Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 398 ... 404 Laatste
Acties:

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28
Marsman83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:
OK weird, na nog een HA herstart werkt de slider wel ineens :?
Als ik die nu naar 20 of 50% zet zakt de opbrengst echt instant!

Bedankt voor het meedenken!
Soms is een extra zetje nodig ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Marsman83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:
OK weird, na nog een HA herstart werkt de slider wel ineens :?
Als ik die nu naar 20 of 50% zet zakt de opbrengst echt instant!
Je hebt zelf in de core.config_entries zitten rommelen, dan lijkt me dat niet meer dan logisch. Dat is immers een van de config bestanden die HA gebruikt voor zaken die je via de UI doet. HA zal die bestanden dus niet opnieuw lezen zonder opnieuw op te starten (immers is er geen reden om die opnieuw te lezen, want je "mag" ze niet zelf aanpassen, alleen HA past ze aan en dan kan die onderwater prima een "reload" doen).

En ja, ook ik heb specifiek deze setting zelf in de JSON gezet. Want vanaf een "oude" installatie kun/kon je dat vinkje niet aan zetten. Het was of de integratie verwijderen en opnieuw toevoegen (en hopen op dezelfde entity ids) of deze config file aanpassen.

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 19:41
RobertMe schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Je hebt zelf in de core.config_entries zitten rommelen, dan lijkt me dat niet meer dan logisch. Dat is immers een van de config bestanden die HA gebruikt voor zaken die je via de UI doet. HA zal die bestanden dus niet opnieuw lezen zonder opnieuw op te starten (immers is er geen reden om die opnieuw te lezen, want je "mag" ze niet zelf aanpassen, alleen HA past ze aan en dan kan die onderwater prima een "reload" doen).

En ja, ook ik heb specifiek deze setting zelf in de JSON gezet. Want vanaf een "oude" installatie kun/kon je dat vinkje niet aan zetten. Het was of de integratie verwijderen en opnieuw toevoegen (en hopen op dezelfde entity ids) of deze config file aanpassen.
Mee eens, voor de goede orde, ik had na de aanpassing in de config file al een herstart gedaan, zodoende kwam die slider beschikbaar ;)

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 11:14
ik zie in de cliëntlist van mijn router wat het IP adres van HA is.
Mocht dit er niet via DNS bijgezet zijn, dan is het i.i.g. een van de bekabelde adressen.
In dat geval die ene waar geen naam bij staat.

Ik heb ook zoiets.
Had een VLAN aangemaakt in mijn router en toen als test een apparaat bij dat VLAN aangemeld.
In HA bleef het apparaat gewoon zichtbaar werken.
Tot ik in de router bij Guest Network Pro/<naam vd VLAN>/Netwerk/Stel AP geïsoleerd in op WAAR zette.
Zowel op mijn PC als op mijn SmartPhone kon ik niet meer in HA komen.
Tot ik die AP geïsoleerd weer op ONWAAR zette. Toen deed alles het weer gewoon.

Maar hoe moet je dan je IoT apparaten overzetten naar een VLAN en isoleren?

Schop naar het normale topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-05-2026 21:08 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:36
https://nos.nl/l/2615916

KNMI heeft hittekracht in hun API’s gestopt! Wat mij betreft zeer welkome toevoeging waar je leuke dingen mee kan automatiseren!

Nu wachten op de eerste HA updates!

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-07 08:53
Ik heb een IKEA Grillplats in Zigbee mode verbonden via ZHA, maar die geeft nu geen stroommeting door. Iemand enig idee of dat nog komt in Home Assistant of enkel via Matter zal lukken?
TheMaxMan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:37:
Ik heb een IKEA Grillplats in Zigbee mode verbonden via ZHA, maar die geeft nu geen stroommeting door. Iemand enig idee of dat nog komt in Home Assistant of enkel via Matter zal lukken?
De Zigbee ondersteuning is er, voor zover ik weet, alleen zodat je een binding kunt maken met een afstandsbediening. Daar zijn veel geen energiewaardes voor nodig. Ik denk dat je dan toch Matter moet hebben.

Home Assistant configuratie

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 21:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheMaxMan zie ook het issue op de device pagina in de z2m-database:
Issues

There are no electrical measurements in Zigbee mode. Device is missing the respective clusters.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:22
Afgelopen dagen weer positief verrast door een hele simpele automation die ik vorig jaar had gemaakt. We hebben een Daikin Airco op de overloop hangen om de bovenverdieping te koelen. Hierbij heb ik in Home Assistant een automation gemaakt die een melding stuurt als er een bepaalde temperatuur bereikt is, met het verzoek de airco aan te zetten. Simpel maar doeltreffend :) En leuk als je zoiets bent vergeten haha.

Daarnaast sinds korte tijd een batterij simulatie lopen om te kijken wat de mogelijkheden zijn als straks het salderen stopt.

Moet wel zeggen dat ik het samen met Claude wel weer leuker vind :D

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vetifuro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:58:
Afgelopen dagen weer positief verrast door een hele simpele automation die ik vorig jaar had gemaakt. We hebben een Daikin Airco op de overloop hangen om de bovenverdieping te koelen. Hierbij heb ik in Home Assistant een automation gemaakt die een melding stuurt als er een bepaalde temperatuur bereikt is, met het verzoek de airco aan te zetten. Simpel maar doeltreffend :) En leuk als je zoiets bent vergeten haha.

Daarnaast sinds korte tijd een batterij simulatie lopen om te kijken wat de mogelijkheden zijn als straks het salderen stopt.

Moet wel zeggen dat ik het samen met Claude wel weer leuker vind :D
Je kunt de daikin ook aanzetten op een bepaalde temperatuur, en stand. (Ik laat wel meldingen versturen elke keer dat hij wat aan de airco verandert)

Ik heb een (wat)* uitgebreidere automatisering gemaakt die gaat koelen als het in huis te warm wordt en die gaat verwarmen als het te koud wordt. En omdat hij als het buiten kouder wordt steeds meer moeite heeft om een bepaalde temperatuur vast te houden kan hij er ook steeds een halve graad bij doen als het langere tijd onder de gewenste kamertemperatuur is.

Ook hier heeft Claude het meeste werk gedaan. (Al moet je hem wel gigantisch blijven controleren. Het gaat echt zelden in een keer goed.)
spoiler:
Kiezen tussen 33 acties :X :D
De eerste en belangrijkste voor koelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
    - condition: trigger
        id:
          - warm
          - heet
      - condition: or
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: climate.airco_A_room_temperature
            state: heat
          - condition: state
            state: "off"
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.gemiddelde_buitentemperatuur
        above: 19
    sequence:
      - action: telegram_bot.send_message
        data:
          message: "🥵 Airco: overschakelen naar KOELEN (trigger: {{ trigger.id }})"
      - alias: Zet airco A op koelen
        action: climate.set_temperature
        target:
        data:
          hvac_mode: cool
          temperature: 24
ik heb een trigger warm met een iets lagere temperatuur maar dan voor 24 uur, en een heet voor hoger maar slechts voor 1 uur.
De condition is om te zorgen dat als ik bijvoorbeeld game in de winter en de temperatuur daarom erg oploopt hij niet opeens gaat lopen koelen.

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-05-2026 13:30 ]

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 09:17
Afgelopen maandag mijnHome Assistant op een rpi4 geupdate van 2026.5.2 naar 2026.5.4.

Na de herstart is het energiedashboard verdwenen (geen menuoptie in het linkermenu en de directe link geeft een 404).

De DSMR SMart meter integratie op /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB6NELCU-if00-port0 lijkt het nog gewoon te doen. Bij de entities (29 voor stroom, 1 voor gas) zie ik gewoon waardes staan. Ik de releasenotes en de omments daarbij lees ik wel iets over een upgrade van de firmware, daar heb ik niets mee gedaan.

De energy-distribution card op mn dashboard blijft staan op 'Bezig met laden...' en als ik er een energy-compare-card op zet dan laadt die wel maar met de melding dat er nog geen gegevens zijn en dat het tot 2 uur kan duren voor er iets te zien is.

Dat leidt tot het volgende issue: van alle entities lijkt de historie verdwenen. Heb ik tot maandag nog bij een klik op de zwembadtemperatuursensor een mooi grafiekje van de opwarming gekregen is dat nu verdwenen en zie ik alleen de huidige temperatuur.

In de logging zie ik niets relevants (wat meldingen van Ziggo/Horizon, niet gerelateerd dus) en meerdere reboots hebben ook niet geholpen. Zoekend op internet vind ik wel topics met een soortgelijk probleem (historie verdwenen) maar geen oplossing. Iemand een idee?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@prutsger Misschien je database corrupt geraakt. Heb je naast je home-assistant_v2.db misschien nu een corrupt.db (iets in die trant heet hij dan)?

• prutsger
Septillion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:57:
@prutsger Misschien je database corrupt geraakt. Heb je naast je home-assistant_v2.db misschien nu een corrupt.db (iets in die trant heet hij dan)?
Ik heb alleen een home-assistant_v2.db met laatste wijzigingsdatum May 25 10:49. Dat is ongeveer het moment van upgraden geweest denk ik. Lijkt wel of er dan niets in de db meer wordt weggeschreven. Maar ik kan gewoon wijzigingen doen (iets in de shopping list verwijderd en dat blijft weg) en de datum/tijd wordt niet geupdate...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@prutsger Je draait gewoon HA OS?

Hele Pi al eens herstart?

• prutsger
Septillion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:11:
@prutsger Je draait gewoon HA OS?

Hele Pi al eens herstart?
Ja HAOS, al meerdere malen herstart.

Ik heb mij een beetje ingelezen op de history en dependancy daarvan recorder omdat daar iets mis lijkt te gaan. Bij de integraties kan ik wel 'Geschiedenisstatistieken (helper)' vinden en toevoegen maar dan krijg ik de error 'Config-flow kon niet geladen worden: Failed dependencies recorder'. In topics op internet vind ik deze melding wel terug maar dan is er ook een melding dat een aantal integraties niet konden starten waaronder logging. DIe melding heb ik niet en er wordt ook logging bewaard na 26-5 10:49.

Ik zal hem straks als ik thuis ben nog eens goed herstarten door de stroom er af te halen. En anders maar backup van 2026.5.2 terug zetten denk ik.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:47
Hi allen,

Ik hoop dat iemand me hier de juiste richting op kan sturen. Ik probeer ronde cirkels om de icoontjes op mijn mobiele Home Assistant dashboard te krijgen. Ik wil dit graag namaken op basis van deze video, omdat ik die stijl erg mooi vind: YouTube: Creating a Beautiful Home Assistant Mobile Dashboard Easily!

Wat ik ook probeer, het lukt me helaas niet. Ik heb het al via verschillende codes geprobeerd, maar ik krijg niet het gewenste resultaat.

Dit wil ik (Mushroom card):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE-zyzAYGFKa5dSX-6Q3bMkM1II=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QXtXyzO1s90Y8qUVXtGlU3JN.jpg?f=user_large

Dit is wat ik krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vf5mT-bhxhY4VTLzmNUkAKl_rI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B3EttNVa6haRiwIQycgj3spk.jpg?f=user_large

Iemand die me advies kan geven?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 16:57

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

dutchnltweaker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:58:
Hi allen,

Ik hoop dat iemand me hier de juiste richting op kan sturen. Ik probeer ronde cirkels om de icoontjes op mijn mobiele Home Assistant dashboard te krijgen. Ik wil dit graag namaken op basis van deze video, omdat ik die stijl erg mooi vind: YouTube: Creating a Beautiful Home Assistant Mobile Dashboard Easily!

Wat ik ook probeer, het lukt me helaas niet. Ik heb het al via verschillende codes geprobeerd, maar ik krijg niet het gewenste resultaat.

[Afbeelding]

Dit is wat ik krijg:

[Afbeelding]

volgens mij kan je dit met Bubble card eenvoudig maken, daar kan ik specifiek dit doen zag ik pas. link

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ArthurMorgan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:05:
Ook hier heeft Claude het meeste werk gedaan. (Al moet je hem wel gigantisch blijven controleren. Het gaat echt zelden in een keer goed.)
Jup :P , had Claude tijdje terug een bestandje met IR-codes laten omzetten naar ESPHome config (wat ie zelf aanbood te doen), de tv reageerde er niet op. Na de weinige zo nu en dan nog werkende knoppen van de originele AB ingelezen te hebben had Claude door dat ie MSB en LSB omgewisseld had ("In version 2021.12, the order of transferring bits was corrected from MSB to LSB in accordance with the NEC standard"), daarna klopte het adres nog niet maar nadat dat gefixed te hebben was het goed :) Waarschijnlijk had ie een bron van voor 2021.12 te pakken voor het interpreteren van de IR-codes, waarom het adres misging geen idee, de rest van de ESPHome config ging verder wel goed.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dutchnltweaker
peterpijpelink schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:33:
[...]

volgens mij kan je dit met Bubble card eenvoudig maken, daar kan ik specifiek dit doen zag ik pas. link
Die heb ik inderdaad, maar hoe dan? En waarom zou dat met de andere kaarten niet kunnen? op veel youtube video's zie ik het eigenlijk al soort van standaard aanstaan.

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 23:26
Net even een uitstapje gemaakt naar local speech recognition voor HASS. Ik draai HASS op een nuc met een i5-8500T met 32gb ddr4.

Had gehoopt dat dit te doen zou zijn, maar ben weer een illusie armer 😂. Whisper werkt voor herkenning prima op medium setting, maar dan duurt het wel 5 tot 10 seconden voordat er iets gebeurt. Alles lager dan medium maakt het ongeveer verbaal gelijk aan een kleuter....

Jammer maar ik denk dat local voice assistant zonder een dikke energie vretende gpu nog wel een aantal jaartjes moet wachten. Jammer dat een coral tpu zich hier niet voor leent.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 16:57

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

dutchnltweaker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Die heb ik inderdaad, maar hoe dan? En waarom zou dat met de andere kaarten niet kunnen? op veel youtube video's zie ik het eigenlijk al soort van standaard aanstaan.
er zit in de modules in bubble card een kant-en-klare kaart zoals jij zoekt, kwestie van testen en proberen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-07 21:42
Anderen ook last van de Honeywell (residio tegenwoordig) integratie? Hun api.honeywell.com certificaat is verlopen (19-5) waardoor de integratie faalt bij het inloggen via oauth2.

Echt balen dat dit alleen via de cloud kan, als ik dat had geweten een paar jaar geleden...
dutchnltweaker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:58:
Hi allen,

[Afbeelding]

Dit is wat ik krijg:

[Afbeelding]

Welke card gebruik je nu? Mushroom cards krijgen alleen een achtergrond achter het icoon als er een tap action aan het icoon gekoppeld is.

• RobertMe
  • Nu online
keroner schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:41:
Net even een uitstapje gemaakt naar local speech recognition voor HASS. Ik draai HASS op een nuc met een i5-8500T met 32gb ddr4.

Had gehoopt dat dit te doen zou zijn, maar ben weer een illusie armer 😂. Whisper werkt voor herkenning prima op medium setting, maar dan duurt het wel 5 tot 10 seconden voordat er iets gebeurt. Alles lager dan medium maakt het ongeveer verbaal gelijk aan een kleuter....
Je zou speech to phrase kunnen overwegen, als je alleen echt vaste zinnen gebruikt. Dat heb ik wel eens geprobeerd (maar doe niks met voice :P ) en werkte op een Intel N5105 best okay qua snelheid (maar veel te beperkt in phrases eigenlijk).

Of een ander model gebruiken. Ik zit niet in de materie, maar je hebt bv ook Parakeet als model van Nvidia dat ook (zeer?) goed schijnt te werken (geen idee of dat ook voor NL geldt. Volgens mij is er alleen een EN en een "mixed" model).
Jammer maar ik denk dat local voice assistant zonder een dikke energie vretende gpu nog wel een aantal jaartjes moet wachten. Jammer dat een coral tpu zich hier niet voor leent.
GPU is niet perse nodig. Parakeet wat ik hierboven aanhaalde schijnt een hele riedel te ondersteunen. Waaronder ook OpenVINO (van Intel), dat ook op Intel NPUs kan werken. Daarnaast meen ik dat iGPU an zich ook wel beter werkt dan CPU based. Je hoeft dus ook niet een "dikke energie vretende GPU" nodig.

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Zijn er ook mensen die tips hebben voor een goede zigbee trillingsensor die met zigbee2mqtt werkt? Ik heb al wat gezocht, maar nog niet een duidelijke keuze kunnen maken.

Frient vibration sensor: staat niet in de zigbee2mqtt devices lijst helaas.

Aqara DJT11LM: lees ik gemixte verhalen over. Vooral de gevoeligheid zou wisselend/niet goed genoeg zijn?

Tuya TS0210: heb het idee dat tuya echt budget troep is?

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

killerfreak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:28:
Zijn er ook mensen die tips hebben voor een goede zigbee trillingsensor die met zigbee2mqtt werkt? Ik heb al wat gezocht, maar nog niet een duidelijke keuze kunnen maken.

Aqara DJT11LM: lees ik gemixte verhalen over. Vooral de gevoeligheid zou wisselend/niet goed genoeg zijn?

Ik ben nieuwsgierig: Wat voor soort trillingen wil je dan meten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• killerfreak
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Ik ben nieuwsgierig: Wat voor soort trillingen wil je dan meten?
Ik heb zo'n steelstofzuiger met een laadstation aan de muur. Daar schuif je de stofzuiger dan in om op te laden. Ik wil eigenlijk niet dat ie continu aan het laden is (er brandt dan ook continu een lampje) , dus dat dacht ik op te lossen door een trillingsensor op her oplaadstation te plaatsen zodat ik weet wanner de stofzuiger gebruikt is. Een contactsensor is niet heel wenselijk omdat er dan iets op de stofzuiger zelf geplakt moet worden, wat niet ideaal is.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

killerfreak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Ik heb zo'n steelstofzuiger met een laadstation aan de muur. Daar schuif je de stofzuiger dan in om op te laden. Ik wil eigenlijk niet dat ie continu aan het laden is (er brandt dan ook continu een lampje) , dus dat dacht ik op te lossen door een trillingsensor op her oplaadstation te plaatsen zodat ik weet wanner de stofzuiger gebruikt is. Een contactsensor is niet heel wenselijk omdat er dan iets op de stofzuiger zelf geplakt moet worden, wat niet ideaal is.
Of een slimme stekker nemen? En dan mag hij niet meer dan 4 uur laden bijvoorbeeld.

Of als je de stofzuiger terug hangt, na gebruik, dan zal hij direct gaan laden. Ik denk dat je dat verschil wel kunt meten en dat gebruiken als trigger. En iedere dag dat die trigger niet komt geef je hem toch een uurtje spanning om de batterij vol te houden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• killerfreak
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Of een slimme stekker nemen? En dan mag hij niet meer dan 4 uur laden bijvoorbeeld.

Of als je de stofzuiger terug hangt, na gebruik, dan zal hij direct gaan laden. Ik denk dat je dat verschil wel kunt meten en dat gebruiken als trigger. En iedere dag dat die trigger niet komt geef je hem toch een uurtje spanning om de batterij vol te houden.
Ik heb inderdaad een slimme schakelaar in het stopcontact, maar het probleem daarmee is dat ik niets kan detecteren wanneer die de boel uitschakelt. Vandaar dus de gedachte om het met een andere sensor te doen die de schakelaar dan weer aanzet, na het einde van een laadcyclus. Die overigens 3uur duurt van leeg naar vol.

• Ben(V)
Even op het knopje van de slimme stekker drukken als je de stofzuiger weer terug hangt en HA de slimme stekker weer uit laten zetten als de stroom zover is teruggelopen dat je weet dat hij vol zit (of na een bepaalde tijd als je slimme stekker geen stroom kan meten).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 17:02
killerfreak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:28:

Grote kans dat die van Frient gewoon werkt met Z2M. Door het simpele protocol lijken ze vaak op elkaar voor Z2M.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

killerfreak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:14:
[...]

Ik heb inderdaad een slimme schakelaar in het stopcontact, maar het probleem daarmee is dat ik niets kan detecteren wanneer die de boel uitschakelt. Vandaar dus de gedachte om het met een andere sensor te doen die de schakelaar dan weer aanzet, na het einde van een laadcyclus. Die overigens 3uur duurt van leeg naar vol.
:-( Vautje. Daar heb je gelijk in. @Ben(V) heeft wel een aardige oplossing.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kodess schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Grote kans dat die van Frient gewoon werkt met Z2M. Door het simpele protocol lijken ze vaak op elkaar voor Z2M.
Daar twijfel ik in dit geval een beetje aan, omdat Frient zelf in dit overzicht aangeeft dat juist de vibration-sensor niet werkt met ZHA en Z2M. Je zou toch verwachten dat een fabrikant graag vermeldt dat het werkt als dat het geval is, zodat mensen je spullen kopen :)

Maar goed, dat hoeft geen reden zijn om wel zo'n Frient vibratiesensor te kopen en te helpen met het toevoegen van support in Z2M voor dat ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 28-05-2026 12:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 15:45
killerfreak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:14:
[...]

Als het er eentje is die ook vermogen meet kan het wel zo dat je een drempelwaardesensor instelt als helper, die schakelt als het vermogen gedurende een bepaalde tijd onder een minimumwaarde komt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• keroner
RobertMe schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Je zou speech to phrase kunnen overwegen, als je alleen echt vaste zinnen gebruikt. Dat heb ik wel eens geprobeerd (maar doe niks met voice :P ) en werkte op een Intel N5105 best okay qua snelheid (maar veel te beperkt in phrases eigenlijk).

Of een ander model gebruiken. Ik zit niet in de materie, maar je hebt bv ook Parakeet als model van Nvidia dat ook (zeer?) goed schijnt te werken (geen idee of dat ook voor NL geldt. Volgens mij is er alleen een EN en een "mixed" model).

[...]

GPU is niet perse nodig. Parakeet wat ik hierboven aanhaalde schijnt een hele riedel te ondersteunen. Waaronder ook OpenVINO (van Intel), dat ook op Intel NPUs kan werken. Daarnaast meen ik dat iGPU an zich ook wel beter werkt dan CPU based. Je hoeft dus ook niet een "dikke energie vretende GPU" nodig.
Had speech to phrase al geprobeerd, maar daar moet echt alles overeenkomen. Komt geen llm aan te pas. Gevolg is volgens mij dat je iedere mogelijke aanwijzing eerst tekstueel moet registreren.
Ben nu met Parekeer v3 bezig en moet zeggen dat dit eigenlijk wel goed werkt. Vele malen sneller en accurater dan Whisper.

Vreemd gevalletje is nu dat HASS de term verlichting niet wil verwerken (ligt niet aan STT, want als ik het intype wordt het ook niet erkend). Even kijken waar dit in zit aangezien dit wel een van de meest gebruikte termen gaat zijn ;)

• RobertMe
  • Nu online
keroner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:18:
Vreemd gevalletje is nu dat HASS de teerm verlichting niet wil verwerken (ligt niet aan STT, want als ik het intype wordt het ook niet erkend). Even kijken waar dit in zit aangezien dit wel een van de meest gebruikte termen gaat zijn ;)
Wellicht dat @TheFes je daar bij kan helpen. Die is (of was?) de hoofd "vertaler" v.w.b. de Nederlandse intents. Maar ook ik zou verwachten dat de term verlichting gewoon in de predefined intents zit.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 11:10
jaro431 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:24:
Anderen ook last van de Honeywell (residio tegenwoordig) integratie? Hun api.honeywell.com certificaat is verlopen (19-5) waardoor de integratie faalt bij het inloggen via oauth2.

Echt balen dat dit alleen via de cloud kan, als ik dat had geweten een paar jaar geleden...
Mocht je evohome hebben kan dit zonder cloud, alles lokaal
keroner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Had speech to phrase al geprobeerd, maar daar moet echt alles overeenkomen. Komt geen llm aan te pas. Gevolg is volgens mij dat je iedere mogelijke aanwijzing eerst tekstueel moet registreren.
Ben nu met Parekeer v3 bezig en moet zeggen dat dit eigenlijk wel goed werkt. Vele malen sneller en accurater dan Whisper.

Vreemd gevalletje is nu dat HASS de term verlichting niet wil verwerken (ligt niet aan STT, want als ik het intype wordt het ook niet erkend). Even kijken waar dit in zit aangezien dit wel een van de meest gebruikte termen gaat zijn ;)
Wat zeg je dan precies? Want verlichting is wel één van de mogelijkheden om lampen aan te duiden
YAML:
1
light: "([de] lamp[en]|[het] licht|[de] lichten|[de] verlichting)"

• keroner
TheFes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Wat zeg je dan precies? Want verlichting is wel één van de mogelijkheden om lampen aan te duiden
YAML:
1
light: "([de] lamp[en]|[het] licht|[de] lichten|[de] verlichting)"
Ik zeg/schrijf "verlichting slaapkamer aan"

Assist zegt: "sorry, ik kan slaapkamer niet vinden"

Maar

Ik zeg/schrijf "lamp slaapkamer aan"

Assist zegt: "aangezet"

En

Ik zeg/schrijf "slaapkamer aan"

De lamp heeft als entity/type:light

Lijkt er dus op dat de term verlichting niet gezien wordt als entity/type:light (in mijn situatie dan 🙃)

Aanvullend: als ik de entiteit als alias "verlichting slaapkamer" geef werkt het uiteraard wel, maar de term verlichting zou ik breder willen gebruiken dan een entity name

[ Voor 11% gewijzigd door keroner op 28-05-2026 18:12 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Danielson schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:
Ik heb een nieuwe HA Gadget en wilde het even met jullie delen:

[Afbeelding]

Deze heeft volledige HA intergratie:

[Afbeelding]

Je moet op AliExpress zoeken naar: "GeekMagic Ultra", als je een beetje zoekt, dan vindt je ze voor een euro of 6 tot 8! :)

De kwalitiet van het display is echt zwaar bovenverwachting, hij kan zelfs een videostream of annimaties weergeven! :)
Even opletten. Die ik ontvangen heb heeft een ander PCB + andere firmware en is dus totaal niet bruikbaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:19

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben(V) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:28:
Even op het knopje van de slimme stekker drukken als je de stofzuiger weer terug hangt en HA de slimme stekker weer uit laten zetten als de stroom zover is teruggelopen dat je weet dat hij vol zit (of na een bepaalde tijd als je slimme stekker geen stroom kan meten).
Ik zou beginnen te meten wat die stofzuiger verbruikt als hij klaar is met opladen. Als dat over 24-48 uur peanuts is dan zou ik er absoluut niet een stopcontactje tussen zetten. Dat stopcontactje neemt ook het nodige (0,2W voor Zigbee, 0,6W voor Wifi (give or take), bij aanschakelen komt daar nog 0,3W bij voor het relais) en is ook niet gratis in aanschaf. Mijn Dyson Gen5detect Absolute schijnt onder de 0,2W te zitten (om maar een voorbeeld te noemen). Oudere Dyson stofzuigers houden hun display aan (minder slim) en nemen wat meer.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

jaro431 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:24:

Ik heb jaren geleden Honeywell T6 gehad die gewoon via de HomeKit integratie konden werken (code verschijnt op het scherm als je gaat proberen te koppelen). Zijn wel wat dingetjes die het dan niet doen (maar ach, daar heb je HA voor). Overigens vond ik ze voor vloerverwarming helemaal waardeloos. De resolutie (0,5 graden) bijt je in de kont dat het niet normaal is. Nu met 0,01 graad resolutie (China Zigbee sensoren van een paar euro) gaat het perfect.

• Ben(V)
Ben het helemaal met @killerfreak eens om geen batterij laders continue aan te hebben staan.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er batterijen in de fik vliegen door overlading, ik heb het zien gebeuren.

Hier blijft geen enkele batterij aan een actieve lader hangen als er niemand in de buurt is en al helemaal niet als de batterij al vol is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

keroner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Ik zeg/schrijf "verlichting slaapkamer aan"

Assist zegt: "sorry, ik kan slaapkamer niet vinden"

Maar

Ik zeg/schrijf "lamp slaapkamer aan"

En

Ik zeg/schrijf "slaapkamer aan"

De lamp heeft als entity/type:light

Lijkt er dus op dat de term verlichting niet gezien wordt als entity/type:light (in mijn situatie dan 🙃)

Aanvullend: als ik de entiteit als alias "verlichting slaapkamer" geef werkt het uiteraard wel, maar de term verlichting zou ik breder willen gebruiken dan een entity name
En dan heb je het over de volwaardige Assist, of over Speech to phrase?
Met Assist zou verlichting slaapkamer aan gewoon moeten werken.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52
Cyberpope schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Even opletten. Die ik ontvangen heb heeft een ander PCB + andere firmware en is dus totaal niet bruikbaar.
Zucht… Ik heb ook twee neppe ontvangen! Die van rond de 7 euro zijn dus fake! Ik kreeg trouwens wel mijn geld terug! Daarna weer twee echte ontvangen via de officiële store!

Nog wel een WTF met die dingen; de wifi verbinding kreeg ik maar niet lekker zowel als hij als hotspot draait of als ik wil verbinden met mijn eigen wifi netwerk! Snapte er niets van! Blijkt dat mijn docking station een 2.4Ghz wifi jammer is! 8)7

• killerfreak
  • Niet online
wickydude schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:53:
[...]

Als het er eentje is die ook vermogen meet kan het wel zo dat je een drempelwaardesensor instelt als helper, die schakelt als het vermogen gedurende een bepaalde tijd onder een minimumwaarde komt.
Maar dan heb je toch nog steeds het probleem dat, wanneer uitgeschakeld, er niets gemeten kan worden lijkt mij...helper of niet.
HuismAndré schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Ik zou beginnen te meten wat die stofzuiger verbruikt als hij klaar is met opladen. Als dat over 24-48 uur peanuts is dan zou ik er absoluut niet een stopcontactje tussen zetten. Dat stopcontactje neemt ook het nodige (0,2W voor Zigbee, 0,6W voor Wifi (give or take), bij aanschakelen komt daar nog 0,3W bij voor het relais) en is ook niet gratis in aanschaf. Mijn Dyson Gen5detect Absolute schijnt onder de 0,2W te zitten (om maar een voorbeeld te noemen). Oudere Dyson stofzuigers houden hun display aan (minder slim) en nemen wat meer.
Het gaat mij niet om het sluipverbruik. De Nous B2Z die ik hiervoor gebruik meet gewoon 0W bij een volle accu, maar dat wil niet zeggen dat dat 100% correct is natuurlijk. Geen idee of die dingen zo precies kunnen meten.

Het gaat mij meer om het idee van veiligheid en eventueel levensduur van de accu.

De oplossing van een stekkerschakelaar die je gewoon in het stopcontact steekt is ook wel het overwegen waard. Gewoon om denken het knopje in te drukken. Via home assistant de stekkerschakelaar uitzetten wanneer vermogen 0W is. Moet ik wel weer die NOUS eruit slopen :+

[ Voor 58% gewijzigd door killerfreak op 28-05-2026 20:17 ]

• RobertMe
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:41:
[...]

@keroner gaf aan ook de handmatige tekst invoer gebruikt te hebben. Het probleem zit dan dus in de herkenning van het commando en niet de spraak-naar-tekst.

Heb hem hier zelf nu even geprobeerd, letterlijk de "verlichting slaapkamer aan". En die werkt. "Twijfelde" nog over hoe die zou werken, aangezien ik vanuit Z2M ook een light (group) "Slaapkamer" heb (naast een area "Slaapkamer"). Maar de debug (Settings => Voice Assistants => bij de Assistent op het menutje klikken => Debug) geeft ook aan een area gebruikt te hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- tool_name: HassTurnOff
  tool_args:
    area: Slaapkamer
    domain: light
  id: ...
  external: true

• keroner
TheFes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Zoals @RobertMe aangeeft stuur ik de assist op text om STT fouten uit te sluiten.

Een aanvulling hierop is dat ik de de lamp in de slaapkamer ook een alias "lamp slaapkamer" had gegeven.

De lamp heet nu nog alleen "slaapkamer".
Als ik nu "lamp slaapkamer uit" of "verlichting slaapkamer uit" type, krijg ik in beide gevallen "Sorry, ik kan slaapkamer niet vinden".
Als ik "slaapkamer uit" type krijg ik wel netjes "Uitgezet".
Ik kan eventueel de yaml posten indien nodig.

[ Voor 46% gewijzigd door keroner op 28-05-2026 21:41 ]

keroner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:25:
[...]

Zoals @RobertMe aangeeft stuur ik de assist op text om STT fouten uit te sluiten.

Ik heb het via de assist pipeline gedaan en krijg dan het volgende (kan eventueel de yaml posten, maar dat is een behoorlijke lap).
Run

done

Pipeline

01h0s8seh3xaz423r971zfpk30

Language

nl

verlichting slaapkamer aan

Sorry, ik kan slaapkamer niet vinden

Natural language processing0,48s ✅

Engine

conversation.home_assistant

Language

nl

verlichting slaapkamer aan

Response type

error

Error code

no_valid_targets

Prefer handling locally

false

Processed locally

true
Die terugkoppeling wijst er op dat de area slaapkamer niet herkend wordt. Maar dan zou lampen slaapkamer aan net zo goed niet moeten werken?

Wat krijg je als je die zin probeert in developer tools > Assist?

• keroner
TheFes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Die terugkoppeling wijst er op dat de area slaapkamer niet herkend wordt. Maar dan zou lampen slaapkamer aan net zo goed niet moeten werken?

Wat krijg je als je die zin probeert in developer tools > Assist?
Voor de opheldering (sorry als ik onvolledig ben/was).
Entity is "light.lamp_slaapkamer_2de"
Friendly_name is "Lamp slaapkamer 2de"
Area is "slaapkamer 2de verdieping"
Alias voor assist is "slaapkamer"

"lamp slaapkamer aan" > developer tools > Assist geeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 intent:
  name: HassTurnOn
slots:
details:
  domain:
    name: domain
    value: light
    text: ''
targets: {}
match: false
sentence_template: '[<change>] [<all>] <light> ([<to>] aan;<in> (<area>|<floor>))'
unmatched_slots:
  area: 'slaapkamer '
fuzzy_match: false
Voor de volledigheid.

"slaapkamer aan" > developer tools > Assist geeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 intent:
slots:
  name: slaapkamer
details:
  name:
    name: name
    value: slaapkamer
    text: slaapkamer
targets:
  light.lamp_slaapkamer_2de:
    matched: true
match: true
sentence_template: '[<change>] <name_type> [<to>] aan [<in> <area>]'
unmatched_slots: {}

[ Voor 19% gewijzigd door keroner op 28-05-2026 21:54 ]

• HuismAndré

HuismAndré

killerfreak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Maar dan heb je toch nog steeds het probleem dat, wanneer uitgeschakeld, er niets gemeten kan worden lijkt mij...helper of niet.

[...]

Het gaat mij niet om het sluipverbruik. De Nous B2Z die ik hiervoor gebruik meet gewoon 0W bij een volle accu, maar dat wil niet zeggen dat dat 100% correct is natuurlijk. Geen idee of die dingen zo precies kunnen meten.
Dan gebruik je het verkeerde instrument (milde 'duh' in het achterhoofd). Als ik sluipverbruik wil meten dan pak ik óf een Ikea Inspelning (die tot 0,1W kan meten) of gewoon een goede 'domme' energiemeter.
Het gaat mij meer om het idee van veiligheid en eventueel levensduur van de accu.
Hang dan een brandmelder met temperatuursensor boven de stofzuiger. Precies dat heb ik ook gedaan bij onze centrale laadhoek (waar de laptops, tablets en telefoons opgeladen worden).

Het aan en afschakelen van een slim systeem kan ervoor zorgen dat het systeem dommer wordt. Dingen zoals float charge (zoals bij AGM loodaccu's) werken bijvoorbeeld niet goed als je de spanning steeds weghaalt. Geen idee wat voor trucjes fabrikanten gebruiken om accu's heel te houden MAAR het zou zo maar kunnen zijn dat je die slimmigheden met de beste intenties om zeep helpt.

Belangrijkste: Doe geen aannames. Velen lezen iets dat ooit geschreven is (vaak uit de tijd van andere soorten accu's of uit de beginperiode van de bollende Lithium Ion accu's) en nemen dat klakkeloos over. Nergens voor nodig. Je kunt gewoon meten. Temperatuur? Meten. Is er amper verhoging van temperatuur ten opzichte van omgeving dan is er niets aan de hand. Verbruik? Meten. Is er amper verbruik (als in < 0,5W) als de accu opgeladen is dan is er niks aan de hand.

Oftewel: Meten is weten ;-)

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:10:
Ben het helemaal met @killerfreak eens om geen batterij laders continue aan te hebben staan.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er batterijen in de fik vliegen door overlading, ik heb het zien gebeuren.

Hier blijft geen enkele batterij aan een actieve lader hangen als er niemand in de buurt is en al helemaal niet als de batterij al vol is.
Hier doen we letterlijk het tegenovergestelde. Al jaren. Is in het verleden inderdaad wel eens fout gegaan (in de beginperiode van Lithium Ion accu's heb ik bij meer dan 1 apparaat opgezwollen accu's gehad). Maar da's onderhand alweer zo'n 10 jaar geleden. Fabrikanten leren van hun fouten (al was het maar omdat zo'n terugroepactie vanwege opbollende accu's gruwelijk duur is).

PS: Er is één moment dat een lader (geldt voor nagenoeg elke lader) enorm op z'n sodemieter krijgt. Dat is als hij aan de spanning gezet wordt. Wellicht iets om eens over na te denken..

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 28-05-2026 22:06 ]

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-07 23:15
Heeft iemand de Daikin demand control in Home Assistant gekregen, dat is het enige waar ik blijkbaar de Daikin app moet voor gebruiken.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
SatScan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:33:
Oke , nu maar eens tijd om mijn eigen ladingspage te showen...

Nog niet af, maar voor 95% klopt het, nog wat kleuren aanpassen etc. maar de layout voor alle 12 tabbladen staat nu.[Afbeelding]
Ik ben heel benieuwd welke cards je gebruik om meerder sensoren zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld van je weerstation. Of van je batterij MTall

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 29-05-2026 00:36 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mrwolf
  • Niet online
Danielson schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Zucht… Ik heb ook twee neppe ontvangen! Die van rond de 7 euro zijn dus fake! Ik kreeg trouwens wel mijn geld terug! Daarna weer twee echte ontvangen via de officiële store!

Nog wel een WTF met die dingen; de wifi verbinding kreeg ik maar niet lekker zowel als hij als hotspot draait of als ik wil verbinden met mijn eigen wifi netwerk! Snapte er niets van! Blijkt dat mijn docking station een 2.4Ghz wifi jammer is! 8)7
Die van mij lijkt ook niet helemaal OK. Firmware update faalt, en connectie met HA werkt ook niet. Hoe kun je zien of je de goede hebt?
keroner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Voor de opheldering (sorry als ik onvolledig ben/was).
Entity is "light.lamp_slaapkamer_2de"
Friendly_name is "Lamp slaapkamer 2de"
Area is "slaapkamer 2de verdieping"
Alias voor assist is "slaapkamer"

"lamp slaapkamer aan" > developer tools > Assist geeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 intent:
slots:
details:
  domain:
targets: {}
match: false
sentence_template: '[<change>] [<all>] <light> ([<to>] aan;<in> (<area>|<floor>))'
unmatched_slots:
Voor de volledigheid.

"slaapkamer aan" > developer tools > Assist geeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 intent:
slots:
  name: slaapkamer
details:
  name:
    name: name
    value: slaapkamer
targets:
  light.lamp_slaapkamer_2de:
sentence_template: '[<change>] <name_type> [<to>] aan [<in> <area>]'
Heb je meerdere areas het alias slaapkamer gegeven?

• keroner
TheFes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Heb je meerdere areas het alias slaapkamer gegeven?
Nope. 1 area waar de term 'slaapkamer' in voorkomt en maar 1 slaapkamer in de exposed entities (entity is slaapkamer weer verdieping alias is slaapkamer).

• Danielson
mrwolf schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Die van mij lijkt ook niet helemaal OK. Firmware update faalt, en connectie met HA werkt ook niet. Hoe kun je zien of je de goede hebt?
Als je hem aanzet, zie je onderin kort even in beeld de software versie, staat daar iets van SD Pro, dan is hij "nep", staat daar GeekMagic.... Dan is hij echt...

• mrwolf
  • Niet online
Danielson schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Als je hem aanzet, zie je onderin kort even in beeld de software versie, staat daar iets van SD Pro, dan is hij "nep", staat daar GeekMagic.... Dan is hij echt...
Duidelijk, thanks. Dat is dus inderdaad SP Pro

• Danielson
mrwolf schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Duidelijk, thanks. Dat is dus inderdaad SP Pro
Ik ben aan het proberen om er andere firmware op te flashen, maar ik heb de juiste firmware nog niet gevonden.

• mrwolf
  • Niet online
De firmware die je kunt flashen via de github repo op het device zelf werkt al niet eens helaas. Deze gaat retour

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Danielson schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Ik ben aan het proberen om er andere firmware op te flashen, maar ik heb de juiste firmware nog niet gevonden.
Laat maar horen of dat lukt. De pinout van het board moet je dan zien te achterhalen en dat is mij nog niet gelukt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

keroner schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Nope. 1 area waar de term 'slaapkamer' in voorkomt en maar 1 slaapkamer in de exposed entities (entity is slaapkamer weer verdieping alias is slaapkamer).
Als ik verlichting slaapkamer aan in developer tools > Assist invoer, krijg ik dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
intent:
slots:
  area: slaapkamer
details:
  area:
    name: area
    value: Slaapkamer
  domain:
targets:
  light.bedside_lamp:
  light.slaapkamer_plafond:
Als je dat met die van jou vergelijkt, valt bij jou vooral dit op
YAML:
1
2
unmatched_slots:
Hij gebruikt dezelfde zin ('[<change>] [<all>] <light> ([<to>] aan;<in> (<area>|<floor>))) maar kan bij jou de area niet matchen. Wat daarbij weer opvalt is dat hij een spatie achter de area name heeft staan, die zou er normaal af gestript moeten worden. Het zou kunnen dat hij daar over valt, maar ik zou niet weten waarom dat bij jou anders verwerkt zou worden dan bij mij.

Als je het commando slaapkamer aan gebruikt, dan wordt er een entity met de naam of alias slaapkamer gezocht, en zoekt hij dus niet op area. Met die zin kun je geen area targetten, HA zal dan immers niet weten wat je aan wil zetten (lampen/schakelaars/ventilatoren/media spelers).

• HuismAndré

HuismAndré

killerfreak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:11:
De meesten kunnen dat niet. Maar ook dat is prima te testen door er even een kleine bekende last op aan te sluiten (klein led schemerlampje of zo). Mijn Nous A1Z stopcontactjes zijn onder de 4W zo 'doof' als het maar kan (en jouw Nous B2Z zal grotendeels op dezelfde elektronica leunen). Op Marktplaats kom je vaak genoeg Ikea Inspelnings tegen (nieuw zijn ze niet meer te koop) en die kunnen zeker tot een paar tienden van W's meten. Dus als je per sé op die manier af wilt schakelen dan is de Inspelning wel een aanrader.
Apparaten worden slimmer en slimmer (en er zijn diverse producten waarbij afschakelen geen besparing oplevert terwijl het mogelijk zelfs levensduur verkortend kan werken). Een lader in het stopcontact stoppen is een vrij stressvol gebeuren voor de lader. Zoals al eerder gezegd: Temperatuur meten en verbruik meten met een geschikte meter en je weet hoe de vlag erbij hangt voor jouw specifieke apparaat.

En als het voor de veiligheid van jezelf (en gezinsleden) is: Plaats brandmelders in alle relevante ruimtes én overweeg een (zigbee of matter) slimme thermometer bij de lader (en/of het apparaat) te plaatsen. Die dingen kosten een euro of 3 en doen 2 jaar met 2 AAA batterijen. Ik heb een hangen in de centrale laadhoek, onder de eettafel (waar een lader voor 2 zware laptops onder verstopt zit) en vlak naast de auto (EV). Via Home Assistant een simpele automatisering die de temperaturen vergelijkt met dat van andere thermometer(s) in die ruimte en een waarschuwing geeft zodra het verschil meer dan 10 graden is (bijvoorbeeld) en je bent weer een stukje veiliger.

• keroner
TheFes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:34:
Als je het commando slaapkamer aan gebruikt, dan wordt er een entity met de naam of alias slaapkamer gezocht, en zoekt hij dus niet op area. Met die zin kun je geen area targetten, HA zal dan immers niet weten wat je aan wil zetten (lampen/schakelaars/ventilatoren/media spelers).
Ik denk inderdaad dat daar het probleem zit. Een prompt gestart met 'verlichting' richt zich volgens mij altijd op een area en nooit op een entity. Om een entity te sturen moet ik altijd beginnen met de entity naam/alias.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jug26IlrHWfAQL75_1_T3hEvHfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHV2pVOx5gdXIngZ8NFVssxX.png?f=fotoalbum_large
In bovenstaande situatie gaan bij 'verlichting studiekamer aan' beide entities aan.
Bij 'verlichting dimmer spots wandkast aan' krijg is 'Sorry, ik kan dimmer spots wandkast niet vinden'
Bij 'dimmer spots wandkast aan' gaat alleen de entity 'wandkast aan'

Is het vreemd/complex om te starten met 'verlichting' om een entiteit aante sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door keroner op 29-05-2026 11:55 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Danielson schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Heb je deze thread al eens doorgelezen?

https://community.home-assistant.io/t/installing-esphome-on-geekmagic-smart-weather-clock-smalltv-pro/618029

Ik had hier een aantal maanden geleden mijn ESPHome configuratie uitgehaald voor een ESP8266 based GeekMagic ding zonder touch. die werkt prima, zolang je er niet teveel van verwacht.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

keroner schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:46:
[...]
Is het vreemd/complex om te starten met 'verlichting' om een entiteit aante sturen?
Daar is in ieder geval geen rekening mee gehouden bij het maken van de zinnen.
Andersom overigens wel. Dimmer spots werkplek verlichting aan zou wel moeten werken.

• keroner
TheFes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Daar is in ieder geval geen rekening mee gehouden bij het maken van de zinnen.
Andersom overigens wel. Dimmer spots werkplek verlichting aan zou wel moeten werken.
Thanks voor de opheldering. Dat wordt dan flink wat areas opzetten 😅.

Als ik het goed begrijp wordt het dan area werkplek, area wandkast en area studiekamer. In die laatste zal ik dan een groep van de twee entiteiten moeten plaatsen?
keroner schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Thanks voor de opheldering. Dat wordt dan flink wat areas opzetten 😅.

Als ik het goed begrijp wordt het dan area werkplek, area wandkast en area studiekamer. In die laatste zal ik dan een groep van de twee entiteiten moeten plaatsen?
Op zich is het niet vele werk om ook verlichting <name> te laten werken hoor. Als ik dat nu toevoeg zal het waarschijnlijk vanaf de 2026.6 release van komende woensdag werken.

Update:
Ik heb de PR aangemaakt. Zal Paulus vragen of hij er even naar kan kijken (hij doet normaal gesproken de approvals voor mijn changes). Als hij het dan goedkeurt, dan zou het dus vanaf woensdag moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 29-05-2026 13:02 ]

• keroner
Thanks @TheFes !!

Heerlijk die Hollandse service 😁

• Danielson
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Laat maar horen of dat lukt. De pinout van het board moet je dan zien te achterhalen en dat is mij nog niet gelukt.
Die stap heb ik al gehad, maar als ik de GeekMagic firmware flash, dan krijg ik geen beeld! :(

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:57
Devke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:34:
[...]

Ik ben heel benieuwd welke cards je gebruik om meerder sensoren zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld van je weerstation. Of van je batterij MTall
De cards in mijn Shell v2 dashboard zijn gebaseerd op custom:button-card met JavaScript templates.

Via states['sensor.naam'].state kun je zoveel sensoren combineren als je wilt in één card. Zo heb ik mijn weerstation (temp, vocht, wind, neerslag, UV), batterijen (SOC, vermogen, kWh) en omvormers allemaal in één card gestopt.

Benodigde HACS cards:
  • custom:button-card
  • custom:apexcharts-card (grafieken)
  • custom:gauge-card-pro (gauge meters)
De styling gebruik ik consistent: achtergrond #1e2128, border #333744, gekleurde border-top per categorie (groen voor batterij laden, amber voor PV, blauw voor default).

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Danielson schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Die stap heb ik al gehad, maar als ik de GeekMagic firmware flash, dan krijg ik geen beeld! :(
Omdat de pinout volgens mij niet hetzelfde is...

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
mbbs1024 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:45:
Heeft iemand de Daikin demand control in Home Assistant gekregen, dat is het enige waar ik blijkbaar de Daikin app moet voor gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQJ0grugj4KrOMBKzfx0zQywiZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TtspSPMkWZhfL9HM3grO8Bkd.png?f=user_large

Met behulp van een Faikin Faikout module, weet niet of je dat bedoelde?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:47
Ik heb vandaag mijn skoda in ontvangst mogen nemen. Integratie opgezet met https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda maar ik lijk geen acties beschikbaar te hebben voor bijv preheat. Hoe integreren jullie Skoda met jullie HA?

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-07 21:20
-Casper schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:09:
Ik heb vandaag mijn skoda in ontvangst mogen nemen. Integratie opgezet met https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda maar ik lijk geen acties beschikbaar te hebben voor bijv preheat. Hoe integreren jullie Skoda met jullie HA?
nieuws: Volkswagen lijkt api af te knijpen, werkt niet meer op Home Assistant

misschien heeft dit er mee te maken?

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-07 23:15
Ruimzicht schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:04:
[...]

[Afbeelding]

Met behulp van een Faikin Faikout module, weet niet of je dat bedoelde?
Die module kende ik niet, ik gebruik de normale Daikin integratie via de Daikin BRP069 ingebouwde wifi modules.
Ik vroeg me af of je langs die weg ook die demand control kan aansturen.

• -Casper
Ik ontvang wel data van de auto dus daar lijkt het niet aan te liggen.

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 11:02
-Casper schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:09:
Heb je wel het juiste abbonement van je skoda connect? Want zonder abbo kun je vrij weinig data verkrijgen.

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-06 17:19
Jongens ik heb wat hulp nodig. Naar aanleiding van mijn issue met mijn netwerk, is mijn ha momenteel niet bereikbaar. Oorspronkelijk dacht ik dat het aan mijn netwerk lag. Maar we zijn er achter gekomen dat er een container gecrasht is in ha. Aangezien ik in mijn proxmox VM geen tekst kan selecteren en copy/pasten, ga ik enkele screenshots droppen.

Dit gebeurt telkens om de x aantal weken/maanden. Tot nu toe heb ik altijd de VM terug opgestart en daarmee was het dan in orde. Maar ik heb deze keer bij de horens vast en wil het deftig oplossen!

Iemand een idee wat er hier verkeerd gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oBUZiEDSVCrgQXAQvTaPUvsWUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iorcr2SQu6UxLT4fgPORYdx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYKU6f9cqEWoR9IyU9yqrMRSS0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5e3tSPB1WH8oOl78YHSlAmCX.png?f=fotoalbum_large

• Impossibl3
  • Laatst online: 10:56
@MakhouT draai je misschien Influx DB v1? Die gaf bij mij storing uit het niets waardoor mosquito overbelast raakte en daardoor HA crashte. Sinds ik influxdb heb verwijderd draait die weer als een zonnetje.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• MakhouT
Impossibl3 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 06:42:
@MakhouT draai je misschien Influx DB v1? Die gaf bij mij storing uit het niets waardoor mosquito overbelast raakte en daardoor HA crashte. Sinds ik influxdb heb verwijderd draait die weer als een zonnetje.
Nee dat heb ik niet. Als ik de logs lees, heeft het precies te maken met shelly?
keroner schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:
Thanks @TheFes !!

Heerlijk die Hollandse service 😁
PR is approved en merged. Ik zal nog even bij Mike (de lead van het Voice project) checken of hij voor woensdag nog een update naar core pusht

• -Casper
Craftop schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Heb je wel het juiste abbonement van je skoda connect? Want zonder abbo kun je vrij weinig data verkrijgen.
Ik heb de care connect en powerpass map. Volgens mij moet daar het meest basale wel mee kunnen.

• The-Source
  • Laatst online: 06-07 16:40
Voor de mensen die growatt integratie gebruiken maar soms ( of vaak) tegen de login timeout error aanlopen ( bijvoorbeeld na herstart HA)
Ik heb even quick en dirty ( Claude code) een integratie gemaakt die de data die je via grott aan mqtt kan aanbieden als source kan gebruiken dus volledig lokaal zonder cloud.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je grott hebt draaien ( dat kan in HA) en mqtt integratie actief hebt maar dat zullen de meeste wel hebben.

Als er belangstelling voor is ( moet zelf eerst nog even testen of energie monitoring ook nog steeds goed werkt) dan kan ik de repo wel op publiek zetten. Hoe ik het via hacs aangeboden kan krijgen moet ik ook nog even uitzoeken ( en nog even uitleg doc erbij zetten ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)

• MakhouT
Ik denk dat ik wat verder zit met mijn issue!

Het lijkt dat Shelly geen goede wifi verbinding heeft en constant zit te zoeken om te switchen. Ik heb de settings van shelly aangepast dat die dit niet meer doet. Ik heb hier eigenlijk nooit wat van gemerkt, het werkte gewoon altijd goed.

Ik zit nu met een ander vervelend probleem. Ik had mosquito en z2m via de HA store geïnstalleerd maar na een restart ben ik precies al mijn verbindingen kwijt en werken mijn automations maar slecht dmv timeouts, geen connectie kunnen maken etc

Is dit normaal? Hoe werkt ik langs dit rond? Hoe regelen jullie dit probleem?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
MakhouT schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:47:
Ik denk dat ik wat verder zit met mijn issue!

Het lijkt dat Shelly geen goede wifi verbinding heeft en constant zit te zoeken om te switchen. Ik heb de settings van shelly aangepast dat die dit niet meer doet. Ik heb hier eigenlijk nooit wat van gemerkt, het werkte gewoon altijd goed.

Ik zit nu met een ander vervelend probleem. Ik had mosquito en z2m via de HA store geïnstalleerd maar na een restart ben ik precies al mijn verbindingen kwijt en werken mijn automations maar slecht dmv timeouts, geen connectie kunnen maken etc

Misschien en gekke vraag, wat is recent in huis gewijzigd?

Daarnaast riekt dit naar een netwerk issue. Zigbee en WiFi zitten in hetzelfde spectrum. Omdat je ook shelly noemt icm met WiFi zou mijn eerste focus zijn om wifi goed op te zetten (voldoende dekking en zelf kanalen kiezen) Let bij kanalen keuze ook op het te gebruiken zigbee kanaal en zet de zigbee dongle niet naast een wifi AP.

How To Build a Stable and Robust Zigbee Network | SmartHomeScene https://smarthomescene.com/guides/how-to-build-a-stable-and-robust-zigbee-network/

[ Voor 10% gewijzigd door edwin2021 op 31-05-2026 08:03 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MakhouT schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:47:
Ik had mosquito en z2m via de HA store geïnstalleerd maar na een restart ben ik precies al mijn verbindingen kwijt en werken mijn automations maar slecht dmv timeouts, geen connectie kunnen maken etc

Hoe heb je vastgesteld dat alleen 'alle verbindingen' kwijt zijn (en wat bedoel je daarmee?) en niet dat Z2M de coördinator niet kan initialiseren? Dat laatste komt veel vaker voor dan dat de basis prima werkt maar alleen je verbindingen met de nodes niet werken. Wat zeggen je Z2M-logs?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 31-05-2026 08:41 ]

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 21:19
Als ik in mijn HA instantie ga naar https://homeassistant.local:8123/energy/now dan staat daar boven aan wat er op dat moment verbruikt wordt door het huis.

Ik wil die sensor graag gebruiken in mijn dashboard (dus alleen die sensor, niet die hele grafiek erbij) maar ik lijk hem niet te kunnen vinden.

Is dit een los aan te roepen sensor?

Och ja, je moet toch wat he.

Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 00:18:
Als ik in mijn HA instantie ga naar https://homeassistant.local:8123/energy/now dan staat daar boven aan wat er op dat moment verbruikt wordt door het huis.

Ik wil die sensor graag gebruiken in mijn dashboard (dus alleen die sensor, niet die hele grafiek erbij) maar ik lijk hem niet te kunnen vinden.

Is dit een los aan te roepen sensor?
Nee, die wordt berekend op basis van je ingevoerde sensoren voor import, export en solar. Als je die als losse sensor wil hebben, zul je daarvoor een template sensor moeten aanmaken.

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:17
marsian schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:04:
[Afbeelding] versie 2.0 van mijn dashboard. Het huis is nu gelijk aan mijn echte huis. De bolletjes energie naar grid, batterij en zon zijn in kleur, richting en snelheid afhankelijk van de waarde van afname/lading. De personen rond het huis zijn gekoppeld aan de devices, als zij van huis zijn dan verdwijnen de poppetjes. Verder is er van alles klikbaar en met pop ups verschijnen er dan tabellen, grafieken en aanvullende meters voor de sensoren in mijn huis.
Onderin loopt een matrix-bord achtige balk die af en toe langs loopt en relevante info weergeeft vanuit de agenda en het systeem.
De achtergrond staat los van alle elementen, de volgende stap is hem mee te laten veranderen met het moment van de dag en eventueel het weer.
Inmiddels heeft dit een mooi plekje aan de muur gekregen dmv een lenovo 11" tablet. Als screensaver een fotoslideshow van inmiddels 1200 fotos. Iedereen kan foto's in de gedeelde map plaatsen, in de nacht draaid een script om de foto's te indexeren en de volgende dag lopen ze random mee.
Wow dit is wel echt heel vet! Zou mooi zijn als je met ons kon delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
mbbs1024 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:33:
[...]ik gebruik de normale Daikin integratie via de Daikin BRP069 ingebouwde wifi modules.
Ik vroeg me af of je langs die weg ook die demand control kan aansturen.
Die ken ik dan weer niet dus kan je vraag niet beantwoorden. Gebruik zelf de Faikout een paar jaar, werkt erg goed én lokaal dus heb je de Daikin cloud niet nodig voor bediening in Home Assistant.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Voor al je issues, welke versie van alles draai je? En welke stick? Welke firmware? Etc

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:57
GilbertvH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Wow dit is wel echt heel vet! Zou mooi zijn als je met ons kon delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen
Op het forum van home assistant en github staan er genoeg, https://github.com/surcix20284-hue/HASolarDev

System | Racing is in my Blood

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKQiNPEi2yIBXlBp1N6dl_zN6Rg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/7wCRn8aj3vushIXyzyaxzqtw.png?f=fotoalbum_small
Hoe doen ze de self-consumed solar energy in HA berekenen? In het overzicht staat 74% maar ik kom op 77%. Ik ben benieuwd naar de formule die 74% haalt.

Ik denk dus:
Totaal opgewekt - Export = Direct verbruik
( Direct verbruik / Totaal opgewekt ) * 100 = Direct verbruik in %

[ Voor 11% gewijzigd door Witlof op 01-06-2026 15:48 . Reden: Formule toegevoegd ]

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Nee, die wordt berekend op basis van je ingevoerde sensoren voor import, export en solar. Als je die als losse sensor wil hebben, zul je daarvoor een template sensor moeten aanmaken.
Hm, dat klinkt me te gecompliceerd. :P

Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Hm, dat klinkt me te gecompliceerd. :P
Het is een redelijk simpel template, maar het hangt er een beetje van af of je return to grid sensoren positief of negatieve waardes hebben hoe de formulie precies is.

• Danielson
The-Source schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:35:
Voor de mensen die growatt integratie gebruiken maar soms ( of vaak) tegen de login timeout error aanlopen ( bijvoorbeeld na herstart HA)
Ik heb even quick en dirty ( Claude code) een integratie gemaakt die de data die je via grott aan mqtt kan aanbieden als source kan gebruiken dus volledig lokaal zonder cloud.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je grott hebt draaien ( dat kan in HA) en mqtt integratie actief hebt maar dat zullen de meeste wel hebben.

Als er belangstelling voor is ( moet zelf eerst nog even testen of energie monitoring ook nog steeds goed werkt) dan kan ik de repo wel op publiek zetten. Hoe ik het via hacs aangeboden kan krijgen moet ik ook nog even uitzoeken ( en nog even uitleg doc erbij zetten ;) )
Die bestaat al? :) Ik gebruik hem zelf ook al heel lang zonder problemen!

https://github.com/muppet3000/homeassistant-grott/

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Het is een redelijk simpel template, maar het hangt er een beetje van af of je return to grid sensoren positief of negatieve waardes hebben hoe de formulie precies is.
Waar kan ik dat vinden? Want als ik in het energiedashboard kijk, dan staat daar bij teruglevering normaal en laag een negatief getal. De waarde van de solaredge omvormers is een positief getal zo te zien, maar wellicht is dat helemaal niet waar ik moet kijken?

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Ik gebruik sinds 2019 domoticz en wil deze graag behouden om historie niet kwijt te raken

Nu ben ik sinds een aantal maanden aan het experimenteren met HA

Is het mogelijk om energie dashboard te gebruiken en de waardes van P1 meter uit domticz (MQTT?) te gebruiken?
Pagina: 1 ... 398 ... 404 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.