• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-03 12:36

RoyK

Illustrator

JoepW schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Begin dan svp eens met welke adapter je gebruikt en welke add-on voor zigbee. ;) Dan kan ik misschien je iets beter helpen.
Okey, ik ga proberen je vraag te beantwoorden:

Ik heb een mini pc in de meterkast hangen.Op de USB aansluiting heb ik een meter lange usb kabel aangesloten met daaraan een ConBee II usb stick. Deze hangt voor de helft langs de muur bij de meterkast. De lampen waar ik mee werk zijn een mix van Philips en Ikea lampen. De woonkamer is de enige plek met daadwerkelijk een mix van 2 merken. In de slaapkamers zijn het of Philips of Ikea lampen.

Ik werk met de Home Assistant automatiseringen en scenes.

Ik ben benieuwd of je mij een duwtje kan geven in hoe jij het hebt opgelost. Gisteravond had ik meer dan 10 pogingen nodig om het licht uit te doen. Er bleef steeds willekeurig 1 of 2 lampen aan. :+

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:29:
@H143 ik heb het hier succesvol draaien op een 918+ met 8GB extra ram en 4x 4TB in SHR.

Ik herken het gedrag wat je beschrijft, al is een half uur wel erg aan de lange kant. Als ik mijn hele Synology reboot en ook de VM opnieuw laat starten kan het best 15~20 minuten duren voordat alles helemaal klaar is en vlot werkt. Dat is wel inclusief een tiental docker containers die tegelijk met de VM en andere dingen van diskstation opstarten.

Ik wijt het voor 95% aan de I/O: de harde schijven. De processor en ram worden vrijwel nooit tot 100% belast, terwijl de disk utilization erg hoog is.

Zo'n SHR-array is qua snelheid leuk voor het lezen van grote bestanden, maar als er tientallen programma's (dockers, camera streams, HA met alle ingebouwde dockers) continu vrij random allemaal kleine files aan het lezen en schrijven zijn, dan heeft het systeem het echt zwaar.

Ik heb soms zelfs dat HA helemaal stopt met statistieken wegschrijven omdat de queue helemaal vol is, daar krijg ik dan een error over in de logs en dingen zoals het Energy dashboard worden dan niet meer bijgewerkt. Dit gebeurt meestal als mijn nas ook flink wat aan het downloaden is (torrents) in combinatie met het uitpakken van een groot rar archive. Processor en ram ruim onder de 100% gebruik, maar loads van 25+ en flink geratel van de schijven.

Bij een toekomstige upgrade (of dat nou Synology is of niet) komen al dit soort applicaties op een SSD en komt alleen opslag voor langere termijn op HDs.
Als het eenmaal draait merk ik er niet zoveel van maar opstarten na een update of een herstart van alleen ha duurt al lang.

Een schone installatie duurt alleen al 1.5 uur met een ovm image van de site van home assistant.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:32
Zijn er hier mensen die de dynamische energieprijzen in HA hebben, om vervolgens meldingen te ontvangen als stroom het goedkoopst is om dingen op te laden etc?

Ik heb wel deze blog gevonden https://doe-duurzaam.nl/2...-assistant-zo-doe-je-dat/

Maar ik weet niet of dat nog relevant is of de beste manier is.
Ik zit overigens bij Zonneplan (in hoeverre dat uitmaakt).

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• DjTjon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:30
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:04:
Zijn er hier mensen die de dynamische energieprijzen in HA hebben, om vervolgens meldingen te ontvangen als stroom het goedkoopst is om dingen op te laden etc?

Ik heb wel deze blog gevonden https://doe-duurzaam.nl/2...-assistant-zo-doe-je-dat/

Ik heb toevallig 2 weken terug ook bij Zonneplan een abbonement afgesloten, en meteen de Dynamische prijzen in HA gezet. Ik heb alleen geen meldingen toegevoegd, aangezien ik een tablet aan de muur heb hangen waar ik de actuele prijzen kan zien.

• Wachten...
DjTjon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb toevallig 2 weken terug ook bij Zonneplan een abbonement afgesloten, en meteen de Dynamische prijzen in HA gezet. Ik heb alleen geen meldingen toegevoegd, aangezien ik een tablet aan de muur heb hangen waar ik de actuele prijzen kan zien.
Dat kan natuurlijk ook, maar ik doe liever alles automatisch en aan de hand van meldingen. De rest van het gezin is niet zo fanatiek met het zelf kijken op schermen etc. Meldingen werken voor hun een stuk beter.

Maar welke integratie heb je gebruikt (hoe ben je te werk gegaan) om de dynamische prijzen erin te krijgen Doe je dat met de Zonneplan ONE integratie, of op een andere manier?

• DjTjon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:30
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar ik doe liever alles automatisch en aan de hand van meldingen. De rest van het gezin is niet zo fanatiek met het zelf kijken op schermen etc. Meldingen werken voor hun een stuk beter.

Maar welke integratie heb je gebruikt (hoe ben je te werk gegaan) om de dynamische prijzen erin te krijgen Doe je dat met de Zonneplan ONE integratie, of op een andere manier?
Ik gebruik zelf het ENTSO-E platform voor de Stroomprijzen, en Enever voor de gasprijzen (middels de API). Voor de ENTSO-E is er een HACS integratie beschikbaar.

Bij beide moet je overigens een API key aanvragen, bij enever kan dat via de website, bij ENTSO-E moet je hiervoor een mailtje sturen. De link je die deelde (van doe-duurzaam.nl) bevat de juiste instructie voor de ENTSO-E integratie.

Wel in HA, niet met meldingen. Da's iets voor het nieuwe huis.

Ik gebruik trouwens de Zonneplan One integratie via HACS.

edit: De wasmachine en vaatwasser staan beiden op (handmatige) timer te wachten tot 11:00 vanochtend dankzij de grafiekjes in HA :+

[Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 09:16]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Wachten...
@DjTjon @Hmmbob

Beide dus een andere integratie, bedankt voor het delen. Ik kan wel meer vinden op dit forum over de Zonneplan One integratie. Deze is denk ik speciaal gemaakt voor zonneplan en zal iets meer "out of the box" werken zeker?

Nogmaals bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:18:
Ik kan wel meer vinden op dit forum over de Zonneplan One integratie. Deze is denk ik speciaal gemaakt voor zonneplan en zal iets meer "out of the box" werken zeker?
Deze logt gewoon via de API in op jouw account bij Zonneplan met jouw inloggegevens, en haalt exact de data op die je ook in de Zonneplan app kan zien. Verder weinig aan in te stellen, beetje kiezen welke entiteiten je wel/niet wil zien (lang niet alles staat aan by default)

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:08

Ik heb ons net zaterdag aangemeld om bij Zonneplan stroom en gas af te gaan nemen, dus ja. Dat heb ik.
Momenteel zitten we nog op een jaarcontract maar ik heb wel al de afgelopen maanden de nodige infra voor het overschakelen naar dynamische tarieven ingesteld.

Ik doe dit op basis van de nordpool integratie, waar ik de kale prijzen uithaal. Met de additional_costs template gooi ik er zelf dus de belastingen ed. bij in, en dat zet ik in een custom energie dashboard op een tablet.

Qua automatiseringen heb ik een drietal template sensors gemaakt die aangeven wanneer stroom goedkoop is, wanneer het duur is, en wat het gemiddelde van die dag is.

Op basis van die template sensors kun je dan dus weer automations bouwen die je een melding geven als 1 van die voorwaarden in werking treedt. Dus in mijn geval krijg ik een berichtje als de stroom in de komende periode in de goedkoopste 20% van de dag valt en een ander berichtje as de stroom voor de komende periode in de duurste 20% van de dag valt. Het percentage is instelbaar via een input_number helper.

Het gemiddelde zelf gebruik ik eigenlijk niet, maar als ik toch bezig was heb ik die er maar gelijk bij gemaakt.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Wachten...
@Hmmbob

Dank voor alle reacties, Ik heb inmiddels de Zonneplan One integratie gebruikt.
Ik probeer alleen nu de notificatie te krijgen, maar weet niet zo goed welke sensoren er nu precies voor gebruikt worden. Niet alle sensoren staan namelijk aan bij default zie ik.

Welke notificatie wil ik precies?
Zonneplan kan een beetje nagaan op welke tijd van de dag het stroom het goedkoopste is. Ik wil iedere morgen een notificatie ontvangen, wanneer die tijd is. Ik werk namelijk veel thuis, en kan dan rekening houden met bepaalde dingen opladen etc. Later ga ik dan dingen verder automatiseren door Smart plugs etc automatisch aan te laten gaan op die tijden.

Ik ben totaal geen Yaml meester, want ik werk meestal in Nodered, maar misschien kan iemand mij een handje op weg helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#zonneplan notificatie
- alias: "Zonneplan Tariff Notification"
  trigger:
    platform: time
    at: "08:00:00"
  action:
    - service: notify.mobile_app_oneplus_8
      data_template:
          {% set tariffs = states('sensor.zonneplan_one_tariff').split(',') | map('float') | list %}
          {% set lowest_tariff = tariffs | min %}
          The lowest Zonneplan tariff for today is €{{ lowest_tariff }}.

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 13-03-2023 13:48. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:38
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:44:
@Hmmbob

Ik probeer alleen nu de notificatie te krijgen, maar weet niet zo goed welke sensoren er nu precies voor gebruikt worden. Niet alle sensoren staan namelijk aan bij default zie ik.

Zonneplan kan een beetje nagaan op welke tijd van de dag het stroom het goedkoopste is. Ik wil iedere morgen een notificatie ontvangen, wanneer die tijd is. Ik werk namelijk veel thuis, en kan dan rekening houden met bepaalde dingen opladen etc. Later ga ik dan dingen verder automatiseren door Smart plugs etc automatisch aan te laten gaan op die tijden.

Ik ben totaal geen Yaml meester, want ik werk meestal in Nodered, maar misschien kan iemand mij een handje op weg helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#zonneplan notificatie
  trigger:
  action:
      data_template:
          {% set tariffs = states('sensor.zonneplan_one_tariff').split(',') | map('float') | list %}
Je beperkt jezelf nu tot andere mensen die ook deze integratie hebben draaien.
Als je de inhoud van de sensor ook even post en aangeeft wat je automation nu doet (komt de notificatie aan? met welke waarde?) kan je ook gebruik maken van de kennis van mensen die niet deze specifieke integratie hebben draaien :)

• Dutchess_Nicole
-Casper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Je beperkt jezelf nu tot andere mensen die ook deze integratie hebben draaien.
Als je de inhoud van de sensor ook even post en aangeeft wat je automation nu doet (komt de notificatie aan? met welke waarde?) kan je ook gebruik maken van de kennis van mensen die niet deze specifieke integratie hebben draaien :)
Dit.

Je hebt niet perse de Zonneplan integratie ed. nodig. Je hebt gewoon de uurprijzen nodig, en die worden door een flink aantal integraties beschikbaar gemaakt.

Hoe je dan je automations opzet is helemaal aan jou. Ik ben meer bekend met templating en custom sensors dus ik doe het via die route. Als je wilt dat alles voor je opgezet is dan zul je misschien met een wat meer toegespitste integratie aan de slag moeten, maar het is HA: dat HOEFT dus niet!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Helaas is mijn Home Assistant installatie op een RPI4 overleden; ik vermoed door het loggen van energieverbruik waardoor de SD-kaart het loodje gelegd heeft.

Anyway, twee Thin Clients opgescharreld, SSD van 128 GB erin, maar ik krijg er met geen mogelijkheid HA op geïnstalleerd. Ik volg gewoon de Generic x86-64 setup (https://www.home-assistant.io/installation/#generic-x86-64).

1. USB-stick met Ubuntu erin, live boot gebruiken.
2. Dependencies installeren, HA-image downloaden, Balena Etcher downloaden.
3. HA-image flashen naar de SSD...

... daar stokt het met 36%. Op beide Thin Clients, met een wild knipperende USB-stick en verder niet.

Iemand hier ervaring met dit soort gekkigheid? Of gewoon hele idee laten vallen, Docker erop en daar HA draaien en klaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
TheNephilim schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
Helaas is mijn Home Assistant installatie op een RPI4 overleden; ik vermoed door het loggen van energieverbruik waardoor de SD-kaart het loodje gelegd heeft.

Anyway, twee Thin Clients opgescharreld, SSD van 128 GB erin, maar ik krijg er met geen mogelijkheid HA op geïnstalleerd. Ik volg gewoon de Generic x86-64 setup (https://www.home-assistant.io/installation/#generic-x86-64).

... daar stokt het met 36%. Op beide Thin Clients, met een wild knipperende USB-stick en verder niet.

Iemand hier ervaring met dit soort gekkigheid? Of gewoon hele idee laten vallen, Docker erop en daar HA draaien en klaar?
Je zou kunnen proberen om het USB stick gedeelte over te slaan en de SSD even direct aan je PC te koppelen en de installatie via die route te doen. Dat zou niet zoveel oeilijker moeten zijn en kan wat issues mbt. onbetrouwbare usb sticks/ports uitsluiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:21

USB idd skippen en image meteen op SSD zetten met Balena Etcher. Werkte hier perfect, niet eens met USB stick geprobeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07

Geen ervaring met de HA-image flashen via een live boot, maar als je een USB-naar-SATA kabeltje hebt, dan kan je ook proberen om via een andere pc de SSD te flashen. Gewoon de SSD via het kabeltje aan de pc hangen, HA-image en Balena Etcher downloaden en flashen maar. Dat heeft bij mij altijd probleemloos gewerkt.

De enige keer dat het niet werkte, was toen ik de url naar de image in Etcher zette, in plaats van eerst de image te downloaden en die (lokaal dus) te selecteren. Daarbij bleef bij mij het flashen ook een tijd hangen. Geen idee waarom, maar de image van tevoren downloaden werkte wel goed. Ik weet niet of je dat ook doet, maar misschien kan je dat eens proberen.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Bedankt voor de tips, ik ga dan toch eens kijken of ik de SSD aan mijn PC of laptop kan hangen. Dat hoopte ik te vermijden, is weer zo'n verbouwing, maar het is niet anders!

Ik heb de image inderdaad gewoon gedownload vooraf, beide leverde geen werkend resultaat op in ieder geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:48
TheNephilim schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:09:
Bedankt voor de tips, ik ga dan toch eens kijken of ik de SSD aan mijn PC of laptop kan hangen. Dat hoopte ik te vermijden, is weer zo'n verbouwing, maar het is niet anders!

Ik heb de image inderdaad gewoon gedownload vooraf, beide leverde geen werkend resultaat op in ieder geval.
https://www.amazon.nl/Sta...soverdracht/dp/B00HJZJI84

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:44:
@Hmmbob

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#zonneplan notificatie
  trigger:
  action:
      data_template:
Heet die sensor niet sensor.zonneplan_current_electricity_tariff?

Verder: ik gebruik twee template sensoren om goedkoopste en duurste te berekenen. Die kan je weer gebruiken in je notificaties (en dahsboard enzo)

https://github.com/hmmbob...r/packages/zonneplan.yaml

Dashboard-yaml: https://github.com/hmmbob...dashboards/10-energy.yaml

[Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 12:44]

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Sinds januari kan ik home assistant op mijn RPI niet meer updaten, in die zin dat daarna mijn ConBee niet meer werkt icm met ZHA. Na de update geeft de ZHA integratie aan het instellen van ConBee II is mislukt, met in de logs:
Logger: homeassistant.config_entries
Source: components/zha/core/gateway.py:185
First occurred: 11:02:22 (3 occurrences)
Last logged: 11:58:38

Error setting up entry ConBee II - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2256675-if00, s/n: DE2256675 - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH - 1CF1:0030 for zha
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 383, in async_setup
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/__init__.py", line 122, in async_setup_entry
await zha_gateway.async_initialize()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 200, in async_initialize
raise exc
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 185, in async_initialize
self.application_controller = await app_controller_cls.new(
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/zigpy/application.py", line 165, in new
await app._load_db()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/zigpy/application.py", line 80, in _load_db
await self._dblistener.load()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/zigpy/appdb.py", line 581, in load
await self._load_unsupported_attributes()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/zigpy/appdb.py", line 634, in _load_unsupported_attributes
ep = dev.endpoints[endpoint_id]
KeyError: 4
Waar ik dus niet veel wijzer van wordt... Radio opnieuw configureren geeft hetzelfde issue, opnieuw opstarten of de conbee in een andere usb poort heeft ook geen zin. Backup terugzetten naar de versie van januari en alles werkt weer.

Huidige versie van Home Assistant waarbij de ConBee dus niet werkt:
Home Assistant 2023.3.3
Supervisor 2023.03.1
Operating System 9.5
Frontend-versie: 20230309.0 - latest

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Als ik ZHA volledig verwijder moet ik vermoedelijk alles opnieuw gaan instellen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:18

JoepW

iRacer & Home Assistant

RoyK schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb een mini pc in de meterkast hangen.Op de USB aansluiting heb ik een meter lange usb kabel aangesloten met daaraan een ConBee II usb stick. Deze hangt voor de helft langs de muur bij de meterkast. De lampen waar ik mee werk zijn een mix van Philips en Ikea lampen. De woonkamer is de enige plek met daadwerkelijk een mix van 2 merken. In de slaapkamers zijn het of Philips of Ikea lampen.

Ik ben benieuwd of je mij een duwtje kan geven in hoe jij het hebt opgelost. Gisteravond had ik meer dan 10 pogingen nodig om het licht uit te doen. Er bleef steeds willekeurig 1 of 2 lampen aan. :+
Wat is nog mis aan informatie is welke add-on / device in HA je gebruikt voor het aansturen van de lampen via de Conbee II stick.
Dat kan met oa. de Add-on's Deconz en Zigbee2MQTT (Z2M) of met de Integration Zigbee Home Automation.

Ik gebruik ook de Conbee II stick en had eerst mijn Zigbee devices gekoppeld via de Deconz add-on.
In die situatie had ik ook het probleem dat groepen in HA niet goed functioneerde. Er bleven lampen aan of uit als ik een groep aanstuurde.

De tip die ik kreeg was om te switchen naar Z2M. Deze Add-on heeft ook de mogelijkheid om groepen te maken, maar met het verschil dat een groep niet als individuele devices wordt aangestuurd (zoals via HA groepen) maar met 1 commando (Z2M). In Z2M heb ik dan ook nooit meer dat lampen niet reageren.

Om Z2M te installeren is een goede instructie video beschikbaar van @SmartHomeJunkie:

PS. Je moet na deze installatie wel jouw devices opnieuw koppelen en je zal de diverse scripts, automatiseringen en dashboards moeten aanpassen.

[Voor 3% gewijzigd door JoepW op 13-03-2023 12:36]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
RoyK schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Gebruik je Zigbee2MQTT?

[Voor 3% gewijzigd door Slinkos op 13-03-2023 12:44]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dat werkt bij mij perfect!
Met de Sonoff dongle had ik problemen. :?

• Slinkos
JoepW schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Dat werkt bij mij perfect!
Met de Sonoff dongle had ik problemen. :?
Oke nou ik heb zowel bij een vriend als bij mijzelf hetzelfde probleem ervaren. Ik heb de Sonoff liggen maar moet nog overstappen.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Slinkos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Oke nou ik heb zowel bij een vriend als bij mijzelf hetzelfde probleem ervaren. Ik heb de Sonoff liggen maar moet nog overstappen.
Ik had juist met de sonoff dat lampen traag of niet reageerde. Snap ook niet waarom. Dus ik blijf voorlopig mijn conbee 2 gebruiken.

• RoyK

RoyK

Illustrator

JoepW schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Wat is nog mis aan informatie is welke add-on / device in HA je gebruikt voor het aansturen van de lampen via de Conbee II stick.
Dat kan met oa. de Add-on's Deconz en Zigbee2MQTT (Z2M) of met de Integration Zigbee Home Automation.

Ik gebruik ook de Conbee II stick en had eerst mijn Zigbee devices gekoppeld via de Deconz add-on.
In die situatie had ik ook het probleem dat groepen in HA niet goed functioneerde. Er bleven lampen aan of uit als ik een groep aanstuurde.

De tip die ik kreeg was om te switchen naar Z2M. Deze Add-on heeft ook de mogelijkheid om groepen te maken, maar met het verschil dat een groep niet als individuele devices wordt aangestuurd (zoals via HA groepen) maar met 1 commando (Z2M). In Z2M heb ik dan ook nooit meer dat lampen niet reageren.

Om Z2M te installeren is een goede instructie video beschikbaar van @SmartHomeJunkie:
[YouTube: How to Install Zigbee2MQTT in Home Assistant - TUTORIAL]

PS. Je moet na deze installatie wel jouw devices opnieuw koppelen en je zal de diverse scripts, automatiseringen en dashboards moeten aanpassen.
Bedankt voor je reactie en dat je me probeert te helpen. Ik zie geen add-ons die geinstalleerd zijn met betrekking tot Zigbee / Conbee. Ik heb toegang tot de lampen via instellingen > Apparaten & Diensten > Conbee II Zigbee Home Automation. Daar vind ik de lampen en geef ik ze een naam. Via Home assistant maak ik vervolgens een automatisering en scene.

Wat ik in de video voorbij ziet komen is bij mij in ieder geval niet aanwezig. Dit is dus de Z2m waar je het over hebt?

[Voor 3% gewijzigd door RoyK op 13-03-2023 12:55]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-03 22:55
Broeders,

ik ben aan het kijken voor een HA te installeren, nu is de voornaamste vraag nog: Raspberry Pi 4 (4GB) of een Lenovo Thinkcentre M720q?

• Slinkos
RoyK schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor je reactie en dat je me probeert te helpen. Ik zie geen add-ons die geinstalleerd zijn met betrekking tot Zigbee / Conbee. Ik heb toegang tot de lampen via instellingen > Apparaten & Diensten > Conbee II Zigbee Home Automation. Daar vind ik de lampen en geef ik ze een naam. Via Home assistant maak ik vervolgens een automatisering en scene.

Wat ik in de video voorbij ziet komen is bij mij in ieder geval niet aanwezig. Dit is dus de Z2m waar je het over hebt?
ZHA gebruik je dus (Zigbee Home Automation)

• Slinkos
Ferry Bouman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:55:
Broeders,

ik ben aan het kijken voor een HA te installeren, nu is de voornaamste vraag nog: Raspberry Pi 4 (4GB) of een Lenovo Thinkcentre M720q?
RPi 4 kan prima werken maar dan moet je wel een alternatief hebben voor de SD card. Als je de Lenovo voorhanden hebt zou ik die zeker kiezen.

• -Casper
Hier werkt de conbee ook zoals je mag verwachten i.c.m. Z2M.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Dank voor de reacties. Ik ga dit het aankomend weekend eens op mijn gemak allemaal doorlopen en de video erbij houden als tutorial.

Het is wel een onderwerp wat voor ieder anders merk ik. Ik zie ook berichten voorbij komen op YT van mensen die juist stoppen met Z2M en overgaan op ZHA :D

[Voor 37% gewijzigd door RoyK op 13-03-2023 13:27]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Wachten...
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Heet die sensor niet sensor.zonneplan_current_electricity_tariff?

Verder: ik gebruik twee template sensoren om goedkoopste en duurste te berekenen. Die kan je weer gebruiken in je notificaties (en dahsboard enzo)

https://github.com/hmmbob...r/packages/zonneplan.yaml

[Afbeelding]
Dashboard-yaml: https://github.com/hmmbob...dashboards/10-energy.yaml
Ja die sensor heet zo inderdaad. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk hoofdzakelijk in Nodred werk, dus nooit zoveel doe met yaml files.

Maar als ik het goed begrijp, dan maak ik een zonneplan.yaml file, en plak daarin die code van jou link? Vervolgens moet ik dan een include invoeren in de configuration.yaml zoiets als:
  • zonneplan: !include zonneplan.yaml
Als ik dat echter doe, dan krijg ik een foutmelding
code:
1
Integration error: zonneplan - Integration 'zonneplan' not found.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:28
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Ja die sensor heet zo inderdaad. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk hoofdzakelijk in Nodred werk, dus nooit zoveel doe met yaml files.

Maar als ik het goed begrijp, dan maak ik een zonneplan.yaml file, en plak daarin die code van jou link? Vervolgens moet ik dan een include invoeren in de configuration.yaml zoiets als:
code:
1
@Hmmbob heeft er een package van gemaakt, heb ik zelf geen ervaring mee dus kan ik je niet bij helpen. Maar je zou zijn sensors kunnen toevoegen in template.yam en dan template: !include template.yaml doen.

En dan dit in template.yaml zetten (niet getest):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- sensor:
    - name: "Zonneplan goedkoopste prijs"
      unique_id: zonneplan_cheapest_tariff
      state: >
        {% set cheapest = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast')
                    | selectattr('datetime', '>', utcnow().isoformat())
                    | sort(attribute='price')  
                    | first %}
        {{ (cheapest.price /10000000) | round(2) | float }}
      attributes:
        datetime: >
          {% set cheapest = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast')
                      | first %}
          {{ cheapest.datetime }}
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: €/kWh
      availability: "{{ state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') is not none }}"

- sensor:
    - name: "Zonneplan duurste prijs"
      unique_id: zonneplan_most_expensive_tariff
        {% set expensive = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast')
                    | sort(attribute='price', reverse = True)
                    | first %}
        {{ (expensive.price /10000000) | round(2) | float}}
      attributes:
          {% set expensive = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast')
                      | first %}
          {{ expensive.datetime }}
      availability: "{{ state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') is not none }}"

Maar je kan van alles doen natuurlijk. Ik heb zelf op basis van nordpool sensor het volgende toegevoegd aan mijn template.yaml (kan vast mooier maar werkt) welke dus aangeeft of nu in de 8 goedkoopste uren valt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- binary_sensor:
  - name: "nordpool_least_expensive_8_hours"
    state: >-
        {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today')|sort(attribute='value', reverse=false) %}
        {{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
          or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
          or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end)
          or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end)
          or (now() >= l[4].start and now() <= l[4].end)
          or (now() >= l[5].start and now() <= l[5].end)
          or (now() >= l[6].start and now() <= l[6].end)
          or (now() >= l[7].start and now() <= l[7].end) }}

[Voor 13% gewijzigd door krijn1985 op 13-03-2023 14:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Casper
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:52:
[...]

code:
1
Doordat @Hmmbob er een package van hebt gemaakt is het makkelijkste om dit op dezelfde manier te importeren:
  1. Map aanmaken genaamd packages
  2. Bestand aanmaken in map packages met dezelfde inhoud als in de git repo
  3. Packages importeren in HA door de volgende code toe te voegen aan configuration.yaml:"
    YAML:
    1
    2

homeassistant:
      packages: !include_dir_merge_named packages/
    Let wel op dat als je al homeassistant: in je configuration.yaml hebt staan, je enkel de packages regel daaronder hoeft te zetten.

• -Casper
krijn1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:01:
[...]

@Hmmbob heeft er een package van gemaakt, heb ik zelf geen ervaring mee dus kan ik je niet bij helpen. Maar je zou zijn sensors kunnen toevoegen in template.yam en dan template: !include template.yaml doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- sensor:
                    | first %}
      attributes:
                      | first %}
          {{ cheapest.datetime }}

- sensor:
                    | first %}
      attributes:
                      | first %}
          {{ expensive.datetime }}

Maar je kan van alles doen natuurlijk. Ik heb zelf op basis van nordpool sensor het volgende toegevoegd aan mijn template.yaml (kan vast mooier maar werkt) welke dus aangeeft of nu in de 8 goedkoopste uren valt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- binary_sensor:
        {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today')|sort(attribute='value', reverse=false) %}
Je gebruikt hier 2x - sensor waar HA over zal struikelen. Als je de 2e - sensor: weghaalt werkt het mogelijk wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!
-Casper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Je gebruikt hier 2x - sensor waar HA over zal struikelen. Als je de 2e - sensor: weghaalt werkt het mogelijk wel.
Nee hoor, daar struikelt hij niet over.
Het gaat hier namelijk om een list, en daarin mag je zoveel herhalen als je wil.
(maar het werkt ook zonder de tweede - sensor:)

[Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-03-2023 14:19]

Home Assistant configuratie

• -Casper
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Nee hoor, daar struikelt hij niet over.
Het gaat hier namelijk om een list, en daarin mag je zoveel herhalen als je wil.
(maar het werkt ook zonder de tweede - sensor:)
Ah verrek, even te snel gekeken en de template include gemist 8)7 dacht even dat dit een bedoelde toevoeging aan de configuration.yaml was.

Acties:
  • +1Henk 'm!
krijn1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- sensor:
                    | first %}
      attributes:
                      | first %}
          {{ cheapest.datetime }}

- sensor:
                    | first %}
      attributes:
                      | first %}
          {{ expensive.datetime }}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- binary_sensor:
Als je een sensor hebt die de huidige prijs aangeeft (en ik neem aan dat je dat al hebt) zou je ook dit kunnen doen voor je binary sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
        {% set l = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list)[:7] | max %}
        {{ states('sensor.current_energy_price') | float <= l }}

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-03 19:59

WoBBeL

*zwaai*

Valt er te checken of de waarde van een boolean in de afgelopen 24 uur een of meerdere keren de status "on" heeft gehad? Ik wil dit checken in een automation om te kijken of er iets moet gebeuren.

[Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 13-03-2023 14:47]

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31
@WoBBeL Niet direct, maar het kan wel met de history stats integratie.

• Wachten...
-Casper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Doordat @Hmmbob er een package van hebt gemaakt is het makkelijkste om dit op dezelfde manier te importeren:
  1. Map aanmaken genaamd packages
  2. Bestand aanmaken in map packages met dezelfde inhoud als in de git repo
  3. Packages importeren in HA door de volgende code toe te voegen aan configuration.yaml:"
    YAML:
    1
    2

homeassistant:
      packages: !include_dir_merge_named packages/
    Let wel op dat als je al homeassistant: in je configuration.yaml hebt staan, je enkel de packages regel daaronder hoeft te zetten.
Dank je, we gaan weer een rabbit hole in ;), nog nooit met een package gewerkt, dus zal me er straks even in verdiepen. Het is wel precies wat ik wil zoals @Hmmbob dat heeft, want daar wordt dus de sensor getoond die de tijd aangeeft wanneer het tarief het laagste is. Deze informatie wil ik gaan gebruiken in mijn automations :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Dank je, we gaan weer een rabbit hole in ;), nog nooit met een package gewerkt, dus zal me er straks even in verdiepen. Het is wel precies wat ik wil zoals @Hmmbob dat heeft, want daar wordt dus de sensor getoond die de tijd aangeeft wanneer het tarief het laagste is. Deze informatie wil ik gaan gebruiken in mijn automations :)
Je hoeft niet per se een package te gebruiken hier, omdat het simpelweg om 2 template sensors gaat. Als je al ergens template sensoren (onder de template: key) aangemaakt hebt, kun je deze daar gewoon aan toevoegen.

• krijn1985
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Als je een sensor hebt die de huidige prijs aangeeft (en ik neem aan dat je dat al hebt) zou je ook dit kunnen doen voor je binary sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
        {% set l = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list)[:7] | max %}
Interessante oplossing (eerst had je versie zonder list staan toen vroeg ik mij af hoe je dan t/m 8 vindt), zit nog klein foutje in:
YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
        {% set l = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list[:7] | max %}

Wel een elegante oplossing en makkelijk het aantal aan te passen.
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Zoals @TheFes zegt kan je dit ook gewoon onder een (bestaand?) stukje template: in je configuration.yaml zetten. wel even letten op de juiste "indentatie" --> aantal spaties: het aantal spaties betekent iets in yaml.

Eerste paar regels als voorbeeld (mag je zelf aanvullen) voor in je configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
                      | first %}

De reden dat ik packages gebruik, is dat ik dan allerlei verschillende items in de configuratie in 1 bestand kan zetten voor een bepaalde functie. Voorbeeldje bij OpenUV:

https://github.com/hmmbob...ter/packages/open_uv.yaml

een input_boolean, input_datetime, template en automation in 1 bestand.

[Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:13]

krijn1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Interessante oplossing (eerst had je versie zonder list staan toen vroeg ik mij af hoe je dan t/m 8 vindt), zit nog klein foutje in:
YAML:
1
2
3
4
5
- binary_sensor:
        {% set l = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list[:7] | max %}

Wel een elegante oplossing en makkelijk het aantal aan te passen.
Wat stond er voor foutje in dan? Want de versie die jij nu plaatst heeft een haakje openen meer dan haakjes sliuten. En die haakjes die ik om het eerste deel gezet had, zijn wel degelijk nodig.

[Voor 4% gewijzigd door TheFes op 13-03-2023 15:12]

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Je hoeft niet per se een package te gebruiken hier, omdat het simpelweg om 2 template sensors gaat. Als je al ergens template sensoren (onder de template: key) aangemaakt hebt, kun je deze daar gewoon aan toevoegen.
Ik zie het inderdaad. Ik kan nu wel de goedkoopste prijs tonen.
Nu moet ik alleen nog gaan kijken of ik wat met de tijden kan. Het liefst gebruik ik beide info weer om in Nodered te proppen.

Kan ik die code voor de dashboard ook gebruiken dan? Want als ik die code gebruik, dan geeft hij aan dat hij geen "type" herkend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
####################
# Energy             #
####################
path: energy
title: Energieverbruik
icon: mdi:home-lightning-bolt
cards:
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: markdown ## Energieverbruik header
        content: |
          # Energie
        card_mod:
          style:
            .: |
              ha-card {
                margin: 12px 14px -5px 14px;
                box-shadow: none;
                --ha-card-background: rgba(0, 0, 0, 0.0)
              }
            ha-markdown$: |
              h1 { 
                font-size: 18px !important;
                font-weight: 400 !important;
                padding-left: 10px !important;
                border-left: 3px solid rgba(81, 134, 236);
                }
      - type: tile
        entity: sensor.zonneplan_status_tip
        color: green
        show_entity_picture: false
        icon: mdi:head-lightbulb-outline
        name: Zonneplan advies

- type: horizontal-stack
        cards:
          - type: custom:mushroom-template-card
            primary: >-
              Huidige prijs: €{{"%0.2f" | format(states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) }}
            secondary: |-
              {% set mapping = dict(low="goedkoop", normal="gemiddeld", high="duur") %}
              Stroom is nu {{ mapping[states('sensor.zonneplan_current_tariff_group')] }}.
            icon: mdi:currency-eur
            entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
            icon_color: |-
              {% set mapping = dict(low="green", normal="orange", high="red") %}
              {{ mapping[states('sensor.zonneplan_current_tariff_group')] }}
            badge_icon: |-
              {% set mapping = dict(low=1, normal=2, high=3) %}
              {% set current = states('sensor.zonneplan_current_tariff_group') %}
              {% set forecast = states('sensor.zonneplan_forecast_tariff_group_hour_1') %}
              {% set available = current in mapping.keys() and forecast in mapping.keys() %}
              {% if available and mapping[forecast] > mapping[current] %}
                mdi:arrow-top-right-thick
              {% elif available and mapping[forecast] < mapping[current] %}
                mdi:arrow-bottom-right-thick
              {% elif available %}
                mdi:arrow-right-bold
              {% endif %}
            badge_color: |-
              {% set mapping = dict(low=1, normal=2, high=3) %}
              {% set current = states('sensor.zonneplan_current_tariff_group') %}
              {% set forecast = states('sensor.zonneplan_forecast_tariff_group_hour_1') %}
              {% set available = current in mapping.keys() and forecast in mapping.keys() %}
              {% if available and mapping[forecast] > mapping[current] %}
                red
              {% elif available and mapping[forecast] < mapping[current] %}
                green
              {% elif available %}
                blue
              {% endif %}
            tap_action:
              action: more-info
          - type: custom:mushroom-entity-card
            entity: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered
            name: Huidig verbruik

cards:
            primary: "Laagste prijs: €{{'%0.2f' | format(states('sensor.zonneplan_goedkoopste_prijs') | float) }}"
            secondary: >-
              {% set dt = as_local(as_datetime(state_attr('sensor.zonneplan_goedkoopste_prijs','datetime'))) %}
              {{ iif(dt.day == now().day, 'Vandaag', 'Morgen') }} 
              {{ dt.strftime('%-H:%M')}} - {{ (dt.strftime('%-H')|int)+1}}:00
            entity: sensor.zonneplan_goedkoopste_prijs
            icon_color: green
            tap_action:
            primary: "Hoogste prijs: €{{'%0.2f' | format(states('sensor.zonneplan_duurste_prijs') | float) }}"
              {% set dt = as_local(as_datetime(state_attr('sensor.zonneplan_duurste_prijs','datetime'))) %}
            entity: sensor.zonneplan_duurste_prijs
            icon_color: red
            tap_action:

- type: custom:apexcharts-card
        config_templates:
          - energy
          - electricity
        header:
          title: Electriciteitsprijs
        span:
          start: hour
        now:
          show: true
          label: Nu
        series:
          - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
            name: "Prijs:"
            data_generator: |
              return entity.attributes.forecast.map((start, index) => {
                return [new Date(start["datetime"]).getTime() + 1800000, 
                        (entity.attributes.forecast[index]["electricity_price"] / 10000000).toFixed(2) ];
                }
              );
      - type: custom:apexcharts-card
        config_templates:
          - energy
          - gas
        header:
          title: Gasprijs vandaag
        series:
          - entity: sensor.zonneplan_current_gas_tariff
            name: "Prijs:"
            group_by:
              duration: 1d
              func: last
        apex_config:
          annotations:
            yaxis:
              - y: "1.45"
                label:
                  text: "Energieplafond"
                  position: "left"
                  offsetX: 75
                  style:
                    background: rgb(26, 115, 232)
                    color: "#fff"
                  borderColor: "#fff"

cards:
            entity: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
            primary: "Vandaag: {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | round(1) }} kWh"
            secondary: "Deze maand: {{ states('sensor.dsmr_current_month_electricity_merged') | round(1) }} kWh"
            icon: mdi:meter-electric
            icon_color: blue
            tap_action:
            entity: sensor.dsmr_day_consumption_gas
            primary: "Vandaag: {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_gas') | round(1) }} m³"
            secondary: "Deze maand: {{ states('sensor.dsmr_current_month_gas') | round(1) }} m³"
            icon: mdi:fire-circle
            icon_color: orange
            tap_action:

[Voor 1% gewijzigd door septillion op 13-03-2023 15:43. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Ik zie het inderdaad. Ik kan nu wel de goedkoopste prijs tonen.
Nu moet ik alleen nog gaan kijken of ik wat met de tijden kan. Het liefst gebruik ik beide info weer om in Nodered te proppen.

Kan ik die code voor de dashboard ook gebruiken dan? Want als ik die code gebruik, dan geeft hij aan dat hij geen "type" herkend.

code:
1
2
3
4
####################
# Energy             #
####################
[...]
Deze code is voor een hele view dus het ligt er een beetje aan waar je dit nu in plakt

Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:12:
[Afbeelding]

Ik gok dat je de mushroom cards niet geïnstalleerd hebt?

type: custom:mushroom-template-card

• Wachten...
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Ik gok dat je de mushroom cards niet geïnstalleerd hebt?

@TheFes Jawel, daar heb ik het ook ingeplakt, maar krijg ik alsnog de foutmelding.
Hij is alleen niet up to date zie ik. Misschien dat het daarmee te maken heeft?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb een manier gevonden om accurate prijzen van NextEnergy uit hun app te halen (dus zonder dat je een extra modifier nodig hebt) en die kan ik als JSON aanbieden richting Home Assistant, maar dan moet ik wel nog een manier hebben om daar weer data uit te halen.
Uiteindelijk wil ik graag met ApexCharts laten zien wat de prijzen van vandaag zijn met zo'n 'nu' lijntje, en ook de huidige prijs als losse waarde opslaan. Daarvoor krijg ik dus eens per dag (of een paar keer per dag, kost niks extra) alle waarden van die dag binnen (en evt. van de dag erna als die al beschikbaar zijn).

Is er een makkelijke manier om data van een API beschikbaar te maken als sensor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Casper
Oon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
Ik heb een manier gevonden om accurate prijzen van NextEnergy uit hun app te halen (dus zonder dat je een extra modifier nodig hebt) en die kan ik als JSON aanbieden richting Home Assistant, maar dan moet ik wel nog een manier hebben om daar weer data uit te halen.
Uiteindelijk wil ik graag met ApexCharts laten zien wat de prijzen van vandaag zijn met zo'n 'nu' lijntje, en ook de huidige prijs als losse waarde opslaan. Daarvoor krijg ik dus eens per dag (of een paar keer per dag, kost niks extra) alle waarden van die dag binnen (en evt. van de dag erna als die al beschikbaar zijn).

Is er een makkelijke manier om data van een API beschikbaar te maken als sensor?
restful sensor

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:

Bij JSON denk ik meteen aan REST: https://www.home-assistant.io/integrations/rest/

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dat was snel :)

Bedankt, ik ga eens kijken of ik dat werkend krijg
@krijn1985 Ik zie nog steeds niet wat er fout zou zijn, maar ik heb hem desondanks toch aangepast zodat hij niet in error gaat als één van de twee bronsensoren geen data aanlevert

YAML:
1
2
3
4
5
6
- binary_sensor:
      {% set m = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort | list)[:7] | list %}
      {% set c = states('sensor.current_energy_price') %}
      {{ c | float <= m | max if m and c | is_number else false }}

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:21:
Dat was snel :)

Bedankt, ik ga eens kijken of ik dat werkend krijg
Er zit een verschil in opmaakt tussen die twee: de link die ik je gaf is de nieuwere variant (alles onder een rest: key), de link van @-Casper is de legacy vorm.

Beiden werken, maar de nieuwere variant heeft de voorkeur.

[Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:22]

• -Casper
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Er zit een verschil in opmaakt tussen die twee: de link die ik je gaf is de nieuwere variant (alles onder een rest: key), de link van @-Casper is de legacy vorm.

Beiden werken, maar de nieuwere variant heeft de voorkeur.
Bij legacy denk ik direct aan deprecated maar dat zie ik zo niet terug op de documentatie. Op de documentatie linken ze enkel naar "de nieuwere variant" alszijnde een tip wanneer je meerdere rest sensoren wil aanmaken. Leg ik ten onrechte de link tussen legacy en deprecated? Of mist deze vermelding in de documentatie?

[Voor 3% gewijzigd door -Casper op 13-03-2023 15:26]

• krijn1985
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Wat stond er voor foutje in dan? Want de versie die jij nu plaatst heeft een haakje openen meer dan haakjes sliuten. En die haakjes die ik om het eerste deel gezet had, zijn wel degelijk nodig.
Foutje van mijn kant met kopieren ik heb dit nu in Developer tools -> Template om te testen:

YAML:
1
2
{% set l = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false)  | list[:7] | max %}
{{ states('sensor.current_hourly_kwh_price_zonneplan') | float <= l }}

In jouw voorbeeld vond ik list)[:7] zo raar, maar had even gemist dat er een ( voor state_attr stond. Ik ben alleen even niet zeker of onze versies de zelfde uitkomsten gaat geven (ik gok van wel).

@TheFes Ik moet niet alleen stukjes kopieren en dan denken dat het aantal haakjes gelijk is. Ik had die list)[:7] gekopieerd maar dat gaf bij mij heel terecht een error aangezien ik een ( miste. Ik dacht dus dat het ) teveel was.

[Voor 12% gewijzigd door krijn1985 op 13-03-2023 15:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!
-Casper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:25:
Leg ik ten onrechte de link tussen legacy en deprecated?
Ja, dat zijn niet voor niets twee verschillende woorden :+

HA beweegt al langer van domain keys naar integration keys:
Decision
We limit the configuration YAML structure to one way for new integrations. We require all YAML configuration, if present, for an integration to be located under the integration domain key in configuration YAML, for all new integrations.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Allowed
awesome_integration:
  username: user

# Not allowed
sensor:
  - platform: awesome_integration

Als je wat leesvoer wil hebben, kijk dan even naar ADR-007 in de architecture-repo van Home Assistant: https://github.com/home-a...-config-yaml-structure.md

[Voor 39% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:29]

• Wachten...
@Hmmbob Ik doe waarschijnlijk echt iets stoms, maar als ik het plak in de template card van mushroom, dan krijg ik een fout.

Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:28:
@Hmmbob Ik doe waarschijnlijk echt iets stoms, maar als ik het plak in de template card van mushroom, dan krijg ik een fout.

[Afbeelding]
Nou, dat gaf @TheFes je al aan:
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:14:
[...]

Deze code is voor een hele view dus het ligt er een beetje aan waar je dit nu in plakt
Ik geef even een GitHub linkje, omdat ik daarin in ieder geval mijn eigen code kan linken: https://github.com/hmmbob...ds/10-energy.yaml#L38-L74
Dit is dus 1 card.

edit:

Dit is dus de code voor de "laagste prijs" card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  primary: "Laagste prijs: €{{'%0.2f' | format(states('sensor.zonneplan_goedkoopste_prijs') | float) }}"
    {% set dt = as_local(as_datetime(state_attr('sensor.zonneplan_goedkoopste_prijs','datetime'))) %}
  tap_action:

[Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Ja, dat zijn niet voor niets twee verschillende woorden :+

HA beweegt al langer van domain keys naar integration keys:

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Allowed
awesome_integration:

# Not allowed
sensor:
  - platform: awesome_integration

Als je wat leesvoer wil hebben, kijk dan even naar ADR-007 in de architecture-repo van Home Assistant: https://github.com/home-a...-config-yaml-structure.md
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom de documentatie gebruikers niet meer richting de integratie notatie stuurt in plaats van een "tip". Maar fijn, ik heb m nu in ieder geval door. Was toevallig zelf ook nog bezig met zo'n sensor dus zal ik dan gelijk op de juiste manier configureren :+
-Casper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom de documentatie gebruikers niet meer richting de integratie notatie stuurt in plaats van een "tip". Maar fijn, ik heb m nu in ieder geval door.
Open Source, dus vooral een Pull Request indienen om de documentatie te verbeteren :+ 8)

[Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:33]

krijn1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Foutje van mijn kant met kopieren ik heb dit nu in Developer tools -> Template om te testen:

YAML:
1
2
{% set l = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false)  | list[:7] | max %}
{{ states('sensor.current_hourly_kwh_price_zonneplan') | float <= l }}

In jouw voorbeeld vond ik list)[:7] zo raar, maar had even gemist dat er een ( voor state_attr stond. Ik ben alleen even niet zeker of onze versies de zelfde uitkomsten gaat geven (ik gok van wel).

@TheFes Ik moet niet alleen stukjes kopieren en dan denken dat het aantal haakjes gelijk is. Ik had die list)[:7] gekopieerd maar dat gaf bij mij heel terecht een error aangezien ik een ( miste. Ik dacht dus dat het ) teveel was.
Wat je hierboven plaatst werkt niet, je past de [:7] nu niet toe op een list.
Wat misschien leesbaarder is, is dit (inclusief de aanpassing voor error handling)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- binary_sensor:
        {% set sorted_values = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list %}
        {% set m = sorted_values[:7] %}
        {{ c| float <= m | max if m and c | is_number else false }}

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:12

ajaxalex

`Kroon

Ik probeer met mijn S23+ mijn wekker uit te lezen. Echter wordt de tijd weergeven van een agenda afspraak die ik in mijn telefoon heb staan.
Ik heb bij de lijst toestaan al gezocht naar de Clock app en deze toegevoegd.

Iemand tips om dit te fixen?

• Wachten...
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Nou, dat gaf @TheFes je al aan:

[...]

Ik geef even een GitHub linkje, omdat ik daarin in ieder geval mijn eigen code kan linken: https://github.com/hmmbob...ds/10-energy.yaml#L38-L74
Dit is dus 1 card.

edit:

Dit is dus de code voor de "laagste prijs" card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  tap_action:
Dank je, ik begreep nu wat er bedoelt was, en had het stukje code al gepakt. Hij werkte alleen nog steeds niet. Dus heb vervolgens die code door chatgpt gehaald, maar ook die vond niks geks. nu jou code geprobeerd, maar wederom dezelfde melding. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Dank je, ik begreep nu wat er bedoelt was, en had het stukje code al gepakt. Hij werkte alleen nog steeds niet. Dus heb vervolgens die code door chatgpt gehaald, maar ook die vond niks geks. nu jou code geprobeerd, maar wederom dezelfde melding. Schiet mij maar lek.

[Afbeelding]
Je gebruikt nu code wat uit een groter yaml-file komt in een vakje voor 1 card. In dit vakje moet je alleen de card-specifieke code invoeren. (Eerlijk is eerlijk: ik gebruik de UI editor nooit)

Haal het min-teken eens weg, en alle regels 2 spaties naar voren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
tap_action:

[Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 15:59]

• krijn1985
TheFes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Wat je hierboven plaatst werkt niet, je past de [:7] nu niet toe op een list.
Wat misschien leesbaarder is, is dit (inclusief de aanpassing voor error handling)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- binary_sensor:
        {% set sorted_values = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_today') | map(attribute='value') | sort(reverse=false) | list %}
        {% set m = sorted_values[:7] %}
        {{ c| float <= m | max if m and c | is_number else false }}
Je hebt gelijkt, hij leek te werken, maar misschien verkeerd gekeken in mijn chaos aan testjes in developer tools. Bedankt in ieder geval voor deze input, ik heb weer wat geleerd wat ik misschien in toekomstige templates kan toepassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ajaxalex schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
Ik probeer met mijn S23+ mijn wekker uit te lezen. Echter wordt de tijd weergeven van een agenda afspraak die ik in mijn telefoon heb staan.

[Afbeelding]
Zal wel iets Samsung eigens zijn. Kan het op mijn Pixel niet reproduceren. Als ik daar een notificatie aan een calendar event toevoeg, wordt dat niet meegenomen in de next alarm sensor.

• Wachten...
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Je gebruikt nu code wat uit een groter yaml-file komt in een vakje voor 1 card. In dit vakje moet je alleen de card-specifieke code invoeren. (Eerlijk is eerlijk: ik gebruik de UI editor nooit)

Haal het min-teken eens weg, en alle regels 2 spaties naar voren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
tap_action:
Dat deed het hem... daarom wordt ik altijd zo gek van die codes lol
Wel ergens gek dat Chatgpt aangeeft dat de code helemaal klopte, of is dat zo gek nog niet?

Wel een streepje, geen streepje, een extra spatie of niet....Ik moet maar eens een simpele video gaan bekijken waar ze al deze dingen goed uitleggen.

Bedankt in ieder geval....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Casper
ajaxalex schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:

[Afbeelding]
Kan het hier ook niet reproduceren (OnePlus). Package toont bij mij com.oneplus.deskclock
Onder sensor instellingen bij lijst toestaan zijn er geen geselecteerd. (ook bovengenoemde package staat daar niet geselecteerd)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
Wachten... schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Wel ergens gek dat Chatgpt aangeeft dat de code helemaal klopte, of is dat zo gek nog niet?

Wel een streepje, geen streepje, een extra spatie of niet....Ik moet maar eens een simpele video gaan bekijken waar ze al deze dingen goed uitleggen.

Er is een reden dat je op HA forums geen code van chatGPT en anderen mag posten... :+
https://www.home-assistan...hers-leave-ai-at-the-dor/

Acties:
  • +3Henk 'm!
[...]

ChatGPT heeft het vaker fout dan goed, het is niet voor niets dat je het niet mag gebruiken op het HA forum en Discord
https://www.home-assistan...hers-leave-ai-at-the-dor/

Whoops, Spuit 11

• Wachten...
@TheFes @new_guy Ik gebruik het ook enkel voor mezelf als enige referentie. Maar goed om te weten dat ik er sowieso helemaal niet vanuit moet gaan.

Op andere vlakken (VBA etc) heeft het voor mij tot nu toe redelijk goed gewerkt.
Maar ik ga in ieder geval dan niks meer doen qua controlle voor de HA codes :)

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49
[...]

Nee hoor, dat is niet zo gek :D
ChatGPT "leert" door gigantisch veel input te scannen en daar een trucje mee te doen. En dat werkt voor een heleboel dingen goed genoeg, vooral in de context van tekst (waarvoor het ontwikkeld is). Maar hoe indrukwekkend "AI" op dit moment ook lijkt, het mist bewustzijn (en daarmee daadwerkelijke intelligentie). Het is nog verre van de AI zoals we die kennen uit films e.d.

[Aylin]

Acties:
  • +1Henk 'm!
[...]

De code was wel juist, maar niet voor wat jij ermee wilde doen :+
Die context snapt ChaptGPT niet, zoals door anderen al aangegeven.

Home Assistant is rete krachtig en flexibel, en daardoor een hartstikke mooi product maar ook een complex product. Het 'zomaar' copy-pasten (staat niet voor niets tussen aanhalingstekens) wil niet zomaar tot het juiste resultaat leiden: je moet wel een beetje weten wat je aan het doen bent :+ Er wordt veel moeite genomen het laatste jaar om alles via de UI in te kunnen stellen, dat scheelt al een boel. Gebruik andere yaml-code vooral als inspiratie: probeer te ontcijferen wat het doet, hoe het werkt en gebruik het dan (in kleine stukjes) in je eigen omgeving.

Oh, en blijf vragen als je er niet uitkomt. Ik geloof dat hier gisterenavond nog een rete-simpele oplossing gegeven werd voor een probleem waar een ander niet uit kwam (ging over state: "on" als ik me niet vergis). Je kan zelf al heel lang aan het zoeken zijn naar iets wat een ander in 2 tellen ziet.

Dit is geen uitnodiging om alles hier maar zomaar neer te plempen, maar soms loop je gewoon even vast 8)

[Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 17:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wie kan me op weg helpen ?

ik wil Itho Daalderop - open source wifi control add-on module netjes in HA krijgen
- temp
- hum(idity)
zijn geen probleem (via mqtt ) maar de ventilator bedienen + feedback van het ding is punt 2
zowel via MQTT als de api ontwikkeld door @arjenhiemstra werken "deels" (niks ten nadele van de ontwikkelaar overgens.

nu kan je een ESPhome met "custom cc1101' wellicht aan de gang krijgen (github) voorbeelden blijken er te zijn.

Maar mooier zou zijn om een .ino bestand oid op te leveren waarbij je op een nette manier met HA koppeld en over en weer communicatie kan krijgen.

Dus ipv de bestaande API en/of MQTT een HA specifiek dingetje aan te leveren die een mooie intergratie oplevert

ps gerelateerde vraag ik gebruik nu een "input selector' voor low/medium/high maar je kan ook nog 0-254 en "timer" erbij zetten zijn daar nog andere (nette) opties voor ? (3way switch oid?)

ik heb wat tijd over lijkt me leuk om de toevoeging op te leveren.

https://github.com/hencou/esphome_components thx to @arjenhiemstra

[Voor 3% gewijzigd door vso op 13-03-2023 23:21]

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Casper
-Casper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:08:
Ik draai HA op proxmox en wil de backup status in HA krijgen.
Na wat puzzelen heb ik de juiste API te pakken en kan ik dus de backup job eruit filteren, maar deze uitlezen in HA is nog niet succesvol:

YAML:
1
2
3
4
5
- platform: rest
  resource: https://192.168.178.177:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump
  name: Backup Proxmox
  value_template: "{{ value_json.data.0.status }}"
  verify_ssl: false

Als ik de value template aanpas naar enkel value_json blijft deze leeg.
In het HA log zie ik de volgende melding:

2023-03-12 17:05:41.847 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning: 'value_json' is undefined when rendering '{{ value_json }}'

Als ik echter de url zelf in een browser open dan zie ik (na de waarschuwing dat er geen SSL certificaat is) de volgende output:

[...]

Ik doe waarschijnlijk iets mis waardoor ik geen respons krijg, maar zou niet weten wat er mis gaat. Iemand een idee?
Mocht iemand anders hier nog tegenaan lopen: dit had te maken met een authenticatie issue.
Ik teste in een browser waar ik ook ingelogd was bij proxmox, dus kwam dit probleem daar niet tegen :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- scan_interval: 300
  resource: https://192.168.178.177:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump
  headers:
    Authorization: !secret proxmox_api
    Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
  sensor:
    - name: "Proxmox backup status"
      unique_id: "proxmox_backup_status"
      json_attributes_path: "$.data.[0]"
      json_attributes:
        - starttime
        - endtime

De API maak je aan via proxmox: datacenter > permissions > API tokens.
Vervolgens moet je ook nog de juiste permissies toewijzen. Indien nodig kan je eerst nog een aparte rol aanmaken (ook beschikbaar onder het kopje permissions). Vervolgens klik je op permissions zelf en voeg je hier een API token permission toe. Je hebt minimaal rechten nodig op sys.audit voor bovenstaande call.

Indien je een lege respons terug krijgt (leeg data element) dan mis je de (correcte) permissions.

Je authorization header zou een volgend formaat moeten hebben:

PVEAPIToken=USERNAME@pam!TOKENID=SECRET

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 14-03-2023 10:01. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

-Casper schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:28:
[...]

Mocht iemand anders hier nog tegenaan lopen: dit had te maken met een authenticatie issue.
Ik teste in een browser waar ik ook ingelogd was bij proxmox, dus kwam dit probleem daar niet tegen :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  headers:
  sensor:
      json_attributes:
        - starttime
        - endtime

Vervolgens moet je ook nog de juiste permissies toewijzen. Indien nodig kan je eerst nog een aparte rol aanmaken (ook beschikbaar onder het kopje permissions). Vervolgens klik je op permissions zelf en voeg je hier een API token permission toe. Je hebt minimaal rechten nodig op sys.audit voor bovenstaande call.

Indien je een lege respons terug krijgt (leeg data element) dan mis je de (correcte) permissions.

Nice, ik ben benieuwd hoe je e.e.a. gevisualeerd hebt, wellicht kan ik wat inspiratie opdoen :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• -Casper
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Nice, ik ben benieuwd hoe je e.e.a. gevisualeerd hebt, wellicht kan ik wat inspiratie opdoen :)
Ik doe echt bijzonder weinig met dashboards. In dit geval heb ik een automation opgezet die een app notificatie stuurt wanneer de backup niet succesvol is.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

-Casper schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Ik doe echt bijzonder weinig met dashboards. In dit geval heb ik een automation opgezet die een app notificatie stuurt wanneer de backup niet succesvol is.
Dat is wel handig, maar dat kan je ook vanuit Proxmox zelf doen??

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 14:56
Hoi allemaal,

Heeft er hier iemand ook een soort van "lab" setup voor HA naast een productie instantie?
Ik ben aan het kijken voor dergelijke opzet, zodat ik nieuwe integraties of dingen eerst op de "lab" setup kan uittesten vooraleer ik dit op mijn productie instantie zet.

Ik vraag me dan vooral af of ik dan effectief 2 zigbee dongles moeten gebruiken en of deze elkaar niet gaan storen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Casper
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is wel handig, maar dat kan je ook vanuit Proxmox zelf doen??
Ja met een email notificatie maar ik heb dan een voorkeur voor een app notificatie en daarnaast had ik dat die mails elke keer in mijn spam belanden. Dus op deze wijze een prima oplossing daarvoor.

• -Casper
dotcom87 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:41:
Hoi allemaal,

Heeft er hier iemand ook een soort van "lab" setup voor HA naast een productie instantie?
Ik ben aan het kijken voor dergelijke opzet, zodat ik nieuwe integraties of dingen eerst op de "lab" setup kan uittesten vooraleer ik dit op mijn productie instantie zet.

Ik vraag me dan vooral af of ik dan effectief 2 zigbee dongles moeten gebruiken en of deze elkaar niet gaan storen.
Je Zigbee devices kan je niet koppelen met meerdere coordinators volgens mij. Dus je zou dan nooit een echte "kopie" van je productie draaien. Daarnaast krijg je dat automations dubbel worden uitgevoerd, je mobiele app is maar aan 1 instantie gekoppeld en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer dingen.

Een echte kopie van je productie zal dus lastig zijn. Het zou wel mogelijk zijn om dingen geisoleerd te testen, maar de vraag is wat de meerwaarde hiervan is t.o.v. een backup maken van je HA installatie en vervolgens daar gewoon in prutsen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
dotcom87 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:41:
Hoi allemaal,

Ik heb ook een tijdje een dev omgeving gedraaid, wat een kopie was van mijn live omgeving.
Het ligt er nogal aan wat je wil gaan testen. Als je bijvoorbeeld wil gaan testen hoe Zigbee2MQTT werkt ipv ZHA, dan moet je wel 2 Zigbee sticks hebben. Als je echter Z2M of Deconz gebruikt, kun je in je dev omgeving de intgegratie naar je live omgeving verwijzen (dus ofwel je bestaande MQTT broker, of de bestaande Deconz container/add-on). Wifi apparaten worden ook gewoon in beide omgevingen gevonden. Automations had ik mijn dev omgeving allemaal uitgezet, zodat ze niet dubbel uitgevoerd werden.

Companion app kan maar met één omgeving gekoppeld worden, als je dat echt wil, kun je een andere versie van de app sideloaden (mits Android). Met cloud integraties moet je wellicht even opletten of je niet over de polling rates gaat komen (bijvoorbeeld weer integraties).

Al met al had ik uiteindelijk een vrij getrouwe kopie van mijn live omgeving om zaken te testen. Tot hij niet meer wilde starten.

Nu heb ik een dev omgeving en daarin platform: demo gezet. Voor de meeste integraties krijg je dan wat demo entities. Aangezien ik het vooral gebruik om Assist te testen, is dat voor mij prima.

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:59

Oulewappeur

OmNomNom

Gisteren een begin gemaakt om verlichting op de kinderkamers een tikkeltje geavanceerder te automatiseren.

Momenteel heb ik 2 automations gemaakt (1 voor doordeweek en 1 voor het weekend) die eigenlijk hetzelfde doen (bepaalde ledstrips van kleur te veranderen) die het voor de kinderen "duidelijk" maakt of ze al uit bed mogen of niet aangezien ze nog geen klok kunnen kijken. Dit werkt opzich top, maar is wat statisch, omdat ik nu enkel een automation heb voor doordeweeks en voor in het weekend.

Mede dankzij een suggestie van van @TheFes op een eerdere vraag gisteren dus begonnen hieraan.

Ik heb een local calendar aangemaakt puur voor automations en daarin de agenda gevuld met "afspraken".

Vervolgens een automation die een input_boolean "aan" zet als er die dag een afspraak in staat die van toepassing is op de hele dag is en voldoet aan een bepaalde titel.

Zie hieronder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Vrije dag school
description: ""
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "-0:0:0"
    entity_id: calendar.automationscalendar
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - "{{ trigger.calendar_event.all_day }}"
      - condition: or
        conditions:
          - "{{ 'Vrij' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Studiedag' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Feestdag' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Weekend' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Vakantie' in trigger.calendar_event.summary }}"
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.kids_vrij
mode: single

Nu komen er twee vragen:
Wat ik nu dus wil doen is dat ik een check invoer in de licht automatisering die als de boolean aanstaat op een andere tijd triggert dan als de boolean uit staat, is dit de juiste gedachte gang?

en nr 2: Ik zal ook een tegenhanger van bovenstaande automation moeten maken om de boolean weer uit te zetten vermoed ik, omdat anders de boolean aan blijft staan nadat hij de eerste keer getriggerd wordt?

Wellicht zijn mijn vragen echt heel simpel, maar voor mij is dit al next level :+ :9

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 23:31
kalmma schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
Goedemiddag,

Heeft iemand de zonnepanelen van Solplanet / aisweicloud al werkend in Home Assistant.

Ben al heel lang aan het zoeken maar krijg geen oplossing gevonden.

Ik heb wel iets van zevercloud gevonden alleen dat werkt niet zover ik weet.

Zou graag de opbrengst van de panelen namelijk toevoegen aan het energy dashboard.
Heb een ASW5000-S, en heb een oplossing gevonden om de invertor uit te lezen.

Heb hier meer info gepost: https://community.home-as...rter-integration/511549/4

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oulewappeur schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:32:
Gisteren een begin gemaakt om verlichting op de kinderkamers een tikkeltje geavanceerder te automatiseren.

Momenteel heb ik 2 automations gemaakt (1 voor doordeweek en 1 voor het weekend) die eigenlijk hetzelfde doen (bepaalde ledstrips van kleur te veranderen) die het voor de kinderen "duidelijk" maakt of ze al uit bed mogen of niet aangezien ze nog geen klok kunnen kijken. Dit werkt opzich top, maar is wat statisch, omdat ik nu enkel een automation heb voor doordeweeks en voor in het weekend.

Mede dankzij een suggestie van van @TheFes op een eerdere vraag gisteren dus begonnen hieraan.

Ik heb een local calendar aangemaakt puur voor automations en daarin de agenda gevuld met "afspraken".

Vervolgens een automation die een input_boolean "aan" zet als er die dag een afspraak in staat die van toepassing is op de hele dag is en voldoet aan een bepaalde titel.

Zie hieronder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: or
        conditions:
          - "{{ 'Vrij' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Studiedag' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Feestdag' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Weekend' in trigger.calendar_event.summary }}"
          - "{{ 'Vakantie' in trigger.calendar_event.summary }}"
action:
    target:

Nu komen er twee vragen:
Wat ik nu dus wil doen is dat ik een check invoer in de licht automatisering die als de boolean aanstaat op een andere tijd triggert dan als de boolean uit staat, is dit de juiste gedachte gang?

en nr 2: Ik zal ook een tegenhanger van bovenstaande automation moeten maken om de boolean weer uit te zetten vermoed ik, omdat anders de boolean aan blijft staan nadat hij de eerste keer getriggerd wordt?

Wellicht zijn mijn vragen echt heel simpel, maar voor mij is dit al next level :+ :9
Een aantal opmerkingen.
  • Conditions zijn standaard AND, je hoeft ze dus niet in een AND condtion te zetten.
  • Je hele rijtje checks op de summary kun je in één keer (en ook case insenstive) op deze manier doen: "{{ trigger.calendar_event.summary | lower is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}"
  • Je zult de input boolean inderdaad ook uit moeten zetten, je zou dat eventueel in dezelfde automation kunnen doen met een if-then of choose of in een aparte automation.

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

TheFes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Een aantal opmerkingen.
  • Conditions zijn standaard AND, je hoeft ze dus niet in een AND condtion te zetten.
  • Je hele rijtje checks op de summary kun je in één keer (en ook case insenstive) op deze manier doen: "{{ trigger.calendar_event.summary | lower is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}"
  • Je zult de input boolean inderdaad ook uit moeten zetten, je zou dat eventueel in dezelfde automation kunnen doen met een if-then of choose of in een aparte automation.
Thanks! Waardevolle feedback.
Dit betekend dus dat ik wat tekst kan weglaten (hoewel het niet perse fout is.).
Moet ik de summary check wel nog steeds in een OR condition zetten, of is het onderstaande juist?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
  - "{{ trigger.calendar_event.summary | lower is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}"
action:
    target:

Als ik bovenstaande opsla, dan past HA automatisch de summary regel aan naar

YAML:
1
2
3
  - >-
    {{ trigger.calendar_event.summary | lower is
    search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:33
@Oulewappeur het enkele | teken geld in de programmeertalen als de OR functie.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 16:07

Simkin

Bzzzzz

Ik ben harstikke nieuw met HA en weet nog niet zo goed hoe ik alles kan debuggen.
Kan iemand adviseren wat er mogelijk fout gaat als de "installeer" knop niets doet van het update scherm? Browser debug console laat niets zien. Het gaat om een supervisor installatie op een debian server. De configuratie is geldig bevonden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Logs vind je onder Settings->System->Logs.

Waarom schrijf je trouwens HASP? Waar staat de SP voor? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oulewappeur schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Thanks! Waardevolle feedback.
Dit betekend dus dat ik wat tekst kan weglaten (hoewel het niet perse fout is.).
Moet ik de summary check wel nog steeds in een OR condition zetten, of is het onderstaande juist?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
  - "{{ trigger.calendar_event.summary | lower is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}"
action:
    target:

Als ik bovenstaande opsla, dan past HA automatisch de summary regel aan naar

YAML:
1
2
3
  - >-
    {{ trigger.calendar_event.summary | lower is
    search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie') }}
Wat je ook zou kunnen doen is die hele input_boolean overslaan, en een binary sensor aanmaken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - binary_sensor:
      - unique_id: binary_sensor_calendar_automation_toggle
        name: Vrije dag school
          {{
            is_state('calendar.automationscalendar', 'on')
            and state_attr('calendar.automationscalendar', 'all_day')
            and state_attr('calendar.automationscalendar', 'summary') is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie')
          }}

Dit maakt binary_sensor.vrije_dag_school aan die op on staat als aan de voorwaarden voldaan wordt.

[Voor 3% gewijzigd door TheFes op 14-03-2023 13:07]

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

MdBruin schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:51:
@Oulewappeur het enkele | teken geld in de programmeertalen als de OR functie.
Thanks!
TheFes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Wat je ook zou kunnen doen is die hele input_boolean overslaan, en een binary sensor aanmaken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - binary_sensor:
          {{
            and state_attr('calendar.automationscalendar', 'summary') is search('vrij|studiedag|feestdag|weekend|vakantie')
          }}

Dit maakt binary_sensor.vrije_dag_school aan die op on staat als aan de voorwaarden voldaan wordt.
Ooh nice! De binary sensor toggled automatisch zowel aan als uit? Dat scheelt een hoop geklooi.
Thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oulewappeur schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Thanks!

[...]

Ooh nice! De binary sensor toggled automatisch zowel aan als uit? Dat scheelt een hoop geklooi.
Thanks!
Ja, hij is on als het template True geeft, en off als dat niet zo is.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 16:07

Simkin

Bzzzzz

Gizz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:24:
Logs vind je onder Settings->System->Logs.

Waarom schrijf je trouwens HASP? Waar staat de SP voor? :)
Bedankt! (HAsp moet HA zijn, foutje)
23-03-14 13:25:06 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress
Is er een plek waar ik lopende taken kan bekijken en eventueel kan resetten als deze vastzitten?

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

TheFes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:05:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - binary_sensor:
          {{
          }}

Helaas krijg ik deze niet werkend. Ik heb op de calendar voor vandaag een "Studiedag" geplaatst.
De state_attr voor de titel is geen summary, maar message.

Echter krijg ik een false in de template editor. Als ik de state_attr van message verander naar een is_state_attr en ik kijk naar message 'Studiedag', krijg ik wel een true

Met onderstaande code krijg ik wel weer een True, ook als ik in de calendar wat zaken verander om te testen dan volgt dat juist op. Ook onderstaande code werkt niet juist

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
          {{
            and is_state_attr('calendar.automationscalendar',  'message', 'Studiedag') 
            or is_state_attr('calendar.automationscalendar',  'message', 'Vrij') 
            or is_state_attr('calendar.automationscalendar',  'message', 'Feestdag') 
            or is_state_attr('calendar.automationscalendar',  'message', 'Vakantie') 
            or is_state_attr('calendar.automationscalendar',  'message', 'Weekend') 
          }}

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:42
-Casper schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:28:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  resource: https://xx.xx.xx.xx:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump
  headers:
  sensor:
      json_attributes:
        - starttime
        - endtime

Hmmm, ik kan de backup status wel via de webbrowser opvragen; maar binnen de HA (nog) niet. Ik krijg ook een syntax error wanneer ik deze code in yaml plak onder "sensor"

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:23
Ik heb even ruzie met het update van HA, ik draai HA op Debian 11 in een Python VE op versie 3.9.2.

Aangezien ik over moet stappen naar Python 3.10 voor mijn VE heb ik het volgende geprobeerd;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
cd /
sudo wget https://www.python.org/ftp/python/3.10.9/Python-3.10.9.tgz

sudo tar -xzf Python-3.10.9.tgz

cd Python-3.10.9
./configure
make -j 4
sudo make install

cd /home/homeassistant/.homeassistant
sudo -u homeassistant -H -s
source /srv/homeassistant/bin/activate
pip3 freeze –local > requirements.txt
exit

sudo systemctl stop home-assistant@homeassistant

cd /srv
sudo mv homeassistant homeassistantold

sudo mkdir homeassistant

sudo chown -R homeassistant:homeassistant homeassistant

cd /srv/homeassistant
sudo python3.10 -m venv .

cd /srv/homeassistant/lib

source /srv/homeassistant/bin/activate

pip3 install --upgrade pip
pip install --upgrade pip
pip3 install -r requirements.txt

pip3 install -r requirements.txt

pip3 install homeassistant

sudo systemctl start home-assistant@homeassistant.service

Vervolgens gaat het mis tijdens het starten van HA :/ :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2023-03-14 14:17:40.337 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for analytics: Unable to import component: No module named '_sqlite3'
2023-03-14 14:17:40.349 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of onboarding. Setup failed for dependencies: analytics
2023-03-14 14:17:40.349 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for onboarding: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: analytics')
2023-03-14 14:17:40.349 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of frontend. Setup failed for dependencies: onboarding
2023-03-14 14:17:40.349 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for frontend: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: onboarding')
2023-03-14 14:17:40.351 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for recorder: Unable to import component: No module named '_sqlite3'
2023-03-14 14:17:41.573 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.media_player] The androidtv platform for the media_player integration does not support platform setup. Please remove it from your config.
2023-03-14 14:17:41.575 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for plant: Unable to import component: No module named '_sqlite3'
2023-03-14 14:17:41.576 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of hacs. Setup failed for dependencies: frontend
2023-03-14 14:17:41.576 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration hacs: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: frontend')
2023-03-14 14:17:41.576 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of map. Setup failed for dependencies: frontend
2023-03-14 14:17:41.576 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for map: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: frontend')
2023-03-14 14:17:41.579 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of logbook. Setup failed for dependencies: frontend, recorder
2023-03-14 14:17:41.580 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for logbook: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: frontend, recorder')
2023-03-14 14:17:41.580 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of history. Setup failed for dependencies: recorder
2023-03-14 14:17:41.580 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for history: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: recorder')
2023-03-14 14:17:41.678 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of my. Setup failed for dependencies: frontend
2023-03-14 14:17:41.679 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for my: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: frontend')
2023-03-14 14:17:41.815 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of energy. Setup failed for dependencies: history, recorder
2023-03-14 14:17:41.816 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for energy: (DependencyError(...), 'Could not setup dependencies: history, recorder')

Help! ;w

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Casper
htca schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Hmmm, ik kan de backup status wel via de webbrowser opvragen; maar binnen de HA (nog) niet. Ik krijg ook een syntax error wanneer ik deze code in yaml plak onder "sensor"
Ik ben er onlangs op gewezen dat rest sensors onder de integratie moeten worden geplaatst en niet onder de sensor noemer :+ Als je de code dus onder rest: zet dan zou die moeten werken.
Pagina: 1 ... 38 ... 44 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee