Muncher schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:51:
Ik vroeg mij het volgende af. Een van de genoemde reacties op een nucleaire escalatie is het conventioneel vernietigen van de zwarte vloot. Kan iemand mij uitleggen waarom deze vloot (in dit conflict) zo belangrijk is? Liggen alle schepen nu in de buurt van Oekraïne?
Ik vermoed dat jouw en mijn reactie naar
dit topic verplaatst gaan worden, dus om voor nu heel kort antwoord te geven met slechts één invalshoek: economisch. Oekraïne is nu zijn zeehavens kwijt. Deels door bezetting, maar vooral door blokkade.
Waar westerse landen sancties opleggen door ambtelijke en papieren maatregelen, doet Rusland dat in feite fysiek, simpelweg door de transportwegen door te snijden. En op de lange termijn doen de sancties pijn, want je krijgt minder geld binnen, waardoor je oorlogskas ook kleiner wordt.
En ja, het vervoer kan ook per weg en/of vliegtuig, maar per schip is over het algemeen nog altijd het meest economische, zeker voor bulkgoederen met een wat langere houdbaarheidsdatum. Dat zag je wel in de graandiscussie, waar het vervoer per vrachtwagen en trein werd geprobeerd, maar dat kwam bij lange na niet in de buurt van de exportcijfers per schip.
Ok, en een tweede argument: kijk naar wat er gebeurde nadat de Moskva was gesloopt. Categorietje Krim-brug zeg maar....