Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joice de Boer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Dag, ik loop al dagen te surfen en fora af te speuren op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Helaas nog niet gevonden, daarom stel ik 'm hier.

Onze netbeheerder is Liander. Sinds dit voorjaar worden we op elke mooie dag geblokkeerd en kunnen we niets terug leveren. Nou vraag ik mij af, kunnen wij dan nog wel gebruik maken van door onze zonnepanelen opgewekte stroom. Is het zinvol om de wasmachine, droger, vaatwasser, zwembad(je)verwarming op zo'n moment aan te zetten? Of betekent de blokkering van Liander dat wij zelf ook geen opgewekte stroom gebruiken? (level noob)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:24
Je wordt niet geblokkeerd door Liander. Je omvormer schakelt gewoon uit, dat doet de omvormer zelf omdat dat verplicht is als de spanning boven de 253V komt.
Doordat je omvormer dan uit staat kan je zelf ook geen gebruik maken van je opgewektste stroom, er wordt immers niets opgewekt.
Grote verbruikers inschakelen kan mogelijk wel een klein beetje helpen om de spanning wat te verlagen, maar zal niet heel veel uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Joice de Boer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:24:
Of betekent de blokkering van Liander dat wij zelf ook geen opgewekte stroom gebruiken? (level noob)
De omvormer staat uit wegens te hoge netspanning. Dus met alle stroom die vanaf de zonnepanelen komt gebeurt niks, en kan je dus ook niet zelf gebruiken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joice de Boer
Bedankt voor jullie reacties. Duidelijke taal. Die dingen liggen dus voor niets op ons dak nu... Wat ongelofelijk irritant. Word er woest van! Daar is niets aan te doen behalve een peperdure batterij aanschaffen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Melden bij Liander. Mogelijk is het simpel op te lossen (door de trapstand van de wijktransformator te verlagen). Maar de kans is ook aanwezig dat het heel lastig te verhelpen is, omdat er kabels vervangen moeten worden.

Overigens heeft Liander zelf wat tips: https://www.liander.nl/co...nningsproblemen/voorkomen

Als je een landelijk huis hebt, en aan een relatief lange kabel zit, heeft het best veel nut als je je apparaten aanzet in de middag. Als je midden in een woonwijk zit waarin iedereen zonnepanelen heeft, doet het helaas veel minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Joice de Boer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:39:
Bedankt voor jullie reacties. Duidelijke taal. Die dingen liggen dus voor niets op ons dak nu... Wat ongelofelijk irritant. Word er woest van! Daar is niets aan te doen behalve een peperdure batterij aanschaffen?
Dat is een beetje overdreven. Je zal niet continue boven de 253V zitten.
Als je een 1 fase omvormer hebt en een 3 fase aansluiting kan het misschien nog helpen om deze op een andere fase aan te sluiten.
En als het goed is weet je allang dat er op veel plekken problemen zijn. Dat is continue in het nieuws het afgelopen jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 04-06-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 14:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe zit dat bij Enphase, gaat dan een deel van de omvormers uit ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 19:57
*knip* de omvormer op Duitsland instellen is
1. niet toegestaan want hij is op het Nederlandse en niet op het Duitse net aangesloten
2. asociaal, want je drukt anderen van het net in plaats van dat de pijn verdeeld wordt

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

En als iedereen dat gaat doen zit het hele net dadelijk constant op een hoger voltage dan toegestaan, daar gaan netbeheerders vast blij van worden 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joice de Boer
jobr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Dat is een beetje overdreven. Je zal niet continue boven de 253V zitten.
Als je een 1 fase omvormer hebt en een 3 fase aansluiting kan het misschien nog helpen om deze op een andere fase aan te sluiten.
En als het goed is weet je allang dat er op veel plekken problemen zijn. Dat is continue in het nieuws het afgelopen jaar.
Daar is niets overdreven aan. Zodra het begint te tellen knalt het eruit.. Op mooie dagen is dat de hele middag. De hele buurt. Met leveren om 06:00 in de ochtend schiet het niet op he?

En ik heb nu 4 jaar zonnepanelen en sinds dit jaar kunnen we bijna niets terugleveren. Dus fijn dat het nu continu in het nieuws is, maar daar heb ik weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Gaat hij om 6 uur 's ochtends al uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:46:
[...]

En als iedereen dat gaat doen zit het hele net dadelijk constant op een hoger voltage dan toegestaan, daar gaan netbeheerders vast blij van worden 8)7
Misschien nemen ze dan wel eens actie. Zonnepanelen zijn een blijvertje, de netbeheerder moet er maar voor zorgen dat het net dat aan kan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
Joice de Boer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Daar is niets overdreven aan. Zodra het begint te tellen knalt het eruit.. Op mooie dagen is dat de hele middag. De hele buurt. Met leveren om 06:00 in de ochtend schiet het niet op he?

En ik heb nu 4 jaar zonnepanelen en sinds dit jaar kunnen we bijna niets terugleveren. Dus fijn dat het nu continu in het nieuws is, maar daar heb ik weinig aan.
Je woont waarschijnlijk in een wijk ouder dan 30 jaar. En daar is de elektra niet voorbereid op de vermogens die mensen nu gebruiken én terugleveren. Uberhaupt teruglevering bestond toen niet.

Wat kun je eraan doen: melden bij je Liander. Gaan ze er iets aan doen? uiteindelijk wel. maar ze moeten kiezen, omdat er veel en veel te veel werk is voor hen. Dus ze geven prioriteit aan plekken waar stroomuitval plaatsvindt en uitbreiding noodzakelijk is om meer aansluitingen te realiseren. Afschakelen van je zonnepalenen omvormer omdat de spanning (Voltage) te hoog wordt, valt niet onder die prioriteit. Dat is, bot gezegd, vervelend voor jou, maar levert verder geen problemen op voor de elektriciteitsvoorziening.

Het is een veiligheidsmechanisme om het voltage op peil te houden in je wijk. En zolang dat netjes gebeurt, zal je elektra blijven werken. Gaat deze hoger, dan kan apparatuur beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Maasluip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Misschien nemen ze dan wel eens actie. Zonnepanelen zijn een blijvertje, de netbeheerder moet er maar voor zorgen dat het net dat aan kan.
Je denkt dat ze liggen te slapen bij de netbeheerders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

t14wo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Je denkt dat ze liggen te slapen bij de netbeheerders?
Ik heb geen idee. Naar mij communiceren ze nooit dus het lijkt er wel op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>>DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Joice de Boer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:43:
[...]

't Is niet onze schuld eh? Je moet in overleg met je netbeheerder.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
Maasluip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb geen idee. Naar mij communiceren ze nooit dus het lijkt er wel op. ;)
Denk niet dat 99% van de mensen zit te wachten op onbedoelde mailingen naar huishoudens. Als je dat wel graag wilt, dan meld je je toch aan voor de nieuwsbrieven van de netbeheerders?

Het is ernstig kinderachtig om zo te reageren. Netbeheerders zijn volledig afhankelijk van de politiek als het gaat om daadkracht.
- Investeringsmogelijkheden moeten uitgebreid worden
- Vergunningstrajecten duren jaren en jaren voor nieuwe transformatorstations en nieuwe kabels
- Netbeheerders mogen geen wijk batterijen plaatsen omdat ze geen energieleverancier mogen zijn

En dan vind jij dat het de schuld van netbeheerders is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

t14wo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Dat zeg ik niet. Maar dat helpt de burger ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het begint bij meten wat er in je meterkast aan spanning is.
Een nieuwere slimme meter kan dit voor je doen.
Behalve dikkere kabels en op zoek naar een volt/watt response setting (type omvormer?) kun je weinig doen.
Een volt/watt response houdt in dat bij hoge spanning de omvormer terugregelt maar niet helemaal uit gaat.
Hierdoor kan je in ieder geval elk beetje ruimte van het net gebruiken en wordt je eigenverbruik sowieso gecompenseerd.

Als je geen volt/watt response kunt vinden en het in de meterkast nog wel aan de norm voldoet (dat zou moeten als iedereen netjes de omvormer op de settings voor Nederland heeft) kun je doorgaans met een extra tussenmeter de omvormer op "zero export" zetten. Je kunt dan in ieder geval je eigen verbruik opwekken, maar dat is wel gedoe en kost alsnog veel opbrengst.

Maar je bent niet alleen:
[PV] Advies: Omvormer schakelt zichzelf uit
Omvormer valt uit, te hoge netspanning
Rare opbrengst oost west opstelling
[PV] Uitval omvormer Flierefluiter

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2023 11:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36
@Joice de Boer begin eens met vertellen wat jouw systeem is… omvormer, bekabeling alles.

Rustig de helft van de gevallen is de basis domme keuzes bij de installatie van het PV systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Joice de Boer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:39:
Daar is niets aan te doen behalve een peperdure batterij aanschaffen?
Dat helpt ook niet om dezelfde redenen.

Klagen bij netbeheerder, en zoals Ronald zegt, misschien zijn er nog dingen niet ideaal in je eigen installatie - bv. lange dunne kabels tussen de omvormer en meterkast.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 05-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Ik denk dat er heel wat over te zeggen is en dat er zeker op korte termijn iets aan moet worden gedaan, maar het lijkt me echt niet de bedoeling dat we ineens massaal met z'n allen om Nederlandse regelgeving heen gaan door onze apparatuur op een andere regio in te stellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:46:
[...]

Het probleem is vaak niet eens dat het net een te hoog voltage heeft maar dat de omvormer een te hoog voltage meet. De omvormer moet het voltage verhogen ten opzichte van het net om de stroom het net op te duwen, dus die kan best met 256v het net op duwen terwijl de slimme meter maar 245v meet omdat er een lange/dunne kabel gebruikt is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 03:27
welkom in de wereld van zonnepanelen..

een collega van mij had het zelfde.. die woont in een wat duurdere oude wijk waar hij het verste van de het stroomhuisje af zat.

de zonnepanelen schakelden zich dus ook continu uit.
en de buren waren zo blij met het terugleveren (gedeeltelijk van de tijd)
dat ze nog meer panelen op het dak lieten leggen.

wat ik begreep is dat je hier weinig aan kan doen behalve de netbeheerder te informeren en dan hopen dat die het op pakt.

of inderdaad een duur accu systeem en op eiland bedrijf gaan (indien mogelijk)

het is nog niet zo erg als bij een andere kennis waar de boel gewoon 2 jaar lang nooit aangestaan heeft.
dingen worden op het dak gelegd en veel mensen kijken niet of alles nog functioneert / wat de opbrengst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tsurany schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Het probleem is vaak niet eens dat het net een te hoog voltage heeft maar dat de omvormer een te hoog voltage meet. De omvormer moet het voltage verhogen ten opzichte van het net om de stroom het net op te duwen, dus die kan best met 256v het net op duwen terwijl de slimme meter maar 245v meet omdat er een lange/dunne kabel gebruikt is.
Dan dien je je huisinstallatie geschikt te maken

Niet de regels overtreden waar de uitstekende stabiliteit van ons elektriciteit mee gewaarborgd wordt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Dan dien je je huisinstallatie geschikt te maken

Niet de regels overtreden waar de uitstekende stabiliteit van ons elektriciteit mee gewaarborgd wordt
Dat is een keuze die je kan maken, dat mag ieder voor zich doen. Hier zit het stroomnet constant boven de 230v waardoor dit probleem geregeld optreed, als de netbeheerder zich daar niet voor wilt inspannen dan houd het op een gegeven moment gewoon op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
@Tsurany nee dat is niet aan jouw. Dit is de netcode onderdeel van elektriciteit wet.

Artikel 3,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52

Spotmatic

Ken sent me

Dit topic heeft mij getriggerd. Ik ben een van de weinige mensen in mijn wijk ZONDER zonnepanelen op het dak. Ik zal mijn buurman eens bevragen hoe dat zit met het uitschakelen van de omvormers. Als dat dagelijkse prik is (op dagen met veel zon) dan ga ik serieus nadenken of ik überhaupt wel zonnepanelen wil.

Eigenlijk zou ik van de stroom van de buurt moeten kunnen profiteren. Dat doe ik nu feitelijk ook al, al zie ik daar op de afrekening natuurlijk niks van terug want de levering van stroom is mmers puur een administratieve aangelegenheid. Het zegt niks over waar mijn stroom vandaan komt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Spotmatic multimeter in stopcontact bij meterkast steken… in de meeste gevallen is er geen probleem.

Besluiten nemen zonder de juiste kennis is niet handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 09:52

Spotmatic

Ken sent me

Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:29:
@Spotmatic multimeter in stopcontact bij meterkast steken… in de meeste gevallen is er geen probleem.
Welk stopcontact moet ik precies meten?

Edit: Ik meet in huis 237 volt (op een stopcontact in de meterkast).

[ Voor 12% gewijzigd door Spotmatic op 05-06-2023 11:37 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:Als je gebruik wil maken van het netwerk van de netbeheerder, zal je volgens zijn regels moeten spelen. Je omvormer moet dus aan de netcode voldoen.

Verder: houd je bijdrage bruikbaar voor @Joice de Boer alsjeblieft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spotmatic schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Om problemen op te zoeken moet je op twee plekken meten: zo dicht mogelijk bij (of in) de meterkast en zo dicht mogelijk bij de omvormer.
Als het stopcontact 237 V geeft dan is er geen enkel probleem met het net (zeker als je dit rond deze tijd meet als de piek in opwek er is). Als de omvormer dan wel 253 V zegt dan is de kabel van de omvormer naar de meterkast onderbemeten. Te dunne kabel geeft teveel weerstand en dan loopt de spanning bij de omvormer op.

16 A op 2,5 mm2 met 30 meter kabel geeft al 7,3 V spanningsval. Dus dan is de meterkast wel 237 V, maar de omvormer ziet 244 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:29:

Besluiten nemen zonder de juiste kennis is niet handig
Dan moet je alsnog weten wat de afstand gaat zijn tot je zonnepanelen gezien je omvormer dus een hogere spannend moet gebruiken dan de netspanning om stroom het net op te duwen. Als je daar heel wat meters kabel aan toe voegt kan hij alsnog uitslaan met een relatief gezonde netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Spotmatic schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Kijk vandaag elk half uur even, het kan nogal varieren maar vandaag is wel een mooie dag met veel en hoge zon.

Hier bij mij afgelopen 24u (zowaar een 1910 wijk in Utrecht met redelijk wat panelen, gaat tot nu toe goed):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Egj1BIhWCNMRKFWBcIwEePBlHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDLKtVxykgMrikwsVNWHcb6r.png?f=user_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Dan moet je alsnog weten wat de afstand gaat zijn tot je zonnepanelen gezien je omvormer dus een hogere spannend moet gebruiken dan de netspanning om stroom het net op te duwen. Als je daar heel wat meters kabel aan toe voegt kan hij alsnog uitslaan met een relatief gezonde netspanning.
Maar dat is jouw probleem, en heeft de netbeheerder heel weinig mee te maken, en het goede nieuws is dus dat je daar zelf wel wat tegen kan doen.

In zijn algemeenheid is het zeker aan te raden voor je zonnepanelen neemt eens een multimeter in het stopcontact te steken, of je buren met panelen te vragen, of de website van netbeheerder te raadplegen. Maar onder de streep werkt het prima voor veruit de meeste mensen uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 05-06-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Spotmatic schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:26:

Eigenlijk zou ik van de stroom van de buurt moeten kunnen profiteren.
daar zijn nu de dynamische contracten voor, dan profiteer je van de zon- en windenergie in Nederland. Dan heb jij tijdens de zonnige uren ook goedkope stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 05-06-2023 12:42 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28
Om even terug te komen op de originele vraag van de topicstarter:
Dat hangt er van af. Soms zit je een situatie dat de omvormer helemaal uit slaat, dan kun je dus ook niks zelf verbruiken.
Maar er zijn ook situatie waar de omvormer terug regelt om onder de 253V te blijven. En in die situaties zou je misschien wel meer van je opbrengst gebruik kunnen maken door zelf te verbruiken.
In sommige gevallen kun door zelf op dat moment flink te verbruiken zelfs voorkomen dat je omvormer af slaat. Omdat de spanning lokaal bij jou dan weer lager zou zijn.

Verder ben ik het er mee eens dat het beter is om proberen het probleem op te lossen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Die norm is dat de gemiddelde spanning over 10 minuten niet meer dan 253V mag zijn.

String omvormers gaan helemaal uit als de maximaal norm wordt overschreden.
Effectief is dat dus eerder dan noodzakelijk want de omvormer moet een hogere spanning maken dan het net om terug te kunnen leveren.

Micro-omvormers regelen hun afgifte meestal terug maar dat maakt effectief meestal weinig uit, want de netspanning wordt niet door je eigen installatie alleen bepaalt maar door de hele buurt.

Meestal is er ook een ingestelde tijd dat de netspanning onder die 253V moet zijn voor ze weer inschakelen, hoe lang dat is verschilt per merk omvormer.

Als de netspanning boven de 264,5V komt schakelen alle omvormers meteen af.

Als je een lange kabel hebt dan zijn er kabel verliezen en zal je omvormer te vroeg afslaan.
Dat zijn andere waarden dan hier eerder verteld werd, hier kun je zelf berekenen wat die verliezen zijn.
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Als je een 3 fasen aansluiting hebt en je hebt een 1 fase omvormer, dan is het verstandig alle fasen te meten en als er verschil is de omvormer aan te sluiten op de fase met de laagste spanning.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ben(V) fout. 2 seconden >253V
https://wetten.overheid.n...z=2022-12-18&g=2022-12-18

Verder hebben diverse (ook string) omvormers terugregel opties.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 05-06-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelad
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Eigenlijk beschrijft de topicstart van OP precies waarom de salderingsregeling afgebouwd wordt. Daarom is het beter om het systemischer te bekijken; kunnen je panelen de energie nog elders kwijt? Denk aan een buffervat, vloerverwarming, laden EV of slimme regeltechniek om (huishoudelijke) apparaten aan te zetten bij goed weer. Heb je meer fanatiekelingen in de buurt wonen? Dan zou je ook zelf aan de slag kunnen om te verduurzamen en aan een energiesysteem op buurtniveau kunnen werken (bv PVT panelen, WP / woning en bufferen van centrale WKO voorziening).

Liander (of andere netbeheerder) dreigt de bottleneck te worden voor de energietransitie vanwege de gelimiteerde uitvoeringscapaciteit. Spanningsproblemen (onder- of overspanning) treden al met regelmaat op. Afschakelen van je panelen zijn hier het schoolvoorbeeld van. Maak hier wel melding van; het is voor de netbeheerder op kleingebruik niveau niet inzichtelijk of er afgeschakeld wordt. Continue spanning op onderstationniveau wordt beschouwd als een goed iets, dat er daarvoor veel afgeschakeld wordt op gebruikernsniveau is zonder melding van spanningsklachten voor de netbeheerder niet inzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
@Ben(V) fout. 2 seconden >253V
https://wetten.overheid.n...z=2022-12-18&g=2022-12-18

Verder hebben diverse (ook string) omvormers terugregel opties.
Je werkt met verouderde info.

Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.

Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.

Er ligt momenteel zelfs een voorstel van de ACM om die 253V helemaal te laten vallen en alleen de 264,5V grens waarbij onmiddellijk moet worden afgeschakeld te handhaven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2023 14:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:37
Karelad schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:33:
Eigenlijk beschrijft de topicstart van OP precies waarom de salderingsregeling afgebouwd wordt.
Dit is onjuist. Met of zonder salderingsregeling is er nog steeds sprake van drukte op 't net.

Misschien is het een idee om, indien TS een 3 fase heeft de omvormer op L3 aan te sluiten? Zou dit uitmaken?

[ Voor 15% gewijzigd door xzaz op 05-06-2023 14:51 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ben(V) schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Er ligt momenteel zelfs een voorstel van de ACM om die 253V helemaal te laten vallen en alleen de 264,5V grens waarbij onmiddellijk moet worden afgeschakeld te handhaven.
Dat voorstel is voorlopig van tafel vanwege veiligheid zorgen brandweer/ACM

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

En in de huidige versie van netcode is 3,8 niet anders. https://wetten.overheid.n...z=2023-05-11&g=2023-05-11

Dus je blijft fout

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 05-06-2023 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je mag denken wat je wilt, maar wat ik schreef is de actuele status en jouw informatie is verouderd.
De Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ is momenteel leidend.
En alle converter fabrikanten implementeren het ook zo.

En het voorstel van de ACM is niet van tafel maar uitgesteld om meer onderzoek te doen naar eventueel brandgevaar.

Je heb er wel een handje van halve waarheden te vertellen geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ben(V) welk deel van wetten.overheid.nl zit er naast? Daar mag je best een authoratieve bron bij geven :)
(je zult vast gelijk hebben, maar "nietes" is niet zo'n sterk argument).

Afgezien daarvan is 10 min 253V+ in de praktijk ongeveer hetzelfde en is de instelling aanpassen dus nauwelijks een oplossing bij de capaciteitsproblemen die TS ervaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 26-05 15:16
t14wo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:29:
[...]

en dat is het ook, jaren lang niets gedaan aan upgrades terwijl het toch allang bekend was dat het stroom verbruik alleen maar zou toenemen en dat de bestaande capaciteit op het net te klein was.

maarja zoals altijd als ze maar lang genoeg voor dom spelen komt de overheid vast wel een keer over de brug met een grote zak geld zodat ze zelf de upgrades niet hoeven te bekostigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:41
ph4nt0m schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:41:
[mbr] *knip* de omvormer op Duitsland instellen is
1. niet toegestaan want hij is op het Nederlandse en niet op het Duitse net aangesloten
2. asociaal, want je drukt anderen van het net in plaats van dat de pijn verdeeld wordt
[/]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ0DhlNwYl8llQaW70B-a_QyYFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bc30nGDuBG5kqLxlW1OJUS2J.jpg?f=fotoalbum_large
(bron)

"Het ACM wil de maximale toelaatbare netspanning verhogen van 253 Volt naar 264,5 Volt."

Neheerders: we voldoen niet aan onze taak, dus zetten we de boundaries maar hoger?

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 05-06-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Alle electriciteit leveraars houden zich aan de wet, en niet aan wat handig is.

Terwijl engineers graag de meest efficiente oplossing leveren, beschrijft de wet voltages en ranges.

Dat voorstel om iets meer ruimte te geven bestaat, maar is nog niet effectief.

https://www.zelfenergiepr...erbelasting-te-voorkomen/

Mooier zou zijn:
Holland Solar stelt andere omvormerinstellingen voor, zodat de omvormer als een dimmer werkt en in stapjes terugregelt. Wanneer de netspanning oploopt, dimt de omvormer de elektriciteitslevering. Dit terugregelen moet op buurtniveau worden ingeregeld om ook effect te hebben op de netspanning in het elektriciteitsnet.
Simpeler is nu:
Tot die tijd een dikke korte kabel regelen van de omvormer naar de meterkast.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Mwa, de soep is niet zo heet. EN 50549-1:2019 beschrijft alleen maar wat de omvormer moet ondersteunen. Niet hoe hij ingesteld moet zijn.
Dat is aan de implementaties van de DSO, zoals bijvoorbeeld de door @Ronald genoemd wetsartikel.
50549 schrijft voor de overspanning clauses 4.9.3.3 en 4.9.3.4 namelijk geen standaardwaarden voor, alleen een instelbereik.
Wel bevat 50549 ondersteuning voor OVRT (over voltage ride through) wat omvormers minder transientgevoelig zou maken op een vrij vol net. Dus dat is al een verbetering als de omvormer dat ondersteund.

50549 staat het toe het maximum in te stellen voor de 10 minuten gemiddelde overspanning op 115%.
Maar daarnaast mag de normale bescherming ook 120% zijn met een 100 seconden vertraging, dus dat is lekker specifiek.

Maar er is eigenlijk niet zoveel aan te doen, het verhogen van de maximum netspanning lost dit probleem ook niet op. De capaciteit blijft even beperkt. Het is dan gewoon een estafette met je buren wie steeds een hogere spanning instelt. De eerst bij wie zijn apparaten kapot gaan verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
madbwr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:59:
[...]

en dat is het ook, jaren lang niets gedaan aan upgrades terwijl het toch allang bekend was dat het stroom verbruik alleen maar zou toenemen en dat de bestaande capaciteit op het net te klein was.

maarja zoals altijd als ze maar lang genoeg voor dom spelen komt de overheid vast wel een keer over de brug met een grote zak geld zodat ze zelf de upgrades niet hoeven te bekostigen
Gok eens wie de aandeelhouder is van die netbeheerders. ;)

Nogmaals: onwil vanuit provincies en overheden in vergunningen en regelgeving ligt hieraan ten grondslag. Netbeheerders hebben meer dan genoeg geld hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:11:
[...]

Gok eens wie de aandeelhouder is van die netbeheerders. ;)

Nogmaals: onwil vanuit provincies en overheden in vergunningen en regelgeving ligt hieraan ten grondslag. Netbeheerders hebben meer dan genoeg geld hiervoor.
Dat is goed nieuws, zullen netbeheerders heel blij mee zijn, dat er helemaal geen enkel geld gebrek is om alle verzwaringen van de netten overal door te voeren die nog gaan zijn de komende jaren. Vooral na zulk soort nieuwsberichten is dit goed om te weten: https://www.rtlnieuws.nl/...rgietransitie-rapport-pwc

[ Voor 30% gewijzigd door Sissors op 05-06-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dat gaat toch nooit werken? Nu al wordt er 16GW opgewekt met PV, en dat neemt jaarlijks met zo'n 30% toe. "Het net" is alleen de beperking als er ook afnemers voor zijn, maar als er volgend jaar 19 GW wordt opgewekt en het jaar daarna 23 GW gaat het net verzwaren niet helpen. Dus inderdaad zorgen dat je als de zon schijnt apparaten aanzet. Vooral airco heeft een mooie correlatie met zon.
Het geeft ook weer mooi aan dat salderen achterhaald is, de wasdroger moet niet in de avond draaien op fossiele stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
xzaz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Dit is onjuist. Met of zonder salderingsregeling is er nog steeds sprake van drukte op 't net.
Saldering moedigt niet aan om je eigen zonnestroom te gebruiken op het moment dat het wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22
Eigenlijk zou je een ingebouwde 'affakkel' optie moeten hebben in de omvormer, waarmee de op dat moment overtollige stroom wordt 'weggegooid', als het niet nuttig gebruikt kan worden. Een automatische grootverbruiker aanzetten of zo. Grote compressie pomp of zo, maar dat is vaak geluidtechnisch niet wenselijk. Wellicht dan een groot elektrisch verwarmingselement buiten. Zonde uit energetisch oogpunt, maar beter dat dan helemaal niks opwekken hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@dhrto de omvormer zou een automatisch vermogensbegrenzing moeten hebben zodat je toch altijd energie zelf kan gebruiken.
Dat was ook een van de reacties op het ACM voorstel. Een droop curve waarmee het vermogen tot 0% afneemt.
Alleen zit er vaak in de installatie bij mensen thuis vrij veel spanningval, dus de waarden hiervan en de implementatie moeten goed worden doordacht.
Er is al een manier in EN 50549 om meer reactief vermogen te maken per spanning, maar dat helpt dit probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Cheezus

Luiaard

dhrto schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:12:
Eigenlijk zou je een ingebouwde 'affakkel' optie moeten hebben in de omvormer, waarmee de op dat moment overtollige stroom wordt 'weggegooid', als het niet nuttig gebruikt kan worden. Een automatische grootverbruiker aanzetten of zo. Grote compressie pomp of zo, maar dat is vaak geluidtechnisch niet wenselijk. Wellicht dan een groot elektrisch verwarmingselement buiten. Zonde uit energetisch oogpunt, maar beter dat dan helemaal niks opwekken hmmm...
Want energie opwekken om overlast (geluid / extra hitte) te veroorzaken is een betere optie dan de energie gewoon niet op te wekken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Een automatische grootverbruiker aanzetten of zo. Zonde uit energetisch oogpunt, maar beter dat dan helemaal niks opwekken hmmm...
waarom is warmte opwekken buiten beter dan niets opwekken?
de omvormer 20% laten terugregelen zoals een GoodWe doet is dan toch veel handiger?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22
Als de omvormer het kan begrenzen dan is dat het mooist, maar ik begreep dat dat dus niet zo gebruikelijk is, maar de hele omvormer dan uitschakelt. Dan heb liever dat ie blijft opwekken, ik mijn behoefte kan gebruiken en de rest in een andere vorm van energie "dumpt". Vandaar ook mijn vergelijk met affakkelen. De bijvangst die niet wenselijk is maar verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op zich zit daar wel wat in natuurlijk, als je bijvoorbeeld die energie als warmte dan in de bodem kunt opslaan voor de koudere periode. Dat zullen wel best prijzige installaties worden (indien mogelijk) voor particulieren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Proton_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:44:
@Ben(V) welk deel van wetten.overheid.nl zit er naast? Daar mag je best een authoratieve bron bij geven :)
(je zult vast gelijk hebben, maar "nietes" is niet zo'n sterk argument).

Afgezien daarvan is 10 min 253V+ in de praktijk ongeveer hetzelfde en is de instelling aanpassen dus nauwelijks een oplossing bij de capaciteitsproblemen die TS ervaart.
Als je naar de post van @Harm_H kijkt zie mijn info bevestigd door de ACM
Helaas zijn normen niet openbaar op het internet te vinden, dus kan ik alleen schrijven wat ik daarin lees

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:23
Tsurany schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is een keuze die je kan maken, dat mag ieder voor zich doen.
Nee, dat mag dus niet. En als je dat doet heeft het energiebedrijf het recht je geheel af te schakelen. En terecht. Jouw burgelijke ongehoorzaamheid is uitermate zelfzuchtig.

Alle energiebedrijven investeren als een gek om dit soort problemen op te lossen. Maar de laatste 5 jaar is de levering van hardware gewoon zeer problematisch en nu het wat beter gaat is er een groot gebrek aan goed personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Dat is een keuze die je kan maken, dat mag ieder voor zich doen. Hier zit het stroomnet constant boven de 230v waardoor dit probleem geregeld optreed, als de netbeheerder zich daar niet voor wilt inspannen dan houd het op een gegeven moment gewoon op.
Je aan de wet houden een keuze noemen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mensen, laat je niet uitlokken, TS heeft niets aan de discussie over netbeheerders

Zie modbreak:

Proton_ in "Net overbelast, loopt eigen gebruik wel?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Nou wil het toeval dat PV-omvormers in de regel altijd al gekoppeld zijn aan een hele reeks verwarmingselementen op het dak, en deze simpelweg iets minder (of helemaal niet) kan proberen te koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 15:20

Blokker_1999

Full steam ahead

jeroen3 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:20:
@dhrto de omvormer zou een automatisch vermogensbegrenzing moeten hebben zodat je toch altijd energie zelf kan gebruiken.
Dat was ook een van de reacties op het ACM voorstel. Een droop curve waarmee het vermogen tot 0% afneemt.
Alleen zit er vaak in de installatie bij mensen thuis vrij veel spanningval, dus de waarden hiervan en de implementatie moeten goed worden doordacht.
Er is al een manier in EN 50549 om meer reactief vermogen te maken per spanning, maar dat helpt dit probleem niet.
Maar daar is dan weer geen regelgeving voor nodig in essentie. De netbeheerder gaat om het net. Je mag niet meer dan 253V aan het net leveren. Wat je intern, in je eigen huis doet, maakt verder niet veel uit voor de netbeheerder. Kan wel een dingetje worden voor de verzekering mocht het misgaan.

Verder zijn er natuurlijk andere mogelijkheden, zoals bijv. een thuisbatterij die je direct met DC gaat voeden, om heel die problematiek over te slaan. Geen capaciteit meer op het net? Ga dan even de batterij laden zodat die gebruikt kan worden op momenten dat je te weinig opwek hebt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 15:20

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Als het net constant boven de 230V zit in de meterkast, dan is het probleem NIET binnenshuis te zoeken en gaat de vlieger waar jij op reageert al niet meer op. Bijkomend zullen lange, dunne kabels wel voor een spanningsval zorgen, maar moeten ze al vrij lang zijn om een zeer groot verschil te maken en dan kan je beter investeren in het verbeteren en veiliger maken van je installatie dan een potentieel brandrisico te creeeren in je eigen woning.

Voor netbeheerders bestaat er daarnaast geen magische oplossing. Het is niet alsof zij maar op een knop te duwen hebben en de spanning is voor iedereen weer optimaal. Elke wijk is anders, elk probleemgeval is anders. Soms volstaat het om de wijktransfo aan te passen, maar dat is niet overal de meest geschikte oplossing.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Hoe duur Is dan een hele kleine accu zodat je off grid kan als zon schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
IplugNplay schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:15:
Daar heb je toch niets aan als je omvormer afschakelt? Dat is het punt dat hier tig keer gemaakt word. Je kan niet affakkelen, en je kan niet dmv eigen gebruik overproductie beperken, omdat, je omvormer, afschakelt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
warhamstr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Daar heb je toch niets aan als je omvormer afschakelt? Dat is het punt dat hier tig keer gemaakt word. Je kan niet affakkelen, en je kan niet dmv eigen gebruik overproductie beperken, omdat, je omvormer, afschakelt.
Nu ben ik er zelf niet bekend mee, maar zijn er hybride omvormers die dan de accu zouden kunnen gaan laden? Een losse omvormer voor je zonnepanelen en eentje voor de accu zou niet werken. Maar een hybride zou de accu kunnen bijladen als het netgedeelte een te hoge spanning heeft.

Blijft overigens wel dat je dan goed zou moeten instellen en de hoge spanning niet te lang gaande is, want met dit weer is je accu in no-time vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:00:
[...]

Als het net constant boven de 230V zit in de meterkast, dan is het probleem NIET binnenshuis te zoeken en gaat de vlieger waar jij op reageert al niet meer op. Bijkomend zullen lange, dunne kabels wel voor een spanningsval zorgen, maar moeten ze al vrij lang zijn om een zeer groot verschil te maken en dan kan je beter investeren in het verbeteren en veiliger maken van je installatie dan een potentieel brandrisico te creeeren in je eigen woning.

Voor netbeheerders bestaat er daarnaast geen magische oplossing. Het is niet alsof zij maar op een knop te duwen hebben en de spanning is voor iedereen weer optimaal. Elke wijk is anders, elk probleemgeval is anders. Soms volstaat het om de wijktransfo aan te passen, maar dat is niet overal de meest geschikte oplossing.
Mweh net boven de 230V is op zichzelf toch niet zo'n dingetje? Ik vind het juist erg makkelijk van hem: "Net is boven de 230V, dus mijn belabberde installatie met te dunne draden is niet mijn probleem, dus gewoon te hoge spanning terugleveren".

Hier is het nu 236V volgens mijn multimeter, 237V volgens een (domme) energiemeter in een stopcontact. Die hebben natuurlijk een meetonnauwkeurigheid, maar zal dus wel boven de 230V zitten. Sinds paar maanden zonnepanelen, nog nooit problemen gehad met terugleveren.

En uiteraard is de spanning op 251V op je stopcontact, tja, er is maar zoveel wat je kan oplossen door dikkere kabels te doen. Maar je kan nog een heel stuk boven de 230V bij je meterkast hebben zonder enig probleem verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ongeveer 3000 euro voor 6 kWh. maar dan kun je niet off grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Cheezus schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:24:
[...]
Want energie opwekken om overlast (geluid / extra hitte) te veroorzaken is een betere optie dan de energie gewoon niet op te wekken? 8)7
Als die elektriciteit wordt opgewekt met PV produceer je natuurlijk geen extra warmte als je daar een heater mee stookt. De energie komt namelijk van de zon en zou, als de omvormer uit zou staan, de zonnepanelen zelf opwarmen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat heeft geen zin, die accu's zijn zo snel vol dat je omvormer daarna alsnog af slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:39
Je zou eerst je huis moeten afschakelen van het net, zodat jij het net niet meer beïnvloed en het net jou niet.
Daarna kun je jezelf bedruipen met je eigen opwek (en wellicht het overschot in een batterij stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Tsurany schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Dat heeft geen zin, die accu's zijn zo snel vol dat je omvormer daarna alsnog af slaat.
Dat hoeft niet perse. Je kunt je accu 's nachts leeg laten lopen. En zodra de netspanning oploopt, nét genoeg laten laden zodat je omvormer maximaal kan blijven produceren. Toegegeven, je moet dan zelf wat regelsoftware gaan schrijven want dat bestaat zo ver ik weet (nog) niet out-of-the-box.

Het grootste probleem is waarschijnlijk dat je de afschrijving van je accu niet gaat terugverdienen, t.o.v. simpelweg je productie omlaag schroeven. Je zou dat dus echt puur uit ideologische redenen moeten doen (de energie niet willen weggooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
warhamstr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Een gedeeltelijk off grid systeem wat inschakelt zodra de zon schijnt en afschakelt als de omvormer x minuten niet levert.
Je hoeft dan niet perse een accu die alles op kan slaan, enkel als klein buffervat voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:34
Zou een gelijkstroom zonneboiler nog iets zijn? Dan heb je in ieder geval nog je warm water van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:01:
Zou een gelijkstroom zonneboiler nog iets zijn? Dan heb je in ieder geval nog je warm water van de zonnepanelen.
lijkt me niet. juist op die warme dagen maak je bijna geen gebruik van warm water. Ik ben in de zomer 0.6 kWh per dag kwijt aan warm water, terwijl ik op een zonnige dag 120 kWh opwek. Druppel op gloeiende plaat.

Pagina: 1