Jij denkt dat ie het per ongeluk doet?SterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:10:
[...]
Precies dit.
Lewis kan wel aanvallen, maar als het op verdedigen aankomt is hij van het niveau Stroll.
Zeker niet. Alleen daar komt bij dat hij gewoon niet kan verdedigen.
Lewis en Alonso op Spa dit jaar. Precies hetzelfde ge-emmer.
Ten eerste maakt dat voor het kampioenschap niet uit. Meer punten behalen dat Leclerc is voldoende. Ten tweede werd Schumacher in Oostenrijk zoveel jaar terug ook uitgejoeld nadat hij de overwinning van Barrichelo had had gekregen. Daarnaast heeft Perez ook al vaker geroepen dat hij op eigen kracht wil winnen en niet omdat Verstappen hem langs laat.TTLCrazy schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:39:
In mijn optiek is er maar 1 manier om dit goed te maken. Als ze volgende race 1 en 2 liggen moet Max de overwinning aan Perez geven. Dan win je met 1 gebaar zoveel goodwill van de fans, team en Perez terwijl jet het in feite niets kost ( ja, een overwinning ok). De kans dat Max dit gaat doen echter is denk ik kleiner dan 1 procent...
En met Verstappen op P1 en nu al het record voor meeste overwinningen in één seizoen zie ik het ook niet gebeuren. Hoe hoger het record staat hoe langer Verstappen & Red Bull in de boeken blijven.
Dat is gewoon een hele nare eigenschap van Hamilton. Hij lijkt constant bezig met zijn eigen PR. Zijn eigen populariteit moet oké blijven en als daar wat drek richting een concurrent voor nodig is dan levert hij die drek.Mr_Size schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:01:
Na afloop Lewis die weer loopt te roeptoeteren dat 'je weet hoe het is met Max', dat is echt kwalijke stemmingmakerij.Iets wat hij al 2-3 seizoenen aan het doen is. En hij slaagt er ook aardig in, want de stewards geven Max straf en Lewis krijgt niks. Zelfs Martin Brundle vond het meer HAM zijn fout, kan je nagaan
Lewis weet precies wat hij doet .
[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 14-11-2022 10:19 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Kijkend naar de WK stand heb je wel gelijk, maar kijk je meer naar trends is de verhouding toch wel wat anders zo in de 2e seizoenshelft.dr.lowtune schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:12:
[...]
Dit seizoen heeft Russel wel aangetoond beter met de auto om te kunnen gaan dan Hamilton, als dat volgend seizoen weer zo is, dan gaat het inderdaad erg interessant worden!
Ik ben geen fan van beide rijders van MB en Russell dikte dat gevoel weer extra aan om meteen te miepen over tracklimits van Max tijdens de sprint. De wedstrijdleiding houdt dat wel in de gaten, daar hebben ze geen klikspaantjes voor nodig. Verder heeft Russell gewoon een zeer goede sprintrace en race gereden, maar vind ik zijn persoonlijkheid wel wat beschimmeld door MB na een paar mooie jaren bij Williams.
Op zich wel een leuk idee. De coureurs ook onderling radiocontact laten hebben.... Ik verwacht hier wel enig vuurwerk in te horen.HyperTrophy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:04:
als het echt een teamsport was geweest, dan had je wel een gezamenlijke engineer gehad, en konden de coureurs onderling ook met elkaar spreken. want je hoort beide engineers verschillende dingen zeggen, en de coureurs spreken ook over 'they' of 'them'
"When you grow up your heart dies"
Volgens mij niet hoor?dr.lowtune schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:12:
[...]
Dit seizoen heeft Russel wel aangetoond beter met de auto om te kunnen gaan dan Hamilton, als dat volgend seizoen weer zo is, dan gaat het inderdaad erg interessant worden!
In het begin van het seizoen heeft Russell telkens veilige setups gepakt, waar Hamilton flink is gaan experimenteren met setups waarbij hij probeerde te helpen bij het fundamentele probleem dat Merc. heeft. (Dit is voor zover ik weet ook meermaals in interviews benoemd)
Als ik de recente races bekijk dan wordt Russell redelijk zoek gereden door Hamilton met als uitzondering deze race waar Hamilton van achteruit terug moest komen na de clash met Verstappen.
PS4 PSN: Dazzler2120
1 zwaluw maakt nog geen zomer hè . Dit jaar 2 keer voortgekomen dat RB problemen met de banden had, op de Ring en hier . Alle andere races na de zomerstop lag RB mijlenver voor op Mercedes . Dat gat wordt kleiner maar ik zie Mercedes niet in de winter dat gat dichten qua racepace.AtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:12:
[...]
Ik ook. En alhoewel RUS soms wat een jankerd kan zijn (zal door Mercedes komen denk ik, vond hem bij Williams een stuk sympathieker) is het een echt goede coureur. Hij is bijna altijd sneller en consistenter dan HAM en kan het VER best moeilijk maken volgend jaar. En dat is een goed iets
Ik zie maar 1 patroon en dat is sprint races. RBR heeft die nog niet goed onder de knie. Die auto heeft meer dan 1 setup sessie nodig.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:23:
[...]
1 zwaluw maakt nog geen zomer hè . Dit jaar 2 keer voortgekomen dat RB problemen met de banden had, op de Ring en hier . Alle andere races na de zomerstop lag RB mijlenver voor op Mercedes . Dat gat wordt kleiner maar ik zie Mercedes niet in de winter dat gat dichten qua racepace.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Kijk anders eerst even hoeveel races hij gereden heeft, hoeveel inhaalacties hij in al die jaren heeft gedaan en hoeveel van die acties eindigen in contact voor dat je dit soort onzin gaat roepen. Het is niet geheel toevallig dat het ALO en VER zijn waar hij mee in aanvaring komt denk je niet?Waah schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:06:
[...]
Je hebt de gele sausage curb gemist in die bocht? Of wilde je een herhaling van Monza
En waarom moet Max, in de binnenbocht nog wel, off track gaan omdat Sir Lewis er aan komt?
Dit is precies waarom Max prima kan racen met iedereen, behalve met Lewis. En als je verder kijkt zie je dat Lewis met niemand echt wheel to wheel kan racen....
Max gaf het gisteren na de race gewoon ruiterlijk toe: "dan maar samen eraf". HAM laat zelfs nog ruimte op de baan (toegegeven, niet veel), dat is nog aanzienlijk meer dan wat VER vorig jaar gaf. Die presteerde het om zichzelf en HAM buiten de baan te duwen om zijn positie te verdedigen. Daarom is het tamelijk hypocriet om nu te gaan zeuren dat hij niet genoeg ruimte kreeg.
Welke coureur is waar anders in?RobertMe schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:07:
[...]
Welke coureur is daar anders in? De altijd goedlachse Norris riep vorig jaar(?) nog keihard dat hij Ricciardo niet zou helpen om sneller te zijn in de McLaren. Ocon die gisteren tijdens de race in discussie gaat over vechten met Alonso. Russell die tegenovergesteld een teamorder wil dat Hamilton hem niet mag inhalen. Hamilton die gisteren een onnodige sneer naar Verstappen uitdeelt (m.b.t. de inhaalactie, waarbij het ook niet zo is dat Hamilton nooit iemand "per ongeluk" van de baan rijdt).
Wie snapt dit dan niet?AMARONE schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:24:
[...]
Alleen sporters die over lijken gaan behoren tot de beste. Als je dat niet hebt ben je middelmaat of zal je nooit bij de allerbeste horen. Onbegrijpelijk dat mensen dat gewoon niet snappen.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
@Jorick welke ruimte geeft Hamilton precies?
:strip_exif()/f/image/b2qcvcKokir8vu6g0cHTNXV2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://twitter.com/F1/st...1nhaDVG2bZiidzYLeHMw&s=19
:strip_exif()/f/image/b2qcvcKokir8vu6g0cHTNXV2.jpg?f=fotoalbum_large)
De ruimte dat je met één wiel binnen de baan nog gewoon op baan bent? Pas als je met alle vier de wielen buiten de witte lijn komt ben je buiten de baan.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:33:
[Afbeelding]
Lewis gaf geen genoeg ruimte in die bocht, vandaar dat de FIA dat nog even aanstipte. Max krijgt alleen die straf omdat zijn telemetry gas input laat zien. Het feit dat de FIA dat erbij moet pakken om tot een oordeel te komen geeft al aan dat het niet zo duidelijk was als jij het neerzet. Dit wordt ook nog eens onderstreept door de mening van EN Sky EN F1TV.Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:31:
[...]
Kijk anders eerst even hoeveel races hij gereden heeft, hoeveel inhaalacties hij in al die jaren heeft gedaan en hoeveel van die acties eindigen in contact voor dat je dit soort onzin gaat roepen. Het is niet geheel toevallig dat het ALO en VER zijn waar hij mee in aanvaring komt denk je niet?
Max gaf het gisteren na de race gewoon ruiterlijk toe: "dan maar samen eraf". HAM laat zelfs nog ruimte op de baan (toegegeven, niet veel), dat is nog aanzienlijk meer dan wat VER vorig jaar gaf. Die presteerde het om zichzelf en HAM buiten de baan te duwen om zijn positie te verdedigen. Daarom is het tamelijk hypocriet om nu te gaan zeuren dat hij niet genoeg ruimte kreeg.
Daarnaast heb je een punt qua agressie, maar loop je wel heel makkelijk om het feit heen dat max dit jaar close battles heeft gehad met Lecler en Russel en dat dat gewoon goed afliep. Maar nu zit Lewis in de mix en is de uitkomst - weer - anders. En dat kan je niet alleen op Max afschuiven.
Genoeg ruimte geven noem jij dat
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8BKOFy7jrtfi5qyat9QQkr3W.webp?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 14-11-2022 10:38 ]
Die vlieger zou opgaan als ze geen stoeprand van 10 cm hadden neergelegd.Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
De ruimte dat je met één wiel binnen de baan nog gewoon op baan bent? Pas als je met alle vier de wielen buiten de witte lijn komt ben je buiten de baan.
Jorick rijdt met zijn auto ook gewoon door een bussluisMikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
Die vlieger zou opgaan als ze geen stoeprand van 10 cm hadden neergelegd.
100% Team Verstappen hier, maar andersom heeft Lewis ook wel close battles gehad met anderen die gewoon goed afliepen.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
...max dit jaar close battles heeft gehad met Lecler en Russel en dat dat gewoon goed afliep. Maar nu zit Lewis in de mix en is de uitkomst - weer - anders. En dat kan je niet alleen op Max afschuiven.
Er zijn een aantal setjes die elkaar gewoon 0,0 toegeven. Max en Lewis geven elkaar niks meer. Nooit meer. Liever er samen af dan ook maar iets toegeven aan 'die ander'. Blinde vlek 100% van beide heren.
Onpopulaire mening maar na de eerste bocht was Lewis "aanzienlijk voor" Max. Dat houdt tegelijk in dat Max geen trackposition heeft en, in theorie, even 0.1s geen gas geeft om Lewis erlangs te laten.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:33:
[Afbeelding]
Overigens had het euvel ook kunnen gebeuren in bocht 2 of 3; zo goed gaan die 2 met elkaar om "waar nodig" niet genoeg ruimte te laten al bijna 2 jaar.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Op de boordradio zei Verstappen iets in de trend van "I already said I won't do it, don't ask me again". Voor mij klinkt dat als dat ze het voor de race al hebben besproken.AtlAntA schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:09:
[...]
Heb je hier ook een bron van? Ik heb dat nog nergens langs zien komen.
Als Lewis aan het aanvallen is. Zodra hij moet verdedigen gaat het 'mis'.scrappy.doo schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:41:
[...]
100% Team Verstappen hier, maar andersom heeft Lewis ook wel close battles gehad met anderen die gewoon goed afliepen.
Dat zou wel leuk zijn. De voorbije jaren vond ik het wel heel zielig voor bottas zeker dat moment toen hij geen snelste ronde mocht rijden. Nu ja hij kreeg er wel miljoenen per jaar voor natuurlijkrenegrunn schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:10:
[...]
Ik kijk nu al uit naar volgend seizoen: Russel is geen Bottas. Als ze bij Mercedes volgende jaar weer een goede auto hebben, gaan hij en HAM voor vuurwerk zorgen, al dan niet onderling.
Goede menig en correct . Maar Lewis stuurt gewoon in terwijl hij weet dat Max daar zit. Maar ja, FIA wijst Max aan als schuldige dus...MAX3400 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:41:
[...]
Onpopulaire mening maar na de eerste bocht was Lewis "aanzienlijk voor" Max. Dat houdt tegelijk in dat Max geen trackposition heeft en, in theorie, even 0.1s geen gas geeft om Lewis erlangs te laten.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Hij is veel dominanter. Ook op de BR met banden etc. Hij wil zelf bepalen. Dat gaat leuk worden qua haantjes gedrag.renegrunn schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:10:
[...]
Ik kijk nu al uit naar volgend seizoen: Russel is geen Bottas. Als ze bij Mercedes volgende jaar weer een goede auto hebben, gaan hij en HAM voor vuurwerk zorgen, al dan niet onderling.
Mijn boefje is liev!
Ja we kunnen hier urenlang over door discussieren, maar Max geeft duidelijk aan dat hij een reden heeft, en het erover gehad heeft van te voren.Justevo schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:42:
[...]
Op de boordradio zei Verstappen iets in de trend van "I already said I won't do it, don't ask me again". Voor mij klinkt dat als dat ze het voor de race al hebben besproken.
Wij weten die reden niet, alles wat er verder over gezegd word is speculeren.
https://wren.co/join/Devian
Dit dus. Niet voor niks komt lewis op de radio met zijn message dat Max nooit voor een inhaal zou gaan.SterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:42:
[...]
Als Lewis aan het aanvallen is. Zodra hij moet verdedigen gaat het 'mis'.
Tuurlijk gaat Max voor een inhaal. Altijd. Dat weet Lewis ook. Hij weet dat het Max is en dus keihard dichtgooien die deur. Als het andersom was geweest had Max hem ook kneiterhard eraf geduwt.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:45:
[...]
Dit dus. Niet voor niks komt lewis op de radio met zijn message dat Max nooit voor een inhaal zou gaan.
Juist. Goed dat je dat even aankaart, want sommige lijken dat niet te willen zien.scrappy.doo schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:47:
[...]
Tuurlijk gaat Max voor een inhaal. Altijd. Dat weet Lewis ook. Hij weet dat het Max is en dus keihard dichtgooien die deur. Als het andersom was geweest had Max hem ook kneiterhard eraf geduwt.
Het gaat wel goed met andere coureurs. Hoe zou dat toch komen? DIe tik op het achterwiel gaat zeker nog een keer andersom gebeuren, mark my words...backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:48:
[...]
Juist. Goed dat je dat even aankaart, want sommige lijken dat niet te willen zien.
Mijn boefje is liev!
Het zou een hoop gedoe schelen als de stewards een bochtencombinatie niet als twee aparte bochten zou zien. De actie is ingezet in bocht 1 en gaat door in bocht 2.MAX3400 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:41:
[...]
Onpopulaire mening maar na de eerste bocht was Lewis "aanzienlijk voor" Max. Dat houdt tegelijk in dat Max geen trackposition heeft en, in theorie, even 0.1s geen gas geeft om Lewis erlangs te laten.
Overigens had het euvel ook kunnen gebeuren in bocht 2 of 3; zo goed gaan die 2 met elkaar om "waar nodig" niet genoeg ruimte te laten al bijna 2 jaar.
Die regel dat je er echt naast moet zitten heeft ermee te maken dat een coureur niet verrast wordt door een auto in zijn dode hoek. Het mocht voor HAM geen verrassing zijn dat VER (half) naast hem zat in bocht 2.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Aanzienlijk voor ben ik het niet mee eens.MAX3400 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:41:
[...]
In ieder geval niet dusdanig ervoor dat ie kon doen alsof Verstappen er helemaal niet meer was.
Aanzienlijk sneller; jazeker. Maar Max zat ernaast, en had m.i. recht op ruimte.
Dat ie het rechte stuk erna waarschijnlijk nog twee posities verloren was, is een volgend punt
Racing incident had ik ook prima gevonden, maar punt blijft wel dat als je aan de buitenkant bij Hamilton zit, je sowieso het bos in gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2022 10:52 ]
Precies!backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
Lewis gaf geen genoeg ruimte in die bocht, vandaar dat de FIA dat nog even aanstipte. Max krijgt alleen die straf omdat zijn telemetry gas input laat zien. Het feit dat de FIA dat erbij moet pakken om tot een oordeel te komen geeft al aan dat het niet zo duidelijk was als jij het neerzet. Dit wordt ook nog eens onderstreept door de mening van EN Sky EN F1TV.
Daarnaast heb je een punt qua agressie, maar loop je wel heel makkelijk om het feit heen dat max dit jaar close battles heeft gehad met Lecler en Russel en dat dat gewoon goed afliep. Maar nu zit Lewis in de mix en is de uitkomst - weer - anders. En dat kan je niet alleen op Max afschuiven.
[Afbeelding]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
En terecht, en dan meteen op de radio " he didnt give me space" of " he pushed me of the track"JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:50:
[...]
Het gaat wel goed met andere coureurs. Hoe zou dat toch komen? DIe tik op het achterwiel gaat zeker nog een keer andersom gebeuren, mark my words...
Ik schuif het ook niet alleen op Max af. Maar verschil met bijvoorbeeld LEC was dat er bij die duels nog een kampioenschap op het spel stond, dat was gisteren niet aan de orde. In de VS hadden HAM & VER ook een wiel-aan-wiel gevecht en dat ging zonder problemen.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
[Afbeelding]
Dat is dan lastig voor Max maar hij kiest er zelf voor om daar langszij te willen gaan. HAM laat ruimte (al is het minimaal) en VER doet nul moeite om contact te vermijden en krijgt daarvoor een straf.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
Die vlieger zou opgaan als ze geen stoeprand van 10 cm hadden neergelegd.
Poeh hé, dit topic loopt nog harder dan toen Max wereldkampioen is geworden.
Iedereen blijft maar in herhaling vallen, en alles is al 1000x besproken. Ik ga er zelf niks over zeggen. Maar komaan heren, volgens mij is alles wel gezegd. Op naar de volgende race.
Iedereen blijft maar in herhaling vallen, en alles is al 1000x besproken. Ik ga er zelf niks over zeggen. Maar komaan heren, volgens mij is alles wel gezegd. Op naar de volgende race.
Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
[...]
Dat is dan lastig voor Max maar hij kiest er zelf voor om daar langszij te willen gaan. HAM laat ruimte (al is het minimaal) en VER doet nul moeite om contact te vermijden en krijgt daarvoor een straf.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8BKOFy7jrtfi5qyat9QQkr3W.webp?f=user_large)
Bij het insturen van Lewis heeft Max geen ruimte meer om iets te doen. Lewis wist gewoon dat hij te weinig ruimte gaf en heeft gewoon geluk dat Max nog gas input had. Dus wordt onderschreven door het feit dat de FIA specifiek aangeeft dat Lewis meer ruimte had moeten geven.
[ Voor 68% gewijzigd door backupdevice op 14-11-2022 11:01 ]
Ik weet niet welke beelden jij bekijkt, maar HAM laat geen ruimte en HAM doet niks om contact te vermijden. Max kan op dat punt niks, dus het balletje ligt bij HAM...Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
[...]
Dat is dan lastig voor Max maar hij kiest er zelf voor om daar langszij te willen gaan. HAM laat ruimte (al is het minimaal) en VER doet nul moeite om contact te vermijden en krijgt daarvoor een straf.
Ben op zich wel bekend met afkortingen in de F1 maar wat is BR?JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:44:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Hij is veel dominanter. Ook op de BR met banden etc. Hij wil zelf bepalen. Dat gaat leuk worden qua haantjes gedrag.
Elect a clown, expect a circus.
Maar bij het ingaan van bocht 1 zat Max ervoor, waardoor dat in feite zijn bocht was. De FIA redeneert dat hij er in feite voor zat door (te) laat te remmen, maar volgens mij haalde hij prima de bocht en nam hij hem juist wat ruimer om contact met Hamilton te voorkomen. Daardoor verloor hij dan wel weer snelheid bij het ingaan van bocht waardoor Lewis daar voor lag. Maar in feite kon Max niets anders doen. Bocht 1 lag hij voor, dus ga je door naar bocht 2 om de inhaalactie te voltooien. Met een voorsprong in bocht 1 trap je richting bocht 2 niet op de rem omdat Hamilton blind instuurt maar de apex.MAX3400 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:41:
[...]
Als je alle inhaalacties aan de buitenkant dit weekend en alle voorgaande jaren terugkijkt (en dat zijn er genoeg) zie je dat een auto aan de buitenkant op achterstand in bocht 1 ook inhoudt in bocht 2. Maar elke auto die in bocht 1 (iets) voor ligt, blijft ernaast rijden in bocht 2. En in vrijwel al die situaties geeft de coureur die wordt ingehaald ook ruimte aan de binnenkant in bocht 2. Hamilton deed dat nu niet en is in mijn opinie fout.
Nu Max wordt gestraft in deze situatie schept dat wel een precedent voor de toekomst. Want wanneer kun je dan überhaupt nog in een chicane inhalen? Je zet hem er dan toch vrijwel altijd aan de buitenkant naast in bocht 1 en hebt dan in bocht 2 aan de binnenkant het voordeel?
BoordRadioSlasher schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:59:
[...]
Ben op zich wel bekend met afkortingen in de F1 maar wat is BR?
www.google.nl
Ik zie bij het voorwiel van VER toch nog zeker twee autobanden aan ruimte waar hij nog naar rechts had kunnen opschuiven en dan was hij nog prima binnen de baan (witte lijn) gebleven. Kijk je naar zijn linker achterwiel dan was daar nog veel meer ruimte over.backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:57:
[...]
Kijkende naar die foto.... Geeft Lewis genoeg ruimte?
Sorry hoor, maar je weet dat die yellow sausage curb een killer is he? Waarom denk je dat de FIA aangeeft dat Lewis meer ruimte had kunnen geven?Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:03:
[...]
Ik zie bij het voorwiel van VER toch nog zeker twee autobanden aan ruimte waar hij nog naar rechts had kunnen opschuiven en dan was hij nog prima binnen de baan (witte lijn) gebleven. Kijk je naar zijn linker achterwiel dan was daar nog veel meer ruimte over.
Leuk race weekend, veel gebeurt.
Gaat hier teveel welles nietes, steward hebben besloten, dus ik wacht rustig op het nieuwe topic voor de laatste race
Gaat hier teveel welles nietes, steward hebben besloten, dus ik wacht rustig op het nieuwe topic voor de laatste race
Maar op het moment van de foto stuurt Max al vol de kerbs op en stuurt Hamilton richting de apex. Zou je Max op de foto wegdenken en zou Hamilton de ingezette lijn blijven volgen, dan zou Hamilton zelf de witte lijn raken. Hij kneep hem dus volledig af.Jorick schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:03:
[...]
Ik zie bij het voorwiel van VER toch nog zeker twee autobanden aan ruimte waar hij nog naar rechts had kunnen opschuiven en dan was hij nog prima binnen de baan (witte lijn) gebleven. Kijk je naar zijn linker achterwiel dan was daar nog veel meer ruimte over.
Maar daarmee is toch ook de hele discussie klaar? Stewards geven aan Hamilton had meer plaats kunnen geven, maar Max had die volgende bocht op deze manier nooit kunnen halen en daarom is Max voornamelijk schuldig aan dit contact?backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:05:
[...]
Sorry hoor, maar je weet dat die yellow sausage curb een killer is he? Waarom denk je dat de FIA aangeeft dat Lewis meer ruimte had kunnen geven?
2x SC zorgt voor minder brandstofverbruik, dus wellicht hadden alle auto's aan het einde van de race meer dan voldoende brandstof aan boord om zo'n lek te compenseren.jbdeiman schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:18:
[...]
Dan vraag k mij toch wel af hoe dit zit, want die auto's worden toch altijd gewogen voor / na een wedstrrijd? Ze moeten (incl. coureur) toch aan een bepaald gewicht voldoen?
Als er dan liters (en daarmee dus kilo's) water verdwijnen vanwege zo'n lek, dan moet de auto op dat punt toch gewoon te licht worden bevonden, zeker gezien de krappe marges die er altijd al zijn t.a.v. het uiteindelijke benodige totaalgewicht?
Is er iemand die dit kan toelichten in het topic?
Maar ik zou niet weten hoeveel liter er uit is gegaan, Mercedes kennende houden ze wel een beetje van overdrijven.
Max had die bocht ook niet kunnen halen. Maar contact had voorkomen kunnen worden als Lewis gewoon de ruimte geeft die hij in die situatie had moeten geven. Er zat namelijk een auto naast hem , maar hij doet er alles aan om de apex te halen.Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:06:
[...]
Maar daarmee is toch ook de hele discussie klaar? Stewards geven aan Hamilton had meer plaats kunnen geven, maar Max had die volgende bocht op deze manier nooit kunnen halen en daarom is Max voornamelijk schuldig aan dit contact?
Voor de laatste bocht van het nog 0.850, hij is dichterbij gekomen door de DRS.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:45:
[...]
0.495 zelfs.
https://nl.motorsport.com...2/gp-van-brazilie-538857/
Dus definieer of het inhalen van Alonso aan het mislukken was
Het inhaalpunt lag ik vrijwel alle ronden ruim na de finish streep, dus jah, ze wisten ook wel dat het inhalen niet zou lukken.
Maargoed, ik heb het idee dat je echt alles van Max aan het goed praten bent, iets neutraler zou wenselijker zijn.
Het is gelukkig geen saaie coureurD-e-n schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[...]
Dat is gewoon een hele nare eigenschap van Hamilton. Hij lijkt constant bezig met zijn eigen PR. Zijn eigen populariteit moet oké blijven en als daar wat drek richting een concurrent voor nodig is dan levert hij die drek.
BlaBlaBla
Maar met zo een klein verschil, had Alonso ook maar de kleinste fout gemaakt, had Verstappen er naast/voorbij kunnen zijn, dus geen is het niet dat hij niet vol in de remmen gaat om Perez voorbij te laten op het laatste moment.FabianGTI schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:08:
[...]
Voor de laatste bocht van het nog 0.850, hij is dichterbij gekomen door de DRS.
Het inhaalpunt lag ik vrijwel alle ronden ruim na de finish streep, dus jah, ze wisten ook wel dat het inhalen niet zou lukken.![]()
Maargoed, ik heb het idee dat je echt alles van Max aan het goed praten bent, iets neutraler zou wenselijker zijn.
Ik heb het idee dat je alles bij Max in de schoenen wilt schuiven, iets neutraler zou wenselijk zijn.FabianGTI schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:08:
[...]
Het inhaalpunt lag ik vrijwel alle ronden ruim na de finish streep, dus jah, ze wisten ook wel dat het inhalen niet zou lukken.![]()
Mijn punt is vooral; nog los van alle boordradios en het gespeculeer over de redenen. Max zat dicht op Alonso en Perez was nergens te bekennen. Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om Perez niet langs te laten. Prima als je erlangs wilt, maar dan moet je wel je best doen.
Nu zat Max zo blijkbaar niet in de wedstrijd en speelde er nog van alles omheen, maar daar hebben we geen weet van.
De kans dat die .5 op start/finish tot een inhaalactie had geleid was te verwaarlozen, maar het was m.i. nou ook niet zo evident om Perez langs te laten. Nogmaals; die zat er 4 seconden achter en had totaal geen pace.
Dat het qua PR en teambelang niet ideaal is, kunnen we het denk ik wel over eens zijn. Maar daar heeft Max blijkbaar schijt aan
Overigens ben ik vaak zat kritisch op Max. De inhaalactie in bocht 1 had hem niets opgeleverd, en hem waarschijnlijk zelfs tijd en/of plekken gekost als ze niet tegen elkaar aan gereden waren. Maar ik blijf erbij dat dit vooral aan Hamilton te wijten is dát ze op elkaar geklapt zijn. Maargoed, dat mag blijkbaar ook niet meer.
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2022 11:14 ]
In mijn optiek waren ze beiden fout: Max had niet zo door moeten drukken en Hamilton moet niet zo naar binnen snijden met een andere coureur naast hem. Dit doet hij i.m.o. té vaak en hij komt er heel vaak ook gewoon mee weg.FabianGTI schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:08:
[...]
In dit geval waren beiden schuldig (vond de Fia eigenlijk ook, want Verstappen werd als hoofdschuldige aangewezen maar er werd ook aangestipt dat Hamilton meer ruimte had moeten laten. En dat is i.m.o. dus gewoon terecht, want beiden hadden meer kunnen/ moeten doen om deze situatie te voorkomen.
Sorry, ik besef nu pas dat dit niet om de actie met Hamilton ging, of misschien eigenlijk ook deels wel.
In het geval met Alonso en Perez (Perez er voorbij laten of proberen Alonso te pakken), ging het volgens mij niet om of hij Alonso nog zou kunnen pakken. Er is klaarblijkelijlk vooraf contact over geweest, waarbij Max heel duidelijk heeft aangegeven hoe hij erin stond. I.m.o. is de grootste fout hier vanuit het team om dan te proberen hem in de wedstrijd door de boordradio voor het blok te zetten, wanneer dit inderdaad vooraf al was besproken.
[ Voor 22% gewijzigd door jbdeiman op 14-11-2022 11:17 ]
@jbdeiman de boordradio was "Als je Alonso niet voorbij komt, willen we dat je in turn 12 Perez voorbij laat".
En max zei op de boordradio 'jullie weten wat ik daarvan heb gezegd/ hoe ik daarin sta' => Dus dan is het nog steeds dat het besproken is vooraf en dat het team i.m.o. dit niet zo had moeten spelen.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:21:
@jbdeiman de boordradio was "Als je Alonso niet voorbij komt, willen we dat je in turn 12 Perez voorbij laat".
Allemaal waar. Het stelt ook niks voor, maar voor Checo is het blijkbaar een heel belangrijk iets. Voor zijn toekomstige 'welwillendheid' richting Verstappen was het daarom verstandiger geweest hem er wel voorbij te laten.Mr_Size schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:01:
Voorop gesteld: ik had ook liever gezien dat Max Checo een plekje hoger had gegund. Dat was in alle opzichten gewoon slimmer geweest (teamsfeer, kansen Checo 2e plek, volgend seizoen, gunfactor, etc etc).
Maar ik denk ook: waarom de fuck heeft iedereen het hier over? Max is al lang en breed WDC en RBR is al lang en breed kampioen constructeurs. Het gaat dus om plek 2 in het WDC, who cares echt? Sowieso is degene die op plek 2 eindigt mijlenver verwijderd qua punten van de WDC, dus niet echt iets om trots op te zijn. Over 20 jaar weet haast niemand meer wie er in seizoen 2022 2e werd in het WDC, alleen de kampioenen worden onthouden.
Want laten we eerlijk zijn, die 2 puntjes extra gaan voor de palmares van Verstappen het verschil ook niet maken.
Grootste verschil is dat bij Ferrari het verzoek van Leclerc niet voorbij de teamleiding kwam. Die hebben Sainz geen opdracht gegeven. Dat was bij Red Bull overduidelijk wel het geval.Wat me ook opvalt is dat niemand praat over Sainz/Leclerc. LEC zat ook herhaaldelijk op de radio te smeken om een plek hoger, en die kreeg het ook niet. Heeft niemand het over. Ok, niet helemaal vergelijkbaar want dit ging om een podiumplek, maar toch. Bij Max wordt alles weer breed uitgemeten, typisch.
Helemaal mee eens. Die straf had Verstappen volledig te wijten aan Hamiltons 'kruistocht' jegens hem. Hamilton is puur aan het investeren in volgend seizoen. Een seizoen waarin hij hoopt wel weer te kunnen strijden om het WDC en waarin hij alle trucjes nodig zal hebben om Verstappen te kunnen verslaan.Dan nog het incident HAM/VER. Dat was gewoon klassiek, van beide kanten. Klassiek Max die een gaatje ziet en er vol voor gaat, en klassiek HAM die zijn tegenstander geen ruimte gunt en de deur dicht gooit. Vond de uitleg van Jan Lammers bij de NOS wel erg goed eigenlijk: een echt race incident. Beide coureurs nemen bewust risico en beide zijn ook al gestraft (Max moest naar binnen voor nieuwe neus en Lewis viel 6 plaatsen terug).
Na afloop Lewis die weer loopt te roeptoeteren dat 'je weet hoe het is met Max', dat is echt kwalijke stemmingmakerij.Iets wat hij al 2-3 seizoenen aan het doen is. En hij slaagt er ook aardig in, want de stewards geven Max straf en Lewis krijgt niks. Zelfs Martin Brundle vond het meer HAM zijn fout, kan je nagaan
![]()
Hoezo kan Max wel hard en fair racen met LEC en RUS, maar niet met HAM? Aan wie ligt het dan?
Gisteren heeft in ieder geval bewezen dat Hamilton hier een stuk slimmer mee omgaat en er effectiever in is dan Verstappen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Of juist wel om de lucht te klarenjbdeiman schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:23:
[...]
En max zei op de boordradio 'jullie weten wat ik daarvan heb gezegd/ hoe ik daarin sta' => Dus dan is het nog steeds dat het besproken is vooraf en dat het team i.m.o. dit niet zo had moeten spelen.
Mijn boefje is liev!
Max interesseert het niet. De media is toch tegen hem, gaat nooit goed komen.alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:23:
Gisteren heeft in ieder geval bewezen dat Hamilton hier een stuk slimmer mee omgaat en er effectiever in is dan Verstappen.
Mijn boefje is liev!
Net als dat een voetballer prima weet waar hij zijn voet neerzet weet een coureur waar hij zijn auto heeft. Lewis wilde gewoon niet prijsgeven net als Max maar waar had Max ingodsnaam naartoe gemoeten?backupdevice schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:57:
[...]
[Afbeelding]
Bij het insturen van Lewis heeft Max geen ruimte meer om iets te doen. Lewis wist gewoon dat hij te weinig ruimte gaf en heeft gewoon geluk dat Max nog gas input had. Dus wordt onderschreven door het feit dat de FIA specifiek aangeeft dat Lewis meer ruimte had moeten geven.
Zet het gewoon als racing incident weg. Deze jongens blijven de grenzen van de sport en regels opzoeken. Stewards moeten hier niet in mee gaan imho.
Lewis rijdt weer vooraan mee en ik heb gelijk weer een hekel aan zn gedrag.
[ Voor 3% gewijzigd door Kenny_026 op 14-11-2022 11:31 ]
Idd.Kenny_026 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:29:
[...]
Net als dat een voetballer prima weet waar hij zijn voet neerzet weet een coureur waar hij zijn auto heeft. Lewis wilde gewoon niet prijsgeven net als Max maar waar had Max ingodsnaam naartoe gemoeten?
Zet het gewoon als racing incident weg. Deze jongens blijven de grenzen van de sport en regels opzoeken. Stewards moeten hier niet in mee gaan imho.
Deze vind ik wel een beetje dubieus. Dus de stewards mogen bepalen of een coureur de bocht wel of niet zou kunnen halen.Dazzler2120 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:06:
[...]
Maar daarmee is toch ook de hele discussie klaar? Stewards geven aan Hamilton had meer plaats kunnen geven, maar Max had die volgende bocht op deze manier nooit kunnen halen en daarom is Max voornamelijk schuldig aan dit contact?
Misschien zijn ze hier heel goed toe in staat, maar wat wel en niet kan hangt toch van de auto, baanomstandigheden, bandencondities, coureur skills etc af. Ik ben benieuwd hoe ze zo'n berekening maken.
En ook andere coureurs moeten dit kennelijk in kunnen schatten: als x de bocht niet kan halen hoef ik geen ruimte te geven en krijgt mijn tegenstander een penalty; maar als hij de bocht wel kan halen, dan moet ik wel ruimte geven, anders krijg ik een penalty.
Is dit nu de nieuwe regel mbt of je ruimte moet laten?
Ik begrijp de hele heisa ook niet echt eerlijk gezegd.. Verstappen had schade na de aanvaring met Hamilton en stond even laatste. Uiteindelijk komt hij terug door het veld en eindigt hij 4 seconden voor Perez...MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:12:
[...]
Ik heb het idee dat je alles bij Max in de schoenen wilt schuiven, iets neutraler zou wenselijk zijn.
Mijn punt is vooral; nog los van alle boordradios en het gespeculeer over de redenen. Max zat dicht op Alonso en Perez was nergens te bekennen. Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om Perez niet langs te laten. Prima als je erlangs wilt, maar dan moet je wel je best doen.
Nu zat Max zo blijkbaar niet in de wedstrijd en speelde er nog van alles omheen, maar daar hebben we geen weet van.
De kans dat die .5 op start/finish tot een inhaalactie had geleid was te verwaarlozen, maar het was m.i. nou ook niet zo evident om Perez langs te laten. Nogmaals; die zat er 4 seconden achter en had totaal geen pace.
Dat het qua PR en teambelang niet ideaal is, kunnen we het denk ik wel over eens zijn. Maar daar heeft Max blijkbaar schijt aan
Overigens ben ik vaak zat kritisch op Max. De inhaalactie in bocht 1 had hem niets opgeleverd, en hem waarschijnlijk zelfs tijd en/of plekken gekost als ze niet tegen elkaar aan gereden waren. Maar ik blijf erbij dat dit vooral aan Hamilton te wijten is dát ze op elkaar geklapt zijn. Maargoed, dat mag blijkbaar ook niet meer.
Het verschil in pace was gewoon weer aanzienlijk.
Je ziet het nu enkel wat minder door al het gelazer aan het begin. En dat Verstappen geen plek opgeeft weten we al sinds 2015
Nee ging puur over de inhaalpoging op Alonso.jbdeiman schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:13:
[...]
Sorry, ik besef nu pas dat dit niet om de actie met Hamilton ging, of misschien eigenlijk ook deels wel.
Die inhaalpoging met Hamilton is na mijn mening 50/50 fout, een 5 seconde straf was in mijn optiek ook gewoon overbodig.
Had het dan gewoon afgedaan met een 'race incident'.
De NOR/LEC en RIC/MAG actie waren veel overduidelijker en ook 'maar' 5 seconde straf, waarom dan het incident van VER/HAM gelijk behandelen snap ik niet.
Maargoed, als we hier gaan proberen om de FIA te snappen hebben we nog wel wat serverruimte nodig ben ik bang.

De Medium band was enorm slecht dit weekend. Verstappen had nog wat softs, mede doordat hij de sprint op mediums heeft gereden. Perez had geen softs meer over, dus moest op de medium blijven. Daardoor was er een groter pace verschil.flessuh schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]
Ik begrijp de hele heisa ook niet echt eerlijk gezegd.. Verstappen had schade na de aanvaring met Hamilton en stond even laatste. Uiteindelijk komt hij terug door het veld en eindigt hij 4 seconden voor Perez...
Je ziet het nu enkel wat minder door al het gelazer aan het begin. En dat Verstappen geen plek opgeeft weten we al sinds 2015
Daarnaast, safety cars hebben het veld 2 keer bij elkaar geduwd, waardoor Max natuurlijk op een betere set banden achter Perez komt. Vanaf dat punt 4 sec wegrijden op de zachte band t.o.v. oude mediums is dan een 'koud kunstje'.
"Don't try to understand women. Women understand women and they hate each other".FabianGTI schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:39:
[...]
Maargoed, als we hier gaan proberen om de FIA te snappen hebben we nog wel wat serverruimte nodig ben ik bang.
Datzelfde kunnen we wel op de FIA toepassen
Iets wat ook onderbelicht is gebleven en waarbij de wedstrijdleiding ook echt zat te slapen: Lapped cars mochten zichzelf unlappen bij de SC. Behalve Yuki. Met als gevolg dat zijn race compleet klaar was, nadat hij bij start/finish het hele veld voor moest laten.
Masi deed dat beterSterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Iets wat ook onderbelicht is gebleven en waarbij de wedstrijdleiding ook echt zat te slapen: Lapped cars mochten zichzelf unlappen bij de SC. Behalve Yuki. Met als gevolg dat zijn race compleet klaar was, nadat hij bij start/finish het hele veld voor moest laten.
Mijn boefje is liev!
Daar was toch een goede reden voor? Volgens mij hadden ze dat in de post-race show uitgelegdSterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Balen voor de race director, die wordt nu kennelijk ook gelijk ontslagen. Dat is sinds 2021 de penalty als je niet alle auto's laat unlappenSterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Ging TSU niet de pits in net voor/tijdens de SC?
www.google.nl
Klopt. TSU ging de pit in aan het begin van de SC. Daardoor unlapte hij zichzelf op de streep, waardoor het automatische detectie systeem hem niet heeft opgepikt nadat ze het bericht stuurden dat auto's zich mochten unlappen.MisteRMeesteR schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:51:
Ging TSU niet de pits in net voor/tijdens de SC?
Dat systeem hebben ze na Abu Dhabi afgelopen jaar opgezet, wss niet rekening gehouden met dit scenario.
Is F1 Manager toch realistischer dan ik dachtSterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Gigantische game breaking bug en nu gebeurt het in het echt.
Omdat Verstappen teamorders negeert. Die orders waren heel expliciet en zijn duidelijk herhaald. Een beetje tegenstribbelen is tot daar aan toe maar verder horen ze luisteren. Juist omdat alles als gewonnen is lijkt het heel vreemd dat het nu opspeelt.Mr_Size schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:01:
Maar ik denk ook: waarom de fuck heeft iedereen het hier over? Max is al lang en breed WDC en RBR is al lang en breed kampioen constructeurs. Het gaat dus om plek 2 in het WDC, who cares echt?
Van de ander kant gekeken, als het een of andere principekwestie is die zo hoog zit dat het publiekelijk moet worden uitgevochten dan kun je dat misschien beter doen nadat het kampioenschap al is gewonnen.
Sainz en Leclerc hebben geen teamorders geweigerd. Ze mogen allemaal vragen en zeggen wat ze willen maar uiteindelijk beslist het team en horen ze zich daar aan te houden. Voor zover ik weet heeft Ferrari niet aan Sainz gevraagd om Leclerc voor te laten gaan.Wat me ook opvalt is dat niemand praat over Sainz/Leclerc. LEC zat ook herhaaldelijk op de radio te smeken om een plek hoger, en die kreeg het ook niet.
Verstappen is tegen de beslissing van het team ingegaan, Sainz/Leclerc niet, dat is het hele verschil.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Mee eens, maar nog veel erger vind ik dat het eerst 1-2 minuten duurt voordat de VSC wordt opgeroepen, om daarna naar een SC te gaan. Norris was al bezig met uit de auto klimmen voordat de VSC kwam. Dit terwijl je vanaf de 1e seconde direct ziet dat dit een volledige SC moet worden. Alsof de wedstrijdleiding aan het wachten is met de beslissing tot het hele veld langs de pit is gereden, of specifiek wachten tot de top 5-6 voorbij zijn gereden voordat er actie wordt ondernomen.SterqVerhael schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Dat mag wat mij betreft ook duidelijker worden vastgesteld, dit is veel te grijs gebied en kan zo makkelijk de race beïnvloed worden. De veiligheid moet altijd voorop staan en men moet niet wachten met maatregelen zodat het voor het verloop van de race beter uit komt.
Dat was in Singapore ook al het geval, 3x een SC gehad en 3x totaal verschillend verloop/tijdsduur van het oproepen, ondanks dat het alle 3 de keren duidelijk was dat het een volledige SC zou worden.
Teamorders die voor de race besproken zijn. Dat maakt m.i. wel enigszins verschil.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:59:
[...]
Omdat Verstappen teamorders negeert. Die orders waren heel expliciet en zijn duidelijk herhaald. Een beetje tegenstribbelen is tot daar aan toe maar verder horen ze luisteren. Juist omdat alles als gewonnen is lijkt het heel vreemd dat het nu opspeelt.
Van de ander kant gekeken, als het een of andere principekwestie is die zo hoog zit dat het publiekelijk moet worden uitgevochten dan kun je dat misschien beter doen nadat het kampioenschap al is gewonnen.
Het verschil in pace was zo goed als 0 de gehele race. Pas nadat Ver op soft zat na de laatste safety car had hij betere rondetijden.flessuh schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]
Ik begrijp de hele heisa ook niet echt eerlijk gezegd.. Verstappen had schade na de aanvaring met Hamilton en stond even laatste. Uiteindelijk komt hij terug door het veld en eindigt hij 4 seconden voor Perez...
Zonder die safety car was Perez comfortabel voor Ver (en Alo, Lec, Sai) geëindigd.
Dat maakt het toch niet heel anders, daarnaast weten we niet of het expliciet besproken is voor de race of dat verstappen hintte naar misschien iets dat zich in het verleden heeft voorgedaan en misschien alleen nog bij Max op het netvlies stond.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
[...]
Teamorders die voor de race besproken zijn. Dat maakt m.i. wel enigszins verschil.
Maar daarnaast situaties kunnen veranderen, in de F! zelfs ieder moment, dat weet iedereen. En juist wanneer jij alles al gewonnen hebt, en alleen je teammaat die jou geholpen heeft de laatste seizoenen om alles te winnen nog iets te winnen en te verliezen heeft, wat ook nog eens belangrijk is voor het team, is het dan op zijn mist niet heel handig de egoist uit te gaan hangen, zeker niet wanneer die teammaat je net ook nog eens er langs laat zodat je überhaupt een poging kan doen naar meer. Een 1-2 in het WDC is gewoon ook voor het team een uithang bord.
maar hoe ziet het er uit als je eerste teamgenoot drie seconden op de rem moet trappen om de ander uit de brand te helpen. Dat noem ik dan kunstmatig.Dennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:09:
[...]
Een 1-2 in het WDC is gewoon ook voor het team een uithang bord.
PER en LEC staan nu op gelijke hoogte, laat ze het lekker in de laatste race zelf uitvechten
Stel dat Max op de rem/van het gas af was gegaan met zo'n gat. Is dat ooit eerder gedaan? FIA zou FIA niet zijn, hier ook weer iets van te vinden (los van eventuele driving unnecessary slow).
Mijn boefje is liev!
Eens. Als het echt vooraf besproken is en dit al duidelijk was, is het niet netjes dat ze het en public nog proberen.jbdeiman schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:23:
[...]
En max zei op de boordradio 'jullie weten wat ik daarvan heb gezegd/ hoe ik daarin sta' => Dus dan is het nog steeds dat het besproken is vooraf en dat het team i.m.o. dit niet zo had moeten spelen.
Als ze al wisten hoe dit zou gaan uitwerken, hadden ze de blowback kunnen voorkomen door ofwel de vraag niet te stellen, ofwel vanuit Horner of Marko een keiharde swap af te dwingen op een eerder moment.Dennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:09:
[...]
Dat maakt het toch niet heel anders, daarnaast weten we niet of het expliciet besproken is voor de race of dat verstappen hintte naar misschien iets dat zich in het verleden heeft voorgedaan en misschien alleen nog bij Max op het netvlies stond.
Pr technisch is dit voor red bull ook niet top zo.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2022 12:19 ]
Ik moet nog maar eens zien hoe Max perez straks gaat helpen. Als die RB18B het daar goed doet dan verwacht ik Max op p2 en perez ergens daarachter.
Dat is natuurlijk net zo kunstmatig als dat ze eerst Perez vertellen Max erlang te laten omdat ze willen proberen met Max punten af te snoepen. Je kan best in een F1 wagen een paar seconden inleveren in een rondje, de achterkant van het veld doet dat immers de hele race en die krijgen daar ook geen straf voor.HyperTrophy schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:12:
[...]
maar hoe ziet het er uit als je eerste teamgenoot drie seconden op de rem moet trappen om de ander uit de brand te helpen. Dat noem ik dan kunstmatig.
PER en LEC staan nu op gelijke hoogte, laat ze het lekker in de laatste race zelf uitvechten
En daaruit kun je dus eigenlijk al de conclusie trekken dat dit helemaal niet duidelijk was voor alle betrokkenen, misschien wel vanuit Max zijn oogpunt, maar niet vanuit de anderen. Immers was het inderdaad 100% duidelijk geweest, ben ik het met de je eens dat je het simpelweg niet moet doen. En als je het wel wil doen, dan laat je Horner of Marko de call maken zoals @MikeyMan aangeeft.StealthyPeanut schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:17:
[...]
Eens. Als het echt vooraf besproken is en dit al duidelijk was, is het niet netjes dat ze het en public nog proberen.
Dan moet je gewoon zeggen we houden de posities, geen brokken de laatste paar worden en laat je Max achter Perez als rugdekking. Of je zegt niets en laat ze racen voor de positie. Maar dan kies je er inderdaad niet voor om Perez te vragen Max erlangs te laten met de belofte dat Max de plek weer terug geeft, als het immers vooraf duidelijk was, zou je weten dat Checo die plek niet terug gaat krijgen.
Wat en wanneer er precies besproken is weten we niet. We weten wel dat Verstappen tijdens de race een opdracht kreeg en die niet heeft uitgevoerd. We weten dus niet wat er in het verleden gezegd of gedaan is maar ik kan me niet voorstellen dat RedBull zo'n gesprek heeft laten eindigen met "we beslissen tijdens de race wel wat we doen". In ieder contract staat dat je moet doen wat het team zegt.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
Teamorders die voor de race besproken zijn. Dat maakt m.i. wel enigszins verschil.
Voor de duidelijkheid, ik ben helemaal niet van het "de baas beslist alles eenzijdig" maar daar staat tegenover dat je wel sterke redenen moet hebben om tegen zo'n opdracht in te gaan.
Ik ben benieuwd of we er ooit achter komen wat hier nu echt aan de hand is. Maar als ik Horner was dan zou ik nu Nyck de Vries bellen om te vragen of hij beschikbaar is voor een invalbeurt bij RB in Las Vegas.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Om vervolgens Max op de bank te plaatsen?CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:25:
[...]
Ik ben benieuwd of we er ooit achter komen wat hier nu echt aan de hand is. Maar als ik Horner was dan zou ik nu Nyck de Vries bellen om te vragen of hij beschikbaar is voor een invalbeurt bij RB in Las Vegas.
BlaBlaBla
Geen smeekbede, meer iets in de trend dat ie het belachelijk vond dat ie er niet voorbij mocht (Australië 2016).M@cer schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:14:
Vraag me even af, heeft Verstappen in het verleden wel eens zo'n smeekbede gedaan om zijn teamgenoot in te mogen halen zoals bijvoorbeeld Perez, maar ook Leclerc?
Misschien was dat ook "payback" of simpel haantjesgedrag, die 2 samen is ook mogelijk
Testing, one, two ...
Ze hebben Sainz niets gevraagd, en dat was heel begrijpelijk. Bij Leclerc werd er aangegeven dat het te risicovol was (waarschijnlijk door de jagende Alonso en Verstappen). Leclerc was ook "not amused".CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:59:
[knip]
Sainz en Leclerc hebben geen teamorders geweigerd. Ze mogen allemaal vragen en zeggen wat ze willen maar uiteindelijk beslist het team en horen ze zich daar aan te houden. Voor zover ik weet heeft Ferrari niet aan Sainz gevraagd om Leclerc voor te laten gaan.
Verstappen is tegen de beslissing van het team ingegaan, Sainz/Leclerc niet, dat is het hele verschil.
Testing, one, two ...
Als de RB18 het daar goed doet dan verwacht ik deze op plek één, niet op twee?De_Bastaard schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:17:
Ik moet nog maar eens zien hoe Max perez straks gaat helpen. Als die RB18B het daar goed doet dan verwacht ik Max op p2 en perez ergens daarachter.
Testing, one, two ...
Dit is mij inderdaad ook al een paar keer opgevallen. Gewoon gelijk de maatregelen toepassen en dan maar kijken hoe het uitpakt.Divak schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
Alsof de wedstrijdleiding aan het wachten is met de beslissing tot het hele veld langs de pit is gereden, of specifiek wachten tot de top 5-6 voorbij zijn gereden voordat er actie wordt ondernomen.
...
Dat was in Singapore ook al het geval, 3x een SC gehad en 3x totaal verschillend verloop/tijdsduur van het oproepen, ondanks dat het alle 3 de keren duidelijk was dat het een volledige SC zou worden.
Niemand lijkt die boordradio van verstappen gehoord te hebben ofzo? Hoe duidelijk wil iedereen het hebben.... dit was al voor de race besproken, en max heeft daar tekst en uitleg gegeven. Dat horner hem verzocht om toch perez voor te laten is leuk.... maar max zijn reactie was en is helder.MikeyMan schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
[...]
Maar dan in het inderdaad ook klaar, uiteraard vind Lec dat niet leuk. Maar het team bepaald.hardware-lover schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:32:
[...]
Ze hebben Sainz niets gevraagd, en dat was heel begrijpelijk. Bij Leclerc werd er aangegeven dat het te risicovol was (waarschijnlijk door de jagende Alonso en Verstappen). Leclerc was ook "not amused".
Bij Max / Per heeft het team ook bepaald, maar doet Max niet van wat hem opgedragen wordt, dat maakt de Max / Per situatie niet vergelijkbaar met Sai / Lec.
Maar dat blijkt helemaal niet uit die boordradio. Wat enkel blijkt is dat Max aangeeft iets te hebben aangegeven. Dat hoeft helemaal niet voor de race geweest te zijn, al zal dat technisch gezien immers wel zo zijn. Immers als Max bijvoorbeeld maanden geleden iets gezegd de in trend van 'ik laat Checo er nooit meer langs', of 'Ik zal Checo niet helpen' heeft was dat technisch gezien ook voor de race.stylezzz schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:35:
[...]
Niemand lijkt die boordradio van verstappen gehoord te hebben ofzo? Hoe duidelijk wil iedereen het hebben.... dit was al voor de race besproken, en max heeft daar tekst en uitleg gegeven.
We weten ook niet wat de reactie was van het team op het moment dat Max iets gezegd zou hebben. Misschien heeft het team wel helemaal niet ingestemd met Max destijds, we weten het niet, en dus is het ook totaal niet duidelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 14-11-2022 12:39 ]
Ik zeg ook niet dat het vergelijkbaar is, ik wilde alleen duidelijk maken dat Sainz niets was gevraagd. Het zure gedrag van Perez en Leclerc in de uitloopronde was wel wat vergelijkbaarDennism schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:35:
[...]
Maar dan in het inderdaad ook klaar, uiteraard vind Lec dat niet leuk. Maar het team bepaald.
Bij Max / Per heeft het team ook bepaald, maar doet Max niet van wat hem opgedragen wordt, dat maakt de Max / Per situatie niet vergelijkbaar met Sai / Lec.
Testing, one, two ...
Ik heb geen interviews gekeken want ik zit op een data limiet in het buitenland. Maar heeft Max er zelf al iets over gezegd? Of Horner?
Zelden zo'n ongemakkelijke interviews gezien, van Horner en ook wel van Marko. Die bij ORF was het meest kort (van Marko). Verstappen lijkt het allemaal aan zijn derrière te oxideren, daar sta ik ook niet van te kijken.mathy_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:39:
Ik heb geen interviews gekeken want ik zit op een data limiet in het buitenland. Maar heeft Max er zelf al iets over gezegd? Of Horner?
Testing, one, two ...
De FIA heeft al wat jaren een regel dat er geen teamorders meer mogen mbt positie in de laatste 2 rondes. Ik weet echter niet of dit alleen gaat om orders omtrent de leiding (staat me bij dat het is ingevoerd in het Schumacher-Barichello tijdperk).JB schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:14:
Stel dat Max op de rem/van het gas af was gegaan met zo'n gat. Is dat ooit eerder gedaan? FIA zou FIA niet zijn, hier ook weer iets van te vinden (los van eventuele driving unnecessary slow).
Nu zijn deze teamorders al gecommuniceerd met de rijders 5 laps voor het einde (wanneer Verstappen langs Perez mocht), dus ik denk dat de FIA hier niks mee kan.
Die regel was toch al lang geleden alweer teruggedraaid? Volgens mij omdat teams en rijders in code gingen communiceren waardoor het effect van de regel 0 was.AppieNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:46:
[...]
De FIA heeft al wat jaren een regel dat er geen teamorders meer mogen mbt positie in de laatste 2 rondes. Ik weet echter niet of dit alleen gaat om orders omtrent de leiding (staat me bij dat het is ingevoerd in het Schumacher-Barichello tijdperk).
Nu zijn deze teamorders al gecommuniceerd met de rijders 5 laps voor het einde (wanneer Verstappen langs Perez mocht), dus ik denk dat de FIA hier niks mee kan.
Oh ja hoor. Dit ettert alleen nog maar door op fora volgens mij. Redbull heeft de boel allang afgesloten. Max gaat perez helpen in abu dhabi als hij kan.mathy_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:39:
Race week!
Beetje het zelfde dat iedereen hier in een mineur zat na zijn kampioenschap, en max zelf de champagne al open had getrokken.stylezzz schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:49:
[...]
Oh ja hoor. Dit ettert alleen nog maar door op fora volgens mij. Redbull heeft de boel allang afgesloten. Max gaat perez helpen in abu dhabi als hij kan.
Race week!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |