Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05 13:41
Er is nu wel weer een nieuw probleem aan de hand, lijkt wel of de omvormer af en toe uitvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szQu8mOvJD1VsWSNaE9V4Bo76-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBdgdi94UemnNj0wUstWgw3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlFVIVe3vPo9WvBId82_Wz-618o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwwiR4z4muWsOcDzgtjkdbl3.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien aantal post hier over een eigen topic gegeven

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 04-05-2023 16:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Flierefluiter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:58:
Er is nu wel weer een nieuw probleem aan de hand, lijkt wel of de omvormer af en toe uitvalt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok, de eerste verdachte; wat is je netspanning, en dan vooral als hij uitvalt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Ok, de eerste verdachte; wat is je netspanning, en dan vooral als hij uitvalt.
Check inderdaad je inkomende Net spanning, ik heb namelijk steeds 244/248 inkomend en komt daardoor in de knoei omdat het boven de 253V uit komt en klapt er daardoor uit.

Mogelijk dikkere kabel naar je meterkast kan dit oplossen.
Mogelijk de voltage van je omvormer verhogen maar mag niet zomaar en is niet goed voor de rest van je apparatuur.
Je net beheerder benaderen en checken wat ze kunnen doen.

Ik ben dus met een andere kabel bezig hopelijk binnen nu en 2 weken zit dit erin.
Liander is nog aan het pulsen en kan 6 weken duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
251,7 is de ac netspanning op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Flierefluiter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:34:
Dat is vrij hoog, zeker dat je max 253 kan hebben.
Je zou dus kunnen kijken je kabel die van je omvormer naar meterkast gaat te verzwaren.
Of je netbeheerder contacten om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Voor wie de kabels wil gaan verzwaren; probeer de spanning van je omvormer net zover te verhogen als dat er verlies naar je groepenkast is. Niet verder. Die grens is er niet voor niets, maar het gaat om de spanning in je groepenkast. Veel goedkoper dan nieuwe kabels (laten) aanleggen.

Bij aanleg meteen een stapje dikker dan standaard, is nauwelijks duurder en dan wel aan te raden.
Later eigenlijk niet meer. Te duur, tenzij je alles gewoon in voorraad hebt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
0daro0 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is vrij hoog, zeker dat je max 253 kan hebben.
Je zou dus kunnen kijken je kabel die van je omvormer naar meterkast gaat te verzwaren.
Of je netbeheerder contacten om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen
Ik heb even gekeken en er gaat nu 3x1.5mm naar de omvormer in de schuur over 20 meter.
Is het een idee om er 2x4mm bij te leggen en dan de bruine en blauwe draad te combineren in het groepenkastje in de schuur. hiervandaan kan er dan 3x6 naar de omvormer. De 1.5 en de 4 bij elkaar is toch 5.5mm.
De aarde kan denk ik gewoon 1.5 blijven neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Flierefluiter Kabels combineren is een grote no-no. Ook moet de aarde net zo dik blijven.

1,5qmm is voor 3kW überhaupt al dun en voor 20m solar idioot.. Zou ik inderdaad minimaal 4qmm pakken maar dan dus gewoon een nieuwe kabel over de hele lengte. Los van de oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Septillion schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:42:
@Flierefluiter Kabels combineren is een grote no-no. Ook moet de aarde net zo dik blijven.

1,5qmm is voor 3kW überhaupt al dun en voor 20m solar idioot.. Zou ik inderdaad minimaal 4qmm pakken maar dan dus gewoon een nieuwe kabel over de hele lengte. Los van de oude.
Ik zou dit ook aanraden, samen voegen is inderdaad en No-Go!

Beter naar 4mm2 rechtstreeks van de meterkast naar de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:29:
Voor wie de kabels wil gaan verzwaren; probeer de spanning van je omvormer net zover te verhogen als dat er verlies naar je groepenkast is
Ik vind dit echt heel slecht advies.

Bij laag vermogen is het spanning verschil over de kabel minder, maar niet per definitie ook de netspanning lager. Kortom: het hoort geheel niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:29:
Voor wie de kabels wil gaan verzwaren; probeer de spanning van je omvormer net zover te verhogen als dat er verlies naar je groepenkast is. Niet verder. Die grens is er niet voor niets, maar het gaat om de spanning in je groepenkast. Veel goedkoper dan nieuwe kabels (laten) aanleggen.

Bij aanleg meteen een stapje dikker dan standaard, is nauwelijks duurder en dan wel aan te raden.
Later eigenlijk niet meer. Te duur, tenzij je alles gewoon in voorraad hebt.
Ronald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:14:
[. Voor wie de kabels wil gaan verzwaren; probeer de spanning van je omvormer net zover te verhogen als dat er verlies naar je groepenkast is .]
Ik vind dit echt heel slecht advies.

Bij laag vermogen is het spanning verschil over de kabel minder, maar niet per definitie ook de netspanning lager. Kortom: het hoort geheel niet.
Als je nou niet de rest van mijn reactie weglaat, dan blijft het nog in perspectief.
Al heb je met je inhoudelijk commentaar gelijk, in de praktijk zal het bij hoogste opbrengst zijn.

Maar ik ben door afleiding hier wel vergeten er bij te zetten dat ik dat voor tijdelijk bedoel, zodat de netbeheerder wat tijd heeft om de netspanning te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@onetime Terugzetten gebeurd alleen niet… installateur bij de buurvrouw heeft omvormer maar op Duitsland gezet. Gelukkig geen last van gehad… maar ik zat met 150cm 5x4mm ook op 252V… dus zij zat mij bijna van het net te drukken door zich niet aan de regels te houden.

Inmiddels heeft Liander zaken opgelost… 240V in volle zon, maar het ding staat nog steeds op Duitsland want zelf snapt ze er niets van (hoeft ook niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ben het inderdaad ook wel eens met @Ronald. En als je zelf al 7,5V kwijt maakt over de kabel mag je naar mijn idee ook nog niet gelijk naar de netbeheerder wijzen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Septillion De netspanning hoort rond de 230V te zijn, als die geregeld boven de 253V uitkomt, is er iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@onetime Rond, ja. Maar mag gewoon +10% zijn, dat was ook voor PV gewoon correct. En tuurlijk moet de netbeheerder aan de bak als dat overschreden wordt. Maar met 7,5V over de kabel begin je dus nu al te zeuren bij 245,5V terwijl met die spanning echt niets mis is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-05-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Septillion Het verhaal begint anders bij dit:
Flierefluiter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:34:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 7,5V over de kabel zal die 251,7 niet in de meterkast zijn; dan verwacht ik nog veel meer problemen in de grafiek van @Flierefluiter

Als er gewoon een normale voor PV gepaste kabel (1% verlies) gebruikt wordt zal er niets aan de hand zijn.

Aarde moet dat niet even dik zijn als de dikste kabel in het systeem (Lees 4 of 6mm² op basis van de DC kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@onetime Aangezien dat lager dan 253V is en het gisteren aardig zonnig was ga ik er vanuit dat er toen ook aardig werd terug geleverd. Dan kom ik uit op zo'n 246V in de meterkast, niets aan de hand dus :)

Maak ik inderdaad wel de aanname dat dit niet in de meterkast was en dat dus de omvormer al uit stond. Want dan had ik net als @Ronald nog veeeeeeel meer issue verwacht met deze setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ronald Die 7,5V is niet van @Flierefluiter maar van @0daro0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Nieuwe kabel 3x6mm2 is binnen, nu nog verzinnen hoe van de meterkast naar de schuur te komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsQdijMu0VZ0kqTAzh4rGrtX65o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJuGent9bdpsmjlUNpdLvUEm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:58
Zie het zo: het geeft je meteen kans nog het een en ander aan vergroening te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
Flierefluiter schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:46:
Nieuwe kabel 3x6mm2 is binnen, nu nog verzinnen hoe van de meterkast naar de schuur te komen. [Afbeelding]
Als je huis een kruipruimte heeft, is het via die manier het makkelijkst. Die tegels in je achtertuin wip je er langs de schutting uit en legt van de meterkast tot in je schuur op minimaal 60cm diepte de mantelbuis neer. Als je toch aan het graven bent, is mijn advies om er gelijk 1 of 2 mantelbuizen meer in te leggen, voor toekomstige dingen waar je nu nog niet aan gedacht hebt.

Zonder kruipruimte wordt het lastig(er), en daar heb ik niet zo snel een idee voor. Anderen kunnen je daar vast beter bij helpen.
Pagina: 1