[F1 2022] Race 20 GP van Mexico Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste
Acties:
  • 79.708 views

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFETuHVubVZDFRA8AXnYwLQB/full.jpg

Formula 1 Seizoen 2022 - GP-Topic Race 20

20. Autódromo Hermanos Rodríguez
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/2018-redesign-assets/Circuit%20maps%2016x9/Mexico_Circuit.png.transform/4col-retina/image.png

Data

vr 28okt
Free Practice 1:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png20:00(13:00) Lokale tijd
Free Practice 2:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png23:00(16:00) Lokale tijd
za 29 okt
Free Practice 3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png19:00(12:00) Lokale tijd
Qualifying:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png22:00(15:00) Lokale tijd
zo 30 okt
Race:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png21:00
(14:00) Lokale tijd

Circuit

Circuit:Autódromo Hermanos Rodríguez
Lengte:4304m
Aantal Ronden:71
Race Afstand:305,354km

Pirelli Banden

Compounds en Verplichtingen

Bandenkeuzes:
Per Race zijn 3+2* verschillende compounds beschikbaar.:
*+2 zijn de regen en natweer banden

Er zijn vaste kleuren en namen per race:
  • Wit (H) Hard
  • Geel (M) Medium
  • Rood (S) Soft
  • Intermediate (I) - Groen
  • Full Wet (W) - Licht Blauw

Teams moeten voor de race tenminste 1 setje van ieder van de verplichte compounds beschikbaar houden. Daarnaast moet er met minstens 2 verschillende compounds tijdens de race gereden worden***.
***Uitzondering bij regen.

Iedere rijder moet 1 set van de Rode Soft band beschikbaar hebben voor Q3. Deze set wordt na Q3 aan pirelli terug gegeven. Rijders die Q3 (top 10) niet gehaald hebben mogen deze band houden voor gebruik in de race.

Let op: Vanaf dit seizoen mag iedereen na kwalificatie, de banden kiezen waarop ze de race beginnen.

Gedurende een weekeinde moeten teams banden aan Pirelli terug geven. Dit gebeurt volgens onderstaand schema. De keuze welke banden ze terug geven is echter volkomen vrij.
  • Eén set na de 1e 40 minuten van FP1
  • Eén set na het einde van FP1
  • Twee sets na het einde van FP2
  • Twee sets na het einde van FP3
Banden keuze infographic
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/2363/1920_20-mx-preview-en.jpg?10000
Regen
  • Tenzij Regen of Intermediate banden gedurende de race gebruikt worden, moeten alle rijders tenminste 2 verschillende (soorten) Dry-weather banden gebruiken tijdens de race. Waarvan tenminste 1 compound eén van de verplichte compounds moet zijn. (teams zijn vrij te beslissen welke compound dat is.)
  • Teams zijn naar eigen inzicht vrij om Regen of Intermediate banden te gebruikten tijdens kwalificatie &/of race. Tijdens de vrije trainingen mag dat alleen als de baan door de race-Director Nat verklaard is.
  • Indien achter de safetycar gestart moet worden wegens hevige regenval, is het gebruik van regenbanden verplicht.
  • Als het begint met regenen in de 3 minuten voor de start, zal de startprocedure afgebroken worden en zal de startprocedure terug naar het 10-minute point terug keren om teams de ruimte te geven passende banden te kiezen en eventueel te monteren.
  • Als de weersomstandigheden daartoe leiden kan de Race-director ervoor kiezen de start af te breken en pas te hervatten als de omstandigheden verbeterd zijn. Als alternatief kan hij ook kiezen voor een start achter de safety car en wanneer de baan voldoende veilig is een gewone staande startprocedure te starten.
  • Als een safetycar noodzakelijk is om een race te kunnen starten, zal een normale staande start plaatsvinden zodra de baan veilig genoeg geacht wordt. De wagens zullen dan normaal vanaf de grid starten.
  • Rondes achter de safety car tellen wel mee voor totale race afstand.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 17:28

JB

Cédric roelt!

Zijn er nieuwe motoren beoogd voor RBR alhier? Ben benieuwd of het eventueel een combi met gunnen van PER zou kunnen zijn, maar ik geloof niet dat Max genoegen neemt met de 13 wins :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Zin in! Deze hoort eigenlijk ook in de topic start, de sfeer zit er gelijk in:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:41

Dazzler2120

FP ProMod
JB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:22:
Zijn er nieuwe motoren beoogd voor RBR alhier? Ben benieuwd of het eventueel een combi met gunnen van PER zou kunnen zijn, maar ik geloof niet dat Max genoegen neemt met de 13 wins :D
Perez heeft vorige week al een onderdeel vervangen he... Dus als er iets van een wissel zal komen dan lijkt me dat eerder voor Verstappen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dazzler2120 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Perez heeft vorige week al een onderdeel vervangen he... Dus als er iets van een wissel zal komen dan lijkt me dat eerder voor Verstappen.
Ik doel ook op VER :) want gridstraf = beetje meer kans voor PER tijdens zijn thuisrace :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
JB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Ik doel ook op VER :) want gridstraf = beetje meer kans voor PER tijdens zijn thuisrace :+
Ik kan me best goed voorstellen dat ze dit wel doen als ze verwachten nog een nieuwe motor nodig te hebben. Dan is dit de uitgelezen kans om Perez te pleasen voor thuispubliek & een onderdeel te vervangen. Anderzijds is het ook wel een risico, wat als Perez het niet waar maakt en Verstappen hem met 10 plaatsen gridstraf voor eigen publiek alsnog voorbij gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
JB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:22:
Als ze een paar ronden voor de finish soeverein op P1 (VER) en P2 (PER) rijden sluit ik een swap niet uit. Verstappen heeft zijn eerste WDC mede te danken aan Perez' ophouden van Hamilton in Abu Dhabi.

Zou wel chique zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:13
Jelleujelle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:30:
Zin in! Deze hoort eigenlijk ook in de topic start, de sfeer zit er gelijk in:

[YouTube: Formula 1 Gran Premio de Mexico 2019 (Mariachi Version)]
It's the Stig's Mexican cousin :9

Sfeertje komt er inderdaad lekker in zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als Verstappen de komende drie races wint staat hij in winstpercentage in één seizoen boven Vettel en Schumacher, maar nog onder Ascari. En dat met een auto die niet de voorsprong heeft van de twee Duitse vrienden op de rest van het veld. Het is al een dominant seizoen, maar het kan episch worden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mxChWnGA74EyYHETejKrYR0_1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/P0kYDiwLg3gtOi0KvqeJVq3T.gif?f=user_large

:D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:55
alexbl69 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

Als ze een paar ronden voor de finish soeverein op P1 (VER) en P2 (PER) rijden sluit ik een swap niet uit. Verstappen heeft zijn eerste WDC mede te danken aan Perez' ophouden van Hamilton in Abu Dhabi.

Zou wel chique zijn.
't Enige wat Perez moet doen is richting het einde van de race (mits ie tweede staat ;) ) binnen de pitwindow blijven. Kan Max 'pitten voor fastest lap', en Perez winnen.

Toch zie ik het niet zo snel gebeuren dat Max zomaar een P1 opgeeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoop dat PER de ballen uit z'n broek rijdt en z'n thuisrace wint! :Y

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 15:52

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff17n7oUAAEILTX?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff8FqlxXgBM9bIT?format=jpg&name=large

[ Voor 34% gewijzigd door Miesjh op 26-10-2022 10:26 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 16:24

DataGhost

iPL dev

[...]

Zou wel chique zijn.
Gaat niet gebeuren. Dat wil ook geen van beide rijders. Hoe kut is het als je teamgenoot je expres voorbij moet laten omdat je anders niet kan winnen 8)7 dan sta je op dat podium ook zo van "tsja". Het levert ook geen mooi racen op dus veel enthousiasme zal er ook niet zijn. Perez heeft trouwens zelf al aangegeven dat hij dat ook niet ziet zitten. En wat betreft Abu Dhabi bijvoorbeeld, daar heeft Perez volgens mij al miljoenen bedankjes voor gehad.

Maar laten we eerst maar eens kijken of Perez überhaupt in de 1-2 terecht komt. Vorig jaar waren er dezelfde speculaties maar werd Perez slechts 3e op bijna 18 seconden achterstand.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 26-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Zou wel chique zijn.
NO!

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 12:05

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Zou wel chique zijn.
Ik niet, en ik zou het ook niet chique vinden. Overwinningen moet je echt verdienen. Ik zou het als coureur zelf ook niet leuk vinden, zelfs een beetje beschamend. Zo van hier heb jij een overblijvertje, wees er blij mee. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:23
[...]

Zou wel chique zijn.
Ben het met je eens, maar toen Ferrari Barrichello zijn zege "teruggaf" op Indy was men nog steeds not amused. Wel een wat andere situatie natuurlijk en het thuispubliek zal niet tegen zijn denk ik. Maar dan nog vind het wat dodgy.

Dan hoop ik eerder dat Perez zelf aan de leiding rijdt op 2/3 van de race met Max al op P2, en Max een "niet aanvalsverdrag" aan zijn broek krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten_E op 26-10-2022 10:51 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Zou wel chique zijn.
https://www.espn.com.ar/d...tappen-victoria-gp-mexico

Perez wilt dat zelf dus totaal niet. Als hij wint, dan wilt hij op merit winnen. Niet omdat hij voorbij gelaten is.
Het zou ook zeker niet 'chique' zijn.
Het enige scenario dat ik me kan voorstellen is dat ze verstappen een nieuwe motor of een aantal nieuwe componenten erop zetten. Door de inhaalrace zal Perez meer kans hebben op een overwinning.
Risico is natuurlijk dat RBR gewoon helemaal niet wint in Mexico en dat Ferrari of Mercedes er met de winst ervandoor gaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Ben benieuwd, hopelijk krijgt Perez dit keer vleugels en pakt hij de overwinning.

ik weet niet of ik bij bewustzijn ben na een intensieve bockbiertocht aankomende zondag maar ik ga mijn best doen om er wat van mee te krijgen.

Die poster van Ferrari die @Miesjh hierboven gepost is wel een inkoppertje hoor! Heb er maar even wat moois van gemaakt.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff-6QSJX0AErXAT?format=jpg&name=900x900

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 16:09

TrekDr0p

QR niet scannen

Nog maar 3 races.

1 winst nodig voor een nieuwe record :+

Hopelijk is PER dit weekend de snelste van de 2 en kan hij Mexico op zijn naam schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

OzzieMann schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:51:
Ben benieuwd, hopelijk krijgt Perez dit keer vleugels en pakt hij de overwinning.

ik weet niet of ik bij bewustzijn ben na een intensieve bockbiertocht aankomende zondag maar ik ga mijn best doen om er wat van mee te krijgen.

Die poster van Ferrari die @Miesjh hierboven gepost is wel een inkoppertje hoor! Heb er maar even wat moois van gemaakt.
[Twitter]
spoiler:
Ik denk dat hier een mate van zelfspot in zit. Zo van jullie maken leuke memes over ons dan maken wij nu een poster. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

TrekDr0p schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:56:
Nog maar 3 races.

1 winst nodig voor een nieuwe record :+

Hopelijk is PER dit weekend de snelste van de 2 en kan hij Mexico op zijn naam schrijven.
En dan nog een paar om er ook procentueel boven te komen staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]

Zou wel chique zijn.
Dat ophouden van Hamilton was natuurlijk bloedstollend spannend, maar heeft voor het beloop van de race toch weinig uitgemaakt?
Als je het in die race al aan iemand wil toeschrijven buiten Max zelf dan is het Latifi. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:23
ZeromaNoiS schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Dat ophouden van Hamilton was natuurlijk bloedstollend spannend, maar heeft voor het beloop van de race toch weinig uitgemaakt?
Als je het in die race al aan iemand wil toeschrijven buiten Max zelf dan is het Latifi. :+
Uiteindelijk maakt het niet veel uit vanwege die late SC, maar op dat moment kon Perez/RBR niks anders doen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
[...]

als ie HAM niet opgehouden had dan had HAM toch nog kunnen pitten voor verse bandjes op het einde dat was het verhaal toch?

*rent weg ivm oude koeien*

ik zou het wel leuk vinden maar dan moet hij er wel P2 achter rijden idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 16:24

DataGhost

iPL dev

[...]

Zonder de discussie opnieuw helemaal open te knallen: zonder de ophoud-actie had Hamilton ver genoeg voorgelegen om veilig een pitstop te kunnen maken tegen het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

Even checken, klopt de tijd voor de race ivm wintertijd dit weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 17:17

basvn

Breezand - NHN

mark-k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:46:
had eerst staan 20.00 in mn agenda, deze is nu bijgewerkt naar 21.00
dus denk dat 21.00 wel klopt.

Voor de zekerheid zondagochtend nog maar is kijken..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:41
mark-k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:46:
Het vervelende is dat wintertijd op zondag de 30e in gaat. De tijden voor vrijdag en zaterdag zijn dus sowieso goed, maar die van zondag ligt het er aan waar je kijkt.

Het start om 20:00 GMT (na correctie), dus dat is 21:00 Nederlandse tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Zou wel chique zijn.
Ik denk het niet eerlijk gezegd. Winnen doe je op merites in topsport, niet voor een gunst (ik laat Vinokourov buiten beschouwing :+ ). Ik verwacht dat Red Bull ook zo in de wedstrijd zit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

ThomasG schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Het vervelende is dat wintertijd op zondag de 30e in gaat. De tijden voor vrijdag en zaterdag zijn dus sowieso goed, maar die van zondag ligt het er aan waar je kijkt.

Het start om 20:00 GMT (na correctie), dus dat is 21:00 Nederlandse tijd.
Geen idee of ze ook DST in Mexico hebben, dan kan t gecheckt worden adhv de local times vs tijd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Martinspire

Awesomeness

Nou, gaat Red Bull Checo een handje helpen deze race of moet ie het op eigen kracht gaan winnen? Dus gaan ze wat doen met de performance van de auto, de strategie of zelfs Verstappen maar een motorwissel laten pakken om meer kans te geven?

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:41
Martinspire schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:45:
Nou, gaat Red Bull Checo een handje helpen deze race of moet ie het op eigen kracht gaan winnen? Dus gaan ze wat doen met de performance van de auto, de strategie of zelfs Verstappen maar een motorwissel laten pakken om meer kans te geven?
Perez heeft gezegd dat hij dat niet wilt. Perez: I don't need Max Verstappen to give me the win at the Mexican GP

Last lap of the 2022 Mexican Grand Prix, Max Verstappen leads and Sergio Perez is second, the Dutchman releases the accelerator for Checo to win for the fifth time in Formula 1, but this time in front of his people... Well that's not going to happen, at least not like that, because neither the Dutchman will let him nor Checo wants gifts.
"I don't need to be given anything, I have achieved everything without any gift for so many years, not that it is necessary, in the end I don't think about it, I think about my work, about being perfect this weekend and looking for that victory."
For the people in Mexico, Max Verstappen should return the "favor" that Checo Perez did in Abu Dhabi 2021 to help him become champion, with a gesture at the Autodromo Hermanos Rodriguez. Verstappen has already said he won't do it, at least not in Mexico.
"I think in the end it's normal, we all want to win. I think that if it is a situation, where it is different, that it is a different help, I have no doubt that he will do it as I have done with him in the past."
Is being Max's teammate the hardest job in Formula 1?
"One of the most. Being Max's teammate at Red Bull is certainly difficult, but I think you need to be mentally very strong, it's not a place that anyone on the grid could occupy, so I'm happy, I'm proud of what I've done with the weapons I have."
Checo Perez explained that it was a couple of details that brought his car back to the necessary balance and that is why he is now closer to Verstappen:
"It's a lot of details, small details. We are operating at a very high level, a few small differences make the difference (in lap times) big. We had had different floors for a few races and I think it made more of a difference than the team thought and in the end two or three things that made it seem bigger."
How much does a fresh engine help?
"It's certainly a good help, isn't it? To arrive with a fresh engine. In the end, the Honda has very little degradation in the engine, in the end it was more of a life issue that we needed to extend the life for Mexico."
Specifically, what kind of support, do you think or do you already know that the team can give you, technically, tactically?
"The whole team giving it all. If there is any situation where Max could support me, I think he will certainly do it, but the important thing is to continue this streak, close the season strong and it would be ideal as second in the world championship."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sjaool schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ik niet, en ik zou het ook niet chique vinden. Overwinningen moet je echt verdienen. Ik zou het als coureur zelf ook niet leuk vinden, zelfs een beetje beschamend. Zo van hier heb jij een overblijvertje, wees er blij mee. ;)
Je kan het ook zien om Checo zijn 2de plek in het kampioenschap terug te geven. Elk punt is dan welkom. Het blijft een team sport. Dat het dan een gekregen overwinning is zou mij niet uitmaken en ik neem aan Checo ook niet. Als Checo al vrijwel zeker zou zijn van zijn 2de plaats, dan zou ik het met je eens zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 11:56
Vind Mexico toch ieder jaar weer leuk omdat het rond dia de muertos valt en ze een beetje uitgedost en verkleed daar rond lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:10
zonoskar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Je kan het ook zien om Checo zijn 2de plek in het kampioenschap terug te geven. Elk punt is dan welkom. Het blijft een team sport. Dat het dan een gekregen overwinning is zou mij niet uitmaken en ik neem aan Checo ook niet. Als Checo al vrijwel zeker zou zijn van zijn 2de plaats, dan zou ik het met je eens zijn.
Hoezo tweede plaats terug te geven? Volgens mij is Perez die on de VS zelfstandig kwijt geraakt door 3 plaatsen voor Leclerc te starten maar alsnog achter hem te finishen. En als Perez in Mexico tweede wordt achter Verstappen staat die minimaal gedeeld tweede (als Leclerc derde wordt met de snelste ronde, maar dan wel 3 vs 2 overwinningen in het voordeel van Leclerc). En ik kan mij dit seizoen ook geen enkele race herinneren waar Perez zich heeft moeten opofferen voor Verstappen. Ja, in Spanje waren er teamorders (eerst plek behouden achter Verstappen die vast zat achter Russell, daarna om Verstappen langs te laten, maar dat was een andere strategie waarbij Verstappen veel sneller was en Perez uiteindelijk alsnog moest pitten). Dus volgens mij heeft Perez geen bonnetje (meer) bij het team voor een goed resultaat.

Daarnaast doet het team al genoeg om Perez te helpen, vrijwel elke race dat de pitstops bij Perez sneller zijn. Zoals ook afgelopen weekend weer, 2,1 vs 2,6 seconden voor de snelste stops van Perez en Verstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
even wat anders dan de 'laat max perez voorbij' discussie.

valt mij nu op dat sector 1 en 2 beduidend langer zijn dan sector 3. hoe worden deze sectoren bepaald? is dat vanuit de FIA of is dat een vast iets van een bepaalde baan?
En als je dan Frankrijk neem met z'n 186 variaties van de layout, hoe worden dan de sectoren bepaald?

#vraagditvoormezelf ;)

PH-MRK request startup

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Genieten, weer een GP die om 21:00 van start gaat. Alle kinderen al op bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 23:43
Maarten_E schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Ben het met je eens, maar toen Ferrari Barrichello zijn zege "teruggaf" op Indy was men nog steeds not amused. Wel een wat andere situatie natuurlijk en het thuispubliek zal niet tegen zijn denk ik. Maar dan nog vind het wat dodgy.

Dan hoop ik eerder dat Perez zelf aan de leiding rijdt op 2/3 van de race met Max al op P2, en Max een "niet aanvalsverdrag" aan zijn broek krijgt.
Ik denk dat Max sportief genoeg zal zijn om in zo'n situatie geen 'niet-aanvalsverdrag' nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 23:43
RobertMe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Hoezo tweede plaats terug te geven? Volgens mij is Perez die on de VS zelfstandig kwijt geraakt door 3 plaatsen voor Leclerc te starten maar alsnog achter hem te finishen. En als Perez in Mexico tweede wordt achter Verstappen staat die minimaal gedeeld tweede (als Leclerc derde wordt met de snelste ronde, maar dan wel 3 vs 2 overwinningen in het voordeel van Leclerc). En ik kan mij dit seizoen ook geen enkele race herinneren waar Perez zich heeft moeten opofferen voor Verstappen. Ja, in Spanje waren er teamorders (eerst plek behouden achter Verstappen die vast zat achter Russell, daarna om Verstappen langs te laten, maar dat was een andere strategie waarbij Verstappen veel sneller was en Perez uiteindelijk alsnog moest pitten). Dus volgens mij heeft Perez geen bonnetje (meer) bij het team voor een goed resultaat.

Daarnaast doet het team al genoeg om Perez te helpen, vrijwel elke race dat de pitstops bij Perez sneller zijn. Zoals ook afgelopen weekend weer, 2,1 vs 2,6 seconden voor de snelste stops van Perez en Verstappen.
Klopt allemaal, maar vergeet niet dat Leclerc afgelopen race de safety car aan zijn zijde had, itt tot Perez.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aangaande Perez. Eerst maar eens zien of Checo überhaupt in de buurt van Max kan blijven... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

warp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:50:
Aangaande Perez. Eerst maar eens zien of Checo überhaupt in de buurt van Max kan blijven... ;)
Dat is wel op te lossen. Betonnen muren langs het circuit zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

AvK

Ready Set Go

Mijn gevoel is dat Max alleen maar Perez zal helpen mocht Perez echt voorop rijden en Max 2e (bijvoorbeeld door een beetje pech, verkeerde pitstop oid. Dan kan Max de auto's achter hem een beetje ophouden zoals Perez dat meerdere keren voor Max heeft gedaan. Maar dan moet Checo wel echt voorop komen te rijden. En dat valt nog te bezien......

Mexico is trouwens wel een van de mooiere banen met dat gekke volk erbij. Altijd feest!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

present!

Max zal niks weggeven. Nooit gedaan, zal die nooit doen (denk ik!).

Ze (lees, Ham, Ver, etc) kunnen wel zeggen dat de records en stats ze niks doen, en ze zullen er niet van wakker liggen, maar als ze iets kunnen pakken, dan doen ze dat.

Maar ik kan er naast zitten ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22
albino71 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:49:
present!

Ze (lees, Ham, Ver, etc) kunnen wel zeggen dat de records en stats ze niks doen, en ze zullen er niet van wakker liggen, maar als ze iets kunnen pakken, dan doen ze dat.

Precies dit. Perez zit weekend na weekend meerdere tiende achter Max op racepace. Ik zie niet in hoe hij ineens wel weg kan rijden bij Max. Al zou het thuispubliek hem vleugels geven, dan zit 'ie eerder op gelijke pace dan dat hij sneller is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53

pro_6or

amateur_60r

albino71 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:49:
present!

Nee, ze willen allemaal die stats, allemaal de beste zijn. Ook Max. Met GP op de radio na win Austin "3 more chances". Max die bij Danica Patrick aangeeft dat het niet altijd zo kan zijn als dat 1e kampioensjaar (te veel stress) vandaag op youtube een interview met een ex werknemer van redbull (een van de soms on site data analysten, zitten in een afgesloten ruimte zonder ramen) dat Max daar kwam schuilen als de pers te erg was (en dan gezellig met hen kwam kletsen over familie/vrienden en tijd thuis besteden met de feestadagen).

Ze zetten allemaal hun game face op. stats, stress, het doet ze allemaal niks, maar ik geloof er niks van.

Ik denk wel dat RBR hier ook graag Checo ziet winnen. in de qualy zijn de gaps hier meestal klein, ik neem aan dat Checo mee van voren zal zitten.

Ben benieuwd. dit weekend heeft best de potentie voor nog wat meer drama.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 26-10-2022 15:10 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 20:27
Als Red Bull de verkoop van blikjes, petjes en shirtjes wil promoten kan beter Checo winnen dan Max in Mexico (het land gaat ontploffen dan) :9
Hoe Red Bull dat verhaal aan Max gaat verkopen weet ik niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

DJTimo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:17:
Als Red Bull de verkoop van blikjes, petjes en shirtjes wil promoten kan beter Checo winnen dan Max in Mexico (het land gaat ontploffen dan) :9
Als Checo 2e ligt bij Max op de rode knop drukken en de motor opblazen in laatste ronde. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Gewoon dit: niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 16:59
Gewoon 1 van Max z'n pit stops verpesten. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22

Edd

chevsticks schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Gewoon 1 van Max z'n pit stops verpesten. :+
Dat hebben ze afgelopen weekend geprobeerd. Dat was geen succes :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 17:17

basvn

Breezand - NHN

Edd schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Dat hebben ze afgelopen weekend geprobeerd. Dat was geen succes :+
MadMax kan niemand tegen houden.. dat hebben we al meerdere keren gezien.
Als de Q of iets in de race niet gaat, pakt hij hem evengoed nog

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:17
De statistieken hebben wel de schijn tegen zo dit jaar voor Max. Gridpenalty, een 360, ongunstige (V)SC, het lijkt voor hem niet uit te maken, de man is niet te stoppen. Enkel de onmogelijke circuits als Monaco of Singapore (al was zijn pace daar ook enorm), lijken hem te behoeden. Wellicht een onbezuisde actie van Russell in de eerste bocht wat een troef voor Perez kan zijn...

Ik ben overigens wel erg benieuwd wat de hoogte gaat hebben op o.a. de drag van de Mercedes. Misschien wel het enige circuit waar het zero-pods design kan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 17:21

siggy

Wait.... what?

Het is de vraag of Ferrari het bandenslijtageprobleem heeft verminderd danwel opgelost, want hoewel Leclerc de vorige race nog een beetje heeft gelost, viel het behoorlijk mee. Misschien dat er hardere bandjs waren in de VS, maar tov andere races leek Leclerc het langer vol te houden.

Mexico lijkt wel een favo circuit te zijn voor Max. Hopelijk dat Checo eens geen problemen kent. Benieuwd of ze nog spelletjes gaan spelen in de Q, pole is hier niet al te interessant met de slipstreammogelijkheden.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mrkoekie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:36:

valt mij nu op dat sector 1 en 2 beduidend langer zijn dan sector 3. hoe worden deze sectoren bepaald? is dat vanuit de FIA of is dat een vast iets van een bepaalde baan?
En als je dan Frankrijk neem met z'n 186 variaties van de layout, hoe worden dan de sectoren bepaald?

#vraagditvoormezelf ;)
Ze hakken het vaak een beetje in 3’en kwa tijd.
Dit gebeurt door de baan zelf iig.
De laatste sector is in Mexico iig de langzaamste qua gemiddelde snelheid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CousinBoneless schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Klopt allemaal, maar vergeet niet dat Leclerc afgelopen race de safety car aan zijn zijde had, itt tot Perez.
Een ongelukkige SC voor een coureur lijkt mij een slechte rede om later in het seizoen cadeautjes uit te delen :p. Die SC ligt immers buiten de macht van het team.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 23:22

Edd

Om alvast in de stemming te komen..

Top 5 Dramatic Moments | Mexico City Grand Prix

YouTube: Top 5 Dramatic Moments | Mexico City Grand Prix

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Cora, Mexico en Brazilië, alle drie banen die ik persoonlijk erg mooi vind.

Als Max deze nou eens allemaal wint ..

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

pilskes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:57:

Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tse1.mm.bing.net/th/id/OIP.AGOtOo8DrqVds1s2K0HEggHaHu?pid=ImgDet&rs=1

Of bedoel je Cota? :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

warp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:50:
En of er niet nog twee tussen zullen zitten. Ik verwacht eigenlijk dat de Merc erg goed zal zijn, omdat downforce heel belangrijk is in Mexico en de draggyness van de auto minder een probleem is op de rechte stukken. Dus ik denk dat ook Max het moeilijk gaat krijgen met de Mercs.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 11:03

flessuh

Set sail for fail!

siggy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:44:
Het is de vraag of Ferrari het bandenslijtageprobleem heeft verminderd danwel opgelost, want hoewel Leclerc de vorige race nog een beetje heeft gelost, viel het behoorlijk mee. Misschien dat er hardere bandjs waren in de VS, maar tov andere races leek Leclerc het langer vol te houden.

Mexico lijkt wel een favo circuit te zijn voor Max. Hopelijk dat Checo eens geen problemen kent. Benieuwd of ze nog spelletjes gaan spelen in de Q, pole is hier niet al te interessant met de slipstreammogelijkheden.
waren het niet vooral de zachtere compounds waar ze moeite mee hebben? Volgens mij gaat de Ferrari het hele seizoen eigenlijk al beter op hardere?

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
flessuh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

waren het niet vooral de zachtere compounds waar ze moeite mee hebben? Volgens mij gaat de Ferrari het hele seizoen eigenlijk al beter op hardere?
Sowieso is het asphalt in Mexico niet zo ruw als op bijv COTA, slijtage zal eerder door thermische degradatie ontstaan dan grove oppervlakte wrijving. We zullen aardig wat barndoors aan vleugels zien om de downforce te verkrijgen voor de langzame bochten (sector 1 en 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 16:07
Blik1984 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:37:
Genieten, weer een GP die om 21:00 van start gaat. Alle kinderen al op bed
Hier hetzelfde. Hopen dat ze ook stil blijven ;)
De kans om iets te missen omdat er een poepbroek verschoond moet worden is in ieder geval wel een stuk kleiner :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Mrkoekie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:36:

#vraagditvoormezelf ;)
Volgens mij is het op tijd en dan ongeveer;) weet wel dat het laatste stuk hier het langzaamste is dus qua tijden klopt het beter.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Thinlanet schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Sowieso is het asphalt in Mexico niet zo ruw als op bijv COTA, slijtage zal eerder door thermische degradatie ontstaan dan grove oppervlakte wrijving. We zullen aardig wat barndoors aan vleugels zien om de downforce te verkrijgen voor de langzame bochten (sector 1 en 3).
Mexico was toch ook heel hoog waardoor honda beter was met de turbo en iedereen high df moet rijden?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Snowhite0901 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Mexico was toch ook heel hoog waardoor honda beter was met de turbo en iedereen high df moet rijden?
Dat voordeel had Red Bull met Renault ook al. Maar Honda F1 heeft ook wat hulp gekregen van de luchtvaart tak :p

V.w.b. high downforce. Ja, ze rijden met een high downforce pakket, maar de daadwerkelijke downforce die ze er uit halen is lager dan Monza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
RobertMe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Dat voordeel had Red Bull met Renault ook al. Maar Honda F1 heeft ook wat hulp gekregen van de luchtvaart tak :p

V.w.b. high downforce. Ja, ze rijden met een high downforce pakket, maar de daadwerkelijke downforce die ze er uit halen is lager dan Monza.
Even kort door de bocht; het circuit ligt op 2200 m hoogte. De luchtdruk op 2200 m hoogte is 77% van wat de luchtdruk op zeeniveau is. Ze moeten dus ca. 30% meer downforce genereren voor dit circuit dan als de Autodromo Hermanos Rodrigues op zeeniveau zou liggen.
Da's nog wel een flinke portie verschil :')

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel % downforce (of punten, veel teams rekenen downforce om in een puntensysteem) het verschil is tussen Monaco en Monza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

mercedes erbij?? :+ :+ :+ :+

Hoeveel bier heb jij op de vroege middag al op :9B

Nee die gaan echt niet 0.5-1s per ronde dicht rijden op mexico want dat is nog steeds hun echte pace verschil in de race. Ze zullen misschien iets dichterbij komen maar dat hondenhok is gewoon niet vooruit te branden als ze in een vacuum rijden staan ze nog achteraan. De motor van mercedes heeft ook gewoon veel meer last van die ethanol brandstof waarop ze rijden. Als drag echt het probleem was dan hadden ze daar nu wel iets aan kunnen doen zou je zeggen. Ik ben bang dat mercedes als een kaars uit zal gaan de komende jaren en gewoon de rol van Red Bull in de afgelopen 8 jaar over gaat nemen.

Red Bull heeft nu feitelijk de mercedes sterke punten overgenomen ze leveren iets in op de bochten maar zijn zeer snel op de rechte stukken wat ze heel lastig maakt om in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
DataGhost schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Zonder de discussie opnieuw helemaal open te knallen: zonder de ophoud-actie had Hamilton ver genoeg voorgelegen om veilig een pitstop te kunnen maken tegen het einde.
Wow, dat heb ik helemaal nooit zo meegekregen.

Welke discussie heb je het trouwens over? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 12:55
Thinlanet schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Op bocht 13 ( en 16) na zitten de allerlangzaamste bochten volgens mij juist net in sector 2 (bocht 4, 5 en 6). ;)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 11:03

flessuh

Set sail for fail!

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:34:
mercedes erbij?? :+ :+ :+ :+

Hoeveel bier heb jij op de vroege middag al op :9B

Nee die gaan echt niet 0.5-1s per ronde dicht rijden op mexico want dat is nog steeds hun echte pace verschil in de race. Ze zullen misschien iets dichterbij komen maar dat hondenhok is gewoon niet vooruit te branden als ze in een vacuum rijden staan ze nog achteraan. De motor van mercedes heeft ook gewoon veel meer last van die ethanol brandstof waarop ze rijden. Als drag echt het probleem was dan hadden ze daar nu wel iets aan kunnen doen zou je zeggen. Ik ben bang dat mercedes als een kaars uit zal gaan de komende jaren en gewoon de rol van Red Bull in de afgelopen 8 jaar over gaat nemen.

Red Bull heeft nu feitelijk de mercedes sterke punten overgenomen ze leveren iets in op de bochten maar zijn zeer snel op de rechte stukken wat ze heel lastig maakt om in te halen.
Veel mensen verkijken zich nogal op de prestaties van Mercedes, puur omdat ze er vaak bij staan op het podium.. maar men vergeet dat dat vaak is omdat een Red Bull of Ferrari een grid straf heeft of er wat anders is gebeurt waardoor die verder naar achteren staan.

Neemt niet weg dat ze het goed doen met de restjes oppikken.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ZeromaNoiS schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Wow, dat heb ik helemaal nooit zo meegekregen.
Het is ook zeer lastig om te stellen dat Hamilton wel even een pitstop gemaakt had als die niet was opgehouden door Perez. Immers had Hamilton dan verder naar voren gereden. En hij was nu de eerste die Latifi passeerde. Was hij niet opgehouden had hij wellicht wel het SC pitstop window gehad, maar zat hij nog dichter bij de pit waardoor het krap aan werd om de pits nog in te kunnen rijden bij het ingaan van de SC. En als die ee pits misste was de kans ook weer groot dat hij wel/alsnog door de SC opgepikt zou worden waardoor die dus al een (heel) langzame ronde onder de SC maakte en Verstappen alweer kon aansluiten. Ook zonder dat ophouden denk ik dat Hamilton niet had kunnen pitten.

Maar ook w.m.b.: niet om de hele Abu Dhabi discussie aan te slingeren. Slechts mijn visie op het ophouden en wel/niet pitten. En dat stellen "zonder ophouden had Hamilton kunnen pitten" naar mijn idee incorrect is en zeker niet zo makkelijk te stellen alles in overweging nemende. Puur op basis van "niet opgehouden betekent groter gat" kan/zal het best dat het SC pit window er was, maar of die daadwerkelijk de pits in kon? Twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
MrOleo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Op bocht 13 ( en 16) na zitten de allerlangzaamste bochten volgens mij juist net in sector 2 (bocht 4, 5 en 6). ;)
Klopt, ik was in de veronderstelling dat de lus van bocht 4 t/m 6 nog in sector 1 zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 00:28

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Over marketing gesproken, het hele land staat vol met deze billboards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncE3_fzbJ1LXSXzy1ghIqbgpabY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuVBTwLliiluxyiY9anWSAGA.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen hier hoopt natuurlijk dat Max Checo het gunt, iedereen hier snapt hoe sterk Max is, maar ze hopen toch dat Checo met de prijs er vandoor gaat. En het land zal ontploffen als hij daad werkelijk zal winnen.

Historical fact: het is dit jaar een 60 jaar jubileum F1 in Mexcio, en op het circuit staan allemaal oude modelen van het verleden (heb ik mij laten vertellen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaNtWwX2nCzpf_ty_8CcHs05CBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwDackYVYqxTIBjS1JXhY2Za.jpg?f=fotoalbum_large

Een mede nederlander hier heeft een shop in het VIP gedeelte met nederlandse snacks, en wij hebben hem de opdracht gegeven om foto's te maken van zoveel als mogelijk 8)

(Misschien in de toekomst dat ik toch een keer naar de race ga, maar het is zo onmogelijk moeilijk om het circuit te verlaten in een redelijke tijd, zonder F1 is het al een ramp in dat gebied met verkeer)

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Sr Juan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:
Over marketing gesproken, het hele land staat vol met deze billboards.

[Afbeelding]

Iedereen hier hoopt natuurlijk dat Max Checo het gunt, iedereen hier snapt hoe sterk Max is, maar ze hopen toch dat Checo met de prijs er vandoor gaat. En het land zal ontploffen als hij daad werkelijk zal winnen.

Historical fact: het is dit jaar een 60 jaar jubileum F1 in Mexcio, en op het circuit staan allemaal oude modelen van het verleden (heb ik mij laten vertellen)

[Afbeelding]

Een mede nederlander hier heeft een shop in het VIP gedeelte met nederlandse snacks, en wij hebben hem de opdracht gegeven om foto's te maken van zoveel als mogelijk 8)

(Misschien in de toekomst dat ik toch een keer naar de race ga, maar het is zo onmogelijk moeilijk om het circuit te verlaten in een redelijke tijd, zonder F1 is het al een ramp in dat gebied met verkeer)
Zou iedereen ook zo uitzinnig zijn als Max Checo er de laatste ronde langslaat als hij 10 sec voorsprong heeft bijvoorbeeld? Dan heb je alleen gewonnen voor de statistieken. Laten ze gewoon hun race rijden, en mocht max perez een strategisch voordeeltje ergens kunnen geven door een ronde eerder of later te pitten bijvoorbeeld, laten we hopen dat hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 00:28

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Bartske schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Zou iedereen ook zo uitzinnig zijn als Max Checo er de laatste ronde langslaat als hij 10 sec voorsprong heeft bijvoorbeeld? Dan heb je alleen gewonnen voor de statistieken. Laten ze gewoon hun race rijden, en mocht max perez een strategisch voordeeltje ergens kunnen geven door een ronde eerder of later te pitten bijvoorbeeld, laten we hopen dat hij dat doet.
Ik hoop het, ik kan me nog herinneren wanneer Mex-Dui had gewonnen wat een feest dat was, dus ik heb het vermeoden dat het nog steeds een groot feest wordt.

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Misschien moeten ze Max zonder het te zeggen, een beetje tegenwerken bij RB om zo Checo een beetje een voorsprong te geven. Ze willen tenslotte allebei dat er geen cadeautjes worden gegeven.

Ook dan gaat het nog moeilijk worden want bij de laatste race klaagde Max ook dat de drivability/motorstand van de auto zou slecht was en daar wist hij uiteindelijk goed mee om te gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Jongens, ze hebben beide al aangegeven dat ze zoiets niet willen. Het heeft dus weinig zin om daarover te gaan speculeren :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 20:43

Chiron

Moderator Discord
Dazzler2120 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Even kort door de bocht; het circuit ligt op 2200 m hoogte. De luchtdruk op 2200 m hoogte is 77% van wat de luchtdruk op zeeniveau is. Ze moeten dus ca. 30% meer downforce genereren voor dit circuit dan als de Autodromo Hermanos Rodrigues op zeeniveau zou liggen.
Da's nog wel een flinke portie verschil :')

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel % downforce (of punten, veel teams rekenen downforce om in een puntensysteem) het verschil is tussen Monaco en Monza
Ik ben zeer benieuwd hoe de low drag RB18 het gaat doen hier. Als RBR met low drag kan rijden omdat ze simpelweg veel meer mechanische grip hebben wordt het een eentweetje.

En ben ook benieuwd of de turbo techniek van de Honda PU het nog steeds zo fantastisch doet, versus de blokken van Mercedes, Renault en Ferrari :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 23:46

Bullet NL

Eigen Wijs

Ook ik heb mijn twijfels over de RB in Mexico, voorgaande jaren had de RB motor een voordeel door dat deze beter met de ijle lucht om kon gaan. Qua downforce werk het net anders om, racewagens met relatief veel vleugel hebben hier minder last omdat ze gemakkelijker door de lucht snijden.

De motor en het aero design hielp RB voorgaande jaren, Motor geloof ik wel, maar zie niet in waarom de auto met veel meganiche grip hier een voordeel heeft.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:30
Mexico helm voor Perez (video in de tweets)

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aYVeEPx_460swp.webp

[ Voor 17% gewijzigd door Chocoball op 28-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pilskes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:57:

2 van de 3 hoog (of hoger) gelegen banen. Ik verwacht een sterk Ferrari (downforce). Op Mercedes valt eigenlijk geen pijl te trekken ieder raceweekend maar ook zij kunnen nu op dit circuit mogelijk hun downforce volledig benutten, drag hebben ze hier wat minder last van, toch?

Geen gelopen zaak voor de RB18, zo schat ik dat in, maakt het alleen maar spannender (vind ik).

Edit: slip of the ... @sjaool 😏

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 27-10-2022 20:06 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Bullet NL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:33:
Ook ik heb mijn twijfels over de RB in Mexico, voorgaande jaren had de RB motor een voordeel door dat deze beter met de ijle lucht om kon gaan. Qua downforce werk het net anders om, racewagens met relatief veel vleugel hebben hier minder last omdat ze gemakkelijker door de lucht snijden.

De motor en het aero design hielp RB voorgaande jaren, Motor geloof ik wel, maar zie niet in waarom de auto met veel meganiche grip hier een voordeel heeft.
Het was vooral de turbo van de Honda motor die het in ijle lucht goed doet. Dit komt ook doordat deze ontwikkeld is in samenwerking met de vliegtuigafdeling van Honda. Dit is tenminste was ik altijd begrepen heb.
hardware-lover schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Geen gelopen zaak voor de RB18, zo schat ik dat in, maakt het alleen maar spannender (vind ik).
ftfy ;)

[ Voor 13% gewijzigd door sjaool op 27-10-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS

Als je goede mechanische grip hebt, dan heb je minder downforce nodig. Dat is in de ijle lucht dan toch sowieso een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Vraag me af of Max hier voor pole-position gaat. Dat is niet echt een voordeel op deze baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sjaool schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:56:
Het was vooral de turbo van de Honda motor die het in ijle lucht goed doet. Dit komt ook doordat deze ontwikkeld is in samenwerking met de vliegtuigafdeling van Honda. Dit is tenminste was ik altijd begrepen heb.
Anderen hebben ondertussen ook niet stilgestaan in hun ontwikkeling, ben daarom vooral benieuwd hoe de Ferrari het hier doet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

werphengel schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:13:
Vraag me af of Max hier voor pole-position gaat. Dat is niet echt een voordeel op deze baan.
Bottas o.a. kan dat beamen ja 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:03

Hier wat uitleg, artikel is van vorig jaar:

https://nl.motorsport.com...1-bolides-mexico/3201366/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgGEkEXWAAo-DJg?format=png&name=900x900

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Chocoball
Voorbeschouwing grand prix van Mexico
  • Weerverwachting voor komend weekend is 24-27 graden en onweer op de zondag.
  • Mexico-stad ligt 2.285 meter boven de zeespiegel. De lucht is daar ijler en volgens Mercedes zit er 22% minder zuurstof in de lucht. Turbo-motoren verliezen hier minder vermogen dan de vroegere F1 zuigermotoren. De ingenieurs passen hier de mapping aan zodat de turbo sneller draait. De verminderde luchtweerstand zorgt voor minder brandstofverbruik en hogere topsnelheden. Door de ijle lucht generereert de aerodynamica van de wagens minder downforce van zo'n 20-25% en de wagens zullen meer glijden.
  • Ondanks de lange rechte stukken rijden de wagens hier met maximale vleugel zoals in Monaco en halen topsnelheden boven de 360 km/u zoals in Monza.
  • Ook de koeling van de remmen en motor zijn hier minder efficiënt. Daardoor moest voorheen er extra openingen in het bodywork gemaakt worden om niet tegen verrassingen aan te lopen.
  • Het circuit kent weinig grip maar de bandenslijtage is middelmatig. Doordat de snelheid in de bochten aan de lage kant is zullen met name de voorbanden het moeilijker hebben en voor minder prestatie zorgen ook hebben de 2022 wagens meer last van onderstuur.
  • In Austin hadden Mercedes, Alpine en Alfa Romeo nog upgrades bij zich maar in Mexico zijn geen upgrades te verwachten. Wat motorwissels betreft lijkt Sainz voor een nieuwe motor in aanmerking te komen.
  • De RB18 heeft de beste afstelling voor de race. Ferrari heeft eigenlijk liever meer snelle dan langzamere bochten maar de F1-75 voelt zich prima als er met maximale downforce gereden moet worden. Red Bull moet vooral voor de rode wagens oppassen als het om 1 ronde gaat. Doordat de bochtensnelheid redelijk constant blijft wordt de afstelling van de W13 ook makkelijker. De hobbels zijn wel weer een probleem maar de Austin upgrade en minder kilo's geeft het team weer moed. Topsnelheid op het rechte stuk zal door de ijle lucht minder van belang zijn.
  • Vrije trainingen voor de volgende rookie rijders: Williams - Logan Sargeant (Alexander Albon), Haas - Pietro Fittipaldi (Kevin Magnussen), Alpine - Jack Doohan (Esteban Ocon), Alpha Tauri - Liam Lawson (Yuki Tsunoda) en Mercedes - Nyck de Vries (George Russell).
https://www.auto-motor-un...-1/vorschau-f1-gp-mexiko/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:37:
Voorbeschouwing grand prix van Mexico
  • Weerverwachting voor komend weekend is 24-27 graden en onweer op de zondag.
  • Mexico-stad ligt 2.285 meter boven de zeespiegel. De lucht is daar ijler en volgens Mercedes zit er 22% minder zuurstof in de lucht. Turbo motoren verliezen hier minder vermogen dan de vroegere F1 zuigermotoren. De ingenieurs passen hier de mapping aan zodat de turbo sneller draait. De verminderde luchtweerstand zorgt voor minder brandstofverbruik en hogere topsnelheden. Door de ijle lucht generereert de aerodynamica van de wagens minder downforce van zo'n 20-25% en de wagens zullen meer glijden.
  • Ondanks de lange rechte stukken rijden de wagens hier met maximale vleugel zoals in Monaco en halen topsnelheden boven de 360 km/u zoals in Monza.
  • Ook de koeling van de remmen en motor zijn hier minder efficiënt. Daardoor moest voorheen er extra openingen in het bodywork gemaakt worden om niet tegen verrassingen aan te lopen.
  • Het circuit kent weinig grip maar de bandenslijtage is middelmatig. Doordat de snelheid in de bochten aan de lage kant is zullen met name de voorbanden het moeilijker hebben en voor minder prestatie zorgen ook hebben de 2022 wagens meer last van onderstuur.
  • In Austin hadden Mercedes, Alpine en Alfa Romeo nog upgrades bij zich maar in Mexico zijn geen upgrades te verwachten. Wat motorwissels betreft lijkt Sainz voor een nieuwe motor in aanmerking te komen.
  • De RB18 heeft de beste afstelling voor de race. Ferrari heeft eigenlijk liever meer snelle dan langzamere bochten maar de F1-75 voelt zich prima als er met maximale downforce gereden moet worden. Red Bull moet vooral voor de rode wagens oppassen als het om 1 ronde gaat. Doordat de bochtensnelheid redelijk constant blijft wordt de afstelling van de W13 ook makkelijker. De hobbels zijn wel weer een probleem maar de Austin upgrade en minder kilo's geeft het team weer moed. Topsnelheid op het rechte stuk zal door de ijle lucht minder van belang zijn.
  • Vrije trainingen voor de volgende rookie rijders: Williams - Logan Sargeant (Alexander Albon), Haas - Pietro Fittipaldi (Kevin Magnussen), Alpine - Jack Doohan (Esteban Ocon), Alpha Tauri - Liam Lawson (Yuki Tsunoda) en Mercedes - Nyck de Vries (George Russell).
En last but not least. FP2 wordt de Pirelli test ingehaald die in Japan in het water viel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 08-05 06:22
Bedankt man. Voor je het weet zit je weer 3 uur 2015 filmpjes terug te kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:18:
En last but not least. FP2 wordt de Pirelli test ingehaald die in Japan in het water viel?
Gezien die laatste test is dat dan iets wat ik dit keer wel eens over zou kunnen slaan 🤔

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
Chocoball schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:37:
Vrije trainingen voor de volgende rookie rijders: Williams - Logan Sargeant (Alexander Albon), Haas - Pietro Fittipaldi (Kevin Magnussen), Alpine - Jack Doohan (Esteban Ocon), Alpha Tauri - Liam Lawson (Yuki Tsunoda) en Mercedes - Nyck de Vries (George Russell).

Dat Mercedes Nyck nog laat rijden aangezien hij naar AT gaat..

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:55
Vettel rijdt dit weekend met een speciale helm om Materschitz te eren/herdenken. Mooi dat Aston Martin dit ook toelaat.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgHIiXWWQAIlq5c?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgHItUTXEAEM2xY?format=jpg&name=large

Steam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Extigo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:27:
Vettel rijdt dit weekend met een speciale helm om Materschitz te eren/herdenken. Mooi dat Aston Martin dit ook toelaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze tweet van AM bevat de foto's van hierboven.
De reactie van Red Bull Racing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:18:
[...]

Ik lees net dat bij de bandentest in Austin de bandwarmers op maximaal 50 graden waren afgesteld omdat dit de temperatuur wordt voor het 2023 seizoen en in 2024 is het mogelijk afgelopen met de bandenwarmers.

Ook bij de bandentest in Mexico zouden de bandenwarmers weer op 50 graden worden afgesteld maar dat plan gaat schijnbaar niet door en worden de bandenwarmers tot 70 graden verwarmd, de temperatuur van dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 17:21

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Ik lees net dat bij de bandentest in Austin de bandwarmers op maximaal 50 graden waren afgesteld omdat dit de temperatuur wordt voor het 2023 seizoen en in 2024 is het mogelijk afgelopen met de bandenwarmers.

Ook bij de bandentest in Mexico zouden de bandenwarmers weer op 50 graden worden afgesteld maar dat plan gaat schijnbaar niet door en worden de bandenwarmers tot 70 graden verwarmd, de temperatuur van dit seizoen.
Hoelang is men nu al bezig om die bandenwarmers af te schaffen? Dat is toch ook al flink wat jaren. Ik meen me te herinneren elk jaar voordat ht 'echt' afgeschaft zou worden dat er heel veel geklaag was over koude bandjes dat die levensgevaarlijk zouden zijn.... F1 is zo extreem overgeoptimaliseerd dat de basic dingen intussen al curiositeiten zijn. Dat Pirelli maar bandjes maakt die in een hele brede temperatuur range functioneren. Door deze bandjes is track position ook compleet niet meer interessant. Daardoor zien we ook nul gevechten als een snellere van achteren komt, die worden gewoon voorgelaten omdat het de bandjes gewoon zoveel pijn doet dat je je eigen race vernaggeld....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

werphengel schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:13:
Gezien de prestaties van de RB18 lijkt mij het geen probleem om de pole te verliezen want hij haalt ze daarna toch weer net zo gemakkelijk vanwege de rechte lijn snelheid die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fauna schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:56:
[...]

Dat Mercedes Nyck nog laat rijden aangezien hij naar AT gaat..
Ik zou niet weten wie ze anders moeten laten rijden. Immers hebben ze pas één keer een rookie een FP1 sessie laten rijden, dus moet er nog een tweede FP1 volgen. En Vandoorne komt niet in aanmerking als rookie (meer als 2 races gereden), hetzelfde voor Guitierez die überhaupt geen superlicentie meer heeft? En dat jongetje wat in Monza naast ome Toto mocht zitten zal ook wel te jong zijn / niet in aanmerking komen voor de rookie test (zal ook wel een minimaal aantal punten op de superlicentie voor nodig zijn).
Pagina: 1 2 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord