Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
okijokii schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:37:
De energieleveranciers zijn echt wel boeven hoor... Mijn moeder (78 jaar, weduwe) mocht ineens 452,- per maand gaan betalen bij Budget energie. Met geen mogelijkheid kon deze prijs naar beneden. Nu na een jaar krijgt ze 2600,- (!) terug. Bizar toch... grrrr
Ik kan het per maand aanpassen in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Arjantje72 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Ik kan het per maand aanpassen in de app.
Ja omhoog was geen enkel probleem, naar links lukte niet 8)7

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

okijokii schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:37:
De energieleveranciers zijn echt wel boeven hoor... Mijn moeder (78 jaar, weduwe) mocht ineens 452,- per maand gaan betalen bij Budget energie. Met geen mogelijkheid kon deze prijs naar beneden. Nu na een jaar krijgt ze 2600,- (!) terug. Bizar toch... grrrr
Had je toch een overstap voor je moeder kunnen regelen, wat had jezelf uitgerekend wat ze aan voorschot zou moeten betalen met haar histories verbruik?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
klump4u schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Had je toch een overstap voor je moeder kunnen regelen, wat had jezelf uitgerekend wat ze aan voorschot zou moeten betalen met haar histories verbruik?
Met het prijsplafond kon dit maandbedrag prima naar beneden. Verbruik: 1200 m3 gas en 1500 stroom. Maandbedrag was zwaar overdreven. Overstappen heeft geen zin, dat kost een boete van 100,-. Zonde van het šŸ’ø

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 23:23
drestar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:24:
[...]

gas en stroom is heel wat andere prijzen. cv is op gas. als ik de thermostaat elke dag 16 graden zet kan ik in 3 maanden zo 1000 euro bij betalen aan gas.
Als je met 16 graden verwarmen zoveel bij moet betalen dan heb je wel een redelijk slecht huis.
Maar het is denk ik niet heel erg veel anders dan de meesten. Dat is een 600-800m3 ?

Met vast contract betaal je 'gespreid' dus dan is het niet ineens 1000, maar 84 per maand extra voor de winter.
Wat niet heel erg gek is.

Ik zou toch echt wel stoken, en eigenlijk 17-18 graden.
Dat lijkt me beter voor je gezondheid en het huis.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

okijokii schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Met het prijsplafond kon dit maandbedrag prima naar beneden. Verbruik: 1200 m3 gas en 1500 stroom. Maandbedrag was zwaar overdreven. Overstappen heeft geen zin, dat kost een boete van 100,-. Zonde van het šŸ’ø
En wat was dan het argument aan de telefoon dat dit voorschot zo hoog was?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
klump4u schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:39:
[...]

En wat was dan het argument aan de telefoon dat dit voorschot zo hoog was?
Gebaseerd op de prijzen voor het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Treveo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Maar waarom niet precies? Ben je er niet bang voor als je straks bij dynamisch/variabel in de wintermaanden ~€2 per kuub moet betalen?
ik weet niet. voor het zelfde pakt het goed uit. en kan het energie berdrijf laag inkopen. dan zit je met variabel goed. als de oorlog klaar is kunnen we misschien ook weer aan het goedkope Russische gas? dit waren de woorden van de medewerker van het energie bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Energiebelasting na 800 kuub fors omhoog

https://www.installatie.n...-na-800-kuub-fors-omhoog/

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 28-06-2023 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 17:28
drestar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:03:
[...]

ik weet niet. voor het zelfde pakt het goed uit. en kan het energie berdrijf laag inkopen. dan zit je met variabel goed. als de oorlog klaar is kunnen we misschien ook weer aan het goedkope Russische gas? dit waren de woorden van de medewerker van het energie bedrijf.
Dat is het ding een beetje: velen denken dat als de oorlog klaar is, wij nog lang niet zomaar aan het goedkope Russische gas kunnen en/of willen zitten. Dus we zitten dan nog vast aan dat lng en het Noorse gas zolang ze geen onderhoud hebben. En dan nog zijn de belastingen nu een stuk hoger dan toen we nog ~€0,75 per kuub neer moesten tellen jaartje of 2 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Onder het motto alle beetjes helpen:

https://www.nu.nl/economi...en-gasprojecten-goed.html

Al zal het op korte termijn weinig helpen, hebben de Noren het licht (en €€€/$$$) gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 15:28
Dakillerbean schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:51:
Onder het motto alle beetjes helpen:

https://www.nu.nl/economi...en-gasprojecten-goed.html

Al zal het op korte termijn weinig helpen, hebben de Noren het licht (en €€€/$$$) gezien.
Hun koers is nu belabberd. (Je krijgt dus veel NOK voor je EUR, maar dat is voor de Noren niet goed.)
Overigens geen idee of en wat voor invloed dat op dit soort investeringen en dergelijke heeft, maar het zal vast van invloed zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik blijf mij verbazen over het grote aantal personen dat nu een lange termijn contract afsluit.
Tuurlijk is het een gok of de prijzen hoger of lager gaan worden, maar diezelfde gok moet de energieleverancier nemen om die lange termijn tarieven vast te stellen.
De leveranciers hebben veel meer kennis van de markt dan de gewone consument. Verder moeten zij conservatief zijn, want als ze te laag gaan zitten lopen ze veel geld mis (moet mogelijk faillissement als gevolg)
De kans dat de leveranciers verkeerd gokken (dus winst voor de consument) acht ik niet zo groot.
Je bent volgens mij financieel altijd beter af met variabele tarieven op de lange termijn.

Alleen als je een piek in de prijzen niet financieel kan opvangen heb je wat een een meer jaren contract, vanuit financieel oogpunt althans.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

pingkiller schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:09:
Ik blijf mij verbazen over het grote aantal personen dat nu een lange termijn contract afsluit.
Tuurlijk is het een gok of de prijzen hoger of lager gaan worden, maar diezelfde gok moet de energieleverancier nemen om die lange termijn tarieven vast te stellen.
De leveranciers hebben veel meer kennis van de markt dan de gewone consument. Verder moeten zij conservatief zijn, want als ze te laag gaan zitten lopen ze veel geld mis (moet mogelijk faillissement als gevolg)
De kans dat de leveranciers verkeerd gokken (dus winst voor de consument) acht ik niet zo groot.
Je bent volgens mij financieel altijd beter af met variabele tarieven op de lange termijn.

Alleen als je een piek in de prijzen niet financieel kan opvangen heb je wat een een meer jaren contract, vanuit financieel oogpunt althans.
Dat laatste is exact waarom ik voor Oxxio 3 jaar ben gegaan.

Simpel voorbeeld vanuit mij: mijn vrouw gaat 2e ziektejaar en keuring in. Salaris gaat 25% zakken en arbeidskorting en IACK gaat wegvallen. Kindje naar school.

Genoeg financiƫle onzekerheden. Degene die ik op een acceptabel niveau kan zetten doe ik dat graag. 3 jaar geen omkijken meer naar.

De echt oude tarieven verwacht ik eerlijk gezegd niet meer terug, jij wel begrijp ik?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
Dennis1812 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:58:
[...]
De echt oude tarieven verwacht ik eerlijk gezegd niet meer terug, jij wel begrijp ik?
Die oude tarieven komen ook niet meer terug, ik keek naar een contract van mij van 6 jaar geleden bij Budget Energie, toen was de belasting op gas €0,41 incl de toenmalige ODE. Nu is de ODE vervallen maar de energiebelasting is verhoogd naar €0,59. Ik betaalde toen €0,70m3, zelfs al zou de inkoopprijs weer dalen (wat ik niet geloof in deze onstabiele tijd) naar wat het in 2017 was, zal het met de gestegen belastingen nooit meer die €0,70m3 van 2017 worden.
Ik heb tevens weinig vertrouwen dat er iets goedkoper gaat worden in deze tijd, alles wordt alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toch vraag ik mij dan af wat @pingkiller precies bedoeld.

En welke extra informatie hebben zei dan? Behalve meer kennis om te interpreteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Dennis1812 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:59:
Toch vraag ik mij dan af wat @pingkiller precies bedoeld.
En welke extra informatie hebben zei dan? Behalve meer kennis om te interpreteren
Degenen met een flextarief of hopen op lagere tarieven verdedigen dat en degenen zie voor zekerheid gaan met een vast contract verdedigen dat weer. Ik heb al sinds de privatisering een vast contract gehad, tot eind 2021, toen Welkom energie failliet ging en heb daarna een modelcontract gehad bij Engie na een verplichte maand met toen absurde tarieven bij Eneco.
Ik kies voor zekerheid en weet dat ik de komende 3 jaar bij Oxxio met mijn verbruik verzekerd ben van een tarief wat een stuk onder het huidige prijsplafond zit en waar ik blij mee ben. Ik wil niet afwachten of er weer iets gaat gebeuren waardoor de tarieven die van vorig jaar achterna gaan en gaat de prijs nog iets omlaag zal dat met mijn verbruik voor mij nooit schokkend zijn.
Verbruik je nu heel veel energie, dan zou ik misschien met de huidige prijzen ook afwachten, maar dat kan ook verkeerd uitpakken. Begin vorig jaar kon ik een 5 jarig contract nemen met nog veel lagere tarieven dan nu, ik wachtte te lang omdat de variabele tarieven bij Engie toen even hoog waren. Vlak daarna brak de oorlog in OekraĆÆne uit, de tarieven vlogen de lucht in en er was nergens meer een vast contract te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Vorig jaar dachten degene met het 3-jaar contract van Green Choice goed/goedkoop uit te zijn. Ook nog elk jaar dalen, ook nog!
Dat bleek dit jaar toch even heel erg anders!
Wel nog het geluk van een oude boeteclausule en ook de service van GC om het contract boetevrij open te mogen breken.

Dat zal voor alle nu afgesloten 3-jarige contracten niet zo zijn. Plus je zit er echt gewoon aan vast, want de nieuwe boeteclausule zorgt ervoor dat je alsnog betaald wat je anders had moeten betalen. Kan iets in zitten, omdat een andere leverancier dan iets verder in prijs is gedaald dan degene van je contract (of een welkomstbonus of zo), maar veel zal dat je niet opleveren.
Maar de leverancier geeft het alleen maar zekerheden. En die gaat nu niet een contract boetevrij open laten breken.

Dat is ƩƩn van de de redenen waarom ik voor een 1-jarig contract zou kiezen en niet weer 3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Het is maar net wat je zoekt, als je nu de vaste tarieven met gemak kan betalen en je hebt geen absolute noodzaak om te moeten dalen kan je net zo goed voor 3 jaar vastzetten. Gaat gas nog onder de 0,81 cent ? Of blijft het rond de 1,20 schommelen ? Zoals nu een beetje lijkt te gebeuren met de langere contracten.

En is het de gok dan waard? Het kan zomaar weer even hard de andere kant opgaan. En dat komt altijd ongelegen. En hoe lang duurt het dan weer voordat het zakt. Dat verschil uitrekenen is ingewikkelder dan 3 jaar vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Als ik een vast contract afsluit dan betaal ik 5 euro meer per maand tov een variabel contract met ingang van 1 juli. mijn maand bedrag is 99 euro en ik kom elke maand aan ongeveer 80 a 85 euro verbruik variabel . in het afgelopen jaar ben ik daar nog nooit overheen geweest. is een vast contract dan wel interessant voor mij? ik spaar met een variabel contract 60 euro per jaar uit als de prijzen zo blijven. een vast contract is dan enkel interessant voor mij als ik met variabel meer dan 60 euro per jaar ga betalen. maar tot 31 december zit ik goed . dus moet het in de laatste maanden gebeuren. en de verwachting is dat de gasprijs niet meer naar 1,75 per m3 gaat. geloof ik ook niet anders zouden energie bedrijven fors verlies maken op nu aangeboden vaste contracten.

[ Voor 40% gewijzigd door drestar op 29-06-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik dacht, ik vraag het hier even.

Ik heb een mail gekregen dat ik binnen 10 dagen mijn meterstand voor moet geven, want per 1 juli heb ik een nieuwe leverancier.
Nu is het zo, dat het voor mij gunstiger is als ik langer wacht (hogere TLV bij de oude leverancier).
Maar werkt dat ook zo? Als ik op de 10e dag mijn meterstand doorgeef, wordt die dan overgenomen als zijnde per 1 juli? Of wordt er dan geschat wat het waarschijnlijk op 1 juli was? En kan ik dan wellicht beter toch gewoon morgen de actuele meterstand doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 23:23
drestar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
Als ik een vast contract afsluit dan betaal ik 5 euro meer per maand tov een variabel contract met ingang van 1 juli. mijn maand bedrag is 99 euro en ik kom elke maand aan ongeveer 80 a 85 euro verbruik variabel . in het afgelopen jaar ben ik daar nog nooit overheen geweest. is een vast contract dan wel interessant voor mij? ik spaar met een variabel contract 60 euro per jaar uit als de prijzen zo blijven. een vast contract is dan enkel interessant voor mij als ik met variabel meer dan 60 euro per jaar ga betalen. maar tot 31 december zit ik goed . dus moet het in de laatste maanden gebeuren. en de verwachting is dat de gasprijs niet meer naar 1,75 per m3 gaat. geloof ik ook niet anders zouden energie bedrijven fors verlies maken op nu aangeboden vaste contracten.
Vast contract geeft zekerheid, that's it.

Variabel kan stijgen en kan dalen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de prijzen heel veel lager worden vooral voor gas.
Er blijft schaarste en de operationele kosten zijn hoger geworden.

Ze hadden ook niet verwacht dat de prijzen boven de 2 euro zouden gaan, dus wat men verwacht zegt niks
Het zou zo maar kunnen dat het weer 2 euro wordt als er iets gebeurt me

(Als je nu een contract afsluit koopt de energie maatschappij je stroom/gas alvast in. Daardoor kunnen ze dus de prijzen vragen zonder failliet te gaan*)
*Er zijn/waren maatschappijen die speculeren en je verbruik kan natuurlijk omhoog gaan. Dus nog altijd een kans als en masse dat gebeurt.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:37:
Het is maar net wat je zoekt, als je nu de vaste tarieven met gemak kan betalen en je hebt geen absolute noodzaak om te moeten dalen kan je net zo goed voor 3 jaar vastzetten. Gaat gas nog onder de 0,81 cent ? Of blijft het rond de 1,20 schommelen ? Zoals nu een beetje lijkt te gebeuren met de langere contracten.

En is het de gok dan waard? Het kan zomaar weer even hard de andere kant opgaan. En dat komt altijd ongelegen. En hoe lang duurt het dan weer voordat het zakt. Dat verschil uitrekenen is ingewikkelder dan 3 jaar vastzetten.
De rekensom is nog veel simpeler eigenlijk... de gas prijs voor de winter is gedaald tot 38 euro per MWh, schoot daarna terug naar 60 euro per MWh (vanwege die "paniek" in Noorwegen) en is daarna langzaam weer gedaald naar 50 euro per MWh. De prijzen voor 2024 en 2025 schommelen een beetje tussen de 45 en 55 euro per MWh.
De conclusie die je daaruit kan trekken is dat de winterprijs niet meer lager dan 40 euro per MWh gaat worden en de aankomende jaren rondom de 50 euro per MWh blijft schommelen (als er niet weer paniek uitbreekt)

Incl. btw, ode, opslag, winst/risico kom je dan op +- 1,15/1,20 euro per m3 uit.

Lager kan gewoon echt niet meer (sowieso is de belasting op gas nu 0,59 euro per m3). Dus lager dan een euro is nagenoeg onmogelijk geworden.

Dus bij variabel blijf je kwetsbaar voor de paniek grapjes (vooral in de winter), bij een vast contract heb je dat niet. En daartegenover staat dus nu ook dat de maatschappijen (bij paniek) de prijs van variabel op ieder moment mee mogen verhogen en niet meer zoals voorheen op 1 juli en 1 januari. Dat de prijs nu relatief laag is, is enkel omdat het gasverbruik in de zomer echt minimaal is en de gasprijs voor de zomer ook lager is (het risico voor maatschappijen is nu minimaal).

Die paar cent die je nu meer betaald tov. variabel is een "garantie" voor de winter (en met mijn lage verbruik is het een paar euro over de jaren heen).

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:35:
[...]

De rekensom is nog veel simpeler eigenlijk... de gas prijs voor de winter is gedaald tot 38 euro per MWh, schoot daarna terug naar 60 euro per MWh (vanwege die "paniek" in Noorwegen) en is daarna langzaam weer gedaald naar 50 euro per MWh. De prijzen voor 2024 en 2025 schommelen een beetje tussen de 45 en 55 euro per MWh.
De conclusie die je daaruit kan trekken is dat de winterprijs niet meer lager dan 40 euro per MWh gaat worden en de aankomende jaren rondom de 50 euro per MWh blijft schommelen (als er niet weer paniek uitbreekt)

Incl. btw, ode, opslag, winst/risico kom je dan op +- 1,15/1,20 euro per m3 uit.

Lager kan gewoon echt niet meer (sowieso is de belasting op gas nu 0,59 euro per m3). Dus lager dan een euro is nagenoeg onmogelijk geworden.

Dus bij variabel blijf je kwetsbaar voor de paniek grapjes (vooral in de winter), bij een vast contract heb je dat niet. En daartegenover staat dus nu ook dat de maatschappijen (bij paniek) de prijs van variabel op ieder moment mee mogen verhogen en niet meer zoals voorheen op 1 juli en 1 januari. Dat de prijs nu relatief laag is, is enkel omdat het gasverbruik in de zomer echt minimaal is en de gasprijs voor de zomer ook lager is (het risico voor maatschappijen is nu minimaal).

Die paar cent die je nu meer betaald tov. variabel is een "garantie" voor de winter (en met mijn lage verbruik is het een paar euro over de jaren heen).
Zou mooi zijn als je die prijs dan ook bij aanbieders zou zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Hvdbnl schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Vast contract geeft zekerheid, that's it.

Variabel kan stijgen en kan dalen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de prijzen heel veel lager worden vooral voor gas.
Er blijft schaarste en de operationele kosten zijn hoger geworden.

Ze hadden ook niet verwacht dat de prijzen boven de 2 euro zouden gaan, dus wat men verwacht zegt niks
Het zou zo maar kunnen dat het weer 2 euro wordt als er iets gebeurt me

(Als je nu een contract afsluit koopt de energie maatschappij je stroom/gas alvast in. Daardoor kunnen ze dus de prijzen vragen zonder failliet te gaan*)
*Er zijn/waren maatschappijen die speculeren en je verbruik kan natuurlijk omhoog gaan. Dus nog altijd een kans als en masse dat gebeurt.
Ja zoveel zekerheid geeft mij dat ook niet. ik kan bv niet stoken hier vanwege zeer slecht geisoleerd huis. verbruik heb je zelf in de hand. ik doe al zuinig aan. vaste contracten zijn nu ineens weer omhoog. vooral het gas, maar als het onderhoud in zweden voorbij is dan zal het weer wel dalen. had ik 2 weken een vast contract afgesloten dan was ik goedkoper uit geweest. gas toen 1.30 nu al 1.40 . ik vind het nu niet het moment een vast contract af te sluiten. energie bedrijven deden net of het enkel de maand juni kon en het op = op was. maar de vaste contracten zijn nog niet op dus de stormloop zal wel mee gevallen zijn. ik ga dan voorlopig maar gokken met mijn variabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hp68 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Zou mooi zijn als je die prijs dan ook bij aanbieders zou zien
Die zag je begin juni heel kort even helaas. Zo volatile is de markt op dit moment, er hoeft iemand maar een scheet te laten en de prijs schiet omhoog. Vanwege die faillissementen in 2021 en 22 zijn de risico opslagen ook omhoog gegaan (dus de marges zijn veel hoger :( om tegenslagen op te vangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Laatst online: 29-06 18:01
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:32:
[...]

Die zag je begin juni heel kort even helaas. Zo volatile is de markt op dit moment, er hoeft iemand maar een scheet te laten en de prijs schiet omhoog. Vanwege die faillissementen in 2021 en 22 zijn de risico opslagen ook omhoog gegaan (dus de marges zijn veel hoger :( om tegenslagen op te vangen).
Heb ook de juni aanbieding v oxxio en voor dochter coolblue
Maar zou mooi zijn voor anderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:32:
Zo volatile is de markt op dit moment, er hoeft iemand maar een scheet te laten en de prijs schiet omhoog.
Ja, maar dat is vanwege het gas. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ja, maar dat is vanwege het gas. ;)
Volgens mij stinkt het zaakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wel grappig, ik verbruik maar 1600KWh aan elektra en vanwege de belastingvrije voet krijg ik onderhand gratis stroom :+ (gas heb ik op 900m3 per jaar gezet, maar is in de praktijk minder).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J7bfBBOl.png

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mis ik iets want volgens je bijlage betaal je toch 31 €/maand aan stroom of een 372 € per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:28:
Mis ik iets want volgens je bijlage betaal je toch 31 €/maand aan stroom of een 372 € per jaar?
Ja meeste zijn netbeheerkosten... verbruikskosten is slechts 29 euro per jaar :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Ja meeste zijn netbeheerkosten... verbruikskosten is slechts 29 euro per jaar :F
Dit topic gaat over de "energierekening". Dat houdt dus alle kosten in die de consument voor zijn energie moet betalen, dus eigenlijk 160 €/maand of 1920 € jaar. Dat is, gerekend volgens een modaal netto loon, bijna een dertiende maand. :)
Vind ik best veel (maar uiteraard ook maar mijn mening).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:59:
Ik dacht, ik vraag het hier even.

Ik heb een mail gekregen dat ik binnen 10 dagen mijn meterstand voor moet geven, want per 1 juli heb ik een nieuwe leverancier.
Nu is het zo, dat het voor mij gunstiger is als ik langer wacht (hogere TLV bij de oude leverancier).
Maar werkt dat ook zo? Als ik op de 10e dag mijn meterstand doorgeef, wordt die dan overgenomen als zijnde per 1 juli? Of wordt er dan geschat wat het waarschijnlijk op 1 juli was? En kan ik dan wellicht beter toch gewoon morgen de actuele meterstand doorgeven?
Ik denk dat ik een paar dagen wacht, maar morgen wel een foto van de meterstand maak, dat als het inderdaad geschat wordt, en niet in mijn voordeel, dat ik bewijs heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:17:
Wel grappig, ik verbruik maar 1600KWh aan elektra en vanwege de belastingvrije voet krijg ik onderhand gratis stroom :+ (gas heb ik op 900m3 per jaar gezet, maar is in de praktijk minder).

[Afbeelding]
Moet je bij Oxxio 12 euro betalen voor een tussentijdse aanpassing van je termijnbedrag? Die is nieuw voor mij.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135Āŗ en 22Āŗ dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sukeltje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 12:50
henkzelf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Moet je bij Oxxio 12 euro betalen voor een tussentijdse aanpassing van je termijnbedrag? Die is nieuw voor mij.
Nee, het bedrag bij 'Tussentijdse aanpassing termijnbedrag' is de aanpassing tov het oorspronkelijk vastgestelde termijnbedrag.

Ik dacht ook adhv zijn screenshot dat een wijzing 12 euro kostte maar bij mij staat het zoals in onderstaande screenshot (en mijn termijnbedrag was oorspronkelijk €400)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFUKgW-tCBWilIPfK4CJMExErv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ZizKOr4EnOSZYcXXSMadxv2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
henkzelf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Nee ik heb het termijn bedrag van 148 naar 160 euro verhoogd, blijkbaar wordt dat zo aangegeven }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Dit topic gaat over de "energierekening". Dat houdt dus alle kosten in die de consument voor zijn energie moet betalen, dus eigenlijk 160 €/maand of 1920 € jaar. Dat is, gerekend volgens een modaal netto loon, bijna een dertiende maand. :)
Vind ik best veel (maar uiteraard ook maar mijn mening).
Gas is duur en ik woon alleen in een 114m2 (400m3) jaren 60 woning. Ik ben van 1600m3 gas per jaar naar 900 gegaan door enkel isolatie en iets minder stoken...
Het meest lastige is de warmte per ruimte regelen want linksom of rechtsom, warmte verdwijnt toch wel door de muren of ramen. In de winter verwarm ik enkel de badkamer, woonkamer, werkkamer en zolder (deels).

M'n buren verbruiken het dubbele met z'n 4en (zelfde type woning, slechtere isolatie). Gros van het gas verbruik zit hem in de woning warm houden.

160 euro per maand is echt peanuts voor een jaren 60 woning tegenwoordig 8)7

Ik betaalde hiervoor 90 euro pm voor m'n 70m2 appartement (1998 en stadsverwarming) en voor de energie crisis 145 euro pm (voor 1600m3 gas) voor m'n huidige woning.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Hi allemaal!

Iemand die oxxio heeft afgesloten sinds kort, kon je gelijk inloggen of account maken op de dag dat levering begon ?

Mijn levering begon vandaag, maar herkent mijn contractnummer/postcode huisnummer niet als combi.

Ik wilde mijn termijnbedrag aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Dalma schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:47:
Hi allemaal!

Iemand die oxxio heeft afgesloten sinds kort, kon je gelijk inloggen of account maken op de dag dat levering begon ?

Mijn levering begon vandaag, maar herkent mijn contractnummer/postcode huisnummer niet als combi.

Bij mij begon Oxxio gisteren met leveren en ik heb vanavond een account aan kunnen maken, eerder lukte het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dalma schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:47:
Hi allemaal!

Dag van levering lukte niet.
1 dag later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:27:
[...]

Gas is duur en ik woon alleen in een 114m2 (400m3) jaren 60 woning. Ik ben van 1600m3 gas per jaar naar 900 gegaan door enkel isolatie en iets minder stoken...
Het meest lastige is de warmte per ruimte regelen want linksom of rechtsom, warmte verdwijnt toch wel door de muren of ramen. In de winter verwarm ik enkel de badkamer, woonkamer, werkkamer en zolder (deels).

M'n buren verbruiken het dubbele met z'n 4en (zelfde type woning, slechtere isolatie). Gros van het gas verbruik zit hem in de woning warm houden.

160 euro per maand is echt peanuts voor een jaren 60 woning tegenwoordig 8)7

Ik betaalde hiervoor 90 euro pm voor m'n 70m2 appartement (1998 en stadsverwarming) en voor de energie crisis 145 euro pm (voor 1600m3 gas) voor m'n huidige woning.
Goed dat je je gasverbruik drastich verlaagd hebt, want de regering komt al weer met een nieuw plan uit de hoge hoed om het gasverbruik terug te dringen, door de belasting op gasverbruik boven de 800m3 p/j flink te gaan verhogen vanaf 2025, van €0,5929m3 naar €0,8107m3.
Ik had vorig jaar ook maar 543m3 verbruikt door goed op de thermostaat te letten en hem niet hoger te zetten dan 17,5 graad, daarvoor verbruikte ik altijd zo rond de 900m3 p/j.
In het artikel staat ook hoe de belasting op gas 70% is gestegen de afgelopen 5 jaar, van €0,3491 in 2018, naar €0,5929 nu, dus diegenen die denken dat de tarieven ooit die van 5 jaar geleden weer gaan aantikken komen bedrogen uit vanwege de veel hogere belasting nu.
https://www.energievergel...n%20de,21%20procent%20btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:00:
[...]

Dag van levering lukte niet.
1 dag later wel.
Thanks guys. Ga het morgen proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dalma schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:17:
[...]

Thanks guys. Ga het morgen proberen
Ben wel heel benieuwd of ik bij Vattenfall simpelweg genaaid ben voor 170 euro of er nog gereageerd gaat worden op mails.

Ik had zwart op wit vanuit hun dat er gewacht zou worden met de eindafrekening omdat enexis dan de meterstanden uit mijn kapotte meter halen bruikbaar.

Nu is gas en elektra geschat, gas hadden ze gewoon kunnen vragen overigens. Elektra was het probleem

Beide zeer negatief geschat voor mij. En er zou dus gewacht worden op die meterstanden. Ik ben het vertrouwen wel een beetje kwijt. Inmiddels 4 mails en telefoon aan gewijd.

Ben bang dat ze gewoon 170 afschrijven en het dan een enorm getouwtrek om mijn geld te krijgen.
Blij dat ik weg ben. Eerste mail i⁷s nog aardig maar zakt snel af tot negeren uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:37:
[...]

Ben wel heel benieuwd of ik bij Vattenfall simpelweg genaaid ben voor 170 euro of er nog gereageerd gaat worden op mails.

Ik had zwart op wit vanuit hun dat er gewacht zou worden met de eindafrekening omdat enexis dan de meterstanden uit mijn kapotte meter halen bruikbaar.

Nu is gas en elektra geschat, gas hadden ze gewoon kunnen vragen overigens. Elektra was het probleem

Beide zeer negatief geschat voor mij. En er zou dus gewacht worden op die meterstanden. Ik ben het vertrouwen wel een beetje kwijt. Inmiddels 4 mails en telefoon aan gewijd.

Ben bang dat ze gewoon 170 afschrijven en het dan een enorm getouwtrek om mijn geld te krijgen.
Blij dat ik weg ben. Eerste mail i⁷s nog aardig maar zakt snel af tot negeren uiteindelijk.
Ik weet niet hoe het heet (de juridische term), maar vooral aangeven dat je er later op terugkomt, zodra je de werkelijke meterstanden hebt. En dat dan ook doen, zodra je die hebt. Dan heb je bewijs, lijkt me en moeten ze alsnog over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet alleen dat maar je bent inzake prijszetting ook 100% afhankelijk van de willekeur van de monopolisten.
Gezien de noodzakelijke energietransitie en dat overheden niet de gewoonte hebben hun inkomsten te laten dalen zie ik de belastingen op fossiele brandstoffen en nadien op elektriciteit de komende jaren niet dalen. Integendeel. Alle parameters zijn voorhanden om - indien mogelijk - het zoveel mogelijk in eigen handen te nemen. Hoe meer mensen gaan besparen (waar uiteraard ook een grens op is) op energieverbruik hoe hoger de eenheidsprijzen want de inkomsten mogen uiteraard niet naar beneden.

Juist daarom dat ik al meer dan tien jaar geen gas meer heb en ben overgestapt op voornamelijk eigen energieproductie. Dan betaal ik geen voorschotten meer aan de energiemaatschappij (voor elektriciteit) en moet ik er in en omheen de woning ook geen enkel comfort voor laten (in de leefruimte altijd tussen 19 en 22°C en in de rest van de woning 18-20°C).

Individuele situaties en woningen kan je niet met elkaar vergelijken.
Mijn opmerking was in relatie tot het topic en een persoonlijke mening: blijft veel geld om ieder jaar bijna letterlijk te verstoken. Dan kan je beter eenmalige structurele maatregelen nemen die zichzelf gewoon terug betalen. Met de ouderdom van een woning heeft het weinig te maken (hier van oorsprong een jaren negentig open bebouwing van 112 m² doorheen de jaren stap voor stap verbouwd tot een redelijk geïsoleerde woning van 139 m²).
Maar in een huurwoning is dat uiteraard niet mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik heb voor de zekerheid toch nog op de valreep een vast contract voor een jaar afgesloten. de reden is dat er pas vanaf 1 juli verteld kon worden wat de variabele prijzen worden. en aangezien er 14 dagen bedenktijd is bij het afsluiten van een vast contract had ik het volgende in gedachten. volgende week het energie bedrijf bellen voor de variabele prijzen . mochten die zover onder de prijs van het vaste contract liggen dan cancel ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Laatst online: 11-01 13:36
Dit is economisch de meest destructieve regering ooit. De groene transitie moet en zal er komen en het enige middel in de trukendoos van diezelfde regering lijkt het eindeloos blijven verhogen van belastingen en accijnzen. Zo ook vandaag aan de pomp. Gelukkig woon ik dicht bij zowel de Belgische en Duitse Grens.

Wat ik zo krom aan dit alles vind is dat ik 7 jaar geleden een opknapper, een woning van '28, heb gekocht. We zijn ooit begonnen met een verbruik van 2500 m³ en 5000 kWh per jaar, want door tochtige ramen, een snufrot dak en gebrek en enige vorm van isolatie was de hut niet warm te krijgen. Inmiddels zijn we 7 jaar en vele projectjes verder en is zowel het gas- als elektraverbruik elk jaar constant afgenomen, ondanks de komst van kinderen. We hebben letterlijk tienduizenden euro's gestoken in isolerende en duurzame ingrepen aan het huis, maar toch is de energierekening er ondanks minder verbruik alleen maar duurder op geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:46
CryptosGoBrrr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:52:
Dit is economisch de meest destructieve regering ooit. De groene transitie moet en zal er komen en het enige middel in de trukendoos van diezelfde regering lijkt het eindeloos blijven verhogen van belastingen en accijnzen. Zo ook vandaag aan de pomp. Gelukkig woon ik dicht bij zowel de Belgische en Duitse Grens.

Wat ik zo krom aan dit alles vind is dat ik 7 jaar geleden een opknapper, een woning van '28, heb gekocht. We zijn ooit begonnen met een verbruik van 2500 m³ en 5000 kWh per jaar, want door tochtige ramen, een snufrot dak en gebrek en enige vorm van isolatie was de hut niet warm te krijgen. Inmiddels zijn we 7 jaar en vele projectjes verder en is zowel het gas- als elektraverbruik elk jaar constant afgenomen, ondanks de komst van kinderen. We hebben letterlijk tienduizenden euro's gestoken in isolerende en duurzame ingrepen aan het huis, maar toch is de energierekening er ondanks minder verbruik alleen maar duurder op geworden.
Maar wat was de energierekening geweest als je al deze maatregelen niet had genomen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:46
R0181 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:55:
[...]

Goed dat je je gasverbruik drastich verlaagd hebt, want de regering komt al weer met een nieuw plan uit de hoge hoed om het gasverbruik terug te dringen, door de belasting op gasverbruik boven de 800m3 p/j flink te gaan verhogen vanaf 2025, van €0,5929m3 naar €0,8107m3.
https://www.energievergel...n%20de,21%20procent%20btw.
Voor de miljoen mensen die nu al rond het bestaansminimum balanceren mag ik hopen dat daar een stokje voor gestoken wordt.
Met een slecht geĆÆsoleerd huurhuis en alle andere prijsstijgingen ben je anders helemaal de pineut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
gerritjan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:36:
[...]
Voor de miljoen mensen die nu al rond het bestaansminimum balanceren mag ik hopen dat daar een stokje voor gestoken wordt.
Met een slecht geĆÆsoleerd huurhuis en alle andere prijsstijgingen ben je anders helemaal de pineut.
Al die politici die beslissingen nemen hebben geen enkel realiteitsgevoel en kunnen zich niet verplaatsen in die mensen die al bijna niet meer rond kunnen komen, ze zijn totaal van het padje af met alle belachelijke maatregelen de laatste tijd. Zo'n Jetten, die zulke maatregelen verzint, zal met zijn ministersalaris de thermostaat niet op 16 graden hoeven te zetten, zoals heel veel mensen straks wel verplicht wordt om rond te kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Jojan265 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Maar wat was de energierekening geweest als je al deze maatregelen niet had genomen?
Onbetaalbaar. Dus ja, achteraf 'blij' dat ik de maatregelen die we hebben hebben genomen, ook hebben genomen. Neemt niet weg dat mij het gevoel bekruipt een beetje besodemieterd te worden door deze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
CryptosGoBrrr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Onbetaalbaar. Dus ja, achteraf 'blij' dat ik de maatregelen die we hebben hebben genomen, ook hebben genomen. Neemt niet weg dat mij het gevoel bekruipt een beetje besodemieterd te worden door deze overheid.
Wat denk je dan. De energietransitie moet door ons allemaal betaald worden. En zoals zo vaak, gaat de "gewone man" natuurlijk het meeste betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
We hebben letterlijk tienduizenden euro's gestoken in isolerende en duurzame ingrepen aan het huis, maar toch is de energierekening er ondanks minder verbruik alleen maar duurder op geworden.
Indien het dak rot was neem ik aan dat je toch ook het dak dan vervangen hebt?
En waarom dan niet ook PV gelegd om een (groot) deel van je energie onafhankelijk van overheid en energieproducenten op te wekken?

En zoals eerder gesteld, had je niets gedaan was de rekening nog veel duurder geworden.
De goedkoopste kWh is diegene die je niet verbruikt. De tweede goedkoopste is de kWh die je zelf kan produceren. En wanneer het een beetje meezit kan je door de twee vorige componenten te combineren (minder verbruiken en zelf (meer) produceren) bijna volledig netonafhankelijk worden = minder betalen aan belastingen en minder betalen aan externe producenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Een vraagje over de energie contracten vergelijkers.
Ons contract uit 2020 loopt binnenkort af. We gaan aankomend jaar waarschijnlijk 4000 kwh verbruiken (1800 basis + 2200 WP schat ik). Binnenkort komt de 2e set zonnepanelen waarmee onze opwek ook rond de 4000 per jaar zal zijn.
Volgens gaslicht.com komt de jaarrekening op ca -200 per jaar uit wat mij ook wel logisch lijkt want je krijgt ca 600 per jaar teruggave energiebelasting, er zijn door de saldering geen energieverbruikskosten en de netbeheerskosten en leveringskosten zijn ca 400 euro samen.

Maar bij verschillende andere calculators (leveranciers, consumentenbond etc) komen en bedragen tot +40 euro per maand uit.
Snappen de energieleveranciers het dan gewoon niet en gaslicht als enige wel? Of mis ik iets?
En maakt het überhaupt iets uit welke ik kies? Ik zit nu bij op pure energie en die is net iets duurder dan bv Eneco maar ik wil hun duurzaamheidsbeleid daarmee best steunen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
gerritjan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Heeft men in NL dan geen sociaal energietarief?
Hier :)B heeft deze groep mensen sowieso recht op het sociaal energietarief. Betalen dan een lager energietarief en veel minder tot nauwelijks (capaciteitstarief moeten ze al niet betalen) heffingen op de energiecomponent.
Hier zijn zij die (ver) boven het bestaansminimum werken maar geen modaal inkomen hebben de pineut.
Zij betalen voor de lagere verdieners want iemand moet deze groep hun kosten betalen en zowel voor de hogere inkomens want die kennen meestal de weg naar allerlei subsidies om minder energie te verbruiken en fiscale achterpoortjes om sowieso minder bijdragen te betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
wheli schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:43:
Een vraagje over de energie contracten vergelijkers.
Ons contract uit 2020 loopt binnenkort af. We gaan aankomend jaar waarschijnlijk 4000 kwh verbruiken (1800 basis + 2200 WP schat ik). Binnenkort komt de 2e set zonnepanelen waarmee onze opwek ook rond de 4000 per jaar zal zijn.
Volgens gaslicht.com komt de jaarrekening op ca -200 per jaar uit wat mij ook wel logisch lijkt want je krijgt ca 600 per jaar teruggave energiebelasting, er zijn door de saldering geen energieverbruikskosten en de netbeheerskosten en leveringskosten zijn ca 400 euro samen.

Maar bij verschillende andere calculators (leveranciers, consumentenbond etc) komen en bedragen tot +40 euro per maand uit.
Snappen de energieleveranciers het dan gewoon niet en gaslicht als enige wel? Of mis ik iets?
En maakt het überhaupt iets uit welke ik kies? Ik zit nu bij op pure energie en die is net iets duurder dan bv Eneco maar ik wil hun duurzaamheidsbeleid daarmee best steunen.
Als je evenveel opwekt als dat je gebruikt, maakt de prijs per kWh niets uit, zolang je nog kunt salderen. Mocht de saldering worden afgebouwd, dan is zowel het tarief per kWh uit het net, als ook de terugleververgoeding van belang. Tevens ook het moment waarop je de jaarafrekening krijgt. Ik zit ongeveer in dezelfde situatie (iets meer verbruik, maar ook meer opwek) en heb nu nog een modelcontract. Volgend jaar, als het wetsvoorstel is aangenomen voor de afbouw van de saldering, ga ik per 1 juli een vast contract afsluiten voor 1 of meerdere jaren. Dan heb ik maar 2 tariefperiodes in de jaarafrekening en elke tariefperiode heb ik ongeveer evenveel gebruikt als opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
@Jojan265 Thanks voor de toelichting. En als ik nu overstap naar Tibber met dynamische tarieven, maakt het dan ook nog steeds niets uit? Ik zit hun pagina hierover door te lezen maar ik snap het toch niet helemaal.

In de zomer verbruik ik weinig stroom maar wek ik veel op. Krijg ik dan die maanden dan netto negatieve facturen inc belastingen voor elke kwh? En in de winter verbruik incl belastingen?

Nu zijn de prijzen relatief laag door het overschot aan zonne-(en wind) energie dus stel dat de prijs nu €0,20 per kwh is incl belasting. Maar de prijzen stijgen en in de winter zijn ze €0,60 per kwh incl belasting. Dan betaal ik toch netto best veel geld over het jaar bezien.
(gechargeerd 3000*0,60 + 1000*0,20 = 2000 euro en retour dan maar 3000*0,2 + 1000*0,6 = 1200. Dus een netto rekening van €800/jaar verbruikskosten.

Als ik nu een vast contract neem is de gemiddelde prijs €0,40 maar aan het einde van het jaar netto 0 verbruik dus ook 0 euro rekening.

Klopt dit?? 8)7

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:51
..... We hebben letterlijk tienduizenden euro's gestoken in isolerende en duurzame ingrepen aan het huis, maar toch is de energierekening er ondanks minder verbruik alleen maar duurder op geworden.
Je haalt een aardig punt aan dat twee met elkaar verbonden insteken kent:
1) Wat zou je nu betaald hebben zonder de verbeteringen ?
2) De prijs is voordal het bedrag dat de markt nodig heeft om te (voort)bestaan.

Voor dit laatste is het in ons systeem essentieel dat de omzet vermeerderd met inflatie qua getal op peil moet blijven om winst te kunnen genereren voor aandeelhouders.

Wanneer het merendeel van consumenten minder eenheden gaat verbruiken, gaat de prijs per productie-eenheid simpelweg omhoog.
Dat maakt het ook zo onwerkelijk. Prijs heeft schijnbaar een relatie met je verbruik dat qua lasten irrelevant is.
En ja degene die niet in staat zijn te compenseren of hier isoleren, betalen in ons monopoly dan de hoofdprijs. Zoiets als dat mensen zonder zonnepanelen, de saldering betalen van mensen met zonnepanelen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
IvoB2 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Heeft men in NL dan geen sociaal energietarief?
Lage inkomens (bijv. bijstandsuitkering) hebben vorig jaar en dit jaar recht op €1.300.
Daarnaast heeft elke aansluiting zowel in november als in december '22 een bijdrage van €190 ontvangen, ongeacht inkomen...

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Peet-je schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Lage inkomens (bijv. bijstandsuitkering) hebben vorig jaar en dit jaar recht op €1.300.
Dat van dit jaar moet ik nog zien, er moet blijkbaar een wetswijziging doorgevoerd worden en dat is niet gebeurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peet-je schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Daarnaast heeft elke aansluiting zowel in november als in december '22 een bijdrage van €190 ontvangen, ongeacht inkomen...
Dat laatste geldt in BE ook voor de maanden november tot en met maart => in totaal 305 € voor de elektriciteitsaansluiting en 675 € voor de gasaansluiting. Ongeacht het verbruik. Belastingsvrij tot een netto belastbaar inkomen van 62.000 € voor een alleenstaande en 125.000 € voor een koppel zonder kinderen (te vermeerderen met 3700 € per persoon ten laste). Bovendien kreeg iederen ook nog eens een belastingsvrije "verwarmingspremie" van 100 € en 300 € voor stookolie.
Ik heb bv. meer bijdragen ontvangen dan mijn jaarrekening hoog was. _/-\o_

Er was hier bovendien geen prijsplafond waardoor de energieprijzen van de leveranciers voor elektriciteit (geen idee van gas want dat heb ik niet) afhankelijk van je vrij te kiezen leverancier all in gemiddeld ver onder de 40 cent/kWh gebleven zijn. :o

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:17:
Ja, je hebt gelijk, echter dat is behoorlijk lastig om ergens op te reageren als de vorige post ergens anders staat. dus af ten toe iets van de baan rijden is bijna niet te voorkomen, maar de discussie ging nog steeds met een ondertoon over salderen. O-) _/-\o_
Is anders niet heel moeilijk om een quote naar een ander topic te halen... ;)
(En indien nodig die vorige post dan rapporteren in de hoop dat die ook in het juiste topic geplaatst wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
wheli schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:43:
Het beste is om niet naar het maandbedrag te kijken, dat zegt niks (in ieder geval heel weinig). Veel vergelijkers doen iets geks met terugleveren, waardoor er andere maandbedragen uit kunnen komen.
Kijk gewoon naar het tarief en de vaste kosten, dat zegt meer.
En zoals al is genoemd, goed salderen is in jouw geval het belangrijkste.

Dynamisch geen verstand van.

Ja, als je een jaarcontract neemt en je verbruik en teruglevering is gelijk, is het aan het einde van het jaar €0.
Let wel op dat je of een enkeltarief neemt, of dat de energiemaatschappij niet saldeert per telwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
De groene transitie moet en zal er komen en het enige middel in de trukendoos van diezelfde regering lijkt het eindeloos blijven verhogen van belastingen en accijnzen. Zo ook vandaag aan de pomp.
Je geheugen is blijkbaar niet zo goed. Ze hebben een tijdje geleden de accijnzen verlaagd op de brandstof aan de pomp. Dat wordt nu gedeeltelijk ongedaan gemaakt. Dit heeft dus helemaal niets te maken met verhogen van belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
R0181 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Al die politici die beslissingen nemen hebben geen enkel realiteitsgevoel en kunnen zich niet verplaatsen in die mensen die al bijna niet meer rond kunnen komen, ze zijn totaal van het padje af met alle belachelijke maatregelen de laatste tijd. Zo'n Jetten, die zulke maatregelen verzint, zal met zijn ministersalaris de thermostaat niet op 16 graden hoeven te zetten, zoals heel veel mensen straks wel verplicht wordt om rond te kunnen komen.
als je je een beetje verdiept in de resource-polititek dan weet je dat de (klassieke) resources op beginnen te raken, daar helpt geen politicus tegen; politici zijn dan daar om de boel te zalven en te verdelen, en dan weet je het al, dat dient niet allen; dan kan je klagen als brugman, of jezelf op de hoogte stellen van de feiten

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-04-2024
Iemand ervaring met oxxio, mijn maandbedrag is -30 euro op de site maar heb begrepen dat je niet altijd een bedrag kan terugkrijgen maar soms minimaal 50 euro moet aanbetalen. Weet iemand of ik de maandbedrag op 0 euro kan zetten of dat hun ook een minimale aanbetaling hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
uaex schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:43:
Iemand ervaring met oxxio, mijn maandbedrag is -30 euro op de site maar heb begrepen dat je niet altijd een bedrag kan terugkrijgen maar soms minimaal 50 euro moet aanbetalen. Weet iemand of ik de maandbedrag op 0 euro kan zetten of dat hun ook een minimale aanbetaling hebben?
wat verwacht je zelf, bekijk het eens in de ogen van een energieboer, moet die op je blauwe ogen geloven wat jij hebt ingevuld?
Ze zullen zeker in het begin een bepaald minimum willen zien, afhankelijk van je verbruik over enkele maanden zou je dit mogelijk wel omlaag zetten, maar nul zal het niet worden, zeker richting de koude maanden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
aanbiedingen van energieproviders zijn meestal ter hunner profit, trap er niet in zou ik zeggen

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:14:
aanbiedingen van energieproviders zijn meestal ter hunner profit, trap er niet in zou ik zeggen
grapig, dus jij graaft nog altijd kolen op in het zuiden van Limburg, nu weten we ook wie dat doet.

dus gebruik geen aanbiedingen maar de nog hogere prijs van een variabel contract, mogelijk nu nog leuk, maar over enkele maanden betaal je de hoofdprijs, dat vind ik een top advies, goed onderbouwd en duidelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
MacD007 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:19:
[...]

grapig, dus jij graaft nog altijd kolen op in het zuiden van Limburg, nu weten we ook wie dat doet.

dus gebruik geen aanbiedingen maar de nog hogere prijs van een variabel contract, mogelijk nu nog leuk, maar over enkele maanden betaal je de hoofdprijs, dat vind ik een top advies, goed onderbouwd en duidelijk. 8)7
nee, maar we hebben te maken met commerciele partijen, sinds de overgang van overheid naar commercieel; dan ben je in basisaanbod beland, de (in theorie) goedkoopste variant; als jouw commerciele energieleverancier je nu iets beters en goedkopers biedt, dan is enig wantrouwen wel op zn plaats; en je kan natuurlijk altijd je rekenmachien erbij nemen of het klopy wat ze zeggen (vaker niet dan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:35:
[...]
als je je een beetje verdiept in de resource-polititek dan weet je dat de (klassieke) resources op beginnen te raken, daar helpt geen politicus tegen; politici zijn dan daar om de boel te zalven en te verdelen, en dan weet je het al, dat dient niet allen; dan kan je klagen als brugman, of jezelf op de hoogte stellen van de feiten
Blijkbaar verdiep jij je niet in de huidige politiek, hoe miljarden over de balk gesmeten worden. Politiek is vooruitzien, niet om alleen maar de huidige gaten tijdelijk op te vullen met allerlei lapmiddelen. Aan de ene kant wordt geld weggegooid en gegeven, aan de andere kant wordt er van alles verzonnen om dat verspilde geld weer terug te krijgen over de ruggen van de burgers. Het lijkt er tegenwoordig meer op dat de huidige regering bezig is om hun gezicht te redden, om daarna de volgende regering met hun puinhoop achter te laten.
Ik heb niet te klagen, maar heb wel inlevingsgevoel voor de mensen die het steeds moeilijker krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:26:
[...]
nee, maar we hebben te maken met commerciele partijen, sinds de overgang van overheid naar commercieel; dan ben je in basisaanbod beland, de (in theorie) goedkoopste variant; als jouw commerciele energieleverancier je nu iets beters en goedkopers biedt, dan is enig wantrouwen wel op zn plaats; en je kan natuurlijk altijd je rekenmachien erbij nemen of het klopy wat ze zeggen (vaker niet dan wel)
Alle ondernemers en winkels zijn toch commercieel en er op uit om winst te maken, logisch toch dat energieleveranciers daar ook op uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
R0181 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:58:
[...]

Blijkbaar verdiep jij je niet in de huidige politiek, hoe miljarden over de balk gesmeten worden. Politiek is vooruitzien, niet om alleen maar de huidige gaten tijdelijk op te vullen met allerlei lapmiddelen. Aan de ene kant wordt geld weggegooid en gegeven, aan de andere kant wordt er van alles verzonnen om dat verspilde geld weer terug te krijgen over de ruggen van de burgers. Het lijkt er tegenwoordig meer op dat de huidige regering bezig is om hun gezicht te redden, om daarna de volgende regering met hun puinhoop achter te laten.
Ik heb niet te klagen, maar heb wel inlevingsgevoel voor de mensen die het steeds moeilijker krijgen.
miljarden worden niet over de balk gesmeten, zou niet best zijn als dat wel zo was; de bemoeide belangen vereisen kennelijk dat geld, hoe&wat? als je dat wilt weten dan moet je in de politiek gaan; het gaat ieg mijn pet te boven, en vooralsnog leven we in 1 van de rijkste landen vd wereld, dus mja, het zal, daar betaal ik belasting voor (nog zo'n onbegrepen begrip ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
R0181 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:58:
[...]

Alle ondernemers en winkels zijn toch commercieel en er op uit om winst te maken, logisch toch dat energieleveranciers daar ook op uit zijn?
ja en nee, energie is vanoudsher een nutslevering, iets waarover de burger zich geen zorgen hoeft te maken, tegen een wellicht iets hogere, maar stabiele prijs

times they are a changign vanzelf, dus elke burger moet waardevolle tijd steken in uitzoeken van nodeloos ingewikkelde verschillen tussen energie-leveranciers, met wellicht een paar euro winst ...

gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CynicRelief schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:10:
[...]

ja en nee, energie is vanoudsher een nutslevering, iets waarover de burger zich geen zorgen hoeft te maken, tegen een wellicht iets hogere, maar stabiele prijs
Een nutsvoorziening, in handen van commerciƫle partijen!? O-)
en een overheid die krampachtig probeert daar enigszins sturing in te geven

Goed plan; we weten inmiddels allemaal hoe dat is gelopen... :X

Ā Ā Ā Mooie PlaatjesĀ Ā Ā 

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
CynicRelief schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:10:
[...]

times they are a changign vanzelf, dus elke burger moet waardevolle tijd steken in uitzoeken van nodeloos ingewikkelde verschillen tussen energie-leveranciers, met wellicht een paar euro winst ...

gedoe
helaas, dat was ooit een keer, maar sinds de kolenmijnen in Zuid-Limburg gesloten zijn, en dat is al meer dan 60 jaar geleden, en nu de vervanger daarvan in de mooie gasbel in Groningen ook dicht is zal dat spul toch ergens vandaan moeten komen, dus op de open markt opkopen.
Op dat moment hebben het nutsbedrijven lastig, overigens maakten deze vroeger ook al hele mooie winsten, alleen dat kon toen nog mooi onder de pet worden gehouden.
Vergeet niet, politiek was toen een heel ander spel, niets open en transparant, het was toen een heel gesloten clubje in den Haag waar vreemden maar lastig en moeilijk werden toegelaten.
Ook toen was er een zeer groot verschil tussen arm (werkvolk) en rijk (de rijke klasse) de middengroep (de kleine winkeliers, ed) waren toen maar zeer klein en waren vaak ook niet veel beter af dan het werkvolk.
Juist die middengroep is nu een veel en veel grotere deel (meerderheid) van de bevolking.
Qua politiek is er de laatste tijd veel mis gegaan, oorzaak, veelvuldig en dermate complex dat het heel lastig is om daar 1 punt voor aan te wijzen. Die dijk heeft helaas meer dan 2 handen nodig om deze te dichten, ook moet je voorzichtig zijn en niet te hard te willen duwen, voor je het weet komen er nog meer gaten ten voorschijn.
En ja, sommige van deze fouten zijn huisgemaakt, machtspelletjes (kom je ook heel veel bij bedrijven tegen), het carussel van topamptenaren die van de ene positie naar de andere hoppen (ook als ze niet voldoen), te veel managers die geen inhoudelijke kennis hebben (de klassieke fout die je ook in het bedrijfsleven ziet) en gaa zo maar door.
De intenties zijn in het algemeen ook best goed, de uitvoering (ook vaak omdat men te veel comprimissen sluit en daardoor het effect weer heel mooi om zeep helpt) is vaak een puinhoop.
Oplossing: begin eerst eens de top van alle ministeries op te ruimen, alle toplui die niet presteren verplicht weg, bij aantoonbaar wanbeleid direct ontslag zonder wachtgeld en verlies van pensioen.

maar nu weer terug naar energie:
nutsvoorziening; onze netbeheerders zijn nog steeds nutsbedrijven, kijk maar wie de eigennaars zijn van deze jongens.
De energieboeren zijn gewoon verkoopkantoortjes die de beschikbare energie op de wereld(EU) markt die word aangeboden word verkocht.
Zij verkopen dus ook jou energie, die je aan hun verkoopt, deels tegen hoge en deels tegen lage tariefen, weer door aan anderen.
Vroeger wist je dat je niet te veel energie uit het net moest halen, anders klapte het net uit,tot de jaren 60 van vorige eeuw was het nog heel gebruikelijk dat soms er geen stroom was, daarom had iedereen ook een stel kaarsen in huis als het weer eens donker was, in deze tijd zie je dat nog steeds in een boel landen waar dat heel normaal is (OA de VS is de leverzekerheid echt veel lager dan bij ons).
In d EU hebben wij hier een van de beste stroomnetwerken die er zijn, echter hebben we een tijdje achterovergeleund juist omdat we dachten dat we de besten waren. Echter mn de politiek heeft de fout gemaakt om de netbeheerders aan banden te leggen (ze waren bang dat deze te veel hun eigen gang gingen doen (Caroline van der Plas heeft dat een tijdsje geleden prima verwoord, laat ze weer dat laten doen waarvoor we ze hebben opgericht, namelijk met de blik vooruit laten acteren), als dat was gebeurd hadden we niet de huidige problemen gehad.
Dat idee komt nu langszaam weer, waar ik zelf verwacht dat de nieuwe energiewet de verkeerde weg is (idee is goed, uitvoering is weer slecht).
Wat de politiek vergeet is dat we juist de PV van de wooningeigennaaren nodig hebben om het net te kunnen ontlasten, het net moet dus ook hoog nodig getransformeert worden naar een smarkt grid met locale distributie, dus de buurman zou zijn stroom die hij over heeft direct over de bestaande leidingen aan jou moeten kunnen verkopen. Deze stroom belast daardoor niet de grotere netten, alleen is onze huidige centraal ingerichte infrastructuur helemaal niet ingericht voor dergelijke toepassingen. Met een smart grid kan dat dus wel.
Ik ben alleen bang dat dit nog zeker 15-20 jaar gaan duren voor dat we zo ver zijn, de techniek die daarvoor nodig is ligt al lang op de plank, bedrijfen als Siemens zeggen dit al ruim 20 jaar en hebben de benodigde apparatuur ook.

Om af te sluiten met je vraag, ja het is gedoe voor weinig,
echter de keuze is aan jou.
Je bent echt niet de enige die als 20 jaar bij de zelfde aanbieder is en blijft, vaak met een variabel contract, want dat is lekker geen gedoe.
Dat je aan de andere kant de kans loopt dan ook (veel) meer te moeten betalen, heeft de afgelopen 2 jaar ook laten zien.
Wil je dat niet zul je uit je luie stoel moeten komen, en voor je winsten moeten werken, zo zit het echte leven nu een keer inelkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02:37
CryptosGoBrrr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Een beetje!? We worden compleet uitgekleed door die incompetente klootzakken! :(

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Jojan265 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Wat denk je dan. De energietransitie moet door ons allemaal betaald worden. En zoals zo vaak, gaat de "gewone man" natuurlijk het meeste betalen.
Wat denk je anders, dat zijn namelijk de meeste.
Kijk maar eens om je heen, allemeen hebben we het in Nederland het helemaal niet zo slecht, je hoeft maar heel even over de grens te kijken richting oosten.
Een algemene AOW zoals wij deze hier kennen hebben ze daar niet, een vrouw die daar haar hele leven als huisvrouw voor de kinderen en man heeft gezorgd, maar geen "betaald" werk heeft gedaan krijgt dus nagenoeg geen Pensioen, omdat ze niets heeft bepaald, het pensioen daar (dus vooral de AOW) word bepaald door je eigen inbreng, het eigen potje dus (wat dus nu hier ook gaan gebeuren, echter wij hebben als basis wel nog de AOW) die in Duitsland dus er niet is.
Verschil in loon voor een vergelijkbare functie is daar ook veel groter, werk je bij een klein bedrijf ben je vaak slechter af dan bij een groot bedrijf, en de belastingdruk is daar ook zeer hoog.

ja, ik snap dat met name de lage inkomens het nu erg moeilijk hebben, maar was dat al niet altijd zo geweest, ook in het verleden.
We hebben het de laatste tijd erg veel over slaven (gekleurde mensen), maar wat helemaal onderbelicht is dat tot de negentiende eeuw het hier in Europa heel gewoon was dat het "werkvolk" als lijfeigenen exact het zelfde lot hadden, ook zij werden doorverkocht (met hun eigen hebben) aan een andere heer. En dat waren dus het eigen volk en niet een of andere persoon die ze uit het diepe jungle uit Afrika hebben geplukt, vaak werden deze door hun eigen mensen ook nog gewoon verkocht.
In Duitsland werden tijdens de vrijheidsoorlog tussen America en Engeland hele dorpen door hun eigennaren verkocht om daar voor de engelsen tegen de amerikanen te vechten, de meeste gingen daar echt niet vrijwillig heen.
Eigenlijk zou daar dus ook excusses over gemaakt moeten worden.

en moeten omdenken, of we het nu willen of niet, de natuur gaat echt niet om ons wachten, de effecten zouden ondertussen voor iedereen nu wel duidelijk moeten zijn.
Doorgaan op de oude voet is gewoon geen optie meer, het roer moet om en wel met 180 graden. En ja, dat gaat pijn doen, voor iedereen.
Wij zullen dan wel nog niet de volle laag van de effecten gaan voelen, onze kinderen zullen dat echter wel, willen we dat?
De energietransitie is daar een van de instrumenten, een ieder moet daar dus zijn steentje aan bij dragen.
Helaas word door deze regering echter een aantal fouten gemaakt die juist deze energietransitie dan weer lastiger maakt, het beleid met salderen van PV is daar een heel duidelijk voorbeeld van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 22:59
PtrO schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:48:
[...]
Zoiets als dat mensen zonder zonnepanelen, de saldering betalen van mensen met zonnepanelen.
Als de mensen zonder zonnepanelen een dynamisch contract nemen kunnen ze straks 3 uur lang geld terug krijgen voor stroomverbruik (0,43€) excl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo, de PV-installatie staat uit.
De wasmachine staat aan; heet programma. In de hete lucht oven liggen tomaatjes te drogen. De vaatwasser draait het heetste programma om de metalen wasemkap filters eens goed te wassen.

Nog de auto stofzuigen en op zolder uitgebreid alle stofnesten en spinrag wegzuigen.

Zometeen gaat er een brood in de oven. En vanmiddag, bij uitzondering, de was drogen met de wasdroger.
Normaliter drogen we altijd buiten, aan de waslijn. Veel frisser en kost geen extra kWh's.

Zo leveren al die huishoudelijke klusjes ook nog een paar euro op. :+

Volgens HA piekt ons verbruik nu ruim boven de 6kW; voor alle groepen wel te verstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
elektriekert schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Als de mensen zonder zonnepanelen een dynamisch contract nemen kunnen ze straks 3 uur lang geld terug krijgen voor stroomverbruik (0,43€) excl.
Ik denk dat ik een extra aansluiting ga aanvragen voor een laadpaal, met daarop een dynamisch contract. Als de auto dan in het weekend geladen moet worden, kan ik kiezen tussen de granny-lader (op de normale aansluiting met eigen PV), of bij negatieve prijzen op de extra laadpaal. Het verschil in prijs is dan ongeveer € 0,43 + € 0,168 = € 0,598/kWh. Stel ik kan de auto dan 3 uur laden met 11 kW/per uur, heb ik dus € 19,73 verdiend. Als ik dit in de zomer elk weekend kan doen en in de winter met een flink veel wind-energie ook, kan ik misschien wel 26 x 2 x € 19,73 = € 1026,17 verdienen. Dan zou ik de kosten er in 1 jaar terugverdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ehtweak schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:31:
Zo, de PV-installatie staat uit.
De wasmachine staat aan; heet programma. In de hete lucht oven liggen tomaatjes te drogen. De vaatwasser draait het heetste programma om de metalen wasemkap filters eens goed te wassen.

Nog de auto stofzuigen en op zolder uitgebreid alle stofnesten en spinrag wegzuigen.

Zometeen gaat er een brood in de oven. En vanmiddag, bij uitzondering, de was drogen met de wasdroger.
Normaliter drogen we altijd buiten, aan de waslijn. Veel frisser en kost geen extra kWh's.

Zo leveren al die huishoudelijke klusjes ook nog een paar euro op. :+

Volgens HA piekt ons verbruik nu ruim boven de 6kW; voor alle groepen wel te verstaan.
goed bezig, volgende stap, je PV installatie op marktplaats zetten, want die staat toch uit. ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Ik denk dat ik een extra aansluiting ga aanvragen voor een laadpaal, met daarop een dynamisch contract. Als de auto dan in het weekend geladen moet worden, kan ik kiezen tussen de granny-lader (op de normale aansluiting met eigen PV), of bij negatieve prijzen op de extra laadpaal. Het verschil in prijs is dan ongeveer € 0,43 + € 0,168 = € 0,598/kWh. Stel ik kan de auto dan 3 uur laden met 11 kW/per uur, heb ik dus € 19,73 verdiend. Als ik dit in de zomer elk weekend kan doen en in de winter met een flink veel wind-energie ook, kan ik misschien wel 26 x 2 x € 19,73 = € 1026,17 verdienen. Dan zou ik de kosten er in 1 jaar terugverdiend hebben.
Slim idee! Wist niet dat je een tweede aansluiting kon nemen interessant.
Dus dan kan je gewoon lid worden bij twee verschillende energiemaatschappijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MacD007 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:52:
[...]

goed bezig, volgende stap, je PV installatie op marktplaats zetten, want die staat toch uit. ? 8)7
Nee die zet hij weer aan als stroom geld kost.

Leuk dagelijks nadenken of je pv aan laat of niet en of je stroom kan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik heb mijn variabele gasprijs doorgekregen vanaf 1 Juli. dit is 1.29 per m3 gas. en dit is aanzienlijk goedkoper dan bij een vast jaar contract waar het gas 1.40 per m3 is. en dan zeggen ze dat het gas naar boven is?

volgens mij verdienen ze gewoon heel veel aan die vaste contracten!

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2023 13:16 . Reden: voorzichtig met de leestekens ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:05:
Ik heb mijn variabele gasprijs doorgekregen vanaf 1 Juli. dit is 1.29 per m3 gas. en dit is aanzienlijk goedkoper dan bij een vast jaar contract waar het gas 1.40 per m3 is. en dan zeggen ze dat het gas naar boven is?????????????????

volgens mij verdienen ze gewoon heel veel aan die vaste contracten!!!
Ik betaal 1.22 voor 3 jaar.
Jij mag in de winter weer 2.20 betalen of wat ze dan ook verzinnen. Ik betaal dan nog steeds 1.22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Nee die zet hij weer aan als stroom geld kost.

Leuk dagelijks nadenken of je pv aan laat of niet en of je stroom kan verbruiken.
Dat grapje kan ook alleen maar als je een dynamisch contract hebt, dat zet hij er weer niet bij, veel te veel gedoe. :? ik wil hem wel zien als het in Rusland weer vlink mis loopt deze winter. gasprijs van 5 a 6 euro (en ja, de stroomprijs gaat dus dan ook mee omhoog, omdat deze gekoppeld zijn.

daarom heb ik ook een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Ik betaal 1.22 voor 3 jaar.
Jij mag in de winter weer 2.20 betalen of wat ze dan ook verzinnen. Ik betaal dan nog steeds 1.22.
Daaag! zo hoog word het nooit . 2.20 is nog nooit geweest.
als het gas zo hoog word ben jij je vaste contract gelijk kwijt of gaat het energie bedrijf per direct faiiliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Daaag! zo hoog word het nooit . 2.20 is nog nooit geweest.
als het gas zo hoog word ben jij je vaste contract gelijk kwijt of gaat het energie bedrijf per direct faiiliet.
Vattenfall was 3,21 vanaf 1 januari voor elke m³ boven het tijdelijke prijsplafond. Dat plafond is er nog niet bewezen voor volgend jaar. En er is nog steeds oorlog met Rusland..

Daarbij gok ik erop dat Oxxio niet zomaar failliet gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 02-07-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MacD007 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Dat grapje kan ook alleen maar als je een dynamisch contract hebt, dat zet hij er weer niet bij, veel te veel gedoe. :?
Dat heb ik er idd niet expliciet bij gezet; maar als je de algemene topics m.b.t. deze onderwerpen een beetje volgt, had dat duidelijk(er) kunnen zijn. :+ Mea culpa.
daarom heb ik ook een vast contract.
Daarom heb ik al sinds begin 2022 geen vast contract meer.
Veels te duur. :+

Ik heb, sinds die enorme prijsstijgingen van energie, nog nooit zo'n lage energierekening gehad. Dus wat mij betreft: d:)b

Ben nog niet zover dat ik m'n HA setup zover heb ingeregeld dat 'ie die uurtarieven inleest en dan automagisch de PV-omvormer softwarematig uitschakelt. Kan dus wel, maar staat nog op de to-do-list.
Nu moet ik zelf nog de knop omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

drestar schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:05:
Ik heb mijn variabele gasprijs doorgekregen vanaf 1 Juli. dit is 1.29 per m3 gas. en dit is aanzienlijk goedkoper dan bij een vast jaar contract waar het gas 1.40 per m3 is. en dan zeggen ze dat het gas naar boven is?

volgens mij verdienen ze gewoon heel veel aan die vaste contracten!
2 weken terug voor 2 jaar vastgezet bij GC voor €1,245. Dynamisch bij ANWB zit al tijden rond de €1,10 dus €0,15 nu meer betalen terwijl ik 1 m3 per dag verbruik weegt gok ik wel op tegen de prijzen in okt-mrt want die liggen denk ik echt wel hoger dan €1,245.

Heb vanaf november vorig jaar blij gebruik gemaakt van dynamisch maar 2 jaar vast voor €1,245 lijkt me echt geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
GG85 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:38:
[...]

2 weken terug voor 2 jaar vastgezet bij GC voor €1,245. Dynamisch bij ANWB zit al tijden rond de €1,10 dus €0,15 nu meer betalen terwijl ik 1 m3 per dag verbruik weegt gok ik wel op tegen de prijzen in okt-mrt want die liggen denk ik echt wel hoger dan €1,245.

Heb vanaf november vorig jaar blij gebruik gemaakt van dynamisch maar 2 jaar vast voor €1,245 lijkt me echt geen slechte deal.
Nou ik zit bij Delta, die is wel wat duurder,

maar ik zie dat na 1 juli de prijzen voor stroom ook weer iets naar beneden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
jobr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Je geheugen is blijkbaar niet zo goed. Ze hebben een tijdje geleden de accijnzen verlaagd op de brandstof aan de pomp. Dat wordt nu gedeeltelijk ongedaan gemaakt. Dit heeft dus helemaal niets te maken met verhogen van belastingen.
Dat is net zoiets als dat de kinderbijslag die vorig verhoogd is geworden door de hoge inflatie en nu weer wordt verlaagd, terwijl de inflatie nog steeds hoog is. De cijfers spreken verder voor zich, de energie- en benzineprijzen zijn hier ten opzichte van andere Europese landen absurd hoog, en dat komt mede door al die belastingen en accijnzen.

[ Voor 30% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 02-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CryptosGoBrrr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Dat is net zoiets als dat de kinderbijslag die vorig verhoogd is geworden door de hoge inflatie en nu weer wordt verlaagd, terwijl de inflatie nog steeds hoog is. De cijfers spreken verder voor zich, de energie- en benzineprijzen zijn hier ten opzichte van andere Europese landen absurd hoog, en dat komt mede door al die belastingen en accijnzen.
Ja reden voor de kinderbijslag verlaging was de verlaging energieprijs.

In mijn beleving was de kinderbijslag een bijdrage voor spullen en boodschappen voor de kinderen te voorzien in levensonderhoud. Niet voor mijn energierekening. Maar dat blijkt dus anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:01:
Ja reden voor de kinderbijslag verlaging was de verlaging energieprijs.

In mijn beleving was de kinderbijslag een bijdrage voor spullen en boodschappen voor de kinderen te voorzien in levensonderhoud. Niet voor mijn energierekening. Maar dat blijkt dus anders
We mogen uiteraard niet klagen, de leefstandaard in Nederland is vrij hoog. Neemt niet weg dat ik het gewoon klote vind dat mijn zelfde shopper boodschappen in 3 jaar tijd 150 euro in plaats van 80 euro kost, en dat de kosten voor nutsvoorzieningen meer dan zijn verdubbeld. En breek me de bek niet open over die belachelijke plastictoeslagen die ondernemers sinds gisteren overal te pas en te onpas op moeten heffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CryptosGoBrrr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:04:
[...]

We mogen uiteraard niet klagen, de leefstandaard in Nederland is vrij hoog. Neemt niet weg dat ik het gewoon klote vind dat mijn zelfde shopper boodschappen in 3 jaar tijd 150 euro in plaats van 80 euro kost, en dat de kosten voor nutsvoorzieningen meer dan zijn verdubbeld. En breek me de bek niet open over die belachelijke plastictoeslagen die ondernemers sinds gisteren overal te pas en te onpas op moeten heffen...
Waarom zouden we niet mogen klagen? Tuurlijk heeft iemand in Afrika het slechter. Maar dan mag je nooit meer ergens over klagen. Er is altijd iemand ergens slechter.

Dat is geen reden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Dennis1812 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:11:
Waarom zouden we niet mogen klagen? Tuurlijk heeft iemand in Afrika het slechter. Maar dan mag je nooit meer ergens over klagen. Er is altijd iemand ergens slechter.

Dat is geen reden natuurlijk.
Zie eerdere reacties van enkele andere forumleden. Er zijn nog genoeg mensen die vinden dat we niet mogen mopperen, want zo slecht hebben we het niet. Of zoiets. Ik mopper er gewoon vrolijk op los verder. :*)
Pagina: 1 ... 90 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in OekraĆÆne zelf: Themaforum: oorlog in OekraĆÆne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden