Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:02
NicoHF schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 01:02:
[...]

Zou het een defect kunnen zijn?

Ik heb helaas geen idee wat voor omvormer het is en überhaupt waar die zou moeten zijn, niet in m'n meterkast in ieder geval.

Zit momenteel in een vrijesector appartement met zonnepanelen op het dak iedereen in het complex heeft 3 zonnepanelen toegewezen gekregen.
Dan zou het zomaar een Enphase micro-omvormer systeem kunnen zijn. Die panelen zijn per stuk uit te lezen en regelen ook per paneel. Het zou zomaar kunnen zijn, dat jij last hebt van een schaduw, welke precies jouw 3 zonnepanelen uit laat vallen. Als je weet welke panelen je hebt toegewezen gekregen zou je dit even in de gaten kunnen houden.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 15:28
Vraagje over netverliezen, misschien weet iemand daar toevallig meer over.

In Zweden zijn de netwerkbeheerkosten erg hoog. En ik begin nu een beetje te snappen waardoor, er zijn best aardige verliezen op het net, waardoor de netbeheerder stroom moet inkopen om dat te compenseren.
Hoe is dat in Nederland geregeld? Zijn er ook wel echt verliezen, of valt dat wel mee, kortere afstanden en minder kou en zo. Als er toch merkbare verliezen zijn, wie is er dan verantwoordelijk voor dat ik, als verbruiker, krijg waar ik voor betaal? De energiemaatschappij? Moet die maar meer stroom het net opzetten? Of ook de netbeheerder? En kopen die dus ergens stroom in voor ons?
(Of is dat dus echt niet van toepassing, want er zijn geen noemenswaardige verliezen.)

Ik vraag het gewoon uit interesse, maar ik werd ook een beetje getriggerd hierdoor:
(komt uit de 'Gratis van het gas af' topic nav de uitspraak dat verwijdering niet meer gratis is)
cold_as_ijs schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Wel interessant dat een club is die met name zich met name lijkt te associëren met de groot industrie, commissie van dir club worden geleid door mensen van oa TATA steel en Air Liquide, in beroep gaat tegen een regeling die alleen van toepassing is op gebruikers van een <40m3 aansluiting. Hoe meer ik lees op hun site hoe meer ik het idee heb dat het niet meer dan een ordinaire lobbyclub is voor de “energie grootverbruikers”(term komt van hun eigen site). Zullen hier de netbeheerders toevallig ook bij aangesloten zijn :X?
Als netbeheerders zelf stroom in moeten kopen om de verliezen te compenseren, dan zijn ze inderdaad wellicht ook zelf energie grootverbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Jojan265 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:00:
[...]

Dan zou het zomaar een Enphase micro-omvormer systeem kunnen zijn. Die panelen zijn per stuk uit te lezen en regelen ook per paneel. Het zou zomaar kunnen zijn, dat jij last hebt van een schaduw, welke precies jouw 3 zonnepanelen uit laat vallen. Als je weet welke panelen je hebt toegewezen gekregen zou je dit even in de gaten kunnen houden.
Dus ik kan gewoon pech hebben :'(
Pff welke panelen ik heb geen idee, het hele dak staat vol ermee en mag officieel ook het dak niet opkomen.

Nu levert die trouwens gewoon weer netjes stroom terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik krijg net mijn jaar afrekening van Vattenval; ik krijg een aardige sloot terug en mijn termijnbedrag wordt ~30% van nu :) Mede dankzij de zonnepanelen en zuinig aan doen met gas (wat geen enkele moeite koste). O en een kind wat op kamers gaat, helpt ook :)

De afrekening zelf is wel een beest: 5 paginas vol met berekeningen in aardig klein lettertype. In deze periode zitten 5 tariefblokken. Onmogelijk te controleren dus het zal wel, maar het ziet er echt wel uit dat alles precies wordt berekend als de tarieven wjizigen (ik heb wel een slimme meter).

Dus so far, so good. Nu nog kijken wat ik met mijn var contract wil en of ik bij Vattenval blijf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 21:03
Zit nog steeds te dubben, hopelijk kunnen jullie wat meer duidelijkheid geven.
Heb stroomgebruik normaal 1000kwh
Dal 1500 kWh en ik wek op 2500 kWh normaal en 1100 dal.
Ik twijfel tussen verlengen bij Greenchoice (1.21 gas tlv 0.115 ) voor weer een jaar of nieuw contract voor een jaar bij Coolblue (1.17 gas en tlv 0.089).
Nu ligt het ook aan de manieren van salderen
bij wie ik goedkoopst uit ben.
Heb mijn jaarrekening nog niet gehad van Greenchoice dus weet niet hoe ze precies salderen en heb hem wel gevraagd via de mail maar echt duidelijkheid krijg ik niet. De offerte loopt nog bij Coolblue maar kan ik nog vanaf.
Weet iemand hoe Greenchoice precies saldeert bij twee telewerken is dat verbruik minus oplevering dus netto teruglevering van 1100 kwh tegen 0.115?
Las in het forum nl ook over dubieuze saldering van Greenchoice?!
Hoe doet Coolblue dit? Is dit ook wel een betrouwbare leverancier?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
Mijn gasverbruik is ongeveer 1400 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gas naar Coolblue stroom bij GC verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
Truus01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:25:
Gas naar Coolblue stroom bij GC verlengen?
Liefst wil ik bij 1 leverancier maar bedankt voor de tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GC: 1400*1,21-1100*0,115=€1567,50 + vaste leveringskosten
CB: 1400*1,17-1100*0,089=€1540,10 + vaste leveringskosten
(mix: 1400*1,17-1100*0,115=€1511,50 + vaste leveringskosten)

Ligt inderdaad allemaal dicht bij elkaar in de buurt. Of er moet nog veel verschil zitten in de vaste leveringskosten. Anders waar je je het prettigste bij voelt.

Met een vast contract, dus vast tarief, is salderen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
OK dus salderingswijze is bij allebei gelijk bij jaarcontract, dat maakt dus niet uit.
Was bang dat GC per telwerk zou salderen en dan uitkeert tegen 11.5ct.
Dat zou niet opschieten.

Verschil is klein en vaste kosten zowat gelijk.
Blijf dan toch bij Greenchoice en verleng ik daar. Komt nl nog muurisolatie, en opbrengst ZP zal iets hoger zijn zelfs, en verschil is dan nihil.
Thanks en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

kc 103 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:00:
Zit nog steeds te dubben, hopelijk kunnen jullie wat meer duidelijkheid geven.
Heb stroomgebruik normaal 1000kwh
Dal 1500 kWh en ik wek op 2500 kWh normaal en 1100 dal.
Ik twijfel tussen verlengen bij Greenchoice (1.21 gas tlv 0.115 ) voor weer een jaar of nieuw contract voor een jaar bij Coolblue (1.17 gas en tlv 0.089).
Nu ligt het ook aan de manieren van salderen
bij wie ik goedkoopst uit ben.
Heb mijn jaarrekening nog niet gehad van Greenchoice dus weet niet hoe ze precies salderen en heb hem wel gevraagd via de mail maar echt duidelijkheid krijg ik niet. De offerte loopt nog bij Coolblue maar kan ik nog vanaf.
Weet iemand hoe Greenchoice precies saldeert bij twee telewerken is dat verbruik minus oplevering dus netto teruglevering van 1100 kwh tegen 0.115?
Las in het forum nl ook over dubieuze saldering van Greenchoice?!
Hoe doet Coolblue dit? Is dit ook wel een betrouwbare leverancier?
Alvast dank!
Ga gewoon op een tarief zitten dan vergelijk je makkelijker en hoef je je verder nergens druk om te maken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
kc 103 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:23:
Was bang dat GC per telwerk zou salderen en dan uitkeert tegen 11.5ct.
Gebeurt zoiets echt? Ik heb alleen meegekregen dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd (weet niet welke maatschappij), wat dus niet kan bij een jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

eborn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:24:
Ik heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen:

[Afbeelding]

Het bereken van het prijsplafond bedrag is nog wel een leuke oefening. Blijkbaar is het dus het totaal nemen van je variabele leveringskosten + energiebelasting. Hier moet dan 21% BTW vanaf. En vervolgens deel je dit bedrag door je totale verbruik in die periode. Daar komt dan een gemiddelde prijs uit en als je daar 40 cent vanaf haalt, dan weet je hoeveel overheidskorting je ontvangt.

Dit lijkt te kloppen, maar het voelt zo tegenstrijdig. Want nu lijkt het alsof ik meer terug krijg dan waar ik recht op heb?
Ik zit momenteel ook naar mijn Essent eindafrekening van begin januari 2023 te kijken en kwam jouw oude reactie daarover hier tegen. Ik begrijp de uitleg van dat prijsplafond niet zoals je die hier stelt. Die 40 cent korting kun je toch niet van een gemiddeld tarief aftrekken om je effectieve korting te bepalen?

Wat ik daarnaast sowieso niet begrijp is waarom Essent die overheidskorting (laatste regel vd printscreen) bij jou niet heeft opgedeeld in een normaal- en een daltarief waarbij ze dan allebei die tarieven een zodanige korting geven dat er een tarief (incl. btw) ontstaat van €0,40 per kWh. Dat is immers ook wat wordt gecommuniceerd naar de burger. Zelf heb ik overigens enkeltarief en bij mij komt er onderaan de brief een effectief tarief van bijna €0,47 cent/kWh uitrollen (i.p.v. de beloofde €0,40): €0,67427/kWh voor leveringskosten, €0,15245/kWh voor energiebelastingen en een prijsplafondkorting van -€0,35917/kWh.

De energiebelastingbedragen staan niet vermeld in je printscreen, maar waarschijnlijk zullen die net als bij mij voor 2023 op €0,15245 per kWh liggen?

Verder valt me op uit jouw printscreen dat de korting bij jou slechts van toepassing is op 414 kWh, terwijl je in 2023 in totaal iets meer dan dat verbruikte, namelijk 473 kWh. Bij mij geldt dat de overheidskorting van het prijsplafond juist dan wel weer voor alle in 2023 verbruikte kWh (maar het waren er ook slechts zo'n 50, want de eindafrekening kwam begin januari, toen ik natuurlijk nog weinig had verbruikt).

NB: mijn bovenstaande redeneringen zijn op basis van een verbruik dat niet het maximale verbruik per maand overtreft, zoals het prijsplafond dat in de praktijk min of meer verordonneert. Zie bijv. hier: https://www.maxmeldpunt.n...dens-niet-altijd-gunstig/
Bijv.: januari: maximaal 221 339 kWh, februari: maximaal 188 280 kWh, etc. Het lijkt er bij nader inzien eigenlijk op dat je wellicht om die reden niet voor al je 473 kWh de plafondkorting doorgerekend kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 19:03
Ik moet me in de rest van je bericht weer even verdiepen. Maar de korting kan ik wel verklaren.
choogen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:27:
[...]
Verder valt me op uit jouw printscreen dat de korting bij jou slechts van toepassing is op 414 kWh, terwijl je in 2023 in totaal iets meer dan dat verbruikte, namelijk 473 kWh. Bij mij geldt dat de overheidskorting van het prijsplafond juist dan wel weer voor alle in 2023 verbruikte kWh (maar het waren er ook slechts zo'n 50, want de eindafrekening kwam begin januari, toen ik natuurlijk nog weinig had verbruikt).
Op de link die je doorstuurde had je in januari ongeveer recht op 339 kWh en februari 280 kWh.
Zover ik weet wordt je 'budget' per maand per dag berekend.

In januari heb ik meer dan 339 verbruikt. In februari heb ik maar 6 dagen gebruik gemaakt, dus dat is 280 / 28 dagen * 6 dagen = 60 kWh. Dan kom je totaal op 399 kWh. In de praktijk krijg je over de eerste paar dagen van februari denk ik meer dan voor de laatste (omdat het een bel-grafiek is), dus dan kom je rond die 414 kWh uit.
choogen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:27:
[...]
De energiebelastingbedragen staan niet vermeld in je printscreen, maar waarschijnlijk zullen die net als bij mij voor 2023 op €0,15245 per kWh liggen?
Klopt, dat is voor iedereen gelijk, ongeacht je aanbieder.

[ Voor 12% gewijzigd door eborn op 22-06-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

eborn schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:56:
Ik moet me in de rest van je bericht weer even verdiepen. Maar de korting kan ik wel verklaren.

[...]

Op de link die je doorstuurde had je in januari ongeveer recht op 339 kWh en februari 280 kWh.
Zover ik weet wordt je 'budget' per maand per dag berekend.

In januari heb ik meer dan 339 verbruikt. In februari heb ik maar 6 dagen gebruik gemaakt, dus dat is 280 / 28 dagen * 6 dagen = 60 kWh. Dan kom je totaal op 399 kWh. In de praktijk krijg je over de eerste paar dagen van februari denk ik meer dan voor de laatste (omdat het een bel-grafiek is), dus dan kom je rond die 414 kWh uit.

[...]

Klopt, dat is voor iedereen gelijk, ongeacht je aanbieder.
Dank alvast voor je reactie. Ik sluit me helemaal aan bij jouw redenering over hoe je waarschijnlijk op die 414 kWh uitkomt. (Ik zag overigens net dat ik in mijn eerdere post de "budgetgetallen" voor gas heb verwisseld met die voor stroom, maar dat had jij al gemerkt en correct verwerkt.)

Dan blijft voor mij zelf eigenlijk de vraag over waarom ik effectief over de eerste 6 dagen van januari 2023 bijna 47 cent per kWh betaalde i.p.v. de beloofde 40 cent van het prijsplafond. Omdat ik wel voor alle verbruikte kWh de korting krijg ligt het hem waarschijnlijk niet aan een overschrijding van het budgetgetal per dag.

Het heeft wellicht iets te maken met de opmerking die tussen haakjes staat achter de regel "Overheidskorting prijsplafond": geen btw. Dat is sowieso vreemd, want in alle andere getallen op de eindafrekening van Essent is de btw wel al verrekend: dat staat namelijk in hoofdletters bovenaan de pagina vermeld onder de kop: Specificatie Kosten Stroom (incl. btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Ja helaas, erg jammer. en voelt oneerlijk. Heel eerlijk gezegd zou ik dan (tot je geen hoge TLV meer hebt) gewoon de omvormer aangepast hebben zodat hij niet meer uitvalt, maar dat is niet legaal en mogen we hier geen details over delen.
Tja ik had hem al op duitsland gezet(wat eigenlijk niet mag), waardoor het limiet iets omhoog gegaan is.
Maar ook dat hielp niet voldoende.
Domba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Wat ik op maak uit de posting, dat het gaat het om een nieuwbouwwijk, welke nog zelfs in aanbouw is, die woningen staan er niet in 2 dagen .
Dat er PV komt is hier te voorzien in deze tijd, in een bestaande wijk kan de netwerkbeheerder nog overrompeld worden als ineens de daken in een straat volliggen met PV, maar aan de bouw van een nieuwbouw wijk gaat planning vooraf, alleen is er nog geen precedent.
Ten eerste is dit een experimentele nieuwbouwwijk, waar ieder voor zich bouwt, en dus ook alle gegevens aan de netbeheerder moet doorgeven. Dit gebeurt niet altijd netjes, dus dat helpt niet. Aan de andere kant zijn we hier verplicht panelen te leggen, dus daar zou je verwachten dat daar rekening mee wordt gehouden.

Maar het is wel zo dat er hier ook veel grote systemen liggen, in mijn straat is het kleinste systeem een met 25 panelen bijvoorbeeld.

Verder, in het najaar en wintermaanden zijn er een aantal woningen opgeleverd, tja dat zie je dan pas in het voorjaar aan dit soort problemen. En voor liander het dan weer gefixt heeft ben je ook weer een tijd verder.
Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Laatst gaf ik ook al de optie voor een PV-boiler. niet direct voor het warme water, maar zou die de piek niet op kunnen vangen? Dat die rond 11:30 wordt aangezet en dus die piek niet door de omvormer gaat?
Lijkt me goedkoper dan een accu. Maar is wellicht niet voldoende, of voor maar een te korte duur? (Ik weet niet, is bv 100L op temperatuur in een uur en krijg je dan alsnog die piek en dus uitval.)

Gaat een accu eigenlijk wel werken? Want het is toch de omvormer die eruit klapt, dus alles na de omvormer (en dus accu, toch?!) krijgt niks?!
Boiler staat met een homewizzard stekker al zo ingesteld dat hij alleen bij hoge opwek mag draaien.
Auto proberen we zoveel mogelijk op de pieken te laden, maar is maar 11kw accu (en kan maar 1 fase laden), en is niet elke dag mogelijk natuurlijk.
Een accu, dan kun je daar je stroom op kwijt, dus opladen tijdens de pieken, en naar het net leveren snachts oid.
Proton_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:06:
@Mud.Starrr dat ziet er vrij zwart/wit uit, dus waarschijnlijk is het nog wel wat te verbeteren.
Zie bijvoorbeeld de tips en topics in Net overbelast, loopt eigen gebruik wel? en Marconi11 in "Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?"
Eerste topic geeft niet echt een oplossing, en die 2e gaat over een andere situatie, fluctuaties bij wolken en daardoor uitval. dat heb ik zelf niet. Netbeheerder heeft de boel aangepast en de 3 fase op de omvormer zijn opnieuw gekalibreerd en nu werkt alles goed. Alleen mijn vraag was kan ik al die gemiste opwek/inkomsten van al die maanden nog ergens terugkrijgen?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:47
Klopt het als ik nu een model/variabelcontract af sluit ik morgen weer zou kunnen overstappen indien ik wil? Of heb ik dan ook te maken met de opzeg vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BaBoK schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:11:
Klopt het als ik nu een model/variabelcontract af sluit ik morgen weer zou kunnen overstappen indien ik wil? Of heb ik dan ook te maken met de opzeg vergoeding?
Dat klopt en je hebt niet te maken met een opzeg vergoeding dat geldt alleen voor vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:01

mwa

Voor degene die bij ZonderGas zitten: hebben jullie voor de maand juni ook nog geen electra gegevens in het dashboard? Gas gaat wel goed.
Via site slimmemeterportal zie ik dat de gegevens wel netjes binnenkomen vanuit de netbeheerder. Ik heb de klantenservice van ZonderGas al een berichtje gestuurd vorige week, maar die zijn niet het snelst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
mwa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:03:
Voor degene die bij ZonderGas zitten: hebben jullie voor de maand juni ook nog geen electra gegevens in het dashboard? Gas gaat wel goed.
Via site slimmemeterportal zie ik dat de gegevens wel netjes binnenkomen vanuit de netbeheerder. Ik heb de klantenservice van ZonderGas al een berichtje gestuurd vorige week, maar die zijn niet het snelst.
Klopt, mijn vriendin zit bij ZonderGas en ik hou de app voor haar bij op mijn telefoon. Ik heb er over gebeld met ZonderGas en het was bekend zei de medewerker aan de telefoon, hij heeft de klantgegevens genoteerd en zou het doorgeven, echter is nog steeds het stroomverbruik en de terug levering niet zichtbaar.
'Wij wachten op je standen', geeft de app aan, dat wachten duurt wel erg lang, al heel de maand juni. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:58
Truus01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:17:
Vraagje over netverliezen, misschien weet iemand daar toevallig meer over.

In Zweden zijn de netwerkbeheerkosten erg hoog. En ik begin nu een beetje te snappen waardoor, er zijn best aardige verliezen op het net, waardoor de netbeheerder stroom moet inkopen om dat te compenseren.
Hoe is dat in Nederland geregeld? Zijn er ook wel echt verliezen, of valt dat wel mee, kortere afstanden en minder kou en zo. Als er toch merkbare verliezen zijn, wie is er dan verantwoordelijk voor dat ik, als verbruiker, krijg waar ik voor betaal? De energiemaatschappij? Moet die maar meer stroom het net opzetten? Of ook de netbeheerder? En kopen die dus ergens stroom in voor ons?
(Of is dat dus echt niet van toepassing, want er zijn geen noemenswaardige verliezen.)

Ik vraag het gewoon uit interesse, maar ik werd ook een beetje getriggerd hierdoor:
(komt uit de 'Gratis van het gas af' topic nav de uitspraak dat verwijdering niet meer gratis is)

[...]

Als netbeheerders zelf stroom in moeten kopen om de verliezen te compenseren, dan zijn ze inderdaad wellicht ook zelf energie grootverbruiker.
Netbeheerders verzorgen de meting van de energiestromen die het "Net" ingaan en er elders weer uit gaan.
Dus aan kant van de leverende producent (=elektriciteitscentrale/grensmeting met buitenland ed), maar ook aan laagspanningszijde van de transformatoren. Dat kan heel goed wat betreft gelijktijdig op hetzelfde moment. Daaruit wordt per periode (bijv. per dag) bepaald hoe hoog het "Netverlies+meetverschillen" is en of dat een beetje consistent is. Procentueel van de totale Invoeding-afname zal dat wel eens ca 2à3 % kunnen zijn. De netbeheerder wordt geacht dit verschil dus ingekocht hebben bij de dagelijkse balanscorrecties (en worden dus als netbeheerskosten uitgesmeerd over alle gebruikers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 21:01

mwa

R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Klopt, mijn vriendin zit bij ZonderGas en ik hou de app voor haar bij op mijn telefoon. Ik heb er over gebeld met ZonderGas en het was bekend zei de medewerker aan de telefoon, hij heeft de klantgegevens genoteerd en zou het doorgeven, echter is nog steeds het stroomverbruik en de terug levering niet zichtbaar.
'Wij wachten op je standen', geeft de app aan, dat wachten duurt wel erg lang, al heel de maand juni. :?
Ah, hetzelfde als hier dus. Een storing. Maar zoals gezegd, de netbeheerder krijgt de juiste standen gewoon door dus ZonderGas zal het op termijn wel fixen en dan alsnog de dashboard vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
OpaDus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:44:
Procentueel van de totale Invoeding-afname zal dat wel eens ca 2à3 % kunnen zijn. De netbeheerder wordt geacht dit verschil dus ingekocht hebben bij de dagelijkse balanscorrecties (en worden dus als netbeheerskosten uitgesmeerd over alle gebruikers)
Bedankt voor de info.
Dus netbeheerders kopen inderdaad zelf ook energie in.
Zijn het daarmee ook 'energie grootverbruiker'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:56:
Netjes, zit je voor een jaar "veilig".

Precies, helemaal gestoord zijn ze.
Ze willen dat we van het gas af gaan dus doen ze het gasverbruik dusdanig ontmoedigen door de belasting bizar te verhogen.

Ja, ik weet er alles van, het was eten of de verwarming aan.. Hier heel de winter in 12 graden gezeten, alleen toen de kids ziek waren heb ik hem 3 dagen op 18 gehad (Op het hoogte punt 5,- per m3 betaald).

Hier ook geen (geld voor) zonnepanelen, dus stroom lekker dynamisch, dat bevalt echt prima.
Sport_Life schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:26:
5 euro per M3?!

Ik betaalde 3,40 per M3 geloof ik .
December was vervelend met bijna 1000 euro, en toen ben ik overgestapt op dynamisch. Die 1000e hebben we kunnen spreiden met maandelijkse betaling.
Oh, dan valt het voor mij nog wel mee met €900 in december; in Zweden met temperaturen rond -25 en elektrisch verwarmd te hebben met COP1 (dus inefficiënt, een warmtepomp heeft gemiddeld een COP4).
Wel gelukkig ook gespreid kunnen betalen.

@iMode Geen mogelijkheid voor een groene of duurzame lening of een actie vanuit de gemeente om zonnepanelen te huren of iets dergelijks? Dat zie ik hier gelukkig steeds meer, zodat ook mensen met een laag inkomen toch zonnepanelen kunnen krijgen. En wat ik begrijp zijn de kosten van de lening of de huur van de zonnepanelen een stuk lager dan de besparing op de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Truus01 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:34:
[...]

[...]

Oh, dan valt het voor mij nog wel mee met €900 in december; in Zweden met temperaturen rond -25 en elektrisch verwarmd te hebben met COP1 (dus inefficiënt, een warmtepomp heeft gemiddeld een COP4).

@iMode Geen mogelijkheid voor een groene of duurzame lening of een actie vanuit de gemeente om zonnepanelen te huren of iets dergelijks? Dat zie ik hier gelukkig steeds meer, zodat ook mensen met een laag inkomen toch zonnepanelen kunnen krijgen. En wat ik begrijp zijn de kosten van de lening of de huur van de zonnepanelen een stuk lager dan de besparing op de energierekening.
Die lening is een goede tip idd.

Voor mijn warmtepomp heb ik een lening via warmtefonds, rente is 4,3% (aftrekbaar) en aflossing kan in 20 jaar dus de maandlasten zijn laag.
Onder de 60k inkomen is de rente 0%.
Bij mij zijn de lasten netto 80 euro ongeveer en de besparing ~300 (Inc vastrecht).

(Om eerlijk te zijn heb ik het geld ook wel liggen, maar de spaarrente is inmiddels bijna net zo hoog.. kan op ieder moment aflossen).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2023 18:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:51
Truus01 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:34:
[...]

[...]

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb inderdaad geïnformeerd naar een duurzaamheidslening voor zonnepanelen.
Echter wordt een goedkeuring voor een lening voor mij lastig omdat ik ziek ben en een IVA uitkering heb.

Ik moet zeggen dat het nu, door mijn dynamische contract goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
OpaDus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Netbeheerders verzorgen de meting van de energiestromen die het "Net" ingaan en er elders weer uit gaan.
Dus aan kant van de leverende producent (=elektriciteitscentrale/grensmeting met buitenland ed), maar ook aan laagspanningszijde van de transformatoren. Dat kan heel goed wat betreft gelijktijdig op hetzelfde moment. Daaruit wordt per periode (bijv. per dag) bepaald hoe hoog het "Netverlies+meetverschillen" is en of dat een beetje consistent is. Procentueel van de totale Invoeding-afname zal dat wel eens ca 2à3 % kunnen zijn. De netbeheerder wordt geacht dit verschil dus ingekocht hebben bij de dagelijkse balanscorrecties (en worden dus als netbeheerskosten uitgesmeerd over alle gebruikers)
Wij bij ProRail hebben ca. 3% transport verlies of dat door de transformators en gelijkrichters (10.000V DC naar 1800V DC) komt of door het bovenleidingnet zelf is mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:29:
Echter wordt een goedkeuring voor een lening voor mij lastig omdat ik ziek ben en een IVA uitkering heb.
Dat is kl*te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 10:51
Kluifjes schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Waarom zou je nu overstappen van stroom bij Vattenfall? Ze hebben bij hun variabele contract de hoogste tlv dus ik weet niet waarom je dat wil wijzigen. Gas is een ander verhaal.
Haha, ik heb zojuist bericht ontvangen van Vattenfall. Vanaf 1 augustus 2023 verlagen ze de tlv naar €0,0760 per kWh. Op 14 juni heb ik mijn gas voor 3 jaar vastgezet bij Vattenfall met het idee om ook mijn elektriciteit daar op een variabel contract te laten lopen. Ik had mijn gas goedkoper kunnen vastzetten bij een andere leverancier, maar ik vond het idee om gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier te hebben beter.

Ik heb ongeveer 3500 kWh aan overtollige opgewekte stroom per jaar en ik verbruik ongeveer 1200m3 gas per jaar. Wat zouden jullie doen? Ik wil het liefst mijn gas voor 3 jaar vastzetten.

Ik kan het nieuwe gas contract nog annuleren, omdat de bedenktijd van 14 dagen nog niet verstreken is. Als de tlv zo laag blijft, dan zorg ik ervoor dat ik alles zelf gebruik. Ze zullen niets van mij krijgen voor dit tarief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:01
Geen idee of het bekend is maar, via vereniging eigen huis collectieve energie inkoop kan je best voordelig gas krijgen bij Coolblue energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bqZK0frQWKfXOy6XjPN1k_kqhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f3sq2TlkPTpYCPcVGPQgbeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb inderdaad geïnformeerd naar een duurzaamheidslening voor zonnepanelen.

Ik moet zeggen dat het nu, door mijn dynamische contract goed te doen is.
Een WIA IVA is vast inkomen tot AOW leeftijd en wordt ook bij hypotheken e.d geaccepteerd. Wel bijzonder dat het warmtefonds die vorm van vast inkomen dan afkeurt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Rox92 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:37:
Geen idee of het bekend is maar, via vereniging eigen huis collectieve energie inkoop kan je best voordelig gas krijgen bij Coolblue energie.

[Afbeelding]
AV1989 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqApYDTIR8LXhF0t3s4GIHILtuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZLx79ED7UAqOnkHBMGIL446.jpg?f=fotoalbum_large

En de hele update:

De dagprijs van aardgas was op woensdag nog
29,88 euro / MWh, op donderdag 36,98 en vrijdag
zelfs 41,20 euro / MWh. Met het stijgen van de
dagprijzen schoten alle handelsproducten ook
ineens omhoog. De reden voor die stijging was
grotendeels sentiment. Natuurlijk is het
belangrijkste nieuws dat het onderhoud bij het
Noorse verwerkingsbedrijf Nyhamna langer zou
gaan duren. De Nyhamna-fabriek verwerkt gas uit
2 grote gasvelden van Shell en Equinor en heeft
een exportcapaciteit van ongeveer 84 miljoen
kubieke meter gas per dag. De centrale kwam in
oktober 2022 al eens in het nieuws. Een
bommelding zorgde toen voor een prijssprong
van 10%. Het geeft aan hoe overspannen een
markt kan reageren, temeer omdat de centrale
toen geen moment in gevaar geweest was. Nu is
er sprake van uitgesteld onderhoud. De centrale
zou 9 juni weer online komen, dat werd uitgesteld
naar 14 juni, afgelopen vrijdag zelfs tot 21 juni,
daarna werd het verder verlengd met meer dan 3
weken tot 15 juli. De reden achter de laatste
verlenging is een storing in het koelsysteem. Op
basis van deze informatie schoten de prijzen de
lucht in en gingen alle energie-gerelateerde
commodity’s op de bagagedrager mee. Samen-
gevat is misschien wel de enige echte prijsdriver
op dit moment het Noorse onderhoud. Als dat
onderhoud achter de rug is keren de volume-
stromen weer terug en gaan de prijzen weer snel
dalen. Voor de gasvoorraden geldt dat in juli de
vulgraad 84% zou moeten kunnen bedragen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
okijokii schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:53:
[Afbeelding]

En de hele update:

Energie zou eigenlijk weer volledig terug moeten naar de overheden, ook dat heeft z'n nadelen maar die schieten niet meteen in de paniek stand als het om geld gaat. Nu is het bij iedere scheet dat de prijs omhoog schiet *omg* een blaadje valt 1 dag eerder van de boom af dan normaal... /drama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
Dennis1812 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Een WIA IVA is vast inkomen tot AOW leeftijd en wordt ook bij hypotheken e.d geaccepteerd. Wel bijzonder dat het warmtefonds die vorm van vast inkomen dan afkeurt.
Klopt, voorheen wel. Ik denk dat de regels wat veranderd zijn, zelfs een simpele lening kreeg ik bij de ABN niet, uiteindelijk via familie wat kunnen lenen voor de aanschaf van een simpele auto.

Misschien dat het een combinatie van is.. Ik ben 25% in inkomen gedaald, elke maand hoge zorguitgaven welke niet vergoed worden, een koopwoning en ik wordt niet meer beter dus wellicht bang dat ik mijn betalingsverplichtingen niet na kan komen.

Sorry beetje off-topic : )

Voor nu tevreden, gas voor een jaar vastgezet voor 1,16 en stroom dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
okijokii schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:53:
[Afbeelding]

En de hele update:

De gastarieven blijven onstabiel en het is nu nog maar zomer, hoe reageren de prijzen straks als er opeens weer veel vraag is wanneer het kouder wordt? De 16 euro MWh die er ruim 2 jaar geleden was gaat waarschijnlijk nooit meer aangetikt worden. Toen was de prijs voor consumenten met een vast contract rond de €0,80m3, nu met de hogere belastingen betekent het dat zelfs in het het gunstigste geval het gastarief nooit meer onder de €1,= m3 komt voor vaste contracten.
Helemaal niet vreemd dat consumenten eieren voor hun geld kiezen en vaste (langdurige) contracten nemen met (nu nog) redelijke tarieven om die onrust niet af te wachten. Af blijven wachten kan ook wel eens een duur avontuur worden, ik wachtte vorig jaar ook te lang om een goedkoop 5 jarig contract af te sluiten bij HVE of ZonderGasEnergie, ik ben blij dat het prijsplafond kwam en Oxxio een paar weken geleden met een aanbieding kwam wat niet ver boven die tarieven van begin vorig jaar zit en heb die genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:28:
[...]

De gastarieven blijven onstabiel en het is nu nog maar zomer, hoe reageren de prijzen straks als er opeens weer veel vraag is wanneer het kouder wordt? De 16 euro MWh die er ruim 2 jaar geleden was gaat waarschijnlijk nooit meer aangetikt worden. Toen was de prijs voor consumenten met een vast contract rond de €0,80m3, nu met de hogere belastingen betekent het dat zelfs in het het gunstigste geval het gastarief nooit meer onder de €1,= m3 komt voor vaste contracten.
Helemaal niet vreemd dat consumenten eieren voor hun geld kiezen en vaste (langdurige) contracten nemen met (nu nog) redelijke tarieven om die onrust niet af te wachten. Af blijven wachten kan ook wel eens een duur avontuur worden, ik wachtte vorig jaar ook te lang om een goedkoop 5 jarig contract af te sluiten bij HVE of ZonderGasEnergie, ik ben blij dat het prijsplafond kwam en Oxxio een paar weken geleden met een aanbieding kwam wat niet ver boven die tarieven van begin vorig jaar zit en heb die genomen.
Dit is dus sentiment 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Dan ben ik liever niet sentimenteel en heb gekozen voor 3 jaar zekerheid om van de sentimenten van de onstabiele gasmarkt verlost te zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:28:
[...]

Bedenk hierbij wel dat energiebedrijven winst willen maken. Hun schatting is dus dat het wel mee gaat vallen met de prijzen en dat ze met de huidige vaste tarieven een goede winst kunen maken. Je betaalt bij vaste contracten altijd voor zekerheid, en normaal gesproken betaal je wat extra voor die zekerheid. Nu kan een energiemaatschappij een oorlog niet voorspellen, maar wel hoe het zal gaan met het vullen van de reserves. Oftewel zij verwachten dat het wel mee gaat vallen en ik neem aan dat zij het beter kunnen voorspellen dan jij en ik.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Bedenk hierbij wel dat energiebedrijven winst willen maken. Hun schatting is dus dat het wel mee gaat vallen met de prijzen en dat ze met de huidige vaste tarieven een goede winst kunen maken. Je betaalt bij vaste contracten altijd voor zekerheid, en normaal gesproken betaal je wat extra voor die zekerheid. Nu kan een energiemaatschappij een oorlog niet voorspellen, maar wel hoe het zal gaan met het vullen van de reserves. Oftewel zij verwachten dat het wel mee gaat vallen en ik neem aan dat zij het beter kunnen voorspellen dan jij en ik.
Heb jij inside information? Wie zegt dat de leveranciers verwachten dat het wel mee gaat vallen, de goedkope tarieven van een paar weken geleden zijn al weer verdwenen en wie zegt dat die weer terug gaan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Dan ben ik liever niet sentimenteel en heb gekozen voor 3 jaar zekerheid om van de sentimenten van de onstabiele gasmarkt verlost te zijn. ;)
Ook dit is weer sentiment, maar daar staat het forum vol van. Iedereen verdedigt zijn keuzes als waren dat de beste ooit. Maar net als bij Bitcoin weet je dat pas achteraf. Wanneer een 3 jarig contract jou rust geeft is dat toch prima? Of het de beste keuze is? Niemand weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:37:
[...]

Heb jij inside information? Wie zegt dat de leveranciers verwachten dat het wel mee gaat vallen, de goedkope tarieven van een paar weken geleden zijn al weer verdwenen en wie zegt dat die weer terug gaan komen?
Ik zeg alleen dat gezien de huidige prijzen, de energiemaatschappijen niet verwachten dat die gasprijzen nog echt de spuigaten uit gaan lopen. Die gaan echt geen contracten aanbieden voor prijzen waarbij ze verwachten dat ze verlies gaan draaien. En ze zijn nu inderdaad weer wat hoger dan een paar weken geleden, maar echt hoog zijn ze ook niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Er zijn wel echt veel kanttekeningen te noemen... ik kom uit het WE debacle en daar werd blijkbaar zwaar gespeculeerd op de stijgingen (dat die er niet zouden komen). Achteraf heb ik wel begrepen dat de stijging zo hoog was dat een bedrijf zonder liquiden het nooit had kunnen overleven, maar zo werken er meerdere. Alleen degene die nu nog overleven hadden al extra kapitaal, maar zelfs Engie lijkt het spit te delven door een foutje (solvabiliteit is niet meer zoals het was).
De winst opslagen zijn nu ruim verdubbeld om niet in die situatie te raken, dus bij elke scheet schiet de prijs omhoog om niet meer in die situatie te raken. Maar dat betekent dus wel dat de prijs eigenlijk veel te hoog is.
Kijkende naar de gas reserves in 2022 en nu is er helemaal geen reden tot paniek en al helemaal niet als de onderhoudswerkzaamheden 3 weken uitlopen...
Ik heb dus helemaal niet het idee dat "zij" het beter kunnen voorspellen dan wij (of de overheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:41:
[...]

Ik zeg alleen dat gezien de huidige prijzen, de energiemaatschappijen niet verwachten dat die gasprijzen nog echt de spuigaten uit gaan lopen. Die gaan echt geen contracten aanbieden voor prijzen waarbij ze verwachten dat ze verlies gaan draaien. En ze zijn nu inderdaad weer wat hoger dan een paar weken geleden, maar echt hoog zijn ze ook niet.
Ze zijn minstens 50 cent per m3 hoger dan voor de oorlog.. dus wat is hoog :') (terwijl de MWh prijs niet 50 cent per m3 is gestegen).

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 22-06-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
okijokii schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:38:
[...]
Ook dit is weer sentiment, maar daar staat het forum vol van. Iedereen verdedigt zijn keuzes al waren dat de beste ooit. Maar net als bij Bitcoin weet je dat pas achteraf. Wanneer een 3 jarig contract jou rust geeft is dat toch prima? Of het de beste keuze is? Niemand weet het.
Nooit geweten dat ik zo sentimenteel ben, is dat een goede of slechte eigenschap? :)
Ik ben niet alleen maar mijn keuze aan het verdedigen, ik geef hierboven ook aan dat ik vorig jaar een foute keuze heb gemaakt en het geeft inderdaad rust om niet elke dag te hoeven kijken of het een paar euro's goedkoper kan, of dat het veel duurder wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ArcticWolf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:42:
[...]

Er zijn wel echt veel kanttekeningen te noemen... ik kom uit het WE debacle en daar werd blijkbaar zwaar gespeculeerd op de stijgingen (dat die er niet zouden komen). Achteraf heb ik wel begrepen dat de stijging zo hoog was dat een bedrijf zonder liquiden het nooit had kunnen overleven, maar zo werken er meerdere. Alleen degene die nu nog overleven hadden al extra kapitaal, maar zelfs Engie lijkt het spit te delven door een foutje (solvabiliteit is niet meer zoals het was).
De winst opslagen zijn nu ruim verdubbeld om niet in die situatie te raken, dus bij elke scheet schiet de prijs omhoog om niet meer in die situatie te raken. Maar dat betekent dus wel dat de prijs eigenlijk veel te hoog is.
Kijkende naar de gas reserves in 2022 en nu is er helemaal geen reden tot paniek en al helemaal niet als de onderhoudswerkzaamheden 3 weken uitlopen...
Ik heb dus helemaal niet het idee dat "zij" het beter kunnen voorspellen dan wij (of de overheid).
Zoals ik al zei kun je zo'n oorlog nooit voorspellen. Ze kunnen echter wel voorspellen hoe de voorraden zich de komende tijd gaan ontwikkelen als er verder niets raars gebeurt. Aan de andere kant hebben ze inderdaad meer zekerheid nodig en zullen ze de prijzen dus inderdaad bij alles wat er gebeurd zo snel mogelijk omhoog gooien. Punt blijft alleen dat de energiemaatschappijen voorlopig daarmee geen problemen verwachten. Anders zouden er nu geen meerjarige contracten zijn, of zouden die nog een stuk duurder zijn. Juist omdat ze de door jou genoemde problemen willen voorkomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
mijn energieleverancier, een internationaal bedrijf dat winst moet maken, doet mij een aanbod om mijn energiekosten goedkoop te houden … mwuhahaha, geloof je hetzelf … energiebedrijven is als poepen, noodzakelijk kwaad, wisselen is gedoe en levert je wellicht wat tientjes op, en dan hang je jezelf op aan een kleine partij, die vanwege volatilitieit al snel de prijzen moet verhogen, om even later failliet te gaan; gedoe (tijd) voor een paar tientjes per jaar, trap er niet in

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
R0181 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:44:
[...]

Nooit geweten dat ik zo sentimenteel ben, is dat een goede of slechte eigenschap? :)
Ik ben niet alleen maar mijn keuze aan het verdedigen, ik geef hierboven ook aan dat ik vorig jaar een foute keuze heb gemaakt en het geeft inderdaad rust om niet elke dag te hoeven kijken of het een paar euro's goedkoper kan, of dat het veel duurder wordt..
Dat is toch prima. Wat mij betreft voldoende over alle sentimenten in de wereld. Ik ben blij voor je dat je tevreden bent met je keuze d:)b want daar gaat het om tenslotte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Mijn aanvraag bij Oxxio op 5 juni is vandaag pas bevestigd. Ik heb uiteraard al een ander contract en ze allang gemeld dat ik geen contract hoef..... Ik zal er maar weer achteraan moeten bellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:13:
[...]

Klopt, voorheen wel. Ik denk dat de regels wat veranderd zijn, zelfs een simpele lening kreeg ik bij de ABN niet, uiteindelijk via familie wat kunnen lenen voor de aanschaf van een simpele auto.

Misschien dat het een combinatie van is.. Ik ben 25% in inkomen gedaald, elke maand hoge zorguitgaven welke niet vergoed worden, een koopwoning en ik wordt niet meer beter dus wellicht bang dat ik mijn betalingsverplichtingen niet na kan komen.

Sorry beetje off-topic : )

Voor nu tevreden, gas voor een jaar vastgezet voor 1,16 en stroom dynamisch.
Waar gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Coolblue via Independer. Vorige week afgesloten, is nu iets omhoog gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:30
PentaClover schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet beweren dat het wel door airco's komt maar je gaat wel erg kort door de bocht met dit statement.

Mijn Airco stond gisteren gewoon 24h aan net als alle andere dagen de afgelopen weken, en dat was nodig ook, het verbruik was 11.8 kWh, dus een factor 12 meer dan wat jij denkt dat het zou zijn als hij uberhaupt aan zou staan.

Niet elk huis is het zelfde, en niet elke plek in Nederland heeft het zelfde weer.

En een airco is geen gloeilamp, dat een airco bij een bedrijf altijd aan staat betekend niet dat hij altijd het zelfde energie verbruik heeft, dus ook die conclusie dat bedrijven geen extra verbruik hebben met hun airco's als het warm is, is gewoon grote onzin.

Je ziet in het plaatje hieronder het verbruik van mijn airco gisteren met de binnen en buiten temperatuur, het is duidelijk te zien dat het verbruik toe gaat nemen als de buiten temperatuur stijgt ondanks dat hij toch al aan stond.

[Afbeelding]
Je hebt gelijk dat het verbruik van een airco toeneemt naarmate het verschil tussen buitentemperatuur en doeltemperatuur binnen groter is. Daarom mag in sommige landen voor bedrijven de binnentemperatuur niet lager dan bijvoorbeeld 26°C om elektriciteit (en dus gas) te besparen.

In Nederland is die regel er niet, maar dat zou waarschijnlijk wel helpen op dit moment de elektriciteitsprijs wat te drukken.

Huishoudelijke airco is denk ik wat minder groot van invloed. Hoewel er waarschijnlijk heel veel mobiele airco's erg inefficiënt staan te loeien naast een open raam hebben die vaak een elektrisch vermogen van maximaal 1 kW (wat op een dag wel al snel optelt tot 10+ kWh, maar dan maar 1 kamer koelt ipv een huis). En huishoudens zijn sowieso maar een beperkt deel van het totale elektriciteitsverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Goed nieuws, na alle paniekzaaierij omdat de prijzen stegen (ook door de prijsvergelijkers) is de prijs nu weer aan het dalen.

Ik ga in Juli denk ik een jaarcontract afsluiten bij de op dat moment meest aantrekkelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Simpel360 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:21:
[...]

Hier ook ruim 11kW gister.
En dan forceer ik s'nachts koelere buitenlucht naar binnen.
Buitenunit staat wel overdag in de volle zon.
Ja hoor , niks mis deze verbruikscijfers en met deze temperaturen, mensen zegge maar wat...ik denk dat ze niet eens zelf een ac in huis hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Deldenaar schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Ja hoor , niks mis deze verbruikscijfers en met deze temperaturen, mensen zegge maar wat...ik denk dat ze niet eens zelf een ac in huis hebben...
2 huizen in spiegelbeeld, beide met een LG MU3R19 en 3.5 kW, 2x 2.5 kW binnenunits.

Hier koel ik actief met natuurlijke ventilatie, deuren open als het kan. Bij niet zo warm weer als gisteren alleen de slaapkamer, 4 kWh.

Huis 2 met 24/7 koelen met airco, 3 verdiepingen van 50 m2: 10 kWh.

Week tot nu toe staat op 32 en 71 kWh. Dus zelfde huizen maar ander gebruik scheelt ook nog eens 100%, waarbij 24x7 draaien een stuk meer kost, maar wel fijner / constanter temperatuur binnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iMode
Ik heb hier in huis ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) _O-

Kost helemaal niks en ook nog eens goed voor het milieu en de portemonnee :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23
iMode schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:39:

Als je een ventilatiesysteem hebt als bijvoorbeeld een combo fan kun je die wel in de avond op vol vermogen aanzetten, dan zuigt die lekker veel warme lucht uit je huis.
Zeker icm ramen open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CP1977 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Als je een ventilatiesysteem hebt als bijvoorbeeld een combo fan kun je die wel in de avond op vol vermogen aanzetten, dan zuigt die lekker veel warme lucht uit je huis.
Zeker icm ramen open.
Hier all-electric huis (super geïsoleerd) met grondbron warmtepomp incl. passieve koeling (vloer wordt gekoeld met water dat is gekoeld met de grondbron). Draait ca 16 uur per dag, benodigd pompvermogen is 50W. Dus 0,8 kWh/dag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:57
KC27 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Hier all-electric huis (super geïsoleerd) met grondbron warmtepomp incl. passieve koeling (vloer wordt gekoeld met water dat is gekoeld met de grondbron). Draait ca 16 uur per dag, benodigd pompvermogen is 50W. Dus 0,8 kWh/dag.
Hier ook grondbron warmtepomp met passieve koeling. Voelt zo heerlijk. Hou niet bij hoe lang deze draait, wordt automatisch geregeld. Gebruikt inderdaad weinig energie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
KC27 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Hier dezelfde setup. Hoe meet jij het verbruik? Ik zat te denken om een 3 fase meter in de meterkast aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:57
rutger7435 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Hier dezelfde setup. Hoe meet jij het verbruik? Ik zat te denken om een 3 fase meter in de meterkast aan te schaffen.
Op dit moment nog niet per apparaat. Maar heb een project om verbruik per systeem te gaan meten. Ik wil voor de warmtepomp een SDM 630 Modbus meter gaan gebruiken zodat ik alleen het verbruik van de warmtepomp in kaart kan brengen. Overall meet ik het verbruik via P1 voor de PAP en SAP.

2 onderverdelers heb ik al geupdate en sdm 120 modbus geplaatst. Verder heb ik veel Z-Wave modules die stroom per apparaat meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtJYe2Xyl4V-ZApBErm8ARmUEXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THMYJFHiw2rFrSvefPs4dTU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UiiK8O4y_dxLgZIroLkXGkFixA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM5PcCU4cT1J9MtBXY0FKo0g.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@John245 Hoe zit dat eigenlijk met het bedraden van modbusmeters, is dat 2- of 3-draads UTP?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Laatst online: 22-07 20:31
Je kan duidelijk merken dat Coolblue Energie nog in oprichting is; Volgens de dame aan de telefoon van Coolblue monitoren zij niet door het jaar heen of je voorschotbedrag te hoog of te laag is. Dat vind ik wel redelijk bijzonder voor een energiemaatschappij. Je wilt ze niet gebruiken als een spaarbank (zonder rente) of dat je aan het einde van het jaar fors moet bijbetalen.

[ Voor 168% gewijzigd door Yorinn op 25-06-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Ik zit echt al weken te dubben of ik nu een vast contract moet nemen of het variabel houd. ik heb geen zonnepanelen en mijn maandbedrag zit nu rond 80 euro voor gas en stroom. ik heb wel een aquarium maar voor de rest niet zoveel elektrische apparaten en woon alleen. ik heb echt steeds het gevoel dat we genaaid gaan worden door het energie bedrijf met een vast contract , waarom willen ze je dat vaste contract zo graag door de strot duwen. volgens mij omdat ze weten dat ze nu al winst gaan maken .. ik krijg wel elke week een mail van ze voor een vast contract.. waarom maken ze zoveel reklame? dit geeft mij juist geen rust omdat ik vermoed dat ze nog meer geld willen verdienen op hun klanten daar het zo'n tijd is waarmee we nu overal mee bedrogen worden.

ik heb al veel keren gebeld naar energie bedrijven en iedereen die je aan de telefoon krijgt zegt weer wat anders. ook ben ik gebeld nadat ik mijn gegevens had achtergelaten bij zo'n energieverglijker. die gaf heel andere prijzen door dan mij verteld waren. het lijkt ook net of iedereen doet dat die het niet weet wat de prijzen op termijn gaan doen maar ze kunnen wel een vast contract aanbieden van 3 jaar???? dit vind ik dan zo vreemd!

maar wat zou beter zijn in mijn situatie? 1 jaar vast, 3 jaar vast of variabel houden?

wat raar ook dat we moeten gokken op een energie contract 8)7

ik zit bij Delta,

stroom 39.807 gas 1.31 voor 3 jaar

stroom 39.883 gas 1.38 voor 1 jaar

ik vind de prijzen van beide contracten nog wel erg hoog ,maar wat gaat het op 31 december doen als het prijsplafond eraf gaat? gaat dan de btw die destijds verhoogd is ook naar beneden??

[ Voor 18% gewijzigd door drestar op 24-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:14
CarbonCopy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:50:
Je kan duidelijk merken dat Coolblue Energie nog in oprichting is; Volgens de dame aan de telefoon van Coolblue monitoren zij niet door het jaar heen of je voorschotbedrag te hoog of te laag is. Dat vind ik wel redelijk bijzonder voor een energiemaatschappij. Je wilt ze niet gebruiken als een spaarbank (zonder rente) of dat je aan het einde van het jaar fors moet bijbetalen.
Waarom is dat bijzonder?
Als je een Ferraris meter hebt, of een 'gewone ' digitale meter. of je hebt niet toegestaan dat jouw slimme meter wordt uitgelezen, dan weten ze gewoon van niets.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
Naalroc schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Waarom is dat bijzonder?
Als je een Ferraris meter hebt, of een 'gewone ' digitale meter. of je hebt niet toegestaan dat jouw slimme meter wordt uitgelezen, dan weten ze gewoon van niets.....
Dan kies je er zelf voor. Ik heb juist een slimme meter zodat mijn voorschot spot-on is. Ik wil niet teveel geld stallen bij een energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23
drestar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
Ik zit echt al weken te dubben of ik nu een vast contract moet nemen of het variabel houd. ik heb geen zonnepanelen en mijn maandbedrag zit nu rond 80 euro voor gas en stroom. ik heb wel een aquarium maar voor de rest niet zoveel elektrische apparaten en woon alleen. ik heb echt steeds het gevoel dat we genaaid gaan worden door het energie bedrijf met een vast contract , waarom willen ze je dat vaste contract zo graag door de strot duwen. volgens mij omdat ze weten dat ze nu al winst gaan maken .. ik krijg wel elke week een mail van ze voor een vast contract.. waarom maken ze zoveel reklame? dit geeft mij juist geen rust omdat ik vermoed dat ze nog meer geld willen verdienen op hun klanten daar het zo'n tijd is waarmee we nu overal mee bedrogen worden.

ik heb al veel keren gebeld naar energie bedrijven en iedereen die je aan de telefoon krijgt zegt weer wat anders. ook ben ik gebeld nadat ik mijn gegevens had achtergelaten bij zo'n energieverglijker. die gaf heel andere prijzen door dan mij verteld waren. het lijkt ook net of iedereen doet dat die het niet weet wat de prijzen op termijn gaan doen maar ze kunnen wel een vast contract aanbieden van 3 jaar???? dit vind ik dan zo vreemd!

maar wat zou beter zijn in mijn situatie? 1 jaar vast, 3 jaar vast of variabel houden?

ik zit bij Delta,

ik vind de prijzen van beide contracten nog wel erg hoog ,maar wat gaat het op 31 december doen als het prijsplafond eraf gaat? gaat dan de btw die destijds verhoogd is ook naar beneden??
Kijk eens naar dynamische contracten zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Een voorschotbedrag is eigenlijk een achterhaald iets. Het is gebaseerd op vaste contracten (van minimaal een jaar) met een vast tarief, maar een wisselend verbruik door het jaar heen (winter meer dan in de zomer). Over de jaren heen was het verbruik wel gelijk, dus kon op basis van historische gegevens een redelijk accuraat voorschot bepaald worden.
Maar met de huidige wisselende tarieven, het laten plaatsen van zonnepanelen en allerlei andere invloeden op het gemiddelde verbruik en het tarief maken dat een voorschot totaal niks zeggend is en eigenlijk ook niet meer te bepalen.
Met de nieuwe vaste contracten kan het wel weer enigszins, want het tarief staat vast. Mits het verbruik gelijk is aan de voorgaande jaren en en geen zonnepanelen of zo zijn/worden geplaatst. Oh en de regering niet dingen doet die het tarief beïnvloeden.
CarbonCopy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:05:
Dan kies je er zelf voor. Ik heb juist een slimme meter zodat mijn voorschot spot-on is. Ik wil niet teveel geld stallen bij een energiemaatschappij.
Wil jij maandelijks exact betalen wat je verbruikt, dan denk ik dat dynamisch beter voor je is.
Lijkt me dat je daar je daadwerkelijke verbruik maal het daadwerkelijk tarief betaald. Of rekenen die energieleveranciers ook nog met een voorschot?

Overigens, als jij zo goed weet wat het voorschot hoort te zijn, dan kun jij dat toch ook gewoon aan laten passen?!

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 24-06-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

CarbonCopy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:50:
Als je je verbruik wil monitoren kun je de gratis Engie app gebruiken. Die werkt ook voor niet klanten van Engie als je maar toestemming geeft om je standen te monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
CP1977 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Kijk eens naar dynamische contracten zou ik zeggen.
Delta bied dat contract niet aan. ben niet van plan te wisselen van energie leverancier

dynamisch kontract en een aquarium is dat wel een goed idee?

zat zelf eerder aan 1 jaar contract te denken. misschien volgend jaar betere prijzen om voor 3 jaar vast te zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarbonCopy
Truus01 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:19:
Overigens, als jij zo goed weet wat het voorschot hoort te zijn, dan kun jij dat toch ook gewoon aan laten passen?!
Jep, dat is bij veel energiemaatschappijen mogelijk. Zoals je ook bij Essent, Energiedirect het hele jaar door je voorschot kan aanpassen naar eigen inzicht. Is helaas geen onderdeel van de governance bij Coolblue. Daar mag het voorschot alleen worden gecorrigeerd op basis van het bepaalde voorschot op dag één van je contract minus 15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rutger7435 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb een simpele 3fasen meter (dinrail) met pulsuitgang in de meterkast voor de wp groep geïnstalleerd. De pulsen tel ik met een reeds aanwezige Youless LS220 (die ook de p1 van mijn slimme meter uitleest).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Laatst online: 29-06 18:01
CarbonCopy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Jep, dat is bij veel energiemaatschappijen mogelijk. Zoals je ook bij Essent, Energiedirect het hele jaar door je voorschot kan aanpassen naar eigen inzicht. Is helaas geen onderdeel van de governance bij Coolblue. Daar mag het voorschot alleen worden gecorrigeerd op basis van het bepaalde voorschot op dag één van je contract minus 15%.
20%
Bij greenchoice kan je ook maar bepaald bedrag naar beneden aanpassen
Dat doen steeds meer energiemaatschappijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:07
drestar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Dat hangt denk ik af van het soort vissen. Als de comfort temperatuur een goede bandbreedte heeft werkt dat supermooi samen met dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Laatst online: 21:30
drestar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Delta bied dat contract niet aan. ben niet van plan te wisselen van energie leverancier

zat zelf eerder aan 1 jaar contract te denken. misschien volgend jaar betere prijzen om voor 3 jaar vast te zetten..
Als je bij een maatschappij zit die geen dynamisch contract aanbiedt én je wilt niet overstappen, dan zit je hier in het verkeerde forum. Het gaat hier namelijk over dynamische aanbieders en contracten. Zie de Topic waarschuwing onderaan voor relevante links voor jouw vraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Als je bij een maatschappij zit die geen dynamisch contract aanbiedt én je wilt niet overstappen, dan zit je hier in het verkeerde forum. Het gaat hier namelijk over dynamische aanbieders en contracten. Zie de Topic waarschuwing onderaan voor relevante links voor jouw vraag.
Ik denk dat jij verkeerd zit.

Dit is het kroeg topic voor de energie rekening. Niet specifiek voor dynamisch of overstappen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Benieuwd wat het gedoe in Rusland voor invloed gaat hebben op de prijzen. Kan alle kanten op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dennis1812 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat jij verkeerd zit.

Dit is het kroeg topic voor de energie rekening. Niet specifiek voor dynamisch of overstappen.
Ik vermoed dat een moderator zijn post heeft verplaatst naar dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ben overgestapt en heb inmiddels de afrekening gehad van Vattenfall. De afgelopen dagen probeer ik al in de Vattenfall app in te loggen om wat screenshots te maaken maar die geeft al ruim een week (of langer aan) dat ze updates aan het doen zijn, meer mensen last van?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 00:38

Audione0

Strijdt der titanen

drestar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:

ik zit bij Delta,

Tja, genaaid is denk ik niet helemaal het goede woord, je wordt eerder door alle PR praatjes beïnvloed. Maar neem van mij aan, alle commerciële bedrijven doen dit, ook de dynamische leveranciers. Het gaat er een beetje om dat je voor jezelf goed kunt bepalen wat voor jouw de beste usecase is. Ben je iemand die volledig de controle heeft op het energie verbruik dan is wellicht een dynamische contract wat voor jouw. Wil je zelf niet alles in de gaten houden en wil je precies weten wat je paar maand kwijt bent dan is wellicht vast het handigste. Wat je ook kunt doen is zelf onderzoeken dmv je jaarverbruik bij een dynamische aanbieder op te geven om te zien of het rendabel voor je is.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Audione0 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:01:
[...]
Ben je iemand die volledig de controle heeft op het energie verbruik dan is wellicht een dynamische contract wat voor jouw. Wil je zelf niet alles in de gaten houden en wil je precies weten wat je paar maand kwijt bent dan is wellicht vast het handigste. Wat je ook kunt doen is zelf onderzoeken dmv je jaarverbruik bij een dynamische aanbieder op te geven om te zien of het rendabel voor je is.
En dan nog hangt het van je individuele verbruikersprofiel af. :)
Ik beschouw mezelf bv. als iemand die dagelijks zijn energieverbruik opvolgt en kom dan tot de conclusie dat, als prosument die op jaarbasis veel meer teruglevert dan van het net afneemt, een variabel contract voordeliger is dan een dynamisch. Ik lever nl. voornamelijk terug in de maanden maart tot september en - het belangrijkste - tussen 10:00 en 15:00 uur. Laat dat nu net de uren zijn dat je met een dynamisch contract uitermate weinig krijgt voor teruglevering (en als je niet oppast nog moet betalen om terug naar het net te leveren) terwijl bij een variabel contract de TLV 24/7 evenwaardig blijft.

Iedereen moet dus idd voor zichzelf in detail onderzoeken welk energiecontract het meeste voordeel oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hp68 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:56:
Bij greenchoice kan je ook maar bepaald bedrag naar beneden aanpassen
Nee hoor. Als je een goed verhaal hebt kunnen ze het verder voor je verlagen.
Bijv als je door een warmtepomp of airco bijna geen gas meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Laatst online: 29-06 18:01
jobr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Nee hoor. Als je een goed verhaal hebt kunnen ze het verder voor je verlagen.
Bijv als je door een warmtepomp of airco bijna geen gas meer verbruikt.
Ik heb het ook over zelf verlagen via app
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Een vraag hier omdat ik niet weet welk topic er het meest geschikt voor is:
Ik zit bij Engie, krijg over een paar maanden de jaarafrekening en dan krijg ik flink wat geld voor de elektriciteit die ik teruggeleverd heb. Ik ben echter ZZP'er en zie in de app dat Engie waarschijnlijk zonder BTW uit gaat betalen. Nu is dit al vaker voorbij gekomen en duidelijk is dat ik gewoon het forfait moet betalen bij mijn BTW aangifte. Zijn er mensen die het voor elkaar gekregen hebben bij Engie om ze ook de BTW uit te laten betalen (omdat ik die immers af moet dragen) of is dat een kansloze zaak waar ik beter geen energie in kan steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
JML schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Als je je verbruik wil monitoren kun je de gratis Engie app gebruiken. Die werkt ook voor niet klanten van Engie als je maar toestemming geeft om je standen te monitoren.
dus echt gratis is dat dus ook niet, deze gegevens van je zijn goud waard voor Engie (Suez).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Afas schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:04:
Ik zit bij Engie, krijg over een paar maanden de jaarafrekening en dan krijg ik flink wat geld voor de elektriciteit die ik teruggeleverd heb. Ik ben echter ZZP'er en zie in de app dat Engie waarschijnlijk zonder BTW uit gaat betalen. Nu is dit al vaker voorbij gekomen en duidelijk is dat ik gewoon het forfait moet betalen bij mijn BTW aangifte. Zijn er mensen die het voor elkaar gekregen hebben bij Engie om ze ook de BTW uit te laten betalen (omdat ik die immers af moet dragen) of is dat een kansloze zaak waar ik beter geen energie in kan steken?
Zijn de zonnepanelen een bedrijfs activiteit of liggen ze gewoon op je huis voor privé doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Zijn de zonnepanelen een bedrijfs activiteit of liggen ze gewoon op je huis voor privé doeleinden?
Ze liggen op mijn huis voor privé doeleinden maar ik ben wel ondernemer voor de BTW. Volgens de belastingdienst moet ik BTW betalen over de opbrengst, ook als ik niet daadwerkelijk BTW ontvang.

[ Voor 15% gewijzigd door Afas op 25-06-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:19:
Een voorschotbedrag is eigenlijk een achterhaald iets.
@Yorinn, Jammer dat dit uit het aanbiedingentopic hierheen verplaatst is.
Te vaak dat er juist in dat topic mensen een 'aanbieding' plaatsen, op basis van het voorschot van site x of y en niet inzien dat dat veel te weinig zegt.
En dan dus de keuze maken op basis van een voorschot ipv de werkelijke tarieven.

De mensen hier in dit topic weten dat over het algemeen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Truus01 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:16:
[...]
Te vaak dat er juist in dat topic mensen een 'aanbieding' plaatsen, op basis van het voorschot van site x of y en niet inzien dat dat veel te weinig zegt.
En dan dus de keuze maken op basis van een voorschot ipv de werkelijke tarieven.

De mensen hier in dit topic weten dat over het algemeen wel.
Komt ook doordat sommige leveranciers welkomstbonussen geven en dit dan verrekenen in het maandtarief, daardoor wordt het maandtarief van die leverancier lager, ondanks dat hij hogere tarieven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Afas schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:04:
Vorig jaar het zelfde gehad met Engie, na lang aandringen per email hebben ze de afrekening incl BTW gemaakt. Kopie van je eenmanszaak mee sturen dat je omzetbelastingplichtig bent.

Overigens is iedereen met zonnepanelen die geld krijgt voor het terugleveren (of saldeert) een ondernemer voor de BTW. Alleen heeft de grootste groep geen eenmanszaak en kan zich daardoor aanmelden voor de KOR waardoor de BTW aangifte vervalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Srednier op 25-06-2023 16:23 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
iMode schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:39:

Da's achterhaald, gezien verwarming met een airco juist WEL goed is voor de portemonnee 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dragon2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:29:
[...]
Da's achterhaald, gezien verwarming met een airco juist WEL goed is voor de portemonnee 😉
Wie heeft er bij dit weer nu nog verwarming nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Wie heeft er bij dit weer nu nog verwarming nodig?
Ik heb de airco nu echt aangezet thuis. Ik hield het niet meer vol van de warmte. Heerlijk om airco te hebben. Heb een mobiele airconditioning van Inventum

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Van der Berg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Ik heb de airco nu echt aangezet thuis. Ik hield het niet meer vol van de warmte. Heerlijk om airco te hebben. Heb een mobiele airconditioning van Inventum
Hangt gewoon van de opbouw en oriëntatie je huis af.
In de slaapkamers is het hier momenteel 19°C en in de leefruimte 22°C. Zonder actieve airco maar - afhankelijk van de oriëntatie - met buitenscreens, schaduw door beplanting en/of oversteek dak en geen verdiepingen.
Vraagt maar een eenmalige investering en kost daarna nauwelijks nog energie.
Buiten is het nu 35°C in de schaduw. Dan voelt bij het binnenkomen een binnenruimte van 21.5°C zelfs redelijk fris aan. Totaal geen nood aan airco. Die opgewekte kWh steek ik liever in de accu van de EV en/of naar het net tegen betaling.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:49:
[...]

In de slaapkamers is het hier momenteel 19°C en in de leefruimte 22°C. Zonder actieve airco maar - afhankelijk van de oriëntatie - met buitenscreens, schaduw door beplanting en/of oversteek dak en geen verdiepingen.
Buiten is het nu 35°C in de schaduw. Dan voelt bij het binnenkomen een binnenruimte van 21.5°C zelfs redelijk fris aan. Totaal geen nood aan airco. Die opgewekte kWh steek ik liever in de accu van de EV en/of naar het net tegen betaling.
Mijn thermostaat (Hooneywell) van onze woning geeft aan 27,5 graden in de woonkamer. (Nieuwbouw appartement 2010 totale oppervlakte 65m2 op 4e verdieping van 7)

Ik had zelfs deurpanelen ramen openstaan. Wij hebben zonwering woonkamer en in de slaapkamer.

De mobiele airconditioning staat op 19 graden

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 25-06-2023 17:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
[...]

Met de vele doorzonwoning en in NL ligt dat toch allemaal net wat lastiger.
Sinds een kleine 2 jaar is de spouw geïsoleerd van ons hoekhuis met 6cm grafietparels.
Veel voordeel in de winter gehad en de eerste zomer was het binnen een aantal echte warme dagen 30 graden binnen en wilde amper zakken.

Sinds we afgelopen herfst airco's hebben hangen is dit probleem nu verholpen.
En dat met stroom van onze eigen zonnepanelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]

Dan heb je geluk, op mijn (huur)hoekhuis schijnt heel de dag de zon tot hij onder gaat. In de slaapkamers is het nu zo rond de 29 graden en bij nog langere aanhoudende hitte zelfs over de 30, in de woonkamer momenteel 27,5, maar daar is het ook wel eens 30 geweest bij langdurige hitte.
Ik heb een zonnescherm voor, maar die helpt niet tegen de zon aan de zijkant van mijn huis, de stenen daar worden bloedheet en geven de warmte door naar binnen.
Isolatie is fijn om de warmte in de winter binnen te houden, maar zou ook fijn zijn om de warmte in de zomer buiten te houden, daar zou meer aan gedacht moeten worden met de steeds warmere zomers. In warme landen zie je ook vaak dat de huizen hele dikke muren hebben met luiken voor de ramen, dit houdt warmte buiten en bij kou de warmte binnen.
Ik heb weleens een mobiele airco gehad, maar die maakte zo'n herrie dat je geen oog dicht deed, of de TV niet meer hoorde, dus die heb ik maar weggedaan. Ik heb wel overal (plafond)ventilators en het gekke is dat je zelfs aan de warmte gaat wennen, ook al vind ik het in de auto met de airco aan lekkerder dan binnen, maar de hele dag in de auto blijven zitten met draaiende motor is weer slecht voor het milieu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Van der Berg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Mijn thermostaat (Hooneywell) van onze woning geeft aan 27,5 graden in de woonkamer. (Nieuwbouw appartement 2010 totale oppervlakte 65m2 op 4e verdieping van 7)

Ik had zelfs deurpanelen ramen openstaan. Wij hebben zonwering woonkamer en in de slaapkamer.
Toch geen 27,5 °C met airco aan mag ik hopen?
Een bouw van 2010 kan je ook geen nieuwbouw meer benoemen.
Hier trouwens een open bebouwing uit de jaren 90 van vorige eeuw maar wel gerenoveerd tussen 2011 en 2019.

Wanneer het buiten + 30°C is dan moet je de ramen en deuren juist gesloten houden en niet openen. Eens de warmte in huis krijg je ze bijna niet meer buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
elektriekert schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:13:
[...]
Met de vele doorzonwoning en in NL ligt dat toch allemaal net wat lastiger.
Sinds een kleine 2 jaar is de spouw geïsoleerd van ons hoekhuis met 6cm grafietparels.
Veel voordeel in de winter gehad en de eerste zomer was het binnen een aantal echte warme dagen 30 graden binnen en wilde amper zakken.

Sinds we afgelopen herfst airco's hebben hangen is dit probleem nu verholpen.
En dat met stroom van onze eigen zonnepanelen :D
Dat heb ik dus ook met mijn hoekwoning, de isolatie houdt de warmte binnen, echter niet alleen in de winter, maar jammer genoeg ook in de zomer.
Ik woon al jarenlang in deze woning en er mocht van de woningstichting nooit airco's met buitenunits geplaatst worden, echter is nu het beleid veranderd en mag het weer wel op eigen kosten. Jammer voor mij is dat dit niet vele jaren terug al mocht, dan had ik op zeker airco's met buitenunits genomen. Nu heb ik mijn langste tijd hier gehad en sta al jaren ingeschreven voor een andere woning, ik ga geen duizenden euro's meer uitgeven voor de relatief korte tijd dat ik hier nog blijf wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
IvoB2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Toch geen 27,5 °C met airco aan mag ik hopen?
Een bouw van 2010 kan je ook geen nieuwbouw meer benoemen.
Hier trouwens een open bebouwing uit de jaren 90 van vorige eeuw maar wel gerenoveerd tussen 2011 en 2019.

Wanneer het buiten + 30°C is dan moet je de ramen en deuren juist gesloten houden en niet openen. Eens de warmte in huis krijg je ze bijna niet meer buiten.
Ik woon hier al sinds de aanbouw oktober 2010. Ik ben nog steeds de eerste bewoner van hier. In 2010 was het volgens de laatste normen gebouwd. Maar 13 jaar voor een woning is niet oud.

Nu de airconditioning aan staat staan de ramen dicht. En is het binnen weer lekker koel in de woonkamer.

Even kijken wat de termostaat nu aangeeft, nog steeds 27,5 graden en de airconditioning staat op 19 graden

Pagina: 1 ... 88 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden