Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
De contracten die nu bijv op Gaslicht.com staan, veranderen die qua tarieven eigenlijk nog tussen nu en december?

Ik weet dat nieuwe prijzen bekend worden gemaakt op 1 Jan en 1 jul maar toch...

Ik heb nu een gunstige TLV maar wil voor de winter start overstappen. Rond september ong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Lensent schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:42:
De contracten die nu bijv op Gaslicht.com staan, veranderen die qua tarieven eigenlijk nog tussen nu en december?

Ik weet dat nieuwe prijzen bekend worden gemaakt op 1 Jan en 1 jul maar toch...

Ik heb nu een gunstige TLV maar wil voor de winter start overstappen. Rond september ong.
Ja, prijzen veranderen continue.
Alleen voor modelcontracten wijzigen de prijzen op 1-7 en 1-1, maar dat is als je klant bent. Voor nieuwe contracten mogen ook die prijzen steeds aangepast worden.
Zo ook voor vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan niet het hele artikel lezen, maar 15 euro?? Dat is het de afgelopen 5 a 10 jaar niet geweest... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Kan niet het hele artikel lezen, maar 15 euro?? Dat is het de afgelopen 5 a 10 jaar niet geweest... 8)7
Ik kan het artikel ook niet lezen maar LNG producerende landen heb niet alleen Europa als afnemer maar ook Azië en als het daar dus wel koud wordt zal het gas inkopen in voorraden weer te vullen weer duurder zijn. Onder de 80ct inclusief belasting zal het vast niet meer komen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
D.v.Heerikhuize schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:20:
maar eerlijk ik zie door de bomen het bos niet meer wat nu het verstandigste is, ik weet wel dat onze minister Jetten velen van ons veel geld laat mislopen, met zijn idiote uitspraken en wetten. :(
Dus met hem als lijsttrekker....
(Even lekker over politiek ouwehoeren in de kroeg...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Dus met hem als lijsttrekker....
(Even lekker over politiek ouwehoeren in de kroeg...)
Die haalt zijn kennis en ideeën bij de energie reuzen denk ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Die haalt zijn kennis en ideeën bij de energie reuzen denk ik.
Heeft ie wel meer kennis en ideeën dan menig ander... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Heeft ie wel meer kennis en ideeën dan menig ander... ;)
Mjah in het topic einde aan salderen is er al het één en ander voorbij gekomen.

Voorlopig ligt de hele zooi op zijn gat dus ik ben benieuwd waar we terecht komen qua energie prijzen, compensatieregelingen en wat er nu eindelijk met salderen gaat gebeuren.

Voorlopig zitten wij hier prima, maar het zou leuk zijn als we nog een riante zonnepanelen bezitters regeling houden.
Beetje 0 euro op de meter is leuk, beetje vakantie geld erop toe is ook leuk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:22
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Dat is niet waar. 21 juli 2020 was de prijs €3.81.

Verder is het aannemelijk dat dit makkelijk gaat gebeuren. De prijs was een lange periode tussen de €5-10.

Wij betalen nog steeds te veel voor gas. De marge is gigantisch.

De EU gasvoorraden zijn nu al voldoende gevuld, de vraag krijgt binnenkort een all-time low.

De EU koopt samen gas in, dus geen concurrentie onzin zoals de vorige keer.

Als de winter nou ook nog eens zacht gaat worden heb je een tegenovergestelde perfect storm, dus de gas prijs kan enorm snel imploderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Dat is niet waar. 21 juli 2020 was de prijs €3.81.

Verder is het aannemelijk dat dit makkelijk gaat gebeuren. De prijs was een lange periode tussen de €5-10.

Wij betalen nog steeds te veel voor gas. De marge is gigantisch.

De EU gasvoorraden zijn nu al voldoende gevuld, de vraag krijgt binnenkort een all-time low.

De EU koopt samen gas in, dus geen concurrentie onzin zoals de vorige keer.

Als de winter nou ook nog eens zacht gaat worden heb je een tegenovergestelde perfect storm, dus de gas prijs kan enorm snel imploderen.
Zomerprijs is verwaarloosbaar op de gemiddelde gasprijs over een jaar gezien.

LNG is duurder dan Russisch gas qua inkoop, dus vind het niet zo aannemelijk. Ze gaan ook niet onder inkoop verkopen...

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:56:
[...]

Zomerprijs is verwaarloosbaar op de gemiddelde gasprijs over een jaar gezien.

LNG is duurder dan Russisch gas qua inkoop, dus vind het niet zo aannemelijk. Ze gaan ook niet onder inkoop verkopen...
Gemiddeld was de prijs 2020 ca. €10.

Dat klopt dat LNG duurder is, echter kopen we ook meer dan LNG. China gaat deflatie tegemoet en zal dus geen prijs opdrijven van LNG, die krijgen sowieso bergen aan RU gas.

Schepen met LNG zitten niet te wachten om lang te moeten wachten tot ze mogen lossen en ook dat zal gebeuren.

Hoe dan ook is een prijs van €15-20 zeer realistisch.

Het kan gewoon en het lijkt er steeds meer op dat dit ook gaat gebeuren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Gemiddeld was de prijs 2020 ca. €10.

Dat klopt dat LNG duurder is, echter kopen we ook meer dan LNG. China gaat deflatie tegemoet en zal dus geen prijs opdrijven van LNG, die krijgen sowieso bergen aan RU gas.

Schepen met LNG zitten niet te wachten om lang te moeten wachten tot ze mogen lossen en ook dat zal gebeuren.

Hoe dan ook is een prijs van €15-20 zeer realistisch.

Het kan gewoon en het lijkt er steeds meer op dat dit ook gaat gebeuren.
Waar haal je die 10 euro vandaan? Laagste wat ik kan vinden is 0,30 euro/m3 geleverd excl. btw wat wel overeen komt met de prijzen van incl. btw destijds (0,80 euro/m3).

En ja, eens dat gas veel te duur is en er heel veel winst wordt op gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:02:
[...]

Waar haal je die 10 euro vandaan? Laagste wat ik kan vinden is 0,30 euro/m3 geleverd excl. btw wat wel overeen komt met de prijzen van incl. btw destijds (0,80 euro/m3).
Gaat over handelsprijzen per megawattuur. Gaat niet over prijzen die consumenten betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Gaat over handelsprijzen per megawattuur. Gaat niet over prijzen die consumenten betalen.
Ja ook daar vind ik geen 10 euro per MWh terug in 2020...

edit:
toch wel, in 2020 was er idd dip van onder de 10 euro per MWh. mijn fout...

https://nos.nl/artikel/23...eigen-in-de-knel-te-raken

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:02:
[...]

En ja, eens dat gas veel te duur is en er heel veel winst wordt op gemaakt.
https://allecijfers.nl/gas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Vandaag op de Telegraaf, gasprijs omhoog, Nederland onderschat zijn voorraden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:35
MacD007 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:55:
[...]
Vandaag op de Telegraaf, gasprijs omhoog, Nederland onderschat zijn voorraden.
Onderschat de voorraad of de risico's?
https://www.telegraaf.nl/...rland-onderschat-risico-s

[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 17-07-2023 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Leuk die link, echter zonder premium abo kom je dus niet veel verder. Daarom heb ik zelf de link weggelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:52
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Leuk die link, echter zonder premium abo kom je dus niet veel verder. Daarom heb ik zelf de link weggelaten.
https://archive.ph/2hofT

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dank voor de link.
Hier kun je zien dat in mei 2020 gas nog geen 5 euro koste (MWh) nu zit je rond 31 euro (MWh) (gemiddelde prijs excl belasting beursprijs TTF)
Max was rond de 235 euro ( aug 2022).
Dus tov van mei 2020 is de huidige gasprijs meer dan 600% gestegen, dus ook de belastingopbrengsten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Dank voor de link.
Hier kun je zien dat in mei 2020 gas nog geen 5 euro koste (MWh) nu zit je rond 31 euro (MWh) (gemiddelde prijs excl belasting beursprijs TTF)
Max was rond de 235 euro ( aug 2022).
Dus tov van mei 2020 is de huidige gasprijs meer dan 600% gestegen, dus ook de belastingopbrengsten!
Klopt, dit is hoezo ik ook zeg er is nog genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bschnitz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Klopt, dit is hoezo ik ook zeg er is nog genoeg ruimte.
Heb jij het artikel gelezen? Daar staat namelijk heel duidelijk, er is nog genoeg ruimte, maar dan wel naar boven. Er hoeft maar iets in de wereld weer fout te gaan, of bv China vind weer de weg naar boven, dan zul je zien hoe snel er een stijging komt, zo snel kunnen wij helemaal niet reageren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Heb jij het artikel gelezen? Daar staat namelijk heel duidelijk, er is nog genoeg ruimte, maar dan wel naar boven. Er hoeft maar iets in de wereld weer fout te gaan, of bv China vind weer de weg naar boven, dan zul je zien hoe snel er een stijging komt, zo snel kunnen wij helemaal niet reageren. O-)
Ja ach, Telegraaf kan ik nooit zo serieus nemen.

Het is en blijft speculeren natuurlijk, maar we gaan het over een paar weken zelf zien.

Mijn verwachting is en blijft dat ze gas binnenkort nergens meer makkelijk kwijt kunnen. Dat gebaseerd op cijfers en trends.

Een extra oorlog met Taiwan zou effect kunnen hebben, welke kant op is lastig te zeggen.

Deflatie is niet te stoppen in China, vergrijzing slaat toe en hoe.

Hoe dan ook spannende tijden, ook hier in Nederland met de verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Zou allemaal kunnen, maar tot nu toe behoorlijk dalende prijzen. Vandaag ook alweer 3,5%

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bschnitz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Ja ach, Telegraaf kan ik nooit zo serieus nemen.

Het is en blijft speculeren natuurlijk, maar we gaan het over een paar weken zelf zien.

Mijn verwachting is en blijft dat ze gas binnenkort nergens meer makkelijk kwijt kunnen. Dat gebaseerd op cijfers en trends.

Een extra oorlog met Taiwan zou effect kunnen hebben, welke kant op is lastig te zeggen.

Deflatie is niet te stoppen in China, vergrijzing slaat toe en hoe.

Hoe dan ook spannende tijden, ook hier in Nederland met de verkiezingen.
Mbt de Telegraaf geef ik je gelijk, echter het is niet de Telegraaf die dit zegt maar een aantal experts die dit aangeven en daar heb ik meer geloof in. Overigens zie je deze meningen ook elders terug.

Oorlog in Taiwan zou onze economie heel hard treffen, zeg maar gerust een factor 100 tot 1000 tegenover de oorlog in Oekraïne. De productie van chips zou voor tussen de 90%-50% voor jaren stop kommen te liggen.
Usa zal nooit toestaan dat de productiefaciliteiten in handen van China zou gaan vallen. de Taiwanese politiek overigens ook niet.
Dus geen nieuwe Samsungs, iPhones, laptops, pc, auto’s wasmachines ed meer voor de komende jaren, dat gaan de meeste bedrijven niet overleven. De productiecapaciteiten elders kun je vergeten, dat is voor de high tech markt nog geen 10% uit. Eenvoudige chips is dat circa 50%.
Een oorlog met Taiwan zou ook het einde van het huidige China betekenen, alleen snapt dat die Chinese Trump dat nog niet.
Ook voor onze pensioenen zal dit effect hebben, gezien dat de gehele wereldeconomieën een behoorlijke dauw gaan krijgen. Idem voor de werkgelegenheid in de wereld, China zal zijn producten niet meer kwijt kunnen, wij krijgen geen producten meer enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Zou allemaal kunnen, maar tot nu toe behoorlijk dalende prijzen. Vandaag ook alweer 3,5%
Je moet dat in het grotere geheel zien, dagkoersen zijn daar totaal niet interessant, die gaan elke keer naar gelang de waan van de dag op en neer, waar je moet kijken zijn juist de mid- en langer term periodes en die geven op dit moment juist een andere richting aan, namelijk naar boven. Mn ook de stijging die er nu is geeft reden tot zorgen. Een stijging van circa 400 % tegenover wat voor de energiecrises normaal was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Je moet dat in het grotere geheel zien, dagkoersen zijn daar totaal niet interessant, die gaan elke keer naar gelang de waan van de dag op en neer, waar je moet kijken zijn juist de mid- en langer term periodes en die geven op dit moment juist een andere richting aan, namelijk naar boven. Mn ook de stijging die er nu is geeft reden tot zorgen. Een stijging van circa 400 % tegenover wat voor de energiecrises normaal was.
Ja klopt en ooit was de periode waar we nu in zitten ook een mid- en lange termijn. Toen waren de cijfers ook niet rooskleurig ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
okijokii schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Toch blijft de winterprijs nog rond dobberen net onder de 50 euro per MWh. De day to day prijzen voor de zomermaanden zeggen eigenlijk helemaal niks.

Het sentiment is wel gedaald sinds vorige winter en Azië verbruikt ook minder gas dan verwacht op dit moment, maar er hoeft maar een scheet gelaten te worden en de prijs schiet weer omhoog.

Als er nu wordt voorspelt dat aankomende winter extreem koud gaat worden omdat deze zomer extreem warm is... /paniek

Maar wie weet... misschien zijn ze erachter gekomen dat er aankomende jaren nog genoeg gas is en blijft de prijs aankomende tijd laag.
Dan gaat volgend jaar zeker de belasting omhoog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Grappig scenario: ik heb begin juni een 1-jarig energiecontract afgesloten bij Oxxio met ingangsdatum 1 augustus. De bedenktijd is voorbij, maar ik overweeg het contract nu al op te zeggen - buiten de bedenktijd om, maar vóór de overstap!

Waarom? Vattenfall biedt inmiddels, in combinatie met blijven loont-korting, een iets scherper tarief.

De tarieven die Oxxio nú rekent liggen hoger dan begin juni. De opzegboete zou dus op €0,00 moeten uitkomen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 22:47
Uniciteit schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:33:
Grappig scenario: ik heb begin juni een 1-jarig energiecontract afgesloten bij Oxxio met ingangsdatum 1 augustus. De bedenktijd is voorbij, maar ik overweeg het contract nu al op te zeggen - buiten de bedenktijd om, maar vóór de overstap!

Waarom? Vattenfall biedt inmiddels, in combinatie met blijven loont-korting, een iets scherper tarief.

De tarieven die Oxxio nú rekent liggen hoger dan begin juni. De opzegboete zou dus op €0,00 moeten uitkomen. :+
Ik heb ook net bij Vattenfall een contract voor 1 jaar vast afgesloten. Ik heb ook stadswarmte (dus ik zit daarvoor vast aan Vattenfall) en heb daarom ook blijven-loont korting, doordat variabele kosten icm blijven-loont korting de afgelopen periode interessant is gebleken is de blijven-loont korting inmiddels opgelopen naar 15% (per januari 20%).

Ik ga nu € 0,288621 als daltarief betalen en € 0,328939 als piektarief. Aangezien ik onze EV's alleen 's nachts laadt leveren mijn zonnepanelen meer dan voldoende op om het piekgebruik te compenseren. Effectief zit ik dus op 29 cent (en per januari op 28 cent) per kWh. Vorige maand had ik via EigenHuis nog een aanbieding van Coolblue voor 30 cent (dal) en daarna is het alleen maar gestegen. Vorige week zat ik bij Vattenfall nog op 33 cent (dal, inclusief 15% korting) voor 1 jaar vast.

Mogelijk gaat het nog verder dalen, maar ik heb nu toch maar besloten om het vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Toen het prijsplafond vorig jaar werd goedgekeurd werd er vanuit gegaan dat met de toenmalige gasprijs dit 23,5 miljard zou gaan kosten, wat met een strenge winter zelfs kon oplopen tot 40 miljard. Begin dit jaar werd dit al teruggebracht naar 4,7 miljard vanwege de sterk gedaalde gasprijzen, dan zou dit nu nog minder moeten zijn met de huidige gasprijs die nu een flink stuk onder die van begin dit jaar zit.
Velen maken geen gebruik meer van het prijsplafond omdat zowat alle tarieven voor nieuw af te sluiten contracten eronder zitten, net zoals de variabele tarieven.
Door de op 1 na hoogste belasting van heel Europa op gas komt het prijsplafond achteraf neer op subsidie geven waar alsnog een hoop belasting over wordt betaald, wat in het artikel van de link wordt benoemd als een sigaar uit eigen doos.
https://archive.ph/fu5uX

[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 17-07-2023 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
R0181 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:51:
Toen het prijsplafond vorig jaar werd goedgekeurd werd er vanuit gegaan dat met de toenmalige gasprijs dit 23,5 miljard zou gaan kosten, wat met een strenge winter zelfs kon oplopen tot 40 miljard. Begin dit jaar werd dit al teruggebracht naar 4,7 miljard vanwege de sterk gedaalde gasprijzen, dan zou dit nu nog minder moeten zijn met de huidige gasprijs die nu een flink stuk onder die van begin dit jaar zit.
Velen maken geen gebruik meer van het prijsplafond omdat zowat alle tarieven voor nieuw af te sluiten contracten eronder zitten, net zoals de variabele tarieven.
Door de op 1 na hoogste belasting van heel Europa op gas komt het prijsplafond achteraf neer op subsidie geven waar alsnog een hoop belasting over wordt betaald, wat in het artikel van de link wordt benoemd als een sigaar uit eigen doos.
https://archive.ph/fu5uX
De belasting op gas is lager dan de belasting op (40% groene) stroom (als je per kWh rekent). Dus er is al sprake van fossiele subsidies. Al die tientallen miljarden voor de energietransitie zullen ergens vandaan moeten komen. Belasting op fossiel is de meest logische bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MacD007 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Mbt de Telegraaf geef ik je gelijk, echter het is niet de Telegraaf die dit zegt maar een aantal experts die dit aangeven en daar heb ik meer geloof in. Overigens zie je deze meningen ook elders terug.

Oorlog in Taiwan zou onze economie heel hard treffen, zeg maar gerust een factor 100 tot 1000 tegenover de oorlog in Oekraïne. De productie van chips zou voor tussen de 90%-50% voor jaren stop kommen te liggen.
Usa zal nooit toestaan dat de productiefaciliteiten in handen van China zou gaan vallen. de Taiwanese politiek overigens ook niet.
Dus geen nieuwe Samsungs, iPhones, laptops, pc, auto’s wasmachines ed meer voor de komende jaren, dat gaan de meeste bedrijven niet overleven. De productiecapaciteiten elders kun je vergeten, dat is voor de high tech markt nog geen 10% uit. Eenvoudige chips is dat circa 50%.
Een oorlog met Taiwan zou ook het einde van het huidige China betekenen, alleen snapt dat die Chinese Trump dat nog niet.
Ook voor onze pensioenen zal dit effect hebben, gezien dat de gehele wereldeconomieën een behoorlijke dauw gaan krijgen. Idem voor de werkgelegenheid in de wereld, China zal zijn producten niet meer kwijt kunnen, wij krijgen geen producten meer enz.
Kijk dat bedoel ik nou, ze gaan gewoon alle kanten op in de media en maken iedereen gek. Nu weer positief nieuws xD

https://www.nu.nl/economi...t-in-bijna-twee-jaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
phicoh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:24:
[...]

De belasting op gas is lager dan de belasting op (40% groene) stroom (als je per kWh rekent). Dus er is al sprake van fossiele subsidies. Al die tientallen miljarden voor de energietransitie zullen ergens vandaan moeten komen. Belasting op fossiel is de meest logische bron.
Begrijp ik nu dat je het betalen van een procentueel lagere belasting op gas dan op stroom een subsidie noemt?
Als dit inderdaad zo bedoeld is, is dit de meeste bizare definitie van subsidie die ik ooit ben tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:57:
Begrijp ik nu dat je het betalen van een procentueel lagere belasting op gas dan op stroom een subsidie noemt?
Als dit inderdaad zo bedoeld is, is dit de meeste bizare definitie van subsidie die ik ooit ben tegengekomen
Ja, subsidie is ook waar je korting krijgt op belasting. Dat is niet erg intuïtief, maar om rare spelletjes te voorkomen toch de meeste logisch definitie.

Per kWh heeft stroom voor kleingebruikers de hoogste belasting. Dus dan kan je stellen dat bij alle andere vormen van energie en bij grootgebruikers van stroom er sprake is van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
phicoh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:13:
[...]

Ja, subsidie is ook waar je korting krijgt op belasting. Dat is niet erg intuïtief, maar om rare spelletjes te voorkomen toch de meeste logisch definitie.

Per kWh heeft stroom voor kleingebruikers de hoogste belasting. Dus dan kan je stellen dat bij alle andere vormen van energie en bij grootgebruikers van stroom er sprake is van subsidie.
OK, je gebruikt dus de "politieke" uitleg waar niet ontvangen of in dit geval niet betaalde bedragen kosten of subsidie zijn.

De "normale"defintie is: Een subsidie is een financiële bijdrage die je kunt krijgen van een overheids- of een particuliere organisatie. Deze organisaties geven geld aan bepaalde doelgroepen of projecten. Zij doen dit omdat zij groepen mensen willen helpen, bepaalde problemen willen oplossen of innovaties willen stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:26:
OK, je gebruikt dus de "politieke" uitleg waar niet ontvangen of in dit geval niet betaalde bedragen kosten of subsidie zijn.

De "normale"defintie is: Een subsidie is een financiële bijdrage die je kunt krijgen van een overheids- of een particuliere organisatie. Deze organisaties geven geld aan bepaalde doelgroepen of projecten. Zij doen dit omdat zij groepen mensen willen helpen, bepaalde problemen willen oplossen of innovaties willen stimuleren.
Als er op fossiele brandstoffen minder belasting geheven wordt dan op groene stroom dan stimuleert de overheid het gebruik daarvan. Of je dat nu een subsidie wil noemen of niet. De overheid heft minder belasting (per kWh) op gas dan op stroom. Blijkbaar is gas iets dat belastingtechnisch gestimuleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bschnitz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Kijk dat bedoel ik nou, ze gaan gewoon alle kanten op in de media en maken iedereen gek. Nu weer positief nieuws xD

https://www.nu.nl/economi...t-in-bijna-twee-jaar.html
Je bent appels met peren aan het vergelijken, zoals ik en ook anderen zeggen is, staar je niet blind op de dagprijzen, die gaan omhoog en omlaag. Daar gaat jou artikel over. Leuk, maar daar heb je dus niets aan, omdat jij je gas helaas niet op de spotmarkt kunt kopen.
Waar jij naar zou moeten kijken is wat gaat bv gas kosten in november of december, want ook die worden aangeboden, alleen is dat een iets andere markt dan de spotmarkt. Deze prijzen zijn helaas een stuk hoger ( circa 50 euro) versus de huidige prijs die zelfs onder de 30 euro is gezakt. Vroeger was een prijsopslag van circa 5 euro normaal, nu is dat bijna 25 euro. Factor 600% dus. Ook de stijging van de laatste tijd geeft geen goed gevoel.
Dus laat je niet gek maken, je weet pas achteraf of je juist gegokt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Vraag aan mensen die van budgetenergie overgestapt zijn:

Wij zijn per 11 juli overgestapt van budget energie naar Coolblue. Hoelang duurde het bij jullie voor je de jaarrekening kreeg? Ze geven zelf aan binnen 6 weken na overstap of als ze de meterstanden ontvangen hebben. Wij hebben een slimme meter dus ik neem aan dat dat vanzelf gaat .

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Mimiix schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:20:
Vraag aan mensen die van budgetenergie overgestapt zijn:

Wij zijn per 11 juli overgestapt van budget energie naar Coolblue. Hoelang duurde het bij jullie voor je de jaarrekening kreeg? Ze geven zelf aan binnen 6 weken na overstap of als ze de meterstanden ontvangen hebben. Wij hebben een slimme meter dus ik neem aan dat dat vanzelf gaat .
Ik, na dreigen met juridische stappen, na 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:13:
[...]

Het is geen subsidie maar simpelweg een iets lagere tarief als je het zo bekijkt.
Volgens mij heeft het ook te maken met de investeringen die nodig zijn voor het stroomnetwerk bv duurzame opslag kosten, daarom betaal je iets meer.

Definitie
https://vng.nl/vragen-en-...r-sprake-van-een-subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Ik, na dreigen met juridische stappen, na 2 maanden.
Dat beloofd weinig goeds. Gelukkig hebben we rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
NicoHF schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:42:
Het is geen subsidie maar simpelweg een iets lagere tarief als je het zo bekijkt.
Volgens mij heeft het ook te maken met de investeringen die nodig zijn voor het stroomnetwerk bv duurzame opslag kosten, daarom betaal je iets meer.

Definitie
https://vng.nl/vragen-en-...r-sprake-van-een-subsidie
De energiebelasting is geen doel belasting meer. Dus alle energiebelasting gaat in de schatkist, en eventuele uitgaven komen uit de algemene middelen.

Het lijkt me dat een verlaging van de energiebelasting om het gebruik van fossiele brandstoffen te stimuleren prima past binnen die link van de VNG.

Niemand vind het gek als we zeggen dat elektrische auto's gesubsidieerd worden door verlaging van de BMP of MRB. Het enige verschil is dat verlaging van de BMP of MRB een duidelijk doel heeft. Bij lagere belastingen op fossiel zal niemand zeggen wat het doel is. Dat is nou net weer politiek niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mimiix schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:47:
[...]

Dat beloofd weinig goeds. Gelukkig hebben we rechtsbijstand.
Dit was overigens hun excuus:
Omdat ons salderingsbeleid is aangepast van salderen per tariefperiode naar jaarlijks salderen hebben we langer de tijd moeten nemen om een correcte eindafrekening op te maken. Deze aanpassing hebben we namelijk moeten verwerken in het systeem. Als we de eindafrekening binnen 6 weken hadden opgemaakt had u een foutieve eindafrekening gekregen.
Dus misschien geldt dat niet voor jou.

Ik heb rechtsbijstand gelukkig ook niet in hoeven schakelen, alleen gedreigd met juridische stappen (en dat was dan wel de rechtsbijstand geworden). Kan wel toeval zijn dat het een dag daarna wel geregeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Dit was overigens hun excuus:

[...]

Dus misschien geldt dat niet voor jou.

Ik heb rechtsbijstand gelukkig ook niet in hoeven schakelen, alleen gedreigd met juridische stappen (en dat was dan wel de rechtsbijstand geworden). Kan wel toeval zijn dat het een dag daarna wel geregeld was.
Ah oke.

Wij hebben daar geen "last" van. We hebben namelijk geen panelen.

Dank voor de toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

bert pit

asdasd

Dit zijn de prijzen die Putin ons rekende voor gas. Die zijn eind 1999 voor ongeveer 20 jaar vastgelegd en zeeer goed uitonderhandeld. Doordat wij zelf gas hadden in Groningen hadden we een goede onderhandelingspositie.

De spotprijs voor natural gas (die we vorig jaar betaalden) lag vele malen hoger. Tussen 2000 en 2008 zelfs veel hoger dan vorig jaar.

https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:27
phicoh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:24:
[...]

De belasting op gas is lager dan de belasting op (40% groene) stroom (als je per kWh rekent). Dus er is al sprake van fossiele subsidies.
Huh?? Als de overheid besluit om je iets minder geld af te persen is dat dan subsidie of wordt je dan gewoon iets minder geld afhandig gemaakt?

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 18-07-2023 17:52 . Reden: Geen naamverbasteringen aub. ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:01:
[...]

De energiebelasting is geen doel belasting meer. Dus alle energiebelasting gaat in de schatkist, en eventuele uitgaven komen uit de algemene middelen.

Het lijkt me dat een verlaging van de energiebelasting om het gebruik van fossiele brandstoffen te stimuleren prima past binnen die link van de VNG.

Niemand vind het gek als we zeggen dat elektrische auto's gesubsidieerd worden door verlaging van de BMP of MRB. Het enige verschil is dat verlaging van de BMP of MRB een duidelijk doel heeft. Bij lagere belastingen op fossiel zal niemand zeggen wat het doel is. Dat is nou net weer politiek niet haalbaar.
Als je de link had gelezen dan had je kunnen lezen dat jou stelling dat een lagere energie belasting een subsidie zou zijn NIET klopt, aangezien er GEEN financiële middelen worden verstrekt.

Mocht je er wel in blijven hangen dan zie ik graag een toelichting op onderstaande vier punten waarom jij denkt dat het wel zo zijn:

Het gaat om een aanspraak op financiële middelen. Er is dus geen sprake van subsidie indien er goederen of diensten worden verstrekt (bijvoorbeeld de gemeente stelt gratis een zaal ter beschikking voor een vergadering van een vereniging; inwoners die betegelde tuin willen vergroenen kunnen gratis planten bij de gemeente afhalen).

Deze financiële middelen worden verstrekt door een bestuursorgaan (in de zin van artikel 1:1 Awb).

De financiële middelen worden verstrekt voor bepaalde activiteiten van de aanvrager. De bestedingsrichting moet dus van tevoren duidelijk omschreven zijn. Een vrij te besteden prijs of een uitkering voor levensonderhoud is daarom geen subsidie.

Het mag niet gaan om betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. De betaling aan de aannemer die het gemeentehuis opknapt is dus geen subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
NicoHF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:49:
Het gaat om een aanspraak op financiële middelen. Er is dus geen sprake van subsidie indien er goederen of diensten worden verstrekt (bijvoorbeeld de gemeente stelt gratis een zaal ter beschikking voor een vergadering van een vereniging; inwoners die betegelde tuin willen vergroenen kunnen gratis planten bij de gemeente afhalen).

Deze financiële middelen worden verstrekt door een bestuursorgaan (in de zin van artikel 1:1 Awb).

De financiële middelen worden verstrekt voor bepaalde activiteiten van de aanvrager. De bestedingsrichting moet dus van tevoren duidelijk omschreven zijn. Een vrij te besteden prijs of een uitkering voor levensonderhoud is daarom geen subsidie.

Het mag niet gaan om betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. De betaling aan de aannemer die het gemeentehuis opknapt is dus geen subsidie.
Eerste punt: een korting op belasting is een financieel middel. Het gaat niet om iets in natura zoals een gratis zaal voor een vergadering.

Tweede punt: de rijksoverheid verleent de korting. Dat is een bestuursorgaan.

Derde punt: het middel wordt verstrekt voor de consumptie van gas, om het gebuik van gas goedkoper te maken (t.o.v. het geval dat voor gas een hoger EB geheven wordt). Iemand die bijv. geen gebruikt maakt van gas krijgt deze korting niet. Het maakt gas aantrekkelijk t.o.v. elektriciteit.

Vierde punt: er wordt niets (geen produkt of dienst) geleverd aan het bestuursorgaan.

Wat was hier nu onduidelijk? Dat het ongemakkelijk is dat de meest groene vorm van energie de hoogste belastingdruk heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Hi allemaal, ik ben niet echt een frequent lezer van deze topic, excuus als ik dingen herhaal.

Mijn contract loopt 5 augustus af, zelf al paar keer het verleng aanbod van greenchoice afgeslagen. Puur door mijn intuitie die denkt dat de consumenten gasprijs nog zal moeten dalen (obv de TTF prijs die van 350 naar 30 is gezakt.)

Nu ben ik deze website tegen gekomen en die laat de opbouw van de consument prijs zijn:

https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gaspr
-------------------------------
op 5 juni 2023 lag de kale gasprijs van deze gasbeurs op circa € 28,50 per MWh.

Wat betekent dit voor de consument?

€ 28,50 per MWh is € 28,50 per 1.000 kWh, ofwel € 0,0285 per kWh.
We gaan uit van Nederlands gas met een verbrandingswaarde van 9,76 kWh per m3
Dat betekent een kale gasprijs van € 0,278 per m3.
2. Energiebelasting en btw
Bovenop de kale gasprijs komen ook nog bepaalde heffingen, namelijk:

Belasting toegevoegde waarde (btw): 21 procent in 2023
Energiebelasting: € 0,59266 per m3 (inclusief btw)
De gasprijs inclusief btw komt hiermee uit op 0,278 + (0,21 x 0,278) = € 0,336 per m3.

Als we de energiebelasting hierbij optellen komen we uit op een totale gasprijs van € 0,929 per m3.
-------------------------------

er zit dus wel klein beetje ruimte naar beneden in, maar ook niet veel. Mijn hoop op een prijs onder de 1eu verdwijnt hierdoor wel een beetje.. en zet me aan het twijfelen om toch maar vast te zetten deze zomer. ik wilde bijna de leveranciers beschuldigen voor prijs kartelvorming. maar het lijkt erop dat de overheid met haar energiebelasting de grootste boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Eerste punt: een korting op belasting is een financieel middel. Het gaat niet om iets in natura zoals een gratis zaal voor een vergadering.

Tweede punt: de rijksoverheid verleent de korting. Dat is een bestuursorgaan.

Derde punt: het middel wordt verstrekt voor de consumptie van gas, om het gebuik van gas goedkoper te maken (t.o.v. het geval dat voor gas een hoger EB geheven wordt). Iemand die bijv. geen gebruikt maakt van gas krijgt deze korting niet. Het maakt gas aantrekkelijk t.o.v. elektriciteit.

Vierde punt: er wordt niets (geen produkt of dienst) geleverd aan het bestuursorgaan.

Wat was hier nu onduidelijk? Dat het ongemakkelijk is dat de meest groene vorm van energie de hoogste belastingdruk heeft?
Het is GEEN subsidie.

Eerste punt "Het gaat om een aanspraak op financiële middelen. Er is dus geen sprake van subsidie indien er goederen of diensten worden verstrekt".

Dat is al niet aan de orde dus voldoet niet aan de criteria van subsidie.

Ook dat met het BPM voorbeeld wat je eerder noemde voor EV is geen subsidie maar slecht een korting ten behoefte voor stimulatie, maar geen subsidie.
De Subisidie is het geld dat je ontvangt bij aanschaf van de EV, in het geval van een nieuwe is dat € 2.950.

Zoals je ziet is dat een financiële middel wat je ontvangt zoals bedoeld bij punt 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
NicoHF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:07:
Het is GEEN subsidie.

Eerste punt "Het gaat om een aanspraak op financiële middelen. Er is dus geen sprake van subsidie indien er goederen of diensten worden verstrekt".
Het gaat wel heel erg offtopic. Dus dit is het laatste van mij voor dit onderwerp. Het grappig dat je een belastingkorting niet ziet als een aanspraak op een financieel middel. Daar laat ik het dan maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:42
Wij hebben momenteel een variabel contract bij Engie met nog een terugleververgoeding van het kale levertarief. Wij hebben 11 zonnepanelen (4455wp) met een verwachte opbrengst van ongeveer 3700kWh per jaar. Ons verbruik ligt los van zonnepanelen op zo'n 2500kWh per jaar en 1000m3 gas (dit is niet helemaal zeker, alles geïsoleerd, triple glas en airco welke kan (bij)verwarmen).

We zitten nu nog in het prijsplafond, maar is het slim om een vast 1 jarig contract te nemen? Voor elektra zit ik nu met een goed teruglevertarief, mocht er een overschot zijn.

Electriciteit is nu 0,42705 euro per kWh, gas kost ons nu 1,50 per m3.

Of is het nog lucratief om alleen voor gas over te stappen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Het gaat wel heel erg offtopic. Dus dit is het laatste van mij voor dit onderwerp. Het grappig dat je een belastingkorting niet ziet als een aanspraak op een financieel middel. Daar laat ik het dan maar bij.
Een 'korting' op belasting wat jij stelt is geen subsidie, punt.

Daarbij kunnen we nog discussiëren of het überhaupt een korting is maar dat is een andere discussie.

Het punt waar het om draait is dat jij stelt dat het een subsidie is wat gewoon onwaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
NicoHF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Een 'korting' op belasting wat jij stelt is geen subsidie, punt.

Daarbij kunnen we nog discussiëren of het überhaupt een korting is maar dat is een andere discussie.

Het punt waar het om draait is dat jij stelt dat het een subsidie is wat gewoon onwaar is.
Ok. Dus als ik zonnepanelen koop met 0% BTW dan is dat geen subsidie?

Maar als ik een warmtepomp aanschaf met 21% BTW maar na aanschaf een procentje of 5 terugkrijg, dan is dat wél subsidie?

bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Ok. Dus als ik zonnepanelen koop met 0% BTW dan is dat geen subsidie?

Maar als ik een warmtepomp aanschaf met 21% BTW maar na aanschaf een procentje of 5 terugkrijg, dan is dat wél subsidie?

bijzonder.
Dat klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
NoepZor schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:42:
Wij hebben momenteel een variabel contract bij Engie met nog een terugleververgoeding van het kale levertarief. Wij hebben 11 zonnepanelen (4455wp) met een verwachte opbrengst van ongeveer 3700kWh per jaar. Ons verbruik ligt los van zonnepanelen op zo'n 2500kWh per jaar en 1000m3 gas (dit is niet helemaal zeker, alles geïsoleerd, triple glas en airco welke kan (bij)verwarmen).

We zitten nu nog in het prijsplafond, maar is het slim om een vast 1 jarig contract te nemen? Voor elektra zit ik nu met een goed teruglevertarief, mocht er een overschot zijn.

Mi nu overstappen naar een stroomleverancier met enigszins leuke TLV (je levert toch zo'n 1200kWh stroom terug), maar als je daarvoor goed zit, dan blijven zitten. En zeker overstappen naar een goedkopere gasleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:38
Truus01 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Mi nu overstappen naar een stroomleverancier met enigszins leuke TLV (je levert toch zo'n 1200kWh stroom terug), maar als je daarvoor goed zit, dan blijven zitten. En zeker overstappen naar een goedkopere gasleverancier.
Ik vind het heel bijzonder -gezien dat je hier zelf gebruik van maakt/deelneemt- dat je NoepZor niet wijst op het topic Engie snoeit in de terugleververgoeding, gezien zijn melding van zijn reeds lopende variabele contract daar?

@NoepZor Kijk eens naar de voorwaarden van je eigen Engie contract m.b.t. de evt. gekoppelde TLV/kale leveringstarief en lees het bovenvermelde topic eens door.
Het inruilen voor een 1jaars contract elders zal qua TLV naar alle waarschijnlijkheid ongunstig uitpakken.

Gas kan je (z.s.m.) elders onderbrengen.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Peet-je schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Ik vind het heel bijzonder -gezien dat je hier zelf gebruik van maakt/deelneemt- dat je NoepZor niet wijst op het topic Engie snoeit in de terugleververgoeding, gezien zijn melding van zijn reeds lopende variabele contract daar?

@NoepZor Kijk eens naar de voorwaarden van je eigen Engie contract m.b.t. de evt. gekoppelde TLV/kale leveringstarief en lees het bovenvermelde topic eens door.
Het inruilen voor een 1jaars contract elders zal qua TLV naar alle waarschijnlijkheid ongunstig uitpakken.

Gas kan je (z.s.m.) elders onderbrengen.
Ik heb de 2022.2 voorwaarden. Daarin is opgenomen dat Engie een ander tarief kan gaan hanteren voor de netto teruglevering. Voor de tarieven per juli 2023 is het teruglevertarief nog wel gelijk aan het kale levertarief (ex btw en energiebelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Peet-je schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:20:
Overheen gelezen. Had de huidige energieleverancier niet gezien.

Maar zo te zien niet van toepassing, maar dan nog heeft Engie nog wel een aardige TLV (voor bestaande klanten).

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 18-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
NoepZor schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb de 2022.2 voorwaarden. Daarin is opgenomen dat Engie een ander tarief kan gaan hanteren voor de netto teruglevering. Voor de tarieven per juli 2023 is het teruglevertarief nog wel gelijk aan het kale levertarief (ex btw en energiebelasting).
Dat is jammer, dat is nog afwachten hoe dat op termijn gaat verlopen.

Zou wel i.i.g. nog even blijven zitten waar je zit, zeker gezien het feit dat je nergens een betere TLV zal krijgen nu.
Zie bijv. het reeds eerder gemelde Beste TLV topic of bijv. Energievergelijk.nl

T.z.t. dan, bij de eerste melding van een wijziging door Engie, kan je evt. alsnog een ander plan trekken.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09

Alle contractvormen zijn beter dan een variabel energiecontract.

Een dynamisch energiecontract voor elektriciteit en eventueel gas overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gecko123 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:07:
[...]
Gezien profielen nogal uiteenlopend zijn en dus om een andere handelswijze vragen kan je dat zomaar niet algemeen stellen.
Wat voor jouw situatie geldt dat gaat dus niet automatisch op voor een ander.
Ieder zal dus - volgens eigen situatie - zijn eigen individuele rekening moeten maken.

Voor mij is de voorbijgaande jaren en tot op heden (op de toekomst heb ik geen zicht) een variabel energiecontract nog altijd voordeliger gebleken dan bv. een dynamisch energiecontract (voor elektriciteit want gas heb ik niet). Maar dat betekent daarom nog niet dat dit voor iedereen opgaat.

Omzichtigheid bij zulke ongenuanceerde stellige uitspraken zijn dus wel geboden. Ze kunnen IMMERS klanten met minder uitgebreide kennis van de energiemarkt op het verkeerde been zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techorazek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik denk dat ik hier moet zijn
Ik heb 3 jaar dalen greenchoice, ga nu het 2e jaar in met deze tarieven.
Is het niet beter om i ieder geval het gas open te breken.
Wie wil me helpen in dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzK7oKImEQdedwGsIDtoKrEV8L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ptcat0yrxXbcDTMveQXd6q98.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 20:17
Techorazek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:41:
Wie wil me helpen in deze[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2185106/0

Alstu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
Techorazek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:41:
Wie wil me helpen in deze[Afbeelding]
Nog 2 links op het vervolg van de link hierboven, blijkbaar kan het Greenchoice contract wat je nu hebt kosteloos opengebroken worden en worden omgezet naar een nieuw 2 jarig contract met veel goedkopere tarieven.
B-Force in "Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?"
Truus01 in "Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?"

[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 19-07-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techorazek
R0181 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Nog 2 links op het vervolg van de link hierboven, blijkbaar kan het Greenchoice contract wat je nu hebt kosteloos opengebroken worden en worden omgezet naar een nieuw 2 jarig contract met veel goedkopere tarieven.
DaNk je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
R0181 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Kleine toevoeging, maar dat vind je ook in dat topic. De posts die hier gelinkt worden zijn van voor 1 juni.
Na 1 juni is openbreken en gunstigere tarieven krijgen ook nog altijd mogelijk, maar val je wel onder de nieuwe boeteregeling. Maar zo lang je niet wilt overstappen is dat op zich geen probleem en lijkt het me zeker de moeite waard.

Een recente: Verwijderd in "Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?"

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 19-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Kleine toevoeging, maar dat vind je ook in dat topic. De posts die hier gelinkt worden zijn van voor 1 juni.
Na 1 juni is openbreken en gunstigere tarieven krijgen ook nog altijd mogelijk, maar val je wel onder de nieuwe boeteregeling. Maar zo lang je niet wilt overstappen is dat op zich geen probleem en lijkt het me zeker de moeite waard.

Een recente: Verwijderd in "Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?"
Als je je contract hebt afgesloten voor 1 juni val je gewoon onder de oude boeteregeling. Alleen voor mensen die op of na 1 juni een contract afsluiten gelden de nieuwe boetevoorwaarden bij openbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 22:45
Ik heb nog geen nota maar wel een vraag.

Ik heb sinds 1 juni een jaarcontract bij Engie. Er wordt gesaldeerd per telwerk. Op mijn vraag krijg ik het volgende antwoord.

Antwoord op mij vraag:
Graag informeren wij je dat wij salderen per telwerk o.b.v. het kale leveringstarief.

Dus stel je wekt normaal 1000 meer op dan verbruik krijg je over deze 1000 kwh de kale leveringsprijs terug exclusief btw en energiebelasting.

Als je 400 afneemt in de daluren wordt hier ook het kale tarief in rekening gebracht.

Voor de Energiebelasting wordt gekeken naar het totaal afname en totaal teruglevering over het gehele jaar. 

Zie ik dit goed?
Ik moet dus zorgen dat ik in het normale tarief meer overschot heb en in het dal tarief meer verbruik?
Kaal tarief normaal is €0,24760
Dal €0,19468

Waarschijnlijk lever ik in beide tarieven netto terug, maar dat weet ik pas eind november.

Toch krom?
Ze willen toch juist dat je verbruikt als de zon schijnt? In de daluren is er juist energie te kort.

In mij geval is dat centen werk, maar er zijn er genoeg die met grotere bedragen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
IvoB2 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Gezien profielen nogal uiteenlopend zijn en dus om een andere handelswijze vragen kan je dat zomaar niet algemeen stellen.
Wat voor jouw situatie geldt dat gaat dus niet automatisch op voor een ander.
Ieder zal dus - volgens eigen situatie - zijn eigen individuele rekening moeten maken.

Voor mij is de voorbijgaande jaren en tot op heden (op de toekomst heb ik geen zicht) een variabel energiecontract nog altijd voordeliger gebleken dan bv. een dynamisch energiecontract (voor elektriciteit want gas heb ik niet). Maar dat betekent daarom nog niet dat dit voor iedereen opgaat.

Omzichtigheid bij zulke ongenuanceerde stellige uitspraken zijn dus wel geboden. Ze kunnen IMMERS klanten met minder uitgebreide kennis van de energiemarkt op het verkeerde been zetten.
Welk verkeerde been. Een variabel energiecontract is doorgaans duurder dan een vast energiecontract en geeft daarnaast je geen enkele zekerheid voor de prijs die je betaald want deze kunnen ze verhogen wanneer de energieleverancier dat wil. Je kan dan nog beter een vast contract nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Gecko123 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Een dynamisch energiecontract voor elektriciteit en eventueel gas overwogen?
Dat geldt niet voor de post waar je op reageert.
Daar levert vraagsteller namelijk meer terug dan er aan verbruik wordt afgenomen.

Na saldering wordt een TLV ter grootte van het kale leveringstarief vergoed, wat dus boven dynamische tarieven uitkomt (momenteel).

De stelling dat dit dus individueel anders kan blijken te zijn klopt dus wel degelijk.

Edit: gas is een ander verhaal, dit kan dynamisch gunstig zijn, zeker met huidige beprijzing.
Neemt niet weg dat hier wel wat durf/inzicht benodigd is.
Niet iedereen wil dit "risico" qua evt. dure wintertarieven nemen, of zich hier frequent mee bezig houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Peet-je op 19-07-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gecko123 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:36:
[...]
Welk verkeerde been. Een variabel energiecontract is doorgaans duurder dan een vast energiecontract en geeft daarnaast je geen enkele zekerheid voor de prijs die je betaald want deze kunnen ze verhogen wanneer de energieleverancier dat wil. Je kan dan nog beter een vast contract nemen.
Zoals ik eerder schreef hangt dat van ieders situatie af.
Mijn variabel energiecontract is om te beginnen al niet duurder dan een vast energiecontract want dan hanteert de leverancier een hogere ririsicopremi Energieleveranciers hebben doorgaans niet de gewoongte om de prijs van een risico bij henzelf te leggen maar door te rekenen aan de klant.
Ten tweede produceer ik op jaarbasis het grootste deel van mijn energie zelf. Die prijs is dus zowel voor afname als teruglevering redelijk stabiel en een kwasi zekerheid.
Het deel dat ik dan nog van het net moet afnemen is inderdaad voor 50% afhankelijk van de wispelturigheid van de energieleverancier maar het verleden tot het heden heeft me, na dagelijks de prijsevoluties op te volgen en dus niet op basis van wat giswerk en/of veronderstellingen, geleerd dat een variabel contract (met maandelijks wisselende prijzen) nog altijd voordeliger is dan een vast contract en een dynamisch contract.
Ik maak immers mijn energierekening op jaarbasis op en niet op dagbasis.
Op dagbasis zijn er ongetwijfeld uren dat dynamisch voordeliger is maar na 365 dagen is het variabel contract nog steeds in het voordeel. Er zullen "doorgaans" ook wel vaste contracten zijn die goedkoper zijn dan een variabel contact maar het is dan je taak als klant om niet mee te gaan in dat "doorgaans" en een variabel contract te zoeken en af te sluiten dat doorgaans (veel) goedkoper is dan een vast of dynamisch.
Indien dit in de toekomst zou wijzigen kan ik uiteraard gewoon overschakelen maar niets wijst momenteel in die richting.
En zoals gezegd, voor een ander in een andere situatie kan het een totaal ander beeld geven.

Je algemene stelling gaat dus al niet op voor mijn situatie. Zelfs niet voor de situatie waarop je reageerde.

Gezien meten = weten en de resultaten van meten nooit liegt een grafische voorstelling van mijn stelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TNRswxiHC6fyk_ykXryziko9zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eICL3dhdSEPLMsg7n8iDpxbW.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij groen het resultaat weergeeft van een dynamisch contract en blauw van het variabel contract.
Je kan dan zelf vaststellen dat er maar één maand is waarbij dynamisch licht in het voordeel is.

Of nog bevattelijker het resultaat in euro. Waarbij het variabel contract duidelijk in het voordeel is van het dynamische.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2YBL1DmVV_XAXXgKoPdkhh7MNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN4CcKmjQR3feNQPvWlwgmjO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Gecko123 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:36:
Een belangrijke uitzondering: als je PV hebt, maar minder opwekt dan je gebruikt dan kan het lonen om 's winters een dynamisch contract te hebben en 's zomers variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techorazek
abalone schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Als je je contract hebt afgesloten voor 1 juni val je gewoon onder de oude boeteregeling. Alleen voor mensen die op of na 1 juni een contract afsluiten gelden de nieuwe boetevoorwaarden bij openbreken.
Mijn contract is afgesloten 26 juli 2022 en is officieel tot 26 juli 2025
3 jaar dalend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

uit je post verwacht ik dat je een variabel contract hebt, klopt dat?
Als dat zo is volgt vanzelf in juli en in januari een prijsaanpassing, waar jij ook rekening mee moet houden is dat vanaf jan 24 er geen energieplafond meer is, dus als dan de prijzen naar een 2,50 euro gaan (voorbeeld), je hebt dan nog een 1/2 stookseisoen voor de boeg, wat betekend dat voor jou?
zet dat eens tegen een vast contract af waar je exact weet wat je kwijt bent.
Maakt voor jou 1000 euro meer energiekosten niets uit, dan zou ik ook niets doen en de gok wagen.
Echter je moet kijken wil je nu voor enkele tientjes gaan gokken met de kans op zwaar verlies of betaal je nu een paar tienjes meer (??) maar ben je wel zeker dat je geen kou moet gaan leiden omdat je het anders niet kunt betalen.
de keuze is aan jou. O-)
ik heb mijn contract voor 3 jaar vast met 0,33 stroom en 1,22 gas. ja, kans dat ik enkele tientjes te veel heb betaald, echter ik zlaap wel een heel stuk rustiger.
Mbt je TLV het verschil in deze valt in het niet met een eventuele prijsverhoging gas (en stroom, want die zijn gekoppelt).

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 20-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
MacD007 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:16:
[...]

uit je post verwacht ik dat je een variabel contract hebt, klopt dat?
Als dat zo is volgt vanzelf in juli en in januari een prijsaanpassing, waar jij ook rekening mee moet houden is dat vanaf jan 24 er geen energieplafond meer is, dus als dan de prijzen naar een 2,50 euro gaan (voorbeeld), je hebt dan nog een 1/2 stookseisoen voor de boeg, wat betekend dat voor jou?
zet dat eens tegen een vast contract af waar je exact weet wat je kwijt bent.
Maakt voor jou 1000 euro meer energiekosten niets uit, dan zou ik ook niets doen en de gok wagen.
Echter je moet kijken wil je nu voor enkele tientjes gaan gokken met de kans op zwaar verlies of betaal je nu een paar tienjes meer (??) maar ben je wel zeker dat je geen kou moet gaan leiden omdat je het anders niet kunt betalen.
de keuze is aan jou. O-)
Voor gas is dat wat makkelijker te beslissen, minder betalen per m3 én garantie dat het niet duurder wordt op moment dat er gekke dingen gebeuren is natuurlijk niet zo lastig. Voor elektra is het een ander verhaal, voor de periode juli - jan hebben ze de terugleververgoeding in ieder geval nog gekoppeld aan het kale levertarief (22 cent). Bij veel andere aanbieders is dit 7 a 8 cent. Ik verwacht een klein overschot (1000kWh minus airco verwarmen en koelen) jaarlijks, maar hoeveel dit is is mij nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NoepZor schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Voor gas is dat wat makkelijker te beslissen, minder betalen per m3 én garantie dat het niet duurder wordt op moment dat er gekke dingen gebeuren is natuurlijk niet zo lastig. Voor elektra is het een ander verhaal, voor de periode juli - jan hebben ze de terugleververgoeding in ieder geval nog gekoppeld aan het kale levertarief (22 cent). Bij veel andere aanbieders is dit 7 a 8 cent. Ik verwacht een klein overschot (1000kWh minus airco verwarmen en koelen) jaarlijks, maar hoeveel dit is is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ja, dat snap ik maar dat is maximaal dus 130 euro meer uit stroom. Dus bij een stijging van gas van slechts 13 cent per m3 (bij een verbruik van 1000 m3) zit je op break even. Het prijsverschil per m3 gas is tussen jou tarief en die van mij is al 28 cent, dat is al het dubbele. Je moet je bij een variabel contract waar ze dus in januari de prijs weer voor het komende 1/2 jaar vastzetten, meer gaat worden dan de 1,63 euro (1,50+0,13), is dat zo, gezien de huidige winterprijs van gas, is dat wel een verwachting dat hij hoger gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

De gasprijs is inmiddels weer iets naar boven aan het kruipen:

Dutch TTF Natural Gas Futures
CONTRACT
Aug 2023

LAST
27.835
3.234 % CHANGE

Afgelopen maandag was dit nog 25.101

Ter vergelijking:
1 juni : 24.637

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
tweaker2010 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:06:
De gasprijs is inmiddels weer iets naar boven aan het kruipen:

Dutch TTF Natural Gas Futures
CONTRACT
Aug 2023

LAST
27.835
3.234 % CHANGE

Afgelopen maandag was dit nog 25.101

Ter vergelijking:
1 juni : 24.637
Dus bijna 13% omhoog t.o.v. 1-6-23. dat is dus best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
Hoever van te voren kun je een nieuw energiecontract aanvragen?
Ik dacht dat je wel verder dan 1 maand kon afsluiten maar lijkt via independer Max 1 maand te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Dirk0s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:48:
Ik dacht dat je wel verder dan 1 maand kon afsluiten maar lijkt via independer Max 1 maand te zijn.
Scheelt per energiemaatschappij. Budgetenergie maar 1 mnd van tevoren. Oxxio 3 maanden van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dirk0s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:48:
Dat is raar, dat zou langer moeten zijn. Op de website van BudgetEnergie (@Angelique1974) kan je een datum tot 3 maanden in de toekomst kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik wilde inderdaad budget energie. Kon maar tot Max 24-08 helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dirk0s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:34:
Ik wilde inderdaad budget energie. Kon maar tot Max 24-08 helaas
Is dat niet de eerst mogelijke datum? De dagen daarvoor zijn namelijk vaak juist geblokkeerd, omdat je met een maand opzegtermijn niet eerder kunt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Uniciteit schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Is dat niet de eerst mogelijke datum? De dagen daarvoor zijn namelijk vaak juist geblokkeerd, omdat je met een maand opzegtermijn niet eerder kunt overstappen.
Nee heel vreemd, de eerste datum lag juist in het verleden. Het leek ook op een fout maar het lukte mij echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn147
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik had een vraag. ik zie op dit forum vaak discussies over het afsluiten van een energiecontract voor 1 jaar of langer. Nu is mijn situatie dat ik zonnepanelen heb die een stuk meer energie opwekken dan dat ik verbruik. En aangezien ze aan alle kanten de teruglever vergoeding aan het afbouwen zijn: is het in mijn situatie dan niet logisch om te kiezen voor een contract voor 2 of 3 jaar, bij een partij met de hoogste terugleververgoeding? Dan staat die in ieder geval vast voor de komende jaren. Een eventuele daling in de gasprijs over een jaar weegt hier niet tegen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
martijn147 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:46:
Ik had een vraag. ik zie op dit forum vaak discussies over het afsluiten van een energiecontract voor 1 jaar of langer. Nu is mijn situatie dat ik zonnepanelen heb die een stuk meer energie opwekken dan dat ik verbruik. En aangezien ze aan alle kanten de teruglever vergoeding aan het afbouwen zijn: is het in mijn situatie dan niet logisch om te kiezen voor een contract voor 2 of 3 jaar, bij een partij met de hoogste terugleververgoeding? Dan staat die in ieder geval vast voor de komende jaren. Een eventuele daling in de gasprijs over een jaar weegt hier niet tegen op?
Tja blijft een lastige. We weten niet wat de prijzen gaan doen. Misschien is je teruglever tarief minder belangrijk als je denkt als straks salderen eraf gaat en de prijs toch gaat zakken. Ook de vraag hoeveel meer lever je terug en wat is je gebruik. Als je daar straks X% van moet gaan afrekenen is een dalende prijs tegenover de teruglevering leggen wel belangrijk.

als je 1000 teruglevert en een teruglever tarief van 2 cent meer vast legt levert je dat 20 euro op maar als je 3000 gebruikt en je straks een 5 cent lager tarief kan krijgen @ 35% van 3000 = 1050 kWh x5 cent kom je bedrogen uit met je contract. Je zal dus even de waardes en mogelijke scenario's naast elkaar moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn147
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-02-2024
Dank voor je reactie. En anderzijds: juist als salderen er af gaat, wordt de terugleververgoeding nóg belangrijker. je hebt dan immers meer KWH die je terug levert. en dan ligt de hoge terugleververgoeding wél vast voor 3 jaar.
ik ga inderdaad de scenario's eens naast elkaar leggen.
computerjunky schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Tja blijft een lastige. We weten niet wat de prijzen gaan doen. Misschien is je teruglever tarief minder belangrijk als je denkt als straks salderen eraf gaat en de prijs toch gaat zakken. Ook de vraag hoeveel meer lever je terug en wat is je gebruik. Als je daar straks X% van moet gaan afrekenen is een dalende prijs tegenover de teruglevering leggen wel belangrijk.

als je 1000 teruglevert en een teruglever tarief van 2 cent meer vast legt levert je dat 20 euro op maar als je 3000 gebruikt en je straks een 5 cent lager tarief kan krijgen @ 35% van 3000 = 1050 kWh x5 cent kom je bedrogen uit met je contract. Je zal dus even de waardes en mogelijke scenario's naast elkaar moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
martijn147 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:53:
Dank voor je reactie. En anderzijds: juist als salderen er af gaat, wordt de terugleververgoeding nóg belangrijker. je hebt dan immers meer KWH die je terug levert. en dan ligt de hoge terugleververgoeding wél vast voor 3 jaar.
Als je een goede TLV vindt die je 3 jaar vast kan zetten, mag je het zeggen.
Over de beste TLV kun je eea hier vinden.
Als salderen eraf gaat, gaat waarschijnlijk de TLV omhoog, omdat er in de mogelijke wet staat dat die dan naar 80% gaat. Dat is meer dan wat de meesten nu bieden.
In het TLV topic zijn er maar weinig die kiezen om het echt voor langere tijd vast te zetten.
Ook is er nog de discussie of de TLV onafhankelijk van de vastgelegde tarieven toch gewijzigd mag worden. Consumentenbond zegt van niet, ACM dacht ik ook van niet, maar er zijn leveranciers die het zelfs specifiek in het contract of de voorwaarden vernoemen dat die TLV wel kan wijzigen. Gebeurd dat naar omlaag, zit je eigenlijk vast aan je 3-jarig contract en moet je flik moeite doen om je gelijk te krijgen. Wellicht naar een rechter. En als het in de voorwaarden/overeenkomst stond, is het maar de vraag of jij gelijk krijgt of de leverancier.

Al met al... 3-jarig zou ik niet aanraden. Maar de TLV is overal redelijk laag (bij enkele modelcontracten is het nog enigszins, dus vast tot 1-1-2024) en er zijn enkele jaarcontracten met nog een redelijk TLV, dat is dan nog wel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
martijn147 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:46:
En aangezien ze aan alle kanten de teruglever vergoeding aan het afbouwen zijn:
Wie weet gaat deze volgend jaar wel weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
martijn147 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:53:
Dat kan.
Wanneer je je afname en injectie van de volgende drie jaar bijna exact weet. Dat is het makkelijke deel.
En iets minder eenvoudig, wanneer je dat wil afwegen tegen een scenario zonder vaste prijzen voor de volgende drie jaar zal je heel goed moeten kunnen inschatten wat de afname- en injectieprijzen bij die andere contracten de volgende drie jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Wie heeft je die onzin wijsgemaakt?

Een eCV is nooit interessant tenzij je van je geld afmoet, maar dan kun je beter gewoon de houtkachel stoken met 50 euro biljetten.

Hoe groter het verbruik, hoe meer een WP rendeert. Zelfs met een slecht afgiftesysteem.
COP van de WP is dan wellicht niet zo denderend, maar altijd een veelvoud dan van een eCV.

Daarnaast, paar fancoils plaatsen (of aircos om te verwarmen) en de COP is wel goed.

Goedkoper dan gas is het sowieso altijd.
Jij bent zeker bevangen door de hele warmtepomp hype. :F
Wat ik weet is dat een simpel elektrisch warmte element zeer lang meegaat (20 jaar?) en dat een warmtepomp als je geluk hebt dan een paar dure reparaties achter de rug heeft.
Er was al eens onafhankelijk gekeken naar een warmwater voorziening met WP boiler en 2 zonnepanelen versus gewone elektraboiler met iets van 8 stuks zonnepanelen. Uitkomst was dat qua kosten ze ongeveer quitte spelen op de duur maar als je bij de laatste geen timer maar slimme power manager gebruikt dat ie dan beter presteert.
Met lage TLV en een dak overvol zonnepanelen is het niet wijs om nu te investeren in een dure WP. Beter idd je overschot gebruiken om te verwarmen met e-radiatortjes en kijken wat nieuw kabinet gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Jij bent zeker bevangen door de hele warmtepomp hype. :F
Wat ik weet is dat een simpel elektrisch warmte element zeer lang meegaat (20 jaar?) en dat een warmtepomp als je geluk hebt dan een paar dure reparaties achter de rug heeft.
Er was al eens onafhankelijk gekeken naar een warmwater voorziening met WP boiler en 2 zonnepanelen versus gewone elektraboiler met iets van 8 stuks zonnepanelen. Uitkomst was dat qua kosten ze ongeveer quitte spelen op de duur maar als je bij de laatste geen timer maar slimme power manager gebruikt dat ie dan beter presteert.
Met lage TLV en een dak overvol zonnepanelen is het niet wijs om nu te investeren in een dure WP. Beter idd je overschot gebruiken om te verwarmen met e-radiatortjes en kijken wat nieuw kabinet gaat doen.
Ik zou ook zeker niet investeren in een dure WP. Maar gewoon een goede Pana, LG, Vailliant oid monoblock.

Zonder bronvermelding kan ik je claims niet weerleggen.

Maar PV heeft er niets mee te maken, zeker niet als uiteindelijk saldering eraf gaat.

Blijkbaar heb je er zelf nog niet aan gerekend.

Of je hebt extreem weinig verbruik, zoals een klein nieuwbouw appartement oid, dat zijn de enige usecases waarin je COP1 goedkoper uit kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Ik zou ook zeker niet investeren in een dure WP. Maar gewoon een goede Pana, LG, Vailliant oid monoblock.

Zonder bronvermelding kan ik je claims niet weerleggen.

Maar PV heeft er niets mee te maken, zeker niet als uiteindelijk saldering eraf gaat.

Blijkbaar heb je er zelf nog niet aan gerekend.

Of je hebt extreem weinig verbruik, zoals een klein nieuwbouw appartement oid, dat zijn de enige usecases waarin je COP1 goedkoper uit kunt komen.
Jij bent echt iemand van de aannames, hè.
40kWp op een appartementje :w
Ik ben niet zo van het gereken maar bij zo'n monoblocje moet je toch echt eens rekenen met SCOP (seasonal). Die COP4 zakt toch echt wel ineen richting 1 wanneer je de warmte echt nodig hebt.
Maar mijn punt is: je kunt of veel initiële kosten hebben en daarna afhankelijk van de steeds duurder en onbetrouwbare installatiebranche zijn. Of voor nu met de lage TLV simpel houden met COP1 (dat nog altijd beter dan gas is).
Ik verwarm al jaren met SCOP1 en dit jaar TLV jackpot bonus. :9~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Die COP4 zakt toch echt wel ineen richting 1 wanneer je de warmte echt nodig hebt.
Eerder van 5 naar 2.5 als het echt hard vriest. Maar juist in najaar en voorjaar lekker boven de 4.

Je moet het zelf maar weten en het is hier verder off topic maar cop 1 verwarmen, ik word daar verdrietig van vanwege de inefficiëntie. Jammer dat het relatief aantrekkelijk is voor sommige mensen. Daarom baal ik ook zo van die salderingsregeling.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-07-2023 21:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:46
[...]

Ik ben niet zo van het gereken maar bij zo'n monoblocje moet je toch echt eens rekenen met SCOP (seasonal). Die COP4 zakt toch echt wel ineen richting 1 wanneer je de warmte echt nodig hebt.
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar mijn scop was afgelopen jaar 4.2. Dit zijn dus echte praktijkcijfers.
Maar mijn punt is: je kunt of veel initiële kosten hebben en daarna afhankelijk van de steeds duurder en onbetrouwbare installatiebranche zijn. Of voor nu met de lage TLV simpel houden met COP1 (dat nog altijd beter dan gas is).
Als ik uitga van mijn verbruik met de warmtepomp (= 2200 kWh) afgelopen jaar denk ik, dat je met die TLV jackpot de warmtepomp er ruimschoots van had kunnen betalen. Je had dan vanaf nu ook goedkoop kunnen verwarmen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:26:
[...]

Eerder van 5 naar 2.5 als het echt hard vriest. Maar juist in najaar en voorjaar lekker boven de 4.

Je moet het zelf maar weten en het is hier verder off topic maar cop 1 verwarmen, ik word daar verdrietig van vanwege de inefficiëntie. Jammer dat het relatief aantrekkelijk is voor sommige mensen. Daarom baal ik ook zo van die salderingsregeling.
Ik hoor het, ook iemand die zonnepanelen niet integraal ziet in de energievoorziening van het huis. En ook te veel individueel denkt het op te lossen met eigen warmtepomp.
Ik denk meer in de richting dat Nederland met de juiste investeringen in de maatschappij dit vraagstuk beter kan oplossen met energieopslag. Als onze Frans aan het roer komt dan gebeurt het misschien.
Maar off topic want secundair aan het tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Goed dat je zoveel PV hebt.
Maar ik zou toch echt even het collectief van Tweakers inschakelen (en dus idd niet de installatiebranche, alhoewel ze natuurlijk niet allemaal slecht zijn) met mensen die wel willen en kunnen rekenen want je bent een dief van je eigen portemonee.
Nu word dat overschaduwd/goedgemaakt door extreme TLV winsten, maar dat verdwijnt, net als saldering, en dan word COP1 nog onaantrekkelijker dan het nu al is.

En daarnaast is het punt van @de Peer ook wel een goede, je hebt jezelf helemaal in de voet geschoten omdat je de laatste jaren 10MWh per jaar aan warmte (even een aanname ;) ) COP1 hebt verstookt, met WP had je dus 7,5MWh meer overschot gehad, wat met de TLV's van afgelopen jaar dus om duizenden euros gaat...!
bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Ik hoor het, ook iemand die zonnepanelen niet integraal ziet in de energievoorziening van het huis. En ook te veel individueel denkt het op te lossen met eigen warmtepomp.
Ik denk meer in de richting dat Nederland met de juiste investeringen in de maatschappij dit vraagstuk beter kan oplossen met energieopslag. Als onze Frans aan het roer komt dan gebeurt het misschien.
Maar off topic want secundair aan het tarief.
Ok enigsinds zinnige post... Probleem alleen is dat alles groter moet.
Je aansluiting moet een pak zwaarder zijn (en ook al zou het op 3x25 oid passen, je belast deze ook een stuk zwaarder dan 'normaal' met WP), terwijl overal al tekort aan capaciteit is, en ook energieopslag moet een veelvoud zijn als iedereen met COP1 loopt te fakkelen.
Juist lokaal het merendeel van de energie uit de omgeving trekken (dat is PV natuurlijk ook, alleen die doet het niet in December) is wat je wilt.

En @Truus01: financieel gezien heb je nu idd niet geheel ongelijk.
Maar deze situatie blijft niet, en in absolute zin veel meer energie verbruiken en het net zwaarder belasten lijken me niet dingen om na te streven.

[ Voor 43% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-07-2023 22:19 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden