Toon posts:

P1 kabel met Home Assistant en DSMR - uitlezen lukt maar nie

Pagina: 1
Acties:

• gentillekes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-02-2022
Hi,

Net heb ik via een behulpzame webwinkel een tweede P1 USB kabel ontvangen, om uit te sluiten of het aan de kabel of aan de configuratie ligt. Mijn hardware is:
  • P1 USB kabel
  • Raspberry PI met Home Assistant - HASSIO
  • slimme meter van het type Kaifa MA105C
De configuratie in configuration.yaml is als volgt:
sensor dsmr:
- platform: dsmr
port: /dev/ttyACM0
dsmr_version: 4

Hardware info via Hass.io:
serial:
/dev/ttyACM0
/dev/ttyUSB1
/dev/ttyAMA0
input:
disk:
gpio:
gpiochip0
gpiochip128
audio:
0:
name: bcm2835_alsa - bcm2835 ALSA
type: ALSA
devices:
[object Object]
[object Object]

Let op: /dev/ttyUSB1 is niet de P1 kabel, maar mijn ZWAVE stick. De P1 kabel verschijnt dus als 2 seriële poorten:
/dev/ttyAMA0 en /dev/ttyACM0

Wat doe ik hier fout?

volgens de documentatie gebruik ik de juiste dsmr versie:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Kunnen jullie mij verder helpen - of mij in ieder geval een zetje in de juiste richting geven? Ik heb alle verschillende DSMR versies al geprobeerd zonder resultaat. Ik kreeg wel op een gegeven moment de sensoren door - maar zonder data, waardoor de waarde 'unknown' blijft.

Dank!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:57
Zie dit artikel: https://www.home-assistant.io/components/dsmr/

Je moet dit ook in je yaml config hebben:
Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
port: /dev/ttyUSB1
dsmr_version: 5

group:
meter_readings:
name: Meter readings
entities:
- sensor.power_consumption_low
- sensor.power_consumption_normal
- sensor.power_production_low
- sensor.power_production_normal
- sensor.gas_consumption

• gentillekes
Flappie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:11:
Zie dit artikel: https://www.home-assistant.io/components/dsmr/

Je moet dit ook in je yaml config hebben:
Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
port: /dev/ttyUSB1

group:
meter_readings:
entities:
- sensor.power_consumption_low
- sensor.power_consumption_normal
- sensor.power_production_low
- sensor.power_production_normal
- sensor.gas_consumption
Dat heb ik dus.
zie:
Let op: /dev/ttyUSB1 is niet de P1 kabel, maar mijn ZWAVE stick. De P1 kabel verschijnt dus als 2 seriële poorten:
/dev/ttyAMA0 en /dev/ttyACM0

Ik heb die USB - RJ11 kabel ingeprikt in mijn Raspberry maar wordt herkend als 2 seriële poorten ipv de USB. De sensoren / entities zijn toegevoegd en die zie ik ook terug; ik zie enkel geen waarden doorkomen.

• Flappie
Is deze P1 kabel wel compatible met je slimme meter? Daar zit nog wel eens verschil in namelijk.

Welke kabel heb je waar besteld?

• gentillekes
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
staat bij list of compatible meters: Kaifa MA105C

Ik heb nu dus van sossolutions een tweede kabel gekregen om mee te testen en deze vertoont identiek gedrag.

• Flappie
Kijk ook eens in dit topic. Daar staat dat de Kaifa automatisch terug inverteerd:
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Anders even testen aan je Windows laptop met Putty on te kijken of je daar wel leesbare data terug krijgt.

• gentillekes
Flappie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:12:
Kijk ook eens in dit topic. Daar staat dat de Kaifa automatisch terug inverteerd:
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Anders even testen aan je Windows laptop met Putty on te kijken of je daar wel leesbare data terug krijgt.
Hoe kan ik dat inverteren regelen?

Ik heb info gevonden dat ik dit dus zou moeten instellen in :
dsmr_parser/clients/settings.py
echter kan ik dit bestand nergens vinden... enig idee?

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 11:36
Mijn opstelling heeft ook issues met de P1 zodra ik een andere USB aansluiting gebruik (in mijn geval conbee). Zodra ik de stick eruit haal en de Pi restart, doet hij het weer. Met de stick erin krijgt hij geen input meer van de P1. Je zou eens kunnen proberen of het voor jou wel werkt wanneer je enkel de P1 inplugt. Overigens zoek ik hiervoor nogsteeds naar een oplossing.

• gentillekes
Ik heb eens geprobeerd met enkel de P1 in de usb poort, maar ook dan wordt hij als 2 seriële poorten herkend.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 14:13
Ik heb mijn slimme meter gekoppelt via een usb kabel met een P1Mon installatie op een raspberry Pi. Kan je dat op een sd kaart installeren ? Dan weet je ook of je kabel werkt.

Runs everything...

• Flappie
Ja, of even aan je laptop hangen met Windows en met Putty de seriele poort uitlezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gentillekes
Het uitlezen is inmiddels, redelijk wonderbaarlijk gelukt. Ik kreeg de data heel even binnen, echter na opnieuw opstarten, krijg ik een foutmelding dat een bepaalde parameter niet gedefinieerd is en dat iets fout zou zijn met mijn configuration.yaml. Echter als ik de file valideer schijnt hij gewoon valid te zijn. Heeft iemand zin om eens met mij mee te kijken?

• ronin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
Alweer een tijd geleden maar ik loop hier nu ook tegen aan. hoe heb je dit uiteindelijk gefixed? Zelf heb ik een landis en Gyr meter en dit werkt direct. Inmiddels een pi bij mijn ouders gezet, en zij hebben een kaifa MA105 en ik heb geen idee hoe ik dit goed werkend krijg in HA.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 16:05
ronin123 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:01:
Alweer een tijd geleden maar ik loop hier nu ook tegen aan. hoe heb je dit uiteindelijk gefixed? Zelf heb ik een landis en Gyr meter en dit werkt direct. Inmiddels een pi bij mijn ouders gezet, en zij hebben een kaifa MA105 en ik heb geen idee hoe ik dit goed werkend krijg in HA.
Misschien heb je hier wat aan? Dit is met mijn Kaifa:

# dsmr
sensor:
port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC2YPKLQ-if00-port0
- platform: template
sensors:
daily_energy:
friendly_name: Daily Energy
unit_of_measurement: kWh
value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float }}"
monthly_energy:
friendly_name: Monthly Energy
unit_of_measurement: kWh
value_template: "{{ states('sensor.monthly_energy_offpeak')|float + states('sensor.monthly_energy_peak')|float }}"
group:
meter_readings:
entities:
- sensor.energy_consumption_tarif_1
- sensor.energy_consumption_tarif_2
- sensor.gas_consumption

who put a "stop payment" on my reality check

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 02:38
Ik loop hier ook tegenaan. Ik heb veel tussenstappen zelf moeten uitzoeken (zoals de config file vinden, aanpassen etc). Ik heb nog nergens een complete gids gevonden die niet vanuit gaat dat je alle stappen zelf kent. Ik mis bijvoorbeeld of het uitmaakt of je de usb nummer aanpast? en welke poort op je rpi is welke nummer etc? hoe je checkt welke versie dsmr je hebt? Als iemand kan helpen heel graag.

• Remirz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08-2021
Ik heb hier ook hetzelfde probleem, is er ook iemand die mij hier stap voor stap doorheen kan helpen.
Ik ben ondertussen hier al 8 uren mee bezig zonder resultaat 8)7

• sven123ab
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-07-2022
Remirz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:15:
Ik heb hier ook hetzelfde probleem, is er ook iemand die mij hier stap voor stap doorheen kan helpen.
Ik ben ondertussen hier al 8 uren mee bezig zonder resultaat 8)7
Ben jij er al uitgekomen?

• Remirz
@sven123ab

Is ondertussen gelukt.

• sven123ab
Wat heb jij gedaan om hem werkend te krijgen mij lukt het namelijk nog niet :/

• Remirz
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
port: /dev/ttyUSB0
dsmr_version: 5[/code]

(even letten op de juiste dsmr)

>restart HASS
>instellingen
>intergraties
>als het goed is staat netbeheer nederland er nu tussen

https://gathering.tweaker...message/64846866#64846866 hier hebben ze mij geholpen, advies met fluxdb en grafana kan je betere schemas maken en je data wegschrijven op een ssd indien je HASS op een pi hebt.

• sven123ab
Remirz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:23:
sensor:

>restart HASS
>instellingen
>intergraties

https://gathering.tweaker...message/64846866#64846866 hier hebben ze mij geholpen, advies met fluxdb en grafana kan je betere schemas maken en je data wegschrijven op een ssd indien je HASS op een pi hebt.
# Slimme meter
sensor:

heb ik toegevoegd maar ik krijg geen sensor te zien heb jij een idee hoe dat kan?

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 02:38
bij mij duurde het een tijdje voor het functioneerde. Geef het even tijd, wellicht is dat de truc. 20 min rondje lopen zou voldoende moeten zijn.

• BeautyPhoeniX
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:29
Remirz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:23:
sensor:

>restart HASS
>instellingen
>intergraties

Bedankt! Op een schone installatie (alleen Conbee 2 geïnstalleerd), werkte dit als een zonnetje. Nu de rest nog.... :Y)

• sven123ab
Ik kom er nog steeds niet uit ik heb een versie 5 slimme meter. (iskra am550)

Bij hardware ziet de de usb aansluiting wel volgens mij eerste is zigbee 2de p1 meter:

serial:
- /dev/ttyACM0
- >-
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0018E2B68C-if00
- /dev/ttyUSB0
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ59FGAT-if00-port0
- /dev/ttyS0
- /dev/ttyS1
- /dev/ttyS2
- /dev/ttyS3

Maar als ik in mijn config:

# Slimme meter
sensor:

dit toevoeg en opnieuw opstart gebeurt er niks.. van alles geprobeerd maar geen enkele manier word het zichtbaar wie kan zeggen wat ik fout doe? :/

• BeautyPhoeniX
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:29
sven123ab schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:51:
Ik kom er nog steeds niet uit ik heb een versie 5 slimme meter. (iskra am550)

Bij hardware ziet de de usb aansluiting wel volgens mij eerste is zigbee 2de p1 meter:

serial:
- /dev/ttyACM0
- >-
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0018E2B68C-if00
- /dev/ttyUSB0
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ59FGAT-if00-port0
- /dev/ttyS0
- /dev/ttyS1
- /dev/ttyS2
- /dev/ttyS3

Maar als ik in mijn config:

# Slimme meter
sensor:

dit toevoeg en opnieuw opstart gebeurt er niks.. van alles geprobeerd maar geen enkele manier word het zichtbaar wie kan zeggen wat ik fout doe? :/
Probeer de port eens op:
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ59FGAT-if00-port0

te zetten (dat is als het goed is je slimme meter kabel.

Wel opslaan en hele systeem opnieuw opstarten. Dan zou je onder integrations, Netbeheer Nederland moeten zien oid.

• Remirz
@sven123ab

Ondertussen gelukt?
Controleer anders of de p1 kabel wel bij de meter past, ik had eerst ook een kabel die het niet deed. En anders

>restart HASS
>instellingen
>intergraties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik draai HA in docker onder ubuntu.
Maar ik moest aangeven aan docker run commando dat er een P1 usb stick zat op /tty/ttyUSB0 anders was deze niet zichtbaar in HA. Daarna werkte het meteen.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2021 10:01]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• netloony
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 14:08
Ik krijg de integratie er niet bij.

Hebben jullie zowel de dsmr als de dsmr_parser-master

in de custom components folder staan?
Als ik de sensor: toevoeg aan mijn conf.yaml lijkt het fout te gaan, dan laad hij andere entities niet meer.

[Voor 20% gewijzigd door netloony op 17-02-2021 20:58]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 15:57
Is er voor deze oplossing misschien ook ergens een noob instructie (voor mij) te vinden? Ik ben erg nieuw met Home Assistant en heb deze draaien op een pi4. In mijn meterkast heb ik een Kaifa E0026 'slimme' meter.

Ik lees hierboven iets over een custom components folder, maar dat zegt me niets. Heb momenteel alleen AdGuard draaien binnen Home Assistant maar aangezien onze stroomrekening behoorlijk hoog is wilde ik eens kijken of ik kan achterhalen wat de groot verbruikers zijn.

Vond deze pagina op de Home Assistant pagina (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) maar daar kan ik niets mee.

Heb deze kabel in bestelling staan:
https://a.aliexpress.com/_vWUIy5

Alvast bedankt voor het meedenken..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bart© schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:55:
Is er voor deze oplossing misschien ook ergens een noob instructie (voor mij) te vinden? Ik ben erg nieuw met Home Assistant en heb deze draaien op een pi4. In mijn meterkast heb ik een Kaifa E0026 'slimme' meter.

Ik lees hierboven iets over een custom components folder, maar dat zegt me niets. Heb momenteel alleen AdGuard draaien binnen Home Assistant maar aangezien onze stroomrekening behoorlijk hoog is wilde ik eens kijken of ik kan achterhalen wat de groot verbruikers zijn.

Vond deze pagina op de Home Assistant pagina (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) maar daar kan ik niets mee.

Heb deze kabel in bestelling staan:
https://a.aliexpress.com/_vWUIy5

Alvast bedankt voor het meedenken..
Het is niet zo moeilijk:
- Voeg de add-on File Editor toe aan HA (Supervisor -> Add-on store) om je config file eenvoudig te editen
- Open File Editor en open configuration.yaml
- Voeg toe:

code:
1
2
3
4
sensor:

- Klik op Save
- Herstart HA via Supervisor -> System -> Reboot host
- Ga naar Configuration -> Integrations
- Als het goed is staat hier nu de integratie DSMR Slimme Meter bij, vanaf hier kom je er wel uit neem ik aan :).

Als deze integratie er niet bij staat, zou je even moeten checken of USB0 de juiste USB poort is.

Ben zelf ook redelijk beginnend, maar inderdaad ook her en der alles vandaan moeten halen. De omschrijving over DSMR op de site van HA was me niet duidelijk (genoeg).

[Voor 8% gewijzigd door Majesty op 07-03-2021 11:46]

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-03 16:13
Verhuist naar Hansie9999 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

[Voor 93% gewijzigd door septillion op 30-04-2021 11:17]

• theunevers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-03 15:19
Ik probeer https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ toe te voegen aan mijn Home Assistant installatie. Maar als ik er op zoek in de integratie 'store' komt hij niet naar voren en via de install now op de webpagina komt er een error page naar voren (andere werken wel)

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:24
Ik weet niet of dit helemaal in dit topic past, maar inmiddels ben ik verder gekomen door de volgende fixes:

Mijn config is Raspberry pi 4, met daarop Docker en daarop Home Assistant
Mijn slimme meter is ISKRA AM550.
Mijn DSMR instelling is 5.
Mijn probleem was dat ik geen data terugkreeg uit mijn slimme meter. ("energy production "Onbekend")

Stappen die ik heb gezet:
je moet Docker nog even toegang geven aan USB:
$ docker run --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 -d --name="home-assistant" -v /home/USERNAME/hass:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host ghcr.io/home-assistant/home-assistant
(zie https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr)

Daarna moest ik mijn USB device toegankelijk maken voor root:

> sudo chown root:root /dev/ttyUSB0
> sudo chmod 666 root:root /dev/ttyUSB0

Toen werkte het perfect. :)
Nu nog mooie visualisaties maken van het gebruik ...

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:53
Ik krijg het helaas niet voor elkaar, maar ik ben ook nieuw met Home Assistant.

Oude situatie:
Ik lees al lange tijd mijn slimme meter uit via Domoticz.
Meter: Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi B met P1 kabel direct op één van de USB poorten van de Raspberry.
Dit draait al een jaar of 8 grotendeels zonder problemen.

Nieuwe situatie:
Nog steeds dezelfde meter Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi 4B 2GB
Home Assistant (superviser) geinstalleerd via BalenaEtcher
Dezelfde USB P1 kabel die ik met Domoticz gebruikte nu op de USB poort van de RPI 4B met Home Assistant.

Ik heb verschillende instellingen in de configuration.yaml file geprobeerd met verschillende dsmr versies (2.2, 4 en 5).
Het beste resultaat kreeg ik met de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
sensor:

Ik moest dan nog steeds handmatig DSMR toevoegen en daarbij werkte het alleen als ik koos voor /dev/ttyUSB0
Ik kreeg hem dan uiteindelijk toegevoegd:

Ik heb uiteindelijk waardes te zien gekregen voor zowel elektra als ook gas. Maar die waardes werden niet vervest...
Ik heb nog gespeeld met de interval, zowel op bijvoorbeeld 10 sec als op 0 (waarbij elke waarde die door de meter uitgestuurd wordt, wordt verwerkt, zoals ook bij Domoticz het geval was?)

Bij hardware zie ik het volgende:

Bij Domoticz moest ik ook nog een ttyAMA0 poort openen en de baudrate (115200) instellen. Moet dat hier misschien ook?

Kan iemand me op weg helpen?
Ik weet dat ik nog veel moet leren over Home Assistant en probeer ook echt zelf wel eerst dingen uit te vinden...

Ik kan de meter ook uit gaan lezen met een apart wifi printje, maar vooralsnog wil ik eigenlijk de P1 kabel gebruiken omdat de HA raspberry in de meterkast naast de slimme meter ligt, dus kan ik het lekker bekabeld houden!

Heb hem weer eens ingesteld, maar blijft dus hangen op de volgende waardes, ook na aanpassen van update tijd:

[Voor 6% gewijzigd door bnwgraaf op 21-09-2022 10:06]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:38
Ik heb ook een P1 kabletje gekocht bij Ali en het werkt direct met Home Assistant (HAOS) op een Minisforum GK50 mini-pc met mijn Kaifa MA105C. Standen verversen automatisch. Zie OOK tekst op foto's .

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee