Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.479 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:21:
[...]
Oh ik heb geen twijfel over die actieve zones en zie aan de beelden dat er ook echt urban warfare plaats vindt rond Bakhmut en veel artillerieduels zijn, achter de linies aanvallen plaatsvinden etc, alleen na de val van Kherson hoopten velen natuurlijk op een nieuw offensief.. en die komt ongetwijfeld, maar nu nog niet.
Dit soort dingen tikken ook wel aan:
The #Georgian Legion conducted an operation near #Bakhmut and destroyed an entire unit of the #Wagner group.

#UkraineRussiaWar #Ukraine #Ukraina #ukrainecounteroffensive #Ukrainian
#Ukraina #UkraineWillWin #RussiaisATerroistState #UkrainianArmy

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rzarect0r schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:59:
[...]

Veel Russen in Oekraïne wonen is propaganda tegenwoordig 8)7?
Ja dit is onderdeel van de russische propaganda om iedereen ervan te overtuigen dat het russische belang in Oekraïne legitiem is.
Merendeel van de Oekraïners die ik ken (en ik kom uit het oosten van Oekraïne) hebben allemaal Russische roots, en Russen zijn de grootste bevolkingsgroep in Oekraïne (op Oekraïners na).
Dat weet ik, en omgekeerd geldt dat veel russen Oekraïense roots hebben. Het punt is dat los van of een vroeger familielid uit rusland komt, deze mensen voor het overgrote deel Oekraïens zijn, en zich ook Oekraïens voelen. Dat was al zo, maar na 2014 al helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

Je zou bijna* medelijden met Girkin krijgen :+

* = ok, bijna dan he

Edit; oh haha blijkbaar heeft Gerkin de handschoen opgepakt en wil wel in debat met Solovyov:

[ Voor 34% gewijzigd door bloody op 14-12-2022 20:52 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 23:28
RoD schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:02:
[...]

Ja dit is onderdeel van de russische propaganda om iedereen ervan te overtuigen dat het russische belang in Oekraïne legitiem is.

[...]

Dat weet ik, en omgekeerd geldt dat veel russen Oekraïense roots hebben. Het punt is dat los van of een vroeger familielid uit rusland komt, deze mensen voor het overgrote deel Oekraïens zijn, en zich ook Oekraïens voelen. Dat was al zo, maar na 2014 al helemaal.
Maar even naast dit, Oekraïne is ook geen etnostaat.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
Nox schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:10:
[...]

https://www.express.co.uk...raine-russia-british-army

Toch niet helemaal vrij van 'boots on the ground', ze hebben er dus wel stiekeme dingen gedaan. Wat precies is natuurlijk geheim en ze zijn ook niet vroomser dan de paus daar dus daar komen we waarschijnlijk niet snel achter.
Wat staat er werkelijk?
He explained: “In January this year, 45 Commando Group deployed at short notice - from the depths of a dark, north Norwegian winter, to evacuate the British embassy in Kyiv to Poland.

“The go-to 999 international emergency force, if you will.”

Mr Magowan added: “Then in April, they returned into the country to re-establish the diplomatic mission, providing protection to critical personnel.
en:
A Royal Navy spokesman said: “Royal Marines were deployed to Ukraine to support the UK’s diplomatic presence in the country. They served no combat function.”
Dus niks eigenlijk, gewoon extra beveiliging gedurende de evacuatie en het weer terugbrengen van de embassy staff. (het zou me ook niet verbazen dat de beveiliging van de ambassade in bepaalde landen standaard voornamelijk uit Marines of SOF's bestaat.)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:28
YakuzA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:35:
[...]

[...]
Er zijn maar weinig legereenheden die louter voor het geld het strijdtoneel betraden die het beter deden dan mensen die er zijn met intrinsieke motivatie. Die logica volgen we allemaal, maar in oorlogssituaties wordt het echt een factor van betekenis. Maargoed, na de eerste maanden aan in scene gezette tiktok video's van de Kadyrovski's en de Wagner aanpak van louter gevangenen rekruteren gaf ook wel te denken.

Of zijn er nog mensen te vinden die denken dat het beste nog moet komen en achter de hand gehouden wordt? :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:09
AndereKoekoek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:54:
Ken ook iemand die bij onze commando's zat.
Gestorven op een (geheime) missie in Afghanistan in het begin van de oorlog.
Laatste contact heeft hij gezegd iets geheims te moeten doen en er niks over mocht melden.
En dat we wellicht meer zouden horen/weten als ze de missie geslaagd was.
Weten ook niet of hij de enige was die op die missie is gesneuveld.
Niemand heeft er ooit iets over verteld.

In tegenstelling tot de gewone militairen is zijn dood ook nooit in de media gemeld.
Er zijn in Afghanistan meer dan 25 gemelde militairen gesneuveld.

Vind het zelf ook wel vreemd eigenlijk dat het nooit echt gemeld is.
Aangezien Nederland er toen al zat met een flink aantal man.
Kunnen toch wel melden dat iemand gesneuveld is, maar de reden hoef je niet te vertellen.
Maar er was gewoon helemaal niks 0,0... blijf het vreemd vinden.

Maar goed... de relevante met dit topic. Zou mezelf echt niet verbazen dat een aantal Westerse landen er al zitten met boots on the ground. Maar je er gewoon simpelweg niks van hoort of ziet en al zeker niet als er ook nog eens iemand sneuvelt daar.
vreemd; het korps houdt aardig bij wie er tijdens uitvoering van dienst overleden zijn.
https://www.korpscommando...ten/omgekomen-korpsleden/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Er worden explosies gemeld in Klintsy (Regio Briansk, RU).
De geolocatie die LiveUAmap aangeeft is vlak naast een militair complex wat daar ligt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Deze is hier volgens mij nog niet langs gekomen:
De verzetsgroep "Freedom of Russia" heeft ten zuidwesten van Krasnyy Sulin (regio Rostov) de spoorlijn opgeblazen.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:35:
[...]

[...]
De filmpjes hiervan circuleren inmiddels op de bekende Twitter kanalen :X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

weer zes explosies bij Klintsy (in Rusland) vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:28:
[...]

Liever dat die an-50 daar nutteloos rondvliegt, dan dat ie nuttig werk doet boven de Krim of Donbass :)
dit zou m zijn (filmpje in de link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:58

Qwerty-273

Meukposter

Nog een wat langere post met een samenvatting van de laatste updates vanuit Belarus.
https://t.me/Hajun_BY/5957
The arrival of the A-50 interceptor aircraft, relocation of tanks near Hrodna and new equipment of the Russian Armed Forces in Belarus: Top Stories from 14 December

"Belaruski Hayun" continues to follow everything happening on the territory of Belarus and can state that the intensity of the events of the day has not decreased at all. 

The main news was the arrival of the IL-76 A-50U Sergey Atayants airborne early warning aircraft. The previous time, this particular aircraft was one of the two that arrived in Belarus two days before the invasion began. The AWACS aircraft give fighter pilots points to hit, and combined with yesterday's arrival of the MiG-31K in Belarus, these two pieces of news give no reason to relax.

This and other news of the day can already be read at motolko.help, where we collect everything known about each of the events, here are links to the main ones:

🗣 1. The Russian Federation has moved another 60 pieces of equipment to Belarus

🗣 2. At least 20 tanks are being moved to a firing range near the Lithuanian-Polish border

🗣 3. Belarusian military avoiding the ranges where the mobilised Russian Armed Forces are?

🗣 4. A-50 Russian Air Force A-50 drone "Sergei Atayants" flew into Belarus

@Hajun_BY

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Na Bear Gryllis is nu ook Jean Claude van Damme op bezoek in UA:
https://nos.nl/l/2456386
:P

Wel bijzonder. Vroeger zat hij meer op het Steven seagull spoor bij het putin kliekje:
https://medium.com/the-ba...e-love-putin-d5544e1309ec

[ Voor 47% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2022 22:02 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kursk regio slaapt ook slecht vannacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
YakuzA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:42:
Na Bear Gryllis is nu ook Jean Claude van Damme op bezoek in UA:
https://nos.nl/l/2456386
:P
Stiekem hoopte ik dat hij het 'bezopen' dansje ging doen uit Kickboxer. :P

Schrijnend pov filmpje... op russische tank dat tussen gebouwen te keer gaat.

https://www.reddit.com/r/...t_remains_of_the_town_of/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijft toch een hallucinant beeld om totale vernietiging te zien. Wat is nou het nut om de Donbas te 'veroveren', als er niets meer van de steden overblijft?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:15:
[...]

Blijft toch een hallucinant beeld om totale vernietiging te zien. Wat is nou het nut om de Donbas te 'veroveren', als er niets meer van de steden overblijft?
als het niet verwoest is lijkt het niet op Russian World.

In plaats van 'terraforming' is dit 'russoforming'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Fr33z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:38:
[...]

sorry maar deze moet ff:

Roomser dan de paus. niet Vroomser :+
Shit en de v zit niet naast de r, hier kom ik niet mee weg :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:17:
[...]

en vergeet dus ook niet de regelmatige bombardementen op Tokmak en Melitopol.
Ah ja.
Tokmak:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk wel jammer. Al die explosies zorgen voor hitte.
Daarmee bevriest de grond niet goed genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:48:
Kursk regio slaapt ook slecht vannacht.
Ik weet echt niet hoe ik de meldingen van Roman Starovoyt (Gouverneur van de Koersk Oblast) op waarde moet schatten. Soms meldt hij heftige aanvallen (zonder enig beeld materiaal terwijl een besneeuwd landschap/stad of deze of deze met 6+ foto’s wordt gepost) en soms meldt hij dat er niets aan de hand is. Zoals ook vanavond.

https://t.me/gubernator_46/2208
An air defence system went off over the Kursk region this evening. There were no casualties or any destruction. Thank you to our defenders!
Dat zelfde gevoel heb ik ook bij Alexander Bogomaz (Gouverneur van Bryansk Oblast) met zijn berichten deze avond.
https://t.me/avbogomaz/1441
According to the operational services, an air defence system went off over the town of Klintsy. Thanks to the professional actions of the Russian Armed Forces, the missiles fired by the Ukrainian Armed Forces were shot down.
—-
The power supply to the village of Ardon in the Klintsy urban district was damaged as a result of falling rocket debris shot down by the air defence system. As soon as the power grid emergency crews are allowed to work, consumers will be switched to another line.
—-
Thanks to the coordinated and prompt work of the emergency repair crews of Rosseti IDGC of Centre, power supply to the village of Ardon has been restored.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

Yaksa schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:34:
Er worden explosies gemeld in Klintsy (Regio Briansk, RU).
De geolocatie die LiveUAmap aangeeft is vlak naast een militair complex wat daar ligt.
Die beelden van gisteren waren een Tochka-U inslag (veel te groot gat voor een GMRLS) en was ook duidelijk “mis” er staan daar meerdere vrij nieuwe (zo te zien) hallen en de inslag was net tussen een paar voertuigen daar tussenin. Een Tochka-U kan ook makkelijk 100 meter naast zijn doel landen. Toen ik de berichten las van nieuwe ontploffingen verraste dit me niet iig. Hopelijk nu wel mooi op die loodsen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:50:
[...]

Ik weet echt niet hoe ik de meldingen van Roman Starovoyt (Gouverneur van de Koersk Oblast) op waarde moet schatten. Soms meldt hij heftige aanvallen (zonder enig beeld materiaal terwijl een besneeuwd landschap/stad of deze of deze met 6+ foto’s wordt gepost) en soms meldt hij dat er niets aan de hand is. Zoals ook vanavond.

https://t.me/gubernator_46/2208

[...]

Dat zelfde gevoel heb ik ook bij Alexander Bogomaz (Gouverneur van Bryansk Oblast) met zijn berichten deze avond.
https://t.me/avbogomaz/1441

[...]
verwacht je Hollywood-kwaliteit met celebrity-action figures?
het is oorlog.
Ik meld het ook maar gewoon wat er gerapporteerd wordt.
Blijkbaar is de air defense in die oblasten actief. Of het klopt weet ik niet, ik zit in Overijssel in een stadje wat rond te klikken op internet, dus weet ik veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:58:
Of het klopt weet ik niet, ik zit in Overijssel in een stadje wat rond te klikken op internet, dus weet ik veel :P
Snap ik ;) maar dan lees je de volgende dag in de live blogs van de Nederlandse media het wel als een bewezen feit dat Oekraïne nu Russische burgers aanvalt, want de Gouverneur van die Oblast heeft het op Telegram/Twitter geslingerd ;)
Ik zit (gelukkig) ook niet in die Oblasten en weet ook geen onafhankelijke bron daar om deze berichten te bevestigen of te ontkrachten :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:04:
[...]

Snap ik ;) maar dan lees je de volgende dag in de live blogs van de Nederlandse media het wel als een bewezen feit dat Oekraïne nu Russische burgers aanvalt, want de Gouverneur van die Oblast heeft het op Telegram/Twitter geslingerd ;)
Ik zit (gelukkig) ook niet in die Oblasten en weet ook geen onafhankelijke bron daar om deze berichten te bevestigen of te ontkrachten :D
de Nederlandse media (NU.nl) denkt dat er ook zwaar gevochten wordt om Odesa.

https://www.nu.nl/spannin...de-situatie-in-odesa.html
Er wordt hevig gevochten om Bakhmut, Melitopol en Odesa. Vooral in die laatste stad is de situatie erg zorgwekkend.
Alleen als het gaat om Bakhmut hebben ze een punt.
Melitopol is een locatie diep achter de frontlinie, aangevallen door UA.
Odesa is een locatie diep achter de frontlinie vanuit Russisch perspectief, aangevallen met drones.

Nederlandse lezers die de topografie (en de frontlinie) van UA niet kennen kunnen gaan denken dat alle drie de locaties aan de frontlinie liggen.
Van alle drie de locaties is Odesa de minst bedreigde stad. De zorg aangaande Odesa betreft echter de leefbaarheid en de zorg van Ukraine om de burgers aldaar.

Dus ach, wat de Nederlandse media bericht is eigenlijk niet interessant. Laat ze eerst hun feiten eens voor elkaar krijgen voordat ze een plusje verdienen van de juf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ja, het is een gerucht, maar naar verluidt rommelt het in de top van de Russische MoD, prima!
Rumours circulating on social media within the last 48 hours suggesting that Russian Chief of the General Staff General Valery Gerasimov could have been fired cannot be verified. However, factional tensions likely extend to the top of Russia’s military hierarchy.

nope

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

In ander nieuws vandaag: de grootste olieraffinaderij van Siberie is (ws zwaar) beschadigd.

De ontploffing was zo zwaar dat deze als een 5.0 aardbeving is gemeten. :D

Deze sabotage aanval klein incidentje zal wel zwaar op de maag liggen in Moskou..

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

bloody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:37:
In ander nieuws vandaag: de grootste olieraffinaderij van Siberie is (ws zwaar) beschadigd.
[Twitter]

Deze sabotage aanval klein incidentje zal wel zwaar op de maag liggen in Moskou..
Zo dat moest een behoorlijke klap zijn geweest.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:08:
[...]

[...]

Odesa is een locatie diep achter de frontlinie vanuit Russisch perspectief, aangevallen met drones.

Nederlandse lezers die de topografie (en de frontlinie) van UA niet kennen kunnen gaan denken dat alle drie de locaties aan de frontlinie liggen.
Van alle drie de locaties is Odesa de minst bedreigde stad. De zorg aangaande Odesa betreft echter de leefbaarheid en de zorg van Ukraine om de burgers aldaar.

Dus ach, wat de Nederlandse media bericht is eigenlijk niet interessant. Laat ze eerst hun feiten eens voor elkaar krijgen voordat ze een plusje verdienen van de juf.
Zelenskii heeft toegegeven dat Bakhmut volledig in puin ligt. Daar zitten hopelijk geen burgers meer. Odesa is juist een levendige havenstad, de stroomuitval aldaar en raketten zijn uiterst vervelend maar vallen niet onder 'zwaar gevochten'. 'Zwaar gevochten' impliceert grondtroepen, het impliceert veel verliezen, en het impliceert weerstand. Je gebruikt die term niet bij eenzijdige bombardementen, luchtaanvallen, of burgerdoelen. Het is klok/klepel, de zoveelste keer dat ze er bij nu.nl geen snars van snappen (en dat is een teken aan de wand). Nou geloof ik dat de gemiddelde lezer van dit topic het wel op gaat vallen, maar de gemiddelde nu.nl lezer niet. Al zullen de meesten niet eens het gehele artikel lezen maar enkel de samenvatting/headline.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:04

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ja, het is een gerucht, maar naar verluidt rommelt het in de top van de Russische MoD, prima!
[Twitter]

[...]
Het kan zijn dat het incident in Siberië het gevolg is van de sancties. Die plaatsen hebben niet meer de experts (dit waren mensen uit het westen) en de onderdelen om zichzelf te onderhouden.
Bedenk ook even dat het daar nu extreem koud is en als die centrales stil vallen bevriest de olie gewoon.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• redwing
[Twitter]

Duidelijk een afgeslagen aanval waarbij het debris wat kleine schade heeft aangericht aan een olietank.... (volgens de standaard russische reakties)

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:26:
[...]

Het kan zijn dat het incident in Siberië het gevolg is van de sancties. Die plaatsen hebben niet meer de experts (dit waren mensen uit het westen) en de onderdelen om zichzelf te onderhouden.
Bedenk ook even dat het daar nu extreem koud is en als die centrales stil vallen bevriest de olie gewoon.
Momenteel zal die daar niet bevriezen denk ik :+
...
Nadat die geblust is waarschijnlijk wel :P

PSN

Verwijderd

[Twitter]

ik zie m niet staan op earthquake watch.
Wel een 4.5 op de grens tussen China en Kazakhstan.
M 4.5 - 88 km SE of Sarkand, Kazakhstan
Time 2022-12-14 17:32:05 (UTC+01:00)
Location 44.973°N 80.859°E
Depth 10.0 km
of toont earthquake watch m niet omdat het geen echte aardbeving is?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Exclusive: US finalizing plans to send Patriot missile defense system to Ukraine
The Biden administration is finalizing plans to send the Patriot missile defense system to Ukraine that could be announced as soon as this week, according to two US officials and a senior administration official.

The Pentagon’s plan still needs to be approved by Defense Secretary Lloyd Austin before it is sent to President Joe Biden for his signature. The three officials told CNN that approval is expected.
Dus direct patriots van VS naar UA. Hopelijk horen we deze week dat de deal final is. Bron is van 13 Dec 2022, excuus als het al gepost was.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• polthemol
  • Laatst online: 23:19

polthemol

Moderator General Chat
XWB schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:15:
[...]

'nice territory you have there, shame if something happened to it like with the place of your family'

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Twitter]

Dit zijn de mooiere berichten, lees dit soort dingen liever dan een lijstje met wederom +500 dode frontsoldaten.

Het rommelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:07:
[...]

Dit zijn de mooiere berichten, lees dit soort dingen liever dan een lijstje met wederom +500 dode frontsoldaten.

Het rommelt.
Maar dit heeft niet direct invloed op het front, het rommelt in het land ja, maar het kan nog jaren doorrommelen. een paar honderd/duizend soldaten minder aan het front heeft wel meer directe impact

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FkAdpPTWQAID5mI?format=png&name=medium

• asing
  • Laatst online: 19:47
[Twitter]

Westerse bedrijven hebben zich teruggetrokken uit Rusland. Daarbij moet je denken aan Shell, Exon, Boeing, Airbus etc. Dan kunnen ze nog even door met de beschikbare onderdelen en zonder onderhoud draait een deel ook wel even door.

Dat zou na 9 maanden oorlog wel eens over kunnen zijn. Een deel van de vloot staat inmiddels aan de grond wegens gebrek aan onderdelen/gekannibaliseerd. Het zal voor de olie industrie niet anders zijn. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

gise schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]

Maar dit heeft niet direct invloed op het front, het rommelt in het land ja, maar het kan nog jaren doorrommelen. een paar honderd/duizend soldaten minder aan het front heeft wel meer directe impact
Mja, maar overduidelijk is dat het kremlin weinig waarde hecht aan het leven van die tienduizenden soldaten die sneuvelen. Ze sturen gewoon vervangende exemplaren.

Je moet ze dus zien te raken waar het pijn doet, dit soort acties treft ze harder vermoed ik.

Hopelijk zet deze trend door en krijgt de leiding van het autocratische pompstation steeds meer onderlinge ergernissen.

• Nox
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:08:
[...]

[...]

Kan je zeggen dat er 'gevochten' wordt in Odessa en Melitopol? Bakhmut is duidelijk, dat is een hel. Odessa wordt niet om gevochten, dat wordt alleen geprobeerd plat te bombarderen. Frontlinie ligt tientallen of honderdel kilometers verder.
Melitopol is wel interessant, als daar gevochten wordt is het goed nieuws :P Dat ligt tientallen kilometers achter de linie in tijdelijk russisch bezet gebied.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:38:
[...]

Kan je zeggen dat er 'gevochten' wordt in Odessa en Melitopol? Bakhmut is duidelijk, dat is een hel. Odessa wordt niet om gevochten, dat wordt alleen geprobeerd plat te bombarderen. Frontlinie ligt tientallen of honderdel kilometers verder.
Melitopol is wel interessant, als daar gevochten wordt is het goed nieuws :P Dat ligt tientallen kilometers achter de linie in tijdelijk russisch bezet gebied.
dat zeg ik dus.
het artikel schrijft letterlijk 'er wordt zwaar gevochten om' en noemt dus ook Odesa.
Dit terwijl daar inderdaad niet gevochten wordt. Alleen bombardementen.
Melitopol ook nog gewoon bombardementen, maar UA is daar echt nog niet met grondtroepen.
Daarvoor moeten ze eerst langs Tokmak.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 10:57 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Mooie cijfers, welke zal het eerst de volgende duizendtal bereiken? Tanks, APV of toch artillerie? :)

nope

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

asing schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:32:
[...]

Westerse bedrijven hebben zich teruggetrokken uit Rusland. Daarbij moet je denken aan Shell, Exon, Boeing, Airbus etc. Dan kunnen ze nog even door met de beschikbare onderdelen en zonder onderhoud draait een deel ook wel even door.

Dat zou na 9 maanden oorlog wel eens over kunnen zijn. Een deel van de vloot staat inmiddels aan de grond wegens gebrek aan onderdelen/gekannibaliseerd. Het zal voor de olie industrie niet anders zijn. :P
Op zich geeft het klappen krijgen van de olie-industrie (en industrie in het algemeen) in Rusland een interessante gedachte; waar verdient Rusland straks genoeg geld mee om nog iets aan herstelbetalingen te doen?
Met een olie industrie waar eventueel sancties op opgeheven kunnen worden is winst af te romen om naar Oekraïne door te sluizen. (ja zo ver zijn we bij lange na niet)

Wat mij betreft mogen er nog veel "ongelukjes" volgen die de Russen raken in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door flessuh op 15-12-2022 11:10 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

12 stuks artillerie, dat zie ik bijna even graag als tanks of vliegtuigen.

Russische artillerie schijnt moordend te zijn voor de verdedigers en ik hoop er al weken op dat Oekraïne werkt maakt om dit te counteren.

Zouden ze last hebben van bewolkt weer in de winter en dus weinig intel hebben qua RU artillerie?

Ze zouden met de pzh2000 en MLRS die een voordeel hebben qua bereik toch zeker massa's artillerie uit kunnen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
flessuh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:09:
[...]

Op zich geeft het klappen krijgen van de olie-industrie (en industrie in het algemeen) in Rusland een interessante gedachte; waar verdient Rusland straks genoeg geld mee om nog iets aan herstelbetalingen te doen?
Met een olie industrie waar eventueel sancties op opgeheven kunnen worden is winst af te romen om naar Oekraïne door te sluizen. (ja zo ver zijn we bij lange na niet)

Wat mij betreft mogen er nog veel "ongelukjes" volgen die de Russen raken in ieder geval.
Die herstelbetalingen is van veel later zorg, als het al relevant is. Gewoon Marshall plan achtige zaken gaan voorbereiden en verder Oekraïne steunen met het verwijderen van de Russen. Rusland is kapot voor de komende decennia. Want eigenlijk was buiten Moskou en St Petersburg het grootste deel al 3e wereld.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28
Mbt de arty. De pzh's zijn/waren? in groot onderhoud, misschien dat ze daar nu mee klaar zijn. Schijnen toch, ondanks de benodigde expertise om er mee om te gaan, formidabel accurate houwitsers te zijn wat het verlies van de Russische Artillerie kan verklaren.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:24:
Mbt de arty. De pzh's zijn/waren? in groot onderhoud, misschien dat ze daar nu mee klaar zijn. Schijnen toch, ondanks de benodigde expertise om er mee om te gaan, formidabel accurate houwitsers te zijn wat het verlies van de Russische Artillerie kan verklaren.
De pzh's gaan niet allemaal tegelijk op onderhoud. :)
In Litouwen hadden ze er 2 opgeknapt en daar waren ze met de volgende 2 bezig nu oid.

PSN

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

wowly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:24:
Die waren maanden geleden al klaar met onderhoud. Misschien dat ze inmiddels wel weer moeten

Sowieso vermoed ik dat er continue wel 1.of meerdere voor onderhoud weg zijn als ik lees hoeveel ze gebruikt worden. Eerder was er een bericht dat ze honderden schoten per dag aflosten.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Mike Martin heeft een analyse gemaakt over het mogelijke volgende (winter)offensief. Gebaseerd op observaties kan het volgende gezegd worden:

TLTR; veel activiteit bij het Zaporizhzhia front, troepenopbouw is al een tijd gaande en recente wapenleveringen laten veel spul zien dat bedoeld is om offensieven uit te voeren. Oekraïne heeft al meermaals laten begrijpen dat ze het Kremlin geen pauze willen gunnen, maar dat het afhankelijk is van strenge vorst. Mike denkt dus aan januari voor een nieuw offensief. Ondertussen blijf het Kremlin maar manschappen verspillen in Bakmut, iedereen die daar sneuvelt kan Zaporizhzhia niet verdedigen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:04

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:21:
Mike Martin heeft een analyse gemaakt over het mogelijke volgende (winter)offensief. Gebaseerd op observaties kan het volgende gezegd worden:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

TLTR; veel activiteit bij het Zaporizhzhia front, troepenopbouw is al een tijd gaande en recente wapenleveringen laten veel spul zien dat bedoeld is om offensieven uit te voeren. Oekraïne heeft al meermaals laten begrijpen dat ze het Kremlin geen pauze willen gunnen, maar dat het afhankelijk is van strenge vorst. Mike denkt dus aan januari voor een nieuw offensief. Ondertussen blijf het Kremlin maar manschappen verspillen in Bakmut, iedereen die daar sneuvelt kan Zaporizhzhia niet verdedigen.
Dit is inderdaad ook wat ik (en vele met mij) eigenlijk al doen verwachten sinds de val van Kherson. Als ze door weten te stoten naar de kust bij Mariaupol dan moet Rusland kiezen tussen blijven en riskeren dat ze klem komen te zitten of terugtrekken. Ik zou normaal gesproken zeggen dat ze vroegtijdig terugtrekken via Mariaupol en dat wss ook met hand en tand verdedigen. Ze zullen ook proberen terug te trekken via de Krimburg maar daar niet echt op rekenen.
Echter....de Krim is het kroonjuweel van 2014. Poetin zal dit niet willen verliezen en waarschijnlijk het leger dwingen (ala iemand die wij van WO 2 kennen) om dat te verdedigen 'bist zum letzten man!'

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

"Also, we see trends that they (invaders - ed.) are plotting more repression. They said that from January 1, the circulation of the hryvnia will be completely prohibited, and those who will keep the hryvnia will be deemed public enemies. Each resident of Melitopol has hryvnias at home so each could be accused of treason," Fedorov said.
According to the exiled mayor, the people of Melitopol are forced to exchange their hryvnias for Russian roubles at an extremely unfavorable rate.
Repressie gaat door.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 15-12-2022 15:15 ]

PSN

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
XWB schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:21:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Iedereen die interesse toont in deze oorlog weet dit ondertussen al, hiermee wil ik je niet verwijten voor de duidelijkheid.

Ik stel me alleen de vraag of de russen dus al niet, al lang voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor een aanval zoals beschreven? Als UA deze aanvalt zal uitvoeren kunnen de russen moeilijk aangeven dat ze verrast zijn van hun acties?!

Je kan zelfs al bijna exact weten wanneer ze deze aanval zullen uitvoeren, namelijk wanneer de vorst in ingetreden en de grond makkelijker begaanbaar is voor zwaar materieel.

Als deze aanval wordt uitgevoerd ben ik dus benieuwd op wat voor verzet ze gaan stoten.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Rubberen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:17:
[...]

Iedereen die interesse toont in deze oorlog weet dit ondertussen al, hiermee wil ik je niet verwijten voor de duidelijkheid.

Ik stel me alleen de vraag of de russen dus al niet, al lang voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor een aanval zoals beschreven? Als UA deze aanvalt zal uitvoeren kunnen de russen moeilijk aangeven dat ze verrast zijn van hun acties?!

Je kan zelfs al bijna exact weten wanneer ze deze aanval zullen uitvoeren, namelijk wanneer de vorst in ingetreden en de grond makkelijker begaanbaar is voor zwaar materieel.

Als deze aanval wordt uitgevoerd ben ik dus benieuwd op wat voor verzet ze gaan stoten.
De vraag is: Wat kan Rusland realistisch (nog) doen? Kunnen ze troepen en voorraad aanvoeren? Is er moraal onder de troepen? Zijn de troepen gevechtsklaar?

Ik zit eigenlijk te wachten op de 2e aanval op de Kerch brug. Dat lijkt mij een logische stap waarna men het offensief echt gaat beginnen.

Wellicht is het wensdenken van mij, maar ik zie het allemaal nog wel gebeuren in Jan/Feb 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:40:
[...]

De vraag is: Wat kan Rusland realistisch (nog) doen? Kunnen ze troepen en voorraad aanvoeren? Is er moraal onder de troepen? Zijn de troepen gevechtsklaar?

Ik zit eigenlijk te wachten op de 2e aanval op de Kerch brug. Dat lijkt mij een logische stap waarna men het offensief echt gaat beginnen.

Wellicht is het wensdenken van mij, maar ik zie het allemaal nog wel gebeuren in Jan/Feb 2023.
Ik zou de brug pas als laatst aanvallen, niet voor het offensief is begonnen. Daarmee laat je je in de kaarten kijken. En elders moet de druk hoog blijven. Aanval brug kan ook te maken hebben met range, dat zouden we grondig moeten checken.

Als Rusland slim is trainen ze al die opgeroepen mannen om Melitopol en Tokmak te verdedigen. Maar dat zou dan opvallen (SIGINT o.a.).

Een offensief in NO van UA vind ik trouwens ook onlogisch omdat je aldaar dicht bij de grens zit. Dat kunnen ze zo weer heroveren.

Hoe dan ook blijft speculatie en slapende honden wakker maken. Wel mooi dat hij duidelijk de transportwegen (snelweg en trein) heeft gemarkeerd. Dan zie je heel duidelijk dat Melitopol een dubbel choke point is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Twitter post voor degenen met een sterke maag:

Het nieuwsartikel is eigenlijk goed nieuws: https://www.express.co.uk...ussian-war-crimes-Ukraine
The UK is providing vital training to a group of 90 Ukrainian judges to help them carry out war crimes trials for Russian soldiers. With each town liberated by the Ukrainian forces, the scale of the atrocities committed by Putin’s forces becomes more evident, and as part of a £2.5 million investment scheme, UK judges will offer their services to make sure those acts do not go unpunished.
Vanuit oogpunt van gerechtigheid zeer belangrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
UA heeft een hotel in Zaliznyi Port (kustplaatsje aan de Zwarte Zee) wat in gebruik was door de Russische FSB door middel van een raketaanval vernietigd.
Volgens de geolocatie die LiveUAmap aangeeft is het dicht in de buurt van onderstaand beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vohsctQDQnWRiv0U4ePFRmDeCDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tIsuKfelB8nivV0YcsyOwzX4.png?f=fotoalbum_large
Bron: Google Maps

[ Voor 62% gewijzigd door Yaksa op 15-12-2022 16:37 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Het is natuurlijk nog wel een enorm groot gebied. Maar ik ben het met je eens, en dan is de vraag ook, als het zo duidelijk is waar Oekraïne gaat aanvallen, en zo'n overmacht hebben ze niet (als in, heb je een overmacht dan kan er wat voor te zeggen zijn om aan te vallen waar de vijand is, dan ben je van zijn leger af daarna), dus waarom zouden ze aanvallen op de plaats waar het overduidelijk is dat ze gaan aanvallen? Misschien toch de rivier oversteken? Het probleem daarvan is vijandelijke artillerie, maar als je die weg kan houden, en je 'gewoon' 5 pontonbruggen naast elkaar hebt, dus als er eentje wordt uitgeschakeld dat ook niet het einde is, dan zou ik denken dat het ook niet ondenkbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zaluzhny heeft in een interview met de Economist aangegeven dat Rusland momenteel 200.000 troepen aan het trainen is en mogelijk nog weer een gooi naar Kyiv zal gaan doen.
Dat wordt dan waarschijnlijk een lente-offensief van de Russen.

En vwb UA zelf:

Een interessante opmerking van Zaluzhny is trouwens dat het nieuwe UA-offensief 'not yet visible'.
Dus dan wordt het geen Tokmak/Melitopol? want daar is wat zichtbaar qua activiteit.
Wat is er dan? Svatove?

Of gewoon heel brutaal een amfibische landing op de Krim? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
UA heeft een hotel in Zaliznyi Port (kustplaatsje aan de Zwarte Zee) wat in gebruik was door de Russische FSB door middel van een raketaanval vernietigd.
Volgens de geolocatie die LiveUAmap aangeeft is het dicht in de buurt van onderstaand beeld:
[Afbeelding]
Bron: Google Maps
Inclusief hotelnamen, het waren er 2:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:32:
[...]

Het is natuurlijk nog wel een enorm groot gebied. Maar ik ben het met je eens, en dan is de vraag ook, als het zo duidelijk is waar Oekraïne gaat aanvallen, en zo'n overmacht hebben ze niet (als in, heb je een overmacht dan kan er wat voor te zeggen zijn om aan te vallen waar de vijand is, dan ben je van zijn leger af daarna), dus waarom zouden ze aanvallen op de plaats waar het overduidelijk is dat ze gaan aanvallen? Misschien toch de rivier oversteken? Het probleem daarvan is vijandelijke artillerie, maar als je die weg kan houden, en je 'gewoon' 5 pontonbruggen naast elkaar hebt, dus als er eentje wordt uitgeschakeld dat ook niet het einde is, dan zou ik denken dat het ook niet ondenkbaar is.
Op het front van Zapo naar Donetsk zijn vele plekken met lichte verdediging.
Als UA op een willekeurig punt 50 tanks en 500 Hummvees en 50.000 troepen los laat, wordt daar zo'n groot lokaal overwicht gecreeerd dat dat gewoon onhoudbaar is.

Op zo'n stuk front van 300 km kan RU dat niet overal dicht timmeren.
Van UA kant is zo'n poging van RU kant door alle intelligence al vroegtijdig te spotten en Himarsen. een ability die RU niet lijkt te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 15-12-2022 16:51 ]

PSN

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:48:
[...]

Op het front van Zapo naar Donetsk zijn vele plekken met lichte verdediging.
Als UA op een willekeurig punt 50 tanks en 500 Hummvees en 50.000 troepen los laat, wordt daar zo'n groot lokaal overwicht gecreeerd dat dat gewoon onhoudbaar is.

Op zo'n stuk front van 300 km kan RU dat niet overal dicht timmeren.
Van UA kant is zo'n poging van RU kant door alle intelligence al vroegtijdig te spotten en Himarsen. een ability die RU niet lijkt te hebben.
de Russen schijnen de stranden op de Krim uit te rusten met verdedigingswerken. Niet indrukwekkend maar ze doen het wel.

Zou een stunt zijn als UA gewoon een landing uitvoert op de Krim. Direct Sevastopol innemen ofzo met bootladingen marines en SOF. En dan misschien als een haas weer weg. Entebbe-style.
Of gewoon een bruggehoofd.
Hebben ze stiekem landingsschepen gekocht die ze via Roemenië krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:26:
[...]

de Russen schijnen de stranden op de Krim uit te rusten met verdedigingswerken. Niet indrukwekkend maar ze doen het wel.

Zou een stunt zijn als UA gewoon een landing uitvoert op de Krim. Direct Sevastopol innemen ofzo met bootladingen marines en SOF. En dan misschien als een haas weer weg. Entebbe-style.
Of gewoon een bruggehoofd.
Hebben ze stiekem landingsschepen gekocht die ze via Roemenië krijgen.
Dat klinkt leuk, maar is enorm kostbaar en kansloos zonder luchtoverwicht/steun en een daarna continue bevoorrading. Elke succesvolle landing had gewoon overwicht op zee - terwijl UA helemaal geen marine heeft en nog geen definitief luchtoverwicht.

Voor SOF missies leuk en die suicide boten ook, als afleiding om Rusland lekker te laten graven op het strand ook - maar op basis van wat je nodig hebt na een succesvolle landing lijkt het mij een lastig iets. Wat, terwijl ik het schrijf, pleit voor de terechte angst van de Russen. Als het lastig is, gaan ze het vast doen :+

Enfin, je snapt m'n punt denk ik :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:34:
[...]
Dat klinkt leuk, maar is enorm kostbaar en kansloos zonder luchtoverwicht/steun en een daarna continue bevoorrading. Elke succesvolle landing had gewoon overwicht op zee - terwijl UA helemaal geen marine heeft en nog geen definitief luchtoverwicht. [...]
6000 in de marinekorps, dus die hebben ze wel. Of je er veel mee kan betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Caelorum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:10:
[...]

6000 in de marinekorps, dus die hebben ze wel. Of je er veel mee kan betwijfel ik.
Ik doelde vooral op de drijvende elementen om deze 6.000 manschappen + materieel mee op de kant te zetten. Even los van of ze ervaring hebben met amfibische landingen.

Maargoed, ben hopeloos in de hersenscheet van iemand getrapt hier in dit topic :+

De beelden van het oostelijke front zijn overigens grimmig. Veel, heel veel slachtoffers, ook beelden te vinden van de Ukrainse zijde. Er wordt veel domweg gebombardeerd maar er zijn ook veel ruine tot ruine gevechten. De ene partij vecht voor een stel kapotgeschoten stenen, de ander is ze niet bereid af te geven. Het voelt en oogt zinloos, maar beide partijen weten dat het niet stopt tot 1 van beide partijen niet meer bestaat of opgeeft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Deze wint de award voor ontploffing-van-de-dag :D

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:12:
[...]

Ik doelde vooral op de drijvende elementen om deze 6.000 manschappen + materieel mee op de kant te zetten. Even los van of ze ervaring hebben met amfibische landingen.

Maargoed, ben hopeloos in de hersenscheet van iemand getrapt hier in dit topic :+
ho ho, het zijn de Russen zelf die het strand versterken. Ik verzin het zelf niet.

Maar een amfibische landing is altijd moeilijk inderdaad. Gaat niet gebeuren. Totdat het wel gebeurt.
Ik acht UA ertoe in staat om het gewoon te doen, als volgende verrassing :P

• teacup
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:10 Reacties verplaatst naar Wapens en wapensystemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• XWB
  • Niet online
[...]

Natuurlijk verwachten de Russen een Oekraïens offensief bij Zaporizhzhia, de stelling was dan ook niet dat ze verrast zouden zijn. In Russische Telegram kanalen wordt er al maanden over gespeculeerd, en sinds oktober zijn er stevige verdedigingslijnen bij en rond de frontlinie aangelegd. Zie ook deze satellietfoto's:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
bloody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:59:
Deze wint de award voor ontploffing-van-de-dag :D
[Twitter]
Volgens LiveUAmap gaat het om een opslagplaats van raketten.
De laatste paar dagen gaan er in ieder geval weer aardig wat munitieopslagplaatsen aan Russische kant de lucht in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik denk dat ze dat beter nog niet kunnen doen. Volgens mij kunnen ze beter eerst richting de kust pushen, zodat de Krim afgesloten wordt van de noordkant en dan kijken wat Rusland doet. Als er troepen terugtrekken over de brug richting Rusland, dan de brug intact laten en als Rusland via de brug meer troepen gaat aanvoeren, dan de brug proberen te vernietigen/onbruikbaar te maken.

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:33:
[...]

En vwb UA zelf:

[Twitter]

Een interessante opmerking van Zaluzhny is trouwens dat het nieuwe UA-offensief 'not yet visible'.
Dus dan wordt het geen Tokmak/Melitopol? want daar is wat zichtbaar qua activiteit.
Wat is er dan? Svatove?
Zo dan, 500 howitzers. Hij vraagt nogal wat. Oekraïne heeft tevens bestellingen uitstaan, maar het gaat jaren duren voor deze allemaal geleverd zijn.
Of gewoon heel brutaal een amfibische landing op de Krim? :P
In elk geval denk ik dat Oekraïne altijd op zoek is naar de verrassing.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 15-12-2022 22:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Toch een beetje NL trots:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:15:
[...]

Natuurlijk verwachten de Russen een Oekraïens offensief bij Zaporizhzhia, de stelling was dan ook niet dat ze verrast zouden zijn. In Russische Telegram kanalen wordt er al maanden over gespeculeerd, en sinds oktober zijn er stevige verdedigingslijnen bij en rond de frontlinie aangelegd. Zie ook deze satellietfoto's:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
de logica zou dan zijn om dus NIET aan te vallen richting Tokmak maar elders.
Nooit de sterkste punten aanvallen.

Het zal me ook niets verbazen als UA helemaal geen offensief gaat uitvoeren maar alles gooit op de verdediging van Kyiv begin 2023. Daar is nu de tamtam over.
En die aandacht voor die nieuwe 200k invasie op Kyiv betekent dat ze daar ook niet mee bezig zijn maar weer met iets totaal anders.
Heerlijk die maskirovka.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:15:
[...]

t is een pun op de Shahed-namen denk ik.
Er worden Shahed-136's gebruikt.

In dit geval is het Shahed minus 1
Eentje minder.
En inderdaad, een mooie hoofdrol voor Gepard.
Was de foto maar in hoge resolutie, dan was het een prachtige kerstkaart geweest als bureaubladachtergrond.
Stond helaas geen link naar de bron van die foto op Twitter. Maar misschien is via tineye een iets betere variant te vinden :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Er schijnt weer een grote raketaanval op Oekraïne plaats te vinden... Ws allemaal gericht op burgerdoelen :'(

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:13:
[...]

de logica zou dan zijn om dus NIET aan te vallen richting Tokmak maar elders.
Nooit de sterkste punten aanvallen.

Het zal me ook niets verbazen als UA helemaal geen offensief gaat uitvoeren maar alles gooit op de verdediging van Kyiv begin 2023. Daar is nu de tamtam over.
En die aandacht voor die nieuwe 200k invasie op Kyiv betekent dat ze daar ook niet mee bezig zijn maar weer met iets totaal anders.
Heerlijk die maskirovka.
Zijn er nu al echt goede aanwijzingen?

Troepenbewegingen en opbouw?

En met welk materiaal gaan ze dit doen dan? En met welke goed getrainde militairen?
bloody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:37:
Er schijnt weer een grote raketaanval op Oekraïne plaats te vinden... Ws allemaal gericht op burgerdoelen :'(
Het kleine kind Putin krijgt zijn zin niet en blijft maar drammen.

Wat een drama, maar het is bijna wel zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
Snow_King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:42:
Het kleine kind Putin krijgt zijn zin niet en blijft maar drammen.

Wat een drama, maar het is bijna wel zo simpel.
Net op BNR een analyse dat de nieuwe lichting van 300k+ mobiks en dienstplichtigen pas februari/maart beschikbaar is om een doorbraak te forceren. Rusland moet tegen elke prijs het conflict stabiliseren om tijd te winnen.

Niet om Poetin hier te verdedigen, maar wat moet hij dan doen? Het uitschakelen van vitale infrastructuur is één van de weinige troefkaarten die hij nog heeft, tot nu toe met matig resultaat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe massale raketaanval op Oekraine
Luchtalarm gaat weer af in Oekraine vanochtend.
Tenminste 60 raketten gelanceerd, waaronder Kalibr vanuit de Zwarte Zee.
En Kh-101 raketten door Tu-95ms bommenwerpers vanaf Tsymlyansk, Volgodonsk region.

Airdefense actief in Poltava en Mykolaev. Precies op het pad van de lanceerpunten.

Explosies in diverse steden:

Dnipro
Vinnytsia
Kyiv
Zhytomyr
Kryvyi Rih
Zaporizhzhia

Kharkiv volledig zonder stroom.
Poltava en Kremenchuk ook.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jNeuFjOEQdM_gtib3CVMIJdTcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2SW0YRk18kBvQkyJcTNOhJC.png?f=user_large

Flinke aanvallen langs de frontlinie

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Russische Awacs is opgestegen in Belarus.

Ben benieuwd of de Migs ook gaan vliegen.

yup... here they go. Mogelijk escort.

Anyway... Rusland geeft UA dus weer de volle laag vanochtend en er komt nog meer aan.

Mogelijk 31 van de 72 neergeschoten tot nu toe.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Shabbaman

Got love?

hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:23:
Niet om Poetin hier te verdedigen, maar wat moet hij dan doen? Het uitschakelen van vitale infrastructuur is één van de weinige troefkaarten die hij nog heeft, tot nu toe met matig resultaat.
Hij zou ook militaire doelen kunnen bestoken. Of, weet ik het, zich aan de internationale rechtsorde houden en geen oorlogsmisdaden plegen, maar dat station zijn we al gepasseerd. Burgerdoelen ver achter de frontlinie bestoken helpt echt niet bij het realiseren van een doorbraak. Schiet dan een barak kapot ofzo.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGEk5PyVgWHqcmm9xVcUl1Kq8-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wJH5buVWmPnV9i7xgQawgeOm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:23:
[...]

Net op BNR een analyse dat de nieuwe lichting van 300k+ mobiks en dienstplichtigen pas februari/maart beschikbaar is om een doorbraak te forceren. Rusland moet tegen elke prijs het conflict stabiliseren om tijd te winnen.

Hij zou natuurlijk militaire doelen aan kunnen vallen. Burgers terroriseren helpt bar weinig tegen wat er militair gebeurt. Als je naar het verleden kijkt werkt burgers terroriseren alleen als het duidelijk is dat je uiteindelijk toch gaat winnen. Want dan wordt het een afweging tussen de oorlog langer rekken en je burgers beschermen. In dit geval is daar geen sprake van en helpt het militair gezien helemaal niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:11:
De Russische Awacs is opgestegen in Belarus.

[Twitter]
Ben benieuwd of de Migs ook gaan vliegen.

yup... here they go. Mogelijk escort.
[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

Anyway... Rusland geeft UA dus weer de volle laag vanochtend en er komt nog meer aan.

[Twitter]

Mogelijk 31 van de 72 neergeschoten tot nu toe.
Wat willen ze doen met die Awacs dan? En is het de bedoeling om Oekrains gebied binnen te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56
En als ik op deepstate kijk, geen meter terrein gewonnen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:33:
Hij zou natuurlijk militaire doelen aan kunnen vallen.
Vermoed dat Oekraine niet zo dom is als Rusland en geen grote statische basissen heeft die redelijk eenvoudig uitgeschakeld kunnen worden (als de informatie daarover al niet zwaar verouderd is).

Elektriciteitscentrales verplaats of verberg je niet even, zelfs met IRIS-T ernaast komen ze er vaak door.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

beany schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:38:
[...]

En als ik op deepstate kijk, geen meter terrein gewonnen.
Ze liggen nog prima op schema voor 100k doden onder de boom. Maar het gebrek aan progressie maakt het wel een Oekraïense boom......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

technoaddict schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:38:
[...]

Wat willen ze doen met die Awacs dan? En is het de bedoeling om Oekrains gebied binnen te vliegen?
ter begeleiding van de fighters. Kijken of er Oekraiense toestellen inkomend zijn, of raketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]

Ze liggen nog prima op schema voor 100k doden onder de boom. Maar het gebrek aan progressie maakt het wel een Oekraïense boom......
als dit met deze aantallen door gaat wordt de 100k gehaald op de 23e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:42:
[...]

Vermoed dat Oekraine niet zo dom is als Rusland en geen grote statische basissen heeft die redelijk eenvoudig uitgeschakeld kunnen worden (als de informatie daarover al niet zwaar verouderd is).

Elektriciteitscentrales verplaats of verberg je niet even, zelfs met IRIS-T ernaast komen ze er vaak door.
Het geeft inderdaad aan dat rusland niets anders kan (of wil). Want er zijn echt nog genoeg militaire doelen. Weliswaar zullen die inderdaad minder groot zijn dan wat Oekraine kan raken, maar alsnog militair gezien van veel meer belang dan wat ze nu aan het doen zijn. Dit is puur terreur om schade aan te richten, met minimale impact op de militaire operatie. Eigenlijk is de grootste impact nog wel dat het westen meer en betere wapens levert, oftewel een grote negatieve impact. Het moet wel raar lopen wil Oekraine niet binnen een aantal weken long-range raketten krijgen en gaan gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Kyiv is het effect in ieder geval minimaal:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ATACMS. Return to sender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gezien de uitspraken van de VS schat ik dat die dingen al onderweg zijn (of iig een soortgelijk long-range wapen)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:29:
[...]

Gezien de uitspraken van de VS schat ik dat die dingen al onderweg zijn (of iig een soortgelijk long-range wapen)
Ik zie ook veel chatter over Britse midrange wapens die vanaf vliegtuigen afgevuurd kunnen worden. Hoe het ook is, een gelijk(er) speelveld is blijkbaar nodig.

Rusland doet zichzelf geen plezier door zich al maanden op burgerdoelen te richten, dat maakt het leveren van lange afstandswapens een zelfverdediging op humanitaire gronden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:32:
[...]

Ik zie ook veel chatter over Britse midrange wapens die vanaf vliegtuigen afgevuurd kunnen worden. Hoe het ook is, een gelijk(er) speelveld is blijkbaar nodig.

Rusland doet zichzelf geen plezier door zich al maanden op burgerdoelen te richten, dat maakt het leveren van lange afstandswapens een zelfverdediging op humanitaire gronden.
en JDAM >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:32:
[...]

Precies, je ziet iedere keer dat de wapenleveranties gericht zijn op de excessen van de russen aan te pakken en om het speelveld 'gelijker' te maken. Door nu continue burgerdoelen met raketten aan te vallen is de volgende stap enerzijds meer verdediging tegen raketten (b.v. de Patriots), maar daarnaast mogelijkheden om die dreiging aan te vallen (mid/long-range raketten). Ervaring leert daarbij dat de spullen in Oekraine staan voordat we het door hebben. Naar mijn idee geeft de melding van de VS dat doelen in rusland aangevallen mogen worden al aan dat de mogelijkheden om dat te doen al in het land zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In diverse steden ook meerdere doden door de aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Snap ook niet waarom UA niet een paar van die oude drones op Machulishchy Russische vliegtuigen in Belarus afvuurt. Wat willen ze dan doen? UA binnenvallen? UA soldaten op EU grondgebied aanvallen? RU zal wel 2x nadenken om opnieuw een kostbaar EW vliegtuig op die basis neer te zetten.

Dat vliegveld in Belarus dient duidelijk als hulpmiddel voor deze terroristische handelingen. Ondet het mom van wie zijn billen brand moet op de blaren zitten denk ik dan maar....

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid