WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste
Acties:

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Hm, dat klinkt me te gecompliceerd. :P
Het volgende script heb ik gebruikt om een sensor met thuisgebruik aan te maken:
YAML:
1
2
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') | float(0)
 + states('sensor.NETVERMOGENIN') | float(0) - states('sensor.NETVERMOGENUIT') | float(0) + states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') | float(0) - states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') | float(0) }}
Het is eigenlijk niks anders dan de volgende formule gebruiken:
Totaal verbruik = productie zonne-energie + net vermogen import - net vermogen export + ontladen van de batterij - opladen van de batterij
Mocht je geen thuisbatterij hebben, dan kan je dat gedeelte uiteraard weglaten. :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Als aanvulling op @FF1987, zelf zou ik de default bij het float filter gewoon weg laten. En in plaats daarvan een goede availability toevoegen. Zou voor die hiervoen dus zijn:
Django/Jinja: state
1
2
3
4
5
6
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') |float
  + states('sensor.NETVERMOGENIN') |float 
  - states('sensor.NETVERMOGENUIT') |float
  + states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') |float
  - states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') |float
}}
Django/Jinja: availability
1
2
3
4
5
6
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') |is_number
  and states('sensor.NETVERMOGENIN') |is_number
  and states('sensor.NETVERMOGENUIT') |is_number
  and states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') |is_number
  and states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') |is_number
}}

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:49
edwin2021 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Misschien en gekke vraag, wat is recent in huis gewijzigd?

Daarnaast riekt dit naar een netwerk issue. Zigbee en WiFi zitten in hetzelfde spectrum. Omdat je ook shelly noemt icm met WiFi zou mijn eerste focus zijn om wifi goed op te zetten (voldoende dekking en zelf kanalen kiezen) Let bij kanalen keuze ook op het te gebruiken zigbee kanaal en zet de zigbee dongle niet naast een wifi AP.

How To Build a Stable and Robust Zigbee Network | SmartHomeScene https://smarthomescene.com/guides/how-to-build-a-stable-and-robust-zigbee-network/
Er is niets gewijzigd in huis. Ik heb dit issue al een langere tijd maar nooit de tijd gehad om er in te duiken. Tot nu dan :)
Om de x weken/tijd crasht ha gewoon met die logs die ik eerder liet zien. Ik heb redelijk wat zigbee stopcontact (bewust) geplaatst in huis zodat ze konden dien als router en mijn zigbee versterken.
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:42:
@MakhouT Voor al je issues, welke versie van alles draai je? En welke stick? Welke firmware? Etc
  • Installation method: Home Assistant OS
  • Core 2026.5.4
  • Supervisor 2026.05.1
  • Operating System 17.3
  • Frontend 20260429.4
  • Z2M: 2.10.1-1 (momenteel draait dit nog als een add-on op HA)
  • Stick: SLZB-06 (verbonden met PoE) met Current firmware version: v3.3.3.dev1
HA draait op een proxmox VM met 2 cpu's en 4GB RAM.
Gizz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Hoe heb je vastgesteld dat alleen 'alle verbindingen' kwijt zijn (en wat bedoel je daarmee?) en niet dat Z2M de coördinator niet kan initialiseren? Dat laatste komt veel vaker voor dan dat de basis prima werkt maar alleen je verbindingen met de nodes niet werken. Wat zeggen je Z2M-logs?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik soms mijn zigbee devices terug moet pairen/resetten als dit gebeurd. Want als ik het licht wil aandoen werkt dit dus niet meer. Mijn lichtschakelaar is een Aqara H1 in decoupled mode en die heeft een automation dat het licht aan/uit zet voor mijn Aqara T1M lamp.

Ik heb net alles terug opgestart (HA, Z2M, en SLZB-06 stick) en nu wil een zigbee device terug connecten met Z2M en ik krijg een error:
code:
1
2
3
4
[01/06/2026, 20:49:43] frontend:api:bridge: Sending {"topic":"bridge/request/permit_join","payload":{"time":254,"device":null,"transaction":"qqjms-2"}}
[01/06/2026, 20:49:43] z2m: Zigbee: allowing new devices to join.
[01/06/2026, 20:49:43] z2m: Request 'zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join' failed with error: '--> 'SREQ: ZDO - PERMIT_JOINING_REQUEST - 0ffcfffe01' failed with status '(0xc2: NWK_INVALID_REQUEST)''
[01/06/2026, 20:49:43] z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{},"error":"--> 'SREQ: ZDO - PERMIT_JOINING_REQUEST - 0ffcfffe01' failed with status '(0xc2: NWK_INVALID_REQUEST)'","status":"error","transaction":"qqjms-2"}'
Geen idee wat en hoe??

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Okay, dat is wel netjes up to date. 2 cores en 4GB klinkt ook niet slecht tenzij je nog hele zware apps draait.

En zou Z2M ook lekker als app laten :) Neem aan dat je MQTT broker ook gewoon de standaard Mosquitto app is?

Enige dat opvalt is dat je een dev versie op de stick draait. Daarvoor zou ik eens naar een stable gaan. Daarnaast heeft SLZB-06 2x firmware. 1x voor de controller en 1x voor de radio. Ik zou voor beide lekker naar de laatste stable gaan.

En je laatste error is puur voor pairen of niet? Heb je anders ook errors? Of puur dat je geen reactie krijgt?

Altijd dezelfde unit die niet wil?
Neem aan in place gepaired?
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router?

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:49
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:30:
@MakhouT Okay, dat is wel netjes up to date. 2 cores en 4GB klinkt ook niet slecht tenzij je nog hele zware apps draait.

En zou Z2M ook lekker als app laten :) Neem aan dat je MQTT broker ook gewoon de standaard Mosquitto app is?

Enige dat opvalt is dat je een dev versie op de stick draait. Daarvoor zou ik eens naar een stable gaan. Daarnaast heeft SLZB-06 2x firmware. 1x voor de controller en 1x voor de radio. Ik zou voor beide lekker naar de laatste stable gaan.

En je laatste error is puur voor pairen of niet? Heb je anders ook errors? Of puur dat je geen reactie krijgt?

Altijd dezelfde unit die niet wil?
Neem aan in place gepaired?
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router?
Ik draai eigenlijk niets van apps buiten Mosquitto en Z2M.
Deze heb ik net terug voor beiden geflasht naar last stable ipv dev versie en ik kan terug pairen! Dat is al dat al opgelost!

Wel de oorspronkelijke error is vnl. dat om de x tijd (dan praat ik over 1-3 maanden) dat mijn HA gewoon crasht. Oorspronkelijk dacht ik dat dit een issue was met mijn netwerk, maar dit weekend erachter gekomen dat het ligt aan dit. En het grootste probleem dat ik hiermee heb is, nadat dit is gebeurd heb ik met sommige zigbee devices geen verbinding meer en die moet ik dan telkens terug resetten/pairen. Mijn vrouw begint het moe te worden dat ze gewoon het licht soms niet aan kan doen en wilt het spul eruit :D

Maar ik geloof nog steeds dat ik het zodanig kan tweaken dat ik het wel goed kan krijgen! Alleen weet ik nog niet goed hoe en waar het exact misgaat.

Dan wil ik even terugkomen op je punt om Z2M te laten draaien als app ipv dit in een eigen LXC te draaien in proxmox. Waarom raad je dit juist aan? Ik heb nu precies ervaren dat het net niet handig is als bv HA core crasht en de app daardoor ook terug moet starten dat ik precies verbinding kwijt ben.

Altijd dezelfde unit die niet wil? Nee telkens andere
Neem aan in place gepaired? Ja alles in place
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router? Dat weet ik niet, hoe kan ik dit zien?

Ik weet niet of je hier wat mee bent en meer van kunt afleiden dan ik :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O495eNFl2LrK2eK1C6NGoo7pbdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqNitmo1voiCvpoUS75zVT3s.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Waarom als app? Omdat het sterk te maken heeft met home automation en het makkelijker integreert. En apps zijn al gewoon gescheiden Docker containers. Dus als Core weet te crashen dan draait Z2M gewoon nog :)

Dus wat dat betreft vind ik het ook erg raar dat je zou moeten re-pairen. Kan je dan nog wel via Z2M de lamp sturen?

En dan je crash van core, dat is ook wel raar. Zou je een bug report voor kunnen maken incl je errors etc. Want zelfs al zou Core crashen, zou supervisor het volgens mij gewoon weer moeten starten als watchdog.
Pagina: 1 ... 398 399 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.