 5 jaar bij "veel" vals/lang
...alarm).
Cons./tegen:
- Volgens handleiding kun je het alarm van deze melder uitzetten via de App (i.c.m.
...BASE-STATION). Voor rookmelders is dit wettelijk verboden. Je moet lokaal de situatie
...beoordelen en mag alleen met lokaal (in zichtveld) werkend methodes de melder uit zetten.
- Voldoet niet aan D, maar goed als je niet tot die groep behoort is dat niet zo erg.
- Batterij: heeft een batterij die "maar" 5 jaar meegaat maar je zou de batterij regelmatig zelf
...kunnen testen of een SBS50 Base-station testen die "low battery" direct signaleert.
- Volgens de handleiding gaat "onderling koppelen" en alarmeren via de SBS50 en voldoet
...daarmee niet aan punt C. Daarin tegen staat dat multi-Pack-verpakking (meerderen)
...al onderling gekoppeld melders bevat (werkt zonder SBS50 ???)

XS01-M Link+ Pro rookmelder:
Ongeveer zelfde verhaal als voor XC01-M Link+ Pro koolmonoxide-melder.

Zoals ik de teksten en plaatjes (ze ook hieronder) zie, ben je toch afhankelijk van een SBS50 Base-station en dat is nu precies wat de instanties/normen niet willen ("Link M" producten zijn wel onderling te koppelen zonder SBS50???? , "Link+" wel/niet/gedeeltelijk/minder-ver-bereik ??????).
De melders moet autonoom werken. Het gaat er niet om dat je in Spanje bericht krijgt dat je huis in de fik staat. Het gaat er om de levens te redden van de personen die zich in het brandende (of met CO vullende) huis hun vege lijf redden (de meterkast met de SBS50 kan wel af gefikt zijn!).
Wat allemaal niet weg neemt dat testen, "low battery" en "einde leven CO-sensor" via App/Base-station notificaties verdomt handig is.
Dat je een rookmelder die Alarm afgeeft op afstand kan uitzetten voor alarm is wettelijk volgens mij verboden.
Ik zou eerst meer betrouwbare informatie moeten hebben om een oordeel te vellen.
Probleem is dat CE (eventueel tegenwoordig ook TÜV) certificatie afhankelijk is van de fabrikant/Importeur. Dat zijn commerciële partijen. In Duitsland is daarom het Q-label certificatie gekomen. Die betrouwbaarheid van product/informatie van melders geeft.
Kortom" "Beste koop" is een commerciële uiting en Q-label is nu het meest betrouwbare certificaat voor melders.

X-sense XS01-M rookmelder plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQfmrhsEeKH1pbCbdYzZs8B_Fy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VImIwpCegmJokyJ0B2UjmyQc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh96QmSEDQJhZ4B6U6JE8v0Vfj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU6jLwZBAZ43XEKvYYDXR5MI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

AirBay schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

X-Sense

Ik heb op het Tweaker "Home Assistant Python" Forum ook nog eens gepoogd "alles" op te schrijven omtrent de Melders, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Het blijft moeilijk een goede (betaalbare) keuze te maken in Rook-, Hitte-, CO-melders, ook ZONDER of MET "Smart-gedoe" richting Smarthomes en/of Apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
Dit lijkt me een prima topic voor mijn vraag.

Achtergrond: ik heb nu Gira Dual Q melders (2x 230V, 2x op batterij). De 230V melders geven sinds kort weer EMC-storing. De vorige melders zijn hiervoor vervangen. Het ging lang goed, maar... ik word nu weer af en toe midden in de nacht wakker door de piepjes. Lang verhaal kort: ik heb ze ervan afgehaald, ik ben er klaar mee. De 230V aansluiting verplaats ik niet zomaar, dus ik ga volledig over naar draadloos.

Wensen (willekeurige volgorde):
  1. Rookmelders onderling koppelbaar, draadloos, want ik krijg niet overal een koppeldraad naartoe
  2. Rookmelder moet ook hitte kunnen detecteren (Hager doet dit bijvoorbeeld via aparte - extra dure - melder binnen dezelfde serie TG55x, met hetzelfde uiterlijk. Prima wat mij betreft)
  3. Het moet er een beetje strak uit zien (Netatmo, Busch Jaeger, Bosch, Hager, Gira vallen wat mij betreft bijvoorbeeld onder die noemer)
  4. Batterij-gevoed, maar niet om de haverklap wisselen. Idealiter gewoon 1x 10 jaar levensduur.
  5. Koppeling met HomeKit
De volgende conclusies trek ik dan zelf:
  • Netatmo (+/- 70 EUR) is niet koppelbaar, noch detecteren ze hitte. Doen wel HomeKit.
  • Meross (+/- 60 EUR). Wel koppelbaar, met hubje (zit bij prijs in) aan HomeKit te koppelen. Geeft wel signaal bij hogere temperatuur, maar niet geschikt voor bijvoorbeeld de keuken (dus wellicht toch geen echte hittemelder?). Werkt op AA-batterijen, klinkt mij niet als 10 jaar levensduur zonder vervanging. Meross voor mij verder een wat onbekend merk.
  • De gira melders die ik nu heb, doen rook+hitte en kan je onderling draadloos koppelen als je een extra module inbouwt. Je kan ze ook bedraad aan elkaar knopen zonder extra modules, maarja, dan moet je wel een buisje hebben naar elke melder. Die heb ik niet. De extra module is behoorlijk aan de prijs, dus als je melder + insteekmodule optelt, ben je alsnog duur uit (45 + 55 = 100 EUR). En: ik krijg meldingen vervolgens niet naar HomeKit. Dat kan alleen als ik tenminste 2 melders draadloos verbindt en vervolgens in 1 melder een draadloze module zet en in de andere melder een relais-module. Zie ook vervolgprobleem bij Hager
  • Busch Jaeger is standaard niet draadloos koppelbaar. Net als bij Gira moet er dan een module bij in. Kost ongeveer 40+45=85 EUR. De hittemelders (ander model) lijken slecht verkrijgbaar. Geen HomeKit ondersteuning.
  • Bij Hager zit de draadloze functie er standaard in, dus die zijn standaard weer relatief duurder (TG550a 80 EUR, of 100 EUR voor TG551a (rook+hitte)). Maar: ze doen standaard geen HomeKit. Er is wel een relaisfunctie (RXA05X, 45 EUR, 1x nodig), maar Homekit lijkt geen "relais" schakelaar te hebben. Iemand een tip om het signaal af te vangen met een HomeKit compatible ding?
  • Bosch: één model, 80EUR. Rookmelders niet geschikt als hittemelder. Voor Bosch is er een aparte hub nodig die praat met Homekit: Bosch Smart Home controller II.
Hager voelt wel goed, maar ik mis dan wel de melding naar Homekit. Meross klinkt ook goed, al lijkt het toch niet echt goed te gaan qua hitte én zit er een matige batterij in.

Iemand een nuttig advies m.b.t. het bovenstaande? Het advies "koop gewoon een paar FireAngels die de brandwondenstichting als aanrader heeft" (of een ander melder uit deze lijst waarnaar wordt gelinkt vanuit de brandweer) kan ik altijd nog ter harte nemen als de rest op niets uitdraait ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

pekelveld schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:10:
Dit lijkt me een prima topic voor mijn vraag.

Achtergrond: ik heb nu Gira Dual Q melders (2x 230V, 2x op batterij). De 230V melders geven sinds kort weer EMC-storing. De vorige melders zijn hiervoor vervangen. Het ging lang goed, maar... ik word nu weer af en toe midden in de nacht wakker door de piepjes. Lang verhaal kort: ik heb ze ervan afgehaald, ik ben er klaar mee. De 230V aansluiting verplaats ik niet zomaar, dus ik ga volledig over naar draadloos.

Wensen (willekeurige volgorde):
  1. Rookmelders onderling koppelbaar, draadloos, want ik krijg niet overal een koppeldraad naartoe
  2. Rookmelder moet ook hitte kunnen detecteren (Hager doet dit bijvoorbeeld via aparte - extra dure - melder binnen dezelfde serie TG55x, met hetzelfde uiterlijk. Prima wat mij betreft)
  3. Het moet er een beetje strak uit zien (Netatmo, Busch Jaeger, Bosch, Hager, Gira vallen wat mij betreft bijvoorbeeld onder die noemer)
  4. Batterij-gevoed, maar niet om de haverklap wisselen. Idealiter gewoon 1x 10 jaar levensduur.
  5. Koppeling met HomeKit
De volgende conclusies trek ik dan zelf:
  • Netatmo (+/- 70 EUR) is niet koppelbaar, noch detecteren ze hitte. Doen wel HomeKit.
  • Meross (+/- 60 EUR). Wel koppelbaar, met hubje (zit bij prijs in) aan HomeKit te koppelen. Geeft wel signaal bij hogere temperatuur, maar niet geschikt voor bijvoorbeeld de keuken (dus wellicht toch geen echte hittemelder?). Werkt op AA-batterijen, klinkt mij niet als 10 jaar levensduur zonder vervanging. Meross voor mij verder een wat onbekend merk.
  • De gira melders die ik nu heb, doen rook+hitte en kan je onderling draadloos koppelen als je een extra module inbouwt. Je kan ze ook bedraad aan elkaar knopen zonder extra modules, maarja, dan moet je wel een buisje hebben naar elke melder. Die heb ik niet. De extra module is behoorlijk aan de prijs, dus als je melder + insteekmodule optelt, ben je alsnog duur uit (45 + 55 = 100 EUR). En: ik krijg meldingen vervolgens niet naar HomeKit. Dat kan alleen als ik tenminste 2 melders draadloos verbindt en vervolgens in 1 melder een draadloze module zet en in de andere melder een relais-module. Zie ook vervolgprobleem bij Hager
  • Busch Jaeger is standaard niet draadloos koppelbaar. Net als bij Gira moet er dan een module bij in. Kost ongeveer 40+45=85 EUR. De hittemelders (ander model) lijken slecht verkrijgbaar. Geen HomeKit ondersteuning.
  • Bij Hager zit de draadloze functie er standaard in, dus die zijn standaard weer relatief duurder (TG550a 80 EUR, of 100 EUR voor TG551a (rook+hitte)). Maar: ze doen standaard geen HomeKit. Er is wel een relaisfunctie (RXA05X, 45 EUR, 1x nodig), maar Homekit lijkt geen "relais" schakelaar te hebben. Iemand een tip om het signaal af te vangen met een HomeKit compatible ding?
  • Bosch: één model, 80EUR. Rookmelders niet geschikt als hittemelder. Voor Bosch is er een aparte hub nodig die praat met Homekit: Bosch Smart Home controller II.
Hager voelt wel goed, maar ik mis dan wel de melding naar Homekit. Meross klinkt ook goed, al lijkt het toch niet echt goed te gaan qua hitte én zit er een matige batterij in.

Iemand een nuttig advies m.b.t. het bovenstaande? Het advies "koop gewoon een paar FireAngels die de brandwondenstichting als aanrader heeft" (of een ander melder uit deze lijst waarnaar wordt gelinkt vanuit de brandweer) kan ik altijd nog ter harte nemen als de rest op niets uitdraait ;).
Netmatmo en Bosch vallen af, zover ik kan zien/weet.
De onderlinge verbinding is via Wifi 2.4GHz en dan ga je de mist in vanwege het beperkte bereik in afstand en door barrières.
Ook bij een beter bereik gebruikmakend van Acesspoint(s) c.q. Mesh voor het vergroten van het bereik, krijg je afhankelijkheden van deze component(en) en dat is ongewenst.

De site "rookmelders.nl" is niet altijd even goed, zie:
https://www.rookmelders.n...orten-rookmelders-zijn-er
Men geeft als voorbeeld van een Smart melder de Nest (gebruikt ook de 2,4Mhz freq, foute boel).

Melders met Q-label zoals jouw GIRA, zijn wel het beste. Voldoen aan alle wettelijke gestelde normen in de EU en worden nog onafhankelijk getest.
Tegenwoordig is een officiële verklaring van de (Chinese) fabrikant dat die aan alle EU normen voldoet, voldoende om het hier als gecertificeerde melder verkocht te worden. Hierover staat ook niets op de genoemde site, maar goed men wil het simpel houden.

De 868Mhz frequentie is gewoon het beste voor onderling draadloos koppelen van melders met een ver bereik en een soort "Broadcast" naar alle andere melders.
Maar goed dan heb je een kastje/hubje nodig die 868MHz ontvangt en vervolgens "met ons praat" via Wifi/ethernet richting onze smart apparaten (mobieltje, Homekit etc.) .
10 jaar batterij levensduur is ook echt beter. Signaleren via CLoud is ook geen gewenste afhankelijkheid.
Van koppeling naar Homekit weet ik niets, behalve dan dat het voor de Apple gelovigen is :) >:) .

De goede Alarmsystemen hebben ook Rook-/Hitte/CO-melders, een ingebouwd mobieltje voor (SMS)-notificatie en een ingebouwde accu (oplaadbare batterij). Ook als het internet of stroom er uit ligt, ontvangt je dus een (SMS)-notificatie. Maar ik ken er niet 1 die Homekit koppeling heeft :( .
Het doel van ALLE richtlijnen m.b.t. de melders voor woonhuizen is dat je je vege lijf redt en al onze leuke smart spullen vallen daar gelukkig niet onder. Ze zijn dus "nice to have" of juist niet (tijdens je vakantie vernemen dat je huis is afgebrand :o ).

Hager lijkt nog het dichtst bij jouw wens te komen, behalve dan Homekit (heb er zelf geen ervaring mee). Voor de goede melders is Homekit niet beschikbaar zover ik weet. Melders met Q-label blijven het beste, jammer dat jij problemen hebt met de Q-label melder van Gira.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39
Sorry om een wat oudere thread weer tot leven te wekken, maar ik dacht toch wel nuttige info voor mensen die vragen hebben gesteld over de koppeling van Fireangel rookmelders met HA.

Bij ons was het hoognodig om de oude rookmelders te vervangen (zo'n paar jaar te laat eigenlijk, volgens de stickers op de oude). We wonen in een nieuwbouwhuis met NEN 2555 melders op 230V, die fysiek zijn doorgekoppeld (aparte draad hiervoor). De oude rookmelders verkopen ze niet meer, dus kwam ik uiteindelijk uit bij Fireangel als aangeraden vervanger. Ik wilde weer rookmelders op 230V met fysieke doorkoppeling, zodat de boel NEN 2555 blijft en ook zonder smarthome gewoon werkt. Maar integratie met HA is natuurlijk wel een plus. Na veel speuren en lezen ben ik voor de SM-F-1EU melders gegaan (4 stuks) en bij 1 heb ik de aanvullende Zigbee module (ZB-Module) gekocht. Deze module bleek na ontvangst versie v14 te zijn.

Ik kan melden dat de Zigbee module zich probleemloos liet koppelen met mijn Conbee II stick met ZHA. Ik draai op het moment HA 2024.7.2. Binnen HA komen 2 entities erbij: 1 als sensor (rookdetectie) en 1 als 'siren'. Ik kan de 'siren' wel aanzetten vanuit HA, maar helaas niet uitzetten. Daarvoor moet ik echt fysiek bij 1 van de rookmelders de knop indrukken. Bij het aanzetten van de 'siren' vanuit HA gaan ook de andere gekoppelde melders mee.

De eerste stap naar een DIY alarmsysteem is gezet. Nu nog de buitenlamp vervangen voor een RGB-versie, zodat ik die rood-blauw kan laten knipperen in het geval. Ook al zou dit blijkbaar officieel niet mogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 23:38
dhrto schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:17:

De eerste stap naar een DIY alarmsysteem is gezet. Nu nog de buitenlamp vervangen voor een RGB-versie, zodat ik die rood-blauw kan laten knipperen in het geval. Ook al zou dit blijkbaar officieel niet mogen...
Je kan hem ook oranje of rood-rood laten knipperen. Trekt misschien net zo hard de aandacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

dhrto schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:17:
Sorry om een wat oudere thread weer tot leven te wekken, maar ik dacht toch wel nuttige info voor mensen die vragen hebben gesteld over de koppeling van Fireangel rookmelders met HA.

Bij ons was het hoognodig om de oude rookmelders te vervangen (zo'n paar jaar te laat eigenlijk, volgens de stickers op de oude). We wonen in een nieuwbouwhuis met NEN 2555 melders op 230V, die fysiek zijn doorgekoppeld (aparte draad hiervoor). De oude rookmelders verkopen ze niet meer, dus kwam ik uiteindelijk uit bij Fireangel als aangeraden vervanger. Ik wilde weer rookmelders op 230V met fysieke doorkoppeling, zodat de boel NEN 2555 blijft en ook zonder smarthome gewoon werkt. Maar integratie met HA is natuurlijk wel een plus. Na veel speuren en leszen ben ik voor de SM-F-1EU melders gegaan (4 stuks) en bij 1 heb ik de aanvullende Zigbee module (ZB-Module) gekocht. Deze module bleek na ontvangst versie v14 te zijn.

Ik kan melden dat de Zigbee module zich probleemloos liet koppelen met mijn Conbee II stick met ZHA. Ik draai op het moment HA 2024.7.2. Binnen HA komen 2 entities erbij: 1 als sensor (rookdetectie) en 1 als 'siren'. Ik kan de 'siren' wel aanzetten vanuit HA, maar helaas niet uitzetten. Daarvoor moet ik echt fysiek bij 1 van de rookmelders de knop indrukken. Bij het aanzetten van de 'siren' vanuit HA gaan ook de andere gekoppelde melders mee.

Mooie info.
Goed dat je de onderlinge bedrade koppeling van de melders in stand houdt (moet ook wettelijk bij nieuwbouw na 2003/2004).
Het is wettelijk verboden om op afstand een sirene van een rook/brand-melder UIT te zetten. Je moet lokaal gaan kijken bij de Melder of er inderdaad sprake is van "valse" Alarm en dan mag je de sirene pas UIT zetten met een knopje op de melder zelf of met een alleen lokaal werkende afstandsbediening (infrarood of Bluetooth met kort bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:29
Ik kick dit topic gewoon weer even ;)

nieuws: Aqara brengt slimme rookmelder uit in Europa

Hoop dat er langzaam maar zeker meerdere fabrikanten met slimme melders komen, zodat er meer te kiezen is, de (detectie) kwaliteit omhoog gaat en prijzen gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:39
St00mwals schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:45:
Ik kick dit topic gewoon weer even ;)

nieuws: Aqara brengt slimme rookmelder uit in Europa

Hoop dat er langzaam maar zeker meerdere fabrikanten met slimme melders komen, zodat er meer te kiezen is, de (detectie) kwaliteit omhoog gaat en prijzen gaan dalen.
Sorry voor de bump, maar heeft er al iemand ervaring met deze rookmelders van Aqara in combinatie met Zigbee2MQTT en HA?

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Pagina: 1 2 Laatste