Ik zat niet te denken aan jihadi's die het voor Oekraine doen. Vergeet niet dat een deel van de IS-extremisten ook mensen uit de Kaukasus waren. Maar als Rusland door deze oorlog uit elkaar valt is dat heel gunstig voor zulke groepjes.BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:07:
[...]
"Van harte gefeliciteerd meneer Poetin, voor uw verjaardag hebben we een échte verrassing. Uw brug is stuk en Oekraïne gebruikt tegenwoordig jihad"
Nah, sorry, maar ik wil de eerste goederentrein met tanks/militair materieel wel zien rijden daar. Ik kan, of wil het sowieso, niet geloven.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Dat gaat toch alleen over auto's?
Als de spoorbrug nog bruikbaar is zou ik het inhoudelijk mislukt en tegelijk als symbool geslaagd willen noemen.
Laat ze maar lekker het OV opstarten, dat OV zal de logistiek voor het leger niet fixen.
En nieuw bloed/zondebok aan de Russische kant. Sergey Surovikin staat nu aan het hoofd van alle Russische troepen in Oekraïne, hiervoor was dat alleen voor de Zuidelijke troepen bij Cherson en omstreken (als ik het goed heb).
https://english.alarabiya...forces-engaged-in-Ukraine
en
https://t.me/RKadyrov_95/2954
https://english.alarabiya...forces-engaged-in-Ukraine
en
https://t.me/RKadyrov_95/2954
Army General Sergei Surovikin has been appointed commander of the Joint Group of Forces in the area of the special military operation.
I personally know and know Sergei Vladimirovich well for almost 15 years. I can definitely say about him that he is a real general and warrior, an experienced, strong-willed and far-sighted commander, for whom such concepts as patriotism, honor and dignity always stand above all else.
It is my pleasure to welcome and welcome this appointment. The combined group of troops is now in safe hands. I am sure that Sergey Surovikin will improve the situation in the NVO zone for the better. Well, we, of course, will help him in solving his tasks.
I wish Sergei Vladimirovich good luck and success in his service for the benefit of the Fatherland - Russia!
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De aanval was niet eens direct op de spoorbrug - tis een soort huzarenstukje als je op de trein mikt en het weggedeelte laat ontploffen en dan dat alles in een fractie van een seconde terwijl je je eigen leven opoffert.Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:11:
de ferry kan er nog meer vervoeren per dag denk ik.
[Twitter]
Redelijk geslaagd dus deze aanval
Maargoed, nu Rusland het zelf op de vrachtauto uit Rusland gooit zijn alle opties in ene plausibel, terwijl een op afstand bestuurbare boot niet gek is. Als ze nu de vrachtauto's beter gaan controleren kan Ukraine de volgende boot alvast in stelling brengen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ah helder, thx !TIGER1125 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:01:
@gekkie dat blijkt het geval:
https://apa.az/storage/ne...f9378d5663411f9378d58.jpg
Blijkbaar niet heel raar, op het Theemshaventracé in de Rotterdamse haven is dat ook het geval op de bruggen en het verhoogde gedeelte.
In het tweede deel van eene van de filmpjes die @Qwerty-273 net postte, zijn er ook brandstoftankwagens op een ander spoor te zien. Ik begin íets minder wantrouwig te worden, maar er is niets qua locatie of tijdstip vast te stellen (en idd erg vroeg donker), dus ik blijf twijfelen...
https://t.me/ostorozhno_novosti/11643
https://t.me/ostorozhno_novosti/11643
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
In de laatste seconden is de boogbrug te zien, het spoor is dus weer open.Maestro schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:30:
In het tweede deel van eene van de filmpjes die @Qwerty-273 net postte, zijn er ook brandstoftankwagens op een ander spoor te zien.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Enfin, van 40.000 naar 400 auto's per dag en de treincapaciteit is ook niet wat het geweest is. En dit was pas strike 1 - maar van wie, is dus soort-van de vraag.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
In de laatste seconden is de boogbrug te zien, het spoor is dus weer open.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Afgezien van de vernielingen, verkrachtingen en brute moorden op gewone burgers, is deze oorlog best leuk he!Qwerty-273 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
Een late zomerhit? (video op twitter)
[Twitter]
Ja, check! Goed gezien.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
In de laatste seconden is de boogbrug te zien, het spoor is dus weer open.
Ik wil het nog niet weten, maar het telt zo wel behoorlijk op.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Die was al in het memes topic gepost.Qwerty-273 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
[Twitter]
Deze aanval is dan mislukt, feit is dat je de Kerch brug kunt aanvallen zonder WO3 te starten. AMTACS zijn de volgende stap, Poetin durft/kan niet te reageren.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:35:
En dit was pas strike 1 - maar van wie, is dus soort-van de vraag.
Ik acht hem hoofdelijk zo niet volledig schuldig aan MH17.Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Eh, de manier waar ik op gehoopt had? Ik weet niet wat je je in je hoofd haalt. Wat mij betreft eindigt deze meneer in de gevangenis (kans is groter dat-ie wordt omgelegd, een schamele troost). Dat vind ik al sinds MH17 (waar ik hem indirect medeverantwoordelijk voor acht) en de inval in UA in 2014 waarbij hij een soeverein land met democratisch gekozen pro-EU regering binnenviel. Vanaf dat moment zaten wij m.i. in conflict met RU. Maar we staken onze kop liever in het zand. Ik heb destijds ook voor UA referendum gestemd, en nog nooit op een pro-RU politicus of wat voor alt-right clown dan ook.
Maar je hebt wel gelijk dat ik ergens hoop had dat dit conflict niet zou ontaarden in een oorlog. Dat was valse hoop, en als ik mij beter in Poetin had verdiept dan had ik (en wij) dat kunnen weten. Hoewel je ook kunt beargumenteren van 'hij zal toch zo dom niet doen?'. En daarom werken er psychoanalytici bij het leger, om dit soort dingen te duiden. Biden wist het, Zelenskii wist het ook maar wilde geen paniek zaaien.
een treffende spreuk
Even terug grijpend naar een stelling die ik een aantal(?) dagen geleden deed over het niet kunnen projecteren van westerse referentiekader op de Russische maatschappij: ik werd net door iemand gewezen op de naam van deze 'elite' politie eenheid, namelijk de oprichter van de cheka en de grondlegger van de NKVD (eigenlijk de voorganger).
Deze eenheid bestond al lang, maar dit zou écht niet kunnen in de westerse maatschappij. Alsof Duitsland de GSG-9 zou hernoemen naar 'Heinrich Himmler division'. Des de erger vind ik het dat we al die tijd gewoon handel gedreven hebben met dit land: dit is een (defacto privé) eenheid met volledig militair arsenaal (van mortieren tot tanks) ter ere van een (in Rusland alom bekende) onderdrukker en massamoordenaar. Waar Nederland reguliere militaire eenheden (zij het vaak reservisten en opkomelingen) gebruikt voor 'vulling' op nationale vieringen, heeft Rusland nog steeds een apart leger wat direct gelieerd is aan de president voor de beveiliging - wat ik alleen maar kan verklaren door diep wantrouwen. Hoe rood moet een vlag zijn?
De klassieker van Euro 2016: "Will Grigg's on fire" (speler van Noord-Ierland).Qwerty-273 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:32:
[Twitter]
Er is in ieder geval een nieuwe minister van defensie aangesteld en het was zeker een lakmoesproef. Ik weet niet of dit mislukt is, de wijze waarop die is uitgevoerd lijkt succesvol, maar had in deze vorm sowieso nooit alle 2 de bruggen kunnen verwoesten? Of denk je dat het helemaal op de trein met brandstof getimed is?hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
Deze aanval is dan mislukt, feit is dat je de Kerch brug kunt aanvallen zonder WO3 te starten. AMTACS zijn de volgende stap, Poetin durft/kan niet te reageren.
Wagner affiliated channel Grey Zone Claims that #Russia's defense minister Shoigu has resigned following the attack on the Crimea bridge https://t.co/LyEHRQA8d5 pic.twitter.com/ndmgFVAJF7
— Faytuks News (@Faytuks) 8 oktober 2022
helaas wishfull counting vrees ik:Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:11:
de ferry kan er nog meer vervoeren per dag denk ik.
[Twitter]
Redelijk geslaagd dus deze aanval
in de video (2.5u live beelden van de brug, van einde middag tot donker) van @nst6ldr zie je na +/- 2u.12m ook duidelijk een trein de brug afkomen, maar of dat normaal transport is of dat ze dingen weghalen/brengen kan je door de duisternis niet zien.
En je ziet daar dat er ongeveer 40 auto's per 10 minuten rijden, das 240 autos per uur
Dat lijkt me wel. Ze houden de brug al heel lang in de gaten. Ik vermoed dat die treinen op een schema rijden, of wellicht altijd/vaak op deze plaats stil staan. Dat is dan hét moment om (ik denk zelf aan een groot explosief in een onbekend schip) om te proberen twee vliegen in één klap te slaan. De spoorbrug is ook erg hoog, anders te hoog om op deze manier te raken.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:44:
[...]
Er is in ieder geval een nieuwe minister van defensie aangesteld en het was zeker een lakmoesproef. Ik weet niet of dit mislukt is, de wijze waarop die is uitgevoerd lijkt succesvol, maar had in deze vorm sowieso nooit alle 2 de bruggen kunnen verwoesten? Of denk je dat het helemaal op de trein met brandstof getimed is?
[Embed]
Ik vind het een succes. De brug, metname de weg brug is zeer zwaar beschadigd. Net niet weg brug.
een treffende spreuk
Zo mislukt is ie anders niet, het vervoer over de weg ligt grotendeels dicht wat een heel slecht signaal richting de russische bevolking is, zeker degene die op de Krim zelf wonen of daar op vakantie zijn. En wat de spoorlijn betreft is het ook nog de vraag wat de capaciteit nu is. Ze laten nu vooral dat 2e spoor zien, en als dat 1e spoor wel voor een tijd is uitgeschakeld is de capaciteit alsnog gehalveerd.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
Deze aanval is dan mislukt, feit is dat je de Kerch brug kunt aanvallen zonder WO3 te starten. AMTACS zijn de volgende stap, Poetin durft/kan niet te reageren.
En bovenal is het wel een heel duidelijk signaal dat de brug wel degelijk kan worden aangevallen en dan ook nog (zoals je ook al zegt) zonder een echte reaktie. Gezien de berichten lijkt het vooral paniek in het kremlin te geven, waarbij er vooral weer een zondebok gezocht wordt.
[removed]
Tsja, pity the fool, die hier in z'n betrekkelijke onwetendheid de polonaise gaat lopen, voor een betrekkelijk klein succes in een grote voortdurende tragedie voor andere mensen, maar dat is misschien een kwestie van smaak tegenwoordig.jaapstobbe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Afgezien van de vernielingen, verkrachtingen en brute moorden op gewone burgers, is deze oorlog best leuk he!
Misschien voor jou mislukt, maar of je dat kunt stellen voor diegene die de aanval bedacht heeft of in het algemeen is de vraag, je kent het precieze doel niet.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
En of Poetin niet durf of kan reageren, daar is het wellicht nog wat te vroeg voor, hij kan altijd nog reageren, ondanks het initiële downplayen.
Maar dat hij trigger happy waanzinnige in een chesterfield zit met een rode knop op z'n leuning en bij alles wat hem niet zal zinnen een kernraket ergens afvuurt, daar blijkt nu inderdaad weinig van.
afhankelijk van waar de wissels liggen voor en na de brug, kan dit nog wel eens meer dan een gehalveerde capaciteit van het spoor zijn, treinen kan je niet laten "wachten in een file" voor de brug zoals je dat met auto's wel kanredwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:54:
[...]
Zo mislukt is ie anders niet, het vervoer over de weg ligt grotendeels dicht wat een heel slecht signaal richting de russische bevolking is, zeker degene die op de Krim zelf wonen of daar op vakantie zijn. En wat de spoorlijn betreft is het ook nog de vraag wat de capaciteit nu is. Ze laten nu vooral dat 2e spoor zien, en als dat 1e spoor wel voor een tijd is uitgeschakeld is de capaciteit alsnog gehalveerd.
En bovenal is het wel een heel duidelijk signaal dat de brug wel degelijk kan worden aangevallen en dan ook nog (zoals je ook al zegt) zonder een echte reaktie. Gezien de berichten lijkt het vooral paniek in het kremlin te geven, waarbij er vooral weer een zondebok gezocht wordt.
Door het downplayen wordt het al heel lastig om echt hard te reageren. Dat kun je alleen doen door gelijk Oekraine de schuld te geven en te spreken van een aanval op rusland. Aangezien dat niet is gebeurt verwacht ik hooguit weer wat extra raketten op burgerdoelen.gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:59:
[...]
Misschien voor jou mislukt, maar of je dat kunt stellen voor diegene die de aanval bedacht heeft of in het algemeen is de vraag, je kent het precieze doel niet.
En of Poetin niet durf of kan reageren, daar is het wellicht nog wat te vroeg voor, hij kan altijd nog reageren, ondanks het initiële downplayen.
Maar dat hij trigger happy waanzinnige in een chesterfield zit met een rode knop op z'n leuning en bij alles wat hem niet zal zinnen een kernraket ergens afvuurt, daar blijkt nu inderdaad weinig van.
[removed]
Ben ik op zich met je eens, maar op zich kun je uit nader onderzoek nog van alles laten komen qua beschuldigingen, zeker voor intern gebruik, want voor extern gebruik is die poppenkast niet echt nodig.redwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:01:
[...]
Door het downplayen wordt het al heel lastig om echt hard te reageren. Dat kun je alleen doen door gelijk Oekraine de schuld te geven en te spreken van een aanval op rusland. Aangezien dat niet is gebeurt verwacht ik hooguit weer wat extra raketten op burgerdoelen.
Wat extra Oekraïne bestoken kan (met wat ze nog hebben en kunnen inzetten), misschien nog wat meer sabotage acties richting westen afhankelijk of die al enigszins voorbereid zijn. Op zich kan er nog best wat in de euhmm pijplijn zitten, wat niet nucleair is, want daar lijkt voorlopig de kurk nog prima op te zitten.
Ik vraag me wel oprecht af of de bom uit een vrachtwagen kwam, als je de beelden bekijkt is de bewuste vrachtwagen veel verder dan de plek waar de schade is, onderstaand is één frame voor de explosie:
:strip_exif()/f/image/3QodKlC8P6uuFTMXbbfs6q6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je dan kijkt waar de rook vandaan komt is dit veel meer terug en het lijkt haas wel van naast de brug te komen. De rook/explosie in de video lijkt daar ook vandaan te komen.
:strip_exif()/f/image/ql496jxDYWAmtEzgybtjpNVI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt in ieder geval niet van de voorste vrachtwagen te komen en de achterste vrachtwagen is nog intact.
:strip_exif()/f/image/3QodKlC8P6uuFTMXbbfs6q6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je dan kijkt waar de rook vandaan komt is dit veel meer terug en het lijkt haas wel van naast de brug te komen. De rook/explosie in de video lijkt daar ook vandaan te komen.
:strip_exif()/f/image/ql496jxDYWAmtEzgybtjpNVI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt in ieder geval niet van de voorste vrachtwagen te komen en de achterste vrachtwagen is nog intact.
Dat is misschien nog wel de mooiste actie: het Kremlin weet niet hoe ze hierop moeten reageren en heeft dus geen grip op alle vernederingen die naar Rusland geslingerd worden.redwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:54:
[...]
Dat zag je ook met het zinken van de Moskva, dat werd afgedaan als een ongelukje want het kon toch niet zo zijn dat Oekraïne dat vlaggenschip heeft laten zinken.
Maar waarom downplayen ze het?redwing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:01:
Door het downplayen wordt het al heel lastig om echt hard te reageren.
Dit was de moeder-aller-rode-lijnen waar Medvedev persoonlijk een armageddon aan verbonden heeft, de casus-belli voor nucleaire escalatie.
Als ik Rus zou zijn zou ik schreeuwen om revanche, het uitblijven van een allesvernietigende wraak resulteren in boosheid naar Poetin en de zwakke kliek om hem heen.
Begin echt te twijfelen aan zijn nucleaire capaciteit, verleidelijk om hem uit te dagen om te kijken wanneer hij ze wel in gaat zetten.
Bushie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
afhankelijk van waar de wissels liggen voor en na de brug, kan dit nog wel eens meer dan een gehalveerde capaciteit van het spoor zijn, treinen kan je niet laten "wachten in een file" voor de brug zoals je dat met auto's wel kan
/f/image/dK5J4ZWE8SIJ4gXKeWePyjWy.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een afbeelding gemaakt, en bij de rode cirkels heb je wissels liggen. De afstand daartussen is 24km.
Dus als een trein zo'n 60km/u rijdt, kan je pas na een half uur een trein over het zelfde spoor terugsturen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
In het achtuurjournaal liet men ook zien dat er een onbekende boot nabij de brug was (onder).Sebje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:10:
Ik vraag me wel oprecht af of de bom uit een vrachtwagen kwam, als je de beelden bekijkt is de bewuste vrachtwagen veel verder dan de plek waar de schade is, onderstaand is één frame voor de explosie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Volgens mij rijd de vrachtwagen hier op 1 van de 2 neergestorte brug delen.Sebje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die zitten namelijk in het eerste stuk stijging van de brug.
Verder zie je links en rechts van de brug de donkere vlekken wat erop wijst dat het iets is da op de brug ontploft?
Maar we zullen het zien als er mensen naar kijken die meer weten van explosies. Het lijkt iig geen raket.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 21:25 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is standaard menselijk gedrag wanneer men niet weet hoe te reageren op een situatie.
Wat het Kremlin altijd doet als ze wraak nemen na een vernedering: enkele appartementen in een grote stad bombarderen.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Begin echt te twijfelen aan zijn nucleaire capaciteit, verleidelijk om hem uit te dagen om te kijken wanneer hij ze wel in gaat zetten.
[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 08-10-2022 21:23 ]
Simpele oplossing uit het handboek van praktische Russische oplossingen, alleen maar trienen naar de Krim laten rijden, staan ze ook niet in de file.Onbekend schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:14:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een afbeelding gemaakt, en bij de rode cirkels heb je wissels liggen. De afstand daartussen is 24km.
Dus als een trein zo'n 60km/u rijdt, kan je pas na een half uur een trein over het zelfde spoor terugsturen.
Als het even kan met materieel zonde personeel, makkelijk voor Oekraïne ook om dan in beslag te nemen na de bevrijding van de Kirm.

Maar de combi beperkt beschikbare autobrug en treinbrug gaat zeker wel effect hebben, op de aanvoer van spullen naar de Krim en daar voorbij.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 08-10-2022 21:21 ]
Ik zag vanmiddag al beelden met geluid waarop het lijkt een raket te zijn.Sebje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En verder de reactie vanuit Oekraïne op facebook/Twitter lijkt dit ook te vermoeden.. misschien hier al voorbij gekomen vandaag:
:strip_exif()/f/image/dbpzMfY7BZHuqP3RAVxkk5hI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zero.
Dat vraag ik me af, hoeveel (niet betaalde) juich en ondersteuningsprotesten heb je gezien ?hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Als ik Rus zou zijn zou ik schreeuwen om revanche, het uitblijven van een allesvernietigende wraak resulteren in boosheid naar Poetin en de zwakke kliek om hem heen.
Behalve wat malloten veilig in Duitsland, heb ik er betrekkelijk weinig gezien, dus ik verwacht ook niet dat er veel Russen om revanche gaan schreeuwen,behalve die mafkezen in hun "talkshows".
Wat valt er voor "de Rus" mee te winnen ?
Dat filmpje is duidelijk nep.Pelox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Ik zag vanmiddag al beelden met geluid waarop het lijkt een raket te zijn.
En verder de reactie vanuit Oekraïne op facebook/Twitter lijkt dit ook te vermoeden.. misschien hier al voorbij gekomen vandaag:
[Afbeelding]
Tja, waarom ze dat doen weet ik ook niet. Het blijkt iedere keer weer dat er veel gedreigd wordt, maar er uiteindelijk niets gebeurt. Het lijkt dus een bluf die ze niet waar kunnen maken. En of dat is omdat ze geen nucleaire capaciteit meer hebben zou kunnen, maar lijkt me niet logisch. Je zou verwachten dat er op zijn minst een aantal bruikbaar zijn gehouden.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Maar waarom downplayen ze het?
Dit was de moeder-aller-rode-lijnen waar Medvedev persoonlijk een armageddon aan verbonden heeft, de casus-belli voor nucleaire escalatie.
De andere optie is dat ze bluffen, maar ook echt bang zijn voor de VS/NATO. Zeker de manier waarop de VS praat is het wel duidelijk dat die hard terug zullen slaan. En aangezien ze niet zeggen hoe, kan rusland dat risico duidelijk niet nemen.
[removed]
Mooi in ieder geval dat er geen toch weinig treinen meer rijden. Scheelt weer slijtage van de kogellagers

Ik denk ook dat de vrachtwagen-met-bom niet zomaar als waar aangenomen moet worden. Er zitten best veel open eindjes aan die hypothese en het feit dat Rusland dit zegt is geen goed teken.Sebje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:10:
Andere mogelijkheid (uit de VK) Mart de Kruif, voormalig Commandant Landstrijdkrachten:
‘Dit is een bewuste Oekraïense campagne om aanvoerlijnen diep in Russisch gebied aan te vallen. Alles wijst op een speciale operatie, uitgevoerd zoals wij dat ook zouden doen: met een kleine groep goed getrainde commando’s. Je ziet het effect: een deel van de brug is ingestort, dit is geen kleine explosie geweest. Wie erachter zit, moet dus kunnen omgaan met grote ladingen springstof. Dat alleen al wijst naar een commando-operatie. Zoiets uitvoeren terwijl de Russen weten dat de brug een mogelijk doelwit is, dat vergt vakmanschap.
Of Tom Middendorp, voormalig Commandant der Strijdkrachten:
.....
‘De aanslag kan op verschillende manieren zijn uitgevoerd: een vrachtwagen met springstof, zoals de Russen beweren, een schip met explosieven of een raketaanslag.
[ Voor 35% gewijzigd door blissard op 08-10-2022 21:32 ]
Dat filmpje moet nep zijn. Er waren twee vrachtwagens en twee personenauto's in het eerste filmpje. De vrachtwagens ontbreken in jouw filmpje. En aan het licht kun je zien dat dit op een heel ander tijdstip is gefilmd.Pelox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Oekraïne beschikt niet over dergelijke langeafstandsraketten. Of toch niet dat wij weten, maar anders hadden we toch wel vaker explosies op grote afstand gezien.Pelox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
[Afbeelding]
Hier vind ik het gewoon een beetje vreemd om precies daar stil te staan. (tenzij de brug open stond ofzo)asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
Je hebt de laatste jaren niet met de NS gereden denk ik? Stilstaan op een "onlogische" plek is schering en inslag. Het is enkelspoor en als het sein verderop op rood staat stop je.
Er lijkt me genoeg plek om stil te staan voor of na de brug. Het zijn ook nog eens twee sporen dus er hoeft niet op tegenliggers gewacht te worden in ieder geval.
Het zal dan wellicht een gebruikelijke zaak zijn om daar te parkeren. Stelen ze ook je brandstof niet ¯\_(ツ)_/¯
Ik denk dat ze het voorlopig niet meer doen toch.
Plus dat ze misschien nu ook aan de Russische zijde beter willen gaan controleren als het idd een vrachtwagen is geweest en ze daar bij mijn weten nog geen scan apparatuur hebben staan.TIGER1125 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:19:
Maar de combi beperkt beschikbare autobrug en treinbrug gaat zeker wel effect hebben, op de aanvoer van spullen naar de Krim en daar voorbij.
Dat kan ook behoorlijk opstropen.
Op die beelden is het dag. De brug werd toch 's nachts aangevallen?Pelox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Onderstaande foto is door @user109731 om 05:50 geplaatst:downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:31:
[...]
Dat filmpje moet nep zijn. Er waren twee vrachtwagens en twee personenauto's in het eerste filmpje. De vrachtwagens ontbreken in jouw filmpje. En aan het licht kun je zien dat dit op een heel ander tijdstip is gefilmd.
user109731 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
Toen kwam net de zon op. Dat klopt al niet met het filmpje
Eens moet de eerste zijn en voor het verrassingseffect is het dan niet onaardig om gelijk een high-profile target te nemen ipv eerst een beetje te gaan "oefenen". Dus in die zin zou het wellicht toch kunnen als ze zonder aankondiging vooraf toch in beperkte mate voorzien zijn van bepaalde wapens. Maar of deze explosie daar bij past qua patroon ..XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:32:
[...]
Oekraïne beschikt niet over dergelijke langeafstandsraketten. Of toch niet dat wij weten, maar anders hadden we toch wel vaker explosies op grote afstand gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 08-10-2022 21:41 ]
Tot nog toe is de vrachtwagen nog de enige optie waar enigszins bewijs voor is.blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:29:
[...]
Ik denk ook dat de vrachtwagen-met-bom niet zomaar als waar aangenomen moet worden. Er zitten best veel open eindjes aan die hypothese en het feit dat Rusland dit zegt is geen goed teken.
Op de cctv is geen raket of boot te bekennen vooralsnog. Dat hoeft niet te betekenen dat het niet zo gegaan is, alleen dat er nog geen dingen zijn die daarop wijzen.
Een witte golf op het water aan de verkeerde kant van de pijler wijst iig niet op een boot.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 21:42 ]
PSN
Wellicht zijn er toch ATACMS gelevert. Het is niet dat dat aan de grote klok gehangen moet worden.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:32:
[...]
Oekraïne beschikt niet over dergelijke langeafstandsraketten. Of toch niet dat wij weten, maar anders hadden we toch wel vaker explosies op grote afstand gezien.
Soms komen filmpjes vaker terug, met zo'n snel groeiend topic is dat logisch, eigenlijk zou er een soort schaduwtopic voor nepfilmpjes moeten komen dat iemand even kan checken of het al debunked is.
Lijkt me niet.blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:41:
[...]
Wellicht zijn er toch ATACMS gelevert. Het is niet dat dat aan de grote klok gehangen moet worden.
Dan had het primaire doel de spoorbrug geweest, en dan had je waarschijnlijk meer dan 1 explosie gehad.
PSN
Ahaa.. nep dus. My bad..Silent7 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:41:
Soms komen filmpjes vaker terug, met zo'n snel groeiend topic is dat logisch, eigenlijk zou er een soort schaduwtopic voor nepfilmpjes moeten komen dat iemand even kan checken of het al debunked is.
Weinig tijd gehad vandaag dus ik heb niet alles meegekregen..
Zero.
We hebben nu al een aanslag op de gasleidingen waarvan we niet weten wie er achter zit en nu deze aanslag.
Oekraine ontkent. Als ze het wel hebben gedaan, waarom ontkennen? Wie anders anti Poetin figuren binnen Rusland? Ik vind het toch wel spannend wat de reactie vanuit Rusland gaat zijn.
Oekraine ontkent. Als ze het wel hebben gedaan, waarom ontkennen? Wie anders anti Poetin figuren binnen Rusland? Ik vind het toch wel spannend wat de reactie vanuit Rusland gaat zijn.
We hebben ook nog maar een handje vol CCTV beelden gezien. In een van de filmpjes zag ik op de achtergrond een hele videowall vol met CCTV beelden, dus er moeten veel meer beelden zijn van die brug. Ik ben echt razend benieuwd wat daar op te zien is.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:41:
[...]
Tot nog toe is de vrachtwagen nog de enige optie waar enigszins bewijs voor is.
Op de cctv is geen raket of boot te bekennen vooralsnog. Dat hoeft niet te betekenen dat het niet zo gegaan is, alleen dat er nog geen dingen zijn die daarop wijzen.
Een witte golf op het water aan de verkeerde kant van de pijler wijst iig niet op een boot.
Maar Putin heeft natuurlijk al een commissie ingesteld die de toedracht gaat onderzoeken en als ze hun rapport hebben uitgebracht zullen we eindelijk de waarheid weten.

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 08-10-2022 21:47 ]
En de MQ9 beelden vanaf de zwarte zee krijgen we vast ook niet te zien._Eend_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:46:
[...]
We hebben ook nog maar een handje vol CCTV beelden gezien. In een van de filmpjes zag ik op de achtergrond een hele videowall vol met CCTV beelden. Maar Putin heeft natuurlijk al een commissie ingesteld die de toedracht gaat onderzoeken en als ze hun rapport hebben uitgebracht zullen we eindelijk de waarheid weten.
PSN
Yeah het ging knetterhard vandaag.Pelox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:45:
[...]
Ahaa.. nep dus. My bad..![]()
Weinig tijd gehad vandaag dus ik heb niet alles meegekregen..
Ik ben wat ziekjes, weinig energie en vond/vind het best wel een ding de eerst grote klapper na "inlijven" dus was flink actief vandaag,
Ik vond dat filmpje wel een goede indruk geven van de brug (dus zeg maar voor de "raket inslag" geeft het een goed beeld over hoe groot die brug is, meer dan cjjfers voor mij iig.
Er is zo te zien nu (al) een run op brandstof op de Krim.
https://www.reddit.com/r/...l_many_gas_stations_have/
Wat de oorzaak van de aanval ook is geweest, het spoor ligt er voorlopig uit, en dat is bij uitstek de geschikte manier om op grote schaal materiaal te verplaatsen.
Als het doel van de aanval was om het spoor uit te schakelen, dan is dat gelukt.
Samen met de aanval op het spoor bij Illovaysk lijkt het er wel op dat dit het doel geweest is.
Nu kan dat simpelweg gedaan zijn om het verplaatsen van materieel gedaan zijn.
Maar ik vraag me ergens af of het zo zou kunnen zijn dat de inlichtingsdiensten wisten dat Rusland van plan was om bepaald materieel in het geheim richting het front te verplaatsen waarvan ze liever niet hadden dat het aankwam?
Stel dat Rusland van plan was om strategische nucleaire wapens naar het front te verplaatsen, als afschrikking. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je de brug bij De Krim gebruikt omdat deze het verste van het front ligt. Er van uitgaande dat dat spoor niet makkelijk uitgeschakeld kan worden.
Nu zijn ze verplicht om via het oost/zuiden van Oekraïne te gaan, wat mij een stuk risicovoller lijkt te zijn.
Als het doel van de aanval was om het spoor uit te schakelen, dan is dat gelukt.
Samen met de aanval op het spoor bij Illovaysk lijkt het er wel op dat dit het doel geweest is.
Maar ik vraag me ergens af of het zo zou kunnen zijn dat de inlichtingsdiensten wisten dat Rusland van plan was om bepaald materieel in het geheim richting het front te verplaatsen waarvan ze liever niet hadden dat het aankwam?
Stel dat Rusland van plan was om strategische nucleaire wapens naar het front te verplaatsen, als afschrikking. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je de brug bij De Krim gebruikt omdat deze het verste van het front ligt. Er van uitgaande dat dat spoor niet makkelijk uitgeschakeld kan worden.
Nu zijn ze verplicht om via het oost/zuiden van Oekraïne te gaan, wat mij een stuk risicovoller lijkt te zijn.
Voorlopig lijkt het er op dat iig 1 van de 2 sporen nog bereidbaar is. Het kan natuurlijk zijn dat er niet teveel zwaar materieel overheen kan, maar echt uitgeschakeld is ie dus niet. Gezien er op het ene spoor een brandende trein heeft gestaan schat ik wel dat die iig de komende dagen niet bruikbaar is.eltweako schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:53:
Wat de oorzaak van de aanval ook is geweest, het spoor ligt er voorlopig uit, en dat is bij uitstek de geschikte manier om op grote schaal materiaal te verplaatsen.
[removed]
Wat zou jij doen als je net hebt gehoord nog een paar dagen extra gratis vakantie en hotel te krijgenwauskoek schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:51:
Er is zo te zien nu (al) een run op brandstof op de Krim.

Zag er toasty uit iig
PSN
@redwing Dat zie ik nu ook, ik vraag me wel af in welke staat de brug verkeerd na de brand.
In "normale" omstandigheden zou je zo'n brug niet meer gebruiken, beton en hitte gaan niet zo goed samen.
https://www.edtengineers.com/blog-post/fire-effects-concrete
Het zou me niet verbazen als de brug nog verdere schade oploopt nadat er enkele treinen overheen gegaan zijn.
Of, zoals je al zegt, is de brug niet meer geschikt voor zwaar transport.
In "normale" omstandigheden zou je zo'n brug niet meer gebruiken, beton en hitte gaan niet zo goed samen.
Het zou me niet verbazen als de brug nog verdere schade oploopt nadat er enkele treinen overheen gegaan zijn.
Hrim-2, Neptune.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:32:
Of het geschikt is of niet zal voor de Russen niet uitmaken. Als er 1 spoor berijdbaar is, gaan er vannacht weer treinen over.eltweako schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:03:
@redwing Dat zie ik nu ook, ik vraag me wel af in welke staat de brug verkeerd na de brand.
PSN
Geen explosie schade aan de onderkant lijkt het:

PSN
Lijkt mij dat deze brug vanaf 2018 al ergens op de nominatie lijst stond. De timing was nu met een trein vol brandstof, dat lijkt mij reden de perfecte timing. Ze zullen dat op de een of andere manier geweten hebben en hun momentum gekozen hebben,eltweako schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:53:
Nu kunnen ze mogelijk nog voor de winter 2 aanvoer lijnen blokkeren en dat is precies wat ze nu nodig hebben om verder door te duwen komende paar weken.
Ik snap ook oprecht niet waarom men dat bleef roepen. Op gegeven moment ben ik maar gestopt met de indicatoren posten, maar ik heb ze ook al op Twitter onder de foto's en filmpjes terug zien komen. Je zou zeggen dat mensen die dit topic of twitter bijhouden dat inmiddels toch wel gelezen hebben.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:06:
Geen explosie schade aan de onderkant lijkt het:
[Afbeelding]
Ah dat is wel interessant beeld inderdaad, blijft wel opmerkelijk hoeveel beeld er van naar buitenkomt en hoe snel.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:04:
[...]
Of het geschikt is of niet zal voor de Russen niet uitmaken. Als er 1 spoor berijdbaar is, gaan er vannacht weer treinen over.
Grip van de Russen op dat vlak is toch niet bepaald groot, je zou toch niet verwachten dat iedereen zonder een bepaalde functie daar zo makkelijk onder op een peiler komt na zo'n gebeurtenis.
Anchoring bias.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:09:
[...]
Ik snap ook oprecht niet waarom men dat bleef roepen. Op gegeven moment ben ik maar gestopt met de indicatoren posten, maar ik heb ze ook al op Twitter onder de foto's en filmpjes terug zien komen. Je zou zeggen dat mensen die dit topic of twitter bijhouden dat inmiddels toch wel gelezen hebben.
Maar diezelfde bias zou ook voor de truck optie kunnen gelden
PSN
Heeft Griekenland nog oude Sovjet tanks staan?
Ik neem aan dat ze tanks bedoelt en geen bmp’s?
#Germany announced additional supplies of weapons to Ukraine, — CNN. German Minister Kristina Lambrecht promised that Ukraine will receive the IRIS-T air defense system and a total of 100 tanks from Greece and Slovakia. pic.twitter.com/xXH1xc8OXF
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 22:14 ]
PSN
Wikipedia: List of equipment of the Hellenic ArmyYakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:13:
[Twitter]
Ze hebben schijnbaar vanalles; Leopard, M113, Bmp's.
Ook voertuigen waar Oekraïne al ervaring mee heeft.
Kortom, mooi 100 stuks!
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-10-2022 22:18 ]
Dat zou ik me kunnen voorstellen als er nu aannemelijk materiaal zou verschijnen van een absurd grote bom die gegooid is (daisy cutter ofzo), die zou namelijk ook aan de bovenkant exploderen en inderdaad de autobom uitsluiten. Anders dan dat kan ik me daar niet echt in vinden. Zeker niet na zoveel foto's en video's, het is toch zo duidelijk?YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Anchoring bias.
Maar diezelfde bias zou ook voor de truck optie kunnen gelden
Volgens wikipedia niet.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:13:
[Twitter]
Wel de Leopard 1
Als de truck ontplofte naast de trein dan moet de trein hebben stil gestaan. Een volgeladen rijdende trein heeft te veel momentum om op dezelfde plek stil te komen staan.
Dan de golven die onder de brug verschijnen vlak voor de explosie. Die kunnen ook niet veroorzaakt zijn door een vrachtwagen.
Vlak na de explosie zie je alle debris van de zijde van de spoorbrug richting de zijde van een wegdek gaan wat impliceert dat er enig momentum van die zijde is gekomen. De rook van de brandende trein gaat even later de andere kant op dus onwaarschijnlijk dat dat de wind is. Alhoewel het niet helemaal onmogelijk is dat de wind 180 graden draait in kort tijdsbestek.
Ik geloof niet zo in de vrachtwagen theorie.
Alle theorieën die hier langs komen zijn ontstaan op basis van een paar vage CCTV beelden en op de weinige info van officiële instanties. Zelf ben ik al een paar keer van kamp gewisseld. Eerst zat ik volledig in het "Boot" kamp, rond de middag in het "Vrachtwagen" kamp en nu zit ik weer in het "Boot" kamp.HEY_DUDE schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Als de truck ontplofte naast de trein dan moet de trein hebben stil gestaan. Een volgeladen rijdende trein heeft te veel momentum om op dezelfde plek stil te komen staan.
Dan de golven die onder de brug verschijnen vlak voor de explosie. Die kunnen ook niet veroorzaakt zijn door een vrachtwagen.
Vlak na de explosie zie je alle debris van de zijde van de spoorbrug richting de zijde van een wegdek gaan wat impliceert dat er enig momentum van die zijde is gekomen. De rook van de brandende trein gaat even later de andere kant op dus onwaarschijnlijk dat dat de wind is. Alhoewel het niet helemaal onmogelijk is dat de wind 180 graden draait in kort tijdsbestek.
Ik geloof niet zo in de vrachtwagen theorie.
We moeten ook nog rekening houden met de beperkingen van CCTV, zoals Tk55 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" al schreef.
Je moet niet naar de CCTV kijken, je moet naar de foto's achteraf kijken._Eend_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Alle theorieën die hier langs komen zijn ontstaan op basis van een paar vage CCTV beelden en op de weinige info van officiële instanties. Zelf ben ik al een paar keer van kamp gewisseld. Eerst zat ik volledig in het "Boot" kamp, rond de middag in het "Vrachtwagen" kamp en nu zit ik weer in het "Boot" kamp.
We moeten ook nog rekening houden met de beperkingen van CCTV, zoals Tk55 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" al schreef.
En ook dan heb je kans dat er alleen foto's worden vrijgegeven die passen in het narratief "vrachtwagen". En je op die manier wordt misleid.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Je moet niet naar de CCTV kijken, je moet naar de foto's achteraf kijken.
Het is best lastig om goed uit te zoeken, zo, op een afstandje
In het Duits Panzer = tank, terwijl het woord Panzerfahrzeug ruimer is en inderdaad eigenlijk gewoon gepantserde voertuigen inclusief dus BMPs etc kan betekenen. Na vertaling naar het Engels weet je niet meer wat er gezegd is. Tenzij iemand mij de quote in het Duits kan doorspelen is het niet te zeggen.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:13:
[Twitter]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Gewoon even omhoog scrollen en de foto van de onderkant bekijken:blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
En ook dan heb je kans dat er alleen foto's worden vrijgegeven die passen in het narratief "vrachtwagen". En je op die manier wordt misleid.
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
Het lijkt iig een explosie van boven geweest te zijn die daar dat gat vlak boven het water heeft gemaakt, waarna dit brug deel eraf gegleden is en de volgende heeft meegetrokken ergens in de actie
Ik weet niet hoe je een narratief op een foto wil plakken
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 22:35 ]
PSN
Nee, dat is het niet.blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
Nog een keer alles op een rij:
De explosie op het filmpje suggereert ANFO, de rook komt overeen met ammoniumnitraat. Dat is erg instabiel en lastig te passen op een drone bootje. Wél is het een populaire compositie voor autobommen omdat de potentie en instabiliteit tradeoff gunstug is. Meer verteld het filmpje ons niet.
Het formaat explosief is überhaupt lastig te passen op een boot die ongezien komt aanvaren. Vergeet niet dat de brug zowel met patrouilles als radar en sonar in de gaten wordt gehouden.
Omdat het explosief aan de oppervlakte plaatsvindt geeft het brugdeel de energie over aan de overige brugdelen, die ook gaan buigen, stuiteren en breken.
De foto's van het wegdek tonen dat de vangrail naar de zijkant is gedrukt, wat een aanwijzing is dat het explosief op de oppervlakte was.
De foto's van het algeheel tonen aan dat er een gigantische schroeiplek op het wegdek zit wat in het water ligt.
De foto van de onderzijde van de platen tonen géén schroeiplek aan.
[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 08-10-2022 22:45 ]
De Simferopol - Moscow trein is er al overheen geweest. Er is ook al aardig wat eenbaans autoverkeer:YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:04:
[...]
Of het geschikt is of niet zal voor de Russen niet uitmaken. Als er 1 spoor berijdbaar is, gaan er vannacht weer treinen over.
[Twitter: https://twitter.com/mdfzeh/status/1578835488567603200]
[Twitter: https://twitter.com/mdfzeh/status/1578805579400679425]
[ Voor 79% gewijzigd door Grouchy op 08-10-2022 23:13 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Inderdaad. Er is wel wat verwrongen staal te zien aan de onderkant, een loop bordes (?) Maar geen schroeiplekken of ander teken van aangetast staal door brand oidnst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:39:
[...]
Nee, dat is het niet.
Nog een keer alles op een rij:
De explosie op het filmpje suggereert ANFO, de rook komt overeen met ammoniumnitraat. Dat is erg instabiel en lastig te passen op een drone bootje. Meer verteld het filmpje ons niet.
Het formaat explosief is überhaupt lastig te passen op een boot die ongezien komt aanvaren. Vergeet niet dat de brug zowel met patrouilles als radar en sonar in de gaten wordt gehouden.
Omdat het explosief aan de oppervlakte plaatsvindt geeft het brugdeel de energie over aan de overige brugdelen, die ook gaan buigen, stuiteren en breken.
De foto's van het wegdek tonen dat de vangrail naar de zijkant is gedrukt, wat een aanwijzing is dat het explosief op de oppervlakte was.
De foto's van het algeheel tonen aan dat er een gigantische schroeiplek op het wegdek zit wat in het water ligt.
De foto van de onderzijde van de platen tonen géén schroeiplek aan.
Daily driver; MB R171 SLK280
Het verbaast me echt dat ze die brug nu pas hebben opgeblazen. Het is een zeer strategisch doel en bovendien een enorm prestigeproject van Rusland. Het is echt HET symbool van de Russische toeeigening van de krim.
Ik had eigenlijk verwacht dat die hele brug van begin tot eind allang in puin had gelegen vanaf de eerste maand. Is het dan zo moeilijk om hem te raken?
Edit: Oh ja ver weg zoals @nst6ldr zegt maar Oekraine heeft toch ook een marine en luchtmacht? En het ziet er niet uit als een gehard militair doel.
Ik vraag me een beetje af of ze dit niet hebben gedaan om Putin niet TE hard in de ballen te schoppen omdat hij het dan persoonlijk gaat nemen en dan niet meer open staat voor vrede. Maar misschien is dat maar mijn fantasie en een brug te ver
Mijn geopolitiek inzicht is niet geweldig.
Ik had eigenlijk verwacht dat die hele brug van begin tot eind allang in puin had gelegen vanaf de eerste maand. Is het dan zo moeilijk om hem te raken?
Edit: Oh ja ver weg zoals @nst6ldr zegt maar Oekraine heeft toch ook een marine en luchtmacht? En het ziet er niet uit als een gehard militair doel.
Ik vraag me een beetje af of ze dit niet hebben gedaan om Putin niet TE hard in de ballen te schoppen omdat hij het dan persoonlijk gaat nemen en dan niet meer open staat voor vrede. Maar misschien is dat maar mijn fantasie en een brug te ver
[ Voor 46% gewijzigd door GekkePrutser op 08-10-2022 22:49 ]
Mwah die foto's van de onderzijde van de brug lijken met enige boot-theorie toch wel onderuit halen (naast de CCTV en al het andere wat er ook al matig mee in overeenstemming lijkt), tevens zou zo'n bom op een boot dan wat aan de vroege kant af moeten zijn gegaan.blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
En ook dan heb je kans dat er alleen foto's worden vrijgegeven die passen in het narratief "vrachtwagen". En je op die manier wordt misleid.
Een commando operatie met explosieven zou kunnen, maar dan had ik verwacht dat als je zo ver gevorderd zou zijn, dat alle brugdelen van eigen explosieven zouden zijn voorzien en we dus ook andere schade zouden hebben.
Raket heb ik zo m'n twijfels over qua impact en richting, maar zouden nog enige twijfels kunnen zijn.
Hij ligt nogal ver weg.GekkePrutser schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:45:
Het verbaast me echt dat ze die brug nu pas hebben opgeblazen. Het is een zeer strategisch doel en bovendien een enorm prestigeproject van Rusland.
Waarmee wil je het voorstellen om te doen?GekkePrutser schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:45:
Het verbaast me echt dat ze die brug nu pas hebben opgeblazen. Het is een zeer strategisch doel en bovendien een enorm prestigeproject van Rusland. Het is echt HET symbool van de Russische toeeigening van de krim.
Edit: Oh ja ver weg maar Oekraine heeft toch ook een marine en luchtmacht?
RU is kampioen air defense met s300/400 etc.
(Of was, voordat we erachter kwamen dat ze HIMARS en bayraktar niet zo goed kunnen stoppen
UA heeft eigenlijk geen marine.
UA heeft geen raketten die het halen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 22:51 ]
PSN
Zal wel storm hebben gelopen richting de Krim qua ticket verkoop, zal of de terugweg wellicht drukker zijn.Grouchy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:43:
[...]
De Simferopol - Moscow trein is er al overheen geweest. Er is ook al aardig wat eenbaans autoverkeer:
[Twitter]
Qua wegverkeer lijken voorlopig de meesten dus van de Krim de kant van Rusland op te willen.[Twitter]
Ok ik dacht dat ze meer marine hadden en een wel gemikt schot van een scheepskanon moet het hem toch wel doen dacht ik. Maargoed. Ik ben absoluut geen militair expert. Daarom was het ook gewoon een serieuze vraag waarom ze het niet eerder hebben gedaan. Al dacht ik zelf dus aan meer politieke overwegingen.YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:49:
[...]
Waarmee wil je het voorstellen om te doen?
RU is kampioen air defense met s300/400 etc.
UA heeft eigenlijk geen marine.
UA heeft geen raketten die het halen.
Ik ben wel blij voor Oekraine dat het ze gelukt is, dit is echt een grote win voor ze ondanks de relatief kleine schade omdat het echt een prestigeproject van Rusland is.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 08-10-2022 22:56 ]
Volgens mij is het de achterste witte vrachtwagen die ik hier rood heb omcirkelt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/U415df66n3LEw3nIteShCnoQ.png?f=user_large)
Dat is volgens mij ook waar de explosie plaatsvind. Met een flinke vuurbal boven de weg, en niet onder de brug zoals je zou verwachten als de explosie onder de brug was. Als een explosief via het water was vervoerd zou ik ook verwachten dat men zich op een pijler zou richten en er dan ook één zwaar beschadigd of weg zou moeten zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/21cfcQrdTbZ5eZcYzWL3JZ3t.png?f=user_large)
Explosie was op het schuine stuk van de brug, ik vermoed met het idee dat op dat schuine stuk de kans groter is dat een brugdeel in het water valt. En er zijn zelfs 2 brugdelen in het water terecht gekomen. Of het was de trein die bepaalde dat men er voor koos de bom daar af te laten gaan. Maar als men het op de trein gemunt zou hebben zou ik verwachten dat de vrachtwagen door was gereden naar de top van de verhoging om zo dichter bij de trein in de buurt te komen. Maar ik heb de indruk dat de vrachtwagen nog niet boven was.
:fill(white):strip_exif()/f/image/U415df66n3LEw3nIteShCnoQ.png?f=user_large)
Dat is volgens mij ook waar de explosie plaatsvind. Met een flinke vuurbal boven de weg, en niet onder de brug zoals je zou verwachten als de explosie onder de brug was. Als een explosief via het water was vervoerd zou ik ook verwachten dat men zich op een pijler zou richten en er dan ook één zwaar beschadigd of weg zou moeten zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/21cfcQrdTbZ5eZcYzWL3JZ3t.png?f=user_large)
Explosie was op het schuine stuk van de brug, ik vermoed met het idee dat op dat schuine stuk de kans groter is dat een brugdeel in het water valt. En er zijn zelfs 2 brugdelen in het water terecht gekomen. Of het was de trein die bepaalde dat men er voor koos de bom daar af te laten gaan. Maar als men het op de trein gemunt zou hebben zou ik verwachten dat de vrachtwagen door was gereden naar de top van de verhoging om zo dichter bij de trein in de buurt te komen. Maar ik heb de indruk dat de vrachtwagen nog niet boven was.
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Schroeiplekken zijn één ding, maar ik zie wel degelijk corrosie rond de staal-staal verbindingen. Daarvan stort een brug niet meteen in, maar het toont wel dat de constructie het erg warm heeft gehad. Dat soort roest leidt uiteindelijk wel tot structurele zwaktes die zo'n constructie fataal kunnen worden, bijvoorbeeld als er ook nog eens sneeuw op ligt, het heel hard waait en een bezopen treinmachinist er snel overheen rijdt.mir4dor schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:43:
[...]
Inderdaad. Er is wel wat verwrongen staal te zien aan de onderkant, een loop bordes (?) Maar geen schroeiplekken of ander teken van aangetast staal door brand oid
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Dit is een foto van de onderkant van het wegdek, niet van het treinspoor toch ?BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Schroeiplekken zijn één ding, maar ik zie wel degelijk corrosie rond de staal-staal verbindingen. Daarvan stort een brug niet meteen in, maar het toont wel dat de constructie het erg warm heeft gehad. Dat soort roest leidt uiteindelijk wel tot structurele zwaktes die zo'n constructie fataal kunnen worden, bijvoorbeeld als er ook nog eens sneeuw op ligt, het heel hard waait en een bezopen treinmachinist er snel overheen rijdt.
Daily driver; MB R171 SLK280
Er van uitgaande dat ze het gedaan hebben middels een bom in een vrachtwagen, en dat UA er achter zit.
Dat is toch wel een flink probleem voor Rusland.
Want de bestuurder van de vrachtwagen heeft het niet geweten, anders is het een zelfmoordaanslag geweest.
Dat houd dus in dat UA het voor elkaar gekregen heeft om een bom als vracht in een vrachtwagen te krijgen of om een bom onder een vrachtwagen te plaatsen. Gezien de omvang van de explosie kunnen we dat laatste al uitsluiten.
Als Rusland toekomstige, vergelijkbare, aanvallen wilt voorkomen moeten ze dus al het verkeer dat over de brug wilt gaan screenen/controleren, wat voor gigantische opstoppingen gaat zorgen en dus haast onmogelijk is.
Eigenlijk kunnen ze dus er dus helemaal niets tegen doen, en accepteren dat dit kan gebeuren. Wat de deur open zet voor nog een aanval.
Want de bestuurder van de vrachtwagen heeft het niet geweten, anders is het een zelfmoordaanslag geweest.
Dat houd dus in dat UA het voor elkaar gekregen heeft om een bom als vracht in een vrachtwagen te krijgen of om een bom onder een vrachtwagen te plaatsen. Gezien de omvang van de explosie kunnen we dat laatste al uitsluiten.
Als Rusland toekomstige, vergelijkbare, aanvallen wilt voorkomen moeten ze dus al het verkeer dat over de brug wilt gaan screenen/controleren, wat voor gigantische opstoppingen gaat zorgen en dus haast onmogelijk is.
Eigenlijk kunnen ze dus er dus helemaal niets tegen doen, en accepteren dat dit kan gebeuren. Wat de deur open zet voor nog een aanval.
Als aanvulling op het vrachtwagen scenario, kijk ook eens naar de ontploffende trucks in Syrië en Afghanistan. Ook erg krachtig, en kwa soort springstof niet echt exclusief materiaal. Het kan daardoor nog vanuit elke hoek komen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Haha, scherp. Even verkeerd de foto onthouden terwijl ik zat te tikken.mir4dor schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:55:
[...]
Dit is een foto van de onderkant van het wegdek, niet van het treinspoor toch ?
Met de vuurbal die erbij kwam kijken en de brandende vracht op het spoor denk ik wel dat het staal van de spoorbrug veel langer veel heter is geweest, dus die zal er zelfs meer last van hebben dan de wegbrug.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ik zie aan de onderzijde betrekkelijk weinig corrosie eigenlijk, zeker voor een zeebrug.BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Schroeiplekken zijn één ding, maar ik zie wel degelijk corrosie rond de staal-staal verbindingen. Daarvan stort een brug niet meteen in, maar het toont wel dat de constructie het erg warm heeft gehad. Dat soort roest leidt uiteindelijk wel tot structurele zwaktes die zo'n constructie fataal kunnen worden, bijvoorbeeld als er ook nog eens sneeuw op ligt, het heel hard waait en een bezopen treinmachinist er snel overheen rijdt.
Er zijn genoeg bruggen in Nederland die er beroerder uitzien (Waalbrug bij Nijmegen bijvb zijn ze nu al tijden mee bezig (voornamelijk wegdek tot nu toe), maar stralen en een nieuwe likje verf voor de boog mag ook wel eens.
Om in de wijze woorden van de trein debunkers te spreken 'de truck theorie is toch al lang ontkracht'
.
Wel serieus: Op het minder bekeken filmpje komt er een golf aan vóór ontploffing. Kan toeval zijn, maar het is wel alleen bij de pijler die vervolgens midden in de explosie zit.
(In deze tweet het eerste filmpje met het computerscherm en de gele verlichting).
Overigens renderen beeldschermen in mijn ervaring normaal gesproken van boven naar beneden. Beste is het originele filmpje, geen filmpje van een beeldscherm.
It isn’t the truck. There is a flash at start of explosion and the truc is still intact. pic.twitter.com/g7CMv9a8DA
— Koedam (@AKoedam) 8 oktober 2022
Wel serieus: Op het minder bekeken filmpje komt er een golf aan vóór ontploffing. Kan toeval zijn, maar het is wel alleen bij de pijler die vervolgens midden in de explosie zit.
Initial indications are that the Kerch bridge was hit by a truck based IED. Damage to the bridge seems overall consistent with this pic.twitter.com/r7c09YfgMg
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 8 oktober 2022
(In deze tweet het eerste filmpje met het computerscherm en de gele verlichting).
Overigens renderen beeldschermen in mijn ervaring normaal gesproken van boven naar beneden. Beste is het originele filmpje, geen filmpje van een beeldscherm.
[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 08-10-2022 23:03 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
3 brug delen in het water zelfs:The Reeferman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:53:
Volgens mij is het de achterste witte vrachtwagen die ik hier rood heb omcirkelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
Helemaal links is er door het gewicht ook nog een van de pijler getrokken.
PSN
Ding is gloednieuw natuurlijk. Daarom is mijn aanname dat wat we zien vandaag sterker zichtbaar is geworden of nieuw is ontstaan. De foto is nog tijdens het daglicht genomen, dus ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uit ziet. Ik beeld me in dat het roesten vergelijkbaar (maar minder heftig) gaat als het roesten van een vernietigde tank. Dat gaat erg vlot na zoveel hitte.gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:58:
[...]
Ik zie aan de onderzijde betrekkelijk weinig corrosie eigenlijk, zeker voor een zeebrug.
Er zijn genoeg bruggen in Nederland die er beroerder uitzien (Waalbrug bij Nijmegen bijvb zijn ze nu al tijden mee bezig (voornamelijk wegdek tot nu toe), maar stralen en een nieuwe likje verf voor de boog mag ook wel eens.
Behoeft niet per se (geheel) door Oekrainers of de UA te zijn gedaan. Er zijn ook groeperingen in Rusland die het niet zo op hebben met het regime, die wellicht wat geholpen zijn met een kopietje en vertaling van het IS bommen handboekje.eltweako schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:57:
Er van uitgaande dat ze het gedaan hebben middels een bom in een vrachtwagen, en dat UA er achter zit.
Recent is Oekraïne één modern oorlogsschip rijker, alleen is deze nog niet inzetbaar. Alleen de civiele zaken zijn af, hij vaart nu naar (of is inmiddels al gearriveerd) de volgende werf waar de wapens, sensoren en andere zaken worden ingebouwd.GekkePrutser schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Ok ik dacht dat ze meer marine hadden en een wel gemikt schot van een scheepskanon moet het hem toch wel doen dacht ik. Maargoed. Ik ben absoluut geen militair expert. Ik ben wel blij voor Oekraine dat het ze gelukt is, dit is echt een grote win voor ze ondanks de relatief kleine schade omdat het echt een prestigeproject van Rusland is.
Daarnaast krijgen ze ook nog wat van bondgenoten, ik meen in ieder geval het VK.
Wat overigens wel een punt is hier, die brug is een statement van Poetin. Hij heeft er disproportioneel veel man en materieel omheen laten zetten. Zonder een volwaardige (maar dure) shock & awe met EW, gevolgd door kruisraketten, gevolgd door vliegtuigen, en daarna pas een aanval op de brug, is het risico vanuit zee te groot. Schepen zijn notoir kwetsbaar in de buurt van de kust.
Ah zo, ja voor de toekomst zal het niet bijdragen aan betere preservatie nee. Maar goed ergens verwacht ik dat dat matig relevant gaat zijn. Of hij sneuvelt al eerder door andere oorzaken, of hij gaat anders waarschijnlijk in ieder geval niet meer gebruikt worden. En tot die tijd zal hij nog wel bruikbaar zijn en nog niet weggeroest door de schade.BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
Ding is gloednieuw natuurlijk. Daarom is mijn aanname dat wat we zien vandaag sterker zichtbaar is geworden of nieuw is ontstaan. De foto is nog tijdens het daglicht genomen, dus ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uit ziet. Ik beeld me in dat het roesten vergelijkbaar (maar minder heftig) gaat als het roesten van een vernietigde tank. Dat gaat erg vlot na zoveel hitte.
De boekenclub doet het kennelijk goed, vorige week hadden ze al samen "How To Blow Up a Pipeline" gelezen en geëvalueerd. Moordend tempo die lui.gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:01:
[...]
Behoeft niet per se (geheel) door Oekrainers of de UA te zijn gedaan. Er zijn ook groeperingen in Rusland die het niet zo op hebben met het regime, die wellicht wat geholpen zijn met een kopietje en vertaling van het IS bommen handboekje.
Deze hele bunk/debunk en pixelpeep rage doet me behoorlijk aan 9/11 theorieën denkensdk1985 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:58:
Om in de wijze woorden van de trein debunkers te spreken 'de truck theorie is toch al lang ontkracht'.
[Twitter]
[Twitter]

Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid