• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 09:55
@TS: ik hoop dat jezelf ook inziet dat er een gevaarlijke tegenstrijdigheid zit tussen je vraag om:
  1. een betrouwbare rookmelder
  2. een rookmelder met een extreem kleine kans op vals alarm

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36

Sabbi

je denkt aan mij.

Tomovich schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:23:
Ik sta ook op het punt om rookmelders te plaatsen maar zou graag een model hebben dat onderling met elkaar verbonden is zodat bij brand alle melders af gaan én een melding geeft op een telefoon.
Nu vind ik genoeg melders die onderling verbonden zijn en melders die een bericht sturen naar een gsm maar geen die de twee doen. Tenzij je een ganse IoT-installatie met Z-wave of Zigbee plaatst, hetgeen ik niet heb.
Kijk ik nu niet genoeg rond of is dit gewoon zo?
Nest Protect doet dat. Zijn onderling verbonden en stuurt over wifi bericht naar de app. Niet de goedkoopste.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Sabbi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Nest Protect doet dat. Zijn onderling verbonden en stuurt over wifi bericht naar de app. Niet de goedkoopste.
tegen de tijd dat je een appje krijgt en naar huis wilt dan staat de brandweer er ws al wel ;)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50
Ik heb hier die melders van Homematic IP. Doen het volgens mij wel goed, maar eentje is “over de zeik” na een verbouwing met veel stof :X

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 22:25
MOmax schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:24:
@TS: ik hoop dat jezelf ook inziet dat er een gevaarlijke tegenstrijdigheid zit tussen je vraag om:
  1. een betrouwbare rookmelder
  2. een rookmelder met een extreem kleine kans op vals alarm
Ik snap wat je bedoelt maar ben het er toch niet helemaal mee eens :)
Als hij afgaat van een stofwolk, dat zou ik daar geen probleem mee hebben. Maar midden in de nacht, temidden van de living waar verder helemaal niks ongewoons is, dat zou toch te vermijden moeten zijn in een slim ontwerp.

Voorlopig overigens tevreden van mijn EI650i dankzij dit forum

[ Voor 4% gewijzigd door Jim80 op 11-08-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:11
Ik heb uiteindelijk de EI 650RF gekocht: koppelbaar en geen storend lampje bij gebruik in de slaapkamer.

Ik ga een rookmelder in elke slaapkamer plaatsen, in de meterkast en het CV-hok. Hittemelder in de open keuken. Ik twijfel nog over een rookmelder in de woonkamer zo ver mogelijk verwijderd van de keuken (5-6m).
Heb je dan nog melders nodig in de hal en overloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 15:52

FL_

Ik dacht juist dat de eis was dat de rookmelders (bij voorkeur) hangen in de ontsnappingsroutes van die etages met leefvertrekken, maar het lijkt mij dat als je in alle kamers al rookmelders hebt, je in de geest van de wetgeving al meer dan genoeg gedaan hebt.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:45
de wet voorziet alleen op 1 per verdieping, idealiter op de vluchtweg gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb op een ander forum over "rookmelders" wat geschreven over:
1) Betrouwbaarheid van onderling draadloos koppelen van melders
2) Bij bedrade melders koppeling verplicht.
...Waarop letten bij bedrade melders (ook met draadloos koppelen)
3) Het NIPV rapport (kennispublicatie) "Effectiviteit van Rookmelders in woningen"

Zie voor andere forum:
Smart rookmelder ervaringen
Zie voor 1)
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"
Zie voor 2)
Zie voor 3)

Zie voor detail uitleg van type draadloze signalen:
Bijlage 02 van "Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen":
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

[ Voor 29% gewijzigd door Antonio di op 15-08-2022 19:24 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:14:
Ik heb uiteindelijk de EI 650RF gekocht: koppelbaar en geen storend lampje bij gebruik in de slaapkamer.

Ik ga een rookmelder in elke slaapkamer plaatsen, in de meterkast en het CV-hok. Hittemelder in de open keuken. Ik twijfel nog over een rookmelder in de woonkamer zo ver mogelijk verwijderd van de keuken (5-6m).
Heb je dan nog melders nodig in de hal en overloop?
Wat ik in de NEN 2555 en de NEN EN 14604 lees is het lichtje om iedere "xx" seconden even te knipperen (melder werkt): OPTIONEEL IS.
Ik heb een Lupus Electronics V2 rookmelder die heeft ook dat lichtje niet. Deze melder werkt voor de "smart" alleen met Lupus Electronics Hubs.

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 15-08-2022 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

torretje2012 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:45:
de wet voorziet alleen op 1 per verdieping, idealiter op de vluchtweg gemonteerd
Voor de bestaande bouw van voor 2004 klopt het wat je zegt (wat nu per 1-7-2022 verplicht wordt voor bestaande bouw).
Voor de nieuwbouw/grote-renovatie na 2003 geldt een geluidsterkte norm bij bedrade melders, die bedrade melders zijn verplicht voor woningen van NA 2003. Voldoe je niet aan die geluidsnorm, dan moet je extra melder(s) plaatsen en onderling koppelen:
Zie ook :

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 15-08-2022 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
bonzz.netninja schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Inderdaad. Het blijkt dus , dat je rookmelders wel zo nu en dan moet stoffen. Wist ik veel dus ik heb al regelmatig snachts zo'n ding ergens van de muur af moeten plukken.

Nu zet ik 1x per half jaar de stofzuiger er ff op.
Ik heb 3 Netatmo Smoke's smart rookmelders hangen. Nu zijn ze de afgelopen 2 maanden 6 keer afgegaan. vals alarm. Vannacht 2:15 uur is wel de druppel. De andere keren waren overdag en in de avond. De rookmelder op zolder is 1x afgegaan en op de bovenverdieping in de gang is die 5x gegaan. Helemaal opgehangen volgens instructies. 1/2x per week stofzuigen op de verdieping. Na het valse alarm kwam ik er achter dat je ze schoon moet houden. Nu heb ik ze in deze 2 maanden zeker 4 x afgestoft, er afgehaald en gestofzuigd. Maar toch blijf ik vals alarmen houden.. Misschien hele kleine vliegjes.. Maar die zijn niet te zien..

De rookmelders hangen overigens al 2 jaar.. en de laatste 2 maanden krijg ik vals alarmen.. Ook 1x op een andere plek met een andere rookmelder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenriBusger
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:23
De_Bastaard schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:41:
Ik heb hier die melders van Homematic IP. Doen het volgens mij wel goed, maar eentje is “over de zeik” na een verbouwing met veel stof :X
Hoi @De_Bastaard Hoelang heb je deze melders al?

Life is like a battery, keep it charged!

Pagina: 1 2 Laatste