Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenorGoogle
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07-2023
Hey mede-tweakers,

Ik heb een probleem met mijn zonnepanelen. Wanneer de zon goed begint te schijnen dan schakelt de omvormer zichzelf uit. Volgens de installateur komt dit doordat de voltage op dat moment hoger is dan 253 volt en de beveiliging in de omvormer schakelt zichzelf vervolgens uit. Nu heb ik navraag gedaan in mijn straat maar verder heeft hier niemand last van. Ik vraag nu eigenlijk om advies wat ik kan controleren of het aan de omvormer/ technische installatie/ meterkast of dat dit probleem daadwerkelijk bij Enexis ligt.

Ik heb 2 separate systemen. Helaas kan ik 1 van de 2 systemen niet uitlezen omdat deze geen wifi heeft. (Er zit wel een display op) Op het moment dat de ene omvormer waar het om gaat zichzelf uitschakelt zie ik op de andere omvormer via display wel dat deze gewoon functioneert en 2500v verwerkt.
Ik heb een situatieschets toegevoegd dat hopelijk wat verduidelijking geeft.
Alvast bedankt voor jullie advies 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plpTXF6RfpPGADna9lU2L_7N5jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaPniw5iaEboYiXaDSkaWdcY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sIzYj4i3etxIdVe6RInnROqOe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26Kl8vII946zAI5DWAq2gFzw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:17
2500 v? Of w?
2500 watt zou een redelijke normale opbrengst kunnen zijn. Maar volt niet.

Er valt dus 1 omvormer uit. Kan je de andere eens uitzetten en kijken of de andere nog altijd uitvalt?

Kun je de uitvaller eens aansluiten op de niet gebruikte fase?
Gewoon om een en ander uit te sluiten.

Overigens komt er zo vast een veel beter onderlegde tweaker die je kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:17
In je schets doen die twee schakelautomaten niets, klopt dat? Alleen de "onderkant" is aangesloten, boven zit niets (getekend), gaan die je huis in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Valt degene in de garage uit? Want dan kan het een combinatie zijn van die 30m 2.5mm2 met een fase die al wat hoger in spanning zit. Wil je dit echt bekijken zul je de spanning bij de omvormer moeten uitlezen en het liefste meten en ook de spanning bij de hoofd-groepenkast van die fase meten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Zo te zien, zijn het 2 aparte systemen, welke beide op een andere fase zijn aangesloten.
Kan je je "probleem" niet overzetten naar een andere fase?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat is 2x gepaard op verdeelblok?
Ik mis de automaten/zekeringen voor het afzekeren van de kabel naar de onderverdelers. Die mogen niet direct op het verdeelblok in de hoofdgroepenkast.

30m 17.3A op 2,5mm2 is 7.89V spanningsval. 2,5mm2 kabel is te dun voor afzekering op 20A.

Voor een 1 fase 4kw omvormer moet dat 10mm2 zijn. Dan is de spanningsval 1.97V. 16mm2 is het prijsverschil niet waard voor maar 0,6V verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Ricko1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:35:
Wat is 2x gepaard op verdeelblok?
Ik mis de automaten/zekeringen voor het afzekeren van de kabel naar de onderverdelers. Die mogen niet direct op het verdeelblok in de hoofdgroepenkast.

30m 17.3A op 2,5mm2 is 7.89V spanningsval. 2,5mm2 kabel is te dun voor afzekering op 20A.

Voor een 1 fase 4kw omvormer moet dat 10mm2 zijn. Dan is de spanningsval 1.97V. 16mm2 is het prijsverschil niet waard voor maar 0,6V verschil.
Nou volgens het plaatje is het creatief aangesloten met 2x2.5 op 1 fase en 2x 2.5 op Nul, en 1x 2.5 op aarde.
Ik zou ook het advies (weet niet of het moet) geven om ook in de hoofd groepenkast deze bekabeling via een alamat naar de schuur te doen. Als nu iemand een schep in de grond steekt krijg je volle sluiting tot de hoofdzekering van de netbeheerder :X
Heb al eens gezien dat die ook er wel eens voor kan zorgen dat er een fase defect raakt in de meter ;)

Hoe dan ook, aarde moet dezelfde dikte hebben als de overige aders en daar voldoet @SenorGoogle 's installatie niet aan. Of er grondkabel is gebruikt kan ik niet over oordelen maar gezien de situatie zou het mij niet verbazen als dat niet zo is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Het begint bij meten wat er in je meterkast aan spanning is.
Behalve dikkere kabels en op zoek naar een volt/watt response setting (type omvormer?) kun je weinig doen.
Hooguit naar 3fase, al is dat een flinke operatie met twijfelachtige meerwaarde achteraf.

Maar je bent niet alleen:
Omvormer valt uit, te hoge netspanning
Rare opbrengst oost west opstelling
[PV] Uitval omvormer Flierefluiter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Wanneer is het systeem op de garage geïnstalleerd?

4kW over meer dan 30m grenst namelijk aan gebrek aan competentie bij de installateur.

Die had minimaal moeten afraden de 2,5mm2 kabel te gebruiken, maar ik neig naar had moeten weigeren.

Tijd voor iemand om de armen uit de mouw te steken en die 10mm2 kabel ingraven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SenorGoogle
Bedankt allemaal. De kabel naar achter lag er helaas al. Wat ik zal gaan doen is het volgende als de zon nog ooit gaat schijnen :(

@Proton_
1. Alles doormeten zoals jij aangaf is denk ik een goed begin.

@Ricko1 de 2 aders zitten onder 1 schroef van het verdeelblok. Bedankt voor het doorberekenen van de dikte kabel. Wellicht is het toch verstandig om een nieuwe kabel aan achteren te brengen, ook al is dat een karwei. Nu ligt er gelukkig nog wel een 50mm matelbuis met trekkoort.

@Ronald ik kan de intallateur niet de schuld geven maar mijzelf ik heb alles zelf aangesloten vanwege tijdsdrukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@SenorGoogle met wat geluk kun je spanningen uit de slimme meter halen via zijn P1 poort als het een DSMR5 meter is. Als je daar HomeWizard oid op aansluit heb je direct logging en kan je later terugkijken naar een zonnige dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenorGoogle
@Proton_ Ik heb een helaas een Sagemcom T210-D ESMR5 en geen DSMR5 Ik heb er wel een P1 meter vam homewizard op aangesloten maar ik zie dus geen waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
SenorGoogle schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:01:

@Ronald ik kan de intallateur niet de schuld geven maar mijzelf ik heb alles zelf aangesloten vanwege tijdsdrukte.
Scheelt wel discussie ;)

Broodje pindakaas er in en scheppen dus :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Voordat je gaat scheppen is je hoofdmeterkast open maken op een zonnige middag en dan eerst meten bij de fases hoeveel spanning erop staat ook wel een optie.
Wellicht is fase3 wel heel laag tov 2 of wellicht ook wel tov 1 maar dat zou ik niet adviseren om te gebruiken omdat je daar al PV op hebt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@SenorGoogle ik zie de fasespanningen wel degelijk in dit telegram:
Home Assistant, DSMR en ser2net werkt niet met T210-D ESMR5
1-0:32.7.0 en verder.

Pagina: 1