Netbeheerder kan het helemaal niet stopzetten (bij particulieren). Dat doet je omvormer als deze circa 253volt of hoger ziet.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:50:
Als de netbeheerder het terug leveren stop zet dan krijg je toch niks vergoed?
Met zulke productiecapaciteit zal het in een normaal huishouden je een zorg zijn wat de netbeheerder na stopzetten salderen doet. Indien het negatief is voor jezelf kan je per direct van het net af.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:41:
[...]
Heb je er geen last van dat de netbeheerder de teruglevering stopzet als het net overbelast is? En enig idee wat je gaat doen als het salderen stopt?
En al zeker met een Victron omvormer met thuisaccu.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-06-2023 20:05 ]
Je weet wat ik bedoelde...jobr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:58:
[...]
Netbeheerder kan het helemaal niet stopzetten (bij particulieren). Dat doet je omvormer als deze circa 253volt of hoger ziet.
ik was gewoon benieuwd... met mijn verbruik is het vooralsnog niet interessant om naar panelen over te stappen (1600KWh per jaar en dat is incl. elektrisch bijverwarmen).IvoB2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:03:
[...]
Met zulke productiecapaciteit zal het in een normaal huishouden je een zorg zijn wat de netbeheerder na stopzetten salderen doet. Indien het negatief is voor jezelf kan je per direct van het net af.![]()
En al zeker met een Victron omvormer met thuisaccu.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 17-06-2023 20:08 ]
Die 1600 kWh is niet per maand?ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:07:
[...]
ik was gewoon benieuwd... met mijn verbruik is het vooralsnog niet interessant om naar panelen over te stappen (1600KWh per jaar en dat is incl. elektrisch bijverwarmen).
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Mijn stelregel is 2 panelen van 400Wp en 2kWh accu capaciteit per benodigde kWh aan verbruik. Gebruik jij op een winterse dag 30kWh dan moeten daar 60x400Wp panelen en 60kWh accu tegenover staan om zelfstandig energie te kunnen opwekken en gebruiken. Daarbij rekening houdend dat eens in de zeven dagen er een echt goede dag tussen zit wat zon betreft zodat de accu gegarandeerd vol is en de rest van de dagen gewoon ruk is.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Hoeveel zon heb jij gezien afgelopen winter?zelfs met zijn aantal panelen wekt hij waarschijnlijk te weinig op om z'n woning te verwarmen.
Ik zou 28 panelen op m'n huis kwijt kunnen, 4 op de schuur en 8 op de garage (40 in totaal) met 400WP zou ik dus 16KWh kunnen opwekken, maar dat is te weinig om in de winter m'n woning te verwarmen.
Met zoveel panelen kan je ook een vergunning aanvragen om energieleverancier te worden.Rimco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:31:
[...]
Geen boerenschuur hier, gewoon een vrijstaand huis waar toevallig heel veel dak is. Ontwerp van de jaren 70.
[Afbeelding]
Hier zie je de 91 panelen die op de solaredge omvormer zijn aangesloten, waarvan 8 op de pergola die je ziet uitsteken. In theorie kunnen er nog een paar bij, maar dat is dan niet netjes meer. Nu 36kWp in totaal waarvan op dit moment 33kWp aangesloten op een 25kW omvormer en 8 panelen rechtsboven (3 kWp) worden via een victron systeem aangesloten (samen met thuisaccu). Dat kan de 3x25A hoofdzekering nog aan en zeker met de accu kunnen we het aftoppen. Moet ook zeggen dat de 33kWp aan panelen nu niet veel meer dan 20kW opwekken op de piek.
De netbeheerder zet helemaal niets stop. Als door omstandigheden de spanning oploopt kapt je omvormer er mee. Maar dat is alleen op piekmomenten en er is vaak ook nog wel eea wat je in huis kunt verbeteren. Daarnaast, vaak is het op te lossen met de wijktrafo een tap lager te zetten, dat kan de netbeheerder meestal op vrij korte termijn uitvoeren.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:50:
[...]
Als de netbeheerder het terug leveren stop zet dan krijg je toch niks vergoed? Volgens de netbeheerder hier is het net helemaal vol en is de kans groot dat je niks terug kan leveren. Dus ja salderen is maar bijzaak, maar als je niks kan terug leveren dan kan je er weinig mee...
Het “net vol” gaat met name over nieuwe (grootzakelijke) aansluitingen die niet gerealiseerd kunnen worden.
Waarom heb je overigens je dak niet volliggen?
Mwah, denk niet dat er veel leveranciers zijn die werken vanuit de lichtste laagspanning aansluitwaarde.R0181 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:52:
[...]
Met zoveel panelen kan je ook een vergunning aanvragen om energieleverancier te worden.
[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-06-2023 20:55 ]
De investering is groter dan de terugverdien termijn? Stel dat ik all-elektric ga dan ben ik 20.000 a 25.000 euro kwijt. Dan schrijf ik dat niet binnen 20 jaar af in m'n eentje... tenzij de gasprijs zo hoog wordt (of dat ze gewoon helemaal geen gas meer leveren).JWT schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:32:
Hu? Is er iemand voor wie het niet interresant is? Ben wel benieuwd
Warmtepomp, boiler (geen idee waar ik die moet plaatsen, zal waarschijnlijk in de voorraad kast worden), het bestaande leidingwerk eruit, de afwerking daarvan, op 3 verdiepingen vloerverwarming en nieuwe vloeren, de zonnepanelen op de schuur en garage (op het dak van m'n huis is lelijk), etc...
Ook met enkel alleen 6 a 8 panelen op m'n garage dak (ca. 4000 euro incl graafwerk) is de termijn relatief lang. Wil in ieder geval met m'n garage dak beginnen, daarna zie ik wel verder.
En ja, waarom ik nog geen PV heb is dat ik geen lening meer af kon sluiten in de gemeente en ik het cash niet had om het te doen helaas.
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 17-06-2023 21:01 ]
Dat is erg optimistisch... vanuit collega's krijg ik meestal dat ze 1 a 2KWh per dag halen met 6 a 8 panelen in de winter. Dus waar je die "stelregel" vandaan haalt is mij een wonder.jadjong schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:49:
[...]
Mijn stelregel is 2 panelen van 400Wp en 2kWh accu capaciteit per benodigde kWh aan verbruik. Gebruik jij op een winterse dag 30kWh dan moeten daar 60x400Wp panelen en 60kWh accu tegenover staan om zelfstandig energie te kunnen opwekken en gebruiken. Daarbij rekening houdend dat eens in de zeven dagen er een echt goede dag tussen zit wat zon betreft zodat de accu gegarandeerd vol is en de rest van de dagen gewoon ruk is.
Of net als in België, daar leveren ze overproductie tegen betaling terug naar de buren, een aantal studenten heeft daar een site ontworpen die dit realiseerbaar maakt. Was pas geleden op TV.bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:53:
[...]
Mwah, denk niet dat er veel leveranciers zijn die werken vanuit de lichtste laagspanning aansluitwaarde.
Met 60 panelen elke dag ~20kWh opwekken, de andere tien komt uit de accu van 60kWh. Daarom moet je elke zeven dag een goede zonnige dag er tussen hebben om de accu weer te vullen. Dat is op het randje.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:59:
[...]
Dat is erg optimistisch... vanuit collega's krijg ik meestal dat ze 1 a 2KWh per dag halen met 6 a 8 panelen in de winter. Dus waar je die "stelregel" vandaan haalt is mij een wonder.
Daarnaast heb je met zes of acht panelen ze vaak allemaal op dezelfde richting liggen, bij 60 stuks zijn alle drie de richtingen mogelijk en heb je daardoor in de ochtend/avond iets meer rendement en/of risicospreiding wat wolkjes betreft.
Die stelregel haal ik overigens uit mijn eigen duim.
[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 17-06-2023 21:11 ]
Even rekenen. Stel je neemt je neemt 8 panelen (2165Wp, 1840kWh), en die kosten je zo'n €4500 (overgenomen hiervan: https://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/kosten/).ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:07:
ik was gewoon benieuwd... met mijn verbruik is het vooralsnog niet interessant om naar panelen over te stappen (1600KWh per jaar en dat is incl. elektrisch bijverwarmen).
Je betaald nu zo'n 1600*0,30=€480. Dus heb je de panelen terugverdiend in een kleine 10 jaar. En dat is op zich een nette terugverdientijd. Panelen gaan 25 jaar mee, heb je nog 15 jaar lang de stroom voor niks.
Waarom zou dat niet interessant zijn?
Tuurlijk, nu meteen heel je dak volleggen is met de huidige TLV tov van jouw lage verbruik niet interessant, maar om je eigen verbruik af te dekken, blijven zonnepanelen wel interessant.
Of je moet 10 jaar terugverdientijd echt te lang vinden.
Waarom wil je per se die warmtepomp (of bedoel je ook eventueel een airco), moet het leidingwerk eruit en de afwerking, en al dat meer? Ja, dan kost het wel 20/25.000, maar dat hoeft niet, en dan heb je alles eerder terugverdiend.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:56:
De investering is groter dan de terugverdien termijn? Stel dat ik all-elektric ga dan ben ik 20.000 a 25.000 euro kwijt. Dan schrijf ik dat niet binnen 20 jaar af in m'n eentje... tenzij de gasprijs zo hoog wordt (of dat ze gewoon helemaal geen gas meer leveren).
Warmtepomp, boiler (geen idee waar ik die moet plaatsen, zal waarschijnlijk in de voorraad kast worden), het bestaande leidingwerk eruit, de afwerking daarvan, op 3 verdiepingen vloerverwarming en nieuwe vloeren, de zonnepanelen op de schuur en garage (op het dak van m'n huis is lelijk), etc...
Ook met enkel alleen 6 a 8 panelen op m'n garage dak (ca. 4000 euro incl graafwerk) is de termijn relatief lang. Wil in ieder geval met m'n garage dak beginnen, daarna zie ik wel verder.
En ja, waarom ik nog geen PV heb is dat ik geen lening meer af kon sluiten in de gemeente en ik het cash niet had om het te doen helaas.
Wel jammer van die lening, ja.
Gewoon 3x25A. Kan Makkelijk. En gewoon een 2 onder 1 kap woning. Wel op de hoek in mijn geval en daardoor wat meer dak. Geen dikke villa hoor. 150 m2 woonoppervlakNoAcars schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:11:
[...]
Serieus vraagje aan de groot terugverdieners. Jullie hebben installaties waar je u tegen zegt. Zijn jullie tevens grootgrond houders? Waar laat je al die panelen en wat is de capaciteit van jullie hoofdaansluiting, want met 3x 25A ga je het niet redden bij zulke hoeveelheden
Tsja overal vloerverwarming is ook wel luxe natuurlijk.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:56:
[...]
De investering is groter dan de terugverdien termijn? Stel dat ik all-elektric ga dan ben ik 20.000 a 25.000 euro kwijt. Dan schrijf ik dat niet binnen 20 jaar af in m'n eentje... tenzij de gasprijs zo hoog wordt (of dat ze gewoon helemaal geen gas meer leveren).
All electric gaan heeft mij 2000 euro gekost. Namelijk 1 airco, een kookplaat en een warmtepompboiler (was gratis met subsidie).
Dus het kan veel goedkoper.
December, de maand met minste PV-uren, leverde met 4 kWp bij mij 54 kWh op, terwijl er 368 kWh de warmtepomp in ging.
Op mijn huis zou dus 27 kWp volstaan.
Ik denk dat het fysiek net zou passen als ik de achtertuin opoffer
Op mijn huis zou dus 27 kWp volstaan.
Ik denk dat het fysiek net zou passen als ik de achtertuin opoffer
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier was de inductiekookplaat al duurder dan 2000 euro.de Peer schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:06:
[...]
Tsja overal vloerverwarming is ook wel luxe natuurlijk.
All electric gaan heeft mij 2000 euro gekost. Namelijk 1 airco, een kookplaat en een warmtepompboiler (was gratis met subsidie).
Dus het kan veel goedkoper.
Verzwaring aansluiting 150 euro
Water water warmtepomp Euro 14000
Aanpassing groepenkast Euro 3200
Af laten sluiten van gas Euro 300
Bouwen opstelplaats warmtepomp xxxx Euro
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Inderdaad gewoon aan het genieten van 165kWh per dag die aan Innova wordt verkocht voor ongeveer 1 euro/kWh. Op die manier worden alle investeringen van de afgelopen jaren zeker al terugverdiend. Alle panelen waren eigenlijk altijd ongeveer 60-70ct/Wp, zelf gelegd, dus de tvt was eerder al 2-3 jaar, nu minder dan 1 jaar.bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:47:
[...]
Ik denk dat hjj vooral gaat genieten. Met zo’n set die wss al (een heel eind?) is terugverdiend heb je genoeg opbrengst om bijna jaarrond zelfvoorzienend te zijn.
Zelfvoorzienend verwacht ik nu 10 maanden per jaar, met 45 kWh aan opslag. Opslag kan ook nog wel groter zolang de stapel niet te zwaar wordt, maar eerst eens zien hoeveel er opgewekt wordt in de winter.
:strip_exif()/f/image/JJKxcYB35Una146QKddxLlZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben ook wel het geluk dat we redelijk dicht bij een grote industriële verbruiker zitten en het lijkt er op dat de netspanning al actief wordt geregeld. Eigenlijk maar zelden meer dan 240v gezien. Maar mocht het nodig zijn kunnen de victrons 17kW absorberen, dus dan zakt de netspanning wel.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dit klinkt idd veel realistischer in mijn ogen. M'n woning is 121m2 groot waarvan de woonkamer en keuken 1 ruimte zijn met ca. 42m2 en 8m2 aan andere zaken. De 1e verdieping 50m2 en de zolder 21m2 bruikbaar (maar in m3 wel meetelt).John245 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Hier was de inductiekookplaat al duurder dan 2000 euro.
Raming was 3000 euro voor de panelen op garage, 2500 euro voor de panelen op m'n normale dak, 7500 voor de WP en boiler, 5000 euro voor de afwerking en 2500 euro voor onvoorzien. En dan zou ik nog het meeste zelf doen.
Is het met jouw verbruik dan wel rendabel om een dikke €20.000,= uit te geven, als ik me goed herinner verbruik jij iets van 800m3 en 1600kWh?ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:58:
[...]
Dit klinkt idd veel realistischer in mijn ogen. M'n woning is 121m2 groot waarvan de woonkamer en keuken 1 ruimte zijn met ca. 42m2 en 8m2 aan andere zaken. De 1e verdieping 50m2 en de zolder 21m2 bruikbaar (maar in m3 wel meetelt).
Raming was 3000 euro voor de panelen op garage, 2500 euro voor de panelen op m'n normale dak, 7500 voor de WP en boiler, 5000 euro voor de afwerking en 2500 euro voor onvoorzien. En dan zou ik nog het meeste zelf doen.
Dan zit je voorlopig toch goed bij Oxxio met een 3 jarig contract?
Eer dat je die investering met jouw lage verbruik eruit hebt is je apparatuur al weer aan vervanging toe.
@ArcticWolf
Een W/W-warmtepomp is nu eenmaal velen malen duurder dan een L/L WP.
Een inductiekookplaat hoeft ook niet zo duur te zijn.
En gas kan je gratis laten afsluiten.
De andere (extra) kosten zijn ook gekomen door die (duurdere) keuzes.
Dus afhankelijk van wat je wilt en waar je voor kiest, kun je blijkbaar met €2.000 klaar zijn of met zo'n €25.000 en alles er tussenin.
Dat is dus gewoon net waar je voor kiest. Want ik (en @de Peer ) heb andere, goedkopere, keuzes gemaakt.John245 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:31:
Hier was de inductiekookplaat al duurder dan 2000 euro.
Dus afhankelijk van wat je wilt en waar je voor kiest, kun je blijkbaar met €2.000 klaar zijn of met zo'n €25.000 en alles er tussenin.
heeft niets met realistisch te maken, maar met hoeveel geld je bereid bent uit te geven en hoe veel je zelf wilt doen. Uitbesteden wordt altijd duur. Mijn kookplaat heeft 400 euro gekost. voor mij is er weinig meerwaarde om er eentje va 2000 euro te kiezen.ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:58:
[...]
Dit klinkt idd veel realistischer in mijn ogen.
en ik verwarm het huis met airco. bevalt mij prima. maar je kunt er ook voor kiezen om op 3 verdiepingen vloerverwarming aan te leggen. Maar dat valt dan niet onder 'all electric' gaan als je het mij vraagt. maar gewoon een enorme comfort/luxe verbetering van je huis. je had die 3 x vloerverwarming natuurlijk ook al kunnen aanleggen toen je nog op gas zat.
dus tsja de 'realistische' prijzen hoeven echt niet zo hoog te gaan. maar wil je luxe en volledig ontzorgd, dan is the sky the limit qua prijs.
Bij mij was het dus zo simpel als:
airco (Daikin) 1100 euro + 300 euro installatiekosten
kookplaat (5 pits, 11 kW) 400 euro
warmtepompboiler was gratis, maar 200 euro installatiekosten (heb ik uitbesteed)
[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 18-06-2023 09:39 ]
Dat is 't 'm, dat wil hij ook niet.R0181 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:18:
Is het met jouw verbruik dan wel rendabel om een dikke €20.000,= uit te geven, als ik me goed herinner verbruik jij iets van 800m3 en 1600kWh?
Eer dat je die investering met jouw lage verbruik eruit hebt is je apparatuur al weer aan vervanging toe.
Maar hoeft ook niet.
Mijn verbruik was zo'n 500m3 gas en 1800kWh stroom. Maar mijn investering zal een kleine €9.000 zijn, inclusief de zonnepanelen.
De panelen, kleine €5000, heb ik nu bijna een jaar en al voor de helft terugverdiend. Door een hoge TLV van UC, dus dat gaat komend jaar niet meer lukken, maar geeft mij wel de ruimte om te investeren in een airco, zo'n €2500. Boiler zal zo'n €1000 zijn, waarschijnlijk minder. En ik heb een simpele 2-pits (1-fase) inductiekookplaat gekocht voor €100.
De PV niet meegeteld is het dus maar €4000.
(Het prijsverschil tussen @de Peer en mij komt denk ik voornamelijk doordat hij eea zelf heeft gedaan en ik niet.)
[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 18-06-2023 09:38 ]
Ik zie dat jij in 2018 gasloos ging. Toen was het gratis. Maar in 2013 deden ze dat echt niet voor niks.Truus01 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:57:
@ArcticWolf
[...]
Dat is dus gewoon net waar je voor kiest. Want ik (en @de Peer ) heb andere, goedkopere, keuzes gemaakt.
Nee is het ook niet, maar er zijn hier wat tweakers die beweren dat het altijd rendabel isR0181 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:18:
[...]
Is het met jouw verbruik dan wel rendabel om een dikke €20.000,= uit te geven, als ik me goed herinner verbruik jij iets van 800m3 en 1600kWh?
Ik ben nog niet gasloos en ik zie dat het oorspronkelijke topic van 2016 is, dus 2013 zal inderdaad anders zijn geweest.John245 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Ik zie dat jij in 2018 gasloos ging. Toen was het gratis. Maar in 2013 deden ze dat echt niet voor niks.
Maar dan zijn jouw 10 jaar oude prijzen ook niet vergelijkbaar met nu. Niet vwb de prijs, maar ook niet ivm allerlei subsidies.
Ligt eraan wat je wilt en wat je rendabel vindt.ArcticWolf schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Nee is het ook niet, maar er zijn hier wat tweakers die beweren dat het altijd rendabel is
Overigens heb je het de ene keer over zonnepanelen die niet rendabel zouden zijn. Terugverdientijd van een kleine 10 jaar, is dus niet rendabel genoeg voor je?
De andere keer heb je het over gasloos gaan, dat dat niet rendabel is. €4000 zonder PV, mijn investering.
Met een verbruik van 800m3 zou dat 4000/((800*1,2)+250)=3,3 jaar terugverdientijd zijn.
Wat mij betreft kun je PV en gasloos los zien. Alleen gasloos kan haast niet rendabel zonder PV (in mijn mening, maar dat heb ik niet doorgerekend voor jouw situatie).
Veel is afhankelijk van jouw doel en keuzes. Tuurlijk, als jij per se €25.000 uit wilt geven aan gasloos, dan vertaald dat zich in een terugverdientijd van 20 jaar. Nee, dat is niet rendabel.
Maar het kan allemaal wel rendabel.
Dat vrees ik ook. Vrees dat de kosten nu hoger zijn.Truus01 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Ik ben nog niet gasloos en ik zie dat het oorspronkelijke topic van 2016 is, dus 2013 zal inderdaad anders zijn geweest.
Maar dan zijn jouw 10 jaar oude prijzen ook niet vergelijkbaar met nu. Niet vwb de prijs, maar ook niet ivm allerlei subsidies.
Zo zie je maar dat iedere situatie kan verschillen.Rimco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Zelfvoorzienend verwacht ik nu 10 maanden per jaar, met 45 kWh aan opslag. Opslag kan ook nog wel groter zolang de stapel niet te zwaar wordt, maar eerst eens zien hoeveel er opgewekt wordt in de winter.
Geen grote producent maar eerder een gemiddelde verbruiker zodat hetzelfde resultaat kan bereikt worden met minder investeringen.
Door combinatie PV en thuisaccu (15,4 kWh) gemeten tien maanden per jaar zelfvoorzienend en gemeten over de laatste 365 dagen voor 88%. Grotere opslag heeft in onze situatie geen zin gezien ik het in de zomer niet verbruikt krijg en in de winter niet aangevuld.
Op jaarbasis halen we nog een 300 - 500 kWh (afhankelijk van laden EV, niet van huishoudelijk verbruik want dat is redelijk stabiel) van het net. En die kost wordt volledig gecompenseerd door de TLV aan het net tussen februari en november).
Door op het juiste ogenblik in te kopen was PV in minder dan 5 jaar volledig terugverdiend, kon ik met de meeropbrengsten de accu volledig betalen en is sinds meer dan 10 jaar de jaarlijkse energierekening positief ipv geld te kosten.
Gas in deze woning nooit gehad noch aansluiting. Dus deze kosten zijn er sowieso nooit geweest.
Inductiekookplaat (verzwaring niet nodig want werkt net zo goed op monofase) was in de tijd gratis (vijfde en duurste toestel in een reeks van 5 was gratis
WP heeft voor de volledige installatie (geen VVV maar ventiloconvectoren) CV + SWW nauwelijks meer gekost dan gas (bij de renovatie moest ik kiezen voor gas of WP en de volledige installatie moest dus toch volledig nieuw aangelegd worden, enig prijsverschil zat dus tussen gasketel of WP, leidingen en convectoren moesten er sowieso komen en werkuren bleven ong. gelijk). Gezien er toen al 2 jaar PV lag met iets meer jaarproductie (salderen kon toen nog voor eeuwig) dan totaalverbruik was de keuze, toen, eenvoudig voor WP.
Na 12 jaar nog geen dag spijt van gehad want zeker voor twintig jaar geen energiekosten, integendeel, het brengt jaarlijks een paar duizend euro op.
ps. volgens de huidige planning kunnen we mid 2031 het jaar rond 100% zelfvoorzienend zijn op eigen productie.
Dan gaan de huidige 20 panelen op de ZZO oriëntatie er af (en afhankelijk van de staat, ze zijn dan 20 jaar oud, verhuisd naar NNW zijde) en vervangen door 24-26 panelen (afhankelijk wat dan de max. Wp per paneel is) wat de productiecapaciteit minstens verdubbeld. Of we dan nog een deel op netaansluiting zullen voorzien, voor teruglevering, hangt af van de politieke evolutie (stijgende vaste kosten netaansluiting?) en de eventuele hoogte van de TLV aan het net.
Zijn de kosten voor een netaansluiting dan hoger dan de baten (zoals de huiidige situatie nog altijd is) gaat de netschakelaar gewoon om en mogen ze de meter komen ophalen.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2023 11:33 ]
Uiteraard is PV bijna altijd rendabel.ArcticWolf schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Nee is het ook niet, maar er zijn hier wat tweakers die beweren dat het altijd rendabel is
Het verschil is dat jij er een totaalplaatje van maakt (overal VVV, jaar rond gasloos,.....) wat nog maar weinig te maken heeft met investeren in PV maar in een (luxe) comfortupgrade van de totale woning.
Ik heb nooit geweten dat er op luxe en extra comfort een TVT werd gezet.
Moest je op alles een TVT moeten plakken reed iedereen nu met de fiets en/of OV ipv met een auto naar eigen kleur en smaak en woonde iedereen in een beperkte flat met centrale energievoorzieningen. Soort voormalig sovjetwoonblok dus.
Mijn ervaring is dat op het juiste ogenblik vrijwliig kiezen voor een energietransitie op termijn nog altijd goedkoper is dan wachten tot het niet anders meer kan en iedereen ertoe verplicht wordt.
En een relatief beperkte eigen investering om voor een groot deel los te komen van energiemonopolisten die eenzijdig de verkoopsprijs kunnen bepalen zou voor mij al reden genoeg zijn om daar in te investeren.
Dat het dan nog eens gesubsidieerd wordt door de overheid en op termijn meer opbrengt dan het ooit gekost heeft is gewoon mooi meegenomen.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2023 12:21 ]
Best gek:
Afgelopen donderdag me aangemeld voor een oxxio 3 jaar vast contract (gas + elektra) m.i.v. 1.8.23. Dezelfde dag contract binnen. Gisteren een email van Zonneplan dat per 1.8.23 mijn contract wordt beëindigd, maar dan alleen gas. In dezelfde mail staat ook dat de afmelding niet meer ongedaan kan worden gemaakt, omdat een en ander al in de systemen is verwerkt. Tot zover de feiten.
Los van het feit dat ze alleen gas beëindigen: Oxxio geeft een wijziging toch pas door nádat de 14dagen bedenktermijn voorbij is? Ofwel hoe kan het dat Zonneplan al een wijziging heeft doorgekregen?
Afgelopen donderdag me aangemeld voor een oxxio 3 jaar vast contract (gas + elektra) m.i.v. 1.8.23. Dezelfde dag contract binnen. Gisteren een email van Zonneplan dat per 1.8.23 mijn contract wordt beëindigd, maar dan alleen gas. In dezelfde mail staat ook dat de afmelding niet meer ongedaan kan worden gemaakt, omdat een en ander al in de systemen is verwerkt. Tot zover de feiten.
Los van het feit dat ze alleen gas beëindigen: Oxxio geeft een wijziging toch pas door nádat de 14dagen bedenktermijn voorbij is? Ofwel hoe kan het dat Zonneplan al een wijziging heeft doorgekregen?
Hier hetzelfde, overstap geregeld voor mijn schoonmoeder van Vandebron variabel naar Eneco 3 jaar vast, donderdag morgen Eneco contract in de mail en s’middags de bevestiging van Vandebron dat ze wegging, contract gaat 5 juli in dus de 14 dagen zitten er ruim in.NoAcars schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:03:
Best gek:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Apart, ik heb ook Oxxio 3 jaar genomen. Kreeg bijna meteen m'n contract opgestuurd en met 14 dagen bedenktijdclausule erin beschreven en dat ik 28 juni overga, maar heb verder nog niks gehoord van Engie.klump4u schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:11:
[...]
Hier hetzelfde, overstap geregeld voor mijn schoonmoeder van Vandebron variabel naar Eneco 3 jaar vast, donderdag morgen Eneco contract in de mail en s’middags de bevestiging van Vandebron dat ze wegging, contract gaat 5 juli in dus de 14 dagen zitten er ruim in.
Kan zijn dat ze bij de netbeheerder al wel de reservering hebben aangevraagd.
@NoAcars volgens mij kunnen ze de annulering echt wel stopzetten, maar je hebt een variabel contract neem ik aan? Dan moet je na de annulering gewoon weer een nieuw contract afsluiten bij ze (denk dat dat het idee is van die mail)
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 18-06-2023 16:20 ]
Het is altijd gratis geweest om je gascontract op te zeggen. Je moest alleen geen opdracht geven om je gasaansluiting te laten verwijderen. En dat laatste hoef je nog steeds niet als je geen gas gebruikt en geen gascontract hebt.John245 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Ik zie dat jij in 2018 gasloos ging. Toen was het gratis. Maar in 2013 deden ze dat echt niet voor niks.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Hst topic stamt uit 2016 omdat toen Liander als eerste netbeheerder weigerde om nog langer "gratis" de gasaansluiting te verzegelen en eiste dat voor veel geld opdracht werd gegeven om de gasaansluiting te laten verwijderen. Een opdracht eisen kan natuurlijk nóóit, juridisch gezien...Truus01 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Ik ben nog niet gasloos en ik zie dat het oorspronkelijke topic van 2016 is, dus 2013 zal inderdaad anders zijn geweest.
Voor 2016 was een afsluiting op de gasleiding (verzegeling) gratis aan te vragen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Volgens mij was die verzegeling voor een periode van maximaal een jaar.Ivow85 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Hst topic stamt uit 2016 omdat toen Liander als eerste netbeheerder weigerde om nog langer "gratis" de gasaansluiting te verzegelen en eiste dat voor veel geld opdracht werd gegeven om de gasaansluiting te laten verwijderen. Een opdracht eisen kan natuurlijk nóóit, juridisch gezien...
Voor 2016 was een afsluiting op de gasleiding (verzegeling) gratis aan te vragen.
Nee, dat hebben de netbeheerders pas verzonnen toen ze er in de juridische strijd op werden gewezen dat simpelweg afsluiten (verzegelen) zoals ze dat altijd deden veel goedkoper is om uit te voeren dan een "verplichte" verwijdering.John245 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Volgens mij was die verzegeling voor een periode van maximaal een jaar.
Onder het mom van "veiligheid". Een gasleiding niet gebruiken is tegenwoordig gevaarlijk als je er niet voor betaalt volgens de netbeheerders. Maar zou je voor dezelfde gasleiding een leegstandscontract hebben, dan is het volgens de netbeheerders ineens wél veilig. Kennelijk wordt de fysieke veiligheid beïnvloed door betalingen.... Aldus één van de vele leugens van netbeheerders.
Nou, het lijkt alsof we voorlopig de bodem hebben gepakt met ons 3-jarige contractDennahz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:02:
[...]
Dat dus. Zoveel scheelt het niet. € 1,24 is natuurlijk alsnog belachelijk in vergelijking met wat we een paar jaar geleden betaalden, maar we hebben ook gezien wat de prijzen kunnen doen als één of andere wereldleider een scheet laat.
Het is net als bij aandelen/crypto: je koopt vrijwel nooit de bodem
Volgend jaar nog even een nieuwe CV-ketel laten installeren en we kunnen weer een tijdje vooruit
Neem aan dat de gasprijzen over 3 jaar niet nog steeds zo wispelturig zijn
Die verwachting is denk ik wel correct. De gasprijs is dan gewoon altijd hoog.Dennahz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:33:
[...]
Nou, het lijkt alsof we voorlopig de bodem hebben gepakt met ons 3-jarige contract![]()
Volgend jaar nog even een nieuwe CV-ketel laten installeren en we kunnen weer een tijdje vooruit![]()
Neem aan dat de gasprijzen over 3 jaar niet nog steeds zo wispelturig zijn
Zijn hier gebruikers die warmte opslaan in zand of zout? Of dit graag willen doen?
Wij hebben 54 panelen en een warmtepomp. Ik zou heel graag willen investeren in energie opslaan in zand of zout zodat we in de zomer de energie kunnen opslaan met onze zonnepanelen.
We hebben ruimte zat om zand of zout op te slaan.
Wij hebben 54 panelen en een warmtepomp. Ik zou heel graag willen investeren in energie opslaan in zand of zout zodat we in de zomer de energie kunnen opslaan met onze zonnepanelen.
We hebben ruimte zat om zand of zout op te slaan.
Bij mij ging dat prima. Bij Oxxio aangemeld, een uur later contract in de mail en vrijwel meteen erna ook een mail van Budget Energie dat mijn huidige contract beëindigd wordt.ArcticWolf schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:18:
[...]
Apart, ik heb ook Oxxio 3 jaar genomen. Kreeg bijna meteen m'n contract opgestuurd en met 14 dagen bedenktijdclausule erin beschreven en dat ik 28 juni overga, maar heb verder nog niks gehoord van Engie.
Kan zijn dat ze bij de netbeheerder al wel de reservering hebben aangevraagd.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik verwacht dan dat ik die mail dan vandaag of morgen krijg (14 dagen voorbij) en anders neem ik maar even contact op met Oxxio.Metalfreak schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Bij mij ging dat prima. Bij Oxxio aangemeld, een uur later contract in de mail en vrijwel meteen erna ook een mail van Budget Energie dat mijn huidige contract beëindigd wordt.
@R0181 heb jij wel een mail van Engie gehad?
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 19-06-2023 09:06 ]
Hoe ervaar je het hebben van twee leveranciers voor energie?Clifdon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:20:
Zelf heb ik stroom via Essent en gas via anwb lopen. Stroom kijk ik niet zo naar met 9 panelen speel ik ongeveer quitte met de salderingsregeling. Zal iets terugleveren waarschijnlijk maar niet noemenswaardig om om naar TLV te kijken.
Gas zou ik nog wel vast willen zetten maar dan wel voor 3 jaar. 1 jaar helpt nog precies niets dan wordt het gewoon weer dynamisch tarief van anwb.
Je stelt de vraag dan wel niet aan mijBerry powel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Hoe ervaar je het hebben van twee leveranciers voor energie?
Ook ik speel met stroom ongeveer quitte, dus op die manier hoef ik alleen op gas te letten en zit ik niet met allerlei rare knippen in m'n jaarrekening voor stroom. Met gas wissel ik van contract wanneer het me uitkomt.
Dus de haringen bij de ene kraam en de uitjes bij de andere* is voor mij niet zo vreemd
*verwijzing naar Budget Energie-reclame voor degenen die 'm niet gezien hebben
misschien een domme vraag hoor, maar met afsluiten geen problemen ervaren?
Zolang het rond de 1,20 - 1,30 blijft hangen... ach. Veel duurder is ook niet realistisch, want de wereld is nog veel te afhankelijk van gas.John245 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 06:46:
[...]
Die verwachting is denk ik wel correct. De gasprijs is dan gewoon altijd hoog.
Nee nog nooit, ik wisselde eigenlijk ieder jaar van leverancier, en tegenwoordig dus vaker omdat ik nu een paar maanden dynamisch heb gedaan. Heb nog nooit problemen ondervonden.Berry powel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:47:
misschien een domme vraag hoor, maar met afsluiten geen problemen ervaren?
Het enige wat ik soms vreemd vind is hoe het met de datums gaat. Zo heb ik een jaarcontract gehad met een looptijd van 16 december tot 1 december. Of dat je vraagt om vanaf 1 augustus te leveren en je krijgt een contract waar 2 augustus opstaat. Maar dat maakt me niet zoveel uit.
Ik heb er geen last van. Bij Essent staat mn voorschot op 0 en betaal dus in principe alleen anwb.Berry powel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Hoe ervaar je het hebben van twee leveranciers voor energie?
Essent kun je vgm elektra alleen niet bij afsluiten. Dus ik had daar alles lopen en ben toen voor gas weg gegaan. Essent heeft mij flink genaaid tijdens de hoogtij dagen dus nu mogen ze lekker elektra salderen zonder opbrengsten van gas.
Always look on the bright side of life.
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor, maar vermoed dat de meeste kennis hier zit.
In onze wijk heeft vrijwel iedereen zonnepanelen, vaak ook grote systemen.
Nu hadden we vorig jaar, met het grootste systeem in de straat, als eerste last van uitval bij te hoge opwek.
Waardoor wij veel mogelijke teruglevering zijn misgelopen, omdat de boel uitsloeg omdat het gewoonweg niet het net op kon.
Ik heb toen een melding gemaakt, en na een hele tijd hebben ze de wijkkast aangepast.
Daarna geen last gehad meer van uitval.
Maaar...nu zijn er deze winter weer een paar woning en dus ook zonnepanelen bijgekomen in de straat (nieuwbouwwijk) en dit voorjaar begon het weer met uitval.
Ik heb echt veel dagen dat de boel van 11-15uur gewoon niet gedraaid heeft.
Nu is het vorige week weer aangepast, en heb ik op hele goede dagen zelfs nog korte uitval.
En ik ben dus enorme ladingen die ik had kunnen leveren misgelopen.
Voor de korte uitval moet ik denk ik maar aan de accu;s ofzo. Want het is geen doen zo.
Maar mij vraag is, is er nog iets mogelijk van compensatie af te dwingen van liander, omdat ze gewoonweg niet kunnen zorgen dat we kunnen terugleveren. Heeft iemand een idee of en hoe dit kan? Hoe pak ik dat aan? Of is het gewoon dikke vette pech hebben?
In onze wijk heeft vrijwel iedereen zonnepanelen, vaak ook grote systemen.
Nu hadden we vorig jaar, met het grootste systeem in de straat, als eerste last van uitval bij te hoge opwek.
Waardoor wij veel mogelijke teruglevering zijn misgelopen, omdat de boel uitsloeg omdat het gewoonweg niet het net op kon.
Ik heb toen een melding gemaakt, en na een hele tijd hebben ze de wijkkast aangepast.
Daarna geen last gehad meer van uitval.
Maaar...nu zijn er deze winter weer een paar woning en dus ook zonnepanelen bijgekomen in de straat (nieuwbouwwijk) en dit voorjaar begon het weer met uitval.
Ik heb echt veel dagen dat de boel van 11-15uur gewoon niet gedraaid heeft.
Nu is het vorige week weer aangepast, en heb ik op hele goede dagen zelfs nog korte uitval.
En ik ben dus enorme ladingen die ik had kunnen leveren misgelopen.
Voor de korte uitval moet ik denk ik maar aan de accu;s ofzo. Want het is geen doen zo.
Maar mij vraag is, is er nog iets mogelijk van compensatie af te dwingen van liander, omdat ze gewoonweg niet kunnen zorgen dat we kunnen terugleveren. Heeft iemand een idee of en hoe dit kan? Hoe pak ik dat aan? Of is het gewoon dikke vette pech hebben?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
25kW 3 fasen omvormer levert op piek dan 108 A. Ik vraag me toch echt af hoe je dit hebt aangesloten op de 3x25A hoofdaansluiting. Zonder selectiviteit kun je max 3*25*230= 17250W op aansluiten. Uiteraard reken ik dan nu dat alle opwek teruggeleverd wordt.Rimco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:31:
[...]
Geen boerenschuur hier, gewoon een vrijstaand huis waar toevallig heel veel dak is. Ontwerp van de jaren 70.
[Afbeelding]
Hier zie je de 91 panelen die op de solaredge omvormer zijn aangesloten, waarvan 8 op de pergola die je ziet uitsteken. In theorie kunnen er nog een paar bij, maar dat is dan niet netjes meer. Nu 36kWp in totaal waarvan op dit moment 33kWp aangesloten op een 25kW omvormer en 8 panelen rechtsboven (3 kWp) worden via een victron systeem aangesloten (samen met thuisaccu). Dat kan de 3x25A hoofdzekering nog aan en zeker met de accu kunnen we het aftoppen. Moet ook zeggen dat de 33kWp aan panelen nu niet veel meer dan 20kW opwekken op de piek.
die vraag is al wel vaak gesteld op het forum en de conclusie is eigenlijk altijd dat het vette pech is. De netbeheerder schijnt een inspanningsverplichting te hebben en daar schijnen ze aan te voldoen.Mud.Starrr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:17:
Het blijft zuur natuurlijk. Een schrale troost is misschien dat het qua jaaropbrengst allemaal wel meevalt, zeker nu met de lage TLV van de komende tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 11:26 ]
Nou ik heb nog een TLV van 82 cent, en onderstaande is gewoon dagelijkse kost geweest.de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:24:
[...]
die vraag is al wel vaak gesteld op het forum en de conclusie is eigenlijk altijd dat het vette pech is. De netbeheerder schijnt een inspanningsverplichting te hebben en daar schijnen ze aan te voldoen.
Het blijft zuur natuurlijk. Een schrale troost is misschien dat het qua jaaropbrengst allemaal wel meevalt, zeker nu met de lage TLV van de komende tijd.
Dat is echt wel serieus geld wat je dan misloopt.
In plaats van 85-90kWh wat ik op zo'n dag draai kom ik dan aan de 40-45 max
Dat is gewoon ruim 35 euro per dag !!!!
/f/image/5dEJ5bBoco3mBlvVZV1Bu8AA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 19-06-2023 11:30 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ja helaas, erg jammer. en voelt oneerlijk. Heel eerlijk gezegd zou ik dan (tot je geen hoge TLV meer hebt) gewoon de omvormer aangepast hebben zodat hij niet meer uitvalt, maar dat is niet legaal en mogen we hier geen details over delen.Mud.Starrr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:28:
[...]
Nou ik heb nog een TLV van 82 cent, en onderstaande is gewoon dagelijkse kost geweest.
Dat is echt wel serieus geld wat je dan misloopt.
In plaats van 85-90kWh wat ik op zo'n dag draai kom ik dan aan de 40-45 max![]()
Dat is gewoon ruim 35 euro per dag !!!!
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 11:33 ]
Wat ik op maak uit de posting, dat het gaat het om een nieuwbouwwijk, welke nog zelfs in aanbouw is, die woningen staan er niet in 2 dagen .de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:24:
[...]
die vraag is al wel vaak gesteld op het forum en de conclusie is eigenlijk altijd dat het vette pech is. De netbeheerder schijnt een inspanningsverplichting te hebben en daar schijnen ze aan te voldoen.
Dat er PV komt is hier te voorzien in deze tijd, in een bestaande wijk kan de netwerkbeheerder nog overrompeld worden als ineens de daken in een straat volliggen met PV, maar aan de bouw van een nieuwbouw wijk gaat planning vooraf, alleen is er nog geen precedent.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar dat wil allemaal nog niet zeggen dat de fout per se bij de netbeheerder ligt.Domba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Wat ik op maak uit de posting, dat het gaat het om een nieuwbouwwijk, welke nog zelfs in aanbouw is, die woningen staan er niet in 2 dagen .
Dat er PV komt is hier te voorzien in deze tijd, in een bestaande wijk kan de netwerkbeheerder nog overrompeld worden als ineens de daken in een straat volliggen met PV, maar aan de bouw van een nieuwbouw wijk gaat planning vooraf, alleen is er nog geen precedent.
@Mud.Starrr dat ziet er vrij zwart/wit uit, dus waarschijnlijk is het nog wel wat te verbeteren.
Zie bijvoorbeeld de tips en topics in Net overbelast, loopt eigen gebruik wel? en Marconi11 in "Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?"
Zie bijvoorbeeld de tips en topics in Net overbelast, loopt eigen gebruik wel? en Marconi11 in "Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, ik heb ook geen mail ontvangen. Maar dat heb ik vaker meegemaakt met een overstap, dat je pas bericht krijgt wanneer je daadwerkelijk energie krijgt van je nieuwe leverancier en dat dan de eindafrekening wordt opgemaakt.ArcticWolf schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Ik verwacht dan dat ik die mail dan vandaag of morgen krijg (14 dagen voorbij) en anders neem ik maar even contact op met Oxxio.
@R0181 heb jij wel een mail van Engie gehad?
p.s., Oxxio biedt ook weer 3 jarige contracten aan, wel duurder dan toen wij 2 weken dit contract namen.
Oxxio 3 jaar vast:
Stroom normaal: €0,39860 kWh
Stroom dal: €0,3527 kWh
Gas: €1,36038 m3
Leveringskosten: €155,76 voor gas + stroom p/j
[ Voor 19% gewijzigd door R0181 op 19-06-2023 13:08 ]
Je vergeet de overheid: die gaat waarschijnlijk met de belastingen gas nog (veel) duurder maken.Dennahz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Zolang het rond de 1,20 - 1,30 blijft hangen... ach. Veel duurder is ook niet realistisch, want de wereld is nog veel te afhankelijk van gas.
Dan kan je een lage kale gasprijs hebben, maar dat wil niet zeggen dat jouw gasprijs ook laag is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Laatst gaf ik ook al de optie voor een PV-boiler. niet direct voor het warme water, maar zou die de piek niet op kunnen vangen? Dat die rond 11:30 wordt aangezet en dus die piek niet door de omvormer gaat?de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:32:
Ja helaas, erg jammer. en voelt oneerlijk. Heel eerlijk gezegd zou ik dan (tot je geen hoge TLV meer hebt) gewoon de omvormer aangepast hebben zodat hij niet meer uitvalt, maar dat is niet legaal en mogen we hier geen details over delen.
Lijkt me goedkoper dan een accu. Maar is wellicht niet voldoende, of voor maar een te korte duur? (Ik weet niet, is bv 100L op temperatuur in een uur en krijg je dan alsnog die piek en dus uitval.)
Gaat een accu eigenlijk wel werken? Want het is toch de omvormer die eruit klapt, dus alles na de omvormer (en dus accu, toch?!) krijgt niks?!
Als je auto op volle kracht gaat laden dan kan dat 10-17 kW zijn. Maargoed die auto zit ook vol na een paar uurTruus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Laatst gaf ik ook al de optie voor een PV-boiler. niet direct voor het warme water, maar zou die de piek niet op kunnen vangen? Dat die rond 11:30 wordt aangezet en dus die piek niet door de omvormer gaat?
Lijkt me goedkoper dan een accu. Maar is wellicht niet voldoende, of voor maar een te korte duur? (Ik weet niet, is bv 100L op temperatuur in een uur en krijg je dan alsnog die piek en dus uitval.)
Gaat een accu eigenlijk wel werken? Want het is toch de omvormer die eruit klapt, dus alles na de omvormer (en dus accu, toch?!) krijgt niks?!
Zo'n pv boiler is hooguit 3 kW en zet niet echt zoden aan de dijk en bovendien, wat moet je met al dat hete water in de zomer als het heet is
het helpt eigenlijk gewoon allemaal niet echt, of maar tijdelijk.
accu kán werken volgens mij, als alles op de juiste manier aangesloten is. Moet je wel de juiste spullen hebben.
en het ging volgens mij om een hoge TLV cashen. dat lukt dan sowieso niet als je de dure stroom van 80 cent per kWh dan alsnog zelf gaat gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 13:55 ]
Zorgen dat het dakoppervlak niet verpest wordt door onhandig geplaatste dakramen, dakkapellen en rookkanelen. Een dakraam 30 centimeter hoger kan je een extra rij panelen opleveren.NoAcars schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:11:
[...]
Serieus vraagje aan de groot terugverdieners. Jullie hebben installaties waar je u tegen zegt. Zijn jullie tevens grootgrond houders? Waar laat je al die panelen en wat is de capaciteit van jullie hoofdaansluiting, want met 3x 25A ga je het niet redden bij zulke hoeveelheden
Daarnaast helpt het fysieke oppervlak natuurlijk ook.

Dit soort rijtjeshuizen zijn er tienduizenden van door heel het land en alleen de voorkant geeft je al ruimte voor 10-15 panelen of 4-6kWp. Als de achterkant een uitbouw heeft waarin het dak doorloopt dan kan je daar ook 8kWp of meer kwijt, afhankelijk van die vervloekte dakramen.
Wanneer het huis ook nog eens een twee onder een kap met garagehalf vrijstaande geschakelde villa met ruime berging is dan heb je nog wat ruimte op de garage.
Hier heb je iets met meer dan voldoende dakoppervlakte en 1.5 vierkante meter tuin.
Ik zou zeggen, zit er toch dik in dat iedereen met zonnepanelen of andere eigen opwek op een gegeven moment alleen nog maar energiecontracten kan afsluiten met uurtarieven.
Dan lost dit probleem met overbelasting zichzelf op door de markt, want niemand heeft zin om energie op te wekken, dit terug te leveren én daar dan nog voor moeten betalen ook.
Met de salderingsregeling die ten einde komt is dit idee helemaal rond.
Dan lost dit probleem met overbelasting zichzelf op door de markt, want niemand heeft zin om energie op te wekken, dit terug te leveren én daar dan nog voor moeten betalen ook.
Met de salderingsregeling die ten einde komt is dit idee helemaal rond.
In vino veritas, in aqua sanitas
@JohanNL Ik denk dat we in de toekomst sowieso naar dynamisch gaan. Verbruik en teruglevering. Ook in andere landen zijn ze dit aan het pushen.
Het is (bij mijn weten) nog nergens verplicht, maar ik denk dat het dat in de toekomst wel wordt. Of dat er dus gewoon geen andere contracten meer worden aangeboden.
Het is (bij mijn weten) nog nergens verplicht, maar ik denk dat het dat in de toekomst wel wordt. Of dat er dus gewoon geen andere contracten meer worden aangeboden.
Ik heb dezelfde tijdlijn doorlopen met mijn aanvraag bij Oxxio (ben wél een nieuwe klant). Klopt het dat de 14 dagen bedenktijd pas ingaat na ontvangst het contract (14 juni) en dus niet de dag van aanvraag/afsluiting (6 juni)?Yemoke schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:15:
Hier ook 3 jaar oxxio verlengt.
Afgesloten op 6 juni, kreeg toen een email met over 2 dagen ontvang je je contract. Vervolgens kreeg ik op 9 juni een email: je contract is onderweg, helaas duurt de verwerking langer dan normaal. Vandaag op 14 juni kreeg ik mijn contractbevestiging binnen, met het contract en de prijzen zoals die op 6 juni waren.
Dat lijkt me wel.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:50:
[...]
.........
Alleen: als je hebt ingesteld dat je hele opwek (tussen 12 en 14.00 uur - meestal de afschakelperiode omvormer vanwege hoge opbrengsten(?)) in je thuisbatterij opgeslagen moet worden, dan lever je niet terug in het net en wordt je omvormer niet afgeschakeld. Moet je batterij natuurlijk niet vol zitten

Kan het mis hebben, want heb geen thuisbatterij en weet niet hoe alle apparatuur in zo'n situatie aangesloten zit.
[ Voor 22% gewijzigd door Tao op 19-06-2023 17:22 ]
Je antwoord klopt denk ik niet,Tao schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:22:
[...]
Dat lijkt me wel.
Alleen: als je hebt ingesteld dat je hele opwek (tussen 12 en 14.00 uur - meestal de afschakelperiode omvormer vanwege hoge opbrengsten(?)) in je thuisbatterij opgeslagen moet worden, dan lever je niet terug in het net en wordt je omvormer niet afgeschakeld. Moet je batterij natuurlijk niet vol zitten![]()
Kan het mis hebben, want heb geen thuisbatterij en weet niet hoe alle apparatuur in zo'n situatie aangesloten zit.
Elk apparaat wat aan het net kan leveren moet beveiligd zijn, boven de 253V netspanning behoort een omvormer en ook een accu die aan het net kan terugleveren automatisch uitgeschakeld te worden.
zo lang je nog aan het grid bent verbonden en de spanning op het net is boven de 253V dan werkt zowel de accu als de PV omvormer niet meer.
Correct my if i'am wrong
Verre van een expert hier, maar met bovenstaande logica kan je dus niet een accu opladen als deze niet met het net verbonden is. En dat moet wel kunnen: autonome systemen.Peterhardenberg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Je antwoord klopt denk ik niet,
Elk apparaat wat aan het net kan leveren moet beveiligd zijn, boven de 253V netspanning behoort een omvormer en ook een accu die aan het net kan terugleveren automatisch uitgeschakeld te worden.
zo lang je nog aan het grid bent verbonden en de spanning op het net is boven de 253V dan werkt zowel de accu als de PV omvormer niet meer.
Correct my if i'am wrong
Het uitschakelen is niet het gevolg van te hoge spanning door de omvormer, maar te hoge spanning van het net.
Dan zou het heel goed mogelijk zijn om de accu op te laden als hij niet door te hoge netspanning wordt afgeschakeld.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
4 dagen geleden bij eneco 3 jaar contract afgesloten. Voor de gein nu nog eens gekeken. Zou nu per jaar 140 euro duurder uit zijn geweest.Dennahz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Zolang het rond de 1,20 - 1,30 blijft hangen... ach. Veel duurder is ook niet realistisch, want de wereld is nog veel te afhankelijk van gas.
Om het allemaal consistent te houden:NoAcars schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:18:
[...]
25kW 3 fasen omvormer levert op piek dan 108 A. Ik vraag me toch echt af hoe je dit hebt aangesloten op de 3x25A hoofdaansluiting. Zonder selectiviteit kun je max 3*25*230= 17250W op aansluiten. Uiteraard reken ik dan nu dat alle opwek teruggeleverd wordt.
Omvormer doet max 3x38A
De bijbehorende groep is 3x40A
Hoofdzekering is 3x25A
Na de thuisaccu zit nog een 3x63A automaat (voor de som van net+accu)
Gegeven dat het alleen stroom opwekt (wat gebruikt kan worden door andere groepen en een evt accu) beschouw ik het niet noodzakelijk om selectief te blijven. Aangezien ook de hoofdzekeringen automaten zijn moet je die in het ergste geval weer aanzetten. Maar in de uiteindelijke situatie zou alles netjes geregeld moeten worden om onder 3x25A te blijven.
De 3x40A automaat zit er voornamelijk ter beveiliging van de 5x6mm2 kabel in het geval van kortsluiting waarbij er zowel stroom van het net als vanuit de accu komt. Zelfs als het net er uit ligt kunnen de omvormers nog 3x63A piek generen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dank voor je uitleg, maar begrijpen doe ik het niet.Rimco schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:45:
[...]
Om het allemaal consistent te houden:
Omvormer doet max 3x38A
De bijbehorende groep is 3x40A
Hoofdzekering is 3x25A
Na de thuisaccu zit nog een 3x63A automaat (voor de som van net+accu)
Gegeven dat het alleen stroom opwekt (wat gebruikt kan worden door andere groepen en een evt accu) beschouw ik het niet noodzakelijk om selectief te blijven. Aangezien ook de hoofdzekeringen automaten zijn moet je die in het ergste geval weer aanzetten. Maar in de uiteindelijke situatie zou alles netjes geregeld moeten worden om onder 3x25A te blijven.
De 3x40A automaat zit er voornamelijk ter beveiliging van de 5x6mm2 kabel in het geval van kortsluiting waarbij er zowel stroom van het net als vanuit de accu komt. Zelfs als het net er uit ligt kunnen de omvormers nog 3x63A piek generen.
Je hoofdaansluiting is 3x25A
Hoe kun je dan een 3x40A groep erachter hebben? Ik bedoel, tuurlijk kun je dat zo uitvoeren, maar dat is toch niet safe? Stel dat je omvormer max opwekt en al je verbruikers liggen eruit, dan ga je het net toch echt met 3x38A voeden. En dat zou de 3x25A niet leuk vinden.
(en die 3x63A is waarschijnlijk voor omvormer plus accu)
[ Voor 9% gewijzigd door NoAcars op 19-06-2023 19:29 ]
De netbeheerder moet zorgen dat de spanning bij de meter 230 Volt +/- 10% bedraagt. Dit doen ze onder andere door te verbieden dat apparaten in je huis boven de 253 Volt mogen leveren.Peterhardenberg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Correct my if i'am wrong
De omvormer moet per definitie een hogere spanning genereren dan de spanning bij de meter om de stroom de juiste richting (richting grid) te laten lopen. Hoe dikker je kabel tussen omvormer en meterkast, hoe kleiner de kabelweerstand, hoe kleiner de spanningsval. Bij de meterkast is de spanning dan iets lager. (Anders was je sowieso niet aan terugleveren).
Als jouw omvormer als eerste van de straat uitvalt zou ik beginnen met een dikkere kabel naar de meterkast. Het liefste een supergeleidende kabel :-).
Als je (theoretisch) inderdaad een supergeleidende kabelverbinding hebt en de spanning opdrijft tot 253 Volt (bij meterkast en omvormer) dan kun je nooit voor een hogere spanning dan 253 Volt bij de buren zorgen. De stroom loopt dan immers niet meer in die richting.
Het ergste wat er gebeurd is dat er een automaat uit vliegt, dat legt hij ook uit. Dat is toch geen drama?NoAcars schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:27:
[...]
Dank voor je uitleg, maar begrijpen doe ik het niet.
Hoe kun je dan een 3x40A groep erachter hebben? Ik bedoel, tuurlijk kun je dat zo uitvoeren, maar dat is toch niet safe? Stel dat je omvormer max opwekt en al je verbruikers liggen eruit, dan ga je het net toch echt met 3x38A voeden. En dat zou de 3x25A niet leuk vinden.
Of begrijp je niet dat iemand lak heeft aan bepaalde voorschriften als dat hooguit tot een lichtelijk ongemak kan leiden als het mis gaat, maar wel het nodige financiële gewin als resultaat heeft?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
PV levert 3x38A, het net kan maximaal 3x25A afvoeren, dan kan je tegelijkertijd nog 3x13A in de accu duwen of in huis gebruiken.NoAcars schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:27:
[...]
Jij bekijkt selectiviteit vanaf het net trapsgewijs naar beneden. Dus 25A met daarachter 20A en dan 16A en daar achter weer 10A. Alleen heeft dat weinig nu als je meerdere voedingsbronnen in huis hebt en het wordt al helemaal wazig als die twee voedingsbronnen ook nog eens stroom richting elkaar kunnen sturen naar eigen inzicht. Op dit soort installaties zijn ampère meters op strategische plaatsen die uitgelezen worden door een centrale sturing waardevoller dan een zekering. Daarmee kan je dynamisch bepalen waar stroom heen gaat en ook begrenzen als een bepaald pad overbelast dreigt te raken.
[ Voor 31% gewijzigd door jadjong op 19-06-2023 20:12 ]
Twee weken geleden mijn jaarafrekening gekregen van Powerpeers.
Sinds ik twee jaar geleden over ben gegaan naar een slimme meter, pluis ik de rekening voortaan helemaal na.
De verbruikscijfertjes kloppen allemaal, maar de berekening van de verbruikskosten van elektra klopt niet.
Geheel tegen mijn scepticisme in, hebben ze daar een berekening gemaakt in mijn voordeel!
Door alle wijzigingen in btw en de terugleververgoeding, zou het jaar uit 3 perioden bestaan;
In plaats van dat er voor die periode kosten berekend werden, heeft Powerpeers wat gegoocheld met de teruglevering, waardoor ik op de jaarafreking zogenaamd in elke periode energie teruggeleverd heb en dus enkel de uitbetaald krijg. Daar komt dan nog bij dat ik hierdoor het gross van mijn teruglevering tegen het hogere tarief (0,22/kwh sinds 1-9) uitbetaald krijg, terwijl de periode tot 1-9 veruit het grootste aandeel heeft.
Ik ben toch best wel grote blij
Sinds ik twee jaar geleden over ben gegaan naar een slimme meter, pluis ik de rekening voortaan helemaal na.
De verbruikscijfertjes kloppen allemaal, maar de berekening van de verbruikskosten van elektra klopt niet.
Geheel tegen mijn scepticisme in, hebben ze daar een berekening gemaakt in mijn voordeel!
Door alle wijzigingen in btw en de terugleververgoeding, zou het jaar uit 3 perioden bestaan;
- 4-6 t/m 31-8
- 1-9 t/m 31-12
- 1-1 t/m 3-6
In plaats van dat er voor die periode kosten berekend werden, heeft Powerpeers wat gegoocheld met de teruglevering, waardoor ik op de jaarafreking zogenaamd in elke periode energie teruggeleverd heb en dus enkel de uitbetaald krijg. Daar komt dan nog bij dat ik hierdoor het gross van mijn teruglevering tegen het hogere tarief (0,22/kwh sinds 1-9) uitbetaald krijg, terwijl de periode tot 1-9 veruit het grootste aandeel heeft.
Misschien wel. Het moet wel realistisch blijven. Als ze mensen de vernieling in willen helpen moeten ze vooral gas zwaarder gaan belasten. Niet iedereen wil of kan van het gas af.Glashelder schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Je vergeet de overheid: die gaat waarschijnlijk met de belastingen gas nog (veel) duurder maken.
Dan kan je een lage kale gasprijs hebben, maar dat wil niet zeggen dat jouw gasprijs ook laag is.
Zelf kopen we volgend jaar bewust een nieuwe CV-ketel, want heb weinig trek in zo'n verplichte warmtepomp terwijl we al grotendeels verwarmen met de airco. Eigenlijk zouden ze in zulke situaties een uitzondering moeten maken van die regel die vanaf 2026 ingaat.
Heerlijk tochjeroenkb schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:29:
[...]
4 dagen geleden bij eneco 3 jaar contract afgesloten. Voor de gein nu nog eens gekeken. Zou nu per jaar 140 euro duurder uit zijn geweest.
Verwacht ook dat we hier straks allemaal naartoe gaan.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:11:
@JohanNL Ik denk dat we in de toekomst sowieso naar dynamisch gaan. Verbruik en teruglevering. Ook in andere landen zijn ze dit aan het pushen.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Tja, bijna iedereen vind van zichzelf uiteraard dat hun dan de uitzondering op de regel moet zijn.Dennahz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:17:
[...]
Eigenlijk zouden ze in zulke situaties een uitzondering moeten maken van die regel die vanaf 2026 ingaat.
En zo schiet het niet op.
Wanneer je de hele menselijke leefomgeving om zeep wil helpen moet je maar heel lang uitzonderingen blijven toestaan op het gebruik van fossiele brandstoffen.
Is dat ook niet gewoon zoals het hoort? Jaarlijks salderen?!LA-384 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:13:
Wellicht dat de TLV dan wel nog wat meer in je voordeel is, maar over tariefperiodes heen salderen is gewoon zoals het hoort.
In het geval van een airco is het daadwerkelijk al een warmtepomp... om er dan verplicht nog één te laten plaatsen puur voor de vorm lijkt me - ook voor het klimaat - nogal onzinnig.IvoB2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Tja, bijna iedereen vind van zichzelf uiteraard dat hun dan de uitzondering op de regel moet zijn.
En zo schiet het niet op.
Wanneer je de hele menselijke leefomgeving om zeep wil helpen moet je maar heel lang uitzonderingen blijven toestaan op het gebruik van fossiele brandstoffen.
Alleen in de koude wintermaanden maken we gebruik van gas om te verwarmen. Dat zou met zo'n hybride warmtepomp niet veel anders zijn.
Aha, nu snap ik de clou. Ik ben te braaf. Ben wel heel benieuwd hoe een verzekeraar hier tegenaan kijkt als er een fik ontstaat. Of het nu daaraan ligt of niet.Glashelder schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:58:
[...]
Het ergste wat er gebeurd is dat er een automaat uit vliegt, dat legt hij ook uit. Dat is toch geen drama?
Of begrijp je niet dat iemand lak heeft aan bepaalde voorschriften als dat hooguit tot een lichtelijk ongemak kan leiden als het mis gaat, maar wel het nodige financiële gewin als resultaat heeft?
Hm, ja daar heb je zeker een punt. Dan is het misschien toch niet in mijn voordeel, moet ik zo nog eens narekenen.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:13:
[...]
Is dat ook niet gewoon zoals het hoort? Jaarlijks salderen?!
Wellicht dat de TLV dan wel nog wat meer in je voordeel is, maar over tariefperiodes heen salderen is gewoon zoals het hoort.
In principe heb je een periode vóór 1-9 en een periode na 1-9 (het moment van verhoging terugleververgoeding). Al het verbruik na 1-9 zou eerst van het overschot vóór 1-9 afgetrokken moeten worden. Alleen wanneer het verbruik van 1-9 tot (in mijn geval) 4-6 lager ligt dan het overschot van 4-6 tot 1-9, zou de lagere terugleververgoeding van toepassing zijn. Toch?
Zoals ik het begrijp, jouw jaar loopt van 4-6 t/m 3-6. Je verbruik in kWh wordt weggestreept tegen je opwek in kWh.LA-384 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:26:
[...]
Hm, ja daar heb je zeker een punt. Dan is het misschien toch niet in mijn voordeel, moet ik zo nog eens narekenen.
In principe heb je een periode vóór 1-9 en een periode na 1-9 (het moment van verhoging terugleververgoeding). Al het verbruik na 1-9 zou eerst van het overschot vóór 1-9 afgetrokken moeten worden. Alleen wanneer het verbruik van 1-9 tot (in mijn geval) 4-6 lager ligt dan het overschot van 4-6 tot 1-9, zou de lagere terugleververgoeding van toepassing zijn. Toch?
In jouw geval blijft er kWh over, en dit wordt verrekend met het tarief uit de periode dat het is opgewekt, dus het tarief van na 1-9. En dat is het lagere tarief? Dan is het inderdaad in jouw voordeel.
Of ze werken met een verdeelsleutel. Geen idee.
Maar wel goed om te horen dat ze het salderen an sich dus wel netjes doen.
Een hybride WP is dan ook evenzeer een onzinnig iets want je blijft vrij gas te verbruiken wanneer je dat zint.Dennahz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:21:
[...]
In het geval van een airco is het daadwerkelijk al een warmtepomp... om er dan verplicht nog één te laten plaatsen puur voor de vorm lijkt me - ook voor het klimaat - nogal onzinnig.
Alleen in de koude wintermaanden maken we gebruik van gas om te verwarmen. Dat zou met zo'n hybride warmtepomp niet veel anders zijn.
Ik wist overigens niet dat het in NL verplicht was buiten A2A WP'n nog bijkomende WP'n te plaatsen.
Het is uiteraard onzinnig een (bijkomende) WP te plaatsen louter voor de vorm.
Hier op tweakers is wel al vaker de discussie gevoerd in hoeverre selectiviteit echt vereist en noodzakelijk is. Zeker met de recente technologieën is het niet altijd logisch meer. Daarnaast kunnen de hoofdzekeringen ook minimaal een uur lang 3x28A aan en 30-35A ook nog wel even. Met de huidige panelen gaat het nog goed, zelfs zonder de accu.NoAcars schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:27:
[...]
Powerpeers hanteert maar 1 tarief, dus ik heb dal en piek bij elkaar opgeteld, dan krijg je de volgende totalen:Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:35:
[...]
Zoals ik het begrijp, jouw jaar loopt van 4-6 t/m 3-6. Je verbruik in kWh wordt weggestreept tegen je opwek in kWh.
In jouw geval blijft er kWh over, en dit wordt verrekend met het tarief uit de periode dat het is opgewekt, dus het tarief van na 1-9. En dat is het lagere tarief? Dan is het inderdaad in jouw voordeel.
Of ze werken met een verdeelsleutel. Geen idee.
Maar wel goed om te horen dat ze het salderen an sich dus wel netjes doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yUsoUxYy69VOEY8BCbvvwoZ6.png?f=user_large)
Onderaan staat wat Powerpeers aanhoudt per periode (het aantal kwh, wat vermenigvuldigd wordt met de tlv van die periode).
Periode 1 heeft niet genoeg teruglevering om het verbruik van periode 1, 2 en 3 te dekken, dus men heeft niet voor de voet gesaldeerd. Een verdeelsleutel lijkt mij ook niet logisch, aangezien periode 2 qua zonuren de minst gunstige is geweest. Percentage adhv periodeduur is ook niet het geval. Dus echt geen idee hoe PP aan die getallen komt.
Bij voor de voet salderen (waarbij verbruik periode 1 eerst gesaldeerd wordt tegen teruglevering periode 1, daarna verbruik periode 2 tegen restant periode 1 en daarna idem voor periode 3), zou het volgende moeten geven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gElzLO0pFdFvPX0Aw8LCZuOu.png?f=user_large)
Als dat de gebruikelijke manier zou moeten zijn, zou PP zo'n €24,50 in mijn nadeel hebben gerekend. Daar ga ik uiteraard geen trammelant voor maken. Hoewel, dat is bijna gelijk aan de persoonlijke verlengingskorting van €25,- per jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 19-06-2023 22:57 ]
Dit denk ik dus ook. In Zweden is dit al de norm (aldus mijn zwager, inwoner van Zweden) en hetzelfde is dat bij hun ook de hypotheekrente variabel is per maand, zal hier over een paar jaar ook wel zo zijn.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:11:
[ Voor 5% gewijzigd door Bravertal op 19-06-2023 23:48 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hangt af van type omvormer en hoe je verbruikers zijn aangesloten, parallel met je hybride omvormer aan de netaansluiting of achter de omvormer op de UPS /EPS in/uitgang van je hybride omvormer als deze die heeft.Peterhardenberg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Correct my if i'am wrong
Ik zelf heb alle verbruikers achter de hybride omvormer (om analogie te gebruiken 24/7 eiland mode met een ophaalbrug, dat is een forse ingreep in de groepenkast, ik zelf heb gescheiden groepenkasten, plus nog een grote bij de omvormers met voorziening om omvormers spanningsloos te maken om er eventueel aan te werken
Net als elke andere netgebonden omvormer valt de verbinding met de net aansluiting uit, heb je verbruikers parallel met hybride omvormer op de netaansluiting dan worden het verbruik niet meer vanuit de hybride omvormer voorzien gecompenseerd en PV opwek blijft wordt teruggeschaald afhankelijk van hoeveel je nog kwijt kunt in de accu, bij mij bepaald de master-BMS dat.
Met een setup zoals waar ik mee draai, alle verbruikers achter de hybride omvormer op de EPS in/uitgang dan maakt het niet uit, de hybride schaalt eventueel je PV-opwek terug als deze meer is dan verbruik en kwijt kan in de accu.
Je kunt bij deze UPS-setup de hoofdschakelaar gewoon op elk moment uitzetten , je merk dat eigenlijk niet, best lastig als je visite hebt en na laten zien, vergeet om hoofschakelaar weer in te schakelen, dan mis je een stuk terugleveren, in de winter maanden krijg ik nog een melding als accu bijna leeg is en niet geladen kan worden op de 3 laagste tarief uren, in lente/zomer/herfst maanden niet omdat mijn thuisaccu voldoende is voor 2 dagen zonder tussentijdse PV-opwek,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
2 nieuwbouw huizen in een nieuwbouw wijk met PV erbij en dan uitval, dat vraagt om 'n verklaring, dat is niet enkel dikke pechcivspeler schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:57:
[...]
Maar dat wil allemaal nog niet zeggen dat de fout per se bij de netbeheerder ligt.
Dat zal wel op andere manier dynamisch zijn dan nu, want zoals nu het voorstel afbouwsalderingsregeling ligt met een vreselijk te kort aan transportcapaciteit (industrie moet nog verduurzamen, maar veel zit wat betreft aansluitcapaciteit voor deze op slot), zijn er uren met negatief tarief en wetsvoorstel regelt dat teruglevertarief niet negatief kan zijn.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:11:
De dynamische energieleverancier moet dat verschil met marktprijs wel kunnen opvangen met inkomsten (opslag of hoge tarief dan marktprijs of minder dynamisch).
Afbouw salderingsregeling geeft fysiek geen aardverchuiving, overheid regelt belastinginkomsten voor zich, maar voor reguliere energieleverancier wordt TLV 80% (wat deze nu meestal niet biedt) die deze nog steeds dient te socialiseren met een slinkende groep zonder PV,
Een thuisaccu om eigenverbruik te verhogen is een flinke stap, als ook dat de extra apparatuur (AC-DC/DC-AC verliezen) en ook stroom verbruikt
Met beperkte dakruimte voor PV heb je er een stevige vebruiker erbij, waar je eerst flink aan zal moeten rekenen voor je de stap zet,
Ik heb mijn dak nog niet vol liggen,maar op moment is 8% van de PV-opwek op jaarbasis nodig voor 24/7 verbruik hybride omvormer & thuisaccu verlies.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 13:57
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Op verzoek is de (veiligheid)situatie na aanleiding van de brand in Arnhem afgesplitst. Zonnepanelen en veiligheid
Dag allemaal,
Allereerst, dank voor alle informatieve posts en uitleg. Ik volg dit topic nu een aantal dagen en heb al een boel geleerd. Ik denk dat wij ook moeten gaan overstappen. Ik zit nog tm oktober aan een vast contract bij Innova. Ik denk dat ik daar voor energie nog wil blijven tot die tijd want ze hebben best een goede teruglevertarief nog lijkt het.
Door dit topic heb ik ontdekt dat ik ook alleen voor gas kan overstappen. Dat lijkt mij wel handig met de huidige prijs in mijn contract. Ik heb hierover 2 vragen:
1. Kan je bij elke leverancier wisselen van stroom plus gas naar alleen stroom?
2. Er word hier steeds gesproken over het aanbod van “CB” waarbij mensen dan uitkomen bij Coolblue Energie. Is “CB” de Consumentenbond? Op hun site vond ik alleen hun Energiecollectief actie. Is dat wat hier bedoeld word?
Nog even wat zaken op een rij, voor de mensen die dit willen weten:
Verbruik:
Gas: 1100 m3
Energie: 3800 kWh
Gezin bestaande uit 5 personen.
Opwekking:
7 panelen (sinds maart) a 375 wp.
Huidige tarieven (allemaal inc. btw):
Gas: 1,84 per m3 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Dal Energie: 0,51 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Normaal energie: 0,58 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Teruglevertarief: 0,51
Dat van de leveringskosten weet ik niet zeker, of die erbij zitten of niet.
Allereerst, dank voor alle informatieve posts en uitleg. Ik volg dit topic nu een aantal dagen en heb al een boel geleerd. Ik denk dat wij ook moeten gaan overstappen. Ik zit nog tm oktober aan een vast contract bij Innova. Ik denk dat ik daar voor energie nog wil blijven tot die tijd want ze hebben best een goede teruglevertarief nog lijkt het.
Door dit topic heb ik ontdekt dat ik ook alleen voor gas kan overstappen. Dat lijkt mij wel handig met de huidige prijs in mijn contract. Ik heb hierover 2 vragen:
1. Kan je bij elke leverancier wisselen van stroom plus gas naar alleen stroom?
2. Er word hier steeds gesproken over het aanbod van “CB” waarbij mensen dan uitkomen bij Coolblue Energie. Is “CB” de Consumentenbond? Op hun site vond ik alleen hun Energiecollectief actie. Is dat wat hier bedoeld word?
Nog even wat zaken op een rij, voor de mensen die dit willen weten:
Verbruik:
Gas: 1100 m3
Energie: 3800 kWh
Gezin bestaande uit 5 personen.
Opwekking:
7 panelen (sinds maart) a 375 wp.
Huidige tarieven (allemaal inc. btw):
Gas: 1,84 per m3 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Dal Energie: 0,51 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Normaal energie: 0,58 (ex. 0,19 vast leveringskosten per dag)
Teruglevertarief: 0,51
Dat van de leveringskosten weet ik niet zeker, of die erbij zitten of niet.
M'n omvormer is zo te zien weer uitgeschakeld ik lever niks terug.
Hoe kan dat op een bewolkte dag er wordt nu immens ga ik vanuit minder stroom opgewekt in het land dan op een mooie zonnige dag.
Als de omvormer uitgeschakeld wordt is dat dan normaal dat het voor de hele dag zo is? Heb het nu een aantal keren meegemaakt en telkens voor een hele dag doet die niks meer.
Hoe kan dat op een bewolkte dag er wordt nu immens ga ik vanuit minder stroom opgewekt in het land dan op een mooie zonnige dag.
Als de omvormer uitgeschakeld wordt is dat dan normaal dat het voor de hele dag zo is? Heb het nu een aantal keren meegemaakt en telkens voor een hele dag doet die niks meer.
Gebeurt dit alleen bij mensen met een slimme meter? Ik heb tot nu toe nog niets kunnen ontdekken wat erop lijkt dat de omvormer wordt uitgeschakeld.NicoHF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:43:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Check de meterkast eens. Kan zijn dat de stop 'dichtslaat' bij half bewolkt of volledig bewolktNicoHF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:43:
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Er is geen groep uitgeslagen als je dat bedoeldD_Jeff schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:42:
[...]
Check de meterkast eens. Kan zijn dat de stop 'dichtslaat' bij half bewolkt of volledig bewolkt
Ik weet niet welk merk omvormer je hebt. Ik weet van SMA, dat je de log kunt uitlezen, zodat je weet waarom de omvormer uit is gegaan. Het is namelijk niet normaal dat deze met dit weer uitgaat en dan ook zo lang uitblijft.NicoHF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:43:
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Stel je vraag hier eens en dan iets meer info erbij graag, wij hebben geen glazen bol.NicoHF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:43:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138436
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zou het een defect kunnen zijn?Jojan265 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:55:
[...]
Ik weet niet welk merk omvormer je hebt. Ik weet van SMA, dat je de log kunt uitlezen, zodat je weet waarom de omvormer uit is gegaan. Het is namelijk niet normaal dat deze met dit weer uitgaat en dan ook zo lang uitblijft.
Ik heb helaas geen idee wat voor omvormer het is en überhaupt waar die zou moeten zijn, niet in m'n meterkast in ieder geval.
Zit momenteel in een vrijesector appartement met zonnepanelen op het dak iedereen in het complex heeft 3 zonnepanelen toegewezen gekregen.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden