Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.471 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:22:
Zelensky is morgen in Washington. Ik hoop dat ie daar wat game-change-achtige wapens weet los te peuteren.
Misschien nog wat ATACMS lospeuteren :p

Maar dat verklaart waarom de soldaten in Bakhmut een vlag overhandigden voor US Congress, Zelensky gaat dus letterlijk naar de US.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 20-12-2022 23:31 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:22:
Zelensky is morgen in Washington. Ik hoop dat ie daar wat game-change-achtige wapens weet los te peuteren.
Eerste buitenland trip sinds de inval?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:30:
[...]

Voor zover ik begreep wel ja.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russian propagandists are making attempts to persuade that a visit by Ukrainian President Volodymyr Zelensky to the Donetsk region’s city of Bakhmut was the so-called 'show' filmed in a pavilion.
Fase1 van de verwerking is aangetikt :)
https://www.ukrinform.net...o-bakhmut-was-untrue.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Amerikaanse media: Zelensky bezoekt Biden in Washington
00:26
De Oekraïense president Volodymyr Zelenski wordt woensdag in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. verwacht. Hij spreekt met president Joe Biden in het Witte Huis en zal in het parlementsgebouw Capitool onder meer politieke leiders ontmoeten, melden nieuwszender CNN en andere Amerikaanse media. Het bezoek valt samen met het plan van Biden om Oekraïne uiterst moderne Patriot-luchtverdedigingssystemen te leveren.

Een bezoek geldt als opmerkelijk, omdat Zelensky zijn land leidt tegen de Russische invasie. Het zal zijn eerste buitenlandse reis zijn sinds het begin van de oorlog, bijna tien maanden geleden.
Een dergelijke actie is goed om de Amerikanen achter de Oekraïense zaak te rallyen. Mijn observatie is wel dat Zelenskyy meer uit de kast moet halen voor zijn media aandacht. Denk aan wat er in Qatar gebeurde, of niet gebeurde. Een bezoek als dit zal trouwens ook de nodige andere doelstellingen hebben. Die Exit strategie zal zeker aan bod komen verwacht ik, en hoeveel tijd nodig zal zijn om dat punt (Oekraïne bevrijd) te bereiken.
Volgens Fox News zal de Oekraïense president een toespraak houden tijdens een gezamenlijke vergadering van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Eerder was voor woensdagavond al een speciale bijeenkomst van het Congres aangekondigd met een 'zeer speciale focus op democratie', zoals de Democratische politica Nancy Pelosi het verwoordde. Ze gaf geen nadere toelichting.

President Zelensky en president Biden hebben het bezoek inmiddels bevestigd. Zelensky laat weten onderweg te zijn naar de VS.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51

Seraphin

Meep?

Nox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:50:
[...]

Als je leest wat het ding kan/doet is het niet vreemd dat iemand dat als 'tank' aanmerkt. Het heeft rupsbanden, weegt dik 30 ton en er zit een kanon op. Er zit geen groot kaliber kanon op maar met de juiste bemanning erin is het ding nuttiger dan menig tank.

Kom je een tank tegen? Dismount infanterie met anti-tank munitie en door. Kom je een heli, drone of wat dan ook tegen? Switch naar air burst munitie en schiet het kapot. Kom je waves mobiks tegen? Pak dezelfde munitie. Zie je BTR/BPM? Pak je 35mm ap rounds :P Heeft de vijand raketten? Smoke en fancy electronics fixen dat. Goed, van veel dingen kan een MBT dat ook maar tegen ruim het dubbele gewicht. In de moderne oorlog nuttiger dan een lomp kanon.
Om precies die reden trok ik de conclusie dat zelensky wellicht specifiek om CV90’s had gevraagd aan NL (wat vervolgens, enigszins begrijpelijk maar nog steeds storend, in de pers als “zelensky vraagt nl om tanks” zou zijn gepresenteerd). Inmiddels is echter (ook) geopperd dat het waarschijnlijk(er) is geweest dat zelensky NL heeft gevraagd mee te werken aan de levering/ vrijgave van leopards door Duitsland.

Anyway, blijft over dat onze AFV’s inderdaad kick-ass zijn, maar dat is voor het andere topic.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:30:
[...]

Hij is al een paar keer in Rusland geweest sinds de inval. In ieder geval volgens de Russen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

De grens van 3000 tanks is gepasseerd :), morgen ws de 100k KIA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_eQ7jSxKoDPcpmgYD9MRuLyTT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpgCXzOF7lVjjNBtykl4nUTs.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

bloody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:34:
De grens van 3000 tanks is gepasseerd :), morgen ws de 100k KIA.
[Afbeelding]
2 mijlpalen in 1 dag! *O*
Nou ja, geclaimd, maar toch.

Zit stiekum nog te hopen dat tzt een nieuwe entry erbij komt met een +1, dat putin uit het raam van z'n ondergrondse bunker gevallen is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben benieuwd offie in pak zal verschijnen of in z'n AFU-shirt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:27:
NAFO Fellas merchandise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
wel een heel bijzonder statement:
and the situation in Ukraine needs to be more understandable first
Wat precies begrijpen ze dan niet vraag ik me af.

Bron is niet leesbaar voor mij, als iemand een engelse versie heeft: graag.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:27:
AFU denk ik, want hij zal de uitstraling willen hebben van een militair die weet waar ie het over heeft

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:44:

[...]

[Twitter]

ook in het engels is het niet leesbaar wat mij betreft. Er staat gewoonweg eigenlijk niets wat verder verduidelijkt wat in de tweet al staat.

Korte samenvatting: Putin weet niet waar ie het moet zoeken en kan dus geen speech geven want hij heeft geen plan meer. En hij zal moeten gaan praten over de SMO en dan valt ie door de mand.
Dus ze zijn nog even hard aan het brainstormen voor een nieuwe leugen voordat ze de speech kunnen laten doorgaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:44:

[...]

[Twitter]

Ik vermoed dat Poetin bezig is met plannen rond januari aardig wat door te voeren. Ik vermoed wellicht iets met Belarus en een nieuwe mobilisatieronde. Maar het kan ook juist omgedraaid zijn. Als je kijkt naar de Kings & Generals video van afgelopen November dan kan je zien dat het westen echt de support in geld en materiaal flink heeft opgeschaald. Dus het kan ook zijn dat Poetin aan het werken is aan een exit strategie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Nu Zelensky om langeafstandsraketten gaat vragen, voelt Putin wellicht nattigheid..

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
bloody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:14:
Nu Zelensky om langeafstandsraketten gaat vragen, voelt Putin wellicht nattigheid..
[Twitter]
@Tens ik denk dat hij niet echt het idee heeft dat 'we gaan UA even innemen en de mensen tot slaaf maken of vermoorden' op dit moment nog werkt, maar zeggen dat ze verloren hebben en nu toch een beetje bang zijn dat iemand het karwei komt afmaken ook niet.

Dus ik snap dat ie eerst nog wat met buikpijn gaat wakker liggen over z'n overwinningsspeech. Z'n PMC's hebben bewezen ook geen deuk in een pakje Bahkmut te kunnen slaan en die mobilisatie levert ook niet enorm veel op - niet eens een vooruitzicht op uitputting van UA op dit moment.

We zullen het zien, Luka geeft niet thuis, Iran levert dan wel hun exploderende vliegende brommers, maar die worden steeds makkelijker onschadelijk te maken en door het blijven aanvallen van burgerdoelen gaat UA juist niet kapituleren maar krijgen ze in ene meer wapens om zich te verweren.

De strijd is nog lang niet gestreden, maar de escalatie ladder wordt niet alleen in de hoogte bewandeld, hij wordt ook in het geheel verplaats blijkbaar - van UA naar Rusland zelf. Want zelfs als UA alleen militaire doelen in Rusland zou treffen, dan is het voor de incrowd rond Putin in Moskou natuurlijk wel wat onplezierig wakker worden met een luchtalarm.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:38

Snow_King

Konijn is stoer!

[Twitter]
Ik vraag mij toch echt wel heel erg af of UA zo maar een raket op Moskou zou schieten. Op een burgerdoel. Precies doen wat je zelf niet wil in UA.

Dit zal vast interne propaganda zijn om de bevolking daar zich veilig te laten voelen.

UA zal enkel vliegvelden, munitie opslagen, treinsporen en dergelijke doelen aanvallen lijkt mij.
NiGeLaToR schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:20:
[...]

@Tens ik denk dat hij niet echt het idee heeft dat 'we gaan UA even innemen en de mensen tot slaaf maken of vermoorden' op dit moment nog werkt, maar zeggen dat ze verloren hebben en nu toch een beetje bang zijn dat iemand het karwei komt afmaken ook niet.
Ik kan mij de beelden nog herinneren van Feb/Maart 2022 toen iedereen in Kyiv bezig was met het maken van molotov cocktails voor als de Russen er aan zouden komen.

Als die aanval op Kyiv er al gaat komen, welke gedachten hadden ze er bij? Die straatgevechten zouden ze daar toch ook keihard verliezen?

Zeker recent gemobiliseerde troepen die amper ervaring hebben. Massa slachting zou dat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Zal eerder met die drones die op militaire vliegvelden in de regio geland zijn te maken hebben.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:45:
[...]

AFU denk ik, want hij zal de uitstraling willen hebben van een militair die weet waar ie het over heeft
Volgens mij is dat niet de reden voor dat tenue wat hij altijd draagt. Dan zou hij wel een generaalsuniform aantrekken zoals Shoigu dat ook doet (die man is ook geen militair).
Het is een stuk signaling dat de president ook maar gewoon één van de mannen is die een rol hebben in het verdedigen van het land en dat hij tussen het gewone volk staat, niet erboven. Dat is vanaf februari de boodschap geweest die hij consequent uitdraagt: Ik ben hier, in Kyiv, en ik loop net zoveel gevaar als elke andere Oekrainer.

Ik verwacht dat hij uit respect voor de gastheer ditmaal toch een pak aantrekt. Of dat Biden en hij hun kledingkeuze afstemmen. We zullen Biden wel niet in t-shirt zien maar een overhemd met opgestroopte mouwen zou best eens kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snow_King schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:24:
[...]

Ik vraag mij toch echt wel heel erg af of UA zo maar een raket op Moskou zou schieten. Op een burgerdoel. Precies doen wat je zelf niet wil in UA.

Dit zal vast interne propaganda zijn om de bevolking daar zich veilig te laten voelen.

UA zal enkel vliegvelden, munitie opslagen, treinsporen en dergelijke doelen aanvallen lijkt mij.
UA valt geen burgerdoelen aan, dat verwijt maken zou voor interne consumptie kunnen, maar niet erg geloofwaardig zijn. Militaire doelen zijn er genoeg en daar komen ook burgers: fabrieken, depots, transport, brandstof - die dingen zijn natuurlijk niet 100% zwartwit militair of civiel en in dit geval wel een legitiem doelwit.
Ik kan mij de beelden nog herinneren van Feb/Maart 2022 toen iedereen in Kyiv bezig was met het maken van molotov cocktails voor als de Russen er aan zouden komen.

Als die aanval op Kyiv er al gaat komen, welke gedachten hadden ze er bij? Die straatgevechten zouden ze daar toch ook keihard verliezen?

Zeker recent gemobiliseerde troepen die amper ervaring hebben. Massa slachting zou dat worden.
Kop eraf, slang dood. Je hebt dan ook die beelden van die pakweg 5 Tigr's gezien die midden op straat in Kyiv gestopt zijn voor overheidsgebouwen om die in te nemen? Ze dachten echt dat ze als bevrijder gezien zouden worden en gewoon Zelensky met gemak konden pakken en arresteren.

Met de inzittende van die Tigr's liep het niet goed af, net als met die auto's zelf. Ze werden verwelkomt met een spervuur en nadien lukte het ook niet meer zo door te stoten. Dat het op dat moment kon kwam omdat Zelensky tot op het laatste moment niets wilde doen om een oorlog uit te lokken, geen mobilisatie, geen fortificatie - dus Rusland had absoluut een serieuze kans om dit te doen maar vergooide dit met incompetentie. Op dat moment wat UA zeer kwetsbaar en niet paraat. Maar na 2-3 dagen incompetentie had UA precies genoeg tijd om het tij te keren, Rusland was het initiatief toen al kwijt. Antonov airport werd met veel te grote verliezen ingenomen en de troepen daar nooit bevoorraad, want een enorme file dankzij een amateur drone piloot.

Of zo'n gevecht in Kyiv had plaats gevonden als die initiele invasie succesvol was weet ik niet, ik denk dat er wel een 'shock and awe' gevoel kan ontstaan bij de bevolking. Terugvechten heeft alleen zin als je denkt te kunnen winnen of de situatie verder uitzichtloos vindt, lijkt mij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Snow_King schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:24:
[...]

Ja inderdaad, het zal wellicht vooral voor de bühne zijn.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:12
NiGeLaToR schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:39:
[...]

UA valt geen burgerdoelen aan, dat verwijt maken zou voor interne consumptie kunnen, maar niet erg geloofwaardig zijn. Militaire doelen zijn er genoeg en daar komen ook burgers: fabrieken, depots, transport, brandstof - die dingen zijn natuurlijk niet 100% zwartwit militair of civiel en in dit geval wel een legitiem doelwit.

[...]

Kop eraf, slang dood. Je hebt dan ook die beelden van die pakweg 5 Tigr's gezien die midden op straat in Kyiv gestopt zijn voor overheidsgebouwen om die in te nemen? Ze dachten echt dat ze als bevrijder gezien zouden worden en gewoon Zelensky met gemak konden pakken en arresteren.

Met de inzittende van die Tigr's liep het niet goed af, net als met die auto's zelf. Ze werden verwelkomt met een spervuur en nadien lukte het ook niet meer zo door te stoten. Dat het op dat moment kon kwam omdat Zelensky tot op het laatste moment niets wilde doen om een oorlog uit te lokken, geen mobilisatie, geen fortificatie - dus Rusland had absoluut een serieuze kans om dit te doen maar vergooide dit met incompetentie. Op dat moment wat UA zeer kwetsbaar en niet paraat. Maar na 2-3 dagen incompetentie had UA precies genoeg tijd om het tij te keren, Rusland was het initiatief toen al kwijt. Antonov airport werd met veel te grote verliezen ingenomen en de troepen daar nooit bevoorraad, want een enorme file dankzij een amateur drone piloot.

Of zo'n gevecht in Kyiv had plaats gevonden als die initiele invasie succesvol was weet ik niet, ik denk dat er wel een 'shock and awe' gevoel kan ontstaan bij de bevolking. Terugvechten heeft alleen zin als je denkt te kunnen winnen of de situatie verder uitzichtloos vindt, lijkt mij.
Ik moest even terughalen hoe het ook alweer zat met het vliegveld. Dit geeft wel een goede weergave/samenvatting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
ZenTex schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:00:
[...]

2 mijlpalen in 1 dag! *O*
Nou ja, geclaimd, maar toch.

Zit stiekum nog te hopen dat tzt een nieuwe entry erbij komt met een +1, dat putin uit het raam van z'n ondergrondse bunker gevallen is ofzo.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar juich je nou dat de mijlpaal van 100k gedode soldaten wordt bereikt in deze oorlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
In het programma van het bezoek, dat gedeeld is op Twitter, staat dat Biden zijn Oekraïense ambtsgenoot om 20.00 uur Nederlandse tijd verwelkomt.
https://twitter.com/SSanchezTV/status/1605446233354534912

[ Voor 45% gewijzigd door Calamor op 21-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Next level cringe....

Simonyan is de opperwitch van de RU propaganda en bedankt Putin hier
Thank you for slaying the cannibals

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:44:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar juich je nou dat de mijlpaal van 100k gedode soldaten wordt bereikt in deze oorlog?
JA! Ik wel. En wat mij betreft nog veel te weinig dode Russische militairen.

Echt, sommige mensen lijken nog steeds niet te begrijpen wat er gaande is. En dat het vanzelf wel "over waait"

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:26

HaterFrame

Well... Poo came out!

kendo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:12:
[...]

Echt, sommige mensen lijken nog steeds niet te begrijpen wat er gaande is. En dat het vanzelf wel "over waait"
Ik ook. Ondanks dat het zinloze doden zijn, ongeacht aan welke kant. Zolang Ukraine maar gaat winnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HaterFrame op 21-12-2022 12:17 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Voor mijn eigen gemoedsrust maak ik toch graag een scheiding tussen verplicht als kanonnenvoer dienen of beroepsmilitairen en Wagner huurlingen. Of mis ik iets.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:36
[...]
...
Dat is wel een heel bijzondere interpretatie. Zouden bij die 100.000 niet ook hele ellendige verhalen zitten van mensen die daar niet geheel vrijwillig staan en alleen maar als kanonnenvoer dienen?

Meteen maar een disclaimer voordat ik zelf wordt afgeschoten omdat ik met de vijand heul ofzo, alle russen moeten op WELKE manier dan ook weg uit Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:26

HaterFrame

Well... Poo came out!

mir4dor schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:17:
[...]

Voor mijn eigen gemoedsrust maak ik toch graag een scheiding tussen verplicht als kanonnenvoer dienen of beroepsmilitairen en Wagner huurlingen. Of mis ik iets.
Tsja, allemaal dienen ze Russen. Dat het allemaal zinloze doden zijn daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens, evenals dat dit niet had gehoeven als ze Putin niet gediend hadden.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
[...]

Volgens mij vraag ik het op een normale manier toch? Dan kun je toch ook op een normale manier antwoorden? Blijkbaar begrijp ik het verkeerd.

De soldaten die sterven omdat een man met macht dit heeft bepaald, is leuk of het juichen waard? Die soldaten kunnen er iets aan doen en het verschil maken door niet te schieten of om te draaien?

Wat dan? Aan de frontlinie weigeren te vechten, omdraaien en alsnog afgemaakt worden door hun landgenoten omdat ze opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:41
Als je als mobik weg vlucht word je opgejaagd en gedood door je meerdere. Maar ik vraag me af, als jij met 1000 andere mobiks gestationeerd bent in het front en je vlucht met 1000 kameraden weg, wat willen die 'meerdere' dan doen? Knal dan met je 1000 kameraden die 'meerdere' af en ren met witte vlaggetjes naar de overkant.
Of denk ik te simpel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Deze week zou er toch belangrijk nieuws komen vanuit het Kremlin/Putin?

Heb ik dat nou helemaal gemist? Of moet het nog komen?
Had verwacht iets uit Belarus, maar behalve koffie drinken was er niet veel.
Het was weliswaar ook gewoon koffie! Zonder Russische toevoegingen.
Tenzij het een werkingstijd heeft van 5 dagen en Luka maandag pas omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

AndereKoekoek schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:23:
Deze week zou er toch belangrijk nieuws komen vanuit het Kremlin/Putin?

Heb ik dat nou helemaal gemist? Of moet het nog komen?
Had verwacht iets uit Belarus, maar behalve koffie drinken was er niet veel.
Het was weliswaar ook gewoon koffie! Zonder Russische toevoegingen.
Tenzij het een werkingstijd heeft van 5 dagen en Luka maandag pas omvalt.
Uitgesteld wegens vage "redenen"
Tens in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
ratzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:18:
[...]

Dat is wel een heel bijzondere interpretatie. Zouden bij die 100.000 niet ook hele ellendige verhalen zitten van mensen die daar niet geheel vrijwillig staan en alleen maar als kanonnenvoer dienen?

Meteen maar een disclaimer voordat ik zelf wordt afgeschoten omdat ik met de vijand heul ofzo, alle russen moeten op WELKE manier dan ook weg uit Oekraïne.
Het is best goed ons nu en dan te realiseren dat een oorlog altijd verlies betekent, aan beide kanten. Het is duidelijk dat een significante fractie van de Russische soldaten daar niet voor hun plezier staat. Toch in hun leider en systeem in staat dit af te dwingen/ze ertoe te overtuigen. Men kan ook vluchten, ontstappen, al is dat zeker makkelijker gezegd dan gedaan. Maar is het moeilijker dan meedoen in de oorlog?

Het is droevig, maar de aard van de Russische samenleving doet het ze aan, niet Oekraïne. Het is aan de Russen hun offensieve oorlog te stoppen, en zulke verliezen in de tussentijd te accepteren. Ook mentaal verziekte Russen hebben nog gewoon een stel hersens dat kan, en in sommige gevallen het ook doet, besluiten te defecteren, vluchten, saboteren, etc.

Tot die tijd is het voor het slachtoffer altijd goed nieuws als ze vijanden uitschakelen, ondanks het voor die individuen dodelijke einde. Persoonlijk ben ik er ook zeker niet 'vrolijk' om, maar ik snap donders goed dat het beter is dan Oekraïners die bezet, mishandeld, verkracht, gemarteld of gedood worden. Gewone mensen in Oekraïne hebben er tenslotte al helemaal niet om gevraagd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:27:
[...]

Tot die tijd is het voor het slachtoffer altijd goed nieuws als ze vijanden uitschakelen, ondanks het voor die individuen dodelijke einde. .
Helemaal met je eens zoals ikzelf al schreef maar zijn wij de slachtoffers die moeten juichen!? Ga dan aan het front meevechten dan heb je een reden om mee te juichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ratzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:31:
[...]

Helemaal met je eens zoals ikzelf al schreef maar zijn wij de slachtoffers die moeten juichen!? Ga dan aan het front meevechten dan heb je een reden om mee te juichen.
Kijk, ik juich niet om de doden, wel om Oekrainse overwinningen (waarbij doden vallen). Ook aan deze kant is er een samenloop van omstandigheden die ervoor zorgt dat we niet zelf meevechten (als leger met inzet van manschappen tenminste), maar daarom kunnen we nog wel inzien dat we weldegelijk aan een kant van het conflict staan (ik ben ervan overtuigd dat de Russen het menen wanneer ze zeggen dat ze het Westen willen vernietigen, gelukkig zijn ze impotent) en daardoor die overwinningen vieren.

Dat getal is een grove maat voor hoe goed het gaat voor Oekraine, en dus is het 'goed' (en droevig tegelijk) dat het tellertje oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:37:
[...]
Dat getal is een grove maat voor hoe goed het gaat voor Oekraine, en dus is het 'goed' (en droevig tegelijk) dat het tellertje oploopt.
Het getal zegt helemaal niks want wat zijn de ratio verhoudingen en hoeveel weten we van de doden Oekraïense zijde? 100.000 is toevallig een mooi rond getal in dit geval. Zijn we bedroefder bij 75.000 Oekraïense doden of bij bijvoorbeeld 69.431?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ratzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:41:
[...]

Het getal zegt helemaal niks want wat zijn de ratio verhoudingen en hoeveel weten we van de doden Oekraïense zijde? 100.000 is toevallig een mooi rond getal in dit geval. Zijn we bedroefder bij 75.000 Oekraïense doden of bij bijvoorbeeld 69.431?
Zeker, het is geen accurate totale samenvatting van de strijd, maar het is het aantal manschappen dat Rusland minder in heeft te zetten. Juist ook in een militaire traditie die inzet op de inzet van manschappen lijkt me oplopen ervan is dus niet slecht.

Maargoed, omdat het 'makkelijk' te kwantificeren is, wil idd niet zeggen dat het ook een goede maatstaf is.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 21-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Het is heel naar, maar veel medelijden met mobiks kan ik ook niet hebben. Als die 300k+ gemobiliseerden ipv als schapen en masse meegingen dan wel de moeite in hun vlucht nu juist staken in een revolt, had een en ander er anders uit kunnen zien.

Het is ook wel een beetje de president die het volk inmiddels verdient, is het niet? Kennelijk is het lijden in Rusland nog onvoldoende geweest voor een goede opstand. Ik kan het niet meer opbrengen om het te nuanceren, alhoewel ik absoluut niet sta te juichen om doden aan Russische zijde, staat het wel inherent aan succes voor UA zijde. En voor elke RF dode is de kans op een dode aan UA zijde dan wel verkrachting etc. weer minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35
Wat dat juichen betreft, je moet er met een zekere afstand naar kijken, want zoom je in op individuen dan is het een bizar drama, ook voor de Russische militairen. Maar uiteindelijk wil je Putin zoveel mogelijk middelen ontnemen de oorlog te blijven voortzetten, en de militairen zijn het primaire middel. Dus cru gezegd is de enige goede Russische militair, tot Putin er mee stopt, een dode Russische militair.

Ik juich om de grote afname van middelen, niet om de dood van Pjotr, Youri of wie dan ook. En 100.000 is een indrukwekkend aantal, maar ik vrees nog lang niet het eindgetal :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:58
technoaddict schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:23:
Als je als mobik weg vlucht word je opgejaagd en gedood door je meerdere. Maar ik vraag me af, als jij met 1000 andere mobiks gestationeerd bent in het front en je vlucht met 1000 kameraden weg, wat willen die 'meerdere' dan doen? Knal dan met je 1000 kameraden die 'meerdere' af en ren met witte vlaggetjes naar de overkant.
Of denk ik te simpel? :)
Dat is natuurlijk vrij lastig te coördineren zonder te worden verraden. Ik heb ook een keer gelezen dat de Russen bewust geen mensen met de zelfde achtergrond bij elkaar zet om dit soort samenzweringen te voorkomen.

Maar goed, aan de andere kant zou je denken dat er ook weinig coördinatie nodig is als één man tientallen mannen bewust de dood in stuurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:59

scorpionv

This space for rent

StealthyPeanut schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:22:
[...]

Volgens mij vraag ik het op een normale manier toch? Dan kun je toch ook op een normale manier antwoorden? Blijkbaar begrijp ik het verkeerd.

De soldaten die sterven omdat een man met macht dit heeft bepaald, is leuk of het juichen waard? Die soldaten kunnen er iets aan doen en het verschil maken door niet te schieten of om te draaien?

Wat dan? Aan de frontlinie weigeren te vechten, omdraaien en alsnog afgemaakt worden door hun landgenoten omdat ze opgeven?
Misschien helpt het voor de mind-set als je bedenkt hoe het ook zou kunnen zijn:

Jij staat in die loopgraaf bij Bakhmut. Met je broer, of je vader, of je vrouw, of je vriend. Je staat daar omdat je je overgebleven dierbaren moet beschermen, die slechts 100km achter jou zitten te bibberen in een donker huis.

Juich je dan als je een Russische aanval afslaat, met de bijbehorende doden aan de kant van de agressor? Ik wel. En nee, dat is geen gebrek aan empathie, een verdedigingsoorlog is een noodzakelijk kwaad. Het is zij of wij.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

Je kan het beschouwen als een westerse luxe om te filosoferen of het doden van vijandige soldaten als noodzakelijk kwaad kan worden beschouwd.

Ik denk niet dat het bijdraagt aan het eindigen van de oorlog om te kijken hoeveel empathie we op zouden kunnen brengen voor een invallende vijand, arme soldaat.

Het beste voor iedereen is dat Rusland zo snel mogelijk haar troepen/paramilitairen terugtrekt naar Rusland zodat het lijden in Oekraine kan stoppen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Wat we in de afgelopen 300 dagen wel hebben geleerd is dat de enige goede Russische soldaat in Ukraine een dode Russische soldaat in Ukraine is ... En de Russische bevolking heeft grotendeels nog steeds niet in de gaten dat ze daar niet gewenst zijn. Dus ik kan er stiekem best om juichen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
servies schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:42:
[...]

Wat we in de afgelopen 300 dagen wel hebben geleerd is dat de enige goede Russische soldaat in Ukraine een dode Russische soldaat in Ukraine is ... En de Russische bevolking heeft grotendeels nog steeds niet in de gaten dat ze daar niet gewenst zijn. Dus ik kan er stiekem best om juichen...
Je moet hierbij gewoon bedenken waarom je blij bent. Ik schat dat degene die zeggen dat ze blij zijn met die 100k mijlpaal, dat zeggen omdat ze blij zijn dat het om soldaten gaat die een ander land zijn binnen gevallen en proberen te veroveren. Die zullen echter niet blij zijn dat er een oorlog is waar er 100k doden zijn te betreuren.

Heel simpel gezegd, zolang die russen proberen Oekraine te veroveren is de enige goede rus daar een dode rus. Zodra ze het land weer uit zijn zullen we wel rouwen om alle doden (inclusief die van de russen)

Precies hierom ben ik blij met elke hoog getal dat ik hier dagelijks voorbij zie komen. Hoe hoger hoe beter omdat dat betekent dat de oorlog zo snel mogelijk voorbij kan zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Oh had dat wel gelezen maar wist niet dat dat dé grote aankondiging zou zijn.
Afgeblazen omdat Zelensky nu in Washington zit?

Dat ze weer 300k gaan mobiliseren en Biden meteen zegt: Hier hebt je wat extra spul om het plat te slaan.

Had echt verwacht dat er iets uit Belarus zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Hoe meer Russische soldaten er omkomen hoe meer decennia het Westen veilig blijft en hoe meer aandacht we aan China kunnen gaan besteden. Als ik zie hoe met name de VS wapens geeft dan lijkt het doelbewust net genoeg te zijn om Rusland terug te dringen, maar niet zoveel dat Rusland het opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndereKoekoek schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:55:
[...]
Oh had dat wel gelezen maar wist niet dat dat dé grote aankondiging zou zijn.
Sowieso is er weinig nieuwswaardigs dat überhaupt uit Moskou kan komen toch?

Snap niet zo dat daar naar 'uitgekeken' wordt etc :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01
Elke keer dat ik enige sympathie zou kunnen krijgen voor die arme soldaten van Rusland, komt er weer een bericht naar buiten die dat teniet doet. Als het niet de juichende burgers zijn, dan is het is wel het bericht vandaag dat er 500 dode burgers (waaronder kinderen) gevonden zijn in bevrijd Kherson.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
Vanuit de Noorse media, de toespraak van Putin:

https://www.vg.no/nyheter...s-militaere-maal-for-2023

Samenvatting:
- We gaan meer intercontinentale raketten plaatsen
- We gaan alle geannexeerde gebieden veroveren
- NATO gebruikt bijna al haar capaciteit
- We hebben veel ervaring opgedaan en gaan iedereen uitrusten met het beste materieel

Ik voorzie in de volgende mobiliseringsronde dus 150.000 elite soldaten, Armata tanks, nieuwe vliegtuigen en legio guided munitie..... ;w echt in welke wereld leeft deze man?

Vooral het stukje over de NATO is mooi. Er is nog geen vliegtuig actief bezig geweest. Hoop dat dit een trigger is om ATACMS te leveren :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Rene schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:58:

Samenvatting:
- We hebben veel ervaring opgedaan en gaan iedereen uitrusten met het beste materieel

Ik voorzie in de volgende mobiliseringsronde dus 150.000 elite soldaten, Armata tanks, nieuwe vliegtuigen en legio guided munitie..... ;w echt in welke wereld leeft deze man?

Vooral het stukje over de NATO is mooi. Er is nog geen vliegtuig actief bezig geweest. Hoop dat dit een trigger is om ATACMS te leveren :)
Escalate to de-escalate.

Oude doch beproefde methode.
ik hoop dat hier niemand intrapt. Eerder hetzelfde doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent

Ik vind deze daarom zo sterk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l42KC9-4okT8UDLvZYVoSWNfTW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dK2YP3Xminet2Xs5mGva4N9W.jpg?f=user_large

Aan het begin van de oorlog hoorde je er meer van, trolls die riepen dat het goede spul achter de hand gehouden zou worden. Dit lijkt me, naast escalation to escalate, een handig hondenfluitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Aan het begin van de oorlog hoorde je er meer van, trolls die riepen dat het goede spul achter de hand gehouden zou worden. Dit lijkt me, naast escalation to escalate, een handig hondenfluitje.
Wat bedoel je met een hondenfluitje hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Oh nee.
Daar heb je de witte ridder.

Ja
Ik juich om elke gedode Russische soldaat.

Als je het nog niet gemerkt had staan die Russische soldaten aan de verkeerde kant van de grens.
die Russische soldaten hebben tienduizenden burgerdoden op hun geweten en 100.000 Oekraïners in totaal, Inc. Soldaten die enkel hun land verdedigen.
die Russische soldaten hebben er voor gezorgd dat hele steden in puin liggen, burgers in de kou zitten, het land enorme schade heeft geleden, decennia lang bezig zal zijn om mijnen te ruimem.
Die soldaten zijn plunderen, verkrachtend, folterend en moordend het land doorgetrokken. De lijst met oorlogsmisdaden is lang, heel lang.

Elke gesneuvelde Russische soldaat is niet meer in staat om schade te doen, dus ik zal er geen traan om laten. Die bewaar ik voor de Oekraïnse slachtoffers.

Niet dat ik iets tegen Russen heb, m'n vrouw is Russisch, enkel iets tegen Russen die gewapend in een ander land staan.

Dus ja, gedode Russen is iets om te juichen. Elke dode Rus is een dode Oekraïner minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Samenvatting:

Ah, dus het Kremlin gaat eindelijk het achtergehouden goede spul inzetten? :P

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik gooi de wiki entry hier maar even gedeeltelijk neer, voor het geval ook andere mensen die niet begrepen.
Een hondenfluitje is een bedekte toespeling, veelal met een negatieve lading over buitenstaanders, die alleen of vooral door ingewijden wordt begrepen. Hondenfluitjes worden in deze figuurlijke zin vooral in politiek en media toegepast. De herkomst van het woord ligt in het letterlijke hondenfluitje, waarvan de hoogfrequente toon wordt gehoord door honden maar niet door mensen.

De functie van dit soort figuurlijke hondenfluitjes is dat de impliciete lading ervan altijd ontkend kan worden, waardoor de gebruikers ervan moderatie van sociale-mediabedrijven, zoals YouTube en Facebook, kunnen ontwijken. Bovendien, in de ogen van mensen die de hondenfluitjes niet herkennen, komen de gebruikers ervan niet als extreem over. Hierdoor is er meer tolerantie voor hun opvattingen en zijn mensen sneller bereid om naar ze te luisteren.
Ik moet bekennen dat ik zelfs met de definitie niet goed begrijp wat je bedoeld. Wat voor hondenfluitje is "escalate to deescalate" dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Muncher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:19:
[...]

Ik moet bekennen dat ik zelfs met de definitie niet goed begrijp wat je bedoeld. Wat voor hondenfluitje is "escalate to deescalate" dan precies?
Die twee dingen zijn gescheiden: allereerst is dit geen poging to esclation to deescalation: escalate en nog meer escalatie is wat 'ie kan.

De hondenfluit is dat het noemen van het nieuwe, betere spul de trolls voer geeft hun onzin te blijven herhalen. 'Copium' kun je dat spul ook noemen, een variant op vaporware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
XWB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:16:
[...]

Denk dat ze ducktape hebben gevonden in een groene of witte kleur. Dat geeft bij elke laag iets meer bescherming.
Dat heeft even ook even gewerkt in tsjernobyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:22:
[...]

Die twee dingen zijn gescheiden: allereerst is dit geen poging to esclation to deescalation: escalate en nog meer escalatie is wat 'ie kan.

De hondenfluit is dat het noemen van het nieuwe, betere spul de trolls voer geeft hun onzin te blijven herhalen. 'Copium' kun je dat spul ook noemen, een variant op vaporware ;)
Ik snap het, dank voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51
moshimoshi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:57:
Hoe meer Russische soldaten er omkomen hoe meer decennia het Westen veilig blijft en hoe meer aandacht we aan China kunnen gaan besteden. Als ik zie hoe met name de VS wapens geeft dan lijkt het doelbewust net genoeg te zijn om Rusland terug te dringen, maar niet zoveel dat Rusland het opgeeft.
Tsja, Rusland heeft nog steeds kernwapens he.
Je gooit een kikker ook niet in kokend water, dan springt hij uit de pan. Maar als je hem in koud water stopt en dat water langzaam aan de kook brengt heeft hij niets in de gaten.

De strategie is dat het Russische leger nooit kan winnen in Oekraïne. Maar dat het niet zo ver doorslaat dat ze werkelijk bang moeten worden dat er Oekraïense tanks naar Moskou gaan rollen. Het leger weet ook dat als ze kernwapens gebruiken, Rusland een radioactieve parkeerplaats wordt. En dat is het niet waard als het alternatief is dat je een buitenlandse oorlog (of speciale militaire operatie) verliest. Maar er zullen er wel bij zijn die geloven dat dood zijn beter is dan onder het schrikbewind van de nazi's leven (zoals ze dat op TV horen).

Dat Putin op een punt komt dat hij op de rode knop drukt is niet uit te sluiten. Maar de hoop is dat het leger vervolgens weigert dat commando uit te voeren (en de macht grijpt).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

RocketKoen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:26:
Het rodeknoppendraadje is hier; Nucleaire dreiging Rusland

Daar mag je naar hartelust speculeren over het gebruik van de rode knop, wat niet gaat gebeuren wat al 100x gemeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
[...]

Je gooit een kikker ook niet in kokend water, dan springt hij uit de pan. Maar als je hem in koud water stopt en dat water langzaam aan de kook brengt heeft hij niets in de gaten.

De strategie is dat het Russische leger nooit kan winnen in Oekraïne. Maar dat het niet zo ver doorslaat dat ze werkelijk bang moeten worden dat er Oekraïense tanks naar Moskou gaan rollen. Het leger weet ook dat als ze kernwapens gebruiken, Rusland een radioactieve parkeerplaats wordt. En dat is het niet waard als het alternatief is dat je een buitenlandse oorlog (of speciale militaire operatie) verliest. Maar er zullen er wel bij zijn die geloven dat dood zijn beter is dan onder het schrikbewind van de nazi's leven (zoals ze dat op TV horen).

Dat Putin op een punt komt dat hij op de rode knop drukt is niet uit te sluiten. Maar de hoop is dat het leger vervolgens weigert dat commando uit te voeren (en de macht grijpt).
Het is de kikker en het kokende water, maar het gaat niet om kernwapens. Mijn inziens gaat het om Rusland letterlijk langzaam te laten leegbloeden, zodat ze de komende decennia nog last hebben van deze deuk in hun bevolkingspyramide.

Elke dode soldaat kan zich niet meer voortplanten en dat gaat Rusland op langere termijn echt de das omdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 23:28
ZenTex schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:16:
[...]

Oh nee.
Daar heb je de witte ridder.

Ja
Ik juich om elke gedode Russische soldaat.

Als je het nog niet gemerkt had staan die Russische soldaten aan de verkeerde kant van de grens.
die Russische soldaten hebben tienduizenden burgerdoden op hun geweten en 100.000 Oekraïnse soldaten die hun land verdedigen.
die Russische soldaten hebben er voor gezorgd dat hele steden in puin liggen, burgers in de kou zitten, het land enorme schade heeft geleden, decennia lang bezig zal zijn om mijnen te ruimem.
Die soldaten zijn plunderen, verkrachtend, folterend en moordend het land doorgetrokken. De lijst met oorlogsmisdaden is lang, heel lang.

Elke gesneuvelde Russische soldaat is niet meer in staat om schade te doen, dus ik zal er geen traan om laten. Die bewaar ik voor de Oekraïnse slachtoffers.

Niet dat ik iets tegen Russen heb, m'n vrouw is Russisch, enkel iets tegen Russen die gewapend in een ander land staan.

Dus ja, gedode Russen is iets om te juichen. Elke dode Rus is een dode Oekraïner minder.
Maak er maar honderdduizenden van :'(

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

moshimoshi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:34:
[...]

Het is de kikker en het kokende water, maar het gaat niet om kernwapens. Mijn inziens gaat het om Rusland letterlijk langzaam te laten leegbloeden, zodat ze de komende decennia nog last hebben van deze deuk in hun bevolkingspyramide.

Elke dode soldaat kan zich niet meer voortplanten en dat gaat Rusland op langere termijn echt de das omdoen.
OK denk niet dat de NAVO/het westen het daar om te doen is

Als putin vandaag terug zou trekken en we alstublieft weer vriendjes willen worden het westen dat zou accepteren. Het heeft lang genoeg geduurd en met elke dag vallen er meer doden.

Rusland is allang geen conventionele dreiging meer en was dat ook voor de oorlog niet.

Niemand is gebaat met een (te) zwak en evt instabiel Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Daarom hebben de russen ook zo'n anderhalf miljoen Oekrainers gedeporteerd naar rusland. Ook flink wat kinderen, je moet ten slotte een beetje om je bevolkingsopbouw denken.

Was niet geheel vrijwillig, er was wat overtuigingskracht nodig, russian style

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:00
Ik snap Putin wel, zolang hij niet toegeeft kan hij blijven zitten, als hij ook maar iets van zwakte laat zien of toegeef dat het een grote fout was wordt hij door de roedel opgevreten.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ratzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:18:
[...]

alle russen moeten op WELKE manier dan ook weg uit Oekraïne.
dat is de strekking van het concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
https://www.hln.be/buiten...v-uit-in-peking~a06fbdae/

Medvedev op bezoek bij Xi. Hoe kijken jullie hiertegen? Als je ziet wat voor taal die kleine … sinds de oorlog allemaal uit kraamt. Misschien goed dat de Chinezen hem wat redelijkheid bijbrengen in zover dat mogelijk is. Dat er een nieuw blok China/Rusland en meerdere landen vormt is al lang duidelijk natuurlijk maar laat het niet met de taal van Medvedev zijn. Hoort eigenlijk bij westerse verhoudingen bij nader inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Alpina schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:05:
https://www.hln.be/buiten...v-uit-in-peking~a06fbdae/

Medvedev op bezoek bij Xi. Hoe kijken jullie hiertegen? Als je ziet wat voor taal die kleine … sinds de oorlog allemaal uit kraamt. Misschien goed dat de Chinezen hem wat redelijkheid bijbrengen in zover dat mogelijk is. Dat er een nieuw blok China/Rusland en meerdere landen vormt is al lang duidelijk natuurlijk maar laat het niet met de taal van Medvedev zijn. Hoort eigenlijk bij westerse verhoudingen bij nader inzien.
Uit het artikel:
"China neemt een objectieve en eerlijke positie in de crisis in Oekraïne. Ik hoop dat de betrokken partijen zich terughoudend zullen opstellen en een brede dialoog aangaan", zei hij onder meer.
Beetje raar geformuleerde zin, maar dat is wel vaker zo bij politieke statements. Xi zegt hier, volgens mij, dat hij niet blij is met wat Rusland uitspookt. Als het daadwerkelijke binnen een paar dagen zou zijn gefixt (zoals Putin en wellicht Xi hadden gehoopt), dan was de "vriendschap" wel wat meer bestendigd. China houdt zich ook nog relatief goed aan de sancties voor zover ik kan beoordelen (m.u.v. de olie boycot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Muncher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:11:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Beetje raar geformuleerde zin, maar dat is wel vaker zo bij politieke statements. Xi zegt hier, volgens mij, dat hij niet blij is met wat Rusland uitspookt. Als het daadwerkelijke binnen een paar dagen zou zijn gefixt (zoals Putin en wellicht Xi hadden gehoopt), dan was de "vriendschap" wel wat meer bestendigd. China houdt zich ook nog relatief goed aan de sancties voor zover ik kan beoordelen (m.u.v. de olie boycot).
Wat is er voor Xi te winnen door zich met het conflict te bemoeien? Hij heeft graag een zwak Rusland, en daar werken de Russen ook zonder zijn hulp hard aan. Met het voor Oekraïne opnemen zou het dat belang ondergraven, en de Russen tegen zich in het harnas jagen.

Xi wil het lekker laten doorsudderen. Hij krijgt gas voor kopeken op de roebel, om over al die andere grondstoffen niet te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

XWB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:16:
[...]

Het is echt ernstig hoeveel mensen dit daadwerkelijk nog geloven. Afgelopen week nog ook in de reacties op diverse artikelen op nu.nl, meerdere keren berichten gelezen in de trant van 'Ja, de dienstplichtigen hebben nu baan gemaakt voor de elite soldaten, die hebben ze achter de hand gehouden' 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 11:26
[...]

Exact, dat is de insteek geweest vanaf het begin. Dat is vrij duidelijk.

Wel extreem hard dat dat ten koste gaat van zoveel burgerslachtoffers in Oekraine, maar blijkbaar is dat op sommige niveaus het waard.
Tevens natuurlijk ook massale economische schade, maar dat geeft de westerse wereld natuurlijk ook kansen qua wederopbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:14:
[...]

Wat is er voor Xi te winnen door zich met het conflict te bemoeien? Hij heeft graag een zwak Rusland, en daar werken de Russen ook zonder zijn hulp hard aan. Met het voor Oekraïne opnemen zou het dat belang ondergraven, en de Russen tegen zich in het harnas jagen.

Xi wil het lekker laten doorsudderen. Hij krijgt gas voor kopeken op de roebel, om over al die andere grondstoffen niet te spreken.
Stabilisatie van de wereldmarkt en indempen van inflatie ten behoeve van de groei van China. De verstoorde energie leveranties spelen in beiden (op dit moment) nog een belangrijke rol. China houdt van rust en stabilisatie. Een zwakker Rusland is inderdaad in hun voordeel, dat ben ik met je eens. Maar in het geval van een grote speler als China is “niets” doen ook iets doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
StealthyPeanut schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:22:
[...]

Met het risico op een herhaling van zetten, maar als je geen weerstand hebt gegeven bij het aantreden aan het front dan heb je uiteindelijk ook een keuze gemaakt. Door de keuze van Rusland als entiteit in deze, om onopgeleide troepen naar het front te sturen als kanonnenvoer zijn deze mensen er automatisch bij betrokken.

Als de conclusie is dat ze als ze weigeren dood gemaakt worden, dan kunnen ze wellicht beter weigeren op te draven. Of zoals 900.000 andere Russen deden, vluchten naar een buurland.

Humanitair gezien zie ik ook geen reden tot juichen en heb ik vanaf het begin en nog altijd enig empathie voor de Rus op de grond. Ze lijken hun lot op de vele, vele beelden, met weemoed te ondergaan en regelmatig zelf te kiezen voor een einde door zelfmoord (gefilmd met een drone in 4k, echt veel smeriger kun je het niet maken). Tegelijkertijd zijn het dezelfde mensen die structureel en op grote schaal de meest wanstaltige dingen doen bij de bevolking van het buurland wat ze binnenvielen - dus zie het ook als een noodzakelijk kwaad in dit conflict, om zoveel mogelijk Russische militairen te zien sneuvelen.

Dus eens, niet het juichen waard wat mij betreft, wel een mijlpaal in de richting van een einde aan dit conflict. Ik vrees alleen dat we ooit de 200k teller ook gaan zien, want er zit absoluut nog geen vertraging oid in het tempo waarin Rusland jonge mensen de dood in jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Muncher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:24:
[...]

Stabilisatie van de wereldmarkt en indempen van inflatie ten behoeve van de groei van China.
Dat is niet meer zo. China heeft een slechter vooruitzicht dan de rest van de wereld, en dit conflict raakt vooralsnog vooral de rest van de wereld/Westen (Rusland het meest natuurlijk, maar dat is en was een kleine factor). Dat is dus in Xi's voordeel, meer tijd iets aan die structurele problemen te doen.
De verstoorde energie leveranties spelen in beiden (op dit moment) nog een belangrijke rol.
Het is geen heel grote buis, maar die tussen Rusland en China werkt prima hoor. Hoezo is dat een probleem?
China houdt van rust en stabilisatie.
Hield. Xi heeft nu heel andere problemen, waarbij een 'verzwakt' Westen handig uitkomt.
Een zwakker Rusland is inderdaad in hun voordeel, dat ben ik met je eens. Maar in het geval van een grote speler als China is “niets” doen ook iets doen.
En dat is dus precies het doel van die tekst: een beetje liefdoenerij voor de buhne, niets wezenlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
ZenTex schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:42:
[...]
Rusland is allang geen conventionele dreiging meer en was dat ook voor de oorlog niet.

Niemand is gebaat met een (te) zwak en evt instabiel Rusland.
Het Westen is wel degelijk gebaat bij een zwak en instabiel Rusland. Rusland stookt al decennia lang in het Westen en we hebben twee hele gevaarlijke ideologieën die voet aan de grond hebben gekregen. Ik ben van mening dat zowel Woke als Wappie vuurtjes zijn die door Rusland worden opgestookt. Je ziet de effecten zelfs terug in de Kamer waar zowel woke als wappie (Bij1 en de FvD) voor Rusland stemmen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dat is een broodje aap. Die kikker probeert weg te komen zodra het hem te heet wordt. ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:46

Stoney3K

Flatsehats!

HaterFrame schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:19:
[...]

Tsja, allemaal dienen ze Russen. Dat het allemaal zinloze doden zijn daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens, evenals dat dit niet had gehoeven als ze Putin niet gediend hadden.
Als ze geweigerd hadden om Putin te dienen waren ze alsnog zinloze doden geweest.

Enige verschil is van wie de kogel afkomstig is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Simplistisch om het maar als trolls neer te zetten.

In WOII begon men ook zonder de T34. Kijk naar de bizar snelle ontwikkelingen van techniek in WO 2 überhaupt. Oorlog versnelt dat enorm. Ook in Rusland nu, reken daar maar wel op. Ik denk niet dat ze ineens tegen westerse technologie op kunnen. Maar het laatste wat je moet doen is het land ooit gaan onderschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

gustaveau schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:23:
Tevens natuurlijk ook massale economische schade, maar dat geeft de westerse wereld natuurlijk ook kansen qua wederopbouw.
Dat gaat het westen natuurlijk niet voor niets doen. De massale bordjes 'repaired for YOU by the EU' overal zullen voor een aardige pro-EU/Westen houding zorgen die op de lange termijn winst oplevert naast de quid-pro-quo's die overal zullen komen. "Wij bouwen heel jullie dorp opnieuw op en geven jullie goedkope lease-constructies voor landbouwapparatuur als wij wat mooie graanleveringscontracten krijgen"

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:46

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:25:
[...]

Als de conclusie is dat ze als ze weigeren dood gemaakt worden, dan kunnen ze wellicht beter weigeren op te draven. Of zoals 900.000 andere Russen deden, vluchten naar een buurland.
Als je als mobik weigert om op te komen dagen, dan word je gewoon van de straat geplukt of van je bed gelicht, en krijg je een 9 millimeter in je nek. Met een beetje pech wacht je familie hetzelfde lot, zodat je buurman er wel twee keer over nadenkt om ook thuis te blijven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
PLAE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:46:
[...]

Simplistisch om het maar als trolls neer te zetten.
Voor wat betreft het-goede-spul argument: verre van simplistisch. Geringe aantallen, geen actie gezien, slechts een paar shows, niemand die het spul koopt, probleem van complexe supply chain waar Rusland op buitenlandse componenten leunt waar ze nu geen toegang hebben; het goede spul is een papieren tijger.
In WOII begon men ook zonder de T34. Kijk naar de bizar snelle ontwikkelingen van techniek in WO 2 überhaupt. Oorlog versnelt dat enorm. Ook in Rusland nu, reken daar maar wel op. Ik denk niet dat ze ineens tegen westerse technologie op kunnen. Maar het laatste wat je moet doen is het land ooit gaan onderschatten.
Er valt niets te versnellen voor het Kremlin. Ook toen, maar zeker nu leunt het grootste deel van de ontwikkelingen op niet Russische componenten en expertise (altijd interessant te vermelden: Oekraïne is altijd hoofdleverancier van beide geweest). Iedereen die slim is om tanks te ontwikkelen is gevlucht, onderdelen kunnen niet geïmporteerd worden, nouja, zie hierboven. Een tanks nu en een tank toen is wel iets andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Stoney3K schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:56:
[...]

Als je als mobik weigert om op te komen dagen, dan word je gewoon van de straat geplukt of van je bed gelicht, en krijg je een 9 millimeter in je nek. Met een beetje pech wacht je familie hetzelfde lot, zodat je buurman er wel twee keer over nadenkt om ook thuis te blijven.
Ik begrijp dat er overlevingsinstinct is - worden ze gevangen genomen zijn ze tegen de oorlog, worden in Rusland geinterviewd zijn ze voor, krijgen ze een granaat in hun mik ist helaas. Dat impliceert alleen wel dat de gemiddelde Rus dus zelf is gestopt met denken en ergens hoopte ik dat ze die mogelijkheid nog zouden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 11:26
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:59:
[...]

Er valt niets te versnellen voor het Kremlin. Ook toen, maar zeker nu leunt het grootste deel van de ontwikkelingen op niet Russische componenten en expertise (altijd interessant te vermelden: Oekraïne is altijd hoofdleverancier van beide geweest). Iedereen die slim is om tanks te ontwikkelen is gevlucht, onderdelen kunnen niet geïmporteerd worden, nouja, zie hierboven. Een tanks nu en een tank toen is wel iets andere koek.
Laten we ook de Lend Lease niet vergeten, van de in total 50 miljard hulp van de VS aan haar bondgenoten is er meer dan 11 miljard richting de Sovietunie gegaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

In total, the U.S. deliveries to the USSR through Lend-Lease amounted to $11 billion in materials: over 400,000 jeeps and trucks; 12,000 armored vehicles (including 7,000 tanks, about 1,386[57] of which were M3 Lees and 4,102 M4 Shermans);[58] 11,400 aircraft (of which 4,719 were Bell P-39 Airacobras, 3,414 were Douglas A-20 Havocs and 2,397 were Bell P-63 Kingcobras)[59] and 1.75 million tons of food

Als ze zouden willen zou China zo'n rol op zich kunnen nemen, maar ik zo momenteel geen redenen (behalve een groote stuk Siberia aub) dat ze hiertoe over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:59:
[...]

Voor wat betreft het-goede-spul argument: verre van simplistisch. Geringe aantallen, geen actie gezien, slechts een paar shows,
Is maar net weer hoe je bekijkt wat het 'goede spul' is. Het blijft nog steeds bij schattingen van voorraden qua raketten. Er waren ook experts die dachten dat ze er al helemaal doorheen zouden zitten in april. Dat bleek niet zo te zijn. En inderdaad die nieuwe tanks zie je (vrijwel) niet.
Ja sorry ik noem dit dus echt wel simplistisch/onderschatting. Ook al beschrijf je allemaal feiten die in het nadeel van de Russen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
PLAE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
[...]

Is maar net weer hoe je bekijkt wat het 'goede spul' is. Het blijft nog steeds bij schattingen van voorraden qua raketten. Er waren ook experts die dachten dat ze er al helemaal doorheen zouden zitten in april. Dat bleek niet zo te zijn. En inderdaad die nieuwe tanks zie je (vrijwel) niet.
Daar waar voorraadden groter waren dan sommigen dachten, zie ik geen modern spul opduiken, maar juist ouwe meuk die onder het stof vandaan is gehaald. Wat zou het goede spul dan wel moeten zijn volgens jou?
[...]

Ja sorry ik noem dit dus echt wel simplistisch/onderschatting. Ook al beschrijf je allemaal feiten die in het nadeel van de Russen spreken.
De lui uit het materiaal topic kunnen dit misschien aanvullen, maar ik herinner me dat van het post-2000 spul maar een handjevol steeds is gemaakt. Ook gebruik je je beste spul meestal het eerst, dus waarom niet? Als verrassing? Het kost heel wat ze nu niet in te zetten, dus dat lijkt me erg onlogisch.

Dit alles duidt niet op een goede performance, op een geoliede industrie, of zelfs maar het bestaan van die spullen. Maar, in de infowar kant van de strijd, is het een truuk die je wel kunt gebruiken: de dreiging van je papieren tijger. Dat lijkt me dus het meest logische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Brent schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is niet meer zo. China heeft een slechter vooruitzicht dan de rest van de wereld, en dit conflict raakt vooralsnog vooral de rest van de wereld/Westen (Rusland het meest natuurlijk, maar dat is en was een kleine factor). Dat is dus in Xi's voordeel, meer tijd iets aan die structurele problemen te doen.

[...]
Zeker is dit nog wel zo. Even een open deur: China is de grootste exporteur ter wereld, op veel vlakken. Stotterende export maakt het (inherente) probleem alleen maar groter voor China. Ze hebben juist nu geld nodig met alle problemen die zich voordoen (waarvan Evergrande mogelijk nu de grootste is? Maar dat is speculatie vanuit mij!)
Het is geen heel grote buis, maar die tussen Rusland en China werkt prima hoor. Hoezo is dat een probleem?

[...]
Ik doelde hiermee op de verstoorde energieleverancies richting Europa, een van de voornaamste afzetmarkten van China. Kort door de bocht: hogere energielasten = is minder vrij besteedbaar inkomen (biergeld :P) = minder export richting Europa = minder geld voor China.
Hield. Xi heeft nu heel andere problemen, waarbij een 'verzwakt' Westen handig uitkomt.

[...]
Houd. Het is zelfs besproken in het laatste grote partijcongres waarbij Xi wederom "gekozen" is. Kan de bron nu niet vinden (zit op mobiel, bookmark heb ik thuis). E
En dat is dus precies het doel van die tekst: een beetje liefdoenerij voor de buhne, niets wezenlijks.
Diplomaten zullen dit waarschijnlijk anders intepreteren. Xi heeft nadrukkelijk niet gezegd dat de vriendschap met Rusland boven alles gaat. Zie ook de bijeenkomsten van een paar maanden geleden in centraal-azie. Xi ging eerst bij een (aantal) (voormalige) Rusland-gezinden langs, voordat hij naar Rusland/Putin afreisde. Ook daarmee werd een diplomatiek statement afgegeven: Rusland is voor ons niet zo belangrijk, als wij voor Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ik verwacht best wel adaptie (dat zie je qua dronegebruik en dan bedoel ik niet de Iraanse) en ontwikkeling in de komende periode. Ik vind nog steeds dat we het land niet moeten onderschatten. Al lopen ze op veel gebieden hopeloos achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

gustaveau schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:11:
[...]

Laten we ook de Lend Lease niet vergeten, van de in total 50 miljard hulp van de VS aan haar bondgenoten is er meer dan 11 miljard richting de Sovietunie gegaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

In total, the U.S. deliveries to the USSR through Lend-Lease amounted to $11 billion in materials: over 400,000 jeeps and trucks; 12,000 armored vehicles (including 7,000 tanks, about 1,386[57] of which were M3 Lees and 4,102 M4 Shermans);[58] 11,400 aircraft (of which 4,719 were Bell P-39 Airacobras, 3,414 were Douglas A-20 Havocs and 2,397 were Bell P-63 Kingcobras)[59] and 1.75 million tons of food

Als ze zouden willen zou China zo'n rol op zich kunnen nemen, maar ik zo momenteel geen redenen (behalve een groote stuk Siberia aub) dat ze hiertoe over gaan.
Offtopic: inmiddels zijn er al Thompson M1A1 geweren gespot op de frontlinie. Jawel, afkomstig van de toenmalige lend lease :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
PLAE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
[...]
Zoals al vaker gezegd kun je dan beter naar de echte experts kijken. De verhalen dat alles continue op is gonzen inderdaad continue rond. Als je echter de echte experts (b.v. Britse rapportages) bekijkt zie je daarin een heel ander verhaal. Daarin zeggen ze dat het echt goede spul steeds meer opraakt, maar ook dat ze die nog mondjesmaat kunnen produceren. En ook dat dat 'opraken' alsnog betekent dat ze allerlei andere raketten over hebben.

Als je naar het moderne materieel kijkt (tanks), is dat verhaal echter wat anders. Daarvan wordt wel gezegd dat het, buiten wat ze achter houden voor interne defensie, gewoon op is. Armata's lijken gewoon niet te bestaan (behalve parade-paardjes) en niemand gelooft dat rusland ze kan produceren (ze zijn op de markt maar er zijn geen orders voor en rusland koopt ze zelf ook niet). maar ook daarvoor geldt dat ze van het oude spul wel nog heel veel op voorraad hebben. Bedenk alleen wel dat ze daarmee terugvallen op materieel van de Sovjet-Unie en niet iets dat rusland zelf heeft geproduceerd.
[...]
Het is eerder realistisch. Als je ziet wat rusland de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen valt dat heel zwaar tegen. Leg dat naast hun budget en het beeld is nog veel droeviger voor rusland. Pak daarbij nog de sancties en je kunt alleen maar concluderen dat ze nog veel minder kunnen.
Daarbij moet je ze niet onderschatten, maar met de economie en de achterstand die ze hebben is het niet realistisch dat ze op korte termijn met iets baanbrekends komen.

Het blijkt in deze oorlog vooral dat de propaganda van rusland een stuk beter is dan hun kunde om iets te produceren. Heel simpel gezegd, zo goed als alles wat rusland momenteel gebruikt stamt uit de tijd van de Sovjet-Unie (en zelfs eerder...)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

PLAE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:29:
Ik verwacht best wel adaptie (dat zie je qua dronegebruik en dan bedoel ik niet de Iraanse) en ontwikkeling in de komende periode. Ik vind nog steeds dat we het land niet moeten onderschatten. Al lopen ze op veel gebieden hopeloos achter.
We moeten ze inderdaad niet onderschatten. Het is een heel groot land met heel veel mobiks en blijkbaar maakt een paar honderd duizend doden (of een paar miljoen) niet uit voor diegene die aan de macht zijn.

Vandaar ook dat het niet zo snel gaat.

En laten we ook niet vergeten dat het een behoorlijk asymmetrische oorlog is. Rusland mag wel vanaf russisch grondgebied raketten op Oekraine afvuren maar Oekraïne niet op rusland (volgens sommigen dan) en dat is natuurlijk niet erg behulpzaam voor Oekraïne.

In Oekraïne gaat alles stuk en rusland kan verder, zei het op beperkte schaal door een handvol sancties, met produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

-tom-562 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:32:
Offtopic: inmiddels zijn er al Thompson M1A1 geweren gespot op de frontlinie. Jawel, afkomstig van de toenmalige lend lease :X
Doe eens een linkje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Muncher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:28:
[...]

Zeker is dit nog wel zo. Even een open deur: China is de grootste exporteur ter wereld, op veel vlakken. Stotterende export maakt het (inherente) probleem alleen maar groter voor China. Ze hebben juist nu geld nodig met alle problemen die zich voordoen (waarvan Evergrande mogelijk nu de grootste is? Maar dat is speculatie vanuit mij!)
De VS en Europa waren al hard bezig eens paal en perk aan Chinese handel en diefstal te stellen, daar staat dit conflict op zich los van. Er is onverminderd vraag naar hoogwaardige producten die vaak voor een belangrijk deel in China gemaakt worden. Waaruit blijkt precies dat die handel stottert door de oorlog?
[...]

Ik doelde hiermee op de verstoorde energieleverancies richting Europa, een van de voornaamste afzetmarkten van China. Kort door de bocht: hogere energielasten = is minder vrij besteedbaar inkomen (biergeld :P) = minder export richting Europa = minder geld voor China.
Je kunt ook redereren dat minder energie in Europa = grotere vraag warmtepompen = meer afzetmarkt voor China.

Waar ik op doelde is dat dat voornemen van de VS, EU om actief op zoek te gaan naar grondstoffen buiten China, actief alternatieve 'fabriekslanden' te zoeken, en nog actiever diefstal van kennis te bemoeilijken, ook in een stabiele wereld slecht nieuws is voor China. Een wat wanhopiger Westen komt ze stukken beter uit, iig op korte termijn. China heeft niets aan stabiliteit als die exportmarkt voor haar wegvalt, of in elk geval het Westerse en dus lucratiefste deel. Wat reuring om ervoor te zorgen dat we daar even de aandacht en het geld niet voor hebben is dus juist in hun voordeel.
[...]

Houd. Het is zelfs besproken in het laatste grote partijcongres waarbij Xi wederom "gekozen" is. Kan de bron nu niet vinden (zit op mobiel, bookmark heb ik thuis). E
Wat men op het partijcongres zegt lijkt me tamelijk irrelevant ;) Daar is het partijcongres helemaal niet voor, dat is er voor interne consumptie. Xi moet ten alle tijden gezien worden die doelen na te streven, of hij dat ook echt doet is een tweede. Zie ook Taiwan: als hij rationeel zou zijn op dit punt, dan had hij het land allang erkent en dreef er gewoon handel mee, wat natuurlijk ook al gebeurd, maar dan formeel, volgens de regels, in grotere volumes, etc. Doet 'ie niet, want 'harmonie' is slechts een middel, geen doel.
[...]

Diplomaten zullen dit waarschijnlijk anders intepreteren. Xi heeft nadrukkelijk niet gezegd dat de vriendschap met Rusland boven alles gaat. Zie ook de bijeenkomsten van een paar maanden geleden in centraal-azie. Xi ging eerst bij een (aantal) (voormalige) Rusland-gezinden langs, voordat hij naar Rusland/Putin afreisde. Ook daarmee werd een diplomatiek statement afgegeven: Rusland is voor ons niet zo belangrijk, als wij voor Rusland.
Zoals in elke goede diplomatieke uitspraak zit er iets in voor iedereen. De truuk is tussen de regels te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PLAE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:29:
Wanhopig vliegende grasmaaiers importeren lijkt me niet iets dat je doet vanuit een positie van controle en capaciteit; dit is juist een weggever dat het er niet best voorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Wikipedia: Thomson submachine gun/Users
Soviet Union:In 1924 a large number of M1921s was purchased through Mexico and issued to NKVD and border guards. 137,729 were received through Lend-Lease in WW2
offtopic:
@_Arthur vv dat mag je best wat aardiger brengen. Of, als je slecht tegen onbedoelde antwoorden kan: probeer je vraag wat eenduidiger te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door onkl op 21-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Ja dat weet ik ook wel. Maar wilde graag bewijs zien dat ze nu gebruikt worden aan het front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
_Arthur schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:04:
[...]

Ja dat weet ik ook wel. Maar wilde graag bewijs zien dat ze nu gebruikt worden aan het front.
....

PK machine gun, four AK-74 & AKS-74 rifles, RPG-7V/2 Launcher and a interesting M1928A1 Thompson submachine gun

....

Yep, er is in ieder geval 1 M1928a1 :)

Heel fijn is dat niet, deze is veroverd door de kadyrovites in melitopol.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 21-12-2022 17:47 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid