Tijd van werken, tijd van rusten
En ja, je zal na de installatie dan nog de componenten ik willen stellen. En dashboards maken. Laatste is vooral een valkuil met HA. Juist omdat alles kan word je vaak snel hebberig en wil je ook van alles. Dus mijn tip is vooral om simpel te beginnen! Gebruik gewoon de standaard compnenten in de UI etc. En pas als je dat snapt kan je "kleine ergernissen" mooi gaan maken en meer complexe zaken doen.
En ja, met HA kan heel veel maar dat komt dus wel met een leercurve. Naar mijn idee niet aan te ontkomen correlatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 24-12-2024 13:08 ]
Check de 2025.1 beta release notes, met name het stuk over de backups. Hier zit backup retentie bij, kun je mogelijk een aantal oude backups weggooien en je Google Drive backup behoudenDriek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:35:
Mijn Backup van HA begint aardig te groeien, inmiddels zo groot dat hij niet meer op de gratis google drive past. (14Gb dus).
Hoe kan ik nu het beste de recorder instellen, zodat ik wel korte termijn inzicht heb, maar ook voldoende lange termijn?
Ik denk dat eerlijk gezegd ook. Wellicht ook eens kijken naar Homey? Kan wat minder, werkt wel een heel stuk makkelijker.pietje63 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:46:
Hoewel HomeAssistant best gebruiksvriendelijk is, vraag ik me wel af of het (al) geschikt is voor een gebruiker als @Raymond1405 (NOFI). Er zijn meerdere zaken om rekening mee te houden
- de nu besproken initiële installatie (server)
- hardware (zigbee dongle is waarschijnlijk niet nodig, als alles nu al via een app oid bereikbaar is, maar je hebt het enkel over draadloos, geen idee welk protocol)
- integraties, per type apparaat dien je in de regel een integratie te installateren
- voor veel apparaten zijn er geen officiële integraties. Dan ben je toegewezen op HACS en een (iets) omslachtiger proces voor de installatie van integraties (en minder stabiel)
- dan kom je pas bij het dashboard uit (wat ook nog wat handwerk vereist)
Het grote voordeel van homeassistant: de vele keuzes die je als gebruiker kunt maken. Dit brengt wel een stijle leercurve met zich mee.
Ik denk dat het zou helpen als @Raymond1405 eerst aangeeft welke apparatuur hij heeft en hoe deze bereikbaar is (wifi, zigbee, infrarood, bluetooth, wel/geen hub, etc).
Niet dat HA perse moeilijk is hoor, maar besef je wel dat je met de installatie echt pas aan het begin zit van de configuratie. Leuk als leerproject en om mee te spelen natuurlijk maar heb niet de illusie dat het straks allemaal in een keer werkt zoals je wilt
Volgens mij is voor het meeste genoemde geen bijzondere hardware nodig. Alleen die Yeelight (= Tuya) meuk betrouwbaar aan de praat krijgen is een beste uitdaging, althans de laatste keer dat ik het probeerde.
[ Voor 6% gewijzigd door doltishDuke op 24-12-2024 13:10 ]
de retentie is het probleem niet, het probleem is dat er nu geeneen op goolge drive past omdat hij te groot is.Rembock schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:04:
[...]
Check de 2025.1 beta release notes, met name het stuk over de backups. Hier zit backup retentie bij, kun je mogelijk een aantal oude backups weggooien en je Google Drive backup behouden
Op mijn NAS bewaar ik er 7.
ik heb nu dit in de yaml staan:Septillion schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:04:
@Driek Zou zeggen, gewoon recorder op standaard 10 dagen en gaan. De LTS (Long Term Statistics) doet de rest (tot in het oneindige terug).
recorder:
purge_keep_days: 5
Maar daarmee wordt hij nog te groot
Goed verhaal, alleen is Yeelight geen Tuya maar van XiaomidoltishDuke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:08:
[...]
Ik denk dat eerlijk gezegd ook. Wellicht ook eens kijken naar Homey? Kan wat minder, werkt wel een heel stuk makkelijker.
Niet dat HA perse moeilijk is hoor, maar besef je wel dat je met de installatie echt pas aan het begin zit van de configuratie. Leuk als leerproject en om mee te spelen natuurlijk maar heb niet de illusie dat het straks allemaal in een keer werkt zoals je wilt
Volgens mij is voor het meeste genoemde geen bijzondere hardware nodig. Alleen die Yeelight (= Tuya) meuk betrouwbaar aan de praat krijgen is een beste uitdaging, althans de laatste keer dat ik het probeerde.
Selectief bepalen wat erin moet komen (dus niet standaard alles maar alleen de gewenste entities). Moet je echt even voor gaan zitten maar het scheelt enorm. Let daarbij vooral op entities die vaak veranderen (want die vreten het meest).Driek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:32:
[...]
ik heb nu dit in de yaml staan:
recorder:
purge_keep_days: 5
Maar daarmee wordt hij nog te groot
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Mijn dagelijkse backup is 340MB (en ik heb echt geen kleine HA installatie). [edit] Nu zelfs nog maar 210MB (bleken nog wat onnodige apk bestanden in terecht te komen).
PS: Controleer ook even wat er allemaal in de backup terechtkomt (met WinRar of zo). Wellicht heb je wat grote bestanden die meegenomen worden in elke backup. Zo bleek bij mij de APK directory (die ik gebruik om apk bestanden op m'n Fire Tablets te krijgen) bij elke backup meegenomen te worden (gelijk gewist dus).
[ Voor 42% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2024 14:43 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Verwijderd
Wellicht heb je hier wat aan:Driek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:35:
Mijn Backup van HA begint aardig te groeien, inmiddels zo groot dat hij niet meer op de gratis google drive past. (14Gb dus).
Hoe kan ik nu het beste de recorder instellen, zodat ik wel korte termijn inzicht heb, maar ook voldoende lange termijn?
Ik heb een cron job gemaakt op mijn Pi (DailyPiBackups.sh)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #Only 1 day backups are stored locally on the pi. # Configure network mount for backups sudo nano /etc/fstab <IP NAS>:/volume1/pi_backup /nas.backup/ nfs auto 0 0 TODAY=$(date +%Y-%m-%d) BACKUPDIR=nas.backup/pi TODAYPATH=${BACKUPDIR}/${TODAY} #Cleanup Backups older than 7 days on NAS cd / sudo find /$BACKUPDIR/* -type f,d -mtime +7 -exec rm -r {} \; sudo find /usr/share/hassio/backup/* -mtime +1 -execdir rm -rf {} \; mkdir -p /${TODAYPATH}/homeassistant sudo cp -a /usr/share/hassio/backup/ /$TODAYPATH/homeassistant/ |
Mijn NAS synct de backup directory vervolgens nog naar een cloud opslag.
1
2
3
4
5
6
7
| sudo chmod +x /home/pi/documents/DailyPiBackups.sh sudo nano /etc/crontab # ADD: # DAILY BACKUP 58 23 * * * root /bin/sh /home/pi/documents/DailyPiBackups.sh |
Ah ja, de updates. Dat is inderdaad wel een dingetje. In een ideale wereld bestaat daar ook wel een oplossing voor, maar ben bang dat dat de moeite niet waard gaat zijn.Septillion schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:33:
[...]
Updates, daar ben je dan zelf volledig verantwoordelijk voor. En backups, nu kent de docker versie wel een backup maar dat is dan alleen van core. Dus voor alles extra (en ga dat dan geen addon meer noemen) ben je daar dan ook zelf verantwoordelijk voor.
Maar van welke RPi kom je?
Ik kom van een RPi3. Prima ding voor de rest, maar hij gaat een nieuwe functie krijgen.
Want hier met toch niet de kleinste install nu <2GB (en voor de crash/opruiming was dat +-3GB).
Iemand hier nog een idee over? Ik heb expliciet een unique id gespecificeerd, maar krijg toch de foutmelding.MikeyMan schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:34:
Ben tegelijkertijd ook een poging aan het doen om de laadpaal alleen tegen laag tarief te laten laden. Dat heb ik op zich voor elkaar. De YAML:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 template: - binary_sensor: - name: "Low Tariff Active" unique_id: "low_tariff_active_sensor" state: > {% set low_tariff_cons = states('sensor.low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set low_tariff_exp = states('sensor.low_tariff_export') | float(0) %} {% set high_tariff_cons = states('sensor.high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set high_tariff_exp = states('sensor.high_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_export') | float(0) %} {% set low_tariff_delta = (low_tariff_cons - prev_low_tariff_cons) + (low_tariff_exp - prev_low_tariff_exp) %} {% set high_tariff_delta = (high_tariff_cons - prev_high_tariff_cons) + (high_tariff_exp - prev_high_tariff_exp) %} {% if low_tariff_delta > 0 and high_tariff_delta == 0 %} true {% elif high_tariff_delta > 0 and low_tariff_delta == 0 %} false {% elif low_tariff_delta > high_tariff_delta %} true {% elif high_tariff_delta > low_tariff_delta %} false {% else %} {{ states('binary_sensor.low_tariff_active') }} {% endif %} attributes: last_low_tariff_consumption: "{{ states('sensor.low_tariff_consumption') }}" last_low_tariff_export: "{{ states('sensor.low_tariff_export') }}" last_high_tariff_consumption: "{{ states('sensor.high_tariff_consumption') }}" last_high_tariff_export: "{{ states('sensor.high_tariff_export') }}"
Alleen; ik krijg nu de melding dat deze binary sensor geen unique id heeft... Iemand enig idee?
[Afbeelding]
De foutmelding uit je eerdere post zegt "binary_sensor.low_tariff_active".MikeyMan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:54:
[...]
Iemand hier nog een idee over? Ik heb expliciet een unique id gespecificeerd, maar krijg toch de foutmelding.
De sensor die je hier bouwt heet "binary_sensor.low_tariff_active_sensor".
Je verwijst in regel 28 wel naar die "binary_sensor.low_tariff_active". Wordt die wel ergens (met unique id) gedefinieerd?
Ik blijf een beetje moeite houden met hoe Home Assistant met enteiten en code om gaat...dixet schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:06:
[...]
De foutmelding uit je eerdere post zegt "binary_sensor.low_tariff_active".
De sensor die je hier bouwt heet "binary_sensor.low_tariff_active_sensor".
Je verwijst in regel 28 wel naar die "binary_sensor.low_tariff_active". Wordt die wel ergens (met unique id) gedefinieerd?
Ik heb een werken stuk code, wat ook netjes als boolean op het dashboard wordt weergegeven. als in; hij gaat aan op de momenten dat ik bedacht had.
Dat is idd het stukje code dat ik eerder postte:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| template: - binary_sensor: - name: "Low Tariff Active" unique_id: "low_tariff_active_sensor" state: > {% set low_tariff_cons = states('sensor.low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set low_tariff_exp = states('sensor.low_tariff_export') | float(0) %} {% set high_tariff_cons = states('sensor.high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set high_tariff_exp = states('sensor.high_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_export') | float(0) %} {% set low_tariff_delta = (low_tariff_cons - prev_low_tariff_cons) + (low_tariff_exp - prev_low_tariff_exp) %} {% set high_tariff_delta = (high_tariff_cons - prev_high_tariff_cons) + (high_tariff_exp - prev_high_tariff_exp) %} {% if low_tariff_delta > 0 and high_tariff_delta == 0 %} true {% elif high_tariff_delta > 0 and low_tariff_delta == 0 %} false {% elif low_tariff_delta > high_tariff_delta %} true {% elif high_tariff_delta > low_tariff_delta %} false {% else %} {{ states('binary_sensor.low_tariff_active') }} {% endif %} attributes: last_low_tariff_consumption: "{{ states('sensor.low_tariff_consumption') }}" last_low_tariff_export: "{{ states('sensor.low_tariff_export') }}" last_high_tariff_consumption: "{{ states('sensor.high_tariff_consumption') }}" last_high_tariff_export: "{{ states('sensor.high_tariff_export') }}" |
Moet ik daadwerkelijk alle losse componenten als unique id specificeren?
Edit: Utility meter gevonden. Ga ik uitproberen.
[ Voor 5% gewijzigd door elebroek op 24-12-2024 17:39 ]
Mijn opmerking ging over de definitie van deze sensorMikeyMan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:14:
[...]
Ik blijf een beetje moeite houden met hoe Home Assistant met enteiten en code om gaat...
Ik heb een werken stuk code, wat ook netjes als boolean op het dashboard wordt weergegeven. als in; hij gaat aan op de momenten dat ik bedacht had.
Dat is idd het stukje code dat ik eerder postte:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 template: - binary_sensor: - name: "Low Tariff Active" unique_id: "low_tariff_active_sensor" state: > {% set low_tariff_cons = states('sensor.low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set low_tariff_exp = states('sensor.low_tariff_export') | float(0) %} {% set high_tariff_cons = states('sensor.high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set high_tariff_exp = states('sensor.high_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_low_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_low_tariff_export') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_cons = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_consumption') | float(0) %} {% set prev_high_tariff_exp = state_attr('binary_sensor.low_tariff_active', 'last_high_tariff_export') | float(0) %} {% set low_tariff_delta = (low_tariff_cons - prev_low_tariff_cons) + (low_tariff_exp - prev_low_tariff_exp) %} {% set high_tariff_delta = (high_tariff_cons - prev_high_tariff_cons) + (high_tariff_exp - prev_high_tariff_exp) %} {% if low_tariff_delta > 0 and high_tariff_delta == 0 %} true {% elif high_tariff_delta > 0 and low_tariff_delta == 0 %} false {% elif low_tariff_delta > high_tariff_delta %} true {% elif high_tariff_delta > low_tariff_delta %} false {% else %} {{ states('binary_sensor.low_tariff_active') }} {% endif %} attributes: last_low_tariff_consumption: "{{ states('sensor.low_tariff_consumption') }}" last_low_tariff_export: "{{ states('sensor.low_tariff_export') }}" last_high_tariff_consumption: "{{ states('sensor.high_tariff_consumption') }}" last_high_tariff_export: "{{ states('sensor.high_tariff_export') }}"
Moet ik daadwerkelijk alle losse componenten als unique id specificeren?
1
| unique_id: "low_tariff_active_sensor" |
Waarin je verderop (regel 28) verwijst naar een ándere sensor
1
| {{ states('binary_sensor.low_tariff_active') }} |
De foutmelding die je eerder poste ging over de sensor waarnaar je verwijst. Niet over de sensor die in in dit stuk yaml definieert.
low_tariff_active != low_tariff_active_sensor
:strip_exif()/f/image/IZ7S82vLJGqvtkhlqf6Rzqqm.png?f=user_large)
Die dus wel doet wat de bedoeling was.
Maar dan?
Naam van de Unique_id veranderen in de naam van het dashboard object?
Ik mis ergens een logische causaliteit tussen foutmelding en werking geloof ik

Laat maar, het is laat voor me. Unique ids worden niet gebruikt in sjablonen, wel sensornamen. Vergeet alles wat ik heb gezegdMikeyMan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:58:
@dixet die foutmelding komt bij het aanklikken van het object op het dashboard.
Die dus wel doet wat de bedoeling was.
Maar dan?
Naam van de Unique_id veranderen in de naam van het dashboard object?
Ik mis ergens een logische causaliteit tussen foutmelding en werking geloof ik

Dan heb ik geluk. Bij mij ging het in 1 keer. En heb het daarna ook heel makkelijk kunnen koppelen met Google Home.TheFes schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:32:
[...]
Goed verhaal, alleen is Yeelight geen Tuya maar van Xiaomi
Maar ik bedenk me net. Google heeft ook een Hub.
En zijn deze ook geschikt voor mijn wensen om de bedrade Netwerk en Draadloze Netwerk te combineren? En deze gezamenlijk te kunnen bedienen. Een beetje vergelijkbaar met de Hub van Homey.
Ben op zoek naar deur sensoren die samen werken met Home Assistant.
Nu heb ik al gelezen dat je dan het beste voor Zigbee kan gaan ipv wifi sensoren.
Maar wat heb ik nu allemaal nodig om het werkend te krijgen.
Heb HA op een RPi draaien en die staat op zolder. De sensoren wil ik op de voor- en achterdeur plaatsen en als het goed gaat op wat ramen beneden en op de 1e verdieping. En een sensor op de garagedeuren, 1 deur is 5 meter van de achtergevel verwijderd en de ander zo'n 12 meter van de achtergevel.
Ik kan niks vinden over bereik van Zigbee en wat nodig is om het signaal van de RPi naar de sensoren te krijgen. Of moet ik dan weer ergens nog een extra Zigbee module plaatsen in huis om het signaal te versterken?
Zigbee vormt een mesh, ieder apparaat aan netstroom kan het signaal doorgeven. Om van zolder helemaal naar de garage bereik te hebben zal je inderdaad - waarschijnlijk meerdere - Zigbee apparaten moeten aansluiten. De deur/raamsensoren werken op batterijen, dus die werken niet als Zigbee router (geven het signaal niet door). Je kan in plaats van de Zigbee coördinator aan de rpi te hangen ook eentje overwegen die via je netwerk werkt, zoals de SLZB-06. Die kan je dan in (de buurt van) je garage aansluiten. Of gewoon lekker veel slimme lampen en stekkers gaan gebruikenroefje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:16:
Heb al even lopen zoeken hier op het forum en op internet, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben op zoek naar deur sensoren die samen werken met Home Assistant.
Nu heb ik al gelezen dat je dan het beste voor Zigbee kan gaan ipv wifi sensoren.
Maar wat heb ik nu allemaal nodig om het werkend te krijgen.
Heb HA op een RPi draaien en die staat op zolder. De sensoren wil ik op de voor- en achterdeur plaatsen en als het goed gaat op wat ramen beneden en op de 1e verdieping. En een sensor op de garagedeuren, 1 deur is 5 meter van de achtergevel verwijderd en de ander zo'n 12 meter van de achtergevel.
Ik kan niks vinden over bereik van Zigbee en wat nodig is om het signaal van de RPi naar de sensoren te krijgen. Of moet ik dan weer ergens nog een extra Zigbee module plaatsen in huis om het signaal te versterken?
Utility meter is een oplossing. Voor de dagelijkse toetsing van het verbruik werk ik met Apexcharts. Zie ook: YouTube: Dashboard Graphs Explained: Monitor Anything in Home Assistant Like ...elebroek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:27:
Ik heb voor mijn luchtwarmtepomp een Gateway gekocht om de gegevens hiervan op te nemen in Home Assistant. Ik heb de gateway (van Bbqkees) gekoppeld middels MQTT. Nu wil Ik wil het verbruik per dag, maand en jaar inzichtelijk maken alleen geeft de gateway alleen een totaalverbruik, niet gesplitst in dag, maand en jaar. Hoe kan ik het dagverbruik in Home Assistant krijgen? (Het totaal aan het eind van de vorige dag aftrekken van het totaal van dat moment?)
Edit: Utility meter gevonden. Ga ik uitproberen.
:strip_exif()/f/image/SsLTmtt7j8UBq8DGAEiyc1bX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het relais hoeft daarvoor niet op de ketel te zijn aangesloten. Ik speel daarom met het idee om iets (een esp?) aan te sluiten op het relais dat controleert of de spanning die het naar het relais stuurt ook weer terug krijgt.
Heeft iemand wat pointers of deze aanpak logisch is of alternatieve aanpak? Mocht iemand wat linkjes hebben naar soortgelijke projecten waar ik wat van kan leren zou dat fijn zijn!
Je wilt controleren. Maar je controleert de helft naar mijn idee.-Casper schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:37:
Ik ben opzoek naar wat ideeën. Ik ondervind wat problemen met mijn evohome relais (aan/uit). Daarom wil ik graag monitoren wanneer het relais aan/uit schakelt en dit naast de data uit de evohome integratie leggen. Doel is om te controleren of het relais warmtevraag doorgeeft wanneer er daadwerkelijk warmtevraag is.
Het relais hoeft daarvoor niet op de ketel te zijn aangesloten. Ik speel daarom met het idee om iets (een esp?) aan te sluiten op het relais dat controleert of de spanning die het naar het relais stuurt ook weer terug krijgt.
Heeft iemand wat pointers of deze aanpak logisch is of alternatieve aanpak? Mocht iemand wat linkjes hebben naar soortgelijke projecten waar ik wat van kan leren zou dat fijn zijn!
Ik geef toe dat het niet veel voorkomt maar als je spanning op een relais spoel zet dan is er geen 100% garantie dat het schakel contact ook 100% functioneert.
Als je dus de uitgang van het relais monitort dan weet je zeker waar je naar kijkt.
Misschien kun je wat beter je problemen specificeren? Allicht dat iemend je er verder mee kan helpen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Draai het trouwens via HA OS op een Rpi.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
core doet niet aan SSL. je moet bij je addons of je reverseproxy kijken.Aziraphale schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:40:
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Core 2024.12.5? Ik blijf last houden van problemen met SSL handshake's en niet kloppende certificaten, waardoor ik alle zeilen bij moet zetten om überhaupt nog in mijn systeem te komen.
Draai het trouwens via HA OS op een Rpi.
>.< >.< >.< >.<
ik kan nu lokaal nieuws 112/regio rss feeds en nu.nl uitlezen.
Nu nog vullen met de rest van de wereld.
https://github.com/Bram-diederik/home-assistant-LLM-scripts
:strip_exif()/f/image/5vv0JfT2tMe7lZ6mBKzVFzcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUZbabunQGCW15kneSUodUdU.jpg?f=fotoalbum_large)
>.< >.< >.< >.<
Maar ik krijg toch echt onderstaande te zien. Een reverse proxy gebruik ik, voor zover ik weet, niet en qua addons heb ik enkel wat in het tweede plaatje staat in gebruik. Wel verbind ik via NabuCasa en heb ik nog api verbindingen voor o.a. SmartThings en MyUplink.daft_dutch schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:59:
[...]
core doet niet aan SSL. je moet bij je addons of je reverseproxy kijken.
/f/image/SdnLlDtI2FdLnzeSCHs7bbNv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q32nltgaEzKaCVdMd35boHvQ.png?f=fotoalbum_large)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Core doet prima aan SSL...daft_dutch schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:59:
[...]
core doet niet aan SSL. je moet bij je addons of je reverseproxy kijken.
Waarom doet HASS dit eigenlijk? Voor het oppikken van nieuwe apparaten is er mDNS, dan heeft het uurlijks langslopen van alle adressen in het subnet niet bepaald veel zinGet!em schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:34:
Voor sommigen onder jullie mogelijk een bekend verschijnsel, maar er zijn weinig echt bruikbare oplossingen:
Verschijnsel:
HomeAssistant doet elk uur een complete subnet discovery (dns lookup van alle ip adressen in het subnet).
(Mijn router stuurt mDNS-pakketten door naar andere VLAN's/subnets zodat discovery vanuit andere VLAN's/subnets ook mogelijk is.)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het probleem is dat wanneer ik de warmtepomp omzet naar het externe aan/uit relais, ik naar verloop van tijd in een koud huis zit. Het relais is een BDR91T en dus bekend onderdeel van de evohome setup.Seafarer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:30:
[...]
Je wilt controleren. Maar je controleert de helft naar mijn idee.![]()
Ik geef toe dat het niet veel voorkomt maar als je spanning op een relais spoel zet dan is er geen 100% garantie dat het schakel contact ook 100% functioneert.
Als je dus de uitgang van het relais monitort dan weet je zeker waar je naar kijkt.
Misschien kun je wat beter je problemen specificeren? Allicht dat iemend je er verder mee kan helpen.
Omdat ik nu niet precies kan bepalen waar het probleem zit (geeft het relais wispelturig warmtevraag? Herkent de warmtepomp de warmtevraag niet voldoende? Iets anders?) probeer ik een manier te vinden om het relais goed door te testen.
Naar mijn idee kan ik dit doen via de data die ik in HA heb vanuit de evohome integratie (gewenste temperatuur vs gemeten temperatuur) maar ik zie daar niet de status van het relais.
Ik heb er belang bij om dit op te lossen binnen het evohome systeem omdat ik niet van HA afhankelijk wil zijn om een warm huis te hebben.
Geen idee.Raven schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:48:
[...]
Waarom doet HASS dit eigenlijk? Voor het oppikken van nieuwe apparaten is er mDNS, dan heeft het uurlijks langslopen van alle adressen in het subnet niet bepaald veel zin. Plus, vrijwel alle door HASS (via mDNS opgepikte) apparaten zitten hier in een ander subnet/VLAN en daar doet HASS dan geen PTR-lookup in...
(Mijn router stuurt mDNS-pakketten door naar andere VLAN's/subnets zodat discovery vanuit andere VLAN's/subnets ook mogelijk is.)
MDNS zit in Sddp en zeroconf modules.
https://developers.home-assistant.io/docs/network_discovery/
https://community.home-as...ble-mdns-on-hassio/221409
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 25-12-2024 18:39 ]
Erm.... Geen idee? Wist niet eens dat ik het geregeld had? Ik heb Nabu Casa Cloud draaien voor de externe toegang, maar verder nergens iets voor SSL ingesteld. Waar zou ik dat kunnen vinden?Septillion schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:31:
@Aziraphale Maar dan is de vraag, hoe heb jij SSL geregeld? In core? Of Nginx? Of extern met bijvoorbeeld Traefik? Of dus volledig via Nabu Casa? Er zijn nogal wat mogelijkheden
De PMSX003 staat nu constant waardes er uit te gooien en ik kan me voorstellen dat dit impact heeft op de levensduur van het apparaat. Nadeel is dat de sensor een warmup tijd nodig heeft om ook goede waardes te geven. Nu kan je een interval opgeven in de "instellingen" maar houdt deze ook rekening met de warmup tijd van de PMS? Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Is nogal wat lastig te zien of de sensor ook goed werkt omdat ik constant een waarde van 0 heb. Dus als iemand een goed idee heeft hoe ik de PM2,5 kan testen verneem ik het ook graag ;-)
Misschien ook (meer) kans op antwoord op forum:Tribunus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:15:
Ik heb een setje hardware aangeschaft om de Airgradient sensor te maken (v4). PCB en alles erbij. SO far so good. Alles ook netjes nu in homeassistant via ESPhome en daar heb ik dan een vraagje over:
De PMSX003 staat nu constant waardes er uit te gooien en ik kan me voorstellen dat dit impact heeft op de levensduur van het apparaat. Nadeel is dat de sensor een warmup tijd nodig heeft om ook goede waardes te geven. Nu kan je een interval opgeven in de "instellingen" maar houdt deze ook rekening met de warmup tijd van de PMS? Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Is nogal wat lastig te zien of de sensor ook goed werkt omdat ik constant een waarde van 0 heb. Dus als iemand een goed idee heeft hoe ik de PM2,5 kan testen verneem ik het ook graag ;-)
CO2-meters voor in huis
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Hang ‘m in de keuken op en ga vlees bakken?Tribunus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:15:
Ik doe maar een voorstel…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Maar dan wel met de afzuigkap uit.Hippe Lip schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:12:
[...]
Hang ‘m in de keuken op en ga vlees bakken?
Ik doe maar een voorstel…
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik betwijfel of een afzuigkap zo effectief is dat je het in de rest van de keuken niet zou kunnen meten.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Mijn setup is via cloudflared tunnel en in combinatie met nginx.
In de app heb ik voor lokaal en remote de benodigde fqdn ingesteld.
Als ik op WiFi zit dan werkt app en webbrowser goed op lokale fqdn.
Zonder wifi werkt browser goed maar app niet deze blijft op reload staan.
Eerste gedachte is, fqdn klopt niet maar wat blijkt.
Log ik in zie ik een notificatie staan dat "Login attempt or request with invalid authentication from" <mijn public ip>
Dus de connectie werkt wel maar sessie/ authenticatie gaat mis. Als ik zoek op de fout melding dan kom ik volgende code tegen om in nginx toe te voegen
1
2
| proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; |
Maar als dat goed zou werken had ik deze post niet gemaakt
Nginx en Ha draaien in losse vm's
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Om hier nog wat aanvullende bevindingen te delen:Wooters schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:34:
Werkt de Aqara Door and Window Sensor P2 gewoon met Home Assistant? Als ik de Yellow als een hub gebruik? Of moet ik dan nog een aparte thread border router kopen? En welke dan? De Hub M3 van Aqara?
Ik heb bij Smartblinds.nl vorige week een bestelling geplaatst voor slimme jaloezieën die werken via Matter over thread (Eve Motionblinds motor). Om er zeker van te zijn dat mijn thread netwerk juist werkt (had nog geen thread apparaten) heb ik vantevoren een Aqara P2 Door sensor aangeschaft.
Ik had nogal wat problemen om die Aqara direct gekoppeld te krijgen via de HA mobile app, zonder tussenkomst van andere thread border routers of de Aqara app. Continu kreeg ik de melding 'unable to add accessory' wanneer ik de P2 probeerde te pairen in de HA app.
Naast mijn HA Skyconnect thread netwerk had ik ook al meerdere 3rd party thread border routers zichtbaar van mijn Apple HomePod, TV en Nanoleaf Elements Wall die bovendien op een ander kanaal (25) actief waren als mijn Skyconnect. De Skyconnect was ook een apart thread netwerk. Dus heb ik de Openthread Border Router add-on eerst verwijderd waarna ik het Skyconnect HA thread netwerk ook kon deleten. Na de Openthread Border Router add-on opnieuw te hebben geïnstalleerd werd de Skyconnect toegevoegd aan het reeds bestaande thread netwerk met de Apple en Nanoleaf devices en zitten ze allen op kanaal 25.
In de settings van de Openthread Border Router add-on heb ik de OTBR Firewall tijdelijk uitgezet en de IPv6 translation aan. Pas toen kon ik de Aqara P2 direct koppelen in de HA app, gek genoeg wel door eerst de QR code te scannen van de P2 en daarna pas the P2 in pair modus te zetten. Andersom werkte nog steeds niet.
Geen idee of het specifiek de Aqara P2 die zo finnicky is met thread en HA of dat het gewoon de nieuwigheid nog is van het platform (De Matter integratie heeft tenslotte nog altijd het Beta label in HA) maar het werkt nu
Over een week of 4 worden de jaloezieën geplaatst dus hopelijk dan geen problemen met de HA koppeling.
Om toch HA te bedienen zet ik nu de 5G sim uit, en dan doet de app het wel. Is er in Android (15, pixel 7Pro) een manier om de HA app altijd via mijn lokale netwerk te laten lopen? Zodat ik niet de hele tijd hoef te wisselen?
Meestal is het een setting zoals smart data use of assisted data. Kan helpen om geen gateway adres via dhcp uit te sturen ( mits ha in hetzelfde vlan zit) of bij wifi always connect even without internet of soortgelijke setting te kiezen.analogworm schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:38:
Vraagje; ivm wisselen provider thuis internet ligt het glasvezel er uit. Mijn telefoon blijft nog wel verbonden met wifi (zonder internet). Maar de Homeassistant app doet het niet omdat internetverkeer via 5G sim kaart gaat (uiteraard).
Om toch HA te bedienen zet ik nu de 5G sim uit, en dan doet de app het wel. Is er in Android (15, pixel 7Pro) een manier om de HA app altijd via mijn lokale netwerk te laten lopen? Zodat ik niet de hele tijd hoef te wisselen?
Combinatie van geen gateway en always connect zou moeten werken
Ik kan nergens zoiets vinden. Always connect (Android naar wifi, staat aan), maar het 'geen gateway' / 'smart data use' / 'assisted data' zou ik dan in mijn router moeten instellen?The-Source schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:44:
[...]
Meestal is het een setting zoals smart data use of assisted data. Kan helpen om geen gateway adres via dhcp uit te sturen ( mits ha in hetzelfde vlan zit) of bij wifi always connect even without internet of soortgelijke setting te kiezen.
Combinatie van geen gateway en always connect zou moeten werken
Met een Google kan ik ook zo een twee drie niet vinden waar die opties bij horen. Ik heb Ubiquiti trouwens.
Thanks!
Begrijp ik je goed dat je je lokale HA server direct via je lokale netwerk wilt benaderen?analogworm schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:38:
Vraagje; ivm wisselen provider thuis internet ligt het glasvezel er uit. Mijn telefoon blijft nog wel verbonden met wifi (zonder internet). Maar de Homeassistant app doet het niet omdat internetverkeer via 5G sim kaart gaat (uiteraard).
Volgens mij volstaat het dan om in de companion app de URL aan te passen naar de interne URL van je server, of nog mooier, dat hij de interne URL gebruikt als je verbonden bent met je eigen WIFI netwerk.
Dit kun je instellen onder Settings --> Companion App, kies dan jouw server (bovenaan in het scherm, standaard heeft die de naam Home denk ik) en dan Home Assistant URL. Daar kun je ook je lokale WIFI netwerk instellen en je interne URL.
Gateway uit je dhcp is router, de rest is allemaal telefoon.analogworm schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:14:
[...]
Ik kan nergens zoiets vinden. Always connect (Android naar wifi, staat aan), maar het 'geen gateway' / 'smart data use' / 'assisted data' zou ik dan in mijn router moeten instellen?
Met een Google kan ik ook zo een twee drie niet vinden waar die opties bij horen. Ik heb Ubiquiti trouwens.
Thanks!
Ik heb geen pixel maar wel een setting wifi assistent. Daar kan je meestal wel instellingen vinden van wat te doen met "slechte wifi, wifi zonder internet"
Wellicht een proefmaandje Nabu Casa zodat je er via hun servers bij kunt zo lang?analogworm schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:38:
Edit: beter lezen Tinus
Daar komt het op neer denk ik. Maar omdat mijn lokale netwerk geen internet heeft, stuurt mijn android telefoon alles via de mobiele provider ofzo. 192.168.1.1 doet het in de browser bijvoorbeeld ook niet zolang internet via sim kaart aan staat.Canard schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:35:
[...]
Begrijp ik je goed dat je je lokale HA server direct via je lokale netwerk wilt benaderen?
Volgens mij volstaat het dan om in de companion app de URL aan te passen naar de interne URL van je server, of nog mooier, dat hij de interne URL gebruikt als je verbonden bent met je eigen WIFI netwerk.
Dit kun je instellen onder Settings --> Companion App, kies dan jouw server (bovenaan in het scherm, standaard heeft die de naam Home denk ik) en dan Home Assistant URL. Daar kun je ook je lokale WIFI netwerk instellen en je interne URL.
Uiteraard staat de companion app ingesteld met lokaal adres.
Zal ik daar eens even verder pielen. Maar het lijkt er op dat in Unifi bij elke instelling mbt dhcp hij het vertikt het veld gateway leeg te laten.The-Source schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:37:
[...]
Gateway uit je dhcp is router, de rest is allemaal telefoon.
Ik heb geen pixel maar wel een setting wifi assistent. Daar kan je meestal wel instellingen vinden van wat te doen met "slechte wifi, wifi zonder internet"
Edit: ik heb het maar opgelost door oude telefoon icm usb C naar Ethernet adapter in mijn Cloud gateway ultra als fallback internet te plaatsen. Het gratis mobiele internet door odido gegeven komt op deze manier wel goed van pas. Zo werkt het hele netwerk weer naar behoren.
[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 26-12-2024 15:36 ]
Even mijzelf quoten want oplossing zit niet in NGINX maar voor de app heb ik een aparte user en in den beginnen gebruikte ik alleen maar VPN als ik remote aan de slag ging. Maar via cloudflared had ik dus het schuifje local acces only wel even op uit moeten zettenThe-Source schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:53:
Ik heb wat uitdagingen met HA remote goed te bereiken.
Mijn setup is via cloudflared tunnel en in combinatie met nginx.
In de app heb ik voor lokaal en remote de benodigde fqdn ingesteld.
Als ik op WiFi zit dan werkt app en webbrowser goed op lokale fqdn.
Zonder wifi werkt browser goed maar app niet deze blijft op reload staan.
Eerste gedachte is, fqdn klopt niet maar wat blijkt.
Log ik in zie ik een notificatie staan dat "Login attempt or request with invalid authentication from" <mijn public ip>
Dus de connectie werkt wel maar sessie/ authenticatie gaat mis. Als ik zoek op de fout melding dan kom ik volgende code tegen om in nginx toe te voegencode:
1 2 proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade";
Maar als dat goed zou werken had ik deze post niet gemaakt
Nginx en Ha draaien in losse vm's

* werkt dus ook prima zonder die extra nginx rules
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - type: conditional conditions: - entity: input_select.dashboard_view state: 'camera' card: type: vertical-stack cards: - type: custom:mod-card view_layout: grid-area: panel style: | ha-card { height: 360px !important; margin-top: -70px; width: 100% !important; } card: type: vertical-stack cards: - type: picture-entity entity: camera.deurbel_profile_name camera_image: camera.deurbel_profile_name camera_view: live show_state: false show_name: false aspect_ratio: 16x9 card_mod: style: | ha-card { box-shadow: 0px 2px 5px 0px rgba(0,0,0,0.3) !important; border-radius: 10px; height: 360px !important; gehandhaafd width: 100% !important; } |
ik heb wat problemen met mijn picture-entity card. Ik heb nogal veel witruimte naast mijn camerabeeld, en het is ook veel te laag, terwijl die 360 wel degelijk de juiste hoogte zou moeten zijn. Hebben jullie wat tips ?
:strip_exif()/f/image/WHx4pjLZXLOEQUzDBs8V0cl3.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn WiFi gaat via Deco's (M4). De hoofd-Deco is bekabeld aan de modem aangesloten, en staat ingesteld als router die mijn Wi-Fi uitstuurt. De WiFi van de modem is uitgezet. Pi-Hole DNS staat ingesteld in de Deco, gezien de KPN modem (een V10) weigert de juiste DNS te gebruiken, ongeacht of ik de DHCP van de V10 of van Pi-Hole pak. Bij Deco de Pi-Hole IP als DNS instellen werkt wel meteen, en gezien enkel de Deco, mini-PC (die Pi-Hole draait en hem lokaal kan pakken) en de Hue Bridge direct aan de modem hangen heb ik zo eigenlijk alles behalve de Hue Bridge. Dit betekend dat Pi-Hole enkel de Deco als apparaat ziet ipv alles wat eronder hangt, maar dat is voor mij niet erg.
Apparaten op de WiFi kunnen wel verbinding maken met HA via http://IP:8123, de app enzo werkt dus gewoon op de WIFI. Via http://homeassistant:8123 werkte voordat ik Pi-Hole had opgezet, maar daarna niet meer. Het volgende probleem was er toen echter ook al. http://homeassistant.local:8123 heeft nooit gewerkt hier.
Echter. Zo ver heb ik nog geen enkel apparaat dat op de WiFi zit kunnen hangen aan HA. Zowel via discovery als via IP adres kan hij niks vinden. Dit gaat om een Roomba i3 en een Chromecast met GoogleTV waarvoor ik de AndroidTV Remote integratie wou gebruiken. Verder heb ik enkel Googel Nest Mini's die ik als box wellicht eraan wil hangen, maar gezien ik juist van mijn Google account af wil is het nog ff zoeken hoe en of ik dat doe. Verder naar mijn weten geen dingen staan die erin kunnen om mee te testen (mijn smarthome spul is niet zo heel uitgebreid).
Nou las ik al meer issues over de Roomba integratie, en zat ik te denken of wellicht de MQTT + MQTT Vaccum integratie makkelijker zou zijn (maar werkt dat ook op Roomba's of moeten die echt de aparte integratie gebruiken, nog niet kunnen vinden). Maar gezien de TV ook niet werkt, vraag ik me af of het probleem niet ligt bij de Deco's. Dat HA niet door de Deco heen apparaten mag zoeken (ondanks dat het andersom dus wel werkt, apparaten kunnen wel HA vinden via IP).
Ik zoek nu eigenlijk een beetje inzicht hoe nu verder. Hoe kan ik het beste uitzoeken of de integraties gewoon klooien of dat de Deco HA tegenhoud in discovery, en hoe kan ik dit oplossen.
Visueel zit het dus zo, waarbij de Deco als router de Wi-Fi regelt en daarbij de DNS van de Pi-Hole gebruikt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ogdPQOA3h5V8BvJtMiKr0lWP.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Cambionn op 27-12-2024 13:25 . Reden: visueel voorbeeld toegevoegd ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Spel en typfouten voorbehouden
Ja dat is eigenlijk heel logisch... Iets met te lang bezig zijn 1 richting op te denken geloof ik (ik lig misschien al 2 dagen te laat in bed omdat ik lol heb in m'n nieuwe projectjeFredvZ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:30:
Is die Deco M4 ingesteld als router? Zo ja, dan moet je hem instellen zodat je hem alleen als accesspoint gebruikt óf je moet er voor zorgen dat je hue bridge en de mini-pc verbonden zijn met de Deco M4 ipv je KPN modem.
Denk dat de Hue Bridge dan maar naar de woon- of slaapkamer moet
Edit: Het lijkt erop dat de Hue lampen blijven werken als die aan de modem blijven hangen. Waarom precies is me niet helemaal duidelijk, maar voor nu laat ik het zo. Mocht het stoppen met werken hou ik hem meteen op de radar om ff ergens anders te plaatsen binnen Deco.
Rest is omgezet en werkt nu op de Deco netwerk. Ga maar eens kijken of de rest nu ook toegevoegd wil worden
[ Voor 30% gewijzigd door Cambionn op 27-12-2024 14:18 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Je moet je Deco als access point instellen en NIET als router: je kpn modem is al een router. 2x een router in een thuisnetwerk==gezeik met allerlei wazige netwerk problemen. Je kan die Deco als t goed is gewoon verklappen dat bij alleen als Access Point moet werken, en dan werkt t allemaal gewoon.
Router != Wifi.
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 27-12-2024 14:07 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Maar: wat jij wil.
Sometimes you need to plan for coincidence
De status is nu dat de sensor wel in de lijst met Tuya apparaten verschijnt, maar het apparaat heeft geen entiteiten die getoond of gebruikt kunnen worden.
Simpelste oplossing is in je pihole en local dns record aan te maken voor je ha naam. Wil je mooi met certificaten aan de gang dan wellicht een kijkje nemen naar nginx proxy manager. Deze staat los van je pihole maar geeft wel mogelijkheden om veel lokale spullen secure te krijgen. Sommige apps voor bijvoorbeeld portainer willen alleen secure werken.
Edit: verkeerde gequote
[ Voor 27% gewijzigd door The-Source op 27-12-2024 14:53 ]
Het valt mee hoor. Ik heb een kabeltje uit de modem gehaald en in de Deco gestoken, en op 3 plekken ander IP ingevoerd en dat was het "ombouwen". Daarentegen werkt het al jaren probleemloos, ook bij verhuizingen en providerwisselingen is het plug-and-play. Wat ooit het probleem was weet ik ook niet meer, wellicht was het heel simpel en is het zo gefixt. Ik wist toen veel minder dan nu. Maar ik sta er wel in van "if it ain't broken, don't fix it". Ik ben me prima bewust van de problemen die ervan kunnen komen, en ik raad mensen ook echt niet aan het zo op te zetten. Maar zo'n groot geklooi heb ik er op dit moment niet mee.Septillion schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:29:
Feit dat je daar nu al mee aan het klooien bent is al het bewijs. [...] Dus dat oplossen zou zeker niet meer werk moeten zijn dan alles nu ombouwen.
Als ik niet al 2 dagen veel te laat naar bed was gegaan omdat ik rond zat te spelen, had ik zelf wel bedacht om hem achter de Deco te hangen. Als dat het enige probleem is in jaren, tja. Wellicht zou ik het nu mooi kunnen opzetten, maar daar heb ik gewoon echt niet zo'n zin in. Dan zit ik weer met problemen als dat ik juist functies gebruik op de Deco die enkel werken in router modus en die ik dan anders moet gaan opzetten. Dat kan vast prima en nog mooier ook, maar nu geen zin om voor te gaan zitten. In principe draait alles hier achter de Deco behalve de Hue Bridge, en zolang dat zo is gaat dat prima.
Overigens werkt alles nu gewoon, heb alle integraties ook mooi werkend. Wat mij betreft kunnen we het laten rusten, punt is wel duidelijk.
Septillion schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:29:
@Cambionn Ben het met de rest eens, twee routers is gezeik.
Tenzij je weet wat je doet, die van mij (Debian als router) staat achter dat onding van KPN. Dat bleek makkelijker in te stellen dan PPPoE werkend krijgen onder Debian
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik probeer nu te kijken waar het misgaat...
1
2
3
4
| type: tile entity: sensor.p1s_01p09c492300475_ams_1_tray_2 show_entity_picture: false color: value_template:" {{ state_attr('p1s_01p09c492300475_ams_1_tray_2', 'color' }}" |
Ik wil dus van de attribute 'color', van de entity ''p1s_01p09c492300475_ams_1_tray_2' de waarde gebruiken. Op een of andere manier wordt deze kleur altijd wit, ipv geel (in dit geval).
Wat doe ik verkeerd?
[ Voor 20% gewijzigd door superduper op 27-12-2024 18:02 ]
Je zou het eens met de "Tuya local" integratie (niet "Local Tuya") kunnen proberen.Jab65 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:33:
Hoe kan een via de Tuya Smart integratie verbonden Tank Level Monitor (een sensor die de hoogte van de waterstand in een regenwatertank meet) in Home Assistant gebruikt worden
De status is nu dat de sensor wel in de lijst met Tuya apparaten verschijnt, maar het apparaat heeft geen entiteiten die getoond of gebruikt kunnen worden.
Ikzelf heb geen Tank Level Monitor, maar de "Tuya local" integratie gaf bij mij beter resultaat met Tuya devices dan de standaard Tuya integratie.
“Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 27 december 2024 om 18:01:01“
De automatisatie heeft wel de mode: single
Wat zou de oorzaak van het niet werken kunnen zijn?
Blijkbaar was de automation nog actief toen er aangebeld werd, en dan krijg je dus die melding bij mode: singleBrynnie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:39:
Ik heb een UniFi G4 PoE deurbel. Daarvoor heb ik een automatisatie gemaakt dat er een notificatie wordt gestuurd naar mijn gsm wanneer er aangebeld wordt. Dit leek probleemloos te werken tot daarnet. Er belde iemand aan, maar de automatisatie werd niet getriggerd. Bij tracering zie ik bij Tijdlijn tracering:
“Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 27 december 2024 om 18:01:01“
De automatisatie heeft wel de mode: single
Wat zou de oorzaak van het niet werken kunnen zijn?
Zonder de automation te kunnen zien is het verder voor ons koffiedik kijken
De automatisatie liep niet meer. Tenzij, bedenk ik me nu, de aanbeller de knop ingedrukt hield. Dan kan het dat de automatisatie misschien meerdere keren vlak na elkaar getriggerd werd?TheFes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:47:
[...]
Blijkbaar was de automation nog actief toen er aangebeld werd, en dan krijg je dus die melding bij mode: single
Zonder de automation te kunnen zien is het verder voor ons koffiedik kijken
Daarvoor heb ik nu de condition toegevoegd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| alias: "Deurbel: Ingedrukt" description: "" triggers: - type: occupied device_id: 636095429fcb287ad32fc1a86d0f7250 entity_id: db7cae65339ce879f22889016dc1a5fd domain: binary_sensor trigger: device conditions: - condition: template value_template: >- {{ (now() - this.attributes.last_triggered | default(0 | as_datetime, true) > timedelta(seconds=15)) }} actions: - action: camera.snapshot metadata: {} data: filename: ./www/snapshots/deurbel.jpg target: device_id: 2e59e9f2c06f3cb97e9f181760fd246c - data: message: Deurbel ingedrukt op {{now().strftime("%d/%m/%Y om %H:%Mu")}}. title: Deurbel data: url: /dashboard-alarm/deurbel push: sound: name: default critical: 0 volume: 0 image: /local/snapshots/deurbel.jpg action: notify.notify_xyz - data: message: Deurbel ingedrukt op {{now().strftime("%d/%m/%Y om %H:%Mu")}}. title: Deurbel data: url: /dashboard-alarm/deurbel image: /local/snapshots/deurbel.jpg action: notify.notify_abc - data: final_delay: 0 volume_level: 0.2 chime_path: bells tts_platform: cloud announce: true language: nl-BE message: Er wordt aan de voordeur gebeld target: entity_id: - media_player.slaapkamer - media_player.living action: chime_tts.say - action: input_boolean.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: input_boolean.deurbel_ingedrukt - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: input_boolean.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: input_boolean.deurbel_ingedrukt - action: camera.record metadata: {} target: entity_id: - camera.deurbel_high_resolution_channel data: filename: /media/deurbel.mp4 duration: 10 lookback: 3 - data: message: Deurbel ingedrukt op {{now().strftime("%d/%m/%Y om %H:%Mu")}}. title: Deurbel data: video: /media/local/hoek.mp4 image: /local/snapshots/deurbel.jpg url: /dashboard-alarm/deurbel action: notify.notify_xyz mode: single |
Misschien vind je nog bruikbare (Wifi) info in hoofdstuk "MD 10444: koppeling via Tuya Cloud naar Home Assistant & SmartLife App" van de review:Jab65 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:33:
Hoe kan een via de Tuya Smart integratie verbonden Tank Level Monitor (een sensor die de hoogte van de waterstand in een regenwatertank meet) in Home Assistant gebruikt worden
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di
Cimpel schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:02:
[...]
Je zou het eens met de "Tuya local" integratie (niet "Local Tuya") kunnen proberen.
Ikzelf heb geen Tank Level Monitor, maar de "Tuya local" integratie gaf bij mij beter resultaat met Tuya devices dan de standaard Tuya integratie.
Ga ik zeker eens naar kijken. Bedankt!Antonio di schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:54:
[...]
Misschien vind je nog bruikbare (Wifi) info in hoofdstuk "MD 10444: koppeling via Tuya Cloud naar Home Assistant & SmartLife App" van de review:
Medion MD 10444 luchtreiniger review door Antonio di
Het verbaasde mij ook :-) Hieronder twee afbeeldingen hoe het apparaat zich toont in HA.Septillion schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:23:
@Jab65 Zelf geen ervaring met Wifi Tuya in HA, alleen Zigbee Tuya. Maar kan me bijna niet voorstellen dat als je hem ergens kunt zien in HA dat er geen entiteit is. Kan je laten zien hoe/waar je hem nu kunt zien?
Ik heb zelfs een stukje uit het diagnostiek bestand toegevoegd waarin de actuele waardes getoond lijken te worden.
/f/image/rYA7u8RVa4PSVmoSEZsF2ECd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6FRb8JVBHGWE20QTskdbF7Qr.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| "status": { "liquid_state": "normal", "liquid_depth": 107, "max_set": 0, "mini_set": 0, "installation_height": 1700, "liquid_depth_max": 150, "liquid_level_percent": 69 }, |
[ Voor 21% gewijzigd door Jab65 op 27-12-2024 20:11 ]
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Is een trilsensor aan de borstels bevestigen misschien een optie?Djankie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:00:
Ik heb een brievenbus waarbij de klep naar buiten opent. Hier had ik voorheen een zigbee contact sensor in geplaatst. Helaas heb ik deze moeten verwijderen omdat sommige post werd geblokkeerd.
Even afgezien van de "korte" delay die je erin hebt zitten, is het waarschijnlijk veel handiger om even bij de traces van die automation te kijken waar deze bleef steken.Brynnie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:53:
[...]
De automatisatie liep niet meer. Tenzij, bedenk ik me nu, de aanbeller de knop ingedrukt hield. Dan kan het dat de automatisatie misschien meerdere keren vlak na elkaar getriggerd werd?
Daarvoor heb ik nu de condition toegevoegd.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Een bewegingssensor zou moeten werken.Djankie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:00:
Ik heb een brievenbus waarbij de klep naar buiten opent. Hier had ik voorheen een zigbee contact sensor in geplaatst. Helaas heb ik deze moeten verwijderen omdat sommige post werd geblokkeerd.

1
2
3
4
5
6
7
| sensor: - platform: rest name: Immich - Laatste versie resource: https://api.github.com/repos/immich-app/immich/releases/latest headers: Accept: "application/vnd.github.v3+json" Authorization: token !secret github_token |
Dit werkt dus niet, krijg een lege sensor. Als ik "!secret github_token" vervang door de token zelf gaat alles goed.
Had ook al geprobeerd
1
| Authorization: "token " !secret github_token |
en
1
| Authorization: "token !secret github_token" |
De hele lijn in secret (inclusief "token ") werkt wel, maar dan kan ik mn Github token niet op andere plaatsen gebruiken tenzij ik er 2 in mijn secrets.yaml zet.
[ Voor 23% gewijzigd door WoBBeL op 28-12-2024 12:19 ]
Zelf heb ik een geïsoleerde brievenbus waar de binnenklep ingebouwd zit. Maar zo'n binnenklepje kun je ook los kopen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat is wel hoe het werkt ja.WoBBeL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:12:
De hele lijn in secret (inclusief "token ") werkt wel, maar dan kan ik mn Github token niet op andere plaatsen gebruiken tenzij ik er 2 in mijn secrets.yaml zet.
!secret moet aan het begin staan.
Soms is dubbel uitschrijven gewoon simpeler
De automatisatie werd niet getriggerd, in de traces staat enkelDutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:40:
[...]
Even afgezien van de "korte" delay die je erin hebt zitten, is het waarschijnlijk veel handiger om even bij de traces van die automation te kijken waar deze bleef steken.
1
| Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 27 december 2024 om 18:01:01 |
Als deze is gestopt omdat de vorige automation nog liep is het handig om van de vorige de trace te bekijken. Standaard kan je de traces van de laatste 5x dat je automation is getriggerd nog zien.Brynnie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:14:
[...]
De automatisatie werd niet getriggerd, in de traces staat enkel
code:
1 Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 27 december 2024 om 18:01:01
Dat je geen notificatie kreeg zal waarschijnlijk niet hier door komen. Met mode 'single' is dit precies het gedrag dat je wilt. Maar als er geen notification kwam is er bij 1 van de eerdere keren iets foutgegaan. Die trace wil je zien.
Hmm, je hebt gelijk, bij de voorlaatste tracering liep blijkbaar iets mis bij de laatste stap waarin een video wordt gemaakt van het aanbellen. Maar ik heb (nog) geen idee waarom. Verder onderzoeken dus…dixet schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:38:
[...]
Als deze is gestopt omdat de vorige automation nog liep is het handig om van de vorige de trace te bekijken. Standaard kan je de traces van de laatste 5x dat je automation is getriggerd nog zien.
Dat je geen notificatie kreeg zal waarschijnlijk niet hier door komen. Met mode 'single' is dit precies het gedrag dat je wilt. Maar als er geen notification kwam is er bij 1 van de eerdere keren iets foutgegaan. Die trace wil je zien.
Bedankt voor jullie hulp!
Wil met Home Assistant de huishoudelijke klusjes gaan bijhouden, die dan in de agenda verschijnen.
Het idee is dit:
Via een dashboard kunnen de klusjes worden afgevinkt, maar ook met NFC tags kan worden aangeven of het klusje is gedaan.
Bijv. met het vuilnis aan de straat zetten, als dit aan de straat is gezet, dan wordt er een klusje aangemaakt om de afvalcontainer weer terug te zetten.
Paar technische vragen:
1.
Ik kwam de chore helper integratie tegen, maar lijkt vooral voor terugkerende klussen handig te zijn:
https://github.com/bmcclure/ha-chore-helper
Heb nog niet ontdekt hoe ik via een automation klussen kan aanmaken en verwijderen, via de chore helper.
bijv. vanuit de afvalbeheer integratie.
2.
Zojuist geprobeerd om met CalDAV een iCloud agenda te koppelen, dat werkt, alleen lijkt deze read only te zijn. Ik kan dus geen taken aanmaken...
Iemand die wel weet hoe je vanuit Home Assistant agenda items in een iCloud agenda kunt aanmaken?
3. Idealiter maak ik ook onderscheid tussen urgente en minder urgente klusjes. Wat is daarin handig?
De minder urgente klusjes zou ik graag alleen een herinnering van ontvangen op een of meerdere vaste klus dagen (bijv. vrijdag middag, en als het genegeerd is op zaterdag meerdere keren), mits ik thuis ben.
De urgentere taken zou ik vaker een herinnering van willen krijgen, op handige momenten, zoals bij het thuiskomen, of als ik in de gelegenheid ben.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Is dit de beste P1 meter qua kwaliteit/prijsverhouding (rond 28 euro inclusief verzenden). Reden dat ik het vraag is dat niet alle reviews bij het product in de pricewatch even positief zijn. Daarentegen is het topic wel ontzettend actief, dus lijken er veel Tweakers die er toch gewoon gebruik van maken.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik heb sinds kort een Eufy deurbel. Het probleem is dat ik vaak mijn telefoon op trilstand heb staan en de notificatie niet "voel" wanneer iemand aanbelt.
Een extra chime kopen is ook zonde voor de enkele keren dat ik niet in de buurt ben van mijn Homebase.
Hiervoor heb ik een automatisering gemaakt die triggert wanneer iemand aanbelt. Voor zover ik zag is een TTS notification de enige manier om de trilstand te overriden.
De action heb ik als volgt geconfigureerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - action: notify.PHONE_ID data: message: TTS data: ttl: 0 priority: high media_stream: alarm_stream tts_text: De deurbel gaat! |
Op het moment dat ik hem trigger verschijnt er een toast message in beeld met de melding dat de TTS niet verwerkt kan worden:
:strip_exif()/f/image/4CVGKYrYtLQ9mWeiPECXi3Xc.jpg?f=fotoalbum_large)
De documentatie van de companion app is hier vrij beknopt over:
Deze "Speech Recognition & Synthesis engine" staat geïnstalleerd op mijn telefoon. Hoe ik hem als default kan instellen kan ik niet vinden.If there is an error processing the message you will see a toast message appear on the device. Check to make sure that the Speech Recognition & Synthesis engine is up to date and set as the default, in case you run into any issues.
Ik heb overigens een Samsung telefoon met Android 14, One UI 6.1 en de laatste updates.
Ik heb ergens een vermoeden dat TTS prima werkt op oudere Android/Google Play versies maar dat er weer iets aangepast is bij Google waardoor het niet werkt.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-12-2024 14:55 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Als je HA apparaat in de meterkast hangt heb je alleen een kabeltje nodig. HA kan dan zelf met de DSMR integratie als meter dienst doen. Zo gebruik ik het ook al een paar jaarGynnad schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:06:
Met het afbouwen/stoppen van de saldering wil ik graag wat meer inzicht in mijn energieverbruik / de moment waarop we energie van de zonnepanelen over hebben. Nu heb ik de uitvoering: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter op het oog, zie ook topic HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter, hier wel bekend.
Is dit de beste P1 meter qua kwaliteit/prijsverhouding (rond 28 euro inclusief verzenden). Reden dat ik het vraag is dat niet alle reviews bij het product in de pricewatch even positief zijn. Daarentegen is het topic wel ontzettend actief, dus lijken er veel Tweakers die er toch gewoon gebruik van maken.
Dat zou een mooie optie zijn, ik draai mijn HA echter in een Docker container op een Synology NAS, al kun je USB poorten wel gebruiken schijnt dat vaak nogal wat gedoe te zijn.dixet schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:11:
[...]
Als je HA apparaat in de meterkast hangt heb je alleen een kabeltje nodig. HA kan dan zelf met de DSMR integratie als meter dienst doen. Zo gebruik ik het ook al een paar jaar
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Dat is hoe ik mijn sonoff ook in Zigbee2mqtt container kan benaderen.
Voor de slimme meter uitlezen gebruik ik al een paar jaar de Slimmelezer+ (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ en https://github.com/zuidwijk/dsmr). Niet direct een plug&play oplossing, maar wel 1 die goed en stabiel werkt.
Denk dat als ik nu zou moeten kiezen ik voor die HomeWizard P1 lezer zou gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 29-12-2024 12:54 ]
Op een Samsung kun je wel zoeken in de settings naar 'Tekst naar Spraak'
Ik kreeg dezelfde fout als jij en heb het nu ingesteld op 'Samsung tekst naar spraak-engine',
en in het 'Engels', Nederlands is niet beschikbaar als keuze. (Systeemtaal werkt daardoor niet)
Door de kerst nu pas tijd voor.Septillion schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:43:
@Driek Hoe groot is je database nu dan? Want zou daarmee geen 10GB+ verwachten. Geen errors in de log?
Want hier met toch niet de kleinste install nu <2GB (en voor de crash/opruiming was dat +-3GB).
Ik zal eens in de backups kijken waar de meeste ruimte naartoe gaat.
De file home-assistant_v2.db is 1911116 KB groot volgens de file explorer in HA.
In de backup via total commander is hij 1.932.369.920.
[ Voor 8% gewijzigd door Driek op 29-12-2024 13:44 ]
Als je HA servertje in de buurt staat van je "slimme meter" kun je net zo goed een P1-USB kabeltje nemen (USB aansluiten op HA-servertje). Wel opletten dat voor jouw "slimme meter" je het juiste kabeltje neemt. Kabeltje werkt dan ook als je Router/Wifi er uit ligtGynnad schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:06:
Met het afbouwen/stoppen van de saldering wil ik graag wat meer inzicht in mijn energieverbruik / de moment waarop we energie van de zonnepanelen over hebben. Nu heb ik de uitvoering: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter op het oog, zie ook topic HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter, hier wel bekend.
Bijv:
P1 kabel met Home Assistant en DSMR - uitlezen lukt maar nie
[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 29-12-2024 13:55 ]
Heb je hier een voorbeeld van? Ik ben bang dat ik snel teveel uitsluit.HuismAndré schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:49:
[...]
Selectief bepalen wat erin moet komen (dus niet standaard alles maar alleen de gewenste entities). Moet je echt even voor gaan zitten maar het scheelt enorm. Let daarbij vooral op entities die vaak veranderen (want die vreten het meest).
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Mijn dagelijkse backup is 340MB (en ik heb echt geen kleine HA installatie). [edit] Nu zelfs nog maar 210MB (bleken nog wat onnodige apk bestanden in terecht te komen).
PS: Controleer ook even wat er allemaal in de backup terechtkomt (met WinRar of zo). Wellicht heb je wat grote bestanden die meegenomen worden in elke backup. Zo bleek bij mij de APK directory (die ik gebruik om apk bestanden op m'n Fire Tablets te krijgen) bij elke backup meegenomen te worden (gelijk gewist dus).
ja ik ook, even kijken waarom Samba share niet start, dan kan ik wart makkelijker zien waar de ruimte aan opgaat.Septillion schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:58:
@Driek Dan ben ik ook benieuwd, want je db is dus maar 2GB... En normaal is de db toch wel het grootste bestand in de backup.
Of zijn er betere methodes om te onderzoeken waar de ruimte naartoe gaat.
Geen idee wat je eraan hebt (want zo'n lijst is héél erg toegespitst op de installatie in kwestie) maar hier is mijn recorder overzicht:Driek schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:56:
[...]
Heb je hier een voorbeeld van? Ik ben bang dat ik snel teveel uitsluit.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| recorder: include: entity_globs: - sensor.test* - binary_sensor.* - climate.* - device_tracker.* - event.* - fan.* - humidifier.* - input_boolean.* - input_number.* - input_select.* - light.*_group - media_player.* - sensor.*_battery* - sensor.*_temp - sensor.*_vocht - sensor.*_verbruik - sensor.aquarium_* - sensor.autolader_* - sensor.cv_* - sensor.droogtrommel_* - sensor.energy_consumed_* - sensor.fire_* - sensor.gameroom_* - sensor.gamehoek_* - sensor.garage_* - sensor.gas_* - sensor.grasmaaier_* - sensor.hal_* - sensor.hue_motion_* - sensor.huiskamer_* - sensor.inpak_* - sensor.intergas_* - sensor.keuken_* - sensor.loods_* - sensor.lumi_* - sensor.magazijn_* - sensor.netatmo_* - sensor.nassie_* - sensor.showroom_* - sensor.slaapkamer_* - sensor.tado_* - sensor.vv_* - sensor.wasmachine_* - sensor.water_* - sensor.wtw_* - switch.* entities: - light.hal - light.huiskamer - light.kantoor - light.keuken - light.overloop - light.td - light.voordeur - light.voorraadkast - light.wasruimte - sensor.buiten_humidity - sensor.co2_max - sensor.douche_rel_vocht - sensor.douche_rh_average - sensor.power_consumed - sensor.sluipverbruik_24_uur - sensor.website_controle |
Vast best mee. Bij het opstarten laat je de volgende taak uitvoeren:Gynnad schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:30:
[...]
Dat zou een mooie optie zijn, ik draai mijn HA echter in een Docker container op een Synology NAS, al kun je USB poorten wel gebruiken schijnt dat vaak nogal wat gedoe te zijn.
1
2
3
| /sbin/modprobe usbserial /sbin/modprobe cdc-acm chmod 666 /dev/ttyUSB0 |
En verder is het zaak eenmalig de juiste USB drivers te installeren.
https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers
En goed kijken of je USB device ttyUSB0 heet of ttyACM0 (en als je meerdere USB devices hebt dan kan het ook nog ttyUSB1 of ttyACM1 zijn). Maar via het volgende commando:
ls /dev/ttyUSB*
en
ls /dev/ttyACM*
Dan zie je snel genoeg welke het moet zijn. En natuurlijk pas het het eerder genoemde scriptje aan naar de juiste USB poort
Een USB poort wandel (zoals wel eens omschreven wordt waarbij een apparaat een ander poortnummer krijgt) heb ik bij de Synology devices nog nooit meegemaakt in al die jaren.
En mja, je kan limiteren wat er je recoder in gaat. Maar gezien je db maar 2GB is zit daar je probleem dus niet
nee inderdaad, dadelijk even een backup uitpakken, en alles maar doorspitten.Septillion schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:13:
@Driek Via Samba zou ook mijn eerste methode zijn. Als alternatief zou je eens een backup kunnen pakken en daarin zoeken wat du zo groot is.
En mja, je kan limiteren wat er je recoder in gaat. Maar gezien je db maar 2GB is zit daar je probleem dus niet
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.