"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik vraag me wel af hoe hij Perez dan moet helpen. Die heeft immers, omdat ze nu gelijk staan, een heel simpele taak, eindigen voor Lec, omdat Lec volgens mij meer races heeft gewonnen. Dus veel meer dan een tow in kwalificatie zie ik eigenlijk niet wat voor hulp Max echt kan bieden. Immers als Perez voor Lec zit, hoeft Max niet te helpen, en als Perez achter Lec zit zal ie hem zelf in moeten halen. Max die zal dat nog eerder doorhebben dan ik, dus daarom misschien ook wel die uitspraak doen. Wetende dat van echt helpen waarschijnlijk geen sprake kan zijn.stylezzz schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:49:
[...]
Oh ja hoor. Dit ettert alleen nog maar door op fora volgens mij. Redbull heeft de boel allang afgesloten. Max gaat perez helpen in abu dhabi als hij kan.
Race week!
Ik denk dat ze wachten om de auto een kans te geven om opnieuw te starten en weer weg te rijden. Kijk naar de crash van Leclerc. Dat leek ook een SC te worden maar die reed uiteindelijk gewoon op eigen krachten verder. Als er op dat moment een SC was uitgeroepen waren we 10 minuten van de race verloren.Divak schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
Mee eens, maar nog veel erger vind ik dat het eerst 1-2 minuten duurt voordat de VSC wordt opgeroepen, om daarna naar een SC te gaan. Norris was al bezig met uit de auto klimmen voordat de VSC kwam. Dit terwijl je vanaf de 1e seconde direct ziet dat dit een volledige SC moet worden. Alsof de wedstrijdleiding aan het wachten is met de beslissing tot het hele veld langs de pit is gereden, of specifiek wachten tot de top 5-6 voorbij zijn gereden voordat er actie wordt ondernomen.
Overigens denk ik dat ze ook wel eens een paar seconden wachten tot de groep een beetje plek heeft gevonden. Een SC afkondigen terwijl er drie auto's vooraan met een inhaalactie bezig zijn is ook een beetje gevaarlijk. De invloed hiervan zal niet heel groot zijn want er gebeurt altijd wel wat. Ik neem aan dat de aandacht van iedereen op dat moment vooral bij het incident is en minder bij wat de rest doet.
Ten slotte vraag ik me af of het misschien iets met snelheidsverschil te maken heeft. De SC is een snelle auto maar het is geen F1 auto. De SC heeft toch een aantal seconde nodig om vanuit de pit op de baan te komen. Het liest heb je dat die auto daar duidelijk zichtbaar klaar staat zodat de aanstormende auto's weten dat ze moeten gaan afremmen voor de SC. Als die auto opeens verschijnt vlak voor ze zich de bocht in storten lijkt me dat ook gevaarlijk (in praktijk zijn er overigens meestal al gele vlaggen of een VSC geweest).
Hoe dan ook snap ik wel dat ze niet blind naar een rode vlag of (V)SC grijpen maar het even wat tijd geven om te zien hoe de situatie zich ontwikkelt zodat ze in 1 keer de juiste beslissing kunnen nemen zonder gevaarlijke paniekreacties.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Onderaan dit artikel het interview met ViaPlay;mathy_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:39:
Ik heb geen interviews gekeken want ik zit op een data limiet in het buitenland. Maar heeft Max er zelf al iets over gezegd? Of Horner?
https://nl.motorsport.com...ton-f1-brazilie/10399750/
Heel duidelijk dat;
- er iets recht gezet is
- de lucht geklaard is
- Max in Abu Dhabi hulp aanbied aan Checo indien nodig
Mijn boefje is liev!
En dit is wat anders dan iemand voorbij laten.JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:58:
[...]
- er iets recht gezet is
- de lucht geklaard is
- Max in Abu Dhabi hulp aanbied aan Checo indien nodig
Max wint deze natuurlijk voor het all time record van 15SterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:59:
[...]
En dit is wat anders dan iemand voorbij laten.
Mijn boefje is liev!
In dat geval had hij gisteren beter kunnen helpen.JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:00:
[...]
Max wint deze natuurlijk voor het all time record van 15
PSN: Shiver23
Er waren idd ooit regels geïntroduceerd voor het met team orders wisselen van p1.AppieNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:46:
[...]
De FIA heeft al wat jaren een regel dat er geen teamorders meer mogen mbt positie in de laatste 2 rondes. Ik weet echter niet of dit alleen gaat om orders omtrent de leiding (staat me bij dat het is ingevoerd in het Schumacher-Barichello tijdperk).
Nu zijn deze teamorders al gecommuniceerd met de rijders 5 laps voor het einde (wanneer Verstappen langs Perez mocht), dus ik denk dat de FIA hier niks mee kan.
Maar die zijn later weer geschrapt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sorry, ja typo.hardware-lover schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:33:
[...]
Als de RB18 het daar goed doet dan verwacht ik deze op plek één, niet op twee?
Mijn boefje is liev!
Ja, de winst is binnen. Als er een moment is voor draconische maatregelen dan is het nu wel.
Strategisch denkend: door een andere Nederlander in die auto te zetten kan RB de relatie met NL goed houden.
Tevens zou ik het wel interessant vinden om te zien De Vries en Perez zich tot elkaar verhouden, ook al is het maar gebaseerd op een enkele race. De Vries is dan wel nieuw in F1 maar hij is ontegenzeggelijk een van de beste coureurs van de wereld, het is niet ondenkbaar dat hij beter is dan Perez. Beter dan Verstappen lijkt me niet maar het is ook weer niet onvoorstelbaar.
Op basis van wat? Speculatie.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:08:
[...]
Ja, de winst is binnen. Als er een moment is voor draconische maatregelen dan is het nu wel.
Mijn boefje is liev!
In een race scenario kunnen er tal van situaties voorkomen, waarin je een concurrent (LEC) tijd kunt kosten en daarmee zelf ook tijd verliezend. Terwijl het niet het beste is voor je eigen race.Dennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:57:
[...]
Ik vraag me wel af hoe hij Perez dan moet helpen. Die heeft immers, omdat ze nu gelijk staan, een heel simpele taak, eindigen voor Lec, omdat Lec volgens mij meer races heeft gewonnen. Dus veel meer dan een tow in kwalificatie zie ik eigenlijk niet wat voor hulp Max echt kan bieden. Immers als Perez voor Lec zit, hoeft Max niet te helpen, en als Perez achter Lec zit zal ie hem zelf in moeten halen. Max die zal dat nog eerder doorhebben dan ik, dus daarom misschien ook wel die uitspraak doen. Wetende dat van echt helpen waarschijnlijk geen sprake kan zijn.
Die zijn dan waarschijnlijk wel normaal opgegroeidvhal schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:27:
[...]
Gelukkig kan ik wel een aantal topsporters noemen die de genoemde asociale eigenschap juist niet lijken te hebben en op eenzame hoogte in hun sport excelleren.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:08:
[...]
Strategisch denkend: door een andere Nederlander in die auto te zetten kan RB de relatie met NL goed houden.
Tevens zou ik het wel interessant vinden om te zien De Vries en Perez zich tot elkaar verhouden, ook al is het maar gebaseerd op een enkele race. De Vries is dan wel nieuw in F1 maar hij is ontegenzeggelijk een van de beste coureurs van de wereld, het is niet ondenkbaar dat hij beter is dan Perez. Beter dan Verstappen lijkt me niet maar het is ook weer niet onvoorstelbaar.

Sorry maar het wisselen van je meest recente 2x WDC die weer een recordseizoen heeft gehad en behoorlijk universeel als de beste rijder van het moment/decennium/era wordt gezien voor een rookie die door zoveel teams niet goed genoeg is bevonden dat hij op z'n 27e pas debuut maakt in F1, dat vind ik toch wel een van de achterlijkste beslissingen ooit. Dat gaat nooit gebeuren, hoe je het überhaupt hebt kunnen verzinnen snap ik ook niet. En "de relatie met NL goed houden" dmv NdV? lol ok. Veruit het grootste deel van NLse F1-fans zijn fan van Verstappen en niet van De Vries, zullen dat ook niet zomaar gaan veranderen en al helemaal niet op basis van het niet honoreren van teamorders. Dus daar houd je de relatie niet goed mee simpel door er een andere NLer in te zetten.
Je mist denk ik de context, het is niet een speculatie. Anders begrijp ik je opmerking/vraag niet.
Ik denk dat jij de context een beetje mistCAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:16:
[...]
Je mist denk ik de context, het is niet een speculatie. Anders begrijp ik je opmerking/vraag niet.
Mijn boefje is liev!
Ben benieuwd waar het vetgedrukte gedeelte hierboven op is gebaseerd?CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:08:
Voor de rest van je reactie? Tja, eh.., iets met een tang of zo?
Testing, one, two ...
Hij is wereldkampioen Formule E. Als dat niet voldoende is om je zelf een van de beste van de wereld te mogen noemen dan weet ik het ook niet meer.hardware-lover schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:24:
Ben benieuwd waar het vetgedrukte gedeelte hierboven op is gebaseerd?
Formule E staat bij velen bekend als de botsautoklasse. En van iemand die "een van de besten" zou moeten zijn verwacht je eigenlijk wel dat hij in het jaar daarop hoger eindigt dan 9e.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:26:
[...]
Hij is wereldkampioen Formule E. Als dat niet voldoende is om je zelf een van de beste van de wereld te mogen noemen dan weet ik het ook niet meer.
[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 14-11-2022 13:28 ]
Verwijderd
Kan je wel zeggen, maar 1. veel ex-formule 1 coureurs en 2. allemaal hetzelfde materiaal.DataGhost schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:27:
[...]
Formule E staat bij velen bekend als de botsautoklasse.
Dus veel zeer boven gemiddeld goede coureurs in gelijkwaardig materiaal en winnen, dan kan je echt wel wat.
Die bijnaam komt voornamelijk door het geluid van die auto's en idiote gimmicks zoals fan boosts...
Wat mij betreft niet in die klasse nee, maar dat is puur persoonlijk, na alle seizoenen gevolgd te hebben.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:26:
Hij is wereldkampioen Formule E. Als dat niet voldoende is om je zelf een van de beste van de wereld te mogen noemen dan weet ik het ook niet meer.
Testing, one, two ...
Doe gewoon normaal, je bent al kampioen.. Je zorgt voor wrijving in het hele team. Tuurlijk hoor je dan als een soort damage control dat alles is uitgesproken. Yeah right..
Dit ettert nog wel na en zeker niet in het voordeel van Max.
Heeft ook met het grote aantal botsingen te maken en dat vind ik dan weer niet getuigen van kwaliteit. Anders had het wel de RC-autootjesklasse geheten omdat dat qua geluid veel beter overeen komt.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:29:
[...]
Kan je wel zeggen, maar 1. veel ex-formule 1 coureurs en 2. allemaal hetzelfde materiaal.
Dus veel zeer boven gemiddeld goede coureurs in gelijkwaardig materiaal en winnen, dan kan je echt wel wat.
Die bijnaam komt voornamelijk door het geluid van die auto's en idiote gimmicks zoals fan boosts...
Maar ex-F1 coureur zegt niet zo heel veel. Welke "goede" F1-coureurs zijn naar FE gegaan en hoeveel daarvan waren op het moment van die overstap nog relevant wat betreft de curve van sportieve prestaties tijdens hun carriere a.k.a. nog niet allang over hun piek heen of bijna oud genoeg voor een bejaardentehuis?
Helemaal mee eens, en blijkbaar zijn er nu ook nog mensen die hem prijzen 'omdat hij zo eerlijk is'. Hij heeft het gewoon behoorlijk verprutst en het beetje sympathie dat hij nog bij veel mensen had weggegooid.Dwight84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:41:
Jammer van Verstappen gisteren. Baalde ervan dat uiteraard Lewis weer tegen Verstappen aan knalt maar dat van Perez was gewoon zo kinderachtig.
Doe gewoon normaal, je bent al kampioen.. Je zorgt voor wrijving in het hele team. Tuurlijk hoor je dan als een soort damage control dat alles is uitgesproken. Yeah right..
Dit ettert nog wel na en zeker niet in het voordeel van Max.
Nyck de Vries heeft naast F-E ook F2 gewonnen. Perez heeft alleen een keer een F3 kampioenschap gewonnen. Perez heeft/had het record voor het meeste races zonder een podium en voor het meeste races zonder pole. Als Perez goed genoeg is voor RB dan denk ik dat De Vries dat ook is.
Mijn suggestie was uiteraard niet dat De Vries het beter gaat doen dan Verstappen. Mijn suggestie is dat De Vries een waardige invaller is als Max voor straf op de bank moet zitten. Niet dat ik het echt verwacht maar wat doe je anders om de teugels aan te trekken bij iemand die alleen maar geeft om racen en het kampioenschap al heeft gewonnen? Een geldboete zal Verstappen koud laten. Niet rijden is volgens mij het enige dat hem raakt.
Voor de duidelijkheid en alle fanboys: nee, dat gaat niet gebeuren, de kans is veel groter dat ze het uitpraten en er op een andere manier uitkomen. Waarschijnlijk is de situatie (door ons) veel verder opgeblazen dan het waard is. Maar van buitenaf ruikt het een beetje naar.
Dit is al gebeurd.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:50:
Voor de duidelijkheid en alle fanboys: nee, dat gaat niet gebeuren, de kans is veel groter dat ze het uitpraten en er op een andere manier uitkomen. Waarschijnlijk is de situatie (door ons) veel verder opgeblazen dan het waard is. Maar van buitenaf ruikt het een beetje naar.
Er is in al die jaren echt wel lomper gedrag getoond...
Mijn boefje is liev!
Sowieso is er voor RBR helemaal geen reden om Max te gaan vervangen, dat gaat echt never nooit gebeuren
Volgens die redenering is Mick Schumacher een betere kandidaat. Die heeft namelijk ook F2 gewonnen, maar dan in zijn tweede jaar al tegenover het derde jaar voor De Vries. Bovendien heeft Schumacher nu al twee seizoenen ervaring in F1 wat in je hoofd-team fijner is dan een rookie, als je ook een "rookie-team" hebt. Of is het nu opeens niet fijn om statistieken heel selectief en zonder context toe te passen?CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:50:
Jullie maken er allemaal veel te veel van, maar vooruit ik bijt wel even
Nyck de Vries heeft naast F-E ook F2 gewonnen. Perez heeft alleen een keer een F3 kampioenschap gewonnen. Perez heeft/had het record voor het meeste races zonder een podium en voor het meeste races zonder pole. Als Perez goed genoeg is voor RB dan denk ik dat De Vries dat ook is.
Ben zelf geen F1 coureur natuurlijk maar even zo'n drukje op het gaspedaal op de apex met zoveel PK op je achterwielen is natuurlijk vragen om 'problemen'.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hij hoeft ook niet per se over die gele curb hé, hij had rechts om die curb heen kunnen gaan en zo een botsing vermijden. Dat was achteraf ook wel de slimmere move geweest voor VER want dan had HAM mogelijk een straf kunnen krijgen voor het buiten de baan duwen van de tegenstander.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:05:
[...]
Sorry hoor, maar je weet dat die yellow sausage curb een killer is he? Waarom denk je dat de FIA aangeeft dat Lewis meer ruimte had kunnen geven?
Kijk je hoe de stewards dit vergelijke geval beoordeelden dan had het ook slechter uit kunnen pakken voor VER. Al met al hadden ze dit gisteren (imho) prima af kunnen doen als racing incident.
Dus jouw take is dat Lewis helemaal niks verkeerd heeft gedaan?Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:11:
[...]
Hij hoeft ook niet per se over die gele curb hé, hij had rechts om die curb heen kunnen gaan en zo een botsing vermijden. Dat was achteraf ook wel de slimmere move geweest voor VER want dan had HAM mogelijk een straf kunnen krijgen voor het buiten de baan duwen van de tegenstander.
Kijk je hoe de stewards dit vergelijke geval beoordeelden dan had het ook slechter uit kunnen pakken voor VER. Al met al hadden ze dit gisteren (imho) prima af kunnen doen als racing incident.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb even kort het topic doorgezocht naar telemetrie van Monaco, ironisch genoeg vond ik daar een ander comment van je:AtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:09:
https://streamable.com/m97q3i
Ben zelf geen F1 coureur natuurlijk maar even zo'n drukje op het gaspedaal op de apex met zoveel PK op je achterwielen is natuurlijk vragen om 'problemen'.
De telemetrie is hier te vinden: klik want als ik dit achterlijke hoge plaatje inline embed wordt een moderator boos op meAtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:22:
[...]
Tja voor zover ik weet is het in den beginne door Coronel geroepen en dat heeft zich als een lopend vuurtje verspreid. Ik zag ook nog een tweet langskomen met wat telemetrie erin die zou bewijzen dat Perez opzettelijk crasht in Monaco maar zo cut and dry vond ik die eerlijk gezegd niet.
Dat zijn al zijn Q-rondes in Monaco, ingezoomd op het stukje met die bocht. De input die je op het onderste grafiekje vindt is *voor* de apex, dat is nooit een moment om gas te geven en al helemaal niet zoveel als dat in de verste verte niet overeen komt met hoe hij normaal rustig gas geeft de apex uit. Maar op zich kon je dat in het filmpje ook al zien. Waar je ook nog op kan letten is dat hij helemaal niet* tegenstuurt om het overstuur op te vangen. Maar goed, intentie is heel lastig te bewijzen uit telemetrie en videobeelden.
* vergeleken met hoe in bijna alle gevallen van overstuur met full lock tegengestuurd wordt, of in ieder geval veel meer dan dit
Dat lijkt me niet, immers hij geeft duidelijk aan dat wanneer VER het anders had aangepakt HAM mogelijk een straf had kunnen krijgen, die duiding breng je niet aan wanneer je van mening bent dat HAM niets fout doet.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
[...]
Dus jouw take is dat Lewis helemaal niks verkeerd heeft gedaan?
Dit denk ik ook idd. En ja, Ham had idd meer ruimte kunnen geven. Zelfs Brundle zei dat. Maar na alles wat er vorig jaar gebeurd is had Verstappen ook kunnen weten dat Hamilton dit nooit zou gaan doen. Ja, het kostte Hamilton mogelijk een kans op de winst, maar dit seizoen gaat voor Hamilton toch nergens meer over.Dennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:16:
[...]
Dat lijkt me niet, immers hij geeft duidelijk aan dat wanneer VER het anders had aangepakt HAM mogelijk een straf had kunnen krijgen, die duiding breng je niet aan wanneer je van mening bent dat HAM niets fout doet.
Als die rechts langs de gele curb gaat, dan is dat gewoon "Leaving the track and gaining an advantage".Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:11:
[...]
Hij hoeft ook niet per se over die gele curb hé, hij had rechts om die curb heen kunnen gaan en zo een botsing vermijden. Dat was achteraf ook wel de slimmere move geweest voor VER want dan had HAM mogelijk een straf kunnen krijgen voor het buiten de baan duwen van de tegenstander.
Maar hoe kan je nu zeggen dat Max maar gewoon off-track moet gaan als die legitiem langs zij zit en Hamilton gewoon ruimte moet houden

En als je weet dat Ham geen ruimte laat terwijl die dat wel moet doen, moet je dat maar pikken?Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:20:
[...]
Dit denk ik ook idd. En ja, Ham had idd meer ruimte kunnen geven. Zelfs Brundle zei dat. Maar na alles wat er vorig jaar gebeurd is had Verstappen ook kunnen weten dat Hamilton dit nooit zou gaan doen. Ja, het kostte Hamilton mogelijk een kans op de winst, maar dit seizoen gaat voor Hamilton toch nergens meer over.

Klinkt als: "Je weet dat die voetbalspeler altijd met 2 benen gestrekt inkomt, dus je moet bij hem nooit de bal hebben".
Niet als ie natuurlijk gewoon achter HAM aansluit.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:25:
[...]
Als die rechts langs de gele curb gaat, dan is dat gewoon "Leaving the track and gaining an advantage".
Ik denk dat het niet altijd een kwestie is van moeten, maar ook van je eigen belang dienen is. Nu staat er hier voor Max niets meer op het spel, maar 'live, grow stronger and fight another day' is nog steeds een ding. Stick je de move hier niet niet, wat is dan beter? Aanrijding, mogelijk schade en hopen dat je door kan, of je verlies nemen, opnieuw oplijnen en het een paar bochten of een ronde later op nieuw proberen.Maar hoe kan je nu zeggen dat Max maar gewoon off-track moet gaan als die legitiem langs zij zit en Hamilton gewoon ruimte moet houden
Als je kijkt naar die beoordeling: De enige reden dat Ocon zo'n straf kreeg was omdat hij een lapped car was. Hij na de eerste bocht er niet langs was en hij dus als lapped car in de weg reed. Ze geven niet aan dat de inhaalactie fout was, ze geven aan dat hij daar als lapped car nooit had mogen zitten.Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:11:
[...]
Hele andere situatie.
“The driver of car 31 (Esteban Ocon) was a lapped car. The stewards noted that he had new Super Soft tyres. Ocon attempted a pass on the leader, car 33 (Max Verstappen) to un-lap himself at the outside of turn one.
“The stewards determined that he failed to complete the pass at turn one, and as a lapped car, fought the leader for track position, causing the collision at turn two with the race leader.”
De actie zelf was dus geen probleem.
Verwijderd
Was het niet Berger die over Senna zei dat hij zijn auto liet staan en het aan jou over liet of je eraf ging of niet. Als Senna liet gaan was je voorgoed klaar, dan kreeg je die actie elke keer om je oren.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:28:
[...]
En als je weet dat Ham geen ruimte laat terwijl die dat wel moet doen, moet je dat maar pikken?![]()
Klinkt als: "Je weet dat die voetbalspeler altijd met 2 benen gestrekt inkomt, dus je moet bij hem nooit de bal hebben".
Hetzelfde hier; Hamilton kan knijpen wat hij wil, maar als hij het bij Verstappen doet dan weet hij wat hij riskeert.
Helaas zitten er idioten bij de race stewards, die menen dat ze bij een overduidelijk race incident een straf uit te moeten delen. Het gebeurt niet vaak dat Sky, F1TV, Spaanse en Duitse media het allemaal eens zijn dat een straf niet terecht is... (Nederlandse en Britse media neem ik inzake Verstappen niet echt serieus meer, dat maakt de positie van die laatste bijzonder)
Nee, maar het is ook naief om te roepen dat je dacht dat 2021 vergeten was en je nu gewoon wilde racen:Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:28:
[...]
En als je weet dat Ham geen ruimte laat terwijl die dat wel moet doen, moet je dat maar pikken?![]()
https://nl.motorsport.com...XkvjYhlJsJHEERmzkAd2G_554
Verstappen heeft vorig jaar zelf vaak genoeg vergelijkbare dingen geflikt, dus dan moet je nu niet gaan piepen als Hamilton je terug pakt.
Als Max buiten de gele curb heen gaat, dan kan HAM de apex pakken en doet die niets fout.Dennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:29:
[...]
Niet als ie natuurlijk gewoon achter HAM aansluit.
[...]
Ik denk dat het niet altijd een kwestie is van moeten, maar ook van je eigen belang dienen is. Nu staat er hier voor Max niets meer op het spel, maar 'live, grow stronger and fight another day' is nog steeds een ding. Stick je de move hier niet niet, wat is dan beter? Aanrijding, mogelijk schade en hopen dat je door kan, of je verlies nemen, opnieuw oplijnen en het een paar bochten of een ronde later op nieuw proberen.
De enige manier om te "bewijzen" dat Hamilton geen ruimte laat, is door de inhaalactie te maken. Vervolgens doet die dat correct, beukt HAM hem eraf en krijgt VER de straf. Dat is het hele probleem.
Als je een straf geeft om de telemetrie, dat kan. Die data heb ik niet. Maar HAM zit hier gewoon fout, en daar moet je dan voor bestraffen IMHO. Want nu zet je (weer) het precedent dat HAM de deur gewoon dicht mag gooien terwijl je er al half tussen staat...
En het is van Max juist verstandig om dit NU te doen. Want zoals je zegt: Er staat nu niets op het spel voor Max. Dus als die nu kan aantonen dat HAM hem eraf kegelt zodra die wil inhalen... Dan kun je dat beter nu doen. En off-track gaan betekent dat je niets aantoont. Dat kan alleen als je geen gele curb hebt en die ligt er nu eenmaal.
Mag je mij laten zien wanneer Max vorig jaar hetzelfde heeft gedaan bij HAM.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:34:
[...]
Nee, maar het is ook naief om te roepen dat je dacht dat 2021 vergeten was en je nu gewoon wilde racen:
https://nl.motorsport.com...XkvjYhlJsJHEERmzkAd2G_554
Verstappen heeft vorig jaar zelf vaak genoeg vergelijkbare dingen geflikt, dus dan moet je nu niet gaan piepen als Hamilton je terug pakt.
En ook dan blijf ik erbij: De stewards moeten dit gedrag gewoon bestraffen want op deze manier kan je dus niet meer inhalen tenzij je het op een recht stuk doet. Wil je graag mooie inhaalacties en gevechten zoals gisteren tussen Max en Russel? Of wil je enkel op het rechte stuk een inhaalactie? Want dan kun je voortaan enkel met DRS inhalen....
Tuurlijk is vorig jaar niet vergeten... En dat is precies waarom de stewards correct moeten ingrijpen (en wat harder, 5s vind ik echt niets.... Zeker niet als je willens en wetens iemand van de baan drukt omdat je weet dat die er zit vs dat je per ongeluk iemand aantikt).
En dat gaat beide kanten op. Als Max het flikt, moet die OOK gewoon aangepakt. Want op deze manier kan er straks niet meer geraced worden. Willen we wheel-to-wheel action?
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 14-11-2022 14:38 ]
Had HAM meer ruimte kunnen laten? Zeker. Maar het was ook niet zo dat VER nergens meer heen kon of geen andere opties had. Daarom dus racing incident in mijn optiek.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
[...]
Dus jouw take is dat Lewis helemaal niks verkeerd heeft gedaan?
Zo heel veel anders was die situatie toch niet? Ik lees veel overeenkomst in de beoordeling van beide incidenten:Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:31:
[...]
Hele andere situatie.
“The driver of car 31 (Esteban Ocon) was a lapped car. The stewards noted that he had new Super Soft tyres. Ocon attempted a pass on the leader, car 33 (Max Verstappen) to un-lap himself at the outside of turn one.
“The stewards determined that he failed to complete the pass at turn one, and as a lapped car, fought the leader for track position, causing the collision at turn two with the race leader.”
De actie zelf was dus geen probleem.
"The Stewards determined that Verstappen attempted to pass Hamilton on the outside
of turn 1 by braking very late. He did not complete the pass in Turn 1 and his excess
speed compromised his entry into turn 2, at which point he made contact with
Hamilton. While the Stewards recognize that Hamilton could possibly have given a
little more room at the apex of turn 2, the Stewards determined that Verstappen was
predominantly at fault."
De verzwarende omstandigheid voor OCO is mogelijk dat hij de wedstrijdleider raakt bij het unlappen versus een direct gevecht om een positie.
Barcelona, Imola, Monza en Brazlie bijvoorbeeld waar Verstappen Hamilton wijd duwde of geen ruimte gaf. Vorig jaar ging er gewoon fel aan toe en beiden gunnen elkaar gewoon niks meer.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:37:
[...]
Mag je mij laten zien wanneer Max vorig jaar hetzelfde heeft gedaan bij HAM.
En ook dan blijf ik erbij: De stewards moeten dit gedrag gewoon bestraffen want op deze manier kan je dus niet meer inhalen tenzij je het op een recht stuk doet. Wil je graag mooie inhaalacties en gevechten zoals gisteren tussen Max en Russel? Of wil je enkel op het rechte stuk een inhaalactie? Want dan kun je voortaan enkel met DRS inhalen....
Tuurlijk is vorig jaar niet vergeten... En dat is precies waarom de stewards correct moeten ingrijpen (en wat harder, 5s vind ik echt niets.... Zeker niet als je willens en wetens iemand van de baan drukt omdat je weet dat die er zit vs dat je per ongeluk iemand aantikt).
En dat gaat beide kanten op. Als Max het flikt, moet die OOK gewoon aangepakt. Want op deze manier kan er straks niet meer geraced worden. Willen we wheel-to-wheel action?
Weet ook niet wat beste oplossing is. Ik denk dat je misschien af moet stappen van die hele regel hoe ver een auto naast je moet zitten voor je ruimte moet laten. Gewoon zeggen dat als een auto er naast zit, dat er ruimte moet zijn en je elkaar in leven laat. Maar ja, dat heeft misschien ook weer nadelen, want als je dan met je achterwiel naast je voorganger zit, is de verdedigende partij qua lijn misschien dusdanig benadeeld dat hij nooit zijn positie nog goed kan verdedigen.... maar met de huidige regels blijf je gewoon eindeloos discussies houden over wie zijn schuld het nu was en dat straffen niet consistent worden toegepast.
"When you grow up your heart dies"
Wellicht eens met racing incident, maar zoals @Tomcatter_31 terecht aangeeft. Waar houdt het op dan?Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
[...]
Had HAM meer ruimte kunnen laten? Zeker. Maar het was ook niet zo dat VER nergens meer heen kon of geen andere opties had. Daarom dus racing incident in mijn optiek.
Mbt ergens anders heen kunnen, je blijft dat broodje onderschatten. Eroverheen kleunen is vloer kapot en/of crashen. Hoevaak hebben we dat al gezien?
Hij stuurde in, en ging de bocht gewoon halen. Op dat moment kon hij nergens anders meer heen.
Ik zie nog altijd niet waar VER heen had gemoetenJorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
[...]
Had HAM meer ruimte kunnen laten? Zeker. Maar het was ook niet zo dat VER nergens meer heen kon of geen andere opties had. Daarom dus racing incident in mijn optiek.
Links zat HAM, vooruit is lastig in een bocht, achteruit kon ook niet meer want daar zat HAM ook al...
En rechts zat een gele curb. En we weten hoe dat in Monza eindigde.
Zijn ook veel overeenkomsten. De reden dat OCO de straf kreeg was omdat die niet moest vechten voor positie. Hij kreeg de straf niet omdat die een fout maakte in het racen zelf.[...]
Zo heel veel anders was die situatie toch niet? Ik lees veel overeenkomst in de beoordeling van beide incidenten:
"The Stewards determined that Verstappen attempted to pass Hamilton on the outside
of turn 1 by braking very late. He did not complete the pass in Turn 1 and his excess
speed compromised his entry into turn 2, at which point he made contact with
Hamilton. While the Stewards recognize that Hamilton could possibly have given a
little more room at the apex of turn 2, the Stewards determined that Verstappen was
predominantly at fault."
De verzwarende omstandigheid voor OCO is mogelijk dat hij de wedstrijdleider raakt bij het unlappen versus een direct gevecht om een positie.
Stellen dat het voor Max slechter had kunnen aflopen omdat OCO toen 3 strafpunten kreeg gaat niet op, omdat de reden van de straf niet de inhaalactie an sich was, maar de reden waarom die inhaalde.
Vind het vooral sneu voor Russell (toch wel een galbak met zijn tracklimit gelul) Maar iedereen heeft het over Red Bull op dit moment lol.sjaool schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:49:
Ondertussen heeft die knul het wel weer voor elkaar dat er dagenlang over hem gediscussieerd wordt.
Waar moet Verstappen dan heen? En stop aub met dat er nog ruimte is om naar rechts te gaan. Hamilton kon zaterdag tijdens de sprint niet eens na de formation lap zijn auto binnen de lijntjes parkeren, en nu verwacht je wel dat Verstappen in gevecht nog ziet dat hij 10cm naar binnen kan gaan en nog meer vloerschade riskeren over de gele broodjes terwijl er aan de andere kant naast Hamilton nog 3 autos kunnen rijden. Ja, theoretisch is er nog ruimte. Maar het is overduidelijk dat Hamilton maar een doel heeft en dat is Verstappen van de baan af rijden, met of zonder schade.Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
[...]
Overigens vind ik de vergelijking (van iemand anders) met Barcelona, Imola etc ook niet correct. Ja, Verstappen rijdt in die gevallen ook hard naar binnen. Maar Verstappen zit er wel grotendeels voor, waarbij Hamilton zijn voorvleugel ernaast probeert te drukken ter hoogte van de achterwielen. Terwijl nu in Brazilië Verstappen er degelijk naast zat. En de regels stellen ook dat als je een inhaalactie doet je geen ruimte hoeft te verwachten als je net ee neus er langs duwt, maar als je er goed naast zit dan moet de verdediger wel ruimte laten. Anders had in Mexico Tsunoda ook bestraft moeten worden voor het ongeluk met Ricciardo, terwijl nu de stewards beoordeeld hebben dat Ricciardo nooit daar zijn neus ertussen had moeten duwen omdat het geen inhaal mogelijkheid was/gaf. Dan kan iedereen gewoon extreem laat remmen en de ruimte afdwingen. Daar waar Verstappen er in T1 degelijk naast / voorbij was maar Hamilton net iets beter onderweg naar T2 was waardoor ze weer naast elkaar zaten.
Grappig, het is alsof ik reacties lees over VER van de afgelopen jaren, die ook bekend stond als zijnde 'die gaat je geen millimeter ruimte geven'.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:28:
[...]
Maar Brazilië vorig jaar vergeten, turn 4 als ik me goed herinner?
Kijk de youtube video's nog eens terug zou ik zeggen, maar even een screenshot van Imola:RobertMe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:02:
[...]
Overigens vind ik de vergelijking (van iemand anders) met Barcelona, Imola etc ook niet correct. Ja, Verstappen rijdt in die gevallen ook hard naar binnen. Maar Verstappen zit er wel grotendeels voor, waarbij Hamilton zijn voorvleugel ernaast probeert te drukken ter hoogte van de achterwielen. Terwijl nu in Brazilië Verstappen er degelijk naast zat.
/f/image/yCK1hg3QpOtFFplSGZmkbopE.png?f=fotoalbum_large)
Het wiel van Hamilton in Imola ziet precies op zelfde plek als gisteren in Brazilie.
Maar goed, ik heb sowieso het idee dat coureurs tegenwoordig elkaar minder ruimte gunnen dan vroeger in de jaren 80 of 90 bijvoorbeeld. Heb het niet bijgehouden, maar heb wel het idee dat het tegenwoordig veel meer de trend is om de auto maar naar buiten te laten lopen als een andere auto er al een deel naast zit. Heb idee dat vroeger coureurs dan wat meer ruimte overhielden. maar misschien is dat puur gevoel...
Net zoals met berichten over budget cap overschrijdingen komen tijdens het weekend dat iemand voor de 2e keer WDC kan worden bedoel je?Dwight84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:58:
[...]
Vind het vooral sneu voor Russell (toch wel een galbak met zijn tracklimit gelul) Maar iedereen heeft het over Red Bull op dit moment lol.
Kan wel, misschien komt het doordat alles veel veiliger is geworden: halo, monocoque, overal uitloopstroken ipv grind, etc. Dan nemen ze ook makkelijker risico.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
[...]
Heb idee dat vroeger coureurs dan wat meer ruimte overhielden. maar misschien is dat puur gevoel...
Hij doet z'n held Hamilton na. Ik vond het ook een beetje flauw overkomen. Toen Hamilton het deed was het dat al en Hamilton had meer reden tot klagen.Dwight84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:58:
Vind het vooral sneu voor Russell (toch wel een galbak met zijn tracklimit gelul) Maar iedereen heeft het over Red Bull op dit moment lol.
Het ligt geloof ik wel in het karakter van Russell om de "ideale schoonzoon" te zijn en er op alle punten bij te horen. Dus als Lewis doorgeeft wanneer Max van de baan gaat dan doet George dat ook. Vergeet niet dat hij nog (net) een rookie is die dit jaar vooral meerijdt om te leren van de GOAT. De problemen bij Mercedes hebben dat wellicht een beetje verbloemd omdat ze toch niet meededen voor de eerste plek.
Ik verwacht dat z'n persoonlijkheid zich nog wel wat gaat ontwikkelen nu hij heeft laten zien dat hij er "echt" bijhoort en niet onderdoet voor Hamilton.
Maar ik ga het ze ook niet aanrekenen. F1 is een sport waarbij het verlinken controleren van de rest bij de sport hoort, min of meer uit noodzaak gedwogen omdat de organisatie domweg niet de middelen heeft om het zelf te doen.
Het probleem zit IMHO dat ze per se een schuldige aanwijzen en straffen.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
[...]
Barcelona, Imola, Monza en Brazlie bijvoorbeeld waar Verstappen Hamilton wijd duwde of geen ruimte gaf. Vorig jaar ging er gewoon fel aan toe en beiden gunnen elkaar gewoon niks meer.
Weet ook niet wat beste oplossing is. Ik denk dat je misschien af moet stappen van die hele regel hoe ver een auto naast je moet zitten voor je ruimte moet laten. Gewoon zeggen dat als een auto er naast zit, dat er ruimte moet zijn en je elkaar in leven laat. Maar ja, dat heeft misschien ook weer nadelen, want als je dan met je achterwiel naast je voorganger zit, is de verdedigende partij qua lijn misschien dusdanig benadeeld dat hij nooit zijn positie nog goed kan verdedigen.... maar met de huidige regels blijf je gewoon eindeloos discussies houden over wie zijn schuld het nu was en dat straffen niet consistent worden toegepast.
Ze zeggen dat HAM meer ruimte had moeten laten (hij ging gewoon vol voor de apex. het leek minder omdat die van VER af stuiterde). Waarom niet beide een straf geven als beide schuld hebben?
Een racing incident is als het van beide niet echt fout is, en het door iets onbenulligs komt. Als VER zijnde gas geven in een bocht, en als HAM zijnde iemand vol in de zijkant rammen is beide niet "een foutje" of "onbenullig". Dus beide gewoon straf dan. Dan geef je namelijk een signaal af naar beide.
Nu doe je dat ook. Maar het signaal is "VER zat fout, en HAM je mag het volgende keer gewoon weer doen". Lijkt me niet wat je wil....
Imola komt het dichtste bij denk ik.
Verder:
Barcelona is niet vergelijkbaar, want VER zit er ver genoeg voor en mag zijn lijn houden. HAM stuurt ook daar gewoon in alsof VER er niet is. Er is ruimte zat voor hem aan de buitenkant
Imola was praktisch hetzelfde als wat er nu gebeurde. Daar had HAM ook gewoon meer ruimte kunnen laten en dan had die VER niet op zijn dak gehad. Norris had al laten zien dat juist dan ruimte laten en aan de buitenkant uitkomen en gas geven zorgt dat je een veel betere exit had. Ook daar stuurt HAM gewoon in terwijl hij weet dat VER er naast zit.
Brazilie zat Max gewoon fout voor zover we kunnen zien (die cockpit-beelden zijn nooit gedeeld volgens mij). Vind het ook fout dat daar niet eens naar gekeken is.
Mijn punt is: 2 fout, 2 straf. Lijkt me een betere oplossing dan "2 fout, racing incident". Want dan wacht je tot het echt mis gaat...
OCO raakte met z'n linker voorwiel het rechter achterwiel van VER als ik het me goed herinner. VER was in deze situatie vrijwel volledig langszij. Als zelfs de Britse commentatoren het een racing incident "at best" noemen, dan geloof ik wel dat het geen straf had moeten zijn. Maar ja, een 5s tijdstraf die tijdens een pitstop is gepakt, kun je niet terugdraaien, dus je kunt er niks meer mee.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:57:
[...]
Zijn ook veel overeenkomsten. De reden dat OCO de straf kreeg was omdat die niet moest vechten voor positie. Hij kreeg de straf niet omdat die een fout maakte in het racen zelf.
Stellen dat het voor Max slechter had kunnen aflopen omdat OCO toen 3 strafpunten kreeg gaat niet op, omdat de reden van de straf niet de inhaalactie an sich was, maar de reden waarom die inhaalde.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat is de exit van bocht 1, en aangezien VER daar voor ligt mag die hem naar buiten laten lopenTomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
[...]
Kijk de youtube video's nog eens terug zou ik zeggen, maar even een screenshot van Imola:
[Afbeelding]
Het wiel van Hamilton in Imola ziet precies op zelfde plek als gisteren in Brazilie.
Maar goed, ik heb sowieso het idee dat coureurs tegenwoordig elkaar minder ruimte gunnen dan vroeger in de jaren 80 of 90 bijvoorbeeld. Heb het niet bijgehouden, maar heb wel het idee dat het tegenwoordig veel meer de trend is om de auto maar naar buiten te laten lopen als een andere auto er al een deel naast zit. Heb idee dat vroeger coureurs dan wat meer ruimte overhielden. maar misschien is dat puur gevoel...
Vind ik dat eerlijk? nee. Is het hetzelfde als insturen op iemand die aan je binnenkant zit? nope!
Maar goed, oude koeien enzo. Mijn punt blijft: 2 fout, 2 straf.
Nou ja de strafpunten kun je terugnemen.Grrrrrene schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:39:
[...]
OCO raakte met z'n linker voorwiel het rechter achterwiel van VER als ik het me goed herinner. VER was in deze situatie vrijwel volledig langszij. Als zelfs de Britse commentatoren het een racing incident "at best" noemen, dan geloof ik wel dat het geen straf had moeten zijn. Maar ja, een 5s tijdstraf die tijdens een pitstop is gepakt, kun je niet terugdraaien, dus je kunt er niks meer mee.
Hoeveel van die coureurs moesten nog punten binnen halen voor het team en hoeveel hadden beide kampioenschappen al binnen?JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:55:
@CAPSLOCK2000 om weer even terug te vallen op het woordje "context"; welke andere F1 coureur (die er toe doet) is ooit op het strafbankje gezet, wanneer hij een l*l was![]()
Er is in al die jaren echt wel lomper gedrag getoond...
Het gaat me niet eens om lompheid maar om het niet volgen van nadrukkelijke teamorders. Dat is niet verstandig in een teamsport en helemaal niet bij 300kmh.
Sterker nog, ik heb al beargumenteerd dat Verstappen juist een heel erg net moment heeft gekozen om herrie te schoppen, namelijk nadat beide kampioenschappen al gewonnen waren.
Nogmaal, dit was geen voorspelling. Het is wat ik zou doen. Vandaar het woordje context. Er wordt veel te veel in mijn post gelezen dat er niet staat. Het doet er niet toe wat andere teams in het verleden wel of niet hebben gedaan want ik was daar niet de baas.
Ik denk dat ik het hier maar bij ga laten want voor een losse scheet gaat hier veel te veel aandacht naar toe.
Je kan de 5s teruggeven, dus eindtijd -5s en dan de einduitslag updaten. Nog niet helemaal correct, want waarschijnlijk is er meer tijd verloren door rijden in verkeer. Maar wel een begin. Ik ken de tijden niet van deze race, maar mogelijk wel invloed op het resultaat, ze leken redelijk dicht op elkaar te eindigenGrrrrrene schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:39:
[...]
OCO raakte met z'n linker voorwiel het rechter achterwiel van VER als ik het me goed herinner. VER was in deze situatie vrijwel volledig langszij. Als zelfs de Britse commentatoren het een racing incident "at best" noemen, dan geloof ik wel dat het geen straf had moeten zijn. Maar ja, een 5s tijdstraf die tijdens een pitstop is gepakt, kun je niet terugdraaien, dus je kunt er niks meer mee.
Nouja als de 5s op die manier teruggedraaid kunnen worden dan levert het Perez nog wat opMschamp schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
[...]
Je kan de 5s teruggeven, dus eindtijd -5s en dan de einduitslag updaten. Nog niet helemaal correct, want waarschijnlijk is er meer tijd verloren door rijden in verkeer. Maar wel een begin. Ik ken de tijden niet van deze race, maar mogelijk wel invloed op het resultaat, ze leken redelijk dicht op elkaar te eindigen
Daardoor zou Max voor Leclerc komen op P4 dus
PS4 PSN: Dazzler2120
Dit is letterlijk precies andersom. Hamilton zit in Imola aan de buitenkant en Verstappen zit in Brazilië aan de binnenkant.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
[...]
Kijk de youtube video's nog eens terug zou ik zeggen, maar even een screenshot van Imola:
[Afbeelding]
Verder valt mij op dat de redactie van Formula1.com (en de bijbehorende socials) helaas weinig objectief is. Vooral omdat Russell zijn eerste GP heeft gewonnen krijgt hij veel aandacht. Het gevoel zegt mij dat het aantal berichten hierover een veelvoud is van het aantal berichten wat er na een winst van een GP door Verstappen is.
Maar ja, afgelopen race was het een leuk weekend. Mooie races en ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor seizoen 2023. Zou toch gaat zijn als we direct Mercedes, RedBull Racing en Ferrari hebben die om te GP winst gaan vechten. Nu was het voor Ferrari en Mercedes wat kruimels rapen.
Ik denk dat hij imola en monze door elkaar halen.scrappy.doo schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:49:
[...]
Dit is letterlijk precies andersom. Hamilton zit in Imola aan de buitenkant en Verstappen zit in Brazilië aan de binnenkant.
Het is bijna een replica van monza die beslissing was ook BS.
Wat Hamilton doet is andere van de baan drukken op een manier dat ze zelf schade rijden, en hij daarna op de radio kan gaan blaten dat ze offtrack hebben ingehaald. Ik heb een hekel aan zijn onsportieve Call the manager defence.
exact dit. Waar is "let them race" ineens gebleven? Bovendien al was Max de schuldige, hij was al teruggevallen met een gedwongen pitstop maar ze _moesten_ het er nog eens inwrijven ook want Max!Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:37:
Lewis was ook een hork, je kon weten dat Max meer risico nemen zou want die heeft alles al gewonnen en voor hetzelfde was hijzelf uitgeschakeld. Dit heeft er weer alles van dat ie wil aantonen hoe agressief Max is, en wat een saint hijzelf is

Max gaf het ook al aan .. Lewis heeft het nog steeds niet verwerkt .. wordt vervolgd
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Een straf hoort altijd lost van de uitslag te staan. Oftewel dat Max teruggevallen is, is niet een reden om geen straf uit te delen.Alfa Novanta schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:56:
[...]
exact dit. Waar is "let them race" ineens gebleven? Bovendien al was Max de schuldige, hij was al teruggevallen met een gedwongen pitstop maar ze _moesten_ het er nog eens inwrijven ook want Max!
Lewis was ook een hork, je kon weten dat Max meer risico nemen zou want die heeft alles al gewonnen en voor hetzelfde was hijzelf uitgeschakeld. Dit heeft er weer alles van dat ie wil aantonen hoe agressief Max is, en wat een saint hijzelf is.. en Brazilië stinkt daar toch wel in.
Max gaf het ook al aan .. Lewis heeft het nog steeds niet verwerkt .. wordt vervolgd
Zie ook waarom Ricciardo 3 plaatsen gridstraf krijgt voor de volgende race vanwege het contact met Magnussen.
Waarom heeft Hamilton dan geen straf gekregen voor zou auto niet goed zetten bij de sprint?Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:00:
[...]
Een straf hoort altijd lost van de uitslag te staan. Oftewel dat Max teruggevallen is, is niet een reden om geen straf uit te delen.
Zie ook waarom Ricciardo 3 plaatsen gridstraf krijgt voor de volgende race vanwege het contact met Magnussen.
Als concequeties van een overtreding die van belang zijn?
Bron: https://www.bbc.com/sport/formula1/57920998"If you are overtaking on the inside of the corner, then the guidance requires that you are substantially alongside as you arrive at the corner. It is not required that you are ahead.
"Max was definitely substantially alongside. He had his front axle well beyond the midpoint of Lewis' car.
"And it requires that you must be able to make the corner. By 'make the corner', it means go round the corner and not leave the track or lose control of the car.
"If you can go round the corner, if you are substantially alongside the other car, then the corner is yours."
"What that means is not that you have to emerge in the lead; it means that you do not have to cede your position, you do not have to back off and the other car has a duty to avoid hitting you."
"As far as we are concerned, the manoeuvre Max did was absolutely in line with the FIA's overtaking guide."
"There was no need for Max to cede any ground so I did feel that it was harsh to get the penalty," said Allison.
"I can understand that, if you are seeing it from that perspective, you might think that the car coming from behind has some sort of obligation to make sure that no crashes take place. But if you look at the stewarding document then I think that Max did nothing wrong."
een straf moet los staan van de uitslag. In dat geval was er voor HAM geen voordeel. Dat is wat andersArgantosNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:03:
[...]
Waarom heeft Hamilton dan geen straf gekregen voor zou auto niet goed zetten bij de sprint?
In mijn herinnering werd er vroeger ook anders geracet. Wat mij betreft moeten ze de regels significant wijzigen. Geen geneuzel met half ernaast, er bijna helemaal naast of wat dan ook. Gewoon dezelfde regels als in het verkeer volgen. Als je op een snelweg gaat ritsen kun je ook niet zomaar naar de andere baan schuiven, ook al zit de andere weggebruiker er maar 1cm naast met zijn neus.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
[...]
[Afbeelding]
In F1 zouden ze dat ook moeten doen. Zit je ernaast, hoe veel/weinig dan ook, dan moet de ander ruimte laten. Dat maakt het verdedigen een stuk lastiger en zorgt voor veel meer inhaalacties. Kunnen we meteen van dat kunstmatige DRS af, want een beetje ernaast is dan al genoeg om een poging tot een inhaalactie te doen. Verder is het veel makkelijker te controleren; ga je van je lijn met iemand ernaast (zonder een wagenbreedte ruimte te laten), dan krijg je straf.
Dat maakt inhalen wel erg makkelijk. Gewoon je tegenstander een slechte lijn op dwingen door er met het puntje van je vleugel naast te gaan zitten, en zelf de betere exit hebben. En weg ben je daarna.KlaasjeNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:05:
[...]
In mijn herinnering werd er vroeger ook anders geracet. Wat mij betreft moeten ze de regels significant wijzigen. Geen geneuzel met half ernaast, er bijna helemaal naast of wat dan ook. Gewoon dezelfde regels als in het verkeer volgen. Als je op een snelweg gaat ritsen kun je ook niet zomaar naar de andere baan schuiven, ook al zit de andere weggebruiker er maar 1cm naast met zijn neus.
In F1 zouden ze dat ook moeten doen. Zit je ernaast, hoe veel/weinig dan ook, dan moet de ander ruimte laten. Dat maakt het verdedigen een stuk lastiger en zorgt voor veel meer inhaalacties. Kunnen we meteen van dat kunstmatige DRS af, want een beetje ernaast is dan al genoeg om een poging tot een inhaalactie te doen. Verder is het veel makkelijker te controleren; ga je van je lijn met iemand ernaast (zonder een wagenbreedte ruimte te laten), dan krijg je straf.
Ik vind DRS ook niet zo geweldig. Maar door DRS heeft een crash of schade een stuk minder effect dan zonder DRS. Anders konden Max en Leclerc nooit zo makkelijk door het veld rijden. En dan wordt de uitslag meer bepaald door ongelukken dan door racecraft/de snelste auto bouwen.
De regels zijn volgens mij best helder. HAM wist ook echt wel dat VER er naast zat. Het probleem is dat er geen straf wordt gegeven voor zo'n actie. Ze geven zelfs toe dat die meer ruimte had moeten laten....
gasly had ook geen voordeel uit de SC overtreding.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:04:
[...]
een straf moet los staan van de uitslag. In dat geval was er voor HAM geen voordeel. Dat is wat anders
Als Hamilton niet in het clubje had gezet was er gewoon een straf geweest.
Het is makkelijk praat achteraf nu de resultaten binnen zijn en vooral nu het om een P1 en P2 gaat maar toch vind ik dit wel erg chique.Biggg schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:03:
James Allison, NB de Mercedes chief technical officer, vindt ook dat Max geen penalty had moeten krijgen:
[...]
Bron: https://www.bbc.com/sport/formula1/57920998
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Maar die betere exit is alles behalve gegarandeerd. In de situatie van Max en Lewis had Lewis in T2 aan de buitenkant meer snelheid kunnen meenemen, vervolgens had Max in T3 aan de buitenkant weer meer snelheid kunnen meenemen. En zo krijg je wat meer stuivertje wisselen. Dat maakt het positioneren bij het ingaan van T1 ook wat lastiger, maar uiteindelijk moet je beiden ruimte laten voor de anderen, dus zal voor beiden de snelheid en de ideale lijn worden gecompromitteerd. Inhalen zal inderdaad makkelijker worden, maar niet makkelijk. Bovendien is makkelijker altijd nog beter dan onmogelijk.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:07:
[...]
Dat maakt inhalen wel erg makkelijk. Gewoon je tegenstander een slechte lijn op dwingen door er met het puntje van je vleugel naast te gaan zitten, en zelf de betere exit hebben. En weg ben je daarna.
Misschien het artikel even lezenAtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:09:
[...]
Het is makkelijk praat achteraf nu de resultaten binnen zijn en vooral nu het om een P1 en P2 gaat maar toch vind ik dit wel erg chique.

1.45:54 Max, if we don't pass Fernando at the exit of turn 12, can we let Checo throug please. Let Checo back through.
1.46:25 Don't worry about the DRS Max, let Checo through (ruim op rechte stuk)
1.46:32 Let Checo through (bij pit entry)
1.46:35 Max, let Checo through please (volgens mij Horner, bij passeren finish)
Lijkt op het oog redelijk gesynchroniseerd met het beeld, althans de auto. Of er nog vertraging in de radio calls zit weet ik niet.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2022 16:13 ]
"The Stewards reviewed the start sequence, as it was observed that multiple cars were potentially outArgantosNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:03:
[...]
Waarom heeft Hamilton dan geen straf gekregen voor zou auto niet goed zetten bij de sprint?
of their grid box in violation of Article 8.6.1.a) of the FIA International Sporting Code, being either to
the left or right of the grid box. Having reviewed all available angles of video, and making
measurements on the grid, the Stewards noted that the grid boxes were slightly smaller than usual
and that the drivers’ visibility makes compliance extremely difficult and that no driver was in a position
that gained any advantage. The Stewards are therefore satisfied to take no further action.
"
Ofwel, er is bepaald dat er geen voordeel uit gehaald is en het is gekomen doordat de grid boxes kleiner waren dan voorheen.
Ik zie alleen niet waarom dit te maken heeft met het wel of niet krijgen van straf voor Verstappen?
naar mijn idee is de situatie in Imola en hier redelijk zelfde. Beide eerst bocht naar links en dan naar rechts. Misschien dat Brazilie iets ruimer is waardoor je zou kunnen zeggen dat de ene uitkomen van bocht was en de andere insturen, maar volgens mij is het redelijk hetzelfde en in beide gevallen zaten de auto's voor een groot deel naast elkaar. En in beide gevallen lieten ze geen ruimte over voor de ander. Naar mijn mening liet Verstappen in Imola geen ruimte voor Hamilton en hier in Brazilie liet Hamilton te weinig ruimte voor Verstappen. Ben het met je eens dat als ze echt statement willen maken, ze ook beide coureurs hadden kunnen straffen. Misschien zou dat eens een goede oplossing zijn om dit gedrag tegen te gaan door beide partijen aan te pakken.Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:40:
[...]
Dat is de exit van bocht 1, en aangezien VER daar voor ligt mag die hem naar buiten laten lopen![]()
Vind ik dat eerlijk? nee. Is het hetzelfde als insturen op iemand die aan je binnenkant zit? nope!
Maar goed, oude koeien enzo. Mijn punt blijft: 2 fout, 2 straf.
Mee eens en dat probeerde ik in eerdere post ook uit te leggen, dat zodra een auto ook maar iets naast de ander zit, dat je dan ruimte moet laten. Alleen kan je dan mogelijk een inhaalactie forceren door je neus naast het achterwiel te drukken. Dus daar zitten mogelijk ook nadelen aan. Maar vroeger had ik wel idee dat er meer ruimte over gelaten werd en als een auto voor deel naast een ander zat, dat er dan niet lomp ingestuurd werd of auto's die men maar naar buiten laat lopen. Maar denk idd dat dat ook te maken heeft zoals eerder gesteld werd dat de gevolgen vroeger veel groter waren. Grindbakken ipv asflat en auto's die nog niet zo veilig waren etc.KlaasjeNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:05:
[...]
In mijn herinnering werd er vroeger ook anders geracet. Wat mij betreft moeten ze de regels significant wijzigen. Geen geneuzel met half ernaast, er bijna helemaal naast of wat dan ook. Gewoon dezelfde regels als in het verkeer volgen. Als je op een snelweg gaat ritsen kun je ook niet zomaar naar de andere baan schuiven, ook al zit de andere weggebruiker er maar 1cm naast met zijn neus.
Gasly haalde ook geen voordeel uit de SC afstand waarom wordt dat dan wel bestraft? Zodra het om Hamilton gaat lijkt er gewoon met 2 maten gemeten worden om hem buiten schot te houden.Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:13:
[...]
"The Stewards reviewed the start sequence, as it was observed that multiple cars were potentially out
of their grid box in violation of Article 8.6.1.a) of the FIA International Sporting Code, being either to
the left or right of the grid box. Having reviewed all available angles of video, and making
measurements on the grid, the Stewards noted that the grid boxes were slightly smaller than usual
and that the drivers’ visibility makes compliance extremely difficult and that no driver was in a position
that gained any advantage. The Stewards are therefore satisfied to take no further action.
"
Ofwel, er is bepaald dat er geen voordeel uit gehaald is en het is gekomen doordat de grid boxes kleiner waren dan voorheen.
Ik zie alleen niet waarom dit te maken heeft met het wel of niet krijgen van straf voor Verstappen?
Onlogische call als het daadwerkelijk synchroon is met het overgaan van de finishlijn, dus de conclusie is volgens mij dat er nog steeds vertraging in zit.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:11:
1.46:35 Max, let Checo through please (volgens mij Horner, bij passeren finish)
Lijkt op het oog redelijk gesynchroniseerd met het beeld, althans de auto. Of er nog vertraging in de radio calls zit weet ik niet.
Geen blauwe vinkjes te zien op Twitter.Will_M schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:43:
[...]
Zie jij hier blauwe 'vinkjes' ??? Zo-Nee.... Dit is hier géén Twitter
Misschien dit eens even doorlezen; Wikipedia: WhataboutismArgantosNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:18:
[...]
Gasly haalde ook geen voordeel uit de SC afstand waarom wordt dat dan wel bestraft? Zodra het om Hamilton gaat lijkt er gewoon met 2 maten gemeten worden om hem buiten schot te houden.
Je komt met allerlei situaties aanzetten die totaal niet relevant zijn voor de Hamilton - Verstappen clash om te kunnen stellen dat er met 2 maten gemeten wordt voor Hamilton.
Een te grote afstand bij safety car procedure kan zeker voordelen opleveren die niet direct zichtbaar zijn. Denk aan dingen zoals meer temp. in de banden & remmen op cruciale momenten, maar ook simpele dingen zoals een accordeon effect op achterliggende auto's.
in die docu zat ook de aanrijding in 1997 tussen Schumi en Jacques Villeneuve. Met deze crash raakte Michael Schumacher destijds als straf alle punten van het seizoen kwijt: YouTube: Villeneuve and Schumacher Collision - Jerez 1997U123456 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:29:
[...]
Na de race is er een docu over Michael Schumacher op RTL Deutschland.
Aanrijding toch goed vergelijkbaar met die tussen VER en HAM?
Die vlieger gaat niet op. De raceleiding zegt zich te baseren op vergelijkbare situaties. Dat is dus per definitie van toepassing.Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:26:
[...]
Misschien dit eens even doorlezen; Wikipedia: Whataboutism
Je komt met allerlei situaties aanzetten die totaal niet relevant zijn voor de Hamilton - Verstappen clash om te kunnen stellen dat er met 2 maten gemeten wordt voor Hamilton.
Een te grote afstand bij safety car procedure kan zeker voordelen opleveren die niet direct zichtbaar zijn. Denk aan dingen zoals meer temp. in de banden & remmen op cruciale momenten, maar ook simpele dingen zoals een accordeon effect op achterliggende auto's.
Yup, zat het ook net te lezen. Eens.loewie1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:35:
Dit is precies mijn lezing conclusie van wat er gisteren gebeurd is: https://www.autoblog.nl/n...-max-was-zichzelf-3417535
Nee, totaal niet vergelijkbaar eigenlijk. Schumacher laat initeel een gat, daar duikt Villeneuve in. Vervolgens reageert Schumacher daarop door bewust op hem in te sturen.U123456 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:32:
[...]
in die docu zat ook de aanrijding in 1997 tussen Schumi en Jacques Villeneuve. Met deze crash raakte Michael Schumacher destijds als straf alle punten van het seizoen kwijt: YouTube: Villeneuve and Schumacher Collision - Jerez 1997
Aanrijding toch goed vergelijkbaar met die tussen VER en HAM?
Hamilton liet initieel al geen ruimte, maar stuurde niet in op Verstappen. Die liet gewoon geen ruimte en wilde de normale apex rijden, terwijl hij rekening had moeten houden met Verstappen. Er is daar geen sprake van bewust insturen op Verstappen, het was eerder andersom zoals VER aangaf in het interview na de race: ik zag dat Hamilton afkneep, dus dan maar doorzetten en er samen af.
Ander verschil is dat de dader Schumacher in dit geval zichzelf elimineerde, terwijl er tussen HAM/VER eigenlijk 2 daders zijn die allebei posities verloren erdoor.
Volgens mij begrjip ik jou of jij mij verkeerd, welke vlieger gaat niet op? Op welke opmerking reageer je in de relatie tot mijn discussie met @ArgantosNL waar hij met totaal irrelevante situaties aan komt zetten om kracht bij te zetten dat voor Hamilton een ander regelboek wordt gehanteerd?MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
[...]
Die vlieger gaat niet op. De raceleiding zegt zich te baseren op vergelijkbare situaties. Dat is dus per definitie van toepassing.
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat die twee puntjes extra voor Perez het verschil óók niet gaan maken.alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:23:
Want laten we eerlijk zijn, die 2 puntjes extra gaan voor de palmares van Verstappen het verschil ook niet maken.
Nu: Perez moet voor Leclerc eindigen
Als Perez 5e was: Perez moet voor Leclerc eindigen, of direct achter Leclerc op P9, of puntloos achter Leclerc op P10.
Behalve een paar vrij uitzonderlijke scenario's verandert er dus *niets*.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik zie het vergelijk tussen Imola en Brazilie niet, buiten het is een bocht naar links en dan een bocht naar rechts. Compleet andere bochtencombinatie. Bijv.: Imola is ongeveer 3 autolengtes tussen de 2 bochten, Brazilie ongeveer 9. De een is dus een typisch korte links-rechts (of v.v. combi zoals op veel banen te vinden), de ander is een vloeiende 3 bochten achtereen waar je met gemak 2 wijd met verschillende lijnen doorheen kan. Maar veel belangrijker, Brazilie bocht 1 is een enorm uniek bocht. Een bocht waar je buitenom een andere lijn kan rijden. Imola is een typische langzame bocht met 1 ideale lijn. Wat in Imola gebeurt zie je in Monza gebeuren en op alle andere plekken waar een chicane ligt. Brazilie is heel anders, mooie bocht om samen doorheen te rijden in een sim.Tomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:13:
[...]
naar mijn idee is de situatie in Imola en hier redelijk zelfde. Beide eerst bocht naar links en dan naar rechts. Misschien dat Brazilie iets ruimer is waardoor je zou kunnen zeggen dat de ene uitkomen van bocht was en de andere insturen, maar volgens mij is het redelijk hetzelfde en in beide gevallen zaten de auto's voor een groot deel naast elkaar. En in beide gevallen lieten ze geen ruimte over voor de ander. Naar mijn mening liet Verstappen in Imola geen ruimte voor Hamilton en hier in Brazilie liet Hamilton te weinig ruimte voor Verstappen. Ben het met je eens dat als ze echt statement willen maken, ze ook beide coureurs hadden kunnen straffen. Misschien zou dat eens een goede oplossing zijn om dit gedrag tegen te gaan door beide partijen aan te pakken.
Je ziet het verschil ook als je in een onboard zonder verkeer kijkt hoe men beide linkerbochten uitkomt, in Imola stuur je direct de apex in en is er nooit echt ruimte aan de buitenkant. In Brazilie stuur je lekker door naar links zodat je bocht 2 wijd kan aansnijden voor extra exitsnelheid uit bocht 2 en passen er normaal nog 2 auto's aan je binnenkant.
Die stewards zijn helemaal gek met hun "attempted to pass Hamilton on the outside
of turn 1 by braking very late". Yup dat is hoe je die buitenlijn pakt, je kan veel later remmen, want je stuurt veel later en minder scherp in, gevolgd door een minder scherpe bocht, waar je met meer snelheid langszij probeert te blijven over de extra meters die je maakt.
Verder ben ik eens met invoeren van straffen voor beide, geef ze voortaan maar beide 10 seconden, al heeft dat ook nadelen qua straf aannaaien.
erutangiS
ftfyTomcatter_31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
[...]
Maar goed, ik heb sowieso het idee dat coureurs tegenwoordig Max en Lewis elkaar minder ruimte gunnen dan vroeger...
Het is eigenlijk alleen bij hun dat het gewoon maar niet wil lukken. Twee haantjes die elkaar geen millimeter toegeven. Zoiets hoort er ook bij in de sport denk ik dan.
"When you grow up your heart dies"
Er zit 5s vertraging tussen het beeld en de radiostream.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:11:
Of er nog vertraging in de radio calls zit weet ik niet.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik doelde meer op het afdoen als 'whataboutism'. De Fia doet niks anders.Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]
Volgens mij begrjip ik jou of jij mij verkeerd, welke vlieger gaat niet op? Op welke opmerking reageer je in de relatie tot mijn discussie met @ArgantosNL waar hij met totaal irrelevante situaties aan komt zetten om kracht bij te zetten dat voor Hamilton een ander regelboek wordt gehanteerd?
Waar Verstappen heen moet? Lekker over de gele curb en zijn verlies nemen misschien? Precies wat HAM vorig jaar ook een paar keer deed omdat VER hem amper/geen ruimte liet in de openingsronden in de race op Imola en Monza bijvoorbeeld.RobertMe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:02:
[...]
Waar moet Verstappen dan heen? En stop aub met dat er nog ruimte is om naar rechts te gaan. Hamilton kon zaterdag tijdens de sprint niet eens na de formation lap zijn auto binnen de lijntjes parkeren, en nu verwacht je wel dat Verstappen in gevecht nog ziet dat hij 10cm naar binnen kan gaan en nog meer vloerschade riskeren over de gele broodjes terwijl er aan de andere kant naast Hamilton nog 3 autos kunnen rijden. Ja, theoretisch is er nog ruimte. Maar het is overduidelijk dat Hamilton maar een doel heeft en dat is Verstappen van de baan af rijden, met of zonder schade.
Zolang VER nog met minimaal een band tussen de witte lijnen zit wordt het een beetje lastig om te beargumenteren dat hij nergens heen kan want dat is gewoon niet zo. Vorig jaar wist Max op deze baan prima de ruimte buiten de witte lijnen te vinden maar gisteren was dat ineens een probleem? Lekker ongeloofwaardig, zeker wanneer Max zelf zegt dat hij koos om de confrontatie aan te gaan i.p.v. deze uit de weg te gaan.
Yup, vooral het scenario Leclerc of beide vallen uit is nu slechter voor Perez..oisyn schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:50:
[...]
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat die twee puntjes extra voor Perez het verschil óók niet gaan maken.
Nu: Perez moet voor Leclerc eindigen
Als Perez 5e was: Perez moet voor Leclerc eindigen, of direct achter Leclerc op P9, of puntloos achter Leclerc op P10.
Behalve een paar vrij uitzonderlijke scenario's verandert er dus *niets*.
Perez kan Leclerc niet meer van de baan tikken a la Schumacher.
Wat ik me vooral afvraag is: Heeft Perez ook een prestatiebonus in zijn contract, extra geld voor P1 (of P2 als VER=P1) of extra geld voor P2 t.o.v. P3 in het kampioenschap? Dat zou een en ander iets meer spicy maken.
erutangiS
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |