• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Fwiw: ik heb de IKEA unit in de slaapkamer geplaatst en de mhz19 die daar dienst deed met pensioen gestuurd. Maar ik stuur er geen mechanische ventilatie mee aan.

Helaas (of gelukkig) is voor mij het display (lees: de klok) op 3 meter afstand (zonder bril) niet te lezen. Te weinig contrast en laag in lumen.
Marc_Sway schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Nog een enkele vraag: is van deze IKEA de meetdata ook al binnen te halen in HA?
Yep, als het goed is werkt dat gewoon. Hier hangt het Matter gedeelte aan een Nest Hub, maar dat zou via Thread gewoon te delen moeten zijn.
Als je geen dekkend Matter netwerk hebt zou ik wel even inlezen en/of hulp vragen in de relevante topics hier. De sensor haalt hier net ~5 meter met een vloer ertussen.

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond P op 28-01-2026 11:42 ]

- knip -

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:58
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:31:
Fwiw: ik heb de IKEA unit in de slaapkamer geplaatst en de mhz19 die daar dienst deed met pensioen gestuurd. Maar ik stuur er geen mechanische ventilatie mee aan.

Helaas (of gelukkig) is voor mij het display (lees: de klok) op 3 meter afstand (zonder bril) niet te lezen. Te weinig contrast en laag in lumen.

[...]

Yep, als het goed is werkt dat gewoon. Hier hangt het Matter gedeelte aan een Nest Hub, maar dat zou via Thread gewoon te delen moeten zijn.
Als je geen dekkend Matter netwerk hebt zou ik wel even inlezen en/of hulp vragen in de relevante topics hier. De sensor haalt hier net ~5 meter met een vloer ertussen.
OK, veel dank, goed om te weten.
Ik heb hier voor HA geen Matter netwerk, wel de HA Bluetooth/BLE proxies draaiende + wifi uiteraard.

Ik heb overigens in veel ruimten hier al de humidity + temp sensor van Xiaomi (LYWSD03MMC) die een vrij goede sensor aan boord heeft. Praat via de BT proxy met HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqQSG4_5Lv-G6kUAmm8M5cyBmVs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9lIp8WPNUKhUHYJFqVeIRCHH.webp?f=user_large

Dus voor enkele ruimten heb ik in feite alleen een basic, maar goede CO2 sensors nodig (met display) wat via de BT proxy (preferred) of Wifi kan connecten met HA. Dit graag ook Out of the Box (vanwege de display requirement).
Moet ik dan voor de IKEA gaan, of een andere relatief goedkope CO2 sensors of toch voor de SwitchBot CO2 Pro (ca €52 via Amazon)?

• Raymond P
  • Nu online
Het gaat denk ik lastig worden om een kant-en-klaar product te vinden dat goedkoper is dan de IKEA unit.
Waar het financieel exact kruist hangt af van hoeveel devices je gaat plaatsen en of de Alpstugas dicht genoeg bij elkaar staan om het netwerk door te geven.
Een sonoff dongle voor HA Matter support zijn imho de kosten niet.

Of je huidige BT proxies voldoende capaciteit over hebben is de vraag, op low power devices wilt het nog wel eens een issue worden als er veel active uuids gemonitord moeten worden. Zijn alle devices passive (geen handshake) dan kom je er vast wel mee weg.
Gezien je dit al hebt snap ik dat daar je voorkeur ligt. En zolang het werkt...

Persoonlijk zou ik een esptje solderen in de alpstuga. :9
En als dat niet wenselijk is dan zijn dit meestal de beste momenten om de vrouw ervan te overtuigen dat je een shitload aan nieuwe gadgets nodig hebt.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:11:

Persoonlijk zou ik een esptje solderen in de alpstuga. :9
En als dat niet wenselijk is dan zijn dit meestal de beste momenten om de vrouw ervan te overtuigen dat je een shitload aan nieuwe gadgets nodig hebt.
Dat solderen van een ESPtje in die sensor moet denk ik voor mij geen probleem zijn, volgens mij was ik iets van 11 toen ik in een verleden FM zenders zelf ging bouwen :*)

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Daniel, net ook 1 hier besteld. Eens kijken hoe die SwitchBot bevalt (met HA).
De HA Bluetooth proxy draait hier al
Gisterenmiddag al 1 besteld bij Amazon en vandaag rond de lunch al binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0-gcMg_RKExGAW4hs3_h_WNQ2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd1k7RQD7M1ql2gXK1zhuX87.jpg?f=fotoalbum_large

Geïntegreerd nu met HA voor iets meer dan een uur. Zie de grafiek.
Weet iemand wat de tijdsinterval is van de CO2 sensor en of die ook instelbaar is (de SwitchBot hang aan USB-C power supply)?
Ik krijg de indruk dat de sensor hier maar een paar keer per uur een Bluetooth broadcast uit stuurt, of mijn BT Proxy voor HA mist er een boel...

• Raymond P
  • Nu online
@Marc_Sway In de Alpstuga is ruim voldoende plek voor een esp32-c3 supermini, aan beide kanten van het kabeltje tussen de sensor en PCB zit een JST GHR-06V-S connector.

Je zou direct op de connector van het PCBtje kunnen solderen, maar dat is 1.25mm pitch en niet voor iedereen weggelegd.
Er zitten wel testpads op de PCB, aan de rechterkant. Die had ik de eerste keer over het hoofd gezien (want klein). Ik moet nog steeds een keer m'n tweede unit in elkaar zetten en testen of dat een directe bus met de sensor deelt of een ander doel heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZtukSAnJb1zlFKnjdH6vEIYzBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btwB4Q96xCDVpSRHaUYrkHoM.jpg?f=fotoalbum_tile (klik)

Tzt zal er ook wel native support voor espeasy, esphome en tasmota komen zodat je zelf aan de software kant praktisch niets meer hoeft te doen.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:24:
@Marc_Sway In de Alpstuga is ruim voldoende plek voor een esp32-c3 supermini, aan beide kanten van het kabeltje tussen de sensor en PCB zit een JST GHR-06V-S connector.

Je zou direct op de connector van het PCBtje kunnen solderen, maar dat is 1.25mm pitch en niet voor iedereen weggelegd.
Er zitten wel testpads op de PCB, aan de rechterkant. Die had ik de eerste keer over het hoofd gezien (want klein). Ik moet nog steeds een keer m'n tweede unit in elkaar zetten en testen of dat een directe bus met de sensor deelt of een ander doel heeft.

[Afbeelding] (klik)

Tzt zal er ook wel native support voor espeasy, esphome en tasmota komen zodat je zelf aan de software kant praktisch niets meer hoeft te doen.
@Raymond P Veel dank, ook de foto!
Jij hebt nog niet verder geëxperimenteerd om dit draaiende te krijgen binnen AH?

Ik heb overigens de SwitchBot CO2 hier nu een paar uur draaien en zie onderstaande grafiek (HA). Wellicht doe ik iets mis, maar de refresh-rate van de CO2 metingen lijkt nogal laag..... De SwitchBot is USB-C powered hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOpMnin_mX9IOZEaWOMBMUHm3O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuJdJ1aKanClXCPKGAwudBpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Marc_Sway op 28-01-2026 18:08 ]

• Raymond P
  • Nu online
@Marc_Sway Mijn unit rapporteert via MQTT naar influxdb (voor Grafana). Ik zou 'm via die weg ook in HA zichtbaar kunnen maken, maar dat heb ik geloof ik nog niet gedaan.
Via Thread gaat hier niet want HA hangt in een vlan met alle iot meuk en heeft geen IPV6.

- knip -

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IibkDXts0lCBy0RSkQ0mPcket8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IiFLwTcG1tnsQhhOQH0IZZw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerdere issue alweer opgelost! Heb een andere USB-C kabel gepakt. Sensor broadcast nu heel regelmatig de gemeten waarde

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:02:
@Marc_Sway Mijn unit rapporteert via MQTT naar influxdb (voor Grafana). Ik zou 'm via die weg ook in HA zichtbaar kunnen maken, maar dat heb ik geloof ik nog niet gedaan.
Via Thread gaat hier niet want HA hangt in een vlan met alle iot meuk en heeft geen IPV6.
OK, thanks. Ik ga wel even aan AI vragen hoe we die IKEA sensor ook direct met Bluetooth proxy in HA krijgen ;)

• Marc_Sway
Dit is in ieder geval wat de HA boys er van zeggen:
https://community.home-as...ideas-to-fix-fixed/969483

• Raymond P
  • Nu online
Fwiw rapportage middels Matter over de Nest hub (V2) werkt gewoon stabiel.

- knip -

• Marc_Sway
Yep, jij hebt een Matter netwerk gelukkig al.
AI adviseert mij nu dit te kopen voor niet veel geld ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5H81DPdnljYAHMj-5vXCvGDvXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4oqxDeFPyI5JFfG7Akd5QPV.jpg?f=fotoalbum_large

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:55
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:24:

[Afbeelding] (klik)

Wel een interessante piste, maar als je de functionaliteit qua display wilt behouden heeft het wel het nodige werk nodig. Je kunt wel makkelijk bij de I2C pinnen komen, maar de ESP32 zal dan het verkeer enkel dienen te sniffen en dat is bepaald geen standaard ESPHOME functionaliteit.

Anyway, ook maar 1 besteld om eens een poging te wagen. Nu draait deze: https://shop.screek.io/products/sco2-30, dat werkt goed en makkelijk, maar de behuizing is niet bepaald de fraaiste 3D-print.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Marc_Sway schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:52:
Yep, jij hebt een Matter netwerk gelukkig al.
AI adviseert mij nu dit te kopen voor niet veel geld ;-)

[Afbeelding]
Interessant om te lezen dat een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 in HA Matter ondersteunt.
Ik heb zelf een half jaartje geleden de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E aangeschaft en ging er vanuit dat de V2 dan een nieuwere versie zou zijn.
Maar op de website van Sonoff kan ik alleen de Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus MG24 vinden en degene die ik heb maar er wordt geen V2 versie van vermeld.
En ik kan helaas ook niet op de link in jouw plaatje drukken, maar weet jij misschien of de stick die ik heb ook Matter ondersteunt of is te flashen naar een V2 zodat Matter werkt?

• Raymond P
  • Nu online
Oilman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Wel een interessante piste, maar als je de functionaliteit qua display wilt behouden heeft het wel het nodige werk nodig. Je kunt wel makkelijk bij de I2C pinnen komen, maar de ESP32 zal dan het verkeer enkel dienen te sniffen en dat is bepaald geen standaard ESPHOME functionaliteit.

Anyway, ook maar 1 besteld om eens een poging te wagen. Nu draait deze: https://shop.screek.io/products/sco2-30, dat werkt goed en makkelijk, maar de behuizing is niet bepaald de fraaiste 3D-print.
Je kunt gewoon de standaard instructies gebruiken. Enkel de initialisatie van de sensor moet je overslaan want dat doet de IKEA PCB al.
Als je het heel netjes wilt doen dan monitor je de lijn op activiteit. Maar de IKEA units gedragen zich voorspelbaar, elke x seconden wordt een meting gedaan en daarna kan je er gerust nog een vragen zonder te sniffen of verlies van functionaliteit.

M'n voorbeeldje van een maand geleden draait stabiel.
De voorganger (vindstyrka) heb ik de SEN54 in vervangen met een SEN55 voor NOx, een SCD41 bij gepropt en lees ik al jaren uit met enkel een timed offset op de iKEA pcb.

- knip -

• Raymond P
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:50:
[...]

Interessant om te lezen dat een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 in HA Matter ondersteunt.
Ik heb zelf een half jaartje geleden de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E aangeschaft en ging er vanuit dat de V2 dan een nieuwere versie zou zijn.
Maar op de website van Sonoff kan ik alleen de Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus MG24 vinden en degene die ik heb maar er wordt geen V2 versie van vermeld.
En ik kan helaas ook niet op de link in jouw plaatje drukken, maar weet jij misschien of de stick die ik heb ook Matter ondersteunt of is te flashen naar een V2 zodat Matter werkt?
De -E is de tweede versie van de plus. :)
uitvoering: Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)

Met de nieuwere chipset die daarop zit kan je Matter firmware draaien. Wat, geloof ik, niet aangeraden wordt is om zowel zigbee als Matter over dezelfde radio te laten lopen (dus twee dongles dan).

Maareh, er is vast een Zigbee/Matter topic hier ergens te vinden waar mensen te vinden zijn die daar veel meer over te vertellen hebben dan ik.

- knip -

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Dat is precies degene die ik heb!
Met de nieuwere chipset die daarop zit kan je Matter firmware draaien. Wat, geloof ik, niet aangeraden wordt is om zowel zigbee als Matter over dezelfde radio te laten lopen (dus twee dongles dan).
Ai, dat is minder :|
Dan gaat het over, geen zin om weer nieuwe hardware aan te schaffen.
Ik heb nu wifi, Zigbee en sinds kort ook Bluetooth (BLE) nadat ik een Shelly geplaatst heb die als Bluetooth gateway dienst kan doen.
Daar houd ik het vooralsnog bij.
Wel erg jammer dat die nieuwe ikea spullen niet meer simpelweg met Zigbee werken, stom ook dat het niet backwards compatibel is. Zal toch ook voor mensen die alles van ikea hebben gedoe geven.
Maar goed dat ik het nu in elk geval weet, daarvoor kocht ik dat ikea spul gewoon omdat ik er vanuit ging dat het sowieso met Zigbee zou werken.
Maareh, er is vast een Zigbee/Matter topic hier ergens te vinden waar mensen te vinden zijn die daar veel meer over te vertellen hebben dan ik.
(y) Ga ik doen, bedankt voor je reactie!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie dat de Elro FCO2400 bij o.a. Bol, Amazon en Elro zelf voor 25 euro te koop is. Dat ding lijkt verdacht veel op de meter die de Action ooit verkocht:
ranjo in "CO2-meters voor in huis"
Zou het de moeite waard zijn?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
@zacht Dat lijkt gewoon een kloon van de Resideo R200. Die heb ik hier nu enige tijd draaien met HomeAssistant integratie via ESPHome. Helaas wel oudere versie van de firmware nog, aangezien custom componenten eruit gesloopt zijn.

Misschien toch nog eens 2 van die krengen extra aanschaffen en dan een ESP32 erin fabrieken. Heb nu 2x Resideo R200 met een ESP8266 erin.

• Marc_Sway
Zelf heb ik in de meeste ruimten van het huis al een zeer goedkope, maar ook met prima accuracy Temp & Humidity sensor hangen: Xiaomi (LYWSD03MMC), met out of the box BLE integratie (via een ESP BLE/wifi proxy) naa HA.

Wat ik nu nog graag zou willen vinden is een voldoende nauwkeurige, enkel CO2 sensor (met display) die ook via BLE out of the box integreert met HA.
Uiteraard kan ik iets gaan doen met zelf een ESP ergens inbouwen, maar wil eigenlijk alle tijd besparen door het vinden van een geschikte plug & play sensor.

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:09:

Wel erg jammer dat die nieuwe ikea spullen niet meer simpelweg met Zigbee werken, stom ook dat het niet backwards compatibel is. Zal toch ook voor mensen die alles van ikea hebben gedoe geven.
Ik heb ergens gelezen dat je de nieuwe ikea hardware ook als zigbee kan koppelen. De procedure voor het resetten is dan net anders, als voorbeeld : je moet hem dan 6 x aan en uitzetten i.p.v. 3x.

https://community.home-assistant.io/t/ikea-kajplats-zigbee-mode/960714/

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/30211

[ Voor 9% gewijzigd door rbremmer op 29-01-2026 14:16 ]

• Raymond P
  • Nu online
rbremmer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat je de nieuwe ikea hardware ook als zigbee kan koppelen. De procedure voor het resetten is dan net anders, als voorbeeld : je moet hem dan 6 x aan en uitzetten i.p.v. 3x.

https://community.home-assistant.io/t/ikea-kajplats-zigbee-mode/960714/

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/30211
De lampen die je linkt hebben inderdaad Zigbee support. Dat is ook te vinden op de website van IKEA zelf. De ALPSTUGA dus niet.

De ALPSTUGA heeft enkel matter certificering.
De nieuwe lampen, bijvoorbeeld de KAJPLATS heeft wel zigbee en matter certificering.

Daarbovenop heb ik ook gewoon als een idioot 6 keer de knopjes ingedrukt om het te proberen. :+

- knip -

• Marc_Sway
zacht schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:15:
Ik zie dat de Elro FCO2400 bij o.a. Bol, Amazon en Elro zelf voor 25 euro te koop is. Dat ding lijkt verdacht veel op de meter die de Action ooit verkocht:
ranjo in "CO2-meters voor in huis"
Zou het de moeite waard zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mdTW5zn82ci58mNq-hCd4q5k6M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/6JRgiWuDmGJwCyYdHMqTBbTM.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax2eDM9N1b1f4jnC-Lx4fqvY6X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSsQGBiqOSk145pWDmOhPccm.jpg?f=fotoalbum_large

AI zegt dat de Action CO2 meter dit type is, en met deze specs. Er zou dus een NDIR sensor inzitten. Wellicht heeft iemand al eens uitgezocht het Make & Model van die sensor in de behuizing

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 29-01-2026 18:58 ]

• Tweakert77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:09
Afgelopen weekend een Ikea Timmerflotte en Alpstuga aangeschaft. Ik twijfel over de betrouwbaarheid van de temperatuur. Mijn Awair en thermostaat komen zo goed als overeen maar de Ikea device wijken enorm af. De Ikea devices staan direct naast de Awair. Iemand anders ook deze ervaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxZDHeBMaUNcyj0WZTri1qhvM8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z43srLW8ts9FhqWph9aEGYO5.jpg?f=fotoalbum_large

• Raymond P
  • Nu online
@Tweakert77 Ik heb een flesje IPA naast die van mij gezet en zal er morgen, als de temperatuur stabiel is, een pt1000 in steken om te vergelijken.

Temperatuur meten is een beetje een dingetje, en kamerthermostaten zijn daar opvallend slecht in. :+

Edit: aanvullend gok ik dat de sen63c nauwkeuriger en sneller wijzigingen meet dan de sht3x in je Awair. En dat je Ecodan de langzaamste van allemaal is bij veranderingen.
M.a.w. een goede kans dat het nu een beetje afkoelt daar.

[ Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 29-01-2026 21:05 ]

- knip -

• Marc_Sway
Het probleem het IKEA is steeds een beetje hetzelfde: ze proberen 'wat mee te doen' in de grote markt van de air quality meters, Zigbee devices, smart plugs en light bulbs, en ledlampen. Ze concurreren dan echt flink op prijs, maar volgens mij vooral om de consument naar de winkels te lokken om allerlei andere zaken daar te kopen, die veel meer binnen hun core business liggen van de woninginrichting. Al die IKEA devices zijn aantrekkelijk geprijsd maar missen de kwaliteit die je echt zoekt.
Wil je Zigbee, ga naar Sonoff, Shelly of de nog duurdere major players. Wil je goede led lampen die lang mee gaan: koop bij de AH, will je smart plugs: ga naar Home Wizard, TP-Link, Tapo, etc. Voor de Smart lights: Philips, etc.
En zo zal het denk ik ook met de CO2 sensors vast zijn: naar de echte fabrikanten er voor.

Het is een beetje als de verf van de Hema, laten staan en van de echte merken kopen ;)

Willen we lekker goedkoop dan is IKEA prima, maar dan moeten we accepteren dat ze minder nauwkeurig zijn, net niet de goede sensor in de behuizing hebben en dat ze ook niet plug and play aan standaard Zigbee, Bluetooth netwerken koppelen waar je dit wel zou verwachten (zoals bij HA). Dan komt het soldeerwerk en scripts schrijven!

[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 29-01-2026 21:34 ]

• Tweakert77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:09
Raymond P schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:41:
@Tweakert77 Ik heb een flesje IPA naast die van mij gezet en zal er morgen, als de temperatuur stabiel is, een pt1000 in steken om te vergelijken.

Temperatuur meten is een beetje een dingetje, en kamerthermostaten zijn daar opvallend slecht in. :+

Edit: aanvullend gok ik dat de sen63c nauwkeuriger en sneller wijzigingen meet dan de sht3x in je Awair. En dat je Ecodan de langzaamste van allemaal is bij veranderingen.
M.a.w. een goede kans dat het nu een beetje afkoelt daar.
Eens dat de kamerthermostaat niet de meest betrouwbare van allemaal is maar een dagstatistiek laat wel zien dat het lijkt alsof de Ikea devices gewoon de temperatuur niet correct meten. Jammer dat je geen temperatuur correctie kunt instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewKcEuLISBCTLO3B7IhLHpYYljE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrrmRjgvUdp1L9prMHydPc2T.jpg?f=fotoalbum_large

• Raymond P
  • Nu online
@Marc_Sway Dat is nogal een statement.

Volgens mij worden de producten van Sensirion best hoog gewaardeerd en heeft IKEA een kastje om hun kastje gegoten. :)
En de kwaliteit van de metingen lijkt mij nu juist bij deze sensors (sen5x, sen6x) nauwelijks door beïnvloed.

Ik heb m'n witte Hue gu10's de deur uit gedaan omdat de CRI van de IKEA units een heel stukje hoger ligt. :p
Nu kan dat andere issues geven, maar het licht is dikke prima.

@Tweakert77 Ze zijn het iig eens over de trend. Houd er rekening mee dat de sht31 in de Awair een correctiefactor/offset heeft meegekregen vanwege de behuizing.
De sen63c trekt zelf lucht aan vanaf de achterkant.
De timmerflotte bevat afaik een sht4x en dat is, mits de behuizing en pcb ontwerp goed is, een prima sensor.

- knip -

• Raymond P
  • Nu online
Stupid me, in de woonkamer heb ik een flesje staan.
Daar meet ik nu met enige zekerheid 19.7c op, dat is 0.3c warmer dan mijn (zelfbouw) sht41 en de dichtsbijzijnde ds18b20.
Een ongemodificeerde alpstuga naast het flesje gelegd: 16.3c.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4GSn2V1UQsaKW2dwkC_3w24new=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTuXOkXzcTPtyagRLFkgXBdh.jpg?f=fotoalbum_large

N.b. de sen55 staat boven m'n netwerk meuk en de groene ds18b20 bij de deur aan een koude muur.

Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik gok van niet. :)

- knip -

• Oilman
Raymond P schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:09:
Stupid me, in de woonkamer heb ik een flesje staan.
Daar meet ik nu met enige zekerheid 19.7c op, dat is 0.3c warmer dan mijn (zelfbouw) sht41 en de dichtsbijzijnde ds18b20.
Een ongemodificeerde alpstuga naast het flesje gelegd: 16.3c.
[Afbeelding]

N.b. de sen55 staat boven m'n netwerk meuk en de groene ds18b20 bij de deur aan een koude muur.

Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik gok van niet. :)
Kwestie van zorgen dat de wederhelft enkel de waarde van de SEN55 ziet.

• Oilman
Raymond P schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:05:
[...]

Je kunt gewoon de standaard instructies gebruiken. Enkel de initialisatie van de sensor moet je overslaan want dat doet de IKEA PCB al.
Als je het heel netjes wilt doen dan monitor je de lijn op activiteit. Maar de IKEA units gedragen zich voorspelbaar, elke x seconden wordt een meting gedaan en daarna kan je er gerust nog een vragen zonder te sniffen of verlies van functionaliteit.

M'n voorbeeldje van een maand geleden draait stabiel.
De voorganger (vindstyrka) heb ik de SEN54 in vervangen met een SEN55 voor NOx, een SCD41 bij gepropt en lees ik al jaren uit met enkel een timed offset op de iKEA pcb.
Ah dat scheelt een hoop. Heb je een handig trucje om te zien waneer de Ikea PCB de sensoren uitleest? Of laat je het door elkaar lopen en gaat het voor 90% van de samples op die manier wel goed?

• Raymond P
  • Nu online
Oilman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Kwestie van zorgen dat de wederhelft enkel de waarde van de SEN55 ziet.
Ja, die is alleen slim genoeg geworden om mij te confronteren met de IR gun uit de keuken. ;)
Maar ze is zo voorspelbaar dat ik een notification van zowel m'n systeem als haar krijg als de temperatuur naar 20.3 zakt.

Mbt code: ja er zijn meerdere manieren. Ik heb mijn methode hier gedeeld eind december. (Feitelijk gewoon een interrupt op i2c om activiteit te detecteren)
Raymond P in "CO2-meters voor in huis"
Helaas in de haast geen Alpstuga benoemd voor de zoekresultaten, en tegenwoordig mag je na 2 dagen geen edit meer doen.

- knip -

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
@Marc_Sway
Dat lijk heel erg op een Honeywell Resideo R200C2-A.
CHT8305 Humidity/Temperature & CM1106 sensor

• Marc_Sway
amiaima schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:26:
@Marc_Sway
Dat lijk heel erg op een Honeywell Resideo R200C2-A.
CHT8305 Humidity/Temperature & CM1106 sensor
Klopt, dat had ik ook gezien. Zou maar zo t zelfde ding kunnen zijn. Honeywell verkoopt wel vaker hun gemaakte producten onder 'white label' aan andere verkopende partijen. T gaat allemaal om volumes, al staat je eigen naam er niet op :*)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:31:
[...]
<>
Helaas in de haast geen Alpstuga benoemd voor de zoekresultaten, en tegenwoordig mag je na 2 dagen geen edit meer doen.
offtopic:
even een topic report inschieten met wat je wil aanpassen, dan kan de block er zo af. Heb ik meerdere malen kunnen doen zo

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tweakert77 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:38:
[...]
het lijkt alsof de Ikea devices gewoon de temperatuur niet correct meten. Jammer dat je geen temperatuur correctie kunt instellen.
Echt wel... bij mij wijkt hij ong 1.4 graad af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trPFCdaG_t3Jlb4Cn7fn9GzLGfQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GSD1BI498FWq1C0DzOKZoQxb.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 30-01-2026 17:03 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raymond P
  • Nu online
@Microkid Je meet ook een lagere temperatuur?

Hier is het gewoon -3 graden vergeleken met pt1000, meerdere keren gemeten.

- knip -

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ja, ook lager.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iID_PJT-uQd2TznBw_YiQZ_yOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgmkdELEG5j7hx2I2PhxKVFP.jpg?f=fotoalbum_large

CO2 verloop hier gedurende de nacht in de woonkamer (met de SwitchBot). Herkennen jullie dit netjes aflopende verloop? Het is natuurlijk een goed teken dat het netjes daalt in de nacht, maar is waarschijnlijk tocht de main driver of zou het een aantal grote planten zijn in de woonkamer die CO2 omzetten in zuurstof (kunnen ze dat in het donker)?

• Raymond P
  • Nu online
@Marc_Sway Natuurlijke ventilatie of mechanische ventilatie op de allerlaagste stand.

De planten geven in de nacht juist CO2 af aan de lucht.
Er zijn wel uitzonderingen, vetplanten en orchideeën bijvoorbeeld.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:42:
@Marc_Sway Natuurlijke ventilatie of mechanische ventilatie op de allerlaagste stand.

De planten geven in de nacht juist CO2 af aan de lucht.
Er zijn wel uitzonderingen, vetplanten en orchideeën bijvoorbeeld.
Dank voor snelle reactie! Wij hebben hier geen (mechanische) ventilatie hier en ook geen ramen open in de nacht, dus t zal dan wel wat natuurlijke ventilatie zijn in deze jaren '30 woning ;-)

Korte andere vraag: Als je een DIY projectje wilt doen met een ESP en ESPHome, zijn er goede en goedkopere alternatieven voor de SCD41?

• Raymond P
  • Nu online
De Sensirion SCD40 is iets goedkoper, Senseair S88 wellicht ook.
En de Winsen MH-Z19c (en soortgelijk) zijn het goedkoopst, maar hebben imho wel minder wenselijke kalibratie algo.

Het gaat vaak ook maar om enkele euro's verschil.

- knip -

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:57:
[Afbeelding]

CO2 verloop hier gedurende de nacht in de woonkamer (met de SwitchBot). Herkennen jullie dit netjes aflopende verloop? Het is natuurlijk een goed teken dat het netjes daalt in de nacht, maar is waarschijnlijk tocht de main driver of zou het een aantal grote planten zijn in de woonkamer die CO2 omzetten in zuurstof (kunnen ze dat in het donker)?
Planten produceren co2 in het donker, net als wij.

Dit is gewoon tocht, ventilatie of verspreiding van de co2 over de beschikbare ruimte.

• Marc_Sway
de Peer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Planten produceren co2 in het donker, net als wij.

Dit is gewoon tocht, ventilatie of verspreiding van de co2 over de beschikbare ruimte.
Het zal wel dit jaren '30 huis zijn. In ieder geval een mooi verloop zo in de nacht!

• Marc_Sway
Raymond P schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:04:
De Sensirion SCD40 is iets goedkoper, Senseair S88 wellicht ook.
En de Winsen MH-Z19c (en soortgelijk) zijn het goedkoopst, maar hebben imho wel minder wenselijke kalibratie algo.

Het gaat vaak ook maar om enkele euro's verschil.
OK, great. Dank voor de handige link!
Als je naast alle onderdelen er nog ca 15€ extra bij gooit, heb je de prijs voor de SwitchBot met 1-day delivery door Amazon :*)

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:18:
[...]

OK, great. Dank voor de handige link!
Als je naast alle onderdelen er nog ca 15€ extra bij gooit, heb je de prijs voor de SwitchBot met 1-day delivery door Amazon :*)
Met een ESP32 project kun je wel direct kiezen voor welk netwerk je gaat. Wifi of zigbee. Lees bij die switchbox dat er nog een hub nodig is.

• Marc_Sway
m.eddy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Met een ESP32 project kun je wel direct kiezen voor welk netwerk je gaat. Wifi of zigbee. Lees bij die switchbox dat er nog een hub nodig is.
Klopt, helemaal waar. Ik had al een ESP Bluetooth proxy hier thuis draaiende, dus de SwitchBot werd out of the box herkent door HA

En ik moet zeggen dat het display van de SwitchBot erg mooi is en lekker groot.

• Marc_Sway
In de SwitchBot zit de SCD40 CO2 sensor.

Weet iemand welke temperature sensor er in zit, of wordt de interne van de SCD40 gebruikt?
Enig idee of deze ook software-matig te calibreren is op het device (OTA of via hun App)?

[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 01-02-2026 08:23 ]

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marc_Sway schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:20:
In de SwitchBot zit de SCD40 CO2 sensor.

Weet iemand welke temperature sensor er in zit, of wordt de interne van de SCD40 gebruikt?
Enig idee of deze ook software-matig te calibreren is op het device (OTA of via hun App)?
Ik weet niet precies welke sensor, maar in ieder geval wel een dedicated temp/vochtsensor, waarschijnlijk van Sensirion (net als de rest van hun meters). De specificaties voor temp/vocht zijn namelijk een stuk beter dan de interne van de SCD40.

Temp en vocht zijn beide in de SwitchBot app handmatig te corrigeren, zover ik weet kan dat niet op een andere manier.

Ik heb een jaar geleden deze sensor gehad, maar teruggestuurd omdat destijds de wekelijkse CO2- kalibratie niet uitgezet kon worden (mogelijk kan het nu wel, geen beperking van de SCD40 in ieder geval).
Ik heb een uitstekend WTW-geventileerd huis met CO2-waardes tussen 500 en 900 en zie geen reden om wekelijks een raam open te zetten puur om de sensor te kalibreren. Dus na een week zullen de CO2-waardes al flink gaan afwijken, met name bij uitschieters (feestjes bijvoorbeeld) wanneer je juist extra wil ventileren.

Bovendien kalibreert de SCD40 niet heel goed in de tocht (open raam) en is hij ook gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je wil 'm dus eigenlijk kalibreren uit de tocht en bij kamertemperatuur, wat in de winter best een uitdaging kan zijn.

• Marc_Sway
@floduR Veel dank voor al deze info, nuttig, vooral als ik hier nog eens een WTW ga installeren!

Nu je de SwitchBot niet meer gebruikt voor de WTW aansturing, welke CO2 sensor gebruikt je nu daarvoor?

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-02 13:20
STCC4 in een SEN63C package. Die sensor gebruikt thermal conductivity om CO2 te meten. Tenminste, thermal conductivity meet heel erg veel, dus gaan ze uit van een gasmengsel dat constant is buiten CO2 en waterdamp en voeden ze de sensor met temperatuur/luchtvochtigheidswaarden van een SHT4X die er ook in gebouwd is.

Al met al is het een behoorlijk indirecte meting die ook afhankelijk is van accurate metingen van de temp/luchtvochtigheidssensor en verder stabiele samenstelling van de lucht. Helaas kan dat flinke afwijkingen geven. Op grote hoogte blijkbaar het meeste, maar daar hebben we in Nederland gelukkig weinig last van, maar ook op 15m NAP is het vaak niet heel erg accuraat. Zie bijvoorbeeld de afwijkingin die ik zag eerder in het topic en hier:

https://danieldk.eu/Hardware/Smart-Home/IKEA-ALPSTUGA

Ik heb de seensor inmiddels weer ingepakt en in een kast gedumpt. In plaats daarvan laatst twee extra SenseAir S88 erbij besteld.

Glas halfleeg: matige meter en voor CO2 voornamelijk goed voor trends en niet zo voor accurate metingen.
Glas halfvol: je krijgt voor 30 Euro heel erg veel sensoren.

Maar zoals ik zei, als je CO2 wilt meten ben je waarschijnlijk beter af met een SenseAir S88 voor 22 Euro die je aan een ESP32 hebt hangen, danwel de eerder genoemde SwitchBot CO2 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door danieldk op 02-02-2026 21:02 ]

• floduR
  • Niet online
Marc_Sway schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:10:
@floduR Veel dank voor al deze info, nuttig, vooral als ik hier nog eens een WTW ga installeren!

Nu je de SwitchBot niet meer gebruikt voor de WTW aansturing, welke CO2 sensor gebruikt je nu daarvoor?
Graag gedaan!

Ik heb nu 1x de MoreSense MS-02 en 4x de MoreSense MS-05 pro van @LarsMachiels, allemaal met de Senseair S8/S88. Heel tevreden mee en extreem stabiele metingen. Ik heb ze in een jaar 3x gekalibreerd, maar eigenlijk was dat niet nodig (laatste keer maanden geleden). Als ik ze bij elkaar zet volgen ze elkaar op 10 ppm nauwkeurig.

Ik gebruik ze naast aansturing WTW ook voor aan/afwezigheidsdetectie in ruimtes/ delen van huis, natuurlijk niet hetzelfde als bewegingssensoren, maar wel betrouwbaar en je kunt ze gewoon ergens uit het zicht leggen (bijvoorbeeld bovenop een kast). Vergt wel veel fine-tuning en een lange test/leerperiode, maar met wat moeite wel te doen, zelfs aantal mensen per ruimte.

Ik heb kort de gewone MS-05 non-pro gehad met de Sensirion SCD40, deze was wel beter in te stellen dan SwitchBot (en veel vaker updates), maar de gevoeligheid van de SCD40 t.o.v. de enorm stabiele Senseair S8/S88 (ik had ook de MS-02) vond ik opvallend. Ook reageerde de S8 wat sneller, dus beter voor aanwezigheidsdetectie.

Zie ook
floduR in "CO2-meters voor in huis" (donderdag 9 januari 2025 13:02)

floduR in "CO2-meters voor in huis" (dinsdag 4 februari 2025 22:56)

floduR in "CO2-meters voor in huis" (woensdag 12 februari 2025 17:34)

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-02 13:20
floduR schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Ik heb kort de gewone MS-05 non-pro gehad met de Sensirion SCD40, deze was wel beter in te stellen dan SwitchBot (en veel vaker updates),
SwitchBot kan ook best vaak updaten. Eens in de 5 minuten op batterij en volgens mij (maar heb hem momenteel op batterijen draaien) eens per minuut als je hem op een USB-C voeding aansluit. Hij heeft ook een fijn scherm. SwitchBot waarschuwt ook dat te vaak bij laten werken de temperatuur kan verhogen en temperatuurmetingen gaat beinvloeden.
maar de gevoeligheid van de SCD40 t.o.v. de enorm stabiele Senseair S8/S88 (ik had ook de MS-02) vond ik opvallend. Ook reageerde de S8 wat sneller, dus beter voor aanwezigheidsdetectie.
Eens S8/S88 hebben heel erg veel bang for the buck voor de prijs. Accuraat, stabiel en reageren snel.

• Raymond P
  • Nu online
@danieldk Jouw exemplaar lijkt wel wat meer jumpy te zijn in de zoomed in metingen.
Hier blijft dat raw in binnen range van +-50ppm.

Wel ontzettend benieuwd waarom mijn unit, na een beetje smoothing, redelijk netjes in lijn valt met SCD4* en mhz19.
Mja gezien het dus geen photoacoustic ndir is maar thermal conductive based én er afwijkingen zijn in de gerapporteerde temperatuur voel ik 'm al hangen.

edit: terug naar de woonkamer en testen.
De sen63c (ALPSTUGA) tegen de scd40 en sen55 gepaatst. Rigoreus gelucht en de eettafel tot werkplek gebombardeerd.
Graph is op basis van 'mijn' data van de sensor (incl een beetje smoothing), wat het IKEA display laat zien is veel minder stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g7079HYPwmKPm8xIoEL6KbgmqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v39ylk6wfx4H9VtY62UVWDqO.png?f=fotoalbum_large

Voor mij zo wel redelijk duidelijk, convectie lijkt een grote rol te spelen bij grotere afwijkingen.
Daarbovenop zie ik de meting veranderen als ik mij verplaatst heb en reageert de sen63c fors op kortstondig hogere concentraties.
De piek van 10:55 is drie keer diep zuchten richting de sensors op 40cm afstand.

Nu is dit voor mij wel een bekend verhaal bij sensors die veel te snel reageren, soms tot onbruikbaar toe.
Voor mij op te lossen door m'n smoothing te tweaken. En IKEA moet dat stukje code nog schrijven, dus die kunnen het in 1 keer goed doen. :P
Naar mijn mening vooralsnog prima bruikbaar, maar niet een sensor waarmee je (out of the box) automatisering mee aan wilt sturen.

Omdat ik m'n mh-z19 dus iets te permanent met pensioen heb gestuurd en geen (pure) ndir meer heb ter vergelijking maar eentje besteld om eea te verifiëren.

[ Voor 64% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 11:32 ]

- knip -

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:46
Geinspireerd door dit topic, en het idee om ooit iets met ESP32 te doen, laat ik de stap wagen.
Deze lijkt heel erg op de resideo, en kostte maar 25 Euro, dan kan ik wel voor meerdere ruimtes gaan.
Echter, ze geven random waardes af? Gevraagd aan Elro.eu wat hier aan de hand is.
Als dit zo blijft gaan ze weer terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnFgWKzf_8zUFkFqrQfVeN5OEt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohA81kWc4XhMFMOkLfKZKiQ3.png?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen die meerdere resideo's tegelijk geverifieerd hebben? Ben wel nieuwsgierig.

Oh, kijk net nog even, ze staan nu op 491, 400 en 491. Zou dan alleen de middelste ziek zijn?
En nu 491, 400 en 473. Pfff.

[ Voor 7% gewijzigd door MartinPTweak op 03-02-2026 13:09 ]

• Raymond P
  • Nu online
@MartinPTweak Volgens de handleiding zou 'ie een ABC periode van 24 uur moeten hebben.
Die zouden dus allemaal ongeveer hetzelfde moeten tonen, ervan uitgaande dat ze die 3 dagen ook 24/7 aan hebben gestaan.

fwiw: zo'n +/-50-100ppm afwijking tussen units is doodnormaal. Maar natuurlijk niet ideaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 14:05 ]

- knip -

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27
Toevallig heb ik hier in mijn kantoor 2 Trotec units staan en de Resideo staat er +/- 1m vanaf.
Deze Trotec units geven zoals te zien nagenoeg hetzelfde aan (temp/hum gek genoeg niet en ook de tijden lopen nogal uiteen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDLOl6v2dhrpJ-OXLfAMQNU6O2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvJ1INH8FS23FnrKcWFTGcZW.jpg?f=fotoalbum_large

De Resideo die dichter bij het raam staat gaf op dat moment 440 aan, wat op zich ook wel logisch is, aangezien alle lucht daar naar toegezogen wordt.

De reden dat die units 24C en akelig lage luchtvochtigheid aangeven is waarschijnlijk omdat ze ook een beetje in de luchtstroom staan van de airco die op verwarmen staat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Raymond P
  • Nu online
@TD-er De temperatuur is logisch toch? Volgens mij is de S8 sowieso niet heel nauwkeurig (+/-1c) en leunen ze behoorlijk op gemiddelden.
Maar op de fotos die @Antonio di hier gedeeld heeft had ik, volgens mij, een sht3* gespot. En die doet +/-0.2c en +/-2%rh.

Senseair doet overigens hetzelfde voor CO2 output, die is netjes gesmooth vanuit de sensor, dus die moeten wel behoorlijk dicht bij elkaar zitten icm de gebruikte ABC strategie. :)

edit, ook weer een kleine update na het tweaken (+/-14:15) van EMWA smoothing. De output van de sen63c is behoorlijk wat rustiger zonder dat ik behoorlijk ver voor of achter loop op m'n sCD4* (met boxcar average).

Inclusief ramp-up tijdens kooksessie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OYO0g74fIfLZWFRBbFa59r8eFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdJk6SeEERWGoFvOyo1eQnAl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 15:49 ]

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:
@danieldk Jouw exemplaar lijkt wel wat meer jumpy te zijn in de zoomed in metingen.
Hier blijft dat raw in binnen range van +-50ppm.

Wel ontzettend benieuwd waarom mijn unit, na een beetje smoothing, redelijk netjes in lijn valt met SCD4* en mhz19.
Mja gezien het dus geen photoacoustic ndir is maar thermal conductive based én er afwijkingen zijn in de gerapporteerde temperatuur voel ik 'm al hangen.

edit: terug naar de woonkamer en testen.
De sen63c (ALPSTUGA) tegen de scd40 en sen55 gepaatst. Rigoreus gelucht en de eettafel tot werkplek gebombardeerd.
Graph is op basis van 'mijn' data van de sensor (incl een beetje smoothing), wat het IKEA display laat zien is veel minder stabiel.

[Afbeelding]

Voor mij zo wel redelijk duidelijk, convectie lijkt een grote rol te spelen bij grotere afwijkingen.
Daarbovenop zie ik de meting veranderen als ik mij verplaatst heb en reageert de sen63c fors op kortstondig hogere concentraties.
De piek van 10:55 is drie keer diep zuchten richting de sensors op 40cm afstand.

Nu is dit voor mij wel een bekend verhaal bij sensors die veel te snel reageren, soms tot onbruikbaar toe.
Voor mij op te lossen door m'n smoothing te tweaken. En IKEA moet dat stukje code nog schrijven, dus die kunnen het in 1 keer goed doen. :P
Naar mijn mening vooralsnog prima bruikbaar, maar niet een sensor waarmee je (out of the box) automatisering mee aan wilt sturen.

Omdat ik m'n mh-z19 dus iets te permanent met pensioen heb gestuurd en geen (pure) ndir meer heb ter vergelijking maar eentje besteld om eea te verifiëren.
@Raymond P Dank voor dit erg uitgebreid verhaal en het testen van deze verschillende sensors tegen elkaar. Is daarmee jouw conclusie dat de sen63c (ALPSTUGA) niet echt meer de moeite waard is om te gebruikrn vergeleken met andere, veel nauwkeuriger/stabiele sensors die nu op de markt zijn, met niet heel veel extra kosten?

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:35
Voor de mensen met een Sniffy sensor is er voortaan een apart topic: Bazz0847 in "Sniffy luchtkwaliteitssensor"

Tevens is er een nieuwe firmware update, v1.1.1, met aardig wat wijzigingen!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Raymond P
  • Nu online
Marc_Sway schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:49:
[...]

@Raymond P Dank voor dit erg uitgebreid verhaal en het testen van deze verschillende sensors tegen elkaar. Is daarmee jouw conclusie dat de sen63c (ALPSTUGA) niet echt meer de moeite waard is om te gebruikrn vergeleken met andere, veel nauwkeuriger/stabiele sensors die nu op de markt zijn, met niet heel veel extra kosten?
Nee, dat is niet mijn conclusie.

Ik vind dat de sensor prima presteert, maar je moet je wel realiseren wat gemeten wordt.
Je krijgt met de IKEA unit een meting voorgeschoteld zoals de situatie op dat moment is, en dus niet hoe de situatie de afgelopen 2 tot 5 minuten geleden was.

Voor verreweg de meeste huis/tuin/keuken toepassingen lijkt het een prima product te zijn. De trends kloppen, metingen zijn imho acceptabel.
Of het daadwerkelijk een aanrader is moet ik nog even aankijken, maar het heeft iig geen vervelende 24 uurs ABC zoals de meeste goedkope kant-en-klaar producten (en hopelijk dus ook niet wekelijks een nieuwe harde 400ppm baseline.)

Persoonlijk zou ik de sen63c niet los aanschaffen voor zelfbouw, voornamelijk omdat ik nu geen toepassing heb voor een ontiegelijk snel reagerende sensor die ietwat ruizig is.
Maar als je nog geen fijnstof meter hebt dan is de CO2 een leuke bonus.

Daarbovenop kan ik helemaal geen uitspraak doen over hoe nauwkeurig deze sensors allemaal zijn. Het is allemaal low-end consumenten meuk waarmee ik/jij meet bij benadering.
En hoewel een sensor in een lab test setup mogelijk goed presteert kan dat thuis ruk uitpakken als je 'm bijvoorbeeld in een boekenkast plaatst of op een punt waar steevast verse lucht binnen komt.
De dispersie van gassen zoals CO2 is helemaal niet zo perfect als soms gesuggereerd wordt en kleine meetafwijkingen in een bewoond en ingericht huis horen daar gewoon bij. :)

- knip -

• m.eddy
  • Nu online
Betreffende S88 sensors.
Blijkbaar zijn er twee varianten. https://nl.mouser.com/c/s...rs/?m=Senseair&series=S88
Normaal dus en Low power.
Lijkt me voor een ESP project logisch om de Low Power te nemen. Meet om de 4s ipv 2s maar is fors zuiniger in gemiddeld verbruik (18 mA ipv 30 mA).
Wellicht mogelijk om een batterij gevoede sensor te bouwen dan. :)

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 04:27:
[...]

Nee, dat is niet mijn conclusie.

Ik vind dat de sensor prima presteert, maar je moet je wel realiseren wat gemeten wordt.
Je krijgt met de IKEA unit een meting voorgeschoteld zoals de situatie op dat moment is, en dus niet hoe de situatie de afgelopen 2 tot 5 minuten geleden was.

Voor verreweg de meeste huis/tuin/keuken toepassingen lijkt het een prima product te zijn. De trends kloppen, metingen zijn imho acceptabel.
Of het daadwerkelijk een aanrader is moet ik nog even aankijken, maar het heeft iig geen vervelende 24 uurs ABC zoals de meeste goedkope kant-en-klaar producten (en hopelijk dus ook niet wekelijks een nieuwe harde 400ppm baseline.)

Persoonlijk zou ik de sen63c niet los aanschaffen voor zelfbouw, voornamelijk omdat ik nu geen toepassing heb voor een ontiegelijk snel reagerende sensor die ietwat ruizig is.
Maar als je nog geen fijnstof meter hebt dan is de CO2 een leuke bonus.

Daarbovenop kan ik helemaal geen uitspraak doen over hoe nauwkeurig deze sensors allemaal zijn. Het is allemaal low-end consumenten meuk waarmee ik/jij meet bij benadering.
En hoewel een sensor in een lab test setup mogelijk goed presteert kan dat thuis ruk uitpakken als je 'm bijvoorbeeld in een boekenkast plaatst of op een punt waar steevast verse lucht binnen komt.
De dispersie van gassen zoals CO2 is helemaal niet zo perfect als soms gesuggereerd wordt en kleine meetafwijkingen in een bewoond en ingericht huis horen daar gewoon bij. :)
@Raymond P Veel dank voor het verder uitzoeken en alle nuttige info mbt de inzet van de IKEA met de sen63c on board. Dan is dat device zo gek nog niet, en helemaal niet qua prijs (heel redelijk!) en de goede form factor. Staat prima op een aantal kinderkamers waar ik ze mogelijk wil inzetten :*)

Ik heb hier HA, een Bluetooth netwerk (ESP proxy voor HA) en een Sonoff Zigbee netwerk.

Het IKEA CO2 device kan eigenlijk alleen met Matter gekoppeld worden aan HA. Jij gebruikt daarvoor geloof ik een Nest, ik zal dan op zoek moeten naar een reliable Matter dongle of Bridge (gekoppeld via LAN) die goed werkt met de IKEA CO2 meter.

Hebben mensen hier ervaring met bepaalde Matter dongles/Bridges die dit stabiel kunnen doen met dit IKEA device?

• TD-er
m.eddy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:48:
Betreffende S88 sensors.
Blijkbaar zijn er twee varianten. https://nl.mouser.com/c/s...rs/?m=Senseair&series=S88
Normaal dus en Low power.
Lijkt me voor een ESP project logisch om de Low Power te nemen. Meet om de 4s ipv 2s maar is fors zuiniger in gemiddeld verbruik (18 mA ipv 30 mA).
Wellicht mogelijk om een batterij gevoede sensor te bouwen dan. :)
Nou de CO2 sensor is volgens mij niet de grootverbruiker. Eerder de ESP.

SenseAir had in 't verleden ook de LP8. Die ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de S8, maar is niet pin-compatible en ook qua software is deze net even anders.
Alleen die was wel heel erg zuinig. Bij SenseAir had iemand er eentje met een zuinige microcontroller wekenlang op een knoopcel draaien.
De reden dat die min of meer geflopt is, is volgens mij omdat 'ie ook best wel duur was (3x ... 4x de prijs van een S8 volgens mij) en minder gevoelig was.
Wellicht hebben ze wat ideeen daarvan overgenomen in de S88 low-power.
De S11 (Sunrise) is ook al een stuk zuiniger dan de S8 was.

Anyway, om een ESP-bordje enige tijd op batterijen te laten draaien moet je best wel wat moeite doen met bijv. WiFi uitzetten, klokfreq. omlaag en redelijk wat power domains uitzetten zodat de interne PLL in de low-power mode kan.
Dan zou je bijv. dingen weer aan kunnen zetten als er voldoende veranderd is om dat te rapporteren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• m.eddy
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Nou de CO2 sensor is volgens mij niet de grootverbruiker. Eerder de ESP.

SenseAir had in 't verleden ook de LP8. Die ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de S8, maar is niet pin-compatible en ook qua software is deze net even anders.
Alleen die was wel heel erg zuinig. Bij SenseAir had iemand er eentje met een zuinige microcontroller wekenlang op een knoopcel draaien.
De reden dat die min of meer geflopt is, is volgens mij omdat 'ie ook best wel duur was (3x ... 4x de prijs van een S8 volgens mij) en minder gevoelig was.
Wellicht hebben ze wat ideeen daarvan overgenomen in de S88 low-power.
De S11 (Sunrise) is ook al een stuk zuiniger dan de S8 was.

Anyway, om een ESP-bordje enige tijd op batterijen te laten draaien moet je best wel wat moeite doen met bijv. WiFi uitzetten, klokfreq. omlaag en redelijk wat power domains uitzetten zodat de interne PLL in de low-power mode kan.
Dan zou je bijv. dingen weer aan kunnen zetten als er voldoende veranderd is om dat te rapporteren.
Bedankt voor je reactie. Ik was van plan om met een ESP32H2 te proberen omdat dat Zigbee is wat ik nodig heb en (wellicht ten onrechte) aannam dat die zuiniger zou zijn omdat er geen WIFI opzit. Echter wel Bluetooth geloof ik maar dat ga ik uitzetten als ik die ESP32's binnen heb. :P

• Raymond P
  • Nu online
@m.eddy je kan de esp32 in (deep) sleep gooien, of een andere lowpower mode, om serieus veel te besparen.
Low power zigbee/matter is dan een prima keuze voor datatransfer.

Er zijn nog meer S88's, ze hebben er ook een speciaal voor de tomaten op zolder.

- knip -

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
Marc_Sway schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:47:
[...]

@Raymond P
Het IKEA CO2 device kan eigenlijk alleen met Matter gekoppeld worden aan HA. Jij gebruikt daarvoor geloof ik een Nest, ik zal dan op zoek moeten naar een reliable Matter dongle of Bridge (gekoppeld via LAN) die goed werkt met de IKEA CO2 meter.

Hebben mensen hier ervaring met bepaalde Matter dongles/Bridges die dit stabiel kunnen doen met dit IKEA device?
Ik heb de Alpstuga's via de ZBT-2 (https://www.hashop.nl/Home-Assistant-Connect-ZBT-2) gekoppeld. Werkt erg goed. Mijn HA staat op zolder in de technische ruimte maar ik kan de sensor op de begane grond gewoon netjes uitlezen. Op basis van de sensoren probeer ik mijn Duco WTW te monitoren en een beetje slimmer aan te sturen, aangezien we alleen op de begane grond een CO2 sensor hebben.

• TD-er
m.eddy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik was van plan om met een ESP32H2 te proberen omdat dat Zigbee is wat ik nodig heb en (wellicht ten onrechte) aannam dat die zuiniger zou zijn omdat er geen WIFI opzit. Echter wel Bluetooth geloof ik maar dat ga ik uitzetten als ik die ESP32's binnen heb. :P
Ikzelf gebruik die H-serie van Espressif niet (voor ESPEasy), omdat er geen WiFi op zit. (voor de rest ondersteun ik alle ESP's die momenteel beschikbaar zijn :) )
Maar die H2 schijnt wel een van de meest zuinige ESP's te zijn inderdaad.
Dus mocht je in die richting gaan, dan is dat zeker een interessante keuze.
Als je echt voor energiezuinig gaat, dan kom je vanzelf ook uit bij zaken als pull-up en -down weerstanden die dan ineens significant gaan meetellen in het energieverbruik. Dus ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.

• m.eddy
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Ikzelf gebruik die H-serie van Espressif niet (voor ESPEasy), omdat er geen WiFi op zit. (voor de rest ondersteun ik alle ESP's die momenteel beschikbaar zijn :) )
Maar die H2 schijnt wel een van de meest zuinige ESP's te zijn inderdaad.
Dus mocht je in die richting gaan, dan is dat zeker een interessante keuze.
Als je echt voor energiezuinig gaat, dan kom je vanzelf ook uit bij zaken als pull-up en -down weerstanden die dan ineens significant gaan meetellen in het energieverbruik. Dus ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Juist, kies ik net een ESP die niet in jouw mooie project zit. -O-

Trouwens, er zitten wat opmaak tags in je biografie hier op Tweakers. ;)

• Marc_Sway
bassio schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb de Alpstuga's via de ZBT-2 (https://www.hashop.nl/Home-Assistant-Connect-ZBT-2) gekoppeld. Werkt erg goed. Mijn HA staat op zolder in de technische ruimte maar ik kan de sensor op de begane grond gewoon netjes uitlezen. Op basis van de sensoren probeer ik mijn Duco WTW te monitoren en een beetje slimmer aan te sturen, aangezien we alleen op de begane grond een CO2 sensor hebben.
OK, great, veel dank. Ik dacht eerst dat jij via een Nest met Matter capabilities de Alpstuga's had gekoppeld aan HA, maar dat is dan iemand anders op dit forum.

Voor de anderen hier: zijn er ook andere ervaringen met Matter gateways/dongles (dan de Nest en de Connect-ZBT-2) voor het koppelen van de Alpstuga aan HA?

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb hier een SMLIGHT-SLZB MR1 aangeschaft zodat ik en matter over thread en zigbee kan ontvangen. Was even puzzelen, maar uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen. Alpstuga staat bij ons op de slaapkamer en heb een prima signaal.

• Marc_Sway
floduR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Ik weet niet precies welke sensor, maar in ieder geval wel een dedicated temp/vochtsensor, waarschijnlijk van Sensirion (net als de rest van hun meters). De specificaties voor temp/vocht zijn namelijk een stuk beter dan de interne van de SCD40.

Temp en vocht zijn beide in de SwitchBot app handmatig te corrigeren, zover ik weet kan dat niet op een andere manier.

Ik heb een jaar geleden deze sensor gehad, maar teruggestuurd omdat destijds de wekelijkse CO2- kalibratie niet uitgezet kon worden (mogelijk kan het nu wel, geen beperking van de SCD40 in ieder geval).
Ik heb een uitstekend WTW-geventileerd huis met CO2-waardes tussen 500 en 900 en zie geen reden om wekelijks een raam open te zetten puur om de sensor te kalibreren. Dus na een week zullen de CO2-waardes al flink gaan afwijken, met name bij uitschieters (feestjes bijvoorbeeld) wanneer je juist extra wil ventileren.

Bovendien kalibreert de SCD40 niet heel goed in de tocht (open raam) en is hij ook gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je wil 'm dus eigenlijk kalibreren uit de tocht en bij kamertemperatuur, wat in de winter best een uitdaging kan zijn.
Nog even kort terugkomend op het topic van de temperatuur sensor in de SwitchBot, weet iemand of er idd een separate temp sensor er in zit (en dan welke?) of maakt de SwitchBot gebruik van de temp sensor in de multi-sensor SDC40 die erin zit?

De reden dat ik dit vraag is, dat ik 3 temp sensors hier heb in de woonkamer (van de Thermostaat, de SwitchBot en de Xiaomi (LYWSD03MMC)). De laatste is erg nauwkeurig (een SHT3x of SHT4x).

De temp-reading van de SwitchBot wijkt ca 1.3C af van de andere 2, en ben dus benieuwd of ik iets moet gaan calibreren aan de temp-meting van de SwitchBot.

• Marc_Sway
Wellicht is het probleem dat als de SwitchBot CO2 Pro permanent op USB-C power is aangesloten (zoals bij mij) dat de behuizing intern daardoor wat wordt opgewarmd. Is dat realistisch?

• Marc_Sway
https://support.switch-bo...Meter-Pro-and-CO2-Monitor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7KZ_6ZfuJP9tZbKLeT0olIyrCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUgkRPjAkZCagxyATf2VsNM2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit net gevonden op hun site!
Moet dus calibreren via hun App

• Marc_Sway
Nog iemand een tip voor een enigszins betaalbare temperatuurmeter, gekalibreerd, met certificaat, of gaat dat wat te ver? ;)

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:07
Als je een goede infrarood koorts temperatuur meter hebt, kun je vaak ook de omgevingstemperatuur meten.
De meeste zijn tot 0,1 graad nauwkeurig. Zit vaak een meetrapport bij.

• floduR
  • Niet online
Ik heb een stuk of 10 Switchbot temp/vochtsensoren (indoor, outdoor en de pro zonder CO2). Ik heb de tempsensor bij 3 kleintjes via de ijswater-methode gekalibreerd (met vacuum gezogen zakje: staat ook beschreven in de Switchbot App als je op kalibreren klikt) en de rest daarop gelijk gezet (een nacht bij elkaar in een open bak).
Let er wel op dat je de hele massa moet koelen, incl batterijen, voordat ze echt 0 graden zijn. Duurt wel even.

Vochtsensoren op dezelfde manier, een aantal meters met een officiële kalibratie-set (Boveda Kalibratieset 75% voor hygrometer, 10tje bij Amazon) en de rest daaraan gelijk gesteld.

Blijft met deze sensoren lang goed gaan, na twee jaar lopen ze nog steeds nagenoeg gelijk

• Marc_Sway
floduR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:37:
Ik heb een stuk of 10 Switchbot temp/vochtsensoren (indoor, outdoor en de pro zonder CO2). Ik heb de tempsensor bij 3 kleintjes via de ijswater-methode gekalibreerd (met vacuum gezogen zakje: staat ook beschreven in de Switchbot App als je op kalibreren klikt) en de rest daarop gelijk gezet (een nacht bij elkaar in een open bak).
Let er wel op dat je de hele massa moet koelen, incl batterijen, voordat ze echt 0 graden zijn. Duurt wel even.

Vochtsensoren op dezelfde manier, een aantal meters met een officiële kalibratie-set (Boveda Kalibratieset 75% voor hygrometer, 10tje bij Amazon) en de rest daaraan gelijk gesteld.

Blijft met deze sensoren lang goed gaan, na twee jaar lopen ze nog steeds nagenoeg gelijk
Goeie tips, veel dank!!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:01

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
MartinPTweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:08:
Geinspireerd door dit topic, en het idee om ooit iets met ESP32 te doen, laat ik de stap wagen.
Deze lijkt heel erg op de resideo, en kostte maar 25 Euro, dan kan ik wel voor meerdere ruimtes gaan.
Echter, ze geven random waardes af? Gevraagd aan Elro.eu wat hier aan de hand is.
Als dit zo blijft gaan ze weer terug.
[Afbeelding]

Zijn er mensen die meerdere resideo's tegelijk geverifieerd hebben? Ben wel nieuwsgierig.

Oh, kijk net nog even, ze staan nu op 491, 400 en 491. Zou dan alleen de middelste ziek zijn?
En nu 491, 400 en 473. Pfff.
Ik heb deze ook gekocht, want was inderdaad een koopje:)

Die van mij doet het prima en gaat mooi omhoog en omlaag wanneer ik er wel/niet ben en/of mijn WTW laag/midden/hoog heb staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq9A1IG7I1qie2phjb3lERyPMNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT5VGP5vCPk0v0LRQ4FGzyQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Terrie op 07-02-2026 10:46 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Marc_Sway
JeffreyH-8 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
Ik heb hier een SMLIGHT-SLZB MR1 aangeschaft zodat ik en matter over thread en zigbee kan ontvangen. Was even puzzelen, maar uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen. Alpstuga staat bij ons op de slaapkamer en heb een prima signaal.
Thanks, goed om te weten dat dit goed werkt!

De Apple TV (latere versies) supporten ook Matter over Thread.
Er staat: "Matter-ondersteuning en de functie als "Thread Border Router" zijn beperkt tot de Apple TV 4K-modellen"
"Voor volledige Matter-ondersteuning en Thread-functionaliteit heb je een Apple TV 4K nodig (1e, 2e of 3e generatie, hoewel de 2e/3e generatie de voorkeur heeft)."

Zijn er mensen hier die een Apple TV gebruiken voor deze functie? If so, wat zijn de ervaringen daarmee mbt stabiliteit Thread network en integratie met HA?

[ Voor 8% gewijzigd door Marc_Sway op 07-02-2026 15:50 ]

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 21:18
Marc_Sway schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Thanks, goed om te weten dat dit goed werkt!

De Apple TV (latere versies) supporten ook Matter over Thread.
Er staat: "Matter-ondersteuning en de functie als "Thread Border Router" zijn beperkt tot de Apple TV 4K-modellen"
"Voor volledige Matter-ondersteuning en Thread-functionaliteit heb je een Apple TV 4K nodig (1e, 2e of 3e generatie, hoewel de 2e/3e generatie de voorkeur heeft)."
Ik weet niet waar dat staat, maar niet op de site van Apple. Info over de modellen klopt (deels) niet en lijkt door AI gegenereerde junk te zijn. Zie de Apple Support site voor overzicht van de modellen met Thread support.
Zijn er mensen hier die een Apple TV gebruiken voor deze functie? If so, wat zijn de ervaringen daarmee mbt stabiliteit Thread network en integratie met HA?
Dit werkt op zich prima en de integratie met HA is goed. Weet niet of apparaat toevoegen kan zonder iPhone of iPad. Je kan de Alpstuga dan gewoon koppelen in HA en gebruiken, en CO2 en andere waardes in Apple Home. Een simpele dongle als Sonoff is er ook vanaf €24 maar als je toch een Apple TV hebt of wil werkt dat ook prima.

• Marc_Sway
Dank hiervoor, goed te weten. Op de Apple Support site staat dit:

Voor Thread geschikte Apple apparaten:
Apple TV 4K (3e generatie) Wi-Fi + Ethernet
Apple TV 4K (2e generatie)
HomePod (2e generatie)
HomePod mini
iPhone 15 Pro, iPhone 15 Pro Max of nieuwer met iOS 18

Dus de 2e en 3e generatie Apple TV 4K supporten het.

En de vraag is idd op je alleen met een IOS device (iPhone, iPad) eea toegevoegd kan krijgen of dat het ook via een Android device kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 07-02-2026 17:59 ]

• Marc_Sway
Voordeel van de Apple TV 4K en de Nest (met Matter support) is dat deze niet fysiek aan je HA set-up (Rasp Pi, PC-tje, etc) hoeven worden gekoppeld wat denk ik wel noodzakelijk is voor de Sonoff dongles.

Of zijn er mogelijk nog andere interessante Thread Border Routers die je gewoon aan je LAN kan koppelen waar ook je HA-server aan hangt?

• m.eddy
  • Nu online
Gaat Lidl niet een Matter gateway uitbrengen? Ik draai nog steeds de zigbee variant welke ‘ontkoppeld’ kon worden van de Lidl spulletjes dmv https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/

Ideaal ding die ook met utp overal geplaatst kon worden. Hoeft niet in de server.

• Marc_Sway
Yep! Dat zouden we graag willen, een goed en stabiel werkende Matter over Thread border router van de Lidl met een UTP/LAN connectie.

• Marc_Sway
En de IKEA DIRIGERA (Matter) Hub vind ik wat duur, voor wat je krijgt. Verder ben ik benieuwd hoe goed die integreert met HA, wellicht heeft iemand hier ervaring mee

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 21:18
Marc_Sway schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:18:
Voordeel van de Apple TV 4K en de Nest (met Matter support) is dat deze niet fysiek aan je HA set-up (Rasp Pi, PC-tje, etc) hoeven worden gekoppeld wat denk ik wel noodzakelijk is voor de Sonoff dongles.

Of zijn er mogelijk nog andere interessante Thread Border Routers die je gewoon aan je LAN kan koppelen waar ook je HA-server aan hangt?
Lijkt me dat deze deze discussie in een ander topic hoort dan CO2-meters... Als laatste van mij hierover hier:
Er zijn 'dongles' die je in je netwerk kan hangen en met HA werken, zoek bv naar de SLZB-06 / SLZB-06M, of de Sonoff Max (die laatste lijkt wat firmware problemen te hebben als ik de discussies daarover zie,). Een USB dongle direct in je HA-server Heeft vooral een voordeel: De Thread radio kan dan (bijna) rechtstreeks gekoppeld worden aan de OpenThread server in HA, dus weinig latency en snel real-time Thread mesh netwerk. Natuurlijk niet zo relevant als je alleen regelmatig de CO2 niveau's wil uitlezen..
De integratie van bv een Dirigera zal ook goed zijn, je kan van al de TBR's gewoon de devices koppelen via Matter. Kan je bij Ikea sowieso binnen 365 dagen retour doen als het niet bevalt dus vrij risicoloos als je wil beginnen
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes