Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
PeteSplit schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb terug gezocht hoe laat deze sensors verdwenen en dat was na de update
en ik heb toen eerst een refresh en daarna een reload gedaan.
Dit is de tweede keer dat er niets in de wijzigingslijst staat en er een sensor van de integratie veranderd,
maar deze is erg belangrijk om de omvormer limiet te kunnen regelen.
Het is jammer dat je niet de keuze hebt om alleen bepaalde delen (of iintegraties) van HA te updaten.
Ik kan en wil nu geen updates meer doen, ik wil deze functie voor de omvormer niet kwijt.
Kun je blijven skippen, of zal er uiteindelijk een update gepusht worden ?
Als dit inderdaad door de 2026.7 update komt, dan is dit een bug. Je kunt hier dus de integration owner van op de hoogte brengen zodat hij dit kan fixen.
Dat lijkt me de eerste stap.

HA zal nooit een core update pushen, maar op een gegeven moment moet je wellicht wel updaten. Het kan zijn dat bij één van de integraties die je gebruikt de API aangepast wordt, wat in een HA update dan doorgevoerd wordt. Als jij dan vervolgens niet update, dan werkt die integratie dus niet meer.

Het is overigens wel mogelijk om de versie van de GoodWe integration van 2026.6.4 te blijven gebruiken terwijl je HA wel update. Je kunt die als custom integration draaien.

Home Assistant configuratie

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21
@TheFes Dank voor je reacties. Ik ga ze besturen en kijken of ik dat voortaan beter kan overbrengen.

Vandaag ontdekt dat van het Anker 767 Powerstation dagelijks, sinds vorige week, ineens de SoC ineenstort van 45-20% naar 1%.
De automatisering krijgt dus de kans niet om op tijd te reageren en de laders AC of Orion DC tijdig aan te zetten.

De XT60 DC solar input (max 1000W) van het PPS wordt gevoed door een Victron Orion Smart in voeding modus 24V/48V 8,5A (max 15A/ 10sec 480W) vanaf een 25,6V (24) 100Ah accu die op zijn beurt weer gevoed wordt door een Victron MPPT Solarsmart 100/30 waar 2 Trina 450W zonnepanelen op zitten. De XT60 input
The solar input supports an 11-60V solar charger with an XT-60 connector. If you use an 11-32V solar charger, the current supports 10A max. When you use a 32-60V solar charger, the current supports 20A max.
Ik vraag me af of de Orion soms onder de 32V grens zakt.
Andere oorzaken zou ik dan in de Anker zelf moeten zoeken. Die heeft ook een mppt waar je normaal externe zonnepanelen op aansluit. Omdat de Orion in theorie een stabiele 48Vdc voeding zou leveren, zou dat niets uit moeten maken. Maar als de belasting door de interne Anker mppt instabiel wordt??
Volgens HA verloopt het laden en ontladen volgens deze afbeelding;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBvlu4U0wq3zOAQGcO8_ns9wwfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8WR40ThxudW4D4kYCUGr6Wy.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

TheFes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Als dit inderdaad door de 2026.7 update komt, dan is dit een bug. Je kunt hier dus de integration owner van op de hoogte brengen zodat hij dit kan fixen.
Dat lijkt me de eerste stap.

HA zal nooit een core update pushen, maar op een gegeven moment moet je wellicht wel updaten. Het kan zijn dat bij één van de integraties die je gebruikt de API aangepast wordt, wat in een HA update dan doorgevoerd wordt. Als jij dan vervolgens niet update, dan werkt die integratie dus niet meer.

Het is overigens wel mogelijk om de versie van de GoodWe integration van 2026.6.4 te blijven gebruiken terwijl je HA wel update. Je kunt die als custom integration draaien.
Ik heb in SCS een map aangemaakt custom_component/goodwe
Hoe kan ik nu de bestanden overzetten.
Als ik dat via de GUI doe, nieuwe integratie toevoegen, krijg ik een melding Device is already configured

Wat zijn de juiste stappen die ik moet doen (ben helaas maar een leek)

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
PeteSplit schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:48:
Ik heb in SCS een map aangemaakt custom_component/goodwe
Hoe kan ik nu de bestanden overzetten.
Als ik dat via de GUI doe, nieuwe integratie toevoegen, krijg ik een melding Device is already configured
Wat zijn de juiste stappen die ik moet doen (ben helaas maar een leek)
De stappen die ik zou doen:
  1. Maak een backup
  2. Download de zip van deze release
  3. Update naar 2026.7.1
  4. Check of de entity het nu weer niet doet, indien dat het geval is download de diagnostics van de integration en kopieer meldingen van de GoodWe integration uit de log
  5. Extract de zip uit stap 2, zoek in homeassistant/components naar de goodwe folder.
  6. Pas het manifest.json bestand in die folder aan zodat er een version in staat, zie voorbeeld hieronder
  7. Kopieer de goodwe folder naar de custom_components folder van je HA
  8. Herstart HA
  9. Check of de entity het nu wel weer doet.
  10. Indien hij het niet doet, zet je backup terug
  11. Ook als hij het wel weer doet, maak een issue aan voor de GoodWe integratie met vermelding van je diagnostics en log meldingen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "domain": "goodwe",
  "name": "GoodWe Inverter",
  "codeowners": ["@mletenay", "@starkillerOG"],
  "config_flow": true,
  "documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe",
  "integration_type": "device",
  "iot_class": "local_polling",
  "loggers": ["goodwe"],
  "requirements": ["goodwe==0.4.10"],
  "version": "2026.6.4"
}

Home Assistant configuratie

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.