Ik krijg het helaas niet voor elkaar, maar ik ben ook nieuw met Home Assistant.
Oude situatie:
Ik lees al lange tijd mijn slimme meter uit via Domoticz.
Meter: Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi B met P1 kabel direct op één van de USB poorten van de Raspberry.
Dit draait al een jaar of 8 grotendeels zonder problemen.
Nieuwe situatie:
Nog steeds dezelfde meter Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi 4B 2GB
Home Assistant (superviser) geinstalleerd via BalenaEtcher
Dezelfde USB P1 kabel die ik met Domoticz gebruikte nu op de USB poort van de RPI 4B met Home Assistant.
Ik heb verschillende instellingen in de configuration.yaml file geprobeerd met verschillende dsmr versies (2.2, 4 en 5).
Het beste resultaat kreeg ik met de volgende configuratie:
Ik moest dan nog steeds handmatig DSMR toevoegen en daarbij werkte het alleen als ik koos voor /dev/ttyUSB0
Ik kreeg hem dan uiteindelijk toegevoegd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XIocMAjYk5frkYjzLEi4M4Iu.png?f=user_large)
Ik heb uiteindelijk waardes te zien gekregen voor zowel elektra als ook gas. Maar die waardes werden niet vervest...
Ik heb nog gespeeld met de interval, zowel op bijvoorbeeld 10 sec als op 0 (waarbij elke waarde die door de meter uitgestuurd wordt, wordt verwerkt, zoals ook bij Domoticz het geval was?)
Bij hardware zie ik het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HeISgdgfgccF2pOkI74md68A.png?f=user_large)
Bij Domoticz moest ik ook nog een ttyAMA0 poort openen en de baudrate (115200) instellen. Moet dat hier misschien ook?
Kan iemand me op weg helpen?
Ik weet dat ik nog veel moet leren over Home Assistant en probeer ook echt zelf wel eerst dingen uit te vinden...
Ik kan de meter ook uit gaan lezen met een apart wifi printje, maar vooralsnog wil ik eigenlijk de P1 kabel gebruiken omdat de HA raspberry in de meterkast naast de slimme meter ligt, dus kan ik het lekker bekabeld houden!
Heb hem weer eens ingesteld, maar blijft dus hangen op de volgende waardes, ook na aanpassen van update tijd:
Oude situatie:
Ik lees al lange tijd mijn slimme meter uit via Domoticz.
Meter: Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi B met P1 kabel direct op één van de USB poorten van de Raspberry.
Dit draait al een jaar of 8 grotendeels zonder problemen.
Nieuwe situatie:
Nog steeds dezelfde meter Kaifa M105C
Device: Raspberry Pi 4B 2GB
Home Assistant (superviser) geinstalleerd via BalenaEtcher
Dezelfde USB P1 kabel die ik met Domoticz gebruikte nu op de USB poort van de RPI 4B met Home Assistant.
Ik heb verschillende instellingen in de configuration.yaml file geprobeerd met verschillende dsmr versies (2.2, 4 en 5).
Het beste resultaat kreeg ik met de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
| sensor:
- platform: dsmr
port: /dev/ttyUSB0
dsmr_version: 5 |
Ik moest dan nog steeds handmatig DSMR toevoegen en daarbij werkte het alleen als ik koos voor /dev/ttyUSB0
Ik kreeg hem dan uiteindelijk toegevoegd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XIocMAjYk5frkYjzLEi4M4Iu.png?f=user_large)
Ik heb uiteindelijk waardes te zien gekregen voor zowel elektra als ook gas. Maar die waardes werden niet vervest...
Ik heb nog gespeeld met de interval, zowel op bijvoorbeeld 10 sec als op 0 (waarbij elke waarde die door de meter uitgestuurd wordt, wordt verwerkt, zoals ook bij Domoticz het geval was?)
Bij hardware zie ik het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HeISgdgfgccF2pOkI74md68A.png?f=user_large)
Bij Domoticz moest ik ook nog een ttyAMA0 poort openen en de baudrate (115200) instellen. Moet dat hier misschien ook?
Kan iemand me op weg helpen?
Ik weet dat ik nog veel moet leren over Home Assistant en probeer ook echt zelf wel eerst dingen uit te vinden...
Ik kan de meter ook uit gaan lezen met een apart wifi printje, maar vooralsnog wil ik eigenlijk de P1 kabel gebruiken omdat de HA raspberry in de meterkast naast de slimme meter ligt, dus kan ik het lekker bekabeld houden!
Heb hem weer eens ingesteld, maar blijft dus hangen op de volgende waardes, ook na aanpassen van update tijd:
[ Voor 6% gewijzigd door bnwgraaf op 21-09-2022 10:06 ]
:strip_exif()/f/image/PUJfuFHggS7ZK3bw9SJH3Zer.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9IqqVIaJCGnVlH0IGIku4I1X.jpg?f=fotoalbum_large)