Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.217 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
servies schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Vziw waren die zogenaamde verkiezingen toen de Krim al ingenomen was door Russische troepen... Dat waren dus echt vrije verkiezingen... Oh wacht...
Kijk maar eens naar de aflevering van "Reizen Waes" waarin hij naar de Krim gaat, dan wordt het waarschijnlijk wel wat duidelijker.
Die wilde ik inderdaad ook al aanraden: https://www.vrt.be/vrtnu/...reizen-waes-s4a8-de-krim/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een POW uit Luhansk, krijgt een broodje shawarma en heeft wellicht al lang niet meer zo goed gegeten :D

[Twitter: https://twitter.com/wartranslated/status/1577441687915606017]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
En voor de Nederlanders op NPO (Wel NPO Plus nodig). Mocht je het via iets anders bekijken: Seizoen 4, aflevering 7 & 8 (7: West Oekraïne, Tsjernobyl etc., 8: Krim, Donbass)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 16:36

Het is niet zozeer problematisch dat RdW er soms naast zit, maar dat hij wellicht onbewust meewerkt aan de imaginaire wereld van Putin en co.

Melden dat je je afvraagt hoe Putin 'zijn nieuwe bezit' gaat verdedigen legitimeert de annexatie impliciet. Als je stelt dat je verwacht dat Putin het als zijn bezit gaat zien en er naar gaat handelen is het imho neutraler.

Merk dat ik me eraan stoor - zeker nu oa de NOS die feedback wel opgepikt heeft en de bezette gebieden bezette gebieden noemt en niet meer 'seperatisch' of welke propaganda term Rusland er ook opgeplakt heeft.

RdW verdient wellicht een eigen topic ondertussen, merk dat het me stoort omdat hij nog steeds als 'expert' wordt gezien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Nope, dat was zonder dreiging uitgevoerd, en destijds waren ze nog volledig Oekraiens. Ik denk dat je vergist in de verweving van de UA en RF. Daar wonen gewoon heel erg veel russen of mensen die russen goed gezind zijn. Het is maar de vraag wat ze nu zouden kiezen als ze in alle vrijheid mochten kiezen.
Zouden de Oostenrijkers in 1945 anders over Anschluss gedacht hebben dan in 1938? Denk je dat ze in 1945 nog steeds blij waren dat ze Duitsers waren geworden?
Dezelfde vraag kun je stellen over Russischtaligen in Oekraine die in 2014 nog dachten dat ze liever bij Rusland wilden horen. Er is sindsdien nogal wat verandert, zowel in Rusland als Oekraine, en je kunt niet aannemen dat ze nog precies hetzelfde denken als toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 21:09

Qwerty-273

Meukposter

Nieuws uit de Krim waar de ‘vrijwilligers’ nog meer beloofd wordt als ze zich aanmelden.
https://t.me/Aksenov82/1546
All volunteers arriving at the military registration and enlistment offices of Crimea since the beginning of the announcement of partial mobilization (September 21), along with the mobilized Crimeans, will also receive a lump sum payment of 200 thousand rubles.

Let me remind you that the decision to allocate land plots applies to all participants in the special military operation who have permanent registration on the territory of the Republic of Crimea.

We care about all our defenders without exception. I thank our soldiers for their courage and fortitude!
The bill on granting land plots to Crimeans participating in a special military operation will pass the first reading on Wednesday. This regional benefit will be another measure of support for military personnel and their families.

The law provides for the right to receive a free land allotment without bidding and out of turn for a participant in the SVO who has permanent registration on the territory of the Republic of Crimea. Each of our defenders will be provided with land, regardless of whether he has other real estate and property. The plots will be provided for gardening with the possibility of building a residential building there or maintaining an individual housing construction. In the event of the death of a serviceman, members of his family have the right to receive land.

The conditions for granting benefits will be simplified as much as possible. Applications will be submitted at the place of residence to local authorities.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

Garyu

WW

NiGeLaToR schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:12:
[Embed]

Het is niet zozeer problematisch dat RdW er soms naast zit, maar dat hij wellicht onbewust meewerkt aan de imaginaire wereld van Putin en co.

Melden dat je je afvraagt hoe Putin 'zijn nieuwe bezit' gaat verdedigen legitimeert de annexatie impliciet. Als je stelt dat je verwacht dat Putin het als zijn bezit gaat zien en er naar gaat handelen is het imho neutraler.

Merk dat ik me eraan stoor - zeker nu oa de NOS die feedback wel opgepikt heeft en de bezette gebieden bezette gebieden noemt en niet meer 'seperatisch' of welke propaganda term Rusland er ook opgeplakt heeft.

RdW verdient wellicht een eigen topic ondertussen, merk dat het me stoort omdat hij nog steeds als 'expert' wordt gezien.
Nou nou. Bij alle onzin die er soms uitkomt, kan je je ook overal aan stoten. In dit geval heeft beste Rob vergeten het woord "bezit" tussen aanhalingstekens te zetten vermoed ik.

Maar ook een stukje ver weg van de realiteit -> conventioneel verdedigen vs. Oekraine terug laten veroveren is immers een en dezelfde optie ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arMG0YPLtr5eLtkLZZOv7DVvVMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rL8HhQkKAfONCVQ7Ewc54Gp.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb het weer gevonden. Dit was in 1991...

Ik merk echter, maar ik kan het mis hebben, dat er enkelen zijn die denken dat ik russisch gezind zou zijn oid??? Ik vind dat zeer zeer jammer en het siert de discussie niet als enigzins "andersdenkenden" hier zo worden weggezet......

De wereld is niet zwart wit, hoe sommigen dat ook zouden willen in deze ingewikkelde tijden.

Nogmaals de link naar het interessante stuk over hoe UA in elkaar zit. Ingewikkeld dus....: https://www.e-ir.info/201...ce-in-russophone-ukraine/

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:17:
[Afbeelding]

Ik merk echter, maar ik kan het mis hebben, dat er enkelen zijn die denken dat ik russisch gezind zou zijn oid??? Ik vind dat zeer zeer jammer en het siert de discussie niet als enigzins "andersdenkenden" hier zo worden weggezet......

De wereld is niet zwart wit, hoe sommigen dat ook zouden willen in deze ingewikkelde tijden.

Nogmaals de link naar het interessante stuk over hoe UA in elkaar zit. Ingewikkeld dus....: https://www.e-ir.info/201...ce-in-russophone-ukraine/
De laatst bekende poll was zo:
A poll by the International Republican Institute in May 2013 found that 53% wanted "Autonomy in Ukraine (as today)", 12% were for "Crimean Tatar autonomy within Ukraine", 2% for "Common oblast of Ukraine" and 23% voted for "Crimea should be separated and given to Russia".[34]
Wikipedia: 2014 Crimean status referendum
Ik vraag me nog steeds af waar je die 47% vandaan tovert? :)
het klonk alsof je de 100-53=47 telling had gebruikt daarvoor. (wat niet klopt)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Zouden de Oostenrijkers in 1945 anders over Anschluss gedacht hebben dan in 1938? Denk je dat ze in 1945 nog steeds blij waren dat ze Duitsers waren geworden?
Dezelfde vraag kun je stellen over Russischtaligen in Oekraine die in 2014 nog dachten dat ze liever bij Rusland wilden horen. Er is sindsdien nogal wat verandert, zowel in Rusland als Oekraine, en je kunt niet aannemen dat ze nog precies hetzelfde denken als toen.
Precies. Diverse separatisten hebben al toegegeven dat ze geschrokken waren dat het Russisch leger zoveel vernieling kwam zaaien. Ze hadden een 'bevrijding' verwacht, maar kregen dood en verderf.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
technoaddict schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Gaat dit niet gewoon een oorlog van > 10 jaar worden? Volgens mij hebben we meerdere oorlogen meegemaakt die vele jaren duurden voordat er een eind aan kwam.
Ik zie Oekraïne meer gebied terug winnen, maar ik denk ook dat Rusland met mobilisatie, ook al zijn het slecht getrainde en uitgeruste eenheden, gebied terug winnen. Want Oekraïne kan ook niet onbeperkt manschappen leveren...
Hoeveel manschappen je ook stuurt, als dit zonder uitrusting en materieel is zal Oekraine dit makkelijk af kunnen slaan.
Nee, als dit zo doorgaat wordt dit geen oorlog van meer dan 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

De laatst bekende poll was zo:

[...]

Wikipedia: 2014 Crimean status referendum
Ik vraag me nog steeds af waar je die 47% vandaan tovert? :)
het klonk alsof je de 100-53=47 telling had gebruikt daarvoor. (wat niet klopt)
Uhm ja, , ik heb even grofweg geteld, maar moet idd ongeveer 45% zijn (in 1991 dus).
Ik denk dat in 1991 er nog een relatieve rust was zonder enige druk, vandaar dat ik die datum en nummers graag gebruik.

In 2014 was er een bizar referendum (wat ook mooi beschreven staat in het stuk wat ik linkte) wat voor mij geen representatieve waarde heeft...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Uhm ja, , ik heb even grofweg geteld, maar moet idd ongeveer 45% zijn (in 1991 dus).
Ik denk dat in 1991 er nog een relatieve rust was zonder enige druk, vandaar dat ik die datum en nummers graag gebruik.

In 2014 was er een bizar referendum (wat ook mooi beschreven staat in het stuk wat ik linkte) wat voor mij geen representatieve waarde heeft...
Als je zo'n vergelijking wil maken, moet je de poll uit 2013 pakken die gewoon in volledige rust tijdens onder een Russisch gezinde president is gedaan..

Als je nu een percentage in NL doet over afscheiding van Limburg in 2022, dan pak je toch ook niet een poll van 1945 erbij? ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35

Fanta

FordPerformance™️

Garyu schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Nou nou. Bij alle onzin die er soms uitkomt, kan je je ook overal aan stoten. In dit geval heeft beste Rob vergeten het woord "bezit" tussen aanhalingstekens te zetten vermoed ik.
Dat hij 'vergeet' de aanhalingstekens te plaatsen geeft juist aan hoe hij denkt, en dat hij dus niet neutraal is.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
XWB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Precies. Diverse separatisten hebben al toegegeven dat ze geschrokken waren dat het Russisch leger zoveel vernieling kwam zaaien. Ze hadden een 'bevrijding' verwacht, maar kregen dood en verderf.
Er zijn nu interessante filmpjes waarin degene die meestreden met de russen erachter kwamen dat ze vooruit gestuurd werden, autos werden geconfisceerd en als " last stand" werden ingezet. Ze waren " not amused" om het maar lichtjes te zeggen hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Even opletten dat het dus niet 45% is die naar rusland willen. Je hebt 54% die het hetzelfde wilde houden en 23% die naar rusland wilden, en dan met nog wat andere keuze-opties. Uiteindelijk wilde zo'n 3/4 van de bevolking dus op de een of andere manier bij Oekraine blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

Als je zo'n vergelijking wil maken, moet je de poll uit 2013 pakken die gewoon in volledige rust tijdens onder een Russisch gezinde president is gedaan..

Als je nu een percentage in NL doet over afscheiding van Limburg in 2022, dan pak je toch ook niet een poll van 1945 erbij? ;)
Als jij hem hebt gevonden zie ik hem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Die zijn al verplicht naar het front gestuurd en overleden?

Bij de Krim was er een 20% positief tov Rusland in 2012 of 2013 nog voor de geforceerde annexatie, benieuwd waar de 47% vandaan komt?
Ik zou zeggen dat er voor deze gemengde gebieden qua populatie na afloop van dit alles aan iedereen de vraag gesteld moet worden wat ze nu willen. Bij Oekraine of bij Rusland.
En dat degene die bij Rusland willen horen dan netjes worden overgedragen aan Rusland om zich dan ergens buiten Oekraine te vestigen.

Juridisch natuurlijk allemaal erg lastig, maar creert wel een stukje homogeniteit en identiteit. En haalt een mogelijk excuus weg bij Rusland om in de toekomst een false flag operatie aan op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
redwing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Even opletten dat het dus niet 45% is die naar rusland willen. Je hebt 54% die het hetzelfde wilde houden en 23% die naar rusland wilden, en dan met nog wat andere keuze-opties. Uiteindelijk wilde zo'n 3/4 van de bevolking dus op de een of andere manier bij Oekraine blijven.
Wikipedia: 1991 Ukrainian independence referendum

Hierin staat alles netjes uitgewerkt. Het punt wat ik al enige tijd wil maken is dat we niet uit het oog moeten verliezen dat de UA voor een groot deel bestond (bestaat???, niet meer zo sterk denk ik) uit mensen die rusland een warm hart toedragen. En wat ga je met hen doen als alles heroverd is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Ik zou zeggen dat er voor deze gemengde gebieden qua populatie na afloop van dit alles aan iedereen de vraag gesteld moet worden wat ze nu willen. Bij Oekraine of bij Rusland.
En dat degene die bij Rusland willen horen dan netjes worden overgedragen aan Rusland om zich dan ergens buiten Oekraine te vestigen.

Juridisch natuurlijk allemaal erg lastig, maar creert wel een stukje homogeniteit en identiteit. En haalt een mogelijk excuus weg bij Rusland om in de toekomst een false flag operatie aan op te hangen.
Welke populatie wil je dat gaan vragen?
Alle mensen die verplicht naar Rusland zijn gedeporteerd en vermoord?
De mensen die naar Rusland zijn gedeporteerd en in een heropvoedingskamp zitten?

Of alle mensen die de Russen verplicht geimporteerd hebben die geen enkele roots in de Krim hebben maar in Siberie tot 2 jaar geleden?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 14:35 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
Haha, helegaar overheen gelezen. Toch meer dan 20% russisch gezind. Wat ga je met hen doen? exporteren naar rusland? ik vind dat interessante vraagstukken. Ik denk dat als ik het voor het zeggen zou hebben dat ik ruimhartig zou meewerken aan het aanvragen van russisch staatsburgerschap voor diegenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Hierin staat alles netjes uitgewerkt. Het punt wat ik al enige tijd wil maken is dat we niet uit het oog moeten verliezen dat de UA voor een groot deel bestond (bestaat???, niet meer zo sterk denk ik) uit mensen die rusland een warm hart toedragen. En wat ga je met hen doen als alles heroverd is?
Dat mensen de USSR lief vonden, zegt vrij weinig over wat ze van RF vinden.
Dat is al heel moeilijk te vergelijken.

Daarom is die poll uit 2013 veel beter vergelijkingsmateriaal, dat laat zien hoe de inwoners in 2013 in de Krim daar over dachten.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Haha, helegaar overheen gelezen. Toch meer dan 20% russisch gezind. Wat ga je met hen doen? exporteren naar rusland? ik vind dat interessante vraagstukken. Ik denk dat als ik het voor het zeggen zou hebben dat ik ruimhartig zou meewerken aan het aanvragen van russisch staatsburgerschap voor diegenen...
Iedereen heeft al een verplicht Russisch paspoort, anders werd je huis onteigend in de Krim.
De Oekrainse eigendomsaktes zijn door Rusland ongeldig verklaard, en je kon alleen je eigen huis weer registreren als je een Russisch paspoort had.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 14:39 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ruilen tegen door rusland gedeporteerde Oekraïners die naar Siberië zijn gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
servies schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Vziw waren die zogenaamde verkiezingen toen de Krim al ingenomen was door Russische troepen... Dat waren dus echt vrije verkiezingen... Oh wacht...
Kijk maar eens naar de aflevering van "Reizen Waes" waarin hij naar de Krim gaat, dan wordt het waarschijnlijk wel wat duidelijker.
Die 'verkiezingen' waren inderdaad na de inname, met glazen/doorzichtige bakken voor ja/nee en met militairen in de stemlokalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Dat mensen de USSR lief vonden, zegt vrij weinig over wat ze van RF vinden.
Dat is al heel moeilijk te vergelijken.

Daarom is die poll uit 2013 veel beter vergelijkingsmateriaal, dat laat zien hoe de inwoners in 2013 in de Krim daar over dachten.
Enigzins agree, maar zoals je in het stuk las wat ik bijvoegde was er destijds al enige onvrede. Hoe we het ook wenden of keren, het is een bijzonder ingewikkeld gebeuren.

Staat absoluut buiten kijf dat de 2014 referendum volstrekt illegaal was, en de praktische annexatie daarmee ook illegaal. Gelukkig hebben de UA sinds die tijd hun leger gemoderniseerd (qua structuur) waardoor ze nu kunnen vechten tegen de RF...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12-07 21:09

Qwerty-273

Meukposter

Het punt wat ik al enige tijd wil maken is dat we niet uit het oog moeten verliezen dat de UA voor een groot deel bestond (bestaat???, niet meer zo sterk denk ik) uit mensen die rusland een warm hart toedragen. En wat ga je met hen doen als alles heroverd is?
Het Rusland van 1991 is totaal anders dan het Rusland anno 2022. Verder is het goed te begrijpen dat er best een groep is die autonoom de Krim ziet. Dat betekent niet dat dat direct autonoom binnen de Russische federatie moet zijn.

Probleem sinds 2014 is de vrijheid om een nieuw referendum te houden. Maar ook dat grote groepen zijn gevlucht of geforceerd verplaatst. En nu niet meer op de Krim aanwezig zijn.

Eerst vrijheid, rust, wederopbouw en dan misschien weer eens polsen wat de bevolking eigenlijk wilt. Nu is het niet mogelijk om daar ook maar enig respectabel standpunt over in te nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Enigzins agree, maar zoals je in het stuk las wat ik bijvoegde was er destijds al enige onvrede. Hoe we het ook wenden of keren, het is een bijzonder ingewikkeld gebeuren.

Staat absoluut buiten kijf dat de 2014 referendum volstrekt illegaal was, en de praktische annexatie daarmee ook illegaal. Gelukkig hebben de UA sinds die tijd hun leger gemoderniseerd (qua structuur) waardoor ze nu kunnen vechten tegen de RF...
De Krim was al de meest autonome oblast binnen UA.
Een Krim als onafhankelijke staat is erg moeilijk, gezien hun gebrek aan water.

Juist door hun annexatie binnen RF zijn ze al hun autonomie verloren.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Je hoeft helemaal niets te doen met de bevolking. De Krim blijft gewoon een autonome staat, zoals het grootste deel van de bevolking dat ook wil - maar dan aangesloten bij Oekraïne.

Een veel gemaakte aanname is dat Russisch sprekende mensen automatisch bij Rusland willen horen. Dat hoeft helemaal niet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 11:03
[...]

Iedereen heeft daar al een RU paspoort.
Degenen die in UA willen blijven kunnen een nieuw paspoort aanvragen, russen kunnen asiel aanvragen, en anders gewoon terug naar je eigen land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 14:37
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Welke populatie wil je dat gaan vragen?
Alle mensen die verplicht naar Rusland zijn gedeporteerd en vermoord?
De mensen die naar Rusland zijn gedeporteerd en in een heropvoedingskamp zitten?

Of alle mensen die de Russen verplicht geimporteerd hebben die geen enkele roots in de Krim hebben maar in Siberie tot 2 jaar geleden?
Ik zou zeggen de laatste groep. De eerste twee zijn wat lastig te bereiken.

Of was dat niet je punt? 😉 Dan had je dat gewoon kunnen zeggen lijkt mij ipv. zaken te insinueren. Dat helpt niet om helder en zuiver de discussie te voeren. Als je een referendum onzin vind omdat het op dit moment geen zin heeft, fair enough.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 20:19
Qwerty-273 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Het Rusland van 1991 is totaal anders dan het Rusland anno 2022. Verder is het goed te begrijpen dat er best een groep is die autonoom de Krim ziet. Dat betekent niet dat dat direct autonoom binnen de Russische federatie moet zijn.

Probleem sinds 2014 is de vrijheid om een nieuw referendum te houden. Maar ook dat grote groepen zijn gevlucht of geforceerd verplaatst. En nu niet meer op de Krim aanwezig zijn.

Eerst vrijheid, rust, wederopbouw en dan misschien weer eens polsen wat de bevolking eigenlijk wilt. Nu is het niet mogelijk om daar ook maar enig respectabel standpunt over in te nemen.
Het Oekraine van nu (of in ieder geval het leger en de legerleiding) is ook niet hetzelfde als van 1991. Of van 2014.
Hopelijk neemt na de oorlog de corruptie flink af en kan het land weer trots op zichzelf zijn. En wellicht dat de russen en mensen die liever terugwilde naar het RF-tijdperk nu ook kiezen voor een democratisch Oekraine.
Time will tell. Voor hetzelfde geld is de held van nu de slager van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Hennie-M schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:49:
Voor hetzelfde geld is de held van nu de slager van morgen.
Zou niet voor het eerst zijn ook, het is iets dat mij wel bezig houdt. Ik hoop op een west europa tot aan de grenzen van Rusland, dus hoop ik op een west europees ukraine. maar ja, is die hoop gegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

En daarom is de poll uit 2013 een beter gegeven ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Muncher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou zeggen de laatste groep. De eerste twee zijn wat lastig te bereiken.

Of was dat niet je punt? 😉 Dan had je dat gewoon kunnen zeggen lijkt mij ipv. zaken te insinueren. Dat helpt niet om helder en zuiver de discussie te voeren. Als je een referendum onzin vind omdat het op dit moment geen zin heeft, fair enough.
Hoewel de bevolkingssamenstelling duidelijk is veranderd de afgelopen jaren, lijkt het me geen slecht idee om de mensen in desbetreffende gebieden te vragen wat ze willen.
Met dank aan Rusland zijn dat mogelijk een stuk meer Russisch gezinde mensen dan voorheen. Die mensen kun je dan beter naar Rusland verplaatsen lijkt me, als dat ze beter ligt...

Wat betreft de Krim, daar zou je (op het juiste moment) een soortgelijk referendum kunnen houden als in 1991, en daarna kunnen toewerken naar de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

gustaveau schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Hoewel de bevolkingssamenstelling duidelijk is veranderd de afgelopen jaren, lijkt het me geen slecht idee om de mensen in desbetreffende gebieden te vragen wat ze willen.
Met dank aan Rusland zijn dat mogelijk een stuk meer Russisch gezinde mensen dan voorheen. Die mensen kun je dan beter naar Rusland verplaatsen lijkt me, als dat ze beter ligt...

Wat betreft de Krim, daar zou je (op het juiste moment) een soortgelijk referendum kunnen houden als in 1991, en daarna kunnen toewerken naar de beste oplossing.
De vraag is welke mensen je dat gaat vragen. Er zijn nogal wat russen uit rusland geïmporteerd om de mooie baantje en mooie huizen te confisceren. Die zijn nogal russisch ingesteld lijkt me.

De rest kun je het natuurlijk vragen at gunpoint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

De eerste 10tallen jaren zal dat vrijwel onmogelijk zijn.

Met alle gedeporteerde en 'gezuiverde' Oekrainers en Tartaren.
(en de verplichte import en Russificatie)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 11:03
DeDooieVent schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Zou niet voor het eerst zijn ook, het is iets dat mij wel bezig houdt. Ik hoop op een west europa tot aan de grenzen van Rusland, dus hoop ik op een west europees ukraine. maar ja, is die hoop gegrond?
n=1, maar wat ik hoor van kennissen uit UA, onder het volk tenminste is het sentiment in de afgelopen 10 jaar dat er grote sprongen gemaakt zijn in de goede richting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@wowly en @YakuzA Dank voor het historische overzicht hoe ze daar in Krim stemden, zeer interessant.

Als UA de krim helemaal onder controle krijgt:
@dakka dat is een goede opzet, ik zou het iets verfijnen, iedereen die in de krim wil wonen krijgt UA paspoort, en geeft RU paspoort/nationaliteit op, iedereen die dat niet wil krijgt een visum van 3 maanden om de boel te regelen en mag vertrekken.
Met deze oorlog zijn daar wel wettelijke kaders voor te scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Silent7 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:09:
@wowly en @YakuzA Dank voor het historische overzicht hoe ze daar in Krim stemden, zeer interessant.

Als UA de krim helemaal onder controle krijgt:
@dakka dat is een goede opzet, ik zou het iets verfijnen, iedereen die in de krim wil wonen krijgt UA paspoort, en geeft RU paspoort/nationaliteit op, iedereen die dat niet wil krijgt een visum van 3 maanden om de boel te regelen en mag vertrekken.
Met deze oorlog zijn daar wel wettelijke kaders voor te scheppen.
Denk dat Russische militairen, FSB-agenten en andere pro-Poetin mensen die op de Krim wonen sowieso uit zichzelf vertrekken, dan komen er huizen vrij op de markt.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13-07 18:16
Ik snap het hele idee van een referendum niet op dit moment. Dat is een beetje de huid verkopen voor de beer geschoten is (pun intended). De grenzen en de autonomie zijn vastgesteld in 1994, na een eerder referendum.

Iedere bewoner van Oekraïne kan met eigen ogen (bezette regio's) of de TV/radio/internet vernemen wat voor soort beesten Russen zijn en dat je als Russisch inwoner gewoon een zak met vlees en bloed bent, en gewoon naar de frontlinie gedeporteerd kan worden als de regering dat nodig acht. Zij zien de vernielingen, horen van martelingen, ontvoeringen, deportaties, verkrachtingen en andere oorlogsmisdaden. Zij zien ook hoe Russen massaal Rusland ontvluchten.

Dus al was je 1-1-2022 ontzettend pro Russisch, dat zal er nu wel een beetje af zijn. Ze konden geen slechtere reclame voor zichzelf maken.

Dus eerst de oorlog winnen, dan puin ruimen en doden begraven, het land weer opbouwen en corruptie uitbannen. Ondertussen NAVO lid worden zodat herhaling voorkomen wordt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dan accepteerden we als EU ook dat Spanje hard ingreep bij ideeën over onafhankelijkheid, dus UA kan zoiets opnemen in grondwet/wet en dan is het klaar met gezeur, zeker als RU echt afgedroogd gaat worden en zelf gaat moderniseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-07 17:07

mphilipp

Romanes eunt domus

dakka schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
n=1, maar wat ik hoor van kennissen uit UA, onder het volk tenminste is het sentiment in de afgelopen 10 jaar dat er grote sprongen gemaakt zijn in de goede richting.
Wij hadden pas ook een stel uit Mariupol op bezoek. De man is eigenlijk een Rus en zijn vrouw Oekraïense. Ze kregen na hun vlucht een filmpje opgestuurd van de resten van hun huis en haar bloemenwinkel. Hij werkte in de Azovstaal fabriek. Ik vroeg of er voorheen sprake was van anti-Russisch sentiment oid. Maar nee, zij snappen eigenlijk ook niet waar dat vandaan komt. Ja, ze snappen wel dat het door Rusland gestuurde onruststokers zijn, maar er was wat hen betreft geen sprake van spanningen tussen Russen en Oekraïners. Dat is echt een compleet fabrikaat van de Russen om de invasie te rechtvaardigen.
En het is helemaal niet zo gek dat het merendeel van de ex-soviet staten liever zaken doet met het Westen dan met Rusland. Ik vraag dat wel eens aan Russen die (soms, steeds minder) nog denken dat Oekraïne echt bij Rusland 'hoort' of ze het niet raar vinden dat iedereen naar het Westen kijkt en niet naar het Oosten. Hoe zou dat nou komen? En als Stalin, Lenin en Putin zo'n geweldige leiders zijn, waarom moesten ze dan de burgers at gunpoint binnen houden? Waarom die vreselijke geheime dienst? En nu dan...als de Federatie zo geweldig is en Putin zo'n geweldige leider, waarom vluchten de mensen dan het land uit om niet te hoeven vechten voor hun heilstaat?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Toch wel het vermelden waard: Het eerste dorp (Hrekivka) in de bezette regio Luhansk is heroverd door UA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrXJbNR9XaZM88e3drmZOFDBB4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jXMGDH6w7Q4dJfkvqBAI5mW3.jpg?f=user_large
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1577642524075823110

Een nuclear sharing program zoals wij dat hebben met de B61's op Volkel. Als je mij dit een jaar geleden had verteld dan had ik je aangeraden om wat minder naar de koffieshop te gaan.

Tenzij dit al jaren in het vat zat, dat kan natuurlijk ook

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
Alle ogen van de wereld gaan gericht zijn op Oekraïne als het eenmaal bevrijd is.

Maar de Oekraïners hebben een zeer goede indruk nagelaten, ik zie hun als 1 sterk blok samenwerken om te verwesteren, daarmee bedoel ik de corruptie eruit werken, tolerantie onder de samenleving naar andere mensen (andere godsdienst, kleur of geaardheid) accepteren, de rechtsgang respecteren.
Een goede motiverende speach van Zelensky zal zeker helpen.

En dan kan het snel gaan, kijk naar Oost Duitsland.

En over 10 jaar is Oekraïne een steunpilaar van de eu en nato.

Slava Ukraine!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 17:10
wowly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:17:
[Afbeelding]

Zit op het werk, kan niet te lang op in gaan maar...
Dit artikel heeft het veel te veel over taal; Of mensen Russisch spreken of niet maakt hun nog niet Russisch gezind.
Het valt ermee in het Russische narratief van
Het heeft over ethno nationalisme uit het westenvan Oekraïne...
Het neemt quotes van Putin iets te gretig over...

Er zit behoorlijk wat propaganda van Rusland (bedoeld of onbedoeld) in.

Oekraïne is een weinig bestudeerd gebied en heel veel mensen vallen in de valkuil Oekraïne is soort van Rusland, ik ken Rusland in ken Oekraïne...
Daar komt de verwachting Oekraïne houd het maar 3 dagen uit vandaan en daarom slaan figuren als Maersheimer en Rob de Wijk consequent de plank volledig mis...

Als je iets wil leren over Oekraïne kan ik je de colleges van Timothy Snyder op yalecourses aanbevelen;
https://www.youtube.com/user/YaleCourses
Ze duren 50 minuten de 9de is zojuist uitgekomen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De eerste oogst van een (van de?) nieuwe mobiele anti-drone teams.

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1577644379212288000

Ik zie twee verschillende staartnummers en twee motortjes.. Dus de vangst was minimmaal 2 Shahed drones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:18:
Toch wel het vermelden waard: Het eerste dorp (Hrekivka) in de bezette regio Luhansk is heroverd door UA.
[Afbeelding]
Dat is een dorp dat al sinds 2014 bezet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13-07 18:16
MikeyMan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Nee, het ligt in het in 2022 bezette gebied.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
MikeyMan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Nee, in de oblast Luhansk (Oekraïnse provincie), niet in de "volksrepubliek".
Was overigens niet het eerste dorpje in de Oblast, meen ik. Bilohorivka was al ruim eerder bevrijd, al voor Lyman. (is ook maar een paar weken bezet geweest)

[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 05-10-2022 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-07 17:07

mphilipp

Romanes eunt domus

klaw schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:28:
[...]
Dit artikel heeft het veel te veel over taal; Of mensen Russisch spreken of niet maakt hun nog niet Russisch gezind.
Ik begrijp die redenatie van Putin ook helemaal niet. Het is nogal dunnetjes, uiteraard omdat ie feitelijk geen enkel geldig argument heeft. Tóch kiezen veel Russen ervoor om het aan te nemen en te blijven herhalen. België spreekt ook voor een groot deel Nederlands, maar dat maakt ze nog niet een deel van Nederland. In heel veel landen in hun omgeving spreken ze Russisch. Mensen van boven de pak 'm beet 45 in Polen of voormalig Oost Duitsland spreken ook Russisch. Feit is gewoon dat Oekraïne, inclusief de Krim sinds 1991 een souvereine staat is. Een referendum, uitgeschreven door een ander land, verandert daar helemaal niets aan. En als dat dan de nieuwe wereldorde volgens Putin is, heb ik ook nog wel een paar leuke ideeën voor een referendum. Maar ik denk dat hij bedoelt dat alleen ZIJN referenda geldig zijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
[...]

Tja, het blijft Oekraine. Dus als ze bij rusland willen horen zullen ze moeten verhuizen en als ze willen blijven wonen waar ze zitten zullen ze Oekrains blijven. Voorlopig zie je wel uit die poll dat alleen in de Krim het enigszins russisch is, maar dat ook daar degene die bij Oekraine wilden blijven horen ver in de meerderheid waren.
Dus hoe je dat gaat doen als alles heroverd is weet ik niet, maar ik schat dat het gros zich weer aanpast en lekker blijft zitten. Ik weet iig wel dat ten tijde van de poll de beelden van de pro-russen alsnog vaak waren dat ze autonoom wilden blijven en dachten dat dat bij de russen beter zou zijn. In de tussentijd zal dat wel enigszins verandert zijn, al schat ik dat er nog steeds genoeg zijn die het geen bal uitmaakt en vooral rustig willen kunnen wonen.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 05-10-2022 15:43 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
[Afbeelding]
Dorp, dorp.... Straat met 5 huizen :+
Maar alle beetjes tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Filmpje van UA troepen die onder artillerievuur komen te liggen:

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1577656491556933632]

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Volgens TASS gaat het zelfs super!

De bak met getrokken tanden. Het schokt de wereld die allang beter zou moeten weten.

Als de rest uit het raam dondert maak je vanzelf promotie.

Drone gun in actie: al vraag ik mij af of die niet gewoon uit de lucht behoort te donderen ipv te landen?

Edit: feelgood voor de afsluiting.

82 jarige man ligt in de prut en is de weg kwijt, maar krijgt hulp.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-10-2022 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Steeds meer tekenen aan de wand dat UA een offensief in Zaporizhia wil starten:

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Interessant. De reservisten beginnen sovjets te vormen 8)

Zo begon het de vorige keer ook _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-07 17:37

Crp

NiGeLaToR schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:53:
Drone gun in actie: al vraag ik mij af of die niet gewoon uit de lucht behoort te donderen ipv te landen?
Nee, drone guns werken meestal met GPS spoofing waarmee ze de drone kunnen laten landen:
YouTube: Demonstration of a Remote Unmanned Aerial Vehicle Hijacking via GPS ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:12:
Ik snap het hele idee van een referendum niet op dit moment. Dat is een beetje de huid verkopen voor de beer geschoten is (pun intended). De grenzen en de autonomie zijn vastgesteld in 1994, na een eerder referendum.
Het idee komt volgens mij vanuit de false legitimacy en false equality.

Rusland heeft daar een 'referendum' gedaan, dus nu 'moet' er een 'referendum' komen waaruit blijkt dat het niet zo is.
Mensen denken dat door een referendum te houden, dat oude referendum zijn waarde verliest voor Rusland.

Als je daar sec naar kijkt zonder die achtergrond is het inderdaad een stuk moeilijker te begrijpen waarom mensen, imho onterecht, zo redeneren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:03
downtime schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Interessant. De reservisten beginnen sovjets te vormen 8)

Zo begon het de vorige keer ook _/-\o_
Waren er ook niet laatst een heleboel soldaten per trein naar de grens met Finland gestuurd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

klaw schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Er zit behoorlijk wat propaganda van Rusland (bedoeld of onbedoeld) in.
Dat het ingewikkelder is dan een simpel Oekraiens-sprekers vs Russisch-sprekers, blijkt meteen uit een quote van Wikipedia:
Zelensky werd geboren in een Russisch-sprekende Joodse familie in Kryvy Rih in de oblast Dnjepropetrovsk, in het zuidoosten van Oekraïne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:12:
Iedereen met een beetje kennis van zaken weet dat je niet zomaar een referendum kunt houden zolang dat gebied vol met militairen zit en de bevolking bang moet zijn voor de consequenties van de "verkeerde" keuze. Eerst zal dan Rusland moeten vertrekken en zal het gebied onder VN-bestuur moeten komen zodat de miljoenen verdreven burgers veilig terug kunnen komen. Daarna richt je je op de kernzaken: Voedsel, water, onderdak, electriciteit, scholen, etc. En daarna kun je pas nadenken over dat referendum inclusief de vraag wie er eigenlijk mogen stemmen in dat referendum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Waren er ook niet laatst een heleboel soldaten per trein naar de grens met Finland gestuurd? :+
Nee, de grenswacht met FI is juist kaalgeplukt om meer kanonnenvoer naar het zuiden te sturen. Ze hebben ook alle luchtafweer meegenomen om daar tegen gronddoelen in te zetten (S-300).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:03
dion_b schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Nee, de grenswacht met FI is juist kaalgeplukt om meer kanonnenvoer naar het zuiden te sturen. Ze hebben ook alle luchtafweer meegenomen om daar tegen gronddoelen in te zetten (S-300).
Dat ook, dan weer. Maar wel ook mobilisatiepost aan de grens opgezet, dat was denk ik waar ik aan dacht: https://apnews.com/articl...4fbee187e2758978c4b34ea2f

Ik vind het niet meevallen om overal het overzicht op te houden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]
Opvallend dat dat plaatsnaambordje nog in het Oekrains is.

Gezien de Russische MO zou ik verwachten dat ze die al vervangen hadden door een Russisch plaatsnaambord :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

[Embed]

Als de rest uit het raam dondert maak je vanzelf promotie.
dat, of het is een kwestie van lef tonen en daarvoor beloond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 20:09

[Embed]

De bak met getrokken tanden. Het schokt de wereld die allang beter zou moeten weten.

"Doesn't remind you of anything from the past history?"
Geallieerde troepen in de Pacifische oceaan rond 1945? ;) Mensen kunnen gruwelijke dieren zijn.

&

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een interview met Olga Rudenko, hoofdredacteur van The Kyiv Independent in De Correspondent, over de oorlog en de rol van journalistiek.
Een duidelijk perspectief vanuit Oekraïne zelf.

https://decorrespondent.n...t/28782384019950-3f0a3815
Zijn er dingen die we in het Westen massaal verkeerd zien?
‘Ja, namelijk dat dit de oorlog van Vladimir Poetin tegen Oekraïne is. Het is de oorlog van Rusland. Er zijn duizenden en duizenden Russen die deelnemen aan de oorlog. Als soldaten, piloten, als mensen die op de knop van een artilleriesysteem drukken, als mensen die Oekraïense vrouwen verkrachten. Wie dit Poetins oorlog noemt, haalt de verantwoordelijkheid weg bij al die andere criminelen.’

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Weltschmerz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Geallieerde troepen in de Pacifische oceaan rond 1945? ;) Mensen kunnen gruwelijke dieren zijn.
is dat weer een whataboutism?

Eerder vandaag ook alweer een verwijziging naar de politionele acties van Nederland in 1949.
En dit is in 1945.
Ja, mensen kunnen gruwelijke dieren zijn maar het gaat hier om het gedrag van de Russen in 2022 in Oekraine.

er zweeft ook een foto rond van een vergelijkend plaatje met een concentratiekamp met soortgelijke bakken met tanden.
Al met al bedoeld als spiegel voor de Russen die Oekraieners beschuldigen van het zijn van nazi's, terwijl de Russen zelf minstens zo beestachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Omdat ik net even een tweet voorbij zie komen waarin ze claimen dat er aan Oekraiense kant Arabische "huurlingen" in Lyman zijn aangekomen kwam de volgende vraag in me op: Wat is de status van de huurlingen/vrijwilligers aan Oekraiense kant?
Gaat dat nog steeds om mensen die € 300 per maand "verdienen" (wat ik als vrijwilligers zie) of lopen er intussen ook "echte" huurlingen van clubs als Blackwater/Academi rond? Ik neem aan dat die laatste wel wat duurder dan € 300 p/m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 13-07 16:17
downtime schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:06:
Omdat ik net even een tweet voorbij zie komen waarin ze claimen dat er aan Oekraiense kant Arabische "huurlingen" in Lyman zijn aangekomen kwam de volgende vraag in me op: Wat is de status van de huurlingen/vrijwilligers aan Oekraiense kant?
Gaat dat nog steeds om mensen die € 300 per maand "verdienen" (wat ik als vrijwilligers zie) of lopen er intussen ook "echte" huurlingen van clubs als Blackwater/Academi rond? Ik neem aan dat die laatste wel wat duurder dan € 300 p/m zijn.
als die rondlopen dan horen we dat niet, zij zijn graag afwezig op social media/buiten beeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb die tweet van ook gezien, ik verbaasde me er over dat ze specifiek Arabieren benoemen. Huurlingen en zelfs Arabieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Dat ook, dan weer. Maar wel ook mobilisatiepost aan de grens opgezet, dat was denk ik waar ik aan dacht: https://apnews.com/articl...4fbee187e2758978c4b34ea2f
Juist andersom: die posten zijn om mensen die proberen te vluchten te ronselen in het leger en dan terug richting het front te sturen.
Ik vind het niet meevallen om overal het overzicht op te houden :X
Zacht uitgedrukt. Het gaat erg hard en de hoeveelheid informatie (waar en in context, waar en buiten context en regelrechte onzin) dat uit het conflict komt is volkomen ongeevenaard.
Heb je link naar die tweet?

Afhankelijk van bron zou het alles kunnen zijn van Krim-Tataren tot anti-RU Chechenen. Of inderdaad Arabieren... Frappante (als dit een pro-RU bron is, tenminste) is dat RU juist trots aangaf Syriers mee te laten vechten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltschmerz
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

is dat weer een whataboutism?

Eerder vandaag ook alweer een verwijziging naar de politionele acties van Nederland in 1949.
En dit is in 1945.
Ja, mensen kunnen gruwelijke dieren zijn maar het gaat hier om het gedrag van de Russen in 2022 in Oekraine.

er zweeft ook een foto rond van een vergelijkend plaatje met een concentratiekamp met soortgelijke bakken met tanden.
Al met al bedoeld als spiegel voor de Russen die Oekraieners beschuldigen van het zijn van nazi's, terwijl de Russen zelf minstens zo beestachtig zijn.
Nee hoor. Ik dacht dat men de vraag beantwoord wilde hebben, en dat ze refereerde (inderdaad) naar de Nazi's in de tweede wereldoorlog. Men vergeet vaak dat dit soort dingen aan alle kanten gebeuren. Dat wil echt niet zeggen dat we nu daarom minder strak moeten kijken naar de Russen. Daar zitten te veel zaken bij die gewoon als oorlogsmisdaad gezien moeten worden (zoals hierboven ook gezegd, dit is niet Putin's oorlog maar Rusland's oorlog).

Afgezien van de context dat Rusland de oorlog verantwoorde door te zeggen dat hier nazi's zaten (welke, toegegeven, ik alweer even was vergeten door alle domme propaganda vanuit de russen), wilde ik gewoon even zeggen dat het mij meteen aan sommige Amerikanen in het verre oosten deed denken. We zien het graag zwart wit, maar zo is het niet altijd. Oordelen die veel troepen over één kam scheren zijn soms (in dit geval bijvoorbeeld) nodig, maar ik blijf vast willen houden dat hoewel daar verschrikkelijke mensen tussen zitten, het nog steeds mensen zijn. En ik zie op dit forum nogal vaak mensen juist weer trappen in de valkuil van tribalism. Dat is wat de Russen gebruiken als argument. Laten wij minstens een klein stukje grip houden op de nuance.

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

_Eend_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Ik heb die tweet van ook gezien, ik verbaasde me er over dat ze specifiek Arabieren benoemen. Huurlingen en zelfs Arabieren.
Dat verbaast me dan weer niet. Dat is gewoon subtiel inspelen op latent racisme bij hun volgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Heb je link naar die tweet?

Afhankelijk van bron zou het alles kunnen zijn van Krim-Tataren tot anti-RU Chechenen. Of inderdaad Arabieren... Frappante (als dit een pro-RU bron is, tenminste) is dat RU juist trots aangaf Syriers mee te laten vechten.
Vertaald bericht van Rybar: https://twitter.com/wartranslated/status/1577651529309356034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, hij is normaliter redelijk genuanceerd qua benamingen - maar goed, in de SMO kan een Krim-Tataar die naar huis wil al een Arabier zijn. Benieuwd hoe het echt zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben blij dat ik het geouweneel van Putin niet heb zitten kijken:
https://nitter.it/wartranslated/status/1577672595360694281

Echt waar Meneer Putin?

(de foto in de tweet is NSFL)
_Eend_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:08:
Ik hoop echt dat dit bericht nep is..

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1577369124509884416
Ik heb inmiddels de rest van de foto's gezien. Dus men heeft daar met respect voor Oekraïne, de Oekraïense taal en Oekraïeners heel respectvol gouden tanden getrokken. De andere attributen op de foto wijzen ook op een totaal respectvolle behandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een item van aandacht gevonden in de Iraanse drone die in UA gevangen was.

Goede manier om te checken waar er nog lekken in de sancties zitten.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:09
Crp schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Nee, drone guns werken meestal met GPS spoofing waarmee ze de drone kunnen laten landen:
YouTube: Demonstration of a Remote Unmanned Aerial Vehicle Hijacking via GPS ...
Weet je zeker dat het zo werkt? Volgens mij werkt een DJI gewoon op besturing en als het signaal wegvalt op GPS. Wanneer beide wegvallen land de DJI rustig op de grond.

Volgens mij blast het geweer gewoon een verstoring rond de drone, zodat zowel de besturing als het GPS signaal voor de drone wegvallen. Volgens mij gaat de drone dan in een noodstand en land hij rustig. Dit komt ook beetje overeen met het filmpje en waarom hij niet uit de lucht dondert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De iraanse drone aanval van vannacht was dus blijkbaar op militaire barakken van UA:
Ik had verder geen listings gezien van gewonden of doden, dus hopelijk viel het mee.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

grote_oever schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Weet je zeker dat het zo werkt? Volgens mij werkt een DJI gewoon op besturing en als het signaal wegvalt op GPS. Wanneer beide wegvallen land de DJI rustig op de grond.

Volgens mij blast het gewoon gewoon een verstoring rond de drone, zodat zowel de besturing als het GPS signaal voor de drone wegvallen. Volgens mij gaat de drone dan in een noodstand en land hij rustig. Dit komt ook beetje overeen met het filmpje en waarom hij niet uit de lucht dondert.
Als mijn DJI Mini 2 de link met mijn controller verliest gaat hij terug naar het home point. Als hij ook nog de GPS link verliest land hij direct. En vziw. doet elke fabrieksdrone dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:37:
[Twitter]
Weer een item van aandacht gevonden in de Iraanse drone die in UA gevangen was.

Goede manier om te checken waar er nog lekken in de sancties zitten.
Dit is toch geen militaire technologie? Het ziet er uit als een off the shelf board die je dertien in een dozijn kan kopen zonder veel export control. Het is geen custom-made hardware in ieder geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Je moet toch wat als je eigen partij constant om de oren wordt geslagen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeUIGswXgAE13sk?format=png&name=360x360
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeUIHu-WIAIDfj1?format=jpg&name=4096x4096
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1577676229024555008]https://nitter.it/oryxspioenkop/status/1577676229024555008

[ Voor 30% gewijzigd door _Eend_ op 05-10-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:09:
De iraanse drone aanval van vannacht was dus blijkbaar op militaire barakken van UA:
[Twitter][Twitter][Twitter]Ik had verder geen listings gezien van gewonden of doden, dus hopelijk viel het mee.
Bij dit soort aanvallen geeft Oekraïne eigenlijk nooit vrij hoeveel slachtoffers er gevallen zijn. Je leest alleen over het aantal burgerdoden. Het aantal militairen dat omgekomen is of gewond geraakt zal je niet direct lezen (OpSec). Kan helaas dus slecht nieuws zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:10:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Twitter]https://nitter.it/oryxspioenkop/status/1577676229024555008
Mijn eerste idee was: Das helemaal geen tank, das een BMP :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:31

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

_Eend_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:10:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Twitter]https://nitter.it/oryxspioenkop/status/1577676229024555008
Propagandamateriaal de-evolueert :P ook mooi mee met het militaire materiaal

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Weltschmerz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Nee hoor. Ik dacht dat men de vraag beantwoord wilde hebben, en dat ze refereerde (inderdaad) naar de Nazi's in de tweede wereldoorlog. Men vergeet vaak dat dit soort dingen aan alle kanten gebeuren. Dat wil echt niet zeggen dat we nu daarom minder strak moeten kijken naar de Russen. Daar zitten te veel zaken bij die gewoon als oorlogsmisdaad gezien moeten worden (zoals hierboven ook gezegd, dit is niet Putin's oorlog maar Rusland's oorlog).

Afgezien van de context dat Rusland de oorlog verantwoorde door te zeggen dat hier nazi's zaten (welke, toegegeven, ik alweer even was vergeten door alle domme propaganda vanuit de russen), wilde ik gewoon even zeggen dat het mij meteen aan sommige Amerikanen in het verre oosten deed denken. We zien het graag zwart wit, maar zo is het niet altijd. Oordelen die veel troepen over één kam scheren zijn soms (in dit geval bijvoorbeeld) nodig, maar ik blijf vast willen houden dat hoewel daar verschrikkelijke mensen tussen zitten, het nog steeds mensen zijn. En ik zie op dit forum nogal vaak mensen juist weer trappen in de valkuil van tribalism. Dat is wat de Russen gebruiken als argument. Laten wij minstens een klein stukje grip houden op de nuance.
Japanners hebben in de Pacific ook verschrikkelijke dingen gedaan, echter noemde je alleen de geallieerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Eend_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:36:
Ik ben blij dat ik het geouweneel van Putin niet heb zitten kijken:
[Twitter]https://nitter.it/wartranslated/status/1577672595360694281

Echt waar Meneer Putin?

(de foto in de tweet is NSFL)

[...]

Ik heb inmiddels de rest van de foto's gezien. Dus men heeft daar met respect voor Oekraïne, de Oekraïense taal en Oekraïeners heel respectvol gouden tanden getrokken. De andere attributen op de foto wijzen ook op een totaal respectvolle behandeling.
is allemaal snel neergelegd en in scene gezet door Oekraine, je weet toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Eend_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Als mijn DJI Mini 2 de link met mijn controller verliest gaat hij terug naar het home point. Als hij ook nog de GPS link verliest land hij direct. En vziw. doet elke fabrieksdrone dat.
dan maar hopen dat ze die drone snel wipen, anders verraadt ie nog de posities van UA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weltschmerz
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Japanners hebben in de Pacific ook verschrikkelijke dingen gedaan, echter noemde je alleen de geallieerden.
Klopt. Daar had ik meer inclusief in kunnen zijn. Naar mijn mening zijn de naarheden van de Axis-kant echter behoorlijk goed bekend. Van de andere kant worden minder goed benoemd.

Maar je hebt gelijk. Het was beter geweest mijn bericht helemaal niet te plaatsen. Ik ga even op onderzoek uit naar waar deze neiging vandaan komt, want ik denk dat het de discussie hier niet ten goede komt :X Dank voor je reactie in ieder geval!

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Weltschmerz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Klopt. Daar had ik meer inclusief in kunnen zijn. Naar mijn mening zijn de naarheden van de Axis-kant echter behoorlijk goed bekend. Van de andere kant worden minder goed benoemd.

Maar je hebt gelijk. Het was beter geweest mijn bericht helemaal niet te plaatsen. Ik ga even op onderzoek uit naar waar deze neiging vandaan komt, want ik denk dat het de discussie hier niet ten goede komt :X Dank voor je reactie in ieder geval!
uiteraard moet ik sinds je opmerking denken aan de Pacific serie waar Snafu steentjes zit te gooien in de schedel van een Japanse soldaat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In Lyman zouden 50 begraven burgers gevonden zijn:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeUekYaXwAAPwQ7?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:52
De Oekraïnse legerleiding heeft real-time toegang tot satellietbeelden, high tech 3D visualisatie en de beste lokalisatie.

Generaal 'avenger' Lapin daarentegen... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 21:51
hoevenpe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:58:
De Oekraïnse legerleiding heeft real-time toegang tot satellietbeelden, high tech 3D visualisatie en de beste lokalisatie.

Generaal 'avenger' Lapin daarentegen... :P
[Twitter]
lol. Tjonge, als ik alles ( voor mijzelf) zo optel dan is dat hele Rusland toch gewoon een derde wereld land ? Wellicht kun je dat niet zo bestempelen maar ach ach ach, treurnis alom.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bijzondere beelden. Russen die aan komen rijden en zich overgeven aan het Oekraïense leger.

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1577704673334636551?t=EeqrYdroVX53BljUl81RIw&s=19]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ukraine is actief inzamelpunten voor Russische militairen aan het organiseren waar pardoes een BMP met witte vlag op af kwam waarna de bemanning zich over gaf:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Wellicht begint het toch bekend te worden dat de behandeling inderdaad goed is en de levensverwachting beter dan doorvechten. Alleen: hoe welkom ben je later weer in Rusland?

@RoD was me voor - gedeelde verbazing :+

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-10-2022 19:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:29
RoD schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:18:
Bijzondere beelden. Russen die aan komen rijden en zich overgeven aan het Oekraïense leger.

[Twitter]
Russisch Lend-Lease programma nu inclusief personeel _O_
Pagina: 1 ... 9 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid