"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Kan zijn dat hij hier wel objectief is maar ik zou toch eerder andere bronnen gebruikenhoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:12:
[...]
Wist niet van zijn wappie-tijd, over Oekraïne lijkt hij tot nu toe redelijk objectief en niet pro-Rusland.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Vooral veel bronnen, combineren en daarmee verifiëren.gws24 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:17:
Kan zijn dat hij hier wel objectief is maar ik zou toch eerder andere bronnen gebruiken
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Precies, er is genoeg keus. Iemand die in het verleden tot twee maal toe duidelijk niet neutraal is gebleken kun je beter met een korrel zout nemen.gws24 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Kan zijn dat hij hier wel objectief is maar ik zou toch eerder andere bronnen gebruiken
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hun klanten mogen het best gebruiken. Maar zij stellen dezelfde eisen aan het wapentuig die wij ook stellen: Namelijk dat het niet zonder toestemming doorverkocht mag worden. En Zwitserland is nu eenmaal van oudsher neutraal en zal niet accepteren dat hun wapens doorverkocht worden aan een oorlogsgebied. Wij zouden dat ook verbieden in een conflict waarin wij neutraal zijn.Ossi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Jammer dat niet hetzelfde gezegd wordt van de Zwitsers. Een neutraal land die wapens en munitie maakt en verkoopt en vervolgens afdwingt dat je het niet mag gebruiken. Ik mag hopen dat de Zwitserse wapenfabrikant(en?) zwaar gaan lijden na deze laffe acties.
Unfortunately i just got confirmed that Klishchiivka is mostly under Russian control. The hill is still contested but the situation remains a bit unclear there. Changed my map accordingly. https://t.co/XwtRGbHBuT
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 januari 2023
"Mostly.."hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:41:
Nu wachten op bevestiging door DefMon en anderen:
[Twitter]
"Unclear.."
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Nee, dit is een HEMTT wrecker, M984A2. Bedoeld om voertuigen te bergen/slepen. De M1120 heeft een grote kraan om containers op haar laadbed te kunnen trekken.Apache4u schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:06:
[...]
Da's inderdaad Amerikaans.. Een M1120A4. Load Handling System.
oh.. en Snollebollekes?
een treffende spreuk
Ik denk dat Bakhmut niet meer te houden is. Zelfde verhaal als Severodonetsk en lysychansk destijds. Hopelijk trekken ze op tijd weg.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:49:
[...]
LiveUAMap heeft het ook aangepast, behoorlijk wat bronnen inmiddels:
[Afbeelding]
een treffende spreuk
Nu aan drie kanten ingesloten, dat wordt steeds moeilijker te houden zo. Klinkt als een kwestie van tijd. Zie het positief, zo kan Rusland een succesje claimen en even wat relatieve rust aan het front aankondigen, en voor Oekraine een goede reden om meer wapens te verlangen.pro_6or schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat Bakhmut niet meer te houden is. Zelfde verhaal als Severodonetsk en lysychansk destijds. Hopelijk trekken ze op tijd weg.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
https://nos.nl/liveblog/2...ard-2-tanks-naar-oekraineVoorlopig nog geen Leopard 2-tanks naar Oekraïne
Er is nog geen overeenstemming bereikt over de levering van Leopard-tanks aan Oekraïne. Dat heeft de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius laten weten. "Dat er brede consensus binnen de coalitie zou zijn, is niet waar. Er zijn meer landen met twijfels."
De beslissing over het wel of niet sturen van de tanks wordt pas in de komende dagen of weken genomen, verwacht minister Pistorius. Als er een akkoord komt kunnen de tanks snel worden ingezet, zegt hij.
Pistorius ontkent dat Duitsland de levering van Leopard-tanks eenzijdig blokkeert. "Er zijn goede redenen voor de leveringen en er zijn goede redenen tegen. En gezien de hele situatie van een oorlog die al bijna een jaar aan de gang is, moeten alle voor- en nadelen zeer zorgvuldig worden afgewogen", aldus Pistorius.
Avdiivka ligt al 9 jaar vergelijkbaar ingesloten, maar we zullen het zien idd.Garyu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Nu aan drie kanten ingesloten, dat wordt steeds moeilijker te houden zo. Klinkt als een kwestie van tijd. Zie het positief, zo kan Rusland een succesje claimen en even wat relatieve rust aan het front aankondigen, en voor Oekraine een goede reden om meer wapens te verlangen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben dan wel benieuwd wie er tegen is.
Er zijn bijna meer voor dan tegen, en de tijd is nu niet over 3 maanden !
dat hangt er vanaf wat je doel isMektheb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Ben dan wel benieuwd wie er tegen is.
Er zijn bijna meer voor dan tegen, en de tijd is nu niet over 3 maanden !
Oekraine zo snel mogelijk laten winnen of de oorlog zolang mogelijk rekken.
As we talked about on last night's stream, Ukraine has completely captured Novoselivske. They control everything up to the train station. pic.twitter.com/Fltnfzdj6F
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 18 januari 2023
Def Mon denkt dat de AFU nog steeds het initiatief heeft aan deze frontlinie.
Luhansk oblast
— Def Mon (@DefMon3) 18 januari 2023
The AFU still have the initiative in this area, RU forces are mostly defending. The most active areas are NW of Svatove and NW and SW of Kreminna. I believe Chervonopopivka is the key for the AFU to take Kreminna. pic.twitter.com/ICrEeLTNlq
De Russen hebben ook nog steeds Soledar niet volledig in handen
Ja joh, wie zouden er nou tegen zijn? Duitsland, Spanje, Hongarije en je hebt al de definitie 'meer landen [dan enkel Duitsland] met twijfels'Voorlopig nog geen Leopard 2-tanks naar Oekraïne
Er is nog geen overeenstemming bereikt over de levering van Leopard-tanks aan Oekraïne. Dat heeft de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius laten weten. "Dat er brede consensus binnen de coalitie zou zijn, is niet waar. Er zijn meer landen met twijfels."
Interessant want dat betreft naast een spoorlijn ook de H-26 aanvoerroute. Hopelijk volgt Svatove spoedig.XWB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:44:
Weet niet of mensen het Luhansk front volgen, maar Oekraïne heeft recent Novoselivske heroverd.
[Twitter]
Def Mon denkt dat de AFU nog steeds het initiatief heeft aan deze frontlinie.
[Twitter]
Waarom telkens dat politieke geneuzel, berekend, slappe hap allemaal. Geef gewoon die Leopards2 aan Oekraïne...
Ik snap niet waarom ze zo passief reageren allemaal. als NATO het wil kunnen ze binnen 3 dagen Rusland uit Oekraïne schoppen.
Zijn ze bang dat landen die pro rusland er ook meer meegaan bemoeien?
Zover ik weet zijn de volgende landen alleen pro-rusland; Iran, Noord Korea, China, Zuid Afrika, India, Servië.. en wat andere Afrikaanse landen....
We weten allemaal al dat Rusland al Javelins en NLAW's al naar Iran hebben gestuurd;
https://news.sky.com/stor...ource%20told%20Sky%20News.
Zijn ze bang dat de Leopards ook in handen komen de Russen?
Dat is een aardige grote boost.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Komt mede omdat spullen die aan Oekraïne gedoneerd worden, opnieuw aangevuld moeten worden.Xtr3me4me schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:18:
French President Emmanuel Macron unveiled his vision for modernising the military in his nuclear-armed country on Friday, saying 413 billion euros ($446 billion) would be assigned to the army in 2024-2030 – up from 295 billion euros in the previous budget.
Dat is een aardige grote boost.
Germany’s foreign intelligence service (BND) is alarmed by the losses the Ukrainian army is suffering in the eastern Ukrainian city of Bakhmut, according to a report.
The army is losing a three-digit number of soldiers every day fighting against Russian forces in Bakhmut, Der Spiegel reports, citing information it had received.
The Russian capture of Bakhmut would have significant consequences as it would allow Russia to make further advances, the BND warned.
It comes after Russian proxy forces in the self-proclaimed Donetsk People’s Republic in the Donbas region said they had taken control of Klishchiivka, a small settlement south of Bakhmut in eastern Ukraine.
Maakt het enkel nog schandelijker de houding van Duitsland in deze.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
Enorme aantallen, niet alleen aan Russische kant helaas:
[...]
Vooral recente quote van Pistorius:" De focus van Duitsland is momenteel luchtafweer verschaffen aan Oekraïne". Die soldaten op het front sterven echt niet van de kruisrakketen hoor.
God does not play dice
Dat is helaas niet gek. Ook al zijn de verliezen aan de Oekraiense kant minder dan aan de Russische kant, de oorlog doet pijn. Zelfs met een verhouding van één op drie, heb je bij 750 dode Russische soldaten tegelijkertijd nog steeds zo'n 250 dode Oekraiense soldaten.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
[...]
WW I en WW II vibes in ieder geval.
[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 20-01-2023 15:27 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
German Defense Minister Pistorius announced a spring package of military assistance to Ukraine (1 billion euros):
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 20 januari 2023
- 40 Marder;
- 7 Gepard;
- additional guided missiles for the Iris-T air defense system;
- another Iris-T air defense system;
Daar gaan we weer.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
[...]
"Der Spiegel reports, citing information it had received."
Jij neemt het gelijk weer over als waarheid, maar we weten niet eens waar de informatie vandaan komt.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Dat kon niet uitblijven - ik probeerde dat eerder al bespreekbaar te maken in dit topic. Het is niet aannemelijk dat als Rusland 500-800 troepen verliest UA geen verliezen lijdt. Veel gevechten zijn inmiddels redelijk man-tot-man, blijkt uit beelden. Zelfs met een 1:5 ratio in het voordeel van UA, verliest UA elke dag opnieuw ~ 100-200 troepen. Daarbij weten we ook dat er gewonden vallen en dodelijke slachtoffers - beide vechten niet meer mee.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Ik maak me daarom al een tijdje behoorlijke zorgen. Rusland is bereid 'winst' te pakken door enorme verliezen te lijden. De methode kennen we, enige wat verrast is dat 75+ jaar na data dit herhaald wordt.
Dus die militaire steun zal nog een paar tandjes erbij moeten om de hoeveelheid UA-slachtoffers terug te brengen en de K/D ratio zogezegd te verbeteren. Tis Excel-oorlogsvoering dit.
@Fanta bron of niet - het blijft gewoon onrealistisch om te denken dat UA geen of weinig verliezen lijdt.
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-01-2023 15:29 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
echter is het meeste spul wat gedoneerd wordt niet het aller nieuwste, dus dat kopiëren zal geen directe voorsprong geven. Wel kan/zal het gegevens opleveren die gebruikt kunnen worden tegen de gedoneerde wapens.Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:14:
Ik snap echt niet waarom het westen altijd zo slapjes reageert, ik word er gewoon misselijk van..
Waarom telkens dat politieke geneuzel, berekend, slappe hap allemaal. Geef gewoon die Leopards2 aan Oekraïne...
Ik snap niet waarom ze zo passief reageren allemaal. als NATO het wil kunnen ze binnen 3 dagen Rusland uit Oekraïne schoppen.
Zijn ze bang dat landen die pro rusland er ook meer meegaan bemoeien?
Zover ik weet zijn de volgende landen alleen pro-rusland; Iran, Noord Korea, China, Zuid Afrika, India, Servië.. en wat andere Afrikaanse landen....
We weten allemaal al dat Rusland al Javelins en NLAW's al naar Iran hebben gestuurd;
Zijn ze bang dat de Leopards ook in handen komen de Russen?
Om dat goed te snappen zouden we het moeten hebben over geopolitiek, maar dat is offtopic.Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:14:
Ik snap echt niet waarom het westen altijd zo slapjes reageert, ik word er gewoon misselijk van..
Wat ook niet helpt is dat onze politieke leiders geen ervaring hebben met oorlog voeren, een "nadeel" van 75 jaar vrijheid.
The Guardian is één van de meest gerespecteerde westerse nieuwsmedia, die nemen dat echt niet zomaar over. Der Spiegel trouwens ook geen Bild, veel betere bronnen ga je niet krijgen.Fanta schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:28:
Jij neemt het gelijk weer over als waarheid, maar we weten niet eens waar de informatie vandaan komt.
Boven op wat ze al gingen sturen of is dit erbij?XWB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:26:
Duitsland gaat nog wat Marder's en Gepard's sturen:
[Twitter]
Dat is mij niet duidelijk
Ik mis ietsXWB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:26:
Duitsland gaat nog wat Marder's en Gepard's sturen:
[Twitter]
Verwijderd
wat een mafketels zijn het ook.
De oorlog duurt nu al bijna een jaar omdat Oekraine geen Leopards en F-16's kreeg...
Oekraine vraagt al vele maanden om meer tanks. En vliegtuigen. En artillerie.
Ze krijgen gewoon nog niet genoeg.
En daarom duurt de oorlog lang.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2023 15:37 ]
tja, misschien is dat dan ook wel het doelVerwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:37:
[...]
wat een mafketels zijn het ook.
De oorlog duurt nu al bijna een jaar omdat Oekraine geen Leopards en F-16's kreeg...
Oekraine vraagt al vele maanden om meer tanks. En vliegtuigen. En artillerie.
Ze krijgen gewoon nog niet genoeg.
En daarom duurt de oorlog lang.
Je kan hier wel verbaasd kijken en met ongeloof reageren hoe het mogelijk is dat Rsuland niets om het aantal doden geeft maar het Westen geeft ook niet veel om het aantal doden aan de zijde van Oekraine.
Anders was het allang afgelopen
It's all about politics
Ach, wie betaalt, bepaalt.oldgrumpy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:45:
[...]
tja, misschien is dat dan ook wel het doel
Je kan hier wel verbaasd kijken en met ongeloof reageren hoe het mogelijk is dat Rsuland niets om het aantal doden geeft maar het Westen geeft ook niet veel om het aantal doden aan de zijde van Oekraine.
It's all about politics
Of hebben de Amerikanen/NATO genoeg intel dat ze weten dat in een bepaalde volgorde van wapen levering dat het alsnog goed komt?
Verwijderd
ik verbaas me daar niet over.oldgrumpy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:45:
[...]
tja, misschien is dat dan ook wel het doel
It's all about politics
Ik werd alleen chagrijnig van die Duitse houding van Scholz eerder vandaag en ook de nieuwe opmerking over 'dat de oorlog al bijna een jaar duurt' en dat ze daarom goed moeten kijken naar het hoe en wat aangaande leveringen van tanks etc.
Allemaal vertraging, beren op de weg zien, stroperig doen.
Ik heb dan echt zoiets van 'laat ze nou maar gewoon zeggen dat ze het gewoon niet WILLEN omdat ze bang zijn voor een boos vingertje uit Moskou'. Zeg dan gewoon direct dat ze liever pro-Russisch zijn dan pro-Ukraine.
Angsthasen!
Naar mijn mening denk ik toch dat Duitsland op een of andere manier toch wel de deur van het goedkope gas vanuit Rusland op een kier wil houden.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:54:
[...]
ik verbaas me daar niet over.
Ik werd alleen chagrijnig van die Duitse houding van Scholz eerder vandaag en ook de nieuwe opmerking over 'dat de oorlog al bijna een jaar duurt' en dat ze daarom goed moeten kijken naar het hoe en wat aangaande leveringen van tanks etc.
Allemaal vertraging, beren op de weg zien, stroperig doen.
Ik heb dan echt zoiets van 'laat ze nou maar gewoon zeggen dat ze het gewoon niet WILLEN omdat ze bang zijn voor een boos vingertje uit Moskou'. Zeg dan gewoon direct dat ze liever pro-Russisch zijn dan pro-Ukraine.
Angsthasen!
Daardoor zo traag doen over de Leopards2 tanks tot dat USA de Abrams toch gaan leveren en dan achter USA gaan schuilen zo van USA levert al Abrams de Leopards zijn niet meer nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Nimflix op 20-01-2023 15:58 ]
De vraag is dan wat je bedoelt met "het alsnog goed komt"Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Ach, wie betaalt, bepaalt.
Of hebben de Amerikanen/NATO genoeg intel dat ze weten dat in een bepaalde volgorde van wapen levering dat het alsnog goed komt?
Zoals Kissinger een paar dagen geleden al zei, is het niet in het belang van de wereld dat Rusland gedestabiliseerd raakt en uiteenvalt.
Dus Poetin mag niet te hard verliezen.
Er wordt dus gemikt op een onderhandelde oplossing waar beide partijen zich in zullen moeten kunnen vinden.
Geen van beide partijen heeft daar momenteel echt zin in.
Daarom is het van belang dat de oorlog nog wat gerokken wordt totdat die zin om te onderhandelen er wel moet komen omdat men inziet dat geen van beide partijen erin slaagt de oorlog volledig te winnen.
Maar bon, dat is mijn persoonlijke analyse
Ik hoop voor Oekraine dat deze analyse niet klopt
Het is vooral een partijpolitiek probleem, de SPD heeft een sterke anti-Amerikaanse/pro-Russische vleugel. Ook in de koude oorlog heeft men geprobeerd als brug te fungeren tussen de VS en USSR, zie Willy Brandt en recenter Gerhard Schröder.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:54:
'Some people say'Fanta schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Daar gaan we weer.
"Der Spiegel reports, citing information it had received."
Ja, wat is de bron dan?
Nou ehh.. "ik hoorde de eindredacteur zeggen dat [...]"
Ik heb het even opgezocht:
Het lijkt dus gelekte informatie te betreffen.Der Bundesnachrichtendienst (BND) ist wegen hoher Verluste der ukrainischen Armee beim Kampf um die strategisch wichtige Stadt Bachmut im Osten des Landes alarmiert. Nach Informationen des SPIEGEL informierte der Auslandsnachrichtendienst diese Woche Sicherheitspolitiker des Bundestags in einer geheimen Sitzung darüber, dass die ukrainische Armee bei Kämpfen mit den russischen Invasoren derzeit täglich eine dreistellige Zahl an Soldaten verliere.
Maar er staat ook 'verliere'. En dat is iets anders dan 'sterben'.
Citing sources houdt in meerdere bronnen dus ik ben benieuwd of er dan meerdere lekken zijn geweest die elkaar bevestigen.
Een ander typisch woord is 'derzeit' dat houdt in 'op dit moment' / currently. Dat biedt ook context.
[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 20-01-2023 16:20 ]
Vraagje, zijn dat doden of doden en gewonden?hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Verwijderd
precies dit.Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:57:
[...]
Naar mijn mening denk ik toch dat Duitsland op een of andere manier toch wel de deur van het goedkope gas vanuit Rusland op een kier wil houden.
Daardoor zo traag doen over de Leopards2 tanks tot dat USA de Abrams toch gaan leveren en dan achter USA gaan schuilen zo van USA levert al Abrams de Leopards zijn niet meer nodig.
En dan moeten ze gewoon hun mond houden over de slachtoffers en dat het al een jaar duurt. Dat doen ze dan zelf.
En dit ook:
slappe Duitsers.Zewatanejo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Nou dat weten we dan ook weer. De Duitsers vinden dat de Krim bij Rusland hoort en/of vinden het in elk geval de consequenties niet waard daar over een conflict te starten.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2023 16:23 ]
Nou dat weten we dan ook weer. De Duitsers vinden dat de Krim bij Rusland hoort en/of vinden het in elk geval de consequenties niet waard daar over een conflict te starten.MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:02:
De interne politieke situatie in duitsland:
[Twitter]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Verliere = verliezen = doden / gewonden / gevangengenomen enz.klaw schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Vraagje, zijn dat doden of doden en gewonden?
In geval van tanks kan verliezen ook op van alles duiden.
Maar tot hoelang duurt die vergadering want tis misschien nog niet definitief, zie dik gedrukt, gaat het om wat Duitsland zelf levert of een toestemming voor andere landen.
Bron NU:
Onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Polen proberen Duitsland te overtuigen om landen toestemming te geven Leopard 2-tanks aan Oekraïne te geven. De Duitse regering aarzelt over die beslissing.
Duitse media meldden woensdag dat bondskanselier Olaf Scholz pas Leopard 2-tanks wil leveren als de VS ook tanks aan Oekraïne geeft. De nieuwe Duitse minister van Defensie, Boris Pistorius, ontkende dat vrijdag voor aanvang van de bijeenkomst.
De Leopard 2-tanks waar Oekraïne om vraagt, worden in Duitsland gemaakt. Landen die ze lenen of kopen van de Duitsers, mogen ze niet doorsturen zonder toestemming van Duitsland. Of Duitsland zelf ook tanks levert, is nog onderwerp van gesprek.
Pistorius ontkende dat Duitsland de levering van tanks "blokkeert". Volgens de Duitse defensieminister kan zijn land "snel optreden", als er tijdens de bijeenkomst een deal wordt gesloten. Wel riep hij op "de voor- en nadelen van de situatie goed af te wegen".
[ Voor 80% gewijzigd door merlin1201 op 20-01-2023 16:28 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Nou, ik weet hier niet zoveel van. Welke aantallen hebben we het over? Hoeveel zijn er ongebruikt? Een gebruikte NLAW sleep je niet mee.Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:14:
Een Javelin is veel duurder, en is interessant vanwege de technische snufjes die er in zitten (bijv nachtkijker), en dat is inderdaad mogelijk interessant voor bijvoorbeeld Iran. Maar die Javelin die neem je daarom ook mee (vaak gebruiken soldaten die snufjes later nog).
Dus het gegeven 'Javelin en NLAW' is mij te vaag.
Zou kunnen.Zijn ze bang dat de Leopards ook in handen komen de Russen?
Het is vooral een politiek spel, als het Poolse leger besluit een zooi tanks op een dieplader te zetten, dan gaat Scholz echt niet voor die vrachtwagen staan om ‘m tegen te houden.merlin1201 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:24:
Betekend dit dat Polen ook niet mag leveren? want dat Duitsland niet levert is niet zo'n probleem maar ze moeten en ze zouden andere landen niet tegenhouden.
Maar tot hoelang duurt die vergadering want tis misschien nog niet definitief
NOS
Pistorius ontkende dat Duitsland de levering van tanks "blokkeert". Volgens de Duitse defensieminister kan zijn land "snel optreden", als er tijdens de bijeenkomst een deal wordt gesloten. Wel riep hij op "de voor- en nadelen van de situatie goed af te wegen".
Duitsland is gewoon bang voor “consequenties “ en probeert in de ogen van Rusland “minder fout” te zijn.
Dat is een probleem.oldgrumpy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:58:
[...]
De vraag is dan wat je bedoelt met "het alsnog goed komt"
Zoals Kissinger een paar dagen geleden al zei, is het niet in het belang van de wereld dat Rusland gedestabiliseerd raakt en uiteenvalt.
Dus Poetin mag niet te hard verliezen.
Zoals Peter Zeihan zei:
- Na 4 dagen keken we naar een stilgevallen Russische voertuigen, want ze hadden geen tankwagens met brandstof meegebracht.
- Na 7 dagen keken we naar hoe de Russen hun materiaal achterlaten en gingen te voet terug naar Belarus. Ze hadden niet genoeg voedsel meegebracht.
- De militaire wereld reageerde met "Holy crap, de Russen hebben het oorlog voeren verleerd en weten niet meer hoe het moet", "Ze doen nog slechter dan de Irakezen in Desert Storm.".
- "Als de NAVO meedoet, dan slachten we de Russen af met 1000x kill/death-ratio in enkele weken." En dit is exact waarom de NAVO niet mee mag doen, want voor de Russen is dit een existentiële oorlog dat ze niet kunnen stoppen. Ze blijven vechten totdat ze niet meer kunnen. De kernwapens zullen vliegen als ze denken dat alles verloren is en ze worden toch al van de kaart geveegd, dan sleuren ze gewoon de rest van de wereld in het graf mee.
- Er is gekozen voor de Russen in Oekraïne traag dood te laten bloeden en Rusland voor eens en altijd te ontwapenen zonder dat een NAVO-soldaat een voet in Oekraïne zet.
- Als de burgers de Russen niet als bevrijders ontvangen, dan zijn de burgers niet meer een non-issue. De burgers zijn dan een probleem en een oude strategie (dat voor WOI geperfectioneerd was) wordt afgestoft. Dat werd in Tsjetsjenië en Syrië toegepast. Erg traag oprukken met veel artillerie dat niet op alles dat beweegt schiet, maar op alles dat staat. Als je alle burgerinfrastructuur, vooral landbouwinfrastructuur plat gooit, dan wordt een lapje grond onbewoonbaar voor de burgers. De burgers zullen wegvluchten en de Russen hebben geen last van een vijandelijke bevolking. Wie nog blijft en jonger dan 55 is, moet wel een strijder zijn en die wordt neergeschoten.
- De Russen zijn so casually inert dat ze in hun geschiedenis nooit echt onderhandeld hebben zonder half miljoen doden. Ze vechten totdat ze niet meer kunnen.
Dit is een ingekorte versie:
[YouTube: Peter Zeihan: Russia Is At Point Of No Return This Will Happen Next With Russia If It Don't Stop]
Van een lezing van anderhalve uur:
Dus we kunnen Oekraïne helpen om de kill/dealth-ratio op te drijven om zo efficiënt mogelijk de teller van de Russische doden over half miljoen te helpen.
Zie @Jerie hierboven, 'verliere' kan imo zowel doden als zwaar gewonden zijn, niet meer in staat tot gevechtshandelingen.klaw schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:18:
Vraagje, zijn dat doden of doden en gewonden?
Ah kijk daar is de oplossing zodat de Duitsers zich niet bezwaard hoeven te vinden om tanks te (laten) leveren.
De focus verleggen van het leveren van tanks naar vliegtuigen.
We gooien er nog een schepje bovenop door van plan te zijn om F16 te leveren, Rusland gaat uit zijn pan en dreigt met van alles en nog wat.
Daarna om de russen toch wat te gemoet te komen alleen maar tanks leveren en duitsland hoeft zich niet zo bezwaard te voelen.
Nieuws is van ik dacht woensdag (Ollongren @ Davos). Vie Ukrinform kwam ik wel deze interessante nog tegen:motogp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:50:
https://www.ukrinform.net...ter-jets-for-ukraine.html
Ah kijk daar is de oplossing zodat de Duitsers zich niet bezwaard hoeven te vinden om tanks te (laten) leveren.
De focus verleggen van het leveren van tanks naar vliegtuigen.
We gooien er nog een schepje bovenop door van plan te zijn om F16 te leveren, Rusland gaat uit zijn pan en dreigt met van alles en nog wat.
Daarna om de russen toch wat te gemoet te komen alleen maar tanks leveren en duitsland hoeft zich niet zo bezwaard te voelen.
UK joins international push to hold Russia accountable for Ukraine invasion
Al vraag ik me af wie daar momenteel voor 'pushed'.
Ok dat wist ik niet dat hij al van woensdag was, kwam hem vandaag pas tegen daar en op rtl nieuws.Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Nieuws is van ik dacht woensdag (Ollongren @ Davos). Vie Ukrinform kwam ik wel deze interessante nog tegen:
UK joins international push to hold Russia accountable for Ukraine invasion
Al vraag ik me af wie daar momenteel voor 'pushed'.
Dacht hem hier ook nog niet gezien te hebben.
Sorry volgens mij was het inderdaad gisteren/donderdag. Ollongren in Davos, Hoekstra gisteravond. Zie bijv XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"motogp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:10:
[...]
Ok dat wist ik niet dat hij al van woensdag was, kwam hem vandaag pas tegen daar en op rtl nieuws.
Dacht hem hier ook nog niet gezien te hebben.
LOLJerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:17:
[...]
Sorry volgens mij was het inderdaad gisteren/donderdag. Ollongren in Davos, Hoekstra gisteravond. Zie bijv XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"
Belgium’s Foreign Minister, Wopke Hoekstra,
https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1616400172933677058
Of Zwitserland neutraal is beslist Zwitserland niet over maar wij (de maatschappij) op basis van het gedrag van Zwitserland.downtime schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
[...]
Hun klanten mogen het best gebruiken. Maar zij stellen dezelfde eisen aan het wapentuig die wij ook stellen: Namelijk dat het niet zonder toestemming doorverkocht mag worden. En Zwitserland is nu eenmaal van oudsher neutraal en zal niet accepteren dat hun wapens doorverkocht worden aan een oorlogsgebied. Wij zouden dat ook verbieden in een conflict waarin wij neutraal zijn.
Wikipedia: Swiss neutrality hier staan vier grote voorbeelden waar de neutraliteit betrekkelijk is: nazi goud, operation gladio, banden apartheid, en Crypto AG.
Ik vind absolute neutraliteit claimen absoluut absurd. Het getuigd van een zekere onverschilligheid in de geopolitiek. Wir haben es nicht gewusst is daar een Duits voorbeeld van. De struisvogeljoker speelde men ook mbt het nazi goud. Hoe het zat met Crypto AG exporteerde wapens (cryptografie viel daar destijds onder) naar discutabele regimes. Dat ze achteraf lek bleken te zijn maakt het des te opmerkelijker. En bijvoorbeeld allerlei discutabele bedrijfjes (kuch FIFA kuch) die er crimineel gedrag op nahouden spreekt niet voor neutraliteit maar een wereld waar gigolos de boel prostitueren. En er onder Zwitserse jurisdictie mee wegkomen. Om nog maar te zwijgen over het huisvesten van een jonge student (zoon van een misdadiger tegen de menselijkheid) ene Kim Jong-Un.
Eigenlijk is het niet mee willen werken aan wapenexport (maar ondertussen wel hoertje uithangen want met geld is alles te koop) van ongeveer hetzelfde kaliber geleuter als dat van Scholz.
Die bijbanen lopen de spuigaten uit tegenwoordigmotogp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:24:
[...]
LOL
Belgium’s Foreign Minister, Wopke Hoekstra,
https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1616400172933677058
PSN
Dit bericht komt denk ik veel en veel te vroeg! Er zijn mogelijk nog helemaal geen piloten in UA die de falcon kunnen vliegen, of hij weet meer dan wij. Dat laatste zou zomaar kunnen, en dan is het HELEMAAL stupide dat ie er nu al over begint....
Momenteel is er in het westen een enorme slag bezig om oud materieel in UA te dumpen en zichzelf te voorzien van modern materieel. (Polen voorop!). Echte wapenhandelshizzle. Ik schreef dat in het begin van deze waanzin, de enigste die er goed mee zijn zijn de armsdealers, alle anderen moeten bloeden.
Scholz heeft duidelijk inlichtingen van medebestuurders die erop wijzen dat ze eerst de RF langzaam willen platslaan om vervolgens politiek te onderhandelen. Als ik lees dat Spanje gewoon open en bloot naar buiten brengt dat ze eerst nog een overlegronde willen voeren (ik lees dan: de RF de tijd geven weer op te staan) vermoed ik dat Italië hier niet ver vanaf zit. Ook daar wordt positiever gekeken naar de RF dan in het hoge noorden en de NATO.
EDIT: Rutte heeft Wopke terug zijn hondehok ingestampt https://nos.nl/liveblog/2...-geen-f-16-s-aan-oekraine
Nooit iets (mogelijk) toezeggen als je dit neit hard kunt maken.... (lutser)
De geschiedenis zal uitwijzen wat wijsheid was, ik heb weinig zicht op de politieke overwegingen achter Duitsland/Scholz....
Persoonlijk denk ik dat Putin de brutaalste/bully van de klas is die ver verstandige kinderen steeds verder wegdrukt. En hiermee de "verstandigen" potsierlijk dom maakt. Ik ben bang dat ze denken dat als het machtsblok RF wegvalt er een poepdoos wordt opengetrokken met de aziatische invloedssfeer.
Ik vermoed dat de EU hoopt dat er een vorm van Stalemate wordt gemaakt aan het front, waarbij ze een steeds betere positie krijgen tov de RF. Daarnaast laat de EU zich niet de les leren door de amerikanen, en al helemaal niet door Zelensky. Ik vermoed dat de toon waarmee hij druk zet om hulp te krijgen anders aankomt dan hij denkt. Als hij zegt, "thanks, maar dat betekent geen tanks" denk ik "xcuse me"? Denk je zo om te gaan met degene waar je in feite afhankelijk van bent? misschien wel een cultuurdingetje?
De duitsers hebben zichzelf altijd in een vreselijke positie gemanouvreerd na de 2e wereldoorlog, zij hebben lijkt wel nog steeds last van een soort "reversed Stockholmsyndroom".
Zolang er geen absolute globale integratie is zijn machtsbalansen evident, en DE laat hier een behoorlijke veer schieten.
EDIT: *knip* Probeer mensen niet weg te zetten, hoe je het ook oneens met ze denkt te zijn https://nos.nl/liveblog/2...-geen-f-16-s-aan-oekraine
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:08 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Twee kritiekpuntjes. Zover ik weet worden er wel al Oekraïense piloten opgeleid voor de F16. Daarnaast stuurt Italië wrs ook een sterk AA systeem. Dus hoe zeer zij het eens zijn met Spanje, dat betwijfel ik dan wel.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
Wopke *knip*. Hij beseft niet wat hij loslaat in de wereld. Die kerel heeft niet echt in de gaten dat op dit moment in de UA wezenlijke slachtingen plaatsvinden. Nu gaat UA zich hopen op moderne jagers die compatibel zijn met westerse wapens......
Dit bericht komt denk ik veel en veel te vroeg! Er zijn mogelijk nog helemaal geen piloten in UA die de falcon kunnen vliegen, of hij weet meer dan wij. Dat laatste zou zomaar kunnen, en dan is het HELEMAAL stupide dat ie er nu al over begint....
Momenteel is er in het westen een enorme slag bezig om oud materieel in UA te dumpen en zichzelf te voorzien van modern materieel. (Polen voorop!). Echte wapenhandelshizzle. Ik schreef dat in het begin van deze waanzin, de enigste die er goed mee zijn zijn de armsdealers, alle anderen moeten bloeden.
Scholz heeft duidelijk inlichtingen van medebestuurders die erop wijzen dat ze eerst de RF langzaam willen platslaan om vervolgens politiek te onderhandelen. Als ik lees dat Spanje gewoon open en bloot naar buiten brengt dat ze eerst nog een overlegronde willen voeren (ik lees dan: de RF de tijd geven weer op te staan) vermoed ik dat Italië hier niet ver vanaf zit. Ook daar wordt positiever gekeken naar de RF dan in het hoge noorden en de NATO.
De geschiedenis zal uitwijzen wat wijsheid was, ik heb weinig zicht op de politieke overwegingen achter Duitsland/Scholz....
Persoonlijk denk ik dat Putin de brutaalste/bully van de klas is die ver verstandige kinderen steeds verder wegdrukt. En hiermee de "verstandigen" potsierlijk dom maakt. Ik ben bang dat ze denken dat als het machtsblok RF wegvalt er een poepdoos wordt opengetrokken met de aziatische invloedssfeer.
Ik vermoed dat de EU hoopt dat er een vorm van Stalemate wordt gemaakt aan het front, waarbij ze een steeds betere positie krijgen tov de RF. Daarnaast laat de EU zich niet de les leren door de amerikanen, en al helemaal niet door Zelensky. Ik vermoed dat de toon waarmee hij druk zet om hulp te krijgen anders aankomt dan hij denkt. Als hij zegt, "thanks, maar dat betekent geen tanks" denk ik "xcuse me"? Denk je zo om te gaan met degene waar je in feite afhankelijk van bent? misschien wel een cultuurdingetje?
De duitsers hebben zichzelf altijd in een vreselijke positie gemanouvreerd na de 2e wereldoorlog, zij hebben lijkt wel nog steeds last van een soort "reversed Stockholmsyndroom".
Zolang er geen absolute globale integratie is zijn machtsbalansen evident, en DE laat hier een behoorlijke veer schieten.
De Spaanse premier moet simpel gezegd zijn smoel houden als hij niet weet hoe de Oost-Europese cultuur werkt. Dit is eerder dom dan verstandig, omdat je precies doet zoals de Russen van je verwachten. Zwakte tonen
[ Voor 0% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:09 ]
Lijkt een herhaling van eerdere toezeggingen te zijn, geen nieuwe systemen.Mektheb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:31:
Boven op wat ze al gingen sturen of is dit erbij?
Dat is mij niet duidelijk
Het is inmasseren van de realiteit van de toekomst.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
Wopke *knip*. Hij beseft niet wat hij loslaat in de wereld. Die kerel heeft niet echt in de gaten dat op dit moment in de UA wezenlijke slachtingen plaatsvinden. Nu gaat UA zich hopen op moderne jagers die compatibel zijn met westerse wapens......
De piloten zijn al een half jaar in de VSaan het trainen.Dit bericht komt denk ik veel en veel te vroeg! Er zijn mogelijk nog helemaal geen piloten in UA die de falcon kunnen vliegen, of hij weet meer dan wij. Dat laatste zou zomaar kunnen, en dan is het HELEMAAL stupide dat ie er nu al over begint....
Grappig dat er nu een soort van bevestiging is van dat publieke geheim.
Heb je iets persoonlijks tegen Hoekstra oid? De stoom komt van je post af
[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:09 ]
PSN
Maar het is wel de vraag hoeveel spare-parts de rest heeft liggen.dr.lowtune schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Het is vooral een politiek spel, als het Poolse leger besluit een zooi tanks op een dieplader te zetten, dan gaat Scholz echt niet voor die vrachtwagen staan om ‘m tegen te houden.
Duitsland is gewoon bang voor “consequenties “ en probeert in de ogen van Rusland “minder fout” te zijn.
Wellicht is het daarom toch onhandig als Duitsland niet mee doet, maar goed op een gegeven moment is het het wat het is en beter dan niets.
Mogen we daarna geen Duitse wapens meer kopen omdat we ons niet aan het contract gehouden hebben? Vette pech, vooral voor de Duitse wapenindustrie.
Uiteraard maakt dat onze onderhandelingspositie bij andere wapenleveranciers er ook niet beter op, maar goed er is niets zonder een keerzijde.
Eensch!Ossi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Jammer dat niet hetzelfde gezegd wordt van de Zwitsers. Een neutraal land die wapens en munitie maakt en verkoopt en vervolgens afdwingt dat je het niet mag gebruiken. *knip*
"Wij staan niet toe dat onze munitie wordt gebruikt om een bevolking te beschermen tegen misdaden tegen de menselijkheid.
Wij zijn neutraal!"
*knip* Verwensingen liever buiten dit topic houden, laat de lezer zelf conclusies trekken
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:10 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Hij sluit niets uit, maar zegt ook niets toe. En tussen een directe levering van F-16's en niets zitten nogal wat tussen varianten, waaronder varianten waar die F-16's niet in de Oekraïne komen maar in landen die nu nog MIG's hebben.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
En ik denk dat UA dat prima begrijpt, ze zullen vast om het maximale vragen, maar zullen het waarschijnlijk ook prima vinden om (eerst) MIG's te krijgen die nog her en der staan. Tot de training van eigen piloten op de F-16 klaar is. Uiteindelijk zal de oorlog ook een keer over zijn en dan zal Oekraine ook weer een leger gestructureerd op moeten bouwen, dus het kan altijd nog van pas komen.
[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:10 ]
Er zullen daar ook wel Rob Der Weichs rondlopen die elke aanval op de Krim zien beantwoord worden met atoomwapens. Blijkbaar is de Leopard 2 zo super goed dat als Oekraine er eentje heeft de Krim meteen kan worden heroverd ermee en dan is de atoomoorlog die volgt ook weer de schuld van Duitsland.Zewatanejo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Nou dat weten we dan ook weer. De Duitsers vinden dat de Krim bij Rusland hoort en/of vinden het in elk geval de consequenties niet waard daar over een conflict te starten.
And to think they once said that computers would take away jobs.
hahaha niks persoonlijks, *knip* Niet schelden, verlaag je uiteindelijk jezelf meeYakuzA schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:58:
[...]
Het is inmasseren van de realiteit van de toekomst.
[...]
De piloten zijn al een half jaar in de VSaan het trainen.
Grappig dat er nu een soort van bevestiging is van dat publieke geheim.
Heb je iets persoonlijks tegen Hoekstra oid? De stoom komt van je post af
Ik snap dat je zaken in warm water legt om anderen te laten wennen, maar dit is politiek gezien zeggen "als jullie erom vragen, kunnen jullie ze krijgen. Dat Rutte hem terugfluit is dramatisch voor (het aanzicht van) de NL-politiek. Hij is te stom om dit te begrijpen. De jonge is er nog zo een met zijn "laten we alle verstand laten varen en gewoon gaan bouwen" opmerkingen van afgelopen week....
Ik heb nog nergens een bevestiging gezien dat er UA-piloten worden getraind behalve in de wishfull thinking fora (zoals hier ook soms). Wel dat de USA een schamele 100 miljoen dollar reserveert om evt UA piloten te trainen. Maar wordt het al gedaan? Ik zou willen van wel, heel erg zelfs, maar heb dit nog niet bevestigd zien worden eigenlijk.
Even voor de duidelijkheid, wat wopke doet kan ik niet, en al zou ik het willen gaat dit niet gebeuren. Dus makkelijk lullen voor mij op een forum. Maar man man man wat is het toch weer cringey
[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:13 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Heb wat gemist vandaag zeker.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
EDIT: Rutte heeft Wopke terug zijn hondehok ingestampt https://nos.nl/liveblog/2...-geen-f-16-s-aan-oekraine
EDIT: *knip* https://nos.nl/liveblog/2...-geen-f-16-s-aan-oekraine
Wat een rant, om dit?
In de Tweede Kamer vroeg D66-Kamerlid Sjoerdsma gisteren of Nederland F-16's en infanteriegevechtsvoertuigen wil leveren. Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken zei dat hij er met een "open blik" naar wil kijken, maar premier Rutte benadrukt dat het "nu niet aan de orde is" en dat er vanuit Oekraïne ook geen verzoek is gekomen om F-16's naar het oorlogsgebied te sturen.
[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 20-01-2023 23:14 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ja en het zijn vooral anderen die er wat al te enthousiast mee aan de haal zijn gegaan met hun eigen interpretaties. Op zich zou hij daar op zijn portefeuille wel mee bekend moeten zijn, maar goed nu als nog verduidelijkt door Rutte.Tens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Heb wat gemist vandaag zeker.
Wat een rant, om dit?
Curious video from the Zaporizhzia direction where an enemy group of around 50 infantry and 3 tanks are being destroyed by Ukrainian artillery fire. At the end, a quick interception is available where a soldier is yelling, wondering about evacuation. pic.twitter.com/Z6YmEgOX5X
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 januari 2023
free the leopards betoging:
Ongoing demonstration in Berlin near the Bundestag demanding to FREE THE LEOPARDS, NOW
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 januari 2023
🐆🐆🐆 pic.twitter.com/ywv6yxlGhO
[ Voor 28% gewijzigd door Tens op 20-01-2023 20:07 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://www.ukrinform.net...sky-of-russias-plans.html
CIA Director William J. Burns traveled in secret to Ukraine’s capital Kyiv at the end of last week to brief President Volodymyr Zelensky on his expectations for what Russia is planning militarily in the coming weeks and months.
PSN
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10gwv7o/-/j5599eaGermany is exactly doing this that is why armored bridgelayers, armored recovery vehicles, heavy bridges, heavy duty trailer trucks are sent to Ukraine. This proccess is not finished yet but it is happening and is what is needed to support heavy western tanks and IFV's in the first place.
I have written about this a few days ago.
> Maybe you have missed it because you hate Germany so much but Germany is and was silently putting all chess figures in place for western tanks and IFV's to be delivered to Ukraine. Over the past few month or weeks we started to deliver Bridgelayers, bridges, engineering vehicles, recovery vehicles, heavy tank transporters... everything that is needed to support heavy NATO tanks and IFV's. Without this in place beforehand your tanks are dead on arrival because they are to heavy and are missing NATO logistics.
>
> * 15 Bergepanzer 2 - armored recovery vehicles based on the Leopard
> * 13 Schwerlastsattelzüge M1070 Oshkosh - heavy tank transporter
> * 35 LKW 8x8 mit Wechselladesystem - Trucks for easily transporting and offloading ammunition....
> * 12 Schwerlastsattelzüge - heavy tank transporter
> * 3 Brückenlegepanzer BIBER - armored Bridgelayers ready for western tanks
> * 17 schwere und mittlere Brückensysteme - heavy and medium bridgesystems
> ....
> and a lot more other stuff that is needed
>
> This process was not done yet there are still many things on the list that should be in place first to support western made tanks.
>
> * 26 Wechselladesysteme 15t - vehicles for spareparts and ammunition that can load and unload for example standart containers on their own
> * 7 LKW 8x6 mit Wechselladesystem - same
> * 10 mobile und geschützte Minenräumgeräte - mine clearing vehicles
> * 42 Minenräumpanzer - mine clearing vehicle based on a tank
> * 3 mobile, ferngesteuerte und geschützte Minenräumgeräte - mobile and remotely controlled mine clearing vehicles
> * 5 Pionierpanzer Dachs - Military engineering vehicle based on the Leopard
> * 3 schwere und mittlere Brückensysteme - heavy and medium bridges
> * 78 Schwerlastsattelzüge - 78 heavy tank transporters
> * 14 Sattelzugmaschinen und 14 Sattelauflieger - Semi-trailer truck + trailer
> * 2 Zugmaschinen und 4 Auflieger - Semi-trailer truck + trailer
> * 200 LKW Nutzfahrzeuge - Trucks
> * 13 Brückenlegepanzer BIBER - armored bridgelayers based on the Leopard
>
> Germany is laying the ground work here.
Who else is sending these vehicles needed?
Mja was ik al bang voor.hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Lijkt een herhaling van eerdere toezeggingen te zijn, geen nieuwe systemen.
In ander nieuws wel al een 2e patriot systeem door Nederland
Het probleem is niet echt dat Duitsland geen Leopards wil leveren, maar dat ze andere landen geen toestemming geven om het wel te doen. Een beetje wat Zwitserland doet om 'neutraal' te blijven.DoeEensGek schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:26:
Inhakend op het Duitsland Leopard verhaal, kwam ik dit tegen op Reddit.
Volkskrant Liveblog
Welke afwegingen aan deze uiteindelijke levering ten grondslag liggen is niet zo duidelijk. Druk vanuit de eigen strijdkrachten lijkt mij door het onderstaande wel aannemelijk. Hopelijk is de levering wel effectief in samenwerking met de leveringen van de andere landen.Nederland levert twee Patriot-lanceerinrichtingen aan Oekraïne. Dat blijkt uit een brief van ministers Kajsa Ollongren van Defensie en Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer. Bovendien zal Nederland bijdragen aan het trainen van Oekraïense militairen voor het systeem. De training om de Patriot te kunnen bedienen bedraagt zo’n twee maanden.
Om dat wat in een kader te plaatsen, dit is wat Nederland ter beschikking heeft:Volgens Ollongren en Hoekstra heeft de levering van lanceerinrichtingen een groot effect op de ‘gereedheid en inzetmogelijkheden van de Nederlandse strijdkrachten’. Toch vinden de bewindslieden de levering acceptabel. Met de VS zijn afspraken gemaakt dat Nederland versneld vervangende Patriot-onderdelen krijgt.
Een Patriot-batterij bestaat uit maximaal zes lanceerinrichtingen. Nederland stuurt dus geen volledige batterij. In totaal heeft Nederland vier Patriot-systemen, waarvan er drie actief zijn. De vierde is een reservebatterij. Nederland levert Oekraïne ook enkele raketten voor het systeem.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
een tweede Patriot systeem waarmee je raketten afvuurt die miljoenen per stuk kosten om goedkope rakketten uit de lucht te schieten die 20x zo goedkoop zijn. En, 1 raket op de Patriot en dat voordeel is ook meteen weg. Ik ben niet echt onder de indruk, maar mogelijk onderschat ik dit fantastische systeem. Ik zal het dan niet hebben dat gebruikers eerst ook nog maanden moeten trainen.Mektheb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Mja was ik al bang voor.
In ander nieuws wel al een 2e patriot systeem door Nederland
Je moet dit eerder zien als een bescherming tegen ballistische raketten, zoals in Dnipro vorige week. Daarnaast denk ik dat ze ook een goede voorbereiding zijn op de mogelijke grootschalige Russische aanval. Ze kunnen dan op bepaalde plekken geen luchtoverwicht krijgen. Om tegen Iraanse drones te gebruiken is zeker zonderhoney schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:38:
[...]
een tweede Patriot systeem waarmee je raketten afvuurt die miljoenen per stuk kosten om goedkope rakketten uit de lucht te schieten die 20x zo goedkoop zijn. En, 1 raket op de Patriot en dat voordeel is ook meteen weg. Ik ben niet echt onder de indruk, maar mogelijk onderschat ik dit fantastische systeem. Ik zal het dan niet hebben dat gebruikers eerst ook nog maanden moeten trainen.
Daar zijn de extra Gepards voor.Emryte schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:41:
[...]
Je moet dit eerder zien als een bescherming tegen ballistische raketten, zoals in Dnipro vorige week. Daarnaast denk ik dat ze ook een goede voorbereiding zijn op de mogelijke grootschalige Russische aanval. Ze kunnen dan op bepaalde plekken geen luchtoverwicht krijgen. Om tegen Iraanse drones te gebruiken is zeker zonder
Ja, maar die ballistische raketten kosten ook weinig en Rusland heeft er een heleboel van. Die Patriot raketten zijn erg schaars heb ik begrepen. Je moet wel een heel slim systeem hebben om in te kunnen schatten welke projectielen wel de moeite waard zijn en de rest doorlaten. Daarnaast, een Patriot installatie kan toch ook zelf een prima doelwit worden?Emryte schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:41:
[...]
Je moet dit eerder zien als een bescherming tegen ballistische raketten, zoals in Dnipro vorige week. Daarnaast denk ik dat ze ook een goede voorbereiding zijn op de mogelijke grootschalige Russische aanval. Ze kunnen dan op bepaalde plekken geen luchtoverwicht krijgen. Om tegen Iraanse drones te gebruiken is zeker zonder
Klopt volledig. Patriot is niet overal hetzelfde. De NL launchers kunnen alleen aan een Amerikaans systeem worden gekoppeld. De Duitse systemen zijn compleet anders kwa datalink modules. Verder is de logistieke nachtmerrie niet te overzien met 3 verschillende generators, trekkende voertuigen en powerplants. De systemen kunnen ook niet samen in een netwerk gebruikt worden door deze verschillen. Dit is juist de kracht van Patriot, een heel groot sensornetwerk maken met meerdere batterijen. Gelukkig zijn de missiles wel universeel.teacup schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:36:
Het leek even een volledige Patriot battery te worden (een van de drie actieve), maar gisteren(?) of vanmorgen veranderde omschrijving naar onderdelen voor een Patriot systeem. Inmiddels blijken het twee lanceerinrichtingen te zijn geworden. Voordat we dit beoordelen, deze levering is een samenspel geweest door Nederland, Duitsland en de VS.
Volkskrant Liveblog
[...]
Welke afwegingen aan deze uiteindelijke levering ten grondslag liggen is niet zo duidelijk. Druk vanuit de eigen strijdkrachten lijkt mij door het onderstaande wel aannemelijk. Hopelijk is de levering wel effectief in samenwerking met de leveringen van de andere landen.
[...]
Om dat wat in een kader te plaatsen, dit is wat Nederland ter beschikking heeft:
[...]
Wat kost een Russische ballistische raket dan en als je zegt dat ze er veel hebben, waar is dat dan op gebaseerd?honey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Ja, maar die ballistische raketten kosten ook weinig en Rusland heeft er een heleboel van. Die Patriot raketten zijn erg schaars heb ik begrepen. Je moet wel een heel slim systeem hebben om in te kunnen schatten welke projectielen wel de moeite waard zijn en de rest doorlaten. Daarnaast, een Patriot installatie kan toch ook zelf een prima doelwit worden?
De overzichten die de ronde doen laten juist zien dat de ballistische raketten van Rusland op raken…

Waar baseer jij je op?
Mwoa, raketten zat, volgens wikipedia: Over 10,000 missiles manufacturedhoney schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Ja, maar die ballistische raketten kosten ook weinig en Rusland heeft er een heleboel van. Die Patriot raketten zijn erg schaars heb ik begrepen. Je moet wel een heel slim systeem hebben om in te kunnen schatten welke projectielen wel de moeite waard zijn en de rest doorlaten. Daarnaast, een Patriot installatie kan toch ook zelf een prima doelwit worden?
Het fijne van ballistisch is dat het prima te voorspellen is waar zo'n ding neer komt
[ Voor 10% gewijzigd door jgj82 op 20-01-2023 20:55 ]
Dank voor je overzicht. Illustreert prima mijn punt. Ze hebben nog genoeg raketten. Hoeveel Patriot rakketten zijn er beschikbaar?Requiem19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:51:
[...]
Wat kost een Russische ballistische raket dan en als je zegt dat ze er veel hebben, waar is dat dan op gebaseerd?
De overzichten die de ronde doen laten juist zien dat de ballistische raketten van Rusland op raken…
[Afbeelding]
Waar baseer jij je op?
Daar vergis je je in.honey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:45:
[...]
De zware raketten welke vanaf de schepen of een zware land lanceerinstallatie gelanceerd worden en een groot bereik hebben zijn niet echt goedkoop.
Heb je het over de korte en evt middellange afstands versie welke vanaf een vliegtuig gelanceerd kunnen worden dan wordt het een andere situatie.
Verwijderd
Dat is idd zo : een Patriot installatie kan een doel worden als het niet snel genoeg verplaatst wordt etc..honey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Wat ik beter zou vinden is daar waar de Russische raket vandaan komt, dat platform dus met dezelfde "slimme' of snelle raket...wordt uitgeschakeld. je moet over de grens, wil je verdedigen en dan hoe je niet eens boots on the ground te hebben op het grondgebied van je tegenstander. Dus ik zou graag zien dat dit soort doelen worden aangepakt.
Verwijderd
Laat de experts nou maar bepalen wat hoe het beste ingezet kan worden. Er zijn allerlei ontwikkelingen en hier zitten we wéér over wapentheorie te praten.
Wat mij opvalt in de afgelopen dagen is vooral dat er duidelijk een realisatie is in de basis dat dit lang kan gaan duren en dat het cruciaal is te blijven steunen. Hoe dat dan precies ingevuld wordt van dag tot dag, is secundair.
Wat me ook opvalt is dat het duidelijk uiten ervan geen grote impact lijkt te hebben op de globale economie. Ja, 2023 zal een lastig jaar zijn, er heeft uiteraard disruptie plaatgevonden, maar er is geen fundamentele lange termijn impact door uitsluiten van Rusland. Dat heeft iedereen dan blijkbaar al voor lange termijn ingeprijsd.
De trend is fundamenteel meer steun terwijl er geen druk opgevoerd wordt op onderhandelen. Dát is mijns inziens het goede nieuws uit Davos en Ramstein. De rest volgt vanzelf.
Er bestaat nog geen enkel systeem om die wapens uit te schakelen, laat staan hoe de USA erop reageert bij zo'n aanval, het zou een volledige wereldwijde ramp worden met niemand meer over.
Nu ook weer met die tanks, we moeten voorzichtig blijven.
Dus ik snap wel dat het niet gaat gebeuren, het zal mij erg verrassen als het alsnog gebeurt.
Ze gaan waarschijnlijk UA en RU nog verder laten vechten, en willen dan vredegesprekken. UA kan niet blijven vechten en de NAVO gaan echt hun vingers er niet aan branden.
https://nos.nl/liveblog/2...k-verhoogt-defensiebudgetRusland-correspondent Iris de Graaf over de wapenleveranties
"Voor het Kremlin is alleen al het feit dat de landen vandaag bijeenkwamen op de basis Ramstein, en bezig zijn met opschaling van de militaire steun aan Oekraïne, een nieuwe bevestiging van het Russische verhaal dat de NAVO in oorlog is met Rusland", zegt correspondent Iris de Graaf. "'Als de tanks niet nu worden geleverd, dan wel volgende week of maand. Het Westen gaat door met Oekraïne bewapenen om Rusland op de knieën te krijgen', zo redeneren ze hier.
Voor Poetin zelf kan het voorlopig niet leveren van de Leopard-tanks worden gezien als een minisuccesje. Hij ziet het als een bevestiging dat er geen eenheid is in het Westen. Hij hoopt natuurlijk dat zodra de eenheid wegvalt, Oekraïne minder steun krijgt.
Duitsland wordt nu neergezet als een van de weinige landen die nog 'gezond verstand hebben', zeggen de Russische talkshows. Een Duitse politicus die zijn collega's in de Bondsdag herinnerde aan de Russische tanks in Berlijn in de Tweede Wereldoorlog wordt constant opgevoerd, als koren op molen van de Russische propagandamachine. 'Zij herinneren zich in elk geval nog hoe sterk Rusland is.' Maar, zo is het verhaal hier, ook Duitsland zal vroeg of laat door de andere westerse landen worden gedwongen de tanks toch te leveren, 'en zal op die manier worden meegesleurd in deze NAVO-oorlog tegen Rusland'.
Als Duitsland toch de zware tanks stuurt, en als ze ingezet worden om bijvoorbeeld de Krim aan te vallen, dan zegt Rusland: we behouden ons het recht voor om 'te reageren'. Hier gaat minder over deze tanks zelf, maar meer over een toekomstig scenario waarbij de Krim zou worden getroffen door 'westerse wapens'. Dat zou volgens Rusland echt een nieuwe stap zijn. En daarbij klinkt ook opnieuw alle bekende retoriek van 'rode lijnen' en nucleaire dreigingen."
De Krim maakt deel uit van Oekraïne. Het schiereiland werd in 2014 door Rusland bezet en geannexeerd.
Lekker hoor de PR machine van Rusland draait alweer op volle toeren... Putin zal zeker al in zijn vuistje lachen.. wanneer gaat het westen/NATO nou een keer daadkrachtig reageren. Dit is echt Duitsland aan te rekenen.
Die worden door vliegtuigen gelanceerd, en die doelen worden ook aangepakt, maar je kan niet veel doen tegen een lanceerpunt dat ~1000 km verder zit.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:03:
[...]
Dat is idd zo : een Patriot installatie kan een doel worden als het niet snel genoeg verplaatst wordt etc..
Wat ik beter zou vinden is daar waar de Russische raket vandaan komt, dat platform dus met dezelfde "slimme' of snelle raket...wordt uitgeschakeld. je moet over de grens, wil je verdedigen en dan hoe je niet eens boots on the ground te hebben op het grondgebied van je tegenstander. Dus ik zou graag zien dat dit soort doelen worden aangepakt.
Verwijderd
Duitsland moet echt zwaar op de kloten krijgen.Nimflix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:54:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...k-verhoogt-defensiebudget
Lekker hoor de PR machine van Rusland draait alweer op volle toeren... Putin zal zeker al in zijn vuistje lachen.. wanneer gaat het westen/NATO nou een keer daadkrachtig reageren. Dit is echt Duitsland aan te rekenen.
Deze dag gaat mogelijk geschiedenis schrijven, daar waar Duitsland faalde in besluitvorming.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2023 22:02 ]
Wat een onzin argument, het gaat er niet om wat het inkomende wapen kost. Het gaat erom wat je bespaart aan reparatiekosten, menselijk leed en eventueel infrastructurele problemen voorkomt.honey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:38:
[...]
een tweede Patriot systeem waarmee je raketten afvuurt die miljoenen per stuk kosten om goedkope rakketten uit de lucht te schieten die 20x zo goedkoop zijn. En, 1 raket op de Patriot en dat voordeel is ook meteen weg. Ik ben niet echt onder de indruk, maar mogelijk onderschat ik dit fantastische systeem. Ik zal het dan niet hebben dat gebruikers eerst ook nog maanden moeten trainen.
Verwijderd
niet alleen dat. Het is echt niet zo dat de Patriot tegen goedkope meuk wordt gebruikt.Ossi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:58:
[...]
Wat een onzin argument, het gaat er niet om wat het inkomende wapen kost. Het gaat erom wat je bespaart aan reparatiekosten, menselijk leed en eventueel infrastructurele problemen voorkomt.
Ze zullen Patriot echt alleen gebruiken tegen de duurdere Russische wapens.
Uh... UA troepen worden al maanden getraind op die tanks, en er zijn al britse challengers toegezegd aan UA, en de franse Leclerc komt ook, die zitten in dezelfde gewichtsklasse als de Leopards.HollowGamer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:52:
Ik blijf en bleef het opvallend vinden dat vele hier positief waren in een goede afloop voor UA. Het probleem is dat we ons er niet te veel mee kunnen bemoeien, om die Russen met hun atoomwapens niet gek te maken.
Er bestaat nog geen enkel systeem om die wapens uit te schakelen, laat staan hoe de USA erop reageert bij zo'n aanval, het zou een volledige wereldwijde ramp worden met niemand meer over.
Nu ook weer met die tanks, we moeten voorzichtig blijven.
Dus ik snap wel dat het niet gaat gebeuren, het zal mij erg verrassen als het alsnog gebeurt.
Ze gaan waarschijnlijk UA en RU nog verder laten vechten, en willen dan vredegesprekken. UA kan niet blijven vechten en de NAVO gaan echt hun vingers er niet aan branden.
Maar jij komt om de zoveel maanden helemaal in paniek weer in dit topic, ik denk dat je even wat meer afstand moet doen van dagelijks nieuws, want ik heb je het afgelopen jaar volgens mij al 2 keer bijvoorbeeld laten zien hoe het onderscheppen van atoomwapens werkt en prima te doen is
En als je echt cynisch wilt zijn, de VS zal het nooit toestaan dat UA stopt met vechten tot ze op zijn minst de hele Donbas en Loehansk regio terug hebben, er zit namelijk erg veel zeldzame grondstoffen in die regio, en dat kunnen ze in handen krijgen door nog geen 1% uit te geven dan dat ze zelf uitgerekend hadden wat hun oorlog tegen RU zou hebben gekost.
[ Voor 11% gewijzigd door dakka op 20-01-2023 22:12 ]
Verwijderd
we gaan niet op de persoon spelenhoney schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:38:
[...]
1. Oekraine zal Patriot niet gebruiken tegen de goedkope Russische aanvallen maar degelijk selecteren op doelen die Patriot-waardig zijn.
2. die maandenlange training is echt onzin. Dergelijke argumenten worden vaak gebruikt door mensen die anti zijn. Gaat dan om training voor mensen die nooit een anti-air systeem hebben aangeraakt en from scratch opgeleid moeten worden.
Spoedcursus is ook prima te doen voor mensen die kennis en kunde al hebben.
3. ja, je onderschat het concept op alle fronten.
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 21-01-2023 08:32 ]
Het is mij niet duidelijk of Hoekstra of Ollongren erover begon. Ollongren begon er immers op Davos over.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
Wopke is een idioot. Hij beseft niet wat hij loslaat in de wereld. Die kerel heeft niet echt in de gaten dat op dit moment in de UA wezenlijke slachtingen plaatsvinden. Nu gaat UA zich hopen op moderne jagers die compatibel zijn met westerse wapens......
Hoe dan ook vind ik het onverstandig al dat publieke geblaat over leveringen. Niet door ons (wij observeren en quoten er slechts over) maar degenen die het delen. Tenzij het duidelijk van te voren is afgesproken en afgestemd. Je laat je immers heel erg in de kaarten kijken. Je moet wat mij betreft pas publiekelijk beginnnen over de leverenties als ze al geleverd zijn.
In dit geval denk ik dat Nederland (in de rol van Hoekstra en Ollongren) Duitsland wilde beïnvloeden met de F16 uitspraak. Zij zijn in ieder geval niet een uitzondering op dat publiekelijk spelen met de informatie mbt leverenties. Dus ik ga ze ook niet specifiek erop afrekenen.
Laten we maar zeggen dat we niet goed genoeg geïnformeerd zijn over de meesterlijke strategie achter het publiekelijke debat in te zien.
Verwijderd
*knip* laat je niet zo uit, Dergelijke uitspraken helpen een discussie niet verder, blijf op de inhoud.wowly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:35:
EDIT: *knip* https://nos.nl/liveblog/2...-geen-f-16-s-aan-oekraine
We praten over steun aan Oekraine, over democratie, vrijheid en de hele meuk.
Maar onderaan de streep laten we Oekraine bloeden ten gunste van onze goedkope strategie om Rusland dood te laten bloeden.
We hebben nog steeds de tanks en straaljagers niet gestuurd.
Dit terwijl dat wel degelijk de oorlog snel kan beëindigen.
Maar blijkbaar willen onze politici dat niet echt, en daarom blijft het oeverloos rondwauwelen.
Het is een grote schande.
De Oekraiense demografie wordt hier geofferd voor een voor ons relatief goedkope prijs voor het doodmaken van het Russische leger.
Ik ben bang dat uiteindelijk het kwartje valt, ook bij Zelensky en oost-Europa en ze ons dit kwalijk gaan nemen in de toekomst.
We zijn hier een toekomstige breuk tussen oost en west-Europa aan het realiseren.
Dit gaat oost-Europa niet vergeten en ons niet vergeven.
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 21-01-2023 13:10 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid