De straf zou ook kunnen zijn dan je de plek terug moet geven (in geval Gasly). Dat zou eigenlijk eerlijker zijn. Maar ja, het is racen, vind het toch moeilijk. Bij Ricciardo kun je natuurlijk niet terug geven want Yuki’s race is voorbij. De 10 seconden was nog licht. Het enige is dat je eigen race ook voorbij zou kunnen zijn, maar voorwielen zijn sterk.siggy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Ik heb sterk de indruk dat de stewards vaak 'harder' straffen als ze weten dat het nagenoeg geen impact op d race heeft. Zie ook de straf van Perez mbt SC. Compleet willekeurig en toch heftig, maar nul effect.
Straffen moet nut hebben, want het gebeurd steeds vaker dat de dader feitelijk ruiterlijk beloond wordt voor domme acties. De actie van Ricciardo was compleet onnodig, was volledig onhandig en was meer botsauto spelen dan racen. Dat is een actie die je van Mazepin of Grosjean verwacht, niet iemand van Ricciardo. En aangezien hij vindt dat het niet compleet zijn fout was, en de straf nul impact had op zijn race, verwacht ik niet dat ie er iets van geleerd heeft.
Het is toch niet de bedoeling dat je je tegenstander een DNF bezorgt en zelf door kunt rijden zonder enige problemen? Ik kan wel van alls verzinnen ter plekke wat de straf dan wel had moeten zijn, maar als dit geaccepteerd wordt als norm(aal), dan hebben juist zrisicovolle acties méér voordelen voor de aanstichter dan de verdedigende partij. Dan durft straks juist niemand meer te verdedigen, want de straf heeft geen invloed op de andermans zijn race en jezelf zit met een kapotte auto. Nee, dát is racen....
een treffende spreuk