Ik heb nu een jaar ervaring met een Fijnstof (PM2,5) en vluchtige stoffen (VOC) via de MS-02 van Moresense.
De meters doen het uitstekend, maar in vind de bruikbaarheid binnenhuis minimaal. De meter staat in de keuken, een paar meter van de kookplaat en oven. Het is een open keuken/woonkamer.
Fijnstof varieert nauwelijks, reageert vooral op buitenlucht. Zelfs naast de kookplaat doet het weinig (inductie). Correleert voor 95% met de fijnstof in de buitenlucht en dat is via publieke bronnen ook goed te monitoren (of een eigen buitensensor). Misschien vooral nuttig als je een openhaard/kachel hebt, etc.
Vluchtige stoffen (VOC) zit meer variatie in en bij koken gaat ie ook omhoog, maar het meeste reageert deze meter op de aanwezigheid van mensen. Als ik net deo op gedaan heb en ik loop er langs krijg ik een notificatie dat de luchtkwaliteit 'zeer slecht' is (ik wist niet dat de sensor een mening had

). Schoonmaken is ook uit den boze, zelfs bij whisky inschenken krijg ik een waarschuwing.
Naast detectie van kunstmatige gassen, ziet de sensor ook natuurlijke menselijke gassen. Is natuurlijk leuk, maar de CO2-sensor doet eigenlijk hetzelfde met minder vals-positieve uitschieters. Het blijkt heel moeilijk te zijn om schadelijke en niet schadelijke gassen te onderscheiden in dit soort sensors (veel over geschreven). De sensoren proberen de ruwe waardes te interpreteren in een index, mogelijk iets beter dan VOC, maar het blijft een benadering. (de ene VOC is trouwens de andere niet, volgens mij stopt Sensirion alle interpretatie in de VOC, terwijl Bosch er een extra waarde naast zet)
/f/image/OSrC660OMN8dYwJvjUNn5uyf.png?f=fotoalbum_large)
[Boven de Bosch BME680 interpretatie van vluchtige stoffen als Air quality index (AQI) of Indoor air quality (IAQ)]
Enige zinvolle verschil is de kook-piek, gister de oven gebruikt, daar reageert de sensor sterk op. Zonder oven is de piek veel lager. Het dal erna is omdat de afzuigkap (afzuiging naar buiten) nog een tijdje aanstaat en de luchtkwaliteit dus snel hersteld.
CO2 en AQI concluderen dus beiden hetzelfde: er zijn mensen, meer ventilatie nodig.
Ik gebruik AQI dus als extra bron om de ventilatie aan te sturen, maar eigenlijk is dit al voor 90% afgedekt door CO2.
Fijnstof is bijna een contra-indicatie voor ventileren, omdat de fijnstof in mijn geval voornamelijk van buiten komt (vooral op mistige koude dagen als mensen de open haard aansteken). Ik heb ventilatie-roosters en mechanische afzuiging, Type C dus.
[
Voor 3% gewijzigd door
floduR op 23-11-2025 12:12
]