Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

CryptosGoBrrr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Zie eerdere reacties van enkele andere forumleden. Er zijn nog genoeg mensen die vinden dat we niet mogen mopperen, want zo slecht hebben we het niet. Of zoiets. Ik mopper er gewoon vrolijk op los verder. :*)
Ach bovengemiddeld deel op Tweakers is stinkend rijk en kan zich totaal niet verplaatsen in een ander mens. Dat blijkt uit heel veel topics.

Daar moet je niet teveel naar kijken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Daaag! zo hoog word het nooit . 2.20 is nog nooit geweest.
Jawel: bij Vattenfall heb ik zelfs even 4 euro betaald.
als het gas zo hoog word ben jij je vaste contract gelijk kwijt of gaat het energie bedrijf per direct faiiliet.
Nee: die grote partijen zetten lange termijn inkoop tegenover meer jaren contracten en gaan dus niet zomaar failliet. Bij kleine partijen heb je wel een risico.

Staat los dat ze gewoon goed verdienen aan lange termijn contracten. “Zekerheid” kost geld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

als het gas zo hoog word ben jij je vaste contract gelijk kwijt of gaat het energie bedrijf per direct faiiliet.
Of het in de winter €2,20 wordt of juist €1,20 of misschien wel €3,20 zullen we niet weten.

€2,20 is het echter écht wel geweest - en nog wel (flink) hoger ook. Het prijsplafond van €1,45 heeft er echter voor gezorgd dat velen dat amper tot niet hebben gemerkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Ik betaal 1.22 voor 3 jaar.
Jij mag in de winter weer 2.20 betalen of wat ze dan ook verzinnen. Ik betaal dan nog steeds 1.22.
Moet je eigenlijk nagaan. ze bieden jou een vast contract aan voor 3 jaar voor 1.22 m3 gas. hoeveel is het dan variabel daar? 1.10 ?? ze verdienen echt wel aan je in die 3 jaar. daarom zal het gas nooit meer zoveel hoger worden als het geweest is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Moet je eigenlijk nagaan. ze bieden jou een vast contract aan voor 3 jaar voor 1.22 m3 gas. hoeveel is het dan variabel daar? 1.10 ?? ze verdienen echt wel aan je in die 3 jaar. daarom zal het gas nooit meer zoveel hoger worden als het geweest is.
Fijn dat jouw glazen bol dat zeker weet.

Mijn ideeën zijn anders daarover. Echter nu kopen ze mijn verbruik al in voor de komende 3 jaar.
Zolang er nog geen vrede is met Rusland en we nog geen duidelijkheid hebben over de energietransitie heb ik weinig geloof in een stabiele markt.

En als je kijkt naar de belastingen zie ik het niet heel veel verder dalen. Hooguit enkele centen. Die zekerheid is mij ook wat waard.
Nu weet ik immers zeker dat ik in de winter een lekker behaaglijk huis kan maken.
Gaat het weer naar 2 of 3+ euro weet ik dat niet meer zeker.

Voor die zekerheid die ze mij bieden mogen ze ook best iets verdienen. Het is geen liefdadigheidsinstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 02-07-2023 15:34 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
NicoHF schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Slim idee! Wist niet dat je een tweede aansluiting kon nemen interessant.
Dus dan kan je gewoon lid worden bij twee verschillende energiemaatschappijen?
Er is iemand op Tweakers met een SAP waar hij met al zijn zonnepanelen mee terug levert (en dat zijn er veel).
Die had vorig jaar nog een contract af kunnen sluiten toen de TLV 0,91€ was :Y 8) .
Die staat letterlijk met een hark op het dak om z’n centjes binnen te harken _/-\o_
Dat had ie echt slim bekeken.

Ik wilde eigenlijk ook lekker verdienen zonder een SAP maar het plaatsen van zonnepanelen ging een half jaar overheen en toen zakte de hoge TLV’s ook weer in helaas.

Maargoed, dat wij ze hebben liggen is nu al dikke winst. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Fijn dat jouw glazen bol dat zeker weet.

Mijn ideeën zijn anders daarover. Echter nu kopen ze mijn verbruik al in voor de komende 3 jaar.
Zolang er nog geen vrede is met Rusland en we nog geen duidelijkheid hebben over de energietransitie heb ik weinig geloof in een stabiele markt.

En als je kijkt naar de belastingen zie ik het niet heel veel verder dalen. Hooguit enkele centen. Die zekerheid is mij ook wat waard.
Nu weet ik immers zeker dat ik in de winter een lekker behaaglijk huis kan maken.
Gaat het weer naar 2 of 3+ euro weet ik dat niet meer zeker.

Voor die zekerheid die ze mij bieden mogen ze ook best iets verdienen. Het is geen liefdadigheidsinstelling.
in oktober koopt mijn energiebedrijf weer opnieuw in. verwacht jij dan dat het gas met 2 euro stijgt in oktober? waarschijnlijk is het onderhoud wat langer geplant was in Zweden dan ook voorbij.

overigens maakt het voor mij niets uit met de huiidige gas prijzen. ik zit in een zeer slecht geisoleerd huis met een oudere ketel van 20 jaar oud. en ik stook voor buiten.en huurbaas wil niets doen. op koude dagen is het 10 graden in huis. terwijl het in een goed geisoleerrd huis dan 16 graden zonder verwarming is. en ik ga niet stoken voor buiten. als ik mijn huis wil verwarmen tegen een goede gasprijs dan moet dat op zijn minst 20 cent per m3 zijn. en dat word het gas nooit. op 3 maanden met de thermostaat op 18 graden betaal ik zo 300 euro bij ook al is het gas 95 cent. ik heb dan ook het advies van het energie bedrijf gekregen niet voor 3 jaar vast te zetten gezien mijn huis. de verwarming gaat hier komende winter dus weer niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Er is iemand op Tweakers met een SAP waar hij met al zijn zonnepanelen mee terug levert (en dat zijn er veel).
Die had vorig jaar nog een contract af kunnen sluiten toen de TLV 0,91€ was :Y 8) .
Die staat letterlijk met een hark op het dak om z’n centjes binnen te harken _/-\o_
Dat had ie echt slim bekeken.

Ik wilde eigenlijk ook lekker verdienen zonder een SAP maar het plaatsen van zonnepanelen ging een half jaar overheen en toen zakte de hoge TLV’s ook weer in helaas.

Maargoed, dat wij ze hebben liggen is nu al dikke winst. :9
91 cent!? Zo dan loop je echt binnen😂 als ik kon had ik alles direct vol gelegd met zonnepanelen, hele dak, schuur, losse panelen het en der, dat heb je er met een jaar ofzo eruit en dan nog 19 jaar~ gratis stroom.

Zelf zit ik momenteel in een appartement met maar drie panelen helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:15:
[...]

in oktober koopt mijn energiebedrijf weer opnieuw in. verwacht jij dan dat het gas met 2 euro stijgt in oktober? waarschijnlijk is het onderhoud wat langer geplant was in Zweden dan ook voorbij.

overigens maakt het voor mij niets uit met de huiidige gas prijzen. ik zit in een zeer slecht geisoleerd huis met een oudere ketel van 20 jaar oud. en ik stook voor buiten.en huurbaas wil niets doen. op koude dagen is het 10 graden in huis. terwijl het in een goed geisoleerrd huis dan 16 graden zonder verwarming is. en ik ga niet stoken voor buiten. als ik mijn huis wil verwarmen tegen een goede gasprijs dan moet dat op zijn minst 20 cent per m3 zijn. en dat word het gas nooit. op 3 maanden met de thermostaat op 18 graden betaal ik zo 300 euro bij ook al is het gas 95 cent. ik heb dan ook het advies van het energie bedrijf gekregen niet voor 3 jaar vast te zetten gezien mijn huis. de verwarming gaat hier komende winter dus weer niet aan.
Als je in zo een slecht geïsoleerd huis zit met hoog verbruik dan telt juist elke cent, snap die gedachte dan ook echt niet.

Nieuwbouw woning blijft ook geen 16 graden hoor ook daar moet ook gestookt worden.
Ik heb een nieuwbouw 2020 appartement met muren van iets van 30cm dik en zit bovenin en daar koelt het gewoon 1 graden per dag en op hele koude dagen zelfs 2 graden, dat verschil moet gewoon bijgestookt worden.

De ketel moet wel vervangen worden volgens mij mag dat niet eens zo een oude ketel. Weet niet of je in een sociale huurwoning zit maar daar is het standaard dat het na 10 jaar vervangen worden, in ieder geval bij familie en kennissen.

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 02-07-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
NicoHF schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Als je in zo een slecht geïsoleerd huis zit met hoog verbruik dan telt juist elke cent, snap die gedachte dan ook echt niet.

Nieuwbouw woning blijft ook geen 16 graden hoor ook daar moet ook gestookt worden.
Ik heb een nieuwbouw 2020 appartement met muren van iets van 30cm dik en zit bovenin en daar koelt het gewoon 1 graden per dag en op hele koude dagen zelfs 2 graden, dat verschil moet gewoon bijgestookt worden.

De ketel moet wel vervangen worden volgens mij mag dat niet eens zo een oude ketel. Weet niet of je in een sociale huurwoning zit maar daar is het standaard dat het na 10 jaar vervangen worden, in ieder geval bij familie en kennissen.
Sociale huurwoning zit ik. met geen uitzicht op ander huis. ik vroeg mij af, is een huurbaas niet verplicht de woning te isoleren van bepaald jaartal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Sociale huurwoning zit ik. met geen uitzicht op ander huis. ik vroeg mij af, is een huurbaas niet verplicht de woning te isoleren van bepaald jaartal?
Niet op basis van bouwjaar, wel energielabel. Na een specifiek jaar (was eerst 2030) mogen er geen label E/F/G woningen meer verhuurd worden, weet zo niet welk jaartal het nu is, is onlangs geloof ik gewijzigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 02-07-2023 17:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Ik betaalde afgelopen half jaar (1 januari - 28 juni) 2,578 euro per m3 hoor (Engie variabel)... alleen omdat ik ruim binnen het plafond val heb ik daar geen "last" van.
Maar linksom of rechtsom betaald iedereen mee aan dat plafond verschil, dus uiteindelijk betaal ik het alsnog.

Met bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Vf2bltWl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uhVyAXAl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wtWux3jl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 02-07-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
MacD007 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:43:
[...]
De energieboeren zijn gewoon verkoopkantoortjes die de beschikbare energie op de wereld(EU) markt die word aangeboden word verkocht.
Zij verkopen dus ook jou energie, die je aan hun verkoopt, deels tegen hoge en deels tegen lage tariefen, weer door aan anderen.
Je hebt uiteraard ook energieleveranciers die gelijktijdig (groene) energieproducent zijn en niet uit zijn op winst maar in de eerste plaats hun productie aan een zo laag mogelijke prijs aan hun consumenten/aandeelhouders verkopen. Eventuele winst wordt dan gebuikt om te investeren in nieuwe productieeenheden waardoor meer klanten energie van hun kunnen afnemen. Blijft er dan nog winst over wordt dat gewoon aan de klanten uitgekeerd.

En net daardoor ben ik al sinds 2012 klant bij zulk een aanbieder.
Op de netkosten en BTW heeft een leverancier geen vat.
Wel de klant - die de mogelijkheden heeft - wanneer hij tijdig investeert in voldoende eigen productie (en opslag). Geen netafname is immers geen heffingen noch belastingen op energie te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:20:
[...]

met welke feiten baseer je deze uitspraak? Als je nu kijkt gaat het alweer die richting op, maar nogmaals, niemand weet het, ik ken voldoende argumenten waarbij ik denk dat het weer die kant op zal gaan, er hoeft maar iets in de wereld te gebeuren en we hebben de poppen aan het dansen, wat denk je als er bv een invasie van China op Taiwan gebeurt. dan stort de hele wereld economie in.
Dus hopen dat die lui uit China hun hoofd koel houden.
een ding weten we in ieder geval Rusland is zijn spel met gas voor het westen kwijt. Helaas is de afstand richting China behoorlijk groot, dus dat duurt wel even voordat daar een geschikte infrastructuur voor geplaatst is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CryptosGoBrrr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Zie eerdere reacties van enkele andere forumleden. Er zijn nog genoeg mensen die vinden dat we niet mogen mopperen, want zo slecht hebben we het niet. Of zoiets. Ik mopper er gewoon vrolijk op los verder. :*)
Het is je gegund maar mopperen alleen heeft nog nooit iemand verder geholpen.
Je kan beter de mopperenergie ten gunste van jezelf gebruiken en er voor zorgen dat je zelf maatregelen neemt zodat wat anderen doen (netbeheerders, overheid, energieleverancierts,....) nauwelijks nog impact hebben op je energierekening.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
NicoHF schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:40:
[...]

91 cent!? Zo dan loop je echt binnen😂 als ik kon had ik alles direct vol gelegd met zonnepanelen, hele dak, schuur, losse panelen het en der, dat heb je er met een jaar ofzo eruit en dan nog 19 jaar~ gratis stroom.

Ik geloof dat hij dat ook heeft gedaan, iets van 20kWp.
Die trekt het energiebedrijf een faillissement in _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:55:
[...]

Wauw😂 wat zal het zijn 16000kw per jaar x €0.90=€14.400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Raven schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:23:
[...]

Niet op basis van bouwjaar, wel energielabel. Na een specifiek jaar (was eerst 2030) mogen er geen label E/F/G woningen meer verhuurd worden, weet zo niet welk jaartal het nu is, is onlangs geloof ik gewijzigd.
Daarom kwam er laatst iemand in de woning voor het energielabel. vreemd dat mijn woning label C heeft gekregen. ze konden dan toch niet zien dat ik voor buiten stook? hoe word het label bepaald? en kan je hier tegen in beroep gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:23:
[...]

Daarom kwam er laatst iemand in de woning voor het energielabel. vreemd dat mijn woning label C heeft gekregen. ze konden dan toch niet zien dat ik voor buiten stook? hoe word het label bepaald? en kan je hier tegen in beroep gaan?
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn energielabel?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Dit is volledig begrijpelijk en daarom eventjes een advies van voormalig lotgenoot hou écht goed de % relatieve vochtigheid in de gaten (je kunt redelijk luxe doen voor €100 heb je Awair die CO2, ppb, VOC’s. %RH meet) of desnoods een simpele Temp/relatieve vochtigheid meter van paar euro op Amazon. Naast overigens dat dit nu een dubbeltje ‘besparen’ is voor je huisbaas mocht hij niet van op de hoogte zijn zoek eens op/en stuur door wat vocht aan constructie van huis op mid/lange termijn doet bij het niet stoken, en het meest belangrijke voor jou (vooral als je kwetsbaren in huis hebt zoals kinderen) dan is helemaal regelmatig tot15c graden opstoken écht minimum voornamelijk om op te passen met hoeveelheid schimmel in herfst/winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Ach bovengemiddeld deel op Tweakers is stinkend rijk en kan zich totaal niet verplaatsen in een ander mens. Dat blijkt uit heel veel topics.

Daar moet je niet teveel naar kijken.
Idd lekker links laten liggen die lui.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Yep hier ook gedaan, alle ‘oude’ panelen eraf en verkocht en 14.400Wp teruggelegd, t/m mei de panelen terugverdiend en in juni al 1800kWh voor de teruglevering a€1,09 per kWh, moet nog t/m september en dan komt de afrekening >:)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Yep hier ook gedaan, alle ‘oude’ panelen eraf en verkocht en 14.400Wp teruggelegd, t/m mei de panelen terugverdiend en in juni al 1800kWh voor de teruglevering a€1,09 per kWh, moet nog t/m september en dan komt de afrekening >:)
☀️☀️☀️☀️
Mooie extra side hustle op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

elektriekert schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:55:
[...]

[...]

Ho ho, 36kWp, waarvan 33kWp ook echt aangesloten op dat contract _O- De laatste 8 panelen worden aangesloten op de Victrons, samen met de accu.

Er zitten er trouwens wel meer op dit forum die soortgelijke betalingen van Innova verwachten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Rimco schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:03:
[...]

[...]

Ho ho, 36kWp, waarvan 33kWp ook echt aangesloten op dat contract _O- De laatste 8 panelen worden aangesloten op de Victrons, samen met de accu.

Er zitten er trouwens wel meer op dit forum die soortgelijke betalingen van Innova verwachten.
Haha, ik ha het niet over jou!
Maar je doet het nog iets beter dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
[...]
Weet niet of je in een sociale huurwoning zit maar daar is het standaard dat het na 10 jaar vervangen worden, in ieder geval bij familie en kennissen.
Ik woon in een sociale huurwoning en mijn ketel is 16 jaar oud, volgens de woningstichting wordt hij over 2 jaar vervangen, dus als hij 18 jaar oud is. Tussendoor wordt hij aan de praat gehouden door het servicebedrijf wat voor de WS werkt, ik heb al een paar keer om een nieuwe ketel gevraagd na een aantal storingen, maar daar wil de WS niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Ik kreeg zondag een mail van Engie of ik de meterstanden van mijn slimme meters wil doorgeven omdat het niet gelukt was om ze op afstand uit te lezen voor het opmaken van mijn eindafrekening. Vreemd, want mijn contract bij Oxxio is op 29-6 ingegaan en de Oxxio app geeft vanaf toen het op afstand uitgelezen verbruik aan en de nog actieve Engie app geeft hetzelfde verbruik aan. Blijkbaar is uitlezen voor de eindafrekening moeilijker of anders dan het verbruik uit te lezen voor de nog steeds actieve Engie app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:27:
Ik kreeg zondag een mail van Engie of ik de meterstanden van mijn slimme meters wil doorgeven omdat het niet gelukt was om ze op afstand uit te lezen voor het opmaken van mijn eindafrekening. Vreemd, want mijn contract bij Oxxio is op 29-6 ingegaan en de Oxxio app geeft vanaf toen het op afstand uitgelezen verbruik aan en de nog actieve Engie app geeft hetzelfde verbruik aan. Blijkbaar is uitlezen voor de eindafrekening moeilijker of anders dan het verbruik uit te lezen voor de nog steeds actieve Engie app.
Vreemd hier is wel goed gegaan. Want de verbruiksgegevens van de slimme meter is een andere api dan het daadwerkelijke gebruik wat naar de netbeheerder wordt verstuurd (om privacy redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier wordt het vervangen zo lang mogelijk door verhuurder uitgesteld, de enige reden dat de vorige minimaal 20 jaar gebruikte ketel (geen idee hoe lang voor onze komst) vervangen werd was omdat het vervangen van slijtageonderdelen te lastig/duur werd.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik heb nu 2 aanbiedingen lopen.

1 variabel gas 1.29 m3

2 gas vast voor 1 jaar 1.40 m3

ik vind het moeilijk kiezen. verschil is 11 cent en dat is veel. bij beiden zijn de gasprijzen best hoog.

voor welke zouden jullie gaan ?

[ Voor 7% gewijzigd door drestar op 03-07-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@R0181 @Raven

Vreemd dat het zo lang duurt bij jullie, dit zal wel verschillen per coöperatie.

Als ik jullie was zou ik de coöperatie/woonstichting een email sturen met het verzoek tot het vervangen van de ketel en dat verzoek goed onderbouwen en dan afwachten wat ze zeggen.

Desnoods als je zou willen kan je het afdwingen, Artikel 243 Burgerlijk Wetboek Boek 7 biedt daar mogelijkheden voor. Maar let er op dat je dan wel een huurverhoging zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt hier; 1,26 eur per m3 en 0,32 eur en 0,29 eur voor normaal en dal. Maandbedrag van 210 naar 85eur omdat we zoveel stroom overhebben. Zolang we nog kunnen salderen blijven we in de winter lekker electrisch verwarmen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:21:
[...]
Vreemd hier is wel goed gegaan. Want de verbruiksgegevens van de slimme meter is een andere api dan het daadwerkelijke gebruik wat naar de netbeheerder wordt verstuurd (om privacy redenen).
Ik heb gebeld met Engie en de medewerkster kon gewoon de meterstanden uitlezen. Engie heeft nu de standen van 28-6 als eindstanden gebruikt en geven deze standen door aan Oxxio als beginstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
drestar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:44:
Ik heb nu 2 aanbiedingen lopen.

1 variabel gas 1.29 m3

2 gas vast voor 1 jaar 1.40 m3

ik vind het moeilijk kiezen. verschil is 11 cent en dat is veel. bij beiden zijn de gasprijzen best hoog.

voor welke zouden jullie gaan ?
Ik vind veel lagere tarieven bij www.gaslicht.com , zelfs voor 3 jaar ... }:O zou toch even rondkijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NicoHF schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:49:
@R0181 @Raven

Vreemd dat het zo lang duurt bij jullie, dit zal wel verschillen per coöperatie.

Als ik jullie was zou ik de coöperatie/woonstichting een email sturen met het verzoek tot het vervangen van de ketel en dat verzoek goed onderbouwen en dan afwachten wat ze zeggen.

Desnoods als je zou willen kan je het afdwingen, Artikel 243 Burgerlijk Wetboek Boek 7 biedt daar mogelijkheden voor. Maar let er op dat je dan wel een huurverhoging zou kunnen krijgen.
offtopic:
Er is sindsdien wel een vervanging geweest hoor ;) De vorige hebben we 20 jaar gebruikt (waarbij deze dus al aanwezig was toen we hier kwamen te wonen), sinds 8 jaar gebruiken we een stuk schroot van Atag die de CV-installatie zo luidruchtig heeft gemaakt dat de buren het kunnen horen en het stroomverbruik is ook hoger :/

Helaas mankeert er volgens de fabrikant niets aan (een te hard draaiende pomp zien zij als normaal) waardoor onze klachten ineens zijn verdwenen. Sinds begin dit jaar proberen we het gasverbruik flink te verminderen door de woonkamer op temperatuur te krijgen met een elektrische ventilatorkachel (daarna pas ketel aanslingeren) en 's nachts verwarmen we niet vanwege het kabaal dat de CV-installatie veroorzaakt sinds de komst van de huidige ketel... Een label F woning elektrisch verwarmen is niet bepaald efficient, maar we krijgen vanwege jarenlang klant zijn 10% korting op de elektriciteitsrekening :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Ik vind veel lagere tarieven bij www.gaslicht.com , zelfs voor 3 jaar ... }:O zou toch even rondkijken als ik jou was.
Lagere tarieven misschien wel , maar wat komt er bij aan kosten per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
drestar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Lagere tarieven misschien wel , maar wat komt er bij aan kosten per jaar?
Dat staat er gewoon bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Dat staat er gewoon bij...
Als ik kijk niet. er staan ook nergens prijzen per kw of m3 je moet overal je jaarverbruik invoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
drestar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Als ik kijk niet. er staan ook nergens prijzen per kw of m3 je moet overal je jaarverbruik invoeren.
Dan moet je even naar de details kijken, daar staan alle vaste en variabele kosten in.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

even voor de mensen die graag een dynamisch tarief willen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh65mRN2Frgh3JUuFf8SlrJDTws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de6uXzOsvuNNYx9817wmhjj0.jpg?f=fotoalbum_large

laat maar komen. zal er zelf helemaal geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
MacD007 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]

Jij ben miljonair?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
[...]

[Afbeelding]

tja er staat kunnen met andere woorden..............hij weet het zelf ook niet en ik ook niet en jij ook niet niemand niet

we zien wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Walski
  • Laatst online: 20:53
[...]

[Afbeelding]

Je kunt trouwens ook in je ondertitel vermelden dat je een 3 jarig contract hebt afgesloten met de tarieven erbij, dan hoef je dat niet steeds opnieuw op te schrijven. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:12

IkWilbert

Het is mij!

Zojuist deze mail ontvangen van budget energie.
De eindnota heb ik op 28 maart ontvangen...
Meer mensen dit ontvangen?
Beste meneer xxxxxx,

Onlangs heeft u uw eindnota ontvangen. De prijsplafondkorting op uw eindnota is onjuist berekend. Hierin is namelijk het Trouwe Klant-Voordeel meegenomen, terwijl dit niet de bedoeling was.

We hebben uw eindnota daarom gecorrigeerd. En geen zorgen: dit is in uw voordeel. U ontvangt de gecorrigeerde eindnota binnen 2 werkdagen. Deze vervangt de vorige eindnota.

Met vriendelijke groet,

Budget Energie

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
IkWilbert schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:43:

[...]
Ja, ook ontvangen. Zal maar om een paar centen gaan. Heb er maar 2 maanden bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Walski schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Je kunt trouwens ook in je ondertitel vermelden dat je een 3 jarig contract hebt afgesloten met de tarieven erbij, dan hoef je dat niet steeds opnieuw op te schrijven. (y)
Ik denk dat die informatie niet echt van belang is. Dus nee, ben ik niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bie100 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:25:
[...]

tja er staat kunnen met andere woorden..............hij weet het zelf ook niet en ik ook niet en jij ook niet niemand niet

we zien wel :)
Ik lees hier toch iets anders uit, uit de tekst staat “ kunnen .. weer flink stijgen “, dat is toch echt iets ander dan “ hij weet het niet”.
Gezien zijn functie van het IEA zal hij over meer informatie beschikken dan wij, dus sorry, ik geef dit meer waarde dan een post van bv jou hier bij tweakers, want wij weten het gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
Heren?

Vraagje. Ik heb zojuist de eindnota van Greenchoice gehad omdat ik overga naar Eneco en nu valt mij op dat de teruglevering een ander tarief is dan bij verbruik.

Let even goed op het volgende , ik lever minder op dan ik verbruik dus dit zou toch 1 op 1 gesaldeerd dienen te worden? Bij mijn vorige energienota staan namelijk wel bij verbruik als bij teruglevering de zelfde tarieven…

Zie foto als voorbeeld, bovenste zijde eerste twee regels is verbruik (normaal/dal), onderste zijde teruglevering (normaal/dal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVYoNnse3-_ojHbWyLEWA9Z8FiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvxEu1LrL9QHx8RXmJEiC9ao.jpg?f=fotoalbum_large

Of is er sinds kort iets veranderd waar ik niks van weet?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MrBas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:46:
Heren?

Vraagje. Ik heb zojuist de eindnota van Greenchoice gehad omdat ik overga naar Eneco en nu valt mij op dat de teruglevering een ander tarief is dan bij verbruik.

Let even goed op het volgende , ik lever minder op dan ik verbruik dus dit zou toch 1 op 1 gesaldeerd dienen te worden? Bij mijn vorige energienota staan namelijk wel bij verbruik als bij teruglevering de zelfde tarieven…

Zie foto als voorbeeld, bovenste zijde eerste twee regels is verbruik (normaal/dal), onderste zijde teruglevering (normaal/dal).

[Afbeelding]

Of is er sinds kort iets veranderd waar ik niks van weet?
Lever je minder dan dat je verbruikt, dan salderen en per tariefsperiode, dat is wat GC doet tenminste, er is een heel eigen topic voor.

Zie hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125622/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

plagiaat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:31:
Werd zojuist gebeld door Eneco of ze iets scherpers aan kunnen bieden dan oxxio waar ik naar overstap. Niet dus, ze zegt de tarieven wijzigen volgende week wel voor wie Eneco af wilt sluiten:

1 jaar gas € 1,36
3 jaar gas € 1,32

TLV blijft voorlopig op 9ct.
Ik begrijp niet waarom de 3 jaarlijkse gasprijs lager is? Risico is toch eerder dat de gasprijs op de langere termijn weer gaat stijgen of mis ik iets?
De stroomprijs is bij 3 jaar vast juist wel duurder dan bij 1 jaar: 0,408 tegenover 0,399 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dat zou kunnen (in lires dan), volgens mij heb ik er nog een paar in een schoenendoos liggen. _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 21:56
MacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
[...]

dat zou kunnen (in lires dan), volgens mij heb ik er nog een paar in een schoenendoos liggen. _O- _O-
Maar dan heb jij ook last van stijging van de energieprijs.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:54:
[...]

Maar dan heb jij ook last van stijging van de energieprijs.
wie niet, gelukkig heb ik de afgelopen jaren wel in die richting geinvesteerd, dus nu kan ik daar dan wel weer van profiteren. regeren is vooruit zien, dus dat is blijkbaar toch goed gelukt. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:12

IkWilbert

Het is mij!

IkWilbert schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:43:

[...]
Net mail gehad van Budget Energie, krijg 213,60 euro terug :)
Netjes van ze dat ze hier zelf mee komen, had dit anders gewoon niet in de gaten gehad.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
[...]

Ik krijg bij Delta wel een korting van 100 euro voor het afsluiten van mijn contract. krijg je dat bij de goedkopere bedrijven ook??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
drestar schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Ik krijg bij Delta wel een korting van 100 euro voor het afsluiten van mijn contract. krijg je dat bij de goedkopere bedrijven ook??
Dat staat er bij op die site }:O en op welke manier de korting verrekend wordt. Even snel een vergelijking met mijn verbruik gedaan en dan random de goedkoopste 3 jaar gepakt. Bij Innova krijg je dus 300 euro korting, 100 euro per jaar, die wordt bij je jaarrekening verrekend (soms wordt het ook gewoon in je maandbedrag verrekend).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MrUKL11.png

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 04-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
ArcticWolf schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Dat staat er bij op die site }:O en op welke manier de korting verrekend wordt. Even snel een vergelijking met mijn verbruik gedaan en dan random de goedkoopste 3 jaar gepakt. Bij Innova krijg je dus 300 euro korting, 100 euro per jaar, die wordt bij je jaarrekening verrekend (soms wordt het ook gewoon in je maandbedrag verrekend).

[Afbeelding]
Ik krijg de welkomst premie van 100 euro nu vooraf al op mijn rekening gestort. en ik heb nog 2 weken bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
drestar schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:05:
[...]
Ik krijg de welkomst premie van 100 euro nu vooraf al op mijn rekening gestort. en ik heb nog 2 weken bedenktijd.
Je moet gewoon doen waar je je lekker bij voelt, als je die 100 euro vooraf krijgt en je krijgt gunstige tarieven en leveringskosten moet je dat gewoon doen, of wachten op een nog beter aanbod.
In het voorbeeld hierboven van @ArcticWolf van een Innova contract zou die 100 euro p/j voor mij een sigaar uit eigen doos zijn, vanwege hogere tarieven en hogere leveringskosten vergeleken met mijn nieuwe 3 jarige Oxxio contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegosaurus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 13:43
IkWilbert schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:38:
[...]

Net mail gehad van Budget Energie, krijg 213,60 euro terug :)
Netjes van ze dat ze hier zelf mee komen, had dit anders gewoon niet in de gaten gehad.
oh wow ben benieuwd of ik ook nog een mailtje krijg van ze! meer geld terug is altijd welkom >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
elektriekert schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:48:
[...]

Lever je minder dan dat je verbruikt, dan salderen en per tariefsperiode, dat is wat GC doet tenminste, er is een heel eigen topic voor.

Zie hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125622/0
Zoals je ziet op de afbeelding gebeurd dit ook, alleen dan rest dus de vraag waarom de tarieven lager liggen bij salderen dan bij verbruik.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 09:06
In het kader van het verlagen van de teruglevertarieven door Delta ben ik overgestapt naar een andere leverancier en kreeg ik een jaarafrekening.

Ik lever meer energie terug dan ik gebruik dus stond er op mijn jaarrekening:
Terugleververgoeding normaal 200 kWh € 0,492895
Terugleververgoeding normaal 50 kWh € 0,824800
Terugleververgoeding normaal 400 kWh € 0,265958
De hoeveelheid energie heb ik een beetje aangepast maar de bedragen niet.

Ik ben begin juli 2022 begonnen met als het goed is een modelcontract. Volgens mij klopt dit lijstje in ieder geval niet aangezien de tarieven na 1 januari hoger geweest moeten zijn.

Over welke periodes wordt dit gerekend? Hoe wordt dit berekend? Is Delta hier in gebreke door het niet duidelijk vermelden van de tariefperiodes/berekening?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
R0181 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Je moet gewoon doen waar je je lekker bij voelt, als je die 100 euro vooraf krijgt en je krijgt gunstige tarieven en leveringskosten moet je dat gewoon doen, of wachten op een nog beter aanbod.
In het voorbeeld hierboven van @ArcticWolf van een Innova contract zou die 100 euro p/j voor mij een sigaar uit eigen doos zijn, vanwege hogere tarieven en hogere leveringskosten vergeleken met mijn nieuwe 3 jarige Oxxio contract.
Jij bent waarschijnlijk dan een veel verbruiker? n ik verbruik zo weinig dat die 10 cent meer voor gas eigenlijk niet echt veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
drestar schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Jij bent waarschijnlijk dan een veel verbruiker? n ik verbruik zo weinig dat die 10 cent meer voor gas eigenlijk niet echt veel uitmaakt.
Nee, ik ben juist geen veel verbruiker, maar met mijn niet te hoge verbruik is toch die 100 euro minder als wat ik bespaar met mijn huidige contract. Voorbeeld: 2000 X 5 cent per kWh duurder is al 100 euro en 500 X 10 cent per m3 duurder is 50 euro, tel daar de hogere leveringskosten bij op en ik ben al een stuk goedkoper uit dan wanneer ik die 100 euro welkomstbonus zou pakken met de hogere tarieven.
Als je zo weinig verbruikt dat de 10 cent per m3 en de kWh tarieven je niets uitmaakt, dan zou ik die 100 euro pakken. Blijven twijfelen kan ook verkeerd uitpakken, ik heb daar diverse voorbeelden van. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
R0181 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Nee, ik ben juist geen veel verbruiker, maar met mijn niet te hoge verbruik is toch die 100 euro minder als wat ik bespaar met mijn huidige contract. Voorbeeld: 2000 X 5 cent per kWh duurder is al 100 euro en 500 X 10 cent per m3 duurder is 50 euro, tel daar de hogere leveringskosten bij op en ik ben al een stuk goedkoper uit dan wanneer ik die 100 euro welkomstbonus zou pakken met de hogere tarieven.
Als je zo weinig verbruikt dat de 10 cent per m3 en de kWh tarieven je niets uitmaakt, dan zou ik die 100 euro pakken. Blijven twijfelen kan ook verkeerd uitpakken, ik heb daar diverse voorbeelden van. :*)
ik kom maar aan 1200 kw per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
MacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:01:
[...]

wie niet, gelukkig heb ik de afgelopen jaren wel in die richting geinvesteerd, dus nu kan ik daar dan wel weer van profiteren. regeren is vooruit zien, dus dat is blijkbaar toch goed gelukt. ;w
Nou ik niet, ik zit te hopen dat tie weer stijgt. Heb een contract waar in staat dat TLV=levertarief en ben gasloos. Eind augustus krijg ik een nieuw levertarief te horen, dus hup omhoog met dat ding!

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
drestar schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:44:
[...]
ik kom maar aan 1200 kw per jaar
En je verbruikt geen gas?
Als je alleen maar die 1200kWh verbruikt krijg je dan 100 euro vooruitbetaald als welkomstbonus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
R0181 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:36:
[...]

En je verbruikt geen gas?
Als je alleen maar die 1200kWh verbruikt krijg je dan 100 euro vooruitbetaald als welkomstbonus?
gas 600 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Dan is 1200X5 cent en 600X10 cent goedkoper uit zijn al meer als die 100 euro welkomstbonus, buiten de waarschijnlijk hogere leveringskosten bij het contract met die 100 euro bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeP2013
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 19:04
Ik zit op dit moment nergens aan vast bij Eneco, maar heb wel de keus om een 1 of 3 jarig contract af te sluiten. Wat doen de meesten hier? Nu vastzetten voor zekerheid in de winter of afwachten of er nog iets omlaag gaat?

Tarief nu : 1,33 (onbepaalde tijd), met contract 1,36 m3 voor gas
Voor stroom: nu 0,40 en met contract 0,38 / kwh
terugleververgoeding 0,09 / kwh

Wel gebeld door Essent laatst of ik naar hen wilde overstappen, maar het ontloopt elkaar niet veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

NeP2013 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:06:
Ik zit op dit moment nergens aan vast bij Eneco, maar heb wel de keus om een 1 of 3 jarig contract af te sluiten. Wat doen de meesten hier? Nu vastzetten voor zekerheid in de winter of afwachten of er nog iets omlaag gaat?

Tarief nu : 1,33 (onbepaalde tijd), met contract 1,36 m3 voor gas
Voor stroom: nu 0,40 en met contract 0,38 / kwh
terugleververgoeding 0,09 / kwh

Wel gebeld door Essent laatst of ik naar hen wilde overstappen, maar het ontloopt elkaar niet veel..
3 weken geleden was het dipje, nu alweer omhoog aan t krabbelen richting winterprijzen.

(GC 1.245, 0.385/0.345)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:01
Mijn zusje heeft momenteel 4 zonnepanelen. Gekregen bij nieuwbouw van haar huis in 2015. Ze heeft nog een heel goed energiecontract van bijna 1,5 jaar. Iets van 27c per kWh.
Haar verbruik is ongeveer 2600 per jaar en dit gaat niet veel meer worden (geen EV en geen oprit)
Voor 2600 kWh heb je ongeveer 8 panelen nodig. Ze heeft er al 4 liggen. Dus nog 4 nodig....echter kan ze kiezen om nog 8 bij te laten leggen, gezien ruimte op dag.

Heeft het zin om bvb extra panelen te laten leggen?
Wetende dat:
1. afbouw saldering (als haar gunstige contract afloopt)
2. lage TLV nu (8c volgens haar contract)
3. 4 panelen = 3.000 euro, 8 panelen = 4.500
4. qua omvormer geen upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
kx22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:34:
Mijn zusje heeft momenteel 4 zonnepanelen. Gekregen bij nieuwbouw van haar huis in 2015. Ze heeft nog een heel goed energiecontract van bijna 1,5 jaar. Iets van 27c per kWh.
Haar verbruik is ongeveer 2600 per jaar en dit gaat niet veel meer worden (geen EV en geen oprit)
Voor 2600 kWh heb je ongeveer 8 panelen nodig. Ze heeft er al 4 liggen. Dus nog 4 nodig....echter kan ze kiezen om nog 8 bij te laten leggen, gezien ruimte op dag.

Wetende dat:
Als ze toch bij gaat leggen dan maar zoveel mogelijk. Als ze er 8 extra bij legt is dat lang niet de dubbele prijs van 4 dus die laatste 4 zijn relatief goedkoop. Voordeel is dat je een veel langer seizoen hebt om je eigen stroom rechtstreeks te gebruiken. Bovendien wordt een accu straks wellicht sneller rendabel.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05

Wetende dat:
Wat bedoel je met punt 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
Dat ie enkel panelen wilt leggen en de omvormer laat zoals het is @Gramser ?

@kx22:
Zo vol mogelijk, ofwel die 8 extra neerleggen ipv 4 extra. Wel grote kans dat je ook omvormer moet aanpassen afhankelijk van de huidige specificaties en de nieuwe panelen.

Zoals @RikHa al zegt, je kan dan langer gebruik maken van je eigen stroom.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat werd precies mijn volgende punt @Jazsie : grote kans dat als je panelen bijlegt, dat op een andere of extra omvormer moet gebeuren.

Maar dat gezegd hebbende, ik zou er inderdaad 8 bijleggen en die dan gewoon op hun eigen omvormertje (en meteen maar op een andere fase). 12 panelen is hartstikke mooi, in de winter heb je er meer aan en dat salderen is ook nog niet meteen weg. Je kunt ook nadenken over andere dakvlakken, om opbrengst te spreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
En als je toch bezig bent, pak de andere kant van het dak er ook bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Truus01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:58:
En als je toch bezig bent, pak de andere kant van het dak er ook bij...
Dat zei ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23

Wetende dat:
Ze heeft er sowieso nog jaren plezier aan, afbouwen duurt wel een tijdje, en als het '0' is dan helpt met thuis verbruik wel extra panelen (bij minder opbrengst per paneel kan het zijn dat je met een grotere groep toch een leuke cijfer krijgt)

Als je toch gaat upgraden, zou ik bij 3. 8 panelen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Maar qua berekening doe ik dit:

Verschil in aankoop is 1500 euro.
Ze heeft 8 panelen nodig voor eigen gebruik. Dus bij 12 panelen is 4 panelen over.
4 panelen is ongeveer 1300kWh teruglevering x 0,08 = 104 euro per jaar "verdienen"
Dus terugverdientijd = bijna 15 jaar?

Dan neem ik nog niet eens de afbouw van saldering mee.

De benodigde 4 panelen heeft ze snel terugverdient. Dat is 1300kWh x 0,27 = 350 per jaar bespaard (en na 1,5j nog wel meer).

Dus waarom het advies om zoveel mogelijk te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:19
kx22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:22:
Maar qua berekening doe ik dit:

Verschil in aankoop is 1500 euro.
Ze heeft 8 panelen nodig voor eigen gebruik. Dus bij 12 panelen is 4 panelen over.
4 panelen is ongeveer 1300kWh teruglevering x 0,08 = 104 euro per jaar "verdienen"
Dus terugverdientijd = bijna 15 jaar?

Dan neem ik nog niet eens de afbouw van saldering mee.

De benodigde 4 panelen heeft ze snel terugverdient. Dat is 1300kWh x 0,27 = 350 per jaar bespaard (en na 1,5j nog wel meer).

Dus waarom het advies om zoveel mogelijk te plaatsen?
Je vergeet de opwekking in de herfst/winter/vroege voorjaar. Dan heb je elke cm2 zonnepaneel nodig om je €0,30kh/h verbruik te kunnen dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Whiskey48 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Je vergeet de opwekking in de herfst/winter/vroege voorjaar. Dan heb je elke cm2 zonnepaneel nodig om je €0,30kh/h verbruik te kunnen dekken.
Maar dat word opgelost door saldering?
Met 8 panelen verwacht ze de 2600kWh per jaar volledig te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:19
kx22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Maar dat word opgelost door saldering?
Met 8 panelen verwacht ze de 2600kWh per jaar volledig te dekken.
ja nu nog wel ja, straks niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Per 1 augustus verlaagt VF dus de tlv bij variabele contract. Nou twijfel ik tussen 2 opties, iemand nog advies?
Gasverbruik circa 700 m3, wordt wat lager ivm minder koude perioden benedenverdieping met airco verwarmen.
Elektra: circa 5.500kWh netto teruglevering. Dat zal wat lager worden om zelfde reden als hierboven.

Opties voor mij:
- Gas en elektra 1 jaar bij Greenchoice: tlv 11,5 cent, gas 1,24.

- Gas Greenchoice 1 jaar, en modelcontract stroom VF: tlv 16,8 cent maar bijna zeker per 1-1-2024 lager en onbekend wat dan beste tlv zal zijn. Gas alleen via Greenchoice via hun site is 1,28 dus wat hoger dan via vergelijkingsites. Contractperioden gas/elektra lopen niet meer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
vandaag benaderd door zijn bemidderlingsbedrijf waar ik mijn gegevens heb achtergelaten via internet. ik dacht dat ik gelijk een berekening kreeg van alle energie maatschappijen wie de goedkoopste was maar dat was dus niet zo . er werden contracten aangeboden van mensen die ervan af zagen. ze vroegen zelfs mijn banknummer al. dit heb ik niet gegeven. het bleek dus dat ze mij al aan wilden melden en ik er moeilijk vanaf kon komen. trap hier dus niet in. die mensen zitten daar ook om geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik kreeg vandaag voor het eerst de energierekening van het nieuwe appartement, al woon ik er nog niet.
Daar staat dat ik in de maand juni 60 kWh gebruikt hebt.

Kan dit kloppen qua sluipverbruik? Ik vind het vrij hoog als je bedenkt dat er alleen een keuken staan (koelkast en vriezer die energie gebruiken (oven en inductieplaat nog geen seconde aangehad), en een WTW installatie die energie gebruikt. Verder is er niets dat energie gebruikt, (er staat notabene nog geen enkel meubel in het appartement). zelfs de verhuisfittingen die er hangen heb ik nog niet aangehad (langer dan 10 seconden om te testen).

[ Voor 8% gewijzigd door Il 2 op 06-07-2023 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
Il 2 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:39:
Ik kreeg vandaag voor het eerst de energierekening van het nieuwe appartement, al woon ik er nog niet.
Daar staat dat ik in de maand juni 60 kWh gebruikt hebt.

Kan dit kloppen qua sluipverbruik? Ik vind het vrij hoog als je bedenkt dat er alleen een keuken staan (koelkast en vriezer die energie gebruiken (oven en inductieplaat nog geen seconde aangehad), en een WTW installatie die energie gebruikt. Verder is er niets dat energie gebruikt, (er staat notabene nog geen enkel meubel in het appartement). zelfs de verhuisfittingen die er hangen heb ik nog niet aangehad (langer dan 10 seconden om te testen).
60 kWh in 30 dagen is 83 Watt continu. Kan best de WTW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:50:
[...]

60 kWh in 30 dagen is 83 Watt continu. Kan best de WTW zijn.
Oud beestje dan. Of staat hij continue 3-400m3/u te pompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Oud beestje dan. Of staat hij continue 3-400m3/u te pompen?
het is een Zehnder ComfoAir E 300, en hij staat op 'medium'. Ik neem aan dat een nieuwbouw appartement ook een recent/nieuw model heeft maar kan het zo niet vinden. Ik zie in de beschrijving alleen dat ie max op 300 m3/u kan maar hij staat niet op de maximale stand dus het zou veel minder moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Il 2 op 06-07-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 23:23
Il 2 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:27:
[...]

het is een Zehnder ComfoAir E 300, en hij staat op 'medium'. Ik neem aan dat een nieuwbouw appartement ook een recent/nieuw model heeft maar kan het zo niet vinden. Ik zie in de beschrijving alleen dat ie max op 300 m3/u kan maar hij staat niet op de maximale stand dus het zou veel minder moeten zijn.
https://www.zehnder.nl/do...97c03412d9a4316df7781d2b6

max 71,1w bij vol vermogen
medium zal 50-70% zijn.
Dus dan kom je op pak en beet 40w continu ~ 30kWh
Vriezer en koelkast dan ook een 30kWh.

Wel redelijk aannemelijk, dit WTW gebruikt best veel....

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
Hvdbnl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:49:
[...]

https://www.zehnder.nl/do...97c03412d9a4316df7781d2b6

max 71,1w bij vol vermogen
medium zal 50-70% zijn.
Dus dan kom je op pak en beet 40w continu ~ 30kWh
Vriezer en koelkast dan ook een 30kWh.

Wel redelijk aannemelijk, dit WTW gebruikt best veel....
Hmm thanks, had niet verwacht dat die unit zoveel zou verbruiken.

Ben benieuwd hoe hoog het wordt als ik er straks ga wonen (computerzooi, wasmachine, koken etc erbij :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Shell Energy gaat dus stoppen. Van de week een mail gehad met daarin dit:
Om te voorkomen dat wij je op een gegeven moment over moeten zetten naar een andere energieleverancier, is ons advies om nu zelf over te stappen.
Ontzettend leuk, echter zit ik met het salderen. Mijn contract is begonnen op 2 januari dit jaar en heeft een looptijd van 0 maanden voor onbepaalde tijd. Sinds maart heb ik zonnepanelen op het dak liggen en inmiddels heb ik al een overschot van 900 kWh op normaal tarief en 240 kWh op daltarief. Echter, als ik nu over ga stappen worden die overschotten uitbetaald tegen teruglever vergoeding a €0,10, terwijl de kosten voor energie natuurlijk hoger zijn. Het plan was om die overschotten op te bouwen om te gebruiken in de herfst en winter (dat is wat salderen natuurlijk is).

Ik vraag me nu dus af wat Shell gaat doen. Aan de ene kant wil ik niet afwachten want nu kan ik het volgende overschot nog goed aanvullen, aan de andere kant wil ik het overschot wat ik nu heb ook niet kwijt raken. Voorheen was ik zo'n 3500 kWh kwijt per jaar in totaal, echter was dat in een ander huis en nu heb ik ook een warmtepomp draaien die wel wat energie gaat slurpen met verwarmen. Het is dus nog lastig te zeggen wat ik nodig ga hebben en of ik in die paar zomer maanden nog genoeg ga opwekken om de herfst/winter te dekken.

Heeft Shell enige verplichtingen om het contract (inclusief de opgebouwde saldering) over te zetten naar een andere partij? Of ben ik de sjaak omdat het contract een looptijd heeft van 0 maanden?

edit: Ik zie dit staan in de overeenkomst. Valt het in stand houden van de salderingsregeling hier ook onder?
2.12.Wij mogen de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben in twee situaties wel aan een andere energieleverancier overdragen. U geeft ons hiervoor nu al toestemming en onze afspraken blijven gelden. Als wij dit doen, melden wij u dit schriftelijk of digitaal. Wij mogen dat in deze twee situaties:
■ ons bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf;
■ wij geven de rechten en plichten van de overeenkomst die
wij met u hebben aan een ander bedrijf, maar wij blijven ervoor verantwoordelijk dat het andere bedrijf deze rechten en plichten nakomt.

[ Voor 18% gewijzigd door Soepstengel op 07-07-2023 12:19 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
Nieuw huis, jaarcontract afgesloten bij Coolblue Energie. Gezien we voor dat huis een nieuwe vrijstaande koelkast moeten aanschaffen kwam het goed uit dat een model welke wij wilden 150 euro korting had in de bespaarwinkel van Coolblue (energie).

Na een nachtje erover slapen de keuze willen maken, wordt de korting ineens niet meer toegepast....het callcenter van de normale Coolblue ziet dat de korting voor mij is expired, bij Coolblue energie vragen ze echter om screenshots en na het toesturen daarvan begrijpen ze het nog niet....

Iemand anders met Coolblue Energie hier? Zien jullie nog wel korting via de bespaarwinkel? https://www.coolblue.nl/energie-besparen/filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Soepstengel schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:00:
edit: Ik zie dit staan in de overeenkomst. Valt het in stand houden van de salderingsregeling hier ook onder?

[...]
Waarom vraag je het niet aan ze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Waar komen al die aanbiedingen van vaste contracten vandaan? Is de markt aan het afkoelen - proberen energieleveranciers genoeg klanten op een relatief hoog tarief te krijgen voordat de prijzen echt een stuk omlaag gaan?

Met Engie zou ik gaan vanaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqvppH5N4wUO8mFEifmv6vl_sTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FUzBo5MM0ZoU48e5rMiwttrI.png?f=user_large

Naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mazCWHZ147zO-RD_u-SdD6zfCmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aPu1dSThRHsKRMPYRw5gnNvK.png?f=user_large

Ik denk niet dat ik dit doe. Ik heb net een WPB geplaatst en L/L-warmtepomp, dus ik heb alleen nog gas voor koken en voor die 5 euro doe ik dit niet. Elektra zal ik wel meer nodig hebben, maar ik vermoed dat ik nog wel iets overproduceer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je alleen nog maar gas hebt voor koken beginnen de vaste leveringskosten voor gas wel door te wegen.

En wanneer je eens vergelijkt met de naakte stroomprijs blijven de hoge elektriciteitsprijzen in Nederland me toch ietwat verbazen.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Il 2 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Hmm thanks, had niet verwacht dat die unit zoveel zou verbruiken.

Ben benieuwd hoe hoog het wordt als ik er straks ga wonen (computerzooi, wasmachine, koken etc erbij :X ).
Laatst vertelde een oud collega mij dat zijn WTW iets van 2000kWh per jaar verbruikt.
Dat leek me onwerkelijk veel.

Dan verbruikt de jouwe niks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Sebazzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:38:
Waar komen al die aanbiedingen van vaste contracten vandaan? Is de markt aan het afkoelen - proberen energieleveranciers genoeg klanten op een relatief hoog tarief te krijgen voordat de prijzen echt een stuk omlaag gaan?

Ik denk niet dat ik dit doe. Ik heb net een WPB geplaatst en L/L-warmtepomp, dus ik heb alleen nog gas voor koken en voor die 5 euro doe ik dit niet. Elektra zal ik wel meer nodig hebben, maar ik vermoed dat ik nog wel iets overproduceer.
De vaste contracten zijn gekomen na het invoeren van de nieuwe boeteregeling per 1-6. Richting het einde van de maand zijn de prijzen weer iets gestegen en per 1-7 lijken ze weer wat gedaald te zijn, ik denk omdat dat de datum is waarop bij de modelcontracten (en enkele andere variabele contracten) het tarief gewijzigd is.
Maar ik verwacht dat de rek er nu wel zo'n beetje uit is en het weer langzaam gaat stijgen, vooral het gas en richting de winter.

Oh en met alleen nog koken op gas, zou ik toch echt snel het gas de deur uit doen (gratis) en een inductiekookplaat kopen of op flessengas gaan koken of zo.
Je betaald ongeveer €250/€300 per jaar puur aan de vaste kosten voor de gasaansluiting (netbeheer en leverkosten). Dat is zonder, voor die paar Euro dat je nog aan gas verbruikt. En vooral als je nog een beetje stroom over hebt, zou ik voor een inductieplaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 20-09 21:57
Wellicht een goede vraag om hier te stellen: Wij hebben al 7 zonnepanelen en een warmtepomp. Jaarlijks zullen we tussen de 2500 en 2800 KWH aan verbruik zitten. Nu heb ik er nog eens 7 bijbesteld bij Zonneplan (€5100 incl. omvormer en plaatsing) echter vraag ik mij af of die extra 7 nog zin hebben, wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
jellybrah schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:34:
Wellicht een goede vraag om hier te stellen: Wij hebben al 7 zonnepanelen en een warmtepomp. Jaarlijks zullen we tussen de 2500 en 2800 KWH aan verbruik zitten. Nu heb ik er nog eens 7 bijbesteld bij Zonneplan (€5100 incl. omvormer en plaatsing) echter vraag ik mij af of die extra 7 nog zin hebben, wat is jullie advies?
Ik reken even met 7x430wp = 3000WP totaal is dus met 5100€ een hele dure offerte. Je eerste besparing zou dan een goedkopere offerte zijn ;)
Voor de tijd dat 100% salderen nog kan is je eigen verbruik afdekken de grootste winst. In de winter maanden ga je "nooit" voldoende opwekking hebben om verbruik van WP helemaal af te dekken. Zorg dat je inzicht krijgt in verbruik per maand een reken met je eigen energie tarief / wat je in de toekomst verwacht. En zo kan je een betere schatting maken om het rendabel is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 08:42
Energielevering (1 jaar contract) is vandaag gestart via Oxxio.
Ik ontving vanmorgen een mail van Oxxio om meterstanden door te geven. Na het bevestigen krijg ik de volgende foutmelding:
Er is iets fout gegaan
Het lukt ons momenteel niet om je meterstanden te verwerken. We helpen je graag verder via onze Service Crew.
De service crew is buiten kantoortijden een chatbot, waarmee ik niet verder kom. Ik kan wel via de oxxio app een bericht achterlaten, maar ik kan nog geen account aanmaken (ook geen mijn oxxio). Dit is vreemd want dit is wat ze zeggen:
Ben je een nieuwe Oxxio-klant? Dan kun je pas een account aanmaken als we met je energielevering zijn gestart.
Oxxio is buiten kantoortijden niet te bereiken. Ik kan nu mijn meterstanden niet doorgeven.

Dit is wellicht geen ramp en ik kan ze maandag weer bereiken, maar dit voelt gewoon niet echt lekker (één van mijn licht autistische trekjes ;) )...

Zijn er meer mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Pagina: 1 ... 91 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden