Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En de US wil maar geen ATACMS leveren omdat ze bang zijn voor dit soort acties, gebeurt het alsnoghoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:43:
Als de wereld over een paar jaar nog bestaat kunnen we in de bioscoop precies zien hoe ze dit geflikt hebben. Voel een blockbuster aankomen: one bridge too many...

Sowieso gaan we een actiefilm over Azov regiment in Mariupol zien, een spionage thriller over HIMARS doelen, een ontnuchterende tranentrekker over de genocidale inzet (en die is hard nodig gezien alle ontkenningen), dan rest alleen nog de vraag of het podium zich straks nog laat lenen voor een 'Der Untergang' achtige film.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:43:
Als de wereld over een paar jaar nog bestaat kunnen we in de bioscoop precies zien hoe ze dit geflikt hebben. Voel een blockbuster aankomen: one bridge too many...
Ja en dat is dat Oekraïne heel goed is in het veroorzaken van chaos en het op het verkeerde been zetten van Rusland. Het hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat ze nu daadwerkelijk de Krim gaan terugveroveren maar Rusland proberen uit de tent te lokken en hun schaarse capaciteit verder proberen te verdunnen over de actieve gebieden.xzaz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:46:
Ik had toch graag eerst de rest van Oekraïne bevrijd gezien voordat de krim aan de beurt is. Mis ik wat in de strategie?
Verschil is denk ik dat US dit niet wil faciliteren met eigen wapensystemen.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
En de US wil maar geen ATACMS leveren omdat ze bang zijn voor dit soort acties, gebeurt het alsnog
Een livecam in het Kremlin as-we-speak bedoel je?nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:50:
dan rest alleen nog de vraag of het podium zich straks nog laat lenen voor een 'Der Untergang' achtige film.
Herr Putin, Kadyrov didn't make it...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit was op UA grondgebied, dus daar zou de VS geen issues mee hebben.FlowSnake schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Verschil is denk ik dat US dit niet wil faciliteren met eigen wapensystemen.
PSN
Dan neem je iig aan dat de bestuurder het wist.gise schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:56:
Even speculeren, maar als het de vrachtwagen is die explodeerde, waarom reed deze dan op de rechter (buitenste) rijstrook, ik had ‘m dan minimaal even naar de linker rondgaan gestuurd vlak voor detonatie.
PSN
Volgens dit artikel was dat belangrijk want zover had Oekraïne duidelijk de morele high ground maar een burger doel zou dat kunnen veranderen.
Gezien die invalshoek en de personenwagens die ik op de brug zie ontploffen, wat denken we van moral high ground, burger doelen en deze brug?
Ja ik ben me er zeer van bewust dat dit in het niet valt met wat de russen verkrachtend en bombaanslagend in Oekraïne blijven uitspoken, maar ik wil even bewust die vergelijking ontduiken het is duidelijk wie er in een moreel dieptepunt van ellende zit, maar verspeelt Oekraïne als ze achter deze brug zitten hier zelf ook moral high ground?
Head of Crimea Sergey Aksyonov announced the extension of accommodation for vacationers in hotels, the costs will be compensated at the expense of the republic.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
Russians are happy again. 😆😙 pic.twitter.com/VvQYdn6GfG
By the way, it is not so easy to enter the Crimean bridge
— NEXTA (@nexta_tv) 8 oktober 2022
At the entrances there are stationary ST-6035 inspection radio-technical complexes of the Directorate of Departmental Security of the Russian Ministry of Transport. They are also check cars for explosives. pic.twitter.com/JSRENlHXaM
Of wellicht zijn meerdere beambtes omgekocht..
nope
Maar om het land te kunnen bevrijden is het essentieel om bevoorrading te kunnen afsnijden. Het uitschakelen van die brug is eigenlijk heel logisch in deze oorlog. Die brug is heus niet vernietigd om Poetin te pesten.xzaz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:46:
Ik had toch graag eerst de rest van Oekraïne bevrijd gezien voordat de krim aan de beurt is. Mis ik wat in de strategie?
Nee absoluut niet, de brug werd als aanvoerroute voor militaire eenheden en materieel gebruikt. Legitiem doel mi.Semyon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
Minder dan een week geleden kwam in een artikel van een Amerikaanse krant geruchten naar voren dat Oekraïne achter de bomaanslag op Daria zou kunnen zitten.
Volgens dit artikel was dat belangrijk want zover had Oekraïne duidelijk de morele high ground maar een burger doel zou dat kunnen veranderen.
Gezien die invalshoek en de personenwagens die ik op de brug zie ontploffen, wat denken we van moral high ground, burger doelen en deze brug?
Ja ik ben me er zeer van bewust dat dit in het niet valt met wat de russen verkrachtend en bombaanslagend in Oekraïne blijven uitspoken, maar ik wil even bewust die vergelijking ontduiken het is duidelijk wie er in een moreel dieptepunt van ellende zit, maar verspeelt Oekraïne als ze achter deze brug zitten hier zelf ook moral high ground?
Right for all the wrong reasons.
Het is heel lastig om op basis van de CCTV beelden te bepalen waar de explosie vandaan komt. De sensor van de camera bestaat uit een matrix van pixels. Als er een foto wordt gemaakt (video=reeks foto’s) dan leest de camera de sensor rij voor rij uit. Dus eerst de eerste rij, dan de tweede rij, etc. Dit kan ook in omgekeerde volgorde gebeuren.
De tijd die het kost om de data van een rij pixels te lezen is van belang. Bij goedkope camera’s zoals CCTV is dit vaak lang. Hierdoor kun je slecht bepalen waar in het beeld iets als eerste gebeurt; het kan puur komen omdat die pixel eerder is uitgelezen.
Wikipedia: Rolling shutter
nogmaal links naar BBC artikel voor de duidelijkheid en bronvermelding:Semyon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
Minder dan een week geleden kwam in een artikel van een Amerikaanse krant geruchten naar voren dat Oekraïne achter de bomaanslag op Daria zou kunnen zitten.
Sorry dat dit nieuwsartikel wat wegviel bij de putin pop van mn vorige post.
https://www.bbc.com/news/world-europe-63183404
Uit dat artikel:
Russia has used the bridge to move military equipment, ammunition, and personnel from Russia to battlefields in southern Ukraine.
As such, Ukrainian authorities said it was a legitimate target, as they vow to retake the peninsula.
Als je tegenstander iets aanwijst als legitiem doel dan heb je er al burger niets te zoeken, Als dit UA was heeft het niets te maken met een burgerdoel op de korrel neen, het is een strategisch militair doel waarvan ze aan hadden gegeven het als legitiem doel te zien, dus doet niets af aan het moreel overwicht van UA in deze oorlog.
:fill(white):strip_exif()/f/image/H0e9XmJAuuKOY0ucf7z1aFp4.png?f=user_large)
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Bedoel je alleen voor militaire aanvoer? Of zowel burger als militair? Of maakt dat niet uit?whyz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:01:
Nee absoluut niet, de brug werd als aanvoerroute voor militaire eenheden en materieel gebruikt. Legitiem doel mi.
Is niet elke weg een mogenlijke militaire aanvoer?
Zoals je ziet, voert UA expres dit soort acties altijd snachts uit om het aantal burger slachtoffers bij het targetten van een militair doelwit te minimaliseren.Semyon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
PSN
Logistiek is alles hier. Verstoor je de logistiek dan verstoor je de kracht van de tegenstander. De brug naar de Krim was tot op heden een route waarover ongestoord wapens, ammo, voedsel en brandstof kon worden aangevoerd. Daarmee kunnen ze het hele bezette zuiden onder de Dnepr bevoorraden. Daaronder vallen ook de militaire vliegvelden op de Krim, en de Zwarte Zee vloot toen die nog in Sebastopol lag.xzaz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:46:
Met andere woorden, het vernielen van die brug levert de Russen enorme hoofdpijn op. Een HIMARS bij Yehorivka kan de hele bezette strook tot aan Mariupol bereiken dus effectief hebben ze er nu voor gezorgd dat logisitek ten westen van Mariupol heel erg moeilijk wordt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
bloody schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:59:
Hmm .. maakt dit het vrachtwagenverhaal iets onwaarschijnlijker?
[Twitter]
Of wellicht zijn meerdere beambtes omgekocht..
The security check of the truck that was at the center of the explosion.
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 8 oktober 2022
Hardly the most in depth security check.
If the explosion did not involve the truck, this man was extremely unlucky. pic.twitter.com/di9hcTLk7B
Echt veel moeite in controle is er nou ook weer niet gestopt op dat punt.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

nope
Wauw, bij een grote drukte kan ik het me nog voorstellen maar daar was amper sprake van.Nat-Water schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
[Embed]
Echt veel moeite in controle is er nou ook weer niet gestopt op dat punt.
Hangt nog wel sterk af van de herhaalbaarheid van deze actie. Als de beschadiging van de spoorbrug meevalt, dan kun je daar binnen een week weer met dieseltractie overheen. Wellicht met lagere belasting.asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Logistiek is alles hier. Verstoor je de logistiek dan verstoor je de kracht van de tegenstander. De brug naar de Krim was tot op heden een route waarover ongestoord wapens, ammo, voedsel en brandstof kon worden aangevoerd. Daarmee kunnen ze het hele bezette zuiden onder de Dnepr bevoorraden. Daaronder vallen ook de militaire vliegvelden op de Krim, en de Zwarte Zee vloot toen die nog in Sebastopol lag.
Met andere woorden, het vernielen van die brug levert de Russen enorme hoofdpijn op. Een HIMARS bij Yehorivka kan de hele bezette strook tot aan Mariupol bereiken dus effectief hebben ze er nu voor gezorgd dat logisitek ten westen van Mariupol heel erg moeilijk wordt.
Als er morgen weer een klap volgt (of kan volgen) , dan is reparatie echter zinloos.
The cracks on the section of bridge that broken in the middle and collapsed directly as a result of the explosion are the result of the span collapsing. No indication on these cracks that overpressure from below blew the span upwards prior to collapse. pic.twitter.com/sCZRpNv0PT
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 8 oktober 2022
Nieuw beeld (volgens mij nog niet gezien hier).
https://nitter.it/OAlexanderDK/status/1578691593103585280
Sowieso ontkracht dat de vrachtwagentheorie volgens dit account:marcelcee schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:14:
[Embed]
Nieuw beeld (volgens mij nog niet gezien hier).
https://nitter.it/OAlexanderDK/status/1578691593103585280
My guess: Span that cracked in two must have had the most force applied. So got blown upwards and split. Dissipation of energy in truck bomb would be up away from road. Blast also lifted the other span attached to it and moved it two to three metres across on its’ pillar pic.twitter.com/qyhlKq9knp
— jimsnakehips (@jimsnakehips1) 8 oktober 2022
nope
Alles is relatief, anders kun je geen oorlog voeren.Semyon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
Voor zo'n morele afweging zou je een aantal zaken in ogenschouw kunnen nemen, waaronder bijvoorbeeld:
- Geen (erkend) Russisch grondgebied
- Actief in gebruik (zeker ook de spoorlijn) voor militaire logistiek, voor een deel zelfs essentieel
- Risico op burger slachtoffers en de waarschijnlijkheid dat die er vallen
Uiteraard blijft het buitengewoon vervelend voor die mensen (of misschien meer de nabestaanden) van burgers.
Daarover gesproken, 35 entries gisteren. 4 tanks, 8 APCs buitgemaaktbloody schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:10:
De administratie is alweer bijgewerkt, altijd fijn
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html
[Afbeelding]
Helaas ook 11 UA entries. Relatief weinig rus, en relatief veel UA. Netto is het UA leger weer groter geworden, maar het is een mindere dag dan de laatste tijd gebruikelijk is.
[Twitter: https://twitter.com/Rebel44CZ/status/1578505631337631744?t=N1yQ6iSTCQ-1B1HhvuW95w&s=19]
De Anotonovsky brug is in Sovjet tijd gebouwd, dat is toch niet te vergelijken met een moderne brug?hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:14:
Bizar dat waar de Anotonovsky brug na honderden HIMARS raketten nog overeind staat deze brug bij een bootje of truck in zou storten? Does not compute...
Absoluut, vergeet echter niet dat er meerdere video's en - misschien wel belangrijker dan dat - foto's achteraf zijn. Daar is behoorlijk veel uit af te leiden, al snap ik dat men zich vooral blind staart op de CCTV beelden met alle vuur en vlam. Het enige wat de video je meer kan vertellen dan de foto's achteraf is de samenstelling van het explosief. Nu heb ik niet de diepgaande kennis van sommige collega's, maar de witte wolk duidt wat mij betreft op ammonium nitraat, en omdat ANFO explosieven zijn populair onder de autobommen wegens hun kracht, dan kunnen er al heel wat puzzelstukjes ingevuld worden.Tk55 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:01:
Dit sneeuwt vast onder, maar toch wel belangrijk punt:
Het is heel lastig om op basis van de CCTV beelden te bepalen waar de explosie vandaan komt. De sensor van de camera bestaat uit een matrix van pixels. Als er een foto wordt gemaakt (video=reeks foto’s) dan leest de camera de sensor rij voor rij uit. Dus eerst de eerste rij, dan de tweede rij, etc. Dit kan ook in omgekeerde volgorde gebeuren.
De tijd die het kost om de data van een rij pixels te lezen is van belang. Bij goedkope camera’s zoals CCTV is dit vaak lang. Hierdoor kun je slecht bepalen waar in het beeld iets als eerste gebeurt; het kan puur komen omdat die pixel eerder is uitgelezen.
Wikipedia: Rolling shutter
De witte flitsen die je achteraf ziet zijn me nog onduidelijk, misschien was dat munitie? Zou eventueel verklaren waarom die controle zo belabberd was, die beambte zag groene kisten en gelooft het wel: dat is voor het front, daar ga ik me niet aan branden.
Speculaas: wel heel toevallig dat men net met een mobiel aan het filmen is (waarom in godsnaam) en heel toevallig precies de beelden van de sectie waar de explosie plaatsvind op het scherm.Barfman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:37:
Je ziet hier toch duidelijk dat er een bootje onderdoor vaart die explodeert.
Zie boven de tekst in de video (sorry voor de kwaliteit)
[Afbeelding]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik voel daarom wel wat voor de opwaartse explosie theorie: bruggen kunnen van bovenaf veel hebben, dat is hun doel. Als je echter het brugdeel van onderaf op tilt en dan weer loslaat komt het niet meer op de goede plek terecht. En een brugdeel wordt normaliter door zwaartekracht op z'n plek gehouden, juist ook om temperatuurverschillen te kunnen absorberen liggen ze min of meer los op de staanders. De brugdelen zijn voor een groot deel nog heel, maar van de staander afgevallen.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:14:
Bizar dat waar de Anotonovsky brug na honderden HIMARS raketten nog overeind staat deze brug bij een bootje of truck in zou storten? Does not compute...
Maargoed, himars bevat xx-hoeveelheid explosief + kinetische energie, wellicht past er in een vrachtwagen wel een veelvoud van deze hoeveelheid. Zal de gemoederen nog wel even bezig houden
Ter illustratie:
Van boven heel sterk, van onder, niet zo erg:
/f/image/Tc3Fo1x8gWCmK1BGJhGnjTJg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2022 13:26 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
hm, volgens mij zie je opgenomen bewakingsbeelden op een scherm, opgenomen worden door een mobieltje.gws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Speculaas: wel heel toevallig dat men net met een mobiel aan het filmen is (waarom in godsnaam) en heel toevallig precies de beelden van de sectie waar de explosie plaatsvind op het scherm.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dit is natuurlijk niet live, ze filmen de replay met het mobieltje.gws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Speculaas: wel heel toevallig dat men net met een mobiel aan het filmen is (waarom in godsnaam) en heel toevallig precies de beelden van de sectie waar de explosie plaatsvind op het scherm.
Ik had deze nog niet langs zien komen.
Je kan zien dat het meest noordelijke brugdeel in 2 delen in zee ligt. Het andere brugdeel is ook beschadigd en daar zie je dat het wegdek verzakt is.
Wat de spoorlijn betreft, zo'n wagon kan goed zijn voor 70m3 aan vloeistof. 70.000 liter dus. Ik tel er 4 bij elkaar die lek zijn of branden, dat is dus 280.000 liter wat mogelijk verbrand is. De ontploffing was om 6 uur in de ochtend en dat heeft een paar uur gebrand.
Dus die rails zijn ook onbruikbaar.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dat andere brugdeel is toch nog berijdbaar?asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:26:
Je kan zien dat het meest noordelijke brugdeel in 2 delen in zee ligt. Het andere brugdeel is ook beschadigd en daar zie je dat het wegdek verzakt is.
Niet met een tank maar licht verkeer lijkt me nog te doen.
Een CCTV die een beetje z'n geld waard is heeft een lopende opname van 24 uur.gws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Op zich zou dat inderdaad iets zijn wat je achter vijandelijke linies prima in elkaar kunt knutselen.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:22:
Het enige wat de video je meer kan vertellen dan de foto's achteraf is de samenstelling van het explosief. Nu heb ik niet de diepgaande kennis van sommige collega's, maar de witte wolk duidt wat mij betreft op ammonium nitraat, en omdat ANFO explosieven zijn populair onder de autobommen wegens hun kracht, dan kunnen er al heel wat puzzelstukjes ingevuld worden.
De witte flitsen die je achteraf ziet zijn me nog onduidelijk, misschien was dat munitie? Zou eventueel verklaren waarom die controle zo belabberd was, die beambte zag groene kisten en gelooft het wel: dat is voor het front, daar ga ik me niet aan branden.
Als die trein daar expres stilstond en onderdeel was van het plan om zowel weg als spoorverkeer te stremmen, wat in de mix wat dat kan veroorzaken, fosfor en schrapnel, vast ook genoeg voorhanden ?
De brug was niet alleen voor weg en rail verkeer. Ook voor water, communicatie en stroom. Het kunnen vonken zijn van een stroomkabel.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:22:
Rails zijn snel te herstellen, Oekraïne en Rusland doen dat bijna dagelijks sinds de invasie. Beter dat Oekraïne nog een poging onderneemt om een brugdeel te vernietigen.
Overigens is beton voor een groot deel van water en kan niet goed tegen hitte voor de structurele integriteit.
https://www.edtengineers.com/blog-post/fire-effects-concrete
Dus hoewel brugdelen nog hangen zijn ze wellicht niet meer geschikt voor gebruik of kwetsbaar voor vocht, corrosie en vorst.Concrete exposed to the elevated temperatures of a fire can experience both mechanical changes and chemical changes. Potential mechanical changes include:Both can provide pathways for direct heating of exposed Reinforcing Steel (rebar).
- Spalling ‐ The expulsion of portions of concrete from the surface layer.
- External cracking ‐ Thermal expansion & dehydration of concrete.
At temperatures in excess of 260°C (500°F), rebar can become brittle (a.k.a. “blue brittleness”). At temperatures in excess of 704°C (1300°F), rebar can lose 20% of its design strength. Structural failure of reinforced concrete often occurs when the effective tensile strength of steel reinforcement is lost through heating.
Potential chemical changes in concrete exposed to the heat of a fire include:
- Aggregate Changes
- Quartz‐based aggregates increase in volume
- Limestone aggregates decompose
- Discoloration due to changes in the concrete compounds
- Concrete will turn pink as a result of chemical changes in compounds containing iron
- Carbonation
- Breakdown of cement paste in concrete
- Results in a reduction in alkalinity, or protective coating, which promotes corrosion of the rebar.
Met een beetje pech voor Rusland is het beton niet meer bruikbaar. Al zie ik ze er ook wel voor aan om het erop te gokkenXWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Rails zijn snel te herstellen, Oekraïne en Rusland doen dat bijna dagelijks sinds de invasie. Beter dat Oekraïne nog een poging onderneemt om een pilaar te vernietigen.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2022 13:32 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er is een foto waarop het in elk geval lijkt alsof ook dat een een verzakking van ongeveer een meter heeft.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Dat andere brugdeel is toch nog berijdbaar?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/xn9JShYqCGn3MV9Jxgaq0jj6.png?f=user_large)
Het beste wat ik zo voor je kon vinden. Zie de verzakking rechts in beeld.
In ander beeld hier gedeeld van ruim na de explosie, zie je genoeg golfslag en schuimkoppen.Barfman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:37:
Je ziet hier toch duidelijk dat er een bootje onderdoor vaart die explodeert.
Zie boven de tekst in de video (sorry voor de kwaliteit)
[Afbeelding]
En je zie volgens mij geen bootje, je ziet iets wat golfslag kan zijn, of een boeggolf, maar ik hou het voorlopig op golfslag.
Als we de boot-explosie-van-onder-theorie volgen en dit brugdeel is wel opgetild geweest maar niet geknapt bij de landing dan is het niet echt meer bruikbaar inderdaad. No guts no glory.asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:32:
[...]
[Afbeelding]
asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:32:
Pas na 5 keer klikken op het pijltje had ik door dat het een foto van een filmpje was...
Sorryhoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
offtopic:
Pas na 5 keer klikken op het pijltje had ik door dat het een foto van een filmpje was...

Explosieven oefenen plotselinge druk uit met hoge temperatuur. Dit gaat met een snelheid waarbij effecten optreden die niet meer te observeren zijn met het blote oog, dus het is voor veel mensen lastig om er een voorstelling bij te maken. Zo verdampt er bijvoorbeeld een heel stuk in een cirkel rondom het explosief, en gaan constructies (metaal en beton alike) gewoon flexen. Metaal gaat vaak buigen en - omdat het voor een constructie samengestelde legering is - word gelijk 'moe'. Beton gaat óók buigen en breken, afhankelijk van de legering in het beton kan dat langer of korten duren, maar vrijwel altijd resulteert het in het breken en falen van de constructie omdat het niet gebouwd is op flexen (lees: van +100% belasting naar -100% belasting en terug in korte tijd).NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Ik voel daarom wel wat voor de opwaartse explosie theorie: bruggen kunnen van bovenaf veel hebben, dat is hun doel. Als je echter het brugdeel van onderaf op tilt en dan weer loslaat komt het niet meer op de goede plek terecht. En een brugdeel wordt normaliter door zwaartekracht op z'n plek gehouden, juist ook om temperatuurverschillen te kunnen absorberen liggen ze min of meer los op de staanders. De brugdelen zijn voor een groot deel nog heel, maar van de staander afgevallen.
Maargoed, himars bevat xx-hoeveelheid explosief + kinetische energie, wellicht past er in een vrachtwagen wel een veelvoud van deze hoeveelheid. Zal de gemoederen nog wel even bezig houden
Ter illustratie:
[Afbeelding]
Dat snap ikTens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
hm, volgens mij zie je opgenomen bewakingsbeelden op een scherm, opgenomen worden door een mobieltje.
J8S schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Dit is natuurlijk niet live, ze filmen de replay met het mobieltje.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Probeer vooral te begrijpen hoe het zou kunnen dat een lading himars raketten wel gaten slaan maar niet het brugdeel volledig verwoest en in dit geval wel. Maar kan zo simpel zijn als verschil in hoeveelheid gebruikte explosieven of het doel van de explosieven.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:38:
[...]
Explosieven oefenen plotselinge druk uit met hoge temperatuur. Dit gaat met een snelheid waarbij effecten optreden die niet meer te observeren zijn met het blote oog, dus het is voor veel mensen lastig om er een voorstelling bij te maken. Zo verdampt er bijvoorbeeld een heel stuk in een cirkel rondom het explosief, en gaan constructies (metaal en beton alike) gewoon flexen. Metaal gaat vaak buigen en - omdat het voor een constructie samengestelde legering is - word gelijk 'moe'. Beton gaat óók buigen en breken, afhankelijk van de legering in het beton kan dat langer of korten duren, maar vrijwel altijd resulteert het in het breken en falen van de constructie omdat het niet gebouwd is op flexen (lees: van +100% belasting naar -100% belasting en terug in korte tijd).
Heel sterk hangt denk ik ook wel van het type belasting af.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:25:
Dit zal toch wel een punt en piek zijn en als het inderdaad zo'n Breivik-achtige of misschien waren die silo's in Beiroet nog wel een beter voorbeeld wat ammonium nitraat kan doen.
ik zie één vuurbal, als de bron onder de brug zou zijn zou er vanuit beide kanten van de brug vuur moeten komen. Zelfde geldt voor de eerste rook.
De vangrail is naar buiten geblazen, als de explosie onder de brug was zou de luchtdruk de vangrail juist de andere kant op duwen.
Maar we wachten verder even af, de Russen komen op korte termijn met uitleg van de werkelijke gang van zaken.
Kerch bridge… we are watching you! pic.twitter.com/B3LVWjOiJi
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 22 augustus 2022
HIMARS draagt om en nabij 90kg aan explosief, een vrachtwagen als uit het filmpje kan het tienvoudige aan ANFO dragen. ANFO is véél progressiever dan de explosieven in raketten en granaten, maar ook veel onstabieler, doch stabiel genoeg voor een rit met een auto of bus. Een paar posts terug had ik een foto gepost van een gebouw waar een aanslag met zo'n explosief is gepleegd vanuit een caddy (zal niet meer dan 50 kilo geweest zijn).NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:41:
[...]
Probeer vooral te begrijpen hoe het zou kunnen dat een lading himars raketten wel gaten slaan maar niet het brugdeel volledig verwoest en in dit geval wel. Maar kan zo simpel zijn als verschil in hoeveelheid gebruikte explosieven of het doel van de explosieven.
Ja dan maakt eronder of erop wellicht niets meer uit ooknst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
HIMARS draagt om en nabij 90kg aan explosief, een vrachtwagen als uit het filmpje kan het tienvoudige aan ANFO dragen. ANFO is véél progressiever dan de explosieven in raketten en granaten, maar ook veel onstabieler, doch stabiel genoeg voor een rit met een auto of bus. Een paar posts terug had ik een foto gepost van een gebouw waar een aanslag met zo'n explosief is gepleegd vanuit een caddy (zal niet meer dan 50 kilo geweest zijn).
Trouwens briljante timing met die trein ook. Ik ga er van uit dat iemand zichzelf dus heeft opgeblazen in dit proces?
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2022 13:47 ]
Moet maar eens wat bronnen zoeken straks.
Fact Check: https://www.newsweek.com/...get-crimea-bridge-1736159XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:43:
Trouwens, Oekraïne had al eens gehint dat het misschien iets zou doen met de Krimbrug:
[Twitter]
:fill(white):strip_exif()/f/image/N5Z2Ojrl3tbveDIm4l0ZDK1M.png?f=user_large)
Voor het idee, zo moeten de voorraden nu dus. Elke dag rond himars 'o clock.
[Twitter: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1578701684166959104?s=20&t=okbuVPn6Ad8Cwl3GYSGjHg]
[ Voor 57% gewijzigd door DeKoetsier op 08-10-2022 13:51 ]
Tja, wist de chauffeur het wel? Zit Oekraïne er wel achter? Kunstmest genoeg in Rusland.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Ja dan maakt eronder of erop wellicht niets meer uit ook
Trouwens briljante timing met die trein ook. Ik ga er van uit dat iemand zichzelf dus heeft opgeblazen in dit proces?
Ik zie steeds meer signalen dat de ultranationalistische groepen in Rusland het niet eens zijn met de aanpak van Poetin, ze vinden hem soft. Misschien vinden ze dit een manier om hem te dwingen tot een meer radicale aanpak (waarvan ik persoonlijk denk dat die amper of niet beschikbaar is).
Adviseur van Zelenskyi. Ongeloofwaardig, maar prima om het vuurtje een beetje op te stoken.Now seriously. FSB/PMC try to eliminate leadership of Defense Ministry/GHQ. Before personnel change, FSB is in knockdown — missed Putin's bridge explosion. Defense Ministry can now blame FSB for the future South loss. Isn’t it obvious who made an explosion? Truck arrived from RF.
— Михайло Подоляк (@Podolyak_M) 8 oktober 2022
According to Russia's Investigative Committee, the owner of the truck is resident of the Krasnodar Krai, and investigative actions have been launched at his place of residence. The route of movement of the vehicle and the relevant documentation are being studied, the committee added.DeKoetsier schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:
Volgens RTL is het een vrachtwagen bom geweest.
CNN is unable to verify the Russian explanation for the explosion.
https://edition.cnn.com/e...-news-10-08-22/index.html
Nee, ook die is verzakt. Wellicht het makkelijkst te repareren maar momenteel onbruikbaar.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
tl;dr : Artur over de explosie. Diverse beelden en wat duidende uitleg over de gevolgen.
En of per boot / vliegtuig, daarmee zou je nog dingen over kunnen zetten naar de Krim, maar goed qua tempo schiet dat allemaal niet op ten opzichte van de trein. Zeker niet als je dat niet voorbereid hebt en de spullen er voor hebt klaar staan (en gezien eerdere beelden en tempo van het uitladen van hun spullen in havens, meh).NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:
[Afbeelding]
[Embed]
Dus effectief met hun favoriete logistiek, de spoorweg, wordt het lastiger en lastiger inderdaad, zowel qua capaciteit als qua risico's.
Daar zit nu een drempel waar mening huiseigenaren vereniging jaloers op zijn, ding is echt anderhalve meter hoog ofzoJerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Nee, ook die is verzakt. Wellicht het makkelijkst te repareren maar momenteel onbruikbaar.
VS heeft onlangs toegegeven dat UA achter aanslag Doegina zat. Ze waren er niet blij mee.nst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Tja, wist de chauffeur het wel? Zit Oekraïne er wel achter? Kunstmest genoeg in Rusland.
Ik zie steeds meer signalen dat de ultranationalistische groepen in Rusland het niet eens zijn met de aanpak van Poetin, ze vinden hem soft. Misschien vinden ze dit een manier om hem te dwingen tot een meer radicale aanpak (waarvan ik persoonlijk denk dat die amper of niet beschikbaar is).
Nord Stream zal UA niet achter hebben gezeten. Dat wijst naar Rusland.
Het zou allebei kunnen in dit geval. Motief is er voor beiden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:
[Afbeelding]
[Embed]
/f/image/IilAWuNyb4dm7OTbqBmzP4qw.png?f=fotoalbum_large)
En toen werd het moeilijk
Handig bij watersnoodrampnst6ldr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
Daar zit nu een drempel waar mening huiseigenaren vereniging jaloers op zijn, ding is echt anderhalve meter hoog ofzo
Ze kunnen toch nog steeds per schip het e.e.a. naar de Krim brengen? Of doet Rusland dat niet op die manier?NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:49:
[Afbeelding]
[Embed]
De witte golven passen ook niet meteen bij een bootje. Golven van een boot lopen in een V-vorm doorgaans. In het filmpje zie je de golven parallel aan de brug binnenkomen. Als je goed kijkt zie je ook een golf ontstaan bij de pillaar. Dat is vreemd. Golven zouden om een pillaar heen buigen. Niet daar ontstaan.gekkie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
In ander beeld hier gedeeld van ruim na de explosie, zie je genoeg golfslag en schuimkoppen.
En je zie volgens mij geen bootje, je ziet iets wat golfslag kan zijn, of een boeggolf, maar ik hou het voorlopig op golfslag.
Het is om aan te geven dat die route ook niet veilig is. Transport zal per spoor gaan. Helaas staan de spoorwegen niet duidelijk op de deepstate map.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Een HIMARS staat toch nooit zo dichtbij de frontlinie?
Om het op zijn Amerikaans te zeggen : het Russische leger in het het zuiden van UA is well and truly fucked.
Het kan wel, maar het zorgt voor extra vertraging. Schepen in- en uitladen duurt even en dan zijn ze extreem kwetsbaar.gustaveau schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Ze kunnen toch nog steeds per schip het e.e.a. naar de Krim brengen? Of doet Rusland dat niet op die manier?
Voor zover ze dat al niet waren, Russische POW's rond Cherson blijken al vermagerd te zijn. Aanvoer van voedsel is al lastig.asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Om het op zijn Amerikaans te zeggen : het Russische leger in het het zuiden van UA is well and truly fucked.
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 08-10-2022 14:05 ]
De vrachtwagen en auto die de vrachtwagen inhaalde reden nog voor de explosie:Tens schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:41:
ik houd (met slechts beperkte kennis van explosies) het op de vrachtwagen:
ik zie één vuurbal, als de bron onder de brug zou zijn zou er vanuit beide kanten van de brug vuur moeten komen. Zelfde geldt voor de eerste rook.
De vangrail is naar buiten geblazen, als de explosie onder de brug was zou de luchtdruk de vangrail juist de andere kant op duwen.
Maar we wachten verder even af, de Russen komen op korte termijn met uitleg van de werkelijke gang van zaken.

Dat kan, maar een enkele reis met de trein is vele ordes van sneller en makkelijker dan eerst met de trein, dan overladen naar een truck, dan overladen op een schip, dan weer overladen naar een truck, om vervolgens weer op een trein te laden.gustaveau schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Ze kunnen toch nog steeds per schip het e.e.a. naar de Krim brengen? Of doet Rusland dat niet op die manier?
Gezien RU de vorkheftruck niet heeft uitgevonden zal dit dus weer werk zijn voor tig mensen, throughput is beperkter, en vele weken tijdverlies.
PSN
Dat is de 2e vrachtwagen, de 1e zit in de vuurbal.Barfman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
De vrachtwagen en auto die de vrachtwagen inhaalde reden nog voor de explosie:
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 14:14 ]
PSN
Heb gelezen dat hier het enige spoor op mortierafstand (1-2km) van de frontlijn gaat, totaal onbruikbaar als levensader:asing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:01:
Transport zal per spoor gaan. Helaas staan de spoorwegen niet duidelijk op de deepstate map.
/f/image/rybGKZDxZyxgsHxnIkZk2h77.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door hoevenpe op 08-10-2022 14:13 ]
Even wat nuance:Jerie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
VS heeft onlangs toegegeven dat UA achter aanslag Doegina zat. Ze waren er niet blij mee.
Nord Stream zal UA niet achter hebben gezeten. Dat wijst naar Rusland.
Het zou allebei kunnen in dit geval. Motief is er voor beiden.
De VS heeft aangegeven dat MOGELIJK UA achter de aanslag Doegina zou zitten.
Niet feitelijk toegegeven.
Zelensky heeft tegenover BBC overigens gezegd dat ze er niet achter zaten.
[ Voor 7% gewijzigd door gise op 08-10-2022 14:10 ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/TransnistriëHennie-M schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:11:
Weet iemand eigenlijk waarom er op de LiveAUmap nog een rood gekleurd stuk Moldavie is? Daar lijkt weinig te gebeuren.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Maakt ook neg even fijntjes een verwijzing naar de Moskva die weliswaar door UA geclaimd is, maar volgens RT is het nog steeds een ongeuk.
De russische autoriteiten zijn dus te diep beschaamd om toe te geven dat UA er achter zit.
[ Voor 0% gewijzigd door ZenTex op 08-10-2022 14:26 . Reden: Typo ]
Gebeurd ook niks actiefs, Transnistria. Is door Rusland bezet maar geen activiteit afgezien van volgens mij een bomaanslag een aantal maanden terug (?)Hennie-M schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:11:
Weet iemand eigenlijk waarom er op de LiveAUmap nog een rood gekleurd stuk Moldavie is? Daar lijkt weinig te gebeuren.
Het schijnt dat RF wel het plan had om ook Odessa in te nemen met een mogelijke amfibie landing en zo de gehele kust van Oekraïne te bezetten en aansluiting met het stuk Moldavië te krijgen.
nope, dat zijn twee voertuigen achter de betreffende truck.Barfman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
De vrachtwagen en auto die de vrachtwagen inhaalde reden nog voor de explosie:
Dat stuk spoor is ook (gedeeltelijk) afgebroken na 2014, dus dan zouden ze eerst weer een stuk nieuw spoor moeten aanleggen als ze dat willen gebruiken.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Heb gelezen dat hier het enige spoor op mortierafstand (1-2km) van de frontlijn gaat, totaal onbruikbaar als levensader:
[Afbeelding]
PSN
Het zal in ieder geval ouderwets KGezelligB zijn in en rondom het Kremlin. Heerlijk dit. Je bent gewoon je leven niet zeker.ZenTex schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:
RT gooit het op een terreuraanslag en laat erbuiten of UA verantwoordelijk is.
Maakt ook neg even fijntjes een verwijzing naar de Moskva die weliswaar door UA geclaimd is, maar volgens RT is het nog steeds een ongeuk.
De rusaus he autoriteiten zijn dus te diep beschaamd om toe te geven dat UA er achter zit.
En belangrijker nog: geen “vergeldingsacties “ nodig richting Oekraïne. (Ze zullen ongetwijfeld toch wel het nodige uitspoken)FlowSnake schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:15:
[...]
Het zal in ieder geval ouderwets KGezelligB zijn in en rondom het Kremlin. Heerlijk dit. Je bent gewoon je leven niet zeker.
Spoorwegen zijn de witte lijnen. Die staan duidelijk op Deepstate mapasing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Het is om aan te geven dat die route ook niet veilig is. Transport zal per spoor gaan. Helaas staan de spoorwegen niet duidelijk op de deepstate map.
(Die hebben ze alleen in de Krim en DPR etc niet doorgetekend idd)
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 14:18 ]
PSN
Inderdaad, dat was ook mijn aanname om daar niet de effecten van een boot in te zien.HEY_DUDE schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
De witte golven passen ook niet meteen bij een bootje. Golven van een boot lopen in een V-vorm doorgaans. In het filmpje zie je de golven parallel aan de brug binnenkomen. Als je goed kijkt zie je ook een golf ontstaan bij de pillaar. Dat is vreemd. Golven zouden om een pillaar heen buigen. Niet daar ontstaan.
Nog wat gezocht op de constructie van het geheel. Maar vind maar weinig echt gedetailleerds.
Die spoorbrug lijkt me wel voornamelijk uit hoge stalen kokers als liggers geconstrueerd.
Hopen dat de hitte van die brand van die brandstof wagons ook genoeg effect naar onderen heeft gehad ter verzwakking van die constructie.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 08-10-2022 14:18 ]
Dat is eigenlijk, in de lijn van escalaties wel het beste scenario, RF die zegt dat het een terroristische aanslag is en zich niet kan veroorloven om Oekraïne te beschuldigen hiervoor, omdat Oekraïne blijkbaar zo “makkelijk”, zo ver van het front, een target kan uitschakelen.ZenTex schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:
De rusaus he autoriteiten zijn dus te diep beschaamd om toe te geven dat UA er achter zit.
In dat geval kan er in ieder geval (publiekelijk) geen vergeldingsactie of escalatie plaatsvinden, al zal Rusland vast wel met een stevige reactie komen ben ik bang…. Misschien weer een dam die opgeblazen wordt?
Nee, niet mogelijk. Ze geloven het. Dat is veel sterker dan mogelijk. Als ik zeg dat Mark Rutte mogelijk heeft gelogen dan sluit ik het niet uit. Als ik zeg dat ik geloof dat Mark Rutte heeft gelogen (en ik ben hier ook nog eens autoriteit in) dan is dat veel sterker. Dus nee, je nuance slaat de plank mis, ja ik zei het te sterk. Ik heb inmiddels weer veel vertrouwen in de militaire assessments van de VS. Iets dat ik sinds Bush Jr. / Dick Cheney helaas had verloren.gise schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Even wat nuance:
De VS heeft aangegeven dat MOGELIJK UA achter de aanslag Doegina zou zitten.
Niet feitelijk toegegeven.
Zelensky heeft tegenover BBC overigens gezegd dat ze er niet achter zaten.
Hetzelfde dillema als met de Moskva inderdaad. UA de schuld geven is toegeven dat je zelf gefaald hebt.ZenTex schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:
Het zal wel weer een barrage op ziekenhuizen en scholen worden.gise schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
In dat geval kan er in ieder geval (publiekelijk) geen vergeldingsactie of escalatie plaatsvinden, al zal Rusland vast wel met een stevige reactie komen ben ik bang…. Misschien weer een dam die opgeblazen wordt?
PSN
Dan is er dus geen spoorverbinding meer?YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:15:
Dat stuk spoor is ook (gedeeltelijk) afgebroken na 2014, dus dan zouden ze eerst weer een stuk nieuw spoor moeten aanleggen als ze dat willen gebruiken.
/f/image/T1kgdoiggU2rDa4eNGQVu8U3.png?f=fotoalbum_large)
Triviant vraag voor over 40 jaar: wat hebben goede banden, palletvervoer en wasmachines met elkaar gemeen?YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:07:
[...]
Dat kan, maar een enkele reis met de trein is vele ordes van sneller en makkelijker dan eerst met de trein, dan overladen naar een truck, dan overladen op een schip, dan weer overladen naar een truck, om vervolgens weer op een trein te laden.
Gezien RU de vorkheftruck niet heeft uitgevonden zal dit dus weer werk zijn voor tig mensen, throughput is beperkter, en vele weken tijdverlies.
- ze hadden ze niet in Rusland ten tijde van de invasie in Ukraine.
According to the Russian regime the Kerch Bridge was “civilian infrastructure”.
— (((Tendar))) (@Tendar) 8 oktober 2022
Aha.. pic.twitter.com/Ak0Kf2jAOU
Alleen civiele doeleinden. Dit zijn geen tanks, maar opblaasspeeltoestellen, bijvoorbeeld. En inderdaad, Ukraine blaast ze ook echt op. Dus.
In het tijdvak post-2014 heeft UA volgens mij alle spoorovergangen UA> LNR/DPR opgedoekt/gedeeltelijk afgebroken.hoevenpe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
Dan is er dus geen spoorverbinding meer?![]()
[Afbeelding]
PSN
A repair and restoration train is reportedly operating on the railway part of the Crimean Bridge, which is repairing the damage from the attack. The first trains are planned to be sent to the peninsula today. pic.twitter.com/hFqIVZhrM4
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid