ik vrees dat zijn verbruik wat hij op 2.500-2.800 kWh geschat heeft met een warmtepomp (die alleen al heeft min 1.000-1.200 kWh nodig (weet niet welk vermogen de warmtepomp heeft, dus kan nog een heel stuk meer zijn), dan zou voor het normale stroomverbruik slechts 1.600 kWh overblijven, ik vind dit erg weinig.The-Source schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Ik reken even met 7x430wp = 3000WP totaal is dus met 5100€ een hele dure offerte. Je eerste besparing zou dan een goedkopere offerte zijn
Voor de tijd dat 100% salderen nog kan is je eigen verbruik afdekken de grootste winst. In de winter maanden ga je "nooit" voldoende opwekking hebben om verbruik van WP helemaal af te dekken. Zorg dat je inzicht krijgt in verbruik per maand een reken met je eigen energie tarief / wat je in de toekomst verwacht. En zo kan je een betere schatting maken om het rendabel is.
de prijzen zijn op dit moment gewoon hoog, mn door de behoorlijk gestegen personeelskosten, plus bij een dergelijk laag aantal panelen zijn de kosten voor aanleg en omvormer propotioneel hoog, bij iets meer panelen (bv 10-12 stuks) zullen de kosten maar minimaal stijgen.
we weten natuurlijk niet zijn ligging en beschikbare dakoppervlak, maar bv een west/oost ligging zou mogelijk ook een goed idee zijn, om mn de totale duur van zonnestroom op de dag te verspreiden. Overigens is Zonneplan nouw niet bepaald een goedkope vogel, zeg maar gerust duur. dus ik zou zeker nog 2 andere offeres aanvragen (en als het dak het toelaat ook direct circa 10 panelen plaatsen, als het kan oost/west)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge