Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze hebben een nieuwe landkaart gepubliceerd. Je kan er niet tot op de meter nauwkeurig zien, maar goed genoeg om te zien dat ze een behoorlijk deel (ook wat ze nu niet zelf onder controle hebben) als Rusland hebben geclaimd.mv_ak schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Dat is maar de vraag. Want van die oblasts heeft Rusland dacht ik nog steeds niet bekend gemaakt om welk gebied het precies gaat, waar de lijnen exact lopen.
Zo zie je maar weer, niet denken in problemen. Maar in oplossingen.bloody schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:59:
Wat als je commandant niet wil dat jij en je groep je overgeeft aan Oekraine?
Oplossing: dood de commandant en geef je dan over![]()
Lezenswaardige thread:
[Twitter]
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Die oplossing moet eigenlijk op het allerhoogste niveau worden toegepast.Yamy_Daffy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Zo zie je maar weer, niet denken in problemen. Maar in oplossingen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Ik denk niet dat een oorlog van 3 dagen de geschiedenisboeken in gaat als 'wereldoorlog'NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Rusland dreigt er overigens precies vandaag wel op los:
[...]
En de useful idiots zullen de FUD machine ongetwijfeld aanslingeren zoals we de laatste dagen al meer zien over 'we worden WO3 ingetrokken door Ukraine te steunen!!1!'.
Hoe en met wie Rusland denkt die derde wereldoorlog te starten weet ik niet.
Zodra de eerste NAVO vliegtuigen opstijgen is er voor de ratten niets meer te winnen en is Poetin zijn grip kwijt. Geen enkel ander land komt Rusland helpen - zelfs Wit Rusland niet.
3 dagen is nog een ruime schatting.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2022 17:20 ]
Eigenlijk is het wel grappig. Een referendum in een ander land organiseren wat je eerst heb platgebombardeerd en daarna anderhal miljoen bewoners heb ontvoerd en waarschijnlijk vervangen door russen.Caelorum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Ze hebben een nieuwe landkaart gepubliceerd. Je kan er niet tot op de meter nauwkeurig zien, maar goed genoeg om te zien dat ze een behoorlijk deel (ook wat ze nu niet zelf onder controle hebben) als Rusland hebben geclaimd.
Lubach had er nog een grappige draai aan gegeven. Tenslotte is rusland eigenlijk ook een koninkrijk
YouTube: Poetins referendum in Oekraïne | De Avondshow met Arjen Lubach (S2)
Als je geen zin hebt, dan is dit ook een manier om het op te lossen.bloody schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:59:
Lezenswaardige thread:
[Twitter]
Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering, sommige zijn naar verluidt 10 tot 15 kg afgevallen. De bevoorrading in dit gebied is dramatisch.bloody schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:59:
Lezenswaardige thread:
[Twitter]
De commandant kan wel zeggen dat ze positie moeten houden, maar uiteindelijk wil je toch iets kunnen eten. Dan is overgave aan Oekraïne wel heel verleidelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 13-10-2022 17:58 ]
Ik moest 'm twee keer lezen - Russen die gevangen worden genomen door Ukraine in Kherson zijn zo mager, bedoel je toch?XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:53:
[...]
Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering, sommige zijn naar verluidt 10 tot 15 kg afgevallen.
De commandant kan wel zeggen dat ze positie moeten houden, maar uiteindelijk wil je toch iets kunnen eten.
@alexbl69 ja want dit vraagt om nieuwe Russische dreigementen over terugslaan op terugslaan.
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-10-2022 17:56 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Uiteindelijk is dat filmpje van Lviv natuurlijk ook gewoon voor de beeldvorming en zegt het niet over andere plekken waar Russische POW's verblijven. Niet in positieve en niet in negatieve zin.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:53:
[...]
Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering, sommige zijn naar verluidt 10 tot 15 kg afgevallen.
De commandant kan wel zeggen dat ze positie moeten houden, maar uiteindelijk wil je toch iets kunnen eten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
JuistNiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:55:
[...]
Ik moest 'm twee keer lezen - Russen die gevangen worden genomen door Ukraine in Kherson zijn zo mager, bedoel je toch?
🔥 Kherson supplies:
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 6 oktober 2022
When all pontoon ferries are working (it's hard task to track them all), 🇷🇺 gets about 1/3 of their needed supplies. 🇷🇺 captured near Kherson have lost 10-15kg, have blank eyes, they absolutely don't trust command, can't establish communications for 3 days.
Dat een commandant dan omgelegd wordt zodat de rest zich kan overgeven, is niet zo vreemd.
[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 13-10-2022 17:59 ]
Wat ze ook gaan doen (aanvallen diep in Rusland lijkt mij ook niet logisch), je zegt niet van tevoren wat je respons wel of niet zal zijn. Juist dat vind ik oerdom.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:04:
[...]
Er komen geen strikes in Rusland, er was uitgelegd dat NATO simpelweg alle Russische militairen uit Oekraïne trapt. Denk aan het laten zinken van de Zwarte Zeevloot, vernietigen van militaire doelwitten op de Krim en in de Donbas, en wie weet de Krimbrug dusdanig beschadigen dat reparatie niet meer mogelijk is.
En het maakt het inderdaad nog dommer omdat Borrell, zoals @GekkePrutser terecht zegt, hier helemaal niet over gaat. Hij heeft niet eens een leger waarmee hij kan dreigen.
Dus nogmaals: zeg dan niks. Dit schaadt alleen maar.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ammunition depot is cooking off in Belgorod pic.twitter.com/vChfWLljyX
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 13 oktober 2022
Edit: tweede tweet verwijderd omdat de bron is verwijderd.
[ Voor 35% gewijzigd door RoD op 13-10-2022 18:44 ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
RoD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:42:
We hebben nog geen rusland front dus dan maar hier.
[Embed]
[Afbeelding]
📽️Russian ammunition depot is on fire in #Belgorod, Russia. #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/KbeVCYSMOS
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 13 oktober 2022
Video in de tweet voor de liefhebbers
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mooi kampvuurtje. Iemand trek in Marshmellows?RoD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:42:
[Embed]
[Afbeelding]
Denk alleen dat ze er meer van moeten maken, teveel russen die honger lijden 😋
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Inmiddels worden ook daklozen in Moskou gemobiliseerd om mee te vechten. Dagvaardingen zijn uitgedeeld in verschillende opvangcentra in de stad, zo schrijft het onafhankelijke iStories.

Of dit dan:
Nog even en ze hebben niet meer genoeg artsen voor hun eigen gezondheidszorg en succes met nieuwe vinden met de braindrain die er al was en nog veel erger werd na de aankondiging van de mobilisatieEn in St. Petersburg wordt artsen 'sterk aangeraden' voorlopig niet naar het buitenland te reizen. Ook medisch personeel kan volgens het mobilisatiedecreet naar het front worden gestuurd.

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 13-10-2022 19:51 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Dat begint langzamerhand wel een enorme AirDefense Showcase te worden zo
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Als het nu een beetje recente uitvoering is past het in het NASAMS systeem van oa Noorwegen:Maestro schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:05:
Spanje gaat Hawk luchtverdedigingssysteem leveren aan Oekraïne
Los van de enorme airdefense show is het ook nog eens effectief spul - echt alles wat de NATO die kant uit stuurt lijkt superieur aan wat Rusland heeft. Hoe hebben we ooit zo bang kunnen zijn voor Rusland - dat was na de koude oorlog wel echt gestoeld op gebakken propaganda lucht.The Hawk XXI or Hawk-21 is a more advanced, and more compact version of Hawk PIP-3 upgrade. Hawk-XXI basically eliminates the PAR and CWAR radars with the introduction of 3D MPQ-64 Sentinel radars. Norway's Kongsberg Company provides an FDC (Fire Distribution Center) as it is used in NASAMS system in Norway. The missiles are upgraded MIM-23K standard with an improved blast-fragmentation warhead that creates a larger lethal zone. The system is also effective against short-range tactical ballistic missiles.
A MPQ-61 HIPIR radar provides low altitude and local area radar coverage as well as continuous wave radar illumination for the MIM-23K Hawk missiles.
En top dat Spanje ook mee doet. Er zijn te veel landen voor Rusland om boos op te zijn - namelijk bijna allemaal.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
https://twitter.com/Liveuamap/status/1580621233984397312
Dat verbaast mij ook. Alles wat je de laatste jaren hoorde was dat het leger heel erg gemoderniseerd was, ik heb zelfs geluiden gehoord dat de NAVO een serieus probleem zou hebben bij een eventueel conflict. Hypersonische raket bla bla....ja, leuk en aardig maar als je er daar maar 1,5 van hebt en je snapt niks van organisatie en je weet je leger complete land zo te demoraliseren...goede tools zijn niks in de handen van mensen die niet kunnen en/of niet willen. Voor zover ze die daadwerkelijk hadden. Het is imho een farce gebleken. Al zou Rusland nog winnen, het is bij lange na niet de legermacht die ons de laatste jaren voorgeschoteld is.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Als het nu een beetje recente uitvoering is past het in het NASAMS systeem van oa Noorwegen:
[...]
Los van de enorme airdefense show is het ook nog eens effectief spul - echt alles wat de NATO die kant uit stuurt lijkt superieur aan wat Rusland heeft. Hoe hebben we ooit zo bang kunnen zijn voor Rusland - dat was na de koude oorlog wel echt gestoeld op gebakken propaganda lucht.
En top dat Spanje ook mee doet. Er zijn te veel landen voor Rusland om boos op te zijn - namelijk bijna allemaal.
Ecodan warmtepomp
Ze hebben net een deel van hun materiaal weggegeven. En Luka weet dat Putin gaat verliezen - als hij de oorlog mee gaat doen, verliest hij ook.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:16:
Wat is dit nou weer, Belarus gaat mobiliseren? Fake news, of niet?
[Afbeelding]
Misschien een idee als we aan de oostgrens van Europa Rusland en Belarus wat redenen geven om hun troepen te stationeren. Spontaan enorme oefeningen houden.
ik vind dit allemaal nogal hoopvol en wensdenken. We weten niet hoe Putin werkt en we hebben er ook echt weinig invloed op, dus al die discussies over een paar woorden van "onze/nato" kant snap ik dus ook niet zo goed. Alsof dat echt het verschil gaat maken..Wmm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:35:
[...]
Het maakt niet uit of hij het wel of niet zeker wist. Hij weet nu zeker dat hij de oorlog verliest als hij een nuke inzet. Klaar. Misschien is Putin niet rationeel (dat kunnen wij moeilijk bepalen), maar hij zal dondersgoed weten dat hij een oorlog met (een deel van) de NAVO nooit gaat winnen (conventioneel of nuclear). En ook al stomen we niet op naar Moskou, de oorlog verliezen omdat de NAVO zich ermee gaat bemoeien betekent sowieso wel einde presidentschap voor Putin.
het is duidelijk dat rusland de oorlog al heeft verloren, alleen is de vraag op welke manier het eindigt.
Ook vind ik het soort van naief dat mensen denken dat iets als de NAVO precies gaat doen wat ze nu zeggen waarschijnlijk te gaan doen in geval van X of Y. Zodra de situatie echt veranderd gaan die organisaties ook gewoon reageren op de nieuwe situatie en komt er dus vast een goede respons. Putin weet heus wel dat als alleen het Poolse leger komt helpen ze in een maand in Moskou staan, dus tegen meerdere navo landen heeft hij net zoveel kans als ik tegen Max vestappen in een rondje karten
Ik wacht even tot https://twitter.com/MotolkoHelp/ het bevestigd.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:16:
Wat is dit nou weer, Belarus gaat mobiliseren? Fake news, of niet?
[Afbeelding]
Een van de beste objectieve bronnen vanuit Belarus wmb.
Edit; oh ... zij melden het al. Omdat meerdere bronnen het gemeld hebben zo te zien.
Zie ook sub-berichten hier:
Lukashenka has decided to conduct a covert mobilization, which will take place under the guise of an inspection of combat readiness, @nashaniva reports, citing its sources.
— Belarusian Hajun project (@Hajun_BY) 13 oktober 2022
1/5 pic.twitter.com/dAEu8XbyHo
Hele thread voor de mensen die dit handiger vinden:
Lukashenka has decided to conduct a covert mobilization, which will take place under the guise of an inspection of combat readiness,
@nashaniva reports, citing its sources.
It’s reported that several unconnected sources informed about this. According to them, Lukashenka has decided not to announce it publicly, given the consequences of such a decision in Russia.
It’s also reported that first of all, this “covert mobilization” will apply to residents of small Belarusian regions.
One of the sources reports that “drivers have already been summoned to the training camp.” Another mentions “cooks, drivers, technical and support personnel.”
“It will be alarming when the number of mobilized people exceeds 5000. This will mean the creation of a strike group in some direction. If it exceeds 10,000 – several groups,” the source says.
It should be noted that after the announcement of mobilization in Russia, the regime in Belarus (incl. Lukashenka, Khrenin, Volfovich, the General Staff, the Ministry of Defense) has already announced several times that there will be no mobilization in our country.
[ Voor 65% gewijzigd door bloody op 13-10-2022 20:42 ]
nope
Putin heeft tijd nodig, maar heeft het niet.Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
[...]
ik vind dit allemaal nogal hoopvol en wensdenken. We weten niet hoe Putin werkt en we hebben er ook echt weinig invloed op, dus al die discussies over een paar woorden van "onze/nato" kant snap ik dus ook niet zo goed. Alsof dat echt het verschil gaat maken..
het is duidelijk dat rusland de oorlog al heeft verloren, alleen is de vraag op welke manier het eindigt.
Ook vind ik het soort van naief dat mensen denken dat iets als de NAVO precies gaat doen wat ze nu zeggen waarschijnlijk te gaan doen in geval van X of Y. Zodra de situatie echt veranderd gaan die organisaties ook gewoon reageren op de nieuwe situatie en komt er dus vast een goede respons. Putin weet heus wel dat als alleen het Poolse leger komt helpen ze in een maand in Moskou staan, dus tegen meerdere navo landen heeft hij net zoveel kans als ik tegen Max vestappen in een rondje karten
Sinds 2014 heeft hij onze interesse laten verwelken en zich voorbereid op een invasie. Dat is dus 8 jaar. Tegelijkertijd heeft hij gemist dat de modernisering van het Russische leger niet is gebeurd en dat in Ukraine wel is gebeurd. Van slecht bewapende boeren kreeg hij in ene gemotiveerde door NAVO getrainde soldaten tegenover zich terwijl het Russische leger nog steeds Sovietkwaliteit heeft.
Als hij nu tijd zou hebben kan hij mobiliseren en bewapenen, maar kan dat niet. Oude tanks afstoffen en opfluffen met AliExpress materialen, lenen bij ome Luka, drones van Iran - het houdt niet echt over. Zelf is hij 70 en net als bij Biden is de tand des tijds goed te zien - alleen is Biden vervangen onderdeel van het plan, Putin vervangen is een gok.
Andersom is het behouden van een lange slopende energiecrisis voor de EU moeilijk en weten we dat in de democratische rijkere landen de interesse in een oorlog snel verwelkt - we hebben gewoon geen zin in die onzin, want willen een lekker warm huis in de winter en op vakantie in de zomer. De bereidheid om concessies te doen was wellicht nooit zo groot sinds WO2, maar is daarmee nog steeds beperkt - zeker in het westen van de EU.
Denk dat die onvoorspelbaarheid ook in het voordeel van Putin is: zolang we niet weten of hij echt bluft heeft hij een troef in handen. Die kan hij maar 1 x echt inzetten, soort endgame. Dat de NAVO niet nucleair hoeft te antwoorden geef je zelf al aan. Desnoods doen de Polen het alleen - zover is het ongetwijfeld al gekomen. Das dus ook tricky aan de verzwakte grenzen, hoewel NAVO ook voor Putin geen actieve dreiging is - is Rusland op het moment dat dit tij keert vrijwel volledig onbeschermd.
En toch wil niemand dit echt. Dus blijven we de proxyoorlog maar voeden. NAVO duwt er meer wapens in, maar elke keer weer reactief en Rusland pompt meer vlees in de gehaktmolen. Tis uiteindelijk een complexe en zeer smerige situatie - ik vrees dat we achteraf weer moeten dealen met het trauma van het niet hebben beschermd van miljoenen burgers tegen deportatie en erger.
Volgens Wikipedia heeft Spanje nu Phase III, niet de hippere Hawk XXI, dus ik vermoed dat dat ook richting Oekraïne gaat.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Als het nu een beetje recente uitvoering is past het in het NASAMS systeem van oa Noorwegen:
[...]
Ik vraag mij af of er ook al allerlei trainingen opgezet zijn om deze systemen in gebruik te kunnen nemen.Maestro schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:05:
Spanje gaat Hawk luchtverdedigingssysteem leveren aan Oekraïne
Met de systemen die UA nu heeft halen ze al minstens de helft van alles naar beneden.Muncher schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:48:
[...]Ik vraag mij af of er ook al allerlei trainingen opgezet zijn om deze systemen in gebruik te kunnen nemen.
Dus de militairen die die apparatuur bedienen weten echt wel waarmee ze mee bezig zijn.
Dat ze wat moderner spul ontvangen zou geen probleem moeten zijn.
Genoeg mensen die met autorijden in een 2CV gestart zijn en nu probleemloos in een Audi E-tron GT RS overstappen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
🆕📽️Seceretary General @jensstoltenberg announces that #NATO will soon provide #Ukraine with hundreds of drone jammers for use against Russian and Iranian-made drones.⬇ pic.twitter.com/N0Jrxwbfxm
— NATO Spokesperson Farah Dakhlallah (@NATOpress) 13 oktober 2022
De munitievoorraden moeten ook versneld aangevuld worden:
🆕📽️#NATO Defence Ministers decided to increase Allied stockpiles of munitions and to speed up the delivery of capabilities after months of arms shipments to #Ukraine.⬇️ pic.twitter.com/Iyzl2dQRg5
— NATO Spokesperson Farah Dakhlallah (@NATOpress) 13 oktober 2022
Hmmkay. Nu al de 2e mobilisatie? Dan gaat er echt iets fout.Mobilisatie in Rusland gaat verder: 'Tweede golf' lijkt op gang gekomen
PSN
De eerste golf ligt inmiddels onder de grond?YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:24:
https://nos.nl/l/2448248
[...]
Hmmkay. Nu al de 2e mobilisatie? Dan gaat er echt iets fout.
Group of Wagner soldiers who were tasked with torturing were captured after they were hiding out in liberated territory.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 13 oktober 2022
Operation was carried out by Ukrainian SBU in recently liberated area of Kharkiv oblast.
Volgens mij mis je een beetje het punt dat de NAVO Ukraine al sinds 2014 traint, ze desondanks samen met oekraïne gepoogd hebben tot het uiterste de invasie niet uit te lokken. Sinds 2014 investeert europa al massaal in LNG terminals dat heeft Rusland echt wel door, dus de tijdsdruk lag al een tijdje bij Rusland zelf.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:34:
[...]
Putin heeft tijd nodig, maar heeft het niet.
Sinds 2014 heeft hij onze interesse laten verwelken en zich voorbereid op een invasie. Dat is dus 8 jaar. Tegelijkertijd heeft hij gemist dat de modernisering van het Russische leger niet is gebeurd en dat in Ukraine wel is gebeurd. Van slecht bewapende boeren kreeg hij in ene gemotiveerde door NAVO getrainde soldaten tegenover zich terwijl het Russische leger nog steeds Sovietkwaliteit heeft.
Als hij nu tijd zou hebben kan hij mobiliseren en bewapenen, maar kan dat niet. Oude tanks afstoffen en opfluffen met AliExpress materialen, lenen bij ome Luka, drones van Iran - het houdt niet echt over. Zelf is hij 70 en net als bij Biden is de tand des tijds goed te zien - alleen is Biden vervangen onderdeel van het plan, Putin vervangen is een gok.
Andersom is het behouden van een lange slopende energiecrisis voor de EU moeilijk en weten we dat in de democratische rijkere landen de interesse in een oorlog snel verwelkt - we hebben gewoon geen zin in die onzin, want willen een lekker warm huis in de winter en op vakantie in de zomer. De bereidheid om concessies te doen was wellicht nooit zo groot sinds WO2, maar is daarmee nog steeds beperkt - zeker in het westen van de EU.
Denk dat die onvoorspelbaarheid ook in het voordeel van Putin is: zolang we niet weten of hij echt bluft heeft hij een troef in handen. Die kan hij maar 1 x echt inzetten, soort endgame. Dat de NAVO niet nucleair hoeft te antwoorden geef je zelf al aan. Desnoods doen de Polen het alleen - zover is het ongetwijfeld al gekomen. Das dus ook tricky aan de verzwakte grenzen, hoewel NAVO ook voor Putin geen actieve dreiging is - is Rusland op het moment dat dit tij keert vrijwel volledig onbeschermd.
En toch wil niemand dit echt. Dus blijven we de proxyoorlog maar voeden. NAVO duwt er meer wapens in, maar elke keer weer reactief en Rusland pompt meer vlees in de gehaktmolen. Tis uiteindelijk een complexe en zeer smerige situatie - ik vrees dat we achteraf weer moeten dealen met het trauma van het niet hebben beschermd van miljoenen burgers tegen deportatie en erger.
Rusland heeft zich nu in een positie weten te wringen waarbij ze een steeds kleinere rol op de energie markt spelen, dit proces is onomkeerbaar. Ze raken hun jeugd kwijt, onomkeerbaar. Ze eten hun leger op en ook dat is komende tijd onomkeerbaar. Rusland heeft vrijwel geen internationale steun.
NATO will deliver counter-drone equipment to Ukraine, alliance's chief says
Sinds wanneer is het "NAVO" die dat doet? Ik dacht steeds dat het de afzonderlijke landen waren. Onder het motto "nee hoor, is niet navo, het zijn gewoon landen die steun leveren". Wanneer is dat sentiment omgeslagen eigenlijk? Volgens mij alweer een tijdje, maar ik besef me nu pas dat het wel een verschil is met eerdere aanpak.
Het ging mij er meer om dat er nu systemen die kant op gaan waar je voorheen niet veel van hoorde (zoals die Spaanse en Duitse systemen in vergelijking met de Amerikaanse systemen). Ik ben benieuwd hoe makkelijk wisselt van systeem en of daar veel training voor nodig is.Yaksa schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
Met de systemen die UA nu heeft halen ze al minstens de helft van alles naar beneden.
Dus de militairen die die apparatuur bedienen weten echt wel waarmee ze mee bezig zijn.
Dat ze wat moderner spul ontvangen zou geen probleem moeten zijn.
Genoeg mensen die met autorijden in een 2CV gestart zijn en nu probleemloos in een Audi E-tron GT RS overstappen.
Ik heb echt geen idee of het vergelijkbaar is met het rijden in oude versus een nieuwe auto.
Nou sinds al die landen noodgedwongen strak hun defensive en offensive middelen strak bij elkaar houden en uitwisselen omdat we als navo nu reel rekening houden dat Rusland een misstap maakt. Dat maakt dat de gezamenlijke westerse oorlogsmachine nu gecoördineerd onder de NAVO volle toeren draait. Dat gaat niet meer zoals pietje geeft dit en truusje geeft dat Maar pietje heeft zoveel van dit door oekraine bekende materiaal en als pietje dat geeft aan oekraine dan delen truus en klaas hun spullen weer met pietje.Raymond schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:36:
Wat me net opviel:
NATO will deliver counter-drone equipment to Ukraine, alliance's chief says
Sinds wanneer is het "NAVO" die dat doet? Ik dacht steeds dat het de afzonderlijke landen waren. Onder het motto "nee hoor, is niet navo, het zijn gewoon landen die steun leveren". Wanneer is dat sentiment omgeslagen eigenlijk? Volgens mij alweer een tijdje, maar ik besef me nu pas dat het wel een verschil is met eerdere aanpak.
“If you have MBTs on the front line & they’re captured..with the German iron cross on it, that’s the perfect propaganda material to say look it’s NATO attacking us” -Head of Scholz Chancellery Wolfgang Schmidt @W_Schmidt_
— Jessica Berlin (@berlin_bridge) 13 oktober 2022
Pro tip: scratch the crosses off then 🤦#FreeTheLeopards pic.twitter.com/QaHOiwFPCc
Inderdaad, haal dat kruis er dan gewoon af

Of het argument dat Oekraïne niet de technische kennis heeft om de Duitse tanks te bedienen:
Scholz’s Schmidt also repeated the condescending & demonstrably inaccurate excuse that the Ukrainian Army lacks the technical expertise to maintain “modern” German tanks.
— Jessica Berlin (@berlin_bridge) 13 oktober 2022
Does he mean the same Ukrainian Army that invented #HIMARSoCLOCK? https://t.co/IvsGtpx74P
Nou, dan train je ze toch? Zoals dat voor de M777 howitzer en HIMARS gedaan is.
[ Voor 33% gewijzigd door XWB op 13-10-2022 21:45 ]
De Navo systemen volgen allerlei interoperabiliteitsstandaarden juist om dit soort uitwisseling en ondersteuning qua materieel mogelijk te maken. Daar zijn duizenden en duizenden pagina's STANAG papieren over volgeschreven.Muncher schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
[...]
Het ging mij er meer om dat er nu systemen die kant op gaan waar je voorheen niet veel van hoorde (zoals die Spaanse en Duitse systemen in vergelijking met de Amerikaanse systemen). Ik ben benieuwd hoe makkelijk wisselt van systeem en of daar veel training voor nodig is.
Ik heb echt geen idee of het vergelijkbaar is met het rijden in oude versus een nieuwe auto.
[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 13-10-2022 21:46 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Beetje belachelijk argument ja. Als Rusland er propaganda mee willen maken, dan schilderen ze gewoon lukraak vlaggen van landen en NATO symbolen op tanks. Dan hebben ze hun propaganda ook voor elkaar. Duitsland moet duidelijk nog even aan hun nieuwe rol wennen.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
De Duitse argumenten om maar geen zwaar materiaal te leveren zijn toch behoorlijk slecht, bijvoorbeeld dit vreemde argument:
[Twitter]
Naah... 300.000 was het zoethoudertje. De getekende wet had ruimte voor 1.200.000 mobiks. En zolang Putin onderdanen heeft waar hij van af wil kan hij doorgaan.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:25:
[...]
De eerste golf ligt inmiddels onder de grond?
Gelukkig hebben ze nieuwe himars munitie met tungsten fragmenten die daar wel raad mee weten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Burgers moesten rennen in Belgorod:RoD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:42:
[Embed]
[Afbeelding]
Things going on in Belgorod, Russians speak of at least 5 blasts. pic.twitter.com/Lqn173D17Z
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 oktober 2022
[edit]
Blijkbaar was het een Russische raket die niet de grens over wou

In #Belgorod, south #Russia, a Russian missile launched a target in #Ukraine, failed and hit a residential building in this Russian city instead:
— Alex Kokcharov (@AlexKokcharov) 13 oktober 2022
1/2pic.twitter.com/B6vCRPNNBV
[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 13-10-2022 22:14 ]
Blijkbaar is er weinig verandert.
YouTube: Tom Clancy Speaks at the National Security Agency 33:34
Dat ijzeren kruis hadden ze beter niet meer kunnen gebruiken maar to be fair was het geen nazi-symbool (werd in Weimar republiek en ook daarvoor gebruikt). En inderdaad, dan haal je het er toch af? Toch proefde ik (niet specifiek nu) dat Baerbock wel meer wil, maar teruggefloten werd door Scholz. Je zou bijna denken dat Poetin kompromat heeft mbt Scholz of andere hooggeplaatsten. Het gedrag dat men laat zien duidt daar op. Anderzijds durft men geen initiatief te tonen. Vroeger (en volgens mij nog steeds) gebruikten Nederlandse politici daar een beeldspraak voor: het braafste jongetje van de klas ('Nederland moest ophouden het braafste jongetje van de klas te zijn / willen zijn'). Blijkbaar denkt Duitsland dat wapens leveren escalerend werkt.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
De Duitse argumenten om maar geen zwaar materiaal te leveren zijn toch behoorlijk slecht, bijvoorbeeld dit vreemde argument:
[Twitter]
Of het argument dat Oekraïne niet de technische kennis heeft om de Duitse tanks te bedienen:
[Twitter]
Ik moet hierbij ook denken aan Elon Musk. Ik heb bij hem de indruk dat hij recent is geïntimideerd door Poetin. Waarom wil deze man direct contact met Poetin? Ik vind dat hoogst onverstandig. Poetin is zeer manipulatief, en Musk zeer rijk dus heeft veel te verliezen als de wereld vergaat. Dat kan Poetin eenvoudig inzetten om Musk af te schrikken. Musk zou niet direct met Poetin contact moeten hebben maar via zijn opdrachtgever (mbt Starlink systemen): Defensie VS. Duitsland zou, volgens ditzelfde principe, zich kunnen verschuilen achter NAVO. Duitsland levert niet; NAVO levert. Problem? Praat maar met Stoltenberg. En daar heeft Poetin geen kompromat tegen. Die man heeft bewezen niet te zwichten voor terreur (zie zijn leiderschap rond Utoya 2011).
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Lol, aangevallen door je eigen land!XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:57:
[...]
Burgers moesten rennen in Belgorod:
[Twitter]
[edit]
Blijkbaar was het een Russische raket die niet de grens over wou
[Twitter]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Het is echt een grof schandaal dat Duitsland nog steeds dit soort onzin verkoopt. Maanden en maanden zitten ze de gekst mogelijke redenen verzinnen om maar geen zwaar materieel te sturen.XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
[Twitter]
[Twitter]
Ja, uiteindelijk leveren ze wel eea, maar wat kost het toch veel moeite. Bah.
Ik ruik weer een false flag

Ik had vandaag ergens gelezen dat twee raketten gelijk explodeerden en dan de andere de stad invloog. Bron weet ik helaas niet meer.
Echter zeer begrijpelijk. Rusland heeft met de Sovjet-Unie eigenlijk alleen Afghanistan verloren, plus het uiteenvallen van SU tijdens Gorbatsjov (hetgeen niet het plan was maar hij heeft er niet tegen op durven treden; SU was failliet en de KGB wist dat al tijdens begin jaren 80). Vietnam proxy-oorlog was winst, Korea gelijkspel. Maar men heeft in Oost-Europa veel gewonnen, diverse opstanden zoals Tsjechoslowakije de kop in gedrukt. DDR als satellietstaat, terrorisme gesponsord (stilletjes), wapens geleverd aan dictaturen, en uiteraard dat andere n-woord. Daarnaast heeft Rusland gewonnen in andere achtertuinen zoals Transnistrië, Tjetjenië (tweede keer), Dagestan, Georgië, Krim/Donetsk/Luhansk. Alleen Afghanistan niet, en Ozoals het er naar uitziet Oekraïne 2022.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:14:
Hoe hebben we ooit zo bang kunnen zijn voor Rusland - dat was na de koude oorlog wel echt gestoeld op gebakken propaganda lucht.
Zo'n domino effect waarbij landen durven te leveren en er trots op zijn (ofwel geen schaamte) is wat je wilt hebben. Dat momentum hebben we eerder gehad.En top dat Spanje ook mee doet. Er zijn te veel landen voor Rusland om boos op te zijn - namelijk bijna allemaal.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Er is in Duitsland veel sympathie voor Rusland, en het land heeft lange tijd nauwe banden gehad met Poetin. Zij komen van iets verder dan de rest van Europa.RoD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Het is echt een grof schandaal dat Duitsland nog steeds dit soort onzin verkoopt. Maanden en maanden zitten ze de gekst mogelijke redenen verzinnen om maar geen zwaar materieel te sturen.
Ja, uiteindelijk leveren ze wel eea, maar wat kost het toch veel moeite. Bah.
Ja maar daar mag je ze gewoon voor veroordelen. Ook voor het vingers in de oren stoppen en niet luisteren naar de terechte bezwaren over het leunen op rusland voor de energievoorziening. Duitsland moet het boetekleed aandoen en als de sodemieter Oekraïne alles leveren waar ze om vragen.Brazos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:39:
[...]
Er is in Duitsland veel sympathie voor Rusland, en het land heeft lange tijd nauwe banden gehad met Poetin. Zij komen van iets verder dan de rest van Europa.
Ze hebben het russische leger immers al voldoende funding gegeven.
Buiten de analogie die vraagt om memes een niet onredelijk verhaal van een assistent van Scholz: Voor Duitsland is deze rol nieuw, ze konden altijd comfortabel in een hoekje zitten wanneer het over oorlog ging (de rest vond dat, bezien eerdere ervaringen eigenlijk ook wel verstandig), maar nu wordt er plotseling verwacht dat ze leiderschap tonen. Hij vindt die verwachting niet onredelijk, maar merkt dat het Duitsland wat moeite kost om te schakelen.
Buiten de vraag of dat nou een heel geslaagd excuus is, het zou prima (een deel van) de reden kunnen zijn voor Duitsland zwabberende beleid.
Een belangrijke reden waarom dit nieuws gedeeld werd was omdat de de coalitie wat ondersteuning nodig heeft nu de wintermaanden eraan komen en de bevolkingen gaan morren over de kosten. De bijeenkomst gisteren was dus vooral bedoeld om eensgezindheid en vastberadenheid uit te stralen en perspectief te bieden (Oekraïne gaat door in de winter).BRUSSELS — Ukraine will remain on the offensive through the winter, retaking more ground lost to the Russian invasion, the U.S. secretary of defense predicted on Wednesday, adding that the United States and its allies would supply Ukraine with whatever weapons and supplies it needed for “the difficult weeks, months and years ahead.”
“I expect that Ukraine will continue to do everything it can throughout the winter to regain its territory and to be effective on the battlefield, and we’re going to do everything we can to make sure that they have what’s required to be effective,” Defense Secretary Lloyd J. Austin III said after a meeting in Brussels of top military officials from some 50 countries aiding Ukraine.
Een andere reden was echter Ruslands' beroerde strategie zelf. Rusland heeft zo de focus gehad op het geven van een krachtige reactie op de brug-aanslag dat het land niet lijkt te hebben overzien dat een dergelijk statement de reactie in deze bijeenkomst meer vastberaden maakt. Rusland oogst wat het zaait. We moeten echter niet vergeten dat dit in Oekraïne weer minstens 19 doden heeft opgeleverd. Onze vastberadenheid is wel met een hoge prijs betaald.Comments before and after the meeting signaled a hardening of international determination to back Kyiv in the face of Russia’s recent missile and drone attacks on civilian targets across Ukraine; talk of nudging both sides toward a negotiated settlement, common among some U.S. allies early in the war, has all but evaporated.
“That resolve has only been heightened by the deliberate cruelty of Russia’s new barrage against Ukraine’s cities,” Mr. Austin said at a news conference in Brussels. “Those assaults on targets with no military purpose again reveal the malice of Putin’s war of choice.”
En ook de vastberadenheid van de Oekraiense militairen wordt alleen maar verder versterkt door de recente gebeurtenissen:
Aan een integraal air missile defense sytem (voor korte, midden en lange afstand), wat Oekraïne vraagt, kan echter niet zonder meer worden voldaan. Er moet creatief worden omgesprongen worden met de verschillende systemen die beschikbaar komen. De elementen voor een dergelijk systeem komen er wel, de integratie ervan in een samenhangend systeem is nog wel een uitdaging:Despite the stepped-up Russian strikes, Ukrainian forces remain on the offensive against the Kremlin’s beleaguered troops in south and east Ukraine, retaking territory that had been seized by Russia; on Wednesday, the government said it had recaptured five villages in southern Kherson Province.
Military analysts have speculated that harsh winter weather could tamp down the fighting and that Ukraine was racing to seize as much terrain as it could before that happened. But Mr. Austin, a former four-star Army general, gave the clearest signal yet that he thought Ukraine would press its advantage while Russian troops were demoralized and in retreat.
General Milley said, “What Ukraine is asking for, and what we think can be provided, is an integrated air missile defense system” consisting of different weapons for short, medium and long range.
But the result will be a hodgepodge of Western-supplied systems and the Soviet- and Russian-made batteries Ukraine already has, and it will be some time before they can become a functioning whole, General Milley said.
“The task will be to bring those together, get them deployed, get them trained because each of these systems is different, make sure they can link together with the command and control and communication systems, and make sure they have radars that can talk to each other so that they can acquire targets on the inbound flights,” he said. “So it’s quite complicated from a technical standpoint.”
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Je pleidooi is zo ver ik het lees volledig aan mij gericht. Daar gaat het mis aangezien ik op dit moment van mening ben dat een staak het vuren niet in het directe belang van Oekraïne is. Niet wanneer er momenteel soldaten aan het front worden geplaatst waarbij de volledige training bestaat uit 3 patronen afvuren (aldus CNN ).klaw schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:45:
[...]
Dolle Stier? ROFL... och ik ben tenminste opeens geen paniek zaaier na 24 feb, you win some you lose some...
En ik leg alleen maar uit waarom zulke oproepen niets helpen en kortzichtig zijn.
Dat jij iets in die cijfers leest wat er niet staat is prima; het artikel gaat erover dat mensen uit bezet gebied om wat voor reden dan ook er anders tegen aan kijken. Misschien heeft het meer te maken dat ze terug verlangen naar hun huis... of dat het voor hun hopeloos voelt... of wat ze hebben meegemaakt.
De polls waren van voor 30 augustus sinsdien is er veel verandert....
https://www.deepstatemap.live/en
(even terug kijken naar 30 augustus)
Dat jij er andere conclusies uit trekt dan dat ze zelf doen is prima maar dan ga k ze wel in twijfel trekken.
Mensen mogen prima zeggen wat ze vinden, maar ik kan net zo goed mijn reactie daar weer op geven. Ik heb dat nu duidelijk uitgelegd. En nu opeens staat de wapenstilstand er los van? Waarom reageerde je erop met dat het pragmatisch was?
En vergelijk je nu mijn reactie (meer berekenend & lange termijn) met de reacties onder kopschop fimpjes? why?
Dat staat echter los van wat ik zie als het beoogde doel van de raketaanvallen; de wil om te vechten breken (beter bekend als de 'cease fire').
Voorlopig lijkt het erop dat Rusland zijn zin niet gaat krijgen omdat NATO meer luchtverdediging gaat leveren.
Iets dat zeer indrukwekkend is van Oekraïne. Ik betwijfel sterk of dat hier ook het geval zou zijn na een vergelijkbare aanval. Oekraïne heeft overigens ook nog een flinke importcapaciteit. Maar goed als de verdeelstations worden opgeblazen heb je daar natuurlijk niet zo veel aan.Ja die raketten hebben schade aangericht maar voor zover ik weet doet alles het weer...
Oorlog technisch is het uitschakelen van 'zachte' doelen in ieder geval een stuk makkelijker dan een gebied veroveren en bezet houden. Laten we hopen dat ze dit niet gaan doen..Als ze echt de infrastructuur willen slopen voor de winter zullen ze weer soortgelijke aanvallen moeten doen en blijven doen maar dat doen ze niet.... voorlopig is het weer even stil. Ze hebben een tekort.
Als het westen een over de brug zouden komen met genoeg moderne afweer installaties......
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Wellicht ook interessant te vermelden wat ze wel krijgen volgens dat stuk:teacup schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:10:
Aan een integraal air missile defense sytem (voor korte, midden en lange afstand), wat Oekraïne vraagt, kan echter niet zonder meer worden voldaan. Er moet creatief worden omgesprongen worden met de verschillende systemen die beschikbaar komen. De elementen voor een dergelijk systeem komen er wel, de integratie ervan in een samenhangend systeem is nog wel een uitdaging:
[...]
-two air-defense systems known as NASAMs, with a range of up to 30 miles. Such weapons are used to defend the White House and other sites in Washington from an aerial attack.
-Ukraine’s government said on Wednesday that it had received from Germany the first of four newly developed IRIS-T air-defense systems, with a somewhat shorter range, which even Germany does not have yet. The first example had been promised to Egypt, with Ukraine scheduled to receive one next month, but the government in Cairo agreed to trade its place in line with Kyiv, the German government said.
In het stuk dat ik maandag heb geplaatst stond dat Oekraïne had gevraagd om de levering van die twee NASAMS te versnellen én om een C-RAM / Avenger te leveren. US zelf heeft tevens 8 NASAMS besteld (maar gaat paar jaar duren om te leveren).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
https://edition.cnn.com/2...arlink-ukraine/index.html
Die Musk moeten ze ook maar naar de front linies sturen, met zijn rare praktijken betreft china en taiwan en oekraine en rusland.consolefreak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:46:
We hebben al kunnen meekrijgen dat de Oekraïners afhankelijk zijn van Starlink voor hun communicatie. Het lijkt erop dat Musk meer geld wil zien en het Pentagon heeft gevraagd voor dat extra geld. Krijgt ie dat niet dan kunnen de Oekraïners zo maar zonder communicatie komen te zitten.
Mag hopen dat zijn aandelen in Tesla flink onderuit zullen gaan. Kerel denkt alleen maar aan zijn eigen portemonnee.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
consolefreak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:46:
We hebben al kunnen meekrijgen dat de Oekraïners afhankelijk zijn van Starlink voor hun communicatie. Het lijkt erop dat Musk meer geld wil zien en het Pentagon heeft gevraagd voor dat extra geld. Krijgt ie dat niet dan kunnen de Oekraïners zo maar zonder communicatie komen te zitten.
'while consumer models on Starlink’s website are far cheaper and service in Ukraine is just $60 per month.'
'SpaceX says costs $4,500 each month per unit for the most advanced service.'
Duidelijk geen expert hier maar wat een achterlijke prijzen per maand.'The far more expensive part, however, is the ongoing connectivity. SpaceX says it has paid for about 70% of the service provided to Ukraine and claims to have offered that highest level – $4,500 a month – to all terminals in Ukraine despite the majority only having signed on for the cheaper $500 per month service.'

Maar dit klinkt als 'we verdienen niet zoveel geld als we zouden kunnen met deze actie, laten we bij Uncle Sam onze hand ophouden'.
Slechte reclame voor je 'speciale service' als iemand op elk moment zomaar de service uit kan zetten.

Begrijp ik nu goed dat ze een 60~500$ per maand dienst voor $4500 per maand gegeven hebben met 70% korting en nu de korting willen verlagen?Hippocampus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
[...]
[...]
[...]
Duidelijk geen expert hier maar wat een achterlijke prijzen per maand.![]()
Maar dit klinkt als 'we verdienen niet zoveel geld als we zouden kunnen met deze actie, laten we bij Uncle Sam onze hand ophouden'.
Slechte reclame voor je 'speciale service' als iemand op elk moment zomaar de service uit kan zetten.
Zo ken ik Amerikaanse IT bedrijven weer qua pricing
Musk is een genie op veel vlakken, maar ook een onbehouwen hork als het op geopolitiek aankomt.
Ik hoop dat de US de kosten willen betalen, want het geeft Oekraïne wel een gigantisch voordeel tov de Russen in de communicatie.
Nu zal dat bedrag vast de retail waarde zijn, dus laten we even een kwart aanhouden voor de daadwerkelijke kosten (lanceren satellieten, extra productiecapaciteit van de terminals, etc). Dan is dat nog steeds 100 miljoen per jaar.
Welk bedrijf kennen jullie die dat weggeeft in dit conflict?
We hebben het hier over een bedrijf dat momenteel ook enorm veel nieuwe projecten heeft lopen met een hoog risico met waarschijnlijk een reële kans op faillissement (dat is hoe Musk zijn bedrijven bestuurd).
Ik snap wel dat die wat van de 750 miljard dollar dat het Amerikaanse defensie heeft voor dit jaar wil hebben.
De prijzen zijn al eerder ter discussie gesteld en die schijnen voor remote locaties zoals scheepvaart/cruises relatief voordelig te zijn.Hippocampus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
[...]
[...]
[...]
Duidelijk geen expert hier maar wat een achterlijke prijzen per maand.![]()
Is er ook bekend hoeveel terminals er actief zijn? Dat zegt meer over wat Starlink nu ‘weggeeft’.

Alles draait om hem in zijn wereldje
Overigens is internet op schepen die wereldwijd varen door middel van satellieten paar duizend euro per maand heel normaal.
En nog flink stuk trager en data cap
Maar Musk heeft weer aandacht
[ Voor 40% gewijzigd door Amdwarrior op 14-10-2022 08:20 ]
PSN
Met de komst van Tesla en hoe Musk hieraan gekoppeld was begonnen veel mensen van een bepaalde slag Musk als een visionaire held zien. Ik moet zeggen dat ik ook 'gecharmeerd' was van het toen hij begon met StarShip en de voortgang daarin. Die bubbel was snel weg; hij heeft een ton van bedrijven die mondjesmaat wat doen produceren Boring company en zo. Doet op Twitter net zoveel domme uitspraken als Trump. Ik denk dat het beter zou zijn als hij zich zou focussen op Tesla en SpaceX en van Twitter af zou blijven.consolefreak schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:46:
Ik merk wel dat wat Oekraïne betreft begint hij iets in te binden omdat hij door heeft dat zijn status niet voldoende is om de enorme berg tegengas te stoppen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 15-10-2022 18:11 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er speelt en speelde iets meer: Duitsland die z'n energietransitie richting Russisch gas aan het maken was, waarbij ze elk huishouden nog aan wilden gaan sluiten. Ukraine wat wel met de NAVO trainde en voorzichtig wat bewapend werd met Soviet-Russische wapens, maar vooral ook niet een conflict uit wilde lokken zoals je zegt.sprhnk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:34:
[...]
Volgens mij mis je een beetje het punt dat de NAVO Ukraine al sinds 2014 traint, ze desondanks samen met oekraïne gepoogd hebben tot het uiterste de invasie niet uit te lokken. Sinds 2014 investeert europa al massaal in LNG terminals dat heeft Rusland echt wel door, dus de tijdsdruk lag al een tijdje bij Rusland zelf.
Rusland heeft zich nu in een positie weten te wringen waarbij ze een steeds kleinere rol op de energie markt spelen, dit proces is onomkeerbaar. Ze raken hun jeugd kwijt, onomkeerbaar. Ze eten hun leger op en ook dat is komende tijd onomkeerbaar. Rusland heeft vrijwel geen internationale steun.
Dus hoewel er zeker landen zijn die juist van Russisch gas wilden afstappen, werden er juist nog meer pijpleidingen aangelegd om van het Russische gas gebruik te kunnen maken. De NS2 leiding was nota bene nog niet eens in gebruik.
Als Rusland had geopteerd voor de politiek waarbij ze de EU te vriend hielden dan hadden ze nog heel lang heel veel gas kunnen verkopen, voor dit uiteindelijk zou stoppen. Denk aan tientallen jaren. Misschien niet aan Nederland, maar toch.
Toegegeven, hij doet het heel goed met spacex, Tesla en Starlink.Auredium schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:29:
[...]
Met de komst van Tesla en hoe Musk hieraan gekoppeld was begonnen veel mensen van een bepaalde slag Musk als een visionaire held zien. Ik moet zeggen dat ik ook 'gecharmeerd' was van het toen hij begon met StarShip en de voortgang daarin. Die bubbel was snel weg
Maar hij zou gewoon een Twitter verbod moeten krijgen en zich niet met de wereldpolitiek bemoeien.
Z'n Oekraïne en Taiwan voorstellen zijn tenemkrommed, alsmede zijn Twitter tirades.
Gewoon mond houden, bedrijven runnen en af en toe z'n bedrijven of ideeën promoten, verder op de achtergrond blijven.
En als je dan loopt te mauwen over de kosten, doe het dan direct met de betrokkenen en niet publiekelijk.
Dus heel hard gaan meewerken om Rusland uit Oekraïne te schoppen, gasvelden in Oekraïne uit de bodem trappen (kan heel snel) en als bedankje redelijke prijzen voor gas in Europa ipv Russisch gas, win win win.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:41:
[...]
Er speelt en speelde iets meer: Duitsland die z'n energietransitie richting Russisch gas aan het maken was, waarbij ze elk huishouden nog aan wilden gaan sluiten. Ukraine wat wel met de NAVO trainde en voorzichtig wat bewapend werd met Soviet-Russische wapens, maar vooral ook niet een conflict uit wilde lokken zoals je zegt.
Dus hoewel er zeker landen zijn die juist van Russisch gas wilden afstappen, werden er juist nog meer pijpleidingen aangelegd om van het Russische gas gebruik te kunnen maken. De NS2 leiding was nota bene nog niet eens in gebruik.
Als Rusland had geopteerd voor de politiek waarbij ze de EU te vriend hielden dan hadden ze nog heel lang heel veel gas kunnen verkopen, voor dit uiteindelijk zou stoppen. Denk aan tientallen jaren. Misschien niet aan Nederland, maar toch.
Jij gaf aan waarom mensen begonnen te hebben over het staak het vuren. Maar als je(men) begint over vrede/staak het vuren;sdk1985 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:09:
[...]
Je pleidooi is zo ver ik het lees volledig aan mij gericht. Daar gaat het mis aangezien ik op dit moment van mening ben dat een staak het vuren niet in het directe belang van Oekraïne is. Niet wanneer er momenteel soldaten aan het front worden geplaatst waarbij de volledige training bestaat uit 3 patronen afvuren (aldus CNN ).
Dat staat echter los van wat ik zie als het beoogde doel van de raketaanvallen; de wil om te vechten breken (beter bekend als de 'cease fire').
Voorlopig lijkt het erop dat Rusland zijn zin niet gaat krijgen omdat NATO meer luchtverdediging gaat leveren.
[...]
Iets dat zeer indrukwekkend is van Oekraïne. Ik betwijfel sterk of dat hier ook het geval zou zijn na een vergelijkbare aanval. Oekraïne heeft overigens ook nog een flinke importcapaciteit. Maar goed als de verdeelstations worden opgeblazen heb je daar natuurlijk niet zo veel aan.
[...]
Oorlog technisch is het uitschakelen van 'zachte' doelen in ieder geval een stuk makkelijker dan een gebied veroveren en bezet houden. Laten we hopen dat ze dit niet gaan doen..
Aangezien de orginele zin te gemeen was is blijkbaar de lange versie nodig;
Ga je ervan uit dat er te onderhandelen is met Putin over vrede maar om de zaak te de-escaleren dan maak je een grove inschattingsfout. Hij wil geen vrede hij wil heel Oekraïne. Bij/na vredes onderhandelingen komt Oekraïne waarschijnlijk in een slechtere positie. In dit geval zouden deescaleren en onderhandelen alleen maar appeasement zijn. Wat uiteindelijk niet tot een (blijvende) vrede leidt. Tactisch/strategisch gezien is dit zelfmoord en leid uiteindelijk tot alleen maar meer dood en verderf.
Wat historische voorbeelden;
https://threadreaderapp.com/thread/1580232435719376896.html
Wikipedia: Third Punic War
en geef eens extra aandacht aan de paralellen van deze;
Wikipedia: Appeasement
Nieuwsberichten op frontpagina is inderdaad goudmijn van ergernissen als het over Tesla gaat.evilution schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:38:
[...]
Bepaalde slag? Ja, hier op tweakers bijvoorbeeld waar iedere natte scheet van musk een artikel krijgt en kritische reacties op musk zonder meer naar de hel gemod worden.
Kritiek wordt vaak downgevote ook al als je het goed onderbouwd
Probleem is dat hij zo serieus genomen wordt en dus zoveel macht heeft, dat iedereen en z'n moeder hem altijd serieus neemt. En eerlijk is waar: door Starlink bijvoorbeeld heeft hij zichzelf een zetel aan een gesprekstafel gegeven. In mijn opinie had het Pentagon of de NAVO dat initiatief moeten behouden, maar Musk heeft er een handje van door te pakken dus die terminals stonden er al voor er ook maar 1 politicus of generaal nagedacht heeft over wat je naast die terminals binnen brengt. Musk zelf
Klinkt een beetje cynisch zoals je het nu zegt, maar de leiding vanuit Ukraine naar Europa ligt er nog volgens mij. Kan mezelf niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ook de EU et al niet vies zijn van een stukje geopolitek opportunismeZenTex schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
Dus heel hard gaan meewerken om Rusland uit Oekraïne te schoppen, gasvelden in Oekraïne uit de bodem trappen (kan heel snel) en als bedankje redelijke prijzen voor gas in Europa ipv Russisch gas, win win win.
In en over Duitsland is er dan wel discussie, maar Duitsers leveren wel. Waarom doet Frankrijk bijvoorbeeld niet veel meer? Die zijn militair het sterkste in Europa en steunen (buiten de EU om) slechts voor 200 miljoen. Dit staatje laat de steun als percentage van BBP zien (tot vorige week ongeveer)RoD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Ja maar daar mag je ze gewoon voor veroordelen. Ook voor het vingers in de oren stoppen en niet luisteren naar de terechte bezwaren over het leunen op rusland voor de energievoorziening. Duitsland moet het boetekleed aandoen en als de sodemieter Oekraïne alles leveren waar ze om vragen.
Ze hebben het russische leger immers al voldoende funding gegeven.
/f/image/EZB4HaUgXJOdBhfU0G8xUZxy.webp?f=fotoalbum_large)
Regeren is vooruitschuiven
Nederland doet ook maar een klein beetje meer dan de EU verplichtingen zo te zien. Verbaast me trouwens niks, zo doortastend als dat we zijn, was die onderste steen van MH17 al boven?….T-MOB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
In en over Duitsland is er dan wel discussie, maar Duitsers leveren wel. Waarom doet Frankrijk bijvoorbeeld niet veel meer? Die zijn militair het sterkste in Europa en steunen (buiten de EU om) slechts voor 200 miljoen. Dit staatje laat de steun als percentage van BBP zien (tot vorige week ongeveer)
[Afbeelding]
Duitsland krijgt meer wind omdat daar de split bij de politici zit, er zijn velen die veel meer willen doen en dat publiekelijk maken, maar die worden tegen gewerkt door de andere stromingen binnen de politiek.T-MOB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
In en over Duitsland is er dan wel discussie, maar Duitsers leveren wel. Waarom doet Frankrijk bijvoorbeeld niet veel meer? Die zijn militair het sterkste in Europa en steunen (buiten de EU om) slechts voor 200 miljoen. Dit staatje laat de steun als percentage van BBP zien (tot vorige week ongeveer)
[Afbeelding]
In Frankrijk zitten ze nog op de Macron lijn van politiek met Rusland, en de 'oppositie' zit nog verder in de achterzak van Putin. Hierdoor komen er geen 'loze' beloftes, maar is het totaal ook een stuk minder.
Er is daar ook weinig druk op Total energies om zich definitief terug te trekken uit Rusland, die zijn het laatste grote westerse olieconcern wat daar nog handel drijft.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2022 08:59 ]
PSN
Opvallend is dat voormalig Soviet staten die grenzen aan de feederatie het meeste geven. Die kennen de beer nog goed blijkbaar.T-MOB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
[Afbeelding]
Die stonden als volgende op de wensenlijst van Putin en co. Of staan.asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Opvallend is dat voormalig Soviet staten die grenzen aan de feederatie het meeste geven. Die kennen de beer nog goed blijkbaar.
Ja ik snap echt niet waar die 'haat' (oké dat is groot woord, maar jullie begrijpen wat ik bedoel) tegen de Duitsers hier vandaan komt. Ik zelf vraag me nog steeds af of dit verdeeldheid is bewust aangewakkerd door Russen.T-MOB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
[Afbeelding]
Het is ook altijd de focus op waarom de Duitsers geen Leopards levert. Oké. En waarom levert Frankrijk geen LeClercs? Waarom leveren Amerikanen geen Abrams? Waarom leveren Britten geen Challengers? Waarom de Italianen geen Ariete's?
Hoewel vast niet zo effectief als tegen Irak, blijft het dat als je kijkt hoe makkelijk dertig jaar geleden Westerse tanks al door Russische T65s heen gingen, toch wel een vraag of dat niet het theater compleet zou veranderen. Tenzij de hele handel in de modder vast komt te zitten natuurlijk
Maar wij hebben zo te zien weer, one or the other way, een groter stuk van de EU verplichting die we financieren als aandeel van ons BBP (ons aandeel via onze afdracht van wat daar weer door de EU ingezet wordt zal alleen al wel hoger zijn).dr.lowtune schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Nederland doet ook maar een klein beetje meer dan de EU verplichtingen zo te zien. Verbaast me trouwens niks, zo doortastend als dat we zijn, was die onderste steen van MH17 al boven?….
En Frankrijk en Duitsland ontlopen elkaar in totaal (zelf+EU) ook niet al te veel naar draagkracht
[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 14-10-2022 09:04 ]
Russia has 25-28% of high-precision missiles remaining in its arsenal from the number that was on 24/02, - Danilov.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 oktober 2022
According to him, Russia still has a few Soviet-style missiles, such as anti-aircraft S-300, but they are much less than there were at the beginning of the war. pic.twitter.com/NkfVcBUFC8
PSN
Is net al gezegd toch? Verwachtingsmanagement.Sissors schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Ja ik snap echt niet waar die 'haat' (oké dat is groot woord, maar jullie begrijpen wat ik bedoel) tegen de Duitsers hier vandaan komt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat noem ik Stichting Open DeurYakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:
Een nieuwe guesstimate van UA kant over de kruisraketten stocks van RU:
[Twitter]
Waarom nog 25%? Er is ergens gezegd dat Rusland een speciale NATO reserve heeft. Mijn vermoeden is dat ze 20-25% van de voorraad opzij hebben gezet voor mocht het zover komen.
In Duitsland leeft ook een groot pro putin sentiment, met name in het voormalige oosten, waar de mensen nog steeds armer zijn, en lager opgeleid. Erg vatbaar voor social media, en snel de gele hesjes weer uit de kast kunnen trekken. het is voor de Duitse regering balanceren op een slap koord. En we willen ook niet dat de AFD aan de macht komt daar, dan hebben we een veel groter probeel dicht bij. Niet dat ik denk dat zij weer een oorlog beginnen, maar ze zijn anti EU, anti milieu, en anti immigranten.....CurlyMo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Is net al gezegd toch? Verwachtingsmanagement.
Duitsland gaat Polen annexeren?De_Bastaard schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:09:
Stiekem maakt Duitsland nieuwe Panzer tanks en gaan we (ik woon in DE), een 2e poging doen voor uitbreiding naar het oosten.
Historisch gezien beginnen ze toch met Oostenrijk?
Maar dat zou dan inhouden dat ze voor hun prestige revenge bombardementen hun strategische navo voorraad aanspreken?asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:08:
[...]
Dat noem ik Stichting Open Deur. Als je ze in grote getalen verschiet en wegens restricties en personeel kan je ze eigenlijk niet meer maken, dan raak je door je voorraad heen. Maar dat geldt niet alleen voor de Russen, ook de NATO zit ineens tegen lege hallen aan te kijken.
Waarom nog 25%? Er is ergens gezegd dat Rusland een speciale NATO reserve heeft. Mijn vermoeden is dat ze 20-25% van de voorraad opzij hebben gezet voor mocht het zover komen.
PSN
Dat denk ik ook. Ik denk dat SpaceX voorlopig überhaupt nog geen geld aan het verdienen is met Starlink. Die donatie gaat de boeken in voor retail waarde. En uiteraard - en daar hoeven we ook niet cynisch om te doen - is dat aftrekbaar van de belasting. Maar het blijft wel een flinke hap uit je winst. Het bedrijf SpaceX heeft niet onbeperkt geld, dus is het niet meer dan logisch dat er om een bijdrage wordt gevraagd. Al die wapensystemen die de VS doneert worden ook gewoon afgerekend bij de fabrikanten. Het is leuk dat CNN zo'n artikel schrijft, maar wat SpaceX vraagt, is eigenlijk hetzelfde als wat al die wapenleveranciers krijgen. Maar als je zo'n artikel op een bepaalde manier schrijft, is het nét alsof Musk een op geld beluste eikel is.Caelorum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:06:
Hij geeft aan dat het ze 400 miljoen dollar per jaar most om de dienst te geven aan Oekraïne. Als dat waar is snap ik wel waarom ze geld willen hebben van de VS overheid.
Nu zal dat bedrag vast de retail waarde zijn, dus laten we even een kwart aanhouden voor de daadwerkelijke kosten (lanceren satellieten, extra productiecapaciteit van de terminals, etc). Dan is dat nog steeds 100 miljoen per jaar.
Welk bedrijf kennen jullie die dat weggeeft in dit conflict?
We hebben het hier over een bedrijf dat momenteel ook enorm veel nieuwe projecten heeft lopen met een hoog risico met waarschijnlijk een reële kans op faillissement (dat is hoe Musk zijn bedrijven bestuurd).
Ik snap wel dat die wat van de 750 miljard dollar dat het Amerikaanse defensie heeft voor dit jaar wil hebben.
En wat zijn 'vredesvoorstel' betreft: ik heb dat eerder gezegd en ik wil dat best nog een keer herhalen: je kunt zoiets op meerdere manieren lezen. En als je graag wilt, lees je eruit dat ie aan de Russische kant staat. Maar dan ben je wel aan het stretchen.*knip*
Behalve dan dat de Krim eigenlijk bij Rusland hoort natuurlijk, dat is een stukje desinformatie wat ie zich zelf niet goed realiseert denk ik.*knip* Liever geen interpretaties van wat "veel" Oekraïners precies zouden willen. Dat is niet aan ons maar aan de mensen zelf dat uit te spreken. Wij kunnen zoiets alleen stellen als we ons kunnen beroepen op onderzoek waarin dit naar voren komt.
Maakt niet uit of dat realistisch is, en of dat het ook écht rust gaat opleveren doet er niet zoveel toe. Het is iets dat ik mij levendig kan indenken dat iemand dat wenst. Oorlog is iets vreselijks, en het trekt een zware wissel op de bevolking.
Dus ja, vind ervan wat je wilt, maar ik denk echt niet dat Musk op de hand van de Russen is. *knip* Dit verklaren door een relatie te te leggen met autistische kenmerken heeft als argument op zich meer onderbouwing nodig. Om die relatie echt sluitend te leggen is een hele lastige door de vele invloedsfactoren. In dit soort discussies is het beter erbij weg te blijven.
Wie overigens iets meer weet van Musk en van de SpaceX geschiedenis weet dat het best bijzonder zou zijn als hij ineens aan de Russische kant staat. Hij heeft namelijk een akkefietje met hen gehad in de aanloop van de oprichting van SpaceX. Daarbij is hij nu een directe concurrent vwb taxidienst naar ISS én levert hij vrije communicatie aan Oekraïne, maar eigenlijk aan iedereen die het wil hebben. Dat zijn dingen die Rusland op dit moment helemaal niet leuk vindt. Een VPN is daar ook al verboden. Dus ja, Musk als vazal van Putin, verzin iets beters...
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 14-10-2022 12:47 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ja dat is door sommige geschreven toen ik mijn post aan het tikken was, zat 2 minuten tussen.CurlyMo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Is net al gezegd toch? Verwachtingsmanagement.
Ik blijf het krom vinden. Het is gewoon verdeeldheid zaaien. En ik ben dus geheel voorstander van bijvoorbeeld MBTs leveren, maar altijd maar Duitsland erop aanvallen dat ze het niet doen is gewoon te makkelijk.
Ze zijn in staat om per type raket 5-10 stuks per maand te fabriceren. Ze draaien nu 3 ploegen diensten maar gebrek aan materiaal en kundig personeel (al voor de mobilisatie) zorgen voor een lage output.YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Maar dat zou dan inhouden dat ze voor hun prestige revenge bombardementen hun strategische navo voorraad aanspreken?
Dat wat ze maakten hebben ze de afgelopen maanden opzij gelegd en die voorraad is zo ongeveer verschoten. De verklaring hiervoor is dat ze eerder chips uit 2015 enzo vonden, en nu enkel 2022 chips.
Duitsland is vatbaar voor dat soort kritiek.Sissors schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:25:
[...]
Ja dat is door sommige geschreven toen ik mijn post aan het tikken was, zat 2 minuten tussen.
Ik blijf het krom vinden. Het is gewoon verdeeldheid zaaien. En ik ben dus geheel voorstander van bijvoorbeeld MBTs leveren, maar altijd maar Duitsland erop aanvallen dat ze het niet doen is gewoon te makkelijk.
Frankrijk dat veel meer materieel heeft is dat niet. Frankrijk heeft altijd al maling gehad aan van wat anderen van hun denken en doet hun eigen ding.
Maar stiekem loop ik ook te dromen over 200 moderne leopards in Oekraïne. Dan is het snel gebeurd met Rusland.
[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 14-10-2022 09:30 ]
Ben benieuwd of in deze guesstimate ook de voorraden van Belarus mee zijn genomen. En wat daar überhaupt ligt. Aangezien er transporten zijn vanuit de Belarussische voorraden naar Rusland. Qwerty-273 in "De CSTO en ex-Sovjetstaten"YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:
Een nieuwe guesstimate van UA kant over de kruisraketten stocks van RU:
[Twitter]
Ook als je kijkt naar bijvoorbeeld het "OSW Report: Russia’s Belarusian army - the practical aspects of Belarus and Russia’s military integration" rapport uit Maart 20201 waarin de dynamiek tussen het Belarussische en Russische leger wordt onderzocht.
- The two countries’ military integration is unilateral in nature. The aim of the process is to adapt the military potential of Belarus to the standards and operational needs of the Armed Forces of the Russian Federation in their western strategic direction. Over the past 25 years, Belarus’s President Alyaksandr Lukashenka has been systematically ceding his country’s defence potential and sovereignty over its armed forces to Russia. In so doing he has eased the burden on the state budget and ensured the relative stability of Belarus’s system of government for many years.
- Belarus is one of the few countries in the world where defence spending is lower than the sum expended on internal security and defending the legal order. Military expenditure constitutes a third of the total expenditures in the ‘National defence and ensuring national security’ chapter of the budget: according to official data for 2019 and 2020, about US$550 million a year is spent on defence, compared to US$1.1 billion on internal security.
- During the 2010s, Belarus lost the remnants of its independent defence capabilities and completely handed the initiative in the field of defence over to Russia, so that it now appears content with the mere appearance of sovereignty in this area.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zien we hier in Nederland ook trouwens. Veel mensen willen groene energie maar niet als dat betekend dat er een windmolen in de buurt wordt geplaatst. Mensen die de mazzel hebben dat ze geen auto nodig hebben willen dat alle auto's worden verboden. Ben je zonder kinderen dan is kinderbijslag overbodig etc. etc. "Men" wil vaak van alles als de pijn maar bij iemand anders ligt.
Ik betwijfel ten zeerste of de getallen aan Oekrainers die grondgebied aan rusland willen afstaan echt groot zijn. De eerder aangehaalde getallen waren op basis van een vraagstelling met irreële oplossingen.
De gasvelden in Oekraïne zijn groot genoeg om interessant te zijn, maar niet groot genoeg voor dit soort overwegingen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:49: :
[...]
Klinkt een beetje cynisch zoals je het nu zegt, maar de leiding vanuit Ukraine naar Europa ligt er nog volgens mij. Kan mezelf niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ook de EU et al niet vies zijn van een stukje geopolitek opportunisme
d
Naar verwachting kunnen de twee velden (één bij Lviv, één bij Donetsk) bij volledige exploitatie ieder ongeveer voldoen aan eenderde van de binnenlandse Oekraïnse vraag. Genoeg om Oekraïne minder afhankelijk van Rusland te maken (dat was in 2010 het plan), maar er dus niet zoveel over voor de export, zeker niet ter vervanging van de pre-oorlog volumes Russische gas.
Extra probleem daarbij is dat het shale gas is, waardoor de winning duurder (en vervuilender) is dan conventioneel aardgas.
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
Historisch gezien beginnen ze toch met Oostenrijk?
Historisch gezien hoorde vóór de Anschluss Koningsberg bij Duitsland. (en we gaan het niet over de Oder en Neisse hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 14-10-2022 09:37 ]
Er waren wel meer stukjes desinformatie en propaganda. Zoals dat in de oosterse oblasts de meerderheid pro-Russisch is (en dat probeerde hij op een nogal aparte manier te onderbouwen), een uitspraak als "Khrushchev's mistake" is Russische propaganda, etc.mphilipp schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:16:
Behalve dan dat de Krim eigenlijk bij Rusland hoort natuurlijk, dat is een stukje desinformatie wat ie zich zelf niet goed realiseert denk ik.
Het was uiteindelijk gewoon een typisch pro-Russisch voorstel met als enige toevoeging dat de referenda opnieuw moeten (ook twijfelachtig nadat een groot deel van de bevolking vermoord, gevlucht, ontvoerd of vervangen is).
Laat toch wel zien dat als je genoeg soldaten in de meat grinder gooit het erg moeilijk kan worden voor Oekraine.
Sowieso lijkt Rusland zich na het debacle van September een stuk beter georganiseerd te hebben laatste weken…
Het gaat mij niet zo om de getallen. Het gaat om het sentiment. Ik kan het mij heel goed voorstellen. Wij zitten hier lekker in een leunstoel/burostoel en kunnen van alles bedenken, maar wij krijgen geen bommen op ons kop. En natuurlijk wil geen enkele Oekraïner dat de Russen ook maar één centimeter land afpakken. Maar toen Rotterdam gebombardeerd werd, wilden wij maar al te graag met een witte vlag zwaaien (oké, hadden we al gedaan) om het op te laten houden. Daar gaat het om. Niet om een realistische optie om de oorlog te beëindigen. Natuurlijk kunnen we niet toestaan dat Putin zijn zin krijgt. Maar met die raketaanvallen wil hij dat gevoel oproepen dat mensen willen dat het stopt. Net als de bommentapijten die de geallieëerden over Duitse steden legden. Om het moraal van de Duitse bevolking te breken.Indoubt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:32:
Ik betwijfel ten zeerste of de getallen aan Oekrainers die grondgebied aan rusland willen afstaan echt groot zijn. De eerder aangehaalde getallen waren op basis van een vraagstelling met irreële oplossingen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als je rekening van $100-$400 miljoen dollar ziet aankomen, wat je bedrijf de kop kan kosten en de VS willen die niet betalen, dan zou ik ook 'andere suggesties' gaan doen.mphilipp schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:16:
En wat zijn 'vredesvoorstel' betreft: ik heb dat eerder gezegd en ik wil dat best nog een keer herhalen: je kunt zoiets op meerdere manieren lezen. En als je graag wilt, lees je eruit dat ie aan de Russische kant staat. Maar dan ben je wel aan het stretchen.
In die context zie ik die uitspraak:
VS (na maanden van overleg: "Tja, lastig, duur... zucht... "
Musk (via Twitter): "Als we Crimea opgeven is het veel voordeliger".
Fair enough? De VS zeggen veel, maar willen blijkbaar niet over de brug komen.
Overigens onderschatten wij denk ik de kosten. Al die satelieten boven UA zijn afgeschreven. Die kun je niet meer boven andere gebieden krijgen. En in die regio's is niet nog 10-20 jaar dit soort dekking nodig, zeker niet voor $100/maand.
Al die satelieten zitten ook niet boven potentiele klanten. Dus nieuwe klanten moeten langer wachten. En bij dergelijke plannen werkt tijd tegen je. De concurrentie zit niet stil.
De vraag is dus nog maar of SpaceX hier goed aan heeft gedaan. Het ego van Musk zou weleens de redding van UA geweest kunnen zijn.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid