Toon posts:

Betrouwbare rookmelder

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 13:00
Ik zoek een simpele, domme (geen smart) rookmelder en heb maar 2 eisen:
  • Batterijduur 10 jaar
  • Extreem kleine kans op vals alarm
Vooral dat laatste blijft een probleem. Van elke rookmelder met genoeg reviews zijn er minstens meldingen van vals alarm (het liefste nog midden in de nacht).

Zelf ook al het probleem gedad met mijn Fibaro rookmelder, wat toch geen brol-merk is.

Ik weet niet meer wat kopen.... heeft iemand al eens dergelijk onderzoek gedaan naar wat de meest betrouwbare (op vlak van vals alarm) rookmelder is?

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Ik heb Firex-rookmelders en die hebben nog nooit een vals alarm gegeven. Maar in principe hoor ik heel weinig dat een rookmelder zomaar begint te piepen. Meestal is er wel een reden aan te wijzen.

Maar heb je zelf al eens onderzocht waarom je af-en-toe last hebt dat een rookmelder "vals" alarm geeft? Misschien is het niet eens vals maar is er daadwerkelijk een onzuivere lucht waargenomen.
Er zijn verschillende soorten rookmelders die op hun eigen manier de lucht controleren (zoals optisch, thermisch of ionisatie) , misschien moet je eens naar een ander type kijken.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik heb de brandmelders op 230v aangesloten- nooit gedoe meer met batterijen. En vals alarm? Ze gingen laatst af omdat de kids gingen douchen met de deur open 🤷

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
https://www.elektramat.nl...GAKvgX-lNH5AaAn4IEALw_wcB

al behoorlijk wat van dit merk geïnstalleerd.
geven eigenlijk nooit valse meldingen.

(laatste keer was toen ik de oven gebruikte waar nog kaas op de bodem lag en toen ik deurtje los trok de kamer blauw stond :+, maar dat noem ik geen valse melding eigenlijk)

• Jim80
Rofdof schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:44:
https://www.elektramat.nl...GAKvgX-lNH5AaAn4IEALw_wcB

al behoorlijk wat van dit merk geïnstalleerd.
geven eigenlijk nooit valse meldingen.
Nog nooit van dit merk gehoord maar deze zien er inderdaad heel goed uit, geen meldingen over vals alarm.

De vele Amazon reviews vertellen wel dat de batterij maar 3-7 jaar zou meegaan, echt heel veel meldingen hiervan. Het is echter wel niet zeker of de reviewers vergelijken met de eind-datum op het etiket, want soms ligt de rookmelder al 5 jaar op het schap voordat hij verkocht wordt.

Hoe lang zijn die van jou al in dienst?

• Rofdof
Jim80 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:13:
[...]

Nog nooit van dit merk gehoord maar deze zien er inderdaad heel goed uit, geen meldingen over vals alarm.

De vele Amazon reviews vertellen wel dat de batterij maar 3-7 jaar zou meegaan, echt heel veel meldingen hiervan. Het is echter wel niet zeker of de reviewers vergelijken met de eind-datum op het etiket, want soms ligt de rookmelder al 5 jaar op het schap voordat hij verkocht wordt.

Sommige al 7 jaar. Moet wel zeggen dat wij ze kopen bij een groothandel waar je als particulier niet kunt bestellen. En idd datum is belangrijk. Ik heb wel eens teveel besteld en die kun je dan na een maand niet meer retourneren omdat je dan met de levensduur zit.

Beste blijft geschakeld op netstroom met backup batterij. Maar das eigenlijk alleen mogelijk bij nieuwbouw en grondige renovatie.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 20:18
Ik heb bij mijzelf, ouders, schoonouders, vrienden etc etc tig van rookmelders van de Action “geïnstalleerd “. Batterijen doen het jaren en nooit vals alarm gehad….

Edit. Kwaliteit batterij doet ook een hoop

[Voor 11% gewijzigd door barry86 op 27-11-2021 18:37]

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 19:44

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Je wilt geen smart en ook geen 230V, verwachten van een rookmelder dat hij zijn levensduur met 1 batterij doet is gewoon onmogelijk.

Ik heb er een aantal van Nest hangen (ja ik weet het Smart) maar ik heb nu na 4 jaar de batterijen moeten wisselen, de levensduur is ongeveer 7 jaar ivm het koolmonoxide sensor moet ik dus 1x tussendoor de batterij vervangen.

Heb geen false positives gehad in de periode dat ze nu hangen (5 jaar)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een melder met 230V voeding en 9v backup?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb ze van Fire Angel met 9v Energizer Lithium batterij

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 27-11-2021 22:19]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb nu bijna 10 jaar met abus (rm15) rookmelders gedaan.
Lithium batterijen erin, 1 keer alarm gehad toen er een spinnen nestje in zat... :)

Dus pick one: https://www.abus.com/nl/H...ndbeveiliging/Rookmelders

Wise enough to play the fool

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 22:53
Hier al 6 jaar 3 stuks van First Alert hangen, 9V batterij. Vervang preventief elk jaar gewoon de batterijen.

Vals alarm krijg je vooral van stof of verkeerde installatie (met name 'verkeerdom' bovenop een kast leggen). De meeste rookmelders zijn optisch, dus stofdeeltjes in de sensor = vals alarm.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik heb echt nog nooit gehoord dat mensen “valse meldingen” krijgen. Ik zou daar toch maar eens naar kijken als ik jou was.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

SpoekGTi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:39:
Je wilt geen smart en ook geen 230V, verwachten van een rookmelder dat hij zijn levensduur met 1 batterij doet is gewoon onmogelijk.

Ik heb er een aantal van Nest hangen (ja ik weet het Smart) maar ik heb nu na 4 jaar de batterijen moeten wisselen, de levensduur is ongeveer 7 jaar ivm het koolmonoxide sensor moet ik dus 1x tussendoor de batterij vervangen.

Heb geen false positives gehad in de periode dat ze nu hangen (5 jaar)
Zelfde hier, mijne hangen nu 3 jaar, nog steeds op de originele batterijen. Max levensduur van 10 jaar vanaf fabrieksdatum, maar daarvan waren bij mij al aantal jaren verstreken.

Wel een paar keer een false positive gehad, maar dat was geheel door eigen toedoen en eenvoudig te silencen omdat ie een vooraankondiging doet.

Komt in mijn geval dat ik met een verfspuitbus een paar kastdeuren aan het spuiten was in de slaapkamer en de drijfgassen ervoor zorgden dat de kamer blauw (?) stond van de rook.

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Jim80
SpoekGTi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:39:
verwachten van een rookmelder dat hij zijn levensduur met 1 batterij doet is gewoon onmogelijk.
Is verwachten dat een specificatie zou kloppen dan zo onrealistisch?
ontelbare rookmelders met onvervangbare batterij geven 10 jaar levensduur op.

• Jim80
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:50:
gewoon een melder met 230V voeding en 9v backup?
Dat zegt niks over de betrouwbaarhied van false positives natuurlijk.

Ik begrijp trouwens niet waarom een 230v model zoveel handiger zou zijn... na 10 jaar moet een rookmelder sowieso vervangen worden. Dus waarom geen met een 10 jaar vaste batterij.

Tenzij natuurlijk dat er een trade-off is doordat zo'n melder veel zuiniger moet zijn waardoor hij minder betrouwbaar zou zijn.

• Jim80
BFmango schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:30:
Ik heb echt nog nooit gehoord dat mensen “valse meldingen” krijgen. Ik zou daar toch maar eens naar kijken als ik jou was.
Bij bijna elke rookmelder staat dat wel in meerdere reviews.... ik heb het van vrienden gehoord... ik heb het zelf meegemaakt...

Midden in de nacht gaat zoiets af in de living. Geen kachel, goede ventilatie, geen stofnest, .... niks

• Jim80
teacher schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:18:
Ik heb nu bijna 10 jaar met abus (rm15) rookmelders gedaan.
Lithium batterijen erin, 1 keer alarm gehad toen er een spinnen nestje in zat... :)

Dus pick one: https://www.abus.com/nl/H...ndbeveiliging/Rookmelders
Die zien er wel goed uit! Sommige met zelfs 12 jaar batterijduur >:)

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:50

Santford

FP PowerMod
Ik heb een goede ervaring met Gira Dual Q rookmelders. Deze hebben zowel een optische- als een warmte sensor om verschillende soorten branden te detecteren. Ze worden gevoed door een 9V Lithium batterij met een levensduur van 10 jaar.

Ze zijn wel wat groot, zeker in de variant met een sokkel voor 230v voorziening, maar blijven mooi wit.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:55
Onbekend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:00:
Ik heb Firex-rookmelders en die hebben nog nooit een vals alarm gegeven. Maar in principe hoor ik heel weinig dat een rookmelder zomaar begint te piepen. Meestal is er wel een reden aan te wijzen.

Maar heb je zelf al eens onderzocht waarom je af-en-toe last hebt dat een rookmelder "vals" alarm geeft? Misschien is het niet eens vals maar is er daadwerkelijk een onzuivere lucht waargenomen.
Er zijn verschillende soorten rookmelders die op hun eigen manier de lucht controleren (zoals optisch, thermisch of ionisatie) , misschien moet je eens naar een ander type kijken.
Moet je wel heel netjes iedere half jaar je batterijen vervangen willen die Firex dingen niet vals af gaan. Hier in het nieuwbouw project was het iedere keer weer raak bij allerlei huizen als de batterijen niet vangen waren, terwijl de melder zelf niet de ‘enkele piep’ op batterijen gaf. Gaan (zo lijkt het) vaak af op temperatuur verschillen snachts welke verschil in spanning veroorzaken.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 13:52
Ik heb al een paar jaar twee Angeleye-rookmelders (met ingebouwde 10jr-batterij) hangen die ik won bij een actie van de brandweer. Ze zijn nog nooit afgegaan, maar ik heb dan ook geen brand gehad. De testfunctie doet het wel in ieder geval.

Toevallig afgelopen week deze aanbieding van drie Smartwares-rookmelders bij de Gamma gehaald voor andere plekken in huis. Ook die hebben een 10jr-batterij, en voor deze prijs (3 voor 20 euro) in elk geval het proberen waard denk ik. https://www.gamma.nl/asso...batterij-3-pack/p/B156878

• Onbekend
Montaner schreef op zondag 28 november 2021 @ 02:55:
[...]

Moet je wel heel netjes iedere half jaar je batterijen vervangen willen die Firex dingen niet vals af gaan. Hier in het nieuwbouw project was het iedere keer weer raak bij allerlei huizen als de batterijen niet vangen waren, terwijl de melder zelf niet de ‘enkele piep’ op batterijen gaf. Gaan (zo lijkt het) vaak af op temperatuur verschillen snachts welke verschil in spanning veroorzaken.
Wel vreemd. Ik heb wel die 230V-dingen met backupbatterij. Toen dit topic gisteren geopend werd, heb ik dat ding van mij even van het plafond af gehaald om te kijken welk type ik had en meteen getest op alleen de batterij. Werkt dus nog steeds prima op de eerste batterij.

Misschien dat het ook nog flink per type verschilt.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-05 14:42
Santford schreef op zondag 28 november 2021 @ 02:37:
Ik heb een goede ervaring met Gira Dual Q rookmelders. Deze hebben zowel een optische- als een warmte sensor om verschillende soorten branden te detecteren. Ze worden gevoed door een 9V Lithium batterij met een levensduur van 10 jaar.

Ze zijn wel wat groot, zeker in de variant met een sokkel voor 230v voorziening, maar blijven mooi wit.
Met name de “Dual” functie van een optische- en thermische sensor zou bij moeten dragen aan een minimaal aantal valse meldingen. De ingebouwde lithium accu heeft een opgegeven levensduur van minimaal 10 jaar en de melder voldoet aan alle EN- en NEN richtlijnen voor rookmelders. Samen met de wetenschap dat Gira van Gründlich Duitse makelij is en er ook mooi uitziet, geeft bij mij de doorslag om hier vaak voor te kiezen bij de installaties van vele klanten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05 20:30
Montaner schreef op zondag 28 november 2021 @ 02:55:
[...]

Er zijn meerdere types van Firex, met verschillende soort batterijen. Welke heb jij?

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 16:51
Jim80 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:13:
[...]

Hier hangen dezelfde, plus de bijbehorende hittemelder. Ik heb voor deze gekozen in mijn huidige woning omdat er in mijn vorige woning drie jaar eentje heeft gehangen die was geplaatst door de woningbouw. De vorige no-name melder die daar hing is wel eens een paar keer af gegaan vanwege de wok die wat te hoog stond o.i.d. (lang leve koken zonder afzuigkap), maar de EI heeft dat nooit gedaan.

Ze hadden daar trouwens ook een of andere hyperdeluxe CO-melder van EI opgehangen die door middel van geluidssignalen allemaal meetgegevens naar een app op je telefoon kon sturen 8)7

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb gewoon "een" roomelder gekocht die goed getest is door de consumentenbond en adverteert met 10 jaar mee te gaan. En ongeveer elke maand test ik ze eens. Ik ga er als consument vanuit dat een rookmelder die ik in een bouwmarkt koop van prima kwaliteit is.

Verder heb nog nooit een rookmelder zonder aanleiding zomaar horen afgaan midden in de nacht o.i.d. Misschien heb je ze ze niet op de juiste plek hangen?

• Montaner
  • Laatst online: 23:55
Frame164 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:35:
[...]

Er zijn meerdere types van Firex, met verschillende soort batterijen. Welke heb jij?
Hier zijn de huizen voorzien van Firex KF20 melders.

• Rofdof
jordje schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:05:
[...]

Hier hangen dezelfde, plus de bijbehorende hittemelder. Ik heb voor deze gekozen in mijn huidige woning omdat er in mijn vorige woning drie jaar eentje heeft gehangen die was geplaatst door de woningbouw. De vorige no-name melder die daar hing is wel eens een paar keer af gegaan vanwege de wok die wat te hoog stond o.i.d. (lang leve koken zonder afzuigkap), maar de EI heeft dat nooit gedaan.

Ze hadden daar trouwens ook een of andere hyperdeluxe CO-melder van EI opgehangen die door middel van geluidssignalen allemaal meetgegevens naar een app op je telefoon kon sturen 8)7
Die hadden wij ook. Waren niet zo duur en dat programma gebruik je een keer voor de lol. Kwam ook een rot lawaai vanaf. Ligt nu ergens in de schuur omdat rookmelders retourneren karig is.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-05 15:51
Enige jaren geleden heb ik de Hager TG550A overal in huis geïnstalleerd, hier heb je ook een niet koppelbare variant van. Die is wel veel aantrekkelijker geprijsd. Tot noch toe geen valse alarmen en geen lege batterijen.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 21:00
Onbekend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:00:
Ik heb Firex-rookmelders en die hebben nog nooit een vals alarm gegeven. Maar in principe hoor ik heel weinig dat een rookmelder zomaar begint te piepen.
Hier in huis wel. Ik heb drie van die Firex dingen die bekabeld zijn aangesloten en alledrie tegelijk afgaan bij een alarm. Onmogelijk om een batterij te vervangen, plastic constructie waar ze in china trots op zouden zijn, veel te hard alarm (3 keer 85dB(A)), en veel piepjes en vals alarmen uit het niets. Blijkbaar is die rommel verplicht, maar ik ben benieuwd bij wie dit systeem nog werkt na een jaar of tien.

Engineering

• Theo
  • Laatst online: 21:51

Theo

moederbord

Misschien een simpele (maar oprechte) vraag; wat is er mis met een goedkope rookmelder van de Action van 5 euro? Ik heb ze namelijk in huis hangen, en test ze ook af en toe met de drukknop. (ik wil binnenkort ook met een lucifer ze allemaal testen). De vijf die in huis hangen die doen het elk al jaren op een (goede!) 9V alkalinebatterij.
In de afgelopen jaren wel een paar keer 'loos' alarm gehad; er hing een melder in de keuken, en deze begon te piepen als ik begon te hoesten als er iets in de koekenpan aan begon te branden. (daarom hangt ie er ook niet meer..) Ook begon de melder ooit te piepen in de bijkeuken toen de oven aldaar aan was,en er etensresten die op het verwarmingselement bezig waren te verkolen. En op de overloop boven is het ooit gaan piepen toen er on huis betonboringen gedaan werden, en de melder reageerde op het vrijgekomen fijnstof.
Technisch gezien waren het allemaal loze alarmen, maar wel terechte meldingen.

Maar met bovenstaande vraag ik mij af wat de meerwaarde is van een 9V powered rookmelder van 30+ euro. Zijn ze beter? Veiliger? Kunnen/mogen ze langer dan 10 jaren gebruikt worden? Is het met een dure melder niet nodig om ze periodiek te testen?

Ik leef momenteel met het idee dat ik mijn woning qua brandpreventie goed op orde heb met 5 rookmelders, een CO melder, 6 brandblussers en een harde 'stekker uit het stopcontact' policy. Maar wanneer blijkt dat de rookmelders (Action) niet goed zijn, ondanks de preventieve testen, dan moet ik actie ondernemen. Vandaar dus de vraag; Wat maakt een dure 9V rookmelder beter dan een ding van 5 euro van de Action?

7400 Wp op het dak

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 13:51
Deze (en het vorige type ervan) werken hier ook al jaren prima: https://www.blokker.nl/alecto-sa-18-rookmelder/1123799.html
Niet duur maar toch betrouwbaar.

Ze zijn er ook in triple packs, iets goedkoper: https://www.blokker.nl/al...-3-pack--wit/1927912.html

[Voor 32% gewijzigd door Saeverix op 18-01-2022 08:54]

Get Schwifty

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ik denk dat ts wel ff genoeg 'mijne zijn goed' reacties heeft.
Theo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:48:

Vandaar dus de vraag; Wat maakt een dure 9V rookmelder beter dan een ding van 5 euro van de Action?
ik zou zeggen lees eens wat testen om de verschillen te ontdekken.

https://www.consumentenbo...16-test-rookmelders-p.pdf

in het algemeen zou ik zeggen; batterijniveau en juiste plaatsing zijn misschien wel belangrijker. Zo vaak moet het batterijtje nog vervangen worden of hangen ze uit het zicht in een hoek.

zelf zou ik in de keuken, toch een risico ruimte, ook nog een hittemelder moeten hangen. dat hangt nu niets ivm de kans op vals alarm tijdens koken.

[Voor 22% gewijzigd door bombadil op 18-01-2022 09:00]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Maar met bovenstaande vraag ik mij af wat de meerwaarde is van een 9V powered rookmelder van 30+ euro. Zijn ze beter? Veiliger? Kunnen/mogen ze langer dan 10 jaren gebruikt worden? Is het met een dure melder niet nodig om ze periodiek te testen?

Ik leef momenteel met het idee dat ik mijn woning qua brandpreventie goed op orde heb met 5 rookmelders, een CO melder, 6 brandblussers en een harde 'stekker uit het stopcontact' policy. Maar wanneer blijkt dat de rookmelders (Action) niet goed zijn, ondanks de preventieve testen, dan moet ik actie ondernemen. Vandaar dus de vraag; Wat maakt een dure 9V rookmelder beter dan een ding van 5 euro van de Action?
Als ze gewoon gekeurd zijn dan is er niks mis mee. Je hebt hooguit kans dat ze een keer te vroeg af gaan of dat de batterij wat sneller leeg gaat, maar als je eens per zoveel tijd de batterijen verwisselt dan is er niks mis mee.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:19

OmeJoyo

This is me

Jim80 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:47:
Ik zoek een simpele, domme (geen smart) rookmelder en heb maar 2 eisen:
  • Batterijduur 10 jaar
  • Extreem kleine kans op vals alarm
Vooral dat laatste blijft een probleem. Van elke rookmelder met genoeg reviews zijn er minstens meldingen van vals alarm (het liefste nog midden in de nacht).

Zelf ook al het probleem gedad met mijn Fibaro rookmelder, wat toch geen brol-merk is.

Ik weet niet meer wat kopen.... heeft iemand al eens dergelijk onderzoek gedaan naar wat de meest betrouwbare (op vlak van vals alarm) rookmelder is?
Valse meldingen komen van vervuiling. Stof, hoge luchtvochtigheid, of een verkeerde plaatsing waardoor vuil op kan hopen, verkeerder plaatsing waar deze de hele dag in een luchtstroom hangt etc. Ook hangen ze wel eens te dicht bij badkamers of keukens, dit kan ook voor valse meldingen zorgen en extra vervuiling.

Wat ik in mijn werk vroeger ook wel heb gezien is dat de melder op de slaapkamer wel eens erg vervuild was, oorzaak is daar ook vaak gewoon stof of slechte ventilatie, maar blijkbaar kan ook niet iedereen even goed mikken met zijn bus DEO en/of gebruiken ze veel te veel.

Dit is eigenlijk niet de rookmelders aan te rekenen, maar de gebruiker. Het is altijd verstandig ze te testen en zichtbare vervuiling goed in de gaten te houden, want dat zal er binnen ook zitten.

Waarom moet die batterij 10 jaar meegaan? Alle rookmelders melden zich vanzelf, sowieso gaan niet alle rookmelders 10 jaar mee, dit kan zomaar 5 of 7 jaar zijn. Ik zou uit voorzorg elke 5 jaar de batterij vervangen, maar dat is mijn bescheiden mening.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:19

OmeJoyo

This is me

Misschien een simpele (maar oprechte) vraag; wat is er mis met een goedkope rookmelder van de Action van 5 euro? Ik heb ze namelijk in huis hangen, en test ze ook af en toe met de drukknop. (ik wil binnenkort ook met een lucifer ze allemaal testen). De vijf die in huis hangen die doen het elk al jaren op een (goede!) 9V alkalinebatterij.
In de afgelopen jaren wel een paar keer 'loos' alarm gehad; er hing een melder in de keuken, en deze begon te piepen als ik begon te hoesten als er iets in de koekenpan aan begon te branden. (daarom hangt ie er ook niet meer..) Ook begon de melder ooit te piepen in de bijkeuken toen de oven aldaar aan was,en er etensresten die op het verwarmingselement bezig waren te verkolen. En op de overloop boven is het ooit gaan piepen toen er on huis betonboringen gedaan werden, en de melder reageerde op het vrijgekomen fijnstof.
Technisch gezien waren het allemaal loze alarmen, maar wel terechte meldingen.

Als je ze gaat testen, test ze met kunstrook, niet met echte rook. Echte rook kan voor aanslag zorgen en valse meldingen in de toekomst. Als je de testknop indrukt, dan wordt trouwens daadwerkelijk het detectiecircuit getest. Ze halen het inkomende signaal weg of verminderen dit, dus het is ook echt een test, want bij rook reageren ze omdat het inkomende signaal niet meer zichtbaar is.

Dan hebben we het wel over optische melders, maar dat is wel 97% van de markt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 19:06
OmeJoyo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Als je ze gaat testen, test ze met kunstrook, niet met echte rook.
Een geteste melder moet je niet meer gebruiken, maar weggooien. Indien tevreden, zelfde type kopen en deze ophangen.

Hier hangt Action en Aliexpress. Batterijen van de Aldi Lidl welke regelmatig beter worden getest dan Duracell. Aldi en Ikea zijn ook top batterijen. Niets te klagen tot nu toe met deze toestellen.

Voordeel van die van Ali is dat de led niet zo mega fel is 's nachts. Die van de Action hangt daarom op een plek waar dat niet stoort.

Maar je hebt ook Wifi en Zigbee versies voor niet al te veel. Ik zie de meerwaarde er niet van, kan aan mij liggen.

[Voor 32% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2022 11:50]

• Theo
  • Laatst online: 21:51

Theo

moederbord

NimRod1337 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Een geteste melder moet je niet meer gebruiken, maar weggooien. Indien tevreden, zelfde type kopen en deze ophangen.
Dat is een goed punt! Dat wordt dus niet de melders gaan testen met rook, maar gewoon het knopje vertrouwen. Ik zie wel op werk dat de rookmelders die op kantoor hangen regelmatig getest worden met een (kunst)rookgenerator die op een stok zit en tegen/om de betreffende melder wordt geplaatst door een extern bedrijf. Zijn dat speciale 'rokers' die de melders niet slopen? Of zijn dit melders die per stuk net zoveel kosten als een hele pallet met melders van de Action? (melders zitten aangesloten op een centraal systeem, gekoppeld aan het ontruimingsalarm, externe brandmelding en weet ik wat voor circus)
Edit: je Ali linkje die lijkt het niet te doen?

7400 Wp op het dak

• NimRod1337
Theo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is een goed punt! Dat wordt dus niet de melders gaan testen met rook, maar gewoon het knopje vertrouwen. Ik zie wel op werk dat de rookmelders die op kantoor hangen regelmatig getest worden met een (kunst)rookgenerator die op een stok zit en tegen/om de betreffende melder wordt geplaatst door een extern bedrijf. Zijn dat speciale 'rokers' die de melders niet slopen? Of zijn dit melders die per stuk net zoveel kosten als een hele pallet met melders van de Action? (melders zitten aangesloten op een centraal systeem, gekoppeld aan het ontruimingsalarm, externe brandmelding en weet ik wat voor circus)
Ik weet niet, het zou kunnen, maar ik zou dit zelf nooit doen, ik denk dat met rook testen de betrouwbaarheid doet dalen, En als ik dat denk, slaap ik niet lekker. Dus ja, bij twijfel zou ik zelf gewoon nieuwe halen.

• NimRod1337
Theo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Bij mij doen ze het maar bij deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002214198266.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005002746693224.html

Wel 2 x zo duur geworden, had in oktober nog 3 voor 9 euro.

[Voor 9% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2022 12:00]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:10

bonzz.netninja

Niente baffi

OmeJoyo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Valse meldingen komen van vervuiling. Stof, hoge luchtvochtigheid,
Inderdaad. Het blijkt dus , dat je rookmelders wel zo nu en dan moet stoffen. Wist ik veel dus ik heb al regelmatig snachts zo'n ding ergens van de muur af moeten plukken.

Nu zet ik 1x per half jaar de stofzuiger er ff op.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• NimRod1337
bonzz.netninja schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Inderdaad. Het blijkt dus , dat je rookmelders wel zo nu en dan moet stoffen. Wist ik veel dus ik heb al regelmatig snachts zo'n ding ergens van de muur af moeten plukken.

Nu zet ik 1x per half jaar de stofzuiger er ff op.
Dit moet je ook echt niet doen volgens mij, mij er komt dan stof in die optische kamer terecht. Stofvrij ophangen en tijdig vervangen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:17
jichem schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:42:
Enige jaren geleden heb ik de Hager TG550A overal in huis geïnstalleerd, hier heb je ook een niet koppelbare variant van. Die is wel veel aantrekkelijker geprijsd. Tot noch toe geen valse alarmen en geen lege batterijen.
Idem. In vorige huis op batterijen en in dit huis op 230V. Vind ze ook niet zo lelijk als sommige anderen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

NimRod1337 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Dit moet je ook echt niet doen volgens mij, mij er komt dan stof in die optische kamer terecht. Stofvrij ophangen en tijdig vervangen.
Volgens de handleiding van het ding wel.
https://www.smartwares.eu...nmaken-van-een-rookmelder

En stofvrij ophangen? Hoe werkt dat, in een vitrinekast?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• NimRod1337
bonzz.netninja schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Volgens de handleiding van het ding wel.
https://www.smartwares.eu...nmaken-van-een-rookmelder

En stofvrij ophangen? Hoe werkt dat, in een vitrinekast?
Het schijnt te kunnen inderdaad, getuige een snelle zoektocht. Ik geloof het bijna nog niet, maar I stand corrected.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NimRod1337 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Hier hangt Action en Aliexpress. Batterijen van de Aldi Lidl welke regelmatig beter worden getest dan Duracell. Aldi en Ikea zijn ook top batterijen. Niets te klagen tot nu toe met deze toestellen.

Voordeel van die van Ali is dat de led niet zo mega fel is 's nachts. Die van de Action hangt daarom op een plek waar dat niet stoort.

Maar je hebt ook Wifi en Zigbee versies voor niet al te veel. Ik zie de meerwaarde er niet van, kan aan mij liggen.
Tegenwoordig heb je batterijen die lang meegaan. Niet regular alkaline, maar Lithium. zoals de testuitlag die je laat zien uit 2018 ook aantoont.
Merk wel dat de batterijen van nu erg verschillen met paar jaar geleden. oa in zaklamp en fietsverlichting, merk ik dat de alkaline van Aldi, Ikea en Panasonic niet lang mee gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NimRod1337
Hackus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Tegenwoordig heb je batterijen die lang meegaan. Niet regular alkaline, maar Lithium. zoals de testuitlag die je laat zien uit 2018 ook aantoont.
Merk wel dat de batterijen van nu erg verschillen met paar jaar geleden. oa in zaklamp en fietsverlichting, merk ik dat de alkaline van Aldi, Ikea en Panasonic niet lang mee gaan.
Batterijen van nu zijn anders dan 3 jaar gelden? Welke batterijen zijn dat dan? Vertel die ik wil ik ook graag kopen.

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2022 12:10]

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:38
Ik heb deze net nieuw van de woningbouw gekregen. Alle oude rookmelders moest vervangen worden na 11 jaar. De nieuwe rookmelder is van FireFingel

Enige waar ik tegen aanloop na het douchen gaat hij soms even af. Ik hoor dan een alarmbel af gaan en dan stopt hij. Dat is het enige vervelende aan een rookmelder.

Maar ze gaan lang mee. Ik weet niet of dit met batterij is, of met de elektriciteit? Succes met jouw keuze

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

van der Berg schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:33:
Enige waar ik tegen aanloop na het douchen gaat hij soms even af. Ik hoor dan een alarmbel af gaan en dan stopt hij. Dat is het enige vervelende aan een rookmelder.
Een rookmelder is doorgaans niet geschikt waar waar damp, vocht of legitieme rookontwikkeling kan optreden. AFAIK gebruik je in die gevallen een hittemelder. Juist om valse alarmen tegen te gaan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb deze net nieuw van de woningbouw gekregen. Alle oude rookmelders moest vervangen worden na 11 jaar. De nieuwe rookmelder is van FireFingel
bedoel je niet FireAngel? :P

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:38
Leipo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:37:
[...]

bedoel je niet FireAngel? :P
Ja, FireAngel inderdaad

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie krijg je van Vlaanderen twee rookmelders en een CO melder. Volgens mij is het allemaal wel redelijk betrouwbaar, ik heb nog nooit valse alarms gehad (ook niet in vorige woningen met rookmelders van de Action). Als je aan het koken bent en het eten brandt aan is dat ook niet echt een valse melding :)

Ik heb er een beneden in de hal en een boven in de hal gehangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Leipo
  • Niet online
dit topic triggered me dat ik ook eens moet gaan uitbreiden met rookmelders, maar nu valt me op dat ze allemaal een led lampje hebben die ook regelmatig knippert als er geen alarm af gaat / rook aanwezig is.
dit vind ik erg irritant in de slaapkamer, mijn huidige (maar te oude) melder heeft dit niet, maar die is allang niet meer te koop => weet iemand een melder zonder irritant knipperlicht ingebouwd? :P

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-05 14:14

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Leipo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:02:
dit topic triggered me dat ik ook eens moet gaan uitbreiden met rookmelders, maar nu valt me op dat ze allemaal een led lampje hebben die ook regelmatig knippert als er geen alarm af gaat / rook aanwezig is.
dit vind ik erg irritant in de slaapkamer, mijn huidige (maar te oude) melder heeft dit niet, maar die is allang niet meer te koop => weet iemand een melder zonder irritant knipperlicht ingebouwd? :P
nest protect. erg nice :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Leipo
  • Niet online
@Hubert Dank voor de suggestie. ik had het er niet bijgezet, maar ik heb het liefst een domme melder die niet afhankelijk is van externe diensten/gateways of koppelt met Google :P

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 14:36
voor deze prijs (3 voor 20 euro) in elk geval het proberen waard denk ik.
Geweldige uitspraak. Ik zie wel of de remmen werken...

Maar dat legt wel de vinger op de zere plek: Een testknop test het piepje, niet de feitelijke werking want die knop produceert geen rook of hitte. Ik zou zelf elke melder voor die ik ophang met echte rook (boven de BBQ of zo?) willen testen, al is het maar 1 keer.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NimRod1337 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Batterijen van nu zijn anders dan 3 jaar gelden? Welke batterijen zijn dat dan? Vertel die ik wil ik ook graag kopen.
Zoals ik al schreef waar je mij in quote.

Energizer Lithium 9V zijn goed voor rookmelders

• NimRod1337
Hackus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Zoals ik al schreef waar je mij in quote.

Energizer Lithium 9V zijn goed voor rookmelders
Lithium 9Vs aren't recommended for smoke detectors unless you follow a strict battery replacement schedule. Those batteries maintain a high voltage until the end of their usable life, so they provide a much shorter “low battery” warning to alert you that it's time to swap in a fresh one.
Heb jij hier geen last van dan? Want ik ben dan bang die warning chirp te missen. Misschien toch maar eens eens een paar Lithiums proberen.

[Voor 10% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2022 16:52]

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-05 16:24
Verbaast mij dat iedereen zo lyrisch is over hun brandmelder. De mijne doet het fantastisch!

Hoe weet je dat nou? Je hebt geen brand gehad? :D

Tenzij je het getest hebt met rook maar dan kan je hem meteen weggooien.

Zou toch eerder zo'n test van de consumentbond volgen. Die overigens letterlijk openen met deze zin:
Laat je niet verleiden om online een Chinese melder van een paar euro te kopen. Deze werken echt niet.

Die raden overigens ook de Flow Mister Owl 1015027 en de Lidl FSM-121 af.

Met de Alecto SA-110 ben je het goedkoopst uit.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
Maar ze gaan lang mee. Ik weet niet of dit met batterij is, of met de elektriciteit?
Die heb ik ook ;) - dat groene lampje zit alleen op de exemplaren met netvoeding (die kennelijk ook spanning heeft). Er zit ook een batterij in voor backup.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:41
Akemi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:46:
Verbaast mij dat iedereen zo lyrisch is over hun brandmelder. De mijne doet het fantastisch!

Zou toch eerder zo'n test van de consumentbond volgen. Die overigens letterlijk openen met deze zin:
Laat je niet verleiden om online een Chinese melder van een paar euro te kopen. Deze werken echt niet.

Die raden overigens ook de Flow Mister Owl 1015027 en de Lidl FSM-121 af.

Met de Alecto SA-110 ben je het goedkoopst uit.
Het verbaast mij dat hier een topic over is... Ga naar de Praxis, koop een rookmelder en done.

[Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 18-01-2022 18:15]

• Onbekend
Tupolev schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:10:
[...]

Hier in huis wel. Ik heb drie van die Firex dingen die bekabeld zijn aangesloten en alledrie tegelijk afgaan bij een alarm. Onmogelijk om een batterij te vervangen, plastic constructie waar ze in china trots op zouden zijn, veel te hard alarm (3 keer 85dB(A)), en veel piepjes en vals alarmen uit het niets. Blijkbaar is die rommel verplicht, maar ik ben benieuwd bij wie dit systeem nog werkt na een jaar of tien.
Juist voor dit topic had ik mijn gekoppelde rookmelder van het plafond gehaald om het merk en type nummer te checken, en heb ook meteen getest of de batterij zelf goed was. De rest ging niet piepen toen ik hem eraf haalde.
Mogelijk een andere productieserie met problemen?

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:47
Vraagje: het is hier nu een paar keer voorbij gekomen, maar waarom kan het testen van een rookmelder niet met zo'n rookapparaat?
Waardoor zou daarna de rookmelder afgeschreven zijn?

Oprechte vraag, want zo wilde ik ze binnenkort eigenlijk gaan testen, want kan op het werk vast wel een keer die 'roker' lenen.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 11:06
Je kunt gewoon spuitbusjes kopen, zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.bol.com/nl/nl...st-spray/9200000099247031
Met echte rook zou je inderdaad kunnen zorgen dat er roet of een soort olie in de sensor komt.

• jordje
De melders van EI die op pagina 1 voorbij zijn gekomen hebben dit ook niet.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:03

[Afbeelding]

Maar ze gaan lang mee. Ik weet niet of dit met batterij is, of met de elektriciteit? Succes met jouw keuze
Met deze heb ik mijn oude brandmelders vervangen. Het mooie aan het systeem is dat je ze zowel bedraad als draadloos kan koppelen. Daardoor heb ik nog een CO melder op zolder kunnen plaatsen die wél goed te horen is in de rest van het huis. Ook heb ik een controlepaneel toegevoegd zodat je makkelijk alle melders met 1 klik kan testen. Dan doe je dat wél (1x per 3 maanden of zo, al een stuk vaker dan eerst :+ ). Ook hebben ze 230V én 10-jaar batterij.

Nog geen vals alarm gehad maar plaatsing is essentieel. Hier hangen de melders op de verdiepingen op de gang en een warmtemelder in de keuken (niet recht boven een warmtebron).

Alles opgeteld wel duur maar minder dan Nest Protect of zo :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-04 22:05
De test van de consumentenbond is een beetje kort door de bocht, een melder waarvan de batterij maar 6 Jr meegaat ipv de 10 Jr wat de fabrikant schrijft dan te zeggen niet kopen.... nee dat gaat er bij mij niet in.
Werk zelf bij de brandweer en de fireangel melders behoren tot de besten net als de ei, hier zit een hele jarenlange ervaring en tests aan.

Bij aanschaf van een melder kijk goed welke je waar hangt, optisch of thermisch.
En geloof me, een melder hoe duur of goedkoop red levens, alleen de een is iets beter dan de ander en zal beter detecteren.
bombadil schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:56:
ik denk dat ts wel ff genoeg 'mijne zijn goed' reacties heeft.

[...]
ik zou zeggen lees eens wat testen om de verschillen te ontdekken.

https://www.consumentenbo...16-test-rookmelders-p.pdf

in het algemeen zou ik zeggen; batterijniveau en juiste plaatsing zijn misschien wel belangrijker. Zo vaak moet het batterijtje nog vervangen worden of hangen ze uit het zicht in een hoek.

zelf zou ik in de keuken, toch een risico ruimte, ook nog een hittemelder moeten hangen. dat hangt nu niets ivm de kans op vals alarm tijdens koken.

• Bor

Bor

pachmo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:39:
De test van de consumentenbond is een beetje kort door de bocht, een melder waarvan de batterij maar 6 Jr meegaat ipv de 10 Jr wat de fabrikant schrijft dan te zeggen niet kopen.
Een niet vervangbare batterij die net iets meer dan de helft van de opgegeven levensduur haalt lijkt mij toch een behoorlijk punt eigenlijk. Duurzaam is het in ieder geval niet. Je gooit het apparaat 4 jaar te vroeg weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 20:26

Heimdallr

Asgard

Hmm, de consumentenbond en hun manier van testen daar zet ik altijd wel wat vraagtekens bij. Zelf werk ik in de wereld van brandmeldinstallaties en ik kan fireangel en ei voor de particuliere markt echt aanbevelen. Veel installateurs en woningbouwverenigingen kiezen dan ook juist voor deze merken om in woningen te plaatsen.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bor

Bor

Heimdallr schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:41:
Hmm, de consumentenbond en hun manier van testen daar zet ik altijd wel wat vraagtekens bij. Zelf werk ik in de wereld van brandmeldinstallaties en ik kan fireangel en ei voor de particuliere markt echt aanbevelen. Veel installateurs en woningbouwverenigingen kiezen dan ook juist voor deze merken om in woningen te plaatsen.
Maakt het ook nog verschil welk FireAngel model? Ik moet zeggen dat ik het merk alleen vanuit de bouwmarkt etc ken, ik zie het vrijwel nooit in bv nieuwbouwhuizen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

@Bor

Google maar eens op Fireangel en woningbouw ;) Overigens het bedrijf waar ik voor werk kiest Ei voor de particuliere markt en Hertek, Siemens en Esser voor de zakelijke markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:11
https://www.action.com/nl...wares-rookmelder-pd-8829/ Geen idee in hoeverre die betrouwbaar is, maar goedkoop is die zeker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:41
Akemi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:46:

Ik heb de mijne getest met testgas voor rookmelders, dan moet hij niet onmiddelijk weggegooid worden ;)

Ik heb overigens enkel bedrade (gekoppeld aan het alarmsysteem) in gebruik. Honeywell en Jablotron, van beiden tevreden.

[Voor 11% gewijzigd door azerty op 27-05-2022 10:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Er wordt geadviseerd geen test spray te gebruiken, dit zou de sensor vervuilen.
C’T magazine heeft net een rookmelder test gedaan.

Gebruik geen testspray
Er zijn rookmelder-testsprays te koop. Maar die bevatten deeltjes die onder hoge druk in de rookmelder worden gespoten. Dat zorgt er meestal voor dat een dunne laag wordt afgezet op de led en sensor. Uiteindelijk kan dit de gevoeligheid van de rookmelder verminderen.

Overdreven gesteld: na het gebruik van zo’n spray weet je dat de melder werkte, maar niet of hij ook in de toekomst nog zal werken.

Een echte vuurproef zoals we in onze test hebben uitgevoerd, moet je nooit zelf nabootsen!

https://www.ct.nl/nieuws/...-is-een-goede-rookmelder/

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53
@Heimdallr @pachmo
Gezien jullie ervaringen: wat denken jullie van de Elro FS4610? Hij is mooi compact, vandaar dat ik bij deze uitkom. Is niet heel goedkoop maar ook geen rib uit het lijf wat mij betreft. Ik begrijp dat esthetiek niet de belangrijkste variabele zou moeten zijn om een rookmelder op uit te kiezen, maar als 'ie verder ook prima lijkt dan is het wel mooi meegenomen dat het niet zo'n lomp ding is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

rmr1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:59:
Er wordt geadviseerd geen test spray te gebruiken, dit zou de sensor vervuilen.
C’T magazine heeft net een rookmelder test gedaan.

Gebruik geen testspray
Er zijn rookmelder-testsprays te koop. Maar die bevatten deeltjes die onder hoge druk in de rookmelder worden gespoten. Dat zorgt er meestal voor dat een dunne laag wordt afgezet op de led en sensor. Uiteindelijk kan dit de gevoeligheid van de rookmelder verminderen.

Overdreven gesteld: na het gebruik van zo’n spray weet je dat de melder werkte, maar niet of hij ook in de toekomst nog zal werken.

Een echte vuurproef zoals we in onze test hebben uitgevoerd, moet je nooit zelf nabootsen!

https://www.ct.nl/nieuws/...-is-een-goede-rookmelder/
Volgens mij hebben ze bij C'T meer verstand van ICT dan van brandmeldinstallaties ;) Jaarlijks worden alle rookmelders van brandmeldinstallaties getest door een onderhoudsdeskundige volgens NEN 2654 door middel van testgas. En een beheerder BMI doet volgens dezelfde NEN norm dat maandelijks steekproef gewijs.

Die bmi rookmelders verschillen echt niet zoveel ten opzichte van de A merken voor de particuliere markt.

1 x per jaar een klein beetje testgas thuis in alle melders om een functionele beproeving te doen moeten ze gewoon 10 jaar kunnen volhouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Valorian schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:39:
@Heimdallr @pachmo
Gezien jullie ervaringen: wat denken jullie van de Elro FS4610? Hij is mooi compact, vandaar dat ik bij deze uitkom. Is niet heel goedkoop maar ook geen rib uit het lijf wat mij betreft. Ik begrijp dat esthetiek niet de belangrijkste variabele zou moeten zijn om een rookmelder op uit te kiezen, maar als 'ie verder ook prima lijkt dan is het wel mooi meegenomen dat het niet zo'n lomp ding is.
Als die rookmelder conform N EN 14604 is zie ik geen probleem.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier zojuist een zestal FireAngel ST-622-BLNT rookmelders binnen gekregen zodat ik per 01-07-2022 ook aan de wettelijke verplichting kan voldoen.

Komende week maar eens op gaan hangen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• torretje2012
Will_M schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:41:
Hier zojuist een zestal FireAngel ST-622-BLNT rookmelders binnen gekregen zodat ik per 01-07-2022 ook aan de wettelijke verplichting kan voldoen.

Je hebt dus een huis van 6 etages? ;) de wettelijke verplichting is namelijk 1 per (leef)etage

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-05 16:45
torretje2012 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Je hebt dus een huis van 6 etages? ;) de wettelijke verplichting is namelijk 1 per (leef)etage
Ik heb er zelfs 7 moeten bestellen, split-level huis :'(

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 09:10
pachmo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:39:
De test van de consumentenbond is een beetje kort door de bocht, een melder waarvan de batterij maar 6 Jr meegaat ipv de 10 Jr wat de fabrikant schrijft dan te zeggen niet kopen.... nee dat gaat er bij mij niet in.
[...]
Er staat een correctie bij op de laatste pagina. De Ei en Fireangel worden wel aangeraden.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:18
Leipo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:59:
@Hubert Dank voor de suggestie. ik had het er niet bijgezet, maar ik heb het liefst een domme melder die niet afhankelijk is van externe diensten/gateways of koppelt met Google :P
Ik heb zelf ook Nest Protect. Ze zijn niet _afhankelijk_ van Google, ze werken prima als Google, het internet of de wifi eruit ligt. De koppeling tussen de melders vindt plaats op een eigen wifi netwerk dat onafhankelijk is van je eigen wifi. Daarbij heb ik geen Google account gekoppeld, maar nog steeds een Nest account voor de app en notificaties.

Naast de Nest heb ik nog een paar losse rookmelders. Een op elke slaapkamer van de kinderen en op risicovolle plekken zoals de trapkast (daar staat m'n always-on apparatuur zoals server, router, switches etc) en achter de voordeur voor het geval een lolbroek vuurwerk door de brievenbus doet. Sommigen hiervan heb ik echter al ruim 20 jaar. Ik doe er braaf een nieuw batterijtje in als hij gaat piepen, maar het is niet zo gek dat een Nest na 10 jaar er gewoon mee kapt, want anders heb je toch de neiging om 'm gewoon te laten hangen.

Maar naar aanleiding van dit topic vraag ik me wel af hoe de gemeente kan handhaven en boetes uitdelen. Ik heb niks te verbergen, maar echt no way dat ik een pottenkijker van de gemeente binnenlaat. Dan zullen ze toch echt de politie moeten meenemen met een huiszoekingsbevel, en dat zal vast niet worden afgegeven vanwege het vermoeden van een ontbrekende rookmelder. Dus hoe gaan ze dit aanpakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik was net bij de Action, maar de rookmelder van 6,99 was helaas uitverkocht.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torretje2012
aawe mwan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Ik was net bij de Action, maar de rookmelder van 6,99 was helaas uitverkocht.
Schijnt niet uitgeleverd te zijn naar de fillialen, heb ze allemaal in groningen bij langs gefietst... en daarna maar online besteld :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

torretje2012 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:07:
[...]

6 etages heb ik (gelukkig) niet, de helft daarvan is al groot genoeg voor me, maar ik heb wel wat meer mogelijk te gebruiken 'vluchtroutes' welke ik liever allemaal van een eigen signaal wil voorzien (lees: Open houden voor o.a. mezelf).

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
PhilipsFan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:28:
[...]

Maar naar aanleiding van dit topic vraag ik me wel af hoe de gemeente kan handhaven en boetes uitdelen. Ik heb niks te verbergen, maar echt no way dat ik een pottenkijker van de gemeente binnenlaat. Dan zullen ze toch echt de politie moeten meenemen met een huiszoekingsbevel, en dat zal vast niet worden afgegeven vanwege het vermoeden van een ontbrekende rookmelder. Dus hoe gaan ze dit aanpakken?
Hoe gaan ze dit aanpakken? Niet. Ik denk niet dat er gehandhaafd wordt. Hooguit bij woningen die verhuurd worden na een klacht over brandveiligheid door een huurder (gebrek aan melders, etc). Je hoeft dus wat je ook doet, niet bang te zijn voor boetes van een gemeente of politie. Zo zijn er nog tal van zaken te bedenken die niet mogen, qua bijvoorbeeld installatie (elektra, gas) maar die niemand controleert en waar dus ook niet actief op wordt gehandhaafd.

Waar je mógelijk wel mee te maken kan krijgen is problemen bij uitkering van je verzekering na een brand. En dan heb je met hoge kosten te maken als je hele huis afgefikt is en de verzekeraars geven niet thuis. Nog maar niet te spreken over eventueel lichamelijk letsel en de gevolgschade daarvan. Nu is het maar de vraag of verzekeraars daar zo streng in gaan zijn en of dat juridisch allemaal standhoudt, maar volgens mij moet je dat niet willen "testen" om zo een paar tientjes te besparen :) ...

Kortom: voor die handhaver hoef je echt niet te vrezen als je geen rookmelder hebt. Voor je veiligheid én voor je portomonnaie bij eventuele schade wel degelijk.

[Voor 5% gewijzigd door Valorian op 29-05-2022 15:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Valorian schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:47:
Waar je mógelijk wel mee te maken kan krijgen is problemen bij uitkering van je verzekering na een brand. En dan heb je met hoge kosten te maken als je hele huis afgefikt is en de verzekeraars geven niet thuis. Nog maar niet te spreken over eventueel lichamelijk letsel en de gevolgschade daarvan.
Wat is je bron voor deze informatie?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik ben goed in doem denken, dus laten we worst case even het scenario volgen dat je een logeetje hebt (weet niet of je kinderen hebt maar voor de extra drama een neefje of nichtje of anders een vriendje van je kinderen).
Lekker patat gegeten maar de vergeten de airfryer uit het stopcontact gehaald. Snachts kortsluiting en heel ongelukkig je neefje/nichtje/ vriendje ligt op zolder en jullie worden te laat wakker vlammen al op de trap om ze nog naar beneden te halen / te redden.

Mag jij raden wat er allemaal fout kan gaan op verzekeringen vlak als er uit onderzoek blijkt dat je geen melders had hangen (en hier ook nog gepost hebt dat je het allemaal poppenkast vindt).

En dan even naast het feit dat er zijn blijkbaar >600k mensen zijn in NL die geen WA hebben. Dus dan mag je het sowieso uit eigen zak betalen.

En ja ik heb er 10 hangen ( huis uit 2009 heeft in iedere kamer en hal er 1tje hangen en ja ik heb ze al vervangen) ik vind het wat veel, maar ook in ons huis hiervoor hadden we er 1 op iedere verdieping én CO melder bij de CV omdat we daar naast slapen (en nu trouwens ook).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:18
[...]

Hoe gaan ze dit aanpakken? Niet. Ik denk niet dat er gehandhaafd wordt. Hooguit bij woningen die verhuurd worden na een klacht over brandveiligheid door een huurder (gebrek aan melders, etc). Je hoeft dus wat je ook doet, niet bang te zijn voor boetes van een gemeente of politie. Zo zijn er nog tal van zaken te bedenken die niet mogen, qua bijvoorbeeld installatie (elektra, gas) maar die niemand controleert en waar dus ook niet actief op wordt gehandhaafd.
Nee, dat dacht ik dus al.
Waar je mógelijk wel mee te maken kan krijgen is problemen bij uitkering van je verzekering na een brand. En dan heb je met hoge kosten te maken als je hele huis afgefikt is en de verzekeraars geven niet thuis. Nog maar niet te spreken over eventueel lichamelijk letsel en de gevolgschade daarvan. Nu is het maar de vraag of verzekeraars daar zo streng in gaan zijn en of dat juridisch allemaal standhoudt, maar volgens mij moet je dat niet willen "testen" om zo een paar tientjes te besparen :) ...
En ook dat vraag ik me af. Bij een ondeugdelijke elektrische installatie kan vaak achteraf nog wel vastgesteld worden dat dit de oorzaak was van de brand. M.a.w. als de installatie had gedeugd, dan was er geen brand geweest. Maar rookmelders zijn nooit de oorzaak van brand. De gevolgen van brand kunnen wel minder zijn (als in: minder gewonden of doden) maar daar gaat je inboedelverzekering niet over, die zal gewoon uitbetalen. Ik heb nog nergens in de voorwaarden van een inboedelverzekering gevonden dat de woning moet voldoen aan de eisen.

Wat wel zou kunnen in het hierboven geschetste scenario dat je de verantwoordelijkheid hebt voor een ander die omkomt bij een brand in jouw huis. Dat valt onder je WA-verzekering en die zou het op nalatigheid kunnen gooien in dat specifieke geval.

Niet dat ik dit ooit zou willen uitproberen. De levens van mijzelf en de mensen die bij me inwonen zijn me veel te dierbaar om te besparen op een paar rookmelders. Die hangen er dus ook al zolang ik hier woon en worden regelmatig getest en indien nodig vervangen. Het ging me meer om het principe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
@PhilipsFan @aawe mwan

Ik had niet de moeite genomen het echt uit te zoeken, daarom gaf ik ook aan "mogelijk problemen bij verzekering". Een kleine google-actie leert dat jullie op zich gelijk hebben en ik iets te kort door de bocht ging: vooralsnog lijkt het erop dat verzekeraars uitkeren ongeacht of je wel of niet die rookmelders hebt. Wel kan ik mij goed voorstellen dat verzekeraars in de toekomst in hun contract opnemen dat je rookmelders moet hebben, in dat geval zou de uitkering wel op de tocht staan bij schade, maar zover is het nu kennelijk nog niet.

Op deze site staat het redelijk goed uitgelegd.

@PhilipsFan Ik ben het oerigens eens met het feit dat de rookmelder nooit de oorzaak zal zijn van een brand, maar denk wel dat een rookmelder het verschil kan maken tussen een hele kleine brand en een hele grote. Daarmee geeft een huis met een rookmelder voor een verzekeraar dus een kleiner risico op hoge kosten dan een huis zonder rookmelder, wat brand betreft. Ik verwacht dan ook dat in de toekomst de verzekeraars ook wel een zinnetje zullen gaan opnemen over die rookmelders.

Verder wil je zoals @Barrycade ook al stelt eigenlijk gewoon elke vorm van discussie vermijden over de aansprakelijkheid wegens eventuele nalatigheid. Vergelijk het met een ongeluk veroorzaken met een auto met verlopen APK omdat je iemand geen voorrang verleent: theoretisch is dat verlopen van de APK geen oorzaak voor het ongeluk, maar als je in zo'n situatie terecht komt geeft het wel een hoop extra gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Vooralsnog zou het geen voorwaarde worden; dat had ik namelijk wel verwacht. Ik kan niet terugvinden waar ik dit gelezen heb, maar zie het nu in ieder geval op https://www.consumentenbo...uli-in-elk-huis-verplicht staan. Maar zoals gezegd, zorg gewoon dat je die dingen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 14:42
Mijn zoon had ook last van de knipperende led onder het test-knopje omdat hij in zijn hoogslaper dicht bij de plafondmelder lag. Ik heb daarop met een 1mm boortje een klein gaatje geboord in de knop tot ik bij de led was. Testknop werkt nog en led is uit.

I7-117000--2x16GB--XPG SX8200 Pro 1TB--Be quiet! Pure Power 11 600W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torretje2012
eatme schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Mijn zoon had ook last van de knipperende led onder het test-knopje omdat hij in zijn hoogslaper dicht bij de plafondmelder lag. Ik heb daarop met een 1mm boortje een klein gaatje geboord in de knop tot ik bij de led was. Testknop werkt nog en led is uit.
Nu heb je kans dat er bijv een kleine spin in kruipt en de boel triggerd, betere optie was ff aanstippen met permanentmarker of een klein stukje tape er op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 14:42
torretje2012 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Nu heb je kans dat er bijv een kleine spin in kruipt en de boel triggerd, betere optie was ff aanstippen met permanentmarker of een klein stukje tape er op.
Spin in kruipt? Waarin ? 1mm gaatje loopt dood tot het ledje. Stukje tape en marker geprobeerd, maar knopje is doorzichtig en steekt uit dus dat kan alleen als je de gehele knop afplakt en dit is een stuk strakker.

I7-117000--2x16GB--XPG SX8200 Pro 1TB--Be quiet! Pure Power 11 600W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Will_M schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:41:

Uitstekende melder. Deze heb ik zelf ook.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:09
Iemand een tip voor een koppelbare rookmelder zonder knipperend lampje, die niet extreem duur is? Op bol.com kun je selecteren op koppelbare melders, maar niet op aanwezigheid van het lampje. De Ei650RF is koppelbaar en adverteert met het feit dat er geen lampje opzit, maar die kost op amazon.nl wel 85€ per stuk 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jordje
@marvel27 Voor een tientje aan verzendkosten kan je ze ook uit Duitsland halen: https://www.rauchmelder-e...ronics-testsieger-ei650rf

Met deze shop heb ik geen ervaring, maar heb wel elders in Duitsland een keer een stuk of twintig melders besteld. Dat scheelde significant geld.

• torretje2012
marvel27 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:01:
Iemand een tip voor een koppelbare rookmelder zonder knipperend lampje, die niet extreem duur is? Op bol.com kun je selecteren op koppelbare melders, maar niet op aanwezigheid van het lampje. De Ei650RF is koppelbaar en adverteert met het feit dat er geen lampje opzit, maar die kost op amazon.nl wel 85€ per stuk 8)7
lampje even aanstippen met permanentmarker? Zit de detectie niet in de weg, maar je lampje is onzichtbaar :)

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 13:41
Ik sta ook op het punt om rookmelders te plaatsen maar zou graag een model hebben dat onderling met elkaar verbonden is zodat bij brand alle melders af gaan én een melding geeft op een telefoon.
Nu vind ik genoeg melders die onderling verbonden zijn en melders die een bericht sturen naar een gsm maar geen die de twee doen. Tenzij je een ganse IoT-installatie met Z-wave of Zigbee plaatst, hetgeen ik niet heb.
Kijk ik nu niet genoeg rond of is dit gewoon zo?

• torretje2012
Tomovich schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:23:
Ik sta ook op het punt om rookmelders te plaatsen maar zou graag een model hebben dat onderling met elkaar verbonden is zodat bij brand alle melders af gaan én een melding geeft op een telefoon.
Nu vind ik genoeg melders die onderling verbonden zijn en melders die een bericht sturen naar een gsm maar geen die de twee doen. Tenzij je een ganse IoT-installatie met Z-wave of Zigbee plaatst, hetgeen ik niet heb.
Kijk ik nu niet genoeg rond of is dit gewoon zo?
SMSCom heeft rookmelders met een simkaart, maar die werken voor zover ik herinder niet onderling
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee