Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.474 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:22:
[...]

Ik geloof het wel, dat ze het gaan proberen tenminste. Het lijkt de enige mogelijkheid nog om een resultaat te halen. Ze hebben ook best wel door dat de kans op vooruitgang op de bestaande fronten echt minimaal is, Kiev is dan de overblijvende optie. Een wanhoopspoging uiteraard, maar niet onmogelijk dat het lukt (al is een Ardennenoffensief scenario waarschijnlijker). Oekraïne heeft natuurlijk beschikking over de laatste hi-res satellietbeelden, dus ze kunnen best inschatten wat er nodig is aan verdediging.
als alle wegen gemined zijn en overal javelins en nlaws op de loer liggen, dan wordt het een trage colonne.
Moeten de Russen eerst de mijnen opruimen.

Grootste probleem is dan uitwaaierende Russische infanterie die de UA-ambushes onmogelijk kan maken.
Als de Russen slim zijn, maar zijn ze dat? #insert russians are fucking stupid joke

Het zal toch grotendeels via de wegen moeten, en die zullen gemined worden en zwaar onder vuur van UA artillerie komen te liggen.
De tungsten balletjes van de himars rekent wel af met de infanterie.

Het wordt een slachting van jewelste.
Niet dat het makkelijk zal gaan zijn voor UA... een invasie met 300k is overweldigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:41
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:54:
[...]

en dit is nog wel een dingetje.
In Engeland hebben ze opdracht gekregen om te kijken naar de effecitiviteit van de Britse steun.
Klinkt als een scheurtje in het vertrouwen. Misschien is het onschuldig en is het gewoon routine.
Lijkt me toch gewoon onderdeel van behoorlijk (overheids)bestuur toch, om te beoordelen of wat je doet ook effectief is. Want om dat 'scheurtje in het vertrouwen' om te denken: als dan blijkt dat je steun niet optimaal is, dan kun je kijken hoe je hulp effectiever kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

Baserk schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:54:
[...]

Oh, gedecimeerd is het onderhand wel. En meer dan dat.
Maar eensch.
Het Russische leger moet nog veel meer hardhandig worden gedownsized, zolang er nog troepen op Oekraïns grondgebied zijn.
( "Decimatio" was de Romeinse collectieve straf voor een militaire eenheid die laf was bevonden/niet goed genoeg had gevochten.
Via lootjes kreeg elke 10e man straf: stok/zweepslagen, in uitzonderlijke gevallen werd elke 10e man gedood.
Decimeren is dus maximaal 10% 'eraf'.
)
Volgens mij is decimeren niet tien procent eraf maar nog (hooguit) tien procent overhouden...

En dat is wat er met die Russen moet gebeuren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:25:
[...]

als alle wegen gemined zijn en overal javelins en nlaws op de loer liggen, dan wordt het een trage colonne.
Moeten de Russen eerst de mijnen opruimen.

Grootste probleem is dan uitwaaierende Russische infanterie die de UA-ambushes onmogelijk kan maken.
Als de Russen slim zijn, maar zijn ze dat? #insert russians are fucking stupid joke

Het zal toch grotendeels via de wegen moeten, en die zullen gemined worden en zwaar onder vuur van UA artillerie komen te liggen.
De tungsten balletjes van de himars rekent wel af met de infanterie.

Niet dat het makkelijk zal gaan zijn voor UA... een invasie met 300k is overweldigend.
De Russen hebben aangetoond er geen probleem mee te hebben om meerdere keren dezelfde fout te maken. ("we are so very lucky they are so fucking stupid") En die 300K? De eerste mobilisatieronde had als resultaat een uittocht van meer dan een half miljoen Russen. En hoeveel zijn er werkelijk aan het front verschenen? Ken de Russische organisatie niet, maar iets van 1 op 3 zou toch wel frontsoldaat moeten zijn, de rest ondersteunend. Je zou verwachten dat dat meer effect gehad zou moeten hebben.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Stupid Russians is een resultaat van het systeem, dus zo lang dat systeem op zijn plek is worden fouten gemaakt die sterk op elkaar lijken , althans wij kijken ernaar als fouten. En ze winnen er niet mee.

Kijk je naar het systeem dan volgen ze gewoon wat ze geleerd is. Dat dat niet werkt gegeven de tegenstander en de omstandigheden is een tweede. Tegenspraak en verandering bottom up worden niet geduld.

De top heeft niets aan nadenkend uitvoerend kader, die weleens kunnen concluderen dat er iets anders aan de top moet komen.

Er gaat niets veranderen totdat Rusland uit Oekraïne is verdreven. Voor Oekraïne althans, wat daarna intern in Rusland gebeurd is ieders gok.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fiber schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:43:
[...]

Volgens mij is decimeren niet tien procent eraf maar nog (hooguit) tien procent overhouden...

En dat is wat er met die Russen moet gebeuren.
Het originele Romeinse decimeren was 10% eraf:
Decimatio (decimeren) was bij de Romeinen een collectieve strafmaatregel voor troepen die zich in de strijd laf hadden gedragen. Eén op de tien werd gestraft met stokslagen, zweepslagen of inhouding van soldij. Dat één op de tien ter dood gebracht werd, was extreem uitzonderlijk.
In de huidige spreektaal wordt het gebruikt voor zware verliezen zoals de helft kwijt etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:25:
[...]
300k is idd veel, en RU heeft dan ook geen 300k soldaten op voorraad om UA binnen te rijden.

Momenteel kunnen ze misschien 100k extra bij elkaar schrapen, maar dan houdt het ook op.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 12:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rclahsen schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:38:
[...]

Lijkt me toch gewoon onderdeel van behoorlijk (overheids)bestuur toch, om te beoordelen of wat je doet ook effectief is. Want om dat 'scheurtje in het vertrouwen' om te denken: als dan blijkt dat je steun niet optimaal is, dan kun je kijken hoe je hulp effectiever kan.
klopt, maar de vermelding dat niet alle military officials er blij mee zijn doet mij denken dat het toch een andere bedoeling zou kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:55:
Vandaag een prachtig artikel in de New York Times waarin heel wat werk is gegaan. Het kijkt terug op de afgelopen 10 maanden. Als deelartikel voor jullie om te lezen, als iets het waard is te delen dan is dit het wel:

Putin’s War: The Inside Story of a Catastrophe https://www.nytimes.com/i...YmBZQJCLJ-rlqS-aNd1Ao247E

Als enig kritiekpunt heb ik dat ik de embedded filmpjes niet kan spelen op de Android Phone die ik gebruik.

Wat maakt dit artikel zo goed? De informatie is ons goeddeels toch bekend? Ik ben op eenvijfde van het verhaal, en ben al even bezig. Het artikel doet zowel een stap naar achteren en behoudt de helicopterview en vult tegelijkertijd veel details in met anekdotische informatie van beide zijdes, maar vooral nu ook van de Russische zijde. Ooggetuigenverslagen van Russische militairen maar ook van mensen hoger in de boom.

Ik ga nu zelf ook weer verder.
Bedankt voor het delen van dit artikel, ik heb het met grote interesse gelezen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Eindelijk is er weer een overleg tussen Putin en Lukashenko.
Alleen.. nu in Belarus en niet in Rusland :?
Lukashenko was natuurlijk eerst ondergeschikt aan Putin en werd daarom wellicht ge-summoned (iemand een betere NL vertaling?) door Putin.

Overigens zijn er geruchten dat Lukashenko helemaal dat overleg niet wil met Putin.
Ik heb al meermalen gezegd in dit topic dat Lukashenko een uitmuntende koorddanser is, dat past hier wel bij.

Het gerucht gaat dat hij 'ziekte' als smoesje heeft aangewend om dit overleg te voorkomen / uit te stellen.
Yesterday, Lukashenka tried to disrupt the visit of Russian President Vladimir Putin to the Republic of Belarus, which is scheduled for Monday, December 19th. On Saturday morning, Putin was informed that Lukashenka was not feeling well, and a few hours later the Belarusian side cautiously reported that Alexander Grigoryevich had the flu. The Russian president was skeptical about these reports, according to alternative data that came from Lukashenka's inner circle, he feels great and has no flu symptoms.
(Note: 'Alexander Grigoryevich' zijn de voornamen van Lukashenko)

Anyway, het broeit daar wel wat .. ben benieuwd hoe dat de komende week zal gaan uitpakken.

Edit, dit is een vers-van-de-pers tweet die ik hier wel bij vind passen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 18-12-2022 13:26 ]

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:55:
Vandaag een prachtig artikel in de New York Times waarin heel wat werk is gegaan. Het kijkt terug op de afgelopen 10 maanden. Als deelartikel voor jullie om te lezen, als iets het waard is te delen dan is dit het wel:

Putin’s War: The Inside Story of a Catastrophe https://www.nytimes.com/i...YmBZQJCLJ-rlqS-aNd1Ao247E

Als enig kritiekpunt heb ik dat ik de embedded filmpjes niet kan spelen op de Android Phone die ik gebruik.

Wat maakt dit artikel zo goed? De informatie is ons goeddeels toch bekend? Ik ben op eenvijfde van het verhaal, en ben al even bezig. Het artikel doet zowel een stap naar achteren en behoudt de helicopterview en vult tegelijkertijd veel details in met anekdotische informatie van beide zijdes, maar vooral nu ook van de Russische zijde. Ooggetuigenverslagen van Russische militairen maar ook van mensen hoger in de boom.

Ik ga nu zelf ook weer verder.
Oef dat was een uurtje lezen. Tnx voor de share.

Wel een bizarre nabrander aan het einde:
Aleksandr, the soldier drafted into the 155th, is still enraged at the way he and his comrades were dropped into Ukraine with few bullets for their aging rifles and forced to live in a cowshed with only a few meal packets to share. His commanders flat-out lied, he said, telling them they were going for additional training — when in fact they were sent to the front lines, where most were killed or grievously wounded.

Aleksandr had been drafted in September along with three close childhood friends, he said. He and another suffered concussions. One lost both legs. The fourth is missing.

But when he is discharged from the hospital, he said, he fully expects to return to Ukraine, and would do so willingly.

“This is how we are raised,” he said. “We grew up in our country understanding that it doesn’t matter how our country treats us. Maybe this is bad. Maybe this is good. Maybe there are things we do not like about our government.”

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 13:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
bloody schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:18:
Eindelijk is er weer een overleg tussen Putin en Lukashenko.
Alleen.. nu in Belarus en niet in Rusland :?
Lukashenko was natuurlijk eerst ondergeschikt aan Putin en werd daarom wellicht ge-summoned (iemand een betere NL vertaling?) door Putin.
[...]
Ontboden.

Misschien dat hij teveel tegenstribbelt en Putin dit ziet als een kans om hem te komen intimideren en om zelf uit z'n bunker te kruipen (maar niet te ver) na alle aandacht voor z'n uitdaging met traplopen.

Lukashenko krijgt het steeds moeilijker. Dictator spelen onder de dreigende bescherming van Putin werkte goed. Maar ja, die dreiging lijkt rap af te nemen. En dan? De economische toestand van Belarus ken ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat het er niet rooskleurig uitziet met alle sancties door de buurlanden gesteund en een instortend Rusland als uitweg...

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Crahsystor schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:30:
[...]
Ontboden.

Misschien dat hij teveel tegenstribbelt en Putin dit ziet als een kans om hem te komen intimideren en om zelf uit z'n bunker te kruipen (maar niet te ver) na alle aandacht voor z'n uitdaging met traplopen.

Lukashenko krijgt het steeds moeilijker. Dictator spelen onder de dreigende bescherming van Putin werkte goed. Maar ja, die dreiging lijkt rap af te nemen. En dan? De economische toestand van Belarus ken ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat het er niet rooskleurig uitziet met alle sancties door de buurlanden gesteund en een instortend Rusland als uitweg...
Belarus heeft niet de kip met gouden eieren om de economie te redden, die zullen het harder merken idd.
(Olie/gas)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45
Lukashenko zit daar ook alleen maar omdat Putin dat wil. Daar moest iemand zitten die trouw is aan het Kremlin. Dat "trouw zijn" wordt nu hevig getest, en bij tegenvallende resultaten zal Lukashenko worden vervangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:40:
Lukashenko zit daar ook alleen maar omdat Putin dat wil. Daar moest iemand zitten die trouw is aan het Kremlin. Dat "trouw zijn" wordt nu hevig getest, en bij tegenvallende resultaten zal Lukashenko worden vervangen.
Ik weet niet of Putin daar genoeg macht voor heeft in Belarus.

Luka was al president toen Putin nog in de luiers lag. :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 13:51 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:29:
[...]

Oef dat was een uurtje lezen. Tnx voor de share.

Wel een bizarre nabrander aan het einde:

[...]
Ja, met allerlei interrupties voor mij zelfs enkele uren. Al is een telefoon :+ minder handig voor zo'n groot artikel.

En ja, die was mij ook op gevallen. Wat dat betreft doen die Z-legioenen hun naam eer aan (al denk bij die Z meer aan een alternatieve betekenis).

Fascinerend vind ik het wel. Zie ik hier een parallel met hoe mensen in een sekte gewoon raken aan een compleet waarden en normenstelsel, zelfs als dat stelsel volledig van de pot gerukt is?

Het Poetin stuk vond ik ook erg goed. Misschien confronterend, het is wat het is. Vanmorgen hoorde ik nog een Ruslandkenner bij OVT (historisch radio programma, Radio 1), een man van NRC. Hij zag zo snel geen politieke verandering vanuit de alternatieve politieke richtingen. Hij omschreef het als een Poolse landdag. Ze komen eenvoudigweg niet tot een programma van punten. Dat was in de koude oorlog al zo en is nu nog steeds zo.

Het meest realistische scenario wat hij zag was dat de Russische strijdkrachten instorten waardoor de overheid haar geweldsmonopolie niet meer kan uitvoeren. Dit is niet geheel ondenkbaar. Dat artikel maakt namelijk ook heel helder dat de Russische strijdkrachten nu al in elkaar concurrerende pilaren zijn georganiseerd.

Een gevolgscenario hiervan is weer het uiteenvallen van Rusland en/of een nieuwe revolutie. Een achtbaan met nog onbekende uitkomst. Het is wat het is, waarschijnlijk is dit het enige recept voor Rusland om te veranderen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nextware schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:26:
[...]
En de soldaten die daar wellicht in hebben gezeten.. daar bestaat ook niet veel meer van..
Vermoedelijk een paar lada's die weer besteld zijn.. Of waren het tegenwoordig handdoeken ?
Of 15% korting op de zelf te kopen doodskist:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:28
CornermanNL schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:28:
[...]

Daar spelen de grote fabrikanten wel op in, grondstoffen is wel een ding misschien. En het is een impuls voor de economie die wellicht een recessie wat minder zwaar maakt. Hoe rot alles ook is , er valt altijd wat te verdienen.
In dat kader, gisteren publiceerde Gazet Van Antwerpen een artikel over de Vlaamse defensie-industrie. Het artikel zit wel achter een paywall, maar hier een korte samenvatting over het financiële.
https://m.gva.be/cnt/dmf20221216_94561951
In 2021 bracht wapenexport in Vlaanderen 143 miljoen euro op. Dat was een record, en fors meer dan de 42 miljoen in 2020. In de eerste acht maanden van dit jaar werd er in Vlaanderen al voor liefst 600 miljoen euro aan exportvergunningen uitgereikt.
En die 600 miljoen is, volgens het artikel, dus nog niet te wijten aan de oorlog in Oekraïne, maar puur aan de geplande aankopen van de F-35 en AM400. De orders voor het aanvullen van de stocks door de oorlog in Oekraïne, verwacht men maar volgend jaar.

Verder ook even vermelden dat de grootste speler van de Belgische defensie-industrie niet in Vlaanderen ligt, maar in Wallonië, en dat bovenstaande cijfers enkel voor Vlaanderen zijn. In Vlaanderen zijn het merendeel van de bedrijven ook maar parttime met defensie bezig. Bijvoorbeeld Barco maakt beeldschermen, en heeft een aparte afdeling die dus ook beeldschermen maakt voor bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen. Sioen is een weverij van matrashoezen tot vrachtwagenzeilen, maar dus kogelwerende vesten. Het artikel lijst ze allemaal op.
FN is Belgiës grootste wapenproducent, maar het zwaartepunt ligt natuurlijk in Herstal. Daar rollen de vuurwapens van de band. In Zutendaal produceert FN munitie. Omdat de hoofdzetel in Wallonië ligt, vallen de exportvergunningen onder Waalse bevoegdheid.
linkje naar het document van het Vlaams Vredesinstituut waar het artikel op gebaseerd was
https://vlaamsvredesinsti...ndse-wapenhandel-in-2021/

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 18-12-2022 14:42 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Die Belgen hebben tenminste nog iets.

Hier in Nederland is zo ongeveer alle productie van munitie weg, tot en met de kruithoorn aan toe.

Jarenlang beleid en druk van de publieke opinie hebben hun werk grondig gedaan en er is niets meer over.

Naar mijn mening zou je zelfs als je pacifist ben alsnog een goed leger moeten willen hebben. Ik heb zelf ook een hekel aan geweld en oorlog maar een adequaat leger vindt ik nog steeds van belang.

Si vis pacem, para bellum, dat geld nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:28
Indoubt schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:30:
Die Belgen hebben tenminste nog iets.

Hier in Nederland is zo ongeveer alle productie van munitie weg, tot en met de kruithoorn aan toe.

Jarenlang beleid en druk van de publieke opinie hebben hun werk grondig gedaan en er is niets meer over.

Naar mijn mening zou je zelfs als je pacifist ben alsnog een goed leger moeten willen hebben. Ik heb zelf ook een hekel aan geweld en oorlog maar een adequaat leger vindt ik nog steeds van belang.

Si vis pacem, para bellum, dat geld nog steeds.
Het artikel was dan ook gebaseerd op een dossier van het Vlaams Vredesinstituut. Ik heb een link naar dat document ook toegevoegd aan mijn eerste bericht.

[ Voor 7% gewijzigd door Arator op 18-12-2022 14:41 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
"At least 12 explosions sounded in the sky over Belgorod and the region. All enemy missiles were shot down. On the ground, cars were damaged by debris, windows were shattered in some houses by the blast wave. At the moment, four injured local residents are known."
inderdaad, een paar auto's beschadigd en wat ramen. 8)
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1604435068604268544]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:40:
Omgekeerd. Putin en Lukashenko zijn tot elkaar veroordeeld. Lukashenko heeft binnen Belarus alle macht in handen want hij greep de macht al toen Putin nog een onbeduidende bureaucraat in St Petersburg was.
Als Putin hem opzij schuift bestaat het risico dat er een machtsvacuum ontstaat waarin een nieuwe opstand kan ontstaan. En Putin heeft nu geen militairen over om een opstand in Belarus te onderdrukken. Hij moet dus heel voorzichtig opereren als hij geen Maidan-toestanden in Minsk wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is zondag en natuurlijk heeft Perun weer een filmpje Powerpoint: YouTube: Bakhmut & The Ukraine Trench War - fortifications, attrition, and lessons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zie net dit voorbij komen, helaas geen verdere bron maar past goed bij wat eerder hierboven al voorbij kwam

Maryna Chekh
• 1st
Made in Ukraine- Peace will be when the last Russian soldier will leave Ukraine.
5h • 5 hours ago

‼️ News from the bunker 👇

Yesterday, Lukashenka tried to disrupt the visit of Russian President Vladimir Putin to the Republic of Belarus, which is scheduled for Monday, December 19th. On Saturday morning, Putin was informed that Lukashenka was not feeling well, and a few hours later the Belarusian side cautiously reported that Alexander Grigoryevich had the flu. The Russian president was skeptical about these reports, according to alternative data that came from Lukashenka's inner circle, he feels great and has no flu symptoms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een Rus aan het roken :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

Remake in 22 van Dr. Dre film’s uit 2000 “the up in smoke tour”. Twijfel welk beter is, het origineel was geweldig maar de remake is ook echt goed gedaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:01:
[...]

Bij BMP’s zit de motor in het midden.
Zodat de infanterie makkelijk via de deurtjes over gehele breedte aan de achterkant kunnen uitstappen.

De motor en bak zit dan niet direct aan dat tandwiel vast.
ah, zie wat je bedoelt. Aandrijving is wel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
weer een ongelukje met een weggegooide peuk
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1604521130638954496]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 17:53
Tens schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:14:
weer een ongelukje met een weggegooide peuk
[Twitter]
Wow, is dat "alweer" of "nog steeds", of een filmpje van een paar dagen geleden nu op Twitter gezet bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wilke schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:23:
[...]

Wow, is dat "alweer" of "nog steeds", of een filmpje van een paar dagen geleden nu op Twitter gezet bv?
Lijkt een andere te zijn dit lijkt het olieveld te zijn. De vorige was een raffinaderij.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Wilke schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:23:
[...]

alweer volgens mij

Het is een heilige oorlog tegen het westen, en Alaska hoort bij Rusland:

al oud btw:

[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 18-12-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ben benieuwd wat Putin gaat zeggen deze week.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:34
Agent47 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:53:
Het zal nietszeggend zijn.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:26:
[...]
alweer volgens mij
[Twitter]

Het is een heilige oorlog tegen het westen, en Alaska hoort bij Rusland:

[Twitter]

al oud btw:

[Twitter]
Puur diplomatiek gezien zou je idd kunnen stellen dat na de 99 jaar lease de VS Alaska niet heeft terug gegeven. Waar de UK wel hing Kong aan China heeft terug geven ;)
Van VS kant was het idd een koop ipv lease :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 20:00 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:49
mir4dor schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:58:
[...]

Het zal nietszeggend zijn.
In Belarus zijn ze in ieder geval niet heel gerust over de gang van zaken op dit moment.

https://nos.nl/nieuwsuur/...st-annexatie-door-rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45
Zoals andere keren wordt er eerst een hoop hete lucht gegenereerd. Daarna komt er meestal niks. Alleen iedereen is weer even in paniek en daar is het om te doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
asing schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:15:
[...]

Zoals andere keren wordt er eerst een hoop hete lucht gegenereerd. Daarna komt er meestal niks. Alleen iedereen is weer even in paniek en daar is het om te doen.
Dat is precies hoe je de grens verlegt. We doen het toch niet. Oh nee, toch wel. Maar dan als niemand oplet.

Die annexatie van Belarus zit er al lang aan te komen en het is niet ondenkbaar dat nu UA geen realiteit dreigt te worden, Belarus bezegeld moet worden. Nu er nog een kans is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Maar wordt Belarus dan deels Russisch als ik het goed begrijp? Zodat Putin dan meer leger heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Even puur hypothetisch. Rusland annexeert Wit-Rusland. Hoe gaat het leger van Wit-Rusland daar dan op reageren? Lijkt mij niet dat die zeggen: ja tof, we doen nu mee met Rusland. Of ben ik dan te naïef?

Ik besef mij nu wel opeens dat het Wit-Russische leger wel naar alle waarschijnlijkheid minder goed getraind en zeker minder goed is uitgerust (naar Westerse maatstaven). En zitten die Wit-Russen te wachten op de Russen? Lijkt mij niet dat ze met brood, zout en olie (of wat het spreekwoord dan ook maar mag zijn) ontvangen worden.

Ik kan mij ook voorstellen dat de CSO landen echt over de huppel gaan als dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Muncher schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:56:

Ik besef mij nu wel opeens dat het Wit-Russische leger wel naar alle waarschijnlijkheid minder goed getraind en zeker minder goed is uitgerust (naar Westerse maatstaven).
Niet alleen dat, ze hebben - in tegenstelling tot het Russisch leger - geen recente oorlogservaring. Wanneer heeft Belarus voor het laatst een oorlog gevoerd?

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 18-12-2022 21:07 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Agent47 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:52:
Maar wordt Belarus dan deels Russisch als ik het goed begrijp? Zodat Putin dan meer leger heeft?
Relatie Belarus en Rusland is complex.

Toen RU een totale zooitje was eind jaren '90 heeft Belarus toenadering gezocht in een poging om Rusland bij Belarus te annexeren, onder leiding van grote vriend Luka uiteraard. Ze hebben in 1997 een verdrag getekend dat de "Unie van Rusland en Belarus" opzette. Helaas voor Luka ging dat feestje niet door toen Putin aan de macht kwam en overgenomen worden door Belarus niet meer zo aantrekkelijk leek voor Rusland.

Fast forward tot 2020. Ondanks dat het een dictatuur is, worden regelmatig verkiezingen gehouden om te bewijzen hoe het volk de grote roerganger waardeert. Dat ging mis in 2020. Zoals altijd werd een >80% resultaat voor Luka met >80% opkomst gepubliceerd, maar de stemmen waren zo opizichtig vervalst dat grote massa's mensen door hadden dat het niet klopte en ze bleven wekenlang op straat demonstreren. Even leek het alsof er een revolutie zou komen - tot Luka z'n trots inslikte en Putin om hulp vroeg. Na inzet reguliere en paramilitaire Russische troepen werden de demonstraties eindelijk neergeslagen.

Gevolg is dat Luka z'n huidige positie aan Putin te danken heeft. Wat Putin geeft kan hij weer intrekken, en dat is het spel wat nu gespeeld wordt. Luka weet dat UA aanvallen zelfmoord is voor hem, mogelijk voor heel Belarus in huidige vorm en doet alles om eruit te blijven, maar Putin herinnert hem er herhaaldelijk aan (o.a. door vermoorden van BY minister van buitenlandse zaken weekje geleden) dat hij niet zoveel keuze heeft.

Als het niet om (honderd)duizenden mensenlevens ging zou het een vermakelijke Griekse tragedie zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Even puur hypothetisch. Rusland annexeert Wit-Rusland. Hoe gaat het leger van Wit-Rusland daar dan op reageren? Lijkt mij niet dat die zeggen: ja tof, we doen nu mee met Rusland. Of ben ik dan te naïef?

Ik besef mij nu wel opeens dat het Wit-Russische leger wel naar alle waarschijnlijkheid minder goed getraind en zeker minder goed is uitgerust (naar Westerse maatstaven). En zitten die Wit-Russen te wachten op de Russen? Lijkt mij niet dat ze met brood, zout en olie (of wat het spreekwoord dan ook maar mag zijn) ontvangen worden.

Ik kan mij ook voorstellen dat de CSO landen echt over de huppel gaan als dit gebeurd.
Voor zover ik de wateren kan aanvoelen, zal het leger van Belarus dit niet accepteren.
Wat de gevolgen daar weer van zijn kan ik niet zo goed inschatten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
Ik zie RU niet zomaar Belarus annexeren om eerlijk te zijn. Ondanks het feit dat dit wellicht de laaste/enigste optie is om Belarus onder de duim te krijgen.

1: Er is een kans dat Belarus dit helemaal niet wilt. Wellicht daar ze met een annexatie een volksopstand creëren en in het ergste geval een nieuwe oorlog als de oppositie een coup zou plegen.

2: Als RU Belarus annexeert kan UA legitiem doelen gaan bestoken met HIMARS en eventuele andere raketten. Zeker als er signalen zijn dat ze vanuit Belarus een front willen openen naar UA toe.

3: Rusland zou dan direct aan de grens met Polen staan, en de Baltische Staten zijn op de Sulwaki gap (65km) na afgesloten van de NATO en omsingeld door de Russen. Ik denk dat dit een behoorlijke escalatie is en dat zeker de Baltische Staten hier niet om staan te springen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16

Tsja, bij de invasie vanuit Wit-Rusland in het februari of maart offensief wie denk je dat de voorhoede is?
Het goed getrainde wit Russische leger met daarachter de verse lichting van nieuw getrainde Russische soldaten.

Maakt de situatie wel interessant. Lukaschenko welke nu echt een dringend bevel van bovenaf krijgt of het leger die moet kiezen tussen decimatie / staatsgreep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Heb vroeger wel eens gelezen over Dzhokhar Dudayev, maar deze video uit 1995 heb ik nooit eerder gezien. Best interessant wat hij toen te zeggen had, omdat hij spot-on was:

Net als Oekraïne vandaag snapte deze man toen heel goed wat "russisme" betekende.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 18-12-2022 21:49 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daar is niets van te zeggen. Zie Lukashenko als een soort Kadyrov. Hij is niet helemaal eigen baas maar Putin heeft hem wel nodig om Belarus in het gareel te houden. De keerzijde is dat Lukashenko een bepaalde autonomie behoudt. Die heeft Kadyrov in zijn eigen koninkrijkje ook.

Annexatie van Belarus zou een farce zijn. Het enige wat telt is wat er met Lukashenko gebeurt. Lukashenko is daar de sterke man zoals Kadyrov dat in Tsjetsjenië is. Het maakt niet eens uit of Belarus formeel onafhankelijk of een deelrepubliek van Rusland is. Het draait niet om wie welk baantje heeft maar om het netwerk van die man.

We vergeten in het westen hoe deze landen werken. Putin en Lukashenko hebben veel macht vergaard buiten de ambtenarij om. Ze hebben een netwerk van mensen die zij benoemd hebben en die ze geld en privileges toegeschoven hebben. Dat heeft nu niets meer met hun functie te maken.
Daar ligt het probleem voor Putin. Hij kan wel iemand anders neerzetten met een mooie titel, President van Belarus, maar die nieuwe persoon zal niet dezelfde grip op het volk, het leger en de veiligheidsdiensten hebben die Lukashenko wel heeft. De vervanger van Lukashenko zal zeker beter naar Putin luisteren dan Lukashenko maar er is geen zekerheid dat de rest van Belarus ook naar hem luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dion_b schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:
[...]

Relatie Belarus en Rusland is complex.

Toen RU een totale zooitje was eind jaren '90 heeft Belarus toenadering gezocht in een poging om Rusland bij Belarus te annexeren, onder leiding van grote vriend Luka uiteraard. Ze hebben in 1997 een verdrag getekend dat de "Unie van Rusland en Belarus" opzette. Helaas voor Luka ging dat feestje niet door toen Putin aan de macht kwam en overgenomen worden door Belarus niet meer zo aantrekkelijk leek voor Rusland.

Fast forward tot 2020. Ondanks dat het een dictatuur is, worden regelmatig verkiezingen gehouden om te bewijzen hoe het volk de grote roerganger waardeert. Dat ging mis in 2020. Zoals altijd werd een >80% resultaat voor Luka met >80% opkomst gepubliceerd, maar de stemmen waren zo opizichtig vervalst dat grote massa's mensen door hadden dat het niet klopte en ze bleven wekenlang op straat demonstreren. Even leek het alsof er een revolutie zou komen - tot Luka z'n trots inslikte en Putin om hulp vroeg. Na inzet reguliere en paramilitaire Russische troepen werden de demonstraties eindelijk neergeslagen.

Gevolg is dat Luka z'n huidige positie aan Putin te danken heeft. Wat Putin geeft kan hij weer intrekken, en dat is het spel wat nu gespeeld wordt. Luka weet dat UA aanvallen zelfmoord is voor hem, mogelijk voor heel Belarus in huidige vorm en doet alles om eruit te blijven, maar Putin herinnert hem er herhaaldelijk aan (o.a. door vermoorden van BY minister van buitenlandse zaken weekje geleden) dat hij niet zoveel keuze heeft.

Als het niet om (honderd)duizenden mensenlevens ging zou het een vermakelijke Griekse tragedie zijn...
Duidelijk, Thanks. Waar is bewezen dat die minister vermoord is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Agent47 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:06:
[...]

Duidelijk, Thanks. Waar is bewezen dat die minister vermoord is?
Niet.

Feiten zijn dat hij op 26 november jl plotseling overleed bij verder goede gezondheid en zonder enige voorafgaande ziekteverschijnselen.

Hij was een van de laatste seniore leden van de BY regering uit Luka's kamp, niet die van Putin. Daags voor zijn plotselinge dood werd er een voor Putin uitermate onbevredigende vergadering van CSTO gehouden, waar o.a. Luka weigerde zich nogmaals achter de oorlog in UA te scharen.

Het kan uiteraard puur toeval zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De heropbouw van Mariupol is begonnen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FkPpxvSX0AEM8HJ?format=jpg&name=small
https://twitter.com/NOELreports/status/1604383223215169538

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dion_b schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:25:
[...]

Niet.

Feiten zijn dat hij op 26 november jl plotseling overleed bij verder goede gezondheid en zonder enige voorafgaande ziekteverschijnselen.

Hij was een van de laatste seniore leden van de BY regering uit Luka's kamp, niet die van Putin. Daags voor zijn plotselinge dood werd er een voor Putin uitermate onbevredigende vergadering van CSTO gehouden, waar o.a. Luka weigerde zich nogmaals achter de oorlog in UA te scharen.

Het kan uiteraard puur toeval zijn.
Er werd destijds erg lacherig over gedaan maar ik kreeg ook al een koude rillingen toen ik het las. Rusland gaat ook Belarus helemaal inlijven. Die mensen verdwijnen ook voorgoed weer achter het ijzeren gordijn. Of hoe lang dat deze keer standhoud.

Of, zoals je uitlegde, Putin gaat zich iig het leger toe-eigenen. Wel de lusten niet de lasten.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 18-12-2022 23:26 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
Ik vermoed dat Poetin mooie kaarten gaat uitgeven die je kan kopen als NFT's :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Laatst online: 30-08 19:00
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:08:
[...]

Het originele Romeinse decimeren was 10% eraf:

[...]

In de huidige spreektaal wordt het gebruikt voor zware verliezen zoals de helft kwijt etc.
"In de huidige spreektaal" en schrijftaal in het Engels sinds 1660. Je mag inmiddels wel zeggen dat "Een groot niet concreet aantal verliezen" ook een vaste definitie geworden is.

En daarmee is deze etymologische kous ook gestopt en kunnen we weer terug naar het topic. Thanks! :>

Edit: ik dacht dat ik aan het einde van de thread was, maar we waren al lang terug on-topic. Sorry!

[ Voor 8% gewijzigd door Weltschmerz op 19-12-2022 08:20 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik bekijk dit enigszins hilarisch. Je weet dat de kans groot is dat over zes maanden die stad wss in en positie is waarbij ze terug kan vallen in Oekraïense handen.

Ik denk dat het vooral voor de interne bühne is. "Deze stad blijft Russisch"

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6KKZ3Zkqxb3jqCALx7h4vrAaw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Sy0TH8LHugSD2jbJO6auDwX.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Morgen komen er weer een hoop drones bij..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:44:
[...]

Morgen komen er weer een hoop drones bij..
[Twitter]
voor de duidelijkheid van deze tweet: dit was een aanval vannacht. 30 neergehaald, 5 zijn helaas door de verdediging gekomen.
Dat men niet denkt dat dit het totaal is. Dit is alleen vannacht ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:51
Blijf die dodentallen bijzonder vinden, dagelijks 1500-2000 inzetbare troepen minder en toch blijven de Russen op vele fronten aanvallen en her en der kleine succesjes boeken.

Had inmiddels wat meer Oekraïns overwicht verwacht, van die bevroren gedemoraliseerde bijna verslagen Russen is nog weinig te merken. Blijkbaar zijn er nog genoeg reserves in mens, materieel en munitie om dit vol te kunnen blijven houden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Waar haal jij 1500 a 2000 vandaan? Dat zijn de normale nummers qua dood/gewond. Het is onderhand wel duidelijk dat die verhouding voor de russen eerder 1/1 is dan 1/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 10:50
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:03:
Blijf die dodentallen bijzonder vinden, dagelijks 1500-2000 inzetbare troepen minder en toch blijven de Russen op vele fronten aanvallen en her en der kleine succesjes boeken.

Had inmiddels wat meer Oekraïns overwicht verwacht, van die bevroren gedemoraliseerde bijna verslagen Russen is nog weinig te merken. Blijkbaar zijn er nog genoeg reserves in mens, materieel en munitie om dit vol te kunnen blijven houden.
Ik denk dat Oekraïne niet te snel wil gaan en onnodig zelf in de problemen komen. Buiten dat is het niet verwonderlijk dat de Russen blijven komen. Dat is nu eenmaal de tactiek. Die gaat niet veranderen , voorlopig zijn er nog genoeg wegwerp soldaten om in te zetten. De Russen hopen voor dat die opraken een doorbraak te forceren.

Het is een kwestie van geduld, en van het blijven sturen van zoveel mogelijk wapens naar Oekraïne en andere hulp bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:51
CrazyOne schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:07:
Waar haal jij 1500 a 2000 vandaan? Dat zijn de normale nummers qua dood/gewond. Het is onderhand wel duidelijk dat die verhouding voor de russen eerder 1/1 is dan 1/4.
Ik reken conservatief met twee gewonden voor elke dode, dan kom je met 500-700 doden per dag op grofweg 1500-2000 uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het weer zat nou niet bepaald mee de afgelopen weken.
Dikke modderprut.

Het ergste qua weer is nu wel voorbij, de winter komt er aan.
Zie ook deze voorspelling: https://www.weeronline.nl.../weersverwachting-14dagen

Zodra de grond wat opdroogt / bevriest zie ik UA wel in de aanval gaan. De Russen daarentegen zullen een harde(re) dobber aan de kou hebben.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02

Je weet ook niet wat er achter de frontlinie af speelt. Voor hetzelfde geld is RU enorm verzwakt, maar heeft UA geen zin/zicht om door te stoten.
Ik heb ook het idee dat UA minder verliezen tollereert, als in: "we gooien mensen niet in de meat-grinder, we wachten tot we redelijk 'risicoloos' door kunnen lopen tot Melitopol/Mariupol/whatever". De gevolgen voor UA bij grote verliezen zijn ook groter... ik denk niet dat het voor het verloop van de oorlog goed uit komt als UA bij een "oepsie" 10k+ militairen verliest.

Of niet... en begint RU zijn zaakjes op orde te krijgen.

Volgens mij stond het in de long-read die @teacup postte dit weekend (ben er nog steeds niet door dat lange stuk heen) dat Putin wel 300k+ casualties accepteert voor deze oorlog. En zo lang RU er poppetjes/lemmings tegenaan blijft smijten gaat UA geen walk-in-the-park hebben. Dat, in combinatie met een lagere tollerantie voor casualties maakt denk ik dat UA wat voorzichtiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:25
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:11:
[...]

Ik reken conservatief met twee gewonden voor elke dode, dan kom je met 500-700 doden per dag op grofweg 1500-2000 uit.
Met 300k gemobiliseerden houd je dit best even uit. Als er per dag 2k worden uitgeschakeld kun je bijna 5 maanden vooruit. Waarbij een gedeelte van die gewonden later weer terug komen, oftewel voor de lange termijn zou ik zeggen dat je dan beter met 1k kunt rekenen, waardoor je al bijna 3/4 jaar verder bent voordat je een nieuwe lading nodig hebt.

Niet vergeten dat soldaten daar bekeken worden als elk ander gereedschap. Dus dat ze dood gaan geeft niemand wat om, het is vooral de vraag wanneer je een nieuwe lading moet regelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01
Plus, voor Oekraine is het risicolozer om op deze manier het Russische leger te verzwakken, die blijven wel komen bij Bakhmut. Na de offensieven in Kherson en Kharkiv snap ik wel dat UA even een “rustiger” positie aannemen.
Waarbij we niet moeten vergeten dat het Verdunscenario bij Bakhmut ook hen ongetwijfeld waardevolle menskracht kost. Maar zoals eerder gezegd, zolang ze naar verhouding de Russen zwaarder laten bloeden, zullen ze het wel prima vinden.

Een indicatie van hoe de Russen er voor staan is volgens ook wel de hoeveelheid filmpjes van stapels dode Russen er de laatste week voorbij komen. EN dat veel gemobiliseerden vrij snel al omkwamen aan het front danwel gevangen genomen werden. Er is blijkbaar geen tijd geweest voor training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Sterker nog, bij Bakhmut hebben de Oekraïners (eer)gisteren een flink stuk teruggepakt van de meters die de Russen, ten koste van duizenden levens, hadden veroverd. Uiteraard garantie tot aan de voordeur, maar zie het nu uit meerdere bronnen komen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:42

Killjoy

Klingon lawn products

Prosac schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:50:
Plus, voor Oekraine is het risicolozer om op deze manier het Russische leger te verzwakken, die blijven wel komen bij Bakhmut. Na de offensieven in Kherson en Kharkiv snap ik wel dat UA even een “rustiger” positie aannemen.
Waarbij we niet moeten vergeten dat het Verdunscenario bij Bakhmut ook hen ongetwijfeld waardevolle menskracht kost. Maar zoals eerder gezegd, zolang ze naar verhouding de Russen zwaarder laten bloeden, zullen ze het wel prima vinden.

Een indicatie van hoe de Russen er voor staan is volgens ook wel de hoeveelheid filmpjes van stapels dode Russen er de laatste week voorbij komen. EN dat veel gemobiliseerden vrij snel al omkwamen aan het front danwel gevangen genomen werden. Er is blijkbaar geen tijd geweest voor training.
Voor de wijze waarop de mobiks ingezet worden, is geen training nodig :X

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

SkiFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:54:
Sterker nog, bij Bakhmut hebben de Oekraïners (eer)gisteren een flink stuk teruggepakt van de meters die de Russen, ten koste van duizenden levens, hadden veroverd. Uiteraard garantie tot aan de voordeur, maar zie het nu uit meerdere bronnen komen.
Met de idiote "blijf maar stormen" strategie verlies je natuurlijk snel terrein als een nieuwe golf verstoord wordt of even te lang op zich laat wachten. Of het was uitgelokt om de vijand uit te nodigen te blijven komen maar dat schat ik minder waarschijnlijk.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Killjoy schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:56:
[...]

Dat zou ik niet willen zeggen. Een kwartiertje C&C spelen is toch wel een vereiste.
- Spreek poppetjes aan
- Wij naar doel
- Laat ze in de algemene richting naar het doel rennen

De mobiks worden ingezet op dezelfde manier als hoe een beginnende speler van Red Alert 2 de conscripts inzet. In massa naar een enkel doel laten rennen.
We moeten echter niet vergeten dat Rusland ook nog wat talentvollere assest heeft. Hierbij moet wel worden gezegd dat de inzet ervan, of liever gezegd het gebrek ervan, doet aantonen dat het er niet zo heel veel meer kunnen zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:50:
Aan de andere kant is het ook een soortvan verplichte rust, door de modder etc kunnen ze niet buiten de normale weg om een opmars plannen met zwaar materieel.
Dat maakt de kans op succes een stuk kleiner, voor hun een extra reden om tot bevroren grond te wachten.

Ze gebruiken dit nu dus om o.a. de troepen in Bakhmut te rouleren, en zodra die weer hersteld zijn, zijn ze misschien weer net op tijd voor het winter offensief.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01
Killjoy schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:56:
[...]

Dat bedoel ik, ze hebben blijkbaar onvoldoende getrainde militairen over om nog enige slagkracht te hebben, dus proberen ze de Oekraïners maar uit te putten door zo snel mogelijk die gemobiliseerden naar voren te dirigeren.
Ondertussen zal een deel wel training krijgen, maar het Russische leger is in 2023 nog altijd matig getraind, matig gemotiveerd.. Zet daar tegenover dan ook vers-getrainde Oekrainers, MET motivatie.
Ik durf de stelling wel aan dat buiten een gigantische zwerm mensen blijven sturen, de Russen niets meer hebben. Hun rug is gebroken na Kharkiv/Kherson. Misschien zelfs al wel na Hostomel, maar het komt nu echt tot uiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:02:
[...]

Dat zou ik niet willen zeggen. Een kwartiertje C&C spelen is toch wel een vereiste.
- Spreek poppetjes aan
- Wij naar doel
- Laat ze in de algemene richting naar het doel rennen

De mobiks worden ingezet op dezelfde manier als hoe een beginnende speler van Red Alert 2 de conscripts inzet. In massa naar een enkel doel laten rennen.
Je zou Peruns presentatie van gisteren even moeten bekijken. Die legt uit hoe de Russen hun mobiks romd Bakhmut inzetten en dat doen ze wel wat slimmer dan je het nu stelt. Bruut maar er zit wel systeem achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:04:
[...]

Je zou Peruns presentatie van gisteren even moeten bekijken. Die legt uit hoe de Russen hun mobiks romd Bakhmut inzetten en dat doen ze wel wat slimmer dan je het nu stelt. Bruut maar er zit wel systeem achter.
Het systeem is wel gebaseerd op een aanname dat er nog een 'big push' nodig is voordat Oekraine instort. Dat 10 op 1 verliezen geen probleem is aangezien die ene dode Oekrainer wel bijdraagt aan druk op Zelensky om op te geven terwijl die 10 (of 10.000) Russische doden nul effect hebben in de Russische samenleving die veel strakker in het gelid wordt gehouden.

Misschien wordt ook wel serieus geloofd dat er nu talloze NAVO mlitairen sneuvelen aangezien alle Oekrainse soldaten al dood zijn. De meer bizarre pro-Rusland 'experts' op Youtube hebben het al over vijfduizend dode Poolse militairen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het blijft toch fascinerend, de hoeveelheid sneren die Girkin naar Putin doet.
Deze keer verpakt hij het als 'adviseurs van Putin', dus weer niet rechtstreeks Putin zelf.
Once again the question of the adequacy of presidential advisers:
Putin did NOT express a word of sympathy for those who died in Belgorod and Donetsk, but - at the moment when the hospital named after. Kalinina was still on fire - he hurried to congratulate the Argentine president on his victory in the world show, called the "World Cup". "Prioritization", so to speak ...

Putin congratulated the President of Argentina on the victory of the national team at the World Cup

I haven’t expected anything from Putin himself for a long time - everything is clear with him, too, for a very long time. But advisers are obliged to think, since their future position depends (including) on their brains. If Bezenchuk "bends" in one way or another (not necessarily physically), then the country will "crash" with him. And together with the president and the country - the position, comfort and income of that part of his advisers who have not yet been recruited by foreign intelligence services ... and those who are recruited - too (why the hell will they be needed as spies after the fall of the "chief"?)
So you need to think ... if the "coke" hasn't taken out the remnants of the brain yet ...

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:08:
[...]

Het systeem is wel gebaseerd op een aanname dat er nog een 'big push' nodig is voordat Oekraine instort. Dat 10 op 1 verliezen geen probleem is aangezien die ene dode Oekrainer wel bijdraagt aan druk op Zelensky om op te geven terwijl die 10 (of 10.000) Russische doden nul effect hebben in de Russische samenleving die veel strakker in het gelid wordt gehouden.
Ik bedoelde puur hoe Wagner het tactisch aanpakt. Ze vallen aan op een manier die tactisch niet veel eist van de soldaten maar waar ze die ongetrainde mankracht toch wel met effect inzetten.

Natuurlijk zit er ook een strategie achter en die zou best kunnen zijn dat Russische verliezen er niet toe doen omdat Rusland de mankracht en mentaliteit heeft om zulke verliezen te incasseren en dat een democratie daar te zwak voor is. En dat ze Oekraine dus op de knieën kunnen krijgen door zo’n slijtageslag aan te gaan.

Ze doen dat schijnbaar ook met maximale inzet van infanterie en artillerie en nauwelijks tanks en andere voertuigen. Het verlies van mensenlevens kunnen ze lang volhouden maar een tank is langzamerhand schaars en waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66254941

Best apart, wij hebben niet eens tanks, die leasen we van Duitsland toch? Of bedoeld hij meer YPR's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De twee heren zien er behoorlijk opgewekt uit:

En Shoigu wankelt een beetje:

[ Voor 39% gewijzigd door XWB op 19-12-2022 16:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

SiErRa schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:55:

Best apart, wij hebben niet eens tanks, die leasen we van Duitsland toch? Of bedoeld hij meer YPR's?
Misschien die regeling waar dat Tsjechische bedrijf T72 opknapt (op onze kosten) waarna Oekraïne ze in gebruik kan nemen?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 10:51

Seraphin

Meep?

Wellicht doelend op CV90, wat ergens door iemand per ongeluk als "tank" is aangemerkt.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Seraphin schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:12:
[...]

Wellicht doelend op CV90, wat ergens door iemand per ongeluk als "tank" is aangemerkt.
Het is de NOS. Voor de stagiair-van-dienst is alles wat rijdt en in camouflagekleuren is geschilderd waarschijnlijk een "tank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06

Of er bestaat hoop dat Nederland een paar van "haar" tanks aan Oekraïne uitleent, vanwege het Duitse "alleen als we niet de eerste zijn" gedoe.
(mmmh.. Bij lease zit meestal een all-risk verzekering. Zou dat bij tanks net zo werken? :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:19:
[...]

Het is de NOS. Voor de stagiair-van-dienst is alles wat rijdt en in camouflagekleuren is geschilderd waarschijnlijk een "tank".
Mwoh, andere nieuwsuitingen hebben het ook over de Leopard:
Zelenskiy, in an apparent dig at Berlin, said "there is no explanation" why Ukraine is not supplied by German-made Leopard tanks, and asked the Netherlands, whose forces use the tanks, to "please talk about this decision together with your partners."

"For our defence operations to be more successful we need armoured vehicles, primarily tanks," said Zelenskiy. Germany is not part of the JEF grouping and was not present at the Riga meeting.

He asked Norway to supply more of Norway-made NASAMS launchers and missiles and Sweden for Swedish-produced Gripen fighter aircraft, RBS 98 missiles and Archer artillery.

Zelenskiy also asked Denmark to transfer Ceasar howizers to Ukraine, Finland for more ammunition shells, Lithuania for NASAM as well as Stinger missiles, Latvia for artillery, and Estonia for howizers and ammunition.
van:
https://www.usnews.com/ne...-range-of-weapons-systems
https://www.todayonline.c...nce-tanks-weapons-2075281

het staat in vrij veel verslagen van het gesprek ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:24:
[...]

Mwoh, andere nieuwsuitingen hebben het ook over de Leopard:
Ja, nou snap ik 'm, er is niet om Nederlandse tanks gevraagd maar er is gevraagd om een goed woordje bij de Duitsers te doen aangezien de Duitsers daar in Riga niet aan tafel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:35:
[...]

Ja, nou snap ik 'm, er is niet om Nederlandse tanks gevraagd maar er is gevraagd om een goed woordje bij de Duitsers te doen aangezien de Duitsers daar in Riga niet aan tafel zitten.
Nouja, er wordt ook gesuggereerd dat Nederland ze gebruikt. Wat op zich in enige vorm zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:36:
[...]

Nouja, er wordt ook gesuggereerd dat Nederland ze gebruikt. Wat op zich in enige vorm zo is.
Ik mag aannemen dat Oekraine een militair attaché in Den Haag heeft die helpt om dit soort bestellijstjes op te stellen. Het zal in Oekraine dus wel bekend zijn hoe die constructie in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

IJzerlijm schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:08:
[...]
Misschien wordt ook wel serieus geloofd dat er nu talloze NAVO mlitairen sneuvelen aangezien alle Oekrainse soldaten al dood zijn. De meer bizarre pro-Rusland 'experts' op Youtube hebben het al over vijfduizend dode Poolse militairen.
Als dit zo is, waarom zou Poetin dan nog dreigen dat de NAVO geen mankrachten in mag zetten? Blijkbaar zijn die al ingezet volgens de experts in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De titel dekt niet de tekst:
Zo vraagt hij Nederland om Oekraïne tanks te helpen verkrijgen
:)

/te laat zie ik :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

3raser schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:46:
[...]

Als dit zo is, waarom zou Poetin dan nog dreigen dat de NAVO geen mankrachten in mag zetten? Blijkbaar zijn die al ingezet volgens de experts in Rusland.
Verdorie, die Maskirovka gooit ook altijd roet in het eigen water ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijzonder, er is nog niks geleverd onder de Lend/Lease constructie:

Tot nog toe is alles dus gewoon een gift vanuit het leger/staatsbudget :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

downtime schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:19:
[...]

*knip* Offtopic

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 19-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:04
YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:33:
Bijzonder, er is nog niks geleverd onder de Lend/Lease constructie:
[Twitter]
Tot nog toe is alles dus gewoon een gift vanuit het leger/staatsbudget :)
Ahja in plaats van dat ze het aan hun eigen politiemacht geven, schenken ze het nu aan oekaraine ^_^

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:35
Een kleine herinnering aan de Azov strijders.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GT2szm87/IMG-20221219-165744.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

UK Prime Minister Rishi Sunak has urged fellow leaders at a Baltic summit to ignore any calls by Moscow for a ceasefire until it withdraws from conquered territory in Ukraine.
https://www.ukrinform.net...-troops-from-ukraine.html
👍

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:26:
Een kleine herinnering aan de Azov strijders.

[Afbeelding]
eh? ik heb volgens mij destijds geprobeerd om er eentje te krijgen maar er was geen international shipping.
Nu wel? Of heb je connecties in UA of woon je daar?

En nu issie sold out :(

Als iemand nog zo'n ding te pakken kan krijgen, ik wil er wel een. Tegen een acceptabele prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2022 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

3raser schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:46:
[...]

in dat geval kunnen we ook wel Abrams, F-16's en Apaches sturen zonder dat dat verdere escalatie betekent *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:35
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:35:
[...]

eh? ik heb volgens mij destijds geprobeerd om er eentje te krijgen maar er was geen international shipping.
Nu wel? Of heb je connecties in UA of woon je daar?

En nu issie sold out :(

Als iemand nog zo'n ding te pakken kan krijgen, ik wil er wel een. Tegen een acceptabele prijs.
Volgens mij is die optie bij de laatste batch pas gekomen.

https://u24.gov.ua/azovstal
Onderaan ergens
You can buy the bracelet on the ROZETKA website or in one of the SOVA brand stores in Ukraine. The Nova Poshta project partner will deliver your bracelet to any NP branch in Ukraine at its own expense.

International shipping is also available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:55:
[...]

Volgens mij is die optie bij de laatste batch pas gekomen.

https://u24.gov.ua/azovstal
Onderaan ergens

[...]
ik zag het. Ik kan me de haren uit m'n kop rukken dat ik dat niet heb gezien.
Boot gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

During today's visit to Minsk, the President of Russia, Vladimir Putin, pressured the self-proclaimed President of Belarus, Alexander Lukashenko, to deploy Belarusian troops in Ukraine. However, Lukashenko isn’t willing to take the step.
https://www.ukrinform.net...eps-wiggling-danilov.html

Wederom gepareerd door Opa Luka.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet helemaal
Er worden wel gewoon S-300 of S-400 en Iskander raketten geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:39:
[...]

niet helemaal
Er worden wel gewoon S-300 of S-400 en Iskander raketten geplaatst.
Die stonden er ook al?
Die had Opa Luka al bij de vorige onderhandel ronde in het land gekregen.

/edit: +bron 21 nov:
https://www.ukrinform.net...0-systems-in-belarus.html

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2022 21:46 ]

PSN

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid