Gisteren een begin gemaakt om verlichting op de kinderkamers een tikkeltje geavanceerder te automatiseren.
Momenteel heb ik 2 automations gemaakt (1 voor doordeweek en 1 voor het weekend) die eigenlijk hetzelfde doen (bepaalde ledstrips van kleur te veranderen) die het voor de kinderen "duidelijk" maakt of ze al uit bed mogen of niet aangezien ze nog geen klok kunnen kijken. Dit werkt opzich top, maar is wat statisch, omdat ik nu enkel een automation heb voor doordeweeks en voor in het weekend.
Mede dankzij een suggestie van van @
TheFes op een eerdere vraag gisteren dus begonnen hieraan.
Ik heb een local calendar aangemaakt puur voor automations en daarin de agenda gevuld met "afspraken".
Vervolgens een automation die een input_boolean "aan" zet als er die dag een afspraak in staat die van toepassing is op de hele dag is en voldoet aan een bepaalde titel.
Zie hieronder.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Vrije dag school
description: ""
trigger:
- platform: calendar
event: start
offset: "-0:0:0"
entity_id: calendar.automationscalendar
condition:
- condition: and
conditions:
- "{{ trigger.calendar_event.all_day }}"
- condition: or
conditions:
- "{{ 'Vrij' in trigger.calendar_event.summary }}"
- "{{ 'Studiedag' in trigger.calendar_event.summary }}"
- "{{ 'Feestdag' in trigger.calendar_event.summary }}"
- "{{ 'Weekend' in trigger.calendar_event.summary }}"
- "{{ 'Vakantie' in trigger.calendar_event.summary }}"
action:
- service: input_boolean.turn_on
data: {}
target:
entity_id: input_boolean.kids_vrij
mode: single |
Nu komen er twee vragen:
Wat ik nu dus wil doen is dat ik een check invoer in de licht automatisering die als de boolean aanstaat op een andere tijd triggert dan als de boolean uit staat, is dit de juiste gedachte gang?
en nr 2: Ik zal ook een tegenhanger van bovenstaande automation moeten maken om de boolean weer uit te zetten vermoed ik, omdat anders de boolean aan blijft staan nadat hij de eerste keer getriggerd wordt?
Wellicht zijn mijn vragen echt heel simpel, maar voor mij is dit al next level