Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb de volgende opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr4RKuv8o4JOKVtQO1px46Vyn04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqsRLImNOPFDA6znz9NQo5Fk.png?f=fotoalbum_large

Panelen specs:
Type: Denim U M3 460 BW 120H
Vmpp: 35.08V
Impp: 13.13A
Voc: 41.63V
Isc: 14.04A

Omvormers:

Growatt MIN 3600 TL-XE (String 1: 5 oost panelen (PV1), String 2: 5 linker west panelen (PV2))
Growatt MIC 2000 TL-XE (5 rechter west panelen (PAC))

Opbrengst vandaag (strak blauwe lucht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g-TolMgnXiRYXmoNZgV547iUjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DR9OLYVmvaZF5ijVOtBeKVRn.jpg?f=fotoalbum_large

Tot een uur of 12 lijkt alles redelijk normaal, er zit wat meer verschil tussen de 2 strings op west dan ik had verwacht, maar ze hebben beide iets andere schaduw last dus niet onverklaarbaar.

In de middag gaat de grote omvormer echter een aantal keer naar 0W, en tot iets van 15u is de opbrengst van beide strings exact gelijk, en overwegend een stuk lager dan die van de andere omvormer (die gewoon netjes een continue opbrengst heeft). Ik zou verwachten dat ik met een blauwe lucht gewoon 3 mooie parabool lijntjes krijg...

Heeft iemand enig idee waarom ik de 3600W omvormer zo'n raar profiel heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Kun je ergens zien waarom hij af schakelt ? Is de netspanning misschien te hoog ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Dit is de netspanning van de twee omvormers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSt6Ew-tXHGtGE9jCYiewctqf8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JS6QBLYavSBU04k4tBsJdSXt.png?f=fotoalbum_large

Op de tijdstippen van de 0W dips is de netspanning juist laag bij de problematische omvormer (onder de 240V).

De omvormers zitten elk op een andere fase.

Geen idee of/hoe ik verder kan zien waarom hij afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
pposthoorn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:19:
Op de tijdstippen van de 0W dips is de netspanning juist laag bij de problematische omvormer (onder de 240V).
Dan stopt hij inderdaad waarschijnlijk op AC overspanning, waardoor de spanning weer daalt.
Als het zoveel scheelt zouden dikkere kabels wel eens kunnen helpen.
Heb je een DSMR5 digitale hoofdmeter? Daar kun je de netspanning goed mee loggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2023 16:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Welke kabels zouden dan precies dikker moeten? De verbinding is nu als volgt:

Hoofdaansluiting > Primaire meterkast > Secundaire meterkast > Stopcontact > Omvormer.
Alles is aangelegd met 2,5mm2

Ik heb even terug gekeken naar de grafiekjes van de afgelopen tijd en het is altijd bij de grote omvormer, die van 2kW heeft dit probleem nooit. Zou het helpen om de omvormers van fase te wisselen?

[ Voor 3% gewijzigd door pposthoorn op 03-05-2023 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Ja, dat kun je zeker proberen.
2.5mm² is veilig voor 3700 watt, maar heeft wel meer weerstand dus spanningsopdrijving. Hoeveel meter is het?

Edit Stopcontact? Dat lijkt me niet de bedoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2023 16:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Hoe lang is het AC kabel traject wel niet?

Er lijkt 10V of meer over die kabel te staan…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Het is een vrij lang traject vanaf de hoofdaansluiting, omdat de panelen op een bijgebouw liggen en de omvormer daar hangt. Ik denk zeker zo'n 20m vanaf de hoofdaansluiting naar de secundaire meterkast.

De AC kabel van de omvormer naar het stopcontact is <2m. Het is een dedicated stopcontact per omvormer, elk met een eigen dedicated groep in de secundaire meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Hmm. Ik hoop dan op CEE stopcontacten die wel geschikt zijn voor langdurige hoge stromen.
Die 20 meter (hemelsbreed, dus 25m kabel?) had je beter met 6 mm² kunnen doen, of 3fase invoeden.
Met 15A heb je al 6V over de kabel, met 2 meter 1.5mm² stekkersnoer erbij is dat 7V (incl wat contactweerstand). De overige 3V zit dan in de zekeringen en aan de andere kant van de meter.

Pagina: 1