Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 270 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:20
HuismAndré schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:12:
[...]

Vast best mee. Bij het opstarten laat je de volgende taak uitvoeren:

code:
1
2
3
/sbin/modprobe usbserial
/sbin/modprobe cdc-acm
chmod 666 /dev/ttyUSB0

En verder is het zaak eenmalig de juiste USB drivers te installeren.

https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers

En goed kijken of je USB device ttyUSB0 heet of ttyACM0 (en als je meerdere USB devices hebt dan kan het ook nog ttyUSB1 of ttyACM1 zijn). Maar via het volgende commando:

ls /dev/ttyUSB*
en
ls /dev/ttyACM*

Dan zie je snel genoeg welke het moet zijn. En natuurlijk pas het het eerder genoemde scriptje aan naar de juiste USB poort

Een USB poort wandel (zoals wel eens omschreven wordt waarbij een apparaat een ander poortnummer krijgt) heb ik bij de Synology devices nog nooit meegemaakt in al die jaren.
Enige kanttekening is dat ik met elke minor of major versie van DSM (bijv. 7.0 naar 7.1) weer opnieuw die drivers moet downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:21:
[...]

Enige kanttekening is dat ik met elke minor of major versie van DSM (bijv. 7.0 naar 7.1) weer opnieuw die drivers moet downloaden en installeren.
Dat zou kunnen. Volgens mij is 7.2.xxxx alweer een jaar of 2 oud (dus echt vaak zul je het niet hoeven doen ;) ). Ik kan het me in ieder geval niet meer voor de geest halen of ik het vaker dan 1 x heb moeten doen.

edit:
Geheugen komt terug. Tot een jaar geleden gebruikte ik gehackte Lidl Zigbee gateways voor Zigbee dus had ik helemaal geen USB drivers nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 29-12-2024 14:32 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hansworst1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:53:
[Afbeelding]

Ik heb de easyenergy integratie geïnstalleerd. Nu wil tm 12:00 de volgende dag de grafiek laten zien. Standaard laat hij hem zien van het tijdstip en 24 uur terug. Iemand een idee hoe dit makkelijk is aan te passen? Ik heb geprobeerd om de X-axis aan te passen maar geen instellingen voor gevonden.
Met de standaard grafiek in HA gaat je dat volgens mij niet lukken. Maar met ApexCharts moet dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik heb een stekker batterij waarvan ik wil bijhouden hoeveel er geladen en ontladen wordt. Ik dacht dit via het energy dashboard te doen door hem als batterij toe te voegen maar energie naar batterij en energie van batterij moeten blijkbaar twee verschillende sensors zijn. Doe ik iets verkeerd of kan HA niet om met stekkerbatterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Horla schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:30:
Ik heb een stekker batterij waarvan ik wil bijhouden hoeveel er geladen en ontladen wordt. Ik dacht dit via het energy dashboard te doen door hem als batterij toe te voegen maar energie naar batterij en energie van batterij moeten blijkbaar twee verschillende sensors zijn. Doe ik iets verkeerd of kan HA niet om met stekkerbatterijen?
Ik heb uberhaupt geen ervaring met thuisbatterijen, maar... Waarom denk je dat HA specifiek niet met stekkerbattijen overweg kan?
De informatie die HA vraagt lijkt mij best logisch. Om te weten hoeveel van het energie"verbruik" (verschil tussen opwek en afname waarschijnlijk) geen echt verbruik is maar gebruikt is om de batterij op te laden. En dus ook om te weten hoeveel energie verbruikt is uit de batterij en dus nog eens bovenop de "afname + opwek - teruglevering" komt. Immers wordt niet alleen energie geleverd door de zonnepanelen en de netaansluiting, maar ook door de batterij.
En die zaken zijn conceptueel natuurlijk gelijk tussen een stekker oplossing, een oplossing geïntegreerd in een omvormer, of een standalone batterij die zelfs off-the-grid mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:13:
@Driek Via Samba zou ook mijn eerste methode zijn. Als alternatief zou je eens een backup kunnen pakken en daarin zoeken wat du zo groot is.

En mja, je kan limiteren wat er je recoder in gaat. Maar gezien je db maar 2GB is zit daar je probleem dus niet :)
het lijkt in de influxdb te zitten die ik extra heb voor grafana, maar eens kijken of ik die ook kan limiteren.

Zo. we zitten weer op 3Gb per backup.

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 29-12-2024 17:01 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:53

JME

zeg maar Jamie

Dit is suf. Ik heb een handvol utility meters als helpers gedefinieerd. Deze geven o.a. mijn gasverbruik in het afgelopen uur, dag, week, maand. Nu viel me op dat terwijl mijn verwarming staat te stampen, mijn gasverbruik in het afgelopen uur op nul stond. Dat kon niet kloppen. Inmiddels snap ik wat er gebeurt: de helper reset ieder uur op het hele uur naar nul. Net zoals de dagmeter om middernacht reset, de weekmeter op maandag en de maandmeter op de eerste van de maand. Logisch. Alleen, dat wil ik niet. Ik wil een voortschrijdend totaal van de afgelopen 60 minuten, 24 uren, 7x24 uren. Welke optie zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:40:
[...]

Ik heb uberhaupt geen ervaring met thuisbatterijen, maar... Waarom denk je dat HA specifiek niet met stekkerbattijen overweg kan?
De informatie die HA vraagt lijkt mij best logisch. Om te weten hoeveel van het energie"verbruik" (verschil tussen opwek en afname waarschijnlijk) geen echt verbruik is maar gebruikt is om de batterij op te laden. En dus ook om te weten hoeveel energie verbruikt is uit de batterij en dus nog eens bovenop de "afname + opwek - teruglevering" komt. Immers wordt niet alleen energie geleverd door de zonnepanelen en de netaansluiting, maar ook door de batterij.
En die zaken zijn conceptueel natuurlijk gelijk tussen een stekker oplossing, een oplossing geïntegreerd in een omvormer, of een standalone batterij die zelfs off-the-grid mogelijk maakt.
Ik snap je uitleg niet. Er zit bij een stekkerbatterij maar één stekker op en geen afnemers. Dus als je een smartplug achter die stekker steekt, is energie verbruik de batterij opladen en negatief verbruik de batterij die terug geeft. Mijn zonnepanelen hebben daar volgens mij niets mee te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:01:
Dit is suf. Ik heb een handvol utility meters als helpers gedefinieerd. Deze geven o.a. mijn gasverbruik in het afgelopen uur, dag, week, maand. Nu viel me op dat terwijl mijn verwarming staat te stampen, mijn gasverbruik in het afgelopen uur op nul stond. Dat kon niet kloppen. Inmiddels snap ik wat er gebeurt: de helper reset ieder uur op het hele uur naar nul. Net zoals de dagmeter om middernacht reset, de weekmeter op maandag en de maandmeter op de eerste van de maand. Logisch. Alleen, dat wil ik niet. Ik wil een voortschrijdend totaal van de afgelopen 60 minuten, 24 uren, 7x24 uren. Welke optie zie ik over het hoofd?
"Meter reset cyclus" op "Geen cyclus" laten staan (is de standaard volgens mij). Kun je nu wellicht ook nog aanpassen door de naar de meter te gaan, meter opties aan te klikken en de optie "Periodiek resettende" uit te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 29-12-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Horla schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:37:
Er zit bij een stekkerbatterij maar één stekker op en geen afnemers.
Een stekkerbatterij heeft toch afnemers in de zin van de stroom die weer het stopcontact in gaat? Er komt of stroom uit het stopcontact en dat gaat de accu in, of er gaat stroom vanuit de accu via het stopcontact weer je woning in.
Dus als je een smartplug achter die stekker steekt, is energie verbruik de batterij opladen en negatief verbruik de batterij die terug geeft.
I.p.v. verbruik (Wh) bedoel je waarschijnlijk vermogen (W). Vermogen heeft inderdaad dan een "richting". Verbruik heeft niet echt een richting, behalve dan de ouderwetse energiemeters die vooruit draaide, en als je zonnepanelen hebt en deed terugleveren "magisch" achteruit draaiden. Maar digitaal is "verbruik" gewoon een nummertje dat hoger of lager wordt maar in principe altijd een positief nummer is (tenzij je meer vanuit de accu het stopcontact in zou sturen dan ooit uit het stopcontact is gehaald).

In ieder geval heeft HA dus twee separate "telwerken" nodig voor wat de accu uit het stopcontact haalt en wat de accu weer naar het stopcontact "levert". Anders krijg je gekke effecten met dat als bv in een uur de accu eerst oplaad maar daarna ontlaad dat je HA denkt dat je een netto verbruik van "0" hebt op de accu, terwijl dat dus niet klopt, de accu is wel opgeladen, maar toevallig ook net zo ver ontladen. En zo kun je ook het ene uur de accu opladen, en het volgende uur de accu ontladen. Ook daarbij wil je een correcte registratie hebben dat niet lukt zonder twee sensoren.

Ik zou er in ieder geval ook vanuit gaan dat een thuisaccu (ook een stekker variant) altijd een "slim" apparaat is (sowieso zal er met de P1 meter gecommuniceerd moeten worden zodat de accu weet wanneer te ontladen en wanneer er een energieoverschot is om op te laden). En dat het ook zo "slim" is om 2 aparte getallen te rapporteren v.w.b. hoeveel energie van het "net" (/stopcontact) is afgenomen, en hoeveel energie weer is teruggeleverd. Hetzelfde als dat een slimme energiemeter (van de netbeheerder) twee aparte telwerken heeft voor afname en teruglevering. En een tussenstekker (met energiemeting) is daarmee dus niet nodig. Wil/moet je toch met een tussenstekker werken dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om gebruik te maken van de vermogen sensor (die dus zowel positief als negatief kan zijn), om die uit te splitsen naar twee template based vermogen sensoren, een voor "afname" en een voor "teruglevering", die dus beide altijd positief (of 0) zijn. Dus een vermogen van -100W gerapporteerd door de tussenstekker wordt dan "0W afname" en "100W teruglevering". En als je vervolgens deze twee gesplitste vermogen sensoren hebt kun je met de riemann sum helper het vermogen "omzetten" naar energie. En deze twee helpers/sensoren kun je dan wel gebruiken in het dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
HuismAndré schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:38:
[...]

"Meter reset cyclus" op "Geen cyclus" laten staan (is de standaard volgens mij). Kun je nu wellicht ook nog aanpassen door de naar de meter te gaan, meter opties aan te klikken en de optie "Periodiek resettende" uit te zetten.
Dat is niet wat @JME wil. Hij wil wel het verbruik van een uur, maar niet 17:00 tot nu, maar 16:25 tot nu (17:25).
Dat zou met een derivative sensor moeten kunnen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:25

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb in mijn badkamer elektrische vloerverwarming die gestuurd wordt door een - nogal domme - inbouwthermostaat (Chromo III, aldus Google Lens). Dit systeem wil ik graag stuurbaar maken met HA. Nu vond ik van ROBB shop een Zigbee thermostaat (https://www.robbshop.nl/r...ektrische-vloerverwarming) voor vloerverwarming, maar ik kan hier maar weinig informatie over vinden.

Heeft iemand ervaring met dergelijke thermostaten en goeie tips welke ik het beste kan aanschaffen hiervoor?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 29-12-2024 19:16 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB9bCucvAspexz4RaExGHlNQKMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOngYxrAg2FeLMKqRa4tYcwJ.png?f=fotoalbum_large

Is er een manier om een percentage per apparaat van het totaal toe te voegen? Of is er een andere chart ?
Of een lijstje (een kaart) met zoiets maken:

1. Koelkast 50%
2. Waterkoker 10%
3. Laptop 7%
etc

Schopje naar het grote topic. En wat heb jij al geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 29-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:48

Seafarer

XXX

Esumontere schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:29:
Ik heb in mijn badkamer elektrische vloerverwarming die gestuurd wordt door een - nogal domme - inbouwthermostaat (Chromo III, aldus Google Lens). Dit systeem wil ik graag stuurbaar maken met HA. Nu vond ik van ROBB shop een Zigbee thermostaat (https://www.robbshop.nl/r...ektrische-vloerverwarming) voor vloerverwarming, maar ik kan hier maar weinig informatie over vinden.

Heeft iemand ervaring met dergelijke thermostaten en goeie tips welke ik het beste kan aanschaffen hiervoor?
Wat wil je allemaal regelen dan?

Ik heb een tussen woning waarbij de tussen vloer en muur tussen de buren ongeveer 18cm massief beton is.
De buren hebben elektrische vloerverwarming waarbij het een dag duurt voordat je ook maar iets voelt.
Na 2 dagen zakt bij mij de badkamer temperatuur minder. :)

Een simpele aan/uit regeling is dan toch voldoende?

(overigens de buren hebben de stekker eruit getrokken. Verbruikt een beetje veel)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

@Seafarer De elektrische verwarming is geen hoofdverwarming (daarvoor hangt er een radiator), maar bijverwarming voor het voorkomen van koude voeten in de winter. Dat bevalt prima, alleen helaas is de bestaande thermostaat slecht te programmeren. Op doordeweekse dagen kan je 2 tijdvakken instellen (wat ansich OK is), maar in het weekend maar 1 tijdvak. Ik weiger de vloerverwarming in het weekend permanent aan te hebben staan, en wil dat dus slimmer aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timenator
  • Laatst online: 09:52
JME schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:01:
Ik wil een voortschrijdend totaal van de afgelopen 60 minuten, 24 uren, 7x24 uren. Welke optie zie ik over het hoofd?
Gebruik de history stats, zie hier:
https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:48

Seafarer

XXX

Esumontere schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:40:
@Seafarer De elektrische verwarming is geen hoofdverwarming (daarvoor hangt er een radiator), maar bijverwarming voor het voorkomen van koude voeten in de winter. Dat bevalt prima, alleen helaas is de bestaande thermostaat slecht te programmeren. Op doordeweekse dagen kan je 2 tijdvakken instellen (wat ansich OK is), maar in het weekend maar 1 tijdvak. Ik weiger de vloerverwarming in het weekend permanent aan te hebben staan, en wil dat dus slimmer aanpakken.
Ah. Bij jouw reageert het blijkbaar snel. Dan snap ik het wel.

Hit van google: https://cdn.webshopapp.co...we-handleiding-prf-80.pdf

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Seafarer schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:42:
[...]

Ah. Bij jouw reageert het blijkbaar snel. Dan snap ik het wel.

Hit van google: https://cdn.webshopapp.co...we-handleiding-prf-80.pdf
Deze had ik inderdaad ook gevonden, maar mijn voorkeur heeft toch een Zigbee-systeem. Dan heb ik geen gedoe met cloud omgevingen en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

Esumontere schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:10:
[...]

Deze had ik inderdaad ook gevonden, maar mijn voorkeur heeft toch een Zigbee-systeem. Dan heb ik geen gedoe met cloud omgevingen en dergelijke.
uitvoering: Bosch Smart Home Kamerthermostaat II voor bedrade verwarmingssyst...

Wordt via Z2M volledig ondersteund.

Ondersteund 230V systemen, check wel of hij voldoet voor het vermogen van je verwarming.

Heb zelf alleen ervaring met de batterij versie uitvoering: Bosch Smart Home Kamerthermostaat II samen met hun uitvoering: Bosch Smart Home Smart Relay (Dry Contact), maar kan je via Z2M en HA met alles combineren uiteraard.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 30-12-2024 01:49 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb vandaag voor het eerst HA geïnstalleerd op een RPi5 en die hangt nu met alle toeters en bellen in de meterkast. Ik ben nu zo ver dat ik 2 lampen (sonoff dingetjes zonder N) en 2 stopcontacten (Nous Matter) kan schakelen.

Dat gaat goed! Het heeft een beetje tijd nodig om goed de vinger te krijgen achter alle verschillende fabrikanten en protocollen, maar ik heb het een beetje onder de knie en dan is het best te doen.

Nu wil ik het eigenlijk een stapje complexer maken en dan raak ik toch een beetje in de war. Ik heb ook een Youless in de meterkast liggen (P1) en dan wil ik met die gaan zorgen dat die stopcontacten aan springen wanneer ik aan het terugleveren ben, zodat mijn elektrische scooter gaat opladen. Maar bij die Youless zitten toch net wat veel opties die ik niet meteen begrijp. Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan als wat ik wil doen? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:13
Soms willen de simpelste dingen gewoon niet lukken. Heb 2 template sensoren aangemaakt voor graaddagen en gewogen graaddagen. (let niet op de code O-))

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
template:
# Graaddag
  - trigger:
      platform: time
      at: "23:59:01"
    sensor:
    - name: degree_day_daily
      unique_id: degree_day_daily
      state: >
        {% set regularized_temp = 19.5 | float %}
        {% set average_outside_temp = states('sensor.average_temperature') | float %}
        {% set dd = regularized_temp - average_outside_temp %}
        {% if dd > 0 %}
          {{ dd }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}      
      unit_of_measurement: 'DD'

# Gewogen Graaddag
  - trigger:
      at: "23:59:05"
    sensor:
    - name: weighted_degree_day_daily
      unique_id: weighted_degree_day_daily
                {% set maand_gewichten = {
            1: 1.1,   
            2: 1.1,  
            3: 1.0,  
            4: 0.8,  
            5: 0.8,  
            6: 0.8,  
            7: 0.8,  
            8: 0.8,  
            9: 0.8,  
            10: 1.0, 
            11: 1.1, 
            12: 1.1  
          } %}
        {% set huidige_maand = now().month %}
        {% set gewicht = maand_gewichten[huidige_maand] %}
        {% if dd > 0 %}
          {{ dd * gewicht }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}       
      unit_of_measurement: 'WDD'

Nu heb ik 2 utility meters aangemaakt om het totaal aantal (gewogen) graaddagen per jaar bij te houden. Maar de teller telt niet op..

De sensoren hebben gewoon een waarde en de utilty meter 'leest' die ook, maar telt deze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTNmpnQmh9KGrkSfhZ5VlcNqZiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmlUY1WMB1Ase7CfJR3Co0aL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd_HyUqbc3YyXV1aS9qQGFJT1g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyooSgIxu4bh9MqwSuvbknCE.png?f=fotoalbum_large

Je kunt toch een template sensor als source gebruiken voor een utilty meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:52
RudolfR schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:51:
@Trokken

Op een Samsung kun je wel zoeken in de settings naar 'Tekst naar Spraak'
Ik kreeg dezelfde fout als jij en heb het nu ingesteld op 'Samsung tekst naar spraak-engine',
en in het 'Engels', Nederlands is niet beschikbaar als keuze. (Systeemtaal werkt daardoor niet)
Naar aanleiding van jou reactie vond ik het "Instellingen voor tekst-naar-spraak" menu onder de Bixby instellingen. Die stond nog uitgeschakeld.
Met de engine van Samsung werkt het inderdaad alleen in het Engels. Uiteindelijk heb ik de engine naar Google veranderd met Nederlands als voorkeurstaal, dit werkt ook. :)

Ik heb mijn actions nu aangepast, zodat ik alleen gesproken tekst hoor als ik thuis ben en anders alleen trillen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
actions:
  - action: notify.PHONE_ID
    metadata: {}
    data:
      title: Deurbel gaat!
      data:
        channel: Deurbel
        vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000
        importance: high
        visibility: public
        car_ui: true
        image: /api/image_proxy/image.deurbel_event_image
        clickAction: app://com.oceanwing.battery.cam
        ttl: 0
        priority: high
  - if:
      - condition: state
        entity_id: person.PERSON_ID
        state: home
    then:
      - action: notify.PHONE_ID
        data:
          data:
            ttl: 0
            priority: high
            media_stream: alarm_stream
            tts_text: De deurbel gaat!
    alias: "Als PERSON thuis: TTS notificatie"

[ Voor 0% gewijzigd door Trokken op 30-12-2024 09:11 . Reden: Grammatica ]

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
PCan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:07:
Als het iemand gelukt is om firmware of iets anders te flashen op de ESP32-C6-DevKitC-1 N8, laat het ff weten hoe.
Want ik kom geen stap verder.
Niet in ESPIDF en ook niet in PlatformIO.
In ESPhome wordt hij helemaal niet ondersteund.

Is me zojuist gelukt er iets op te zetten via PlatformIO.
Ga morgen verder kijken.
@PCan Heb jij de C6 al als Zigbee router werkend kunnen krijgen? Of iemand anders natuurlijk.

Heb ESPHome geflashed met Zigbee component maar lijkt niets te doen. Ah staat erbij dat router functie nog niet werkt.

https://github.com/luar123/zigbee_esphome

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-12-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

- type: horizontal-stack
                                              cards:
                                                - type: custom:mushroom-template-card
                                                  secondary: '{{ states(''input_text.ruimte_1'')}}'
                                                - type: custom:mushroom-chips-card
                                                  chips:
                                                    - type: template
                                                      tap_action:
                                                        action: perform-action
                                                        perform_action: script.climate_increase_decrease_volume
                                                        target: {}
                                                        data:
                                                          entity_id: input_number.airco_nele
                                                          step: -0.1
                                                      icon: mdi:minus
                                                - type: custom:mushroom-template-card
                                                  secondary: '{{ states(''input_number.airco_nele'')}}'
                                                - type: custom:mushroom-chips-card
                                                  chips:
                                                    - type: template
                                                      tap_action:
                                                        action: perform-action
                                                        perform_action: script.climate_increase_decrease_volume
                                                        target: {}
                                                        data:
                                                          entity_id: input_number.airco_nele
                                                          step: +0.1
                                                      icon: mdi:plus

hoe kan ik ervoor zorgen dat de - temperatuur + helemaar rechts van mijn template card staan ? zodat ik wat meer ruimte heb voor de naamgeving links...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:15
Ik heb van de week de afvalwijzer integratie geupdate naar 2024.12.08 maar sindsdien geen data meer. Ik ben er vanochtend mee bezig geweest om het weer werkend te krijgen maar helaas zonder resultaat. Ik heb alles verwijderd en de installatie opnieuw uitgevoerd, alsnog komen ze allemaal als onbekend terug.

De log geeft op zich duidelijk aan wat er mis gaat denk ik maar volgens mij is die niet iets wat ik zelf op kan lossen. Ik had ergens iets gelezen dat er in 2025 iets was veranderd aan de data en dat deze update een workaround ervoor bevatte, misschien werkt het pas weer als we in 2025 zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXyAbzr.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Maikie18 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb van de week de afvalwijzer integratie geupdate naar 2024.12.08 maar sindsdien geen data meer. Ik ben er vanochtend mee bezig geweest om het weer werkend te krijgen maar helaas zonder resultaat. Ik heb alles verwijderd en de installatie opnieuw uitgevoerd, alsnog komen ze allemaal als onbekend terug.

De log geeft op zich duidelijk aan wat er mis gaat denk ik maar volgens mij is die niet iets wat ik zelf op kan lossen. Ik had ergens iets gelezen dat er in 2025 iets was veranderd aan de data en dat deze update een workaround ervoor bevatte, misschien werkt het pas weer als we in 2025 zijn?

[Afbeelding]
Begin van het nieuwe jaar blijkt er vaak corrupte data te zijn aan de kant van de dienstverlener, zie bijvoorbeeld https://github.com/xirixi...nt-afvalwijzer/issues/350.
Er is een workaround, maar dit lost zich uiteindelijk ook vanzelf op als de data weer in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 07:15
JBS schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:13:
[...]
Begin van het nieuwe jaar blijkt er vaak corrupte data te zijn aan de kant van de dienstverlener, zie bijvoorbeeld https://github.com/xirixi...nt-afvalwijzer/issues/350.
Er is een workaround, maar dit lost zich uiteindelijk ook vanzelf op als de data weer in orde is.
Ja daar was dacht ik die laatste update voor die een workaround had voor de verkeerde data. Ik wacht het wel even af. Bedankt

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34

Wij gebruiken deze in onze woonkamer:
https://www.robbshop.nl/h...t-z-wave-plus-zwart-zwart

Nu is het alleen wel een erg duur ding waarbij ik de instellingen (op het display) niet erg makkelijk te bedienen vind en voor een badkamer misschien wat te veel van het goede.

Voor de hal hebben wij deze:
https://www.robbshop.nl/h...ermostaat-starterpack-wit

Maar dan zonder de switch-module. Die hebben wij van Qubino. Nadeel hiervan is dat er 3 AA batterijen ingaan en die zijn (te) snel leeg.

Je kunt ook voor een switch-module van Shelly, Qubino, Fibaro, Robbshop etc. gaan, waarbij je ervoor kunt kiezen om een temperatuursensor eraan te koppelen. Hier zit die sensor onder de vloer om de temperatuur van de vloer te meten, maar die kan natuurlijk ook op hoogte. Bij elektrische vloerverwarming zou ik de temperatuursensor wel tussen de 160 en 180 cm hoogte plaatsen, anders slaat de thermostaat te snel af en sta je alsnog te rillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Als je niet wilt dat de verwarming aan staat op bepaalde momenten dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om een slimme zigbee schakelaar in serie te zetten met de voeding van de vloerverwarming. De bestaande thermostaat blijft dan gewoon z'n werk doen maar de schakelaar bepaalt op welke momenten de verwarming wel of niet mag werken.

Als je ook nog de temperatuur op afstand wilt kunnen instellen (want dat kan met bovenstaande optie niet) dan kun je ervoor kiezen om helemaal geen thermostaat meer te gebruiken maar gewoon een Zigbee temperatuurmeter (neem dan gelijk een met luchtvochtigheidsmeting zodat je eventuele afzuiging/WTW kan aansturen) in combinatie met een slimme zigbee schakelaar of stopcontactje. Daarna maak je in Home Assistant een thermostaat aan en klaar ben je. Neem je eentje met power meting dan kun je gelijk het verbruik van de vloerverwarming bijhouden (geldt voor beide opties).

Zelf heb ik op die manier 4 thermostaten daaiend (beneden, boven, magazijn en showroom). Wel heb ik in elke ruimte 2 temperatuursensoren (waarbij de laagste bepalend is) en laat ik een bepaalde maximale tijd toe die de zone achter elkaar aan mag staan (om zo vastzittend relais of automatisering te detecteren en om overshoot te voorkomen).

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 30-12-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Laatst online: 16-09 21:54

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Zijn er meer mensen die sinds +/- 20 december een totaal andere CPU load hebben dan daarvoor? Ik draai HAOS en eigenlijk van alles de nieuwste versie, dus zowel core, OS, supervisor, etc. Ik heb -zover ik weet- niks geks gedaan. Zat ik eerst rond 2 tot 4% CPU load, is het nu continue 10% load en vaak nog veel hoger, als ik de grafiek mag geloven. Het is een mini PC met Intel Premium G4560T processor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ9HT_Xh3KMS0Pzx6_pQq0uWmYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edsNVTN341G4eCCGWrZkkaFx.png?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mijn data start pas halverwege de 20e helaas, maar als ik nu vergelijk met wat ik normaal vind qua load op mijn Synology zie ik geen extra activiteit. Ik draai wel de containerized versie, met elke donderdag een automatische rollover naar de nieuwste versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 30-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlang
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
rogervdh schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:16:
Zijn er meer mensen die sinds +/- 20 december een totaal andere CPU load hebben dan daarvoor? Ik draai HAOS en eigenlijk van alles de nieuwste versie, dus zowel core, OS, supervisor, etc. Ik heb -zover ik weet- niks geks gedaan. Zat ik eerst rond 2 tot 4% CPU load, is het nu continue 10% load en vaak nog veel hoger, als ik de grafiek mag geloven. Het is een mini PC met Intel Premium G4560T processor.

[Afbeelding]
Ik heb daar inderdaad ook last van. Ik heb deze installatie draaien op een VM met 4cores en 4GB RAM.
Er is geen herstart geweest rond 1600 uur op de 21ste en ik heb er zelf ook niets verder van gemerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP5F1xG11_A7WRi_rJvpV4DE4TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmRS3ZYoh63UzuZCRlb3B2r8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Maikie18 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:24:
[...]

Ja daar was dacht ik die laatste update voor die een workaround had voor de verkeerde data. Ik wacht het wel even af. Bedankt
Ik zie hier dat bijvoorbeeld oud papier inmiddels weer een datum heeft, vanmorgen was die nog leeg. De data bij in ieder geval mijnafvalwijzer.nl lijkt weer (beter) op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

[Afbeelding]
Ik heb even 1 dec-2024 tot nu uitgedraaid.
Het is nu inderdaad structureel hoger (Minisforum GK50 HAOS servertje, met Pentium N5030, 8GB geheugen). Niets verandert aan configuratie en ook niet toegevoegd. Zo te ziet na update Core 2024.12.5 - December 20. Inderdaad vreemd??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVYxboUEWeqY7T9Jt4Ls2aSDtT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp9XLiOb67ECNeaRsOZgVJTA.jpg?f=fotoalbum_large
Rest van gegevens van HAOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCZ9gc2DUsFqafkAmstnyXh2ctU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IePCLvMMHzYcBjrRZ7JS15lI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Antonio di op 30-12-2024 20:08 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Antonio di schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb even 1 dec-2024 tot nu uitgedraaid.
Het is nu inderdaad structureel hoger (Minisforum GK50 HAOS servertje, met Pentium N5030, 8GB geheugen). Niets verandert aan configuratie en ook niet toegevoegd. Inderdaad vreemd??
[Afbeelding]
En @rogervdh, komt dit niet door het verschil in recorder-history en longterm statistics?

Volgens mij staat de recorder standaard zo ingesteld dat er 10 dagen aan gedetailleerde data opgeslagen wordt, en alles ouder dan dat is alleen als longterm statistics beschikbaar. Bij longterm statistics worden volgens mij alleen het gemiddelde per 5 minuten opgeslagen, dus je krijgt een totaal ander patroon dan de gedetailleerde history waar je ook alle pieken ziet.

Ik zie namelijk hetzelfde, maar dan vanaf 15 december. En mijn recorder staat 'toevallig' ingesteld op 15 ipv 10 dagen.

Vanaf morgen zie je het patroon waarschijnlijk pas vanaf 21 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:07:
[...]

En @rogervdh, komt dit niet door het verschil in recorder-history en longterm statistics?

Volgens mij staat de recorder standaard zo ingesteld dat er 10 dagen aan gedetailleerde data opgeslagen wordt, en alles ouder dan dat is alleen als longterm statistics beschikbaar. Bij longterm statistics worden volgens mij alleen het gemiddelde per 5 minuten opgeslagen, dus je krijgt een totaal ander patroon dan de gedetailleerde history waar je ook alle pieken ziet.

Ik zie namelijk hetzelfde, maar dan vanaf 15 december. En mijn recorder staat 'toevallig' ingesteld op 15 ipv 10 dagen.

Goede tip, ik ga het even in de gaten houden. Thanks

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Long term statistics zijn per uur, dus niet per 5 minuten. Maar verder zal dat inderdaad de oorzaak zijn.

Oh, en voor dit soort statistics wordt min, max en mean opgeslagen

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 30-12-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
En anders deze installeren en kijken wat er aan de hand is: https://www.home-assistant.io/integrations/profiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik nou toch weer bij de veren heb...

IKEA Tradfri power supply met daaraan 3 led-panelen onder de keukenkastjes.
IKEA Styrbar 4-knops afstandsbediening.
Connectie via Zigbee2MQTT.

LQI van de voeding schommelt tussen de 10 en de 30, met de Zigbee antenne (via Poe) die op nog geen 3 meter afstand hangt. Wat me vooral opvalt is dat de LQI enorm fluctueert.

Wat er gebeurt is dat er een enorme vertraging op de lijn zit of dat er helemaal niets wordt uitgevoerd na een commando via de afstandsbediening. Ook met een slider knop werkt het niet, die schiet weer terug op de plek waar die vandaan kwam. Kortom het dimmen wil voor geen meter.
https://i.imgur.com/GEljyfr.mp4

Ik heb de automations voor deze lamp al uitgezet, de opname is van daarna.

Er was een foutje in de config waardoor Z2M niet op wilde starten. In de logboeken kijken, foutmelding opzoeken, yaml aanpassen en opgelost. Maar dit lost niet op dat het licht iedere keer weer verspringt.

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 31-12-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

[Afbeelding]
Is dit niet het moment dat ze WebRTC (via go2rtc) hebben geïmplementeerd?
Long-term statistics geven aan dat het voor die tijd 2-3% was bij mij en nu 5-6%.

Heb sindsdien geen Scrypted meer draaien, dus totale CPU gebruik is bij mij juist iets gezakt sinds toen. Scrypted trok een constante 5-6% op de i5-12500H in mn ASUS PN62. Op de CM4 was dat een constante 15-20%.

Nu heb ik al mijn notificaties van Unifi inclusief live feeds in mn Dashboards en pop-ups zonder noemenswaardige vertraging. Dat was voorheen niet te doen via HA zelf.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Laatst online: 16-09 21:54

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

[...]

Het verschil lijkt inderdaad daardoor te komen... Dat geeft inderdaad het vertekende beeld. Desalniettemin was de CPU load toch van +/- 4% naar 10% gegaan. Gisteren maar eens een complete reboot gedaan en zit nu weer op de 4%.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:22
Ik probeer de iconen in deze card een andere kleur te geven. icon_color zou me hierbij moeten helpen, maar helaas zonder resultaat... Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDxEOWKfCZn5L5zkYjB6I0HvclM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkrpcpskZJHxHuZSGjr2zn4Y.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
type: custom:mushroom-climate-card
entity: climate.verwarming
fill_container: false
show_temperature_control: false
collapsible_controls: true
hvac_modes:
  - auto
  - "off"
layout: horizontal
icon: mdi:heat-wave
grid_options:
  columns: 12
  rows: 1
primary_info: name
secondary_info: state
icon_type: icon
icon_color: "#00a884"
tap_action:
  action: more-info

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 16:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
robg1984 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:50:
Ik probeer de iconen in deze card een andere kleur te geven. icon_color zou me hierbij moeten helpen, maar helaas zonder resultaat... Iemand een idee?

[Afbeelding]

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
type: custom:mushroom-climate-card
entity: climate.verwarming
fill_container: false
show_temperature_control: false
collapsible_controls: true
hvac_modes:
  - auto
  - "off"
layout: horizontal
icon: mdi:heat-wave
grid_options:
  columns: 12
  rows: 1
primary_info: name
secondary_info: state
icon_type: icon
icon_color: "#00a884"
tap_action:
  action: more-info
De climate card ondersteunt het kleuren van icons helemaal niet

https://github.com/piitay...d#configuration-variables

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Laatst online: 09-09 15:22
Hmmbob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:19:
[...]

De climate card ondersteunt het kleuren van icons helemaal niet

https://github.com/piitay...d#configuration-variables
Ah, vandaar... ik ben inmiddels een heel eind middels Card-Mod en custom css:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
card_mod:
  style:
    mushroom-shape-icon$: |
      .shape {
        --shape-color: #194544 !important;
      }
    .: |
      :host {
        --card-mod-icon-color: #00a884;
      }

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 16:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

[Afbeelding]
Niet bij de Docker versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVq8ZD5GDlbzBvUd-ZrIqQMGCrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFqJoB2gJGhCSFCo7ipnV9kP.png?f=fotoalbum_large

Let op: Vóór 21 december komt de data uit de long term statistics (vandaar dat het eerste gedeelte van de grafiek er anders uitziet).

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 31-12-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Tot voor kort ver bij Assist vandaan gebleven, mede ook omdat ik in mijn hoofd had dat het nooit beter zou kunnen zijn dan Google Assistant. Toen ik het laatst probeerde met Whisper en Piper vond ik dat nog steeds het geval. Je moet redelijk specifiek zijn en de stemmen zijn op z'n minst vreemd (en ik weiger naar een Belgische stem te luisteren). Maar uiteindelijk, gebruik makend van Gemini, Google Cloud en Google Translate als stem ben ik enorm tevreden. Zeker omdat Home Assistant meer weet over ons huis en mijn gezin dan Google zelf (bijvoorbeeld de locatie van een persoon). Zo kan ik vragen waar mijn vrouw zich bevindt en als het antwoord (bijv. plaatsnaam) niet specifiek genoeg is, vraag je nog even door.

Ik gebruikte het tot gisteren via m'n Galaxy Watch en dat vergt een knop indrukken en geeft me teveel een Michael Knight vibe. Dus gisteren om te testen een webcam aangesloten op m'n NUC (voor de microfoon) en dat werkt redelijk (duurde even voordat ik doorhad dat het Ok Nabu is en geen Hey Nabu :+ ). Dus eigenlijk wil ik de Google Home toch gaan vervangen voor Home Assistant hardware. Nu zie ik natuurlijk de Home Assistant Voice Preview Edition, maar buiten dat die moeilijk hier te krijgen is zo te zien, ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat ik deze nodig heb. Volgens mij kan ik met een microfoon + speaker aan mijn NUC ook gewoon uit de voeten. Maar welke hardware kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb de ReSpeaker gezien, of een conference speaker. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:05
barrymossel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:42:
Tot voor kort ver bij Assist vandaan gebleven, mede ook omdat ik in mijn hoofd had dat het nooit beter zou kunnen zijn dan Google Assistant. Toen ik het laatst probeerde met Whisper en Piper vond ik dat nog steeds het geval. Je moet redelijk specifiek zijn en de stemmen zijn op z'n minst vreemd (en ik weiger naar een Belgische stem te luisteren). Maar uiteindelijk, gebruik makend van Gemini, Google Cloud en Google Translate als stem ben ik enorm tevreden. Zeker omdat Home Assistant meer weet over ons huis en mijn gezin dan Google zelf (bijvoorbeeld de locatie van een persoon). Zo kan ik vragen waar mijn vrouw zich bevindt en als het antwoord (bijv. plaatsnaam) niet specifiek genoeg is, vraag je nog even door.

Ik gebruikte het tot gisteren via m'n Galaxy Watch en dat vergt een knop indrukken en geeft me teveel een Michael Knight vibe. Dus gisteren om te testen een webcam aangesloten op m'n NUC (voor de microfoon) en dat werkt redelijk (duurde even voordat ik doorhad dat het Ok Nabu is en geen Hey Nabu :+ ). Dus eigenlijk wil ik de Google Home toch gaan vervangen voor Home Assistant hardware. Nu zie ik natuurlijk de Home Assistant Voice Preview Edition, maar buiten dat die moeilijk hier te krijgen is zo te zien, ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat ik deze nodig heb. Volgens mij kan ik met een microfoon + speaker aan mijn NUC ook gewoon uit de voeten. Maar welke hardware kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb de ReSpeaker gezien, of een conference speaker. Iemand tips?
Dan is toch juiste de Voice Preview een goede keuze? Dat is puur de hardware (mic en speaker) met de Assist pipeline die je al hebt draaien in HA. Ik heb er eentje in huis en ben erg tevreden. Haal er waarschijnlijk nog een paar bij voor andere ruimtes in huis. Genoeg bestel opties in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 11:08

Len

Leeg

Bestelopties wel, maar zijn ze daar wel op voorraad? Heeft iemand als een Home assistant Voice binnengekregen?

Free Tibet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Len schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:32:
Bestelopties wel, maar zijn ze daar wel op voorraad? Heeft iemand als een Home assistant Voice binnengekregen?
Zeker. Binnen paar dagen na bestellen al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
rusman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:34:
[...]

Zeker. Binnen paar dagen na bestellen al binnen.
Waar heb je hem besteld?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
rusman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:19:
[...]

Dan is toch juiste de Voice Preview een goede keuze? Dat is puur de hardware (mic en speaker) met de Assist pipeline die je al hebt draaien in HA. Ik heb er eentje in huis en ben erg tevreden. Haal er waarschijnlijk nog een paar bij voor andere ruimtes in huis. Genoeg bestel opties in Europa.
Hmm, ik had me misschien iets beter in moeten lezen (een stream van ruim 2 uur ga ik niet bekijken)... Ik dacht dat er allerlei processing op dat apparaat plaats vond, maar in principe is het alleen maar wat geluidsprocessing en is het inderdaad oneerbiedig gezegd een ESP met microfoon en speakertje (en dus die XMOS chip).

Geen mooi apparaat, maar toch zeer interessant. Eens zoeken waar hij te krijgen is voor een acceptabele prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Iemand enig idee hoe dit aan te vliegen? Ik heb enige tijd geleden een Smart Feeder voor onze katten gekocht. Via de Tuya app (blegh) heb je een knop die je in kan drukken en het apparaat dispensed direct een portie. Echter, via Home Assistant is daar niet een losse functie voor, alleen een slider en dat werkt niet echt lekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebdGP05-bF050pswrPcAmtPlEtA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/OjZtOnLIlMpcYoIaXUPBVlPE.png?f=fotoalbum_small

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Snappie88 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:23:
Iemand enig idee hoe dit aan te vliegen? Ik heb enige tijd geleden een Smart Feeder voor onze katten gekocht. Via de Tuya app (blegh) heb je een knop die je in kan drukken en het apparaat dispensed direct een portie. Echter, via Home Assistant is daar niet een losse functie voor, alleen een slider en dat werkt niet echt lekker:

[Afbeelding]
Met die miniscule afbeelding die je toegevoegd hebt, kan ik niet zo veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Aziraphale schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:35:
[...]

Maar ik krijg toch echt onderstaande te zien. Een reverse proxy gebruik ik, voor zover ik weet, niet en qua addons heb ik enkel wat in het tweede plaatje staat in gebruik. Wel verbind ik via NabuCasa en heb ik nog api verbindingen voor o.a. SmartThings en MyUplink.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje late reactie door de feestdagen. Maar als je Nabu Casa gebruikt dan loopt als het goed is alles via daar. Dus gebruik je als het goed is ook een Nabu Casa URL in de app. En eventueel een lokaal http IP.

Gebruik je netjes de Nabu Casa URL?
En nog lokaal via http?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb zojuist een aantal dingen meegenomen van Ikea waar Zigbee op stond. Een combi van een Tradfri lamp en een Strybar 4 knop schakelaar en nog wat sensoren. Nou krijg ik die dingen nagenoeg niet aan HA gekoppeld. De schakelaar heb ik 1x erin zien staan, maar had geen knoppen in entities staan. De lamp kwam ook niet tevoorschijn bij de Zigbee apparaten.

Ik lees nu overal veel klachten over de Ikea Zigbee spullen, is het echt zo slecht te gebruiken?

Ik zal zometeen nog eens grondig met de search aan de slag gaan. Ik had er ook meteen een deursensor en een bewegingssensor bij gepakt, maar dat laat ik nog maar even voor wat het is. Hue, Thirdreality, Sonoff, Aqara werkt allemaal meteen en goed, maar dat van Ikea is een hoop ergernis helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker De hamvraag bij Zigbee, ZHA of Zigbee2MQTT?

Maar beide zouden er wel mee overweg moeten kunnen. Tenzij je toevallig een bulb gepakt hebt die echt net uit is ofzo.

Hier tevreden Ikea Zigbee gebruiker icm Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:41:
[...]

Beetje late reactie door de feestdagen. Maar als je Nabu Casa gebruikt dan loopt als het goed is alles via daar. Dus gebruik je als het goed is ook een Nabu Casa URL in de app. En eventueel een lokaal http IP.

Gebruik je netjes de Nabu Casa URL?
En nog lokaal via http?
Ik doe alles via Nabu Casa en kan hem ook lokaal benaderen en na een rollback naar 2024.12.4 doet hij het ook weer gewoon. Alleen na een update naar 12.5 is het mis. Dan verliest hij de verbinding met Nabu Casa en kan ik er ook lokaal niet meer in.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:51:
@Verstekbakker De hamvraag bij Zigbee, ZHA of Zigbee2MQTT?

Maar beide zouden er wel mee overweg moeten kunnen. Tenzij je toevallig een bulb gepakt hebt die echt net uit is ofzo.

Hier tevreden Ikea Zigbee gebruiker icm Z2M.
Dat is een moeilijke vraag voor mij als n00b. Ik heb een stick van Sonoff aan een RPi5 hangen. Het hangt er ook maar net een paar dagen, dus ik heb nog veel te leren.

Waar vind ik het antwoord op je vraag?

-edit- Ik denk ZHA, want onder dat kopje (Zigbee Home Automation) vind ik de zigbee apparaten.

[ Voor 53% gewijzigd door Verstekbakker op 31-12-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale En hoe probeer je lokaal? Gewoon http://[lokaal ip]:8123?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Aan de naam van de integratie die je toen opgezet hebt :D

[edit]Gevonden dus :)

Maar goed, daarmee zou het gewoon moeten werken. Het is je eerste Zigbee spul? Anders eens kijken welke firmware versie je draait en of er updates zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:07:
@Aziraphale En hoe probeer je lokaal? Gewoon http://[lokaal ip]:8123?
Klopt. Of homeassistant.local:8123. Maar beide zijn onder 12.5 na enige tijd onbereikbaar. Overigens crasht HA op zich niet, want mijn automatiseringen onder Zigbee blijven werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 31-12-2024 17:28 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie G.
  • Laatst online: 27-05 20:12
Ik ben al sinds een tijdje een gelukkige Home Assistant user. Nu heb ik onlangs 2 knoppen toegevoegd aan mijn dashboard. Eentje om mijn NAS (Synolgy) aan te zetten. En 1 om de stookwijzer te integreren.

Beide werken, echter doen het nog niet helemaal zoals ik zou willen dat ze werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDkTO2BCveAaogYsC76_UhQMBxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1h5O9C60CqeRzPzJ53wOlaz.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om de knoppen links onder. Met het radiotortje kan ik mijn NAS aanzetten. Dit werkt perfect. Ik zou echter graag ook de status willen zien in een zelfde knop. (Blauw=uit, geel=aan). Dit net als bij de lampen ed. Voor de stookwijzer zoek ik iets vergelijkbaars. Mar dan bijvoorbeel geel/oranje/rood vlammetje al naar gelang advies van Stookwijzer.nl.

Ik ben afgelopen paar dagen aan het zoeken geweest op diverse fora, onder ander hier, Home assistant, Synology ed. Maar kan over beide onderwerpen niets vinden. Ik draai mijn HA op een NC.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:08:
@Verstekbakker Aan de naam van de integratie die je toen opgezet hebt :D

[edit]Gevonden dus :)

Maar goed, daarmee zou het gewoon moeten werken. Het is je eerste Zigbee spul? Anders eens kijken welke firmware versie je draait en of er updates zijn.
Nee er zijn meer Zigbee apparaten en die werken allemaal goed. Verschillende merken zelfs, die kan ik ook helemaal gebruiken.

Bedoel je dan de firmware van die Sonoff dongle? Had ik beter Z2M kunnen gebruiken? Ik hoor een hoop klokken, maar zoek naarstig klepels! Bedankt voor je geduld!

-edit- Ik denk dat mijn dongle firmware Z-Stack 20210708 is. 2021 is wel al een tijdje geleden, te oud denk je?

[ Voor 7% gewijzigd door Verstekbakker op 31-12-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker ZHA vs Z2M is kwestie van afwegingen. Ze werken beide prima. Bijvoorbeeld voordeel van ZHA is de dichte integratie in HA en voordeel Z2M is de complete lijst van supported devices.

Maar Ikea spul is niet zo exotisch dus dat zou in beide gewoon prima moeten werken.

En ja, je zou nog eens naar de firmware kunnen kijken. Maar gezien Ikea spul niet als moeilijk te boek staat verwacht ik ook geen issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Aziraphale schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:28:
[...]

Klopt. Of homeassistant.local:8123. Maar beide zijn onder 12.5 na enige tijd onbereikbaar. Overigens crasht HA op zich niet, want mijn automatiseringen onder Zigbee blijven werken.
Als je dan iets als Samba draait kan je ook in de log kijken wat er dan in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Eddie G. Dat kun je doen met zoiets (die van mij rechtstreeks gekopiëerd vanuit mijn dashboard):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
              icon: |-
                {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Groen') %}
                  mdi:alert-circle-check
                {% elif is_state('sensor.knmi_weercode', 'Geel') %}
                  mdi:alert-decagram
                {% else %}
                  mdi:alert
                {% endif %}
              icon_color: |-
                {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Groen') %}
                 green
                {% endif %}
                {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Geel') %}
                 yellow
                {% endif %}
                {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Oranje') %}
                 orange
                {% endif %}
                {% if is_state('sensor.knmi_weercode', 'Rood') %}
                 red
                {% endif %}

Het bovenste deel verandert het icoon op basis van een status. Het onderste deel verandert de kleur op basis van een status. Misschien kan het eenvoudiger maar voor mij werkt dit prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 21:14 . Reden: Code-tag fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:49:
@Verstekbakker ZHA vs Z2M is kwestie van afwegingen. Ze werken beide prima. Bijvoorbeeld voordeel van ZHA is de dichte integratie in HA en voordeel Z2M is de complete lijst van supported devices.

Maar Ikea spul is niet zo exotisch dus dat zou in beide gewoon prima moeten werken.

En ja, je zou nog eens naar de firmware kunnen kijken. Maar gezien Ikea spul niet als moeilijk te boek staat verwacht ik ook geen issue...
Ik zie net dat onze berichten elkaar hebben gekruisd.

De firmware die ik kan zien is Z-Stack 20210708. 2021 Is wel al een tijdje geleden, te oud denk je?

De stick: SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus, Zigbee Gateway TI CC2652P + CP2102N. Device type: Coordinator.

-edit- https://github.com/Koenkk....x.0_coordinator_20240710

Deze is toch flink wat nieuwer... Kan ik die "gewoon" flashen en weer terug in de RPi steken zonder problemen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verstekbakker op 31-12-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:52:
[...]

Als je dan iets als Samba draait kan je ook in de log kijken wat er dan in staat.
Nope, Home Assistant OS op een Rpi. Geen Samba te bekennen en ik heb verder ook niets anders gedaan dan de basic installatie flashen op een ssd. Wat ik nog dacht is dat er mogelijk iets zou kunnen zitten in de combinatie met mijn Fritzbox 4060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Samba is een addons :) Via Samba of ssh zou je de log kunnen bekijken als het mis gaat.

Als het lokaal op IP (want mDNS voor de .local is wel vaker vaak) het problemen geeft dan lijkt me de router niet de eerste verdachte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Verstekbakker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:35:
[...]

Ik zie net dat onze berichten elkaar hebben gekruisd.

De firmware die ik kan zien is Z-Stack 20210708. 2021 Is wel al een tijdje geleden, te oud denk je?

De stick: SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus, Zigbee Gateway TI CC2652P + CP2102N. Device type: Coordinator.

-edit- https://github.com/Koenkk....x.0_coordinator_20240710

Deze is toch flink wat nieuwer... Kan ik die "gewoon" flashen en weer terug in de RPi steken zonder problemen?
Denk niet dat het iets met je Dongle te maken heeft, ik heb dezelfde Dongle en het werkt gewoon standaard prima.

Hoe probeer je die lampen te koppelen?

Laat HA zoeken naar nieuwe devices.
Dan moet Ikea lampen 6x aan en uit schakelen om ze in de koppel mode te krijgen, ze gaan dan langzaam dimmen tot HA ze gevonden heeft en een connectie maakt.

Met lampen werkt dat meestal gewoon, andere devices moet je vaak dicht bij de Dongle houden om te kunnen koppelen, vooral batterij devices hebben dat nodig.

Bij een Strybar 4 moet je 4x de koppelknop achter elkaar indrukken om hem in de koppel mode te krijgen zodat HA hem kan vinden.

En de knoppen zijn niet zichtbaar bij de device settings want je kunt ze natuurlijk niet vanuit HA besturen je kunt alleen de actie (knop indrukken) registreren.
Als je een automation maakt en ze wilt gebruiken, zie je ze gewoon als actie van het device.

Wil je met die Strybar iets bedienen, dan kun je ofwel een automation maken ofwel binding maken met bijvoorbeeld een lamp.
Dat doe je bij "Device Info", "Reconfigure", "Manage Zigbee Device", "Bindings" en dan de lamp kiezen.

[ Voor 27% gewijzigd door bananasplit op 01-01-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 11:21
Gynnad schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:30:
[...]

Dat zou een mooie optie zijn, ik draai mijn HA echter in een Docker container op een Synology NAS, al kun je USB poorten wel gebruiken schijnt dat vaak nogal wat gedoe te zijn.
Dan zou ik de wifi variant nemen van de p1 meter, dan geen gepruts met usb. Dus: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
2 dagen verder en nog steeds hetzelfde. Last valid state bevat wel de juiste waarde..
firecaps30 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:21:
Soms willen de simpelste dingen gewoon niet lukken. Heb 2 template sensoren aangemaakt voor graaddagen en gewogen graaddagen. (let niet op de code O-))

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
template:
# Graaddag
  - trigger:
      at: "23:59:01"
    sensor:
    - name: degree_day_daily
      unique_id: degree_day_daily
        {% if dd > 0 %}
          {{ dd }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}      
      unit_of_measurement: 'DD'

# Gewogen Graaddag
  - trigger:
      at: "23:59:05"
    sensor:
    - name: weighted_degree_day_daily
      unique_id: weighted_degree_day_daily
                {% set maand_gewichten = {
            1: 1.1,   
            2: 1.1,  
            3: 1.0,  
            4: 0.8,  
            5: 0.8,  
            6: 0.8,  
            7: 0.8,  
            8: 0.8,  
            9: 0.8,  
            10: 1.0, 
            11: 1.1, 
            12: 1.1  
          } %}
        {% set huidige_maand = now().month %}
        {% set gewicht = maand_gewichten[huidige_maand] %}
        {% if dd > 0 %}
          {{ dd * gewicht }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}       
      unit_of_measurement: 'WDD'

Nu heb ik 2 utility meters aangemaakt om het totaal aantal (gewogen) graaddagen per jaar bij te houden. Maar de teller telt niet op..

De sensoren hebben gewoon een waarde en de utilty meter 'leest' die ook, maar telt deze niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt toch een template sensor als source gebruiken voor een utilty meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Verstekbakker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:47:
Ik lees nu overal veel klachten over de Ikea Zigbee spullen, is het echt zo slecht te gebruiken?
Nee, maar je moet de apparaten wel een reset geven en/of ze in pairong modus zetten voordat ze gedetecteerd worden. Ik heb eigenlijk alleen wat gedoe gehad met de Rodret dimmer, maar verder werd alles vlot gedetecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Je kan het op zich zo flashen en dan verder ja. Maar verwacht er geen wonderen van, heb die firmware ook tijden gedraaid.

Ik verwacht toch een beetje PEBKAC, kan je nog een proberen te pairen? Om de lamp te pairen moet je deze 6x rustig (maar niet traag) uit en weer aan zetten waarna de lamp blijft knipperen. Als je dan ZHA laat zoeken zou je hem moeten vinden en na het toevoegen brand de lamp stabiel. Geef het daarna nog even wat interview kan dan nog even duren.

De Styrbar doe je in pairing mode door 4x op de pairing knop te drukken binnen 5 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@firecaps30 Je wilt dus dat de utility meter bij elke update van de graaddagen om 12 uur-ish deze optelt? Heb je de utility meter dan wel op delta values gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Eddie G. schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:36:
Ik ben al sinds een tijdje een gelukkige Home Assistant user. Nu heb ik onlangs 2 knoppen toegevoegd aan mijn dashboard. Eentje om mijn NAS (Synolgy) aan te zetten. En 1 om de stookwijzer te integreren.

Beide werken, echter doen het nog niet helemaal zoals ik zou willen dat ze werken.

[Afbeelding]

Het gaat om de knoppen links onder. Met het radiotortje kan ik mijn NAS aanzetten. Dit werkt perfect. Ik zou echter graag ook de status willen zien in een zelfde knop. (Blauw=uit, geel=aan). Dit net als bij de lampen ed. Voor de stookwijzer zoek ik iets vergelijkbaars. Mar dan bijvoorbeel geel/oranje/rood vlammetje al naar gelang advies van Stookwijzer.nl.

Ik ben afgelopen paar dagen aan het zoeken geweest op diverse fora, onder ander hier, Home assistant, Synology ed. Maar kan over beide onderwerpen niets vinden. Ik draai mijn HA op een NC.

[Mbr]Schopje naar het grote topic[/]
De NAS is pingbaar (aangesloten op het netwerk?) Dan kun je een ping sensor aanmaken :) zie https://www.home-assistant.io/integrations/ping/.

Is niet helemaal realtime, soms duurt het even tot je de wijziging ziet (en je NAS pingbaar wordt). Hiervoor zou je via een automation een eng truukje kunnen uithalen door hem wij klikken direct op 'on' zet :X netjes nee, werkt het: 95% van de tijd wel :+

Voor knoppen met eigen kleurtjes gebruik ik https://github.com/custom-cards/button-card. Je kan daar met states werken en op basis van een state een kleur meegeven :) ik gebruik zelf geen stookadvies maar zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:button-card
entity: sensor.stookwijzer_advies_code
name: Stookadvies
show_state: true
icon: mdi:fire
state:
  - value: code_yellow
    color: yellow
  - value: code_red
    color: red
  - value: code_green
    color: green

[ Voor 19% gewijzigd door WoBBeL op 01-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Heeft toevallig iemand een oplossing gezien voor de Roborock q revo master integratie, HA is up2date net als de rest van HA (supervisor) terwijl het gewerkt heeft tot ongeveer twee weken geleden.
Lijkt wel of type niet herkend word....

" 2025-01-01 03:08:56.321 WARNING (MainThread) [roborock.code_mappings] Missing RoborockDockTypeCode code: 14 - defaulting to 'unknown'
2025-01-01 03:08:56.321 ERROR (MainThread) [roborock.containers] <enum 'RoborockMopModeCode'> has no members; specify `names=()` if you meant to create a new, empty, enum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 10:39

Toppe

Oké ✅

Ik zit naar deze blueprint te kijken: https://community.home-as...dity-exhaust-fan/509992/1

Nu is het zo dat mijn huidige automatisering gebruikt maakt van een licht entiteit, 1% lichtsterkte is hoog, 2 middel, 3 laag, 4 auto.

Is dat eenvoudig om te zetten naar een ‘fan’ entiteit die gelijk loopt met de licht sterkte?

Nevermind

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verstekbakker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:47:
Ik heb zojuist een aantal dingen meegenomen van Ikea waar Zigbee op stond. Een combi van een Tradfri lamp en een Strybar 4 knop schakelaar en nog wat sensoren. Nou krijg ik die dingen nagenoeg niet aan HA gekoppeld. De schakelaar heb ik 1x erin zien staan, maar had geen knoppen in entities staan. De lamp kwam ook niet tevoorschijn bij de Zigbee apparaten.

Ik zal zometeen nog eens grondig met de search aan de slag gaan. Ik had er ook meteen een deursensor en een bewegingssensor bij gepakt, maar dat laat ik nog maar even voor wat het is. Hue, Thirdreality, Sonoff, Aqara werkt allemaal meteen en goed, maar dat van Ikea is een hoop ergernis helaas.
Ik heb ook wat ikea spul. Met de 230v spullen gaat het meestal prima. Soms even dat een lamp wat later aan gaat dan je wilt of zo.
De batterijsensoren en knoppen vind ik meestal niet lekker werken. Vooral met de nieuwe parasoll deursensoren zijn veel problemen gemeld, die vallen voortdurend weg, bij mij in combinatie met sonoff en z2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:41
@water_escape
1.
Welke sensoren gebruik je voor je water ontharder?
Heb hier zelf een AquaCell, maar zou het wel handig vinden om een indicatie te hebben van het zoutverbruik.
water_escape schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:16:
inmiddels wat verder, popup in de basis komt tevoorschijn. Maar als ik nu meer data wil laten zien, krijg ik alleen de title te zien.

als ik op de rode knop druk, krijg ik alleen de titel
[Afbeelding]

maar ik verwacht dit in de popup:
[Afbeelding]
2.
Ik dacht ik leen even je code.
Maar ik zie hier überhaupt de status van de entiteiten niet terug, als ik de
YAML:
1
2
type: picture
image: /local/images/floorplan/rednix100100.png
code toevoeg.

Heb nu dit werkend, maar nog zonder de popup. Hoe heb je de popup werkend gekregen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
type: picture-elements
image: >-
  https://prod.cosy.bmw.cloud/myweb/cosySec?COSY-EU{ingekort}
elements:
  - type: state-icon
    entity: lock.i4_edrive40_slot
    style:
      top: 8%
      left: 97%
      "--paper-item-icon-active-color": red
      "--paper-item-icon-color": green
    entity: binary_sensor.i4_edrive40_lids
    style:
      left: 91%
    entity: binary_sensor.i4_edrive40_check_control_messages
    style:
      left: 84%
      "--paper-item-icon-active-color": yellow
    entity: sensor.i4_edrive40_charging_status
    style:
      left: 6.5%
      "--paper-item-icon-active-color": green
      "--paper-item-icon-color": white
  - type: state-label
    entity: sensor.i4_edrive40_remaining_battery_percent
    style:
      top: 9%
      left: 14%
    entity: sensor.i4_edrive40_remaining_range_electric
    style:
      top: 20%
      left: 5.5%
    style:
      top: 19%
      left: 16%
    entity: sensor.i4_edrive40_mileage
    style:
      top: 93%
      left: 5%
    style:
      top: 94%
      left: 17%
    tap_action:
      action: call-service
      service: script.skoda_start_preheat
    entity: switch.i4_edrive40_climate
    style:
      top: 90%
      left: 95%

3.
Weet iemand trouwens hoe je het icoon van een entiteit in je title kaart kunt plaatsen?
Heb nu een title met een statisch wolkje (links), maar het zou mooier zijn als ie het icoon volgt van de weersvoorspelling entiteit (rechts).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1RpYcDTlYA70ag9nRn2N33HWRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxpwA7oD7PWAzYpbgS52Ourm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 101% gewijzigd door Septillion op 02-01-2025 11:04 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 10:39

Toppe

Oké ✅

Gijs007 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:25:
@water_escape

[...]

Heb hier zelf een AquaCell, maar zou het wel handig vinden om een indicatie te hebben van het zoutverbruik.

Weet iemand trouwens hoe je het icoon van een entiteit in je title kaart kunt plaatsen?
Heb nu een title met een statisch wolkje (links), maar het zou mooier zijn als ie het icoon volgt van de weersvoorspelling entiteit (rechts).
[Afbeelding]
Ik zou eerder voor een gewicht sensor gaan ipv afstandsensor. Die constructie heb ik nu ook maar je merkt dat die sensor niet lekker tegen de zoute lucht kan :(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Ik heb 2 shelly dimmer 2 sensoren die ik wel via de Shelly app kan gebruiken, alleen in HA krijg ik: 'instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: None'

Iemand een wat er verkeerd kan gaan? De sensoren zijn een jaar geleden gekocht, kan het zijn dat ik ze op een manier moet updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:59:
@firecaps30 Je wilt dus dat de utility meter bij elke update van de graaddagen om 12 uur-ish deze optelt? Heb je de utility meter dan wel op delta values gezet?
Ja, delta values aangevinkt. Irritant dat je dit niet in de GUI terug kunt zien. Zou het nog uitmaken wanneer ik de utility meters als yaml toevoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Pieter2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:09:
Iemand een wat er verkeerd kan gaan?
Wat ik met mijn Shelly devices gedaan heb:
* vast IP geven
* MQTT aangezet
* Geen AP
* BT aan en BT proxy aan
* Laatste stabiele update er op
* Bij een device wat nog niet (goed) was toegevoegd aan de integratie gevraagd of ze die toe konden voegen. Volgens mij via GitHu, even uit mijn hoofd.

Wees er dus zeker van dat jouw type Shelly wordt ondersteund door de intregratie, check de communicatiekanalen van de ontwikkelaar(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@firecaps30 Neuh, yaml en UI zijn verder echt wel hetzelfde. Alleen inderdaad irritant dat je aantal zaken niet meer kunt zien na het instellen.

Maar had je wel een volle dag afgewacht eigenlijk? Want zou kunnen dat de waarde tijdens het aanmaken niet meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Zijn er al Nederlandse shops die de home assistant voice control premium verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
koelkast schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Ik heb ook wat ikea spul. Met de 230v spullen gaat het meestal prima. Soms even dat een lamp wat later aan gaat dan je wilt of zo.
De batterijsensoren en knoppen vind ik meestal niet lekker werken. Vooral met de nieuwe parasoll deursensoren zijn veel problemen gemeld, die vallen voortdurend weg, bij mij in combinatie met sonoff en z2m.
Ik heb dezelfde ervaring met de PARASOLL deursensoren. Het is een kwestie van goede batterijen (die LADDA-batterijen van de IKEA zelf werken voor mij het beste). Ik gebruik het in ZHA en krijg eigenlijk alleen de push (open of closed) door, daarna word het na de timeout als 'unknown' gemarkeerd. Het functioneert an sich wel naar behoefte: de push is voor mij betrouwbaar genoeg om hier een automatisering op af te laten vuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:15:
@firecaps30 Neuh, yaml en UI zijn verder echt wel hetzelfde. Alleen inderdaad irritant dat je aantal zaken niet meer kunt zien na het instellen.

Maar had je wel een volle dag afgewacht eigenlijk? Want zou kunnen dat de waarde tijdens het aanmaken niet meegenomen wordt.
Ja, aantal dagen al inmiddels. De template sensors hebben een waarde, maar de utility meters tellen niet op en blijven nul.

Last valid state komt overeen met de waarde van de template sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoJtijeZ1x6qU4zSoKcV131ooRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J76gUBCSnxi8sl1XHvRWn5F5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-01-2025 10:28 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Is het niet makkelijker om gewoon dit te installeren? https://github.com/Ernst79/degree-days

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rusman
Inmiddels heb ik een week kunnen spelen met de HA Voice Preview Edition. Overall heb ik een positief gevoel. Het apparaat voelt degelijk aan en pakt mijn stem goed op tot een afstand van ongeveer 5-7 meter, zelfs wanneer het verdekt opgesteld staat in de keuken. Voor volledige dekking zou een tweede device in de woonkamer handig zijn. Ik ben ook benieuwd hoe het werkt als meerdere devices tegelijk activeren op het wake word.

In het begin waren de reacties en verwerking vrij traag, tot ik ontdekte dat mijn HA ongeveer 500 entiteiten had geëxposed naar de Assist-pipeline. Nadat ik dit terugbracht naar 100 entiteiten, werkte alles een stuk sneller. Waarschijnlijk kan ik dit verder optimaliseren door alleen de meest noodzakelijke entiteiten te exposen, maar dat blijft nog een beetje experimenteren. Het is in ieder geval een goede les om alleen die zaken beschikbaar te maken die je echt nodig hebt. Daarnaast wil je voorkomen dat belangrijke functies zoals temperatuurregeling geëxposed worden, vooral nu de kinderen het al ontdekt hebben.

Al met al is dit een interessante ontwikkeling. Dankzij de integratie met het volledige HA-ecosysteem heb je een device dat naadloos in je huis geïntegreerd is en waar je volledige controle over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

TWKterry

Master Mariner

@rusman
Goed om over het voice apparaat te horen, dank daarvoor. Als ik straks wat meer tijd heb ga ik ook maar eens experimenteren, kan Alexa in de verkoop.
Kan het systeem dus nog geen onderscheid maken in de stemmen van jouw of de kinderen? Dat zou natuurlijk de makkelijkste weg zijn om entities te exposen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
@Gijs007
1.
Ik heb een ESP ingebouwd die de ontharder uitleest met een afstandssensor eraan gekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muOqRTjH9ZK4uFYkl48f3of7RDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5x7MTdqSyHpzV3zBNUKpnarJ.png?f=fotoalbum_large
2.
Ik dacht ik leen even je code.
Maar ik zie hier überhaupt de status van de entiteiten niet terug, als ik de
YAML:
1
2
type: picture
image: /local/images/floorplan/rednix100100.png
code toevoeg.

Heb nu dit werkend, maar nog zonder de popup. Hoe heb je de popup werkend gekregen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
  https://prod.cosy.bmw.cloud/myweb/cosySec?COSY-EU{ingekort}
elements:
    entity: lock.i4_edrive40_slot
    style:
    entity: binary_sensor.i4_edrive40_lids
    style:
      left: 91%
    entity: binary_sensor.i4_edrive40_check_control_messages
    style:
      left: 84%
    entity: sensor.i4_edrive40_charging_status
    style:
      "--paper-item-icon-active-color": green
    entity: sensor.i4_edrive40_remaining_battery_percent
    style:
      top: 9%
    style:
      top: 20%
      left: 5.5%
    style:
      left: 16%
    style:
      top: 93%
    style:
      top: 94%
    tap_action:
    entity: switch.i4_edrive40_climate
    style:
      top: 90%
Je mist de tap action browsermod geloof ik nog, dit is de popupcode:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
          - type: image
            image: /local/images/floorplan/100x100_trans.png
            tap_action:
              action: fire-dom-event
              browser_mod:
                service: browser_mod.popup
                data:
                  target:
                    device_id: dd902a1fafdfbdb69d60722ba32aa964
                  content:
                      linktoimage
                    elements:
                        entity: lock.skoda_enyaq_sportline_door_locked
                        style:
                          '--paper-item-icon-active-color': red
                          '--paper-item-icon-color': green
                        entity: binary_sensor.skoda_enyaq_sportline_vehicle_moving
                        style:
                          left: 93%
                          '--paper-item-icon-active-color': yellow
                          '--paper-item-icon-color': red
                        entity: binary_sensor.skoda_enyaq_sportline_parking_light
                        style:
                          left: 88.2%
                          '--paper-item-icon-color': red
                        entity: switch.skoda_enyaq_sportline_charging
                        style:
                          '--paper-item-icon-active-color': green
                          '--paper-item-icon-color': white
                        entity: sensor.skoda_enyaq_sportline_battery_level
                        style:
                          top: 8.5%
                          left: 12.5%
                        entity: sensor.skoda_enyaq_sportline_electric_range
                        style:
                          left: 6%
                        entity: sensor.skoda_enyaq_sportline_electric_range
                        style:
                        entity: sensor.skoda_enyaq_sportline_odometer
                        style:
                          top: 96%
                        entity: sensor.skoda_enyaq_sportline_odometer
                        style:
                          top: 97%
                        entity: switch.skoda_enyaq_sportline_window_heater
                        style:
                          top: 96%
                          left: 90%
                        tap_action:
                        entity: switch.skoda_enyaq_sportline_electric_climatisation
                        style:
                          top: 95%
                  card_mod:
                    style:
                      ha-dialog$: |
                        div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim {
                          background: rgba(0, 100, 100, 0.1);
                        }
                        div.mdc-dialog__container {
                          --vertical-align-dialog: center !important;
                        }
                      .: |
                        ha-dialog {
                          --dialog-backdrop-filter: blur(0.2em); 
                        }
            style:
              top: 75%
              left: 70.5%
              width: 100px
              transform: translateX(-50%)

Benieuwd naar je hele design ook :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Vaevictis_ Hoi,

Door privé omstandigheden liggen mijn ESP activiteiten ff stil. Dus ff geen ESPC6

Overigens was ik voorlopig overgestapt naar Arduino.IDE omdat dit platform zo lekker simpel werkt en er veel tutorials op YT staan. Ik hoop op die manier het programmeren sneller te leren.

Ik heb de Arduino R4 WiFi board gekocht en was begonnen met de programmeerlessen.
Voor beginners is dit het ideale platform. Simpel en alles werkt gewoon. Heel veel bibliotheek items beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik probeer in een Chips card de icon kleur aan te passen o.b.v. een helper die telt hoeveel lichten er aan zijn. Echter krijg ik het niet aan de praat en ik begrijp niet zo goed wat ik fout doe:

YAML:
1
2
3
4
5
    icon_color: |
      {% set state = states('sensor.aantal_schakelaars_aan')|int %}
      {% if state > 0 %} amber
      {% else %} #a9a9a9
      {% endif %}

Iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-01-2025 11:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:43
Wie kan mij een zetje in de juiste richting geven?
Ik heb op mijn NAS (TerraMaster) virtualbox draaien en hierin draait een Windows 11 machine, alleen niet 24x7. Ik heb ook Home Assistant draaien op apparte fysieke hardware (een HP Thin Client). Wat ik wil is het VM-tje via Home Assistant starten. Als ik ga googlen op VirutalBox en Home Assistant, dan kom ik alleen maar dingen tegen om Home Assistant als VM in VirtualBox te draaien, niets om virtualbox te kunnen beheren via Home Assistant.
Iemand een goede suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ferra schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:09:
Ik probeer in een Chips card de icon kleur aan te passen o.b.v. een helper die telt hoeveel lichten er aan zijn. Echter krijg ik het niet aan de praat en ik begrijp niet zo goed wat ik fout doe:

code:
1
2
3
4
5
    icon_color: |
      {% set state = states('sensor.aantal_schakelaars_aan')|int %}
      {% if state > 0 %} amber
      {% else %} #a9a9a9
      {% endif %}

Iemand een idee?
Ik heb net zoiets maar dan met kachels.
Wellicht kun je het vergelijken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: custom:mushroom-template-badge
content: ""
icon: mdi:radiator
color: >-
  {{ 'red' if states('input_boolean.kachels_aan_uit_helper') == 'on' else
  'green' }}  
entity: input_boolean.kachels_aan_uit_helper
tap_action:
  action: navigate
  navigation_path: /lovelace/kachels

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@firecaps30 Net hier nog even zitten spelen en daar werkt het gewoon.

En je utility meter heeft ooit wel wat gehad want dat is de waarde in 'last_period'. Ik zou hem eens verwijderen en opnieuw aanmaken en 100% zeker zijn dat delta values aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Deze gebruikt KNMI weerstationdata, gebruik nu de gemiddelde buitentemperatuur van de voeler van de WP. Op zich zal het niet veel uitmaken hoe je meet, als je elke keer maar hetzelfde meet. Zal eens kijken!

Maar het is gewoonweg frustrerend dat ik het niet aan de praat krijg, de tweaker in mij wil dat het werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Ferra Volgens mij ondersteund een Mushroom card lang niet in elk veld tempaltes. Zou je omheen kunnen werken met Config Template Card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Iemand ervaring met een poe tablet die ik kan gebruiken om ha op te draaien ?
Pagina: 1 ... 270 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.