Korte analyse na de kwalificatie en verwachting voor morgen:
P.S. ik vroeg mij al af waarom de antwoorden niet van Toto afkomstig zijn maar die heeft blijkbaar geen zin meer om bij elke grand prix aanwezig te zijn. Plan is geloof ik dat hij volgend seizoen met 24 races bij meer grand prix weekenden afwezig zal zijn.
- Na afloop van de kwalificatie had Mercedes er meer van verwacht met de plaatsen 6 en 8 en net over een seconde achterstand op de pole tijd. Mercedes reed met een grotere achtervleugel dan Red Bull, Ferrari en Alpine. Bij de gemeten snelheid op het rechte stuk bij start-finish en het rechte stuk na de Spoon bocht staan d Mercedes rijders op de plaatsen 19 en 20.
- De achterstand op Red Bull zit tussen de 8 en 10 km/u, op Ferrari en Alpine scheelt het 6 tot 8 km/u. Op alle gedeeltes waar voluit gereden wordt bij elkaar opgeteld wordt de achterstand nog erger en verliest Mercedes 7 tienden wat ze niet inlopen in de bochten.
- Mercedes heeft niet gegokt op een regenafstelling maar rijdt met een grotere vleugel voor meer neerwaartse druk wat ten koste gaat van topsnelheid. In de regen deden ze het goed in de 2e vrije training dus men hoopt op een regenrace. De weergoden in Suzuka zijn er nog niet uit of het morgen droog blijft met een kans van 60%-70% op regen tijdens de race. Regen kan in het voordeel zijn want de balans was in de natte 2e vrije training goed, met droog weer denkt Mercedes hun normale vorm op zondag te hebben want de longruns in de 3e vrije training zagen er ook goed uit. Mercedes denkt dat de hudiige afstelling helpt met minder bandenslijtage en DRS op een grotere vleugel werkt beter.
P.S. ik vroeg mij al af waarom de antwoorden niet van Toto afkomstig zijn maar die heeft blijkbaar geen zin meer om bij elke grand prix aanwezig te zijn. Plan is geloof ik dat hij volgend seizoen met 24 races bij meer grand prix weekenden afwezig zal zijn.