Kan ook zijn dat de luchttemperatuur lager is dan die 27,5 graden, maar dat de wandthermostaat(?) de temperatuur van de muur waar hij aan is gemonteerd aangeeftVan der Berg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:25:
[...]
Ik woon hier al sinds de aanbouw oktober 2010. Ik ben nog steeds de eerste bewoner van hier. In 2010 was het volgens de laatste normen gebouwd.
Nu de airconditioning aan staat staan de ramen dicht. En is het binnen weer lekker koel in de woonkamer.
Even kijken wat de termostaat nu aangeeft, nog steeds 27,5 graden en de airconditioning staat op 19 graden
Heeft weinig met geluk te maken maar alles met eenmalige maatregelen.R0181 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:13:
[...]
Dan heb je geluk, op mijn (huur)hoekhuis schijnt heel de dag de zon tot hij onder gaat. In de slaapkamers is het nu zo rond de 29 graden en bij nog langere aanhoudende hitte zelfs over de 30, in de woonkamer momenteel 27,5, maar daar is het ook wel eens 30 geweest bij langdurige hitte.
Het is een langhuis waarbij de langste zijde (14 m) volledig ZZO-waarts georiënteerd is, de volledige ZZ0 zijde en een deel van de oost- en westzijde bestaat uit driedubbel glas van vloer tot plafond. De zon in dit seizoen staat op zuid van 8 uur tot minstens 18:00 uur.
Voor de glazen wanden van de leefruimte zitten buitenscreens + struiken en bomen met blasverliezende planten. Voor de slaapkamers zitten volhouten luiken die geen warmte doorlaten.
De buitenmuren bevatten 14 cm PIR en een houten buitenafwerking en het dak 26 cm rotswol. Zo blijft in de winter de stookwarmte binnen (binnenmuren van (spek)steen) en in de zomer de warmte buiten.
In een huurhuis kan je uiteraard weinig tot geen structurele aanpassingen doen.
Inderdaad, dan ook net wat ik gedaan heb.Isolatie is fijn om de warmte in de winter binnen te houden, maar zou ook fijn zijn om de warmte in de zomer buiten te houden, daar zou meer aan gedacht moeten worden met de steeds warmere zomers. In warme landen zie je ook vaak dat de huizen hele dikke muren hebben met luiken voor de ramen, dit houdt warmte buiten en bij kou de warmte binnen.
En bewust ook geen gesloten betonnen doos volledig afhankelijk van een ventilatiesysteem want dan moet je nu ook extra koelen. Wat je aan energie bespaart in de winter geeft men nu in de zomer blijkbaar met plezier terug uit onder het mom dat de energie uit PV dan toch "gratis" is.
Iedereen zijn eigen oplossing maar ik ga, waar het kan, voor eenmalige structurele maatregelen die de energierekening op langere termijn niet alleen naar nul brengt maar zelfs op jaarbasis positief maakt.
Dan voldoet je airco unit duidelijk niet voor slechts een ruimte van 65 m².Van der Berg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:25:
[...]
Even kijken wat de termostaat nu aangeeft, nog steeds 27,5 graden en de airconditioning staat op 19 graden
Ik zei ook niet dat je woning oud was maar dat het geen nieuwbouw meer was.
Het is niet omdat je nog steeds de eerste eigenaar/bewoner bent dat een woning dan nieuwbouw blijft.
Het resultaat van je warmtedoorslag (zelfs met airco) geeft duidelijk aan dat je woning niet meer voldoet aan de huidige vereisten => langdurig hete zomers tov minder koudere maar nattere winters.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 17:55 ]
De woonkamer is maar 24 m2 totaal met open keuken. 65m2 is de totale oppervlakte van onze woning. Onze slaapkamer is 23 m2IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:50:
[...]
Dan voldoet je airco unit duidelijk niet voor slechts een ruimte van 65 m².
Ik zei ook niet dat je woning oud was maar dat het geen nieuwbouw meer was.
Het is niet omdat je nog steeds de eerste eigenaar/bewoner bent dat een woning dan nieuwbouw blijft.
Het resultaat van je warmtedoorslag (zelfs met airco) geeft duidelijk aan dat je woning niet meer voldoet aan de huidige vereisten => langdurig hete zomers tov minder koudere maar nattere winters.
Ik had niet duidelijk uitgelegd
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 25-06-2023 17:59 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dat maakt het er niet bepaald beter opVan der Berg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:57:
[...]
De woonkamer is maar 24 m2 totaal met open keuken. 65m2 is de totale oppervlakte van onze woning. Onze slaapkamer is 23 m2
Ik had niet duidelijk uitgelegd
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb al meerdere van je posts met plezier gelezen maar ik denk dat het grote verschil met de meeste andere, toch wel het kostenplaatje is.IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:32:
[...]
Heeft weinig met geluk te maken maar alles met eenmalige maatregelen.
Het is een langhuis waarbij de langste zijde (14 m) volledig ZZO-waarts georiënteerd is, de volledige ZZ0 zijde en een deel van de oost- en westzijde bestaat uit driedubbel glas van vloer tot plafond. De zon in dit seizoen staat op zuid van 8 uur tot minstens 18:00 uur.
Voor de glazen wanden van de leefruimte zitten buitenscreens + struiken en bomen met blasverliezende planten. Voor de slaapkamers zitten volhouten luiken die geen warmte doorlaten.
De buitenmuren bevatten 14 cm PIR en een houten buitenafwerking en het dak 26 cm rotswol. Zo blijft in de winter de stookwarmte binnen (binnenmuren van (spek)steen) en in de zomer de warmte buiten.
In een huurhuis kan je uiteraard weinig tot geen structurele aanpassingen doen.
[...]
Inderdaad, dan ook net wat ik gedaan heb.
En bewust ook geen gesloten betonnen doos volledig afhankelijk van een ventilatiesysteem want dan moet je nu ook extra koelen. Wat je aan energie bespaart in de winter geeft men nu in de zomer blijkbaar met plezier terug uit onder het mom dat de energie uit PV dan toch "gratis" is.![]()
Iedereen zijn eigen oplossing maar ik ga, waar het kan, voor eenmalige structurele maatregelen die de energierekening op langere termijn niet alleen naar nul brengt maar zelfs op jaarbasis positief maakt.
Jouw posts doen mij vermoeden dat je beter in de "slappe was" zit dan menig ander, en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Ik denk dat het merendeel van ons in een rijtjeswoning zit en al blij is dat ze wat verduurzamingsmaatregelen kunnen nemen.
Mocht je mij scharen onder: de airco draait met gratis stroom van de zonnepanelen, deze was natuurlijk gehangen om de belachelijke gas prijzen een beetje te ontkomen.
En met succes.
Ondanks dat wij een "hoekhuis" hebben , hebben wij aan de vrije hoek wel gewoon buren, zei het met een brandgang ertussen.
Wellicht kan ik wat flinke bomen in hun tuin kwijt
Dat heb je dan toch verkeerd gedacht.elektriekert schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb al meerdere van je posts met plezier gelezen maar ik denk dat het grote verschil met de meeste andere toch wel het kostenplaatje is.
Jouw posts doen mij vermoeden dat je beter in de "slappe was" zit dan menig ander, daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Ik heb een modaal inkomen maar heb mijn woning niet aan de buitenkant verfraaid voor het oog van de buitenwereld (het is de kleinste en bijna oudste woning van heel de wijk) maar daarentegen alles ingezet op stap voor stap voornamelijk energetische renovaties.
Wanneer ik vergelijk met andere posters (omvang PV, inkomens die men in het FO topic als normaal aanneemt verbleekt mijn situatie daarbij).
Ik woon ook in Vlaanderen waar woningen duur geworden zijn maar blijkbaar niet zo hoog in prijs dan een woning in Nederland. Huiseigenaren (70% van de bevolking) wonen meestal ook in een vrijstaande woning en niet in een rijhuis.
De aankoopprijs van mijn vrijstaande woning bedroeg bv. 75.000 € (+35.000 € verspreid over 10 jaar) - wat me niet overdreven veel lijkt -en ik heb over de renovatie een achttal jaar gedaan (2011-2019) volgens de inkomsten zodat er geen leningskost was. Het was dan in se ook maar een totaal uitgewoond vakantieverblijf waar alleen de buitenmuren en het dak nog in reelijke staat waren en waar de tuin meer weghad van een overwoekerd bos dan van een aangename woonomgeving. Maar ik kon daar wel doorheen zien en de (renovatie)mogelijkheden naar waarde schatten.
Ik heb het aanleggen van gas (en de kost) ook gewoon overgeslagen en vooruitziend al in 2013 een A2W WP aangelegd voor CV en SWW en al in 2011 PV (5,6 kWp dus niet buitengewoon en in de tijd geplaatst met een renteloze groene lening waardoor de eigen kapitaalinleg slechts 500 € bedroeg). Er lag dan ook al - bewust om optimaal van de subsidies te genieten - bijna drie jaar PV op het dak voor ik de woning ging bewonen.
Gewoon niet voor het oog van een ander gewerkt, steeds voor mij de juiste prioriteiten gesteld en bovendien het nodige geduld aan de dag gelegd om de woning stap voor stap te renoveren in de staat die ze nu heeft.
Dus eerder doordacht en met het nodige geduld te werk gaan dan een kwestie van "geluk".
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 20:46 ]
Een vrijstaande woning vind je in NL in een leefbare staat niet snel onder de 400.000.IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:39:
[...]
Dat heb je dan toch verkeerd gedacht.
Ik heb een modaal inkomen maar heb mijn woning niet aan de buitenkant verfraaid voor het oog van de buitenwereld (het is de kleinste en bijna oudste woning van heel de wijk) maar daarentegen alles ingezet op stap voor stap voornamelijk energetische renovaties.
Wanneer ik vergelijk met andere posters (omvang PV, inkomens die men in het FO topic als normaal aanneemt verbleekt mijn situatie daarbij).![]()
Ik woon ook in Vlaanderen waar woningen duur geworden zijn maar blijkbaar niet zo hoog in prijs dan een woning in Nederland. Huiseigenaren (70% van de bevolking) wonen meestal ook in een vrijstaande woning en niet in een rijhuis. De aankoopprijs van mijn vrijstaande woning bedroeg bv. 75.000 € (+35.000 € verspreid over 10 jaar) - wat me niet overdreven veel lijkt -en ik heb over de renovatie een achttal jaar gedaan (2011-2019) volgens de inkomsten zodat er geen leningskost was.
Ik heb het aanleggen van gas (en de kost) ook gewoon overgeslagen en vooruitziend al in 2013 een A2W WP aangelegd voor CV en SWW en al in 2011 PV (5,6 kWp dus niet buitengewoon). Er lag dus al bijna drie jaar PV voor ik de woning ging bewonen.
Gewoon niet voor het oog van een ander gewerkt, steeds voor mij de juiste prioriteiten gesteld en bovendien het nodige geduld aan de dag gelegd om de woning te reoveren in de staat die ze nu heeft.
Vaak 500k+. Beetje regio afhankelijk en staat afhankelijk.
75k heb je met geluk een parkeerplaats voor. In aardbevingsgebied misschien een garagebox
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Voor 500k koop je wel zoiets: https://www.funda.nl/koop...uis-88384895-wiltskamp-9/Dennis1812 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:45:
[...]
Een vrijstaande woning vind je in NL in een leefbare staat niet snel onder de 400.000.
75k heb je met geluk een parkeerplaats voor. In aardbevingsgebied misschien een garagebox
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zoals ik al schreef werd de woning dan ook niet in een leefbare staat aangekocht. Dat is nu net het punt: op tijd aankopen op een locatie die op dat ogenblik niet gegeerd is en bereid zijn jaren geduld uit te oefenen en de handen een beetje zelf uit de mouwen te steken ipv ik wil alles hier en nu en hoeveel kan ik daarvoor maximaal lenen.Dennis1812 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:45:
[...]
Een vrijstaande woning vind je in NL in een leefbare staat niet snel onder de 400.000.
Het was ook geen 75.000 € maar 75.000 euro bij aankoop + tien jaar maandelijks afbetalen aan een totaalsom van 35.000€.
Ze heeft eerst tien jaar leeggestaan voordat ik vele week-ends alle rommel had afgebroken en afgevoerd en voor ik kon laten renoveren. Iedereen die een beetje een normale gezondheid heeft kan met een sloophamer, houweel, beitel en kruiwagen overweg of dit aanleren.
Ik ken verder niets van elektriciteit, leidingen, verwarming, tuinaanleg,.... maar was niet te beroerd om tijdens de renovaties voor iedere zelfstandige vakman als "hulpje" op te draven om alle materiaal af en aan te slepen. Scheelt ook al vlug een slok op de borrel.
Als het om het geld te doen was zou ik beter de woning ook terug slopen en de grond (officieel twee bouwgronden) te koop stellen. De grond alleen al zou in deze wijk nu minstens 650.000 € opbrengen.
Maar ik zou wel goed gek zijn want daar koop ik in de nabijgelegen stad dan een nieuwbouw duplex voor van een 120-150 m² zonder tuin, zonder berging, zonder garage/staanplaats. Maar wel met vloerverwarming en ventilatiesysteem C+, maar zonder airco.
Wie in Vlaanderen in de slappe was zit en in deze regio direct een instapklare woning wil met alles erop en eraan op een stukje grond van 10 are is ook vlug 700.000 - 900.000 € kwijt.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 21:06 ]
Dan krijg je de overlast van assielzoekers er gratis bij.John245 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:50:
[...]
Voor 500k koop je wel zoiets: https://www.funda.nl/koop...uis-88384895-wiltskamp-9/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Blijkbaar ben jij het tegenovergestelde van 'help mijn man is klusser', niet iedereen heeft zin, kunde en tijd om een half slooppand helemaal van onder tot boven op te knappen.IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:55:
[...]
Zoals ik al schreef werd de woning dan ook niet in een leefbare staat aangekocht. Dat is nu net het punt: op tijd aankopen op een locatie die op dat ogenblik niet gegeerd is en bereid zijn jaren geduld uit te oefenen en de handen een beetje zelf uit de mouwen te steken ipv ik wil alles hier en nu en hoeveel kan ik daarvoor maximaal lenen.
Het was ook geen 75.000 € maar 75.000 euro bij aankoop + tien jaar maandelijks afbetalen aan een totaalsom van 35.000€.
Ze heeft eerst tien jaar leeggestaan voordat ik vele week-ends alle rommel had afgebroken en afgevoerd en voor ik kon laten renoveren. Iedereen die een beetje een normale gezondheid heeft kan met een sloophamer, houweel, beitel en kruiwagen overweg of dit aanleren.
Als het om het geld te doen was zou ik beter de woning ook terug slopen en de grond (officieel twee bouwgronden) te koop stellen. De grond alleen al zou in deze wijk nu minstens 650.000 € opbrengen.
Maar ik zou wel goed gek zijn want daar koop ik in de nabijgelegen stad dan een nieuwbouw duplex voor van een 120-150 m² zonder tuin, zonder berging, zonder garage/staanplaats. Maar wel met vloerverwarming en ventilatiesysteem C+, maar zonder airco.
Ik woon in een huurwoning en ben afhankelijk van wat mijn woningstichting gaat verbeteren aan mijn huis, ik heb 6 zonnepanelen gekregen waar ik nu wel erg blij mee ben en 2 nieuwe dakramen, waar ik het nut dan weer niet van inzie. Over 2 jaar wordt de 16 jaar oude cv-ketel vervangen en de 34 jaar oude dubbelglas ramen plus de aluminium kozijnen zullen ook over een aantal jaren worden vervangen.
Kan je elke avond je tuinset binnen zetten.Jojan265 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:05:
[...]
Dan krijg je de overlast van assielzoekers er gratis bij.
Dan was mijn aanname volledig onjuistIvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:39:
[...]
Dat heb je dan toch verkeerd gedacht.
Wanneer ik vergelijk met andere posters (omvang PV, inkomens die men in het FO topic als normaal aanneemt verbleekt mijn situatie daarbij).![]()
Ik woon ook in Vlaanderen waar woningen duur geworden zijn maar blijkbaar niet zo hoog in prijs dan een woning in Nederland. Huiseigenaren (70% van de bevolking) wonen meestal ook in een vrijstaande woning en niet in een rijhuis.
De aankoopprijs van mijn vrijstaande woning bedroeg bv. 75.000 € (+35.000 € verspreid over 10 jaar) - wat me niet overdreven veel lijkt -en ik heb over de renovatie een achttal jaar gedaan (2011-2019) volgens de inkomsten zodat er geen leningskost was. Het was dan in se ook maar een totaal uitgewoond vakantieverblijf waar alleen de buitenmuren en het dak nog in reelijke staat waren en waar de tuin meer weghad van een overwoekerd bos dan van een aangename woonomgeving. Maar ik kon daar wel doorheen zien en de (renovatie)mogelijkheden naar waarde schatten.
Ik heb het aanleggen van gas (en de kost) ook gewoon overgeslagen en vooruitziend al in 2013 een A2W WP aangelegd voor CV en SWW en al in 2011 PV (5,6 kWp dus niet buitengewoon en in de tijd geplaatst met een renteloze groene lening waardoor de eigen kapitaalinleg slechts 500 € bedroeg). Er lag dan ook al - bewust om optimaal van de subsidies te genieten - bijna drie jaar PV op het dak voor ik de woning ging bewonen.
Gewoon niet voor het oog van een ander gewerkt, steeds voor mij de juiste prioriteiten gesteld en bovendien het nodige geduld aan de dag gelegd om de woning stap voor stap te renoveren in de staat die ze nu heeft.
Dus eerder doordacht en met het nodige geduld te werk gaan dan een kwestie van "geluk".

Ik werk hier voornamelijk voor het oog van mijn vrouw
Dat maakt ook dat we vanaf een energielabel E/F naar een B/C zijn gegaan. (Ons huis was volledig ongeïsoleerd (op 2cm losse EPS plaatjes in het dak na dan).
Vloer/muur/glas en dak
Maar ik niets anders dan vol lof voor de aanpak en keuzes die je hebt gemaakt.
Chapeau

Met 6 slaapkamers en een garage (caravan/camper) kan je er best wat in huis nemen.....Jojan265 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:05:
[...]
Dan krijg je de overlast van assielzoekers er gratis bij.
Gezien de staat van de woning is een aantal handige hulpjes wel nodig

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Goed onderhouden volgens omschrijving. En wel energielabel B ;-) Het moet alleen je smaak wel zijn ;-)Peet-je schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:18:
[...]
Met 6 slaapkamers en een garage (caravan/camper) kan je er best wat in huis nemen.....
Gezien de staat van de woning is een aantal handige hulpjes wel nodig
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 25-06-2023 21:26 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik was toen ik het pand afbrak en aan de renovatie begon niet eens "de man van" en ben geboren met de spreekwoordelijke twee rechterhanden.R0181 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:08:
[...]
Blijkbaar ben jij het tegenovergestelde van 'help mijn man is klusser', niet iedereen heeft zin, kunde en tijd om een half slooppand helemaal van onder tot boven op te knappen.
Heb dit project als (tijdelijke) alleenstaande afgehandeld. Voordeel is dan ook nog eens dat ik 100% eigenaar ben van deze woning en aan niemand verantwoording moet afleggen over de planning en het resultaat.
Zoals ik schreef heb je er niet al te veel kennis voor nodig. Afbreken leer je al doende en voor heropbouw kan men zich altijd laten bijstaan door een vakman.
En bij wijlen had ik ook wel eens zin in iets anders vandaar dat er jaren overheen gegaan zijn.
Bij gebrek aan slappe was was het dat of in een minder pand/omgeving gaan wonen of huurgeld aan een ander afdragen.
Het is maar waar je de eigen prioriteiten wil stellen.
Niet dat die van een ander daarom slechter zijn maar het punt was dat men er vanuit ging dat ik wel redelijk vermogend zou moeten zijn om te bereiken wat ik nu heb bereikt.
Soms moet je gewoon eerst de ploeg vastnemen en eerst jaren ploeteren op brakke grond, deze bewerken en zaaien voor je na jaren de vruchten van je werk kan plukken. Gewoonlijk komt niet veel vanzelf. Ik behoor in elk geval niet tot de categorie die het in de schoot geworpen kreeg. Maar moeilijk kan ook.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 21:50 ]
Tja, een cv ketel + isolatie en dubbel glas uit 1990 wellicht, althans ik zie geen HR++/+++ vermelding.John245 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:25:
[...]
Goed onderhouden volgens omschrijving. En wel energielabel B ;-) Het moet alleen je smaak wel zijn ;-)
Daarbij idd. de aanpassing van keuken en badkamer, gezien de uitvoeringen verwacht ik weinig publiek met dìe smaak....
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Was hier niet anders.elektriekert schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:13:
[...]
ongeïsoleerd (op 2cm losse EPS plaatjes in het dak na dan).
Vloer/muur/glas en dak
6 cm rotswol lag er op de zoldervloer en dat was het.
Buiten het dak en de buitenmuren is alles eruitgegaan. Tot en met de vloer tot op de welfsels.
Dat laatste was een tegenvaller want gezien ik daar niet doorheen kon (daaronder zat gewoon het grondwater) heb ik de vloer maar 4-6 cm kunnen isoleren.
Toen ik het gyproc plafond begon te slopen (nog op een houten kader) vielen de muizennesten me in de nek.
Geen idee wat het energielabel nu is want aan dat stuk papier heb ik nu geen nood.
Achteraf bekeken had ik het beter helemaal tegen de grond gegooid en een passief nieuwbouw gezet. Maar ja, achteraf......
Je kan overigens ook nu nog koopjes doen.
Dochter heeft in 2019 een stadwoning naast het stadspark gekocht voor 165.000 € (korting op vraagprijs van 240.000 € wegens bouwovertredingen). De gehele Covid periode gebruikt om op de buitenmuren na (zelfs het dak is eraf gegaan) alles te slopen en te laten heropbouwen. Inclusief zonnepalen, ventilatiesysteem en volledig ingericht naar eigen smaak een totaalkost van 350.000 €. Woning is nu geschat op 430.000 €. Energieklasse A is het resultaat (attest was in dit geval nodig om de renteloze lening van de stad te verkrijgen en vijf jaar vrijstelling van woonbelasting (onroerende voorheffing).
Dat is dan vlug verdiend tijdens een tweetal jaar dat je toch bijna niets anders kon doen.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 21:49 ]
Achteraf had ik hier ook sommige keuzes anders gemaakt.IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Was hier niet anders.
6 cm rotswol lag er op de zoldervloer en dat was het.
Buiten het dak en de buitenmuren is alles eruitgegaan. Tot en met de vloer tot op de welfsels.
Dat laatste was een tegenvaller want gezien ik daar niet doorheen kon (daaronder zat gewoon het grondwater) heb ik de vloer maar 4-6 cm kunnen isoleren.
Toen ik het gyproc plafond begon te slopen (nog op een houten kader) vielen de muizennesten me in de nek.
Geen idee wat het energielabel nu is want aan dat stuk papier heb ik nu geen nood.
Achteraf bekeken had ik het beter helemaal tegen de grond gegooid en een passief nieuwbouw gezet. Maar ja, achteraf......
Je kan overigens ook nu nog koopjes doen.
Dochter heeft in 2019 een stadwoning naast het stadspark gekocht voor 165.000 € (korting op vraagprijs van 240.000 € wegens bouwovertredingen). De gehele Covid periode gebruikt om op de buitenmuren na (zelfs het dak is eraf gegaan) alles te slopen en te laten heropbouwen. Inclusief zonnepalen, ventilatiesysteem en volledig ingericht naar eigen smaak een totaalkost van 350.000 €. Woning is nu geschat op 430.000 €. Energieklasse A is het resultaat (attest was in dit geval nodig om de renteloze lening van de stad te verkrijgen en vijf jaar vrijstelling van woonbelasting (onroerende voorheffing).
Dat is dan vlug verdiend tijdens een tweetal jaar dat je toch bijna niets anders kon doen.
Bijvoorbeeld vloerverwarming, dit houdt mij nog tegen om nu al voor een A2W waterpomp te gaan.
Ik denk dat de koopjes in Nederland iets moeilijker zijn, maar wellicht zijn die er ook nog prima te vinden.
Wij hebben ons eerste huis gekocht wat ook in principe het huis is waar we ons hele leven willen blijven wonen.
Het voldoet aan al onze eisen iig maar zeg nooit nooit.
Het precieze energielabel weten wij ook niet. We hebben geen nieuwe aangevraagd.
En het beton deel van de vloer hebben we er ook niet uitgehaald.
Hoe daar de isolatie is weten we helaas ook niet.
Maar we zijn erg blij met ons huis ookal ben ik nog steeds niet klaar met verbouwen
Geen VVV hier op de A2W.elektriekert schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:54:
[...]
Achteraf had ik hier ook sommige keuzes anders gemaakt.
Bijvoorbeeld vloerverwarming, dit houdt mij nog tegen om nu al voor een A2W waterpomp te gaan.
Gewoon ventiloconvectoren. Reageert vlugger op zoninstraling dan VVV.
Wanneer in de winter de zon door de ramen schijnt kan de A2W volledig uit en dat zou bij VVV te lang duren om af te koelen en terug op te warmen.
Wij vinden vloerverwarming wel super comfortabelIvoB2 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 02:22:
[...]
Geen VVV hier op de A2W.
Gewoon ventiloconvectoren. Reageert vlugger op zoninstraling dan VVV.
Wanneer in de winter de zon door de ramen schijnt kan de A2W volledig uit en dat zou bij VVV te lang duren om af te koelen en terug op te warmen.
Lijkt erop dat Eneco toch de meeste zekerheid met een vast 1 jaars contract biedt voor als je correct wilt salderen met een overschot. Vaste kosten zijn relatief laag en je krijgt nog 22 euro cashback via cashbacknl.nl.
Het enige nadeel is dat ik dan wel een soort van mijn ziel verkoop. Dat ze vorig jaar zomaar de terugleververgoeding uit het niets hebben aangepast is niet ok.
Iemand nog advies voor een energieleverancier waarvan je ook weet dat die correct saldeert? Ben wanhopig.
Het enige nadeel is dat ik dan wel een soort van mijn ziel verkoop. Dat ze vorig jaar zomaar de terugleververgoeding uit het niets hebben aangepast is niet ok.
Iemand nog advies voor een energieleverancier waarvan je ook weet dat die correct saldeert? Ben wanhopig.
EnergieDirect.banaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:35:
Lijkt erop dat Eneco toch de meeste zekerheid met een vast 1 jaars contract biedt voor als je correct wilt salderen met een overschot. Vaste kosten zijn relatief laag en je krijgt nog 22 euro cashback via cashbacknl.nl.
The best is yet to come
Ik heb een doorzonwoning en daar zat ook nog dubbelglas in uit 1982, heb dat laten vervangen door HR++ glas, wat een verschil (zowel in winter als zomer)! Enige waar ik later achter kwam dat er dus ook HR++ met zonwering/coating beschikbaar is tegenwoordig, wel jammer achteraf.Peet-je schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:38:
[...]
Tja, een cv ketel + isolatie en dubbel glas uit 1990 wellicht, althans ik zie geen HR++/+++ vermelding.
Daarbij idd. de aanpassing van keuken en badkamer, gezien de uitvoeringen verwacht ik weinig publiek met dìe smaak....
Enige wat ik nog wil doen is het dubbelglas uit de achterpui vervangen door HR++ glas.
Het resultaat van een zonnewerende coating kan nooit op tegen een buitenscreen.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Enige waar ik later achter kwam dat er dus ook HR++ met zonwering/coating beschikbaar is tegenwoordig, wel jammer achteraf.
In het zomerseizoen en wanneer de zon vol op het glas staat zal het nooit de warmte volledig buiten kunnen houden dus vrij nutteloos. In de tussenseizoenen houdt het echter een deel van de warmte buiten wanneer je dat juist niet wil (en kan een screen gedeeltelijk of volledig open).
Ieder zijn ding.elektriekert schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:54:
[...]
Wij vinden vloerverwarming wel super comfortabel
Wij hebben zowel A2A, A2W en speksteen.
Van de drie types verwarming kan, voor ons, niets op tegen het comfort van de speksteen. De stralingsgolf van deze warmte dringt door in alle materialen (muren, meubels, vloer,....).
We hebben overigens ook overal houten vloeren wat niet zo goed samengaat met VVV (maar in de zomer welk lekker koel aanvoelt aan de voeten en in de tussenseizoenen en winter een warm gevoel geeft).
Vandebron.banaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:35:
Vandebron geeft tijdelijk geen vaste contracten aan zonnepanelenhouders. Ze hadden aangegeven dat vanwege een technisch verhaal (overbelasting van het net bla...) ze soms verlies lijden. Dus dit is voor nu geen optie. Anders zou ik inderdaad bij Vandebron blijven.
Oxxiobanaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:35:
Ah, ik zie het nu ja. Bijzonder. Gelukkig sloot ik de mijne een paar maanden terug al af.banaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:30:
[...]
Vandebron geeft tijdelijk geen vaste contracten aan zonnepanelenhouders. Ze hadden aangegeven dat vanwege een technisch verhaal (overbelasting van het net bla...) ze soms verlies lijden. Dus dit is voor nu geen optie. Anders zou ik inderdaad bij Vandebron blijven.
Is toch de soort van online variant van Eneco? Is gewoon een 100 procent dochter van Eneco.
Je wordt linksom of rechtsom toch genaaid, bij wie je ook zit. Al is Eneco wel de smerigste naar mijn weten (ook uit eigen ervaring).Davidrrr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:14:
[...]
Is toch de soort van online variant van Eneco? Is gewoon een 100 procent dochter van Eneco.
Ik heb de gok op Oxxio ook genomen, 3 jaar vast maar heb geen PV dus dat "scheelt" in mijn geval.
Ja klopt maar goedkoperDavidrrr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:14:
[...]
Wat was er dan met eneco?ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Je wordt linksom of rechtsom toch genaaid, bij wie je ook zit. Al is Eneco wel de smerigste naar mijn weten (ook uit eigen ervaring).
Ik heb de gok op Oxxio ook genomen, 3 jaar vast maar heb geen PV dus dat "scheelt" in mijn geval.
Volgens mij is er geen enkele energiemaatschappije met een positieve rating
Ik heb overigens ook oxxio omdat greenchoice duurder was en veel problemen las over rekening met zonnepanelen
Ik heb wel Eneco. Ik heb dat lang gehad zonder gedoe. Daarna naar dynamisch gas ANWB en stroom Engie gegaan. Toevallig sinds gisteren is mijn 3 jaar Eneco ingegaan voor de 1,24 voor gas en 0,37/0,32 voor stroom. Aangezien ik vrijwel alles kan salderen is het daltarief voor mij bepalend maar nog steeds eurowerk. Ik ben hier nog steeds wel blij mee. Ik heb nooit een probleem gehad met Eneco en om die reden weer gekozen voor Eneco ipv Oxxio.
Weigeren om ketelonderhoud te doen om zo een nieuwe ketel te kunnen verkopen, terwijl je er wel voor hebt betaald.Hp68 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:28:
[...]
Wat was er dan met eneco?
Ik heb overigens ook oxxio omdat greenchoice duurder was en veel problemen las over rekening met zonnepanelen
En destijds met WE hebben ze een vuil spelletje gespeeld met de overname van de klanten (en ja de ACM heeft ook blaam), maar ze houden de hand boven elkaars hoofd.
En dan woeker tarieven opleggen waarbij er echt veel mensen bewust de schuld in zijn geduwd voor een "quickwin".
Bij de netbeheerders hebben ze toen ook hard afgedwongen dat klanten niet konden overstappen... November was best fris toen (2021) en ik moest 350 euro aftikken voor 1 enkele maand. De tarieven werden ook pas kenbaar gemaakt nadat de levering was begonnen.
De andere leveranciers hebben in december heel wat mensen kunnen overnemen en boden veeeeel lagere tarieven (tussen de 1 en 1,2 euro per m3).
Je maakt dan gewoon bewust misbruik van de situatie om over lijken te gaan. De andere leveranciers heb ik dergelijke sprongen nog niet zien maken, wel dat ze de tarieven verhoogde nadat de gasprijs omhoog schoot, maar dat is ook grotendeels ervoor zorgen om zelf niet failliet te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 26-06-2023 12:36 ]
Vattenfall gaat net zo hard over lijken en houdt zich niet aan afspraken. Maar dat is mijn individuele casus.
Ik ben benieuwd naar Oxxio. In elk geval 3 jaar lang betaalbaar.
Nog 2 dagen hier, maar heb verder niks meer vernomen na de contractbevestiging. Zowel van Oxxio of Engie (waar ik nu nog zitDennis1812 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:46:
Vattenfall gaat net zo hard over lijken en houdt zich niet aan afspraken. Maar dat is mijn individuele casus.
Ik heb 6-6 contract bevestiging gehad en 2 dagen later opzegging van Vattenfall (door Oxxio geiniteerd). Ik gok dat t wel goedkomt.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Nog 2 dagen hier, maar heb verder niks meer vernomen na de contractbevestiging. Zowel van Oxxio of Engie (waar ik nu nog zit), dus ben benieuwd of het allemaal goed gaat...
Vorig jaar hadden ze rond september plots de terugleveringvergoeding aangepast.Hp68 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:28:
[...]
Wat was er dan met eneco?
Ik blijf variabel contract houden. dat is goedkoper dan een vast contract
Nu nog wel, maar straks in de winter ook nog?drestar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:19:
Ik blijf variabel contract houden. dat is goedkoper dan een vast contract
Ik heb ook nog niets van Engie gehoord, maar mijn ervaring met vele leveranciers in het verleden zegt me dat alles goed komt. Ik heb het vaker meegemaakt dat je pas bericht krijgt van je vorige leverancier wanneer het contract bij de nieuwe ingaat.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Nog 2 dagen hier, maar heb verder niks meer vernomen na de contractbevestiging. Zowel van Oxxio of Engie (waar ik nu nog zit), dus ben benieuwd of het allemaal goed gaat...
Bij mij gaat Oxxio vanaf 29-6 leveren, je kan ook bij je netbeheerder kijken wie je leverancier is per 28-6, normaal gesproken moet daar dan vanaf die dag Oxxio staan.
p.s., wel vreemd eigenlijk dat Oxxio geen volle maand hanteert ivm de opzegtermijn bij Engie, ik heb op 6-6 het contract afgesloten en volgens Oxxio gaan ze op 29-6 leveren, dus ipv een maand, 23 dagen.
Engie hield zich wel precies aan die maand toen we van Eneco naar Engie overstapten.
[ Voor 16% gewijzigd door R0181 op 26-06-2023 14:24 ]
Heb even een account aangemaakt bij Stedin... maar de account verificatie verloopt via de postR0181 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik heb ook nog niets van Engie gehoord, maar mijn ervaring met vele leveranciers in het verleden zegt me dat alles goed komt. Ik heb het vaker meegemaakt dat je pas bericht krijgt van je vorige leverancier wanneer het contract bij de nieuwe ingaat.
Bij mij gaat Oxxio vanaf 29-6 leveren, je kan ook bij je netbeheerder kijken wie je leverancier is per 28-6, normaal gesproken moet daar dan vanaf die dag Oxxio staan.
p.s., wel vreemd eigenlijk dat Oxxio geen volle maand hanteert ivm de opzegtermijn bij Engie, ik heb op 6-6 het contract afgesloten en volgens Oxxio gaan ze op 29-6 leveren, dus ipv een maand, 23 dagen.

Klopt, ik heb ook Stedin, ik wou inloggen, moet ik weer wachten op een brief met een inlogcode. Ik heb dat vorig jaar ook gehad, dat het inloggen omslachtiger werd en moest wachten op zo'n brief met code.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Heb even een account aangemaakt bij Stedin... maar de account verificatie verloopt via de post
je zat dus bij een bedrijf dat falliet ging en na ingrijpen door de ACM en volgens de daarvoor geldende regels ben je bij Eneco terecht gekomen. Die 1 maand blokkade op overstappen is onderdeel van die regels.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:34:
[...]
Weigeren om ketelonderhoud te doen om zo een nieuwe ketel te kunnen verkopen, terwijl je er wel voor hebt betaald.
En destijds met WE hebben ze een vuil spelletje gespeeld met de overname van de klanten (en ja de ACM heeft ook blaam), maar ze houden de hand boven elkaars hoofd.
En dan woeker tarieven opleggen waarbij er echt veel mensen bewust de schuld in zijn geduwd voor een "quickwin".
Bij de netbeheerders hebben ze toen ook hard afgedwongen dat klanten niet konden overstappen... November was best fris toen (2021) en ik moest 350 euro aftikken voor 1 enkele maand. De tarieven werden ook pas kenbaar gemaakt nadat de levering was begonnen.
De andere leveranciers hebben in december heel wat mensen kunnen overnemen en boden veeeeel lagere tarieven (tussen de 1 en 1,2 euro per m3).
Je maakt dan gewoon bewust misbruik van de situatie om over lijken te gaan. De andere leveranciers heb ik dergelijke sprongen nog niet zien maken, wel dat ze de tarieven verhoogde nadat de gasprijs omhoog schoot, maar dat is ook grotendeels ervoor zorgen om zelf niet failliet te gaan.
Ik zie niet wat de Eneco hier fout heeft gedaan. Als er al iemand een fout heeft gemaakt ben je het zelf geweest door een contract af te sluiten bij een cowboy bedrijf dat dus promt omviel toen de markt slecht werd.
Ik was ook 1 van de 90.000 ex-Welkom klanten die vanwege de toen absurde tarieven zich flink benadeeld voelde door Eneco, er werden ons voor toen extreem hoge tarieven opgedrongen die helemaal niet marktconform waren, of die Eneco voor eigen klanten berekende met variabele contracten. Er was niet voor niets zoveel ophef over, was wekenlang in het nieuws en er werden zelfs kamervragen over gesteld.hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:06:
[...]
je zat dus bij een bedrijf dat falliet ging en na ingrijpen door de ACM en volgens de daarvoor geldende regels ben je bij Eneco terecht gekomen. Die 1 maand blokkade op overstappen is onderdeel van die regels.
Ik zie niet wat de Eneco hier fout heeft gedaan. Als er al iemand een fout heeft gemaakt ben je het zelf geweest door een contract af te sluiten bij een cowboy bedrijf dat dus promt omviel toen de markt slecht werd.
En over cowboy bedrijf? Ik heb bij diverse leveranciers gezeten die een aantal jaren geleden ook die benaming zouden verdienen, maar nog steeds bestaan. Ik heb bij Energie Direct, Budget Energie, Greenchoice en Innova gezeten toen ze nog maar pas bestonden en dus toen ook cowboy bedrijven waren, maar ze bestaan nog steeds.
Als consument ging je er vanuit dat de ACM voldoende controle uitoefende op leveranciers, consumenten hadden geen inzicht over hoe een bedrijf er financieel voorstond en of er een faillisement dreigde. Achteraf is het makkelijk praten, het zal toch niet zo zijn dat al die slachtoffers van faillisementen van te voren konden weten dat hun leveranciers failliet zouden gaan?
Toeval of niet, ik werd 10 minuten geleden gebeld door Eneco, of ik als ex-klant (1 maand) interesse had in een nieuw vast contract.

[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 26-06-2023 15:31 ]
ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Heb even een account aangemaakt bij Stedin... maar de account verificatie verloopt via de post
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ewaHFHXO1CsFHdzMit1k59oe.gif?f=user_large)
Nou niet plots. Daar is gewoon vooraf over gecommuniceerd door Eneco. Vond het ook jammer aangezien ik ook bij Eneco zit met panelen en wat overproductie, maar zag toen ook wel dat overstappen ook geen verbetering zou geven.banaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Vorig jaar hadden ze rond september plots de terugleveringvergoeding aangepast.
Ik heb geen seconde medelijden met je. *knip*R0181 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:22:
[...]
Ik was ook 1 van de 90.000 ex-Welkom klanten die vanwege de toen absurde tarieven zich flink benadeeld voelde door Eneco, er werden ons voor toen extreem hoge tarieven opgedrongen die helemaal niet marktconform waren, of die Eneco voor eigen klanten berekende met variabele contracten. Er was niet voor niets zoveel ophef over, was wekenlang in het nieuws en er werden zelfs kamervragen over gesteld.
En over cowboy bedrijf? Ik heb bij diverse leveranciers gezeten die een aantal jaren geleden ook die benaming zouden verdienen, maar nog steeds bestaan. Ik heb bij Energie Direct, Budget Energie, Greenchoice en Innova gezeten toen ze nog maar pas bestonden en dus toen ook cowboy bedrijven waren, maar ze bestaan nog steeds.
Als consument ging je er vanuit dat de ACM voldoende controle uitoefende op leveranciers, consumenten hadden geen inzicht over hoe een bedrijf er financieel voorstond en of er een faillisement dreigde. Achteraf is het makkelijk praten, het zal toch niet zo zijn dat al die slachtoffers van faillisementen van te voren konden weten dat hun leveranciers failliet zouden gaan?
Toeval of niet, ik werd 10 minuten geleden gebeld door Eneco, of ik als ex-klant (1 maand) interesse had in een nieuw vast contract.
Maar als dat hoppen dan een keer verkeerd uitpakt en je fors duurder uitbent dan is het ineens de schuld van de leverancier of de ACM.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2023 13:08 . Reden: Laat het persoonlijk oordelen achterwege aub. ]
Wat een gefrustreerde reactie is dit, blijkbaar ken je mij persoonlijk, met dat borstkloppen?hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb geen seconde medelijden met je. *knip* Maar als dat hoppen dan een keer verkeerd uitpakt en je fors duurder uitbent dan is het ineens de schuld van de leverancier of de ACM.
En nee, je hoeft geen medelijden met mij te hebben, dat contract hoppen heeft altijd goed uitgepakt. De overheid stimuleerde dat overstappen juist na de privatisering, dat overstappen zou lonen. Alleen bij Welkom ging het fout, maar heb al mijn geld wat ik tegoed had kunnen terughalen via stornering en MOI's.
[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2023 14:39 . Reden: Quote aangepast ]
Plots, als in discutabel of het volgens de regels is.EdwinB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Nou niet plots. Daar is gewoon vooraf over gecommuniceerd door Eneco. Vond het ook jammer aangezien ik ook bij Eneco zit met panelen en wat overproductie, maar zag toen ook wel dat overstappen ook geen verbetering zou geven.
Wat Eneco fout heeft gedaan is dat ze met tarieven kwamen die ruim boven de normale tarieven lagen. Tarieven waar niemand naar toe zou overstappen als het vrijwillig was gegaan. Het probleem is dus niet zozeer hoe de overstap is gegaan, want dat stuk is gewoon vastgelegd. Het probleem is wel dat er misbruik van gemaakt is dat mensen verplicht naar ze over moesten stappen. Als Eneco op dat moment gangbare tarieven had gebruikt, had je heel wat minder geklaag gehoord.hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:06:
[...]
je zat dus bij een bedrijf dat falliet ging en na ingrijpen door de ACM en volgens de daarvoor geldende regels ben je bij Eneco terecht gekomen. Die 1 maand blokkade op overstappen is onderdeel van die regels.
[removed]
Je geeft nog steeds de schuld aan Eneco. Echter het is de ACM die de overname en tegen welke tarieven vaststeld. Leveranciers kunnen zich hiervoor aanmelden .In principe kiest de ACM de goedkoopste.redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Wat Eneco fout heeft gedaan is dat ze met tarieven kwamen die ruim boven de normale tarieven lagen. Tarieven waar niemand naar toe zou overstappen als het vrijwillig was gegaan. Het probleem is dus niet zozeer hoe de overstap is gegaan, want dat stuk is gewoon vastgelegd. Het probleem is wel dat er misbruik van gemaakt is dat mensen verplicht naar ze over moesten stappen. Als Eneco op dat moment gangbare tarieven had gebruikt, had je heel wat minder geklaag gehoord.
Als daar tarieven uitkomen die ruim boven markt-conform zitten gaat er toch iets fout. En dat begint met Eneco die die veel te hoge tarieven aanbiedt, maar dat gaat ook fout bij de ACM die dit accepteert. Dus ja, ik leg de schuld daarvan vooral bij Eneco die duidelijk misbruik maken van zo'n situatie.hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Je geeft nog steeds de schuld aan Eneco. Echter het is de ACM die de overname en tegen welke tarieven vaststeld. Leveranciers kunnen zich hiervoor aanmelden .In principe kiest de ACM de goedkoopste.
[removed]
Stel je zelf eens de vraag. Als de ACM de leverancier met de laagste prijs gekozen heeft, wat vroegen andere leveranciers dan wel niet.redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:29:
[...]
Als daar tarieven uitkomen die ruim boven markt-conform zitten gaat er toch iets fout. En dat begint met Eneco die die veel te hoge tarieven aanbiedt, maar dat gaat ook fout bij de ACM die dit accepteert. Dus ja, ik leg de schuld daarvan vooral bij Eneco die duidelijk misbruik maken van zo'n situatie.
Nog een vraag waarom zou een leverancier de problemen en risico's van een falliet bedrijf op zich nemen zonder dat daar een forse premie voor betaald wordt..
Je bent keihard tegen de effecten van een verkeerde keuze aangelopen en jij geeft Eneco de schuld als daar gevolgen voor jouw aan vast ztitten. Ik heb geen enkel respect voor mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar niet bereidt zijn de gevolgen daarvan te accpeteren als het fout gaat.
Wel even heel goed je huiswerk doen eerst:
- energieleveranciers matchen inkoop met verkoop.
- op het moment dat ze plotseling een grote klantengroep erbij krijgen moeten ze op dat moment ook de inkoop regelen (voor dezelfde termijnen als waarvoor de klanten de tarieven krijgen aangeboden (dus ws. 6 maanden).
- de handelsmarkt was toen heel volatiel en hoog.
- op het moment dat ze plotseling een grote klantengroep erbij krijgen moeten ze op dat moment ook de inkoop regelen (voor dezelfde termijnen als waarvoor de klanten de tarieven krijgen aangeboden (dus ws. 6 maanden).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt, achteraf blijkt dat er schimmige afspraken zijn gemaakt tussen Welkom Energie, Eneco en de ACM, Eneco heeft het complete klantenbestand voor 2 miljoen gekocht van Welkom en kreeg zo 90.000 klanten in de schoot geworpen, die extreme tarieven midden in het stookseizoen opgedrongen kregen. Nieuwe klanten die een modelcontract bij Eneco namen waren veel goedkoper uit dan de ex-Welkom klanten die niet konden of mochten kiezen. Er is een zeer uitgebreid topic hierover bij Tweakers, waarin alles staat over hoe de nasleep van het faillissement verlopen is en wat oa de rol van de ACM hierin was. Afhandeling faillissement Welkom Energieredwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:29:
[...]
Als daar tarieven uitkomen die ruim boven markt-conform zitten gaat er toch iets fout. En dat begint met Eneco die die veel te hoge tarieven aanbiedt, maar dat gaat ook fout bij de ACM die dit accepteert. Dus ja, ik leg de schuld daarvan vooral bij Eneco die duidelijk misbruik maken van zo'n situatie.
Hier een artikel van toen hoe extreem ver de tarieven boven de toen markt conforme tarieven uitstaken, niet voor niets heeft Eneco vorig jaar ondanks de energiecrisis toch nog 380 miljoen euro winst gemaakt, van die 90.000 ex-Welkom klanten zullen er genoeg zijn blijven hangen bij Eneco.
https://www.rtlnieuws.nl/...%20voor%20het%20daltarief.
[ Voor 12% gewijzigd door R0181 op 26-06-2023 16:58 ]
Wij hebben hier al decennia variabel en ondanks dat dit een jaren 30 label F tochtkrot is, hebben we hier geen nachtmerries van de hoge(re)* energiekosten. Het is wel gestegen, maar geen nachtmerrieverhalen zoals die her en der in de media zijn te vinden.
*Van €120p/m met elk jaar paar honderd terug naar €140p/m.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even voor de duidelijkheid, ik ben nergens tegen aan gelopen.hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Stel je zelf eens de vraag. Als de ACM de leverancier met de laagste prijs gekozen heeft, wat vroegen andere leveranciers dan wel niet.
Nog een vraag waarom zou een leverancier de problemen en risico's van een falliet bedrijf op zich nemen zonder dat daar een forse premie voor betaald wordt..
Je bent keihard tegen de effecten van een verkeerde keuze aangelopen en jij geeft Eneco de schuld als daar gevolgen voor jouw aan vast ztitten. Ik heb geen enkel respect voor mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar niet bereidt zijn de gevolgen daarvan te accpeteren als het fout gaat.
Ik vind alleen de manier waarop er met zo'n faillisement wordt omgegaan door zowel de energieboeren als de ACM gewoon schandalig. Daarbij hebben ze helemaal geen risico, want dat risico is voor zo'n energieboer net zo groot als dat die klanten zelf over zouden stappen. En dan komen ze wel uit met een normaal tarief.
En dat ze wat extra rekenen omdat er heel veel klanten bijkomen waarvan een gedeelte waarschijnlijk na een maand weer weg gaat snap ik ook best. Aan de andere kant krijgen ze er wel plotseling een heel aantal klanten bij, want het is ook bekend dat er een heel gedeelte weer blijft hangen. Hoe dan ook waren de tarieven die hier werden gebruikt wel heel erg overdreven.
[removed]
Even zelf je huiswerk doen, de prijzen die gevraagd werden, waren een heel stuk hoger dan de prijzen die de normale nieuwe klanten kregen. Nieuwe klanten waarvoor ze ook diezelfde inkoop moesten regelen. Maar zie ook hierboven wat @R0181 hierboven al aangeeft. Wat jij hier zegt is precies wat Eneco ook als reden gebruikt, maar de gebruikte tarieven zijn met geen mogelijkheid te matchen met de toenmalige tarieven voor zowel consumenten als de tarieven op de energiemarkt.BarryH schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:44:
[removed]
Heb niet helemaal voor ogen wat je daar ong. voor moet betalen, maar schat in dat er in die woning van 5 ton best wel wat m² glasoppervlak vervangen moeten worden + CV t.z.t. (of nu i.v.m. huur) + "oude" isolatie + (al dan niet reguliere) kosten/verbouwing.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Ik heb een doorzonwoning en daar zat ook nog dubbelglas in uit 1982, heb dat laten vervangen door HR++ glas, wat een verschil (zowel in winter als zomer)! Enige waar ik later achter kwam dat er dus ook HR++ met zonwering/coating beschikbaar is tegenwoordig, wel jammer achteraf.
Enige wat ik nog wil doen is het dubbelglas uit de achterpui vervangen door HR++ glas.
Trek je knip maar wagenwijd open.
Energielabel B is hier i.m.o. discutabel en tevens is de locatie niet echt ideaal (understatement).
Eneco was niet verplicht om het klantenbestand over te nemen, ze betaalden hier 2 miljoen euro voor, dit zullen ze toch niet alleen maar hebben gedaan vanwege meelevendheid met de ex-Welkom klanten? Eneco is momenteel in Japanse handen, die aandeelhouders willen winst zien en ze kregen gelijk, vorig jaar toch nog 380 miljoen euro winst voor Eneco ondanks dat er een energiecrisis was.BarryH schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:44:
Met €120p/m moet je wel heel weinig gas/elektra verstoken of je moet zonnepanelen hebben, zeker als je het over een label-F woning hebt (en niet achteraf nog geisoleerd hebt). Dat zijn iig geen tarieven die je kunt gebruiken om het 'normale' gezin in Nederland van advies te voorzien.Raven schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:01:
[...]
Wij hebben hier al decennia variabel en ondanks dat dit een jaren 30 label F tochtkrot is, hebben we hier geen nachtmerries van de hoge(re)* energiekosten. Het is wel gestegen, maar geen nachtmerrieverhalen zoals die her en der in de media zijn te vinden.
Ik heb hier nl. zelf een label-G woning, maar wel geisoleerd en van zonnepanelen voorzien waardoor het nu een A/B-label zou moeten hebben, en dan kom ik alsnog rond zo'n bedrag uit.
[removed]
En dat met een ACM die aangeeft dat alles heel netjes is gedaan en ze zeker niet te hoge tarieven hebben gebruikt...... En dan vinden ze het nog raar ook dat mensen zulke 'toezichthouders' steeds meer gaan wantrouwenR0181 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Eneco was niet verplicht om het klantenbestand over te nemen, ze betaalden hier 2 miljoen euro voor, dit zullen ze toch niet alleen maar hebben gedaan vanwege meelevendheid met de ex-Welkom klanten? Eneco is momenteel in Japanse handen, die aandeelhouders willen winst zien en ze kregen gelijk, vorig jaar toch nog 380 miljoen euro winst voor Eneco ondanks dat er een energiecrisis was.
[removed]
Lees net dat Vattenfall het salderen gaat aanpassen ivm de kosten en baten.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Stel jij jezelf ook eens een vraag over respecthanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Stel je zelf eens de vraag.....
Ik heb geen enkel respect voor mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar niet bereidt zijn de gevolgen daarvan te accpeteren als het fout gaat.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Klopt, daarom zei ik al dat er schimmige spelletjes zijn gespeeld achter de schermen, ook door de ACM, die er angstvallig over zweeg achteraf hoe alles tot stand gekomen was.redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:16:
[...]
En dat met een ACM die aangeeft dat alles heel netjes is gedaan en ze zeker niet te hoge tarieven hebben gebruikt...... En dan vinden ze het nog raar ook dat mensen zulke 'toezichthouders' steeds meer gaan wantrouwen
In het topic wat ik hier boven plaatste over het faillissement hebben oa een aantal Tweakers die jurist zijn en die ook klant waren bij Welkom allerlei vragen gesteld op basis van de WOB, de Geschillencommissie Energie om opheldering gevraagd en het tot rechtszaken laten aankomen om de gedwongen overname door Eneco aan te vechten. Zelfs kamerlid Pieter Omtzigt heeft vragen hierover gesteld en was het absoluut niet eens met hoe de overname tot stand is gekomen en wat de gevolgen waren voor de ex-Welkom klanten.
Typisch blijft natuurlijk dat de ACM wel instemde om het klantenbestand over te nemen, maar niet om de lopende contracten te respecteren en goedkeurde dat Eneco extreme tarieven mocht berekenen. Achteraf is het gewoon een beetje handjeklap geweest tussen de ACM en Eneco en een klein beetje met Welkom, want die 2 miljoen van de overname van het klantenbestand die Welkom kreeg ging naar de curator.
Met z'n tweeën verbruiken we iets minder dan 1800kWh en iets minder dan 800m3, waarbij het gasverbruik dit jaar een stuk lager uit gaat vallen doordat we sinds begin dit jaar de woonkamer op temperatuur krijgen met een elektrische ventilatorkachel (daarna pas ketel aan) en vanwege het zo lang klant zijn van Essent krijgen we 10% korting op de elektriciteitsrekening en dan is zo'n oplossing wel te doenredwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:15:
[...]
Met €120p/m moet je wel heel weinig gas/elektra verstoken of je moet zonnepanelen hebben, zeker als je het over een label-F woning hebt (en niet achteraf nog geisoleerd hebt). Dat zijn iig geen tarieven die je kunt gebruiken om het 'normale' gezin in Nederland van advies te voorzien.
Ik heb hier nl. zelf een label-G woning, maar wel geisoleerd en van zonnepanelen voorzien waardoor het nu een A/B-label zou moeten hebben, en dan kom ik alsnog rond zo'n bedrag uit.
Geen zonnepanelen, geen door ons aangebrachte isolatie, we hebben alleen decennia oud dubbelglas in de woonkamer en keuken dat net als het enkelglas in de slaapkamers en deuren 's winters drijfnat wordt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Klok Klepel?JJmac schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
Je bedoelt de terugleververgoeding?
www.google.nl
Geef dan ff de bron ook svpJJmac schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
https://www.vattenfall.nl...uws/#terugleververgoedingVerlaging terugleververgoeding
Onze terugleververgoeding voor klanten met een variabel contract gaat omlaag. De wijziging gaat per 1 augustus 2023 in. Je ontvangt vanaf dat moment van ons een lager teruglevertarief voor de zonne-energie die je opwekt.
Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt? dan betalen we je vanaf augustus 7,6 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 16,8 eurocent per kWh. Dit betekent dat je minder geld ontvangt voor de stroom die je netto aan ons teruglevert. In Mijn Vattenfall en op je volgende jaarafrekening of eindafrekening zie je dat terug. Meer informatie over terugleveren vind je op onze pagina over salderen en terugleveren.
Dit geldt dus alleen voor wat er overblijft na salderen (wat ze vzviw nog steeds doen per contract jaar)..
Klopt, daar is de terugleververgoeding voor.superduper schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:21:
[...]
Dit geldt dus alleen voor wat er overblijft na salderen (wat ze vzviw nog steeds doen per contract jaar)..
Als na saldering geen teruglevering overblijft dan is er niets om een vergoeding voor te krijgen.
Er werd bewust een stille curator aangesteld en Eneco heeft 2 miljoen euro betaald om het klantenbestand over te nemen. De ACM en Eneco gaven aan dat we "iets" meer gingen betalen maar nog steeds scherp tarief terwijl de gasmarkt destijds nog niet zo overspannen was...hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:06:
[...]
We gingen 105% meer betalen dan voorheen

https://radar.avrotros.nl...tract-aangeboden-krijgen/
Je moet het hele dossier maar eens lezen, zelfs de reactie van de staatssecretaris slaat nergens op. Maar goed ik zit er niet mee... kon het prima betalen, alleen zonde van het geld. Maar genoeg mensen die bij die partij zwaar de schuld in zijn geschopt.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 26-06-2023 19:13 ]
Maandbedragen zeggen niet zoveel, kosten per eenheid zijn goed om te vergelijken.Raven schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:01:
[...]
Ik heb hert advies van mijn energie bedrijf variabel te blijven. ze zien dat ik weinig verbruik. ik heb een slecht geisoleerd huis en daarom zou het niet verstandig zijn een vast contract voor 3 jaar te nemen. ik kan toch niet stoken in de winter want ik stook voor buiten.. mijn huurbaas wil niets doen . ik heb een cv ketel van 20 jaar oud en probeer te verhuizen maar er zijn geen sociale huurwoningen. ik leef zelf van een bijstands uitkering. ik verbruik nu per maand ongeveer rond de 80 euro gas een stroom . ik leef maar alleen.
Tot 1 juli: € 0,47915/kWh en € 1,82444/m³elektriekert schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Maandbedragen zeggen niet zoveel, kosten per eenheid zijn goed om te vergelijken.
Na 1 juli: € 0,39445/kWh en € 1,41546/m³
Oscar Wilde
Bij een vast contract, dus vast tarief over een jaar (of meerdere jaren) gaat het salderen toch overal goed? Het is toch alleen bij variabele tarieven, zodat er tariefperioden ontstaan, waar het bij sommigen mis gaat?banaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:35:
Of heb ik dit mis?
Ja. Er zijn voorbeelden geweest van salderen per telwerk bijvoorbeeld.Truus01 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Bij een vast contract, dus vast tarief over een jaar (of meerdere jaren) gaat het salderen toch overal goed? Het is toch alleen bij variabele tarieven, zodat er tariefperioden ontstaan, waar het bij sommigen mis gaat?
Of heb ik dit mis?
The best is yet to come
Dat klopt, want tot de Oekraïne oorlog in maart 2022 kon je nog langdurige contracten afsluiten, zelfs tot 5 jaar met tarieven van €0,22kWh en €1,07m3 bij bvb HVE, Leaseplan en ZonderGasEnergie. De tarieven die Eneco aan ons berekende waren totaal niet marktconform in november 2021.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Er werd bewust een stille curator aangesteld en Eneco heeft 2 miljoen euro betaald om het klantenbestand over te nemen. De ACM en Eneco gaven aan dat we "iets" meer gingen betalen maar nog steeds scherp tarief terwijl de gasmarkt destijds nog niet zo overspannen was...
Engie heeft heel 2022 lagere variabele tarieven berekend aan ons, dan Eneco in 2021 aan de Welkom gedupeerden toen de inkooptarieven veel lager waren.
Logisch dat de 90.000 Welkom gedupeerden welkom waren bij Eneco, vandaar de winst vorig jaar.
Goedenavond,
Weet iemand welke leveranciers er standaard ACM salderen (dus niet naar tariefperiode)? We willen graag naar 1 jaar vast om te kunnen salderen, want we zitten nu op dynamisch.
De verschillende leveranciers omschrijven het allemaal een beetje anders, dus ik dacht: misschien is er ergens een lijst van?
Bedankt!
Weet iemand welke leveranciers er standaard ACM salderen (dus niet naar tariefperiode)? We willen graag naar 1 jaar vast om te kunnen salderen, want we zitten nu op dynamisch.
De verschillende leveranciers omschrijven het allemaal een beetje anders, dus ik dacht: misschien is er ergens een lijst van?
Bedankt!
Bij een jaar vast, zijn er geen tariefperiodes, want het tarief staat vast.Fotonica1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:33:
Goedenavond,
Bedankt!
Het schijnt alleen dat er maatschappijen zijn die per telwerk salderen. Geen idee welke. Maar dan zou enkeltarief nog een oplossing kunnen zijn.
Ik heb me inderdaad niet helemaal goed uitgedrukt omdat ik las “Tariefperiode: Een aaneengesloten periode van normaaluren of laaguren.”. Maar als je dus kan kiezen voor enkeltarief, dan heb je hier niet mee te maken. Thanks!Truus01 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:11:
[...]
Bij een jaar vast, zijn er geen tariefperiodes, want het tarief staat vast.
Het schijnt alleen dat er maatschappijen zijn die per telwerk salderen. Geen idee welke. Maar dan zou enkeltarief nog een oplossing kunnen zijn.
@R0181 je had gelijk, ik kreeg gisteravond de opzeg bevestiging van Engie en vandaag zou de levering gestart moeten zijn door Oxxio.
Wel vreemd dat er geen uniformiteit in het opzeg proces zit. Die 30 dagen wordt ook maar random (of niet) aangehouden, sommige sturen per direct een opzeg bevestiging en sommige pas tijdens de administratieve overdracht.
Zou fijn zijn als de ACM daar ook wat meer op zou sturen
Wel vreemd dat er geen uniformiteit in het opzeg proces zit. Die 30 dagen wordt ook maar random (of niet) aangehouden, sommige sturen per direct een opzeg bevestiging en sommige pas tijdens de administratieve overdracht.
Zou fijn zijn als de ACM daar ook wat meer op zou sturen

Ik zit nu een paar jaar bij Vandebron maar heb net een 1-jarig contract afgesloten bij Pure Energie omdat de tarieven toch net wat beter zijn. Ik zit nog in de 14-dagen periode. Heb net een persoonlijk aanbod bij Vandebron gekregen met 50 euro korting, waardoor het verschil tussen de twee wel erg weinig wordt.
Hoe zit het bij Vandebron eigenlijk met deals voor klantretentie? Heeft iemand een leuke deal weten te onderhandelen om toch te blijven?
Edit: Via de telefoon heel makkelijk 150 korting ipv 50 korting gekregen. Top!
Hoe zit het bij Vandebron eigenlijk met deals voor klantretentie? Heeft iemand een leuke deal weten te onderhandelen om toch te blijven?
Edit: Via de telefoon heel makkelijk 150 korting ipv 50 korting gekregen. Top!
[ Voor 8% gewijzigd door TheCory op 28-06-2023 11:15 ]
Vast contract bied mij geen rust. ik heb bv een aquarium , het is nu zomer en de heater staat daarvan uit. in de koudere wintermaanden zal mijn verbruik anders zijn als dan de heater van 500 watt elke dag draait. ook heb ik een zeer slecht geisoleerd huis. verwarming kan ik niet branden maar heb wel een elektrische deken. bij een vast contract zullen de kosten in de wintermaanden dan ook flink stijgen.
Kan zijn dat ik dit verkeerd begrijp maar als je geen verwarming kan betalen maar wel 12kwh per dag ( 24 uur * 500 watt vermogen) kan besteden aan een aquarium zou ik eens gaan nadenken over mijn prioriteiten.drestar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:12:
Vast contract bied mij geen rust. ik heb bv een aquarium , het is nu zomer en de heater staat daarvan uit. in de koudere wintermaanden zal mijn verbruik anders zijn als dan de heater van 500 watt elke dag draait. ook heb ik een zeer slecht geisoleerd huis. verwarming kan ik niet branden maar heb wel een elektrische deken. bij een vast contract zullen de kosten in de wintermaanden dan ook flink stijgen.
Overigens een vast contract zou juist wel rust bieden omdat je dan kan uitrekenen wat je kosten zijn.
Je geeft nu wel een waardeoordeel over een situatie die je niet kent heb ik het idee ? Misschien is dat aquarium wel zijn lust en zijn leven.hanev001 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Kan zijn dat ik dit verkeerd begrijp maar als je geen verwarming kan betalen maar wel 12kwh per dag ( 24 uur * 500 watt vermogen) kan besteden aan een aquarium zou ik eens gaan nadenken over mijn prioriteiten.
Overigens een vast contract zou juist wel rust bieden omdat je dan kan uitrekenen wat je kosten zijn.
gas en stroom is heel wat andere prijzen. cv is op gas. als ik de thermostaat elke dag 16 graden zet kan ik in 3 maanden zo 1000 euro bij betalen aan gas.hanev001 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Kan zijn dat ik dit verkeerd begrijp maar als je geen verwarming kan betalen maar wel 12kwh per dag ( 24 uur * 500 watt vermogen) kan besteden aan een aquarium zou ik eens gaan nadenken over mijn prioriteiten.
Ik geef helemaal geen waardeoordeel. Op basis van de gegeven informatie doe ik een observatie. Mijn suggestie is om de 2 dingen naast elkaar te leggen en bewust een keuze te maken. Als het aquarium belangrijker is dan verwarming is dat de voorkeurs prioriteit. Soms zijn mensen zo gewend iets op een bepaalde manier te doen dat ze alternatieven niet zien.maharens schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:17:
[...]
Je geeft nu wel een waardeoordeel over een situatie die je niet kent heb ik het idee ? Misschien is dat aquarium wel zijn lust en zijn leven.
Het idee achter een vast contract is juist dat je over een geheel jaar (ongeveer) bepaald wat je verbruik zal zijn, ik neem aan dat je dat kan bepalen op basis van de afgelopen jaren?drestar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:12:
Je smeert gewoon je verbruik uit over een heel jaar en hoeft dan als het goed is niet bij te betalen als e.e.a. goed berekend is. Dus hoezo geeft dat (een vast contract) geen rust en (gezien je eerstvolgende reactie mbt dat je dan ineens veel moet bijbetalen) op basis waarvan zou je in de wintermaanden ineens extra moeten betalen?
Kan je iets meer toelichting geven zodat we gericht(er) met je mee kunnen denken?
Wij konden het gelukkig ook betalen, maar met de huidige 'gang van zaken' was het ook netter geweest om die 1e maand de tarieven te handhaven (maar dan bij Eneco) en iedereen de kans te geven over te stappen Had veel minder gedoe en scheve gezichten gegeven, maargoed Eneco zal dan de klanten niet hebben gewild en al helemaal geen 2M willen betalen voor het klantenbestand.ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Er werd bewust een stille curator aangesteld en Eneco heeft 2 miljoen euro betaald om het klantenbestand over te nemen. De ACM en Eneco gaven aan dat we "iets" meer gingen betalen maar nog steeds scherp tarief terwijl de gasmarkt destijds nog niet zo overspannen was...
We gingen 105% meer betalen dan voorheen![]()
ca. 70 cent per m3 boven wat Engie en Vattenfall boden vanaf 1 januari 2022 (ca. 2 maanden na het omvallen van WE).
https://radar.avrotros.nl...tract-aangeboden-krijgen/
Je moet het hele dossier maar eens lezen, zelfs de reactie van de staatssecretaris slaat nergens op. Maar goed ik zit er niet mee... kon het prima betalen, alleen zonde van het geld. Maar genoeg mensen die bij die partij zwaar de schuld in zijn geschopt.
Ik heb zelf in het gehele traject ook de meeste moeite gehad met de rol van de overheid in deze én dat zij (als 1 van de schuldeisers) dan ook nog voorrang hebben op de gelden die verschillende consumenten nog terug moesten krijgen (standaard regelingen bij faillisementen). Nu had ik zelf ongeveer 300 Euro tegoed, waarvan ik zo'n 130 heb teruggehaald via de bank (laatste storting een paar dagen voor faillisementsdatum), op basis van het principe dat het toen al wel bekend was, maar bewust pas laat werd gecommuniceerd, dus ik vond dat ze er ook geen recht meer op hadden.
Maar als overheid ben je er voor de mensen van je land, niet voor de rijke bedrijven of de rijke lui die die bedrijven bezitten. (tenminste dat is de theorie) Echter is in deze casus eigenlijk alles gedaan in het voordeel van de bedrijven, zonder enig ontzag richting de consument die hier zelf niet zoveel aan kon doen.
@drestar
Ik zit niet in dezelfde situatie maar ik heb bewust een vastcontract genomen (voor langere tijd), ja de variabele prijzen zijn op dit moment lager maar de energiemaatschappijen mogen nu bij pieken/onverwachte stijgingen de prijs nagenoeg meteen verhogen. De winterprijs ligt alsnog hoog waardoor sowieso de variabele prijs na 1 januari weer omhoog gaat...
De prijzen zullen nooit meer terug gaan naar bv 80 cent per m3 of 0,24 cent per KWh en de contractprijs die ik nu heb gekregen is in mijn ogen het beste compromis om de aankomende 3 jaar aan vast te zitten. Het is sowieso lager dan wat ik zou krijgen van m'n oude maatschappij per 1 juli en het is lager dan het prijsplafond (die 1 januari ook weer vervalt).
"Worstcase" voor mij is dat de prijs misschien volgend jaar zomer lager uitvalt, maar dat verschil van 10 cent per m3 gas bv. neem ik dan maar voor lief (ik verwacht overigens niet dat dat gaat gebeuren, dan moet de winterprijs naar <35 euro per MWh zakken).
Ik zit niet in dezelfde situatie maar ik heb bewust een vastcontract genomen (voor langere tijd), ja de variabele prijzen zijn op dit moment lager maar de energiemaatschappijen mogen nu bij pieken/onverwachte stijgingen de prijs nagenoeg meteen verhogen. De winterprijs ligt alsnog hoog waardoor sowieso de variabele prijs na 1 januari weer omhoog gaat...
De prijzen zullen nooit meer terug gaan naar bv 80 cent per m3 of 0,24 cent per KWh en de contractprijs die ik nu heb gekregen is in mijn ogen het beste compromis om de aankomende 3 jaar aan vast te zitten. Het is sowieso lager dan wat ik zou krijgen van m'n oude maatschappij per 1 juli en het is lager dan het prijsplafond (die 1 januari ook weer vervalt).
"Worstcase" voor mij is dat de prijs misschien volgend jaar zomer lager uitvalt, maar dat verschil van 10 cent per m3 gas bv. neem ik dan maar voor lief (ik verwacht overigens niet dat dat gaat gebeuren, dan moet de winterprijs naar <35 euro per MWh zakken).
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 28-06-2023 13:52 ]
Haha prima, je zegt nog net niet dat ie het aquarium de deur uit moet doen als ie de verwarming niet kan betalen, maar goed, verschil van inzicht, laten we het daar maar op houden.hanev001 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:29:
[...]
Ik geef helemaal geen waardeoordeel. Op basis van de gegeven informatie doe ik een observatie. Mijn suggestie is om de 2 dingen naast elkaar te leggen en bewust een keuze te maken. Als het aquarium belangrijker is dan verwarming is dat de voorkeurs prioriteit. Soms zijn mensen zo gewend iets op een bepaalde manier te doen dat ze alternatieven niet zien.
Maar waarom niet precies? Ben je er niet bang voor als je straks bij dynamisch/variabel in de wintermaanden ~€2 per kuub moet betalen?drestar schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:12:
Vast contract bied mij geen rust
Je had die andere €170, = die je tegoed had ook terug kunnen halen via MOI's (Melding Onterechte Incasso), wanneer je via incasso betaalde, omdat Welkom geen correcte incassomachtigingen had afgesloten met de klanten. Alle banken waren verplicht hier aan mee te werken en MOI's zijn zelfs tot 13 maanden ervoor terug te halen, heel veel Tweakers die het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096598/0 volgden hebben op deze manier hun geld terug gehaald.jbdeiman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Nu had ik zelf ongeveer 300 Euro tegoed, waarvan ik zo'n 130 heb teruggehaald via de bank (laatste storting een paar dagen voor faillisementsdatum), op basis van het principe dat het toen al wel bekend was, maar bewust pas laat werd gecommuniceerd, dus ik vond dat ze er ook geen recht meer op hadden.
Ik had veel meer tegoed, ongeveer €950,=, omdat ik begin mei klant geworden was en alvast maandbedragen betaalde voor het stookseizoen een half jaar later. Echter ging precies voor het stookseizoen (eind oktober) Welkom failliet, gelukkig heb ik alles via stornering en die MOI's teruggehaald.
Ik was blij dat ik dat topic tegenkwam, want ik ben daar attent gemaakt op MOI's, waar ik nog nooit van gehoord had en was al bang dat ik naar mijn geld kon fluiten. Via stornering was er maar 1 maandtermijn terug te halen, omdat ze dat faillissement zo gepland hadden dat er door de meeste klanten geen 2 termijnen konden worden gestorneerd, omdat de 56 dagen om 2 termijnen te kunnen storneren waren overschreden. Zo bleef er meer geld in kas voor de curator.
Zo denk ik er ook over, met mijn verbruik (ik heb 800m3 opgegeven, maar heb vorig jaar nog geen 600m3 verbruikt) maakt een verhoging van een paar centen niet veel uit op jaarbasis, dus laat morgen Oxxio maar beginnen te leveren voor de komende 3 jaar.ArcticWolf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:49:
De energieleveranciers zijn echt wel boeven hoor... Mijn moeder (78 jaar, weduwe) mocht ineens 452,- per maand gaan betalen bij Budget energie. Met geen mogelijkheid kon deze prijs naar beneden. Nu na een jaar krijgt ze 2600,- (!) terug. Bizar toch... grrrr
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden