Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.496 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

Maestro schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:59:
Pfff.... die Isa is wel af...
Weer het hele topic plat genuked met kernbomgeleuter.
Dit inderdaad.

Echt vermoeiend.. wmb mag een mod hier best iets van zeggen.
Het is alleen wel een 'dagellijkse ontwikkeling' , nou ja, hopelijk is het met een uurtje weer rustig :+

[ Voor 16% gewijzigd door bloody op 07-10-2022 16:01 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Das vast een hele speciale nuke dan?

Normaal detoneren ze een heel stuk boven de grond zodat ze een grotere AoE hebben en gaat er 0 grond de lucht in.
Bij detonatie boven grond, gaat er echt een heel lap grond de lucht in, weet niet maar discovery channel leert men veel ervan.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Agent47 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:46:

Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Rusland zoveel kernwapens heeft claimt te hebben,
Aangepast zodat het wat realistischer is.

Daar komt ook bij dat Poetin niet individueel aan de knop staat van die dingen. En ik had nog een heel betoog getypt die je hopelijk wat kan bedaren: nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:50
Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Rusland zoveel kernwapens heeft, waarom is dat vroeger niet verboden gemaakt?
Je vindt dat ze nu veel hebben? Van wat ik zo via Google kan vinden hadden ze 45.000 kernkoppen in de hoogtijdagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Als afleiding / onderbreking van de nucleaire discussie, hier een leuke clip.
Scheuren op buggies met stampende muziek erbij.
Beetje Far Cry New Dawn vibes.

[Twitter: https://twitter.com/worldonalert/status/1578384393499983873]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Xtr3me4me schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

ja alleen geen enkel land heeft 100Mt. Zelfs vandaag de dag is zo'n bom te zwaar om in de lucht te krijgen. Het is gewoon te groot ook.

De 50Mt was al een enorme joekel, laat staan 2 x zo groot.
Nee. Qua afmetingen en gewicht zijn de 50MT en 100MT Czar Bomba's identiek. In de 50MT bom was alleen de derde "trap" (bij gebrek aan beter woord) vervangen door ballast.

Het probleem met die 100MT bom was dat de bommenwerper dan niet voldoende tijd had om aan de explosie te ontsnappen. Met de 50MT bom werden ze al flink door elkaar geschud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Nat-Water schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Misschien is het dan beter voor jezelf om gewoon even achter je pc vandaan te kruipen en een stukje te gaan wandelen. Het is mooi weer. Doet je goed, en geeft je hoofd hopelijk wat rust. Lopen piekeren heeft geen zin en is ook gewoon niet goed voor je.

Het lijkt allemaal heel dichtbij omdat het er hier in dit topic er heel specifiek over gaat. Maar dit topic is ook een aardige bubbel.
Ik heb hier alles in bubbelfolie ingepakt, ik ga dat dus echt niet allemaal uitpakken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Leuk hoe het brein ons toch elke keer weer weet te verleiden om allerlei scenario's af te spelen en door te denken. Realiseer je vooral dat dat de default stand van je brein is. En laat je daardoor niet teveel afleiden.

Onder aan de streep is het toch iets waar je niets aan kan doen. Het is derhalve slechts tijdverdrijf. Ga even naar buiten concentreer je op andere zaken en geef je brein wat te doen behalve scenario's afspelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

olafmol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Het is je verjaardag he, dan mag je feestvieren...
Hij is op één of andere manier niet zo in de stemming :?

https://nitter.it/irislarisa/status/1578296573775163392

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Wahaha, daar moet ik dan wel weer hard om lachen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/KyivIndependent/status/1578380739942440960

Ah. Dus ze hebben de afgelopen dagen/nachten niet tig van die dingen neergehaald. Check :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
[Twitter]https://nitter.it/KyivIndependent/status/1578380739942440960

Ah. Dus ze hebben de afgelopen dagen/nachten niet tig van die dingen neergehaald. Check :+
Deze thread laat overduidelijk iets anders zien :*)

Weer eens een andere hobby - staartstukken verzamelaar.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Eend_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
[Twitter]https://nitter.it/KyivIndependent/status/1578380739942440960

YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ah, ik was afgeleid door de zoveelste editie van de atoombom-discussie. :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Bijzonder hoe het N-woord hier altijd weer z'n rentree vindt als in een soort natuurlijke cyclus. We vergeten weleens dat gedurende de Koude Oorlog de B-52s onafgebroken over het noordelijk halfrond cirkelden en dit overigens ook al deden vóór de invasie. Allemaal onderdeel van de speltheorie uitgevoerd door de hoge heren op plekken waar wij, de gewone man, niets van meekrijgen.

Dit symboliseert wat mij betreft op een pakkende manier de verschillen in hoe Europese leiders dit conflict benaderen. Wat Marin zegt, resoneert met ons allemaal, maar parallel aan het uiten van dit soort oneliners zijn figuren als Macron en jawel ook Erdoğan ook zeker nodig. Het gaat tenslotte allemaal om balans.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:01
[Twitter: https://twitter.com/AetiusRF/status/1578172176758603777?t=dMnnMOxkE0VG2dEOwYGE2Q&s=19]

Is me toch ook wat steel je een Creditcard om items te kopen in world of tanks, je wist opgepakt, naar het front gestuurd en dan zit je als pow in Oekraïne

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:55

HugoBoss1985

Xenotech

Louwke schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:02:
[Embed]

Is me toch ook wat steel je een Creditcard om items te kopen in world of tanks, je wist opgepakt, naar het front gestuurd en dan zit je als pow in Oekraïne
Hahaha hoe verzin je het (maar het is niet verzonnen) ! :+

Hier de hele video:

https://www.reddit.com/r/...up_in_ukranian_captivity/

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-10-2022 17:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgens mij moeten we onze F35's maar aan Oekraine doneren.

Zo te lezen zijn ze niet gewenst in Nederland:
https://nos.nl/artikel/24...lfs-bellen-lukt-niet-meer

We zijn blijkbaar ook bang voor het effect op het klimaat van onze straaljagers :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:36:
[...]Ik heb het even opgezocht omdat ik in eerste instantie Saving Private Ryan in gedachte had en geen onzin wilde posten ;)
Maar het kan schijnbaar echt met het "impact fuse arming" type mortier.
offtopic:
Je post dan misschien geen onzin, maar het is wel gigantisch off-topic.

On-topic: De UA Zakhid Territorial Defense force meld dat RU nu Shahed-136 drones op laat stijgen vanaf Luninets airfield in Belarus.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:13:
Volgens mij moeten we onze F35's maar aan Oekraine doneren.

Zo te lezen zijn ze niet gewenst in Nederland:
https://nos.nl/artikel/24...lfs-bellen-lukt-niet-meer

We zijn blijkbaar ook bang voor het effect op het klimaat van onze straaljagers :+
Typisch geval van "graag wel bijdragen aan onze veiligheid, maar ik wil er niet teveel last van hebben hoor".
Louwke schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:02:
[Embed]

Vanochtend gezien, (mijn inziens) belangrijkste gedeelte mist nog: meneer was een simp en had om en nabij de €1000,- aan een streamer meisje gedoneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nst6ldr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:43:

[...]

Vanochtend gezien, (mijn inziens) belangrijkste gedeelte mist nog: meneer was een simp en had om en nabij de €1000,- aan een streamer meisje gedoneerd.
Daar moet je dan de oorlog mee winnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
nst6ldr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:43:
[...][...]
En dat meisje komt uit UA en werkt voor An Army Of Drones en had om een donatie gevraagd?
Anders zie ik de relevantie van deze post niet zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29

Ondertussen op de Russische tv :?

Uiteraard krijgt Elon de schuld na die domme tweetstorm van 'm.

[ Voor 39% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-10-2022 17:50 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yaksa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

En dat meisje komt uit UA en werkt voor An Army Of Drones en had om een donatie gevraagd?
Anders zie ik de relevantie van deze post niet zo.
Stelen voor een pay-2-win game is tot daar aan toe, maar als je krap bij kas zit, microkrediet afsluit voor het huishouden, maar daar vervolgens een aanzienlijk deel van afstaat aan een meisje die van zijn bestaan niet eens af wist (al zal dat inmiddels veranderd zijn) dan is het niet World of Tanks waarom hij in Oekraïne is beland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

[Embed]

Drone-warfare is scary shit.
WarMate is een leuke naam. Alsof je die bij de Karwei of Gamma kunt kopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:49:
[Embed]

[Embed]

20% van Rusland als ze deze reclame zien: "haha, domme homo amerikanen, maar wat is een toilet?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[Embed]

[Embed]

Die donkere kerel mag de rij skippen/als eerste gaan vanwege.. zijn huidskleur.
Soort angst van de Russen dat minorities een omgekeerd privilege toegediend krijgen.

Maakt het niet minder triest.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[Embed]

Was er niet iemand met een anti-Elon rant hier in het topic? Kan de post even zo snel niet vinden, maar hij had het over afleidingsmanouvres van Musk om de aandacht van slecht nieuws van één van z'n bedrijven/producten weer mee af te leiden.

Ben benieuwd of dit simpelweg een probleem was met onvoldoende dekking of dat het dieper zit, dat die Starlink de piekvraag niet aan kan.

Edit: Ik zie nu de post van @NiGeLaToR hier onder mij dat het "verklaard" is.

Wel een aandachtspuntje wanneer je de rest van je land nog wil bevrijden, dan zou je vooruit moeten communiceren met Starlink. Maar ja OpSec, en misschien wel Russische eenheden die Starlink in de gaten houden en daarmee aanvullen kunnen voorspellen. Misschien tijd dat de Amerikanen daar militair in gaan voorzien.

Misschien nog wel belangrijker kun je Musk nog wel vertrouwen met die informatie na z'n tweets. :+

[ Voor 52% gewijzigd door TIGER1125 op 07-10-2022 18:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Die donkere kerel mag de rij skippen/als eerste gaan vanwege.. zijn huidskleur.
Soort angst van de Russen dat minorities een omgekeerd privilege toegediend krijgen.

Maakt het niet minder triest.
Die angst wordt hier net zo goed aangewakkerd, maar dat zijn dan ook dezelfde broodheren die dat vuurtje opstoken.

En zo bleek ook de Starlink drama verklaarbaar, aldus dit bericht:

Dat verbaast mij, want ik had de indruk dat Starlink ook door partizanen in gebruik was. Dat lukt dan dus niet. Of ze moeten daar dan weer speciale niet geoblocked Starlink voor gebruiken. Ofzo.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:37

Qwerty-273

Meukposter

NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:41:
Ondertussen een nieuw wapen op het slagveld. Deze keer van Polen:
[Embed]
Drone-warfare is scary shit.
Goed om te zien dat ze ingezet worden, nadat er eerder verschillende inzamelingsacties voor werden georganiseerd (al lopen er nog steeds een aantal door).
Qwerty-273 in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"
Yaksa in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"
wauskoek in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Nog even en ze gaan op 24 februari een nieuwe invasie proberen, een jaar na dato en nadat de eerste poging deze winter doodvriest op de Ukrainse steppe ofzo?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:36:
[Embed]

Nog even en ze gaan op 24 februari een nieuwe invasie proberen, een jaar na dato en nadat de eerste poging deze winter doodvriest op de Ukrainse steppe ofzo?
Laten we eens gaan rekenen. Er zijn 225 dagen in deze oorlog. Dat levert het volgende gemiddelde op:

275 dode soldaten
822 gewonde soldaten
11 tanks
22 APCs
6 stuks artillerie
1 vliegtuig en 1 helicopter per dag

Voor de overige 140 dagen hebben ze dan nodig :

153.000 soldaten om dood te gaan of gewond te raken
1540 tanks
3080 APCs
840 stuks artillerie
140 vliegtuigen en helis

Volgens de huidige schatting kom ik 706 tanks tekort, de rest hebben ze nog wel genoeg van. Maar het is een aderlating in materieel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:24
jaapstobbe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:04:
"Escaleren om te de-escaleren" zegt Rob de Wijk bijna dagelijks in zijn podcast. Misschien krijgt hier nu gelijk in.
Het is vloeken in de tweakers-kerk, maar zo irreëel is zijn analyse niet. Poetin heeft alleen het kernwapen nog, hij is al zijn schepen achter zich aan het verbranden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Laten we eens gaan rekenen. Er zijn 225 dagen in deze oorlog. Dat levert het volgende gemiddelde op:

275 dode soldaten
822 gewonde soldaten
11 tanks
22 APCs
6 stuks artillerie
1 vliegtuig en 1 helicopter per dag

Voor de overige 140 dagen hebben ze dan nodig :

153.000 soldaten om dood te gaan of gewond te raken
1540 tanks
3080 APCs
840 stuks artillerie
140 vliegtuigen en helis

Volgens de huidige schatting kom ik 706 tanks tekort, de rest hebben ze nog wel genoeg van. Maar het is een aderlating in materieel.
En dan moeten ze nog de volgende invasie op touw zetten, waarbij ik mij zo voorstel dat een BTG bestaande uit Lada’s niet per se een winnende keuze is.
hoevenpe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Het is vloeken in de tweakers-kerk, maar zo irreëel is zijn analyse niet. Poetin heeft alleen het kernwapen nog, hij is al zijn schepen achter zich aan het verbranden.
Eens, de kans op tenminste een tactische nuke test op eigen grond is niet ondenkbaar. Inzet in Ukraine zou desastreus zijn voor eigenlijk iedereen - maar een kat in het nauw. Er is blijkbaar ook in het Kremlin eea gaande en de vraag is welk richting dat op gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
Oekraine rapporteert storingen mbt Starlink.

Edit: okay… ik loop weer hopeloos achter…

[ Voor 5% gewijzigd door Muncher op 07-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Muncher schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:35:
Oekraine rapporteert storingen mbt Starlink.

[Embed]
Ik sta nergens meer van te kijken met die rare vogel (Musk). Ondertussen zijn er nog normale mensen op deze wereld met logische, nuchtere oplossingen ;)

[YouTube: "The way out of the conflict is when Russia leaves Ukraine," Finnish Prime Minister Sanna Marin said]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het is voor mij gevoel een beetje EN/ EN.

Ik wil niet dood, heb een heel leven nog voor me, vind de oorlog verschrikkelijk MAAR het onderwerp is wel interessant. Toch merk ik dat het dreigen met kernwapens me wel angstiger maakt. Vooral omdat die Putin zo onbetrouwbaar is.

Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Rusland zoveel kernwapens heeft, waarom is dat vroeger niet verboden gemaakt? Waarom is hij nog niet doodgeschoten door iemand intern? Voor mij makkelijke vragen, maar waarschijnlijk moeilijk antwoord op te geven.
Even inhaken
Waarom heeft Rusland zoveel kernwapens:
Tussen WO2 en de 80's was er een zogeheten 'koude oorlog'. Twee wereldmachten die een wedstrijdje ver-pissen hielden.
Wie maakt de grootste nuke?
En dan gaat het van kwaad tot erger. Wie heeft er meer, de grootste, etc.

Beide zeiden gingen er in mee en bouwden een gigantisch arsenaal. Op de piek waren er wereldwijd omennabij 64000 stuks, waarvan 90% in handen van USA en Rusland in een 50/50 split.

Waarom zijn nucleare wapens niet verboden?
Om het te verbieden heb je één van twee dingen nodig.
1) Een wereldmacht met een nog grotere stok zodat andere machten gedwongen kunnen worden om nucleare wapens te ontmantelen.
2) Een gezamelijk verdrag.

Nummer 1 hadden ze al geprobeerd, dat blijkt niet te werken. Dat wordt een spelletje blufpoker met het risico op kernoorlog op wereldschaal.

Nummer 2 is na de koude oorlog geprobeerd. Het begrip dat al die kernkoppen misschien niet zo'n strak plan is en dat het wel wat minder mag.
Men ging ook de straat op om te protesteren tegen kernwapens, nederland incluus.

Sindsdien is men kernkoppen gaan ontmantelen. Jullie een beetje, wij ook een beetje. Gestaag steeds minder.
Inmiddels zijn er wereldwijd nog 'maar' minder dan 10000 stuks over.

Waarom is Putin nog niet afgeknald door X?
Putin heeft vriendjes, een old boys club die van elkaar afhankelijk is voor macht. Springt er 1 uit de band, dan wordt met hem/haar afgerekend door de rest van de club. De laag er onder krijgt eveneens de volle laag wanneer men dat nodig acht.
Dat zie je o.a. ook gebeuren binnen studenten corpsen.

Het buitenland grijpt niet zomaar in. De leider van een land om zeep helpen is simpelweg een oorlogverklaring. Zolang oorlog vermeden kan worden, dan zal men het vermijden. Dan wordt de diplomatieke route gebruikt.

Het volk in een land gaat ook niet zomaar de leider uit z'n troon jonassen. Dat is het eigen leven in gevaar brengen.
Ookal is het een gigantische menigte, tegen goed bewapende bescherming van de leider beginnen ze niks.

Anyways, over die kernwapens hoef je je niet zo druk te maken.
- kernwapens op het land wat je wil hebben zorgt dat je de komende honderden jaren niks hebt aan dat land. Pripyat/Chernobyl kun je nu ook nog niks mee, en dat is 36jaar geleden. Laat nog even staan hoeveel van je eigen mensen molt.
- kernwapens op een ander land ontketent wereldwijde reactie. Dan kan rusland er vanuit gaan dat er een invasie komt.
- de vraag is ook nog even hoeveel van de russische kernwapens daadwerkelijk functioneel zijn. Radioactief verval is een dingetje en mede-bepaalt de houdbaarheid van een kernkop.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:16
[...]

Vloeken in de tweakers-kerk? Ik luister met veel interesse naar de podcasts van Boekestijn en de Wijk. Niks mis met hun analyses. De Wijk is misschien een beetje een pessimist. Pessimisten zijn realisten. Optimisten zijn idealisten (dromers). :z

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 15:57
jaapstobbe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Vloeken in de tweakers-kerk? Ik luister met veel interesse naar de podcasts van Boekestijn en de Wijk. Niks mis met hun analyses. De Wijk is misschien een beetje een pessimist.
Tot hier klopt het nog.
Pessimisten zijn realisten. Optimisten zijn idealisten (dromers). :z
Maar hier ga je toch echt de mist in. Pessimisten zijn niet standaard realisten en optimisten zijn niet per definitie dromers. In dit geval beide verre van, zeker omdat meneer de pessimist het al sinds het begin van de oorlog steevast fout heeft. Waarbij zijn analyses van wat er gebeurt best ok zijn, maar zijn voorspellingen gewoon keer op keer de plank misslaan. En precies om dat laatste is er zoveel afkeer hier tegen hem, hij wil gewoon niet leren van zijn fouten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:41
[...]

Het risico van kernwapens is er, dat is een feit. Kunnen wij er iets aan doen om te voorkomen dat ze gebruikt worden?
(afgezien van die bully Putin zijn zin geven natuurlijk)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Eens, de kans op tenminste een tactische nuke test op eigen grond is niet ondenkbaar. Inzet in Ukraine zou desastreus zijn voor eigenlijk iedereen - maar een kat in het nauw. Er is blijkbaar ook in het Kremlin eea gaande en de vraag is welk richting dat op gaat.
Vanuit de speltheoretische logica zou ik een dudelijker uitspraak verwachten over de status van een test. Ziet de NAVO die als "wat je in je eigen land doet, moet je zelf weten, veel plezier ermee"/ niet in game, of zien ze het als "in game", waardoor Rusland weet dat ze de reactie op een test moeten incalculeren.

Nu zie je dat Rusland lijkt te reageren op vage spelregels en hoopt die te kunnen misbruiken om verdeeldheid te creëren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
onkl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Vanuit de speltheoretische logica zou ik een dudelijker uitspraak verwachten over de status van een test. Ziet de NAVO die als "wat je in je eigen land doet, moet je zelf weten, veel plezier ermee"/ niet in game, of zien ze het als "in game", waardoor Rusland weet dat ze de reactie op een test moeten incalculeren.

Nu zie je dat Rusland lijkt te reageren op vage spelregels en hoopt die te kunnen misbruiken om verdeeldheid te creëren.
Alleen lukt dat laatste steeds minder goed waarbij zeker Amerika het spelletje begint te snappen. Hard terugdreigen, maar daarbij niet in details treden en daarbij de mogelijke reaktie vaag te houden. Daarmee kan er geen afweging gemaakt worden of het wel/niet voordelig is. En dat zorgt juist voor minder kans dat er iets gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Het risico van kernwapens is er, dat is een feit. Kunnen wij er iets aan doen om te voorkomen dat ze gebruikt worden?
Nee, een kernwapen is een deterrent, oftewel een wapen voor afschrikking. Doe het niet anders gooi ik er een nuke op is nogal een afschrikking.

Nu kan het zover komen dat Putin denkt, fuck it, genoeg geblaft ik druk op die knop. Dat is waar wij bang voor zijn.

Aan de andere kant heb je Biden en de NATO. Als jij die nuke inzet zijn de gevolgen voor jou niet te overzien en komen we voor je. Dat is waar hij dan weer bang voor is.

Putin kan zelf zien dat een paar NATO wapens met een leger getrainde soldaten zijn leger oprolt. En dan is er nog geen M1 Abrams aanwezig, geen ATACMS, geen F16, F35, B2, B52 of wat dan ook.

Als het goed gaat houdt dat elkaar in evenwicht. De angst die Putin ons probeert te geven en de belofte dat zijn leger niet meer bestaat als wij met hem klaar zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:59:
Kunnen wij er iets aan doen om te voorkomen dat ze gebruikt worden?
Zelfs dat laatste is de vraag, het probleem met Poetin is dat hij in tegenstelling tot de oude Sovjet-leiders niet open lijkt te staan voor een serieuze dialoog.

Rond de Cuba-crisis kon er nog gedeald worden, denk niet dat Poetin zich bedenkt als hij De Krim mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Zelfs dat laatste is de vraag, het probleem met Poetin is dat hij in tegenstelling tot de oude Sovjet-leiders niet open lijkt te staan voor een serieuze dialoog.

Rond de Cuba-crisis kon er nog gedeald worden, denk niet dat Poetin zich bedenkt als hij De Krim mag houden.
Eens, mensen blikken deze situatie te veel terug op het verleden en de Sovjet leiders van toen. Zeer gevaarlijk imho. Putin is een ander soort ras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

TIGER1125 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Misschien nog wel belangrijker kun je Musk nog wel vertrouwen met die informatie na z'n tweets. :+
NB: ik ben geen lid van de Elon Musk Fanclub, en ik heb de smiley gezien.

Vergeet niet dat het brein van Elon op een andere manier werkt als dat van ons (Asperger). Ik denk niet dat de tweet bedoeld is als zijn gewenste uitkomst van de oorlog. Hij heeft er gewoon over na zitten denken en volgens hem is dit wat er uiteindelijk uit gaat komen, logisch gezien. Je kunt natuurlijk alles op 5 manieren lezen/uitleggen, maar Elon is echt geen vazal van Putin. Wie dat denkt, heeft Musk totaal niet gevolgd en concludeert dit alleen op basis van die tweets van 'm. Hij tweet wel vaker dingen die nergens op slaan of dubieus lijken. Misschien heeft ie weer geblowd of zijn medicatie niet op tijd genomen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Dat is inderdaad het grootste probleem. Ook als je naar het gas kijkt, is er tijdens de tijden van de koude oorlog altijd gewoon geleverd. Putin was echter voor de oorlog er al mee aan het kloten om de boel te verstoren. Precies hierom moet rusland ook verslagen worden, een andere oplossing zal geen lang leven beschoren zijn (helaas voor zowel rusland als Oekraine)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:06:

Nu kan het zover komen dat Putin denkt, fuck it, genoeg geblaft ik druk op die knop. Dat is waar wij bang voor zijn.
Dat dus, maar daar hebben wij geen invloed op, dus enige discussie daarover is zonloos.

Overigens (het blijft Rusland) is de kans dat de rode knop allang verpatst is er ook nog. Of niemand weet de codes voor lancering nog, of weet niemand meer hoe die dingen op scherp te zetten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:12:
[...]

Dat dus, maar daar hebben wij geen invloed op, dus enige discussie daarover is zonloos.
Je leest duidelijk maar de helft van mijn betoog om er een stukje uit te knippen en daarop in te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Alleen lukt dat laatste steeds minder goed waarbij zeker amerika het spelletje begint te snappen. Hard terugdreigen, maar daarbij niet in details treden en daarbij de mogelijke reaktie vaag te houden. Daarmee kan er geen afweging gemaakt worden of het wel/niet voordelig is. En dat zorgt juist voor minder kans dat er iets gebeurt.
Klopt, we worden daar steeds beter in. Het is Putin vermoedelijk wel duidelijk dat de NAVO niet maandenlang hoeft te vergaderen over een reactie op een 'tactisch' nucleaire aanval op Oekraïne, dus als zijn doel is verdeeldheid creëren, dan is dat een stompzinnig instrument.

Maar: die duidelijkheid mist nu bij een nucleaire test op eigen bodem. Wat doet de NAVO wanneer er, for the fun of it, nog een Tsar bomba wordt 'getest' in het Arctisch gebied?
Halve NAVO wil prompt iedere Tomahawk uit het gereedschapschuurtje richting Moskou sturen om in kind dingen te doen, andere helft vindt dat kernproeven geen daad van agressie zijn, dus negeert het. - >verdeeldheid - >Putin blij.
Wanneer de NAVO vooraf zegt of een kernproef wel/niet tot een reactie in kind leidt (zonder te verklappen wat de in kind verrassing is, uiteraard), is Putin die manoeuvreerruimte prompt kwijt.

Voor de duidelijkheid: het maakt niet uit welke keuze de NAVO maakt, beide keuzes werken even goed: ze slaan Putin de mogelijkheid verdeeldheid te creëren uit handen.

[ Voor 6% gewijzigd door onkl op 07-10-2022 20:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:09:
Precies hierom moet rusland ook verslagen worden, een andere oplossing zal geen lang leven beschoren zijn (helaas voor zowel rusland als Oekraine)
Rusland kan militair niet verslagen worden, in de zin dat westerse militairen in het Kremlin orde op zaken stellen. Kernwapens maken dat defacto onmogelijk, het moederland zal tot het uiterste verdedigd worden.

Daarom is de annexatie van de Oekraïnse gebieden op papier zo gevaarlijk, het maakt de vernedering van verlies ervan onacceptabel. De 'Russische' Donbass en het zuiden verliezen kan hij thuis nog verkopen, De Krim is al eeuwen het kruitvat waar ik echt bang voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Je leest duidelijk maar de helft van mijn betoog om er een stukje uit te knippen en daarop in te gaan.
nope, alleen even mijn punt benadrukken: fantaseren over wat Putin eventueel kan gaan doen is een zinloze discussie. Ik ontken verder niks van jouw betoog, het is alleen off topic als reactie op mijn eerder bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

McKaamos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:48:
[...]
Het buitenland grijpt niet zomaar in.
Hmmm....er zijn anders genoeg black ops geweest om een leider in een land ten val te brengen. De VS heeft dat bv in Iran voor elkaar gekregen en als bonus kregen we daar uiteindelijk de Ayatholla's voor terug (omdat de Shah die zij terug aan de macht hielpen niet zo leuk was voor het volk). En Castro zou er ook over mee kunnen praten.

Je moet dat nuanceren en waar ze ermee weg denken te kunnen komen, doen ze het. Bovendien is het denk ik in Rusland best moeilijk om iemand het Kremlin in te krijgen en dicht bij Putin te komen om hem om te brengen. Zelfs iemand in de keuken krijgen om wat Novachok in zijn thee te doen zal niet meevallen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Rusland kan militair niet verslagen worden, in de zin dat westerse militairen in het Kremlin orde op zaken stellen. Kernwapens maken dat defacto onmogelijk, het moederland zal tot het uiterste verdedigd worden.

Daarom is de annexatie van de Oekraïnse gebieden op papier zo gevaarlijk, het maakt de vernedering van verlies ervan onacceptabel. De 'Russische' Donbass en het zuiden verliezen kan hij thuis nog verkopen, De Krim is al eeuwen het kruitvat waar ik echt bang voor ben.
De krimtartaren zijn het niet met je eens

Maar het maakt eigenlijk niet uit. putin doet wat putin doet. Zolang hij in staat is de ruimte te nemen die anderen hem laten doet ie dat. Het maakt niet uit wat het is of waarover. Hij kan best een grote mond hebben over het russische rijk etc maar eigenlijk is Kyiv de bakermat van de russiche beschaving en de hoofdstad van rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
McKaamos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Nummer 2 is na de koude oorlog geprobeerd. Het begrip dat al die kernkoppen misschien niet zo'n strak plan is en dat het wel wat minder mag.
Men ging ook de straat op om te protesteren tegen kernwapens, nederland incluus.

Sindsdien is men kernkoppen gaan ontmantelen. Jullie een beetje, wij ook een beetje. Gestaag steeds minder.
Inmiddels zijn er wereldwijd nog 'maar' minder dan 10000 stuks over.
Ach ja, de start akkoorden.
Op het hoogtepunt van de koude oorlog waren er inderdaad genoeg kernwapens om de aarde een keer of 6 te vernietigen. Ook wel bekend als de zogenaamde MAD situatie. Mutually Assured Destruction.

Daar het onderhouden en maken van zo'n groot aantal kernwapens enigszins in de papieren loopt besloot men om te reduceren. Met wederzijdse inspecties en controles evenredig afbouwen van de voorraad.

Dat reduceerd de onderhoudskosten behoorlijk zodat dat geld aan andere innovaties besteed kan worden.
Tanks, vliegtuigen, schepen zijn behoorlijk wat duurder geworden. Om over de ammunitie nog maar te zwijgen.

Wat dat betreft waren beide partijen het erover eens dat het een verstandige beslissing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Yucon

*broem*

onkl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:15:
[...]

Halve NAVO wil prompt iedere Tomahawk uit het gereedschapschuurtje richting Moskou sturen om in kind dingen te doen
Wat het nog complexer maakt is dat in dat opzicht de mogelijkheden ook nog eens beperkt zijn. Rusland kan niet zien wat er in aanstormende tomahawks zit. Ze kunnen ook een kernkop hebben, dus als ze letterlijk richting moskou vliegen wat niet het eerste doel zal zijn, maar uiteindelijk zien ze op de radar wel raketten hun kant op komen is de grote vraag; verwacht je het ergste en stuur je je ICBMs erop uit of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:15:
[...]

Klopt, we worden daar steeds beter in. Het is Putin vermoedelijk wel duidelijk dat de NAVO niet maandenlang hoeft te vergaderen over een reactie op een 'tactisch' nucleaire aanval op Oekraïne, dus als zijn doel is verdeeldheid creëren, dan is dat een stompzinnig instrument.

Maar: die duidelijkheid mist nu bij een nucleaire test op eigen bodem. Wat doet de NAVO wanneer er, for the fun of it, nog een Tsar bomba wordt 'getest' in het Arctisch gebied?
Halve NAVO wil prompt iedere Tomahawk uit het gereedschapschuurtje richting Moskou sturen om in kind dingen te doen, andere helft vindt dat kernproeven geen daad van agressie zijn, dus negeert het. - >verdeeldheid - >Putin blij.
Het probleem is niet zo groot als je denkt. In de praktijk zal Biden de beslissing nemen en daarna kijkt ie om zich heen en vraagt, wie doet mee? Met een beetje geluk wordt er eerst geconsulteerd om de meningen te peilen, maar uiteindelijk beslist Biden. En als wij of Duitsland, of wie dan ook, dat vervelend vinden dan kunnen ze in een boom klimmen.

Dus kijk naar Biden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:22
Wat een laag bedrag weer, dat gaat niet veel zoden aan de dijk zetten...
De EU-landen zijn het eens over de oprichting van een speciaal fonds voor Oekraïne. De 100 miljoen euro die daarvoor beschikbaar is, kan gebruikt worden om militaire materialen aan te schaffen die het land het hardst nodig heeft, zei de Franse president Macron na afloop van de EU-top in Praag. Het bedrag komt bovenop de 2,5 miljard euro die de EU eerder voor de oorlogsvoering van Oekraïne beschikbaar stelde.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:49:
Wat een laag bedrag weer, dat gaat niet veel zoden aan de dijk zetten...

[...]
Als je wat random quote is het handig om er even een link bij te zetten zodat we de bron ook kunnen controleren.
Als ik het hier lees: https://www.france24.com/...d-for-ukraine-to-buy-arms Dan is de conclusie dat het om een fonds van Frankrijk gaat, waar andere landen aan mee kunnen doen, met initieel 100 miljoen alleen van Frankrijk. Kan dus wel of niet groeien afh v hoe het loopt. Of het een laag bedrag is is dus geheel afh van of en hoeveel men gaat bijdragen, sowieso klinkt 100 miljoen van 1 land al een stuk beter dan 100 miljoen van de EU.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

De Oekraïense regering sluit het gebruik van kernwapens niet uit, maar lijkt daar toch niet zo bang voor te zijn:

- Ofwel Putin bluft en gaat die dingen nooit gebruiken.
- Ofwel Putin gebruikt een tactische kernbom, en dan vernietigt de US de Zwarte Zeevloot en alle militaire doelwitten op de Krim.

Het is tijd om de F-14 weer van stal te halen, dan kan de US vervolgens de tactische bommenwerpers van grote afstand neerschieten :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Niet in rusland zelf inderdaad, maar als ze uit Oekraine gedreven worden blijft er alsnog weinig leger over. Voorlopig is dat ook het meeste wat er kan gebeuren.
Tja, aan de andere kant is de Krim al verschillende keren goed aangevallen. Wat dat betreft heeft rusland juist zijn kaart overspeeld en al teveel gedreigd zonder ooit iets te doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Niet in rusland zelf inderdaad, maar als ze uit Oekraine gedreven worden blijft er alsnog weinig leger over. Voorlopig is dat ook het meeste wat er kan gebeuren.

[...]

Tja, aan de andere kant is de Krim al verschillende keren goed aangevallen. Wat dat betreft heeft rusland juist zijn kaart overspeeld en al teveel gedreigd zonder ooit iets te doen.
Ach, UA heeft een vliegveld diep in Rusland aangevallen, en Putin doet nog steeds niets terug.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
*knip* Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 08-10-2022 21:01 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 18:01
*knip* Offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 08-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mphilipp schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Hmmm....er zijn anders genoeg black ops geweest om een leider in een land ten val te brengen. De VS heeft dat bv in Iran voor elkaar gekregen en als bonus kregen we daar uiteindelijk de Ayatholla's voor terug (omdat de Shah die zij terug aan de macht hielpen niet zo leuk was voor het volk). En Castro zou er ook over mee kunnen praten.

Je moet dat nuanceren en waar ze ermee weg denken te kunnen komen, doen ze het. Bovendien is het denk ik in Rusland best moeilijk om iemand het Kremlin in te krijgen en dicht bij Putin te komen om hem om te brengen. Zelfs iemand in de keuken krijgen om wat Novachok in zijn thee te doen zal niet meevallen.
Klopt, de nuance mist een beetje boel. Ik duidde er wel een beetje op met de zin dat oorlog wordt vermeden als het vermeden kan worden.
Als je Putin te grazen neemt, als dat al lukt, dan kan je er op rekenen dat je de poppen aan het dansen hebt. Leg je het staatshoofd van een derdewereldland om, dan is het stukken makkelijker.
D-dark schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Ach ja, de start akkoorden.
Op het hoogtepunt van de koude oorlog waren er inderdaad genoeg kernwapens om de aarde een keer of 6 te vernietigen. Ook wel bekend als de zogenaamde MAD situatie. Mutually Assured Destruction.

Daar het onderhouden en maken van zo'n groot aantal kernwapens enigszins in de papieren loopt besloot men om te reduceren. Met wederzijdse inspecties en controles evenredig afbouwen van de voorraad.

Dat reduceerd de onderhoudskosten behoorlijk zodat dat geld aan andere innovaties besteed kan worden.
Tanks, vliegtuigen, schepen zijn behoorlijk wat duurder geworden. Om over de ammunitie nog maar te zwijgen.

Wat dat betreft waren beide partijen het erover eens dat het een verstandige beslissing was.
Yep, dat dus. Sowieso is de MAD doctrine best wel ziek. Wij kapot? dan ook jij kapot.
Wie het eerst lanceert doet er dan niet meer toe, want aan beide kanten wordt dan het gehele arsenaal gelanceerd en zijn beide partijen (en vermoedelijk meer) gereduceerd tot een groen gloeiende krater.
Inderdaad, best verstandig om te kiezen voor het afbouwen van kernwapens.

Of het alleen maar om geld gaat betwijfel ik wel. De diverse kantje-boord situaties en broken arrow incidenten hielpen waarschijnlijk ook niet mee.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kijk naar de adviseurs van Biden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Nu online

Tl;dr : Arthur legt uit waarom de fronten een beetje stil liggen. Het front in het westen is te nat om in het veld te rijden. Het front in het zuiden heeft Russen die sneller terugtrekken dan Oekraïne erachteraan kan. Verder nieuwe himars munitie met 180.000 tungsten fragmenten die alles perforeren en wat nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Weer een gerucht omtrent het Zaporizhzhia offensief:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

XWB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:03:
Weer een gerucht omtrent het Zaporizhzhia offensief:

[Twitter]
Is dat niet een copy / paste account? Zou er niet teveel waarde aan hechten eigenlijk. :)
De kans is groot dat UA iets doet wat de Russen niet voorzien hebben, dus precies niet datgene in die tweet.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

XWB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Het is tijd om de F-14 weer van stal te halen, dan kan de US vervolgens de tactische bommenwerpers van grote afstand neerschieten :p
Hebben ze nog werkende Phoenix raketten dan? Daar zal wel een dikke laag stof op zitten dan. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Dat interpreteer je m.i. goed. Je zou soms vergeten dat hij materiaal voor een tribunaal is want hij is doorgaans hilarisch. Hij speelt het spelletje heel slim. Vaak gaat hij mee in het Kremlin-narratief, maar op zo'n manier dat het bespottelijke van dat narratief duidelijk wordt gemaakt.
Mensen met een fascinatie voor sterke leiders en anti-liberale gevoelens dromen vaak weg bij Putin als genie, terwijl Putin toch echt de junior is van Lukashenko. Die foto laatst uit Sochi spreekt boekdelen. Luka speelt de idioot maar is verre van dat. Door aan te geven dat hij graag afwacht hoe de mobilisatie zal lopen speelt hij de rol van dommerik die als enige niet weet dat het een fiasco gaat worden. Het maakt hem aimabel, je kan deze goeiige sul niet met goed fatsoen omleggen.

Met zijn balans-act is het gelukt om niet meegetrokken te worden in het falen van Putin. Hij heeft het spel beter gespeeld dan je op basis van zijn kaarten zou mogen verwachten.
Ik ga je gelijk geven. Of Lukashenko is heel dom, of hij is hier Putin aan het trollen.
Poetin krijgt van vrienden tractor en meloenen voor verjaardag

President Poetin heeft vandaag zijn zeventigste verjaardag gevierd. Op zijn verjaardagsfeest in Sint-Petersburg waren ook bevriende leiders van voormalige Sovjetrepublieken uitgenodigd.

President Loeksjenko gaf Poetin een tractor cadeau, het paradepaardje van de Belarussische industrie in de tijd van de Sovjet-Unie. De gever zei tegen verslaggevers dat hij er thuis in zijn tuin precies zo een heeft staan. Of Poetin er blij mee is, is niet bekend. Hij zei er in ieder geval niets over.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-64540456

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:24:
offtopic:
Naar TomGun Maverick geweest? Daar hadden de baddies wel werkende SU-57's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
MrOleo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Als je wat random quote is het handig om er even een link bij te zetten zodat we de bron ook kunnen controleren.
Als ik het hier lees: https://www.france24.com/...d-for-ukraine-to-buy-arms Dan is de conclusie dat het om een fonds van Frankrijk gaat, waar andere landen aan mee kunnen doen, met initieel 100 miljoen alleen van Frankrijk. Kan dus wel of niet groeien afh v hoe het loopt. Of het een laag bedrag is is dus geheel afh van of en hoeveel men gaat bijdragen, sowieso klinkt 100 miljoen van 1 land al een stuk beter dan 100 miljoen van de EU.
Frankrijk geeft graag geld van anderen uit en zit tegelijk graag aan de knoppen om de eigen industrie te bevoordelen.

Vooralsnog wijzen publieke cijfers uit dat Frankrijk ten opzichte van DE, UK en VS op afstand de zuinigste opstelling heeft en een van de grootste appeasers tussen de landen die er in de internationale politiek toe doen.

Niet meer dan mooie woorden dus van Macron & co. En dat ziet zich dan als leider van Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Ik ga je gelijk geven. Of Lukashenko is heel dom, of hij is hier Putin aan het trollen.

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-64540456
_O-

Maar Poetin heeft helemaal niets van Xi gekregen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:38
XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:06:
[...]

_O-

Maar Poetin heeft helemaal niets van Xi gekregen:

[Twitter]
Goeie vrienden dan.
Dit lijkt me wel een duidelijk signaal.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 15:46

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Tussen de vele kernwapenposts O-) nog wat conventionele wapenposts gevonden die nu naar Wapens en wapensystemen zijn gezet.

Voor de kernwapenposts is nu geen makkelijke oplossing. En zeker vandaag was het een wassende stroom. En laten we eens eerlijk wezen, die discussie komt nergens op uit, want niemand heeft antwoorden.

Op zich is het natuurlijk relevant om te melden dat Biden iets heeft gezegd. Het is het onderwerp van de dag.

Aan de vele posts die erop volgen is te merken dat het leeft. Misschien moeten we daar ook wat begrip voor op brengen. Maar van de andere kant mensen, rem jezelf af met die kernwapens, en blijf weg bij speculatie over potentieel gebruik en allerlei implicaties die dat kan hebben.

Wil je er een discussie over hebben start dan een apart topic en bereid je punt goed voor. Dan kan die discussie in dat topic ongestoord doorgaan zonder dat haar posts dit topic belasten waar veel bezoekers maar matig geïnteresseerd zijn deze wapens.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Van het Russische front blijven toch de gekste berichten komen, er zouden niet genoeg kogelwerende vesten zijn en troepen van DPR hebben niet genoeg ondergoed :?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FefxI3qWYAALH5u?format=png&name=small
https://twitter.com/wartranslated/status/1578505448566710273

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:06:
[...]
Is dat niet een copy / paste account? Zou er niet teveel waarde aan hechten eigenlijk. :)
De kans is groot dat UA iets doet wat de Russen niet voorzien hebben, dus precies niet datgene in die tweet.
Of ze weten dat ze het weten en doen dan juist weer wel wat er verwacht wordt omdat dat weer onverwacht is. :7

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wederom een stuk interessant leesvoer, deze keer een (vertaald) interview met de commandant van het 14th Mechanized Brigade:

Interview with AFU colonel Oleksandr Ohrimenko

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Toch wel shocking dat de Chinezen staan te juichen nu Saudi Arabië binnen de OPEC de kant van Rusland lijkt te kiezen met het significant verlagen van het productievolume van olie.En ze lachen ons Europa uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:30:
Toch wel shocking dat de Chinezen staan te juichen nu Saudi Arabië binnen de OPEC de kant van Rusland lijkt te kiezen met het significant verlagen van het productievolume van olie.En ze lachen ons Europa uit.
Misschien heb ik wat gemist maar daar lijkt inderdaad niet veel aandacht voor te zijn. En ik ben erg benieuwd wat het verhaal daarachter is. SA was altijd erg close met de Amerikanen maar nu lijken ze Biden het mes in de rug te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:39:
[...]

Misschien heb ik wat gemist maar daar lijkt inderdaad niet veel aandacht voor te zijn. En ik ben erg benieuwd wat het verhaal daarachter is. SA was altijd erg close met de Amerikanen maar nu lijken ze Biden het mes in de rug te zetten.
SA was close met VS in bijvoorbeeld de tweede Golfoorlog begin jaren 90. De relatie is na 9/11, tijdens de laatste (golf)oorlog in Irak verslechterd. 15 van de 19 terroristen waren Saudi.

Zie bijv deze timeline en dan de items op 9/11 en Maart 2016 (je ziet Kerry op die foto, dus was nog tijdens Obama). Dus nee, niet specifiek met Biden te maken.

https://www.aljazeera.com...audi-relations-a-timeline

En dat SA binnen OPEC voor winstmaximalisatie gaat kan ik ze eigenlijk niet aanrekenen. Never waste a good crisis.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 08-10-2022 01:46 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FehJw5YWIAEyUgO?format=jpg&name=medium
Er zou een trein in brand staan.

[ Voor 44% gewijzigd door user109731 op 08-10-2022 05:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

ZenTex

Doet maar wat.

Oh shit.

Als dit waar is, en een significante brand, zullen Twitter en reddit wel exploderen en hebben we binnen het uur een deep dive over de brug, satellietfoto's en dergelijke, inclusief welke wapens gebruikt zullen zijn of dat het wss een ongeluk is, en gaat elke expert redditor die ooit over een brug gereden heeft ons vertellen waarom die brug wel/niet bruikbaar is.

Groot nieuws als het klopt.

Van dezelfde bron;

[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 08-10-2022 06:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:03

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat is daar shocking aan? Chinezen zijn al tijden bezig de nieuwe wereldleider te worden. Dus een zwakker Europa is in hun voordeel. Maar daar zijn andere topic voor hier op GoT ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Maar volgens mij juichen ze niet omdat SA met het Russische voorstel meegaat. Maar omdat SA een zelfstandig besluit heeft genomen waarin ze zich hebben laten leiden door hun eigen belangen in plaats van te doen wat de VS van ze vraagt.
De productie vermindering word gedaan in anticipatie op een (sterk) teruglopende vraag vanwege verwachtte economische achteruitgang. Het is een poging te voorkomen dat de prijs te ver omlaag gaat. Men probeert enige stabiliteit van de olieprijs te bevorderen. Ik geloof dat ze richten op een prijs tussen de 80 en 90 dollar per vat.
Op zich is het voor China zelf gunstiger om een lage olieprijs te hebben, maar voor SA zelf niet. Dus ze zijn blij dat SA niet meer automatisch doet wat de VS wil, ondanks dat hun besluit op zich zelf niet gunstig is voor China. Maar in het grotere geheel ziet China dit wel als gunstig voor China als landen hun beleid niet door de VS laten bepalen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Nieuwe beelden suggereren dat het naastgelegen autowegdek deels is ingestort. Wat ik eruit opmaak één zijde, in dat geval zou de weg nog wel half bruikbaar kunnen zijn.
Zie ook de foto eronder voor een beeld van de andere kant.
Erboven komt nu ook snel meer beeldmateriaal (ook video) beschikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Freakertje op 08-10-2022 06:37 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Ik ben benieuwd hoe lang die trein rail het houdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
user109731 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:44:
[Twitter]
Is dit wel de crimbrug? want holy shit op een 10.000W ventilator als dat waar is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

user109731 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:44:
[Twitter]
Dat was mijn eerste gedachte ook, maar als je in jouw video goed kijkt, zie je dat vooral aan de zijkant wat 'dun' metaal aan het doorbuigen is. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs van de brand te zijn, maar kan ook van het voorval zijn dat de brand veroorzaakte.
Maar als het al een uurtje goed doorfikt (het lijkt een vloeistof te zijn, gezien de wagons), kan de constructie best wel aan het verzwakken zijn. Dat hebben we ook bij het WTC gezien...

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Wow heftig nieuws!
Absoluut geen ongelukje lijkt mij..

RU propaganda channels zijn nog akelig stil, alleen rybar meldt het.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

bloody schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:53:
Wow heftig nieuws!
Absoluut geen ongelukje lijkt mij..

RU propaganda channels zijn nog akelig stil, alleen rybar meldt het.
Dit ruilt naar een SOF/partisanen actie.

De brug is zwaar bewaakt maar de stations voor de brug waarschijnlijk wat minder, of wanneer de trein op lage snelheid rijdt.

Dan is het misschien mogelijk dat men er een bommetje op geplaatst hebben met een mobieltje die de ontsteking activeert, precies op de span, het meest/enkele kwetsbare gedeelte.

Man man man, dit is werkelijk bijzonder groot nieuws. Ik had niet verwacht dat werkelijk de hele span zou instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

ZenTex schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:58:
[...]Ik had niet verwacht dat werkelijk de hele span zou instorten.
Is het ook niet ;)
Tot op heden is alleen de helft van het wegdek tussen drie pijlers ingestort.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Ook op de NOS website...

wow mensen ...

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Freakertje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:03:
[...]

Is het ook niet ;)
Ik bedoelde meer dat een complete lengte van het dek tissen de pijlers zu instorten. Ik verwachtte enkel een verzwakt dek.
Maar wat je aangeeft is nieuw voor me, dankje. het gaat ook zo snel qua nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
Ik zie hier een foto die doet vermoeden dat van beide weg richtingen één span naar het water wijst.

https://twitter.com/sranysovok/status/1578600848799637504

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Freakertje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:03:
[...]

Is het ook niet ;)
Klopt. Interessante is dat de kapotte sectie juist niet het dichtst bij de trein is..
Een snijlading bij de linker pijlers? Zou de middelste sectie niet afgegaan zijn wellicht?

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:40
Brug krijgt zwemles

[ Voor 7% gewijzigd door biobak op 08-10-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Had niet verwacht dat het wegdek op beide banen kapot was maar alleen het trein gedeelte.

Dit ziet eruit alsof er niks meer via rails of weg die brug over kan voor een lange tijd. Wel handig met de winter die eraan komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Allemachtig 😳
Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen. Dit gaat de geschiedenisboeken in.

@biobak tip: gebruik de embed tags.

[ Voor 6% gewijzigd door ZenTex op 08-10-2022 07:17 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid