Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.488 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:22:
Schade aan de spoorverbinding lijkt helaas mee te vallen:
[Twitter]
Succes ermee. Beton en betonstaal wat paar uur lang boven de 1000 graden is geweest. Hoe krijgen ze de treinwagons weg zonder hijskraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Hetzelfde dillema als met de Moskva inderdaad. UA de schuld geven is toegeven dat je zelf gefaald hebt.
Tot nu toe is het aardig praktisch gebleken dat de Russen zich qua grootheidsretoriek zo vast hebben gezet dat directe vergelding eigenlijk onmogelijk maakt binnen die eigen geschapen "realiteit".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:19:
Hetzelfde dillema als met de Moskva inderdaad. UA de schuld geven is toegeven dat je zelf gefaald hebt.
Oekraine heeft toegegeven dat ze erachter zitten:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:
RT gooit het op een terreuraanslag en laat erbuiten of UA verantwoordelijk is.

Maakt ook neg even fijntjes een verwijzing naar de Moskva die weliswaar door UA geclaimd is, maar volgens RT is het nog steeds een ongeuk.

De rusaus he autoriteiten zijn dus te diep beschaamd om toe te geven dat UA er achter zit.
Verliezen van de untermensch/subhuman (zo pretenderen ze Oekraïners te zien), dat kan natuurlijk niet... van NAVO kun je wel met opgeheven hoofd verliezen.

Als dit een terroristische aanslag zou zijn geweest hadden ze het voor het effect beter op klaarlichte dag kunnen doen. Dan heb je meer burgerslachtoffers dan om 5 of 6 uur in de morgen. Dat duidt juist op geen burgerslachtoffers willen maken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

gws24

Thinking is hard!

[Twitter]
Of het is de typische russische manier van werken, gewoon blijven gebruiken (want orders) totdat blijkt dat het toch niet een goed idee was om weer treinen er over te laten rijden. Kan mij namelijk niet voorstellen dat zo'n brand geen effect heeft op de onderliggende constructie.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:02
[Twitter]
Volgens Russische planning......

Zo'n groot deel van de brug wat uren erg heet is geweest. Staal heeft de sterkte van klei boven een bepaalde temperatuur. Voorgespannen beton is dan de sterkte kwijt dacht ik. Verschillende deskundologen noemen het betreffende brugdeel fubar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Inderdaad, dat was ook mijn aanname om daar niet de effecten van een boot in te zien.

Nog wat gezocht op de constructie van het geheel. Maar vind maar weinig echt gedetailleerds.
Die spoorbrug lijkt me wel voornamelijk uit hoge stalen kokers als liggers geconstrueerd.
Hopen dat de hitte van die brand van die brandstof wagons ook genoeg effect naar onderen heeft gehad ter verzwakking van die constructie.
Als er nog wat meer beeldmateriaal beschikbaar van voor de explosie, dan zou er nog gekeken kunnen worden of deze golven vaker opduiken. Ik heb nu heel erg het vermoeden dat ze wel iets met de explosie te maken hebben. Daarmee kan de vrachtwagen theorie de prullebak in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Kadett schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Succes ermee. Beton en betonstaal wat paar uur lang boven de 1000 graden is geweest. Hoe krijgen ze de treinwagons weg zonder hijskraan?
Die spoorbrug zou voornamelijk van staal kunnen zijn en bij een brand, die zowel er boven alswel in de openlucht heeft plaatsgevonden, is het de vraag wat de temperatuur in die kokerbalken eronder is geworden.

Dat zou mee kunnen zijn gevallen. Daarnaast kun je ook zorgen dat je minder belast, door de trein niet vol te laden maar lege wagons er tussen te zetten. Tevens dynamische krachten verlagen door de snelheid voor die secties te verlagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Zo'n groot deel van de brug wat uren erg heet is geweest. Staal heeft de sterkte van klei boven een bepaalde temperatuur. Voorgespannen beton is dan de sterkte kwijt dacht ik. Verschillende deskundologen noemen het betreffende brugdeel fubar.
als ze die verbrandde trein af kunnen voeren en er nieuwe rails op leggen dan is dat un belangrijkste ader voor zwaar transport en zal intensiever gebruikt moeten worden. Hoop dat het echt flink verwakt is en met trein en al naar beneden komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:26:
8PM lokale tijd, we gaan het zien:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
HEY_DUDE schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:28:
[...]
Als er nog wat meer beeldmateriaal beschikbaar van voor de explosie, dan zou er nog gekeken kunnen worden of deze golven vaker opduiken. Ik heb nu heel erg het vermoeden dat ze wel iets met de explosie te maken hebben. Daarmee kan de vrachtwagen theorie de prullebak in.
Ja in een van die laatste filmpjes oogt het qua plaats / tijd ook wel weer een eindje achter de eerste vrachtwagen en duidelijk voor de tweede. Ik denk dat ik m'n euhmm kruit maar droog moet houden in deze ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gustaveau schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Ze kunnen toch nog steeds per schip het e.e.a. naar de Krim brengen? Of doet Rusland dat niet op die manier?
Kan. Maar de trein is het primaire transport van het Russische leger. Dus dan moet het materiaal eerst per trein naar de kust, dan overgeladen worden op vrachtwagens, dan die vrachtwagens op een veerboot, dan aan de andere kant met vrachtwagens verder of zelfs weer opnieuw op een nieuwe trein. Kost veel meer mensen, materiaal en tijd dan simpelweg met de hele trein die brug over. En elke man en vrachtwagen die dat kost, kun je niet aan het front inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

[Twitter]
Oke, het weggedeelte zien ze dus graag als "civilian" .. en het spoorweg deel dan ? })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
[...]

[Twitter]
De weg gaat ook weer open zeggen ze:

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Kan. Maar de trein is het primaire transport van het Russische leger. Dus dan moet het materiaal eerst per trein naar de kust, dan overgeladen worden op vrachtwagens, dan die vrachtwagens op een veerboot, dan aan de andere kant met vrachtwagens verder of zelfs weer opnieuw op een nieuwe trein. Kost veel meer mensen, materiaal en tijd dan simpelweg met de hele trein die brug over. En elke man en vrachtwagen die dat kost, kun je niet aan het front inzetten.
Tevens een vraag hoeveel je meekrijgt, op beelden uit het begin van deze oorlog, vond ik het nogal tegen vallen wat ze uit hun schepen getakeld kregen in de havens. Het waren niet bepaald RoRo's waarmee je zoiets logistiek gezien misschien nog wel enigszins vlot voor elkaar zou krijgen (als je haven er ook op gebouwd zou zijn). Dus inderdaad het duurt lang, arbeids- en materieel intensief en vermoedelijk ook niet het juiste spul voor, laat staan een uitgewerkt plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

gws24

Thinking is hard!

Screenshot uit een filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgHYnvY0gfThZs3uXnYFw3mWl_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBsIA5Z2WWj2VS5mQVO7KJzQ.png?f=fotoalbum_large

Niet te zeggen zo of de onderliggende structuur teveel is aangetast maar ik zou er als treinmachinist niet overheen willen rijden zonder dat er gedegen onderzoek is uitgevoerd.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:09
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

En dat is een zeer goede zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:35:
[...]
De weg gaat ook weer open zeggen ze:

[Embed]
One-lane reversed, dat zou dan dus betekenen voorlopig Rusland richting Krim ?

En ze hopen dat iedereen z'n paar gratis dagen in z'n vakantieparadijs op de Krim blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
gws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:36:

[Afbeelding]

Niet te zeggen zo of de onderliggende structuur teveel is aangetast maar ik zou er als treinmachinist niet overheen willen rijden zonder dat er gedegen onderzoek is uitgevoerd.
Als metaal gesmolten is, kun je de wapening ook niet meer vertrouwen. Maargoed, dit kan nog even goed gaan en er is belang bij snel signaal dat het allemaal wel mee valt. Ze gaan het dus gewoon proberen, is mijn beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykk8JyP6IrBp1uFYgc5X7Hxvbi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r4HM3gupQSqB20lOIuAjA1cU.png?f=fotoalbum_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Hmm, die 1e had ik wel gezien maar dacht dat die al helling op ging, het zou dus wel kunnen aangezien de explosie aan het begin van de helling was.

Heb even wat info opgezocht en kwam dit tegen, dit zou dan de truck moeten zijn die vol met munitie lag maar slecht werd gecontroleerd.
https://www.reddit.com/r/...age_of_a_truck_allegedly/

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie

[Afbeelding]

Russische roulette maar dan met de trein.
Achja denk niet dat ze heel veel problemen zullen hebben om een machinist het toch te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

[Afbeelding]

De constructeur die het goedkeurt, gaat mee met de eerste rit.

Ik dacht eerder dat de spoorbrug ook voorgespannen beton was. Maar als het normaal staal is, en de explosie de opleggingen niet heeft verplaatst, dan is het aannemelijk dat je dit snel weer rijdbaar krijgt. Alle beveiliging en andere verbindingen zijn wel verbroken. De risico acceptatie bij oorlog is echter veel groter dan normaal. Dan is op zicht rijden ook best te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

[Twitter]
Kan zijn dat het tweede spoor er relatief goed af is gekomen, en alleen een paar stukken rails vervangen hoeven worden. Maar alleen al die verbrande wagons wegkrijgen binnen 5 uur lijkt me een knap stukje werk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Kan zijn dat het tweede spoor er relatief goed af is gekomen, en alleen een paar stukken rails vervangen hoeven worden. Maar alleen al die verbrande wagons wegkrijgen binnen 5 uur lijkt me een knap stukje werk.
Kan inderdaad, maar dat tweede spoor ligt wel op dezelfde brug als het eerste spoor. Dus uiteindelijk maakt het niet uit hoe goed dat er bij ligt wanneer de onderliggende constructie aangetast is.

Daarbij wordt die constructie nog steeds belast door de resten van de trein op het andere spoor.

Ik zou als bouwkundige m'n vinger niet willen branden aan een streeftijd van later vandaag om die brug weer te openen. Maar goed het is en blijft Russisch dus het kan vast wel, als het allemaal instort hebben we misschien toch nog een halve trein aan de overkant gekregen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 08-10-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:48

[Afbeelding]

Rijden of de kogel. Pick your poison :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Als het niet meer wil rijden (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt en je moet gaan takelen vanaf die naastliggende spoorsectie, die niet al te ver naast die brand heeft gelegen, ook geen kleine belasting. Dan zie ik ze dat inderdaad niet in 5 uur doen.

Maar goed als het verder geen obstructie vormt zou je enkelbaans wellicht wel weer snel wat kunnen vervoeren er over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ze gaan het gewoon even verven en weer gebruiken? Prima toch. Hoop niet dat het brugdeel alsnog met trein en al instort komende weken.

Dat zou echt zonde zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Als metaal gesmolten is, kun je de wapening ook niet meer vertrouwen. Maargoed, dit kan nog even goed gaan en er is belang bij snel signaal dat het allemaal wel mee valt. Ze gaan het dus gewoon proberen, is mijn beeld.

[Afbeelding]
Dus vanavond op RT: de brug is op eigen kracht teruggekeerd naar de haven _/-\o_

Ik ben overigens benieuwd hoe groot de uitstroom gaat worden zodra er iets van personenvervoer mogelijk word gemaakt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Dan is er dus geen spoorverbinding meer? >:)
[Afbeelding]
Dat lijken mij de hoofdspoorwegen.

Bij Myrneska 46,18035° N, 33,60093° E gaat de spoorweg de grens van Cherson oblast met Krim over. Bij Armiansk zie je een groot rangeerterrein. Maar de trein gaat wel de Krim gewoon over, terwijl dat er met een grijs lijntje op staat. Vervolgens zal de trein via bezet Zuid-Oekraïne moeten.

Overigens heeft Rusland vele malen meer burgerslachtoffers gemaakt met aanvallen op spoornetwerk van Oekraïne. Dat betrof aanvallen op klaarlichte dag. Dus dat hier sprake zou zijn van terrorisme, tja. Relatief gezien in ieder geval niet. Zoals ik al zei het was heel rustig op de weg in de vroege ochtend. Weet je wanneer het terrorisme zou zijn? Als dit zou gebeuren terwijl mensen vluchten vanwege de raketinslagen bij het strand, op dat vliegveld. Maar de definitie van terrorisme is nogal complex (niet dat ik vertrouwen in heb dat RU deze correct toepast, zelfs als ze dat zouden willen dan kunnen ze dat niet).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
Het AD meldt het volgende volgens Russische onderzoekers:
Ook de identiteit van de eigenaar van de vrachtwagen zou bekend zijn. Het gaat om iemand uit de regio Krasnodar in het zuiden van Rusland. Zijn woning wordt doorzocht.
Ben benieuwd of er toevallig nog een paar exemplaren van de Sims 4 in zijn woning worden aangetroffen. :+

Ze melden overigens een 3-tal doden, 2 inzittenden van de auto en ik vermoed de bestuurder van de vrachtwagen? Dat wordt niet specifiek benoemd in het artikel.

https://www.ad.nl/buitenl...and-op-krimbrug~ab87989b/

[ Voor 28% gewijzigd door TIGER1125 op 08-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gekkie
Hier nog wat afbeeldingen van de constructie, waarbij ik toch inderdaad vrij veel staal lijk te ontwaren:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/z/crimean-bridge-new-highway-bridge-unloaded-traffic-crimean-bridge-new-highway-bridge-131703876.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.globalconstructionreview.com/wp-content/uploads/2021/08/846crimea3.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Overigens heeft Rusland vele malen meer burgerslachtoffers gemaakt met aanvallen op spoornetwerk van Oekraïne. Dat betrof aanvallen op klaarlichte dag. Dus dat hier sprake zou zijn van terrorisme, tja. Relatief gezien in ieder geval niet. Zoals ik al zei het was heel rustig op de weg in de vroege ochtend. Weet je wanneer het terrorisme zou zijn? Als dit zou gebeuren terwijl mensen vluchten vanwege de raketinslagen bij het strand, op dat vliegveld. Maar de definitie van terrorisme is nogal complex (niet dat ik vertrouwen in heb dat RU deze correct toepast, zelfs als ze dat zouden willen dan kunnen ze dat niet).
Dat is inderdaad uiterst subjectief. Dit lijkt mij een legitiem infrastructureel doelwit en het is aangevallen op een rustig moment van de dag/nacht. Moeilijk om daar terrorisme van te maken. Maar zo zullen de Russen het ongetwijfeld wel spinnen. Zou me ook niet verbazen als ze uiteindelijk claimen dat het een zelfmoordaanslag was om het in de hoek van nationalistisch extremisme te kunnen drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Dus vanavond op RT: de brug is op eigen kracht teruggekeerd naar de haven _/-\o_

Ik ben overigens benieuwd hoe groot de uitstroom gaat worden zodra er iets van personenvervoer mogelijk word gemaakt.
De M-18 van Dzankoi (Krim) naar Melitopol plus M-14 van Melitopol naar de Russische grens (de echte) ten oosten van Mariupol zijn open. Men moet dan een paar bruggen over. Misschien gaan we daar meer verkeer zien. Ik hoop het wel, ik zou als nukubu gauw wegwezen voor UA Melitopol heeft ingenomen (maar als man zijnde wil je misschien niet naar RU :+). En dan zit alles ten westen van Melitopol plus de Krim redelijk op slot. Misschien heeft Rusland interesse in bootvluchtelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:56:
Of een algehele mobilisatie van alles en iedereen op de Krim, beetje out of the box denken en misschien hebben ze nog afdoende propjes-schieters aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
Dat is inderdaad uiterst subjectief. Dit lijkt mij een legitiem infrastructureel doelwit en het is aangevallen op een rustig moment van de dag/nacht. Moeilijk om daar terrorisme van te maken. Maar zo zullen de Russen het ongetwijfeld wel spinnen. Zou me ook niet verbazen als ze uiteindelijk claimen dat het een zelfmoordaanslag was om het in de hoek van nationalistisch extremisme te kunnen drukken.
Maar als ze dat doen, dan zegt dat wat mij betreft ook wat over die hele kernwapen retoriek.
Een van de grotere kansen om dat te beargumenteren, zouden ze dan links laten liggen.

Een hond die daar net specifiek flink over heeft lopen blaffen, maar niet in het biefstukje wil bijten, sterker nog er alles aan gaat doen om er niet in te hoeven bijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

De M-18 van Dzankoi (Krim) naar Melitopol plus M-14 van Melitopol naar de Russische grens (de echte) ten oosten van Mariupol zijn open. Men moet dan een paar bruggen over. Misschien gaan we daar meer verkeer zien. Ik hoop het wel, ik zou als nukubu gauw wegwezen voor UA Melitopol heeft ingenomen (maar als man zijnde wil je misschien niet naar RU :+). En dan zit alles ten westen van Melitopol plus de Krim redelijk op slot. Misschien heeft Rusland interesse in bootvluchtelingen?
_O- Is een tijd geleden dat ik die gehoord heb ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Er is geen universele definitie van (die in de VN is niet bindend) maar academici (zoals in Nederland bekende Beatrice de Graaf) gebruiken hier de definitie van Alex P. Schmid (revisie 2011) voor:
A revised, 12-point academic consensus definition, in The Routledge Handbook of Terrorism Research.
Wikipedia: Definition of terrorism

Universiteit Leiden heeft het document online staan met de 12 criteria:

https://www.universiteitl...rism--alex-p.-schimid.pdf

Die bevat dan weer niet de nieuwste ontwikkelingen mbt 'cyberterrorisme'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:01:
Hier nog wat afbeeldingen van de constructie, waarbij ik toch inderdaad vrij veel staal lijk te ontwaren
Dat suggereert dat de Russen wellicht met de schrik vrijkomen?
Mentaal zal het genoeg doen, het kan elk moment opnieuw gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
De foto die ik eerder noemde; Zit daar nu een verzakking (ligt dat brugdeel dus niet meer 100% op de pijler?), of lijkt het maar zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt_33Z_XLZYKWaY86g0RVBlYcw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JdrPXmC18Qw3zU58kwETnaVZ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Ook al zou de vandaag beschadigde spoorbrug naar de Krim onbruikbaar zijn dan hebben de Russen nog steeds de mogelijkheid om treinwagons over het water naar de Krim (of vice=versa) te krijgen.
Ten noord-oosten van Kerch doen ze dat per ferry namelijk, aan de overkant haakt die spoorlijn weer aan op de reguliere lijn richting Rusland. Kost wel tijd natuurlijk, maar de infrastructuur ligt er al.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:22:
Ook al zou de vandaag beschadigde spoorbrug naar de Krim onbruikbaar zijn dan hebben de Russen nog steeds de mogelijkheid om treinwagons over het water naar de Krim (of vice=versa) te krijgen.
Ten noord-oosten van Kerch doen ze dat per ferry namelijk, aan de overkant haakt die spoorlijn weer aan op de reguliere lijn richting Rusland. Kost wel tijd natuurlijk, maar de infrastructuur ligt er al.
Sure. Maar dan wordt de capaciteit beperkt tot het aantal ferries wat je daar kunt laten varen. Die brug leverde zo ongeveer onbeperkte capaciteit aangezien je 24/7 in twee richtingen tegelijk treinen kon laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Sure. Maar dan wordt de capaciteit beperkt tot het aantal ferries wat je daar kunt laten varen. Die brug leverde zo ongeveer onbeperkte capaciteit aangezien je 24/7 in twee richtingen tegelijk treinen kon laten rijden.
En direct inzetbaar is de vraag.
Representative of occupation authorities of Crimea says ferry crossing is ready to be relaunched
Heeft dus een tijd stilgelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rene schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

_O- Is een tijd geleden dat ik die gehoord heb ;)
Bij blauw en grijs zitten ex-militairen maar ja... dan hebben ze het inmiddels ook over zichzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Spotmatic

Ken sent me

Russen krijgen alles snel voor elkaar, alleen niet veilig en/of goed onderhouden. Het gaat gewoon op goed geluk (of beter: zo goed en kwaad als het gaat). Prima, maar verstandige mensen gaan daar niet meer overheen. Ik hoop dat de mensen op de Krim hun conclusies trekken (dat dit het begin van het einde is ;) )

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

De aanslag op Doegina was er eentje op een prominent, niet op het gewone Russische volk. Dat is zeer targeted. Het kan dan nog steeds terrorisme zijn, maar collateral damage is er niet (behalve de auto oid.). Als je kijkt naar de rijen autos nav de aanval op het vliegveld op Krim bij Saky (als ik het me goed herinner), die impact was hoger op de bevolking. Wat betreft die aanslag hoeft de gewone Rus daar niet wakker van te liggen. Maar de prominenten zoals Olga Skabeyeva of Margarita Simonyan (om het maar even specifiek bij prominente vrouwen te houden) die hebben hier denk ik wel minder goed door geslapen.

Vergelijk bijvoorbeeld met RAF die een directeur van Deutsche Bank had ontvoerd. Dat was ook terrorisme, de RAF was een terroristische organisatie. Maar ze deden voor hun financiering ook ordinaire bankberovingen.

Ook qua infrastructuur betrof het een goederentrein; geen civiele.

Al met al veel netter gespeeld dan Rusland. Maar ja, die zijn door hun precisiewapens heen heh. Dan kun je er ook niets aan doen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Dat suggereert dat de Russen wellicht met de schrik vrijkomen?
Staal houdt niet van hitte, maar zoals ik al had aangegeven is het de vraag hoe erg dat is geweest bij die trein brand. Het is in de openlucht, hoog op zee, met een aardige bries, tevens brand het voornamelijk er bovenop en wellicht deels wat weglekt. Tevens geleid staal best goed warmte, dus het is maar de vraag of die brand afdoende is geweest om onder deze omstandigheden (delen van) de draagconstructie tot te hoge temperaturen te verwarmt te krijgen zodat de materiaal eigenschappen permanent veranderd zijn en daarmee ook de structurele integriteit van die constructie.

Snel gevonden stukje over staal en hitte met wat kengetallen:
Reduction of Strength

As the temperature of the steel increases above room temperature, the strength of the steel decreases:
- At 204°C (400°F), carbon steel retains approximately 90 percent of its yield strength.
- At 427°C (800°F), it retains approximately 60 percent of its yield strength.
- At 566°C (1050°F), carbon steel only retains approximately 50 percent of its yield strength.

The loss of strength due to elevated temperatures is often temporary.
Permanent Changes in the Steel Microstructure

If heated to sufficiently elevated temperatures, between 704°C (1300°F) and 843°C (1550°F) for most structural steel, and rapidly cooled by suppression water during firefighting operations, some of the steel's microstructure will be transformed into martensite. Martensite is a hard, but brittle phase of steel. If the exposure temperature of the steel is less than the temperature at which this transformation takes place, then the mechanical properties of the steel essentially return to their pre‐fire values after cooling, depending on the time of exposure and cool down rate.

The lack of deformation in a loaded condition is a visual clue that the steel was not heated to a temperature sufficient to result in the formation of martensite during the fire, and as a result, the steel's mechanical properties were probably not altered by the fire.

If any of the above issues are noted on structural steel after a fire, an engineer should be engaged to evaluate the steel and determine if it should be replaced.

In our next blog, we will discuss the effects of fire on concrete, and methods that can be used to evaluate the effects of fire on various structural members.
Kans dat het een schok heeft gehad van plotselinge afkoeling door blussen lijkt me klein, aangezien de temperatuur dan al zo hoog opgelopen zou moeten zijn, dat ik al grotere deformaties zou verwachten.
Voor die stukjes reling kan dat uiteraard anders liggen, maar zo'n enorme ligger kan die hitte ook nog wel aardig verspreiden. Dus het zou inderdaad kunnen dat ze hier qua spoorwegen nog aardig mee wegkomen.

Kans dat je nog een wagon met kunstmest richting de Krim kunt boeken is misschien wel afgenomen.
Mentaal zal het genoeg doen, het kan elk moment opnieuw gebeuren...
Zou je zeggen, al heb ik de indruk dat de Russen er vrij laconiek mee om lijken te blijven gaan.
Misschien deels door dat het niet past in de door hun eigen retoriek geschapen realiteit, aangevuld door een goede slok fles Wodka. Wij zouden wel wat opschuiven op de schaal richting paranoia, maar ik heb de indruk dat ze daar betrekkelijk afgestompt zijn (misschien wel van het continue paranoia zijn in die maatschappij, als je je er maar niet gewoon aan overgeeft).

[ Voor 47% gewijzigd door gekkie op 08-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

En direct inzetbaar is de vraag.

[...]

Heeft dus een tijd stilgelegen.
Russen kennende zijn essentiele onderdelen inmiddels verpatst en vaart die ferry voorlopig niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

[Twitter]
Eerst trein gaat al over een half uurtje richting brug:

Zelfs als ik haast had, ik zou toch voor de zekerheid even wachten op de volgende.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:35:
Zelfs als ik haast had, ik zou toch voor de zekerheid even wachten op de volgende.
Ondanks dat ik na het zien van de constructie foto's verderop in het topic vrees dat de spoorbrug inderdaad wel eens vrij onbeschadigd zou kunnen zijn hoop ik zo dat die eerste trein ze hop de diepte in duikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
DeDooieVent schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Ondanks dat ik na het zien van de constructie foto's verderop in het topic vrees dat de spoorbrug inderdaad wel eens vrij onbeschadigd zou kunnen zijn hoop ik zo dat die eerste trein ze hop de diepte in duikt.
Op sommige foto's zie je anders dat de railing naast het spoor helemaal verbogen en zwart is. Dus het vuur was al heet genoeg om in ieder geval een simpele railing te laten doorbuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
van liveuamap:
Sergey Surovkin has been appointed as a new commander of a military operation in Ukraine
of was dit al langsgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nog even terugkomend op de vrachtwagen-theorie. Stel het was inderdaad de vrachtwagen. Stel hier zat munitie of explosieven in. De bestuurder kan het geweten hebben of niet. Het kan ook moedwillig of per ongeluk kunnen zijn. Gezien de timing met de trein lijkt opzet in het spel. Wat je zou kunnen doen is een Airtag op de trein plakken en eentje in de vrachtwagen. Als die elkaar zien pats. De vrachtwagenchauffeur hoeft hier niets over te weten. Als de vrachtwagenchauffeur het wel wist en manueel de trekker over heeft gehaald (dat is logischer), wat kan dan zijn motief zijn? Want dan is dit een zelfmoordaanslag. Het is speculatie maar misschien iemand die hopeloos niet naar het front wil, of zijn kinderen heeft verloren. Ik zou zelf als mijn kinderen als kanonnenvoer gebruikt zouden worden in ieder geval helemaal gek worden, dat weet ik zeker. Maar ik weet ook zeker dat de Nederlandse regering zoiets gelukkig nooit zou doen voor offensieve doeleinden onder zo'n staaltje propaganda. Er gaan Russen achter de waarheid komen, en dat kan tot rare taferelen leiden. Misschien zelfs samenwerkingen met UA in ops (misschien wishful thinking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Eerst trein gaat al over een half uurtje richting brug:

[Twitter]

De vraag is of dat allemaal wel zo vrijwillig gaat of dat ze proefkonijntjes kiezen. Bijvoorbeeld gevangen genomen demonstranten of militairen. Sorry dat ik het zeg maar zo ziek zijn ze wel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:44:
van liveuamap:

[...]

of was dit al langsgekomen?
Zijn Wikipedia pagina zegt dat ie commandant van alle Russische troepen in Oekraine is geworden. Ik vraag me af of dat wat verandert aangezien de grote beslissingen toch in Moskou genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DeDooieVent schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Staal en vuur zijn geen vrienden is mij geleerd, maar met de beperkte beelden die we hebben is er niet echt een conclusie te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Best wel jammer dat er geen beelden zijn hoe ze nu bezig zijn die malle russen op de brug.
Ben toch wel erg benieuwd hoe het er nu uitziet daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Staal en vuur zijn geen vrienden is mij geleerd, maar met de beperkte beelden die we hebben is er niet echt een conclusie te trekken.
Nee, daarom vrees en hoop ik ook, veel meer zit er idd voor mij niet in, gelukkig ook maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:45:
Nog even terugkomend op de vrachtwagen-theorie. Stel het was inderdaad de vrachtwagen. Stel hier zat munitie of explosieven in. De bestuurder kan het geweten hebben of niet. Het kan ook moedwillig of per ongeluk kunnen zijn. Gezien de timing met de trein lijkt opzet in het spel. Wat je zou kunnen doen is een Airtag op de trein plakken en eentje in de vrachtwagen. Als die elkaar zien pats. De vrachtwagenchauffeur hoeft hier niets over te weten. Als de vrachtwagenchauffeur het wel wist en manueel de trekker over heeft gehaald (dat is logischer), wat kan dan zijn motief zijn? Want dan is dit een zelfmoordaanslag. Het is speculatie maar misschien iemand die hopeloos niet naar het front wil, of zijn kinderen heeft verloren. Ik zou zelf als mijn kinderen als kanonnenvoer gebruikt zouden worden in ieder geval helemaal gek worden, dat weet ik zeker. Maar ik weet ook zeker dat de Nederlandse regering zoiets gelukkig nooit zou doen voor offensieve doeleinden onder zo'n staaltje propaganda. Er gaan Russen achter de waarheid komen, en dat kan tot rare taferelen leiden. Misschien zelfs samenwerkingen met UA in ops (misschien wishful thinking).
Daar zijn zoveel verschillende scenario's (en ook methoden) voor te verzinnen.
Detonatie is op allerlei manier mogelijk, automatisch en handmatig, op locatie of remote.
Derhalve hoeft inderdaad de chauffeur er niets van te hebben geweten, maar het zo ook prima kunnen van wel. En dan de eventueel achterliggende motieven voor diegene die wellicht er actief z'n leven voor heeft beëindigd, daar kun je helemaal van alles voor verzinnen.
Wellicht gaan we het ooit weten, wellicht ook nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:45:
Ik zou het eerder gokken op iemand met een verrekijker en een telefoontje, tried & tested door de mujahedeen, taliban, al-qaeda, etc. Het is lastig voor te stellen dat de chauffeur het wist, iemand die op zo'n missie uit is kan dat vaak maar slecht verbergen bij een checkpoint.

Maar ja, de partij die in de gelegenheid is om het te onderzoeken vertrouw ik absoluut niet. Zodra ze hun mond opendoen zijn ze al aan het liegen. Dus ik heb me er al bij neergelegd dat ik de motivatie en planning nooit ga weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 00:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wat ik niet zo goed snap is waarom de klus niet afgemaakt wordt. Als het echt een actie van Oekraïne was waarom sturen ze dan niet een paar drones of raketten die kant op. Toen die trein er nog stond was het op zijn minst zinvol om de rest van de brandstof wagens te laten ontploffen. Als de trein brug verzwakt is dan is dit het moment om er extra raketten op of te sturen.

Voelt nu toch een beetje als leuke poging maar mislukt want na 24 uur rijden de treinen weer en binnenkort gaat het auto gedeelte weer open.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:07:
Wat ik niet zo goed snap is waarom de klus niet afgemaakt wordt. Als het echt een actie van Oekraïne was waarom sturen ze dan niet een paar drones of raketten die kant op. Toen die trein er nog stond was het op zijn minst zinvol om de rest van de brandstof wagens te laten ontploffen. Als de trein brug verzwakt is dan is dit het moment om er extra raketten op of te sturen.

Voelt nu toch een beetje als leuke poging maar mislukt want na 24 uur rijden de treinen weer en binnenkort gaat het auto gedeelte weer open.
Nou het stuk wat in het water ligt repareer je niet in een week. Maar welke raketten? Himars hebben echt geen bereik daarvoor. Misschien hebben ze nog wel wat langeafstandsraketten, maar hoe zeker zijn ze ervan dat die niet uit de lucht worden geschoten door Russen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

Het is 282 km naar het dichtstbijzijnde onbezette gebied. Een drone heeft een bereik van 200 km. Dat is de reden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33

Denk niet dat dit in 24 uur gefikst wordt. Flinke klap, felle brand daarna: alleen al het inspecteren van de schade duurt een aardige tijd. Om nog maar niet te spreken over het feit dat ze de resources helemaal niet hebben om het goed en snel uit te voeren.

Dit soort projecten en ingrepen kunnen op 3 manieren goed worden gedaan: goedkoop, snel, goed. Normaal gesproken mag je er twee kiezen. Mocht rusland voor snel en goed kiezen, wordt het duur. Dat gaat niet werken in een door sancties gehavende economie. Willen ze goedkoop en snel, dan stort-ie bij de eerstvolgende trein gewoon weer in. Willen ze goedkoop en goed, gaat 't een flinke tijd duren. Eigenlijk denk ik dat de optie 'snel' volledig geschrapt kan worden: een economie die compleet op z'n achterste ligt en een gemobiliseerde beroepsbevolking zijn niet bevorderlijk voor herstelwerkzaamheden aan grote/dure infrastructuur.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom zou zoiets direct in een eerste poging moeten lukken? Was mooi geweest hoor, maar er komt vast wel een tweede poging, en een derde, etc. net zo lang tot ze het gewenste resultaat hebben. Ze weten nu hoe het moet, en wat er wellicht nog beter kan of anders kan, tot er een trein vol tanks of mobiks zwemles krijgt en de brug permanent buiten dienst gesteld is. Gaat vast niet heel lang meer duren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dat klopt dat repareer je niet binnen 2 dagen. Maar dan andere helft kan volgens de Russen vrij snel weer gebruikt worden. Ok eerst zien dan pas geloven maar we weten ook allemaal dat Russen het niet zo nauw nemen met veiligheids marges :P

En ja je weet niet of een lange afstands raket uit de lucht wordt geschoten of niet. Maar goed niet geschoten is altijd mis... Nu weet je alleen maar dat er een paar (onschuldige?) levens verspild zijn en dat de brug vrij snel, gedeeltelijk, weer te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Welke drones of raketten wou je daarvoor gebruiken? Je hebt een vervelende combinatie van groot bereik, grote precisie en een flinke explosieve lading nodig. Als deze actie met een boot uitgevoerd is, dan is dat heel knap gedaan want de hele kust van de Zee van Azov is in Russische handen. Ik neem daarom aan dat het inderdaad met die vrachtwagen is gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Inspectie van de schade. Een deel van de trein is al weggesleept.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaoss schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:17:
Dat klopt dat repareer je niet binnen 2 dagen. Maar dan andere helft kan volgens de Russen vrij snel weer gebruikt worden.
Ben ik de enige die de Russische reactie lastig te plaatsen vind? Downplayen, relativeren, negeren. Medvedev heeft deze brug expliciet als rode lijn bestempeld, voor de eigen achterban en internationale geloofwaardigheid is nucleaire escalatie het enig passende antwoord.

Kunnen ze het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Welke drones of raketten wou je daarvoor gebruiken? Je hebt een vervelende combinatie van groot bereik, grote precisie en een flinke explosieve lading nodig. Als deze actie met een boot uitgevoerd is, dan is dat heel knap gedaan want de hele kust van de Zee van Azov is in Russische handen. Ik neem daarom aan dat het inderdaad met die vrachtwagen is gedaan.
Misschien een raket afgevuurd vanaf een vliegtuig? Ik weet alleen onvoldoende af van de bij Ukraine beschikbare raketten hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Misschien een raket afgevuurd vanaf een vliegtuig? Ik weet alleen onvoldoende af van de bij Ukraine beschikbare raketten hiervoor.
Even een kamikaze frontaal in een trein of zo?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Chaoss schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:17:
Dat klopt dat repareer je niet binnen 2 dagen. Maar dan andere helft kan volgens de Russen vrij snel weer gebruikt worden. Ok eerst zien dan pas geloven maar we weten ook allemaal dat Russen het niet zo nauw nemen met veiligheids marges :P

En ja je weet niet of een lange afstands raket uit de lucht wordt geschoten of niet. Maar goed niet geschoten is altijd mis... Nu weet je alleen maar dat er een paar (onschuldige?) levens verspild zijn en dat de brug vrij snel gedeeltelijk weer te gebruiken is.
Ach gut, ik moet er bijna een traantje om laten. Onschuldige mensen komen al ruim een half jaar niet meer op die brug. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Personenauto's rijden weer over de brug:
Bewegend beeld, het is waar.

[ Voor 30% gewijzigd door hoevenpe op 08-10-2022 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ericplan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:21:
[Embed]
Soms mogen we wel iets meer moeite doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iezUXyq6JQHczsWhGuIG2WUg5LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iO1srxgiWflSrl0NSfjVt4ue.png?f=fotoalbum_large

Er zijn zoals al meer is gemeld 2 sporen. Op 1 stond een trein en die ging in de brand, grote kans dat die andere dus niet of niet zo erg gehavend is en ze daar nu zo snel mogelijk een trein over gaan laten rijden als signaal.

Goed kijken dus als er fotos van komen over welk spoor die gaat.

Edit: dat tweede wegdeel is zo te zien wel gesmolten en aangedaan maar niet geraakt in de ontploffing. Dus als je dan wat asfalt bijlegt en dat herstelt kun je er overheen. Het ziet er uit als 1 rijbaan over het midden.

@hoevenpe zeker, ze hebben geen opties meer om de geweldsspiraal op te voeren behalve.. het ene ultieme middel wat hun eigen einde betekent. Althans, das toch een beetje het sfeertje wat er heerst. Dus wat nu?

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Ben ik de enige die de Russische reactie lastig te plaatsen vind? Downplayen, relativeren, negeren. Medvedev heeft deze brug expliciet als rode lijn bestempeld, voor de eigen achterban en internationale geloofwaardigheid is nucleaire escalatie het enig passende antwoord.

Kunnen ze het niet?
Nee je bent niet de enige. Het rare vind ik dat ze zo razendsnel met de oorzaak, inclusief alle details, kwamen. Ik vertrouw dat voor geen meter. Normaal hoor je niks van ze, of moeten ze tenminste nog dagen "onderzoek" doen. Dit kwam wel heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Sceptisch over dit soort 'er gebeurt van alles' berichten, vorige keren waren het 'normale' events, maar toch.

@hoevenpe

TiS dE NaVo!

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Kunnen ze het niet?
nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

Kortom: nee. Ik stel dat ze geen operationele kernwapens hebben, maar al zit ik er met pakweg 10 stuks naast dan gaan ze daar net zo lang op broeden totdat Moskou onder beleg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:31:
ze hebben geen opties meer om de geweldsspiraal op te voeren behalve.. het ene ultieme middel wat hun eigen einde betekent. Althans, das toch een beetje het sfeertje wat er heerst. Dus wat nu?
De achterban eist een nuclear antwoord, waarom niet Biden en de NAVO uit de tent lokken: kernwapen op een Oekraïns doel en dreigen met MAD bij een NAVO reactie?

Zie niet wat Poetin nog te verliezen heeft, all-in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:35:
[Embed]

Sceptisch over dit soort 'er gebeurt van alles' berichten, vorige keren waren het 'normale' events, maar toch.
Hoeft niet hoor, in deze tijden viert argwaan hoogtij. Men gaat spoken zien en handelt uit voorzorg. Nazi Duitsland had ook zo'n opruiming aan het einde van het regime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
ericplan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:21:
[Embed]
Wanneer je "over de schouder" mee kijkt bij één van die inspecteurs zie je dat de kolom onder de spoorbrug al helemaal scheef staat.

De waarschijnlijk met de rails versmolten wagons worden op z'n Russisch "vakkundig" buiten beeld gehouden. De verrijdbare delen zijn al weg.

Die brug lijkt op het eerst oog alleen bruikbaar met een flinke beperking van de belasting anders klapt die kolom namelijk gewoon om bij zware en dynamische belasting. Constructie, met name het staal, lijkt op het eerste gezicht nog redelijk intact, dat zegt overigens niets over de sterkte ervan alleen dat de brand niet tot vervorming heeft geleid.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 08-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

Killjoy

Klingon lawn products

Kadett schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Simpelste manier is om wat nog rollen kan, af te slepen van twee kanten. De rest trek je over de rand het water in. Kwestie van de dieselloc laten trekken en de wagon te laten kantelen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:35:
Kortom: nee. Ik stel dat ze geen operationele kernwapens hebben
Dan staan ze met lege handen en is het klaar...

Alleen al daarom moeten ze er imo één gebruiken, puur om te bewijzen dat ze het nog kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door hoevenpe op 08-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Fiber schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Ach gut, ik moet er bijna een traantje om laten. Onschuldige mensen komen al ruim een half jaar niet meer op die brug. O-)
Prima insteek (y) daarmee verlaag je jezelf ook gelijk tot het niveau van de Russen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 20:38

scorpionv

This space for rent

Ik hoop idd dat het klaar is, het rommelt iig in Moskou:

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1578753112709308416]

Waarschijnlijk FSB tegen leger, maar als het rommelt is er niemand veilig:

[ Voor 37% gewijzigd door scorpionv op 08-10-2022 16:42 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

De achterban eist een nuclear antwoord, waarom niet Biden en de NAVO uit de tent lokken: kernwapen op een Oekraïns doel en dreigen met MAD bij een NAVO reactie?

Rusland? Het is zo jammer van die annexatie, even los omdat het gewoon idioot natuurlijk is, maar het maakt hun weg eruit ook zoveel moeilijker. Maar zonder Oekraïne is Putin nog steeds alleenheerser van een enorm land. Dat heeft hij te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Dan staan ze met lege handen en is het klaar...

Alleen al daarom moeten ze er imo één gebruiken, puur om te bewijzen dat ze het kunnen.
Mijn vermoeden is dat de inlichtingendiensten in de VS dit weten en een zelfde slag om de arm houden: uit voorzorg een x aantal 'unaccounted' -> die gaan ze willen houden voor judgement day -> ze zijn nu aan het bluffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

BeefHazard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Denk niet dat dit in 24 uur gefikst wordt. Flinke klap,
Volgens de Russen gaat vanavond 8 uur de eerste trein weer over de brug. Nogmaals eerst zien en dan geloven, maar als het echt zo is dan is die hele aanslag niet meer dan een deuk in een pakje boter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Omdat ze weten dat de VS weet waar ze zijn en ze elk moment van de dag, allemaal, overal, kan raken? Ze zijn werkelijk nergens in of buiten Rusland veilig voor de VS. Zelfs als ze in hun diepste bunker kruipen is er geen garantie dat ze er niet uitgejaagd worden.

Zolang die angst en dreiging reeel genoeg is, hebben ze zeker niets te verliezen - maar toch wel. Want als Putin 'genoeg is genoeg' kende dat was ie met z'n naar schatting 200 miljard op de bank niet op zoek gegaan naar meer en had ie al veel eerder de volle confrontatie aangegaan of lekker weggelopen. Toch gebeurt dat niet.

Ik denk dat ie dus wel wat te verliezen heeft, wellicht toch nog een idee bij een plek in de geschiedenisboeken als Putin de Grote. Ze refereren wel regelmatig aan de VS en hun inzet van kernwapens, in negatieve zin, maar wel als soort-van precedent dat ze het daarom zelf ook mogen. Ook al was het fout.

Maar het is al lang gissen wat er om gaat in het Kremlin en dan specifiek in het hoofd van Putin - want het feit dat ze nu door hun 'professionele' leger heen zijn, nonstop martel- en moordpartijen houden, kinderen stelen en alle andere dingen die ze structureel doen matcht sowieso niet met welk voorwendsel dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:28:
Personenauto's rijden weer over de brug:
[Twitter][Twitter]Bewegend beeld, het is waar.
Eerste filmpje zegt me niks, geen schade deel te zien
Twee filmpje, dat zouden ook de inspecteurs kunnen zijn die wegrijden en dus ook niet het bewijs dat er echt over gereden i vanaf de andere kant. Maar die rood/witte dingen geven wel de indruk dat ze het aan het aanpassen voor openstellen.
@ericplan en @hoevenpe thanks, beelden vanaf de brug na de boem.
Inderdaad @NiGeLaToR goed checken op welk spoor de trein gaat rijden, goede indicatie van hoe hij ervoor staat.

@Chaoss die russen zijn nu in hoofdste staat van paraatheid natuurlijk, de militaire dolfijnen hebben zelfs wat extra vis gekregen, dus om daar nu over zo'n grote astand effectief iets te kunnen doen? Lijkt me zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Chaoss schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Volgens de Russen gaat vanavond 8 uur de eerste trein weer over de brug. Nogmaals eerst zien en dan geloven, maar als het echt zo is dan is die hele aanslag niet meer dan een deuk in een pakje boter geweest.
*knip* Niet op de man graag

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 08-10-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Hangt af van de doelstelling van de aanslagpleger, en die weten we niet. Gaan we niet weten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Vraag is natuurlijk wat het beoogde doel was, kan best zijn dat het doel was om de verkeersbrug te raken en de spoorbrug nog te ontzien, juist om de voorkomen dat ze de Russen in een hoek drukten. Dat die trein daar toevallig stond was dan vooral mooi meegenomen.

Ik schat zo op het eerste oog, op basis van dat filmpje van het inspectiewerk in dat de brug met een flinke beperking van de belasting gebruikt zal worden. Of dat kan? Kan ik niet inschatten, wel duidelijk dat één van de kolommen onder de brug flink schuin staat en er ook maar, gedeeltelijk?, één spoor gebruikt kan worden.

Kan overigens alleen oordelen over die ene kolom die je ziet over de schouder van die "inspecteur".

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 08-10-2022 16:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

[...]

Psychologisch effect is huge. RF weet zelfs de brug niet veilig te houden. Niet bepaald een moraal booster voor de troepen bij Cherson, die zitten als eerste zonder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Al hadden ze er een afstandsbestuurbare meeuw op laten kakken dan had het nog effect gehad - iedereen op de Krim loopt het risico opgesloten te worden. Ukraine kan ook die brug raken.

Tuurlijk, volledige vernietiging had nog leuker geweest, maar je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:00:

Ik zou het eerder gokken op iemand met een verrekijker en een telefoontje, tried & tested door de mujahedeen, taliban, al-qaeda, etc. Het is lastig voor te stellen dat de chauffeur het wist, iemand die op zo'n missie uit is kan dat vaak maar slecht verbergen bij een checkpoint.
Klopt, maar deze chauffeur is voor RU het primaire aanknopingspunt. Dus daar kunnen ze een narratief omheen bouwen. Was het een gewone vrachtwagen of een legertruck?
Maar ja, de partij die in de gelegenheid is om het te onderzoeken vertrouw ik absoluut niet. Zodra ze hun mond opendoen zijn ze al aan het liegen. Dus ik heb me er al bij neergelegd dat ik de motivatie en planning nooit ga weten.
Wat betreft de bomaanslagen in de flats in Moskou en MH17 is het toch nog redelijk goed gekomen :) je moet wel geduld hebben. Ik heb vertrouwen in de OSINT gemeenschap, maar inderdaad niet in het Russische onderzoek.

De vraag is wat heeft het voor nut als we het weten? Wij hebben er geen last van, itt MH17 en NS.

Overigens ligt het halve treinnetwerk van Duitsland er sinds 6.30 uit vanwege twee kabelbreuken (waarschijnlijk sabotage), 1 bij Berlijn, 1 bij Dortmund. Betreft een aanval op het GSM netwerk aldus Der Spiegel https://www.spiegel.de/pa...20-463d-a91c-da6edfec8bf6
Mehrere Quellen aus Bahn-Kreisen bestätigten dem SPIEGEL am Vormittag, dass der Grund der Bahnstörung ein flächendeckender Ausfall des von der Bahn genutzten Funknetzes GSM-R in Norddeutschland gewesen sei. Über dieses Netz läuft nicht nur der Sprechfunk zwischen Leitstellen und Zügen, sondern auch die digitale Übermittlung von Fahrplandaten. Die Kommunikation über GSM-R sei eine »zentrale Schnittstelle zwischen Fahrzeugen und Infrastruktur«, hieß es. Ein Kontakt zu Lokführern und Personal war zwischenzeitlich nicht möglich.
Dik half uurtje na deze gebeurtenis.
Für eine gezielte Sabotage-Aktion, so an den Ermittlungen beteiligte Beamte, brauche man Informationen über das Netzwerk der Bahn und wie man es lahmlegen kann.
Er is geen bewijs dat het gerelateerd is. Maar Rusland lijkt wel achter NS te hebben gezeten. Begin februari was ook al een grootschalige aanval op Vodafone Portugal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
[...]

Dus dat is een uur en een kwartier vanaf nu. Ooh ik hoop zo een trein gezellig bij de Moskva aan te zien schuiven bij zeebanket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
TIGER1125 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Wanneer je "over de schouder" mee kijkt bij één van die inspecteurs zie je dat de kolom onder de spoorbrug al helemaal scheef staat.

De waarschijnlijk met de rails versmolten wagons worden op z'n Russisch "vakkundig" buiten beeld gehouden. De verrijdbare delen zijn al weg.

Die brug lijkt op het eerst oog alleen bruikbaar met een flinke beperking van de belasting anders klapt die kolom namelijk gewoon om bij zware en dynamische belasting.
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken maar ik kan niet helemaal duiden welke pilaar dan scheef zou staan. Ik denk dat het meer een kwestie is van een slechte camera en een slechte hoek.

Anyway, de constructie is een paar uur overgoten met een brandende stof, dat zal hoogstwaarschijnlijk diesel zijn. Het spul werd dus gloeiend warm. In een ander filmpje is te zien dat ze een blus heli gebruiken. Zo'n ding wat je ook ziet bij bosbranden. Over het loeihete metaal is dus een kuub of wat koud zeewater gegooid.

Nu kijk ik veel "Forged in Fire", en ook daar hebben ze een waterbak. Die wordt niet vaak gebruikt maar de jury (met 2 smeden) trekt groen en geel weg als één van de kandidaten zijn hete mes in die bak water dompelt. Het wordt er altijd broos van.

Nu zal je zeggen: dit is een spoorbrug, iets anders dan een mes. Maar als je over de hele lengte 0.5 cm staal kan besparen doe je het. Er is een sterkteberekening gemaakt die de belasting van de treinen aan moet kunnen en die berekening kan nu het raam uit (pun intended).

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
scorpionv schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Psychologisch effect is huge. RF weet zelfs de brug niet veilig te houden. Niet bepaald een moraal booster voor de troepen bij Cherson, die zitten als eerste zonder.
Zou dat soort nieuws bij troepen aan het front aankomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken maar ik kan niet helemaal duiden welke pilaar dan scheef zou staan. Ik denk dat het meer een kwestie is van een slechte camera en een slechte hoek.

Anyway, de constructie is een paar uur overgoten met een brandende stof, dat zal hoogstwaarschijnlijk diesel zijn. Het spul werd dus gloeiend warm. In een ander filmpje is te zien dat ze een blus heli gebruiken. Zo'n ding wat je ook ziet bij bosbranden. Over het loeihete metaal is dus een kuub of wat koud zeewater gegooid.

Nu kijk ik veel "Forged in Fire", en ook daar hebben ze een waterbak. Die wordt niet vaak gebruikt maar de jury (met 2 smeden) trekt groen en geel weg als één van de kandidaten zijn hete mes in die bak water dompelt. Het wordt er altijd broos van.

Nu zal je zeggen: dit is een spoorbrug, iets anders dan een mes. Maar als je over de hele lengte 0.5 cm staal kan besparen doe je het. Er is een sterkteberekening gemaakt die de belasting van de treinen aan moet kunnen en die berekening kan nu het raam uit (pun intended).
In dat forged in fire gebeuren gebruiken ze staal met meer koolstof dat kun je harden.
Normaal constructiestaal zou dat probleem niet zo zeer moeten hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Silent7 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Er komt sowieso minder eten, en waarom is snel gevraagd aan de chauffeur die het weinige eten wél komt brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Silent7 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar hopelijk luidt het wel de exodus van de Russische bevolking uit de Krim in. Die willen niet opgesloten raken.

Pagina: 1 ... 20 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid