Agent47 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:46:
Het is voor mij gevoel een beetje EN/ EN.
Ik wil niet dood, heb een heel leven nog voor me, vind de oorlog verschrikkelijk MAAR het onderwerp is wel interessant. Toch merk ik dat het dreigen met kernwapens me wel angstiger maakt. Vooral omdat die Putin zo onbetrouwbaar is.
Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Rusland zoveel kernwapens heeft, waarom is dat vroeger niet verboden gemaakt? Waarom is hij nog niet doodgeschoten door iemand intern? Voor mij makkelijke vragen, maar waarschijnlijk moeilijk antwoord op te geven.
Even inhaken
Waarom heeft Rusland zoveel kernwapens:
Tussen WO2 en de 80's was er een zogeheten 'koude oorlog'. Twee wereldmachten die een wedstrijdje ver-pissen hielden.
Wie maakt de grootste nuke?
En dan gaat het van kwaad tot erger. Wie heeft er meer, de grootste, etc.
Beide zeiden gingen er in mee en bouwden een gigantisch arsenaal. Op de piek waren er wereldwijd omennabij 64000 stuks, waarvan 90% in handen van USA en Rusland in een 50/50 split.
Waarom zijn nucleare wapens niet verboden?
Om het te verbieden heb je één van twee dingen nodig.
1) Een wereldmacht met een nog grotere stok zodat andere machten gedwongen kunnen worden om nucleare wapens te ontmantelen.
2) Een gezamelijk verdrag.
Nummer 1 hadden ze al geprobeerd, dat blijkt niet te werken. Dat wordt een spelletje blufpoker met het risico op kernoorlog op wereldschaal.
Nummer 2 is na de koude oorlog geprobeerd. Het begrip dat al die kernkoppen misschien niet zo'n strak plan is en dat het wel wat minder mag.
Men ging ook de straat op om te protesteren tegen kernwapens, nederland incluus.
Sindsdien is men kernkoppen gaan ontmantelen. Jullie een beetje, wij ook een beetje. Gestaag steeds minder.
Inmiddels zijn er wereldwijd nog 'maar' minder dan 10000 stuks over.
Waarom is Putin nog niet afgeknald door X?
Putin heeft vriendjes, een old boys club die van elkaar afhankelijk is voor macht. Springt er 1 uit de band, dan wordt met hem/haar afgerekend door de rest van de club. De laag er onder krijgt eveneens de volle laag wanneer men dat nodig acht.
Dat zie je o.a. ook gebeuren binnen studenten corpsen.
Het buitenland grijpt niet zomaar in. De leider van een land om zeep helpen is simpelweg een oorlogverklaring. Zolang oorlog vermeden kan worden, dan zal men het vermijden. Dan wordt de diplomatieke route gebruikt.
Het volk in een land gaat ook niet zomaar de leider uit z'n troon jonassen. Dat is het eigen leven in gevaar brengen.
Ookal is het een gigantische menigte, tegen goed bewapende bescherming van de leider beginnen ze niks.
Anyways, over die kernwapens hoef je je niet zo druk te maken.
- kernwapens op het land wat je wil hebben zorgt dat je de komende honderden jaren niks hebt aan dat land. Pripyat/Chernobyl kun je nu ook nog niks mee, en dat is 36jaar geleden. Laat nog even staan hoeveel van je eigen mensen molt.
- kernwapens op een ander land ontketent wereldwijde reactie. Dan kan rusland er vanuit gaan dat er een invasie komt.
- de vraag is ook nog even hoeveel van de russische kernwapens daadwerkelijk functioneel zijn. Radioactief verval is een dingetje en mede-bepaalt de houdbaarheid van een kernkop.