Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.478 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Rene ik snap het wel, de Russen zijn te gast daar en daarmee geen doelwit. Anders zou Rusland net zo goed hulpgoederen in Polen kunnen aanvallen.

Zou Polen overigens niet per se slecht uitkomen, omdat het dan een art5 verzoek aan de NAVO kan doen en/of Rusland terug kan slaan, maar gaat even om het idee. Belarus is in principe niet in oorlog met UA, ook al faciliteren ze het wel.

Persoonlijk ben ik het met je eens.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rene schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:01:
Snap ook niet waarom UA niet een paar van die oude drones op Machulishchy Russische vliegtuigen in Belarus afvuurt. Wat willen ze dan doen? UA binnenvallen? UA soldaten op EU grondgebied aanvallen? RU zal wel 2x nadenken om opnieuw een kostbaar EW vliegtuig op die basis neer te zetten.

Dat vliegveld in Belarus dient duidelijk als hulpmiddel voor deze terroristische handelingen. Ondet het mom van wie zijn billen brand moet op de blaren zitten denk ik dan maar....
Omdat Oekraine al 9 maanden zijn best doet om Belarus niet de oorlog in te laten struikelen.

Ze hebben al genoeg werk met alleen Rusland binnen hun grenzen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:18:
[...]

Omdat Oekraine al 9 maanden zijn best doet om Belarus niet de oorlog in te laten struikelen.

Ze hebben al genoeg werk met alleen Rusland binnen hun grenzen.
precies.
Mogelijk kan UA ze echt wel aan maar waarom zouden ze onnodige hooi op de vork nemen?
BY-leger/bevolking zit hier ook echt niet op te wachten.

*O*

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
[...]

precies.
Mogelijk kan UA ze echt wel aan maar waarom zouden ze onnodige hooi op de vork nemen?
BY-leger/bevolking zit hier ook echt niet op te wachten.

[Twitter]
*O*

[Twitter]
En de andere 3 mis/dummy/kraamkliniek? :P Da's > 90% neergehaald, voor een 'bij elkaar geraapt zooitje' luchtverdediging not bad eigenlijk ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de fles vodka kan weer open voor bij het haardvuur.

zijn eigen vliegbewegingen maar ja hoort wel bij de huidige dagelijkse berichtgeving van de barrage van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:03:
@Rene ik snap het wel, de Russen zijn te gast daar en daarmee geen doelwit. Anders zou Rusland net zo goed hulpgoederen in Polen kunnen aanvallen.

Zou Polen overigens niet per se slecht uitkomen, omdat het dan een art5 verzoek aan de NAVO kan doen en/of Rusland terug kan slaan, maar gaat even om het idee. Belarus is in principe niet in oorlog met UA, ook al faciliteren ze het wel.

Persoonlijk ben ik het met je eens.
Polen gaan ze nooit aanvallen, art5 hangt daarboven. Uiteraard gaat Belarus zich wel bemoeien met de oorlog, want ook niet perse heel spannend is, maar op dit moment heb je je handen al vol aan RU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SirMemeAlot schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:55:
[...]
Polen gaan ze nooit aanvallen, art5 hangt daarboven. Uiteraard gaat Belarus zich wel bemoeien met de oorlog, want ook niet perse heel spannend is, maar op dit moment heb je je handen al vol aan RU.
Belarus gaat zich juist niet bemoeien in de oorlog.
Tenzij ze geforceerd worden. :P

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:06

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:52:
[...]

Het geeft inderdaad aan dat rusland niets anders kan (of wil).
Ik denk dat we ook mogen vaststellen dat dit de Russische doctrine is: alles en iedereen die zich meent te verzetten tegen je klap je 'full force' op. Of dat militairen zijn, minderheden, burgers, ... maakt allemaal niets uit. Dit is gewoon beleid, dit is waar hun macht op is gebaseerd, dit is hoe Putin en zijn companen het land runnen.

Het heeft uiteindelijk niets te maken met militaire weerstand van Oekraïne, want elke stad die bezet is geweest en waar geen militaire activiteit meer was vanuit Oekraïne, werd nog altijd compleet de vernieling in geholpen, was het niet op materialistisch gebied (infrastructuur, gebouwen, ...), danwel qua inwoners (verdwijningen, executies, deportaties, ontnemen van leefmiddelen).

Uiteindelijk is het niets meer of minder dan maffiagedrag op grote schaal: 'nice family you have there, shame if something happened to them'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
polthemol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat we ook mogen vaststellen dat dit de Russische doctrine is: alles en iedereen die zich meent te verzetten tegen je klap je 'full force' op. Of dat militairen zijn, minderheden, burgers, ... maakt allemaal niets uit. Dit is gewoon beleid, dit is waar hun macht op is gebaseerd, dit is hoe Putin en zijn companen het land runnen.

Het heeft uiteindelijk niets te maken met militaire weerstand van Oekraïne, want elke stad die bezet is geweest en waar geen militaire activiteit meer was vanuit Rusland, werd nog altijd compleet de vernieling in geholpen, was het niet op materialistisch gebied (infrastructuur, gebouwen, ...), danwel qua inwoners (verdwijningen, executies, deportaties, ontnemen van leefmiddelen).

Uiteindelijk is het niets meer of minder dan maffiagedrag op grote schaal: 'nice family you have there, shame if something happened to them'.
Ik snap dat ze het zo doen, alleen niet dat ze een gedeelte van hun militaire middelen hiervoor gebruiken. Middelen die ze nodig hebben om iets te betekenen in de daadwerkelijke oorlog. Als je ziet wat ze in de tussentijd aan dit soort raketten hebben verschoten, had je dat ook kunnen gebruiken om voortgang te boeken op 1 van de fronten. Het blijft dus taktisch gewoon een zooi, omdat ze steeds meer verliezen juist door dit soort akties.
Het zou toch ondertussen duidelijk moeten zijn dat dit soort akties in deze oorlog alleen maar averechts werken. Ze leren dus echt niet van gedane akties/reakties. En vooral dat stuk snap ik dus niet. Want ook al maken ze beslissingen die onlogisch voor ons zijn, zou ik wel verwachten dat ze slim genoeg zijn om enigszins effectief naar hun doel toe te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 16-12-2022 13:56 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@redwing die nieuwe hardliner generaal heeft twee dingen structureel veranderd:
- civiele doelen structureel aanvallen. Oke, dat deden ze al, maar vooral een het front en nu proberen ze de bevolking op de knieen te dwingen via energievoorzieningen.
- 'gerichte' aanvallen met infanterie op de frontlinie. Dat levert vooral besparing van materieel op, ten kostte van andere bronnen waar ze blijkbaar genoeg van hebben aka mensenlevens.

Beide sorteren nog geenzins in resultaat wat men een overwinning gaat geven en inderdaad, zeker voor het eerste punt, het tegenovergestelde.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:00
nu proberen ze de bevolking op de knieen te dwingen via energievoorzieningen.
je zou toch denken dat ze hun geschiedenis kennen en weten dat zowel de Sovjet-Unie als Duitsland niet op de knieen werden gedwongen door alle voorzieningen plat te leggen en alles maar kapot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Prosac schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:09:
[...]

je zou toch denken dat ze hun geschiedenis kennen en weten dat zowel de Sovjet-Unie als Duitsland niet op de knieen werden gedwongen door alle voorzieningen plat te leggen en alles maar kapot te maken.
Plus dat je weet dat als je structureel burgers gaat proberen te treffen dat de internationale gemeenschap daar ook een mening over heeft. Het levert legitimering op voor verdere escalatie die je niet meer kunt counteren met 'we worden geprovoceerd'.

Maargoed, in de Russische gedachtegang zal het allemaal wel logisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Prosac schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:09:
[...]
Duitsland is wel degelijk op de knieën gebracht daardoor. De vernietiging van de verschillende raffinaderijen heeft ervoor gezorgd dat Duitsland op een gegeven moment ernstige hinder hadden in de productie en gebruik van oorlogsmateriaal. Met name de luftwaffe had er enorm last van. De industrie wat minder, omdat die lekker op kolen draaiden, maar dat is niet het geval in Oekraïne nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:30:
[...]

Duitsland is wel degelijk op de knieën gebracht daardoor. De vernietiging van de verschillende raffinaderijen heeft ervoor gezorgd dat Duitsland op een gegeven moment ernstige hinder hadden in de productie en gebruik van oorlogsmateriaal. Met name de luftwaffe had er enorm last van. De industrie wat minder, omdat die lekker op kolen draaiden, maar dat is niet het geval in Oekraïne nu.
De Duitsers verloren niet omdat ze geen brandstof voor hun Volkswagens meer hadden. Ze verloren omdat ze geen brandstof voor hun tanks en vliegtuigen hadden. Wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:00
Caelorum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:30:
[...]

Het gebrek aan brandstoffen beperkte materieel idd, maar het platleggen van de steden en het vernietigen van voorzieningen als reguliere OV, slagers, bakkerijen, schoenmakers e.d. zorgde er voor dat er juist meer personeel vrij kwam voor de oorlogsindustrie en oorlogsvoering.
Speer hield de industrie zo goed en kwaad als het kon draaiende, maar door de aanvoer van grondstoffen te laten stokken, werd het moeilijker.
Maar het volk kwam niet in opstand en het treffen van burgers en platleggen van steden heeft volgens sommige historici misschien zelfs de oorlog verlengd, puur om eerstgenoemde redenen.

lees ook: De Brand van Friedrich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
downtime schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:34:
[...]
De Duitsers verloren niet omdat ze geen brandstof voor hun Volkswagens meer hadden. Ze verloren omdat ze geen brandstof voor hun tanks en vliegtuigen hadden. Wel een verschil.
Klopt, maar de energiehuishouding heeft daar ook wel deels mee te maken.
Ik reageerde op iemand die zei dat het aanvallen van de energievoorziening de Duitsers niet heeft tegengehouden. Dat heeft het echter wel. Gebrek aan olie was een groot probleem. Het hinderen van de productie van steenkool niet zo, maar het hinderen van transport daarvan per spoor heeft wel degelijk grote problemen opgeleverd.

Oekraïne heeft het geluk dat veel nog uit het veilige westen kan worden gehaald. Hier in de EU zal er weinig kans zijn op onderbreking van aanvoer van brandstof of een niet-werkende reparatiefaciliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rugzak met anti-persoonsmijn
Kinderen vinden een PMN-2 anti-persoonsmijn in een rugtas in Sniihurivka (Mykolaiv oblast).
Bron: politie-chef Serhii Shaikhet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPcTKrK7psq3FpWgEQq8-GntmJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4tEGEVZvVepyolbsp7jeIsn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:23:
[...]

Plus dat je weet dat als je structureel burgers gaat proberen te treffen dat de internationale gemeenschap daar ook een mening over heeft. Het levert legitimering op voor verdere escalatie die je niet meer kunt counteren met 'we worden geprovoceerd'.

Maargoed, in de Russische gedachtegang zal het allemaal wel logisch zijn.
Volgens mij is dat ook het probleem met dat volk. Compleet gebrek aan zelfreflectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

Ramzan 'Krokodil' Kadyrov is echt onverschrokken, wat een held!
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1603736664471388162]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:06

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:55:
[...]

Ik snap dat ze het zo doen, alleen niet dat ze een gedeelte van hun militaire middelen hiervoor gebruiken. Middelen die ze nodig hebben om iets te betekenen in de daadwerkelijke oorlog. Als je ziet wat ze in de tussentijd aan dit soort raketten hebben verschoten, had je dat ook kunnen gebruiken om voortgang te boeken op 1 van de fronten. Het blijft dus taktisch gewoon een zooi, omdat ze steeds meer verliezen juist door dit soort akties.
Het zou toch ondertussen duidelijk moeten zijn dat dit soort akties in deze oorlog alleen maar averechts werken. Ze leren dus echt niet van gedane akties/reakties. En vooral dat stuk snap ik dus niet. Want ook al maken ze beslissingen die onlogisch voor ons zijn, zou ik wel verwachten dat ze slim genoeg zijn om enigszins effectief naar hun doel toe te werken.
dit is wat ze altijd hebben gedaan: als een regio afvallig is, maak je het persoonlijk en zorg je via wreed geweld tegen alles en iedereen in die regio voor 'orde'. Dit is geen klassiek leger so to say, maar eerder een strafexpeditie die we nog kennen van oude koloniale tijden.

Ik verwacht weinig ander gedrag in ieder geval.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:41:
[...]
Klopt, maar de energiehuishouding heeft daar ook wel deels mee te maken.

[...]

Ik reageerde op iemand die zei dat het aanvallen van de energievoorziening de Duitsers niet heeft tegengehouden. Dat heeft het echter wel. Gebrek aan olie was een groot probleem. Het hinderen van de productie van steenkool niet zo, maar het hinderen van transport daarvan per spoor heeft wel degelijk grote problemen opgeleverd.

Oekraïne heeft het geluk dat veel nog uit het veilige westen kan worden gehaald. Hier in de EU zal er weinig kans zijn op onderbreking van aanvoer van brandstof of een niet-werkende reparatiefaciliteit.
In dit geval wordt echter niet de aanvoer van energie voor de militairen aangevallen. Er zal uiteindelijk geen militaire tank/voertuig minder rijden door wat er nu wordt aangevallen. Het enige wat nu wordt aangevallen zijn de faciliteiten waar de bevolking maximaal last van heeft (electra/water) en niet waar de militairen maximaal last van hebben (olie/brandstofvoorziening). Zouden ze wel veel meer op die brandstfo schieten zou ik de logica er wel van inzien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
polthemol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:18:
[...]

dit is wat ze altijd hebben gedaan: als een regio afvallig is, maak je het persoonlijk en zorg je via wreed geweld tegen alles en iedereen in die regio voor 'orde'. Dit is geen klassiek leger so to say, maar eerder een strafexpeditie die we nog kennen van oude koloniale tijden.

Ik verwacht weinig ander gedrag in ieder geval.
Klopt, ik verwacht ook niets anders, maar vindt het wel erg apart. Als je enigszins nadenkt zou je wel door hebben dat militaire doelen aanvallen veel meer oplevert. Zelfs als je die civiele doelen wil aanpakken is het toch een stuk handiger als je eerst militair een deel hebt gewonnen.

Hoe dan ook zie ik dat ook niet gaan veranderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:34:
[...]

Precies, en dat zal nu geen probleem zijn. De ukrainse tanks rijden gewoon op Brandstof die Rusland levert.

Ruwe olie die Ru (onder een redelijk hoge maar strategisch gekozen prijslimiet) verkoopt aan o.a Turkije en India, die het weer doorverkopen aan het westen dat niet van Ru wil kopen alwaar het geraffineerd wordt en (gratis) aan UA geleverd wordt via militaire/economische hulp.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:50:
[...]

Klopt, ik verwacht ook niets anders, maar vindt het wel erg apart. Als je enigszins nadenkt zou je wel door hebben dat militaire doelen aanvallen veel meer oplevert. Zelfs als je die civiele doelen wil aanpakken is het toch een stuk handiger als je eerst militair een deel hebt gewonnen.

Hoe dan ook zie ik dat ook niet gaan veranderen.
Ik denk dat als het ze zou lukken om de stroomvoorziening echt uit te schakelen dat dat militair weldegelijk grote invloed heeft. drones, computers, telefoons, sat com, alle apparatuur. Alles zou dan via generatoren, zonnepanelen (met) accu's opgeladen moeten worden.

bovendien, zouden de burgers dan wel echt in een zeer zwaar pakker komen.

Denk dat de strijd om de stroom weldegelijk van vitaal belang is.

Ook denk ik dat bruggen over de Dnipr vitaal zijn. Maar die uitschakelen met enkel raketten is gelukkig zeer moeilijk.

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 16-12-2022 16:39 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
pro_6or schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:00:
[...]

Ik denk dat als het ze zou lukken om de stroomvoorziening echt uit te schakelen dat dat militair weldegelijk grote invloed heeft. drones, computers, telefoons, sat com, alle apparatuur. Alles zou dan via generatoren, zonnepanelen (met) accu's opgeladen moeten worden.
Veel daarvan wordt nu al op generatoren gedaan en via het schakelen kan er heel veel opgevangen worden. Dan zou de stroomvoorziening dus 100% uitgeschakeld moeten zijn voordat dat echt impact heeft. Militair gezien zijn er gewoon veel betere doelen die wel snel impact hebben. Een keer een oliedepot raken heeft een grotere impact dan alle beschietingen die ze tot nu toe op de water/electra voorzieningen hebbenb gedaan.
bovendien, zouden de burgers dan wel echt in een zeer zwaar pakker komen.
Klopt, maar dat is dan ook het enige, wederom civiele impact en niet militair.
Denk dat de strijd om de stroom weldegelijk van vitaal belang is.
Als rusland het 100% uit zou kunnen schakelen zou dat lastig zijn. Maar met de raketten die ze tot nu toe hebben verschoten hadden ze militair gezien een veel grotere impact kunnen maken. Zeker nu meer en meer raketten/drones uit de lucht worden geschoten.
Ook denk ik dat bruggen over de Dnipr vitaal zijn. Maar die uitschakelen met enkel raketten is gelukkig zeer moeilijk.
Maar met wat ze nu verschoten hebben, hadden ze daar vast wel grote schade kunnen aanrichten. Wederom met een grotere impact dan wat ze nu doen.

Punt blijft daarbij dat het de russen duidelijk om terreur gaat en niet om militair nut.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15
bloody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:59:
Ramzan 'Krokodil' Kadyrov is echt onverschrokken, wat een held!
[Twitter]
Kan het niet bekijken zonder shitter account. Is er een mirror? Of een omschrijving?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Avalaxy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:55:
[...]

Kan het niet bekijken zonder shitter account. Is er een mirror? Of een omschrijving?
Vervang in de url twitter.com door nitter.net (of nl, of talloze andere mirrors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Van de vandaag door de Russen 76 afgevuurde Kh-101 en Kalibr raketten heeft de UA luchtafweer er 60 naar beneden gehaald.
Bron: LiveUAmap
Dat is volgens mij wel een aardige score en laat ook zien dat UA steeds beter wordt / meer mogelijkheden heeft om deze raketten tegen te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Het front is ten voordele van RU weer een klein stukje opgeschoven: Een PMC Wagner groep heeft het dorpje Yakovlivka (ten noord-oosten van Bakhmut) heroverd.
Wel vreemd dat op de kaart zelf het grondgebied nog als UA wordt gekenmerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Yaksa op 16-12-2022 21:53 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:40
Yaksa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:18:
Het front is ten voordele van UA weer een klein stukje opgeschoven: Een PMC Wagner groep heeft het dorpje Yakovlivka (ten noord-oosten van Bakhmut) heroverd.
Dit kan ik even niet volgen, waarom is dit ten voordele van Oekraïne?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:37
Arator schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:30:
Dit kan ik even niet volgen, waarom is dit ten voordele van Oekraïne?
Niet, het is een Russisch succesje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:12:
Van de vandaag door de Russen 76 afgevuurde Kh-101 en Kalibr raketten heeft de UA luchtafweer er 60 naar beneden gehaald.
Dat is volgens mij wel een aardige score en laat ook zien dat UA steeds beter wordt / meer mogelijkheden heeft om deze raketten tegen te houden.
*knip* Geen Sealioning in dit topic. Heb je twijfel over algemeen geaccepteerde bronnen dan zal je met goede bewijzen/argumentatie moeten komen.

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 16-12-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Waarom trek je dit in twijfel?

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 10:12 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Making high fuel price threats, Russian propaganda spreads "European" ad shot in Moscow suburbs
A "social video" is being given out in Russian state mass media and Telegram channels. The video shows a man getting on a horse-drawn Mini Cooper in a parking lot, while the car is filled with hay. Another hero of the video tries to ride a donkey.

The video ends with "good" advice in English with Russian subtitles: "Dear Europeans, switch to alternative transport because soon petrol will be too expensive."
:D
https://www.ukrinform.net...o-horses-and-donkeys.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Israel's Iron Dome systeem haalt 90% tegen veel minder geavanceerd Palestijns spul, de Russen schieten het beste wat ze hebben met S300's, lege dummies en Iraanse drones als deceptie.

80%-85% is dan wel erg hoog, ook als het 'slechts' 50%-60% is hoeven ze zich niet te schamen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:08:
[...]

Israel's Iron Dome systeem haalt 90% tegen veel minder geavanceerd Palestijns spul, de Russen schieten het beste wat ze hebben met S300's, lege dummies en Iraanse drones als deceptie.

80%-85% is dan wel erg hoog, ook als het 'slechts' 50%-60% is hoeven ze zich niet te schamen.
De score van vandaag is 79% trouwens.
Er is wel wat af te dingen op 'het beste', want ook in Russisch grondgebied is een eigen raket neergestort.
Ik ga maar gewoon uit van de cijfers van UA MoD.

Vergeet overigens niet dat Iron Dome puur AA is.
In Oekraine worden ook jets (en wellicht manpads?) ingezet om de raketten te stoppen.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:19:
[...]
Vergeet overigens niet dat Iron Dome puur AA is.
In Oekraine worden ook jets (en wellicht manpads?) ingezet om de raketten te stoppen.
Vandaag idd weer een met een igla en een met machinegeweer op de twitterz gezien.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:33:
[...]

Vandaag idd weer een met een igla en een met machinegeweer op de twitterz gezien.
ik zag ook een opmerking over een raket die met Stinger neergehaald zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:36:
[...]Niet, het is een Russisch succesje.
Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
bloody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
[...]

Waarom trek je dit in twijfel?
*knip* zie eerdere moderatie*

[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 16-12-2022 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Waarom trek je bronnen die tot nu toe altijd betrouwbaar zijn geweest (b.v. liveuamap) in twijfel? Want je kunt zo'n tegenvraag wel een drogredenering vinden, maar ik zie niet in waarom bronnen die al tijden betrouwbaar zijn nu plotseling niet meer betrouwbaar zouden zijn. Dus als je vindt dat ze niet meer betrouwbaar zijn, is het toch aan jou om uit te leggen waarom dat dan zo zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 10:14 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Het Oekraïnse ministerie van Defensie lijkt redelijk betrouwbare informatie te geven, mogelijk omdat ze doorhebben dat er waarde zit in een betrouwbare reputatie. (Niet dat ik denk dat ze moreel superieur zijn of zo. Ze zullen ongetwijfeld overwegen getallen op te blazen, maar lijken de tactische keuze te maken dat niet/nauwelijks te doen)
Daarnaast zie ik persoonlijk de afgelopen maanden weinig posts waar die informatie onderbouwd wordt betwist. De enige metadiscussie over de informatie van dit account lijkt te gaan over de verschillen tussen hun gegevens en de gegevens van Oryx. Die lijken redelijk goed verklaarbaar te zijn door methodologische verschillen, er lijkt niet structureel gejokt te worden.

Buiten dat: áls Oekraïne al zou willen jokken, zou ik verwachten dat ze eerder onderrapporteren op het percentage neergehaalde kruisraketten, als argument voor meer AA materieel.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:10:
[...]

Waarom trek je bronnen die tot nu toe altijd betrouwbaar zijn geweest (b.v. liveuamap) in twijfel? Want je kunt zo'n tegenvraag wel een drogredenering vinden, maar ik zie niet in waarom bronnen die al tijden betrouwbaar zijn nu plotseling niet meer betrouwbaar zouden zijn. Dus als je vindt dat ze niet meer betrouwbaar zijn, is het toch aan jou om uit te leggen waarom dat dan zo zou zijn.
*knip* zie eerdere moderatie*

[ Voor 39% gewijzigd door teacup op 16-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

nog even en je gaat bewijs vragen of Rusland überhaupt wel Oekraine is binnengevallen.
Vanwaar je interesse? Wil je een wetenschappelijk rapport? Dan moet je niet hier kijken maar misschien even wachten op officiele documentatie van een tribunaal straks mbt de Russo-Oekraiense oorlog.

[ Voor 54% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
In de 1e post staat liveuamap er al bij en die hebben tot nu toe altijd betrouwbare informatie gegeven omdat ze zoch baseren op de cijfers van Oekraine. Die ter discussie stellen is dus gewoon onzin, tenzij je een heel goede reden hebt waarom er iets anders dan voorheen zou zijn. Zeker omdat dit geen 'wereldrecords' zijn. 80% is met fatsoenlijke afweer goed haalbaar, zeker omdat de doelen waarop gemikt gaat worden grotendeels wel bekend zijn.

En dat ze alsnog in het donker zitten is nogal logisch. Ze geven niet voor niets aan dat er 16 door gekomen zijn.

Ongeacht hoe liveuamap aan zijn data komt, hebben ze alle voorgaande keren vanaf het begin de goede cijfers laten zien. Oftewel jij bent in dit geval degene die moet aangeven waarom een voorheen betrouwbare bron dat nu niet meer zou zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 15:55 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
De onderbouwing ligt in het feit dat het merendeel van de aangevallen steden geen significante schade heeft gemeld. Dat was in het begin van het conflict wel even anders. Het is natuurlijk ook logisch dat, naarmate UA meer en meer ondersteuning krijgt in de vorm van afweergeschut, RU minder succesvol wordt in het aanvallen van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 17-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 19:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Kroatië doet niet mee aan EU-trainingsprogramma voor Oekraïense militairen
Ehhm, wat?
17:13
Het Kroatische parlement heeft vandaag tegen een plan van de regering gestemd om, net als andere EU-landen, Oekraïense militairen te gaan trainen. De stemming werd gehouden nadat de Kroatische president Zoran Milanovic eerder al had geweigerd het plan voor een trainingsprogramma te ondertekenen.
Dus....De president besloot het niet te ondertekenen, en toen had het parlement niet meer de moed een eigen stem te vormen.
Volgens Milanovic zou het trainingsprogramma van de Europese Unie in strijd zijn met de grondwet. De president heeft zich sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne eind februari kritisch uitgelaten over de reactie van het Westen op de oorlog. Hij heeft ervoor gepleit dat zijn land enkel humanitaire hulp zou bieden aan Oekraïne.
Ehhmm, ja,
Waar hebben we een grondwet anders voor dan om de grootste agressor in de regio ongebreideld zijn gang te laten gaan? Een grondwet die verbiedt om een buurvolk te helpen zich te verdedigen?
De EU-trainingsmissie kwam in oktober tot stand met als doel dat de 27 lidstaten hulp zouden bieden om Oekraïense soldaten op te leiden. Kroatië zou aanvankelijk ongeveer honderd Oekraïense militairen verwelkomen in eigen land, en ongeveer tachtig Kroatische instructeurs naar het buitenland sturen. De trainingen zullen voornamelijk plaatsnemen in Duitsland en Polen.
Met andere woorden, initieel was de Kroatische grondwet blijkbaar geen probleem. Wat zou er in de tussentijd zijn veranderd wat deze koersverandering teweeg brengt?

Hongarije ja, Servië ja, maar van Kroatië was dat anti-inmenging sentiment voor mij nog niet zo duidelijk, terwijl die president eigenlijk best steeds heeft verklaard kritisch te zijn op de westerse houding in deze oorlog.

Nu worden die Balkan republiekjes stevig bewerkt vanuit Rusland. Gisteren zag ik een programma van Frontlinie (VPRO) wat over Bosnië ging en bewoners achtten de situatie daar volatiel. Zouden 50 in het zwart geklede Wagners op een controversiële manier de lont in het kruitvat aansteken dan bevinden die republieken zich zo weer in de jaren 90. Misschien is de Kroatische overheid bang, bang voor dit soort ondermijning, omdat het weet dat het kwetsbaar is.

Dan is het nog fascinerend te zien hoe anders de houding van de Baltische staatjes is. Ook kwetsbaar, ook veel Russische inmenging binnen de grenzen en nog meer frontlinie dan de Balkan republiekjes. Een cultuur ding? Een cultuur van niet-helpen? Hoe dramatisch het ook wordt?

Edit: ABC News had nog en extra stukje info over de stemming:
The government needed a two-thirds majority in parliament to get such a decision approved. The proposal did not pass because 97 out of parliament's 151 members backed it — four fewer than needed. Ten lawmakers were against while the rest abstained or weren't present during the vote.

Opposition parties have said the vote was political and the result of a spat between Prime Minister Andrej Plenkovic and President Milanovic, who often clash over various issues.

“It's a choice between Ukraine and (Russian President Vladimir) Putin,” Plenkovic said ahead of the vote. “Croatia for years has been a member of NATO and the EU, it is not neutral or non-aligned,”

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 16-12-2022 23:18 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:53:
[...]

In de 1e post staat liveuamap er al bij en die hebben tot nu toe altijd betrouwbare informatie gegeven omdat ze zoch baseren op de cijfers van Oekraine. Die ter discussie stellen is dus gewoon onzin, tenzij je een heel goede reden hebt waarom er iets anders dan voorheen zou zijn. Zeker omdat dit geen 'wereldrecords' zijn. 80% is met fatsoenlijke afweer goed haalbaar, zeker omdat de doelen waarop gemikt gaat worden grotendeels wel bekend zijn.

En dat ze alsnog in het donker zitten is nogal logisch. Ze geven niet voor niets aan dat er 16 door gekomen zijn.

Ongeacht hoe liveuamap aan zijn data komt, hebben ze alle voorgaande keren vanaf het begin de goede cijfers laten zien. Oftewel jij bent in dit geval degene die moet aangeven waarom een voorheen betrouwbare bron dat nu niet meer zou zijn.
*knip* zie eerdere moderaties

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 16-12-2022 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:58:

Nu worden die Balkan republiekjes stevig bewerkt vanuit Rusland. Gisteren zag ik een programma van Frontlinie (VPRO) wat over Bosnië ging en bewoners achtten de situatie daar volatiel. Zouden 50 in het zwart geklede Wagners op een controversiële manier de lont in het kruitvat aansteken dan bevinden die republieken zich zo weer in de jaren 90. Misschien is de Kroatische overheid bang, bang voor dit soort ondermijning, omdat het weet dat het kwetsbaar is.
Situatie in Bosnië en Kroatië is, zover ik weet, heel verschillend. Kroatië heeft indertijd middels Wikipedia: Operation Storm de Servische minderheid het land uit gegooid en is grotendeels vrij van Serviërs. Bosnië is nooit in die luxe positie geweest en daar is het nationalisme en separatisme onder de Servische bevolkingsgroep nog steeds een groot probleem. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat Bosnië en Kroatië dezelfde zorgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:46:
[...]

Situatie in Bosnië en Kroatië is, zover ik weet, heel verschillend. Kroatië heeft indertijd middels Wikipedia: Operation Storm de Servische minderheid het land uit gegooid en is grotendeels vrij van Serviërs. Bosnië is nooit in die luxe positie geweest en daar is het nationalisme en separatisme onder de Servische bevolkingsgroep nog steeds een groot probleem. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat Bosnië en Kroatië dezelfde zorgen hebben.
Zo kijk ik ook tegen Kroatië aan, en had daarom ook niet op de kaart dat hun houding jegens de westerse hulp zo kritisch was. Was vandaag een beetje verbaast. Kroatië zie ik als de meest EU gerichte Balkan republiek. Die kritische houding past voor mij niet zo in dat plaatje. Kroatië kan nota bene net met de Euro beginnen.

Het schisma dat ABC aanduidt kan natuurlijk een heel eigen leven gaan leiden en door haar eigen dynamiek dit gedrag van Kroatië helpen verklaren. De houding van Kroatië roept wel vraagtekens op, en niet alleen bij mijzelf.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Kroatische burgers naar deze besluitvorming kijken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Best netjes, zo’n vrachtwagentje uit 1972 met minder dan 2000km op de teller:

Zgan, van oud oma’tje geweest ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:49:
Best netjes, zo’n vrachtwagentje uit 1972 met minder dan 2000km op de teller:
[Embed]
Zgan, van oud oma’tje geweest ;)
En altijd binnen gestaan! O-)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Niet te hopen dat deze voorspelling uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Thombias schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:52:
[Twitter]

en dit is nog wel een dingetje.
In Engeland hebben ze opdracht gekregen om te kijken naar de effecitiviteit van de Britse steun.
Klinkt als een scheurtje in het vertrouwen. Misschien is het onschuldig en is het gewoon routine.
Maar als de steun van het westen opdroogt wordt het een spannende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:54:
[...]

In Engeland hebben ze opdracht gekregen om te kijken naar de effecitiviteit van de Britse steun.
Klinkt als een scheurtje in het vertrouwen. Misschien is het onschuldig en is het gewoon routine.
Wallace klonk niet heel gereserveerd gisteren?
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
[...]

Lijkt mij juist verstandig en routine ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

en inmiddels weer luchtalarm in grote delen van Oekraine, en in Belarus is de awacs weer opgestegen samen met Mig-31 fighters.

Denk dat die awacs gewoon kijkt naar de effectiviteit van de raketaanvallen. Kijken waar vandaan airdefense wordt gelanceerd etc.

Unfriendly negative gains December 17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6_MhVmL39lZJBwyN3M8y8EKAB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/opMuqFypTfu5Vba1J5H2EKAr.png?f=fotoalbum_large

En dit is wel een interessant bericht:

https://novayagazeta.eu/a...ed-kherson-region-en-news

The Russian army is withdrawing a part of its troops from the occupied Kherson region, says the General Staff of the Ukrainian army.

“The opponent is redeploying certain troops and is moving some of its units to the vicinity of Nyzhni Sirohozy [near Henichesk in the Kherson region],” says the report.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Als een gedeelte van de steun weinig effectief is, dan ben je beter af te focussen op de steun die wel effectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Thombias schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:52:
[Twitter]

Hier nog een uitgebreid artikel over de trainingen in Belarus:

https://rochan-consulting.com/issue-221-14-december-2022/

TLTR;
The influx of Russian forces into Belarus is steady, but we have seen no indications that these forces are being moved to the border areas. Indeed, they are being moved to assembly areas only (training ranges). We have seen no Russian units in staging areas near the border. Therefore, despite Twitter hype, Russian forces are not in the final stages of preparations to attack Ukraine from the north.
Het wordt pas spannend zodra er sprake is van opbouw aan troepen langs de grens.

Tijd is wel essentieel denk ik, als Oekraïne als eerste een nieuw offensief zou beginnen dat moet Rusland wel troepen en materiaal vrijmaken om te verdedigen.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 17-12-2022 11:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het lijkt alsof Rusland het niet meer aan durft om de shahed’s te lanceren vanuit de Krim:
https://www.ukrinform.net...lity-uk-intelligence.html
Russians start launching Shahed drones from Krasnodar region due to concerns about Crimea’s vulnerability - UK intelligence

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
XWB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:30:
[...]

Hier nog een uitgebreid artikel over de trainingen in Belarus:

https://rochan-consulting.com/issue-221-14-december-2022/

TLTR;

[...]

Het wordt pas spannend zodra er sprake is van opbouw aan troepen langs de grens.

Tijd is wel essentieel denk ik, als Oekraïne als eerste een nieuw offensief zou beginnen dat moet Rusland wel troepen en materiaal vrijmaken om te verdedigen.
Besef goed dat er aan de kant van UA een ander leger staat dan op 24 februari. Battle trained, met meer en betere Westerse wapens en eigen intel via satteliet. Stel je eens voor dat ze zich bij de grens verzamelen in een groot kampement en er komen ineens een paar van die M30A1 HIMARS naar binnen.

Nu is het denk ik wel een stap om een doel in Belarus te beschieten maar in dit geval is het legitiem.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:01:
[...]

Besef goed dat er aan de kant van UA een ander leger staat dan op 24 februari. Battle trained, met meer en betere Westerse wapens en eigen intel via satteliet. Stel je eens voor dat ze zich bij de grens verzamelen in een groot kampement en er komen ineens een paar van die M30A1 HIMARS naar binnen.

Nu is het denk ik wel een stap om een doel in Belarus te beschieten maar in dit geval is het legitiem.
Eens, alles binnen 80km wat geconcentreerd en niet ingegraven is krijgt vanzelf een keer een himars-perforatie. De beelden liegen er niet om, ze zijn continu troepenconcentraties aan het perforeren en tellen daarna de lichamen netjes. Beelden via oa TG en niet geschikt om te delen. Het is een systematische slachting.

Die 300.000 mensen die ze dan blijkbaar ongetraind en ongewapend naar Kyiv willen sturen- hoe serieus moeten we dat nemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:10:
[...]

Eens, alles binnen 80km wat geconcentreerd en niet ingegraven is krijgt vanzelf een keer een himars-perforatie. De beelden liegen er niet om, ze zijn continu troepenconcentraties aan het perforeren en tellen daarna de lichamen netjes. Beelden via oa TG en niet geschikt om te delen. Het is een systematische slachting.
Man man, al zijn ze ingegraven. Echt alles wordt geraakt. Best verspilde tijd en moeite al die loopgraven zo.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:01:
[...]

Zolang Belarus niet met hun leger Oekraïne in rijd, zal Oekraïne geen doelwitten in Belarus aanvallen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:10:
[...]

Die 300.000 mensen die ze dan blijkbaar ongetraind en ongewapend naar Kyiv willen sturen- hoe serieus moeten we dat nemen dan?
Het kan een desperate actie zijn. Alles of niets. Er moet iets gewonnen zijn en er moet een vredesakkoord zijn.

Voorlopig is er nog niets aan de hand in het noorden, Bakhmut en richting Tokmak is waar de actie is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:34:
[...]

Het kan een desperate actie zijn. Alles of niets. Er moet iets gewonnen zijn en er moet een vredesakkoord zijn.
Doet me denken aan het Ardennen offensief. Dat was op strategisch militair vlak ook een kansloze missie. Men hoopte echter met voldoende winst en met name ook dreiging een stevige plek aan de onderhandelingstafel te kunnen bereiken.
Het was echter al te laat. Duitsland was al te ver verslagen en er is niet voldoende dreiging ontstaan voor de geallieerden om de onderhandelingen aan te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
blissard schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:43:
[...]

Doet me denken aan het Ardennen offensief. Dat was op strategisch militair vlak ook een kansloze missie. Men hoopte echter met voldoende winst en met name ook dreiging een stevige plek aan de onderhandelingstafel te kunnen bereiken.
Het was echter al te laat. Duitsland was al te ver verslagen en er is niet voldoende dreiging ontstaan voor de geallieerden om de onderhandelingen aan te gaan.
Het is onderhand wel duidelijk dat het patroon van Nazi Duitsland tot op de komma gevolgd wordt. Dus dat past in dit geval ook prima.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vandaag een prachtig artikel in de New York Times waarin heel wat werk is gegaan. Het kijkt terug op de afgelopen 10 maanden. Als deelartikel voor jullie om te lezen, als iets het waard is te delen dan is dit het wel:

Putin’s War: The Inside Story of a Catastrophe https://www.nytimes.com/i...YmBZQJCLJ-rlqS-aNd1Ao247E

Als enig kritiekpunt heb ik dat ik de embedded filmpjes niet kan spelen op de Android Phone die ik gebruik.

Wat maakt dit artikel zo goed? De informatie is ons goeddeels toch bekend? Ik ben op eenvijfde van het verhaal, en ben al even bezig. Het artikel doet zowel een stap naar achteren en behoudt de helicopterview en vult tegelijkertijd veel details in met anekdotische informatie van beide zijdes, maar vooral nu ook van de Russische zijde. Ooggetuigenverslagen van Russische militairen maar ook van mensen hoger in de boom.

Ik ga nu zelf ook weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Maar als de steun van het westen opdroogt wordt het een spannende tijd.
Ik dacht eigenlijk dat het plaatsen van onnavolgbare gevolgtrekkingen hier niet mocht.
(Mijn grootvader zei altijd: "As (=als) is verbrand hout", m.a.w. als de hemel naar beneden valt zijn alle mussen dood.
Ik kan ook wel een bewering plaatsen: Als de munitie van de RU troepen opdroogt wordt het een spannende tijd voor hen.
Die 300.000 extra getrainde troepen gaan er echt niet komen. RU heeft niet eens voldoende instrukteurs om ze op te leiden en ook nog van een (winter)PSU te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:09
Yaksa schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:18:

Ik dacht eigenlijk dat het plaatsen van onnavolgbare gevolgtrekkingen hier niet mocht.
dacht ik ook, en dan doe je zelf drie beweringen:
Die 300.000 extra getrainde troepen gaan er echt niet komen.
RU heeft niet eens voldoende instrukteurs om ze op te leiden
en ook nog van een (winter)PSU te voorzien.
Die eerste wil ik nog wel in meegaan, de tweede; geen idee, de derde; zag kort geleden nog een hele club met prachtige nieuwe Chinese PSU.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:18:
[...]
Die 300.000 extra getrainde troepen gaan er echt niet komen. RU heeft niet eens voldoende instrukteurs om ze op te leiden en ook nog van een (winter)PSU te voorzien.
Idd.
Van de ca 300k nieuw gemobiliseerden zijn er ca 150k rechtstreeks de loopgraven ingestuurd in Oekraïne.
De andere 150k wordt een beetje getrained of zijn loopgraven aan het graven bij belgorod etc.

Die 150k zullen op een gegeven moment wel ingezet gaan worden ergens, maar die zitten met 3e hands materieel en weinig wil om te vechten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:14
teacup schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:04:
[...]
Het schisma dat ABC aanduidt kan natuurlijk een heel eigen leven gaan leiden en door haar eigen dynamiek dit gedrag van Kroatië helpen verklaren. De houding van Kroatië roept wel vraagtekens op, en niet alleen bij mijzelf.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Kroatische burgers naar deze besluitvorming kijken.
Vraag me af of er werkelijk sprake is van een schisma.
97 van de 151 parlementsleden stemde voor.
Blijkbaar 4 stemmen te weinig voor de noodzakelijke meerderheid van "101 van 151-stemmen ".
Zo'n 65% is/was dus wel voor militaire training/steun.

Evengoed een bar slechte vertoning van Kroatië.
Menig Kroaat heeft destijds gevloekt over het wapen-embargo dat in '91 o.a. tegen Kroatië werd ingesteld, waardoor het grote moeite had om zich te verdedigen tegen genocidale troepen.
Dat zou toch redelijk vers in 't geheugen moeten liggen, bij de schaamteloze tegenstemmers en laffe stem-onthouders.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:26
Tens schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:55:
[...]

Die eerste wil ik nog wel in meegaan, de tweede; geen idee, de derde; zag kort geleden nog een hele club met prachtige nieuwe Chinese PSU.
Want als de russen iets hebben bewezen, is het wel dat ze als de brandweer troepen van nieuwe spullen kunnen voorzien? :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
BeefHazard schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:00:
[...]

Want als de russen iets hebben bewezen, is het wel dat ze als de brandweer troepen van nieuwe spullen kunnen voorzien? :+
waar zeg ik dat? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik zou je sarcasme meter even checken ;)

Russische troepen en nieuwe spullen _/-\o_ . Het meeste is tig jaar oud ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Baserk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:38:
[...]

Vraag me af of er werkelijk sprake is van een schisma.
97 van de 151 parlementsleden stemde voor.
Blijkbaar 4 stemmen te weinig voor de noodzakelijke meerderheid van "101 van 151-stemmen ".
Zo'n 65% is/was dus wel voor militaire training/steun.

Evengoed een bar slechte vertoning van Kroatië.
Menig Kroaat heeft destijds gevloekt over het wapen-embargo dat in '91 o.a. tegen Kroatië werd ingesteld, waardoor het grote moeite had om zich te verdedigen tegen genocidale troepen.
Dat zou toch redelijk vers in 't geheugen moeten liggen, bij de schaamteloze tegenstemmers en laffe stem-onthouders.
Dank voor het rekenen. En inderdaad, ze waren dichtbij. Misschien nog iets meer toelichting op het gedrag van dat parlement. Gisteren toen ik die eerste post plaatste was er nog weinig over in de media te vinden. Vanmorgen iets meer:

Reuters Croatia rejects joining EU mission of Ukrainian military support

Hierin is te lezen:
A majority of two thirds was needed to agree the proposal that would have included allowing up to 100 Ukrainian troops to be trained in Croatia over the next two years, which President Zoran Milanovic who is the supreme commander of the Croatian armed forces, opposed.

Of the 107 who voted in the 151-seat parliament, 97 supported it. Ten voted against.
Met andere woorden: 44 leden van het parlement waren niet ter stemming verschenen. Waarom niet? hieronder een voorbeeld van een reden:
Opposition deputies said they did not want to become hostages to the top leaders' political disagreement and said the constitution does not envisage parliamentary votes on matters normally approved by the president in agreement with government.
Dit kan een opgegeven reden zijn die als excuus is te interpreteren. Misschien zien ze zichzelf in een rol gedrukt door hierover een uitspraak te moeten doen. De beweegredenen van die 44 wegblijvers zijn hier de grote onbekende.

Het politieke meningsverschil waaraan hier wordt gerefereerd is het meningsverschil tussen de President Zoran Milanovic (Anti Europees) en de Premier Andrej Plenkovic (Pro-Europees). Dit is het schisma dat in het eerste artikel was benoemd. Kort gezegd wilde de regering wel verder, en had waarschijnlijk voor gestemd had de President zijn gewicht er niet tegenaan gegooid. De president als blok aan het been van een Kroatië dat verder wil.

In dit overheidsbericht wordt dat verschil van mening door Plenkovic geadresseerd: By training Ukrainian soldiers Croatia is not entering the war.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 21:07

scorpionv

This space for rent

teacup schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:55:
Vandaag een prachtig artikel in de New York Times waarin heel wat werk is gegaan. Het kijkt terug op de afgelopen 10 maanden. Als deelartikel voor jullie om te lezen, als iets het waard is te delen dan is dit het wel:

Putin’s War: The Inside Story of a Catastrophe https://www.nytimes.com/i...YmBZQJCLJ-rlqS-aNd1Ao247E

Als enig kritiekpunt heb ik dat ik de embedded filmpjes niet kan spelen op de Android Phone die ik gebruik.

Wat maakt dit artikel zo goed? De informatie is ons goeddeels toch bekend? Ik ben op eenvijfde van het verhaal, en ben al even bezig. Het artikel doet zowel een stap naar achteren en behoudt de helicopterview en vult tegelijkertijd veel details in met anekdotische informatie van beide zijdes, maar vooral nu ook van de Russische zijde. Ooggetuigenverslagen van Russische militairen maar ook van mensen hoger in de boom.

Ik ga nu zelf ook weer verder.
Woei wat een long read, maar het is een goed geschreven en samenhangend artikel. Thanks _/-\o_

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat ik zo lees en begrijp, bereid RU momenteel weer 300.000 nieuwe manschappen voor, eventueel samen met Belarus (BY?)?

Wat ik ook begreep, is dat de steun van de Westerse wapens afneemt, juist nu ze het hard nodig hebben.

Kunnen we hieruit concluderen dat RU weer stevig de zaken in handen heeft? :/
300.000 zijn niet weinig, BY gaat waarschijnlijk meevechten (ze zitten er diep in) en RU heeft nog steeds minder mooie wapens.

Ik maak mij dus wel weer zorgen, ook om die rare uitspraken wat ik steeds terugleest over dat RU ook EU-landen zou willen aanvallen. Denk hierbij ook dan 'met wat?', aangezien ze momenteel erg veel moeite hebben met UA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

HollowGamer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:10:
Wat ik zo lees en begrijp, bereid RU momenteel weer 300.000 nieuwe manschappen voor, eventueel samen met Belarus...
Ik mag hopen dat die Russen ook 300k body-bags bij zich hebben en dat er alvast 300k witte Lada's klaar staan. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat ik zo lees en begrijp, bereid RU momenteel weer 300.000 nieuwe manschappen voor, eventueel samen met Belarus (BY?)?
nope? (Zie boven)
NOS heeft het over 200k, dat is al iets realistischer:
https://nos.nl/l/2456791
Je moet alleen niet vergeten dat ook de vrachtwagen chauffeurs en staffing support onderdelen van het leger bij die 200k in zitten.
Het zijn dus geen 200k frontlinie troepen.
Wat ik ook begreep, is dat de steun van de Westerse wapens afneemt, juist nu ze het hard nodig hebben.
patriots? Het lijkt redelijk op peil te blijven, ook veel Electra infra wordt nu extra gestuurd.
300.000 zijn niet weinig, BY gaat waarschijnlijk meevechten (ze zitten er diep in) en RU heeft nog steeds minder mooie wapens.
er zijn geen 300k nieuwe zieltjes momenteel en Belarus gaat hoogst waarschijnlijk ook niet meedoen
Ik maak mij dus wel weer zorgen, ook om die rare uitspraken wat ik steeds terugleest over dat RU ook EU-landen zou willen aanvallen. Denk hierbij ook dan 'met wat?', aangezien ze momenteel erg veel moeite hebben met UA.
Maskirovka. Niet serieus te nemen die Russische brallerij 😀
Wat ze willen bereiken is dat mensen hier vinden dat er minder wapens gestuurd moeten worden want ‘wij hebben ze zelf nodig’.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2022 21:54 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Als het westen wegloopt van Oekraïne dan is het game over voor het westen. Rusland zal Oekraïne innemen en plat branden. Daarna zal Estland aan de beurt zijn.

We're in it together, dus het moet doorgaan tot Oekraïne vrij is. Dat weten ze maar al te goed. En als het te traag gaat, dan moeten ze maar wat beter spul leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:17:
[...]

Als het westen wegloopt van Oekraïne dan is het game over voor het westen. Rusland zal Oekraïne innemen en plat branden. Daarna zal Estland aan de beurt zijn.

We're in it together, dus het moet doorgaan tot Oekraïne vrij is. Dat weten ze maar al te goed. En als het te traag gaat, dan moeten ze maar wat beter spul leveren.
even los van UA. Estland is een NATO-land dus als de Russen daar hun inmenging tot nu toe proberen te verzilveren krijgen ze wel direct te maken met NATO-troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Russen raken blijkbaar op, dus nu zoekt Putin blijkbaar verse manschappen bij de zuiderburen...:

https://nos.nl/artikel/24...e-voor-oorlog-in-oekraine

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En niks nieuws, maar toch wel triest eigenlijk:
Russische commandanten spreken van "soldaten voor eenmalig gebruik" (odnorazovye), weet generaal Melnik.
https://nos.nl/artikel/24...ch-offensief-maar-wanneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:05:
[...]

Ik zou je sarcasme meter even checken ;)

Russische troepen en nieuwe spullen _/-\o_ . Het meeste is tig jaar oud ;w
ik had het over nieuwe Chinese spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
asing schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:28:
[...]

HIMARS is niet logisch en niet geschikt. Die doet op GPS landen terwijl je voor een tank (of Psion, want dat was dit) een hittezoekend systeem nodig hebt. Denk NLAW of Javelin.

Ding zal volledig geladen zijn en dan gaat alle ammo in 1 keer af.
Wikipedia: 2S7 Pion

Die heeft nauwelijks ammo aan boord, als hij op aux power draait kan z'n hitte afgifte laag zijn. Maar qua bepantsering is het niet veel. Ook staan deze ver(der) van het front en ziet het eruit alsof het iets langer geleden is gebeurd. Bij een NLAW of Javelin staan ze er vaak vrij snel bij. Zou het een toevalstreffer van een HIMARS zijn, dan verwacht je meer gatenkaas eromheen.

Maar we weten alleen de hoofdlijnen van de wapensystemen. De details ontbreken:
https://eurasiantimes.com...small-diameter-bombs/?amp
De VS hebben genoeg spul dat nog nooit op de foto is gezet of alleen experimenteel was.

Een HIMARS die hitte zoekend of laser gestuurd is, die is natuurlijk zo gemaakt. Allemaal bekende technologie.
En beide kampen zoeken continu naar 'een voordeel' qua strategie & wapens. De volgende generatie wapensystemen ontstaat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
Februari maart worden beslissende maanden voor de rest van de oorlog zo lijkt het.

UA plant een grootschalige aanval alsook Rusland zal nog eens een poging ondernemen om kyiv te raken.

Vraag me daarbij af dat wie de eerste de stap zet om zijn aanval te lanceren, de andere partij zijn offensief ook nog zal uitvoeren. Ik zou denken van wel vanuit de Russische zijde, aangezien de troepen uiteindelijk zo ver zijn gelegen dat het wellicht weken duurt tegen ze versterking kunnen bieden.

UA zie ik wel hun aanval uitstellen als zou blijken dat de orcs uiteindelijk toch iets effecienter zouden zijn dan bij hun eerste poging. Lees geen colonne van 40kilometer aan materieel...

Ondertussen weet iedereen het dat de waarschijnlijkheid groot is dat de Russen het gaan proberen. Als ik in Feb maart lees dat de linies van UA worden doorbroken doordat ze te weinig materieel hebben om ze te verdedigen mogen ze van mijn part het Europees parlement in brand steken. Want laat ons wel zijn, op vlak van spirit geven ze geen meter prijs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 22:25
We moeten wel doorzetten nu met leveringen van wapens. Anders is alle inzet tot nu straks voor niets geweest. Het is nu doorgaan tot het bittere eind.

Het is overigens bovenal verschrikkelijk voor Oekraïne zelf. Het enige wat het ons kost is geld en een deuk in het overschot aan welvaart.

Een koopje voor het kreupel maken van een vijand die nooit gestopt is met voeren van de koude oorlog. En erg dichtbij was om onze democratie om zeep te helpen.

We moeten alleen de mensen die hier onder de grote kosten stijgingen zuchten er goed doorheen helpen om zo geen kanteling te krijgen in publieke opinie. En dat vergt dat we allemaal even wat moeten doen om op lange termijn zoveel mogelijk vrijheid en welvaart te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30
Ik zie hier opeens berichten verschijnen over dat we wapens moeten blijven leveren en Oekraïne niet moeten laten vallen.

Heb ik iets gemist? Vooralsnog gaat alles gewoon door meen ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Muncher schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:51:
Ik zie hier opeens berichten verschijnen over dat we wapens moeten blijven leveren en Oekraïne niet moeten laten vallen.

Heb ik iets gemist? Vooralsnog gaat alles gewoon door meen ik?
Ja, de Russische beinvloeding van het Westen doet het gewoon weer net iets te goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Caelorum schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:04:
[...]

Ja, de Russische beinvloeding van het Westen doet het gewoon weer net iets te goed.
Volgens mij was de aanleiding een bericht dat de Britten een (routinematige) beoordeling van de effectiviteit van hun steun gaan uitvoeren. Sommigen zien daar in een opmaat naar afbouw van steun, maar het kan ook betekenen dat ze er achter komen dat ze beter andere wapens kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
dr.lowtune schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:16:
[...]

Volgens mij was de aanleiding een bericht dat de Britten een (routinematige) beoordeling van de effectiviteit van hun steun gaan uitvoeren. Sommigen zien daar in een opmaat naar afbouw van steun, maar het kan ook betekenen dat ze er achter komen dat ze beter andere wapens kunnen sturen.
Voor de steun is het ‘goed’ dat Rusland zich als hufter blijft gedragen. Maak mij meer zorgen om onze capaciteit om te blijven leveren. Er moet wel wat zijn om te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 22:25
NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:19:
[...]

Voor de steun is het ‘goed’ dat Rusland zich als hufter blijft gedragen. Maak mij meer zorgen om onze capaciteit om te blijven leveren. Er moet wel wat zijn om te geven.
Daar spelen de grote fabrikanten wel op in, grondstoffen is wel een ding misschien. En het is een impuls voor de economie die wellicht een recessie wat minder zwaar maakt. Hoe rot alles ook is , er valt altijd wat te verdienen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:19:
[...]

Helaas heb je daar wel een punt. Hoewel ik wel hoop dat de politici (met name in Europa) begrijpen dat dit een strijd is die niet verloren mag worden. Terwijl ik dit schrijf besef ik me dat dat eigenlijk op iedereen van toepassing is…..

Dat is iets waar ik me wel zorgen over maak, oorlogsmoeheid. Dat burgers dat krijgen is tot daar aan toe, als het maar niet ten koste van de steun gaat. Helaas zitten politici er vooral voor zichzelf dus als er teveel mondige burgers huilen over de steun, dan zie ik de politiek de steun wel afbouwen om maar een wit voetje bij het electoraat te halen.

Rusland moet verslagen worden en hun leger moet gedecimeerd worden. Een andere uitkomst gaat in de toekomst tot enorme problemen leiden, meer dan we nu door de oorlog in Oekraïne hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
dr.lowtune schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:16:
[...]

Of meer van wat ze sturen.

Blijven pennenlikkers in de UK, maar die Brimstone2 raketten zijn meer dan welkom.

er is niks mis met een goeie analyse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
dr.lowtune schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:32:
[...]

Helaas heb je daar wel een punt. Hoewel ik wel hoop dat de politici (met name in Europa) begrijpen dat dit een strijd is die niet verloren mag worden. Terwijl ik dit schrijf besef ik me dat dat eigenlijk op iedereen van toepassing is…..

Dat is iets waar ik me wel zorgen over maak, oorlogsmoeheid. Dat burgers dat krijgen is tot daar aan toe, als het maar niet ten koste van de steun gaat. Helaas zitten politici er vooral voor zichzelf dus als er teveel mondige burgers huilen over de steun, dan zie ik de politiek de steun wel afbouwen om maar een wit voetje bij het electoraat te halen.

Rusland moet verslagen worden en hun leger moet gedecimeerd worden. Een andere uitkomst gaat in de toekomst tot enorme problemen leiden, meer dan we nu door de oorlog in Oekraïne hebben.
En abstract gezien is er nu een uitputtingsslag ontstaan: Rusland voert manschappen en raketten aan, UA vernietigd beid systematisch met zo min mogelijk verliezen.

De vergelijking met WO1 gaat wellicht het meeste op in de potentiële uitputting van 1 vd 2 partijen. Wij hebben veel invloed op welke vd twee het is enerzijds met sancties en anderzijds met bevoorrading.

Het heeft er tevens alle schijn van dat wat je terecht het decimeren van het Russische leger noemt een onderdeel van het plan is - UA mag dan wel niet verliezen maar blijkbaar ook niet té snel winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 21:14
dr.lowtune schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:32:
[...]
Oh, gedecimeerd is het onderhand wel. En meer dan dat.
Maar eensch.
Het Russische leger moet nog veel meer hardhandig worden gedownsized, zolang er nog troepen op Oekraïns grondgebied zijn.
( "Decimatio" was de Romeinse collectieve straf voor een militaire eenheid die laf was bevonden/niet goed genoeg had gevochten.
Via lootjes kreeg elke 10e man straf: stok/zweepslagen, in uitzonderlijke gevallen werd elke 10e man gedood.
Decimeren is dus maximaal 10% 'eraf'.
)

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Ik geloof nooit dat Rusland in het noorden gaat aanvallen, het is al eerder niet gelukt met hun beroeps leger met goede ( naja goed? ) wapens laat staan met hun mobi's waarvan het moraal ook niet al te best is.
Volgens mijn is het bedoeld om hetzelfde grapje uit te halen als wat Ukraine heeft gedaan, veel beweging in het zuiden omdat alsnog het oosten een grote klap uit te delen.
Puur bedoeld om de druk weg te halen zodat UA niet alles richting Melitopol inzet.
Daarom geloof ik er niet in, puur afleiding want het is ook gewoon te opzichtig.

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 18-12-2022 11:00 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

merlin1201 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:00:
Ik geloof nooit dat Rusland in het noorden gaat aanvallen, het is al eerder niet gelukt met hun beroeps leger met goede ( naja goed? ) wapens laat staan met hun mobi's waarvan het moraal ook niet al te best is.
Volgens mijn is het bedoeld om hetzelfde grapje uit te halen als wat Ukraine heeft gedaan, veel beweging in het zuiden omdat alsnog het oosten een grote klap uit te delen.
Puur bedoeld om de druk weg te halen zodat UA niet alles richting Melitopol inzet.
Daarom geloof ik er niet in, puur afleiding want het is ook gewoon te opzichtig.
Als UA nou even opschiet en een bliksemoffensief uitvoert richting Melitopol de komende twee weken.
Alle burgers direct evacueren.

Moeten de Russen die 300k inzetten om de landbrug weer te heroveren.

Maar ik denk dat het beter is dat de Russen die 300k inzetten om de Donbas te veroveren.
Dat is het minimale wat ze wilden en daar zullen ze het mee moeten doen.
Nogmaals via Sumy en Belarus Kyiv aanvallen is wederom weggegooide mensenlevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqY5sZtt8TQF3A2-N_jEqQD4t7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TPY84yMLQLnqAKuYn7PtMJC0.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
merlin1201 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:00:
Ik geloof het wel, dat ze het gaan proberen tenminste. Het lijkt de enige mogelijkheid nog om een resultaat te halen. Ze hebben ook best wel door dat de kans op vooruitgang op de bestaande fronten echt minimaal is, Kiev is dan de overblijvende optie. Een wanhoopspoging uiteraard, maar niet onmogelijk dat het lukt (al is een Ardennenoffensief scenario waarschijnlijker). Oekraïne heeft natuurlijk beschikking over de laatste hi-res satellietbeelden, dus ze kunnen best inschatten wat er nodig is aan verdediging.

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid