Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.615 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:00

ManiacsHouse

Scheisse!

https://www.nu.nl/spannin...te-oekraiense-regios.html
143 lidstaten stemden voor, 5 tegen en 35 onthielden zich van stemming, waaronder grootmachten China en India. De veroordeling heeft geen gevolgen, maar wordt gezien als teken dat Rusland zich internationaal verder isoleert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:32
ManiacsHouse schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:16:
https://www.nu.nl/spannin...te-oekraiense-regios.html

143 lidstaten stemden voor, 5 tegen en 35 onthielden zich van stemming, waaronder grootmachten China en India. De veroordeling heeft geen gevolgen, maar wordt gezien als teken dat Rusland zich internationaal verder isoleert.
Zolang de 'grootmachten' zoals nu.nl dat dan zo mooi noemt, dit niet afkeuren, heb ik er weinig hoop op dat de isolatie echt verder gaat dan het Westen.

In Maart waren er 5 tegen en 35 onthielden zich van stemming en deze keer ook. Behalve dat Nicaragua en Eritera verwisseld zijn, zijn we volgens mij geen moer op geschoten internationaal gezien. Ik deel het optimisime van nu.nl van "verdere isolatie" niet :-(

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 12:57

Run forrest run

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 07:01
Forrest staat volgens mij in de brand hahaha. Naja, ik gun men wat anders dan verbranden, maar het is hij of the good guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
FlowSnake schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:31:
[...]

Forrest staat volgens mij in de brand hahaha. Naja, ik gun men wat anders dan verbranden, maar het is hij of the good guys.
Het is beter als ze onverbrand en in één stuk de grens weer overgaan, maar vooralsnog hebben ze nog wat hulp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Uk stuurt ook voorraden voor nasams en extra arty:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 19:46
Ik vroeg mij het volgende af. Een van de genoemde reacties op een nucleaire escalatie is het conventioneel vernietigen van de zwarte vloot. Kan iemand mij uitleggen waarom deze vloot (in dit conflict) zo belangrijk is? Liggen alle schepen nu in de buurt van Oekraïne?

Edit: Ik heb mijn vraag bewust niet in het nucleaire topic geplaatst omdat het mij ging om het conventionele aspect, niet het nucleaire.

[ Voor 20% gewijzigd door Muncher op 13-10-2022 08:51 . Reden: Toevoegen reden plaatsen in dit topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-10 11:27
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:46:
Uk stuurt ook voorraden voor nasams en extra arty:
[Twitter]
Af en toe vraag ik me (zonder enige relevante onderbouwing) af of dit nou wel de beste strategie is?

Nu speel ik even de advocaat van de duivel, maar wat gaan al deze Manpads, NASAMS, IRIS en andere raketten helpen als Rusland besluit om alleen maar oude meuk en goedkope drones te schieten?

Ik begrijp dat dit op de korte termijn natuurlijk helpt, maar op de lange termijn riskeren we dat deze slimme munitie op is en we dus terug bij af zijn? Stel dat we Rusland volledig de UA uitschoppen, dan kunnen ze nog steeds doorgaan met deze terreur?

Ik ben zo positief dat ik geloof dat UA het voor elkaar kan krijgen om RU over de grond terug te sturen, maar als dit soort 'precisieaanvallen' vanuit de lucht niet stoppen dan moet er uiteindelijk toch iets gebeuren lijkt mij.

Edit: Punt is dat ze beter materiaal kunnen sturen wat het mogelijk maakt om de lanceerinstallaties onklaar te maken. Niet makkelijk maar een aanval op bijvoorbeeld de zwarte zee vloot zou al een deel van de raketten kunnen stoppen. Dan daarna een mogelijkheid zoeken om die long range bombers uit te schakelen. Het kan toch niet zo zijn dat de spelregels zeggen dat alles van de UA alleen maar binnen grenzen van de UA gebruikt mag worden? Wordt tijd dat die regel eens herzien wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rene op 13-10-2022 07:57 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Muncher schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:51:
Ik vroeg mij het volgende af. Een van de genoemde reacties op een nucleaire escalatie is het conventioneel vernietigen van de zwarte vloot. Kan iemand mij uitleggen waarom deze vloot (in dit conflict) zo belangrijk is? Liggen alle schepen nu in de buurt van Oekraïne?
Ik vermoed dat jouw en mijn reactie naar dit topic verplaatst gaan worden, dus om voor nu heel kort antwoord te geven met slechts één invalshoek: economisch. Oekraïne is nu zijn zeehavens kwijt. Deels door bezetting, maar vooral door blokkade.

Waar westerse landen sancties opleggen door ambtelijke en papieren maatregelen, doet Rusland dat in feite fysiek, simpelweg door de transportwegen door te snijden. En op de lange termijn doen de sancties pijn, want je krijgt minder geld binnen, waardoor je oorlogskas ook kleiner wordt.

En ja, het vervoer kan ook per weg en/of vliegtuig, maar per schip is over het algemeen nog altijd het meest economische, zeker voor bulkgoederen met een wat langere houdbaarheidsdatum. Dat zag je wel in de graandiscussie, waar het vervoer per vrachtwagen en trein werd geprobeerd, maar dat kwam bij lange na niet in de buurt van de exportcijfers per schip.

Ok, en een tweede argument: kijk naar wat er gebeurde nadat de Moskva was gesloopt. Categorietje Krim-brug zeg maar....

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rene schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Het kan toch niet zo zijn dat de spelregels zeggen dat alles van de UA alleen maar binnen grenzen van de UA gebruikt mag worden? Wordt tijd dat die regel eens herzien wordt.
Dat is ook niet zo.
Dat is alleen voor HIMARS afgesproken.
Met de pzh’s mogen ze gewoon dingen in Belgorod plat schieten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De waarde van de zwarte vloot is gewoon veel meer waard dan het laten afgaan van een kleine nucleaire bom. Het geeft ook een signaal af dat Rusland in een strijd gekomen is waar ze helemaal niet toe in staat zijn te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Af en toe vraag ik me (zonder enige relevante onderbouwing) af of dit nou wel de beste strategie is?

Nu speel ik even de advocaat van de duivel, maar wat gaan al deze Manpads, NASAMS, IRIS en andere raketten helpen als Rusland besluit om alleen maar oude meuk en goedkope drones te schieten?

Ik begrijp dat dit op de korte termijn natuurlijk helpt, maar op de lange termijn riskeren we dat deze slimme munitie op is en we dus terug bij af zijn? Stel dat we Rusland volledig de UA uitschoppen, dan kunnen ze nog steeds doorgaan met deze terreur?

Ik ben zo positief dat ik geloof dat UA het voor elkaar kan krijgen om RU over de grond terug te sturen, maar als dit soort 'precisieaanvallen' vanuit de lucht niet stoppen dan moet er uiteindelijk toch iets gebeuren lijkt mij.

Edit: Punt is dat ze beter materiaal kunnen sturen wat het mogelijk maakt om de lanceerinstallaties onklaar te maken. Niet makkelijk maar een aanval op bijvoorbeeld de zwarte zee vloot zou al een deel van de raketten kunnen stoppen. Dan daarna een mogelijkheid zoeken om die long range bombers uit te schakelen. Het kan toch niet zo zijn dat de spelregels zeggen dat alles van de UA alleen maar binnen grenzen van de UA gebruikt mag worden? Wordt tijd dat die regel eens herzien wordt.
Zoals in het wapen topic wordt gemeld, ja er is een goed verhaal te maken waarom we meer flak-gebaseerd luchtdoelgeschut nodig hebben. Je had verwacht eigenlijk dat ze dat al lang geleden bedacht hadden, want zo verrassend kunnen kleinere drones niet zijn. (Kleiner als in, je hebt ook grote drones waar je wel een grote raket op kan afsturen).

Maar zo klein zullen die Iraanse suicide drones ook niet zijn, en het is niet alsof ze NASAMs zullen gebruiken tegen een chineese consumenten drone.
Ze zijn wel relevant, maar niet zo relevant denk ik. Je weet alleen waar ze zijn, je hebt geen risico op burgerslachtoffers, en ze liggen niet in Rusland zelf. Oftewel makkelijke doelwitten voor onze marine/luchtmacht om te vernietigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die liggen onder andere bij de Krim, normaal gebaseerd in Sebastopol.
Ik denk dat ongeveer de helft van alle kruisraketten op Oekraïne door deze vloot worden afgevoerd op de steden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:14
[...]

Ik denk dat het wel slim is. Het westen en ook Ukraine weten precies wat er door Rusland gestuurd wordt ( satelliet, drones en inlichtingen ). Scheelt ook weer dat Ukraine deels dezelfde wapens en kennis als Rusland heeft. Voor elk type wordt dus de juiste munitie ingezet. Die slimme wapens worden in mijne inzien voor slimme doelen gebruikt. Zoals bruggen en of pontons opblazen zodat er geen voedsel en of versterkingen komen voor ingesloten troepen. Wat ik zie is dat met name de bevoorrading geraakt worden met slimme wapens. Op video’s zie ik bijna alleen kleine groepen Ukraine soldaten met 1 slim wapen.
Heeft het zin? Ja zekers. Het gaat in deze oorlog erom met zo min mogelijk verlies de Russen zo een groot mogelijke schade aan te brengen. Denk dat het kanaal naar de Krim op nummer 1 staat bij Ukraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:03
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Die liggen onder andere bij de Krim, normaal gebaseerd in Sebastopol.
Ik denk dat ongeveer de helft van alle kruisraketten op Oekraïne door deze vloot worden afgevoerd op de steden.
Dus dat zou een enorme deuk zijn in de capaciteit van Rusland om de Oekraïne te terroriseren. Als de brug geraakt kan worden, kan er met deze vloot wellicht ook iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 15:52
_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

[Twitter]https://nitter.it/TheDeadDistrict/status/1580251449321132032

Thermal Imaging, extra pantser en cope cages. Klinkt goed :*) of zouden die cages ergens anders voor zijn?
Hebben de amerikanen niet voor niets de Javelin productie opgeschroefd. :P
Betekent wel dat alle nieuwere tanks blijkbaar op zijn, of niet snel reparabel. Overigens zouden ze per dag meer kunnen upgraden dan ze per dag verliezen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Betekent wel dat alle nieuwere tanks blijkbaar op zijn, of niet snel reparabel. Overigens zouden ze per dag meer kunnen upgraden dan ze per dag verliezen?
Die 800 T62's staan gepland om in de komende 3 jaar te doen, realistisch gezien zal dat wel weer 9 jaar worden oid ;)
(en ten koste van capaciteit zijn van nieuwe tanks bouwen)

(en zelfs als ze het volgens schema doen is dat minder dan 1 per dag en de 7-day gemiddelde aan tank verliezen staat nu op 10/dag ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2022 08:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 22:29
Ik zit net het nieuws te lezen over de VN Algemene Vergadering stemming, maar wat een slap hap zijn al die Afrikaanse landen die zich onthouden van stemmen. Wat een kansloos land ben je dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:03:
Ik zit net het nieuws te lezen over de VN Algemene Vergadering stemming, maar wat een slap hap zijn al die Afrikaanse landen die zich onthouden van stemmen. Wat een kansloos land ben je dan.
Als land wat geld nodig heeft en zonder moeilijke vragen geld kan lenen bij Rusland of goedkoop wapens kopen zonder moeilijke vragen is dat best begrijpelijk.
Het morele kompas is vanuit onze ogen idd niet helemaal goed daar ;)

Dat ze niet tegenstemmen is daarentegen voor hun al een uiting van hun ongenoegen.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Echt he, zo heb je ook landen die Taiwan niet erkennen uit economische overwegingen, morele armoede idd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:31:
Er zijn nog wat close-up foto's van de beschadigde Krimbrug gepubliceerd, inclusief een analyse:

Reparaties zouden ruim een maand kunnen duren:

[Twitter]

Treinverkeer is nog altijd niet mogelijk, en vrachtverkeer moet lang wachten op de ferry:

[Twitter]
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmU2b3BGcldJQUFlQklWLmpwZw==
Ik krijg een beetje de brexit vibes bij deze foto :+

(hello backlog @ abandoned airport _O- )

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2022 09:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

JT

VETAK y0

[...]
Het kan toch niet zo zijn dat de spelregels zeggen dat alles van de UA alleen maar binnen grenzen van de UA gebruikt mag worden? Wordt tijd dat die regel eens herzien wordt.
@YakuzA heeft het over de regels/afspraken met de leverancier van de wapens. Maar uiteindelijk kun je als kernmacht natuurlijk ook enkele regels min of meer afdwingen onder dreiging van een nucleaire aanval in welke omvang dan ook. En een van die regels die Rusland al vanaf het begin probeert op te leggen is, aanval op ons grondgebied = nucleaire wraak. Nu kun je twijfelen aan hoe hard die dreiging is op de grondgebieden die hij annexeert, maar op grondgebied binnen de Russissche grenzen van pak hem beet pre-2014 mag ik aannemen dat de twijfel op z'n minst minder groot is. Een aanslagje hier en daar op logistiek is dan ook weer van een andere orde dan precisiemunitie op de militaire installaties van Rusland binnen die pre-2014 grenzen. Hiermee wil ik geen mening geven over of ze het wel of niet moeten doen. Ik wil alleen aangeven dat USA niet als enige regels stelt/probeert te stellen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent

Wat wel interessant is dat er nu wel hele duidelijke foto's zijn. Zeker die foto van de schade aan de pilaar. Er zit zoals wordt opgemerkt inderdaad geen betonijzer in.

dat is op zijn minst opmerkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Als land wat geld nodig heeft en zonder moeilijke vragen geld kan lenen bij Rusland of goedkoop wapens kopen zonder moeilijke vragen is dat best begrijpelijk.
Het morele kompas is vanuit onze ogen idd niet helemaal goed daar ;)

Dat ze niet tegenstemmen is daarentegen voor hun al een uiting van hun ongenoegen.
Als je als land niemand anders hebt om bij aan te kloppen dan Rusland, dan hoop ik dat ze snachts baden in het zweet en nachtmerries hebben over de keuzes die je als land hebt gemaakt. Gewoon mega kansloos dit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vind dit een ietwat kortzichtige reactie. Het liefst zie ik natuurlijk dat alle landen tegen Rusland zijn. Maar vergeet niet dat Afrika een vrij vervelend verleden heeft met het Westen (koloniale tijd) en dat zij ook nu nog de gevolgen ondervinden van dit verleden maar ook van onze hedendaagse behoefte aan maximale welvaart. Denk aan lekkende oliepijpleidingen of natuurrampen getriggerd door, wat verreweg door ons meest veroorzaakt is, uitstoot van CO2. Wij komen nou niet heel erg over de brug om die landen te helpen want dat kost serieus geld. En welke partij wint er nu stemmen met de mededeling dat je 0,5% van je jaarbegroting gaat investeren in Afrika omdat we dat moreel eigenlijk wel zouden moeten doen. In Nederland gaat het dan om ongeveer 4,5 miljard. Dan ben je kanonnenvoer voor veel partijen. En als je je dan bedenkt dat je deze oorlog makkelijk kunt framen als het westen vs Rusland en van Rusland krijg je wél dingen om je land welvarender te maken voor de gemiddelde burger die in flinke armoede leeft...

Dat is ook waarom we echt wat moeten met alles wat die landen krijgen vanuit China.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 13-10-2022 09:16 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeDooieVent
Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Als je als land niemand anders hebt om bij aan te kloppen dan Rusland, dan hoop ik dat ze snachts baden in het zweet en nachtmerries hebben over de keuzes die je als land hebt gemaakt. Gewoon mega kansloos dit.
Echt he, zo heb je hele continenten die afhankelijk zijn van Russisch gas, wat een gekkies, mega kansloos idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DeDooieVent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:11:
[Twitter]

Wat wel interessant is dat er nu wel hele duidelijke foto's zijn. Zeker die foto van de schade aan de pilaar. Er zit zoals wordt opgemerkt inderdaad geen betonijzer in.

dat is op zijn minst opmerkelijk
Met vier tot zes weken is alles gerepareerd :+

Het is natuurlijk wel op Russische wijze gebouwd (met NL hulp) dus waarschijnlijk is er 'bespaard' op materiaal. Wel idioot snel neergezet btw.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bron? Oprecht geinteresseerd.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:40

servies

Veni Vidi Servici

YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Die 800 T62's staan gepland om in de komende 3 jaar te doen, realistisch gezien zal dat wel weer 9 jaar worden oid ;)
(en ten koste van capaciteit zijn van nieuwe tanks bouwen)

(en zelfs als ze het volgens schema doen is dat minder dan 1 per dag en de 7-day gemiddelde aan tank verliezen staat nu op 10/dag ;) )
In hoeverre zijn de "upgrades" überhaupt realistisch?
Ze hebben de electronica etc. niet.
Waarschijnlijk papieren upgrades...
Wat is überhaupt nog de slagveld waarde van een tank van meer dan 60 jaar oud... Het is gewoon letterlijk een 4 persoons doodskist...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

@YakuzA heeft het over de regels/afspraken met de leverancier van de wapens. Maar uiteindelijk kun je als kernmacht natuurlijk ook enkele regels min of meer afdwingen onder dreiging van een nucleaire aanval in welke omvang dan ook. En een van die regels die Rusland al vanaf het begin probeert op te leggen is, aanval op ons grondgebied = nucleaire wraak. Nu kun je twijfelen aan hoe hard die dreiging is op de grondgebieden die hij annexeert, maar op grondgebied binnen de Russissche grenzen van pak hem beet pre-2014 mag ik aannemen dat de twijfel op z'n minst minder groot is. Een aanslagje hier en daar op logistiek is dan ook weer van een andere orde dan precisiemunitie op de militaire installaties van Rusland binnen die pre-2014 grenzen. Hiermee wil ik geen mening geven over of ze het wel of niet moeten doen. Ik wil alleen aangeven dat USA niet als enige regels stelt/probeert te stellen.
Dit is onzin. Rusland dreigt al met nucleaire wraak als een vlieg een poepje laat. Het woord van de Russen is niks waard, en hun dreigementen net zo min. Niemand is daar van onder de indruk, en de Oekraïeners zeker niet.

Rusland is al ontelbare keren op hun grondgebied aangevallen. De VS hebben als voorwaarde voor de wapenleveringen van bepaalde systemen de eis gesteld dat deze niet buiten de grenzen van Oekraïne worden gebruikt om te voorkomen dat de oorlog zich over een groter gebied verspreid (Belarus, Moldavië etc.). Dat is de reden van de beperking.

Andere wapens worden wel door Oekraïne gebruikt om Rusland te raken, daar zijn ze verder vrij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Ik vind dit een ietwat kortzichtige reactie. Het liefst zie ik natuurlijk dat alle landen tegen Rusland zijn. Maar vergeet niet dat Afrika een vrij vervelend verleden heeft met het Westen (koloniale tijd) en dat zij ook nu nog de gevolgen ondervinden van dit verleden maar ook van onze hedendaagse behoefte aan maximale welvaart. Denk aan lekkende oliepijpleidingen of natuurrampen getriggerd door, wat verreweg door ons meest veroorzaakt is, uitstoot van CO2. Wij komen nou niet heel erg over de brug om die landen te helpen want dat kost serieus geld. En welke partij wint er nu stemmen met de mededeling dat je 0,5% van je jaarbegroting gaat investeren in Afrika omdat we dat moreel eigenlijk wel zouden moeten doen. In Nederland gaat het dan om ongeveer 4,5 miljard. Dan ben je kanonnenvoer voor veel partijen. En als je je dan bedenkt dat je deze oorlog makkelijk kunt framen als het westen vs Rusland...
Als afkeer van kolonialisme een factor was dan zouden ze deze hedendaagse kolonisatie juist moeten veroordelen.

De meesten weten wel dat onthouden van stemming uiteindelijk in hun eigen belang is. Het is toch een symbolische resolutie zonder enige gevolgen en de afkeer die onthouden vs. voor stemmen oplevert is veel minder dan wat voor vs. onthouden je aan problemen oplevert. Veel van die landen willen eigenlijk wel de optie open houden Wagner te bellen om een opstand neer te slaan, iets waar je voor Amerika niet meer op kan rekenen.

Overigens zijn er nog twee tegen stemmers in theorie, Afghanistan en Myanmar hebben hun afgevaardigde nog niet kunnen vervangen en degene die er nu zit stemt tegen de wens van de huidige machthebbers.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 13-10-2022 09:23 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Bron? Oprecht geinteresseerd.
de rechtszaken lopen nog dacht ik.

'krimbrug nederlandse bedrijven' geeft een aardig beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:50
servies schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

In hoeverre zijn de "upgrades" überhaupt realistisch?
Ze hebben de electronica etc. niet.
Waarschijnlijk papieren upgrades...
Wat is überhaupt nog de slagveld waarde van een tank van meer dan 60 jaar oud... Het is gewoon letterlijk een 4 persoons doodskist...
Zo'n tank kan nog steeds schieten en moet ook uitgeschakeld worden met zwaardere wapens zoals een Panzerfaust. Putin zal het weinig uitmaken of hij 4 soldaten verliest of niet per tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Tens schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Met vier tot zes weken is alles gerepareerd :+

Het is natuurlijk wel op Russische wijze gebouwd (met NL hulp) dus waarschijnlijk is er 'bespaard' op materiaal. Wel idioot snel neergezet btw.
Mooi wel, vergroot ook de kans dat de spoorbrug meer schade heeft dan te zien is, vuur en beton is al geen goeie combinatie, maar zo is het helemaal zandsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Brazos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Dit is onzin. Rusland dreigt al met nucleaire wraak als een vlieg een poepje laat. Het woord van de Russen is niks waard, en hun dreigementen net zo min. Niemand is daar van onder de indruk, en de Oekraïeners zeker niet.

Rusland is al ontelbare keren op hun grondgebied aangevallen. De VS hebben als voorwaarde voor de wapenleveringen van bepaalde systemen de eis gesteld dat deze niet buiten de grenzen van Oekraïne worden gebruikt om te voorkomen dat de oorlog zich over een groter gebied verspreid (Belarus, Moldavië etc.). Dat is de reden van de beperking.

Andere wapens worden wel door Oekraïne gebruikt om Rusland te raken, daar zijn ze verder vrij in.
Welke wapens heeft de Oekraine om Rusland op zijn pre-2014 grondgebied aan te vallen en waar gebeurt dat, naast aanslagen die mogelijk gepleegd kunnen zijn door de Oekraine? Voor 24 februari had Poetin ook steeds gedreigd en toch gebeurde iets dat niemand had verwacht. Alleen kernwapens kunnen een nog veel verstrekkendere gevolg hebben dan de inval in Oekraine. Je hoeft niet onder de indruk zijn om wél ergens rekening mee te houden en andere wegen te zoeken om de aanleiding om zoiets te doen zo klein mogelijk te houden. Ik geloof echt dat als er geen nucleaire dreiging was dat we al veel meer hadden gedaan voor/in Oekraine.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeDooieVent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Mooi wel, vergroot ook de kans dat de spoorbrug meer schade heeft dan te zien is, vuur en beton is al geen goeie combinatie, maar zo is het helemaal zandsteen
Uit de bouwfoto's leek het alsof de spoorbrug wel liggers van staal had, maar de kolommen/pijlers zal idd een vraag zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
DeDooieVent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Echt he, zo heb je hele continenten die afhankelijk zijn van Russisch gas, wat een gekkies, mega kansloos idd
Ik proef een sarcastische ondertoon in je reactie nietwaar? Achteraf gezien is dat inderdaad een heel slecht idee gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

ericplan

5180 Wp PV

DeDooieVent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Spoorbrug is van staal.
[Twitter: https://twitter.com/hey_us_yr_brain/status/1579545864879890435?s=20&t=dhlj8VsAZ0cInaLcnhnLMg]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Ik vind dit een ietwat kortzichtige reactie. Het liefst zie ik natuurlijk dat alle landen tegen Rusland zijn. Maar vergeet niet dat Afrika een vrij vervelend verleden heeft met het Westen (koloniale tijd) en dat zij ook nu nog de gevolgen ondervinden van dit verleden maar ook van onze hedendaagse behoefte aan maximale welvaart. Denk aan lekkende oliepijpleidingen of natuurrampen getriggerd door, wat verreweg door ons meest veroorzaakt is, uitstoot van CO2. Wij komen nou niet heel erg over de brug om die landen te helpen want dat kost serieus geld. En welke partij wint er nu stemmen met de mededeling dat je 0,5% van je jaarbegroting gaat investeren in Afrika omdat we dat moreel eigenlijk wel zouden moeten doen. In Nederland gaat het dan om ongeveer 4,5 miljard. Dan ben je kanonnenvoer voor veel partijen. En als je je dan bedenkt dat je deze oorlog makkelijk kunt framen als het westen vs Rusland en van Rusland krijg je wél dingen om je land welvarender te maken voor de gemiddelde burger die in flinke armoede leeft...

Dat is ook waarom we echt wat moeten met alles wat die landen krijgen vanuit China.
Nou oke, ik kan daarin deels in mee gaan met je. Maar volgens mij is de context nog steeds Rusland vs Oekraïne en niet Rusland vs het (hele) Westen. Dus als die landen het in die context zouden bekijken zou je moreel gezien tegen de annexatie moeten zijn. Of zouden die landen het wel prima vinden als een ander land hun land annexeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Uit de bouwfoto's leek het alsof de spoorbrug wel liggers van staal had, maar de kolommen/pijlers zal idd een vraag zijn.
Ja die liggers zijn inderdaad volledig staal en helaas zat er geen jet fuel in die trein ;)

haha nee maar kans is dat die wel sterk genoeg gebleven zijn, maar die pilaar zonder rebar... ik moet het zien, al is de hoop de vader van de gedachte oid, want ja het liefst zie ik die trein zo hop voorover de zee in duiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Welke wapens heeft de Oekraine om Rusland op zijn pre-2014 grondgebied aan te vallen en waar gebeurt dat, naast aanslagen die mogelijk gepleegd kunnen zijn door de Oekraine? Voor 24 februari had Poetin ook steeds gedreigd en toch gebeurde iets dat niemand had verwacht. Alleen kernwapens kunnen een nog veel verstrekkendere gevolg hebben dan de inval in Oekraine. Je hoeft niet onder de indruk zijn om wél ergens rekening mee te houden en andere wegen te zoeken om de aanleiding om zoiets te doen zo klein mogelijk te houden. Ik geloof echt dat als er geen nucleaire dreiging was dat we al veel meer hadden gedaan voor/in Oekraine.
Het is gewoon 'Oekraine' niet 'de Oekraïne'. Raketten, helicopters, artillerie. Dat gebeurt in Belgorod bijna wekelijks. Eerder deze week nog, denk ook aan de helikopter aanval op het oliedepot daar een paar maanden terug bijvoorbeeld.

Poetin heeft altijd gedreigd, maar voor 24 februari ook altijd gezegd dat hij niets van plan was, er alleen oefeningen werden gehouden, de troepen weer naar huis gingen, en Rusland nooit een oorlog zou beginnen. Het woord van de Russen is niets waard, je kunt nog beter naar het achtereind van een koe luisteren. Daar zit meer verstand in.

Dat is ook wat Oekraïne doet. Ze slaan gewoon terug in Rusland en luisteren al niet meer naar de onzin. Maar als de VS zegt dat dat niet met hun wapens mag dan respecteren ze dat en gebruiken ze andere wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

IJzerlijm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Als afkeer van kolonialisme een factor was dan zouden ze deze hedendaagse kolonisatie juist moeten veroordelen.

De meesten weten wel dat onthouden van stemming uiteindelijk in hun eigen belang is. Het is toch een symbolische resolutie zonder enige gevolgen en de afkeer die onthouden vs. voor stemmen oplevert is veel minder dan wat voor vs. onthouden je aan problemen oplevert. Veel van die landen willen eigenlijk wel de optie open houden Wagner te bellen om een opstand neer te slaan, iets waar je voor Amerika niet meer op kan rekenen.
Los van je eerste zin is mijn betoog juist een uitleg voor hetgeen jij stelt ;) Natuurlijk is het in hun eigen belang. Ik vind alleen keihard oordelen vanuit Westers perspectief wat kortzichtig (ook al ben ik het er niet mee eens dat die landen zich allemaal onthouden) omdat
1. Wij die landen weinig reden geven om medestander te zijn, eerder misschien zelfs een lichte afkeer
2. Wij moreel gezien richting die landen ook niet helemaal goed bezig zijn en we daarom moeten oppassen met een moreel oordeel vellen. Dat vind ik net wat te makkelijk.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Nou oke, ik kan daarin deels in mee gaan met je. Maar volgens mij is de context nog steeds Rusland vs Oekraïne en niet Rusland vs het (hele) Westen. Dus als die landen het in die context zouden bekijken zou je moreel gezien tegen de annexatie moeten zijn. Of zouden die landen het wel prima vinden als een ander land hun land annexeert?
Helemaal eens hoor. Net zo goed als dat hulp aan sommige van die landen ook moeilijk is omdat het een corrupte teringbende is. Mijn punt: ik vind het allemaal niet zo zwart-wit :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Brazos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Het is gewoon 'Oekraine' niet 'de Oekraïne'.
Ik probeer erop te letten, heb mezelf al vaker verbeterd voor ik op de knop drukte en hoop dat we niet gaan vervallen in steeds verbeteren van dit soort dingen. Ben benieuwd of je ook mensen gaat verbeteren die hier Nederlands spreken maar alleen Oekraine in het Engels spellen.
Raketten, helicopters, artillerie. Dat gebeurt in Belgorod bijna wekelijks. Eerder deze week nog, denk ook aan de helikopter aanval op het oliedepot daar een paar maanden terug bijvoorbeeld.
Ok, ik heb geen nieuwsberichten gezien van Oekraiense gevechtshelicopters boven Rusland of artillerie aan de grens die allerlei doelen bestookt in Belgorod. Het oliedepot herinner ik mij maar dat was in mijn beeld incidenteel. Zal wel aan mij liggen dat ik dat heb gemist dan?
Poetin heeft altijd gedreigd, maar voor 24 februari ook altijd gezegd dat hij niets van plan was, er alleen oefeningen werden gehouden, de troepen weer naar huis gingen, en Rusland nooit een oorlog zou beginnen. Het woord van de Russen is niets waard, je kunt nog beter naar het achtereind van een koe luisteren. Daar zit meer verstand in.

Dat is ook wat Oekraïne doet. Ze slaan gewoon terug in Rusland en luisteren al niet meer naar de onzin. Maar als de VS zegt dat dat niet met hun wapens mag dan respecteren ze dat en gebruiken ze andere wapens.
Ze kunnen wel een bataljon de grens over sturen. Zie ik ook niet gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 13-10-2022 09:38 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoezo zijn dit kansloze landen? Dit zijn dezelfde landen, die door het westen helemaal kapot gemaakt zijn door de eindeloze kolonisatie: je mag als land toch zeker wel zelf beslissen wat je stemt?

Dit klinkt een beetje als Nederlanders kansloos noemen, omdat ze op Geert Wilders stemmen. Die mensen zijn niet kansloos, maar zijn tegen de gevestigde orde. En de vijand van de vijand, die ga je geen eieren in de weg leggen als ze een conflict met jouw vijand hebben.

( Deze hele oorlog in Oekraïne is gewoon een proxy oorlog, welke de Rusland tegen NAVO/USA voert. Ze leveren de wapens, alleen niet de manschappen. Maar voor de rest zit het westen er diep in, zo ook Nederland. )

Afrika heeft ook niet bepaald geprofiteerd van de bemoeienis van het westen: sommige landen hebben gewoon een dictatuur nodig, maar het westen vind dat overal maar een democratie geïnstalleerd moet worden. Terwijl dit systeem niet eens in westerse landen goed werkt.

Maar goed onthouden is wat anders dan tegenstemmen, echter dan weet je natuurlijk ook niet precies wat het standpunt van zo'n land is.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 13-10-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Marco-Peters schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Maar goed onthouden is wat anders dan tegenstemmen, echter dan weet je natuurlijk ook niet precies wat het standpunt van zo'n land is.
Precies dit. Ik vind (mijn mening) dat onthouden van stemmen struisvogel gedrag is en dan kan gewoon niet op dit niveau. Een compleet land wordt naar de tyfus geschoten en geannexeerd. Dan kan je niet zeggen "daar hebben we geen mening over". Dat slaat gewoon nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
DeDooieVent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Ja die liggers zijn inderdaad volledig staal en helaas zat er geen jet fuel in die trein ;)

haha nee maar kans is dat die wel sterk genoeg gebleven zijn, maar die pilaar zonder rebar... ik moet het zien, al is de hoop de vader van de gedachte oid, want ja het liefst zie ik die trein zo hop voorover de zee in duiken...
De pilaar onder de spoorbrug is alleen een beetje zwart geblakerd door de vuurbal van de explosie, verder heeft die denk ik helaas weinig schade geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Precies dit. Ik vind (mijn mening) dat onthouden van stemmen struisvogel gedrag is en dan kan gewoon niet op dit niveau. Een compleet land wordt naar de tyfus geschoten en geannexeerd. Dan kan je niet zeggen "daar hebben we geen mening over". Dat slaat gewoon nergens op.
Maar dat is ook niet wat ze zeggen. Ja, dat is wat ze zéggen, als in, het letterlijke antwoord danwel commentaar. Maar de bóódschap is: "wij kunnen hier geen partij kiezen zonder onszelf potentieel in de voet te schieten, en daarvoor vinden we deze kwestie niet belangrijk genoeg".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Ik probeer erop te letten, heb mezelf al vaker verbeterd voor ik op de knop drukte en hoop dat we niet gaan vervallen in steeds verbeteren van dit soort dingen. Ben benieuwd of je ook mensen gaat verbeteren die hier Nederlands spreken maar alleen Oekraine in het Engels spellen.

[...]

Ok, ik heb geen nieuwsberichten gezien van Oekraiense gevechtshelicopters boven Rusland of artillerie aan de grens die allerlei doelen bestookt in Belgorod. Het oliedepot herinner ik mij maar dat was in mijn beeld incidenteel. Zal wel aan mij liggen dat ik dat heb gemist dan?

[...]

Ze kunnen wel een bataljon de grens over sturen. Zie ik ook niet gebeuren.
Het gaat er niet om dat het een spellingsfout is. Het is een beledigende term.

Vreemd dat je niets over gevechtshelikopters boven Rusland hebt gehoord maar wel over het oliedepot. Dat oliedepot is opgeblazen met helikopters die boven Rusland vlogen.

Daarnaast was er gister of eergister nog een raketaanval op Belgorod, iets wat je wel vaker leest als je het nieuws volgt. Er circuleerden hier nog foto's van brokstukken van HARM raketten, al zullen het wel andere raketten zijn geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 08:39
[...]

vergeet niet dat voor onze grondstoffen (je mobieltje, elec. auto etc.) deze landen ook naar de t geschoten worden..... Veel conflicten die hier het nieuws niet eens halen.... En vaak hebben de Russen (Wagner) daar een rol in, als zij kwaad willen dan kunnen die landen er weinig tegen doen. Dus onthouden van stem is dan al een krachtig signaal. Diplomatie is een ingewikkeld spel, te ingewikkeld voor velen hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Brazos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Het gaat er niet om dat het een spellingsfout is. Het is een beledigende term.

Vreemd dat je niets over gevechtshelikopters boven Rusland hebt gehoord maar wel over het oliedepot. Dat oliedepot is opgeblazen met helikopters die boven Rusland vlogen.

Daarnaast was er gister of eergister nog een raketaanval op Belgorod, iets wat je wel vaker leest als je het nieuws volgt. Er circuleerden hier nog foto's van brokstukken van HARM raketten, al zullen het wel andere raketten zijn geweest.
Als dit de toon is waarmee je in gesprek wilt dan haak ik af.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HvdBent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

vergeet niet dat voor onze grondstoffen (je mobieltje, elec. auto etc.) deze landen ook naar de t geschoten worden..... Veel conflicten die hier het nieuws niet eens halen.... En vaak hebben de Russen (Wagner) daar een rol in, als zij kwaad willen dan kunnen die landen er weinig tegen doen. Dus onthouden van stem is dan al een krachtig signaal. Diplomatie is een ingewikkeld spel, te ingewikkeld voor velen hier....
Of probeer je nu dingen erin te lezen die er niet zijn? Misschien is het wel een krachtig signaal naar het westen: Het maakt ze geen ene drol uit wat er in Oekraïne gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sissors schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Of probeer je nu dingen erin te lezen die er niet zijn? Misschien is het wel een krachtig signaal naar het westen: Het maakt ze geen ene drol uit wat er in Oekraïne gebeurd.
Ik neig dus ook naar deze lezing. Al zal de waarheid zal in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Behalve voor hun graan dat nu duurder is, maar dat heeft Rusland gespind als 'de schuld van het Westen/Oekraine/sancties'.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
[...]
Dat is nogal makkelijk gezegd als je in een land woont waar ondanks dure energie eigenlijk altijd alles is. Ken je de uitdrukking never bite the hand that feeds you? Als je voor graan en energie afhankelijk bent van Rusland dan is tegenstemmen niet bepaald opportuun. Er is zo al honger genoeg in Afrika.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:20

pro_6or

amateur_60r

HvdBent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Dat moet goed gevoeld hebben, dat laatste stukje achter de komma _/-\o_

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
[...]

is dat zo? oekraine is de graanschuur van de wereld, en ik kan me voorstellen dat je als land meer zaken aan je hoofd hebt intern, maar om dat zo te stellen gaat mij wat kort door de bocht. Ik kan niet in het hoofd kijken van die landen die zich onthouden hebben, en slechts gissen naar hun motivatie.
Veel techneuten (tweakers) denken in 1 en 0, maar er speelt zo veel meer in de wereldpolitiek. Het is niet zo zwart wit als wij denken.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe voelt het om het uitzicht op je nieuwe Lada te verliezen, nou zo:
"Je bent mijn zoon niet!!!"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
pro_6or schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

ik acht mijzelf niet beter dan wie dan ook, maar ben als autist wel bewust van mijn sterke en zwakke punten, en ik lees veel autisme op tweakers :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:17
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:21:
[Twitter]"Je bent mijn zoon niet!!!"
Wat een treurnis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HvdBent schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

ik acht mijzelf niet beter dan wie dan ook, maar ben als autist wel bewust van mijn sterke en zwakke punten, en ik lees veel autisme op tweakers :p
ja, dat denk ik ook wel, en daar is niks mis mee :) maar het is wel goed het te onderkennen inderdaad.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01
YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Behalve voor hun graan dat nu duurder is, maar dat heeft Rusland gespind als 'de schuld van het Westen/Oekraine/sancties'.
Graan is wel een dingetje daar. En veel landen werken met Wagner samen om de knoet over de bevolking te houden, in ruil voor aandelen in waardevolle locale grondstoffen-projecten. Dat komt vast via Wagner ook wel bij de rest van de Putin kliek terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
pro_6or schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

ja, dat denk ik ook wel, en daar is niks mis mee :) maar het is wel goed het te onderkennen inderdaad.
juist door het te erkennen, en het ook te delen met mijn omgeving kom ik veel verder. Als ik bij een klant van me tegen de muur loop omdat ik iets niet begrepen heb zoals het bedoeld is snapt mijn klant ook waar dat vandaan komt en dat er geen kwade opzet in het spel is. Ik werk vaak in politiek gevoelige omgevingen (gemeenten waar interne conflicten tussen de werkvloer en de afdeling ICT spelen) en vaak heb ik daar (ondanks de handicap) een soort ambassadeursrol. Vertalen van de wensen van de mensen naar ICT en het vertalen van de onmogelijkheden binnen ICT naar de werkvloer. Het kost veel energie, maar meestal heb ik wel succes. Maar goed genoeg off topic hier....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Ik denk ook dat het ze geen drol uitmaakt wat er in Oekraïne gebeurd, het is voor die landen een ver van hun bed show. Net zoals dat het velen hier weinig uitmaakt wat er aan ellende en oorlogen in die regio is, het is gewoon te ver weg, we hebben er geen band mee.

De oorlog in Oekraïne vind ik heel erg, maar wat er bijvoorbeeld in Mali of Somalië gebeurd, het laat me echt koud. Andersom kan je dan moeilijk verwachten dat ze zich wel betrokken voelen bij een oorlog die dicht bij ons is. En dan zijn er inderdaad misschien nog wel de Russische en Chinese belangen die in die regio aanwezig zijn die ook de stemming beïnvloeden.

(vanuit dat laatste bezien is onthouding dan nog een slimme zet ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:36
gise schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

De pilaar onder de spoorbrug is alleen een beetje zwart geblakerd door de vuurbal van de explosie, verder heeft die denk ik helaas weinig schade geleden.
Na de explosie heeft er daar een flinke inferno boven de pilaar gewoed.
Die pilaar moet grondig bouwkundig geïnspecteerd worden als gevolg van de schokgolf en de hitte, van buiten kan die er prima uitzien, maar als het metaal en de bewapening (als dat er al in zat) is gaan uitzetten, is die pilaar ernstig verzwakt en mag je een nieuwe gaan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkZ2g4TjFnosDHmhZKPomuiRfpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LbWP7yOMpRvyefwAlgkuLQtQ.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
dakka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Die pilaar moet grondig bouwkundig geïnspecteerd worden als gevolg van de schokgolf en de hitte, van buiten kan die er prima uitzien, maar als het metaal en de bewapening (als dat er al in zat) is gaan uitzetten, is die pilaar ernstig verzwakt en mag je een nieuwe gaan maken.
[Afbeelding]
Mooier zou zijn als ze die pilaar lekker laten zitten en door de vorst dadelijk die brug nogmaals in elkaar stort.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
[...]

[Afbeelding]
Had al de bouwkundige impact van vuur op beton gedeeld en een element is enerzijds de directe schade, anderzijds het feit dat het beton nu niet meer gesloten is, de wapening boven zee zal roesten, roest uitzet en op termijn het beton zal beschadigen.

Dus zelfs als het nu nog werkt, op de langere termijn kun je het niet zo laten, is mijn afdronk na die uitleg.

Rusland zal echter snel de brug weer 'in gebruik nemen' en dat risico voor lief nemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:21:
[Twitter]"Je bent mijn zoon niet!!!"
Hoe groot is de kans dat dit echt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[Afbeelding]
De Russische manier van testen is toch om een trein eroverheen te laten rijden?

Zou wel schitterend zijn als dat ding echt finaal instort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Hoe groot is de kans dat dit echt is?
Triest genoeg zou ik het op 80% kans dat het ook echt echt is inschatten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

De Russische manier van testen is toch om een trein eroverheen te laten rijden?

Zou wel schitterend zijn als dat ding echt finaal instort.
Ze hadden iig al een fimpje vrij gegeven dat er een test-trein over het 2e spoor heen reed.
Maar op zeer lage snelheid en die zal niet vol beladen zijn geweest.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

De politici van die landen zitten daar niet te stemmen voor de goedheid, toekomst of ontwikkeling van de mensheid o.i.d. die zitten daar uit eigenbelang of hooguit landsbelang. Als je als land afhankelijk bent van Russische grondstoffen/energie, wapens, geld of veiligheidsgarantie/bezetting etc. Dan, in het beste geval, onthoud je je van stemmen.

Dat is moreel of ethisch misschien heel fout, maar het blijft toch politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
onkl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Onduidelijk of ze nou echt een vinger in de pap hadden.
Begrijp dat er in Duitsland een Cyber Security Council bestaat -klinkt als lobby/netwerk vehikel voor zo'n branche, waar deze man lid van was.
Net als een Russisch bedrijf, Infotecs.

Vanuit het ministerie is een aantal keer gehint dat dit niet lekker combineerde met zijn functie. Dus beloofde hij beterschap. En dook vervolgens bij het eerste feestje van dat Council weer op.

Klinkt meer als een ambtenaar met een te dikke plaat voor z'n kop om z'n eigen integriteitsproblemen te herkennen dan als een full-fledged spion/dubbelagent.
Op zo'n positie alsnog niet acceptabel, dus vrij begrijpelijk dat 'ie ontslagen wordt.
Herinneren jullie je Arne Schönbohm nog, die Duitse security ambtenaar die een paar dagen geleden ontslagen werdt ivm Russische infiltratie?
Hier een draadje met meer info:

https://nitter.it/berlin_bridge/status/1579189032684515328

Lijkt alsof dit figuur iets teveel "gullible" punten begon te scoren voor de functie die hij vervulde.
Mogelijk belangwekkender dan dat, is dat het betrokken Russische bedrijf, Infotecs (Hernoemd naar Protelion, want anders viel alles wel erg op) geleid blijkt te worden door een ex-KGB agent (waarbij het goed te weten is dat "ex" voor "KGB" niet echt veel betekenis heeft) en producten verkocht om netwerken van klanten te scannen op mogelijke problemen. Je weet wel, van die tooltjes die adminrechten krijgen op ieder device in een organisatie...
In dit draadje wordt er verder ingegaan op dat zijspoor (hoofdspoor?):

https://nitter.it/berlin_bridge/status/1580309548748791808#m

Ik ken deze Jessica Berlin niet, ze lijkt zich te baseren op een uitzending van Jan Böhmermann, een soort Duitse Arjen Lubach. Voor zover ik begrijp is zij geen specifieke IT expert, dus ben benieuwd hoeveel nuances ze mist bij het beschrijven van security impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
pro_6or schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Weinig diplomatiek wel, vind ik dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Ik vind dat wel meevallen. Afrikaanse landen hebben niet de luxe om moreel bezig te zijn. Die moeten per definitie opportunistisch zijn. Ze worden immers min of meer uitgebuit door het westen (op economisch gebied) én door landen als China en Rusland.

Daarom snap ik ze wel. Onthouden van stemmen is juist een goed teken; dat betekent dat ze ook niet blij met de Russen zijn, anders was er wel écht tegengestemd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
dr.lowtune schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
De oorlog in Oekraïne vind ik heel erg, maar wat er bijvoorbeeld in Mali of Somalië gebeurd, het laat me echt koud.
Het laat jou koud als persoon, maar we hebben het hier over een Algemene Vergadering van de Verenigde Naties waar een heel land gevraagd wordt om een positie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Brazos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

De politici van die landen zitten daar niet te stemmen voor de goedheid, toekomst of ontwikkeling van de mensheid o.i.d. die zitten daar uit eigenbelang of hooguit landsbelang.
Dan zitten ze wat mij betreft in de verkeerde meeting.
Sinds het begin zijn de doelstellingen van de VN:
  • een wereld zonder oorlog;
  • zorgen voor goede banden tussen landen;
  • landen helpen om samen te werken: om het leven van arme mensen te verbeteren, honger en ziektes tegen te gaan, en de vrijheid en rechten van mensen te verbeteren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drone vs drone warfare:
Degene die zijn propellors heel houd wint zo te zien :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De cijfers van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fe7g17MXgAAJIq0?format=png&name=medium

Gisteren waren er al berichten over 4+ helikopters in het zuiden, ik ben benieuwd of we daar nog beelden van gaan zien. Erg veel drones vandaag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:44:
Drone vs drone warfare:
[Twitter]Degene die zijn propellors heel houd wint zo te zien :)
Is dat echt? Valt me op dat de filmende drone niet eens beweegt als die ander hem raakt. Of is die camera zo goed gestabiliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

[...]
Rusland heeft een permanente zetel in de veiligheidsraad van diezelfde organisatie...om maar even aan te geven hoe fucked upde situatie is, ook binnen de VN.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
JT schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Rusland heeft een permanente zetel in de veiligheidsraad van diezelfde organisatie...om maar even aan te geven hoe fucked upde situatie is, ook binnen de VN.
Volgens sommige is dat nog maar de vraag. Door het beëindigen van de USSR zou daarmee automatisch betekend dat ook hun VN lidmaatschap beëindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:06
onkl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Herinneren jullie je Arne Schönbohm nog, die Duitse security ambtenaar die een paar dagen geleden ontslagen werdt ivm Russische infiltratie?
Hier een draadje met meer info:
[Twitter]
https://nitter.it/berlin_bridge/status/1579189032684515328

Lijkt alsof dit figuur iets teveel "gullible" punten begon te scoren voor de functie die hij vervulde.
Mogelijk belangwekkender dan dat, is dat het betrokken Russische bedrijf, Infotecs (Hernoemd naar Protelion, want anders viel alles wel erg op) geleid blijkt te worden door een ex-KGB agent (waarbij het goed te weten is dat "ex" voor "KGB" niet echt veel betekenis heeft) en producten verkocht om netwerken van klanten te scannen op mogelijke problemen. Je weet wel, van die tooltjes die adminrechten krijgen op ieder device in een organisatie...
In dit draadje wordt er verder ingegaan op dat zijspoor (hoofdspoor?):
[Twitter]
https://nitter.it/berlin_bridge/status/1580309548748791808#m

Ik ken deze Jessica Berlin niet, ze lijkt zich te baseren op een uitzending van Jan Böhmermann, een soort Duitse Arjen Lubach. Voor zover ik begrijp is zij geen specifieke IT expert, dus ben benieuwd hoeveel nuances ze mist bij het beschrijven van security impact.
Jessica Berlin is zover ik weet een Oost Europa expert met nadruk op Rusland en voormalige Soviet Unie. Ze weet best wel wat over hoe het allemaal werkt.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:48
Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Volgens sommige is dat nog maar de vraag. Door het beëindigen van de USSR zou daarmee automatisch betekend dat ook hun VN lidmaatschap beëindigd.
Het concept successor state lost dit volgens mij gewoon op, het is niet de eerste revolutie tenslotte. Bovendien zin we inmiddels ruim 30 jaar verder, wat laat om tot een ander inzicht te komen. Bovendien2 betwijfel ik of het tot een resultaat leidt dat bevredigend is, ik denk dat een hervorming waar ook andere zetels wisselen/erbij komen/unanimiteit misschien niet meer nodig is meer oplevert. India, de Afrikaanse Unie, de Europese Unie, lijken mij bijv. entiteiten die een zetel zouden moeten hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Is dat echt? Valt me op dat de filmende drone niet eens beweegt als die ander hem raakt. Of is die camera zo goed gestabiliseerd?
Het filmpje zelf vind ik er aardig echt uit zien, ook de bewegingen etc.
Ik heb ook geen idee hoeveel weerstand zo'n drone voelt als die een andere hovering drone een love-tap geeft.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Tristan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

[...]
Dat zijn de doelstellingen van de VN, niet de doelstellingen van de individuele leden. Simpel gezegd:
  • De doelstelling van een land is vrijwel altijd eigenbelang.
  • Bezien dat feit leek het wat mensen handig om die landen een forum te bieden om een dialoog aan te gaan en te kijken of ze er bij conflicten samen op een slimmere manier uit kunnen komen dan simpelweg vechten. Dat forum werd de VN.
  • Die heeft dus als doel "Vrede bevorderen door ze zo lang te laten praten dat ze te moe zijn om te vechten" (Geparafraseerd).
  • Soms lukt dat wel, soms niet, cf. het model "niet geschoten, altijd mis".
Het lijkt me een beetje overdreven om de hele club af te serveren bezien dat "soms niet". Bij de oprichting wist iedereen al dat "soms wel" al een hele verbetering was en dat "lukt altijd" niet realistisch was.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

woepsie:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

geen 'cope cage' om de propellers, een stukje afbreken of vervormen is vaak genoeg om een drone onbestuurbaar te maken, daar is door de hoge rotatiesnelheid maar een klein tikje voor nodig. Je ziet op seconde 12 ongeveer dat er een stukje propeller afgebroken is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
de eerste comment:
and this is why russia won't use their aged nuclear weapons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Interessant punt. Feit is dat de situatie zoals deze nu is kennelijk genoeg geaccepteerd wordt om zo te functioneren. Fucked up, maar ja.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:08

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ja, dat is allemaal erg leuk voor juristen, maar zoveel jaar na dato een beetje pointless om daarover te beginnen. Zo zijn er meer dingen in de wereld die niet helemaal kosjer zijn gegaan. Zo kunnen we bezig blijven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En welke **** schiet dan ook over zijn eigen stad heen op de tegenstander..

"We are lucky they are so stupid...."

/edit:
(gezien UA geen Smerch in operatie heeft en met himars niet rusland in schiet, ga ik er vanuit dat dit idd 100% russche raketten waren)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2022 12:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:08

mphilipp

Romanes eunt domus

Slightly related: de 'viering' van de 'bevrijding' van delen van Finland in 1940. Lijkt een beetje op de poging tot annexatie van delen van Oekraïne, want Stalin dacht ook even Finland te kunnen inpikken, maar na ruim drie maanden, en 125.000 dooie commies, ging ie toch maar naar de onderhandelingstafel. Dat leverde ze toch maar mooi 9% Fins grondgebied op dat ze Rusland mochten noemen. En die ploerten vieren dat gewoon. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En momenteel is Putin met zijn chummy Erdogan aan het praten. Men verwacht een voorstel tot vredesonderhandelingen. Aan de ene kant wil ik graag dat het voor de Oekraïners ophoudt, en dat ze weer kunnen gaan opbouwen. Maar ik zou het absoluut een grote schande vinden als de uitkomst alsnog Rusland een deel van Oekraïne oplevert, inclusief de Krim. Het is gewoon een internationaal erkende souvereine staat, en geen enkel door Rusland uitgeschreven referendum zou daar verandering in moeten kunnen brengen.

Maar ja, wij hebben daar natuurlijk niets over te zeggen. Putin probeert natuurlijk met de recente aanvallen op de steden de Oekraïners te breken zodat de druk op Zelensky groter wordt op de strijd op te geven en vrede te accepteren. Dit gedrag zou toch niet beloond mogen worden. Sterker nog, ik ben eigenlijk van mening dat Rusland terug in zijn hok getrapt moet worden, zodat ze dit niet nog een keer in hun hoofd halen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

komt het niet allemaal uit Kyiv? Zou UA niet die permanente zetel en veto rechten moeten hebben dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

En welke **** schiet dan ook over zijn eigen stad heen op de tegenstander..

"We are lucky they are so stupid...."

/edit:
(gezien UA geen Smerch in operatie heeft en met himars niet rusland in schiet, ga ik er vanuit dat dit idd 100% russche raketten waren)
hopelijk, hele oude (s-300?) raketten die niet meer in allerbeste staat zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:35:
Slightly related: de 'viering' van de 'bevrijding' van delen van Finland in 1940. Lijkt een beetje op de poging tot annexatie van delen van Oekraïne, want Stalin dacht ook even Finland te kunnen inpikken, maar na ruim drie maanden, en 125.000 dooie commies, ging ie toch maar naar de onderhandelingstafel. Dat leverde ze toch maar mooi 9% Fins grondgebied op dat ze Rusland mochten noemen. En die ploerten vieren dat gewoon. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En momenteel is Putin met zijn chummy Erdogan aan het praten. Men verwacht een voorstel tot vredesonderhandelingen. Aan de ene kant wil ik graag dat het voor de Oekraïners ophoudt, en dat ze weer kunnen gaan opbouwen. Maar ik zou het absoluut een grote schande vinden als de uitkomst alsnog Rusland een deel van Oekraïne oplevert, inclusief de Krim. Het is gewoon een internationaal erkende souvereine staat, en geen enkel door Rusland uitgeschreven referendum zou daar verandering in moeten kunnen brengen.

Maar ja, wij hebben daar natuurlijk niets over te zeggen. Putin probeert natuurlijk met de recente aanvallen op de steden de Oekraïners te breken zodat de druk op Zelensky groter wordt op de strijd op te geven en vrede te accepteren. Dit gedrag zou toch niet beloond mogen worden. Sterker nog, ik ben eigenlijk van mening dat Rusland terug in zijn hok getrapt moet worden, zodat ze dit niet nog een keer in hun hoofd halen.
De meeting tussen Putin en Erdogan is niet relevant omdat UA daar niet aan tafel zit.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

pro_6or schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

hopelijk, hele oude (s-300?) raketten die niet meer in allerbeste staat zijn.
Hopelijk echte grond-grondraketten, uitgerekend díe zouden moeten functioneren, des te groter de grap als die het niet doen.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 37 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid