AirBay schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
Ik ben op zoek naar een set rookmelders + koolmonoxidemelders. Woon in een huis dat gebouwd is vóór 2003. Ik heb de bijdrage van @
Antonio di gelezen. Een grote online-aanbieder van brandpreventieproducten heeft als 'beste koop' veel producten van het merk X-Sense.
X-Sense
Op zich hoef ik niet perse een smart-oplossing (dus niet helemaal in het juiste topic), maar ik vroeg me af of de draadloos-koppelbare variant van X-Sense voldoet aan de hoge eisen aan het draadloze signaal van @
Antonio di, zoals hierboven beschreven. Op het eerste gezicht lijkt het een goede en eenvoudige oplossing voor bestaande woningen waar de rookmelders aan vervanging toe zijn. Hier op Tweakers zijn de ervaringen die ik kan vinden (niet veel) met dit merk ook vrij goed.
Draadloos koppelbare variant van X-Sense
Sinds eind vorig-jaar (2022) en begin dit jaar (2023) willen de officiële instanties voor Rook (evt. Hitte) en CO detectie voor woningen (ook van voor 2003) meer
nadruk leggen op (niet wettelijk verplicht maar een sterke aanbeveling !!, voor CO-melders is er helemaal geen wettelijke verplichting voor woningen):
A. Altijd een rookmelder bij elektrische oplaadbare voertuigen plaatsen (auto, fiets, brommer/scooter)
B. Neem altijd batterij die 10 jaar mee gaan in de melders. Dit is even lang als dat de optisch-/sensor-deel
....van de rook-/CO-melder maximaal werkt.
C. Neem altijd ONDERLING TE KOPPELEN melders. Dus constateert een Melder Rook/hitte/CO dan geeft
....die een geluidsalarm EN stuurt een alarmmelding naar alle andere gekoppelde Melders. Die Melders
....geven op hun beurt weer een geluidsalarm EN sturen een alarmmelding naar alle gekoppelde Melders.
D. Let op slechthorenden (ook ouderen) dat er mogelijkheden zijn om naast de normale alarmeringen
... andere alarmeringen af te geven, die werken zoals beschreven bij punt C.
....Slaapkamer: trilplaats onder kussen, andere frequentie geluidspeaker.
....Huiskamer: flitslicht
De officiële instanties geven nog steeds geen advies over over het type draadloze signaal dat HET BESTE gebruikt kan worden voor het onderling koppelen van Melders en evt. alternatieve alarmeringen (Zie punt D hierboven).
Mijn advies neem voor onderling koppelen:
F. neem altijd de 868Mhz frequentie. Ben je slechthorend (voorgeschreven gehoorapparaat) dan
....krijg je bijna altijd gratis een setje van je zorgverzekeraar die werken op de 868Mhz.
Ik heb geen praktijk ervaring met X-sense. De "Link+ Pro" serie zou voldoen aan punt A, C en F en gedeeltelijk aan B niet aan D.
XC01-M Link+ Pro Koolmonoxide-melders:
Pro/Voor:
- Volgens het product met "Link+ Pro" in de naam en zoals "Link Pro" VAAK wordt beschreven werkt het
...volgens punt C. Volgens sommige plaatsjes/foto’s van X-sense zelf, werkt het "onderling
...koppelen/alarmeren" altijd via de SBS50.
- TÜV gecertificeerd.
- Mooi klein model.
- Sensor die CO meet "OP"(einde leven bereikt) notificatie via App/Base-station OF via LED
...signaal op melder.
- “Low battery” notificatie via App/SBS50 Base-station OF via LED signaal op melder.
- Je kunt de melder testen via de App/Base-station OF op de Melder zelf.
- Batterij (5 jaar mee) kan vervangen worden, fijn als dus als de CO sensor 10 jaar meegaat
...(Alarmering is energie vretend en dan wil de batterij wel eens korter leven dan 5 jaar bij "veel" vals/lang
...alarm).
Cons./tegen:
- Volgens handleiding kun je het alarm van deze melder uitzetten via de App (i.c.m.
...BASE-STATION). Voor rookmelders is dit wettelijk verboden. Je moet lokaal de situatie
...beoordelen en mag alleen met lokaal (in zichtveld) werkend methodes de melder uit zetten.
- Voldoet niet aan D, maar goed als je niet tot die groep behoort is dat niet zo erg.
- Batterij: heeft een batterij die "maar" 5 jaar meegaat maar je zou de batterij regelmatig zelf
...kunnen testen of een SBS50 Base-station testen die "low battery" direct signaleert.
- Volgens de handleiding gaat "onderling koppelen" en alarmeren via de SBS50 en voldoet
...daarmee niet aan punt C. Daarin tegen staat dat multi-Pack-verpakking (meerderen)
...al onderling gekoppeld melders bevat (werkt zonder SBS50 ???)
XS01-M Link+ Pro rookmelder:
Ongeveer zelfde verhaal als voor XC01-M Link+ Pro koolmonoxide-melder.
Zoals ik de teksten en plaatjes (ze ook hieronder) zie, ben je toch afhankelijk van een SBS50 Base-station en dat is nu precies wat de instanties/normen niet willen ("Link M" producten zijn wel onderling te koppelen zonder SBS50???? , "Link+" wel/niet/gedeeltelijk/minder-ver-bereik ??????).
De melders moet autonoom werken. Het gaat er niet om dat je in Spanje bericht krijgt dat je huis in de fik staat. Het gaat er om de levens te redden van de personen die zich in het brandende (of met CO vullende) huis hun vege lijf redden (de meterkast met de SBS50 kan wel af gefikt zijn!).
Wat allemaal niet weg neemt dat testen, "low battery" en "einde leven CO-sensor" via App/Base-station notificaties verdomt handig is.
Dat je een rookmelder die Alarm afgeeft op afstand kan uitzetten voor alarm is wettelijk volgens mij verboden.
Ik zou eerst meer betrouwbare informatie moeten hebben om een oordeel te vellen.
Probleem is dat CE (eventueel tegenwoordig ook TÜV) certificatie afhankelijk is van de fabrikant/Importeur. Dat zijn commerciële partijen. In Duitsland is daarom het Q-label certificatie gekomen. Die betrouwbaarheid van product/informatie van melders geeft.
Kortom" "Beste koop" is een commerciële uiting en Q-label is nu het meest betrouwbare certificaat voor melders.
X-sense XS01-M rookmelder plaatjes: