Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
zacht schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:43:
Is het momenteel een risico om een jaarcontract te pakken bij een (relatief) kleine speler? Dan heb ik het niet zo zeer over de kosten, maar meer over of ze niet failliet gaan mochten de prijzen weer omhoog schieten.
Vorig jaar vielen er aan paar om...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 12:19
zacht schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:43:
Is het momenteel een risico om een jaarcontract te pakken bij een (relatief) kleine speler? Dan heb ik het niet zo zeer over de kosten, maar meer over of ze niet failliet gaan mochten de prijzen weer omhoog schieten.
Na de faillissementen van een aantal energieleveranciers heeft de ACM in ieder geval de controle verscherpt.
"We willen dat leveranciers beter tegen financiële tegenvallers kunnen. Zodat ze minder snel failliet gaan. Daarom gaan we de financiën van energieleveranciers voortaan strenger controleren. Wil een bedrijf energie aan consumenten leveren? Dan moeten ze aan strengere voorwaarden voldoen."
Echter zijn faillissementen nooit voor 100% te voorkomen, in Engeland gingen zelfs grote leveranciers met miljoenen klanten failliet.
https://www.acm.nl/nl/ond...%20heeft,dat%20nodig%20is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GoEV6 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Vorig jaar vielen er aan paar om...
Vandaar de vraag.
R0181 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Na de faillissementen van een aantal energieleveranciers heeft de ACM in ieder geval de controle verscherpt.
"We willen dat leveranciers beter tegen financiële tegenvallers kunnen. Zodat ze minder snel failliet gaan. Daarom gaan we de financiën van energieleveranciers voortaan strenger controleren. Wil een bedrijf energie aan consumenten leveren? Dan moeten ze aan strengere voorwaarden voldoen."
Echter zijn faillissementen nooit voor 100% te voorkomen, in Engeland gingen zelfs grote leveranciers met miljoenen klanten failliet.
https://www.acm.nl/nl/ond...%20heeft,dat%20nodig%20is.
Dank. Ik zat me idd af te vragen of er iets veranderd was gezien de situatie van vorig jaar. Wel iets om te overwegen in een eventuele beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kies gewoon een leverancier waarbij je de voorschotten op nul kan zetten om minstens niet hoger dan je reële verbruik. Dan maakt het voor jou als klant minder uit als ze failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-08 22:30
klick schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:54:
[...]

ja vattenfall saldeerd 1:1 (dwz beide telwerken van het verbruik van de slimme meter bijelkaar opgeteld - beide telwerken van de teruglevering bijelkaar opgeteld = wat je moet betalen of terug krijgt)
datzelfde doet eneco!

essent doet het gniepig, die salderen per telwerk.. dus als je in de winter met je airco verwarmd dan telt dat op bij je dalverbruik en die haal je met zonnepanelen niet meer in op je dalteruglevering!
veel goedkopere boeren doen ook trucjes uithalen met salderen… heel schimmig allemaal.

ik twijfel dus vattelfall of eneco, eneco heeft gunstigere prijzen.
ik heb de vraag al aan vattenfall gesteld, ben benieuwd naar hun uitleg.
vattenfall zegt bij een contract alleen het tarief vast te zetten en dat de jaarrekening op dezelfde datum blijft. dwz dat je dus het volle jr saldeert. dat scheelt mij dik 600 euro wat ik anders nu moet aftikken.
dat veranderd mijn kijk op overstappen.

even opnieuw bekijken wat ik bespaar als ik overstap naar een andere boer.
ook kijk ik naar overstappen alleen voor gas nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Waar lees jij dan negatieve ervaringen mbt de bonus bij Innova?
Ik heb hem gewoon gekregen vorig jaar en ook mijn overschot van de panelen netjes incl. BTW uitbetaald.
Zit er nu ook nog met weer een nieuw contract dat in september afloopt.
Innova koopt x aantal energie in en zet die dmv jaarcontract in de markt met een bonus erbij, is die x aantal energie verkocht dan stopt de actie.
Op tweakers in de reacties, dat de bonussen lager uitvielen.
maar als alles goed gaat zo te lezen nu dan overweeg ik die ook te nemen. Weet niet wat handig is twijfel.
Heb redelijk een laag verbruik.

900kw gebruik
500kw teruglevering
en gas gok ik op zo een 300 a 350m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

NicoHF schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:50:
[...]

maar als alles goed gaat zo te lezen nu dan overweeg ik die ook te nemen. Weet niet wat handig is twijfel.

900kw gebruik
500kw teruglevering
Omdat Innova uitgaat van histories verbruik, dus als iemand opgeeft dat hij 4000kWh verbruikt per jaar en daar staat een bepaalde bonus bij dan valt het tegen als je werkelijk maar 3000kWh gebruikt en daar een mindere bonus voor staat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klump4u schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Omdat Innova uitgaat van histories verbruik, dus als iemand opgeeft dat hij 4000kWh verbruikt per jaar en daar staat een bepaalde bonus bij dan valt het tegen als je werkelijk maar 3000kWh gebruikt en daar een mindere bonus voor staat.
Ik verbruikte hier véél minder dan historisch verbruik. Sterker nog: het jaar dat ik Innova had toen had ik voor het eerst flinke overcapaciteit op teruglevering ipv verbruik. Desondanks geen discussie hoeven voeren. Bonus is gewoon uitgekeerd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Glashelder schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Ik verbruikte hier véél minder dan historisch verbruik. Sterker nog: het jaar dat ik Innova had toen had ik voor het eerst flinke overcapaciteit op teruglevering ipv verbruik. Desondanks geen discussie hoeven voeren. Bonus is gewoon uitgekeerd.
En wat had je aangegeven als verbruik.
Historisch verbruik is iets anders dan opgegeven verbruik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
klick schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:54:
[...]

...

essent doet het gniepig, die salderen per telwerk.. dus als je in de winter met je airco verwarmd dan telt dat op bij je dalverbruik en die haal je met zonnepanelen niet meer in op je dalteruglevering!

...
'Teruglevering zonnepanelen met een dubbele meter
Heb je een dubbele meter en wil je energie terugleveren? Dan wordt alle teruggeleverde energie weggestreept tegen alle verbruikte stroom. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen de daluren en de normaaluren.

Alle stroom die overdag wordt teruggeleverd, wordt verrekend met de stroom die op dat moment al verbruikt is. Zodra het telwerk voor de piekuren op 0 komt te staan, wordt er verder gegaan met het telwerk voor de daluren. Pas als beide telwerken op 0 staan, wordt overgeschakeld naar de terugleververgoeding.'

Volgens https://www.essent.nl/ken...rugleververgoeding-stroom

Niet zo heel schimmig lijkt me ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dennis1812 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:54:
[...]

En wat had je aangegeven als verbruik.
Historisch verbruik is iets anders dan opgegeven verbruik.
Opgegeven was 2000 kWh afname.

In werkelijkheid werd het -1800 (teruglevering).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
NicoHF schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:50:
[...]

900kw gebruik
500kw teruglevering
Heb jij een appartement van 45m2 ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 17:39
mierenfokker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Wij hebben een appartement met een totale van 65m2 (bouwjaar Oktober 2010. Ik woon er al sinds het begin van de bouw) Op basis van tweepersoonshuishouden:

Wij hebben geen zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBkiyAFVh0CKaIGhHrZWTI8iA04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzF7VyWAlsQK95yGfrkBgbSj.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarnota komt in september

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 12-06-2023 12:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Nee heb een huur appartement van circa 72m2 die heel goed geïsoleerd is bouwjaar 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Op basis van het benodigde vermogen lijkt het me meer een bedrijfshal. :)
Maar buiten het eenheden geneuk, je moet er uiteraard zijn gasverbruik ook bijtellen en dan kom je op een 4000 kWh per jaar. Ook ongeveer mijn totale jaarverbruik in kWh voor een vrijstaande woning van 139 m² (en niet optimaal geïsoleerd).

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-08 22:30
ChaserBoZ_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:11:
[...]

'Teruglevering zonnepanelen met een dubbele meter
Heb je een dubbele meter en wil je energie terugleveren? Dan wordt alle teruggeleverde energie weggestreept tegen alle verbruikte stroom. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen de daluren en de normaaluren.

Alle stroom die overdag wordt teruggeleverd, wordt verrekend met de stroom die op dat moment al verbruikt is. Zodra het telwerk voor de piekuren op 0 komt te staan, wordt er verder gegaan met het telwerk voor de daluren. Pas als beide telwerken op 0 staan, wordt overgeschakeld naar de terugleververgoeding.'

Volgens https://www.essent.nl/ken...rugleververgoeding-stroom

Niet zo heel schimmig lijkt me ;)
dat is nieuw voor mij, weer wat geleerd thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
klick schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:12:
[...]

vattenfall zegt bij een contract alleen het tarief vast te zetten en dat de jaarrekening op dezelfde datum blijft. dwz dat je dus het volle jr saldeert. dat scheelt mij dik 600 euro wat ik anders nu moet aftikken.
dat veranderd mijn kijk op overstappen.

even opnieuw bekijken wat ik bespaar als ik overstap naar een andere boer.
ook kijk ik naar overstappen alleen voor gas nu.
Ik heb nu een contract bij Vattenfall met zonnepanelen. Mijn jaarrekening komt ergens in oktober, ik heb nu nog een positief verbruik van 2022 staan. (meer verbruik dan teruglevering)
Dit wordt als het goed is gesaldeerd op de jaarrekening van oktober (of de eindrekening als ik voor oktober overstap), als mijn jaartotalen een hogere teruglevering dan verbruik laten zien. (Zo hebben ze het mij in elk geval verteld)

Evengoed.. de vaste tarieven van Vattenfall lijken niet denderend : een tlv van 7,6 cent bij een 1jarig contract en een tlv van 4,5 cent bij een 3 jarig contract verschillen veel van de 16,8, die bij variable contracten (en waarschijnlijk ook nog lopende vaste contracten) gegeven wordt
Loopt een vast contract ten einde, dan wordt dat omgezet naar een variabel contract (tenzij als dat er een andere bepaling in het contract zou staan).

Voor een vast contract zijn er opties om een contract later in te laten gaan.. (waarschijnlijk met een max van 3 maanden), zodat je huidige prijzen vast kunt zetten.
Nadeel.. de 14 dagen bedenktijd gaan in, op het moment, dat je zo'n vast contract bevestigd. Dus NIET op de datum van 1e levering. Na die 14 dagen ligt het contract vast en dus ook de opzegboete volgens de nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

Ik had in Leidschenveen een nieuwbouw huurappartement, wel op de hoek, zonder zonnepanelen, zonder warmtepomp, gewoon vloerverwarming op gas en het voorschot was 54 euro per maand.

Je hebt heel veel warmte van onder, links, boven en het gaat nergens heen. En een WTW systeem.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:04:
[...]
Je hebt heel veel warmte van onder, links, boven en het gaat nergens heen. En een WTW systeem.
Inderdaad, een van onze zonen heeft een nieuwbouwapp. (zonder WTW, zonder VVV maar wel ventilatie D en een tussenapp met alleen front vrij) en heeft deze winter niet moeten stoken. Binnentemp. kwam er niet onder de 19°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55
Het is een aardig complex geheel aan het worden, en ik twijfel wat te doen:

Ik heb op dit moment netto teruglevering, maar as we speak wordt op zolder een airco met 2 binnenunits voor koelen/verwarmen aangesloten en er komt een koel/vriescombinatie bij.
Verbruik zat tot nu toe onder 3000kWh per jaar.
Productie zit op ongeveer 4500kWh per jaar.

Voor elektra zit ik bij Delta met 30ct teruglevering, maar dat verandert per 1 juli. Reden dus om over te stappen.
Voor gas zit ik bij 3jr Unive/Greenchoice. Nog een vrij hoog tarief, reden dus om over te stappen.

Gas wil ik sowieso oversluiten, waarschijnlijk bij Greenchoice, want dat kan zonder opzegboete, en ongeveer 1,20 voor een jaar.

Maar wat te doen met elektra? Lastig in te schatten wat we extra gaan verbruiken komend jaar, dus weet niet zo goed of ik voor een hoge TLV moet kiezen. Want daar hebben ze misschien ook een hoog verbruikstarief. Maar, als ik wel ga terugleveren netto, dan haalt Greenchoice gekke salderingscapriolen uit: per tariefperiode.

Wat is handig om te doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CarpeVentum schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:12:
Maar wat te doen met elektra? Lastig in te schatten wat we extra gaan verbruiken komend jaar, dus weet niet zo goed of ik voor een hoge TLV moet kiezen. Want daar hebben ze misschien ook een hoog verbruikstarief. Maar, als ik wel ga terugleveren netto, dan haalt Greenchoice gekke salderingscapriolen uit: per tariefperiode.

Wat is handig om te doen in deze situatie?
Voor een extra koelvriescombinatie mag je rekenen op een 350 tot 580 Wh extra verbruik per dag (afhankelijk van de standplaats en hoeveel je deze gaat open en dicht doen, cijfers gebaseerd op een 234/107 liter combinatie) op jaarbasis dus een 155 kWh extra verbruik.
Voor de airco zal dat afhangen hoeveel uur je gaar draaien en hoeveel temperatuurverschil je wil bekomen, dus redelijk afhankelijk van het verbruikersprofiel en door een ander geen cijfer op te plakken. Hier draait de airco maar een paar uur per jaar (in de bureelruimte bij thuiswerk) en zit het verbruik van de combi vries/koel en airco op jaarbasis ruim onder je buffer tussen opwek en afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Mars18 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Het is zelfs zo dat mijn gas nu goedkoper is als een tarief dat ik kreeg op 8-12-2021 (1,42 toen)

Beste

Goed nieuws: je variabele leveringstarieven gaan dalen.

Per 08-06-2023 veranderen de variabele leveringstarieven van je energiecontract voor het adres. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste tijd gedaald. Deze daling zie je nu terug in je nieuwe variabele leveringstarieven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels vorige week bij Eneco een 3 jaar vast contract getekend, had geen zin in weer een winter 2.70 voor gas te moeten betalen.

Nog goedkoper als het voorstel van mei.

Stroom
0,37 cent normaal

Gas
1,24 euro

Mijn ouders hadden hebben het zelfde vast gezet, en kregen 150 euro blijf bonus van Eneco, ik kreeg niks, maar na het een telefoontje, ook 150 euro terug op de jaarnota.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:34
Mijn contract bij coolblue voor gas afgesloten op 31-5 toch maar vandaag geannuleerd en de huidige 1 jarige deal afgesloten. De € 0,11 per m3 die het nieuwe contract goedkoper is vond ik interessant genoeg om mijn oude opzegboete niet te bewaren, scheelt me toch al een € 300,-. Die € 50,- opzegboete zou voornamelijk interessant zijn geweest bij een meerjarig contract denk ik nu. Nu maar weer een dag of 14 aankijken of deze deal het voor een jaar gaat zijn of dat er alsnog een scherpere deal / wellicht meerjarig voorbij komt die ik dan de voorkeur geef.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
klick schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:41:
[...]

ik heb zo ongeveer dezelfde situatie.. heb je al antwoord? ik loop n beetje achter met lezen..
Nee nog niet. Ga die brief als ik mn definitiefe afrekening krijg gespecifiseerd wel versturen zie dan wel waar het scrip strand ha ha of niet.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 16:55
Willen jullie even meedenken? Ik heb momenteel nog een jaarcontract tot 3-11 via de Vastelastenbond bij Gewoon Energie. Prijzen:

Stroom 0,51
Gas 1,84
Opzegboete 2x 50,-

Mijn gevoel zegt dat ik nu moet overstappen. Ik kan naar Consumers United 1 jaar vast voor de prijzen:

Stroom 0,33
Gas 1,21

Redenen voor overstap zijn dat ik dan weer een contract heb die in de zomer zal verlopen (gasprijzen lijken hoger in de winter); nieuws dat de gasprijs toch weer wat aan het stijgen is; oorlog en onrust in Europa is nog niet voorbij; geeft rust het komende jaar (voor mij ;) ).

Nadeel is de opzegboete van 100,-. Dat betekent dat de maandkosten met 8,- per maand worden verhoogd.

Wat mis ik in mijn gedachtegang?

Daar komt nog bij dat ik een jaar in ga van verandering in de situatie thuis. We hebben sinds 2 weken een hybride warmtepomp. Deze zal voor minder gasverbruik en meer stroomverbruik gaan zorgen.

Situatie was:
Stroom: Opwekken met zonnepanelen 3300, verbruik 2900 (dus overschot van 400).
Gas: verbruik 1300 m3

Situatie wordt (schat ik in, natte vingerwerk):
Stroom: verbruik 5000, opwekken 3300, dus 1700 bijkopen
Gas: verbruik 500 m3

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Eerste ervaring Oxxio met overstap is helaas negatief :|

Bij Oxxio 7 juni verlengd online 3 jaar. Bevestiging binnen dat ze contract gaan maken en zou binnen 2 dagen contact hebben.

Net gebeld om eens te kijken in status gezien het stil was.

Melding, ow we zien niks in het systeem en door de vele aanmeldingen kan het zijn dat het systeem het niet heeft verwerkt door bugs.

Enige mogelijkheid is nieuwe afsluiten.
Maar dat kan niet met de oude tarieven van 7 juni, alleen de huidige.

Afgesloten met tegenzin, maar heb nog de 14 dagen bedenktijd.
Nu is dit minimale centen, maar wel een principe kwestie geworden of ik door ga met ze.....

Wellicht ook nog een klacht sturen of is dit gewoon een verloren zaak?
Heb de aanmeldingsmail bevestiging e-mail als bewijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Weerz op 14-06-2023 11:43 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Als je het hebt over principes, dan kan je bij geen enkele energieleverancier terecht... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Laatst online: 17-09 23:57
3 jaars contract (gas en stroom) loopt op korte termijn af.

Struggle, struggle, struggle...

Nu een vast contract afsluiten voor 1 jaar of 3 jaar?
Drie jaars contract nu min of meer gelijk aan prijs van 1 jaars contract.

Voor jaar 1 geloof ik het wel. Maar wat is de verwachting dat jaar 2 en 3 gaan doen. Zou de risico-opslag voor deze LT futures wat verder normaliseren en dichter bij de KT futures komen liggen? Kortom wat is de kans dat je voor jaar 2 en 3 teveel gaat betalen?

Iemand met een stellig advies?

(PS: ik heb geen zonnepanelen, en ik wil geen dynamisch energiecontract)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Niemand weet dat. Je moet je beseffen dat je met een vast contract je vooral beschermd tegen een opwaarts prijsrisico. Focussen op of je niet teveel betaald in jaar 2 of 3 is dan misschien niet de juiste mindset en verraad dat je beter af bent met een 1-jarig contract.
Maar wat de prijs gaat doen weet niemand.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Dekkertje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:41:

Ik vind het ook een lastige. In oktober 2021 alles op een rijtje gezet en alles afgewogen en ipv een 3 jarig contract, voor een 1 jarig gekozen. Man wat heb ik daar spijt van gehad… Niemand had toen gedacht aan deze oorlog. Nu weer dezelfde keuze, ga je voor 1 jaar, of 3 jaar. Als ik nu al zie dat de prijs meteen 16% stijgt vanwege dat Noorwegen een leveringsprobleem heeft vanwege onderhoud, dan gaat mijn gevoel meteen naar een 3 jarig contract. Maar of dat nou de slimste keuze is…

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Welke wiskundige (of slimme kop) kan mij helpen?
Ik overweeg Coolblue 30 cent normaal en 29 cent dal.
Ik gebruik ongeveer 2000 kwh normaal en 2800 kwh dal per jaar.
Ik heb 11 zonnepanelen, waarmee ik ongeveer 3300 kwh opwek.

Ik zit nu bij ENGIE met flexibele tarieven. 0,52 cent normaal en 0,44 dal.

MAAR!
Ik ben al overgestapt dit naar naar Engie. Namelijk per 8 februari 2023.

Mijn gedachtegang:
Het salderen van mei en juni komt goed uit voor het prijsplafond ENGIE (feb tot en met juli) En salderen juli aug neem ik dan mee naar jaarcontract Coolblue (winter in)
Zie ik dan iets over het hoofd als ik het salderen van de afgelopen 2 maand (flink) mee pak voor het prijsplafond en het gunstig is om nu naar Coolblue te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mrVroom schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:42:
Welke wiskundige (of slimme kop) kan mij helpen?
Ik overweeg Coolblue 30 cent normaal en 29 cent dal.
Ik gebruik ongeveer 2000 kwh normaal en 2800 kwh dal per jaar.
Ik heb 11 zonnepanelen, waarmee ik ongeveer 3300 kwh opwek.

Ik zit nu bij ENGIE met flexibele tarieven. 0,52 cent normaal en 0,44 dal.

MAAR!
Ik ben al overgestapt dit naar naar Engie. Namelijk per 8 februari 2023.

Mijn gedachtegang:
Het salderen van mei en juni komt goed uit voor het prijsplafond ENGIE (feb tot en met juli) En salderen juli aug neem ik dan mee naar jaarcontract Coolblue (winter in)
Zie ik dan iets over het hoofd als ik het salderen van de afgelopen 2 maand (flink) mee pak voor het prijsplafond en het gunstig is om nu naar Coolblue te gaan?
Hoezo is Engie nog zo duur, heb je al gevraagd wanneer zij omlaag gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Weerz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:40:

Bij Oxxio 7 juni verlengd online 3 jaar. Bevestiging binnen dat ze contract gaan maken en zou binnen 2 dagen contact hebben.

Melding, ow we zien niks in het systeem en door de vele aanmeldingen kan het zijn dat het systeem het niet heeft verwerkt door bugs.

Nu is dit minimale centen, maar wel een principe kwestie geworden of ik door ga met ze.....

Blijft de goedkoopste optie vooralsnog en wat @GioStyle zegt het maakt geen donder uit... ze proberen er allemaal toch altijd onderuit te komen. Wat je wel kan doen is je eerdere aanmelding met een verhaal erbij als klacht versturen en hopen dat ze uit coulance de tarieven omzetten.
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Hoezo is Engie nog zo duur, heb je al gevraagd wanneer zij omlaag gaan?
Ik zit nu ook nog bij Engie (vanaf 28 juni bij Oxxio) en de nieuwe tarieven vanaf 1 juli zijn echt achterlijk hoog... ze hebben daar een gruwelijke inkoop fout gemaakt denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CiakvRRl.png?1

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 14-06-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Ik zit nu ook nog bij Engie (vanaf 28 juni bij Oxxio) en de nieuwe tarieven vanaf 1 juli zijn echt achterlijk hoog... ze hebben daar een gruwelijke inkoop fout gemaakt denk ik:

[Afbeelding]
Nou inderdaad, bij Eneco ging ik vorige maand bij zowel gas als elektra 5 cent onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]
Of geen inkoop fout van Engie, maar dat ze hopen dat de klanten blijven hangen vanwege het prijsplafond. Ik had mijn zoon en dochter allebei in januari van Eneco naar Engie over laten stappen, ik heb mijn zoon nu ook een 3 jarig contract laten nemen bij Oxxio, maar mijn schoonzoon is nog niet overtuigd (is jurist en superintelligent, maar heeft de ballen verstand van energiekosten en nam het altijd maar zoals het kwam van Eneco, ook vorig jaar toen ze absurde tarieven betaalden met hun flexibele contract).
Engie heeft nu ook een 3 jarig contract, maar met mijn opgegeven energieverbruik ben ik bij Oxxio €20,50 p/m goedkoper uit, over 3 jaar is dit toch €738,= verschil in het nadeel van Engie, dus mijn overstap naar Oxxio blijft staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Dekkertje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:41:

Voor jaar 1 geloof ik het wel. Maar wat is de verwachting dat jaar 2 en 3 gaan doen. Zou de risico-opslag voor deze LT futures wat verder normaliseren en dichter bij de KT futures komen liggen? Kortom wat is de kans dat je voor jaar 2 en 3 teveel gaat betalen?

Iemand met een stellig advies?

(PS: ik heb geen zonnepanelen, en ik wil geen dynamisch energiecontract)
optie 1) De kans dat de gasprijs nog > 20 cent/m3 lager gaat (en blijft) dan de huidge prijzen voor 3 jaar vast is aanwezig, maar niet super groot. Indien dit gebeurt is het gemis aan de besparing te doen lijkt me.

optie 2) De kans dat de gasprijs omhoog gaat met 50 cent/m3 (en hoger) is zeker aanwezig en de negatieve financiele gevolgen zijn vele malen groter dan bij optie 1.

Reken niet op voortzetting van het huidige energieplafond. Je had immers de kans om het tarief vast te leggen voor langere tijd.

Het is net een hypotheek: zet je hem liever vast voor 10 jaar of kies je voor een variable looptjd met een lager rente percentage ?

Het lijkt verstandig om een aantrekkelijk tarief voor 3 jaar vast te leggen. Tot vandaag waren dit bijv. Eneco (ook alleen gas mogelijk) en Oxxio. Vandaag is Eneco weer van 1,24 naar Eur 1,30..... Oxxio alleen in combi met stroom.

Optie 1 jaar vastleggen is op basis van de bovenstaande redenering te kort.

Dit geldt voor Gas.

Voor stroom zou ik overwegen een apart contract met een andere leverancier kiezen. Kan goedkoper zijn als je ooit eens van contract zou willen veranderen (voor Gas en/of Stroom) tijdens de looptijd. bv enkele maanden voor einde om een andere goede aanbieding niet te missen.

Als je zonnepanelen hebt en je levert behoorlijk wat terug kun je dan op de terugleververgoeding focussen.

[ Voor 2% gewijzigd door Michael2021 op 14-06-2023 17:01 . Reden: aanpassing tarieven verwerken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Moet voor familie de energie gaan uitzoeken en aangezien hun toch in huidige woning blijven wonen en geen verandering te verwachten is kan een 3 jarig contract wel.
Zat te denken om een 3 jarig gas vast te zetten en voor stroom 1 jaar omdat ik verwacht dat stroom goedkoper gaat worden.

Maar is dit handig en geeft het verder geen gedoe want ik ben diegene die het moet fixen dus wil wel zo min mogelijk gedoe maar het doel is wel om te besparen voor hun zij hebben het helaas niet zo breed vandaar ik hun ook zo goed mogelijk wil helpen.

Zij hebben trouwens geen zonnepanelen en door de achterlijke hoge prijs die de verhuurder vraagt voor installeren icm het afbouwen van salderen lijkt het mij momenteel niet interessant om te nemen dus ik verwacht in ieder geval de aankomende tijd geen zonnepanelen op het dak.

Verbruik van hun ongeveer:

1800kw dal
1200kw hoog
Gas 600m3

Berekend dat het dal tarief al om 21:00 in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:45

Hier hetzelfde, zowel PriceWise als Oxxio gemaild zonder antwoord. De chat zegt dat zolang je geen bevestiging van Oxxio heb er niks geregeld is. Net maar bij Coolblue afgesloten. Ga er niet van uit dat er überhaupt een contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Hier ook 3 jaar oxxio verlengt.

Afgesloten op 6 juni, kreeg toen een email met over 2 dagen ontvang je je contract. Vervolgens kreeg ik op 9 juni een email: je contract is onderweg, helaas duurt de verwerking langer dan normaal. Vandaag op 14 juni kreeg ik mijn contractbevestiging binnen, met het contract en de prijzen zoals die op 6 juni waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
[...]

Blijft de goedkoopste optie vooralsnog en wat @GioStyle zegt het maakt geen donder uit... ze proberen er allemaal toch altijd onderuit te komen. Wat je wel kan doen is je eerdere aanmelding met een verhaal erbij als klacht versturen en hopen dat ze uit coulance de tarieven omzetten.
Precies dat gedaan en de klacht vanmiddag gestuurd.
Let’s see

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024

Hmmm, ik heb me net voor de 3-jaars aangemeld. Verschil met 1-jaars in mijn geval 3,- per maand. Dat maakte de keuze makkelijk. De 1-jaars is niet de goedkoopste in de markt, maar CoolBlue heb ik niet zo gek veel vertrouwen in. Rare voorschotberekeningen, zie dat maar weer eens terug te draaien. Voor oxxio gekozen op basis van de review cijfers. Ik hoop dat het alsnog goed is gekomen met je contract. Ik kan nu even de ontwikkeling aankijken in de komende 2 weken, maar een echte daling zal pas in oktober zichtbaar zijn, als die daling al komt. Dit nadat elk land zijn voorraden weer lekker heeft bijgevuld, Pas dan weet ik of ik er financieel verstandig aan heb gedaan. Anderzijds betaalde ik vóór mei'22 ca 225,- p.m. voor energie. Nu ga ik met oxxio de komende 3 jaar (ex energiebelasting en netbeheerwijzigingen) 188,- betalen. Geeft me een prima gevoel en daar moet ik het denk ik maar bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb me zojuist ook maar aangemeld voor 3 jaar vast bij Oxxio. Ik ga volgens hun berekening het astronomische maandbedrag van 23,17 per maand betalen. Dan heb ik tenminste wel wat zekerheid en is voor stroom al goedkoper dan ik nu betaal bij Budget Energie.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
  • Laatst online: 27-05 19:27
Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik heb 4 dagen geleden een vast contact afgesloten bij Eneco.
Als ik nu mijn gegevens invoer, zie ik dat de gasprijs 6 cent is gestegen en de stroomprijs 1 cent. Op jaarbasis voor mij 100 euro verschil. Doe je voordeel met deze info.

Ik volg:
https://allecijfers.nl/gas/
en
https://www.investing.com...1-futures-historical-data

en lees daar het volgende:

Als verklaring voor de snelle prijsstijging worden twee oorzaken genoemd:
Ten eerste komt er momenteel minder Noors gas naar Europa omdat er een groot Noors gasveld stilligt voor onderhoudswerkzaamheden.
Ten tweede is de vraag naar gas uit Azië sterk toegenomen. Dit lijkt de belangrijkste oorzaak voor de prijsstijging. Hierdoor wordt meer LNG (vloeibaar gas) in Azië verkocht. Er zijn twee redenen waarom de vraag in Azië toeneemt. Ten eerste is het ongewoon warm daar, wat resulteert in een hoog energieverbruik voor airconditioning. Een deel van deze energie wordt opgewekt in gascentrales. Daarnaast is er sprake van economische groei, wat sowieso leidt tot een hogere gasconsumptie. De vraag neemt structureel toe, en dat vormt een probleem voor Nederland en Europa. We hebben namelijk weinig langlopende contracten voor de afname van LNG. Hierdoor zijn we afhankelijk zijn van de aankoop van gas op de spotmarkt.
De prijzen op de spotmarkt reageren direct op vraag en aanbod. Nu de vraag stijgt, stijgen ook de prijzen. Dit probleem doet zich niet voor bij langlopende contracten, waarbij vaste prijsafspraken gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Janderman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:25:
Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik heb 4 dagen geleden een vast contact afgesloten bij Eneco.
Als ik nu mijn gegevens invoer, zie ik dat de gasprijs 6 cent is gestegen en de stroomprijs 1 cent. Op jaarbasis voor mij 100 euro verschil. Doe je voordeel met deze info.

Ik volg:
https://allecijfers.nl/gas/
en
https://www.investing.com...1-futures-historical-data

en lees daar het volgende:

Als verklaring voor de snelle prijsstijging worden twee oorzaken genoemd:
Ten eerste komt er momenteel minder Noors gas naar Europa omdat er een groot Noors gasveld stilligt voor onderhoudswerkzaamheden.
Ten tweede is de vraag naar gas uit Azië sterk toegenomen. Dit lijkt de belangrijkste oorzaak voor de prijsstijging. Hierdoor wordt meer LNG (vloeibaar gas) in Azië verkocht. Er zijn twee redenen waarom de vraag in Azië toeneemt. Ten eerste is het ongewoon warm daar, wat resulteert in een hoog energieverbruik voor airconditioning. Een deel van deze energie wordt opgewekt in gascentrales. Daarnaast is er sprake van economische groei, wat sowieso leidt tot een hogere gasconsumptie. De vraag neemt structureel toe, en dat vormt een probleem voor Nederland en Europa. We hebben namelijk weinig langlopende contracten voor de afname van LNG. Hierdoor zijn we afhankelijk zijn van de aankoop van gas op de spotmarkt.
De prijzen op de spotmarkt reageren direct op vraag en aanbod. Nu de vraag stijgt, stijgen ook de prijzen. Dit probleem doet zich niet voor bij langlopende contracten, waarbij vaste prijsafspraken gelden.
Daar kan deze nog bij, de gasprijzen schieten weer omhoog vandaag:
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 09:28
Via gaslicht Oxxio 1 jaar aangevraagd (3 jaar wordt niet meer aangeboden).
Het stukje zekerheid weegt toch wel op tegen het risico dat het wellicht nog ietsjes goedkoper kan gaan worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Lassy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:57:
Het stukje zekerheid weegt toch wel op tegen het risico dat het wellicht nog ietsjes goedkoper kan gaan worden....
Rechtstreeks bij Oxxio kan je wel 3 jaar afsluiten. Engie heeft de 3 jarige aanbieding van de site gehaald.
https://www.oxxio.nl/stro...3X_QTTEAAYASAAEgIINvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
Lassy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:57:
op overstappen.nl nog wel, doe het via shopbuddies heb je ook cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Rechtstreeks bij Oxxio kan je wel 3 jaar afsluiten. Engie heeft de 3 jarige aanbieding van de site gehaald.
https://www.oxxio.nl/stro...3X_QTTEAAYASAAEgIINvD_BwE
Zal ook niet lang meer duren met deze stijging :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Zal ook niet lang meer duren met deze stijging :o
Denk ik ook, ben blij dat ik me er 3 jaar lang niet meer druk over hoef te maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Denk ik ook, ben blij dat ik me er 3 jaar lang niet meer druk over hoef te maken. :)
Nee idd, gisteravond nog even met een kennis gezeten want ze wist het even ook niet meer en ze zii vanmorgen dat ze ook die 3 jaar Oxxio deal had afgesloten (wel met de prijs van gisteren 1 cent hoger dan wij geloof ik).
Maar hier op het werk zeiden er een paar... dan wachten we wel tot de volgende dip }:O ik denk echt niet dat er nog een dip komt dit jaar en het is nog maar afwachten wat de prijs volgend jaar doet als de EU met deze concurrentiepositie blijft zitten tov Azië.

Stel dat de prijs volgend jaar weer richting de 40 euro per MWh zakt (de winterprijs) dan blijf je nog steeds rond de 1,15 / 1,20 per m3 incl. btw zitten voor gas (en elektra zal ook niet meer onder de 0,30 zakken vooral niet met al die net problemen op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Nee idd, gisteravond nog even met een kennis gezeten want ze wist het even ook niet meer en ze zii vanmorgen dat ze ook die 3 jaar Oxxio deal had afgesloten (wel met de prijs van gisteren 1 cent hoger dan wij geloof ik).
Maar hier op het werk zeiden er een paar... dan wachten we wel tot de volgende dip }:O ik denk echt niet dat er nog een dip komt dit jaar en het is nog maar afwachten wat de prijs volgend jaar doet als de EU met deze concurrentiepositie blijft zitten tov Azië.

Stel dat de prijs volgend jaar weer richting de 40 euro per MWh zakt (de winterprijs) dan blijf je nog steeds rond de 1,15 / 1,20 per m3 incl. btw zitten voor gas (en elektra zal ook niet meer onder de 0,30 zakken vooral niet met al die net problemen op dit moment).
Ik verwachtte eigenlijk wel een daling van de tarieven, nu de bedenktijd met de oude opzegboetes is verstreken, gaat nu niet meer gebeuren nu de gasinkoopprijs weer stijgt. Ik denk ook dat de tarieven momenteel op de bodem zitten en hooguit ooit nog een paar cent omlaag kunnen als alles meezit. Met mijn verbruik scheelt het dan maximaal een paar tientjes per jaar, vergeleken met het nu afgesloten 3 jarige Oxxio contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
NoAcars schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Hmmm, ik heb me net voor de 3-jaars aangemeld. Verschil met 1-jaars in mijn geval 3,- per maand. Dat maakte de keuze makkelijk. De 1-jaars is niet de goedkoopste in de markt, maar CoolBlue heb ik niet zo gek veel vertrouwen in. Rare voorschotberekeningen, zie dat maar weer eens terug te draaien. Voor oxxio gekozen op basis van de review cijfers. Ik hoop dat het alsnog goed is gekomen met je contract. Ik kan nu even de ontwikkeling aankijken in de komende 2 weken, maar een echte daling zal pas in oktober zichtbaar zijn, als die daling al komt. Dit nadat elk land zijn voorraden weer lekker heeft bijgevuld, Pas dan weet ik of ik er financieel verstandig aan heb gedaan. Anderzijds betaalde ik vóór mei'22 ca 225,- p.m. voor energie. Nu ga ik met oxxio de komende 3 jaar (ex energiebelasting en netbeheerwijzigingen) 188,- betalen. Geeft me een prima gevoel en daar moet ik het denk ik maar bij laten.
Vanochtend aangemeld voor 3-jaars contract en zojuist bevestigingsmail met contract binnen. Dus dat gaat helemaal goed bij Oxxio.
Er is wel één dingetje. Bij het elektracontract staat een enkeltarief......nu heb ik even zitten vergelijken op hun site tussen enkeltarief en dubbeltarief....om te kijken wat dat bij mij voor verschil zou maken, maar ik wilde eigenlijk wel dubbeltarief afsluiten.....ik zal even bellen met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Ik verwachtte eigenlijk wel een daling van de tarieven, nu de bedenktijd met de oude opzegboetes is verstreken, gaat nu niet meer gebeuren nu de gasinkoopprijs weer stijgt. Ik denk ook dat de tarieven momenteel op de bodem zitten en hooguit ooit nog een paar cent omlaag kunnen als alles meezit, met mijn verbruik scheelt het dan maximaal een paar tientjes per jaar, vergeleken met het nu afgesloten 3 jarige Oxxio contract.
Misschien, er was een kansje dat dat zou gebeuren alleen de gasprijs (winterprijs) was nooit echt onder de 40 euro per MWh en dan blijft je minimumprijs altijd zo rond de 1,10.. beetje risico opslag ivm buffer (ACM heeft volgens mij gevraagd om de financiële buffers te versterken) dus veel lager had echt niet gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:34

Vos

AFCA

Ik ben normaal niet van de meerjarige contracten, maar hier kriebelt het nu ook wel om het 3 jaar vast te zetten. Zekerheid vind ik ook wel iets waard.

Zit bij Budget Energie (1 jaar contract) met:
Stroom: € 0,39477
Gas: € 1,32790

Oxxio 3 jaar:
Stroom: € 0,33866
Gas: € 1,23570

Kan voor die 100 euro boete de overstap wel maken.

Lastig lastig :p Weet iemand hoe vaak Oxxio de prijzen aanpast op de site? Is dat dagelijks of kan dat ook per x uur zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 15-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janderman
Vos schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:13:
Ik ben normaal niet van de meerjarige contracten, maar hier kriebelt het nu ook wel om het 3 jaar vast te zetten. Zekerheid vind ik ook wel iets waard.
Meerjarig is normaal ook niet mijn ding, maar wel gedaan, omdat ik het aangeboden maandbedrag betaal vind.
In tegenstelling tot de tarieven van november/december j.l.

Je betaalt nu grofweg 50% meer voor het kale netto gas- en elektratarief dan in de maanden voor de Oekraïne oorlog. Die oorlog is nog niet voorbij + er is van alles veranderd op de energiemarkt in de afgelopen anderhalf jaar.
Het blijft een gok.
Gaan de tarieven toch naar beneden, dan is mijn verlies draagbaar, omdat het maandtarief prima te doen is.
Gaan de tarieven verder omhoog, dan komen heel veel mensen in problemen, want dat prijsplafond komt niet meer terug, omdat iedereen nu langdurig kan instappen rond dat plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Janderman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:36:
[...]
Je betaalt nu grofweg 50% meer voor het kale netto gas- en elektratarief dan in de maanden voor de Oekraïne oorlog.
Niet alleen de kale tarieven zijn 50% gestegen, ook de belastingen en netbeheerkosten zijn gestegen. Zo'n 2 jaar geleden waren de tarieven die je moest betalen met een vast contract ongeveer 50% goedkoper dan nu, ik betaalde €0,78,= m3 en €0,22 kWh allin in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
R0181 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Niet alleen de kale tarieven zijn 50% gestegen, ook de belastingen en netbeheerkosten zijn gestegen. Zo'n 2 jaar geleden waren de tarieven die je moest betalen met een vast contract ongeveer 50% goedkoper dan nu, ik betaalde €0,78,= m3 en €0,22 kWh allin tot eind 2021.
Ik zat bij Essent en betaalde (ex. belastingen en heffingen) voor gas:
Jaarcontract t/m 10-10-2021 ==> € 0,20873
11-10-2021 t/m 31-12-2021 ==> € 0,45980
Nu bij Eneco 0,64901 (43% meer, tov laatste kwartaal 2021)
In 2022 ontspoorde het allemaal gigantisch, dus die laat ik buiten beschouwing.

Elektra (ex belastingen en heffingen)
Jaarcontract t/m 10-10-2021 ==> € 0,05518
11-10-2021 t/m 31-12-2021 ==> € 0,11979
Nu bij Eneco 0,18256 (50% meer tov laatste kwartaal 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:49
Ik (en velen met me) waren zo blij met het 3-jarig contract van GC vorig jaar, maar nu baalden we en hebben we die contracten gelukkig open kunnen breken.
Ik heb een beetje het gevoel dat ik met de huidige 3-jarige contracten volgend jaar weer zo zit.
Ik zit persoonlijk goed nu nog bij GC, met gas, voor 2 jaar en de oude boeteregeling, was dat niet zo, zou ik op dit moment voor een 1-jarig contract gaan en dan volgend jaar lente/zomer maar weer eens kijken. Ook met de huidige opzegboeteregeling in het achterhoofd.
(Maar wie weet, gaat het volgend jaar wel net als bij GC en zijn die 3-jaars contracten toch ook weer boetevrij aan te passen, bij een daling in de tarieven).

Nogmaals, ik zit onder de pannen, dus heb makkelijk praten, maar ik zou nu dus niet voor een 3-jarig contract gaan, maar voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hele andere vraag (en misschien niet het juiste topic), maar ik wil stap voor stap van het gas af en kies voor de goedkoopste manier. Dus zeer waarschijnlijk een airco en geen warmtepomp en een elektrische boiler en geen warmtepomp boiler.
Ik dus dus eigenlijk wel netjes wat de overheid wil, van het gas af en verduurzamen, maar kan ik hier ook nog ergens een subsidiepotje voor vinden? Want eigenlijk is alles gericht op de duurdere WP-oplossingen en niet op de goedkopere L/L-WP. OK, de boiler snap ik nog wel een beetje, dat is niet echt duurzaam, maar ik kan dan daardoor wel van het gas af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janderman
Ik las ergens de volgende overweging:
Stop met gokken op prijzen en rentes. Hou op met magisch denken over een voorspelbare toekomst en begrijp dat markten wispelturig zijn. De wereld is geen casino waarin iedereen op zoek moet naar de winnende strategie. Hypotheken, beleggingsproducten en energiecontracten zijn geen spannende loten in de loterij, maar
saaie verzekeringen.

Waarom zouden wij het beter weten dan de markt?
Op de termijnmarkt voor energie zijn alle toekomstverwachtingen al ingeprijsd.
Om het juiste contract te kiezen moeten we daarom niet naar buiten kijken, maar naar binnen.

De juiste vraag is: kan ik grote schokken in de energieprijs financieel dragen?
Zo nee, dan is afsluiten van een verzekering tegen prijsstijging een goed idee.
Kijk dan nog wat dieper in de eigen ziel: hoe onrustig wordt u van financiële pech?
Weegt de lol van meevallers op tegen het verdriet over tegenvallers? Zo niet, doe uzelf dan een lol en ga voor het vaste contract.
Rijk genoeg en niet zo melancholisch? Dan is een verzekering niet nodig en lijkt een variabel contract
een prima keus.
Probeer niet te timen, maar kies wat bij uw situatie en karakter past.
Dat geldt voor het energiecontract, maar ook voor rentebedenktijd, beleggen op de beurs en het kopen van
een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Blank
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-03 12:15
Truus01 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:15:
Hele andere vraag (en misschien niet het juiste topic), maar ik wil stap voor stap van het gas af en kies voor de goedkoopste manier. Dus zeer waarschijnlijk een airco en geen warmtepomp en een elektrische boiler en geen warmtepomp boiler.
Ik dus dus eigenlijk wel netjes wat de overheid wil, van het gas af en verduurzamen, maar kan ik hier ook nog ergens een subsidiepotje voor vinden? Want eigenlijk is alles gericht op de duurdere WP-oplossingen en niet op de goedkopere L/L-WP. OK, de boiler snap ik nog wel een beetje, dat is niet echt duurzaam, maar ik kan dan daardoor wel van het gas af.
Ik heb precies de situatie die jij beschrijft. Drie airco’s hangen (elke verdieping) en een elektrische boiler op zolder voor douchen en een keukenboiler voor kokend water. Inmiddels geen gascontract meer. Helaas ook geen subsidie o.i.d. Maar met 14 zonnepanelen kom ik maandelijks op nog geen €100 voor energie. Je hoort mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mr Blank schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:20:
Ik heb precies de situatie die jij beschrijft. Drie airco’s hangen (elke verdieping) en een elektrische boiler op zolder voor douchen en een keukenboiler voor kokend water. Inmiddels geen gascontract meer. Helaas ook geen subsidie o.i.d. Maar met 14 zonnepanelen kom ik maandelijks op nog geen €100 voor energie. Je hoort mij niet klagen.
Het zijn voor mij toch steeds behoorlijke investeringen. En ik vind het jammer dat de overheid daar geen oog voor heeft. Want er zullen meer mensen zijn die eea niet zomaar op kunnen brengen, en dus voor de goedkopere ongesubsidieerde opties gaan. Terwijl degene die wel een WP met subsidie kunnen betalen het waarschijnlijk(er) ook zonder subsidie wel hadden kunnen opbrengen.
Maar ja, ik ga er inderdaad wel ook van uit dat mijn energierekening mij dan niet meer zoveel zorgen brengt (en €100/mnd zou voor mij nog veel te hoog zijn!). Met 12 zonnepanelen, redelijk zuinig aan doen (en salderen!), zal dat toch moeten lukken. Enige is dat ik de 'van het gas af oplossingen', waarschijnlijk pas na 10jr heb terugverdiend. Afhankelijk van hoe hoog de prijzen van (en de belasting op) gas nog gaat stijgen de komende jaren. Dus een beetje klagen doe ik wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
Truus01 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:43:
[...]

Het zijn voor mij toch steeds behoorlijke investeringen. En ik vind het jammer dat de overheid daar geen oog voor heeft. Want er zullen meer mensen zijn die eea niet zomaar op kunnen brengen, en dus voor de goedkopere ongesubsidieerde opties gaan. Terwijl degene die wel een WP met subsidie kunnen betalen het waarschijnlijk(er) ook zonder subsidie wel hadden kunnen opbrengen.
Maar ja, ik ga er inderdaad wel ook van uit dat mijn energierekening mij dan niet meer zoveel zorgen brengt (en €100/mnd zou voor mij nog veel te hoog zijn!). Met 12 zonnepanelen, redelijk zuinig aan doen (en salderen!), zal dat toch moeten lukken. Enige is dat ik de 'van het gas af oplossingen', waarschijnlijk pas na 10jr heb terugverdiend. Afhankelijk van hoe hoog de prijzen van (en de belasting op) gas nog gaat stijgen de komende jaren. Dus een beetje klagen doe ik wel. ;)
De overheid is ook je gemeente. Steeds meer gemeenten, maar ook woningcoöperaties, helpen door rentevrije leningen en/of subsidies te verstrekken aan mensen die het nodig hebben.
Je kunt ook 2e hands panelen overwegen. Je kunt ook in stapjes panelen leggen i.p.v. alles in 1x.
Waarom nu al van het gas af? In de gemeente waar ik woon zijn recent plannen gemaakt om per wijk gas af te bouwen. Alleen de duurdere wijken moeten zelf oplossingen bedenken, de rest is collectief via de gemeente.
Duurt nog vele jaren, maar waarom als particulier nu voorop willen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dus je gaat je huis volhangen met L/L wp's en een cop 1 boiler. Dat is op korte termijn de goedkoopste oplossing, op lange termijn levert je dat niets op. Straks krijg je allemaal onverkoopbare huizen met L/L verwarming en cop1 oplossingen.....

Waarom niet stapsgewijs? Of met een lening? Ik heb zelf een lening bij Warmtefonds aangevraagd, voor de complete warmtepomp incl boiler betaal ik netto (want aftrekbaar) 60 euro per maand 20 jaar lang. En kan ieder moment boetevrij aflossen.

Over 10 jaar is die 60 euro omgerekend na inflatie ongeveer de helft. En dan zit jij nog steeds met een halfbakken situatie als het salderen eraf is. Met de cop 1 boiler.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2023 19:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Janderman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Duurt nog vele jaren, maar waarom als particulier nu voorop willen lopen?
Omdat het de mogelijkheid geeft om de energierekening om te draaien?
Ik verklaar me nader, door al in 2011 op full electric over te schakelen en geen gas meer in huis te hebben is sindsdien de energierekening jaar na jaar positief ipv negatief. Trouwens ook na de vrijwillige keuze om niet meer te salderen. Die positieve rekening heeft inmiddels al alle investeringen terugbetaald.
En voor wie nu met het argument afkomt dat dit niet voor iedereen mogelijk is: de investering van eigen geld heeft me (slechts) 500 € gekost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Dus je gaat je huis volhangen met L/L wp's en een cop 1 boiler. Dat is op korte termijn de goedkoopste oplossing, op lange termijn levert je dat niets op. Straks krijg je allemaal onverkoopbare huizen met L/L verwarming en cop1 oplossingen.....

Waarom niet stapsgewijs? Of met een lening? Ik heb zelf een lening bij Warmtefonds aangevraagd, voor de complete warmtepomp incl boiler betaal ik netto (want aftrekbaar) 60 euro per maand 20 jaar lang. En kan ieder moment boetevrij aflossen.

Over 10 jaar is die 60 euro omgerekend na inflatie ongeveer de helft. En dan zit jij nog steeds met een halfbakken situatie als het salderen eraf is. Met de cop 1 boiler.
Die warmtepompboiler zal over 10 jaar ook een stuk goedkoper zijn en efficiënter. Zonnepanelen van 15 jaar oud hebben een stuk minder opbrengst per paneel... Mijn panelen zijn van 2017 en nieuwe panelen leveren 40% meer op bij een gelijk oppervlak.

Een lening blijft een lening. 60 euro kan best veel zijn. En als je dat niet meer kan betalen....

Aan de andere kant: als je 60 euro per maand betaald, maar je rekening met 120 euro per maand omlaag gaat is het natuurlijk een koopje.

Verder is met lucht/lucht weinig mis overigens. Kwa efficiëntie doet dat niet echt onder voor lucht/water. Dan moet je naar water/water en dan red je het met 15K niet.

Met 15K red ik het sowieso niet hier. Want moet dan eerst nog vloerverwarming of nieuwe CV's plaatsen. En waarschijnlijk ook nieuw parket etc.

Met airco hoeft dat allemaal niet. Enkel voor water moet je dan een oplossing. Maar dan is gas niet zo prijzig meer want je verbruik is dan minimaal. Of toch een warmtepompboiler. Want daar zit wel subsidie op.

Helaas zijn die duur nu en weinig installateurs. Waar enkele jaren geleden je ze praktisch gratis kreeg (of zelfs volledig gratis) door subsidieregelingen. Nu verdwijnt de subsidie weer in de zakken van installateurs helaas.

Cop 1 boiler zou ik wel afraden. Met een warmtepomp met COP4 heb je ongeveer 2x goedkoper uit dan gas. Met cop1 ben je 2x zo veel geld kwijt. Als je een halve kuub gas verbruikt aan warm water nu per dag, zou dat ongeveer 180 kuub zijn. Met een warmtepomp zou dat ~360kwh zijn. Met een elektrische boiler zou dat 1440kwh zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Die warmtepompboiler zal over 10 jaar ook een stuk goedkoper zijn en efficiënter. Zonnepanelen van 15 jaar oud hebben een stuk minder opbrengst per paneel... Mijn panelen zijn van 2017 en nieuwe panelen leveren 40% meer op bij een gelijk oppervlak.

Een lening blijft een lening. 60 euro kan best veel zijn. En als je dat niet meer kan betalen....

Aan de andere kant: als je 60 euro per maand betaald, maar je rekening met 120 euro per maand omlaag gaat is het natuurlijk een koopje.

Verder is met lucht/lucht weinig mis overigens. Kwa efficiëntie doet dat niet echt onder voor lucht/water. Dan moet je naar water/water en dan red je het met 15K niet.

Met 15K red ik het sowieso niet hier. Want moet dan eerst nog vloerverwarming of nieuwe CV's plaatsen. En waarschijnlijk ook nieuw parket etc.

Met airco hoeft dat allemaal niet. Enkel voor water moet je dan een oplossing. Maar dan is gas niet zo prijzig meer want je verbruik is dan minimaal. Of toch een warmtepompboiler. Want daar zit wel subsidie op.

Helaas zijn die duur nu en weinig installateurs. Waar enkele jaren geleden je ze praktisch gratis kreeg (of zelfs volledig gratis) door subsidieregelingen. Nu verdwijnt de subsidie weer in de zakken van installateurs helaas.

Cop 1 boiler zou ik wel afraden. Met een warmtepomp met COP4 heb je ongeveer 2x goedkoper uit dan gas. Met cop1 ben je 2x zo veel geld kwijt. Als je een halve kuub gas verbruikt aan warm water nu per dag, zou dat ongeveer 180 kuub zijn. Met een warmtepomp zou dat ~360kwh zijn. Met een elektrische boiler zou dat 1440kwh zijn :X
Eens met jou verhaal, er wordt (hier) soms te makkelijk gedacht. Niet iedere situatie is hetzelfde, in m'n huidige situatie (alleenwonend) zal het nooit lonend zijn om van het gas te gaan, de investering (20.000 a 25.000 euro) haal ik er nooit uit binnen een periode dat de systemen opnieuw vervangen moeten worden... Enige wat mij over zou halen is dat ze vanaf jaar XX gewoon geen gas meer gaan leveren (maar dat zal nog wel even duren).

Lening over 20 jaar is leuk misschien, maar ben je van plan daar 20 jaar te wonen of ga je de lening aflossen als je de woning verkoopt? (ook al staat je huis misschien dan wel onder water).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:54:
[...]
Enige wat mij over zou halen is dat ze vanaf jaar XX gewoon geen gas meer gaan leveren (maar dat zal nog wel even duren).
Of ze de gasprijs zodanig verhogen dat het onbetaalbaar is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Mijn panelen leveren genoeg voor de Electra + warmtepomp, dat er over 15 jaar efficiëntere panelen + warmtepomp is dat geloof ik wel, maar de huidige situatie levert een relatief laag verbruik op , dat zal met dezelfde units over 15 jaar niet anders zijn (wellicht iets verlies van de panelen ivm ouderdom).

Het hangt volledig van de gasprijs af wat de besparing is maar met (dynamische) tarieven rond het prijsplafond zaten we op 220 euro per maand (1650m3). Dus dat scheelt al 160 euro per maand. Plus ketel moest vervangen worden en met de huidige regeling moet de dakdoorvoer verplaatst worden. Zou alles bij elkaar zo'n 3k kosten voor alleen de cv ketel.
Er is ook niet zoveel mis met een l/l warmtepomp en de pomp zelf is ongeveer net zo efficiënt. Alleen gaat de warmte bij een l/w warmtepomp in de (betonnen) vloer zitten, dus de hele constructie wordt opgewarmd. Dat maakt een l/w uiteindelijk veel effectiever en efficiënter. Een lucht warmtepomp blaast warme lucht naar binnen, maar de meubels, muren , vloeren etc blijven kou vasthouden.
Bovendien krijg je luchtverplaatsing, lees hier ook verhalen van mensen die (achteraf) toch minder blij zijn met alleen airco's.
Dat hebben wij ook gedaan, maar met name voor het oog (wilde geen radiatoren meer) en comfort.
Vloer moest ook vervangen worden.

Al met al vind ik airco's een goedkope oplossing die minder comfort biedt en minder efficiënt is. Als het puur om de besparing gaat op korte termijn is het een goede investering.

Precies :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2023 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Je zou ook eens kunnen kijken naar een hybride warmtepomp. Ik heb sinds kort de Quatt en daarmee bespaar je al ongeveer 75% van je gas. Betaalbaar en altijd aan te vullen met een airco.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Eens met jou verhaal, er wordt (hier) soms te makkelijk gedacht. Niet iedere situatie is hetzelfde, in m'n huidige situatie (alleenwonend) zal het nooit lonend zijn om van het gas te gaan, de investering (20.000 a 25.000 euro) haal ik er nooit uit binnen een periode dat de systemen opnieuw vervangen moeten worden... Enige wat mij over zou halen is dat ze vanaf jaar XX gewoon geen gas meer gaan leveren (maar dat zal nog wel even duren).

Lening over 20 jaar is leuk misschien, maar ben je van plan daar 20 jaar te wonen of ga je de lening aflossen als je de woning verkoopt? (ook al staat je huis misschien dan wel onder water).
Mijn huis is grotendeels afbetaald, dus onder water staan zal wel meevallen.
We blijven hier ook wel 20 jaar zitten.

Kan die warmtepomp ook wel met spaargeld betalen maar deze lening was wel erg aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
okijokii schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar een hybride warmtepomp. Ik heb sinds kort de Quatt en daarmee bespaar je al ongeveer 75% van je gas. Betaalbaar en altijd aan te vullen met een airco.
Zag die laatst ook voorbij komen bij een ad. maar ding is dus echt en werkt goed? Al enige stats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
IvoB2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Omdat het de mogelijkheid geeft om de energierekening om te draaien?
Ik verklaar me nader, door al in 2011 op full electric over te schakelen en geen gas meer in huis te hebben is sindsdien de energierekening jaar na jaar positief ipv negatief. Trouwens ook na de vrijwillige keuze om niet meer te salderen. Die positieve rekening heeft inmiddels al alle investeringen terugbetaald.
En voor wie nu met het argument afkomt dat dit niet voor iedereen mogelijk is: de investering van eigen geld heeft me (slechts) 500 € gekost.
Ik verwacht niet dat de meeste mensen het hier met 500, 1000 of zelfs 2500 zouden redden. Ik in elk geval niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Zag die laatst ook voorbij komen bij een ad. maar ding is dus echt en werkt goed? Al enige stats?
Bij mij is hij 2 weken geleden geplaatst (dat ging super netjes), maar in mijn geval nog geen stats, daarvoor is het nu te warm. Anderen die hem al wat langer hebben zijn zeer tevreden. Hier lees je daar meer over:
Ervaringen met Quatt?
In het begin was iedereen sceptisch, maar dat is allang niet meer zo. Tot nu toe een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ook hiervoor geldt dat het per situatie verschilt...
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Mijn panelen leveren genoeg voor de Electra + warmtepomp, dat er over 15 jaar efficiëntere panelen + warmtepomp is dat geloof ik wel, maar de huidige situatie levert een relatief laag verbruik op , dat zal met dezelfde units over 15 jaar niet anders zijn (wellicht iets verlies van de panelen ivm ouderdom).
Dan heb je een flink dak. Ik heb 15 panelen oost-west, 3600 kWh per jaar opleveren. Maar daar kan ik mijn verbruik niet mee dekken. Als ik nu panelen zou leggen dekt dat het wel + extra.

Nu zijn de panelen op zich niet goedkoper geworden. Maar als je ze nog 10 jaar eerder had (en we hadden het over first lovers, ik was relatief laat nog) kon je op een normaal dak je eigen verbruik niet opwekken en was je veel duurder uit. Dus te vroeg overstappen is vaak niet slim.

Dat gezegd hebbende: warmtepompen is oude techniek en vrij doorontwikkeld al.
[...]

Het hangt volledig van de gasprijs af wat de besparing is maar met (dynamische) tarieven rond het prijsplafond zaten we op 220 euro per maand (1650m3). Dus dat scheelt al 160 euro per maand. Plus ketel moest vervangen worden en met de huidige regeling moet de dakdoorvoer verplaatst worden. Zou alles bij elkaar zo'n 3k kosten voor alleen de cv ketel.
En daarom zou ik al geen dynamische tarieven willen. Maar inderdaad het kan zeker voordeliger zijn. Maar ook hier was het voor jullie wel best case scenario (hoge energierekening, ketel moet vervangen en toch al verplaatst dus extra duur). Ik betaal nog zeer goedkope tarieven voor gas en elektra (net op tijd voor 3 jaar afgesloten destijds) en heb een schoonvader die hier zo een gasketel ophangt.

Situatiegebonden dus.
[...]

Er is ook niet zoveel mis met een l/l warmtepomp en de pomp zelf is ongeveer net zo efficiënt. Alleen gaat de warmte bij een l/w warmtepomp in de (betonnen) vloer zitten, dus de hele constructie wordt opgewarmd. Dat maakt een l/w uiteindelijk veel effectiever en efficiënter. Een lucht warmtepomp blaast warme lucht naar binnen, maar de meubels, muren , vloeren etc blijven kou vasthouden.
Bovendien krijg je luchtverplaatsing, lees hier ook verhalen van mensen die (achteraf) toch minder blij zijn met alleen airco's.
Hoezo is het efficiënt om een groot stuk beton op te warmen, wat betekend dat je veel eerder warmte al moet aanleveren, en d3se ook warmte blijft afgeven als je het niet nodig hebt?

Verder is het idee dat meubels en muren en vloeren koud blijven ook wel achterhaalt. Je vloer wordt niet zo warm als bij vloerverwarming, maar niet kouder als bij gewone CV. Meubels warmen gewoon op met de ruimte net als bij vloerverwarming. Idem voor muren.

Het is nogal afhankelijk hoe je een airco inzet. Als je hem 24/7 laat draaien of enkel nachtverlaging toepast (zoals bij l/w warmtepomp) dan blijft alles in je woning gewoon op temperatuur.

Als je hem ad-hoc aanzet, dan zal op den duur (over dagen of weken) inderdaad de kou in de muren trekken. Echter stook je dan ook veel minder.

Lucht/water is een traag systeem. Perfect als je een kantoorbaan hebt en alles in een schema kan vatten. Niet handig als je onregelmatige diensten hebt, of regelmatig lange tijd weg bent.

Met een airco is dat geen probleem. Je zet hem aan als je thuis komt en binnen 10 minuten is je huis warm. Want het is een snelle verwarming, en hoeft niet eerst alle beton op te warmen.

En tuurlijk zijn er mensen ook ontevreden. Maar dat geld ook voor lucht/water. Zelf geen problemen met de lucht die blaast (die voel je niet want hij ontwijkt personen met de blaasrichting als je dat instelt). En er is niets lekkerder dan als je van een koude winterse dag thuis komt verkleumd om even voor de warme lucht van de airco te gaan staan. Da's toch anders dan op de vloer te gaan liggen, zowel comfort als warmtebeleving.

Installatie is key bij airco's. En als je hem op de verkeerde plek hangt kun je last krijgen ja. En het is persoonlijk wat je fijn vind. Maar dat l/w efficiënter is want het warmt de vloer en de meubels op... Nee. De logica gaat enkel op voor infrarood-panelen.
[...]

Dat hebben wij ook gedaan, maar met name voor het oog (wilde geen radiatoren meer) en comfort.
Vloer moest ook vervangen worden.

Al met al vind ik airco's een goedkope oplossing die minder comfort biedt en minder efficiënt is. Als het puur om de besparing gaat op korte termijn is het een goede investering.
Ik vind een airco juist meer comfort bieden (snel op temperatuur, goede echte koelmogelijkheid, warme lucht is best fijn op een koude dag maar bij normaal gebruik voel je geen luchtstroom). Het is een besparing op korte én lange termijn.

Echter hangt het af van of je last hebt van het blazen van de airco (ik niet) en of je huis geschikt is. Mijn huis is veel minder geschikt om "even" vloerverwarming op 2 verdiepingen aan te leggen, en nog een speciale radiator voor zolder neer te zetten. En met het onregelmatige werk is een lange opwarmtijd en afkoeltijd ook niet ideaal.

Het is gewoon afhankelijk van je voorkeuren en levenswijze. IMHO doen beide oplossingen niet voor elkaar onder, maar ligt het aan de bouw van je huis, je leefwijze en wat je esthetisch wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
[...]
Mijn vriendin heeft ook sinds anderhalf jaar een hybride warmtepomp (merk weet ik niet zo gauw), scheelt inderdaad gigantisch qua gasverbruik, vergeleken met eerder alleen de cv-ketel.
Ze gebruikt nu tijdens de koude maanden meer gas met douchen dan met verwarmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 09:28
Laat maar

[ Voor 90% gewijzigd door Lassy op 16-06-2023 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Voor diegenen die nog willen afwachten of het gas nog goedkoper wordt.
https://www.nporadio1.nl/...s-1-juni-bijna-verdubbeld
https://nos.nl/artikel/24...iecontracten-weer-duurder
https://nos.nl/teletekst#108

[ Voor 25% gewijzigd door R0181 op 16-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Niet iedere situatie is hetzelfde, in m'n huidige situatie (alleenwonend) zal het nooit lonend zijn om van het gas te gaan, de investering (20.000 a 25.000 euro) haal ik er nooit uit binnen een periode dat de systemen opnieuw vervangen moeten worden... Enige wat mij over zou halen is dat ze vanaf jaar XX gewoon geen gas meer gaan leveren (maar dat zal nog wel even duren).
Ik ben juist ook alleenwonend.* Maar mijn investering zal een kleine €9.000 zijn, inclusief de panelen.
De panelen, kleine €5000, heb ik nu bijna een jaar en al voor de helft terugverdiend. Door een hoge TLV van UC, dus dat gaat komend jaar niet meer lukken, maar geeft mij wel de ruimte om te investeren in een airco, zo'n €2500. Boiler zal zo'n €1000 zijn, waarschijnlijk minder. En ik heb een simpele 2-pits (1-fase) inductiekookplaat gekocht voor €100.

*Edit: Dat zegt natuurlijk niet heel veel, maar mijn verbruik was zo'n 500m3 gas en 1800kWh stroom.
Waah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:01:
Of ze de gasprijs zodanig verhogen dat het onbetaalbaar is :+
Dit verwacht ik inderdaad dat gaat gebeuren. Dat wil ik dus voor zijn.
Althans, daar zijn ze al mee bezig, maar een nog drastischere stijging wil ik voor zijn.
Ik ga de grootste besparing halen uit de vaste kosten voor gas (netbeheer en levering), zo'n €300/jr. Het gasverbruik is al niet zo hoog meer (en nooit hoog geweest, zo'n 500m3).

Omdat ik met mijn panelen, zeer waarschijnlijk zelfs met airco nog kWh overhoudt, en zolang het salderen er is (of ik mijn Ferrarismeter mag behouden), kan ik wel goed uit met een COP1-boiler. Zoveel heet water verbruik sowieso al niet. Mijn (laag) verbruik zat vooral in verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 16-06-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waah schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:24:
Ook hiervoor geldt dat het per situatie verschilt...

Dan heb je een flink dak. Ik heb 15 panelen oost-west, 3600 kWh per jaar opleveren. Maar daar kan ik mijn verbruik niet mee dekken. Als ik nu panelen zou leggen dekt dat het wel + extra.
Ook dat verschilt per situatie.
Ik heb bv. 20 twaalf jaar oude panelen ZZ0 welke 4800-5400 kWh per jaar opleveren en ruim mijn verbruik dekken. Als ik nu 24-26 panelen zou bijleggen en de huidige verhuizen naar de andere zijde (26 is max. wat mijn dak op ZZ0 kan hebben) zou ik me zelfs kunnen loskoppelen van het net.
En de panelen zijn per Wp wel degelijk goedkoper geworden dan 12 jaar geleden.
Binnen de vijf jaar was de investering in PV terugbetaald en al de jaren erna was het pure winst en gratis elektriciteit voor de volledige woning. De "energiecrisis" is volledig aan mij voorbij gegaan. :)
Zo zie je maar dat blijven wachten ook niet altijd de beste oplossing is.

Nu zijn de panelen op zich niet goedkoper geworden. Maar als je ze nog 10 jaar eerder had (en we hadden het over first lovers, ik was relatief laat nog) kon je op een normaal dak je eigen verbruik niet opwekken en was je veel duurder uit. Dus te vroeg overstappen is vaak niet slim.

Dynamische tarieven zijn, voor mijn verbruikersprofiel, tot op heden ook nog altijd niet voordeliger dan een variabel tarief. Dat komt gewoon omdat ik op jaarbasis veel meer teruglever dan van het net afneem en de TLV variabel hoger is dan tijdens de uren dat ik bij dynamisch doorgaans teruglever (11:00 - 16:00 uur).

Al sinds 2011 geen gas meer dus ook geen vaste kosten voor de aansluiting.

Situatiegebonden dus. :)
Verder is het idee dat meubels en muren en vloeren koud blijven ook wel achterhaalt. Je vloer wordt niet zo warm als bij vloerverwarming, maar niet kouder als bij gewone CV. Meubels warmen gewoon op met de ruimte net als bij vloerverwarming. Idem voor muren.
Zelf gebuik ik in de huidige woning (afhankelijk van de buitentemperatuur en zonne-instraling) een combinatie van stralingswarmte, CV via A2W WP en individuele ruimteverwarming via A2A WP.
Onze ondervinding is dat de stralingswarmte (alles in de woning van vloer over muren tot inboedel warmt idd mee op) het meeste comfortabel gevoel geeft, dan gevolgd door A2W WP en als hekkensluiter de A2A WP. Stopt deze laatste met blazen koelt de ruimte ook het vlugst af en met de stralingswarmte wordt de warmte het langs in de ruimte vastgehouden.
Het is nogal afhankelijk hoe je een airco inzet. Als je hem 24/7 laat draaien of enkel nachtverlaging toepast (zoals bij l/w warmtepomp) dan blijft alles in je woning gewoon op temperatuur.
Inderdaad, zie voorgaande. Je moet dit type verwarming continu laten draaien.
Lucht/water is een traag systeem. Perfect als je een kantoorbaan hebt en alles in een schema kan vatten. Niet handig als je onregelmatige diensten hebt, of regelmatig lange tijd weg bent.
Niet mee eens. VVV is een inert systeem, niet A2W.
Wij zetten bv onze A2W CV via ventiloconvectoren. Werkt ook redelijk snel.

Met een airco is dat geen probleem. Je zet hem aan als je thuis komt en binnen 10 minuten is je huis warm. Want het is een snelle verwarming, en hoeft niet eerst alle beton op te warmen.
En tuurlijk zijn er mensen ook ontevreden. Maar dat geld ook voor lucht/water. Zelf geen problemen met de lucht die blaast (die voel je niet want hij ontwijkt personen met de blaasrichting als je dat instelt). En er is niets lekkerder dan als je van een koude winterse dag thuis komt verkleumd om even voor de warme lucht van de airco te gaan staan. Da's toch anders dan op de vloer te gaan liggen, zowel comfort als warmtebeleving.
Ook een individuele beleving.
Wij vinden het bv. niet zo comfortabel om in een warme luchtstroom te moeten gaan staan om het warm te krijgen. Werkt ook alleen maar in het begin wanneer de A2A op vol vermogen moet draaien om de ruimte op te warmen want daarna wordt de lucht al vlug koeler. Ook niet de meest efficiënte methode om een ruimte op temperatuur te houden bij koude buitentemperaturen. Dan kan je beter de ruimte 24/7 gelijkmatig op temp. houden ipv te werken in golfbewegingen (afkoelen/opwarmen/afkoelen/op......).
En in de winter niets zo comfortbel dan een woning die altijd op dezelfde temperatuur is via stralingswarmte en waar alles in de leefruimte warmte uitstraalt.
De golf van stralingswarmte is anders dan de golf van luchtverwarming. Er zit dus wel zekere logica en een wetenschappelijke uitleg achter de bewering dat stralingswarmte bij eenzelfde (zelfs lagere) binnentemperatuur een comfortabeler gevolg geeft dan luchtverwarming.
Echter hangt het af van of je last hebt van het blazen van de airco (ik niet) en of je huis geschikt is. Mijn huis is veel minder geschikt om "even" vloerverwarming op 2 verdiepingen aan te leggen, en nog een speciale radiator voor zolder neer te zetten. En met het onregelmatige werk is een lange opwarmtijd en afkoeltijd ook niet ideaal.
Al eens geprobeerd je woning 24/7 o dezelfde temperatuur te houden? In een goed geïsoleerde woning zou dat zeker niet meer energie mogen vragen dan verwarmen in golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R0181 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:17:
[...]

Mijn vriendin heeft ook sinds anderhalf jaar een hybride warmtepomp (merk weet ik niet zo gauw), scheelt inderdaad gigantisch qua gasverbruik, vergeleken met eerder alleen de cv-ketel.
Ze gebruikt nu tijdens de koude maanden meer gas met douchen dan met verwarmen. :)
Uiteraard scheelt het in gasverbruik als je dat deels vervangt door elektrisch verwarmen.
Het aantal kWh zal wel gelijk blijven.
Het hangt van de SCOP van het WP-gedeelte af en de prijsvork tussen de kost van elektriciteit en gas (bij een hybride kan je de vaste kosten van gas ook niet skippen) of het ook gigantisch gaat schelen in de totale energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

GG85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:27:
Zojuist Gas vast gezet voor 2 jaar bij GC. Zit daar al vast aan stroom omdat we Winddelen hebben.
Prijs is €0,54 excl alles en €1,25 incl alles.

Huidige ANWB Energie prijs is al €1.17 vandaag en het gemiddelde kale tarief voor dit jaar ligt tot nu toe op €0,44 in 2023, €1,20 in 2022 en €0,45 in 2021.

Dus 2 jaar vast voor €0,54 lijkt me een strakke deal. Als je daar in de winter (met hoog verbruik) met dynamisch een paar keer goed overheen gaat zit je daar al boven.

[Afbeelding]
Dag later is hetzelfde contract al weer €0,07 duurder per kuub:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr1xVOzhM0euiDj3m29r0R-fMeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AIYpQ1BUVOTQmqFpmXhf9wZq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Weerz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Precies dat gedaan en de klacht vanmiddag gestuurd.
Let’s see
Zojuist gebeld naar aanleiding van de ingezonden klant.
Meneer u heeft gelijk en het klopt. Doordat de systemen de aanvragen niet aankonden is er een deel erbuiten gekomen als process.

Dit hebben we kunnen natrekken en doen wij uw nieuwe contract annuleren en het eerdere aangevraagd contract activeren.

Bevestiging binnen per e-mail.
Prima service en hebben ze het goed opgelost! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
GG85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:27:
Zojuist Gas vast gezet voor 2 jaar bij GC. Zit daar al vast aan stroom omdat we Winddelen hebben.
Prijs is €0,54 excl alles en €1,25 incl alles.

Huidige ANWB Energie prijs is al €1.17 vandaag en het gemiddelde kale tarief voor dit jaar ligt tot nu toe op €0,44 in 2023, €1,20 in 2022 en €0,45 in 2021.

Dus 2 jaar vast voor €0,54 lijkt me een strakke deal. Als je daar in de winter (met hoog verbruik) met dynamisch een paar keer goed overheen gaat zit je daar al boven.

[Afbeelding]
Hier het zelfde verhaal. Zit nu bij ANWB maar vind het toch wel verveld om niet te weten wat ik ga betalen voor mijn gas. Gister voor 1 jaar bij GC vast gezet voor € 1,19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

GoEV6 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Hier het zelfde verhaal. Zit nu bij ANWB maar vind het toch wel verveld om niet te weten wat ik ga betalen voor mijn gas. Gister voor 1 jaar bij GC vast gezet voor € 1,19.
Voor dit soort situaties is een SAP (2e slimme meter) dus ideaal. Dan sluit je ze gewoon allebei af en neem je af van het contract die op dat moment het goedkoopst is.

Edit : oh dat geldt alleen voor de stroom natuurlijk. 2e slimme meter voor gas is een ander verhaal :+

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 16-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Misschien gunstig voor sommige Tweakers die willen verduurzamen?

https://www.ad.nl/geld/kr...t-gratis-lening~a50a9d0d/

[ Voor 6% gewijzigd door R0181 op 16-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Weerz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Zojuist gebeld naar aanleiding van de ingezonden klant.
Meneer u heeft gelijk en het klopt. Doordat de systemen de aanvragen niet aankonden is er een deel erbuiten gekomen als process.

Dit hebben we kunnen natrekken en doen wij uw nieuwe contract annuleren en het eerdere aangevraagd contract activeren.

Bevestiging binnen per e-mail.
Prima service en hebben ze het goed opgelost! _/-\o_
Kijk aan :) toch goed opgelost door Oxxio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
IvoB2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:16:

Ook een individuele beleving.
Wij vinden het bv. niet zo comfortabel om in een warme luchtstroom te moeten gaan staan om het warm te krijgen. Werkt ook alleen maar in het begin wanneer de A2A op vol vermogen moet draaien om de ruimte op te warmen want daarna wordt de lucht al vlug koeler. Ook niet de meest efficiënte methode om een ruimte op temperatuur te houden bij koude buitentemperaturen. Dan kan je beter de ruimte 24/7 gelijkmatig op temp. houden ipv te werken in golfbewegingen (afkoelen/opwarmen/afkoelen/op......).
En in de winter niets zo comfortbel dan een woning die altijd op dezelfde temperatuur is via stralingswarmte en waar alles in de leefruimte warmte uitstraalt.
De golf van stralingswarmte is anders dan de golf van luchtverwarming. Er zit dus wel zekere logica en een wetenschappelijke uitleg achter de bewering dat stralingswarmte bij eenzelfde (zelfs lagere) binnentemperatuur een comfortabeler gevolg geeft dan luchtverwarming.
Kan dit verhaal inmiddels wel be-amen. Sinds 2 jaar in een nieuwbouw met WP en vloerverwarming woonachtig. Waren eerst ietwat sceptisch maar inmiddels zou ik niet meer terug willen naar de CV met radiatoren. Zoveel meer comfort door die constante temperatuur, overal en altijd warme voeten in je huis. Mijn vader verwarmt sinds afgelopen jaar met zijn airco, maar na een paar uur op visite heb ik een droge mond en droge ogen. Niet mijn ding. Heb het in de zomer ook in de auto tijdens langere ritten met de airco aan.

En daarnaast is onze woning door de installateur goed ingeregeld qua vloerverwarming en is ook de WP optimaal afgesteld. 2 jaar terug was het nog 22 graden stoken om het bouwvocht te verdrijven, afgelopen jaar terug naar 21 maar qua comfort voor ons gevoel niet ingeleverd. Qua stroomverbruik niet echt jaar op jaar vergelijkbaar, maar netto op 1 kalenderjaar een verbruik van 1.200 kWh, en daar zit alles in. Verwarming, warm water, en restverbruik.

Weliswaar met 15 zonnepanelen die goed zijn voor ruim 3.500 kWh opwek, maar dan nog vind ik 4.700 kWh op jaarbasis niet slecht. In onze ongeïsoleerde vorige woning was ik ieder jaar 3.500 kWh en 1.500 kuub gas verder.

Voor het restverbruik nu, en met oogpunt op mogelijk einde salderen, zijn we nu bezig met 10 extra panelen op een ander dakvlak voor een oost-west opstelling. Zal Den Haag vanzelf wel met een andere trucendoos komen, maar dan zitten we de komende jaren weer goed.

Eergisteren 3 jaar Eneco vastgezet, komende 3 jaar €19 aftikken en nergens meer aan hoeven denken. Zodra de extra panelen er bij liggen, kan dat in theorie naar 0.

[ Voor 3% gewijzigd door Dakillerbean op 16-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
de Peer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:52:
[...]

In mijn geval was de totale investering voor 63 panelen ongeveer 12000 euro, door alles zelf te leggen.
Deze waren al grotendeels terugverdiend in 2021/2022, dus vanaf dat moment alleen nog winst.
In 2022 ongeveer 6000 euro aan TLV terug gekregen, en in 2023 verwacht ik dus 15000 euro.
Serieus vraagje aan de groot terugverdieners. Jullie hebben installaties waar je u tegen zegt. Zijn jullie tevens grootgrond houders? Waar laat je al die panelen en wat is de capaciteit van jullie hoofdaansluiting, want met 3x 25A ga je het niet redden bij zulke hoeveelheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

3x25 kan je iig 17kW continue terugleveren. Dus dat voldoet voor de meesten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:25
En op 17kW omvormers kun je dan weer prima 25kW+ aan panelen kwijt.

Zelf heb ik ze op de schuur liggen, het dak van het huis is zelfs nog leeg, ondanks de perfecte oriëntatie op zuid.

[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-06-2023 10:45 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De "energievergelijker" op independer.nl werkt niet
echt (intuitief) voor mijn situatie met terugdraaiende ferrarismeter O-) .

Ik vul natuurlijk mijn jaarsaldo van actueel 150 kWh in want ik lever aardig wat terug.
Wat ik teruglever weet ik natuurlijk niet, net zoals dat de levering onbekend is.

De vraag naar zonnepanelen laat ik open, d.w.z. ik geef aan dat ik geen zonnepanelen heb.

(Volgens mij is de vraag naar de opwek, welke bij aanvinken van zonnepanelen volgt,
ook irrelevant, het gaat volgens mij om de teruglevering.)

Dus de opgave van het jaarsaldo van 150 kWh is alles wat telt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
JWT schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:38:
3x25 kan je iig 17kW continue terugleveren. Dus dat voldoet voor de meesten..
Hoef je dan bij een 3 fase omvormer geen rekening te houden met de selectiviteit? Als je max opwekt dan kan het zijn dat je hoofdzekering eruit klapt. Dus het lijkt me zinvol om zo'n omvormer te begrenzen, door hem achter een automaat te zetten. Weet je hoe het bij jezelf in de meterkast zit?

Ik heb zelf een 1 fase omvormer a 4200W. Bij max opwek produceert de omvormer bij 230V dan 18A. Hij zit dan ook achter een 20A automaat.

[ Voor 35% gewijzigd door NoAcars op 17-06-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

Oekol

waka waka hey hey

NoAcars schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Serieus vraagje aan de groot terugverdieners. Jullie hebben installaties waar je u tegen zegt. Zijn jullie tevens grootgrond houders? Waar laat je al die panelen en wat is de capaciteit van jullie hoofdaansluiting, want met 3x 25A ga je het niet redden bij zulke hoeveelheden
Gok dat ze allemaal een grote schuur hebben die vol ligt dus wellicht veel boeren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Oekol schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Gok dat ze allemaal een grote schuur hebben die vol ligt dus wellicht veel boeren.
Geen boerenschuur hier, gewoon een vrijstaand huis waar toevallig heel veel dak is. Ontwerp van de jaren 70.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kziZuZQxPTeWokAxXgPgWX29sCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1G3zzdvdCPjGV7qFTAzYsL1X.png?f=user_large

Hier zie je de 91 panelen die op de solaredge omvormer zijn aangesloten, waarvan 8 op de pergola die je ziet uitsteken. In theorie kunnen er nog een paar bij, maar dat is dan niet netjes meer. Nu 36kWp in totaal waarvan op dit moment 33kWp aangesloten op een 25kW omvormer en 8 panelen rechtsboven (3 kWp) worden via een victron systeem aangesloten (samen met thuisaccu). Dat kan de 3x25A hoofdzekering nog aan en zeker met de accu kunnen we het aftoppen. Moet ook zeggen dat de 33kWp aan panelen nu niet veel meer dan 20kW opwekken op de piek.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Geen boerenschuur hier, gewoon een vrijstaand huis waar toevallig heel veel dak is. Ontwerp van de jaren 70.

[Afbeelding]

Hier zie je de 91 panelen die op de solaredge omvormer zijn aangesloten, waarvan 8 op de pergola die je ziet uitsteken. In theorie kunnen er nog een paar bij, maar dat is dan niet netjes meer. Nu 36kWp in totaal waarvan op dit moment 33kWp aangesloten op een 25kW omvormer en 8 panelen rechtsboven (3 kWp) worden via een victron systeem aangesloten (samen met thuisaccu). Dat kan de 3x25A hoofdzekering nog aan en zeker met de accu kunnen we het aftoppen. Moet ook zeggen dat de 33kWp aan panelen nu niet veel meer dan 20kW opwekken op de piek.
Heb je er geen last van dat de netbeheerder de teruglevering stopzet als het net overbelast is? En enig idee wat je gaat doen als het salderen stopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Heb je er geen last van dat de netbeheerder de teruglevering stopzet als het net overbelast is?
Lekker terugschroeven zodat het net niet overbelast raakt.
En enig idee wat je gaat doen als het salderen stopt?
Gratis stroom hebben in de wintermaanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Neejoh, die hebben makkelijk vele honderden panelen liggen.
Hier nu 29st (10,15kWP) en hoop er volgend jaar nog een 12-15 bij te leggen op schuurtje.
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Heb je er geen last van dat de netbeheerder de teruglevering stopzet als het net overbelast is? En enig idee wat je gaat doen als het salderen stopt?
Salderen is ook maar relatief bijzaak met zo’n installatie. Tenzij je 2 dikke EV’s hebt die beide 50kkm/jaar rijden.

Ik denk dat hjj vooral gaat genieten. Met zo’n set die wss al (een heel eind?) is terugverdiend heb je genoeg opbrengst om bijna jaarrond zelfvoorzienend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Neejoh, die hebben makkelijk vele honderden panelen liggen.
Hier nu 29st (10,15kWP) en hoop er volgend jaar nog een 12-15 bij te leggen op schuurtje.

[...]

Salderen is ook maar relatief bijzaak met zo’n installatie. Tenzij je 2 dikke EV’s hebt die beide 50kkm/jaar rijden.

Ik denk dat hjj vooral gaat genieten. Met zo’n set die wss al (een heel eind?) is terugverdiend heb je genoeg opbrengst om bijna jaarrond zelfvoorzienend te zijn.
Als de netbeheerder het terug leveren stop zet dan krijg je toch niks vergoed? Volgens de netbeheerder hier is het net helemaal vol en is de kans groot dat je niks terug kan leveren. Dus ja salderen is maar bijzaak, maar als je niks kan terug leveren dan kan je er weinig mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Lekker terugschroeven zodat het net niet overbelast raakt.

[...]

Gratis stroom hebben in de wintermaanden.
Hoeveel zon heb jij gezien afgelopen winter? 8)7 zelfs met zijn aantal panelen wekt hij waarschijnlijk te weinig op om z'n woning te verwarmen.
Ik zou 28 panelen op m'n huis kwijt kunnen, 4 op de schuur en 8 op de garage (40 in totaal) met 400WP zou ik dus 16KWh kunnen opwekken, maar dat is te weinig om in de winter m'n woning te verwarmen.
Pagina: 1 ... 86 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden