Vaak bu'j te bang!
Tweakers willen het nu weten he-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:13:
Idd, hele analyses en theorieën aan de hand van een paar potatocam filmpjes...wacht gewoon even af, de waarheid komt uiteindelijk vanzelf bovendrijven
Daily driver; MB R171 SLK280
Ik denk dat je nog wel een paar jaar moet wachten voordat de waarheid echt boven komt drijven.-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:13:
Idd, hele analyses en theorieën aan de hand van een paar potatocam filmpjes...wacht gewoon even af, de waarheid komt uiteindelijk vanzelf bovendrijven
[removed]
Hoezo? Remember de aanvallen op die luchtbasis op de Krim? Duurde wat, een maand voor ze het toegaven.redwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat je nog wel een paar jaar moet wachten voordat de waarheid echt boven komt drijven.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ghe ghe ‘bovendrijven’-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:13:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ietwat overdreven, maar het lijkt mij niet gek als er binnen nu en een week meer informatie is. Ik snap die drang niet om aan de hand van een paar vage filmpjes meteen alles te moeten gaan dood analyseren. Echt iets voor Tweakersredwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat je nog wel een paar jaar moet wachten voordat de waarheid echt boven komt drijven.
Vaak bu'j te bang!
Een mens heeft een hobby nodig!-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Ietwat overdreven, maar het lijkt mij niet gek als er binnen nu en een week meer informatie is. Ik snap die drang niet om aan de hand van een paar vage filmpjes meteen alles te moeten gaan dood analyseren. Echt iets voor Tweakers
De enige partij die het nu kan weten/uitvogelen is ook de enige die toegang heeft tot de locatie.
En wellicht waren zij ook de eerste met het nieuwsbericht (met nieuwslezeres) over vrachtwagen naar buiten brengen?
Ik heb het gevoel dat de Russen er hun eigen draai aan geven.
Juist daarom is het wel handig dat we (de mens/buitenstaanders) zoveel beeld materiaal hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-10-2022 23:45 ]
En wie hebben het gedaan en hoe hebben ze het gedaan? Ik weet dat Oekraine heeft gezegd dat zij erachter zaten, maar voor de rest is er nog maar weinig info wat er precies is gebeurt. Ook daar zul je dus pas over een tijdje de details van horen.BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:17:
[...]
Hoezo? Remember de aanvallen op die luchtbasis op de Krim? Duurde wat, een maand voor ze het toegaven.
[removed]
En wat maakt het uit als je het pad over een tijdje weetredwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:20:
[...]
En wie hebben het gedaan en hoe hebben ze het gedaan? Ik weet dat Oekraine heeft gezegd dat zij erachter zaten, maar voor de rest is er nog maar weinig info wat er precies is gebeurt. Ook daar zul je dus pas over een tijdje de details van horen.
Vaak bu'j te bang!
Niets, behalve dat je je in de tussentijd best kunt vermaken met allerlei theorieën uit te puzzelen-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:21:
[...]
En wat maakt het uit als je het pad over een tijdje weet
[removed]
Mahir is gewoon een verbastering van de naam Maher. Het is inderdaad een Arabische naam, maar komt ook voor in Perzisch en Hebreeuws.downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:03:
[...]
Ik zie net op hetzelfde kanaal de naam van de truckdriver: Mahir Yusubov. Google noemt Mahir een Arabische naam. Kansje dat er een link met Tsjetsjenië of een ander islamitisch republiekje daar in Zuid Rusland is?
Mijn gedachten gaan uit naar zijn familie. Die hebben net hun vader/broer/neef verloren, zonder dat ze weten waarom. Ze hebben (gaan we van uit) geen afscheid kunnen nemen. En ze zullen het waarschijnlijk nooit weten waarom, terwijl ze onder druk komen te staan.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ondertussen geen Oekraïne Rusland de schuld :-tom-562 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:13:
https://www.gelderlander....trijd-in-moskou~ab87989b/
Putin zelf is bijna onaantastbaar, maar je kan uiteraard ontzettend veel onrust en wantrouwen kweken door dit soort acties uit te voeren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
A senior Ukrainian official, speaking on condition of anonymity, said that Ukraine’s intelligence services had orchestrated the attack and that it involved a bomb loaded onto a truck that drove across the bridge. https://t.co/RD9SZWUswz https://t.co/rPEBFDSgWh
— Evan Hill (@evanhill) 8 oktober 2022
Good thread by Nick. These two photos, one from @Maxar, also suggest the explosion occurred above the bridge given the burn marks and explosive residue above the road and not below. True, we can't see around the one column but there are no burns on the rail bridge columns. https://t.co/5jyMoKKVNi pic.twitter.com/lwH8HI8y2u
— Rob Lee (@RALee85) 8 oktober 2022
PSN
/f/image/fcLbNCAlgmVQP7mEt9zQHsfW.png?f=fotoalbum_large)
vs
/f/image/1PccGWw7vE58Qw1mSfDVD71T.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een 'blast fragmentation warhead' van de AGM-84 Harpoon die in ATACMS 300+KM range zou moeten hebben. Een 'normale' ATACM heeft een soort cluster munitie tegen troepen/tanks, deze variant is speciaal gemaakt voor het uitschakelen van gebouwen, bruggen en bunkers.
Betreft de screenshots: Ik vind het er veel op lijken. Middelpunt van de ontploffing lijkt ook wat meer aan de zijkant van de brug te liggen dan op de positie van de vrachtwagen? Er komt ook extra veel water van rechts ná de ontploffing (wat natuurlijk ook een reactie kan zijn op het instorten van de brug).
Als je even van het KISS principe uit gaat is het afvuren van een raket die er speciaal voor is gemaakt een brug uit te schakelen een makkelijkere oplossing dan een zelfmoord truck vanaf de kant van Rusland de brug op te laten rijden.
[ Voor 71% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2022 00:01 . Reden: had eerst de M48 als type, maar dat was een andere ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
200 rubles and inspection doesn’t exist on the Crimean bridge 😁😆 pic.twitter.com/P8nguz2tsq
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
Ik vraag me dus echt al de hele dag af wat die vonkenregen (op de beelden van de brug explosie) a la thermiet/gesmolten metaal nou is?sdk1985 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:36:
Wat vinden jullie van de WAU-23/B?
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
Ik vind het er veel op lijken. Middelpunt van de ontploffing lijkt ook wat meer aan de zijkant van de brug te liggen dan op de positie van de vrachtwagen? Er komt ook extra veel water van rechts ná de ontploffing (wat natuurlijk ook een reactie kan zijn op het instorten van de brug).
[Twitter: https://twitter.com/support_SSO/status/1578855603987881985]
En daarna nog 1 maar dan gaat het niet verder? Zeer verdacht.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:46:
Zou dit ook nep zijn? Raketinslag op de Krimbrug:
[Twitter]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
En waarom dan niet gelijk op de spoorbrug? Dat is wat ze het liefst uitgeschakeld willen zien. Daarnaast hebben we al gezien dat dat vooral zorgt voor veel gaten en niet zo'n ontplofte brug.carpebios schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:47:
[...]
En daarna nog 1 maar dan gaat het niet verder? Zeer verdacht.
[removed]
De explosie is een heel andere kleur dan op de CCTV. En er is daar een 2e raket waar ze snel wegschakelen.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:46:
Zou dit ook nep zijn? Raketinslag op de Krimbrug:
[Twitter]
Als dit vandaag was, is het filmpje ook gespiegeld.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 23:51 ]
PSN
Zelf met een himars is een spoor raken nog best een kunst. Wellicht heeft hij gewoon het spoor gemist, en de weg geraakt. En het zou gezien de afstand natuurlijk een atacms moeten zijn. Die zijn met een zwaardere lading te krijgen dan de raketten die vorige brug raakte.redwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:49:
[...]
En waarom dan niet gelijk op de spoorbrug? Dat is wat ze het liefst uitgeschakeld willen zien. Daarnaast hebben we al gezien dat dat vooral zorgt voor veel gaten en niet zo'n ontplofte brug.
[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 09-10-2022 00:01 ]
Deputy speaker of the Russian parliament Pyotr Tolstoy advocates for Russia to destroy all of Ukraine's infrastructure, driving it "into the 18th century." BTW, Tolstoy and other Russian lawmakers have been publicly urging for that to be done all along. pic.twitter.com/f79D5GPzuN
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 8 oktober 2022
[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 09-10-2022 00:04 ]
Ik weet niet, maar je links doen niks of wijzen niet naar de tweet die je bedoelt.XWB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:04:
In Rusland is men er nog niet uit hoe de aanval op de Krimbrug beantwoord moet worden. Parlementslid Pyotr Tolstoy roept in elk geval op om Oekraïne terug te trappen naar de 18de eeuw:
[Twitter]
[Afbeelding]
Edit : inmiddels wel
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die dingen zijn zo nauwkeurig dat als ie de rails gemist had, hij in het water terecht was gekomen. Daarnaast blijf je ermee zitten dat je dan vooral een gat krijgt en niet een ontploffing boven het wegdek. Een vrachtwagen blijft voorlopig een heel stuk logischer.blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:57:
[...]
Zelf met een himars is een spoor raken nog best een kunst. Wellicht heeft hij gewoon het spoor gemist, en de weg geraakt. En het zou gezien de afstand natuurlijk een atacms moeten zijn. Die zijn met een zwaardere lading te krijgen dan de raketten die vorige brug raakte.
[removed]
De tijd van grote kanonnen op grote schepen is echt al jaren voorbij. De V.S. had er nog 1 in service tot eind vorige eeuw maar het concept is klaar. Tegenwoordig gaat het met raketten in plaats van deze rakkers:GekkePrutser schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Ok ik dacht dat ze meer marine hadden en een wel gemikt schot van een scheepskanon moet het hem toch wel doen dacht ik. Maargoed. Ik ben absoluut geen militair expert. [knip]
:strip_exif()/f/image/puvcNAAk9pwFXVIl3OZaSvtr.jpg?f=fotoalbum_large)
De nauwkeurigheid van de atacms (de CEP) is 10-50 meter. Mikken op het spoor en de weg raken is dus prima mogelijk.redwing schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:11:
[...]
Die dingen zijn zo nauwkeurig dat als ie de rails gemist had, hij in het water terecht was gekomen. Daarnaast blijf je ermee zitten dat je dan vooral een gat krijgt en niet een ontploffing boven het wegdek. Een vrachtwagen blijft voorlopig een heel stuk logischer.
En hij (mits met m57e warhead) heeft een proximity sensor. Je kunt hem dus prima een (paar) meter boven het dek detoneren.
Een vrachtwagen is zeker een goede hypothese. We zullen het wellicht nooit weten.
[ Voor 7% gewijzigd door blissard op 09-10-2022 00:36 ]
:strip_exif()/f/image/7955UrfyS9DY2kqIElhq9jF8.webp?f=fotoalbum_large)
In de haven van Portsmouth ligt al tijden de HMS Victory, het vlaggeschip van Admiraal Nelson tijdens Trafalgar. Zo af en toe mag die ook een Broadside doen. Rolling, want een echte Broadside is teveel geweld voor de 300 jaar oude dame.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=f_FpYLnNhVw]
Je wilt er gewoon niet naast varen als dat in 1 keer af gaat.

Als er een ATACMS zou zijn gebruikt zou Rusland anders reageren. Dat zou makkelijk te verifiëren zijn aan de hand van de gevonden shrapnel. Het wegdek zou er vol mee moeten zitten overal rondom de inslag. Nee daar geloof ik echt niets van.HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:41:
[...]
Ik vraag me dus echt al de hele dag af wat die vonkenregen (op de beelden van de brug explosie) a la thermiet/gesmolten metaal nou is?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Een vrachtwagen die zoveel schade aanbrengt lijkt mij echt onmogelijk. Helemaal doordat alle kracht van zo'n explosie gewoon de lucht in verdwijnt...sdk1985 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:58:
Om in de wijze woorden van de trein debunkers te spreken 'de truck theorie is toch al lang ontkracht'.
[Twitter]
Wel serieus: Op het minder bekeken filmpje komt er een golf aan vóór ontploffing. Kan toeval zijn, maar het is wel alleen bij de pijler die vervolgens midden in de explosie zit.
[Twitter]
(In deze tweet het eerste filmpje met het computerscherm en de gele verlichting).
Overigens renderen beeldschermen in mijn ervaring normaal gesproken van boven naar beneden. Beste is het originele filmpje, geen filmpje van een beeldscherm.
Dat is een rare argumentatie. Een vrachtwagen kan heel wat meer explosieven vervoeren dan vrijwel elk alternatief. Tenzij je denkt dat het een schip was. Maar ik denk dat een dergelijk groot schip wel ergens op camera gezien zou zijn.AMARONE schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 03:13:
[...]
Een vrachtwagen die zoveel schade aanbrengt lijkt mij echt onmogelijk. Helemaal doordat alle kracht van zo'n explosie gewoon de lucht in verdwijnt...
Daarnaast kan ik me nog steeds behoorlijk kwaad maken om de rol van een groot aantal Europese banken en de (ex-)verworvenheid van commerciële Westerse banken met het regime in het algemeen. Een hele buts aan schimmige kleinere Italiaanse en Zwitserse banken, maar ook de volkse Raiffeisen (Oostenrijk) en onze eigen ABN. Dezelfde partijen die inmiddels volop op de ESG bandwagon zijn gesprongen, zijn in de afgelopen 15 jaar aantoonbaar dealmaker/financier geweest voor schimmige praktijken of erger nog hebben financiële middelen van criminelen via derden weggesluisd naar o.a. Londen.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:42:
[...]
Even terug grijpend naar een stelling die ik een aantal(?) dagen geleden deed over het niet kunnen projecteren van westerse referentiekader op de Russische maatschappij: ik werd net door iemand gewezen op de naam van deze 'elite' politie eenheid, namelijk de oprichter van de cheka en de grondlegger van de NKVD (eigenlijk de voorganger).
Deze eenheid bestond al lang, maar dit zou écht niet kunnen in de westerse maatschappij. Alsof Duitsland de GSG-9 zou hernoemen naar 'Heinrich Himmler division'. Des de erger vind ik het dat we al die tijd gewoon handel gedreven hebben met dit land: dit is een (defacto privé) eenheid met volledig militair arsenaal (van mortieren tot tanks) ter ere van een (in Rusland alom bekende) onderdrukker en massamoordenaar. Waar Nederland reguliere militaire eenheden (zij het vaak reservisten en opkomelingen) gebruikt voor 'vulling' op nationale vieringen, heeft Rusland nog steeds een apart leger wat direct gelieerd is aan de president voor de beveiliging - wat ik alleen maar kan verklaren door diep wantrouwen. Hoe rood moet een vlag zijn?
Het meest frustrerende is dat veel van de engerds die bijvoorbeeld de illegale annexatie van Yukos en daarmee het gevangennemen van Chodorkovski mogelijk hebben gemaakt, nog steeds topfuncties bekleden bij onder andere UBS.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
US ammunition supplies dwindle as Ukraine war drains stockpilesThe United States will soon be unable to provide Ukraine with certain types of ammunition
Hoe staat het daarmee? Is dat mogelijk? Maanden hebben we het erover gehad dat het in Rusland op zou zijn, maar gaat het misschien andersom eerst? Moeten we ons zorgen maken?
Dat zijn al tijden verhalen die ik juist over Rusland hoor, is het andersom ook juist? Kan iemand me geruster stellen?restocking to pre-invasion levels could take years
Verwijderd
Behalve dan dat de vs net iets minder problemen zal hebben met het opschroeven van de productie:Semyon schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 03:49:
[...]
US ammunition supplies dwindle as Ukraine war drains stockpiles
Hoe staat het daarmee? Is dat mogelijk? Maanden hebben we het erover gehad dat het in Rusland op zou zijn, maar gaat het misschien andersom eerst? Moeten we ons zorgen maken?
[...]
Dat zijn al tijden verhalen die ik juist over Rusland hoor, is het andersom ook juist? Kan iemand me geruster stellen?
Bron: https://en.defence-ua.com...ction_in_a_year-4292.htmlThe U.S. Plans Double or Triple HIMARS, GMLRS, ATGM and MPADS Production in a Year
Dan hebben we het nog niet over Russische "donaties", de alternatieven uit Europa/Azië en, als het echt moet, andere wapensystemen.
Verwijderd
"Na de overwinning herstellen we alles" - naar 17e eeuwse standaard zoals de rest van het civiele gebeuren in Rusland erbij ligt neem ik aan?XWB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:04:
In Rusland is men er nog niet uit hoe de aanval op de Krimbrug beantwoord moet worden. Parlementslid Pyotr Tolstoy roept in elk geval op om Oekraïne terug te trappen naar de 18de eeuw:
[Twitter]
[Afbeelding]
Verwijderd
De vraag is ook munitie voor wát. Het is niet of er zo veel westers materieel rijd. Dus uiteindelijk kan er ook ander spul gestuurd worden waar wel veel ammo voor is.Semyon schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 03:49:
[...]
US ammunition supplies dwindle as Ukraine war drains stockpiles
[...]
Dat zijn al tijden verhalen die ik juist over Rusland hoor, is het andersom ook juist? Kan iemand me geruster stellen?
Nog geen enkele westerse tank, zwaardere raketten of vliegend spul is daar. En dat is waar juist de grootste kracht zit. Dus in de zin van westerse capability is er vrijwel geen impact op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 09-10-2022 06:48 ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dat klopt niet. Het Duitse woord Panzer omvat alle soorten gepantserde voertuigen, inclusief de tank (Kampfpanzer) en het pantservoertuig (Schützenpanzer).
https://www.ukrinform.net...tack-on-zaporizhzhia.html
10 raketten ongericht op Zaporizhia."Last night's rocket attack on Zaporizhzhia damaged apartment buildings and streets of the private households sector of the city. According to initial reports, five private buildings were destroyed and about 40 damaged. At this time, 17 people are known to have died. My condolences to loved ones," Kurtiev wrote.
[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2022 07:48 ]
PSN
❗️Crimean Bridge Illuminated In Russia’s Colors After All Traffic Resumes
— John Carter (@JohnEdgarCarter) 9 oktober 2022
Following the terrorist attack on the Kerch Bridge, all rail & automobile traffic accross it resumed Saturday evening
The bridge was illuminated in the colors of the Russian flag. pic.twitter.com/VH7nMSLz10
A'dam PVOutput
Ik begreep van Theiner dat dit de fabrieksspecificatie is, maar dat ze in werkelijkheid op de meter nauwkeurig werken.blissard schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:28:
[...]
De nauwkeurigheid van de atacms (de CEP) is 10-50 meter. Mikken op het spoor en de weg raken is dus prima mogelijk.
En hij (mits met m57e warhead) heeft een proximity sensor. Je kunt hem dus prima een (paar) meter boven het dek detoneren.
Een vrachtwagen is zeker een goede hypothese. We zullen het wellicht nooit weten.
https://nitter.it/NOELreports/status/157901140624215244862500 and counting…. pic.twitter.com/jE94TKWQhM
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 oktober 2022
[ Voor 25% gewijzigd door _Eend_ op 09-10-2022 09:41 . Reden: Nu met plaatje ]
We kunnen bijna een poll gaan aanmaken haha, ik zit nu op raket-theoriesdk1985 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:36:
Wat vinden jullie van de WAU-23/B?
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
Dit is een 'blast fragmentation warhead' van de AGM-84 Harpoon die in ATACMS 300+KM range zou moeten hebben. Een 'normale' ATACM heeft een soort cluster munitie tegen troepen/tanks, deze variant is speciaal gemaakt voor het uitschakelen van gebouwen, bruggen en bunkers.
Betreft de screenshots: Ik vind het er veel op lijken. Middelpunt van de ontploffing lijkt ook wat meer aan de zijkant van de brug te liggen dan op de positie van de vrachtwagen? Er komt ook extra veel water van rechts ná de ontploffing (wat natuurlijk ook een reactie kan zijn op het instorten van de brug).
Als je even van het KISS principe uit gaat is het afvuren van een raket die er speciaal voor is gemaakt een brug uit te schakelen een makkelijkere oplossing dan een zelfmoord truck vanaf de kant van Rusland de brug op te laten rijden.

Hopelijk kunnen we deze week een heel belangrijke naam toevoegen aan de lijst met doden: Patriarch Kirill_Eend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:40:
[Twitter]https://nitter.it/NOELreports/status/1579011406242152448
[Afbeelding]
Wat een gewetenloze man... echt bizar.. de duivel zelf, ondanks dat hij het hoofd van de kerk is.
KGB agent Vladimir Gundyayev (alias: Patriarch Kirill, head of Russian Orthodox "Church") is dying. Last "sermons" he gave were on glory of death and genocide. Expect Putin to milk this death to the max to try to distract his subjects.
— Igor Sushko (@igorsushko) 9 oktober 2022
(Art by #aleshastupin) https://t.co/NPK2cvlMBx pic.twitter.com/8RkRCk1kND
nope
Nee, vrij heftige COVID infectie.Indoubt schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:03:
Heeft Kirill een kopje thee gehad of zo? Die was toch nog niet zo oud. Nu is de levensverwachtig voor mannen in rusland ook niet zo hoog en, als ik het goed heb begrepen, de laatste tijd nog flink dalend.
Er gaan zelfs geruchten dat ie al dood is, maar ivm Putin's verjaardag zou de bekendmaking met een paar dagen uitgesteld zijn.
Overigens is de beste man 75 jaar oud.
[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 09-10-2022 10:10 ]
nope
Belangrijk? Hoe dan? Een handvol oude vrouwtjes zal om hem huilen maar Putin zal hem vervangen en dat is dat. Ik zie niet hoe dit consequenties zou hebben. Het is niet alsof de Russische kerk een onafhankelijk instituut is waar een criticus van Putin de leiding kan krijgen.bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Hopelijk kunnen we deze week een heel belangrijke naam toevoegen aan de lijst met doden: Patriarch Kirill
Wat een gewetenloze man... echt bizar.. de duivel zelf, ondanks dat hij het hoofd van de kerk is.
[Twitter]
Opgeruimd staat netjes. Maar verder zie ik het belang van zijn dood niet.
De kerk heeft veel invloed o.a. in het verspreiden van propaganda. Maar goed volgende poppetje staat al weer klaar die gewoon verder gaat waar de voorganger is gebleven.downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Belangrijk? Hoe dan? Een handvol oude vrouwtjes zal om hem huilen maar Putin zal hem vervangen en dat is dat. Ik zie niet hoe dit consequenties zou hebben. Het is niet alsof de Russische kerk een onafhankelijk instituut is waar een criticus van Putin de leiding kan krijgen.
Opgeruimd staat netjes. Maar verder zie ik het ook van zijn dood niet.
Wel leuk al die hoog geplaatste die dan dood gaan door een of andere dubieuze oorzaak maar in de meeste gevallen worden gewoon vervangen door poppetjes die net zo erg of erger zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 09-10-2022 10:23 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Dat snap ik. Maar de volgende Patriarch zal net zo goed een lakei van Putin zijn.Chaoss schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:21:
[...]
De kerk heeft veel invloed o.a. in het verspreiden van propaganda.
Weet iemand wat de bron is van deze stats? Heb in reacties op z'n dagelijkse tweets hiervan nooit een bron gezien._Eend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
De cijfers komen uit het ochtendrapport van de Oekraïense Generale StafJT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Weet iemand wat de bron is van deze stats? Heb in reacties op z'n dagelijkse tweets hiervan nooit een bron gezien.
Mee eens, heb mijn post nog ge-edit, zie boven.downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Dat snap ik. Maar de volgende Patriarch zal net zo goed een lakei van Putin zijn.
Er is altijd veel euforie wanneer een of andere generaal of andere hoog geplaatst oficier of minister van de Putin-clan dood onderaan een raam wordt gevonden maar je schiet er helemaal niets mee op.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ministerie van defensie van de Oekraïne. Ik vermoed dat de cijfers in werkelijkheid wat lager liggen. En dat ze de verliezen van DNR/LNR samen hebben gevoegd met de verliezen van het Russische leger. Wat dat betreft liepen ze wat op de zaken vooruit maar Rusland heeft de verschillende Oekraïense regio's nu ook samen gevoegd met Rusland. Al zullen ze, voor PR redenen, de slachtoffers van voor ze DNR/LNR bij Rusland voegden niet zien als slachtoffers van Russische militairen.JT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Weet iemand wat de bron is van deze stats? Heb in reacties op z'n dagelijkse tweets hiervan nooit een bron gezien.
Cijfers die van Rusland en LNR/DNR zelf kwamen, en al weken oud zijn, waren 6000 Russische doden, 10.000 DNR en 10.000 LNR. Zeg pak em beet samen ongeveer 30.000 doden aldus Russische bronnen. Tevens kan je verwachten dat de Russen deze cijfers creatief laag houden.
En doorgaans zijn de aantallen gewonden een stuk hoger als de doden. Een factor 2 a 3x meer is niet ongebruikelijk. En wat dan vooral interessant zou zijn om te weten is hoeveel van de gewonden kunnen nooit meer terug keren in het leger?
Ik kan me voorstellen dat het vanuit een militair perspectief op zich niet veel uit maakt of een vijandige soldaat dood is of zodanig gewond dat ie ook permanent is uitgeschakeld. Dus op zich is het belangrijkste getal de som van doden en permanent uitgeschakelde. Je zou zelfs kunnen stellen dat invalide veteranen een extra last zijn voor de vijand die nog decennia na de oorlog doorwerkt.
En als je uitgaat van permanent uitgeschakelde tegenstanders dan zou die ~60.000 'doden' aan 'Russische' zijde aardig kunnen kloppen. Al denk ik wel dat de verliezen aan Oekraïense zijde hoger liggen dan aan Russische zijde.
Met de cijfers mbt materieel heb ik wat meer moeite, van beide partijen. Ze geven ook alleen cijfers van de tegenpartij maar niet hun eigen verliezen. Maar ik heb de indruk dat die cijfers van beide partijen overdreven zijn. Zoals gebruikelijk.
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Euforie is niet nodig.Chaoss schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Er is altijd veel euforie wanneer een of andere generaal of andere hoog geplaatst oficier of minister van de Putin-clan dood onderaan een raam wordt gevonden maar je schiet er helemaal niets mee op.
Tevredenheid is er wel, juist omdat er wel iets mee wordt opgeschoten.
De eens capabel geachten, worden aan de kant geschoven en vervangen door of 'extremere optie' of simpelweg ja-knikkers, van mindere garnituur.
Nu is een ja-knikker ingeruild voor een 'extremere optie'.
Zie de aanstelling van een corrupte, criminele generaal als nieuwe commandant van de Russische bezetters in Oekraïne.
Yet Surovikin also has a checkered history that includes two stints in jail for allegedly selling weapons and for leading a military column against protesters during the 1991 coup. He has also previously served in Tajikistan and Chechnya.
“For over 30 years, Surovikin’s career has been dogged with allegations of corruption and brutality,” wrote British intelligence officials in a recent report on Surovikin’s likely promotion to lead the southern military group.
https://www.theguardian.c...-sergei-surovikin-ukraine“It is highly symbolic that Sergei Surovikin, the only officer who ordered to shoot on revolutionaries in August 1991 and actually killed three people, is now in charge of this last-ditch effort to restore Soviet Union,” wrote Grigory Yudin, a Russian political scientist and sociologist. “These people knew what they were doing, and they know now.”
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Dat bij elkaar voegende maakt dat Ukraine op dit moment qua fysiek bewijs de getelde voertuigen met iets van 30% hoger rapporteert dan waar foto bewijs van is en dat qua personele verliezen aan Russische zijde dit lastiger meetbaar is maar volgens Russische bronnen niet eens enorm veel af lijkt te wijken.
Exact zullen we het niet weten, maar alleen al kijkende naar materiële verliezen is Rusland in het nadeel. Of eigenlijk zijn Ukrainse burgers in het nadeel: daar zijn er honderduizenden van omgekomen, door random beschietingen van Rusland.
Edit: Rusland rapporteert overigens meer materiele schade aan Ukrainse zijde dan ze ooit hebben gehad. Dat wat Ukraine meldt is niet vergelijkbaar aan wat Rusland doet qua onzin verzinnen.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-10-2022 11:09 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Best mooie cijfers weer, vooral 18x artillerie tikt lekker aan._Eend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kan makkelijk, zie o.a. deze post:AMARONE schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 03:13:
[...]
Een vrachtwagen die zoveel schade aanbrengt lijkt mij echt onmogelijk. Helemaal doordat alle kracht van zo'n explosie gewoon de lucht in verdwijnt...
nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:19:
[...]
Dit is een doorsnee ANFO bom vanuit een busje:
[Afbeelding]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
In de meeste gevallen blijken achteraf de verliezen juist groter te zijn als je die vergelijkt met normale schattingen (zoals Oekraine doet)The Reeferman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Ministerie van defensie van de Oekraïne. Ik vermoed dat de cijfers in werkelijkheid wat lager liggen. En dat ze de verliezen van DNR/LNR samen hebben gevoegd met de verliezen van het Russische leger. Wat dat betreft liepen ze wat op de zaken vooruit maar Rusland heeft de verschillende Oekraïense regio's nu ook samen gevoegd met Rusland. Al zullen ze, voor PR redenen, de slachtoffers van voor ze DNR/LNR bij Rusland voegden niet zien als slachtoffers van Russische militairen.
Cijfers die van Rusland en LNR/DNR zelf kwamen, en al weken oud zijn, waren 6000 Russische doden, 10.000 DNR en 10.000 LNR. Zeg pak em beet samen ongeveer 30.000 doden aldus Russische bronnen. Tevens kan je verwachten dat de Russen deze cijfers creatief laag houden.
En doorgaans zijn de aantallen gewonden een stuk hoger als de doden. Een factor 2 a 3x meer is niet ongebruikelijk. En wat dan vooral interessant zou zijn om te weten is hoeveel van de gewonden kunnen nooit meer terug keren in het leger?
Ik kan me voorstellen dat het vanuit een militair perspectief op zich niet veel uit maakt of een vijandige soldaat dood is of zodanig gewond dat ie ook permanent is uitgeschakeld. Dus op zich is het belangrijkste getal de som van doden en permanent uitgeschakelde. Je zou zelfs kunnen stellen dat invalide veteranen een extra last zijn voor de vijand die nog decennia na de oorlog doorwerkt.
En als je uitgaat van permanent uitgeschakelde tegenstanders dan zou die ~60.000 'doden' aan 'Russische' zijde aardig kunnen kloppen. Al denk ik wel dat de verliezen aan Oekraïense zijde hoger liggen dan aan Russische zijde.
Met de cijfers mbt materieel heb ik wat meer moeite, van beide partijen. Ze geven ook alleen cijfers van de tegenpartij maar niet hun eigen verliezen. Maar ik heb de indruk dat die cijfers van beide partijen overdreven zijn. Zoals gebruikelijk.
[removed]
Belangrijk omdat hij een notoire opruier is, met een kerk als dekmantel. Een wolf in schaapskleren zeg maar.downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Belangrijk? Hoe dan? Een handvol oude vrouwtjes zal om hem huilen maar Putin zal hem vervangen en dat is dat. Ik zie niet hoe dit consequenties zou hebben. Het is niet alsof de Russische kerk een onafhankelijk instituut is waar een criticus van Putin de leiding kan krijgen.
Opgeruimd staat netjes. Maar verder zie ik het belang van zijn dood niet.
Enkele voorbeelden:
- Hij zegt dat deelnemen aan de oorlog 'Washes Away All Sins'
- "Russia has never attacked anyone."
Hij heeft een groot publiek, onderschat dit niet. Zeer waarschijnlijk ook onder soldaten.
Samengevat (gejatte quote): "Kirill has thus become the spiritual leader Moscow needs to justify the war in Ukraine"
Ik weet prima dat de opvolger wellicht net zo erg is of erger, maar het gaat mij nu puur om Kirill.
nope
Waarschijnlijk was de vorige al verregend.
MinBuZa Rusland: "Levering van langeafstands- of krachtigere wapens door het Westen aan Kyiv zijn voor ons een rode lijn."
— Isa Yusibov 🇪🇺 🇳🇱 🇺🇦 (@Isa_Yusibov) 9 oktober 2022
Statement is echt van vandaag :) pic.twitter.com/MDrIewKddJ
[ Voor 13% gewijzigd door bloody op 09-10-2022 11:46 ]
nope
Dit type uitspraak doet me denken aan een kippenkuiken met een eierschaal op zijn hoofd.bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:46:
Nou.. Rusland heeft opnieuw een rode lijn getrokken![]()
[Twitter]
En denk niet dat de Russen het zelf niet doorhebben, ook dit is weer een subcategorie leugen die in hun cultuur al heel wat jaren bestaat.bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:46:
[Twitter]
Geen idee wat ik hiervan moet make. Wat voor rode lijn dan? En wat gebeurd er als je die overgaat? Weer klassiek dreigen van Rusland…bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:46:
[Twitter]
Precies, gaat nergens over.Muncher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Geen idee wat ik hiervan moet make. Wat voor rode lijn dan? En wat gebeurd er als je die overgaat? Weer klassiek dreigen van Rusland…
Behalve 1 ding.. Je kunt er uit afleiden dat ze bang zijn voor deze wapens, dat is prima
nope
Volgens mij leveren ze meer wapens aan Oekraïne dan aan hun eigen leger.
[ Voor 38% gewijzigd door Yamy_Daffy op 09-10-2022 12:13 ]
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Het verhaal is redelijk NSFL, als je daar niet tegen kunt zou ik het even skippen: https://nos.nl/artikel/24...ar-belandde-in-raketregen
Wat ik veel interessanter vind, is dat er de laatste week heel weinig vorderingen zijn op het slagveld. Het ging hard, totdat StarLink opeens kuren ging vertonen. Sindsdien... bijna niks meer. Kan uiteraard nog toeval zijn.
Het was ook wel rondom het moment dat er opeens weer SecOps (als ik de termgoed heb - stilte rondom de operatie) werd afgekondigd. Daarnaast waren er geruchten dat er naar het Zaporizhzia front omgekeken ging worden.
Naar mijn idee zijn dit momenteel de belangrijkste onderwerpen, al het andere is ondergeschikt voor wat er op het slagveld gebeurd.
P.S. Je begint hier een metadiscussie die we in het topic zelf liever niet zien
[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 09-10-2022 22:33 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
En dat Starlink probeert om rusland te blokkeren als hun apparatuur van Starlink in handen hadden?
In dit geval kwamen Starlink schotels online in, voor Starlink, Russisch gebied.
Maar als er geen nieuws van het slagveld komt dan hebben we wat afleiding nodig. Kapotte brug, dode patriarch, dat soort geneuzel.Freakertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:19:
Vrachtwagentje, bootje, bruggetje, patriarchje, nukeje... allemaal heel leuke discussies, maar naar mijn beeld eigenlijk alleen maar zijstraten die afleiden.
Wat ik veel interessanter vind, is dat er de laatste week heel weinig vorderingen zijn op het slagveld. Het ging hard, totdat StarLink opeens kuren ging vertonen. Sindsdien... bijna niks meer. Kan uiteraard nog toeval zijn.
Het was ook wel rondom het moment dat er opeens weer SecOps (als ik de termgoed heb - stilte rondom de operatie) werd afgekondigd. Daarnaast waren er geruchten dat er naar het Zaporizhzia front omgekeken ging worden.
Naar mijn idee zijn dit momenteel de belangrijkste onderwerpen, al het andere is ondergeschikt voor wat er op het slagveld gebeurd.
Dat er te lang en te vaak werd gespeculeerd op niks af ben ik met je eens. *knip* Diplomatieker: "Je uitspraak kunnen mensen als belerend opvatten" Er zijn niet echt nieuwe details naar buiten gekomen, dus er valt niet veel te bespreken. Zelfs de opschoning van de staf die Poetin in gang heeft gezet geeft weinig reden tot discussie omdat het netto nul invloed heeft op de oorlog.Freakertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:19:
Vrachtwagentje, bootje, bruggetje, patriarchje, nukeje... allemaal heel leuke discussies, maar naar mijn beeld eigenlijk alleen maar zijstraten die afleiden.
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 09-10-2022 22:11 ]
Ik moest even Googlen wat NSFL is. NSFW ken ik wel, maar NSFL blijkt een Gen Z-term te zijn. Weer wat geleerd. Bedankt voor de link. Het verhaal vond ik nu niet zo nsfl, maar misschien andere generatie._Eend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:14:
...
Het verhaal is redelijk NSFL, als je daar niet tegen kunt zou ik het even skippen: https://nos.nl/artikel/24...ar-belandde-in-raketregen
Nou, bang is niet het juiste woord als ik dit draadje mag geloven, de stront loopt hun langs de benen naar beneden...bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:06:
[...]
Precies, gaat nergens over.
Behalve 1 ding.. Je kunt er uit afleiden dat ze bang zijn voor deze wapens, dat is prima
Indien dit waar is, hoe denkt Rusland deze oorlog te winnen?
https://twitter.com/nocla...HfWTvbQNf7VxhTvK6I6Q&s=19
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Door heel, heel, HEEL veel (onbewapende) mannen naar de aan te vallen posities te sturen. Op een gegeven moment zijn de kogels en raketten op en raken de posities overmand. De UA heeft het niet voor niets steeds over human waves.C00P schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Nou, bang is niet het juiste woord als ik dit draadje mag geloven, de stront loopt hun langs de benen naar beneden...
Indien dit waar is, hoe denkt Rusland deze oorlog te winnen?
https://twitter.com/nocla...HfWTvbQNf7VxhTvK6I6Q&s=19
Ja, ik ga er vanuit dat beide kanten deze cijfers inzetten als propagandamiddel. Vandaar ook mijn vraag wie de bron is. Al vraag ik mij af of de cijfers aan Oekraïense zijde wat betreft doden echt meer zullen zijn dan bij de russen. Verdedigende kant heeft hier meestal flink voordeel, er zijn geen massavernietigingswapens ingezet en het tegenoffensief gaat zo hard dat ik me afvraag of de weerstand van Rusland veel slachtoffers eisen. Maar ja, ik denk dat we het over 10 jaar weten ofzoThe Reeferman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Ministerie van defensie van de Oekraïne. Ik vermoed dat de cijfers in werkelijkheid wat lager liggen. En dat ze de verliezen van DNR/LNR samen hebben gevoegd met de verliezen van het Russische leger. Wat dat betreft liepen ze wat op de zaken vooruit maar Rusland heeft de verschillende Oekraïense regio's nu ook samen gevoegd met Rusland. Al zullen ze, voor PR redenen, de slachtoffers van voor ze DNR/LNR bij Rusland voegden niet zien als slachtoffers van Russische militairen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat UA voorlopig geen tekort aan kogels zal hebben. De transportvliegtuigen van de NAVO vliegen af en aan. En die brengen echt geen chocoladerepen of maandverband.Muncher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:42:
[...]Door heel, heel, HEEL veel (onbewapende) mannen naar de aan te vallen posities te sturen. Op een gegeven moment zijn de kogels en raketten op en raken de posities overmand. De UA heeft het niet voor niets steeds over human waves.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zo gaat dat toch al een tijdje? Eerst een paar weken rustige progressie, tot ze ergens echt doorbreken waarna ze een groot stuk terugveroveren. Daarna weer hergroeperen, weer de verdediging bestoken en het volgende gaatje forceren totdat ze er weer doorbreken etc.Freakertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:19:
Hier valt de brug trouwens prima onder, aangezien dat een verstoring van de bevoorrading is wat er weer voor zorgt dat de russen op het slagveld weer meer problemen krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 09-10-2022 12:58 ]
[removed]
Dit is inderdaad een buitencategorie. Heeft een enorm grote rol gespeeld in het aan de macht komen van Poetin en eigenlijk vooral in het aan de macht blijven toen er een mindere fase was waardoor de kerk zich genoodzaakt voelde om als een soort PR machine te fungeren voor Poetin. Kirill heeft Poetin verheven tot een tsaar-achtige persona die uitverkoren was het Russische volk te redden.bloody schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Hopelijk kunnen we deze week een heel belangrijke naam toevoegen aan de lijst met doden: Patriarch Kirill
[Twitter]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ik heb het over tekorten op tactisch niveau: daar waar de gevechten plaatsvinden, niet de algehele voorraad munitie waar jij nu volgens mij aan refereert. Op landelijke schaal is er voldoende munitie. Op lokaal niveau is het op een gegeven moment op en moet het aangevuld worden. Dat hoeft geen probleem te zijn als de logistiek op orde blijft.Yaksa schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:51:
[...]
Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat UA voorlopig geen tekort aan kogels zal hebben. De transportvliegtuigen van de NAVO vliegen af en aan. En die brengen echt geen chocoladerepen of maandverband.
[ Voor 7% gewijzigd door Muncher op 09-10-2022 13:08 ]
Aan de ene kant geef ik je gelijk. Een waarschuwing is op zijn plaats voor diegene die het niet willen lezen._Eend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:14:
De NOS heeft een artikel geplaatst over een van de overlevenden van de beschieting van een burgerkonvooi buiten Zaporizja. Het geeft een (klein) inkijkje in hoe het in de bezette gebieden er aan toe gaat en tegelijkertijd de barbaarsheid van het beschieten van burgerdoelen.
Aan de andere kant maak ik me ook zorgen om de Nederlandse maatschappij als we zelfs bij de NOS artikelen een waarschuwing moeten gaan geven.
In mijn optiek is de wereld en de mensen daarin niet van suikergoed en er is inderdaad teveel ellende in deze wereld.
Nu woedt er een oorlog in Oekraïne met alle verschrikkingen van dien en de wandaden van de russen in het bijzonder.
Daar hoef je niet de hele tijd naar te kijken maar enige kennis van hetgeen daar gebeurt vindt ik wel in het publiek belang. Als je denkt dat het wel mee valt dan neem je misschien andere beslissingen zoals minder geld naar defensie of zo.
Het lijkt wel alsof we tegenwoordig van suikergoed zijn.
Het is niet direct een reactie op jouw post, eerder een algemene opmerking.
Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat UA de logistiek ter plekke een stuk beter voor elkaar heeft dan RU. Bovendien vechten ze vanuit hun eigen 'vaderland', geholpen door elke Oekraïner die zijn steentje bij wil dragen. Genoeg vrijwilligers die even met hun (vracht)auto heen en weer willen rijden. We zien nu al dagen lang dat UA heel snel kan 'schakelen'. Dat zouden ze echt niet doen wanneer ze lokaal een gebrek aan munitie zouden verwachten.Muncher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:07:
[...]Ik heb het over tekorten op tactisch niveau: daar waar de gevechten plaatsvinden, niet de algehele voorraad munitie waar jij nu volgens mij aan refereert. Op landelijke schaal is er voldoende munitie. Op lokaal niveau is het op een gegeven moment op en moet het aangevuld worden. Dat hoeft geen probleem te zijn als de logistiek op orde blijft.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik hoef geen foto's van lijken te zien. Maar NSFL waarschuwing worden normaal gebruikt bij foto's van uiteengereten lijken enzo.Indoubt schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Aan de ene kant geef ik je gelijk. Een waarschuwing is op zijn plaats voor diegene die het niet willen lezen.
Aan de andere kant maak ik me ook zorgen om de Nederlandse maatschappij als we zelfs bij de NOS artikelen een waarschuwing moeten gaan geven.
In mijn optiek is de wereld en de mensen daarin niet van suikergoed en er is inderdaad teveel ellende in deze wereld.
Nu woedt er een oorlog in Oekraïne met alle verschrikkingen van dien en de wandaden van de russen in het bijzonder.
Daar hoef je niet de hele tijd naar te kijken maar enige kennis van hetgeen daar gebeurt vindt ik wel in het publiek belang. Als je denkt dat het wel mee valt dan neem je misschien andere beslissingen zoals minder geld naar defensie of zo.
Het lijkt wel alsof we tegenwoordig van suikergoed zijn.
Het is niet direct een reactie op jouw post, eerder een algemene opmerking.
Daarom ook de nieuwe HIMARS munitie voor soft targetsMuncher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
Door heel, heel, HEEL veel (onbewapende) mannen naar de aan te vallen posities te sturen. Op een gegeven moment zijn de kogels en raketten op en raken de posities overmand. De UA heeft het niet voor niets steeds over human waves.
Zie het USSR leger, post-purge tijdens de winteroorlog.Baserk schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Euforie is niet nodig.
Tevredenheid is er wel, juist omdat er wel iets mee wordt opgeschoten.
De eens capabel geachten, worden aan de kant geschoven en vervangen door of 'extremere optie' of simpelweg ja-knikkers, van mindere garnituur.
Nu is een ja-knikker ingeruild voor een 'extremere optie'.
Zie de aanstelling van een corrupte, criminele generaal als nieuwe commandant van de Russische bezetters in Oekraïne.
Alleen presteert dit leger al als een post purge leger, want die purge is er al geweest, duurde enkel wat langer, en nu is er extreme corruptie bijgekomen.
Yep. M30A1 heeft de potentie om een heel voetbalveld vol militairen te vloeren.XWB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Daarom ook de nieuwe HIMARS munitie voor soft targets
En de Russen zijn een relatief gecentraliseerd leger. Grote groepen op een aantal strategische plekken.
Eén M30A1 er op en je hebt een instant bloedbad. Huiveringwekkend...
Enige wat je moet weten is de GPS positie. En die krijgen ze wel aangeleverd.
In theorie heb je gelijk. Het verdedigende team heeft het voordeel.JT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Ja, ik ga er vanuit dat beide kanten deze cijfers inzetten als propagandamiddel. Vandaar ook mijn vraag wie de bron is. Al vraag ik mij af of de cijfers aan Oekraïense zijde wat betreft doden echt meer zullen zijn dan bij de russen. Verdedigende kant heeft hier meestal flink voordeel, er zijn geen massavernietigingswapens ingezet en het tegenoffensief gaat zo hard dat ik me afvraag of de weerstand van Rusland veel slachtoffers eisen. Maar ja, ik denk dat we het over 10 jaar weten ofzo
Maar dat is slechts één van de aspecten.
De praktijk is dat Oekraine, mede door steun uit het westen, zowel meer informatie heeft , als beter getrainde en gemotiveerde troepen heeft, als dat ze modernere wapens hebben. Dat geeft ze op diverse vlakken een enorme voorsprong waardoor het voordeel van de defensieve kant tot een absoluut minimum wordt gereduceerd.
De andere kant van de praktijk is dat het Russische leger slecht gemotiveerd, slecht getraind, slecht bewapend en slecht geinformeerd is.
En natuurlijk, deze uitspraken zijn ook wel een eindje gekleurd door de propaganda. Ik ga niet beweren dat ik niet iets van een roze bril op heb met betrekking tot de successen van Oekraine en support van het westen. En tevens een pessimistische kijk heb op de staat van het Russische leger, obviously.
We zien de grootsts successen van 'onze' kant en de grootste fails van 'de andere kant', met dank aan de online socialmedia oorlog die paralel woedt aan de fysieke oorlog..
Neemt niet weg dat er een kern van waarheid in zit en de cijfers daarom ook wel een verhaal vertellen. Misschien is het niet 100% accuuraat, maar de kern vertelt ons wel dat er grote verschillen zijn in aantallen slachtoffers aan de beide zeiden.
Misschien is de 1 Oekrainer vs 10 Russen verhouding die geschetst wordt een tikkie overdreven. Maar laat het dan 1op8 of 1op7 zijn in de praktijk... Dat is alsnog enorm.
Maak je daar aub geen illusies over. De verliezen aan UA zijde zijn schrikbarend, vooral in de beginfase van een offensief als ze door de verdedigingslinie heen moeten breken.McKaamos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Neemt niet weg dat er een kern van waarheid in zit en de cijfers daarom ook wel een verhaal vertellen. Misschien is het niet 100% accuuraat, maar de kern vertelt ons wel dat er grote verschillen zijn in aantallen slachtoffers aan de beide zeiden.
Misschien is de 1 Oekrainer vs 10 Russen verhouding die geschetst wordt een tikkie overdreven. Maar laat het dan 1op8 of 1op7 zijn in de praktijk... Dat is alsnog enorm.
Tijdens de gevechten in... Severdonetsk dacht ik? Gaf UA al aan dat het aantal slachtoffers per dag in de honderden was.
Misschien heb ik wat minder mee gekregen, maar de laatste keer dat ik cijfers van UA zag, stond er een +/- 6K getal en de laatste RU cijfers die ik zag toonden >60K.ZenTex schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Maak je daar aub geen illusies over. De verliezen aan UA zijde zijn schrikbarend, vooral in de beginfase van een offensief als ze door de verdedigingslinie heen moeten breken.
Tijdens de gevechten in... Severdonetsk dacht ik? Gaf UA al aan dat het aantal slachtoffers per dag in de honderden was.
Vandaar dat ik denk aan 1op10 als de geschetste verhouding.
Edit: UA cijfers die ik ken zijn wel ouder dan de meest recente RU cijfers. Misschien heb ik het mis, maar publiceert UA veel minder vaak cijfers over eigen verliezen dan dat er verliezen aan RU kant worden gepubliceerd?
[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 09-10-2022 14:04 ]
Uiteraard. Het is nooit fijn om eigen verliezen te publiceren.McKaamos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Misschien heb ik wat minder mee gekregen, maar de laatste keer dat ik cijfers van UA zag, stond er een +/- 6K getal en de laatste RU cijfers die ik zag toonden >60K.
Vandaar dat ik denk aan 1op10 als de geschetste verhouding.
Edit: UA cijfers die ik ken zijn wel ouder dan de meest recente RU cijfers. Misschien heb ik het mis, maar publiceert UA veel minder vaak cijfers over eigen verliezen dan dat er verliezen aan RU kant worden gepubliceerd?
Volgens mij had UA nog wel een cijfer gepubliceerd/vrij gegeven ergens einde zomer.
En de RU cijfers over de tegenstander is geen chocolade van te maken.
Terwijl de UA cijfers over verliezen bij de tegenstander redelijk correct lijken. Waarschijnlijk max een 20% overschatting oid.
Wikipedia: Casualties of the Russo-Ukrainian War
Op 3 Juni. Maar eigen verliezen zijn altijd met een korrel zout ivm politieke gevoeligheid.10,000 killed, 30,000 wounded,
7,200 missing (5,600 captured)
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2022 14:28 ]
PSN
Ik moest hem even twee keer lezen. Maar het door mij aangestipte voordeel van de defensie sloeg vooral op de Oekraine als defensieve partij in een eerder stadium. Nu heeft natuurlijk Rusland het "defensieve voordeel" maar daar komen jouw argumenten inderdaad om de hoek kijkenMcKaamos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
In theorie heb je gelijk. Het verdedigende team heeft het voordeel.
Maar dat is slechts één van de aspecten.
De praktijk is dat Oekraine, mede door steun uit het westen, zowel meer informatie heeft , als beter getrainde en gemotiveerde troepen heeft, als dat ze modernere wapens hebben. Dat geeft ze op diverse vlakken een enorme voorsprong waardoor het voordeel van de defensieve kant tot een absoluut minimum wordt gereduceerd.
De andere kant van de praktijk is dat het Russische leger slecht gemotiveerd, slecht getraind, slecht bewapend en slecht geinformeerd is.
En natuurlijk, deze uitspraken zijn ook wel een eindje gekleurd door de propaganda. Ik ga niet beweren dat ik niet iets van een roze bril op heb met betrekking tot de successen van Oekraine en support van het westen. En tevens een pessimistische kijk heb op de staat van het Russische leger, obviously.
We zien de grootsts successen van 'onze' kant en de grootste fails van 'de andere kant', met dank aan de online socialmedia oorlog die paralel woedt aan de fysieke oorlog..
Het zal ongetwijfeld geen kattenpis zijn. Wel ben ik benieuwd wat de overmacht van Oekraine op dit moment in combinatie met alle steun aan verschil maakt qua verliezen tijdens offensieve acties. Maar ja, zoals ik al aangaf zal het jaren duren voor er echt geanalyseerd kan worden en we echte cijfers horen.ZenTex schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Maak je daar aub geen illusies over. De verliezen aan UA zijde zijn schrikbarend, vooral in de beginfase van een offensief als ze door de verdedigingslinie heen moeten breken.
Ecodan warmtepomp
Ik denk niet dat die verhoudingen nog gelden.McKaamos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
In het begin kon Rusland nog lokaal zo’n overwicht genereren.
Maar ik denk dat in Cherson en bij Kupiansk etc de verhouding momenteel misschien wel rond de 3 op 1 in het voordeel van UA ligt op de plekken waar ze vooruit pushen.
PSN
*knip* De formulering had inderdaad kunnen zijn "Dit kunnen mensen als belerend opvatten". Voordat je dat ver van je wegwerpt: Je eerste reactie had anders overgekomen als je alleen had aangegeven wat je graag wilt lezen in plaats van je kleinerend uit te laten over zaken die voor anderen blijkbaar wel van belang zijn. Dus ook wat rekening houden met elkaar in dit volle topic.nst6ldr schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:31:
[...]maar de rest is een beetje belerend natuurlijk.
Daarom blijf ik erbij dat ik zoekende ben naar het weinige nieuws en de stokkende opmars. Juist de afwezigheid hiervan vind ik momenteel opmerkelijk.
*knip* Ook nu stuurt je eerste in je eerste reactie zin iemand het bos in. Merk op dat die zin reacties opwekt die je niet gezocht zal hebben met je eerste post.Jerie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:57:
Bedankt voor je idee. Het geeft aan dat jij het belang van logistiek niet inziet. En jij bepaalt niet wat wij wel of niet bespreken. Degenen die dat doen zijn mods.
Ik geef aan hoe ik er tegenaan kijk. Het staat je vrij om aan te geven dat andere zaken ook belangrijk zijn, of misschien nog wel belangrijker, zoals je erboven ook doet. Misschien ga ik er nog wel in mee ook. Maar nu kom je voor mijn gevoel met een heel botte reactie die totaal niet helpt, mij eerder in de verdediging drukt....
Uiteraard is logistieke aanvoer ook belangrijk. Net als moraal, aansturing, intelligence, tactiek, training, symboliek, etc. Maar laat ik het dan anders verwoorden, het meest onderbelichte is momenteel de Oekraïense zijde. Het niet goed werken van StarLink heeft ogenschijnlijk nogal forse directe invloed op de opmars. Heel het leger moet nu de operaties opeens anders coördineren, omdat ze nu niet op de high tech manier kunnen communiceren wie van de troepen waar zit, om maar één onderdeel te noemen. Die brug die nu stuk is heeft pas op een veel langere termijn beperkte invloed - hij is deels alweer in gebruik en het gemis wordt ook deels gemitigeerd met veerboten.
Net zo min als ik het geen porem vind om nu over jou beweringen te doen, hoop ik dat je in het vervolg ook een wat gematigdere reactie geeft.
[ Voor 68% gewijzigd door teacup op 09-10-2022 22:08 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
In absolute aantallen heeft RU nu het meeste wapentuig aan UA gedoneerd. (Mooie manier van actie voerenVerwijderd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 05:28:
[...]
Behalve dan dat de vs net iets minder problemen zal hebben met het opschroeven van de productie:
[...]
Bron: https://en.defence-ua.com...ction_in_a_year-4292.html
Dan hebben we het nog niet over Russische "donaties", de alternatieven uit Europa/Azië en, als het echt moet, andere wapensystemen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
UA valt graag logistiek aan. Dat is geen bijzaak.Freakertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:19:
De afgelopen halve week. Soldaten moeten ook uitrusten, je hoort niet altijd direct over verkenning, voorbereiding, enz.Wat ik veel interessanter vind, is dat er de laatste week heel weinig vorderingen zijn op het slagveld. Het ging hard, totdat StarLink opeens kuren ging vertonen. Sindsdien... bijna niks meer. Kan uiteraard nog toeval zijn.
Bedankt voor je idee.*knip* Je reactie over de logistiek is net zo goed een afwijzing als waarmee de vorige poster met zijn eerste post startte door zich kleinerend uit te laten voor wat door anderen in dit topic van belang wordt gevonden. Geef gewoon aan wat je belangrijk vindt en waarom. Op dat moment heb je een discussie op basis van argumenten, en laat het daarbij verderNaar mijn idee zijn dit momenteel de belangrijkste onderwerpen, al het andere is ondergeschikt voor wat er op het slagveld gebeurd.
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 09-10-2022 22:21 ]
Dat verhaal van die 60K doden die Oekraine claimt geloof ik wel. Ook de verhalen die uit Rusland komen lijken dat soort aantallen wel te bevestigen.McKaamos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Aan de andere kant heeft Oekraine nooit totale aantallen Oekraiense doden gegeven. Maar aangezien cijfers van 100-200 doden per dag wel genoemd zijn, zou het mij erg meevallen als Oekraine tot dusver minder dan 25K doden heeft. Dus zeker geen 1:7 verhouding.
Ukrainian casualties: Kyiv losing up to 200 troops a day - Zelensky aide
‘Wapentekort’ in de VS is natuurlijk heel relatief.Jerie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
In absolute aantallen heeft RU nu het meeste wapentuig aan UA gedoneerd. (Mooie manier van actie voeren) Kwalitatief is een ander verhaal. Ik denk dat je heel specifiek dient te zijn mbt welke wapentekorten er in VS dreigen. Het is van een totaal andere orde @Semyon
Ze hebben van bepaalde hele specifieke ammo types dat ze redelijk veel gebruikt/gegeven hebben. (Voorlopig lijkt dit voornamelijk stinger en javelin en misschien de gmlrs)
Waarbij redelijk veel is dat ze nog meer dan 2/3e hebben liggen in storage
Verder liggen van dezelfde of vergelijkbare dingen nog overdadig in Europa in de storage.
Het lijken voornamelijk de oude Sovjet kalibers en Sovjet MLRS ammo die op beginnen te raken.
Gelukkig zijn er een aantal van die ammo fabrieken in o.a. Roemenië weer verhoogde productie aan het draaien om daar wat tegen te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2022 14:59 ]
PSN
Kleine nuance, volgens mij was die 200 per dag voor de strijd in het Oosten ten tijde van de zware strijd rond Severodonetsk.downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Dat verhaal van die 60K doden die Oekraine claimt geloof ik wel. Ook de verhalen die uit Rusland komen lijken dat soort aantallen wel te bevestigen.
Aan de andere kant heeft Oekraine nooit totale aantallen Oekraiense doden gegeven. Maar aangezien cijfers van 100-200 doden per dag wel genoemd zijn, zou het mij erg meevallen als Oekraine tot dusver minder dan 25K doden heeft. Dus zeker geen 1:7 verhouding.
Ukrainian casualties: Kyiv losing up to 200 troops a day - Zelensky aide
Yep las het. Ach ja, zijn weer tien raketten minder. Wel dus inderdaad 17 doden versus 3 op brug. Bijna 6x zoveel. En dat op zuiver burgerdoel. Wie is de terrorist.YakuzA schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:47:
Rusland was boos om de brug en de burgers zijn de Sjaak:
https://www.ukrinform.net...tack-on-zaporizhzhia.html
[...]
10 raketten ongericht op Zaporizhia.

Klopt. Die cijfers werden ook gegeven om duidelijk te maken dat ze het zwaar hadden. Maar ze hebben natuurlijk wel meer zware periodes gehad en ik kan me gewoon niet voorstellen dat Oekraine na 8 maanden oorlog nog "maar" 10K doden of minder zou hebben.Prosac schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:00:
[...]
Kleine nuance, volgens mij was die 200 per dag voor de strijd in het Oosten ten tijde van de zware strijd rond Severodonetsk.
Inderdaad, ook al een paar keer aangegeven.Prosac schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:00:
[...]
Kleine nuance, volgens mij was die 200 per dag voor de strijd in het Oosten ten tijde van de zware strijd rond Severodonetsk.
Maar er word nu nog zwaarder gevochten, 2 offensieven tegelijkertijd en kort op elkaar.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid