Muncher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:28:
[...]
Zeker is dit nog wel zo. Even een open deur: China is de grootste exporteur ter wereld, op veel vlakken. Stotterende export maakt het (inherente) probleem alleen maar groter voor China. Ze hebben juist nu geld nodig met alle problemen die zich voordoen (waarvan Evergrande mogelijk nu de grootste is? Maar dat is speculatie vanuit mij!)
De VS en Europa waren al hard bezig eens paal en perk aan Chinese handel en diefstal te stellen, daar staat dit conflict op zich los van. Er is onverminderd vraag naar hoogwaardige producten die vaak voor een belangrijk deel in China gemaakt worden. Waaruit blijkt precies dat die handel stottert door de oorlog?
[...]
Ik doelde hiermee op de verstoorde energieleverancies richting Europa, een van de voornaamste afzetmarkten van China. Kort door de bocht: hogere energielasten = is minder vrij besteedbaar inkomen (biergeld

) = minder export richting Europa = minder geld voor China.
Je kunt ook redereren dat minder energie in Europa = grotere vraag warmtepompen = meer afzetmarkt voor China.
Waar ik op doelde is dat dat voornemen van de VS, EU om actief op zoek te gaan naar grondstoffen buiten China, actief alternatieve 'fabriekslanden' te zoeken, en nog actiever diefstal van kennis te bemoeilijken, ook in een stabiele wereld slecht nieuws is voor China. Een wat wanhopiger Westen komt ze stukken beter uit, iig op korte termijn. China heeft niets aan stabiliteit als die exportmarkt voor haar wegvalt, of in elk geval het Westerse en dus lucratiefste deel. Wat reuring om ervoor te zorgen dat we daar even de aandacht en het geld niet voor hebben is dus juist in hun voordeel.
[...]
Houd. Het is zelfs besproken in het laatste grote partijcongres waarbij Xi wederom "gekozen" is. Kan de bron nu niet vinden (zit op mobiel, bookmark heb ik thuis). E
Wat men op het partijcongres zegt lijkt me tamelijk irrelevant

Daar is het partijcongres helemaal niet voor, dat is er voor interne consumptie. Xi moet ten alle tijden gezien worden die doelen na te streven, of hij dat ook echt doet is een tweede. Zie ook Taiwan: als hij rationeel zou zijn op dit punt, dan had hij het land allang erkent en dreef er gewoon handel mee, wat natuurlijk ook al gebeurd, maar dan formeel, volgens de regels, in grotere volumes, etc. Doet 'ie niet, want 'harmonie' is slechts een middel, geen doel.
[...]
Diplomaten zullen dit waarschijnlijk anders intepreteren. Xi heeft nadrukkelijk niet gezegd dat de vriendschap met Rusland boven alles gaat. Zie ook de bijeenkomsten van een paar maanden geleden in centraal-azie. Xi ging eerst bij een (aantal) (voormalige) Rusland-gezinden langs, voordat hij naar Rusland/Putin afreisde. Ook daarmee werd een diplomatiek statement afgegeven: Rusland is voor ons niet zo belangrijk, als wij voor Rusland.
Zoals in elke goede diplomatieke uitspraak zit er iets in voor iedereen. De truuk is tussen de regels te kunnen lezen.